söndag, september 14th, 2008...7:59 e m
God TV´s ockulta ängel.
Om man besöker GodTV´s hemsida lägger man märke till deras logga överst på sidan, och denna önskar jag göra Aletheias läsare uppmärksamma på. TV kanalen som ”tog på sig ansvaret för att sända hela ”The Lakeland Outpouring”" drivs av paret Rory och Wendy Alec, och de har gått väldigt långt i sin kritik av de som gick emot Lakelandväckelsen. Det blev sagt att de som kritiserade väckelsen och Todd Bentley var under demoniskt inflytande.
Frågan är om inte GodTV istället för att kritisera skeptikerna till Lakeland och Bentley borde tänka igenom sin egen ”heresy”. Bakgrunden för mitt påstående är detta. Se på deras logga och döm själv.

Deras uppfattning om änglar är obiblisk. Bibeln omtalar 4 olika änglatyper och 5 olika änglafunktioner. Serafer, keruber, änglar och de 4 livsväsenden. I tillägg har vi funktionen ärkeängel. Om man tittar på GodTV´s logga ser man en svartklädd (!) ängel med 2 vita vingar. För det första finns det inga svartklädda änglar i Bibeln. De omtalas alltid som vitklädda eller starkt lysande. För det andra finns det inga änglar med vingar. Det finns serafer och keruber som har vingar. Seraferna har 6 vingar, och keruberna omtalas också med vingar men det står inget om hur många de har. De vanliga änglarna har varken vingar eller fjädrar. Därför kan man tryggt påstå att manifestationer man hör om, såsom änglafjädrar, guldtänder, och olja i händerna (som också var en del av Bentley´s och Lakelands manifestationer) är obibliska. Man kan helt enkelt inte finna stöd för sådant i Bibeln!
Jag vill därför uppmana GodTV att ta bort sin ockulta logga med den svartaklädda ängeln med 2 vingar, och samtidigt sluta kalla röster som efterfrågar biblisk korrekthet för demoniska.
Vänligen.
Lars F.











62 kommentarer
september 14th, 2008 at 10:03 e m
Till Lars F.
Du uppmärksammar något mycket viktigt. Lakeland har alla kännetecken på en falsk urspårad väckelse. Ibland kan jag känna mig besviken på mig själv att jag inte såg detta redan från första början när lakelandsändningarna började, utan först efter en tid.
Den svartklädda ängeln i loggan står dessvärre som en träffande symbol för vad Lakeland handlar om.
Ödmjukheten finns inte i den s.k. lakelandväckelsen, och det innebär att vi har all anledning att befara att det kommer en fortsättning på denna typen av manifestationer, trots skandalen med Todd Bentley.
Berndt Isaksson
http://berndtisaksson.dinstudio.se/
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 14th, 2008 at 10:13 e m
Domen är min säger Herren! Så varför ens bekymra sig för vad andra gör. Om GodTV har en svartklädd ängel, så vad spelar det för roll? Ingen vet som sakt hur Keruben ser ut. Ni är emot Lakeland, liksom stora delar av kristenheten var emot Pingst en gång i tiden. Precis som katolska kyrkan var emot Luther. Ni märker inte att ni bara tuggar om i gamla hjulspår? Tänk om alla istället för att leta efter grandet i sin nästas öga, försökte göra något åt bjälken i sitt eget.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 14th, 2008 at 10:38 e m
Till Peter
Vi har som kristna i allmänhet och som förkunnare i synnerhet en skyldighet att också varna våra medmänniskor för sådant som är osunt och som handlar om att människor blir förförda in i sammanhang som inte kan betecknas som ”sund kristen tro”. Att tiga och inte varna för sånt är en underlåtenhetssynd som vi inte ska göra oss skyldiga till genom att gömma oss bakom ”att man ska inte döma”.
Berndt Isaksson
http://berndtisaksson.dinstudio.se/
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 14th, 2008 at 10:46 e m
Peter.
Det er ikke feil å formane. Snarere tvert i mot. Les Paulus ulike brev og du ser at han gav like mye formaninger som oppmuntringer. Formaning gikk ofte på konkrete saker som var i strid med sunn lære. Det er bare etter min mening et resultat av misforstått oppfatning av hva kjærlighet er at Aletheia og i dette tilfelle meg selv blir kritisert for å gå ut konkret å peke på saker vi mener er feil. Kjenner du meg? Siden du ser en bjelke i mitt øye? Vi har alle saker vi må jobbe med i våre liv men det betyr ikke at vi ikke skal formane hverandre.
Jesus er Veien, SANNHETEN og Livet. Vi vet at det videre står at ”Vår kjærlighet skal være SANN ikke tomme ord men handling.” videre så står det at vår tro skal være virksom i KJÆRLIGHET. Og at TRO kan flytte fjell. Så kan man altså konkludere følgende: Jesus er SANNHETENs fundament, Sannheten er kjærlighetens fundament, Kjærlighet er Troens fundament, Og Tro en Underets fundament.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 14th, 2008 at 11:13 e m
Man kan hitta väldigt mycket fel om man skulle börja granska design och bilder hos många kristna webbsidor. Jag tror personligen inte att dem tänker ”ockult” när dem valde sin ängel på logotypen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 15th, 2008 at 12:41 f m
Alla dessa pastorer som alla talar väl om och som inte ids söka Gud för att få ordet stadfest med åtföljande under och tecken. Inga helanden, ingen andlig auktoritet, ingen hjälp för människor som behöver befrielse ” ett sken av gudsfruktan men ingen kraft.” Det är ett större problem än de som försöker och misslyckas.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 15th, 2008 at 12:53 f m
Intressant iaktagelse, har förövrigt alltid tyckt att deras ”reklam” mellan programen med ”änglarna” har varit lite creepy. Men ska man granska GodTv kan man börja granska alla flaky profeter osv… men det är en annan femma… tror iofs precis som Jonas Päivärinta att designen snarare är oegenomtänkt….
Men att kalla all kritik mot det som Gud gör för demonisk är väl inget nytt under solen….tyvärr…. grovt övertramp dock…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 15th, 2008 at 12:54 f m
Lars F.
Det finns inga skyskrapor i himlen heller – betyder det att du på allvar tycker att de borde sänka höjden på byggnaderna i loggon?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 15th, 2008 at 12:58 f m
Kan tycka att God Tv tog i lite väl mycket på det sätt dom ”okritiskt” promotade Todd Bentley och Lakeland. (Antagligen pga deras starka längtan och förväntan på den profeterade kommande väckelsen) Hela ”hypen” skapades till stor del pga GodTv.
Men att tala om deras ockulta ängel som logga är nog snarre löjeväckande, om skribenten vill tas på allvar.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 15th, 2008 at 1:32 f m
Företaget som äger God TV heter Angel Foundation.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 15th, 2008 at 6:00 f m
Håkan Nilsson: ”Alla dessa pastorer som alla talar väl om och som inte ids söka Gud för att få ordet stadfest med åtföljande under och tecken. Inga helanden, ingen andlig auktoritet, ingen hjälp för människor som behöver befrielse ” ett sken av gudsfruktan men ingen kraft.” Det är ett större problem än de som försöker och misslyckas.”
Det behöver sägas igen.
–
JESUS: ”Ni skall själva göra de gärningar jag gör, ja större än dessa” och Paulus ”Var ivriga att få de andliga nådegåvorna” och ”Guds rike består inte i ord, utan i kraft” och ”Ta på er hela Guds vapenrustning”.
De finns en del ytterligare att få, utöver att kunna bedöma andliga rörelser på andra sidan havet, och som säkert skulle få större andliga och kroppsliga konsekvenser för människorna hemma i Sverige, än den förmågan.
Och om församlingarna i Sverige stod rustade som Gud vill, behövde ingen hämta någonting ”från andra sidan havet”, eller riskera gå vilse i sitt sökande.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 15th, 2008 at 6:22 f m
Tycker personligen att loggan är cool. Det är ju en symbolisk bild vetja! Änglar kan faktiskt framträda som vanliga människor ibland oss….men naturligtvis utan vingar. Var inte så trångsynt ”fundamentalistiska”! Det är faktiskt snygga och häftiga bilder med änglarna som väktare på hustaken…tycker jag, om jag nu får det för den religiösa ordnings- och åsiktspolisen. För övrigt så kände jag direkt obehag inför hela Lakelandhypen och särskilt den illustrerade frontmannen. Tjingeling!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 15th, 2008 at 8:32 f m
Lars F en fråga; du säger att
”Det blev sagt att de som kritiserade väckelsen och Todd Bentley var under demoniskt inflytande.”
Var och när och vem har sagt detta?
Angående bilden? Drar du det inte lite långt? Heresy? Liknelsen är ju att de som är med och stöder God TV är ”änglar”.
Tycker du ser lite väl mkt spöken, Dåligt inlägg helt enkelt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 15th, 2008 at 10:17 f m
För den som vill förstå vad Lakeland och liknande s.k. väckelser faktiskt handlar om, vill jag rekommendera Elvor och Janne Ohlins hemsida. Där finns en gedigen undervisning om vad dessa falska väckelser faktiskt är och hur de ingår i ett ännu större sammanhang. Länken till Ohlins hemsida är:
http://www.elvorochjanne.se/LATTER%20RAIN%20-%20KINGDOM%20NOW/LATTER%20RAIN%20-%20KINGDOM%20NOW.htm
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 15th, 2008 at 10:28 f m
Jeg er ikke uten videre med på å kalle engelen som vises på GodTV’s vignett for okkult. Det er en ganske vanlig mannsperson, i vanlige klær, og så har man satt på vinger for å synliggjøre at det er snakk om en engel. Kanskje ikke 100% bibelsk, men ikke nødvendigvis okkult heller. Behøver ikke være så veldig feil det der.
