onsdag, september 10th, 2008...8:51 e m
Minns ni den 11 september?
Minns ni den 11 september? Jag själv fick ett internsamtal från fabrikschefen som panikartat flåsade i luren sa att jag skulle kolla på Internet för att han hört på radion att ett av World Trade Centers torn hade angripits av ett flygplan.

Är det islamisterna
som utgör största hotet?
Jag kommer inte ihåg exakt i vilken ordning informationen sen kom till mig. Men jag kommer ihåg att jag ringde till några utlandskompisar och sedan till min advokat som är intresserad av krig och strategi. Resten av dagen ägnades åt att se över de mest sårbara sidorna i företaget. Vi hade en del människor i företaget som kunde utgöra säkerhetsrisker, bedömde vi. En pakistanier, som jobbat hos oss i flera år, fick spel och försvann från jobbet. När han kom hem hade han lagt ett helt lamm på spisen utan stekpanna eller något annat. En arbetskompis hade kommit hem till honom och räddat honom från att skapa en mindre eldsvåda. Pakistaniern kom tillbaka först ett halvår senare och var då fortfarande så förvirrad så att de andra arbetarna på fabriken sa åt mig att skicka hem honom. Därefter har han försvunnit och aldrig hört av sig. Det visade sig några dagar senare att en irakier som arbetade som chaufför hos oss hade berömt attacken bland kunderna och sagt att det var rätt åt amerikanarna. Vissa av dessa kunder började höra av sig och undrade var vi som företag stod i denna katastrof. Den irakiska killen fick jobba kvar som chaufför efter att vi samtalat och där det framkom att hans far dött i det förra irakkriget. En sak som absolut måste beaktas i en sådan här situation. Han lovade inför fortsättningen att inte politisera bland kunderna.
Kvällen den 11 september fylldes av reportage från New York. Jag satt samtidigt i telefon med advokaten och resonerade om vad detta kommer att betyda. Vi var rörande överens om att världen från och med idag aldrig mer blir sig lik. Det islamistiska hotet skulle påvisa den västerländska demokratins svagheter. Hädanefter skulle varje islamistisk förnekad eftergift följas av attentat. Detta hot levde vi med i flera år. Först nu kan vi ana ett ljus i den tunneln.
Men slappna inte av! Tro inte att faran är över! Men glöm allt snack om islamister! Det är det västerländska samhället som utgör hotet. Inför 80-talet och då framförallt under 1983 så var George Orwells framtidsvision om det kontrollerande samhället den stora skräcken bland folk. Men efter 1984 så ansåg många att Aldous Huxley´s framtisperspektiv i Du sköna nya värld var mer trolig. Vi skulle matas av så mycket information så att vi nästan drogades till döds av underhållning. Åtminstone jag köpte idén att Huxley var mer profetisk än Orwell.
Men vad händer nu? Vi kan ju bara rada upp alla spår som samlas upp efter oss i dagens samhälle. FRA-debatten är bara en spott i Siljan jämfört med kreditkortsinformation, mobiltelefonspositioner, bilnummerregistrering och allt annat som elektroniskt byggs upp som informationsbanker om oss individer idag.
Om vi inte har någonting att dölja så är detta inget problem säger de flesta och jag håller delvis med. Men det är en åsikt som utgår ifrån att makten i samhället fortfarande är demokratisk och någorlunda objektiv. Men frågan är om inte det värsta hotet mot demokratin ligger i att hotet har bemötts av förändringar i kontrollsystemen. Förändringar som från början tycks vara till för att skydda demokratin men som i förlängningen skapar ett annat samhälle. Ett samhälle som skulle skydda oss från islamistiska terrorattentat kommer att uppträda med ambitioner, som när tänderna visas, inte är ett dugg bättre än dessa isalamistiska faror utan snarare mer djävulska och mer raffinerade än dessa. Det lömska i dessa planer är att de ser ut att uppfylla vår längtan efter enhet, säkerhet och kärlek. Men i realiteten så vill den radera ut våra möjligheter att vara eniga, säkra och kärleksfulla. Den vill få oss att reagera så att vi tvärtom i enighetens namn, i säkerhetens namn och i kärlekens namn börjar utse vilka människor som inte passar in i bilden.
Vi talar inte om muslimer eller terrorister. Vi talar, i vårt lilla hörn av världen, om vanliga församlingsmedlemmar som inte ställer upp på den ena eller den andra modellen av vad som i förlängningen skall skydda oss eller kyrkan från förföljelse, sekteristiska stämplar eller utanförskap genom bibeltrohet.
Idag trycks de olika fåren in i fållor som skall acceptera eller helst älska de nya bilder som målas upp av vissa andliga ledare. Idag skall man helst älska ikoner om man hör till Livets Ord, helst acceptera men inte gilla aborter om man hör till pingströrelsen, acceptera homosexuell utlevelse om man tillhör Filadelfia i Stockholm, acceptera att man inte kan tala om olika dop eller accepetera att man inte får evangelisera - även om vissa ändå gör det (som Stefan Swärd som är busig, men med sin eftergivenhet ändå bäddar för framtida otrevligheter) – om man tillhör ett sammanhang som ingår i SKR.
Listan kan göras lång. Och många känner inte igen sig längre. Djävulen är smart och han och hans kompanjoner vet hur man kokar en groda. Se till at ni är vakna och inte låter er luras!










84 kommentarer
september 10th, 2008 at 9:24 e m
Jag befann mig i Los Angeles och var påväg hem den 11 september. Skulle flyga åt motsatt håll (Los Angeles – New York) i samma typ av plan som dem som krashade.
Nej, världen har inte varit sig likt sedan 9/11. Personligen tror jag det var början till slutet för USA som stormakt. Eventuellt närmar vi oss en tid då EU är redo att träda fram och ta dess plats.
Oavsett framtidsspekulationer blev detta en globaal milstolpe….
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 10th, 2008 at 9:29 e m
Glömde att säga att imorgon så är det exakt sju år sedan denna nya världsordning startade. En orsak god som någon att hålla lampan fylld med olja.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 10th, 2008 at 9:33 e m
MTC
Som man säger i staterna: oops!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 10th, 2008 at 10:06 e m
Ja- Det finns många grytor där vattnet blir varmare och varmare. Men jag har upptäckt något hoppingivande. Lite här och var finns det ”grodor” som hoppar runt i frihet och inte ligger i en gryta. Gud har rest upp en arme med hängivna kristna männiksor som går mycket starkt med Gud men som inga kyrkor (grytor) vet om. Hängivna Jesu efterföljare drivna av kärlek, som lever i renhet och fungerar starkt i Andens gåvor. En arme som Gud själv utbildat och utrustat och som inga människor kan styra över. (Hesekiel 34:10,11) Jag känner personligen flera och jag är övertygat om att de kommer att vara ett starkt redskap i den våg som kommer. De kommer också att hjälpa många systrar och bröder ut ur ”grytorna” innan det kokar.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 10th, 2008 at 10:07 e m
Problemet med ”Om vi inte har någonting att dölja så är detta inget problem”-tanken är när gränserna ändras. Nu är troligen den främsta anledningen till bland annat FRA-lagen främsta att bevaka muslimer, såväl extrema som vanliga. Men därifrån är inte steget långt till att även spana på andra religiösa grupper.
När anses messianska, katoliker, pingstvänner och Livets Ordare som tillräckligt extrema för att övervakas? Kanske redan nu?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 10th, 2008 at 10:26 e m
Måste erkänna att jag tämligen oreflekterat gick på den färdigserverade konspirationsteorin som omgående kablades ut i massmedia om bin Laden och hans 19 terroristpolare som ansvariga för historiens mest otroliga terroristattack. Det dröjde flera år innan jag av en tillfällighet kom att läsa en bok ”The New Pearl Harbor” skriven av den aktade vetenskapsfilosofen och teologen David Ray Griffin, som fick mig att inse att den officiella versionen var ohållbar. Jag är en högskoleutbildad metallurg med inriktning materialteknik från KTH och har läst astrofysik upp på forskarnivå och har arbetat som forskningsingenjör vid FOA med komposita materials uppträdande under sprängverkan, och borde inte så lättvindigt ha gått på myten om hur stålskraporna på wtc raserades. Nu var jag förstors inte den ende tekniskt kunniga som gick på historien, men inte heller är jag den ende som har börjat ifrågasätta händelseförloppet. Vi begär inte att ni skall ta oss enbart på våra ord men tillsammans med många mer kompetenta personer efterfrågar jag att man gör en verklig undersökning angående vad som hände den 11 September där man lägger alla korten på bordet.
Här träder några av dessa fram trotts att de säkerligen rikerar en hel del repressalier och efterlyser en sådan opartisk undersökning.
http://www.patriotsquestion911.com/engineers.html
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 10th, 2008 at 10:37 e m
Håkan Nilsson
En av Aletheias uppgifter är att samla alla grodor som inte vill kokas.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 10th, 2008 at 10:54 e m
Du har rätt i att vi lämnar elektroniska spår litet varstans, men ingen har ännu så länge samlat ihop allt på ett enda ställe, som FRA nu fått tillåtelse till – om vi inte lyckas med att förmå riksdagen att riva upp det beslut som de tog den 18 juni. Genom tillgång till alla trafikuppgifter kan FRA upprätta s k sociogram, som innebär en kartläggning av människor, som utifrån ras, religion, politiska och/eller filosofiska åsikter samt sexuell läggning, kan antas utgöra ett hot mot Sverige. Vi som engagerat oss i kampen mot lagen, befarar att om FRA har tillgång till allt, kan detta missbrukas – tänk bara på IB-affären, där människor blev svartlistade och inte fick jobb trots att de var väl kvalificerade. Tack för att du orkat läsa så här långt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 10th, 2008 at 11:58 e m
Kanske är vi nu inne i en förberedelsetid: vaka och se om er klädnad. Det poppar upp en det ena och en det andra om olika konstiga sekter, församlingar och ”kristna”. Är det här bara toppen på ett isberg? Till alla fria grodor: Se till att ni kan hoppa iväg när skrällen kommer… Så ses vi här sedan…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 11th, 2008 at 12:13 f m
Antin,
Som sagt: det händer en hel del …
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 11th, 2008 at 12:14 f m
Fred Ö skrev,
”Måste erkänna att jag tämligen oreflekterat gick på den färdigserverade konspirationsteorin som omgående kablades ut i massmedia om bin Laden och hans 19 terroristpolare som ansvariga för historiens mest otroliga terroristattack.”
-
Instämmer. Jag hade svalt det som media propagerade för, Bin-Laden och hans lakejer. Terroristerna. Vi är under attack etc.
Men för någon vecka sedan så ändrades den bilden helt. Såg dokumentären: Wake Up.
Den var väldigt lång men ytterst intressant utifrån ett profetiskt/bibliskt perspektiv.
Många frågor berörs, bl.a
Vilka är det som egentligen styr i världen?
Den kommande ” En världs regering”. Vilka är de? Vad vill de?
11 sept. Vad hände egentligen?
Vad fick Usa för nya möjligheter ? Ett skäl till att gå in i afghanistan, Irak, och nu Iran?
Bush måste ”beskydda” amerikanerna från terrorister, och efter 11sept har en uppsjö med nya rättfärdigjorda vertyg – med offentliga ögon sett – skapats.
Avlyssning är ett av dem. Tortyr ett annat. Ja, krig mot terrorism, krig mot massförstörelsevapen: Allt är tillåtet. Till priset av frihet.
Mänskliga rättigheter är inget att ta hänsyn till, om det handlar om att säkra landets framtida ekonomi , som för övrigt är på ruinens brant. För det är det allt handlar om, Pengar och makt.
När det gäller det tekniska och WTC så finns det väldigt, väldigt mycket frågor…
Se filmen, försök sedan tolka den med bibliska glasögon så blir det spännande.
Här är länken:
http://video.google.co.uk/videoplay?docid=-2908429904168167174
MVH
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 11th, 2008 at 12:23 f m
777,
Intressant. Men det är risk att få av våra läsare orkar kolla en video som är 2 1/2 timme lång. Kan du inte sammanfatta vad det handlar om?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 11th, 2008 at 1:26 f m
Djävulen är tyvär mycket listig.
Väl skrivet.
Bravissimo.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 11th, 2008 at 2:08 f m
Haggaj:
”En av Aletheias uppgifter är att samla alla grodor som inte vill kokas.”
He-he! Vem ska kyssa grodorna då? Kväk -kväk!
Alla kväkare hitåt!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 11th, 2008 at 10:38 f m
Minns väl vad jag gjorde på eftermiddagen den 11 september 2001.
Jag hade en liten genomgång nere i ”dragspelet” här i Älvsjö (de som åkt förbi nere på Älvsjövägen här i södra Stockholm vet vad jag talar om) för en testgrupp på kanske 15 personer som skulle ta hand om våra nykontruerade produkter för funktionsprov. När jag kom tillbaka in i ”gula huset” så var stämningen dov. Någon upplyste mig i korta ordalag om New York och WTC och jag kollade på nätets tillgängliga nyhetsförmedlingar. Jag vet att jag funderade på om tornet (det första) hade fallit neråt som en fura och krossat en massa hus omkring, (eller bara kollapsat in i sig själv vilket det ju gjorde).
Men är det någon som minns vad ni gjorde i november 1963 när John F Kenedy blev skjuten?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 11th, 2008 at 11:13 f m
I Norge er testspørsmålet annerledes:
Hva gjorde du når Oddvar Brå brakk staven?
Det er viktigere enn å vite hva du gjorde 11.september 2001 eller i november 1963. USA er så forferdelig usentralt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 11th, 2008 at 11:25 f m
Jag såg en notis på en dagstidnings website om att ett litet sportflygplan hade flugit in i ett höghus i New York City. Snart kom det rapporter om att två passagerarplan flugit in i WTC 1 och 2. Jag minns att alla stora nyhetssiter på internet var helt överbelastade och att t ex Svd och Expressen tog bort alla bilder och all reklam för att minska behovet av bandbredd.
Denna dag skulle vi dessutom fira ett stort kontrakt på jobbet och champagne (billig men god sådan) hade köpts in och stod på kylning. Vi skulle fira med ett glas och lite mingel vid 16-tiden och vi visste nu inte riktigt om vi skulle genomföra detta eller inte med tanke på vad som just hade hänt. Till slut sa vår kontorschef att vi skulle korka upp flaskorna iallafall och det gjorde vi. Men stämningen var tryckt och alla var oroliga och hade tankarna på annat håll. I efterhand tyckte vi att vi nog skulle ha väntat med firandet, men ingen skugga över kontorschefen – ingen av oss insåg vidden av det hela just då.
Fast ärligt talat, hur många av oss hade koll just då hur många höghus som rasade ihop i NYC? Ja för hur många hus rasade egentligen ihop 2001-09-11??? För mig tog det flera år att förstå vad som faktiskt hade hänt den dagen trots all nyhetsrapportering. Och vissa bilder fick man aldrig se på nyhetsprogrammen trots att dessa bilder hade gett oss en bättre bild av vad som verkligen hade hänt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 11th, 2008 at 1:21 e m
Artikeln:
Idag skall man helst älska ikoner om man hör till Livets Ord.
Jag:
Jaså? Snälla, sluta med detta trams, det har aldrig sagts och kommer aldrig att sägas från en talarstol på Livets Ord. Hör man till Livets Ord ska man älska Gud och människor, inget annat.
Artikeln:
Listan kan göras lång. Och många känner inte igen sig längre. Djävulen är smart och han och hans kompanjoner vet hur man kokar en groda. Se till at ni är vakna och inte låter er luras!
Jag:
Självklart kan listan göras lång när man far med osanning, som den om Livets Ord ovan.
Om någon tror att man på Livets Ord älskar ikoner, då förstår jag att man inte känner igen sig. Men som sagt, det är ju inte sant.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 11th, 2008 at 1:50 e m
Kristian W,
Vad tror du pastor Ulf menar när han säger följande på sin blogg?
”Islam har ett bildförbud och det är då sannerligen inget att peka på som exempel. Jag tror att deras bildförbud är en del i förnekandet av inkarnationen, att Gud i Jesus blev människa och att vi kunde se, höra, ta och beröra honom (…) Något som Islam förnekar men som vi tror av hela vårt hjärta och där, i Sonens människoblivande, hans korsdöd och uppståndelse ligger vår frälsning.”
http://ulfekman.nu/2008/09/10/nagot-litet-mer-om-bilder/
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 11th, 2008 at 2:30 e m
Haggaj
Hur får du till det att man på LO måste älska ikoner genom det där utdraget från Pastor Ulfs blogg?
Vad jag ser så skriver han att muslimer inte får göra bilder av Gud pga att de har problem med att Jesus faktiskt kom i köttet och var en fysisk människa.
Steget från att acceptera Jesus som fysisk person till att älska ikoner känns väldigt stort…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 11th, 2008 at 2:50 e m
Ola,
Jag håller med dig att kopplingen är långsökt. Men det är den linjen som gäller på vissa håll numera.
Pastor Ulf säger ju också i samma bloggpost att bilder ”är ett uttryck för att det andliga livet inte bara är något inre osynligt utan yttre, synligt, inkarnerat.”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 11th, 2008 at 2:50 e m
Ekman sysslar med import och export av trosuppfattningar. Först lite import av framgångsteologi, Jesus-died-spiritually och Kenneth Hagain inspirerad karismatik.
Sedan lite export av trosundervisning till karismatikerna inom RKK. Samtidigt är han så praktiskt lagt att att inte kommer tillbaka till församlingen tomhänt.
Nej, nu skall det importeras lite ikoner, bilder, maria-dyrkan m.m.
Nej, han ligger inte på lat-sidan i alla fall. Men, om karln har kommit fram till något på egen maskin vågar jag inte längre svara på. Detta m.t..p. hur han svänger i sina uppfattningar.
mvh
D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 11th, 2008 at 3:12 e m
Marcus skrev:
Fast ärligt talat, hur många av oss hade koll just då hur många höghus som rasade ihop i NYC? Ja för hur många hus rasade egentligen ihop 2001-09-11??? För mig tog det flera år att förstå vad som faktiskt hade hänt den dagen trots all nyhetsrapportering. Och vissa bilder fick man aldrig se på nyhetsprogrammen trots att dessa bilder hade gett oss en bättre bild av vad som verkligen hade hänt.
Fred:
Hittade de här bilderna och videoklippen på en site för brandmän som vill ha fram sanningen om den 11 september, ”Fire fighters for 9/11 truth”.
http://firefightersfor911truth.org/?page_id=158
Särskilt intressant tyckte jag att videosnutten där den i byggnad 7 instängde säkerhetschefen var då han berättade om explosionerna som pågick i byggnaden före det att något av tornen ännu kollapsat och därför knappast kan ha skadat byggnaden och indirekt orsakat några bränder eller explosioner i byggnaden. Har du sett eller tänker du se reprisen av BBC dokumentären om byggnad 7 som SVT sänder på lördag så skall du jämföra motsvarande inslag där säkerhetsinspektören berättar om sina erfarenheter från brottsplatsen. Uppenbarligen har han fått kalla fötter ovh/eller utsatts för starka påtryckningar när han senare i den noggrant tillrättalagda BBC dokumentären uppenbarligen ändrar sina uppgifter på väsentliga punkter.
http://firefightersfor911truth.org/?page_id=158
Barry Jennings was Deputy Director, Emergency Services Department, New York City Housing Authority. He was inside Tower 7 when the second plane had struck tower 2. He very clearly states he heard multiple explosions well before the collapse of Tower 7, and he barely made it out due to these exlosions.
Listen very carefully to his timeline:
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 11th, 2008 at 3:28 e m
Marcus och Fred Ö,
Hur många hus rasade? Och vad betyder det att någon inte önskar att detta kommer fram?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 11th, 2008 at 3:38 e m
MTC
Mig veterligen har det då aldrig predikats något för maria-dyrkan på LO.
Varför kan ni inte hålla er till sanningen om det är sanningen ni så strävande söker?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 11th, 2008 at 3:47 e m
Det hus som stod närmast WTC 1 och 2 var WTC 6 (med Mariott Hotel) och blev svårt sargat men stod kvar. Däremot så klarade sig WTC 7 (Solomon Brothers) bra. Därför blev många förvånade när… ja vad hände egentligen?
En ögonöppnare att inte allt stod rätt till är denna livesändning från BBC (ca 9.5 min lång):
http://www.youtube.com/watch?v=6mxFRigYD3s
Om du inte orkar se hela så se åtminstone från 7.5 min för själva händelsen som inte visas alltför ofta på åtminstone amerikansk teve.
Detta är inget skojeri på YouTube.com (det finns dokumenterat på annat håll men jag har inte länkadressen i huvudet).
Så här förklarar BBC själva det hela. Eller rättare sagt, låter bli att förklara det:
http://www.bbc.co.uk/blogs/theeditors/2007/02/part_of_the_conspiracy.html
Begrunda följande:
- BBC har slarvat bort originalet till denna livesändning pga ”klumpighet (eng. cock-up)” enligt chefredaktören.
- BBC säger att den märkliga pressreleasen släpptes pga att allt var så rörigt den dagen.
- Dock ingen kommentar varför sändningen plötsligt bröts så lägligt.
- Och ingen förklaring till varför korrespondenten i NYC inte kände igen de olika byggnaderna, men det visar kanske att om man säger något med auktoritet så tror man mer på det än sina egna ögon. Hon om någon borde ju reagerat eller hur? Helt absurt när man tänker efter.
Nå, varför hände det som hände rent tekniskt?
Varför hände det som hände rent politiskt?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 11th, 2008 at 4:57 e m
Haggaj, jag sänder med länken till en site som bland annat ger teknisk information om de 7 byggnaderna som skadades svårt vid wtc den 11 september. De tre största byggnaderna dvs wtc 1, 2, och 7 blev fullständigt raserade samma dag, tornen wtc 1 och 2 inom en timme på morgonen medan byggnad 7 kom ner först på eftermiddagen i vad som även experter har menat att i alla stycken såg ut att vara en kontrollerad demoleringssprängning. Återstår byggnaderna wtc 4, 5 och 6 som alla i samband med tornens ras och efterföljande bränder skadades svårt och revs därför senare. Dessa byggnader stod närmare intill tornen och skadades därför initialt betydligt mera än wtc 7. Ändå stod de om än svårt demolerade pall och detta trotts de observerbart våldsamma bränderna som rasade i dem.
http://911research.wtc7.net/wtc/attack/buildings.html
Det finns också mycken annan intressant teknisk information på den sidan om vardera byggnaderna och vad som hände med dem.
När det sedan gäller din fråga om vad det har för betydelse att wtc byggnaderna sprändes och att därför den officiella versionen som vi blivit serverad är falsk är ett oerhört stort ämne att ta itu med så jag nöjer mig med att för tillfället ta upp den rent tekniska biten som ju som jag ser det är avgörande att ha klar för sig för att kunna gå vidare och reflektera över vilka som ligger bakom dådet och deras syften.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 11th, 2008 at 6:34 e m
Kristian W
Vad säger du om att :
Benjamin Ekman förmedlat ikoner till Sverige och Norge?
att: boken Ansikte mot ansikte: om de heliga ikonerna av Lars Gerdmar fanns att köpa på LO i somras.
att:försäljning av Maria statyer skett tidigare på LO.
att under en Israelresa, under ledning avLO besöktes katedraler och kloster”till bredden fyllda av ikoner och avbilder.”
att på en Israelresa vid besök på LO:sstudiecenter i Ein Kerem, uppmanade Ulf o Birgitta att köpa med Mariagestalter hem, för att stötta LO:s och nunnornas fina arbete.
Detta kan naturligtvis viftas bort, men frågan är om det inte pågår en uppmjukning av människors sinnen?
Vem kunde tro för 20-30 år sedan att en pingstpredikant( Peter Halldorf) skulle uttrycka sig på detta sätt:”Den som kysser ikonen kysser Kristus,” Dagen 2007-11-02.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 11th, 2008 at 7:32 e m
Ola
september 11th, 2008 at 3:38 e m
”MTC
Mig veterligen har det då aldrig predikats något för maria-dyrkan på LO.
Varför kan ni inte hålla er till sanningen om det är sanningen ni så strävande söker?”
Lugn Ola, det kommer…….
Men, ok. Point taken. Låt mig korrigera uttalet;
Nej, nu skall det importeras lite ikoner, bilder, mariologi m.m.
mvh
D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 11th, 2008 at 11:28 e m
Ola
En kommentar från en ledare som föreläste på en israelresa:”Varför skall vi sitta på vår frikyrkliga gren och se ner på katolikerna för att de ber till Maria, det är kanske vi som gör fel som inte vördar henne”?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 12th, 2008 at 8:48 f m
Observer
Var du verkligen med på israelresan? Eller har du bara hört något och fört vidare det du hört?
Hade nämligen riktigt nära släktingar med på årets israelresa och när jag hört efter med dom, så sades det inget alls om vörda Maria m.m.
Däremot så uppmanades dom att köpa souvinerer på de ställen de besökte med tanke på att många är beroende av turistnäringen så rekommenderade de resenärerna att köpa med sig souvenirer från de platser de besökta.
Själv fick jag en menorah i present när de väl kom hem..
Då jag märkt att vinkeln på allt som görs på LO är väldigt kritiskt riktad här inne kanske man gör klokast i att säga exakta fakta och inte lämna något åt hörsägen. =)
Så min fråga blir alltså, var du med på resan, eller är det något du hört?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 12th, 2008 at 2:19 e m
Ola!
Se inlägg 25/5 -o8 kl 10:51 på
http://aletheia.se/2008/05/23/planerar-livets-ord-etablera-ribbingebacks-kloster/#comment-90603
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 12th, 2008 at 3:15 e m
Ola
Jag skrev inte att det var årets israelresa, utan ”en israelresa”.
Min bedömning är att Daniel Sanfridsson är en mycket trovärdig person, med bedömning av det jag har läst av honom på bloggen se http://aletheia.se/2008/05/23/planerar-livets-ord-etablera-ribbingebacks-kloster/#comment-90603
Jag håller fullständigt med dig om att vad”man hört av andra”, kan innehålla hur mycket fel som helst. Men med tanke på försäljning av Mariastatyer på LO, så ser det inte ut att vara helt ogrundat det DS nämner.
Angående förmedling av ikoner skrev BE om det själv på sin blogg, därav min kännedom se:
http://slowpilgrim.blogspot.com/search?updated-max=2008-04-12T23%3A38%3A00-05%3A00&max-results=20 (18 mars i år).
Om jag minns rätt så är BE chefredaktör på Keryx!!!
Boken om ikonerna såg jag själv i LO:s bokshop.
Jag tror absolut på enhet, men inte en enhet med kompromisser. Jag tror definitivt på Andes enhet över alla barriärer.
Bless
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 12th, 2008 at 4:32 e m
En tydlig vink fran Gud under 9/11 ar foljande: under attacken sa forstordes en av de ortodoxa kyrkorna i New York. Nar brandkaren och prasten m.fl. senare inspekterade vad som fanns kvar sag de foljande: guldramar och silverbelagg fran ikoner hade smalt – men sjalva pappersikonerna var oskadade. Kassaskapet med pengar hade gatt sonder, och pengarna brunnit upp – men boneljusen som lag kvar dar i var oskadade. Etc.
Gud visar oss sin vilja tydligt ibland:)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 12th, 2008 at 5:31 e m
Thomas H,
Sådana där historier dyker alltid upp efter en katastrof. Det var väl samma sak med nån moské i samband med tsunamin …
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 12th, 2008 at 6:40 e m
En god vän till mig berättade att mariastatyerna från Israel finns att köpa i bokshopen på Livets Ord. Man måste fråga efter dem eftersom de numera finns bakom disk eller på lagret…..
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 12th, 2008 at 6:59 e m
E.S
Så sent som i våras gick det INTE att köpa dem på Livets Ord trots att man frågade. Min pojkvän frågade nämligen. Hon som stod bakom disken i bokshopen sa att det fanns inte några. Jag hörde själv svaret.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 12th, 2008 at 7:21 e m
Ulrika, man måste kunna lösenordet och det hemliga handslaget för att få köpa..
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 12th, 2008 at 7:25 e m
Jonathan, den var bra!
*skrattar*
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 12th, 2008 at 8:05 e m
Ulrika: Vad jag förstår säljer de inte sådana LÄNGRE, men det kanske var ett missförstånd? Hur som helst, när jag frågade så var som sagt svaret att sådana inte säljs i bokshoppen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 12th, 2008 at 8:33 e m
Jonathan,
Du skämtar du, men har det sålts någon mariastaty på Livets Ord? Kan du svara på det?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 12th, 2008 at 9:39 e m
Haggaj,
Om du med ”Mariastaty” menar träfiguren på bilden ovan, som för övrigt är en Jesus och Maria-figur, så har den sålts i butiken. Detta har ju redan ”avslöjats” här på Aletheia… De såldes dock utan krav på tillbedjan.
Haggaj, har du en julkrubba hemma på julen? Hoppas verkligen du plockar bort ”Mariastatyn” så du inte råkar tillbe henne av misstag.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 12th, 2008 at 9:39 e m
Haggaj:
Ja, visst ar det val sa med folk som tror pa Gud? Alltid tror de att nar nagot underbart hander, sa ar det ett Guds mirakel – de verkar ej forsta sig pa slumpens natur…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 12th, 2008 at 10:39 e m
Så Jesus skulle bli jättearg om han märker att någon ber till hans mamma?
Jag menar, både Moses och Elias finns ju helt säkert uppe i himlen; då vågar man väl tro att Jesu moder också finns där. Hon som faktiskt bidragit med sitt genetiska arvsanlag till hans kropp.
Men ni menar alltså att Jesus blir kolossalt vred om någon skulle, inte bara ha bilder av hans mamma på väggen, utan kanske rentav försöka be till henne?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2008 at 8:06 f m
Jonathan,
”Utan krav på tillbedjan”? Men det var ok med tillbedjan då?
Se också Steves kommentar som nog sätter in hela frågan i sitt sammanhang. Du kanske kan lära dig hur det brukar gå till … Om du inte redan visste det.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2008 at 8:45 f m
Haggaj, hur var det med julkrubban? Har du gjort dig av med den Mariastatyn?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2008 at 9:19 f m
Steve:
Menar du att det är rätt att tillbe alla som är i himlen?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2008 at 10:18 f m
Jonathan,
Jag har ingen julkrubba.
Var det ok med tillbedjan eller inte? Du svarade inte på frågan. (Kanske av samma orsak som Pelle Hörnmark inte svarade på sin fråga.)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2008 at 10:33 f m
Steve!
Matteusevangeliet 4:10
Då sade Jesus till honom: »Gå bort, Satan; ty det är skrivet: ‘Herren, din Gud, skall du tillbedja, och honom allena skall du tjäna.
Kan det uttryckas tydligare?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2008 at 11:13 f m
Haggaj snacka om att du gör en höna av en fjäder. Missade du ironin när Jonathan skrev ”utan krav på tillbedjan”?
Eller missförstår du med vilje?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2008 at 11:45 f m
Ulrika Oskarsson,
En höna av en fjäder …? Och Steve talar om att försök till tillbedjan. Det klart att Jonathan inte kan göra annat än att försöka skämta bort det. Du verkar ju svalt det betet.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2008 at 11:48 f m
Ja Haggaj jag är ju inget annat än en dum, blåögd blondin som går på allt eftersom jag saknar egna hjärnceller att tänka med.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2008 at 12:00 e m
Ulrika Oskarsson,
Jag vet vare sig något om din hårfärg eller dina hjärnceller. Men om frågan om mariabilder och eventuell tillbedjan av dem upplevs som skämt av er som är med i LO så är ju det ytterst beklämmande. Särskilt när vd:n i stiftelsen uttalar sig offentligt.
Om det någonstans skrattas åt sådana skämt så är det knappast i himlen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2008 at 12:11 e m
Haggaj,
Är du totalt humorbefriad idag?
Låt mig säga så här. Jag tror inte att Livets Ord på något sätt uppmuntrar till tillbedjan av Maria. Det är skillnad på tillbedjan och vördnad. Och att Maria verkligen ville göra Guds vilja gör henne till ett föredöme. Och det har det predikats om absolut. Samtidigt har jag hört massa predikningar om Josef och vilket föredöme han var, Moses, David, Josua. Finns många fler eftersom predikningar ju ofta bygger på människor i bibeln och deras önskan att följa och lyda Gud. Och jag ser mig inte som en tillbedjare av David eller Josef bara för att jag älskar att läsa just om dem i bibeln t.ex.
Skulle det någonsin visa sig att Livets Ord lämnade läran om att det är Gud som ska upphöjas, att ingen annan räddning finns förutom genom Jesus, skulle jag lämna Livets Ord.
Så mycket har du väl ändå läst av mig att du ser att jag står upp för det jag tror på och att jag har väldigt bestämda åsikter (men lyssnar på andra och ändrar mig om jag blir överbevisad om att jag har fel) och att det inte går att få tyst på mig. När jag tycker Livets Ord gör fel (främst från det ”glada” 80-talet”) så håller jag inte tyst om det. Jag håller inte heller tyst om när jag tycker att Livets Ord kritiseras på ett felaktigt sätt. Och jag håller inte heller tyst om att jag verkligen älskar min församling. Till skillnad från dig tror jag inte att pastor Ulf är en villolärare.
Jag tycker du ska vara glad att Jonathan skriver här, ni gnäller ju alltid över att det är för få representanter från Livets Ords ledning. Ibland kan jag bli irriterad att han inte ger rakare svar men ärligt talat ibland får han in riktiga fullträffar med sin humor.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2008 at 12:18 e m
Ulrika Oskarsson,
Humorbefriad eller inte. Nej, jag har ingen riktig koll på vad du står för. Tror inte vi brukar diskutera samma ämne så ofta.
Man får väl vara observant när ens ledare försöker skämta bort en allvarlig fråga. Han har fortfarande inte svarat på om det var ok med tillbedjan eller inte. Han är säkert nöjd med ditt inspel. Men jag fortsätter:
Jonathan,
Var det ok med tillbedjan eller inte? Ett ja eller ett nej, tack!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2008 at 12:21 e m
Haggaj,
Eftersom jag är tillsammans med Jonathans besvärliga kusin så tvivlar jag på att han alltid är så nöjd med mina uttalanden.
he he…
Vi har kulturnatten i Uppsala idag, det är möjligt att han som många andra församlingsmedlemmar (dock inte denna lata medlem) är ute på stan.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2008 at 3:54 e m
Haggaj. Varför förvånar det mig inte att du inte här en julkrubba…
Jag tycker dyrkande av Maria är fel och det är inget man bör göra. Tydligt nog?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2008 at 3:56 e m
Jonathan,
Gäller det också tillbedjan av Maria?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2008 at 3:57 e m
För övrigt tycker jag Ulrika sammanfattade bra!
Och förresten… Är det bara Varlden Idag och Livets Ord man får skämta om här?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2008 at 4:00 e m
Är det någon skillnad? Jag tror inte på tillbedjan heller… Jag tror vi skall be direkt till Fadern i Jesu namn.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2008 at 4:29 e m
Ha Haggaj!
Där fick du svar på tal. Ett rakt svar. Kan vi droppa hela den här absurda idén om mariadyrkan nu.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2008 at 5:14 e m
Jonathan,
Du svarar inte på frågan. Varje gång gör du om frågan något. Skruvar den en aning.
Är det fel med tillbedjan av Maria? Ja eller nej!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2008 at 5:16 e m
Jonathan,
… och om du jämför Livets och Världen idag med vem man skall tillbe säger det mer om dig än något annat.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2008 at 5:32 e m
Haggaj, du är rolig du…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2008 at 5:37 e m
Jonathan,
Och du svarar inte rakt på frågor.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2008 at 5:40 e m
Jonathan,
Är det fel med tillbedjan av Maria? Det är sjätte gången jag frågar och jag har fått svar om att det inte är ok med dyrkan eller att du inte tror på tillbedjan. Men du har aldrig svarat på om du tycker det är fel med tillbedjan.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2008 at 6:06 e m
Haggaj, jag har svarat. Jag läste ett inlägg av Tiger där han hänvisade oss till 500-salen, sedan försvann det. Raderar du inlägg Haggaj?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2008 at 6:11 e m
Ursäkta att jag lägger mig i debatten.
Förmodligen retas du Jonathan bara med Haggaj (och det tål han) men för oss andra kan du väl ge ett rakt svar!?
Jonathan Ekman: är det fel med tillbedjan av Maria? Ja eller nej?
(Jakob 5:12b ”Låt ert ja vara ja och ert nej vara nej, så att ni inte drabbas av domen.”)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2008 at 6:12 e m
Haggaj jag undrar samma sak.
Tidigare idag hann jag se ett inlägg någon skrivit, men jag klickade på ett annat emellan och när jag skulle gå in på det jag såg först så var det borta. Tänkte då att jag läste väl för fort. Men den här gången hann även jag läsa Tigers inlägg om 500-salen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2008 at 6:14 e m
Jonathan,
Du har inte svarat om du tycker det är fel med tillbedjan av Maria. Du har svarat att du tycker det är fel med dyrkan av Maria och att du inte tror på tillbedjan. Men för sjunde gången. Är det fel med tillbedjan av Maria? Ja eller nej!
(Vad gäller Tiger så kan ju inte han leka administratör på mina bloggposter.)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2008 at 6:20 e m
Varför pressar du Haggaj Jonathan till att svara exakt på det sätt som passar dig?Han har redan svarat åtskilliga gånger idag vad han anser om tillbedjan och dyrkan.
Är det för att ni vill ”sätta dit” honom? Att om han svarar ”ja jag tycker det är fel att tillbe Maria” så kommer det att komma ett låååångt inlägg ifrån Haggaj där han skriver på ett sådant sätt att han snedvinklar Livets Ords strävande efter att ha enhet med alla kristna syskon (även katolikerna). Sedan kommer Haggaj att vrida och vända på allt som Jonathan skrivit här. Jag kan se det framför mig av typen ”Och ändå är det märkligt när Livets Ords Vd så sent som i september uttalade sig här på Aletheia att han tycker mariadyrkan är fel.”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2008 at 6:21 e m
Nestorius (381-451) lär ha sagt, ungefär, att ”jag kan aldrig acceptera att ett litet två-års barn skulle ha varit Gud.”
Mot detta svarade Kyrillus av Alexandria (376-444): ”Det var inte så att en vanlig människa först föddes av jungfru Maria, och att Ordet sedan kom ned över honom. Nej, vi säger att Ordet var förenat med ‘köttet’ (kroppen) redan i livmodern… Därför har man utan att tveka kallat Maria ‘Theotókos’, Gudaföderskan, Guds Moder.” Kyrkomötet i Efesos 431 instämde:
Maria bar under nio månader Gud själv, Gud Ordet, inom sig.
Kan det här ha någon relevans numera? Är problematiken överhuvud aktuell idag? Har det här någon betydelse för det ni debatterar?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2008 at 6:26 e m
Steve,
Vi kan låta din fråga gå till Jonathan först!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2008 at 6:53 e m
Steve
Jag skall citera något från Guds sjufaldiga förbund
av Sten Nilsson, som tidigare, (jag vet inte hur det är nu), användes som kurslitteratur på LO:s bibelskola.
Sid. 22-23: Men den katolska kyrkan tillber Himladrottningen fast under det skyddande namnet Maria, Guds Moder.
Bilden av kvinnan med barnet tillbads långt före Kristus. Den ursprungliga modern var Semiramis, Nimrods drottning, som ju var mönsterbilden för den tygellösa lustan. Hon identifierades med Venus, orenhetens moder.
Tillbedjan av Maria som Guds Moder och med en gosse i sitt knä har sitt ursprung i Babylon.I Bibeln finns inte ett spår av sådan tillbedjan.
Listan på villolärorna i den kyrka som förenade sig med den babyloniska mysteriereligionen, kan göras hur lång som helst.
Jag vill citera en insändare i Dagen 2008-02-13.
Den är av John Carlsén som har varit Europamissionär och arbetat i Spanien i 30 år.
Vad jag förstått har helgonbilder och ”vördnad för helgon” och ”speciell ärevördnad för jungfru Maria” stått i vägen för den frälsande kunskapen i Jesus Kristus.
Jag har arbetat med invandrare i Sverige som samlas i våra frikyrkor. Jag anser att de upplever”oro”inför det som de ser i våra frikyrkor idag med tanke på gudstjänstbilder, ljuständning i gudstjänsten etcetera. Det som var helt fel för dem fascinerar nu svenskarna.Svenskarna dras till detta som våra omvända trossyskon upplevt att Jesus Kristus befriade dem ifrån, slut citat.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2008 at 7:06 e m
Ulrika Oskarsson,
Jag frågar därför att jag vill ha svar. Och det är rätt stor skillnad på dyrkan och tillbedjan. Hittills har han inte svarat på om han tycker tillbedjan av Maria är fel. Och som jag förstår det så vill han inte svara på just den frågan. Men det säger väl i sådana fall också rätt mycket.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2008 at 7:38 e m
Haggaj, som jag redan har sagt, flera gånger, så tycker jag att både tillbedjan och dyrkande av andra än Gud är fel. Dvs det är fel att be till Maria då hon inte är Gud. Jesus lärde oss att be till Fadern i Jesu namn. Klart nog?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2008 at 8:13 e m
Observer, du går vid sidan av problemet — frågan om på vilket sätt Jesus är Gud. Vad säger du om det barn som föddes av Maria? Var det barnet samtidigt Gud och människa? Eller har du någon annan uppfattning?
Om barnet var Gud (och människa), då innebär detta att en kvinna, Maria, under nio månader burit Gud i sin livmoder. Forskarna säger att ett barn lämnar mikroskopiska spår i sin mor, som finns kvar hos henne även efter födseln. Maria måste stå närmare Gud än någon annan människa.
Är det fel att ha bilder av Jesus på väggen? Knappast. Men är det fel att ha bilder av Jesus i sin moders knä i sitt rum?
Jag ska inte plåga dig (eller överhuvud er), men ni borde kanske reflektera lite över Jesus-barnet. Hade Nestorius rätt? ”En liten unge kan aldrig ha varit Gud.” Underförstått, Gud är alltid stor och stark och mäktig.
Men om barnet verkligen var Gud (och samtidigt människa), då måste det få konsekvenser för hur man ser på Maria.
(Och gudinnorna i Bablyon — än se’n då? Grekerna dyrkade Zeus, världens herre — ska det krossa vår tro på Gud?)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2008 at 8:24 e m
”…det är fel att be till Maria…”
Jonathan: Puh. Tack för svar! Jag tvivlade aldrig…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2008 at 10:01 e m
Steve, vilket samband har din frågeställning med 11 sept?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2008 at 10:39 e m
Theodor — 11 september 2008 kl 2:50 em började en långvarig diskussion, med många inlägg, om Maria: Är det t.ex. tillåtet att köpa en bild av henne? Allmänna meningen här tycks vara ”Nej!”. Och jag undrade varför.
Sedan skulle jag ju, inspirerad av din fråga, kunna svara att ”WTC 9/11″ var det hittills största anfallet i det annars mer lågintensiva kriget mellan ett islam, som ser de ständigt stigande oljepriserna som ett tecken på Guds välsignelse, och en västvärld som visserligen i Europa är döende men dock i USA visar fram en kristen tro, starkare än förr. ”The Fourth Great Awakening”, som nobelpristagaren i ekonomi, R. W. Fogel, själv agnostiker, kallar sin bok.
Varför dör den kristna tron i Europa? Har man en felaktig bild här av Gud? Läggs all kraft idag på att slå andra kristna i huvudet? Tror de kristna verkligen på Kristus — eller kanske egentligen bara på församlingen, ”gemenskapen”?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 16th, 2008 at 1:58 e m
Observer skrev:
Vad säger du om att :
Benjamin Ekman förmedlat ikoner till Sverige och Norge?
att: boken Ansikte mot ansikte: om de heliga ikonerna av Lars Gerdmar fanns att köpa på LO i somras.
att:försäljning av Maria statyer skett tidigare på LO.
att under en Israelresa, under ledning avLO besöktes katedraler och kloster”till bredden fyllda av ikoner och avbilder.”
att på en Israelresa vid besök på LO:sstudiecenter i Ein Kerem, uppmanade Ulf o Birgitta att köpa med Mariagestalter hem, för att stötta LO:s och nunnornas fina arbete.
Detta kan naturligtvis viftas bort, men frågan är om det inte pågår en uppmjukning av människors sinnen?
Min kommentar:
1) Menar du att det är synd att äga en bild/staty gestaltandes Jesus, Maria eller Mose?
2) Är det synd att sälja en bok som behandlar om ikoner? Syndar vi inte lika mycket nu när vi diskuterar ikoner i sådant fall?
3) Är det synd att besöka kyrkor/katedraler som har massor av ikoner?
Ja, uppenbarligen behöver mångas sinnen mjukas upp.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 16th, 2008 at 2:19 e m
Kristian W,
Frågorna är inte riktade till mig. Men jag reagerar nog negativt om jag besöker en kyrka med ikoner. Därför försöker jag undvika det i möjligaste mån.
Men nu får vi flytta den diskssion till 500-salen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 17th, 2008 at 5:08 e m
Kristian W
Vi ses i 500-salen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 26th, 2008 at 12:50 e m
För den rene är allting rent…
(Titusbrevet).
Men man ska ändå följa sitt samvete, så att det inte blir kränkt. Hos den pånyttfödde är samvetet en säker guide, (Kenneth Hagin).
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara