<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><rss version="2.0"
	xmlns:content="http://purl.org/rss/1.0/modules/content/"
	xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/"
	xmlns:atom="http://www.w3.org/2005/Atom"
	xmlns:sy="http://purl.org/rss/1.0/modules/syndication/"
		>
<channel>
	<title>Kommentarer till Sanningens ögonblick&#8230;</title>
	<atom:link href="http://aletheia.se/2007/11/27/sanningens-ogonblick/feed/" rel="self" type="application/rss+xml" />
	<link>http://aletheia.se/2007/11/27/sanningens-ogonblick/</link>
	<description></description>
	<lastBuildDate>Thu, 11 Mar 2010 22:37:01 +0000</lastBuildDate>
	<generator>http://wordpress.org/?v=2.9.1</generator>
	<sy:updatePeriod>hourly</sy:updatePeriod>
	<sy:updateFrequency>1</sy:updateFrequency>
		<item>
		<title>Av: A</title>
		<link>http://aletheia.se/2007/11/27/sanningens-ogonblick/comment-page-1/#comment-5128</link>
		<dc:creator>A</dc:creator>
		<pubDate>Sat, 09 Feb 2008 14:54:04 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://alethia.se/2007/11/27/sanningens-ogonblick/#comment-5128</guid>
		<description>Hej LO. Ulf är glad när du saboterar en fri debatt.</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Hej LO. Ulf är glad när du saboterar en fri debatt.
<p><span id="reportcomment_results_div_5128"><a href="javascript:void(0);" onclick="reportComment( 5128 );" title="Report this comment" rel="nofollow">Anmäl överträdelse av kommentarsregel</a></span></p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: Rickard Sallander</title>
		<link>http://aletheia.se/2007/11/27/sanningens-ogonblick/comment-page-1/#comment-2300</link>
		<dc:creator>Rickard Sallander</dc:creator>
		<pubDate>Sat, 05 Jan 2008 13:50:14 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://alethia.se/2007/11/27/sanningens-ogonblick/#comment-2300</guid>
		<description>Det är också en bra formulering.

R</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Det är också en bra formulering.</p>
<p>R
<p><span id="reportcomment_results_div_2300"><a href="javascript:void(0);" onclick="reportComment( 2300 );" title="Report this comment" rel="nofollow">Anmäl överträdelse av kommentarsregel</a></span></p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: Jari</title>
		<link>http://aletheia.se/2007/11/27/sanningens-ogonblick/comment-page-1/#comment-2203</link>
		<dc:creator>Jari</dc:creator>
		<pubDate>Thu, 03 Jan 2008 18:16:33 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://alethia.se/2007/11/27/sanningens-ogonblick/#comment-2203</guid>
		<description>&quot;Många tror att synd sätter nåden ur kraft, men det är motsatt det är nåden som sätter synden ur kraft. Annars skulle ju synden var större och starkare än nåden.

Nåden är mycket större och kraftfullare än synden&quot;.


Till Rickards ovanstående inlägg vill jag säga:

Amen.

Mycket bra formulerat.

Läste också idag ur Luthers &quot;Guds Ord och Löfte&quot; följande tänkvärda rader angående om vi är osäkra på om vi lever under lagen eller i nåden:

&quot;På det ditt hjärta bygger och förlitar sig på, säger jag, det är egentligen din Gud&quot;.


Guds Frid 
Jari</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>&#8221;Många tror att synd sätter nåden ur kraft, men det är motsatt det är nåden som sätter synden ur kraft. Annars skulle ju synden var större och starkare än nåden.</p>
<p>Nåden är mycket större och kraftfullare än synden&#8221;.</p>
<p>Till Rickards ovanstående inlägg vill jag säga:</p>
<p>Amen.</p>
<p>Mycket bra formulerat.</p>
<p>Läste också idag ur Luthers &#8221;Guds Ord och Löfte&#8221; följande tänkvärda rader angående om vi är osäkra på om vi lever under lagen eller i nåden:</p>
<p>&#8221;På det ditt hjärta bygger och förlitar sig på, säger jag, det är egentligen din Gud&#8221;.</p>
<p>Guds Frid<br />
Jari
<p><span id="reportcomment_results_div_2203"><a href="javascript:void(0);" onclick="reportComment( 2203 );" title="Report this comment" rel="nofollow">Anmäl överträdelse av kommentarsregel</a></span></p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: Rickard Sallander</title>
		<link>http://aletheia.se/2007/11/27/sanningens-ogonblick/comment-page-1/#comment-2194</link>
		<dc:creator>Rickard Sallander</dc:creator>
		<pubDate>Thu, 03 Jan 2008 15:50:34 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://alethia.se/2007/11/27/sanningens-ogonblick/#comment-2194</guid>
		<description>Hej Anita!

Du skriver:

&quot;Er nåden veien til et syndfritt liv?????
Er det altså det som er målet med nåden ? Jeg har møtt på denne påstand før, og jeg prøver bare å komme til bunns i det.
Nåden er jo det som gjør at Gud kan tilgi meg min synd og la meg komme fremfor Ham som om jeg ikke hadde noe skyld, men leve et syndfritt liv på grunn av nåden ? NEI! det er da ikke nådens mål og mening- er det vel. &quot;

Jag menar att nåden är större än vad man ser vid första anblicken. Ja det stämmer att Gud genom nåden förlät (tillgav) din synd. Det är den delen av nåd som på engelska kallas mercy och som vi i norden kallar barmhärtighet eller misskund. Det finns dock ett ord till för det som översätts till nåd och på engelska är det ordet Grace.

Grace eller nåd betyder oförtjänt favör.

Mercy betyder barmhärtighet eller misskund.

Mercy är alltså att du slipper straff för din synd. Det är alltså något du inte får, nämligen staff.

Grace är däremot något du får nämligen oförtjänt favör.  

Du förtjänade straff på grund av din synd, men slapp på grund av Mercy.

Du förtjänar inte favör på grund av din synd och avsaknad av rättfärdighet. Men favören är att du oförtjänt har fått Jesurättfärdighet i utbyte mot din synd.

Du är straff och syndfri mot Jesu verk på korset, men Grace är större. Det är Guds nåd, oförtjänta favör som är den kraft som leder dig rätt även om du skulle gå fel.

Bibeln säger att synden har sin kraft i lagen, men också att vi inte längre lever under lagen utan under nåden. 

Lagen som blev given av Moses ger kraft till synd. Nåden är motpolen som gör synden kraftlös och overksam i ditt liv.

Om du ska försöka bli syndfri genom lagen, så beror din rättfärdighet av dig, men den beror inte på dig utan på Jesus rättfärdighet given av nåd. 

Du räknas som syndfri av nåd för att han var syndfri. När du ser dig rättfärdig av nåd och underställer dig Guds nåd istället för Guds lag så mister synden sin kraft.

Många tror att synd sätter nåden ur kraft, men det är motsatt det är nåden som sätter synden ur kraft. Annars skulle ju synden var större och starkare än nåden.

Nåden är mycket större och kraftfullare än synden.

Anita du behöver inte hålla med mig, men jag delar min övertygelse och du får gärna ifrågasätta eller kontra på det jag skriver.

Var välsignad 

Rickard.</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Hej Anita!</p>
<p>Du skriver:</p>
<p>&#8221;Er nåden veien til et syndfritt liv?????<br />
Er det altså det som er målet med nåden ? Jeg har møtt på denne påstand før, og jeg prøver bare å komme til bunns i det.<br />
Nåden er jo det som gjør at Gud kan tilgi meg min synd og la meg komme fremfor Ham som om jeg ikke hadde noe skyld, men leve et syndfritt liv på grunn av nåden ? NEI! det er da ikke nådens mål og mening- er det vel. &#8221;</p>
<p>Jag menar att nåden är större än vad man ser vid första anblicken. Ja det stämmer att Gud genom nåden förlät (tillgav) din synd. Det är den delen av nåd som på engelska kallas mercy och som vi i norden kallar barmhärtighet eller misskund. Det finns dock ett ord till för det som översätts till nåd och på engelska är det ordet Grace.</p>
<p>Grace eller nåd betyder oförtjänt favör.</p>
<p>Mercy betyder barmhärtighet eller misskund.</p>
<p>Mercy är alltså att du slipper straff för din synd. Det är alltså något du inte får, nämligen staff.</p>
<p>Grace är däremot något du får nämligen oförtjänt favör.  </p>
<p>Du förtjänade straff på grund av din synd, men slapp på grund av Mercy.</p>
<p>Du förtjänar inte favör på grund av din synd och avsaknad av rättfärdighet. Men favören är att du oförtjänt har fått Jesurättfärdighet i utbyte mot din synd.</p>
<p>Du är straff och syndfri mot Jesu verk på korset, men Grace är större. Det är Guds nåd, oförtjänta favör som är den kraft som leder dig rätt även om du skulle gå fel.</p>
<p>Bibeln säger att synden har sin kraft i lagen, men också att vi inte längre lever under lagen utan under nåden. </p>
<p>Lagen som blev given av Moses ger kraft till synd. Nåden är motpolen som gör synden kraftlös och overksam i ditt liv.</p>
<p>Om du ska försöka bli syndfri genom lagen, så beror din rättfärdighet av dig, men den beror inte på dig utan på Jesus rättfärdighet given av nåd. </p>
<p>Du räknas som syndfri av nåd för att han var syndfri. När du ser dig rättfärdig av nåd och underställer dig Guds nåd istället för Guds lag så mister synden sin kraft.</p>
<p>Många tror att synd sätter nåden ur kraft, men det är motsatt det är nåden som sätter synden ur kraft. Annars skulle ju synden var större och starkare än nåden.</p>
<p>Nåden är mycket större och kraftfullare än synden.</p>
<p>Anita du behöver inte hålla med mig, men jag delar min övertygelse och du får gärna ifrågasätta eller kontra på det jag skriver.</p>
<p>Var välsignad </p>
<p>Rickard.
<p><span id="reportcomment_results_div_2194"><a href="javascript:void(0);" onclick="reportComment( 2194 );" title="Report this comment" rel="nofollow">Anmäl överträdelse av kommentarsregel</a></span></p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: Andreas Cucca</title>
		<link>http://aletheia.se/2007/11/27/sanningens-ogonblick/comment-page-1/#comment-2085</link>
		<dc:creator>Andreas Cucca</dc:creator>
		<pubDate>Mon, 31 Dec 2007 00:05:58 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://alethia.se/2007/11/27/sanningens-ogonblick/#comment-2085</guid>
		<description>Linnea: tack för uppmuntran.

Daniel: Nådens budskap ska ut i vårt land! Endast nåden förvandlar :) Va roligt att du känner Rickard Lundgren. Han är min ledare och en sådan otrolig förebild för mig.  Han visade mig på Guds nåd när allt kändes skit...</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Linnea: tack för uppmuntran.</p>
<p>Daniel: Nådens budskap ska ut i vårt land! Endast nåden förvandlar <img src='http://aletheia.se/wp-includes/images/smilies/icon_smile.gif' alt=':)' class='wp-smiley' />  Va roligt att du känner Rickard Lundgren. Han är min ledare och en sådan otrolig förebild för mig.  Han visade mig på Guds nåd när allt kändes skit&#8230;
<p><span id="reportcomment_results_div_2085"><a href="javascript:void(0);" onclick="reportComment( 2085 );" title="Report this comment" rel="nofollow">Anmäl överträdelse av kommentarsregel</a></span></p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: MyTwoCents</title>
		<link>http://aletheia.se/2007/11/27/sanningens-ogonblick/comment-page-1/#comment-471</link>
		<dc:creator>MyTwoCents</dc:creator>
		<pubDate>Wed, 05 Dec 2007 11:10:07 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://alethia.se/2007/11/27/sanningens-ogonblick/#comment-471</guid>
		<description>Andreas Cucca:

Jaså, nu sprider vi predikningar om nåden på aletheia.se också. Vart ska det här sluta?

Jag vill att du sätter in 10% av alla gåvor som kommer in till följd av denna smygreklam på plusgiro 7777777-7  ;-)    (Konto finns ej)

Skämt åsido, känner Rickard Lundgren via en ledarskapsträff i Göteborgskyrkan, samt Agape Etuna så vi får väl göra ett undantag då.... 

Var välsignad i allt!
/Daniel</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Andreas Cucca:</p>
<p>Jaså, nu sprider vi predikningar om nåden på aletheia.se också. Vart ska det här sluta?</p>
<p>Jag vill att du sätter in 10% av alla gåvor som kommer in till följd av denna smygreklam på plusgiro 7777777-7  <img src='http://aletheia.se/wp-includes/images/smilies/icon_wink.gif' alt=';-)' class='wp-smiley' />     (Konto finns ej)</p>
<p>Skämt åsido, känner Rickard Lundgren via en ledarskapsträff i Göteborgskyrkan, samt Agape Etuna så vi får väl göra ett undantag då&#8230;. </p>
<p>Var välsignad i allt!<br />
/Daniel
<p><span id="reportcomment_results_div_471"><a href="javascript:void(0);" onclick="reportComment( 471 );" title="Report this comment" rel="nofollow">Anmäl överträdelse av kommentarsregel</a></span></p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: Linnea</title>
		<link>http://aletheia.se/2007/11/27/sanningens-ogonblick/comment-page-1/#comment-469</link>
		<dc:creator>Linnea</dc:creator>
		<pubDate>Wed, 05 Dec 2007 10:48:20 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://alethia.se/2007/11/27/sanningens-ogonblick/#comment-469</guid>
		<description>Andreas Cucca.
Tack för det inlägget och en förlösande predikan!
Rom.12:1 använder jag själv praktiskt dagligen v g överlåtelse och det fungerar.</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Andreas Cucca.<br />
Tack för det inlägget och en förlösande predikan!<br />
Rom.12:1 använder jag själv praktiskt dagligen v g överlåtelse och det fungerar.
<p><span id="reportcomment_results_div_469"><a href="javascript:void(0);" onclick="reportComment( 469 );" title="Report this comment" rel="nofollow">Anmäl överträdelse av kommentarsregel</a></span></p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: Andreas Cucca</title>
		<link>http://aletheia.se/2007/11/27/sanningens-ogonblick/comment-page-1/#comment-417</link>
		<dc:creator>Andreas Cucca</dc:creator>
		<pubDate>Tue, 04 Dec 2007 02:49:39 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://alethia.se/2007/11/27/sanningens-ogonblick/#comment-417</guid>
		<description>Tack Jesus för nåden!
Att predika frälsningen med en massa tillägg det är att göra våld på nåden.  Vi kan inte stå av egen kraft-endast genom Jesu nåd. Frälsta blir vi genom Jesu nåd och rättfärdiga blir vi genom Jesu rättfärdighet.
Nåden verkar fram helgelse i oss. Om man fått uppleva Jesu nåd vill man inte synda. UE tror att det handlar om kompromiss, nej det handlar om total överlåtelse till Jesu nåd! Då och endast då blir vi trygga i Gud.

Predikade ang detta ämne förra helgen.

&lt;a href=&quot;http://www.cucca.se/Andreas%20Cucca-Tron%20och%20naden.mp3&quot; rel=&quot;nofollow&quot;&gt;Tron och n&#229;den-Ett heligt &#228;ktenskap MP3&lt;/a&gt; &#160; NY!

Högerklicka och välj spara som.</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Tack Jesus för nåden!<br />
Att predika frälsningen med en massa tillägg det är att göra våld på nåden.  Vi kan inte stå av egen kraft-endast genom Jesu nåd. Frälsta blir vi genom Jesu nåd och rättfärdiga blir vi genom Jesu rättfärdighet.<br />
Nåden verkar fram helgelse i oss. Om man fått uppleva Jesu nåd vill man inte synda. UE tror att det handlar om kompromiss, nej det handlar om total överlåtelse till Jesu nåd! Då och endast då blir vi trygga i Gud.</p>
<p>Predikade ang detta ämne förra helgen.</p>
<p><a href="http://www.cucca.se/Andreas%20Cucca-Tron%20och%20naden.mp3" rel="nofollow">Tron och n&aring;den-Ett heligt &auml;ktenskap MP3</a> &nbsp; NY!</p>
<p>Högerklicka och välj spara som.
<p><span id="reportcomment_results_div_417"><a href="javascript:void(0);" onclick="reportComment( 417 );" title="Report this comment" rel="nofollow">Anmäl överträdelse av kommentarsregel</a></span></p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: Linnea</title>
		<link>http://aletheia.se/2007/11/27/sanningens-ogonblick/comment-page-1/#comment-314</link>
		<dc:creator>Linnea</dc:creator>
		<pubDate>Sat, 01 Dec 2007 16:39:16 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://alethia.se/2007/11/27/sanningens-ogonblick/#comment-314</guid>
		<description>Peter!
Ja, men i Matt. 6:6 lovar Gud svara &quot;uppenbarligen&quot;?!
Kanske genom Hes.34:11 o s v</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Peter!<br />
Ja, men i Matt. 6:6 lovar Gud svara &#8221;uppenbarligen&#8221;?!<br />
Kanske genom Hes.34:11 o s v
<p><span id="reportcomment_results_div_314"><a href="javascript:void(0);" onclick="reportComment( 314 );" title="Report this comment" rel="nofollow">Anmäl överträdelse av kommentarsregel</a></span></p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: Nilla</title>
		<link>http://aletheia.se/2007/11/27/sanningens-ogonblick/comment-page-1/#comment-261</link>
		<dc:creator>Nilla</dc:creator>
		<pubDate>Fri, 30 Nov 2007 14:32:26 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://alethia.se/2007/11/27/sanningens-ogonblick/#comment-261</guid>
		<description>Känner som du Anita...och vi är nog många många som längtar efter den; den sanna Kommunikationen med stort K. Den vi alla behöver...grunden. Det personliga livet med Herren. Som vi också behöver hjälpa varandra in i.

Som alltid när det ämnet kommer på tal, händer en förunderlig sak...det blir tyst. Det händer gång på gång, och jag kan bara tolka det så, att intresse verkar saknas för att samtala om det absolut viktigaste, själva grunden i våra liv, och då våga riktas mot det egna livet man har...när man delar lite mer personligt. I härlig barnafrihet. Guds barns!

Det blir obekvämt, även om man får vara anonym. Varför är det så tror du/ni? Varför krånglar vi till allt, och lindar in det kristna livet, i en massa teologiskt komplicerat hårklyveri. Debatterar oss svettiga. T o m lär oss skarp retorik, för att det ska låta bra, och inge respekt. Övertyga. 
Vi blir vältaliga, men var är enkelhetens ande, den helige Ande?...jag är rädd för att våra samtal blir  mera &quot;snillen- spekulerar-möten&quot; Men var är vi då? Är vi inte hungriga efter Herren längre? Han som är den underbaraste, ljuvligaste vi kan prata om, och dela.

Är det något vi tappat bort på vägen? Som vår Gud vill hjälpa oss hitta tillbaka till. 
Kan det stavas till; E n k e l h e t e n...? Och  d e n  f ö r s t a  k ä r l e k e n?

Det här är precis lika mycket till mig. Jag funderar och prövar mycket i dessa dagar, och jag ifrågasätter mycket, främst i mitt eget liv. Det är där Herren börjar. Tur det!</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Känner som du Anita&#8230;och vi är nog många många som längtar efter den; den sanna Kommunikationen med stort K. Den vi alla behöver&#8230;grunden. Det personliga livet med Herren. Som vi också behöver hjälpa varandra in i.</p>
<p>Som alltid när det ämnet kommer på tal, händer en förunderlig sak&#8230;det blir tyst. Det händer gång på gång, och jag kan bara tolka det så, att intresse verkar saknas för att samtala om det absolut viktigaste, själva grunden i våra liv, och då våga riktas mot det egna livet man har&#8230;när man delar lite mer personligt. I härlig barnafrihet. Guds barns!</p>
<p>Det blir obekvämt, även om man får vara anonym. Varför är det så tror du/ni? Varför krånglar vi till allt, och lindar in det kristna livet, i en massa teologiskt komplicerat hårklyveri. Debatterar oss svettiga. T o m lär oss skarp retorik, för att det ska låta bra, och inge respekt. Övertyga.<br />
Vi blir vältaliga, men var är enkelhetens ande, den helige Ande?&#8230;jag är rädd för att våra samtal blir  mera &#8221;snillen- spekulerar-möten&#8221; Men var är vi då? Är vi inte hungriga efter Herren längre? Han som är den underbaraste, ljuvligaste vi kan prata om, och dela.</p>
<p>Är det något vi tappat bort på vägen? Som vår Gud vill hjälpa oss hitta tillbaka till.<br />
Kan det stavas till; E n k e l h e t e n&#8230;? Och  d e n  f ö r s t a  k ä r l e k e n?</p>
<p>Det här är precis lika mycket till mig. Jag funderar och prövar mycket i dessa dagar, och jag ifrågasätter mycket, främst i mitt eget liv. Det är där Herren börjar. Tur det!
<p><span id="reportcomment_results_div_261"><a href="javascript:void(0);" onclick="reportComment( 261 );" title="Report this comment" rel="nofollow">Anmäl överträdelse av kommentarsregel</a></span></p>
]]></content:encoded>
	</item>
</channel>
</rss>