At GodTV eies av ‘Angel Foundation’ behøver heller ikke være noe fryktelig okkult eller helt på sidespor. Mange kristne organisasjoner har tenkt på det som står i Åp. 14:16: ”Og jeg så enda en engel, som fløy høyt oppe under himmelhvelvet. Han hadde et evig evangelium å forkynne for dem som bor på jorden, for alle nasjoner og stammer, tungemål og folk.” Man har assosiert og tolket denne engelen på himmelen som en SATELITT, i overført betydning. Altså satelitt-TV som brukes til å forkynne evangeliet. Jeg vet dog ikke om dette gjelder GodTV.
Hvis vi roper ”ULV, ULV” uten at det er grunn til det, risikerer vi at ingen hører når det er virkelig grunn til å advare…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 15th, 2008 at 11:52 f m
Problemet med vår generasjon av kristne er desverre en lav grad av ”vördnad” for Gud og Hans Majestet og Det Himmelske. Årsaken er at vi i dag nesten ikke har forkynnere som bærer dette budskapet frem. Anbefaler alle å lytte til forkynnere som Davild Wilkerson eller Leonard Ravenhill. http://www.ravenhill.org/mp3.htm http://www.tscnyc.org/sermons.php
Ikke bare praktiserer de Mat 10.8 ved å tilby all sin undervisning så og si gratis. Men de har en forkynnelse som bringer frem det få andre forkynnere legger vekt på i dag. Gudsfrykt og Vördnad for Guds Hellighet og Majestet. Det å fremstille Engler på en feil måte på denne måten fører derfor bare til ytterligere at folk blir ”vilseledd steg för steg”. Med overfokusering på engler drar man også bort fokus fra den som fortjener all fokus; Jesus Kristus.
Joh. Åp. Kap 4:
”Deretter så jeg, og se! – en dør var åpnet i himmelen. Og den røsten jeg før hadde hørt tale med klang som av en basun, sa til meg: «Stig opp hit, så vil jeg vise deg det som heretter skal skje.»
2 I det samme kom Ånden over meg. Og se, i himmelen sto det en trone, og det satt en på tronen. 3 Han som satt der, så ut som jaspis og karneol, og tronen var omgitt av en regnbue; den var som smaragd. 4 Omkring tronen så jeg tjuefire andre troner, og på dem satt tjuefire eldste, kledd i hvite klær, med seierskranser av gull på hodet. 5 Fra tronen gikk det ut lyn og drønn og tordenbrak, og foran den flammet sju fakler, det er Guds sju ånder. 6 Framfor tronen var det som et glasshav, lik krystall.
Og i midten, rundt tronen, var det fire skapninger. De var dekket av øyne foran og bak. 7 Den første skapningen lignet en løve, den andre lignet en okse, den tredje hadde ansikt som et menneske, og den fjerde var lik en flygende ørn. 8 Hver av de fire skapningene hadde seks vinger og var dekket av øyne overalt, også under vingene. Natt og dag roper de uten stans:
Hellig, hellig, hellig
er Herren Gud, Den allmektige,
han som var og som er og som kommer.
9 Hver gang de fire skapningene priser og ærer og takker ham som sitter på tronen, og som lever i all evighet, 10 faller de tjuefire eldste ned for ham som sitter på tronen, og de tilber ham som lever i all evighet. De kaster sine seierskranser fram for tronen og roper:
11 Verdig er du, vår Herre og Gud,
til å få pris og ære og makt.
For du har skapt alt,
ved din vilje ble alt til, skapt av deg.”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 15th, 2008 at 12:04 e m
en fråga till Andy, Haggai och My Two Cents.,
Får vem som helst skriva på Aletheia?
det här så kallade inlägget är ju så dåligt underbyggt som det bara kan bli.
Finns ju inget fakta överhuvudtaget.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 15th, 2008 at 12:08 e m
Eskil L,
Ovanför rubriken på bloggposten står det vem som är redaktör för gästbloggen. Varje redaktör har möjlighet att publicera egna gästbloggar. Så du får rikta frågan till den det gäller i det enskilda fallet.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 15th, 2008 at 1:26 e m
Lars F,
Väntar fortfarande på dina svar,
Har du några?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 15th, 2008 at 1:28 e m
Haggai, jag förstår inte vad du menar,
vem är redaktör för gästbloggen?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 15th, 2008 at 1:39 e m
Eskil L:
Vad Haggaj försökte säga är att det är Lars F som ansvarar för innehållet.
Vi presenterar aldrig färdiga ”sanningar” här på aletheia utan ALLT bör prövas först och främst mot skriften.
Detta gäller även Lars inlägg. Pröva allt och behåll det goda, som Paulus föreslår
mvh
D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 15th, 2008 at 3:04 e m
Det bästa jag läste i början av ”Lakelandväckelsen” var :
http://ulfekman.nu/2008/05/24/att-kunna-bedoma-en-vackelse/
Metodistpastor Berntdt Isaksson hänvisar till en hemsida med klassisk förvirrande ”heresyhunterkonspiration” (med korn av sanning naturligtvis)
Det bästa jag läste i efterdyningarna till Lakeland var en form av uppgörelse fr. en närstående till dem som ordinerade och skulle ha översyn över Todd Bentley. Dutch Sheets.
http://www.dutchsheets.org/index.cfm/pageid/266
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 15th, 2008 at 3:31 e m
Eskil, dette er et klipp hvor T Bentley leser opp en profeti som Wendy Alec fra GodTV gav.
http://www.youtube.com/watch?v=A4Wc18CDsRA
Blant annet sier hun det at Jesus skal komme ”i person” onstage den 8 juni i Lakeland.
Her er et klipp fra GodTV hvor Wendy Alec tar opp kritikken som har kommet og sier at denne kritikken er et satanisk angrep. http://www.youtube.com/watch?v=9rPnbKqLe6E&feature=related
Wendy Alec er kanskje ikke så kjent for mange. Takk til de som har gjort meg oppmerksom på flere engle-elementer i GodTV og det faktum at Selskapet bak GodTV heter Angel Foundation.
Som dere kanskje skjønner ser jeg ikke mye på GodTV ettersom jeg en stund har hatt dårlige ”vibber” vedr. kanalen.
Jeg vil samtidig påpeke at Wendy Alec er en ”profet” som har skrevet flere bøker. Pluss at hun er en forfatter innen fantasy genren. Se her.
http://www.chroniclesofbrothers.com/
http://www.youtube.com/watch?v=Ax_dx3YMLrg&eurl=http://www.chroniclesofbrothers.com/Home/
http://www.eyeonbooks.com/ibp.php?ISBN=1591858143
Min første kommentar etter å ha hørt hun snakke om sin fantasy serie av bøker er at W. Alec lanserer en del nye teorier som jeg ikke finner skriftlig grunnlag for.
Jeg er ikke alene om å være skeptisk til God TV
http://www.youtube.com/watch?v=y43YzqLp9kk
http://filesfromtoni.blogspot.com/2008/06/todd-bentley-wendy-alec-and-god-tv-beg.html
http://simplyagape.blogspot.com/2008/06/wendy-alec-prophet-of-god.html
Det finnes mye å si om de forkynnere som ”slipper til” på GodTV men skal ikke ta dette nå. Det jeg vil nøye meg å si er at det kanskje aldri har vært viktigere å være våken enn nå.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 15th, 2008 at 4:17 e m
Eskil L:
Redaktören för den här gästbloggen är nog mig, men Lars F är författaren. Nu blev det kanske förvirrande med all info, men ovanför rubriken finner du vem som publicerat inlägget, alltså redaktören.
Innan publicering var jag i dialog med Lars F om att posten var en aning kort. Jag räknade med att han underbyggde med supplerande upplysningar under debattens gång, något han också gjort.
Vi har presenterat flera gästbloggar här på Aletheia, men att vi tillåter andra att skriva betyder inte automatiskt att vi är överens med dem i allt. Har du något på hjärtat att förmedla är du välkommen att kontakta oss.
Säger som MTC: ”Pröva allt och behåll det goda…”
Bless!
/Andy
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 15th, 2008 at 5:10 e m
Prophetone, jeg velger å klassifisere din kommentar som usaklig, eller er det kanskje slik at din kommentar snarere er symptomatisk for denne generasjons kristne sine holdninger til det Himmelske?, -at vi kan fremstille det himmelske akkurat slik det passer oss, populært og ”relevant” slik at folk kan få seg en billig overbevisning. Om det tjener saken så moderniserer vi engler til å passe inn i vår form?
Jeg vet utmerket godt at ”The Relevance Gospel” forkynnes av flere enn noensinne. Joel Osteen, Robert Schuller, Paul Scanlon og andre gjør dette og mange tror dette er det riktige. Klør det i øret?
http://www.youtube.com/watch?v=v3PoeQSKVcg&feature=related
Men det trenger ikke bli mer riktig av den grunn. Den relativistiske humanismen som setter mennesket i sentrum har for lenge siden etablert seg som hovedlinje i deler av kristenheten og det preger vårt verdensbilde og livssyn.
Men det er på tide å grave opp brønner fra fortiden og gå tilbake til forkynnelse av evangeliet, omvendelse, overgivelse, lydighet og disippelskap. Vis meg heller de forkynnere som forsøker å forberede menneskeheten for Himmelen enn de som forsøker å tilpasse Himmelen til det menneskelige.
Himmelen har en gang for alle og for alle tider gitt sitt utrykk ved det at Gud ble Menneske i Jesus Kristus.
Istedet for å fokusere på å være så forferdelig relevante i menneskers øyne bør vi heller legge merke til ordene om i Hebr. 11. 13
”13 I denne troen døde alle disse uten å ha fått det som var lovet. De bare så det langt borte og hilste det, og de bekjente at de var fremmede og hjemløse(utlendinger) på jorden. 14 Når de taler slik, viser de klart at de lengter etter et fedreland. 15 Hvis de hadde tenkt på det landet de dro ut fra, hadde de hatt tid til å vende tilbake. 16 Men nå er det et bedre land de lengter etter: det himmelske. Derfor skammer ikke Gud seg over dem, men vil kalles deres Gud, for han har gjort i stand en by til dem.”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 15th, 2008 at 5:16 e m
Andy
Nja, det var Paulus som myntade det begreppet (“Pröva allt och behåll det goda…”) men, tack ändå.
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 15th, 2008 at 5:36 e m
Citerar ulf e från hans blogg
”ingen tvingas att genast ta ställning för eller emot något. Det som är av Gud kommer att växa och ha livskraft. Genom att för snabbt rycka ut och ta ställning riskerar man att våldföra sig på människors samveten och upplevelser. Det gäller både de som är för eller emot en företeelse. De som är emot kan aggresivt försöka hålla människor borta. De som är för kan lika aggresivt, ofta på grund av egen frustrering och längtan efter att “något måste hända”, tvinga människor ut i något som de inte är mogna för eller också anklaga tveksamma människor för att vara oandliga.”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 15th, 2008 at 5:45 e m
MTC då…
Det var från din tidigare kommentar ovan! Jo, varsågod!
Jag vet ju det!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 15th, 2008 at 6:26 e m
Lars F,
Det håller inte,
Du har enormt starka åsikter och drar saker till sin absolut yttersta spets. Ockult logga? you got to be kidding,
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 15th, 2008 at 6:42 e m
LeeOskar,
At Ulf Ekman har vært ganske”tyst” eller utydelig i sin kritikk av Lakeland-”vekkelsen” men ganske tydelig i å kritisere de som representerer nåde forkynnelsen har jeg vært forundret over.
Hvem som helst kan vel kommentere noe over tid da saker og ting er blitt tydelige? Derfor var det også påfallende å se alle predikanter som var raske med å distansere seg fra T. Bentley etter hans ”fornication.”. (Det er ikke første gang kristne forkynnere har hatt problemer på dette området. Skulle man skrive om alle disse tilfeller så skulle det fylle hele bloggen for måneder fremover.) Personlig vil jeg også si at jeg ikke er sikker på om Fresh Fire Ministries gjorde det på riktig måte når de la ut nyheten om Bentleys situasjon.(Mat 18.15-17) Det finnes en Bibelsk måte å gjøre det på som er beskrevet i disse versene. Men jeg kjenner ikke detaljene i hva som har hendt her.
De som jeg derimot har mer respekt for er de som tidlig etterlyste og pekte på ”the spiritual fornication” og ubibelsk forkynnelse i forbindelse med The Lakeland-Outpouring. Da stod de samme forkynnere som nå har distansert seg fra Bentley på scenen i egenskap av sitt ”apostel-embede”. men har ikke uttalt seg ETT ord om merkeligheter i forkynnelsen hverken før eller etter det som hendte.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 15th, 2008 at 6:44 e m
I sannhet en merkelig logo for en kristen tv-kanal!
Jeg har ikke God TV og ønsker den heller ikke. Her opptrer noen av verstingene i kristenheten!
Gud fri oss!!
Mvh.
CatoI.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 15th, 2008 at 6:53 e m
Eskil, Det har du rett til å mene. OK, jeg skal møte deg og si at ja, teknisk sett så er ikke ordet ”okkult” kanskje det mest presise uttrykket for å beskrive dette, etter som Okkult kommer av det latinske ordet ”occultus” som betyr (occultus (clandestine, hidden, secret), referring to ”knowledge of the hidden), men Ubibelsk? Ja definitivt. Hvorfor så ”uppretat” over min kommentar? Jeg hevder altså at å fremstille engler på feil og ubibelsk måte så fremtredende på en slik kristen webside er noe jeg synes er riktig å påpeke. Og det var min hensikt med dette.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 15th, 2008 at 7:53 e m
S-E Sköld:
”Och om församlingarna i Sverige stod rustade som Gud vill, behövde ingen hämta någonting “från andra sidan havet”, eller riskera gå vilse i sitt sökande.”
Jag håller med dej, inte för att jag känner dej,(vilket jag inte gör), utan för att det du säger är sant. Men jag undrar ändå över det jag inte kan hålla med om,nämligen ditt sätt att se på det som kommer från”andra sidan havet”. Lustigt uttryck
minst sagt, det är många som säger så:”andra sidan havet”. Dagens pingstväckelse kommer väl från ”andra sidan havet”? Är det oxå fel – eller var det bättre tider då och de kristna hade genuin urskillningsförmåga, som saknas idag?
Är det inte ett faktum att allt kommer från ovan, varje fullkomlig gåva från himlaljusens Fader, där ingen skiftning sker mellan ljus o mörker – och inte från ”andra sidan havet”….
Denna andliga urskillningsförmåga behövs väl lika väl här hemma i Sverige, om inte mer, än att det iförsta hand skulle gälla allt som kommer från ett visst väderstreck.
Lars F:
Din artikel var på svenska – ditt genmäle på mitt inlägg var på norska/dansk. Icke förstå vad du mena. Återkom på samma språk som din artikel.
Vänligen
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 15th, 2008 at 8:54 e m
Prophetone:
Lars F är norsk! Jag översatte hans artikel till svenska. Du förstår väl vad han säger med lite större godvilja…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 15th, 2008 at 9:28 e m
Jag gömmer mig inte bakom Jesu ord. Men jag tycker att man leter djävlar i onödan. Som högkyrklig, bibeltroende, fundametalsitisk Lutheran så kan också jag förmana människor. Men att ge sig på en bild på en web-sida känns lite småaktigt, då är väl pingsvännernas tungomålstalande värre, ty endast demoner sysslar med sådant. När apostlarna talade i tungor kunde människorna förstå, men vem förstår vad som sägs på ett pingstmöte????
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 15th, 2008 at 9:54 e m
Ur min synvinkel är det ganska oklart hur man ska ställa sig. Var och en får pröva sig själv. Tiden visar om ens åsikt om den märkliga ängeln är rätt eller fel.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 15th, 2008 at 10:28 e m
Prophetone, sedan Du fått Bibeln och undervisats om och upplevt andedopet – ”Anden som skall leda er fram till hela och fulla sanningen, av mitt skall Han ta och förkunna för er” sa JESUS, också på den här sidan havet.
Alltså finns Han här, i vilken ”Gudomens hela fullhet” bor och även Anden som skall förklara och uppenbara Honom för oss.
Men sanningen är den, att det är bara Anden som kan ”måla Kristus som levande” för våra hjärtan, det kan inte köttet/mänskliga talanger, och Anden får knappt något utrymme i vår tids gudstjänstfirande.
Därför saknas nästan allt, och därav resorna till andra sidan havet, i stället för att sätta sig in i vad Guds Ord faktiskt lär; också här hemma i Sverige. M.a.o. söka Gud här hemma, där Han ju också finns.
Mvh
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 15th, 2008 at 11:26 e m
S-E Sköld:
Jag förstår vad du menar, men det jag inte förstår är varför allt som kommer från ”köttet/mänskliga talanger”{ditt citat] nödvändigtvis skall alltid lokaliseras till andra sidan pölen,. är inte det märkligt tycker du?
”Därför saknas nästan allt, och därav resorna till andra sidan havet”[ditt citat] Visst – men där väntar ju samma öde i så fall. Eller är det så att amerikanarna är bättre på att låta sin fantasi skena iväg? Du kan väl inte mena det?
På fullaste allvar?
Andy:
Jag kan med möda fatta resonemanget som Lars F. för, men för att kunna bemöta hans påståenden vill det till att jag fattar 100% av det han säger. Lars F. resonerar på promillemarginalerna som jag ser det – därför behöver jag förstå dessa promillemarginaler för att kunna förstå om det nu finns något att förstå. Knepigt…?
Med lite ”godvilja” går det säkert.
Vänligen
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 15th, 2008 at 11:40 e m
Prophetone:
Eftersom du inte behärskar tydningens gåva översätter jag härmed Lars F´s svar till dig tidigare…
/Andy
_______________________________________________
Prophetone, jag väljer att klassificera din kommentar som osaklig, eller er det kanske så att din kommentar snarare är symptomatisk för denna generationens kristnas hållning till det Himmelska? -Att vi kan framställa det himmelska precis som det passar oss, populärt och “relevant” så att folk kan få sig en billig overtygelse. Om det tjäner saken så moderniserar vi ängler till att passa in i vår form?
Jag vet mycket väl att ”The Relevance Gospel” forkunnas av flere än någonsin. Joel Osteen, Robert Schuller, Paul Scanlon och andra gör detta och många tror det är det riktiga. Kliar det i øret?
http://www.youtube.com/watch?v=v3PoeQSKVcg&feature=related
Men det betyder inte att det är rätt för det! Den relativistiska humanismen som sätter människan i centrum har för länge sedan etablerat sig som huvudlinje i delar av kristenheten, och det präglar vår världsbild och livssyn.
Men det är dags att gräva upp brunnar från forntiden och gå tillbaka till förkunnelsen av evangeliet, omvändelse, övergivelse, lydighet og lärjungaskap. Visa meg hellre de förkunnere som försöker förbereda mänskligheten för Himlen än dem som försöker anpassa Himlen till det mänskliga.
Himlen har en gång för alla och genom alla tider uttryckt sig genom att Gud blev människa i Jesus Kristus. Istället för att fokusera på att vara så utomordentligt relevanta i människors ögon, borde vi hellre lägga märke till vad somstår i Hebr. 11:13-16
”I tron dog alla dessa utan att ha fått det som var utlovat. Men de såg det i fjärran och hälsade det och bekände sig vara gäster och främlingar på jorden. De som talar så visar därmed att de söker ett hemland. Om de hade menat det land som de gått ut ifrån, hade de tillfälle att vända tillbaka dit. Men nu längtade de till ett bättre land, det himmelska. Därför blygs inte Gud för att kallas deras Gud, ty han har ställt i ordning en stad åt dem.”
Lars F.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 15th, 2008 at 11:42 e m
Prophetone:
Jag skrev tydligen i samma stund som dig, men läs nu då.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 15th, 2008 at 11:45 e m
Lars F:
”Därför kan man tryggt påstå att manifestationer man hör om, såsom änglafjädrar, guldtänder, och olja i händerna (som också var en del av Bentley´s och Lakelands manifestationer) är obibliska. Man kan helt enkelt inte finna stöd för sådant i Bibeln!”
Det är mycket man inte kan finna stöd för i bibeln, men DET kan ju svårligen vara ett argument i sej. Är DET det, så undrar jag lite stilla var det finns ”änglabröd” att hämta Lars F. För DET finns ju omtalat i bibeln, för att nämna ett exempel. Var finner du detta ”änglabröd” påvisat i en enligt dina kriterier, en äkta Gudasänd väckelse från himlens Gud.
MVH
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 15th, 2008 at 11:46 e m
Tack Andy! Jag ska läsa med stort intresse!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 15th, 2008 at 11:53 e m
Prophetone:
Det var inte meningen att vara kaxig! Beklagar om det verkade så!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 16th, 2008 at 12:33 f m
Andy:
”Det var inte meningen att vara kaxig!”
Ehh..Vet inte vad du syftar på. Trodde det var jag som stod för kaxigheterna….
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 16th, 2008 at 1:13 f m
Och ledarna bakom CrossnetFlow är säääkert kryptokatoliker som hyllar Stalin&Hitler då deras ängel (med vingar!) bär en röd tröja och hela siten går i rött.
Eller så kanske man inte behöver bry sig om dylika petitesser. Det var länge sedan det gick att sälja ”ängeln Gabriels vingpennor” på relikmarknaden.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 16th, 2008 at 5:43 f m
Prophetone, det är köttet som åker över, vad det sedan finner å andra sidan kan variera; Ulf Ekman återkom med ett falskmynt som han lyckats prångla ut över hela vårt land.
Men min poäng är, att allt vi behöver redan finns i landet: Bibeln och Anden.
Mvh
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 16th, 2008 at 9:45 f m
Lars F,
Den här debatten är löjlig,
Håller med Peter om att man letar efter fel
i onödan, det finns annat att göra.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 16th, 2008 at 3:52 e m
Vill varna för Ulf Ekmans sätt att bedöma väckelse, äkta väckelse börjar hos den enskilde kristne med förkrosselse över sin egen synd och längtan efter att leva ett rent liv. Läs böcker av Frank Mangs som var en av våra största väckelsepredikanter. Riktig väckelse är som sagt förkrosselse och en riktig väckelse har inte funnits i Sverige sedan 50-talet. http://www.bibelfocus.se har utmärkt information av vad riktig väckelse är, samt sågar Ulf Ekmans bedömning av väckelse totalt. Där ges också information var man kan få tag på sund andlig litteratur.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 16th, 2008 at 4:02 e m
Det här får ni pröva kära vänner.
Detta hände i början av Tv sändningarna från lakeland Florida. En kväll när jag tittade på God TV fick jag under en av Todds predikan se en jättelång svartklädd man som stod längst bak på scenen och en isande kyla kom över mig . Det gjorde mig chockad – tänkte att nästa gång kameran är där skall jag titta efter om den fortfarande var kvar, men det var den inte.
Vad var det för något? Jag vet inte men chockad blev jag.
Kan det ha varit en svart ängel? Jag vågar inte själv säga att det var så. Men det var någonting som chockerade mig den saken är klar. Sedan den händelsen var jag tveksam till TV sändningarna. Det är första gången jag berättar detta för någon förutom min hustru.
Välsignelser
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 16th, 2008 at 6:32 e m
God TV kan hålla på med vad de vill för mig, men måste de heta som de heter? Det låter som om Herren skulle ha startat en egen TV-kanal och står bakom programmen som sänds där. Alltför pretentiöst, allt för höga anspråk. Namnet kunde kanske hellre ha varit ”TV with christian content of a particular kind.” Det hade blivit ett lite längre och krångligare namn, men då hade namnet åtminstone varit i överensstämmelse med produkten. Och Gud hade sluppit att bli förknippad med eventuella dumheter som de säkert välmenande producenterna släpper ut.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 16th, 2008 at 7:40 e m
Rickard B
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 17th, 2008 at 6:17 f m
DigitalToo
Jag kan inte se att UE tog ställning i Todd frågan. Han gled runt med allmänna formuleringar. Medlemmar i LO åkte till Lakeland och fick del av det demoniska som pågick där.
På Alethei kunde man däremot läsa inlägg som tvärsågade Todd från starten. Frågan var enkel, ty mönstret i Todds fabulerande var övertydligt, med änglaberättelser med övertagande av begagnade helandeänglar från W Branham och J Lake, och Todds stege upp till fjärde himlen mm.
P Wagner som tror sig leda 500 ”erkända” internationella apostlar, åkte med sin ledargrupp och la händerna på Todd. Även Steve Hill och John Kilpatric besökte Lakeland där de bad och avskiljde Todd.
Todd pratade smörja redan innan han dök upp i Lakeland. Allt flum fanns på nätet. Men om du inte vill pröva med NT som mått så ser varken du eller ledstjärnan i ditt liv.
Ulf C kunde kategoriskt godkänna Todd efter sitt besök i Florida. Ulf C tyngdes inte av några grubblerier kring NTs lära och kontrasten till Todd pladder.
God TV hade en predikant i går som lovade att ekonomisk reccesion inte drabbar den som tror.
Du ska ge pengar så går du genom ekonomiska kriser helt opåverkad!!! Garanterat sant?
Kristen vantro, förpackas i God TV, TBN, Church Channel m fl, mfl, sen säljer man de förpackade drömmarna och hoppet till snälla troende.
Rkk visar vägen de förpackar avlat, och själamässor mot betalning.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 17th, 2008 at 10:02 e m
Wendy Alec skrev bl.a om hur DNA-koden kom till. Hon vet förstås inget och jag ännu mindre ser jag när jag läser alla inläggen från dem som vet allt. Evolutionisterna vet ju hur DNA-koden kom till… fast jag har svårt att hitta riktigt hur det gick till, jag har tydligen missat något.
Kan ni som vet allt upplysa mig som inget vet.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 17th, 2008 at 10:13 e m
På Klippan,
”Medlemmar i LO åkte till Lakeland och fick del av det demoniska som pågick där.”
Du tycker väl redan att vi på LO är så demoniska så lite mer eller mindre spelar väl ingen roll för dig?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 18th, 2008 at 3:27 f m
PåKlippan,
Ulf Ekman skrev om ”att bedöma en väckelse” och tog inte ställning till Todd Bentley och Lakeland som han bara hört rykten om.
Dytch Sheets skrev om Todd Bentley och Lakeland.
Känner inte till någon från Livets Ord som åkte till Lakeland, men det är mycket möjligt att någon gjorde det från den stora församlingen. Min bedömning är att om man är rotad i en sund församling, så är man inte så snabb att svälja allt som bjuds ut.
”Bibelfokus” ( Och Maria) som ”sågar Ulf Ekmans bedömning totalt” säger mer om ”sågarna” än om Ulf Ekman.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 18th, 2008 at 6:07 e m
konstigt att man inte gläds när människor blir befriade ! vad sa jesus till dom skriftlärda när dom sa att det var med belsebul han drev ut demonerna….
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 18th, 2008 at 6:14 e m
och du skall vara pastor berndt och förstår inte att anden blåser vart den vill… som jesus sa till nikodemus.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 18th, 2008 at 6:22 e m
vad skall alla dom som har blivit helade i väckelsen göra om dom får höra att det var från djävulen som dom blev botade… sen när? började djävulen bota sjuka ge dom blinda syn och väcka upp döda?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 18th, 2008 at 6:36 e m
jag var inne på din sida berndt och blev precis snurrig, är inte evangeliet ett enkelt budskap som ett barn skall kunna förstå inte något religiöst inlindat som som inte attraherar någon, hoppas inte mina barn träffar någon sådan som försöker hindra dom…. med något falskt sken av gudsfruktan bättre kall än ljummen men allra bäst brinnande.har urskillning som gåva förstår att under och tecken inte är det vikigaste det är kärleken.. men säg det till människor som varit bundna av satan i kanske 18 år skulle inte dom få bli fria……
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 18th, 2008 at 6:52 e m
till lars f. om god tv ängeln så tycker jag den är snyggare än alla religiösa änglar man sett genom åren med blöjor och pilbåge det är väl inte konstigt att djävulen har framgång hos barn idag med alla häftiga figurer varför måste det vara så mossigt att följa Jesus ,han är ju inte sådan vaför har så många kristna blivit det, och varför är ni så rädda, ockult vadåå? det visar bara att guds kärlek inte finns när man är så rädd för allt, för i kärleken finns ingen rädsla.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 19th, 2008 at 4:20 e m
till Berndt: jag såg att du kritiserat den den nya enheten till hänvisning lars enarssson som en profet som varnar kristenheten för den stora skökan samtidigt som du på ett annat ställe fördömer den vilsna messiasrörelse som leder kristna bort från friheten hur går det ihop? det han står för, är ju precis vad den vilse ledda grupp som tror sig vara någon andlig elit står för ,att snurra till allt så ingen människa begriper någonting och därmed få bort uppmärksamheten på frälsningen. se upp så att du inte själv blir lurad
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 20th, 2008 at 11:42 f m
saliga är dom som hungrar och törstar men ni är förstås redan mätta speciellt på egna åsikter då finns det ju inte plats för mer…..tänk på att behoven där ute är enorma och även i guds församling finns det det massor av människor som behöver hjälp med befrielse ,själavård ,gemeskap, ekonomi, trasiga relationer och behöver ett fungerande kristet liv där man har slutat bedöma den eller den predikanten eller följer den eller den, det är gud som ger växten men det är konstigt om man inte känner igen den helige ande, jag tror på balans han är kraftens och självbehärskningens ande sen är ingen predikant perfekt om ni nu trodde det kolla bibeln vilka gud har använt den ena värr en den andra kanske för att ingen skall berömma sig….
Anmäl överträdelse av kommentarsregel