lördag, maj 17th, 2008...5:50 e m
Ge Herren ingen ro förrän han upprättar Jerusalem!
Jag har, som Ni säkert märkt, uppehållit mig i Jesaja de senaste dagarna. Det var när jag läste om att de i samband med Israels 60 års-jubileum skulle plocka fram den 7,3 meter långa bokrullen från fynden vid Döda havet som jag fick inspiration att läsa denna fantastiska profet. Bokrullen innehåller hela Jesaja och är 2100 år gammal.

På dina murar, Jerusalem, ställer jag väktare. De skall aldrig
tystna, varken dag eller natt.
Det är många profetior i Jesaja som ännu inte gått i uppfyllelse. Det gör att boken är aktuell ännu i våra dagar. En del av det som Jesaja profeterade om kanske vi får se gå i uppfyllelse. Har till exempel Jerusalem blivit upprättad? Är det någon som tycker att det ser ut så? Har alla kungar sett stadens härlighet som Jesaja säger? Är det inte så att Jersualem är en konflikthärd idag? Vi behöver se en upprättelse av Jerusalem. Jesaja talar om väkare på muren. Han talar om att inte ge Herren någon ro förrän han upprättar Jerusalem.
För Sions skull skall jag inte tystna, för Jerusalems skull inte tiga, förrän upprättelsens morgon gryr och hennes räddning lyser som ett bloss. Folken skall se din upprättelse, alla kungar se din härlighet. Du skall få ett nytt namn, som Herren själv förkunnar, du blir en praktfull krona i Herrens hand, ett kungligt diadem i din Guds händer. Du skall inte längre kallas ”den övergivna”, ditt land inte längre kallas ”den förskjutna”, utan du skall heta ”hon som jag har kär” och ditt land ”den äkta makan”.
Ty Herren har dig kär och ditt land skall äktas av honom. Som när en ung man äktar en flicka, så skall han som bygger upp dig ta dig till äkta, och som brudgummen gläds åt sin brud, så skall din Gud glädjas över dig.
På dina murar, Jerusalem, ställer jag väktare. De skall aldrig tystna, varken dag eller natt. Ni som ropar till Herren, ge er ingen ro! Och ge honom ingen ro, förrän han upprättar Jerusalem och hela jorden sjunger dess lov. Herren svär vid sin högra hand, vid sin starka arm: Aldrig mer skall jag ge din säd som föda åt dina fiender, främlingar skall inte dricka ditt vin, det som du har arbetat med. Nej, de som bärgar säden skall äta den, och de skall prisa Herren, de som skördar vinet skall dricka det på mina heliga förgårdar.
Fram, fram genom portarna! Bana väg för folket! Bryt väg, bryt väg, röj undan alla stenar! Höj ett fälttecken för folken! Herren förkunnar över hela jorden: Säg till dotter Sion: Se, din räddare kommer. Sin segerlön har han med sig, de han vunnit går framför honom De skall kallas ”det heliga folket”, ”de som Herren befriat”, och du skall heta ”den man söker sig till”, ”staden som aldrig blir övergiven”. (Jes 62)
Har denna profetia slagit in? Nej det har den inte. Kommer den att slå in? Ja Herren har svurit vid sin högra arm, vid sin starka arm. Vem är då räddaren som kommer. Jo, det är naturligtvis Jesus, Messias, som kommer. Och de som han har vunnit går framför honom. DET ÄR VI! ”Det heliga folket” och ”de som Herren befriat”. Och Jerusalem skall heta ”den man söker sig till” och ”staden som aldrig blir övergiven” eftersom alla folk skall samlas i Jersualem för att se Herrens härlighet.
Ge Herren ingen ro förrän han upprättar Jerusalem! Detta vill vi vara med om.










81 kommentarer
maj 17th, 2008 at 6:32 e m Citera och svara denna kommentar
Amen!
Det här skriver jag under på.
/ runesson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 17th, 2008 at 6:41 e m Citera och svara denna kommentar
runeson,
Precis när jag skrivit rubriken, vilket jag brukar göra när bloggposten nästan är klar, tänkte jag att det här gillar nog runesson.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 17th, 2008 at 7:19 e m Citera och svara denna kommentar
AMEN OCH AMEN
Lovely brother Preach it!
Baruch Hashem!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 17th, 2008 at 8:43 e m Citera och svara denna kommentar
Vi måste vara medvetna om att påven också är väldigt intresserad av att göra anspråk på dessa löften. RKK har i 1000 år haft som målsättning att göra Jerusalem till Vatikanen II. Därför pratar även Ulf Ekman idag om att målet är Jerusalem.
Vi måste vara vaksamma som väktare idag på Jerusalems murar. Guds löften skall gå i fullbordan exakt så som de är skrivna.
Det är viktigt att vi inte förvrider Herrens raka vägar.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 17th, 2008 at 9:22 e m Citera och svara denna kommentar
Lennart,
”Men som halmstrån förtärs av lågan och hö sjunker samman i elden skall deras rot murkna och löven virvla bort som stoft. De har förkastat Herren Sebaots lag, Israels Heliges ord har de föraktat. (Jes 5:24)
”Ingen kan lägga en annan grund än den som redan finns, och den är Jesus Kristus. På den grunden kan man bygga med guld, silver eller ädelstenar, trä, gräs eller halm, och det skall visa sig hur var och en har byggt. Den dagen skall avslöja det, ty den kommer med eld, och elden skall pröva vad vars och ens arbete är värt.” ( 1 Kor 3:11-13)
”Ni är havande med hö, ni föder halm, min andedräkt skall förtära er som eld.” (Jes 33:11)
”Då skall den Laglöse uppenbaras, han som herren Jesus skall dräpa med andedräkten ur sin mun och förinta med glansen vid sin ankomst.” ( 2 Thess 2:8)
Faktum är att jag ser framemot även detta.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 17th, 2008 at 9:33 e m Citera och svara denna kommentar
Amen!!
”Är inte mitt ord som en eld, säger HERREN, och likt en slägga som krossar klippan?” Jer 23:29
Vad jag förstår så förekommer inte den blå färgen inom kyrkans liturgi på prästernas dräkter, se 4 Mos 15:37-40. Det finns säkert sådana här på bloggen som kan bekräfta om detta stämmer eller ej.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 17th, 2008 at 9:36 e m Citera och svara denna kommentar
Ge nytt mod åt Jerusalem,
kungör att hennes träldom är över,
att hennes skuld är sonad,
att Herren straffat henne dubbelt
för alla hennes synder.
Jes 40:2
Så säger Herren:
Jag vänder åter till Sion,
jag vill bo i Jerusalem.
Jerusalem skall kallas Den trogna staden
och Herren Sebaots berg Det heliga berget.
Sak 8:3
När den tiden kommer skall Jerusalem kallas Herrens tron, och där skall alla folk samlas för att dyrka Herren i Jerusalem. De skall inte längre lyda sina onda och hårda hjärtan. Jer 3:17
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 17th, 2008 at 9:45 e m Citera och svara denna kommentar
Bra, Haggaj! Det är Israels och Jerusalems upprättelse som också är vår upprättelse!
Om vi har en biblisk identifikation, så har vi också kärlek till Landet, Folket och Messias!
Genom Guds Ande i oss kan vi se längre än bara till den nuvarande situationen, som inte är hoppfull rent mänskligt. Det finns ingen mänsklig politisk lösning på ”mellanöstern-problemet”, men den Evige har en lösning så att detta ”problem” vänds till en välsignelse för hela världen. Välsignat vare Hans namn i all evighet!
”Och HERREN Sebaots ord kom till mig. Han sade: Så säger HERREN Sebaot: Jag nitälskar för Sion med stor iver, med stor vrede nitälskar jag för henne. Så säger HERREN: Jag skall vända åter till Sion för att bo mitt i Jerusalem, och Jerusalem skall kallas ”sanningens stad” och HERREN Sebaots berg ”det heliga berget”.
Så säger HERREN Sebaot: Än en gång skall gamla män och kvinnor finnas på Jerusalems gator, var och en med sin stav i handen för sin höga ålders skull. Och stadens gator skall vara fulla av pojkar och flickor som leker där.
Så säger HERREN Sebaot: Även om det kan te sig alltför underbart för kvarlevan av detta folk i de dagarna, skall det därför te sig alltför underbart också för mig? säger HERREN Sebaot.
Så säger HERREN Sebaot: Se, jag skall frälsa mitt folk från landet i öst och från landet i väst. Jag skall låta dem komma och bo i Jerusalem, de skall vara mitt folk och jag skall vara deras Gud i sanning och rättfärdighet”, Sak. 8:4-8
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 17th, 2008 at 9:50 e m Citera och svara denna kommentar
Mycket bibelord nu.
Men det är ju bara bra.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 17th, 2008 at 9:54 e m Citera och svara denna kommentar
… och med alla dessa bibelord kan man ju fundera över vad som triggar igång idéer om att vi skall evakueras och lämna Jerusalem övergivet.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 17th, 2008 at 10:07 e m Citera och svara denna kommentar
Några verser från Obadja bok som vi hednatroende kan reflektera över.
Profeterar Obadjas ord om kyrkans förhävelse över sina judiska bröder???
När jag ser hur katedralen i Rom, är klädd med ett monumentet som firar hur menorahn fördes ut ur det förstörda templet år 70, kan jag inte annat än tro att de inledande verserna i citatet gäller oss….
Hur kunde du skadeglatt se på din broder
på hans olyckas dag!
Hur kunde du skratta åt Judas folk
på deras undergångs dag!
Hur kunde du ta så stora ord i din mun
denna nödens dag!
Löfte till Israel (översättarens rubrik)
Den bägare ni (juda folk) tvangs dricka
på mitt heliga berg
skall de omgivande folken dricka.
De skall dricka och sluddra,
de skall bli som om de aldrig funnits.
Men på Sions berg skall en räddad skara bo.
Det skall vara en helig plats.
Och Jakobs folk skall ta arv
efter dem som tog deras arv.
Kungamakten skall tillhöra Herren.
Det är tid att ödmjuka våra hjärtan…
Jes 14:1
Herren skall förbarma sig över Jakob, på nytt utvälja Israel. Han skall låta folket bo på sin egen mark. Främlingarna som bor där skall sluta sig till dem och förena sig med Jakobs folk.
Daniel
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 17th, 2008 at 10:23 e m Citera och svara denna kommentar
Joe 2:32 Men det skall ske att var och en som åkallar HERRENS namn han skall varda frälst. Ty på Sions berg och i Jerusalem skall finnas en räddad skara, såsom HERREN har sagt; och till de undsluppna skola höra de som HERREN kallar.
Joe 3:1 Ty se, i de dagarna och på den tiden, då jag åter upprättar Juda och Jerusalem,
Joe 3:16 Och HERREN upphäver ett rytande från Sion, och från Jerusalem låter han höra sin röst, så att himmelen och jorden bäva. Men för sitt folk är HERREN en tillflykt och för Israels barn ett värn.
Joe 3:20 Sedan skall Juda trona evinnerligen, och Jerusalem från släkte till släkte.
Mic 4:2 ja, många hednafolk skola gå åstad och skola säga: ”Upp, låt oss draga åstad till HERRENS berg, upp till Jakobs Guds hus, för att han må undervisa oss om sina vägar, så att vi kunna vandra på hans stigar.” Ty från Sion skall lag utgå, och HERRENS ord från Jerusalem.
AMEN VILKET HOPP VI HAR. Vi kan ta lite gatsten tolv till antalet och göra anspråk på något som inte tillhör oss, visst det ser gulligt ut men det båtar föga.
Men när den Evige upphäver sin röst och ut ur folken kallar på stammarna till Jerusalems räddning, vilken dag det blir.
Jos 4:8 Då gjorde Israels barn såsom Josua bjöd dem; de togo upp tolv stenar ur Jordan, såsom HERREN hade tillsagt Josua, efter antalet av Israels barns stammar; och de förde dem över med sig till lägerstället och lade ned dem där.
Jag tänker inte till vare sig månen eller mars ej heller himmlen. Jerusalem är vårt liv, vår kallelse, vårt enda hopp, vår moder.
Tillkomme ditt rike………………….
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 17th, 2008 at 10:30 e m Citera och svara denna kommentar
Haggaj
”Mycket bibelord nu. Men det är ju bara bra.”
Det är svårt att inte citera alla underbara profetord om Israels återupprättelse….
Sen jag studerade profetorden i profetböckerna har Herren botat mig från all ersättningsteologi.
Jes 49:
Sion sade:
Herren har övergett mig, Gud har glömt mig.
Glömmer en kvinna sitt lilla barn,
bryr hon sig inte om den hon själv har fött?
Och även om hon skulle glömma,
glömmer jag aldrig dig.
Så säger Herren Gud:
Jag ger tecken till folken,
höjer mitt baner för länderna,
och de skall komma med dina söner i famnen,
bära hit dina döttrar på ryggen.
Kungar skall vårda dem
och drottningar amma dem.
De skall falla ner på sina ansikten inför dig
och kyssa dammet av dina fötter.
Då skall du inse att jag är Herren.
De som hoppas på mig blir inte svikna.
Ps 128:5
Må Herren välsigna dig från Sion, så att du får se Jerusalems lycka i alla dina dagar
Daniel
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 17th, 2008 at 10:39 e m Citera och svara denna kommentar
Daniel,
Ja, om man tar av sig Darbyglasögonen blir det lite roligare att läsa Jesaja.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 17th, 2008 at 10:40 e m Citera och svara denna kommentar
Daniel Sanfridsson: ”Sen jag studerade profetorden i profetböckerna har Herren botat mig från all ersättningsteologi.”
- Tror man att Jesus införde en ny religion, så behöver man ett nytt gudsfolk.
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 17th, 2008 at 10:42 e m Citera och svara denna kommentar
Haggaj: ”Daniel, ja, om man tar av sig Darbyglasögonen blir det lite roligare att läsa Jesaja.”
- Om vi ickejudar tillhör Israels folk, så delar vi också deras eskatologiska framtid. Det gör det hela än mer intressant.
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 17th, 2008 at 10:53 e m Citera och svara denna kommentar
Ja, hur kan man tro någonting annat? Jo, genom att dessa samband med Israels folk inte har kunnat anats förrän Israel blev en nation 1948. För vem kunde ana att det hände skulle kunna hända?
Men nu är Israel 60 år (15 år mer än jag) och därmed har det ändå gått en tid när människor haft möjlighet att pröva de gamla stigarnas sanningar på nytt.
Vi är i ändens tid och detta kommer att bli fantastiskt intressant.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 17th, 2008 at 10:54 e m Citera och svara denna kommentar
Man ska inte vara elak men det verkar tyst på bänken där man brukar göra kyrkan eller Jesus till Israel och hävda att Gud har förkastat Israel.
Härovan borde de finnas många fina bibelord att förandliga….
”Säg därför till Israels folk: Så säger Herren Gud: Det är inte för er skull jag ingriper, israeliter, utan för mitt heliga namn som ni har vanärat bland de folk ni har kommit till.
Ni har vanärat mitt mäktiga namn överallt bland folken; det har blivit vanärat, men jag skall visa hur heligt det är. Genom er skall jag visa min helighet inför folken. Då skall de inse att jag är Herren, säger Herren Gud.
Jag skall hämta er hos de främmande folken, samla in er från alla länder och föra er till ert eget land.
Sedan skall jag bestänka er med rent vatten och göra er rena. Ni har orenat er med alla era avgudabilder, men jag skall göra er rena.
Jag skall ge er ett nytt hjärta och fylla er med en ny ande. Jag skall ta bort stenhjärtat ur kroppen på er och ge er ett hjärta av kött.
Med min egen ande skall jag fylla er. Jag skall se till att ni följer mina bud och håller er till mina stadgar och lever efter dem.
Ni skall få bo i det land jag gav era fäder. Så skall ni vara mitt folk, och jag skall vara er Gud.”
Hes 36:22-28
Daniel
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 17th, 2008 at 11:05 e m Citera och svara denna kommentar
Haggaj och SÅ
”kom ihåg att ni på den tiden var utan Kristus, utanför medborgarskapet i Israel, utan del i förbunden och deras löfte, utan hopp och utan Gud när ni levde i världen.
Men nu, tack vare Kristus Jesus, har ni som en gång var långt borta kommit nära, genom Kristi blod.” Ef 2:12-13
Vi tre hedningar får alltså ha del i samma förbund och löften som den Evige har gett till Israel.
Hur mycket större anledning har vi då inte att glädja oss över att Gud inte tar bort dessa löften…
När Herren är trofast mot Israel är han det också mot dem som har inympats i Israel.
En något (kanske rent av mycket) euforisk
Daniel
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 17th, 2008 at 11:28 e m Citera och svara denna kommentar
60 år är diamantbröllop, Israel är verkligen en diamant, the pupil of his eye, står det i engelska bibeln.
PS 5723 (1963) är oxå en bra årgång
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 12:37 f m Citera och svara denna kommentar
Tänk bara på att uppenbarelseboken talar om två Jerusalem.
Det första, kallas Sodom och Egypten. (Upp11:8)
Är det ett Jerusalem där den falska Messias, odjuret, antikrist bygger det tredje templet och ställer upp den vanhelgande skändligheten?
Det andra är det nya Jerusalem som kommer direkt från Gud.
Låt oss längta till det nya Jerusalem där inget tempel finns för där är Gud och lammet direkt närvarande!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 7:57 f m Citera och svara denna kommentar
Padraig: ”Låt oss längta till det nya Jerusalem där inget tempel finns för där är Gud och lammet direkt närvarande!”
- Padraig, du tar alla tillfällen att försöka ”bypassa” det som har med judar och Israel att göra.
Idealet hade tydligen varit att Abraham hade fött Jesus direkt.
Då hade Jesus kunnnat säga: Frälsningen kommer från Abraham!
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 9:14 f m Citera och svara denna kommentar
Anledningen till detta SÅG, är den euforiskt romantiska stämningen kring allt judiskt man möter ibland i den här bloggen. Risken med detta är att man blind tar emot saker som inte är från Gud.
Jag kan ta hexagrammet/davidsstjärnan som exempel. Den är en välanvänd magisk symbol, bl a inom kabbalan. Det var den sionistiska rörelsen som tog den till sin symbol 1897, för att den inte hade någon religiös koppling! Det är inte bara jag som ställer mej kritisk att symbolisera det judiska med hexagrammet, många ortodoxa judiska grupper delar min åsikt.
http://www.kulanu.org/links/hexagram.html
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 9:18 f m Citera och svara denna kommentar
Det är väl hårt att säga att jag försöker föringa allt judiskt? Ingen har väl citerat juden Paulus så mycket som jag på den här bloggen. Ta tag i hans manteltofs och lär av hans undervisning så hamnar ni rätt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 10:08 f m Citera och svara denna kommentar
Padraig,
Du förfasar dig över ”den euforiskt romantiska stämningen kring allt judiskt man möter ibland i den här bloggen”.
Är det måhända när vi citerar Skriften som du blir upprörd?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 10:21 f m Citera och svara denna kommentar
… ja nu har jag kollat och det var ju nästan bara bibelord på den här bloggposten innan Padraig kom in.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 10:44 f m Citera och svara denna kommentar
Du missar att även jag citeratde bibeln i mitt inlägg Haggaj.
”Och när de (de två vittnena) har fullbordat sitt vittnesbörd, skall odjuret som stiger upp ur avgrunden börja krig mot dem och besegra dem och döda dem. Deras lik skall ligga på gatan i den stora stad som på andligt språk kallas Sodom och Egypten och där deras herre också blev korsfäst.” (Upp 11:7)
Låt er inte lura er på något vis. Ty först måste avfallet ske och laglöshetens människa uppenbaras, undergångens son, motståndaren, han som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt och sätter sig i Guds tempel och utger sig för att vara Gud. (2 Tess 2:3)
Men varnande ord kanske inte passar in här?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 11:12 f m Citera och svara denna kommentar
Padraig,
Tvärtom! Jag tror också att det kommer att bli så. Lennart tog ju upp det tidigt:
”Vi måste vara medvetna om att påven också är väldigt intresserad av att göra anspråk på dessa löften. RKK har i 1000 år haft som målsättning att göra Jerusalem till Vatikanen II. Därför pratar även Ulf Ekman idag om att målet är Jerusalem.
Vi måste vara vaksamma som väktare idag på Jerusalems murar. Guds löften skall gå i fullbordan exakt så som de är skrivna. Det är viktigt att vi inte förvrider Herrens raka vägar.”
Vem är då laglöshetens människa?
“Då skall den Laglöse uppenbaras, han som herren Jesus skall dräpa med andedräkten ur sin mun och förinta med glansen vid sin ankomst.” ( 2 Thess 2:8)
Är det någon som har lagt Herrens ord på sitt hjärta? Någon som inte dyrkar andra gudar? Någon som noga följer de bud och stadgar denne fått av Herren?
Nej den laglöse är naturligtvis någon som inte följer de bud och stadgar denne fått av Herren. Någon som har släppt in andra gudar. Någon som inte lagt Herrens ord på sitt hjärta.
Man behöver inte vara Einstein för att räkna ut vem det är.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 11:26 f m Citera och svara denna kommentar
Padraig,
Jag var före dig med varnande ord. Jag håller med dig om dina varningar och att vi inte får vara naiva. Antikrist kommer att ta sitt säte i Jerusalem innan Yeshua kommer tillbaka. Påven har ett trånande öga till Jerusalem och är på god väg att snart förverkliga sitt mål!! Israel har redan i olika dokument skrivit över rättigheterna till de heliga platserna i Jerusalem till Vatikanen.
Detta hindrar inte att alla underbara löften till det fysiska, jordiska Jerusalem som kommer att gå i fullbordan när det himmelska Jerusalem kommer ner ovanifrån. Någonstans måste ju den staden landa. Det nya Jerusalem kommer inte att landa i Rom eller Stockholm.
Låt oss längta efter det himmelska Jerusalem manifesterat här på jorden i nya himlar och en ny jord. (OBS! En ny jord inte en annan jord.)
”Tillkomme ditt rike! Ske din vilja såsom i himmelen så ock på jorden!”
Det fysiska templet kommer att återupprättas igen (se t ex Hesekiel 40-48) innan evighetstillståndet utan tempel tar över.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 11:35 f m Citera och svara denna kommentar
Haggaj, jag tror det är ett för enkelt svar att säga att undergångens son är påven. Detta har ju ropats ut i 500 år det är för uppenbart. Bedrägeriet och sveket kommer vara ännu större. Att en framtida påve förleds av antikrist går däremot inte att utesluta. Roms biskopar har som bekant i historien varit av högst varierande andlig kvalitet.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 11:40 f m Citera och svara denna kommentar
Padraig,
Jag är öppen för att ytterligare ved skall in i brasan innan vi är framme. Det är väl t.o.m. högst troligt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 1:41 e m Citera och svara denna kommentar
Padraig
Varför tar det emot så mycket att erkänna att Gud inte överger sitt folk?
”Sion sade:
Herren har övergett mig, Gud har glömt mig.
Glömmer en kvinna sitt lilla barn,
bryr hon sig inte om den hon själv har fött?
Och även om hon skulle glömma,
glömmer jag aldrig dig.”
Varför ser du en konkurrens mellan det jordiskt upprättat Messiasriket, där din frälsare Jesus i 1000 år ska vara konung, och det himmelska Jerusalem som kommer att trona på den nya himlen och jorden?
Vi kommer att få uppleva båda men ett i taget!
Mik 4:2
Men den dag skall komma
då berget med Herrens tempel
står där orubbligt fast
som det högsta av bergen,
överst bland höjderna.
Folken skall strömma dit,
Mik 4:2
folkslag i mängd skall komma,
och de skall säga:
”Låt oss gå upp till Herrens berg,
till Jakobs Guds tempel.
Han skall lära oss sina vägar,
hans stigar vill vi följa.”
Ty från Sion skall lag förkunnas,
från Jerusalem Herrens ord.
Det är en sorg att läsa att dessa ord skapar polemik när deras syfte är att välsigna alla folk på jorden.
Daniel
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 2:06 e m Citera och svara denna kommentar
I Daniels bok kap 9 läser vi följande:
Hur får en del av de som skriver här detta att passa ihop med att templet ska återuppbyggas, samt att man åter ska offra i Jerusalem.
Lennart sa:
Talas det inte här om templets återuppbyggnad efter fångenskapen i Babylon? Profetian har ju fullbordats för flera tusen år sedan! På vilket sätt menar du att detta skulle vara överförbart till något som ska ske i framtiden?
När Jesus avskaffade slaktoffer och matoffer en gång för alla genom det sista och slutgiltiga offret, varför skulle då tempelt byggas upp igen? Är inte detta att säga att Jesu offer inte var tillräckligt? Om vi ser på det Paulus lärde om detta med tempel får vi också en förståelse av att tempeltjänsten inte kommer att återuppstå på det sätt ni menar bl.a här.
För vilken orsak menar du/ni att templet fysiskt ska återuppbyggas?
De troende i Kristus är Guds tempel nu, och vi har tillgång till Faderns tron – det allra heligaste, genom försoningen. Det finns ingenting i Skriften som jag ser det som tillsäger att templet ska återuppbyggas.
Läs Daniel 9 igen, för det är starka ord, och tänk därefter noga på vad som skedde under Jesu sista 3.5 år. Det ÄR fullbordat! Om Jehova Fadern själv sa att mat och slaktoffer skulle upphöra, betyder inte det då att Han förutsade lagens uppfyllelse och fullbordan? (Ref Matt 5:18)
Bless!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 2:09 e m Citera och svara denna kommentar
Det kan finnas anledning att studera Salomo närmare som arketyp för Antikrist.
”Vikten av det guld som kom in till Salomo under ett enda år uppgick till 666 talenter” (1 kung 10:14, 2 Krön 9:13)
”… ingen kan köpa eller sälja utan att ha märket, odjurets namn eller talet för namnet. Här behövs vishet. Den som har förstånd skall tolka odjurets tal, ty det är en människas tal, och talet är 666”
Samma kung som byggde upp det första templet reste också offerplatser åt avgudar bl a Astarte. (2 kung 23:13)
Kommer antikrist bygga upp det tredje templet, men där istället för att dyrka Gud ställa upp den vanhelgade skändligheten?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 2:21 e m Citera och svara denna kommentar
Daniel, jag har väl aldrig påstått att Gud överger sitt folk? Messias, Jesus blev ju sänd till dom!
Under första århundradet fanns bland judarna en längtan efter befrielse från den romerska ockupation man först frivilligt bjudigt dit men som sedan blev ett förtryck. Men Jesus avvisade den politiska bilden av Messias som den nya Salomo. ”Mitt rike är inte av denna världen”, ”här finns en som är större än Salomo”
Jag vill bara mana till vaksamhet. I det nya Jerusalem dit vi alla längtar finns inget tempel, där rä Gud och lammet istället ständigt närvarande!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 2:25 e m Citera och svara denna kommentar
(Jesus till den samariska kvinnan)
”Tro mig, kvinna, den tid kommer då det varken är på det här berget eller i Jerusalem som ni skall tillbe Fadern. Ni tillber det som ni inte känner till. Vi tillber det vi känner till, eftersom fräslningen kommer från judarna. Men det tid kommer, ja, den är redan här, då alla sanna gudstillbedjare skall tillbe Faderna i ande och sanning. Ty så vill Faderna att man skall tillbe honom. ”
(Joh 4:21)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 2:31 e m Citera och svara denna kommentar
Padraig!
Jag tror, att du har ‘slagit på spiken’ angående Salomo och Antikrist….
Salomo var en hejare på att blanda avgudadyrkan med att – samtidigt – offra åt HERREN…..
”Du skall inte ha andra gudar JÄMTE mig…” – det går alltså att ‘ha’ andra av-gudar jämte HERREN.
Det finns ett pris att betala…nämligen: att inte ‘blanda’ avskilt med profant.
Intressant, Padraig…..
………..
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 2:47 e m Citera och svara denna kommentar
Det verkar råda stor förvirring beträffande de tilldragelser som skall känneteckna den sista tid som föregår Jesu tillkommelse och det Messianska rikets upprättande.
Och vad som nog är än värre så tycker jag mig notera en sammanblandning av de händelser som kommer att föregå rikets ankomst och själva den Messianska tiden. Här är det livsviktigt att vi noga ger akt på Jesu egen undervisning om den yttersta tiden och hur Apostlarna förstod Jesus.
Här är inte platsen för att ge en mer utförlig undervisning därom, men observera hur bland alla tidstecken som Jesus nämnde i sin undervisning från Oljeberget Han nämnde ett specifikt tecken, nämligen om förödelsens styggelse placerad på helig plats, omtalad av profeten Daniel. Följ det här spåret, läs vad Daniel har skrivit om förödelsens styggelse, och läs om hur Paulus knöt an genom att nämna de specifika och därför för de samtida tessalonikerna och förhoppningsfullt också för oss igenkännbara tecknen som måste föregå Herrens återkomst.
Och visst, uppfyllelsen av det här tecknet förutsätter ju att det finns ett Guds tempel på plats i Jerusalem! Var det månne därför som Satan i sin list och sitt raseri sökte at sätta käppar i hjulet för att förhindra det profetiska ordets uppfyllelse, genom att inspirera Rom härförare att utplåna försöka utplåna både Guds tempel och Guds folk. Satan har inte gett upp, men han kommer inte att lyckas.
http://hem.bredband.net/b226694/temple.htm
Templet
Måste återuppbyggas först
Av Tim Warner – Copyright © 1998 – 2003
Översatt av Fred Örtegren mars 2004
Shalom!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 2:49 e m Citera och svara denna kommentar
Padraig och Deborah,
Ni tar orden ur munnen på mig.
Deborah: ”“Du skall inte ha andra gudar JÄMTE mig…” – det går alltså att ‘ha’ andra av-gudar jämte HERREN.”
Precis så läste jag för första gången idag.
Padraig: ”Kommer antikrist bygga upp det tredje templet, men där istället för att dyrka Gud ställa upp den vanhelgade skändligheten?”
Det är just det som håller på att hända.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 3:07 e m Citera och svara denna kommentar
Andy,
Angående Daniel så skriver han i kapitlet innan det Du citerar:
”Då hörde jag en helig ängel tala, och en annan av de heliga sade till denne som talade: ‘Hur lång tid avser synen med det dagliga offret, den vanhelgande överträdelsen och templet och härligheten som blir utlämnade till att förtrampas?’ Denne svarade honom: ‘Efter 2 300 kvällar och morgnar kommer templet att få sin upprättelse.’ När jag, Daniel, hade sett denna syn och sökte förstå den stod det framför mig en som liknade en man, och jag hörde en människoröst mitt över Ulaj ropa ut orden: ‘Gabriel, förklara synen för honom!’ Då kom han fram till mig där jag stod, och jag blev förskräckt och föll ner med ansiktet mot marken. Han sade till mig: ‘Människa! Du skall veta att synen avser den sista tiden.‘” (Dan 2:13-17)
Paulus skrev:
”Låt inte lura er på något vis. Ty först måste avfallet ske och laglöshetens människa uppenbaras, undergångens son, motståndaren, han som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt och sätter sig i Guds tempel och utger sig för att vara Gud.” (2 Tess 2:3-4)
Menar Du kanske att detta redan skett?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 3:17 e m Citera och svara denna kommentar
Andy att Hesekiels tempel inte stämmer in på det andra templet det tror jag egentligen att du redan känner till.
Om Hesekiels tempel syftar på det andra templet hur får du ihop dessa versar?
”Han förde mig tillbaka till templets ingång. Då såg jag vatten tränga fram under tröskeln och rinna österut. Templets framsida vette åt öster. Vattnet kom från höger sida av templet och rann söder om altaret. Han förde mig ut genom norra porten och lät mig sedan följa utsidan fram till porten mot öster. Där flödade vattnet fram på höger sida.
Han mätte upp 1 000 alnar till. Nu var det en flod, jag kunde inte vada över den. Vattnet var så djupt att man måste simma. Det var en flod man inte kunde vada över.
Han sade till mig: ”Ser du, människa?” Han förde mig tillbaka till strandkanten.
Då jag kom tillbaka såg jag att det växte tätt med träd längs flodens båda stränder.
Han sade till mig: ”Detta vatten flyter genom landet österut, strömmar ner i Jordandalen och rinner sedan ut i havet, så att det salta vattnet där blir friskt.
Där floden rinner ut skall det vimla av liv i vattnet, fisk skall finnas i överflöd. Där detta vatten rinner ut blir allt vatten friskt. Där floden rinner ut kan allt leva.
Fiskare skall stå längs stranden, från En-Gedi till En Eglajim skall deras nät ligga på tork. Fisk av alla de slag skall finnas där, i samma överflöd som i Medelhavet.
Längs floden, utmed båda stränderna, skall alla slags fruktträd växa. Deras blad skall inte vissna och deras frukt aldrig ta slut. Varje månad bär de ny frukt, ty de får sitt vatten från helgedomen. Deras frukt skall ge föda och deras blad läkedom.” Hes 47:1f
Menar du att det går en klar källa från tempelplatsen till Ein-Gedi i Döda havet och att det där finns lika mycket fisk som i medelhavet?
Passar inte texten betydligt bättre in på Sakarja 14 som är begynnelsen av Messiasriket.
”Se, en Herrens dag kommer!
Den dagen skall han stå med fötterna på Olivberget, som ligger invid Jerusalem, på östra sidan. Och Olivberget skall rämna mitt itu från öster till väster i en väldig dal; ena halvan av berget viker åt norr och andra halvan åt söder.” Sak 14:1
Den dagen skall friskt vatten strömma ut från Jerusalem, hälften mot östra havet och hälften mot västra havet. Sommar och vinter skall det vara så.”
Sak 14:8
MvH
Daniel
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 3:19 e m Citera och svara denna kommentar
Haggaj!
Och det är det som är såååå spännande med Bibelstudier – när den Helige Ande ‘öppnar’ våra ögon, då upptäcker man plötsligt de gömda skatterna i Ordet!
Halleluja!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 3:22 e m Citera och svara denna kommentar
Deborah,
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 3:47 e m Citera och svara denna kommentar
Den kan ju också vara intressant att ta reda på vad den tidiga församlingen som levde efter templets förstörelse av romarna 70 e.kr. lärde om huruvida det skulle finnas ett nytt tempel i Jerusalem före Herrens återkomst. I den här artikeln hittar du några sådana relevanta citat.
http://hem.bredband.net/b226694/rebuilt.htm
Den tidiga församlingen
Templet, och den 70:e veckan
Av Tim Warner – Copyright © 1998 – 2003
Översatt av Fred Örtegren – mars 2004
I flera artiklar på den här hemsidan har jag argumenterat för att Jesu andra tillkommelse inte kommer att ske förrän speciella händelser först uppfylls. En av dessa är återuppbyggandet av templet i Jerusalem. Skälet till varför detta är nödvändigt är att Jesus förutsade ”förödelsens styggelse” stående på ”helig plats” innan han skulle återkomma [Matt. 24:15] och Paulus förutsade det samma [2 Tess 2:4-6]. Daniel förutsade att det ”dagliga offret” skulle stoppas i samband med ”förödelsens styggelse” [Dan. 11:31]. Det här förutsätter templets existens på tempelplatsen. Jag har också argumenterat för en bokstavlig period på 1260 dagar mellan ”förödelsens styggelse” och Jesu Kristi tillkommelse.
De allra flesta pretribbare skulle håla med beträffande det här scenariot. Jag har emellertid mött en hel del opposition från andra posttribbare. Några av dessa tror att vi redan skulle vara en bra bit inne i vedermödan. Några har satt ut datum. Några tror att Osloavtalet som slöts 1993 är den 70:e veckan. Eftersom det ännu inte står något tempel på tempelplatsen så menar några att det inte skulle vara nödvändigt med ett bokstavligt tempel för att uppfylla profetian. Några posttribbare hävdar att den 70:e årsveckan, antingen partiellt eller fullständigt redan uppfyllts för länge sedan. Andra tror att det här bara är en del av den modrna pretribulationismen. Jag försäkrar att så är inte fallet. Detta är helt i överensstämmelse med mycket tidig tro, som kan spåras tillbaks ända till den tidiga församlingen.
Här följer några citat som bekräftar att det här är vad den tidiga församlingen trodde. Citaten är från de förnicenska fäderna, daterande sig från det andra och tredje århundradet. De bekräftar en då rådande tro på att den 70:e veckan är en bokstavlig period av 7 år vid denna tidsålderns slut, och att ”förödelsens styggelse” kommer att inträffa när Antikrist skändar det då återuppbyggda templet i Jerusalem. [Tänk på att detta skrevs efter templets ödeläggelse år AD 70]
…..
Shalom!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 5:38 e m Citera och svara denna kommentar
Debora.
Halleluja.Man blir mer än lyrisk över våra underbara framtidsutsikter.Måste dela en sångvers med dej:
Vilken dag. Vilken dag. Vilken jubeldag.
Då vi får flytta hem.
Vilken dag.Vilken dag.Vilken jubeldag.
Där i Jerusalem.
Vilken dag. Vilken dag. Vilken jubeldag.
När vi ser Frälsaren kär. När till målet vi hunnit.Och kronan vi vunnit.Vilken dag.Vilken dag det skall bli.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 5:53 e m Citera och svara denna kommentar
Amen, Vivan!
Vilken dag!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 6:01 e m Citera och svara denna kommentar
Många verkar ha svårt att få ihop slaktoffer med ett andligt liv.
Ofta hänvisas till ord där det säger att Herren inte har behag till slaktoffer m.m.
Inget kunde vara mer felaktigt, då det ju är Herren själv som har instiftat hela offertjänsten och ideligen upprepar frasen ”till en välbehaglig doft inför Herren” när offrets instruktioner ges.
David fick ihop denna ekvation när han förstod att Herren ville se omvändelse efter syndandet med Batseba framför offer.
Samtidigt reste David tabernaklet i Jerusalem, återupprättade morgon och kvällsoffer samt utsåg leviter som skulle tjänstgör i detta i väntan på Templets uppbyggnad och förberedde allt för att kunna bygga upp templet.
Skriften har inte problem med något av alla de olika offer som finns, Herren uppmanar till offer, ofta som en lov- och tacksägelse. Däremot har Herren problem med människor som lever obarmhärtigt mot sin nästa och tror att religiösa ritualer kan ersätta ett liv i kärlek och lydnad till den Eviges Torah.
Yeshua hade inte problem med när den judiska ledningens lydde lagen, däremot askydde han deras sätt att förtrycka svaga och deras maktbegär och peninglystnad och att de gav sken av att de höll lagen förträffligt, fast de bröt mot dess mest central väsen, barmhärtigheten.
Låt oss ta en liknelse:
Om en predikant som lever i otrohet mot sin fru, samtidigt genomför ”crusades”. Då är det inget fel med hans vilja att förkunna Yeshua, men hans olydnad gör hans tjänst inför Gud till något avskyvärt. Precis som Yeshua anklagar Fariseerna så anklagas predikanten av sina gärningar.
Skriften avskyr när människor framhärdar i synd och kompenserar det med ett skenheligt liv. Det mesta av offerundervisningen handlar om detta.
Djuroffer har heller aldrig kunnat, och kommer aldrig att kunna rena från synd, för annars hade ju inte Yeshua behövt komma om frälsning redan fanns i djurens blod. David frälstes i sin tro på den Eviges barmhärtighet, genom Messias, inte pga djurens blod. Offren kan endast påminna om det enda syndoffret, Yeshuas offer, som kan ta bort synd.
Sen kan vi diskutera om det kommer finnas något syndoffer i det 3:e templet som påminner om Yeshuas offer, men det är något annat.
Låt oss hålla isär begreppen annars förvränger vi skriftställernas innebörd.
Daniel
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 6:21 e m Citera och svara denna kommentar
Den som hävdar att det tredje templet inte kommer byggas, får problem med ett antal bibelställen förutom de som nämnts ovan.
Läs denna profetia som väntar på sin fullständiga uppfyllelse vid Yeshuas återkomst:
Jer 33:14-21
”Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall uppfylla det löfte jag har givit Israels folk och Juda folk. När den tiden och den dagen kommer skall jag låta ett rättfärdigt skott växa ur Davids stam. Han skall skapa rätt och rättfärdighet i landet. När den tiden kommer skall Juda räddas och Jerusalem leva i trygghet, och detta skall vara stadens namn: Herren vår rättfärdighet.
Ty så säger Herren: Aldrig skall det saknas en man av Davids ätt på Israels tron. Och aldrig skall det saknas levitiska präster som inför mig dagligen offrar brännoffer och bränner matoffer och frambär slaktoffer.
Så säger Herren: Först när ni har upphävt mitt förbund med dagen och mitt förbund med natten, så att dag och natt inte kommer som de skall, först då skall också mitt förbund med min tjänare David upphävas, så att det inte längre finns en ättling till honom på kungatronen, och likaså mitt förbund med levitprästerna som tjänar mig.”
Så länge dag och natt återstår så kan vi vara trygga i att den Evige inte har förkastat de judiska leviternas kallelse att tjänstgöra, ej heller Yeshuas rätt till den tron som David hade.
Det kommer snart en tid då leviterna skall få återinträda i sina tjänster, under ledning av Yeshua vår himmelske överstepräst, då han skall återkomma och skapa rätt och rättfärdighet som kung på jorden.
Om man som nådeförkunnelsen hävdar att allt är fullbordat och upphäver den Eviges förbund med leviterna, då är man på riktigt hal is, eftersom man gör Gud till en lögnare som bryter vad han lovat med dag och natt som vittne.
Daniel
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 6:44 e m Citera och svara denna kommentar
Padraig: ”Anledningen till detta SÅG, är den euforiskt romantiska stämningen kring allt judiskt man möter ibland i den här bloggen. Risken med detta är att man blind tar emot saker som inte är från Gud.
Jag kan ta hexagrammet/davidsstjärnan som exempel. Den är en välanvänd magisk symbol, bl a inom kabbalan.”
- Jag har förståelse att det vi för fram kan uppfattas som ”euforiskt” i jämförelse med det du representerar. Vi håller dock en klar markering åt båda hållen (kristendom och rabbinsk judendom), men din referens var gränsen för ”judiskt” går, kanske inte sammanfaller inte med vår.
Att Magen David (davidsstjärnan) används inom kabbalismen, betyder inte att den har ockult ursprung.
De davidsstjärnor som finns på de antika kolonnerna som ligger på marken vid Kapernaums synogogsruin, är äldre än den medeltida kabbalismen. Detta har vi påpekat tidigare, men du vill tydligen inte ta till dig fakta.
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 6:59 e m Citera och svara denna kommentar
Så här skriver Malaki, den sista profeten som talade, när 2:a templet i Jerusalem redan var återuppbyggt, enligt svenska folkbibeln.
”Se, jag sänder min budbärare, han skall bana väg för mig. Plötsligt skall han komma till sitt tempel, den härskare som ni ber om, den förbundets budbärare som ni begär. Se, han kommer, säger Herren Sebaot.
Men vem kan uthärda dagen då han kommer? Vem kan bestå när han visar sig? Han är som smältarens eld, som tvättarnas lut,
han sätter sig ner likt den som smälter och renar silver. Han skall rena leviterna och luttra dem som guld och silver, så att de kan bära fram offergåvor åt Herren på det rätta sättet.
Då skall Judas och Jerusalems offergåvor behaga Herren som i forna dagar, i gången tid. Jag, Herren, har inte förändrats ”
Välsignad vare han som kommer i Herrens namn!
Yeshua vår Messias!!!
Mvh
Daniel
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 7:00 e m Citera och svara denna kommentar
SÅG, inte bevisar en davidstjärna på en pelare i kapernaums kyrkoruin att hexagrammet varit en uråldrig judisk symbol? Om du inte tror mej, kan du då inte tro dom ortodoxa judar som också varnar för denna symbol?
http://www.kulanu.org/links/hexagram.html
Vad är det för fel på menoran?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 7:01 e m Citera och svara denna kommentar
Som min länk visar, i samma ruin finns också ett hakkors. Visar det att hakkorset också är en judisk symbol?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 7:07 e m Citera och svara denna kommentar
Men Daniel här finns ju en konflikt om du hävdar att tempeltjänsten kommer vara en evig företeelse kontra vad johannes säger i sin uppenbarelse:
”Något tempel såg jag inte i staden, ty Herren Gud, allhärskaren är dess tempel, han och Lammet.” (upp 21:22)
Hur får du ihop detta?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 7:46 e m Citera och svara denna kommentar
Padraig skrev:
“Något tempel såg jag inte i staden, ty Herren Gud, allhärskaren är dess tempel, han och Lammet.” (upp 21:22)
Fred:
Andra Bibelsammanhang uttrycker ju klart att det skall finnas ett tempel med en fungerande tempeltjänst i den kommande tidsåldern. Som jag ser det kan vi då förstå den här skenbara motsägelsen med att Johannes här talar om att det inte skall finnas något ”det allra heligaste” dvs ”naos” i den byggnad som kommer att tjäna som Guds tempel i de kommande tidsåldrarna. För att där verkligen då kommer att finnas ett fysiskt tempel med tempeltjänst inklusive djuroffer går knappast att ifrågasätta. Men Gud och lammet kommer då att vara deras ”naos” dvs deras allra heligaste. Angående templet som det kommer att fungera efter Jesu tillkommelse för att upprätta riket, läs mera i den här artikeln,
http://hem.bredband.net/b226694/offer_mi.htm
Offer under tusenårsriket?
Författad av Tim Warner – Copyright © 1998 – 2003
Översatt av Fred Örtegren april 2005
Jes. 56:7
dem skall jag låta komma till mitt heliga berg och giva dem glädje i mitt bönehus, och deras brännoffer och slaktoffer skola vara mig välbehagliga på mitt altare; ty mitt hus skall kallas ett bönehus för alla folk.
Fråga: När i världshistorien har templet varit ett ”bönehus FÖR ALLA FOLK”? Svar: ALDRIG! Man må argumentera att världens ”folk” i Jesaja 56:7 inte nödvändigtvis måste innebära var och en, utan skulle kunna referera till hela Israel. Vi finner emellertid att Jesus tolkar det här textstället lite annorlunda, när han driver ut månglarna ur templet.
Mark 11:17
17 Och han undervisade dem och sade: »Det är ju skrivet: ‘Mitt hus skall kallas ett bönehus för alla folk [ all nations; KJV].’ Men I haven gjort det till en rövarkula.»
Det grekiska ordet för ”folk” är här ”ethnos” [från vilket vi fått ordet "etnisk"] vilket är samma ord som normalt annars översätts med ”hedningar” ["Gentiles"] i NT. Enligt Jesus så förutsade därför Jesajas profetia en framtid då det fysiska templet skulle vara ett bönehus för ALLA NATIONER [Hedningar, Gentiles]. Den enda möjliga framtida uppfyllelsen av den profetian som jag kan se är i ett fysiskt tempel i Jerusalem under tusenårsriket [som Sakarja 14 beskriver, där alla folken kommer samman för att hålla högtid]. Jag förstår inte hur man kan hålla det här för att vara en allegori, när ju Jesus tydligt refererade till templet av sten i Jerusalem när han tolkade Jesajas profetia!
Det tempel som byggs under vedermödan kommer att bli skändat av Antikrist. När Jesus återvänder kommer det inte bara att renas, utan det blir fullständigt återuppbyggt i en mycket större skala. Templet som beskrivs i Hesekiel 40-48 är millennie-templet och är det tempel som Jesaja [och Jesus] hade i åtanke, liksom också Sakarja. Enligt Hesekiel så kommer det templet att bli i en mycket större skala än något av de tidigare templen, faktiskt mycket större än vad den nuvarande tempelplatsen kan rymma.
Det föreligger en del skilda uppfattningar angående tolkningen av Hesekiel 40-44, angående om huruvida det här storslagna templet skall förstås bokstavligt. En del reser invändningar mot tanken på något som helst tempel här, vare sig under tusenårsriket eller ej. Men Sakarja 14 är ett av de tydligaste textställena som anger ett faktiskt existerande tempel under tusenårsriket. Lägg särskilt märke till den tydliga referensen till lövhyddohögtiden och millennie-templet EFTER striden vid Harmagedon.
……….
Shalom!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 8:01 e m Citera och svara denna kommentar
Padraig: ”Vad är det för fel på menoran?”
- Det är inget fel på menoran! Det är en fin biblisk symbol som vi också använder.
Men davidstjärnan är en av de symboler som Israel använder och den har Skaparen själv tillverkat långt innan kabbalan använde sig av den.
Alla snöflingor är uppbyggda av ”davidsstjärnor”. Kolla så ser du att det stämmer.
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 8:08 e m Citera och svara denna kommentar
Padraig, jag säger det inte:
Det stod:
”Så säger Herren:
Först när ni har upphävt mitt förbund med dagen och mitt förbund med natten, så att dag och natt inte kommer som de skall, först då…..”
Hur tolkar du detta?
Om inte dag och natt upphört, så väljer jag att lita på Herren, han brukar tala sanning.
Hur det blir med dag och natt i den kommande tidsåldern vem vet. Då har vi fått en ny himmel och en ny jord, det blir spännande. Tills dess har leviterna och Messias definitivt sina löften.
Daniel
Ps
Det finns faktiskt bibelord som talar om att då skall varken sommar eller vinter, dag eller natt vara men det är en annan femma…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 8:15 e m Citera och svara denna kommentar
(Från Illustrert Vitenskap Historie nr. 8/2008)
Min kunskap om detta är begränsad, men vart i Skriften kan vi läsa att det är Skaparen som tillverkat symbolen Davidsstjärnan?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 9:08 e m Citera och svara denna kommentar
Andy, jag sa kolla själv! Har ni ingen snö i Bergen?
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 9:16 e m Citera och svara denna kommentar
Padraig, symboler tas över hit och dit av olika andliga krafter. De kan också bli förknippade med så mycket ont att de blir förbrukade, som hakkorset.
Det liksidiga solkorset användes av soldyrkarna och det finns gott om dessa solkors i kyrkorna, speciellt i katolska kyrkor.
Korset blev antagligen inte en kristen symbol förrän under det fjärde århundradet.
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 9:17 e m Citera och svara denna kommentar
Jo, men inte så ofta, mest regn…
Du sa följande:“Men davidstjärnan är en av de symboler som Israel använder och den har Skaparen själv tillverkat långt innan kabbalan använde sig av den.”
Det är detta jag ber om utfyllande info om, inte snön!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 10:19 e m Citera och svara denna kommentar
Lite om Davids stjärna eller Salomos sigill.
den härstammar troligtvis från Egypten och togs med ut ur Egypten under uttåget och användes som ett tecken på guldkalven. 2 Mos 32:1-4. Enligt kabbalah och talmud är Egypten
en hemvist för trolldom och kabbalistena och talmudisterna(ortodoxa judar) vill ha den kraften. Även Biblen talar om ockultismen i Egypten, detta bland annat i 2 Mos 7:22 ,2 Mos 8:7 .m.m.
Apg 7:42 Men Gud vände sig bort från dem och utlämnade dem till att dyrka himlens här,* så som det står skrivet i profeternas bok:* Bar ni väl fram åt mig slaktoffer och andra offer under de fyrtio åren i öknen, ni av Israels hus?*
Apg 7:43 Nej, ni bar med er Moloks* tält och guden Romfas stjärna, de bilder som ni hade gjort för att tillbe. Men jag skall föra er bortom Babylon.
http://www.seedofabraham.net/stardavd.html
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 10:44 e m Citera och svara denna kommentar
Det är roligt att höra ett ökat intresse för att gör upp med avgudadyrkan här på bloggen!
Ingen mer avgudadyrkan!
Det låter underbart!
I vår familj har vi har lämnat midsommar, valborg, jul och Ishtarpåsk bakom oss och för att fira Herrens högtider istället.
Att utdöma av diskussionen kring Davidsstjärnan så verkar det som att många fler vill göra upp med högtider och traditioner som har sitt ursprung i avgudadyrkan.
Halle lu Yah! Åter till Herrens traditioner!
Daniel
Ps
Några tror nog att vi messianer köper allt som är judiskt. Tyvärr måste jag säga att avgudatraditioner finns det gott om på många ställen, så också inom modern judendom och de sederna slänger vi ut genom fönstret!
Vi har för avseende att följa biblisk judendom framställd av Rabbi Yeshua ben Yosef i linje med den Eviges Torah presenterad av Moshe och tillämpad av apostlarna.
Pss
Som några nämnt är korset en känd symbol för den Babylonska avguden Tammuz. Finns det fler som vill ta strid mot avgudyrkan även här?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 11:25 e m Citera och svara denna kommentar
Daniel! Jag är med
Grekiskan har två ord för kors det ena är stavros, det andra kommer jag inte i håg. Hur vet vi att det var ett vackert sirligt katolskt kors
vår frälsare hängdes upp i och inte ett träd?
(Hänger visst ett sådant numera på LO borgen 2, kom väl in samtidigt som ikonerna)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2008 at 11:47 e m Citera och svara denna kommentar
Underbart Petrus!
Jes 44:24
”Så säger Herren, din befriare,
han som formade dig i moderlivet:
Jag är Herren, som har skapat allt.
Jag ensam spände upp himlen,
jag bredde ut jorden utan hjälp.”
Låt oss i tjäna Abrahams, Isaks och Jakobs Gud och ingen annan !
I Yeshua Messias namn, Amen!
Daniel
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 19th, 2008 at 8:02 f m Citera och svara denna kommentar
Daniel och Petrus, ta det inte som ett angrepp om davidsstjärnans ursprung debatteras och utreds. Nog måste vi kunna pröva allt?
Hexagrammet användning inom teosofi, frimureri och kabbala är oomstridd.
Sen kan jag hålla med SÅG om att i stort sett alla symboler har ”besudlats” av ockultismen, hakkorset är ett bra exempel. På ett sätt kan vi förhålla oss till symboler som med offerköttet. Offerköttet är bara offerkött om vi betraktar det som det, annars är det bara kött. Samma med symbolen.
Men nog är det klokt att vara vaksam?
Börjar man granska frimureriets symbolspråk t ex hittar man en hel del märkligheter.
Allt gott.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 19th, 2008 at 8:59 f m Citera och svara denna kommentar
Jag får be Er komma tillbaka till ämnet! Davidsstjärnan och korsets utseende kan ni diskutera någon annanstans.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 19th, 2008 at 9:02 f m Citera och svara denna kommentar
I sammanhanget kring symbolism, templet och antikrist kräver frimureriet ett eget kapitel.
Ju mer man tränger in och studerar detta ämne ju mer häpnar man. Referenserna till Salomos tempel är otaliga. Sitt ursprung leder man t ex till den konstskicklige man Hiram av Tyrus sänder till Salomo för att hjälpa honom bygga det första templet. (2 krön 2:13)
Ett par citat av en av ärkefrimurarna från USA, Albert Pike:
Ur Morals and dogma:
“Masonry, like all the Religions, all the Mysteries, Hermeticism, and Alchemy, conceals its secrets from all except the Adepts and Sages, or the Elect, and uses false explanations and misinterpretations of its symbols to mislead those who deserve only to be mislead; to conceal the Truth, which it calls light, and draw them away from it.” (sid 104)
”Lucifer, the Light-bearer! Strange and mysterious name to give to the Spirit of Darkness! Lucifer, the Son of the Morning! Is it he who bears the Light, and with its splendors intolerable, blinds feeble, sensual, or selfish souls? Doubt it not!” (sid 321)
http://www.sacred-texts.com/mas/md/index.htm
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 19th, 2008 at 9:03 f m Citera och svara denna kommentar
Jag går frivilligt till 500-salen och fortsätter samtalet om davidsstjärnan där!
Välsignade 500-sal!
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 19th, 2008 at 9:06 f m Citera och svara denna kommentar
Jag skulle vilja ta upp frimurarnas referenser till Templet som du ser i mitt förra inlägg Haggaj. Går det bra under rubriken eller ska jag flytta detta till 500 – salen?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 19th, 2008 at 9:15 f m Citera och svara denna kommentar
Padraig,
Frimureriet behöver nog vädras i detta ämne.
Så, varsågod!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 19th, 2008 at 10:14 f m Citera och svara denna kommentar
Padraig:
”Daniel och Petrus, ta det inte som ett angrepp om davidsstjärnans ursprung debatteras och utreds. Nog måste vi kunna pröva allt?
…
Men nog är det klokt att vara vaksam?”
Det blir en komplikation om ‘Vi’ ska pröva Davids-stjärnan.
Den har det judiska folket använt i tusentals år, som en symbol för sin tro och nation.
Hur skulle du Padraig känna det om judarna skulle rynka pannorna och bestämma att de kristnas kors inte borde få användas på grund av ett tvivelaktigt förflutet (och det har det ju).
Det är nog frågan om, om du inte skulle känna detta som otillbörlig inblandning.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 19th, 2008 at 10:23 f m Citera och svara denna kommentar
Tordan jag svarar dej i 500 salen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 19th, 2008 at 10:44 f m Citera och svara denna kommentar
Shalom Haggaj!
Tråkigt om det uppfattades som en reaktion på Davidsstjärnan, hade dessutom inte läst. Var i Göteborg hela dan och bar Davidsstjärna.
Men vi kör om flera vill i den välsignade 500 salen.
Baruch Hashem
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 19th, 2008 at 11:13 f m Citera och svara denna kommentar
Petrus,
Det gäller att hålla sig någorlunda till ämnet.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 20th, 2008 at 8:05 e m Citera och svara denna kommentar
Kan någon svara på var Lammets bröllopsmåltid skall firas?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 20th, 2008 at 9:18 e m Citera och svara denna kommentar
Observer: ”Kan någon svara på var Lammets bröllopsmåltid skall firas?”
- Jag tror det bara finns en plats som kvalar in för detta, Yerushalayim!!!
Kanske Jesaja ger oss en skildring av den måltiden? Den är förmodligen varken nyckelhålsmärkt eller alkoholfri!
”HERREN Sebaot skall på detta berg göra en festmåltid för alla folk, en festmåltid med utsökta rätter och gamla viner, ja, med bästa vin, väl klarat.
Han skall på detta berg göra om intet
den slöja som beslöjar alla folk, det täckelse som täcker alla folkslag.
Han skall för alltid göra döden om intet. Herren HERREN skall torka bort tårarna från alla ansikten, sitt folks vanära skall han ta bort från hela jorden. Ty HERREN har talat.
På den dagen skall man säga: Se, här är vår Gud! Honom väntade vi på, han skall frälsa oss.
Ja, här är HERREN som vi väntade på. Låt oss vara glada och fröjdas över hans frälsning (yeshua)”, Jes. 25:6-9
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 21st, 2008 at 10:10 f m Citera och svara denna kommentar
Observer: “Kan någon svara på var Lammets bröllopsmåltid skall firas?”
Fred:
I den här artikeln av Tim Warner hittar du flera relevanta Bibelreferenser beträffande Lammets bröllopsmåltider citerade, varav SÅG redan har hittat en referens (SÅG har väl läst Tims artikel?).
http://hem.bredband.net/b226694/marriage.htm
Uppenbarelseboken 19 nämner Lammets bröllopsmåltid. Pretribbare hävdar att denna måltid kommer att äga rum i himlen samtidigt som vedermödan rasar på jorden, vilket förutsätter att uppryckelsen sker före vedermödan, pretrib, om vi skall kunna delta. Men förlägger verkligen Bibeln verkligen den här tilldragelsen till himlen? Låt oss göra några observationer. Kapitel 18 har just beskrivit Babylons förstöring, som här sker alldeles vid vedermödans avslutning. Kapitel 19 öppnar med höga rop från de heliga i himlen, som gläder sig över att Guds straffdom nu drabbat Babylon, den stora skökan. Alldeles innan himlen öppnas och Jesus tillsammans med hans här av änglar likt ljungelden når jorden, beskrivs följande scen äga rum.
Upp. 19:
7 Låtom oss glädjas och fröjda oss och giva honom äran; ty tiden är inne för Lammets bröllop, och dess brud har gjort sig redo.
8 Och åt henne har blivit givet att kläda sig i fint linne, skinande (white; KJV) och rent.» Det fina linnet är de heligas rättfärdighet.
9 Och han sade till mig: »Skriv: Saliga äro de som äro bjudna till Lammets bröllopsmåltid.» Ytterligare sade han till mig: »Dessa ord äro sanna Guds ord.»
Här jublar och gläder sig de heliga därför att tiden för bröllopet är inne! En kungörelse av brudens klädedräkt görs. Johannes uppmanas att skriva ner en välsignelse, och himlen öppnas och Jesus nerstiger till jorden. Här finner vi inget tal om at det här bröllopet eller måltiden skulle ske i himlen, endast glädjen och förväntan från dessa som skall till att vigas. Varför finns här ingen beskrivning av vare sig något bröllop eller någon måltid i himlen? Därför att uppryckelsen och uppståndelse ÄR Lammets bröllop som nu här alldeles är på väg att begynna. Bröllopet är föreningen med Kristus. Den kan först ske när bruden är fulltalig. Härav uttalandet, ”dess brud har gjort sig redo”. Församlingen har blivit renad och skinande vit genom vedermödan, nu är hon redo! [1 Petr. 1:7 & 4:12,13]. Bröllopsmåltiden kommer inte att ske i himlen, utan på jorden i Kristi rike.
……..
Maranata!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 21st, 2008 at 10:21 f m Citera och svara denna kommentar
FredÖ: ”SÅG har väl läst Tims artikel?”
- Tro det eller ej, men det finns kunskap som inte fömedlas via Tim Warner!
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 21st, 2008 at 10:34 f m Citera och svara denna kommentar
OM (OBS jag skriver bara om) Lammets bröllop är en metafor – vad skulle den stå för i så fall?? Mycket i Uppenbarelseboken kan ju läsas som metaforer, så jag undrar rent hypotetiskt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 21st, 2008 at 11:12 f m Citera och svara denna kommentar
Sigrid L. skrev:
OM (OBS jag skriver bara om) Lammets bröllop är en metafor – vad skulle den stå för i så fall??
Fred:
I viss mening är det väl tveklöst som så att Lammets bröllop så långt vi kan förstå det till viss del är en metafor. Å andra sidan, kan väl kanske de bröllopscermonier som nu genomförs mellan brud och brudgum där parterna lovar att dela varandras liv i livslång trohet ses som en metafor för det kommande Lammets bröllop i Guds rike. Säkert borde det därför kunna vara till hjälp för vår förståelse av ”the real thing” om vi studerade förebilden, nämligen det judiska bröllopet och detaljerna kring dess ingående.
Vill nu därför åter rekomendera en artikel som redovisar ett sådant studium.
http://hem.bredband.net/b226694/wedding.htm
Judiska bröllops traditioner
och uppryckelsen
Av Tim Warner – Copyright © 1998; Revised – 03/2003
Översatt av Fred Örtegren – mars 2004
Kristna författare har genom historien lagt märke till att som ett underliggande tema i Skrifterna, så utgör de judiska bröllopstraditionerna ett mönster för mänsklighetens återlösning. Detta går knappast att missa då ju både Paulus och Johannes direkt refererar till Kristi ”brud”. Men först under senare tid så har de judiska bröllopstraditionerna uppmärksammats när det gäller frågan om uppryckelsen, och har då speciellt framställts som att de skulle utgöra ett stöd för pretribscenariot.
Men även om vi är överens om att Skrifterna måste tolkas ”historiskt”, i ljuset av kulturell och historisk kontext, så måste vi gå fram varsamt, och vara mycket försiktiga med att dra slutsatser utifrån en föregiven tradition mer än ifrån bibliska och historiska fakta. Det räcker inte med att enbart konstatera att något är en ”tradition” och sedan bruka det till att tolka Texten. Vi måste bevisa varje detalj, och även demonstrera att dylika hänsyftningar avsågs i ett aktuellt sammanhang.
…..
Shalom!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 21st, 2008 at 11:16 f m Citera och svara denna kommentar
S Å Gerdwall skrev:
FredÖ: “SÅG har väl läst Tims artikel?”
- Tro det eller ej, men det finns kunskap som inte fömedlas via Tim Warner!
Fred:
Visst finns det! Helt apropå, hur får du dit dina smaijli ikoner?
Shalom!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara