lördag, augusti 9th, 2008...1:04 e m
Urspårningar i väckelsens namn?
Denna post presenterar en appell från Åge M. Åleskjær, pastor i Oslo Kristne Senter, och tar för sig osundheter i kristenheten. Texten har publicerats i Korsets Seier i Norge och återges här på Aletheia med författarens godkännande.
/Andy
_______________________________________________________
Urspårningar i väckelsens namn?
En broderlig appell från pastor Åge M. Åleskjær, Oslo Kristne Senter.

Åge M. Åleskjær
För min egen del har jag alltid gillat Andens frihet och verkningar. Många ser nog på mig som en verklig karismatiker som tror på helande, tecken och under. Därför är det sorgligt varje gång man ser rejäla urspårningar från den rena hängivenheten till Kristus.
Paulus vad bedrövad över att de kristna i Korint gärna tog emot falska apostlar, en annan ande och ett annat evangelium i stället för att stå fast i den rena troheten mot Kristus Jesus. (Se 2 Kor 11:2-4) Det ”tåg” som håller sig på rälsen har nämligen bara två spår: Jesus Kristus och han korsfäst.
Därför är evangeliets förkunnelse så viktigt. (Mark 16:20, Apg 8:5-8 och Gal 3:1-5!)
Då efterföljs förkunnelsen med tecken och under som bekräftar Ordet. Tecken och under är inte huvudfokus, något man är sjukt upptagen av eller desperat efter. Om inte Jesus och korset är centralt, spårar man ur. En så kallad väckelse där osundhet och till och med råhet accepteras för att ”det händer så mycket starkt,” är farliga signaler.
På frukterna ska trädet kännas.
Vad är frukterna på de platser människor vallfärdat till de sista åren? Jag har haft möjlighet att undersöka det och kan säga följande: Det är inte så mycket att jubla för! Det är splittring, förvirring och besvikna förväntningar som aldrig uppfylldes.
Dårskap i Guds namn?
På senare tid har man glömt att Paulus rekommenderar oss att vara fullvuxna i förståndet, och att vi inte ska uppföra oss så att de otroende tror att vi är galna och blivit knäppa. ( 1 Kor 14:23)
Detta säger han om användandet av tungotal, en välsignelse han naturligtvis omtalar positivt, men han rekommenderar att det används på ett sätt som inte ger folk intryck av att vi är galna eller knäppa.
Vad hade han då sagt om skakningar, människor som skriker hysteriskt, att man slår ned människor i förbönskön med knytnäven eller till och med sparkar folk i Jesu namn? Vad hade han skrivit om alla profetior och uppenbarelser som inte är annat än fri fantasi eller i värsta fall demoniska spådomar? Vad hade han menat om kvinnliga änglar som förlöser guldstoft och diamanter, eller att predikanter ”skjuter ner folk med Guds kraft”? Vi kan ana att han hade använt kraftig ammunition han också, men då i avseende att stoppa dårskaperna!
En broderlig förmaning.
Därför är denna appell en broderlig förmaning. Jag tycker det är tragiskt att kristna ledare i Norge och Sverige* så lätt låter sig förföras av ”superapostlar” och så kallade ”profeter” från Kansas, Toronto eller Lakeland. Har vi inte från tidigare sett tillräckligt med dårskap? Varför inte utveckla ett sinne för det sunda och äkta?
I och med att jag varit mycket i både USA och Canada, gått i skola där och haft besök av många därifrån, tror jag att jag har en del erfarenheter att dela samt några tips till de som vill lyssna. Allt är inte guld som glimmar, något många tyvärr upptäcker för sent.
Om man är berusad förlorar man bedömningsförmågan: Man tar emot vad som helst. Det blir ”väckelse utan filter” som Leif Ingvald Skaug kallade det då han skrev så bra om detta i KS** nyligen.
Översatt av Andréas Glandberger.
* Sverige är lagt till av översättaren med Åge Åleskjærs godkännande.
** KS (Korsets Seier) är norska Pingströrelsens tidning.
Update! Se Dagens artikel om Lakeland och Åleskjærs kommentarer.
__________________________________________________________
Den norske versjonen her under.
AVSPORINGER I VEKKELSENS NAVN?
Et broderlig innspill fra pastor Åge M. Åleskjær, Oslo Kristne Senter
For min del har jeg alltid hatt sans for Åndens frihet og virkninger. Mange vil nok regne meg som en skikkelig karismatiker med tro på helbredelse, tegn og under.
Derfor er det så trist hver gang man ser skikkelige avsporinger fra den rene hengivenheten til Kristus. Paulus var bedrøvet over at de kristne i Korint gjerne kunne ta imot falske apostler, en annen ånd og et annet evangelium i stedet for å stå fast i den rene troskapen til Kristus Jesus. (Se 2.Kor 11:2-4) Det ”toget” som holder seg på sporet har nemlig ”to skinner:” Jesus Kristus og ham korsfestet.
Derfor er forkynnelsen av evangeliet så viktig. (Mark 16:20; Apg 8:5-8 og Gal 3:1-5!)
Da vil nemlig tegnene følge. De vil følge etter og stadfeste Ordet, ikke komme i fokus og være i fronten som noe man er sykelig opptatt av eller desperat etter. Hvis ikke Jesus og korset er sentralt, sporer man av. En såkalt vekkelse der usunnhet og til og med råskap aksepteres fordi ”det skjer så mye sterkt,” er farlige signaler.
På fruktene skal treet kjennes. Hva er fruktene på de stedene man har valfartet til de senere år? Jeg har hatt mulighet til å sjekke det ut, og kan si: Det er ikke så mye å juble for, det er splittelse, forvirring og skuffede forventninger.
GALSKAP i Guds navn?
I nyere tid har man glemt at Paulus anbefaler oss å være fullvoksne i forstand, og at vi ikke skal oppføre oss slik at de vantro tror vi er gale eller er blitt vanvittige. (1.Kor 14:23) Dette sier han om bruken av tungetale, en velsignelse som han naturligvis omtaler positivt. Men han anbefaler å bruke det på en måte som ikke gir folket inntrykk av at vi er gale eller vanvittige.
Hva ville han da ha sagt om risting, hysterisk skriking, at man slår ned folk i bønnekøen med knyttet neve eller endog sparker folk i Jesu navn? Hva ville han ha skrevet om alle profetier og åpenbaringer som ikke er annet enn fri fantasi eller i verste fall demoniske spådommer? Hva ville han ha ment om kvinnelige engler som forløser gullstøv og diamanter, eller at predikanter ”skyter folk med Guds kraft?” Vi kan ane at han ville brukt kraftig skyts han også, men i den hensikt å stanse galskapen!
En broderlig formaning.
Derfor er dette innspillet bare en broderlig formaning. Jeg synes det er tragisk at kristne ledere i Norge lar seg så lett forføre av ”superapostler” og såkalte ”profeter” fra Kansas, Toronto eller Lakeland. Har vi ikke sett nok galskap fra før? Hva med å utvikle en sans for det sunne og ekte?
Siden jeg har vært en del både i USA og Canada, og gått på skole der, bodd der og hatt besøk av mange derfra, tror jeg vi har noen erfaringer å dele og noen tips å gi til den som vil høre. Det er ikke gull alt som glimrer, det vil man ofte oppdage litt for seint.
Men hvis man er beruset mister man gangsynet: Man tar imot hva som helst – det blir ”vekkelse uten filter” som Leif Ingvald Skaug kalte det da han skrev så bra om dette i KS nylig.











86 kommentarer
augusti 9th, 2008 at 1:12 e m Citera och svara denna kommentar
Takk Åge Åleskjær og takk Andreas Glandberger. Dette var vise ord i rette tid. Dette trengte vi!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 9th, 2008 at 1:52 e m Citera och svara denna kommentar
”Varför inte utveckla ett sinne för det sunda och äkta?” skriver Åge. Vi vet ju vad Åge menar med det.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 9th, 2008 at 1:59 e m Citera och svara denna kommentar
Haggaj:
Om du lägger undan dina fördomar mot Åge denna gång, och istället låter detta handla om Lakeland, Kansas och co, så lovar jag att du snart får möjlighet att ställa dina kritiska frågor till Åge i en intervju jag ska göra med honom om hans förkunnelse.
Denna gång får du en smiley tillbaka av mig!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 9th, 2008 at 2:02 e m Citera och svara denna kommentar
fint å være enig med Åge for en gangs skyld
Ekte gull kan kjøpes av Jesus, men den er lutret i ild ” buy from ME gold refined in fire…” rev 3 18
Anita
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 9th, 2008 at 2:36 e m Citera och svara denna kommentar
Åge Åleskjær har gjenvunnet mye av min respekt i det siste.
Kan underskrive 100% på det han sier her!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 9th, 2008 at 3:05 e m Citera och svara denna kommentar
Befriende lesning! Tenk om flere kristenledere kunne være like klare!
Mvh.
CatoI.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 9th, 2008 at 7:30 e m Citera och svara denna kommentar
Jag såg just den här fina youtube-videon där Bentley sparkar en kille i magen, som har slutstadiet av cancer. Det är med rätta man kritiserar Bentley. När Åge gör något bra ska han väl ha cred för det? Så bra att du tar upp detta, Andy. Jag har lärt mig att man inte kommer så långt i påverkan av den man kritiserar om man inte ger den cred när den gör bra saker. Detta var en vink till dig också, Haggaj, även om du inte tycker att det Åge nu gjorde var bra.
http://uk.youtube.com/watch?v=DUTCWLoD4-4
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 9th, 2008 at 8:03 e m Citera och svara denna kommentar
Jepp, dette var i rette tid, Åge Åleskjær – både i forhold til Lakeland og tulleprofetier om OL.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 9th, 2008 at 11:25 e m Citera och svara denna kommentar
John:
Bra att du ger credit när det behövs, för liksom dig blev jag förvånad över kommentaren från min kollega här ovan. Jag hoppas fler kristna ledare har mod och ryggrad att göra som Åge.
Patriarken:
Alle profetier skal prøves, også denne. Er det helt på jordet, ja da er det bare å hive det på søppelhaugen. Jeg tror nok majoriteten av profetier idag havner der dessverre. Som sagt får vi prøve alt og beholde det gode.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 10th, 2008 at 7:31 f m Citera och svara denna kommentar
Andy: Kanske Haggaj’s humor angaaende Aage aer lite svaar att foestaa?!…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 10th, 2008 at 9:42 f m Citera och svara denna kommentar
Vad är det Åge säger?
Jo att man ska tala tungotal lite lagom ordnat så inte omgivningen tror nåt dumt om en, allt i städad lagom ordning. Föga revolutionerande, tycker jag. Allt detta vet den som läser sin bibel – vad nytt under solen? Vill ni bygga en pidestal till Åge nu, eller?
Om detta ska föreställa en appel så tycker jag det inte var mycket att hänga i julgranen….
En stor del av ”talet” kretsar kring frågeställningar som börjar med : Vad hade [Paulus] sagt om dittan, vad hade Paulus sagt om dattan???
Vad menar människan! Om han inte har en susning om vad Paulus vill, tycker, menar eller påstår – ja då finns väl ingen större ide att hålla på med denna ordlek. Och alla applåderar ni som små pepparkaksgossar på rad – tror ni att ni ska få en autograf av eran egen personliga guru, lite lagom nu efter det att semestern är slut. Jag förstår inte er entusiasm!
Åge är säkert en trevlig man men vad är det som säger att det han tycker o tänker är så mycket bättre än det han kritiserar? Jag blir inte alls övertygad av det han säger, det låter populistiskt samt ”godis för öronen” – en ”kelgrisande låt-gå-ande” som stimulerar det mänskliga förnuftets agenda.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 10th, 2008 at 11:51 f m Citera och svara denna kommentar
Med tanke på propethones kommentar. Kom jag att tänka på något jag tänkt på vad det gäller mig själv . Och om det kan gälla andra med . Att nu när jag sen några år staplandes lämmnade trosförkunnelsen och trosrörelsen . Och försökt tro på Gud ändå och bilda mig en egen uppfattning om Gud och Guds ord och livet och församlingen enligt Guds ord. Så kan man var osäcker på vilcket ben man ska stå på. När man lämnar en uppfatning för en annan. Och åt vilcket håll det är bäst att Gå . Och vilcken tackt man ska ta itu med sacker och ting ,och vad man ska börja först med. Och en annan männiscka skulle kanske gjort helt annorlunda . Men själv kanske man ibland antar och chansar och det funkar förän själv . Men man säger inte till andra alltid att man resonnerar så och gör så . Utan verckar övertygande och som man vet vad man talar om. Och det är väl ok så länge det inte är nått vicktigt .Och vicktigt för dem man umgås med . Som man bör vara seriös och omtäncksam och ärlig och korrekt med . Om man däremot om seriösa ting är oseriös och kör lite chans artat.Och ibland to.m. på ett manupulativt vis eller kontrollerande styrande vis . Och ibland i all välmenning och vid andra tillfällen i ren cyninism och egoism. För att få det som man själv vill. Och detta dolt eller uppenbart skapar ju Konsekvenser. Folk kan ju komma att lita på ens uppfattning still och ideer (och nycker) och annat av negativ art . Och de kan skapas misstro och misstancke pga, eller felacktiga omständigheter i någon menning . Som ju kan vara avsikten också , för egna syftens skull. Men för att man inte förstår bättre handlar man så och tar sånna risker eller för man är falsk . Och man kanske bedrar och blir bedragen och tom. bedrar sig själv och är Godtrogen . Och så blir det ett mönster som förblindar . Och gäller det en grupp männisckor där en vilseleder så kanske alla inom grupptillhörigheten blir eller blivit förblindade . Och så har man ett gemensamt mönster som man tror på och bekräftar för varandra och sig själv . Och sitter fast i spindels nätt sedan . Och det tar man sig inte ur förrän Jesus Herren får göra oss fria med sanningen. För så länge man tror på löngnen och vill ha löngnen och vad den erbjuder kan man inte tro och se sanningen . Och bli fri från löngnen igenom sanningen. Och hur skulle de kunna tro ,utan att hört. Så den som inte hört kan ju inte veta . Och behöver bli upplyst om sanningen som kan göra den fri .Men den som inte vill höra. Lär sig ju inte sanningen som kan göra den fri ändå. Och när det gäller sånna här oklarheter bör vi förstås var fördragsama. . Vi är ju inte varandras Gud utan bara medmännisckor och tjännare till Gud . Och sacker och ting måste få tid att utveckla sig och mogna och komma till klarhet och insikt .För både gammal och ung och stark och svag lärd som olärd. Allting har sin tid . Och den som är vis vinner Hjärtan… Varsamhet och fördragsamhet tror jag är dygd man behöver lära Frid Ronny
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 10th, 2008 at 1:16 e m Citera och svara denna kommentar
Prophetone:
Åges autograf har jag redan, då han signerade sin bok när jag köpte den…
Man kan respektera en person även om man inte håller med den i allt. Kalla Åge för guru är väl lite att ta i. Men den undervisning han har har förvandlat mitt kristna liv…. Bort med fokus på mig själv och mer fokus på JESUS. Det är vad Åge hjälpt mig med och det kan väl aldrig vara fel?
Men förövrigt så är det faktiskt viktigt att se vad Paulus skrev. Han fick faktiskt mycket uppenbarelse kring försoningen och mycket annat efter Jesu-kors.
Nej orka tjaffsa en massa, tänkte dra till OKS ikväll, någon som vill med
God Bless
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 10th, 2008 at 1:32 e m Citera och svara denna kommentar
Ronny:
Många kloka ord
Guds välsignelse
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 10th, 2008 at 3:39 e m Citera och svara denna kommentar
Tack och frid ac
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 10th, 2008 at 8:42 e m Citera och svara denna kommentar
Andreas Cucca:
Du talar kloka ord. Visst kan man och bör, tycker jag, respektera andra som har olika uppfattning än en själv. Detta tycker jag mej inte se hos någon av dem som hela tiden kritiserar ex. Todd Bentley. Om jag beter mej likadant som dessa personer så låter jag precis lika dryg och med förutfattade åsikter som mitt tidigare inlägg förmedlade. Det var precis det som var avsikten att kunna belysa. Hänsyn o respekt går åt båda hållen.
När du tycker att focus ska vara på Jesus och mindre på en själv är jag rörande ense med dej – varför inte applicera detta också på Paulus budskap? Jag säger inte att det är fel det han skriver, men borde inte focus ligga på Jesu undervisning här likaväl? Jag menar, de flesta frikyrkliga jag känner har Jesus som ett medel för att bli frälsta, sen i praktiken har de Paulus som sin andliga guru och uttolkare hur skrifterna skall förstås samt levas ut i vardagen. Har vi inte samma Ande som Jesus? Samma Ord som Jesus?
Paulus var en troende som levde på sin tid och Gud använde honom, men varför sätta hans liv o gärning som rättesnöre för vår dagliga vandring?
Har inte Gud en mun, en Ande samt en vilja att kommunicera med oss i dag? Slutade Han prata med människan efter det att bibeln sammanställts?
Ronny:
Jag tycker du skriver bra!
MVH
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 11th, 2008 at 12:02 f m Citera och svara denna kommentar
Prophetone.
Det har du nog rätt i, Paulus får verkligen stå ut med det mesta.
Ett verkligt starkt tecken på att det är Guds Ande som är i farten är all smuts och bråte som rörs upp i den här vågen, smuts och bråte som skall dö.Under en lång tids sossestyre har vi fått lära oss hur dumma vi är och att någon överhet måste tala om för oss hur vi skall tycka och tänka. Nu har detta sprit sig till kristenheten också där otäkt många tagit på sig uppgiften att tala om för oss vanliga dumma människor hur vi skall tycka. En självutvald elit som inte tror att vi vanliga människor klarar av att bedömma någonting själva och därför överöser oss med sin annalyser och sina ”höga” kunskaper om allt som är fel och farligt för oss.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 11th, 2008 at 6:56 f m Citera och svara denna kommentar
Att sossarna är ansvariga för hur det ser ut i kristenheten håller jag inte med om. Snarare är det makthungriga människor som genom religion har styrt oss titta bara på historien både katoliker och protestanter har fått igenom lida detta, Det var många som emigrerade från Sverige pga religöst förtryck och detta när sossarna knappt var födda!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 11th, 2008 at 9:16 f m Citera och svara denna kommentar
Prophetone
Inte helt fel att vara Paulus efterföljare eftersom han var Kristi efterföljare.
Bless
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 11th, 2008 at 9:31 f m Citera och svara denna kommentar
Håkan Nilsson.
Mycket bra sagt Håkan och jag vidhåller Apg.5:34-39 samt Mark.9:38-40 här som jag citerat förut.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 11th, 2008 at 10:12 f m Citera och svara denna kommentar
Observer:
Efterföljare betyder lärjunge, iaf. i min ordbok…
Bäst att vara Jesu lärjunge – yes?
I övrigt var Paulus säkert ett stort helgon på många sätt men eftersom jag inte är katolik så lämnar jag helgonen därhän…
Vänligen
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 11th, 2008 at 10:39 f m Citera och svara denna kommentar
AMEN Skall vi även dela deras tro måhända?!!!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 11th, 2008 at 11:12 f m Citera och svara denna kommentar
De la cruz.
Ingalunda bär sossarna skulden till felaktigheter i kristenheten. Men de har starkt bidragit till att fostra fram ett folk som blint går åt samma håll och inte vågar avvika från tyckarelitens kurs.
Linea.
De bibelställen du anger är bra och ger en anvisning om hur vi skall förholla oss till det som händer. Dessutom har Jesus tydligt sagt att det inte är vår uppgift att skilja på vete och ogräs.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 11th, 2008 at 1:04 e m Citera och svara denna kommentar
Håkan Nilsson.
Det var just det ang. vetet och ogräset: ”Låten båda växa tillsammans intill skörden” Matt.13:30 som förespeglade mig också fast jag ej kunde finna det just då jag skrev min förra kommentar. …”på det att , när i hämten ogräset tillhopa, I icke mån tillika med detta upprycka vetet”. v.29
Dessutom finns det inte något som jag avskyr som besserwisserattityder. Det finns ingenting i det som övertygar mig.Där har jag W.Nee som föredöme som inte tyckte om tvärsäkra troende. Hur glad blev han ej när han mötte troende som kunde tillstå att det fanns saker de ej visste.Han satt 20 år i fängelse för sin tro och har min fulla respekt. Han la hellre sin energi på att vinna människor för Gud. Hans rättesnöre ang. ”tvivelaktiga bröder” var:”Den Herren upptagit måste jag upptaga”.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 11th, 2008 at 2:46 e m Citera och svara denna kommentar
Tack profethone !!!
Jag tro att det går att bli enig med Jesus Herrens Hjälp med Herren och varandra. Och med sig själv för oss männisckor och kristna som Gud vill .Fast vi faller ibland. Och går igenom prövningar ,och del ricktigt svåra . Och att få ny nåd . Och bli upprest av Gud hur många gånger som helst. Och ens liv med dom förändringar det kommer att innebära poistivt enligt Guds menning så att vi själva vill det tacksamt och förnöjt med . Men också att man måste lydda Gud mer än männisckor , inkluderat sig själv. Och även andra mer än oss själva också . Och att Med endast Guds hjälp kan vi klar det . Och vill vi det och tror vi honom med . Och vet vad vi ska tro på Gud med om vi vill . Annars är det omöjligt . Och igenom Guds kärlek blir det verckligt bra steg för steg närmare Gud så närmar han sig oss .Kärleken tror och hoppas och uthärdar allt. Den är bästa driv kraften i med och motgång . Jesus sa i bergspredikan matt5 Älscka er fiender och be för dem då är ni er himelske Faders barn. Jag vet inte ricktigt Hur Jesus ser på detta än. Men det verckar som Kärlecken vänskapen troheten och att vi låter Gud vårda sig om oss och hjälpa oss att vårda oss om honom och våra medmännisckor och kristna sysckon och oss själva och vårt eget liv och livet i övrigt. Är vicktigare en stora telogiscka kunskaper och stora tecken och under och mirackel. Och ändå så är hela livet ett under som Gud gör och är . Och som är till igenom honom bara .Och han ledder i tecken och under och mirackel med samtidigt . Men att det är Kärlecken Guds nåd igenom Kristi kors och uppståndelse till evigt liv som står i centrum som det står i Kärleckens lov 1kor 13 Frid Ronny
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2008 at 4:02 e m Citera och svara denna kommentar
John Nilsson
Du skrev om möjligheter att påverka dem som man kritiserar.
Du råder att man framhåller något positivt för att nå fram till dem. Jag menar att detta strider mot NTs praxis. Det som är falsk lära och som har demoniskt ursprung ska avslöjas klart och varningar utfärdas så att ärliga Guds barn inte går vilse.
Jag tror inte att vi ofta blir ledda att förmana eller söka omvända de som är falska apostlar. De har redan gått över alla gränser.
Däremot tror jag att det händer att andliga människor säger saker till dem som de i sina samveten redan känner till, men som de valt att tysta ned och bedöva.
Jag har stor sympati för alla underbara troende som sätter allt hopp till Bentleys rörelse. Vi är tusentals som lyssnat på mängder av tomma apeller och glada tillrop. ”Nu vänder jag Herren, kanonerna mot Sverige” ropade en av våra hemmaprofeter. Hela Uppsala ska bli frälst skreks det ut!
Troende jublade, och hundratals möten organiserades över Sverige. Men resultatet var magert. Frustrationen oändlig. Menar Gud vad han säger? Eller är vi anfäktade av falska apostlar i vårt land?
Varför varnar NT för falska lärare, apostlar och profeter? I ändens tid sa Jesus att avfallet skulle tillta. I våra kyrkor varnas inte för nåt, alla är inklusiva, alla är både och, lite nypa salt, lite balans och kompromiss. Pyttipannan luktar rutten, trots detta görs påkostad reklam för den!
Den som kallar det Bentley håller på med för demoniskt riskerar att stämplas som en galenpanna av många. Det andliga ögonmåttet verkar vara så skadat, så att lodlinan uppfattas linjera med horisonten.
Herre förbarma dig över oss.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2008 at 4:19 e m Citera och svara denna kommentar
prophetone
Så enig med deg at ”guru” Paulus ikke er den vi skal følge, men JESUS.
Kan det være så at troende lettere følger Paulus, fordi han ikke lever lengre og det han sa er en lære nedskrevet, mens JESUS LEVER og for å etterfølge Ham så følger vi en som LEVER- dvs vi må ha en relasjon, og det er skummelt – eller?
Den som følger Paulus sin lære er ikke mere ”frelst” enn den som følger Muhammed sin.
Paulus ville ikke vite om noe annet iblandt oss enn JESUS, – for det er bare ved en relasjon med vår Gud og Herre Jesus at vi har evig liv- ikke i noen lære( uansett hvor riktig den er)
Anita
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2008 at 4:32 e m Citera och svara denna kommentar
PåKlippan: Vael skrivet…. Tror det aer bara en tidsfraaga innan maanga ”kaenda” (Ekman kan vara en av dom!) snart kommer att framtraeda och ta avstaand fraan Bentley och hans galenskaper….
Intressant att se vad Bentley’s anhaengare/foersvarare daa kommer att saega…. ”Jag kaennde i anden att naagot var fel” laater inte som en alltfoer laangsoekt gissning…..
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2008 at 4:48 e m Citera och svara denna kommentar
PåKlippan:
Jag bara älskar din summering ovan;”I våra kyrkor varnas inte för nåt, alla är inklusiva, alla är både och, lite nypa salt, lite balans och kompromiss. Pyttipannan luktar rutten, trots detta görs påkostad reklam för den!”[ditt citat] He – he!!! He – he!!!
Du påstår att den som kallar det Bentley står för, som demoniskt betingat , riskerar att få stämpeln ”galenpanna” av den stora mängden…
Jag frågar – Än sen då? Det jag har stora problem med att acceptera är denna mentalitet som hela tiden finner fel hos andra personer, vare sej det är förkunnare eller andra. Har du något som är bättre att erbjuda – om inte så faller dina argument platt mot marken.
Jesus var inte så mycket annorlunda än många av Hans samtida profeter o förkunnare, men det som gjorde Hans ord så revolutionerande var att Han ”talade med makt o myndighet och inte som de skriftlärda gjorde”. Det var samma bibel men en helt annan Ande som var över Jesus; när Han reste sej för att läsa ur Guds Ord så ville de därefter döda Honom genom att kasta ner Honom från en klippa…
Detta, tycker jag, säger oss på vilket sätt vi ska förmana andra människor som på ngt sätt kommit fel – ge dom det rätta alternativet som du själv måste isf. kunna leva ut i ditt eget liv. Folk bryr sej inte om vad du säger i första hand – de ser efter HUR du själv lever, därefter drar de sina egna slutsatser.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2008 at 4:50 e m Citera och svara denna kommentar
Intressant kedja av fördömmande. Delar av kristenheten kallar Åges nådesförkunnelse för villolära. Åge kallar Lakeland för villolära. Mår vi bättre av att stämpla varandra som villolärare?
Stefan Grefle som precis kommit hem från Lakeland rekommenderade denna länk i annan bloggpost:
http://www.youtube.com/watch?v=76WDKzS7Yog
En av få youtube klipp som ger en positiv bild av Lakeland-rörelsen.
mvh
D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2008 at 4:51 e m Citera och svara denna kommentar
Tiger:
Är hissen lagad nu…?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2008 at 4:57 e m Citera och svara denna kommentar
eagleview:
”Den som følger Paulus sin lære er ikke mere “frelst” enn den som følger Muhammed sin.”
Akkurat da!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2008 at 5:15 e m Citera och svara denna kommentar
Prophetone: Sitter fortfarande fast i hissen…. kipar efter luft… boerjar se suddigt…. ser syner….ser Bentley naerma sig…. eller kaneske det aer aengeln Emma…. allt aer dimmigt….
Verkar vara hiss skoetaren som kom foerbi foer att slaeppa ut mig…. gav honom en spark i magen foer saekerhets skull…. han floeg 5 meter (laengre aen Bentley!) och han tappade alla taender…. Halleluja! Gud sade aat mig att gjoera saa…. eller vad det naaogn annan som talade till mig? Vet inte saa noga….
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2008 at 5:16 e m Citera och svara denna kommentar
En posetiv bild av Lakeland – är det sant???
Tack för detta MTC!
Nu kan folk själva se att myntet har två sidor…
Klura lite på den så kommer det så småningom.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2008 at 5:17 e m Citera och svara denna kommentar
Tiger:
He – he! Jag är din kompis!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2008 at 5:33 e m Citera och svara denna kommentar
Prophetone:
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2008 at 5:35 e m Citera och svara denna kommentar
Daniel
”Intressant kedja av fördömmande. Delar av kristenheten kallar Åges nådesförkunnelse för villolära. Åge kallar Lakeland för villolära.”
Ni har väl alla delvis rätt, ni är ju alla villolärare
He he
Andy
Jag tycker, liksom många, att det är bra att lyfta fram synpunkter kring dessa fenomen.
Haggaj
Vi har alla fel i mångt och mycket (jo, faktiskt även jag, ibland). Men bara för att du ofta har fel betyder inte det att allt du säger per automatik måste vara fel och förkastligt… Detsamma bör väl även gälla Åge, som säkert har fel i både ett och annat, men likväl kan ha rätt i sin analys av lakeland och annan likvärdig ”väckelse”.
Allt gott!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2008 at 6:08 e m Citera och svara denna kommentar
Tuve:
Till råga på allt är jag ganska säker på att någon nitisk MFS’are kallar Åge för antikrist eller åtminstone de laglösas apostel.
Kan ju mycket väl vara så att vi känner oss en smula andlig när vi kommit på att alla har fel lära utom vi.
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2008 at 6:13 e m Citera och svara denna kommentar
Tuve:
En del av kommentarerna som kritiserar de som varnar för Lakeland påminner nästan om Israels barn i öknen. De ville ha det på sitt sätt, de ville ha sin guldkalv. Samma med Herrens profeter som varnade Israel under ”profetåren”. De hade en tuff uppgift för ofta ville folket gå sin egen väg.
Varför kan man då inte lyssna till de som varnar eller förmanar och som bibeln säger att vi ska göra, pröva allt. Profeter (och de som förmanar/varnar) är människor och de kan ta fel. Men att vägra lyssna och komma med argument om en andlig elit tycker jag är dumt. Vi har belyst Livets Ords ekumenik på denna sida tidigare och med utgångspunkt i en del av kommentarerna borde vi mao inte sagt något som helst! Det är ju det som är logiken i det jag kommer fram till efter en stunds debatt. Ett stort antal av de som skriver här och som är positiva till bl.a Lakeland ropade högt när vi skrev om den nya ekumeniken, och det var bra att lufta frågan. Jag tror det samma om fenomen som Lakeland; det är bra att lufta sådana frågor ordentligt!
Låt oss fortsätta belysa och varna. Ja, Gud tar hand om allt, men det betyder ju inte att vi andra ska tiga! Säger vi och skriver fel; då får vi omvända oss om så skulle vara, men om saltet mister sin sälta är det oandvändbart!
Undertecknade kommer fortsätta ”ropa” framöver, och jag rekommenderar de som har en annan syn att lyssna i alla fall. Argumentera varför du inte är överens, men håna inte de som säger ifrån, det vare sig om det är Ulf Ekman, Åge Åleskjær eller bara lilla jag…
För tänk om de har rätt allihopa! Ulf Ekman har nog en hel del bra att komma med, likaså Åge! Till och med MFS har en del bra
I all vänlighet!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2008 at 6:21 e m Citera och svara denna kommentar
Broder Andy:
Har du tittat på http://www.youtube.com/watch?v=76WDKzS7Yog eller ser du bara negativa youtube klipp?
