söndag, maj 11th, 2008...6:35 e m

Du och din församling och den interreligiösa dialogen

Kommentarer Läs med webReader

Du vet väl om ifall du och din församling är delaktiga i den interreligiösa dialogen? Den interreligiösa dialogen syftar till att ha gemenskap med de andra religionerna. Frågan om ekumenik handlar inte bara om man kan fira gudstjänst med katoliker. Det handlar om gemenskap och utbyte med de andra stora världsreligionerna. Det kan vara på sin plats att ta reda på lite mer om detta.

 301694-309
Är du och din församling med i gemenskapen
med de andra religionerna?

För att inte skrämma dig i onödan så redovisar jag en lista på vilka samfund som är delaktiga i denna interreligiösa dialog. Om din församling inte är med i något av dessa samfund så är ju saken inte lika allvarlig för just dig.

Följande kristna samfund i Sverige är delaktiga i den interreligiösa dialogen som förs med andra religioner:

DEN LUTHERSKA KYRKOFAMILJEN
- Svenska kyrkan med Evangeliska Fosterlands-Stiftelsen
- Estniska evangelisk-lutherska kyrkan
- Lettiska evangelisk-lutherska kyrkan
- Ungerska protestantiska kyrkan
  
DEN KATOLSKA KYRKOFAMILJEN
- Stockholms katolska stift   

DEN FRIKYRKLIGA KYRKOFAMILJEN
- Adventistsamfundet (observatör)
- Evangeliska Frikyrkan
- Franska reformerta kyrkan
- Frälsningsarmén
- Metodistkyrkan
- Pingst – Fria församlingar i samverkan
- Svenska Alliansmissionen
- Svenska Baptistsamfundet
- Svenska Missionskyrkan  
- Vineyard Norden

DEN ORTODOXA KYRKOFAMILJEN
- Armeniska apostoliska kyrkan
- Bulgariska ortodoxa kyrkan
- Estniska ortodoxa kyrkan
- Etiopiska ortodoxa kyrkan
- Finska ortodoxa kyrkan
- Koptiska ortodoxa kyrkan
- Makedoniska ortodoxa kyrkan
- Rumänska ortodoxa kyrkan
- Ryska ortodoxa kyrkan (Kristi förklarings församling)
- Ryska ortodoxa kyrkan (Moskvapatriarkatet) i Sverige
- Serbiska ortodoxa kyrkan
- Syriska ortodoxa ärkestiftet i Sverige och övriga Skandinavien
- Österns assyriska kyrka  

Är du med i någon församling som tillhör något av dessa samfund så är också du personligen involverad i denna process. Vad är det då för process? Du kanske undrar hur du skulle vara delaktig i detta?

Jo, denna interreligiösa dialog bedrivs på olika nivåer:  

a) gräsrotsdialog, när man möts naturligt i vardagen
b) humanitär dialog, när man tillsammans gör olika typer av samhällsinsatser
c) teologisk dialog för specialister som ofta är verksamma vid universiteten
d) den religiösa erfarenhetens dialog, där man möts i meditation och bön, ofta i form av utbyten mellan klosterfolk

Källa: SKR http://www.skr.org/verksamhet/ekumeniskteologi/religionsmote.4.58b55df710900f8463c80002720.html

Den teologiska dialogen som förs av specialister på Universitet och den religiösa erfarenhetens dialog går många gånger hand i hand. Här skall vi ta några exempel ur den bok som är skriven av ärkebiskop Michael Fitzgerald och dr John Borelli.

301694-305

Fitzgerald var ordförande för den påvliga kommisionen för interreligiös dialog 2002-2006. Borelli har varit consultor till the Holy See’s (den heliga stolens) Pontifical Council for Interreligious Dialogue i 15 år. Man skulle kunna säga att det är dessa herrar som ligger i täten för den interreligiösa dialogen.

301694-307   image308
Ärkebiskop Michael Fitzgerald och dr John Borelli

Det finns tydligen några viktiga förhållningssätt för att bli framgångsrik i en interreligiös dialog. Man måste undvika att jämföra det som är bra i en religion med det som är dåligt i en annan. Man kan alltså knappast tala om hur bra det är med förlåtelse för synden i kristendomen samtidigt som man pekar på den oförsonlighet som präglar islam.

”Vad som måste undvikas, vad det än kostar, är jämförelsen med idealen i en religion med defekter i en annan, eller snarare med defekterna av dess anhängare.”

Trevliga sammankomster med tända ljus där alla sitter tysta rekommenderas starkt. Då slipper man bry sig om de lärosmässiga hinder som annars skulle hindrat gemenskapen med en buddhist.

”Om ett enhetligt uttryck söks för interreligiös bön, kan det vara bättre att använda symboler som t.ex. ljus och lyktor, som ofta säger mer än ord. Man bör heller inte glömma den förenande kraften av tystnad.”

Och den ständigt kritiserade kristna oenigheten får sig naturligtvis en känga. Tänk om alla kristna kunde se till att hålla sams. Kanske skulle man tända mer ljus och vara lite tystare istället för att läsa och predika för jämnan. Eller?

”Det faktum att kristna är splittrade är en allvarlig skandal. Om vi undersöker Koranen skall vi finna att nästan varje gång kristna omnämms, så nämms också deras splittring.”

Tydligen tycker de att de får ut mycket av dialogen. De tycker till och med att gemenskapen med andra religioner lär dem urskilja vad som är viktigast med kristendomen.

”Kontakten med andra system av tro, och med människor som påverkas av dessa system, hjälper oss att urskilja vad som är essensen i kristendomen och vad som är av mindre betydelse.”

Men sköts inte dialogen genom att man talar med varandra? Är inte det bra då? Inte utövar de väl rent andliga saker tillsamans?

”Att kombinera andlig praktik med intellektuellt utbyte tillför en praktisk dimension till dialogen och ökar ivern för dialog. Den andliga dimensionen verkar öka den teologiska dialogen, som ger en nästan konkret känsla av att ankra medvetandet i täta sanningar i centrum för både buddhistiska och katolska traditioner.”

Och naturligtvis så finns det också en speciell syn på Israel. Eller rättare sagt en speciell syn på Israels fiender.

Islam är ett hemlighetsfullt svar på Abrahams bön och spelar en viktig roll i Guds plan. Islam är en levande kritik av Israel, som anser sig ha ett speciellt privilegium, och även av de kristna som inte fullt lever ut Kristi budskap.

Det finns nog de som tycker att en sådan här interreligiös dialog är bra. Och det finns nog också de som tycker att det är hemskt. Vad som kommer ut av den är inte lätt att veta. Men är du en del av den nu så lär du nog till slut också bli en del av dess produkt. Det lär ju inte bli lättare och lättare att dra sig ur utan förmodligen tvärtom.

Men erkänn, visst hade det varit spännande om man kunde enas om en enda religiös ledare för hela världen? Jag tycker i alla fall det. Då vet vi nämligen att då är tiden snart inne för den ende smorde att regera. Då skall det verkliga riket snart upprättas. Och allvarligt … är det inte säkrast att vara med på rätt tåg redan från början. Rom eller Jersualem?

301694-310

Du kan säkert fråga din pastor vad han eller hon känner till om denna interreligiösa dialog. Jag skulle inte bli förvånad om pastorn inte vet så mycket. Pingstpastorerna har säkert litat på Sten-Gunnar Hedin och inte ens brytt sig om att ta reda på fakta. I en del andra kyrkor tycker man nog inte ens att det är dåligt med denna gemenskap. För varför skulle man annars godkänna det arbete som bedrivs.

Här skall jag visa ett exempel på vilka böcker som SKR ger ut.

301694-311

”Kan vi be tillsammans? – ett ekumeniskt studiematerial om bön i mångreligiös kontext”
Kan judar, kristna och muslimer be tillsammans? Är det möjligt rent teologiskt? Och hur ber man i så fall? ”Kan vi be tillsammans?” innehåller material från olika internationella ekumeniska sammanhang i sammanfattning och bearbetning av Katrin Åmell OP, direktor för ekumenisk teologi vid Sveriges Kristna Råd. Boken är nummer 11 i Sveriges Kristna Råds skriftserie.
Pris 60 kr plus porto. Pris 50 kr vid beställning på 10 ex eller mer.

301694-312
Katrin Åmell
Dela med dig/tipsa någon:
  • Print this article!
  • Facebook
  • E-mail this story to a friend!
  • MySpace
  • Turn this article into a PDF!
  • RSS
  • TwitThis
  • del.icio.us

33 kommentarer

  • Dags att skrota Pingst FFS?
    Denna samfundsbildning har väl knappast varit till någon välsignelse utan varit ett sätt att frångå principen om de självständiga församlingarna. Ju mer jag läser desto mer negativ blir jag till detta människoverk.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Så kritisk behöver du ju inte vara Haggaj. Du själv är ju positiv till gemenskap utanför den kristna kyrkan, åtminstone om jag har förstått din inställning till MSF rätt.

    Det är inte farligt med dialog med andra relgioner, så länge man är på sin vakt, och är vaken.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Dialog är förkastligt, despotism verkar vara att föredra… Vad lätt det vore om typ tre blogginnehavare helt enkelt bestämde rätt och fel och avgjorde teologiska frågor som tvistast om i årtusenden. Man kan ju vara kritisk mot allt om man bara vill, jag tror begreppet är rättshaverism…

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Förblindelsen går tydligen fortare än man tror.

    :( :( :(

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Dialog i sig behöver inte vara något ont, det beror på vad man lägger in i ordet.

    Yeshua hade en dialog med en samaritansk kvinna som inte hade samma religion som judarna.

    Den dialog som SKR syftar till har förmodligen ett helt annat syfte än att bara kommunisera. Det handlar om att skapa en plattform där alla religioner kan samsas på beskostnad av han som är Sanningen.

    Att man använder ”Jesus Kristus” behöver inte betyda att det är bibelns Yeshaua Messias. Se till att ni inte blir bedragna, sa Yeshua, och många skall komma i mitt namn, sa han också.

    Guds folk uppmanas idag att lämna Babylon med dess blandreligion och ansluta sig till Israels Guds religion som har Jerusalem som centrum.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Visst finns det orsak att uppmärksamma synkretism som under åren smugit sig in också i karismatiska kretsar.

    ”Vilken religiös dårskap kommer att proklameras nästa gång? Kanske att Svenska Kyrkan och frikyrkorna, som nu söker ”samtal” skall få påvens förlåtelse för att låta sig inympas i det falska olivträdet? Jag läste att Världskyrkorådet skulle ha – eller redan har haft – samtal med representanter för Islam. Jo men visst nalkas vi den yttersta tiden? Då skall ordet i Upp 17:1-2 bli uppfyllt. ”Och en av de sju änglarna med de sju skålarna kom och talade till mig och sade: Kom hit så skall jag visa dig hur den stora skökan får sin dom, hon som tronar vid stora vatten, hon som jordens konungar har bedrivit otukt med och av vilkens otukts vin jordens inbyggare har druckit sig druckna.” Till dess är det en viss tröst att en av Katolska kyrkans stora kardinaler, Newman, i sin bok The
    Development of Christian Religion erkänt att ”Templen, rökelsen, oljelamporna, offren för anhöriga döda, heligt vatten, helger och processioner, välsignelse av fälten, prästerliga skrudar, upptagningar i det andliga ståndet av präster, munkar och nunnor, bilddyrkan – allt har hedniskt ursprung” (se sid 359).
    ”Guds sjufaldiga förbund” – Sten Nilsson

    Hur låter det idag? Jag menar inte att Livets Ord ställer sig bakom synkretism, men vart leder en dialog med de andra religionerna? Till enhet…?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Andy: Jag tror ingen här anser att det är fel att uppmärksamma synkretism. Problemet är mönstret som återkommer med en slags fundementalistisk hållning att vi har rätt och alla andra fel…

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Smiley:
    Jag tror kanske vi är mer överens än vad som framkommer i dessa korta kommentatorsamtal som förs här. Givetvis måste vi passa oss så att vi inte blir så fundamentalistiskt högmodiga att vi tror att bara vi besitter sanningen. Å andra sidan ska inte vår övertygelse hindra oss i att vara frimodiga när vi för fram det budskap vi själva tror på.

    Bless!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Jag är lite kluven. Det institutionella enhetssträvandet tillhör som jag ser det dom allra mörkaste vrårna av människans hjärta, det handlar om att bygga ett Babelstorn, ett system som räcker ända upp till himlen. Med rätta har Guds sanna församling alltid spjärnat emot denna utveckling, även när det sker i Jesus namn, och jag gillar att du Haggaj vågar ta upp detta.

    Samtidigt är dialog, möten och människor som lyssnar på varandra på riktigt, något oerhört positivt som vi borde eftersträva utan rädsla. Vi får inte utmåla människor som fiender bara för att dom är en del av ett system vi inte håller med om, och vi måste vara öppna för att ändra oss. Som lärling till Jesus är man på väg och har därför alltid mer att lära, och Gud kan tala till oss och korrigera oss på dom mest oväntade sätt. Jag menar inte att Aletheia förnekar detta, men det skulle behöva betonas mer.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • smiley,
    Du nämner ordet ”rättshaverist”. Och det kanske inte är så fel ändå …

    ”En rättshaverist är en person hemfallen åt rättshaveri, vilket enligt Svenska Akademiens ordlista är en ”person som påstridigt hävdar sin rätt” i juridisk bemärkelse. Ordet är pejorativt, det vill säga nedsättande, och knappast någon vill bli kallad rättshaverist. En person som utpekas som rättshaverist anses ägna orimligt mycket tid och energi åt att försöka ändra beslut och åtgärder som går denne emot. Beteendet fortsätter även när det är uppenbart lönlöst och kan ske genom överklaganden, skrivelser, polisanmälningar, JO-anmälningar eller stämningar. Den utpekade rättshaveristen kan ha rätt eller fel i sak, men avfärdas ofta med motiveringen att denne beter sig på ett sådant sätt att kompromiss är omöjlig. Det verkliga eller upplevda felet och vägran att ge rättelse tolkas av rättshaveristen som ett slags sammansvärjning, vilket kan vara sant, men som också kan bli en självuppfyllande profetia. Det kan finnas ett slags paradox i rättshaveristers beteende. De förväntar sig ofta att rättsapparaten ska ge upprättelse, trots att de inte upplever samhället som ett rättssamhälle. Även den omvända paradoxen existerar: Rättshaveristens antagonister påstår att rättssystemet fungerar klanderfritt, trots att rättshaveristen de facto har rätt i sak men ändå både förtalas och nekas upprättelse.”

    Och eftersom vi väntar på ett annat rike och en rättvis domare så kanske världen kan kalla några av oss för rättshaverister. Det är väl egentligen omöjligt att vrida utvecklingen tillbaka.

    Även om ordet rättshaverist nog inte var uppfunnet vid den tiden så tyder psalmistens text i Ps 94 på en liknande känsla:

    ”Partiska domare har inte ditt stöd, dessa som gör orätt i lagens namn. De gaddar sig samman mot den rättfärdige och dömer den oskyldige till döden. Men Herren är min trygga borg, min Gud är min klippa och min tillflykt. Han skall straffa dem för deras brott och krossa dem för deras ondska. Herren, vår Gud, skall krossa dem.” (Ps 94:20-23)

    Så i den betydelsen att vi väntar på en annan rättfärdig ordning på jorden får du gärna kalla oss rättshaverister.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Om inte ni som är medlemmar i SKR tror att den interreligiösa dialogen syftar till en enda gemensam religiös ledare för hela världen, så finns det kanske sådana förväntningar på andra sidan bordet.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Haggaj: ”Den utpekade rättshaveristen kan ha rätt eller fel i sak, men avfärdas ofta med motiveringen att denne beter sig på ett sådant sätt att kompromiss är omöjlig. Det verkliga eller upplevda felet och vägran att ge rättelse tolkas av rättshaveristen som ett slags sammansvärjning, vilket kan vara sant, men som också kan bli en självuppfyllande profetia.”

    Spot on.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Solveig Hendriksen
    maj 12th, 2008 at 11:31 f m

    Hoppas inte broar byggs till den här enhetsrörelsen, som vi behöver få kunskap om:

    http://www.onenessuniversity.org/oneness/cms/home/

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Väldigt bra, Solveig, att du tog fram detta.

    Denna rörelse är bara ett nytt geschäft.
    Vaka och bedja är vad som gäller.

    Den mall Yeshua gav oss som livsstil visade han ju själv, enligt vad också Johannes uppmanar oss.
    1 Joh. 2 : 3-6. ;)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Haggaj, :) TACK för dina spotlights !

    Vägen smalnar !

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Saker blir inte automatiskt fel bara för att de liknar företeelser som finns eller fanns i hedniska religioner. De asatroende bad på nordiskt språk, aztekerna hade altaren, rituella djuroffer fanns och finns i andra religioner än tempelperiodens judendom, tungotalsliknande företeelser finns i afrikanska naturreligioner, folk bar symboler för sin tro långt innan kristendomen – det betyder inte att man inte får bära kors runt halsen. Resonemanget att allt som inte är renrasigt ursprungligen kristet är fel låter som den av 7:e ekumeniska konciliet förkastade synodens i Hieria omfamnande av ikonoklasmen. Kan verkligen inget gott eller sant finnas också utanför kristendomen? Kan ickekristna inte på något sätt alls vara Sanningen på spåren? ”Den okände guden”, någon?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • (mitt inlägg var @Andy maj 11th, 2008 at 10:14 e m)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Symeon!
    Det som kommer från fienden har alltid ett inslag av sådant som verkar bra. Annars skulle människor direkt upptäcka vilken källa det handlar om. Det är ibland svårt att upptäcka felaktigheter med vår intelektuella kunskap och vi behöver därför använda vårt mått av andlig urskiljning

    För det är bara hos Herren vi kan finna det totalt felfria. Och eftersom det i Hans källa finns så mycket mer än vi kan tänka och förstå så kan vi i detta liv aldrig någonsin nå till botten av denna brunn. Det finns alltid mycket mer att upptäcka för den som söker på rätt ställe. Vi kan alla ständigt upptäcka större bredd, högre höjd och längre längd. Så varför ödsla energi på att leta efter brödsmulor på annat håll, när vi kan få färskt näringsrikt bröd och friskt vatten direkt hos Herren varje dag om vi vill? Och dessutom vara övertygade om att den som söker finner?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • ”Och huru förlikar sig Kristus med Belial, eller vad del har en troende med en otrogen?
    Eller hur kan Guds tempel stå tillsammans med avgudar? Ty I ären ett den levande Gudens tempel, såsom Gud har sagt: ”Jag skall bo hos dem och vandra bland dem, och jag skall vara deras Gud, och de skola vara mitt folk”.
    Därför, ”gån ut ifrån dem och skiljens från dem”, säger Herren, ”och kommen icke vid det orent är: och jag skall mottaga eder
    och vara eder fader, och I skola vara mina söner och döttrar”, säger Herren, den allsvåldige.” 2 Kor.6:15-18
    Det här är mitt rättesnöre.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Ingen annan religion än kristendomen har helt rätt, men judendomen har mycket rätt och islam har lite. Hela Sanningens fullhet kan bara finnas på max ett ställe, men delar av Sanningen, trosmässiga (t.ex. ”Gud är en”, ”Gud är treenig” eller ”Jesus är sann Gud och sann människa”) eller konceptuella (t.ex. ”Bön och förbön hjälper”, ”vördnad för religiösa förebilder kan hjälpas av avbildningar av dessa” eller ”människans är en rituell varelse, även i sin relation med det transcendenta”) kan finnas i olika utsträckning hos olika individer eller i olika samfund på olika platser.

    Även hedendomen kan ha konceptuella sanningar, och det finns inga religioner som inte ens har korn av sanning i sig. Redan erkännandet av att det finns något gott är ju en delaktighet i Sanningen. Liksom bruket av bön och förbön. Bruket av t.ex. religiösa kläder (och rökelse) finns och fanns i både judendom och de flesta religioner äldre än 2-300 år. Det betyder inget annat än att människan behöver ritualer, och tycker om symbolik i ord och handling. Det rituella ligger nedlagt i människans natur, vilket kan åskådliggöras i något så enkelt som våra egna morgonrutiner.

    Visst kan Sanningens fullhet finnas bara i Kyrkan, utanför vilken inte finns någon frälsning. Men delar av denna Sanning kan finnas hos andra samfund och t.o.m. i andra religioner. Därför vågar vi hoppas att de delar av Sanningen människor utanför Kyrkan har tagit till sig, tillsammans med en vilja att nå Sanninges fullhet och följa den vart den än leder och en kärlek till Gud och medmänniskorna, ska leda fram till frälsning i Kristus Jesus.

    Om ingen sanning kan finnas också utanför kristendomen, kan ingen ickekristen komma till himmelen. Vilket i mina ögon är en hemsk världsbild.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Andy
    Jag tror inte någon här förordar synkretism. Att föra en dialog är inte synkretism. Att försöka förstå andra bättre och själv bli bättre på att förmedla sin egen tro kan väl knappast vara något negativt?

    Någon lär ha sagt att det som förenar troende människor är långt mycket mer än det som förenar den troende och den icke troende.

    Det ligger något i det…

    Allt gott!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Tuve:

    Framtiden kommer att visa om det bara rör sig om dialog. Mycket tyder på att världen längtar efter någon som kan samla alla religioner under ett tak.

    Som det ser ut nu finns ingen bättre lämpad kandidat än påven. Världen ropar efter fred. Påven kommer med stor säkerhet leverera detta till en början….

    mvh
    D

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Daniel
    Kyrkan är inte för synkretism, bara för dialog. Du målar bokstavligen … på väggen!

    Jag håller med om att världen ropar på fred, men jag tror inte världen är beredd att böja sig under påven. Kyrkan kommer inte låta sig utgöra ett sådant tak som du vill få oss att tro…

    Om världen böjde sig under påven och alla blev kristna, inte bara till namnet utan i hjärtat, så tror jag absolut vi hade kunnat få se fred. Men det skulle ju i sådana fall ske genom Guds nåd…

    Allt gott!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Tuve,
    Du skriver:
    ”Någon lär ha sagt att det som förenar troende människor är långt mycket mer än det som förenar den troende och den icke troende.”

    Det kanske gäller de religiöst lagda. Stämmer dock inte med mig. Men om man är religiöst lagd så tycker man kanske att andra med samma läggning har mer gemensamt med mig även om de tillber avgudar. Men, som sagt, jag är inte religiöst lagd. Men jag behöver frälsningen ändå. :-)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Tuve: Jag säger inte att det blir så. Har ingen mäktig uppenbarelse om just detta. Därmed ”Framtiden kommer att visa om det bara rör sig om dialog”

    Kanske är det som du säger, bara dialog. Men kanske inte???

    Framtiden kommer ge ganska mycket ljus över Aletheias ”konspirationsteorier” ;-)

    Var extremt välsignad i ALLT du gör.

    mvh
    D

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Daniel
    Vad framtiden har att utvisa kan ingen av oss veta. Vi har att förhålla oss till nutiden.

    Att utifrån ett möjligt framtida scenario förkasta en nutida företeelse utan annat fog än att det KAN utveckla sig till något i en framtid ter sig rätt oseriöst, minst sagt…

    Allt gott!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Tuve:

    Kan hålla med om att spekulerande i framtiden kan vara en fara. Funderar nu och då över just detta.

    Samtidigt läser jag i Guds Ord att Han kallar oss till att vaka och bedja. Varför? Jo, därför att det finns allehanda faror på vägen.

    Så låt oss göra det vi vet ÄR Guds vilja. Vaka och bedja. Vaka och bedja. Vaka och bedja.

    mvh
    D

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Just hemkommen från Eilat så ser jag till min oerhörda förvåning att denna VIKTIGA VÄCKARKLOCKA har fått endast 27 kommentarer !!!

    Vad är detta ?? Är detta ämne så gränslöst O-intressant, så att ni tar det med en gäspning ??
    Är det för små marginaler att briljera med era kunskaper…eller ???

    Det är det MEST fruktansvärda detta att vi i SVERIGE har klumpats ihop med SKÖKAN !!

    Detta vare sig vi vill eller inte. För någon timme sedan talade jag med en av mina systrar (blodsband)…och när jag sa till henne att ”gå UT ur Sv. Kyrkan” höll hon på att explodera av ilska.
    Hon ville med alla medel vara kvar där för ”hon brydde sig inte om vad andra gjorde, bara hon fick ha sin lilla barnatro ” !! Att det sedan står i ORDET
    i Upp. 18:1- 24… att GÅ UT UR HENNE MITT FOLK, det bekom henne inte !!

    ÄR det så ställt med er också, ni som bloggar här och har sådan visdom, att Gud får förakt för att Han har gett Sitt Folk lagen ?? Hallå !! VAKNA !.
    För 21 år sedan lämnade jag Sv. Kyrkan och för ett och ett halvt år sedan lämnade jag L.O.
    Aldrig tidigare har jag varit så välsignad som nu och detta har indirekt påverkat mina söner till extra välsignelse !

    Nä, nä…nu får ni ta av er bindlarna från era ögon och börja på allvar söka GUD!

    Läs : ” Trevliga sammankomster med tända ljus där ALLA sitter TYSTA rekommenderas starkt…då slipper man bry sig om de läromässiga hindren…vaddå hinder ?? JO att en buddhist skulle råka HÖRA namnet JESUS / Yeshua HaMashiach om du skulle be högt och då bli förnärmad ! Eller någon helgondyrkare skulle då få dåndimpen !
    Skriv ut denna mycket viktiga bloggämne som Haggaj sammansatt så otroligt kunnigt och bra…
    och sätt UPP DET PÅ VÄGGEN !

    Shabbat Shalom ! ;)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • He he he elisabeth.d var ord och inga visor…trevlig sabbat

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • På tal om Lagen = Guds undervisning, toráhn, de fem Moseböckerna.

    ENDA gången det talas lidelsefullt från alla talarstolar från GT, är i timslånga offertal !!!DÅ hänvisas det till Malaki !! Och till Abraham !

    Annars sägs och predikas att GT.( som är det Första förbundets skrifter) är passé och inget som vi ska bry oss om längre… Vilket är LÖGN !
    I samma predikan kanske pastorn ändå säger..”.jaa Guds Ord ÄR evigt…” Vilken är SANT ! :)

    GUD har länge haft förbarmande med oss.
    Nu skördar vi vad girigheten och föraktet för Guds Ord har orsakat. = Förvirring, förvirring..

    Många av de uppräknade församlingarnas ledare har säkert ingen aning om att de står på kölistan att kyssa påvens hand !!!

    Vänner, vi måste söka oss till den sanna roten, den ursprungliga tron som Judas skriver om.
    Vi varnars för förhärdelse i Heb.5:11 ”..ni har blivit så tröga att lyssna..” ”Ordet är dig nära…” ;)

    ”VAKNA UPP du som sover, och stå upp från de döda, så skall Messias (Kristus) lysa över dig !”
    Ef.5:14.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Sveriges Kristna Råd skriver,

    ”hur vi ser på det faktum att det finns andra religioner än kristendomen. Vad har vi gemensamt med andra troende? Hur blir de andra frälsta? ”

    och

    Om dialogens form;
    ” den religiösa erfarenhetens dialog, där man möts i meditation och bön, ofta i form av utbyten mellan klosterfolk.”

    Vilka kunskapsvägar erkänner jag som kristen.

    Lyssnade du på Ulf och hans själsbroder Peter Halldorf så är erfarenheten en väg till ”säker” kunskap.

    Nya testamentet är en programförklaring som ges oss a´priori dvs absolut inte genom vårt erfarenhetsutbyte!

    Bibeln vittnar om sig själv att den är uppenbarad kunskap om Gud och vår möjliga väg till gemenskap med den ende sanne Guden.

    Halldorf fick på LO en fråga av Ulf med ungefär detta innehåll. Hur kom det sig att du kom till dessa för en pingstpastor så ovanliga uppfattningar?

    Möten, mina möten med olika människor. Det betyder att vi som lyssnade ska acceptera att Peter förmedlar ”nya sanningar ” baserade på vilka människor, som råkat korsa hans väg!!

    Peter är inte pingstpastor i ideologisk mening. Han har med marginal lämnat pingströrelsen i dess klassiska tappning. På LO grundade han inte en enda av sina nya läror på Guds ord, utan på sina egna ideologiska tidsresor.

    Ser du parallellen. SKR vill byta erfarenheter med andra religioner. Ur din erfarenhet, ur min erfarenhet så växer en synkretisk religion fram som kommer att passa flertalet. (Wilkerson såg superkyrkan, superreligionen.)

    Men Gud sa inte så. Det är inte våra religiösa erfarenheter som visar vägen till Guds stad. Det är den väg som Bibeln stakat ut som gäller.

    Djävulen kan vila sig, med sådana medhjälpare innanför våra försvarslinjer.

    Det var få som orkade fundera på detta med religionsdialog.

    Det är ett tecken i tiden.
    3AG hade vaksamt, som en jakthund spårat upp bytet, men jägarna (kristenheten) förstår inte att tolka sin tid!!!

    Därför blev debatten i denna vår tids stora fråga så tunn.

    Frikyrkofolket är sålda. Men om nån säger sanningen till dem så får man ett mjäkigt svar att det där har min pastor inte sagt något om!!

    Och även denna fråga riskerar dö som en icke fråga.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Tycker det som låg på mitt hjärta passar under denna ämnesrubrik.

    Ta del av innehållet på följande länkar från DAGEN:

    http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=160013

    Miljön är en fråga för alla religioner

    http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=160050

    Multireligiös konferens ska främja fred och dialog

    HaFo kommentar:

    Här framtvingas nu ”enhet och dialog”, mellan de kristna samfunden, katolska kyrkan och de övriga religionerna, för att kunna ”rädda miljön”, ”bidra till att ordna upp den ekonomiska krisen”, detta genom ”solidaritet och slå tillbaka girigheten”, ”rädda freden”, ”vara ett så världen kan tro”.

    Det är en ”i ljusets skenplatå”, som här grundläggs, som arena för den ”falske profeten”,
    ”Propagandaministern”, för en annan/en istället för Kristus/en falsk Messias/ antikrists inträde på den politiska, ekonomiska och andliga arenan.

    Som den som ordnar upp allting på alla plan, såväl, andligt, ekonomsikt och andligt, så att alla kan leva i fred, frid, samförstånd, solidaritet och förståelse över alla gränser och barriärer, till ett förverkligande av ”Guds – riket på jorden”.

    Allt är det ett plagiat av tillkomelsen av den sanne Jesus Kristus och det sanna Guds – riket.

    Där de, som verkligen står upp för vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, kommer att bli helt utfrysta eller svälta ihjäl,

    när de vägrar att ta på sig det märke på pannan eller handen, som gör dem berättigade till att köpa och handla och vara en del av det fantastiska samhälle, som antikrist utlovar och synes vara i färd att förverkliga.

    Gå inte på detta kommande plagiat, utan hälsa rätt Kristus välkommen!

    De som anammar t.ex. trosförkunnelsens, katolicismens och MFS:s förförelser, kommer att få väldigt svårt att se förförelsen, duperingen och manipuleringen i detta skeende och blir i sina hjärtan preparerade, till att hälsa antikrist välkommen som Kristus.

    För de har redan i sina hjärtan bejakat antikrists andes verksamhet, som ett ett verk av Guds Ande.

    HaFo

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • anden påstår i skrifter att juden är girig och en gudsförnekare, att juden genom detta har fallit i onåd, att därför ska en messias komma till världen
    en räddare, för att synden i världen ondskan i världen är förhatlig för gud,,,

    detta har lett till antisemitismen, där judar har kränkts, mördats, tvångskristnats, torterats, hånats, förlöjligats, förrföljts osv,
    hela tiden efter jesus död, i hela eoropa har detta skett,
    det kristnade europa, där hat mot juden skapats, där antisemitism skapats, genom andens ord,
    jesus död,som för övrigt ej var judens fel, de följde bara skriften, skriften sade att den som påstår sådant som jesus påstod den skulle juden
    om den var trogen jahve, hänga upp på en påle till allmän bespottelse och allmänt hån,
    även detta kom ju som en lära från anden, ja juden levde ju efter den gamla lagen, den gamla lagen lärde att om ej juden gjorde så, så skulle den jude
    som undgick att göra efter bokstaven själv mördas på just detta sätt,,,,, så igentligen är ju varken jeus död eller de falska läror av okunskap, där juden
    pekats ut som svikare av gud, och som girig sant,
    för just denna okunskap som anden skapt och spridit om juden har ju en logisk förklaring, då människan är fysisk kemisk, så blir beteenden beroenden.
    speciellt om känslolivet är i oballance av osanna göranden, som tex att under tvång och hot om död, tvingas plundra och mörda,
    detta juden var tvungen till att göra genom bokstaven skriften som anden påstår vara gud, då människan förljugs att så gå emot sitt eget hjärta
    att mörda människor, män kvinnor och barn, att förslava kvinnor, att plundra att stjäla,
    så skapar detta en obballance i fysiskt kemiskt känsloliv, då fastnar det gud skapt fullkomligt i beroenden, då tanken känslan och betendet är i oballance,
    då är själen genom den fysiska obalancen öppen för beroenden,
    för juden var detta beroende materialism, dvs rikedomar, detta fastnade juden i. detta och de tidigare falska gudalärorna i de på jorden olika pollyteistiska
    mördar och plundrar religionerna, ochså lärt detta som fortsatte med monoteismens läror, samma mördar och plundrar tvång under dödshot, och hot om
    helveten,,,
    detta har ej bara lett till judens girighet,/ obbalance i kemi/ beroende,,,, utan hela världens materiella tänkande kännande och beteenden, detta som av anden
    i tre religioner klassas som synd ondska, detta som förljugs på människan som synd ondska, med hot om helveten och eviga lidanden,
    detta har ju anden genom andliga guda och änglareligioner själv skapt, dessa beroenden som världen lider av,
    och denna antisemitism som världen lider av, detta som sklapt enorma lidanden för det judiska folket är bevisligen skapt av humbugguden själv,
    ej av människan,

    orden i skriften har lärt människan detta, tror ni gud i sin fullkomlighet kan lära oss lidande, tror ni gud skapar lidande,

    är det ej sant, detta ovan här logiskt sätt????
    jo en sak till, denna messias som lovades till världen, var det verkligen världen, eller var det till juden,
    denna messias som skulle komma till den då kända världen mellansöstern, ja för det var ju ej hela världen messias, ej enligt judens tora, de skrifter som
    bibeln och koranen är kommen ifrån, de skrifter som påstås och förljugs att vara gud, förljugs av anden och påstås av människan,
    enligt juden så väntar juden på en krigskonung, bibeln är ihopkonstruerad efteråt, läser man alla förutspåelser om jesus som messias på ett logiskt sätt.
    dvs man jämnför ej ett bibelstycke en vers med ett bibelstycke en vers, mellan gamla och nya testamentet,
    utan man läser logiskt, man läser hela detta kapitel som versen från nya testamentet pekar på, och påstår att jesu förutspåddes i gamla testamentet.
    man kan uttöka detta med att läsa för varje vers som pekar på att jesus faktist var förutspådd i gamla, från nya test. så kan man uttöka med att läsa mera
    än hela detta kapitel det gäller, man kan läsa kapitlet före och efter, då framträder den messias som juden fortfarande väntar på, denna krigskonungabild,
    så igentligen så är bibeln en förljugen efterhandskonstruktion, som man kan förljuga och konstruera hur som hellst, om man nu ska bevisa något genom
    att jämnföra bara verser,
    på detta sätt kommer judens messias att framträda, en krigskonung, ej en fattig kärleksförklaring till världen,
    detta som i sig är att lära sanningen, men i en förljugen tappning, ej som guds väg, då den förljugna tappningen själv skapt de spiraler av lidande världen är i
    denna okunskap som människan befinner sig i, då vi ej ser orsak och verkan,
    då vi förljugs att kasta skuld skam och straff och hämnd på oss själva och varandra, då vi ej ens ser att gud alldrig skulle göra dyligt,. och sedan beskylla
    oss för detta,

    jag vill ha svar på detta, då undersökt detta, så kommer jag med flera frågor, det är dags att utveckla världen,. anden förljuger gud, tror vi på denna lögn
    så kommer världen att få svårt att utvecklas då anden så att säga givit upp världen, då den förljugit sig till gud, och därigenom stötrre delen av världen
    är vilse i fråga om utveckling, de tror ej ens längre på en bättre värld, precis som ni, tror ochså muslimer judar, ochj en hel del människor
    som ej ens är troende, men dock är barn av begränsade och förljugna sinnen i tusentals år,
    jag tänker ej ge mig, jag kan bevisa det ni tror på vara lögn, då ni tror på anden, bevisa,,… det borde få er att förstå att gud ej är anden,
    alltså gör jag guds vilja,
    jesus lärde sanningen den sanningen kan ni alldrig förlora, det är eran eviga sanning, det är all själs sanning, den lärs bara i en förljugen tappning,
    mvh veijoi

    jo en sak till juden påstås av anden vara först med gudsbilden jahve el, detta säger tora bibel och koran,
    är då anden en lögnare om jag kan bevisa att så ej var fallet, ja det kan du ochså göra, för de ugaritiska folken dit kanaans folk hörde, dyrkade el som övergud i en panteeon, dvs en gudafamilj, där för övrigt denna karaktär baal, detta namn som för övrigt betyder just herren på ugaritiska, denna karaktär som de troende betecknar som satan, den gamla världen namn på satan, ser många troende kristna som just baal,, tänk att baal hette herren före herren, ja alltså gud, denna gudsbild ni tror på, har alltså lånat sitt tilltal från satan, logiskt sätt…..

    http://www.perfspot.com/profile.asp?uid=ED73EBE0-2E1F-4544-8955-D07D95B373DA

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

Svara