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2008 at 6:23 e m Citera och svara denna kommentar
Det har jag inte sett! Tack för tipset broder Daniel!
Ska givetvis kika med en gång! Jag tittar på alla möjliga klipp, positiva och negativa…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2008 at 7:56 e m Citera och svara denna kommentar
Daniel
Jag tror, precis som du, att det finns mycket högfärd och självgodhet som lurar i garderoberna, särskilt hos mig själv men kanske också hos andra också…
”Se på mig, jag vet minsann vad som är rätt och riktigt och alla som inte tycker som jag måste ha fel…” Det finns en berömd historia som förekommer i många versioner om två äldre personer som anser sig vara de enda rättfärdiga kvar på jorden. Historien avslutas med att den ene antyder att haon inte är riktigt säker på hur det egentligen är med den andre… Känns det igen
Andy
Jag tror många av dem som både ni och/eller jag avfärdar har mycket rätt (däribland ni)! Men jag vet också att vi alla också har mycket fel… Frågan är om vi förmår skilja mellan den goda säden och ogräset… Innan ogräset slått ut i blom så går det inte att skilja dem…
Kanske en lite långsökt fråga för det här inlägget: Hur kan vi bedöma om någon har gåvan att skilja mellan andarna?
Jag har ett kriterium på vad som utmärker dem som inte har gåvan:
De som själva med bestämdhet hävdar att de har den gåvan kan som regel avskrivas först av alla…
Allt gott!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2008 at 8:23 e m Citera och svara denna kommentar
Tuve
Det å skille mellom ”ånder” godt eller ondt, er noe vi trenes i ved å bruke våre sanser- ikke en gave som kommer ned fra himmelen.
Gud vet hva som er godt og ondt og Han åpenbarer det til den som har vendt seg vekk fra ”døde gjerninger” til TRO på Jesus. Først må grunnen være der; relasjonen til Frelseren- deretter trenes vi daglig ved våre sanser i å skille mellom det vår Herre kaller godt og det Han kaller ondt- right?
”but solid food belongs to those who are of full age, that is, those who by reason of USE have their senses exercised to DISCRN both good and evil. therefore leaving the discussion of the elementary principles of Christ, let go on…not laying again the foundation of repentance from dead works and of faith toward God!” Heb 5. 14-
Den gaven du snakker om- er overnaturlige åpenbaringer som Gud gir i spesielle tilfeller-
men i det daglig trenes vi ved Guds ånds ledelse, så sant vi har hans ånd og er Hans barn og uten en slik
DISCERNMENT / testing av alle ting- så blir vi forført.
Jeg tester alle ting- og holder fast på det Gode som JEG ser at Gud er i
Anita
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2008 at 9:11 e m Citera och svara denna kommentar
Anita
Naturligtvis är det något som vi måste öva oss på, men det är likväl en gåva. Det är genom Guds nåd som vi får gåvan, som vi genom att förvalta kan utveckla och bruka…
Anledningen till att jag frågar är att det väldigt ofta är så att många anser sig ha gåvan, trots att de är fundamentalt oeniga om vad av allt som påstås är från Gud och vad som är från människor… M a o är det i princip lika stor, om inte större, oenighet om vem som har förmågan att skilja mellan andar och vilka andar som är från Gud, som det är oenighet om hur vi skall tolka Guds Ord…
Därför vore det intressant att fundera på vilka kriterier som utmärker dem som fått gåvan och förvaltat pundet, och därmed har förmågan att skilja mellan andarna…
Sedan tror jag att det vi ofta menar med att skilja mellan andarna i vardagligt tal snarare är en ytterlig lightversion av en verklig förmåga att skilja mellan andar. Jag tror Gud ger en särskild nåd till vissa att verkligen kunna tränga igenom våra fasader, in till människors innersta och kunna se det som döljer sig för ögat… Den gåvan har jag hört talas om i vissa sällsynta fall, men tror inte att jag själv någonsin har mött någon sådan person.
Hursomhelst så tror jag likväl att de som själva utkorar sig som en som har gåvan att skilja mellan andar definitivt saknar gåvan… Högmod går före fall…
Allt gott!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2008 at 9:23 e m Citera och svara denna kommentar
Tuve
Det vil ALLTID være uenighet om en lære- ”Guds ord ” ( det skrevne)er en LÆRE.
Jeg er trøtt av LÆRE, og er optatt av en RELASJON
For å skille mellom ”ånder”må du først lære Jesus å kjenne- PERSONLIG.
Når du KJENNER den ekte mynten, så kan du avsløre de falske.
Anita
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2008 at 10:28 e m Citera och svara denna kommentar
Här kommer en sammanfattande kommentar till flera tidigare inlägg:
först vill jag säga att jag tidigare har trott på budskapet från profetrörelsen och läst rick joyners böcker men vill idag varna för dem. Du kan själv kolla upp hans teologi bla. manifest sons of God. Rick J. har inte varit lika spektalulär som andra sk profeter (förutom hans inträde i knights of Malta) men man bör se upp med hans undervisning. Det finns mycket i till ex. Finalkampen som inte stämmer med Guds Ord. Det finns länkar om detta. Att han är MYCKET involverad med Bob Jones är ytterligare en stark varningsignal.
rick J. har också kommit med en ny tolkning av vetet och ogräset allstå att man ej kan bedöma vad som är falskt och rätt idag. Detta Bibelställe handlar inte om detta. Bibeln är mycket tydlig om varning för falska profeter Matt. 7 och Matt 24. Jag tror att det är så enkelt att vi kan och får pröva mot Guds Ord. Till sist en hälsning till MTC:
Jag tror inte att vi skall använda ”kasta inte ut barnet med badvattnet ” eller test enligt Gamilel.
MVH
Kristina
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2008 at 11:34 e m Citera och svara denna kommentar
Er det ikke deilig å ha noen å hate?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2008 at 11:36 e m Citera och svara denna kommentar
Hur kommer det sig att alla som varnar för diverse böcker själva har köpt dessa en gång i tiden…
Det är ungefär som en missbrukare som vill varna andra för att börja missbruka. eller en rånare som avråder andra från att börja på brottets bana.
Är det trovärdigt?
När tex Bentley går ut offentligt och erkänner att han gjort sej skyldig till än det ena än det andra, så är det ngt som ger honom en trovärdighet tycker jag.
Vad tycker du?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2008 at 11:37 e m Citera och svara denna kommentar
”Til ordet og til vitnesbyrdet! – Dersom de ikke taler i samsvar med dette ord, så er det ingen morgenrøde for dem.” Jes 8:20.
Jeg tror vi må tilbake til det enkle å lese Bibelen og forkynne et enkelt frelsende evanglium. Guds ord må være rettesnor, og ikke en eller annen bok av en såkalt profet eller apostel. Fokuset på mennesker og større eller mindre tjenester må bort. Gud bruker den han vil, og gjerne ”det som ingenting er”!
Jeg tror ikke et øyeblikk på all denne talen om apostler og profeter som florerer idag. Folk som bruker dette som titler beviser egentlig at de ikke har skjønt hva dette er. Ledere som T.B. Barrath og Lewi Pethrus var i mot å bli kalt slikt, selv om de helt klart kan ha hatt slike tjenester for sin tid.
I dag har det gått inflasjon i alt (ikke bare i den norske krona)!
Kristina:
Takk for det du skrev! helt enig med deg i dette!
Mvh.
CatoI.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2008 at 11:44 e m Citera och svara denna kommentar
Svar på fråga 1: Man kanske har fått upp ögonen för villfarelsen man tidigare trodde var sann.
Kommentar till jämförelsen:
Otroligt dålig jämförelse helt enkelt! Kan man inte lyssna till de som lärt av dåliga erfarenheter? Självklart kan och bör man lyssna till sådana!
Inga inbakta pizzor i natt nu P.O…
(Såg din konversation med B.O Hansen tidigare…) Sätt på ”Back to the streets” med Petra och sov gott!
Gordon:
Hvem hater hvem mener du? Skjønte ikke helt kommentaren din. Ingen her hater noen får jeg håpe!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 13th, 2008 at 12:01 f m Citera och svara denna kommentar
kristina m.fl.
Slutade läsa Rick Joyner när han i någon av alla övermåttan höga uppenbarelser skrev att han mött Paulus och att han ångrade delar av det han skrivit…. Vilken smörja.
Samtidigt är jag emot att såga allt. Så länge det inte är Jesus själv som skriver böcker, predikar och undervisar kommer allt vi hör, läser och ser inom hela kristenheten vara blandat med det själiska. Förutom bland katolikerna förstås som har lyckats värva Kristi vikarie och aldrig har någon fel lära
Allright, nya signaturen kristina vill vare sig använda “kasta inte ut barnet med badvattnet ” eller test enligt Gamilel.
Kan du förklara hur själiska människor skall på bästa sätt bedömma andra själiska människor.
Jag lyssnar.
mvh
D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 13th, 2008 at 12:30 f m Citera och svara denna kommentar
Böneämne från Fresh Fire Ministries: ”It is with considerable sadness then, that we must temper the jubilation we know you all feel with the sobering news that Todd and Shonnah Bentley are presently experiencing significant friction in their relationship and are currently separated. We want to affirm that there has been no sexual immorality on the part of either Todd or Shonnah, nor has there ever been. Undoubtedly the pressures and the burden of the Outpouring, which approaches 144 days on August 23rd, have helped to create an atmosphere of fatigue and stress that has exacerbated existing issues in their relationship. We wish to stress however, that the Outpouring is not “to blame” for the current chain of events and that in effect we have no interest in blaming anyone, but rather we deeply covet your prayers for Todd and Shonnah and for Fresh Fire Ministries during this time.”
För att se brevet i sin helhet gå in på http://www.freshfire.ca
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 13th, 2008 at 1:50 f m Citera och svara denna kommentar
Prophetone:
”När tex Bentley går ut offentligt och erkänner att han gjort sej skyldig till än det ena än det andra, så är det ngt som ger honom en trovärdighet tycker jag.”
”Vad tycker du?
Visst kan det göra det. Men man kan också göra det så att man kommer i bättre dager. Med detta menar jag inte att det är så i Bentleys fall.
Mvh
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 13th, 2008 at 9:06 f m Citera och svara denna kommentar
Visst är det trevligt med människor o samfund som är som öppna böcker som omgivningen får läsa – eller kritisera. Nu är det tillfälle att be för Todd o hans familj så allt ordnar sej till det bättre för dom.
Hur detta tex skulle få dom att framstå i bättre dager är för mej en riktigt seg råtta, men sign. ac har inga problem med att få det hela att gå ihop…
Ok, Andy; jag spetsade till jämförelsen litegrann, men jag har lärt mej – av dej… Huhh!
Självklart kan man lära sej av de som gjort dåliga erfarenheter, men varför vänta tills någon gör en dålig erfarenhet? Bättre gå till den som gjort en bra erfarenhet, så slipper man vänta.
Dagens sanning?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 13th, 2008 at 9:42 f m Citera och svara denna kommentar
Angående Todd Bently med fru:
”Undoubtedly the pressures and the burden of the Outpouring, which approaches 144 days on August 23rd, have helped to create an atmosphere of fatigue and stress that has exacerbated existing issues in their relationship. We wish to stress however, that the Outpouring is not “to blame”… ”
Man behöver ju inte vara en profet för att förstå att en äktenskaplig frånvaro på c:a 100 dagar i stöten, för konsekvenser för ett förhållande.
Det är nu man kanske kan förstå att det nog inte är Guds Ande som pressar Todd att blåsa på i hundra knutar för att inte ”släcka elden”, eller som God TV skrev i sina tiggarbrev för sändningarna, ”Keep this revival going…” (eller hur man nu uttryckte det). Hur skulle deras intimitet och kontakt kunna överleva, utan bränsle?
Guds Ande tar helt enkelt med de mänskliga egenskaperna och behoven i beräkningarna när han verkar, eller hur?
Nu vill jag gärna be för Todd med fru också, så att allt går vägen för dem.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 13th, 2008 at 10:40 f m Citera och svara denna kommentar
Prophetone:
”Hur detta tex skulle få dom att framstå i bättre dager är för mej en riktigt seg råtta, men sign. ac har inga problem med att få det hela att gå ihop…
Det var bara en tanke jag kom med.
Jag har inte menat att det är fel att bekänna. Bekännelser i sann ödmjukhet är alltid viktigt. Det vill Gud.
Jag hoppas du inte missförstår – jag menar självklart att vi skall bekänna om vi gjort något fel, men det är bättre med omvändelse som startar i din bönekammare.
Jag menar att det kan bli så att om du går fram offentligt t ex. så ligger du bättre till inför människor. ”Se, så ödmjuk han är”.
Konstigt att du Prophetone inte kan förstå vad jag menar. Men jag vill tro att de som bekänner offentligt verkligen är sant ödmjuka. Men det skulle väl inte vara så förvånande om det vore för att framstå i bättre dager så mycket konstigt som händer i de kristna leden’eller?’ Men som sagt det får vi ju inte tro.
Guds välsignelse
ac
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 13th, 2008 at 10:59 f m Citera och svara denna kommentar
Ibland kan man tycka att amerikanarna är lite för snabba med att gå ut med dylika nyheter och ge Gud lite tid att verka. Men, annars hade det väl varit nästa stora nyhet på youtube?
Alltså ”damned if they do, damned if they don’t….”
Min egen erfarenhet är att när Gud gör något söker mörkrets makter non stop efter en ”fog i rustningen” eller den svagaste länken. M.a.o. kan han (djävulen) inte komma åt Herrens tjänare går han på frun. Funkar inte det, vidare på övrig familj o.s.v. Skall man säga något gott om den onde så är det att han ligger inte på latsidan i alla fall…
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 13th, 2008 at 11:59 f m Citera och svara denna kommentar
ac:
Du skriver:”Konstigt att du Prophetone inte kan förstå vad jag menar” [ditt citat]
Well, första gången jag såg din signatur, trodde jag det betydde förkortning på AIRCONDITION…
Det säger väl en del om hur lätt det är att missförstå.
Visst är det bättre med omvändelse som börjar i bönekammaren, men om det nu inte funkat i den optimala ordningen så är det som jag ser det , en styrka att kunna gå ut offentligt och erkänna en del saker som andra gärna tar för givet att man ska mörka o smussla undan. Så visst, jag förstår precis vad du menar, det jag inte förstår är ordningsföljden : att utgå ifrån att ngn är så manipulativ förutsätter att vederbörande är mer eller mindre sociopat – och det tycker jag inte vi ska göra i 1:a hand utan enbart i sista hand.
Jag säger Amen! till din slutkläm.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 13th, 2008 at 1:40 e m Citera och svara denna kommentar
Andy, har du skickat Åges bok med hurtigrutten? Jag har inte än fått den som du lovade. Har jag inte gjort mig förtjänt av den?
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 13th, 2008 at 2:39 e m Citera och svara denna kommentar
Prophetone
Du har en poäng i att kritisera att man misstänkliggör andra. Man brukar säga att
”som man känner sig själv, känner man andra”. Skall man gå efter det, så är det onekligen en samling högst udda (och inte alltid så sympatiska) kufar (inkl mig själv) som kommenterar här
Allt gott!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 13th, 2008 at 3:57 e m Citera och svara denna kommentar
Gerdvall:
Jag hade tänkt skicka den med Lars Enarsson när han kommer till Bergen i slutet av augusti, men ni kanske inte träffas under hans Skandinavienbesök? Jo, du ska väl till Stockholm och lyssna till honom! Du vill ha den med andra ord…
Bless!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 13th, 2008 at 4:37 e m Citera och svara denna kommentar
Andy, du kan skicka den med Lars. Jag kommer inte till Stockholm och vet inte om jag träffar Lars innan han åker tillbaka till Israel. Han kan ge den till någon som är med på mötena som jag har kontakt med.
Tack på förhand!
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 13th, 2008 at 6:07 e m Citera och svara denna kommentar
Jag har bara hört om denne Lars Enarsson, at han er en omdiskuterad förkynnare. Vet inte så mycket om honom, Vad är själva driven i hans undervisning?
Undervisar han något kring Lag och Nåd?
Det är jo ett spenn från vad Ulf predikar till vad Åge predikar om Lagen kontra Nåden. På en skala från 1 (der Ekman er 1) til 10 (der Åleskjær er 10); var vill denne Enarsson hamna någonstans?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 13th, 2008 at 6:20 e m Citera och svara denna kommentar
Steen, här kan du läsa vad Lars Enarson skriver. :
http://www.thewatchman.org/
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 13th, 2008 at 6:24 e m Citera och svara denna kommentar
Steen:
3
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 13th, 2008 at 7:00 e m Citera och svara denna kommentar
Steen:
”Undervisar han [Lars Enarson] något kring Lag och Nåd?”
Man kan nog säga att han undervisar om Lagen och Nåden (eller tvärsom).
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 13th, 2008 at 7:33 e m Citera och svara denna kommentar
Tordan:
Kom igen nu Tordan. Sätt en betyg 1-10 !
Han är ju långt ifrån Åge men, ändå mjukare än Ekman så, jag satte 3
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 13th, 2008 at 7:35 e m Citera och svara denna kommentar
Lars Enarsson är en fin man som jag ser fram emot att träffa här i Bergen den 29-31/8. Mitt intryck av han mtp lag och nåd ger honom en 4…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 13th, 2008 at 7:41 e m Citera och svara denna kommentar
Nu blir jag sugen på att sjunga Christina Imsens gamla kör;
Nåd, gränslös nåd
Nåd, gränslös nåd
All min synd, den är borta
Jag fruktar ej mera för döden
Ty jag har fått;
Nåd, gränslös nåd
Någon mer än jag som hört den?
mvh
D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 13th, 2008 at 7:47 e m Citera och svara denna kommentar
Kristina
og til andre kvinner her
denne er til deg
http://my.opera.com/eagleview/blog/for-honor-and-beauty
Anita
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 13th, 2008 at 8:00 e m Citera och svara denna kommentar
Den innflytelsesrike og anerkjente redaktøren av Charisma Magazine, J.Lee Grady, tar nå et kraftig oppgjør med Todd Bentley og møtene i Lakeland, etter at det i dag ble kjent at Todd Bentley og hans kone har hatt problemer med ekteskapet i flere år og nå har tatt ut seperasjon.
Grady, som lenge har uttrykt seg spørrende til det som skjer i Lakeland, skriver i en kommentar at han reagerer på at Bentley omtaler Lakeland som det største pinseunderet siden Azuza Street vekkelsen. Nå, bare få dager siden at Bentley har annonsert at han trekker seg fra møtene i Lakeland, har han informert staben i sin organisasjon om ekteskapsproblemene sine. Nyhetene om at det er tatt ut seprasjon mellom Todd og hans kone Shonnah, har ”sjokkert hans tiljublende fans” skriver Grady.
Grady skriver i en kommentar i dag at mange opplever stor sorg rundt det som nå har skjedd, og ikke minst stor skuffelse. ”Det er forventet at folk skal svelge og følge. Budskapet var klart: Dette er Gud. Ikke still spørsmål!”
Sjefredaktøren etterlyser mer kritisk sans blant ledere enn det som er blitt utøvd i forbindelse med Lakeland. For å sitere Grady:
”But among those who jumped on the Lakeland bandwagon, discernment was discouraged. They were expected to swallow and follow. The message wasclear: This is God. Don t question. So before we couldall say, Sheeka Boomba (as Bentley often prayed from hispulpit), many people went home, prayed for people and shoved them to thefloor with reckless abandon, Bentley-style.”
Grady sier at det er ”bra med sult, men sultne mennesker kan spise det meste”. Han sikter blant annet til Bentleys beundring for William Branham, som i sine siste år i tjeneste sto for meget alvorlig vranglære. Grady mener det burde ha ringt en bjelle når Bentley uten omsvøp hyllet Branham og talte om at han hadde å gjøre med samme engel som hadde veiledet Branham.
Sjefredaktøren for Charisma forteller om en prominent pinsekarismatisk pastor som ringte ham denne uken og sa at han var overbevist om at mange pinsekarismatiske kristne ville komme til å følge Antikrist, fordi det ikke er særlig stor evne til å bedømme ånder i bevegelsen.
Grady kommer også med sterk kritikk av de kristne lederne som anbefalte Bentley så sterkt i et møte 23. juli. Visste ikke disse lederne, flere av dem med såkalte apostoliske og profetiske tjenester om de problemene Bentley har hatt på hjemmebane? Og om de visste om dem, hvordan kunne de da gå god for denne mannen og hans tjeneste?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 13th, 2008 at 8:49 e m Citera och svara denna kommentar
Dere må lese denne kommentaren på Vårt Land.
Synes det var veldig bra skrevet:
http://www.vl.no/meninger/kommentar/article3715477.ece
Andy: Er det ikke deilig å ha noen å hate? Jeg siterer en sang med gruppen Raga Rockers. Men det er vel få her inne som har hørt om dem.
(Han der er ikke sånn som deg, skynd deg bort å ta ham………..)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 13th, 2008 at 9:22 e m Citera och svara denna kommentar
MyTwoCent: Jag tycker mer och mer om det du skriver. Men bedöma stavas med ett m,
Du har bra kommentarer.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 13th, 2008 at 9:42 e m Citera och svara denna kommentar
Gordon:
Jeg leste kommentaren på VL og ditt spørsmål. Vedrørende ditt spørsmål skjønner jeg på ingen måte hva du vil frem til! Mener du at jeg hater noen?
Hvem skal jeg ta bort som ikke er som meg? Hva er ditt mål med det du skriver her? Si heller ting rett ut! Jeg har en misstanke om hva du mener, men vil høre det fra deg.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 13th, 2008 at 9:47 e m Citera och svara denna kommentar
Tack för svar. Bara undrade. Någon sa tidligare i år, att Enarsson predikade med influenser från judedommen? Funderade kring detta när jag så at Andy skulle träffa honom i Bergen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 13th, 2008 at 10:16 e m Citera och svara denna kommentar
Leste Vårt Land artikkelen det ble referert til. Der sto det bl.a:
”Åge Åleskjær kalte seinest i forrige uke det Bentley holder på med for «galskap», og legger til at han synes det er «tragisk at kristne ledere i Norge så lett har latt seg forføre av «superapostler» og såkalte «profeter» fra Kansas, Toronto eller Lakeland». Han avfeier hele pakken, i motsetning til for eksempel Ulf Ekman, som i helgen uttrykte mer nyansert skepsis for noe av det konkrete Todd Bentley hadde sagt. Det er faktisk en stor forskjell.”
Jeg tenker, kan det være fordi Åleskjær legger ærlighet til grunn, mens Ekman kanskje legger kirkepolitisk-taktikk til grunn, da i forhold til Lakeland? Hva som er riktig vil det uansett være ulike oppfattninger om.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 13th, 2008 at 10:26 e m Citera och svara denna kommentar
De som hoppet opp og ned har blitt så alvorlige……………G
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 13th, 2008 at 10:32 e m Citera och svara denna kommentar
Jeg kjører samme strategi som visse predikanter. Ingen navn nevnes. Litt ullen kritikk og noen vage sitater……………..nei, slapp av Andy. Jeg siterer Raga Rockers, som ganske sikkert er ukjente her inne. Du må se videoen på siden min. Der er jeg kanskje litt klarere.
Som vanlig setter jeg ting litt på spissen. Jeg har ikke mistanke om at du eller noen her inne hater noen.
Vi får snakkes nærmere. Jeg venter jo fortsatt på en mail fra deg.
Vi kan snakkes nærmere.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 13th, 2008 at 10:37 e m Citera och svara denna kommentar
Gordon:
En kopp kaffe en dag vore bedre enn mail. Det er jo lettere å snakke sammen om dette. Du er så gåtefull…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 13th, 2008 at 10:44 e m Citera och svara denna kommentar
Når har du tid?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 13th, 2008 at 10:45 e m Citera och svara denna kommentar
Gordon:
You got mail!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 14th, 2008 at 12:39 f m Citera och svara denna kommentar
Steen; Hoppas att du med detta menar något positivt. En undervisning som inte bara har influenser från, utan är rätt igenom judisk är precis vad vi behöver.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 14th, 2008 at 9:27 f m Citera och svara denna kommentar
Bjorn Olav Hansen:
”Sjefredaktøren for Charisma forteller om en prominent pinsekarismatisk pastor som ringte ham denne uken og sa at han var overbevist om at mange pinsekarismatiske kristne ville komme til å følge Antikrist, fordi det ikke er særlig stor evne til å bedømme ånder i bevegelsen.”
Här är jag helt enig med dig (och chefredaktören) Bjorn.
Det är just detta som vi ser även i Sverige när Ulf bygger broarna till Rom. Tröskeln sänks ner så att massorna ska kunna strömma över. Och med Rom menar jag egentligen inte dKK utan det skökoväsende som vill ha MÅNGA, och inte det rätta i första hand.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 14th, 2008 at 9:19 e m Citera och svara denna kommentar
Petrus; Judisk er bra. Frälsningen kom från judarna. Jag skrev derimot judedommen?
Den kristna tro skiljer sig radikalt från judedommen. Enda vägen till Gud går igennom Jesus, han som innstiftade det nya förbundet. Hebreerbrevet visar tydligt dennaq skillnad. Bless.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 17th, 2008 at 11:03 f m Citera och svara denna kommentar
Jag kan inte annat än att bli bedrövad av all utdömande kritik inom kristenheten. Pastor X, varnar för Pastor Y, som i sin tur varnar för evangelisten Z. Är förvirringen så total hos oss som tror på Jesus som frälsaren.
All denna fobi för falska profeter och falska läror inom kristenheten är ju patetisk. Visst har det gått ut många falska profeter. Jag tror dock inte att de är speciellt svåra att urskilja för den som är rotad i Jesu Kristi nåd.
Bibeln gör det enkelt att urskilja andarna. Läs gärna dessa ord från Johannes brev och läs noga;
1Joh 4: 1Mina älskade, tro inte alla andar utan pröva andarna om de kommer från Gud. Ty många falska profeter har gått ut i världen.
1Joh 4:2 Så känner ni igen Guds Ande: varje ande, som bekänner att Jesus är Kristus, som kommit i köttet, han är från Gud,
1Joh 4:3 och varje ande som inte bekänner Jesus, han är inte från Gud. Det är Antikrists ande, som ni har hört skulle komma och som redan nu är i världen.
1Joh 4:4 Ni, kära barn, är från Gud och har besegrat dem, ty han som är i er är större än den som är i världen.
1Joh 4:5 De är av världen och därför talar de vad som är av världen, och världen lyssnar till dem.
1Joh 4:6 Vi tillhör Gud. Den som känner Gud lyssnar till oss, den som inte är av Gud lyssnar inte till oss. Det är så vi känner igen sanningens Ande och villfarelsens ande.
1Joh 4:7 Mina älskade, låt oss älska varandra, ty kärleken är av Gud, och var och en som älskar är född av Gud och känner Gud.
1Joh 4:8 Den som inte älskar har inte lärt känna Gud, ty Gud är kärlek.
1Joh 4:9 Så uppenbarades Guds kärlek till oss: han sände sin enfödde Son till världen för att vi skulle leva genom honom.
1Joh 4:10 Kärleken består inte i att vi har älskat Gud utan i att han har älskat oss och sänt sin Son till försoning för våra synder.
1Joh 4:11 Mina älskade, om Gud älskade oss så högt, är också vi skyldiga att älska varandra.
1Joh 4:12 Ingen har någonsin sett Gud. Om vi älskar varandra förblir Gud i oss, och hans kärlek har nått sitt mål i oss.
1Joh 4:13 Vi vet att vi förblir i honom och han i oss, därför att han har gett oss av sin Ande.
1Joh 4:14 Vi har sett och vittnar om att Fadern har sänt sin Son som världens Frälsare.
1Joh 4:15 Den som bekänner att Jesus är Guds Son, i honom förblir Gud och han själv förblir i Gud.
1Joh 4:16 Och vi har lärt känna den kärlek som Gud har till oss och tror på den. Gud är kärlek och den som förblir i kärleken förblir i Gud, och Gud förblir i honom.
1Joh 4:17 I detta har kärleken nått sitt mål hos oss: att vi är frimodiga på domens dag. Ty sådan han är, sådana är också vi i den här världen.
1Joh 4:18 Rädsla finns inte i kärleken, utan den fullkomliga kärleken driver ut rädslan. Rädslan hör ju samman med straff, och den som är rädd är inte fullkomnad i kärleken.
1Joh 4:19 Vi älskar därför att han först har älskat oss.
1Joh 4:20 Om någon säger att han älskar Gud och hatar sin broder, så är han en lögnare. Ty den som inte älskar sin broder som han har sett, kan inte älska Gud som han inte har sett.
Dessa ord gör klart att det är bekännelsen till Jesus som frälsaren och att han är Gud kommen i köttet som avgör om vi är rätt eller fel. Samt att vi tagit emot honom och hans kärlek i våra liv. Detta visar sig i vår kärlek till andra människor inte minst de som delar vår tro.
Jag tycker alltid det är välsignat när människor får möta Jesus och får sina liv förvandlade av hans kärlek och kraft. Jag kan inte annat än att konstatera det faktum att tusentals liv blivit förvandlade genom det som händer i Lakeland. Människor blir frälsta och helade. De blir tacksamma och glada till Jesus.
Dock är det mycket vanligt att människor sätter för mycket tilltro till andliga ledare. Det verkar i bland som att vi inte tror att de har mänskliga defekter som oss själva. Detta kan skapa svåra problem för vem som helst.
Jesus uppenbarar sin nåd och kärlek genom en mänskligt sätt ofullkomlig kyrka. Det är bara att se till sig själv så kanske man förstår, i bästa fall.
Jag köper inte varje ord eller företeelse och yttring i Lakeland väckelsen och inte heller hos Todd Bentley. Det gör jag för övrigt inte någon stans. Jag har varit involverad inom både pingst, vineyard och trosrörelsen. Jag tar med mig det som är uppbyggligt för min tro, det mitt hjärta kan ge respons till, resten låter jag vara. “Alla tillhör de er, men själva tillhör ni Kristus” för att citera Paulus.
Det är fascinerande och uppmuntrande att Gud kan använda en grabb full i tatueringar, med ett brokigt förflutet och som inte är perfekt nu heller. Det finns gott hopp för oss var och en att Jesus kan bli synlig genom våra kanske trasiga liv. Jag tror visst på att en församlingsföreståndare och även alla vi andra bör vara ett föredöme då det gäller vandel. Jag tror dock det sker genom ärlighet där vi kan visa vår sårbarhet och inte genom perfektionism. Jag tror att denna attityd, där jag skall visa upp en klanderfri vandel, utan att också kunna visa mina svagheter är mera frånstötande än tilldragande. Paulus berömde sig av sin svaghet och han gav Kristus hela äran för det som var hans verk i och genom hans liv.
Visst skall vi kunna ge en konstruktiv kritik mot allt som kan vara galet inom kyrkligheten. Detta för att skydda de människor som kan fara illa av de köttsliga yttringar som trots allt oftast finns med inom varje starkt andligt skeende. Att med det avfärda allt som villfarelse eller förkasta en tjänstegåva för att han har ett konstigt beteende och udda utseende eller att han misslyckats i sitt familjeliv det tycker jag är absurt.
Frid vare med er alla!
mvh Jimmy
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2010 at
[...] John Crowder. Sammandrag av olika videos med The New Mystics Toronto Airport Christian Fellowship Åge Åleskjær uttalar sig om väckelse på avvägar. Todd Bentley – En profet av Gud eller något annat? Slosh [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara