onsdag, oktober 29th, 2008...2:01 e m
D-dagen enligt Ulf Ekman
Idag har Ulf Ekman och hans pojkar gjort sin landstigning på Normandie. Trosrörelsen har haft sin D-dagen då man attackerar dem som inte sympatiserar med den katolska Kyrkan. Nu är det inte längre frågan om någon flirt med Rom. Nyss hemkomna från en romresa kommer trosrörelsens ledarteam hem och blåser i krigslurar. Nu är man sekterist om man inte är positiv till den katolska kyrkan. Ja man riskerar att hamna i klorna på Ketriel Blad och MFS om man inte sätter sig på tåget till Rom. ”Det faktum att Messianska föreningen Shalom i sin kritik mot den katolska kyrkan har övergett läran om treenigheten, visar hur långt bort från trons centrum man kan hamna om man inte identifierar sig med hela Kristi kropp.” skriver Ruben Agnarson i en ledare i trosrörelsens tidning Världen idag.

Enligt katolicismen så måste vi renas i
skärselden innan vi kan få möta vår Herre.
Får man kritisera sånt utan att vara sekterist?
Sture Lundqvist anser, i en debatt med Joel Sjöberg och Rune Karlsson i samma tidning, att boken Evangelium enligt Rom, som vi tidigare behandlat på denna blogg, har en utgångspunkt som är ”sekteristisk och inskränkt”. Lundqvist tycker istället att man skall läsa den katolksa katekesen om man vill ha riktig bild av den katolska Kyrkan. Men det är ju precis det som görs i den boken. Har verkligen Sture Lundqvist läst den?
Pastor Ulf själv hyllar brott mot bildförbudet i 10 Guds bud. Efter att ha visat katolska bilder för sina barnbarn under resan i Rom skriver han: ”Tala om att en bild säger mer än tusen ord. Frågan är om vi inte berövat våra barn något väsentligt genom att göra den kristna tron bildlös och istället full av, ofta abstrakta, ord och termer.” Kära nån! Om vi tycker att Guds bildförbud innebär att vi berövar barnen någonting väsentligt, så undrar jag vad det är pastor Ulf skulle vilja ge barnen istället för det Gud bestämt. Jag törs inte tens tänka på det. Pastor Ulfs son, Jonathan, skriver på sin blogg att han känt stark Gudsnärvaro i sitt besök i Rom bland gravar och kyrkor.
Nu har Ulf Ekmans pojkar kommit ut ur garderoben. Nu är det verkligen tid för andra kristna ledare att visa hur de ser på dessa frågor. Pelle Hörnmark bör genast deklarera var han står i den katolska frågan. Om han inte vill göra det här på Aletheia kan han säkert få utrymme i Dagen. EFK:s ledare Anders Blåberg och Stefan Swärd bör också bekänna färg. Var står ni någonstans?











65 kommentarer
oktober 29th, 2008 at 2:17 e m Citera och svara denna kommentar
… kan inte låta bli att dela kommentaren från signaturen Tomas på Ulf Ekmans blogg angående ämnet en bild säger mer än tusen ord:
”Om kristendomen blir abstrakt behöver våra liv och våra ord främst mer av den helige Andes smörjelse. Det är han som gör att ordet blir levande för oss.”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 29th, 2008 at 2:38 e m Citera och svara denna kommentar
Liten tanke: ska vi identifiera oss med ”hela Kristi kropp”? Jag trodde att i Jesus är vi ett…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 29th, 2008 at 2:50 e m Citera och svara denna kommentar
LP, T. Sjöberg (med sonen Kjell) etc. var pionjärer, de lyssnade till Guds tilltal och byggde upp bibliska församlingar i vårt land. Dessa verkar falla i glömska till förmån för RKK med dess traditioner i Sveriges frikyrkor. Enhetssträvanden mellan samfund måste sluta med att alla böjer sig för antikrist (”istället för Kristus”, dvs ”Kristi ställföreträdare”). Var finns de fri församlingarna? Var finns kärleken till Ordet? Läs Skriften, utan resonemang, under den Helige Andes ledning och få ditt liv förvandlat! Filosofi och teologi har aldrig (och kommer aldrig) att frälsa någon. Varför byta ut det enkla budskapet: ”Tro på Herren Jesus så blir du frälst”, dvs frälst av nåd genom tro, mot teoretisk teologi, filosofi och ett icke-bibliskt superkyrka-bygge?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 29th, 2008 at 3:12 e m Citera och svara denna kommentar
Dagens ord
”Lundqvist tycker istället att man skall läsa den katolksa katekesen om man vill ha riktig bild av den katolska Kyrkan. Men det är ju precis det som görs i den boken. Har verkligen Sture Lundqvist läst den?”
Jag tror (hoppas innerligt) Ekman misstar sig när han tror han får med hela trosrörelsen till Rom. Som f.d. präst i SvK, omgiven av f.d. präster i SvK är det inte lika många steg fram till skökans bägare som för de gamla pingstvänner som under 80 & 90 talet ”konverterade” till Trosrörelsen.
Förhoppningsvis ligger det andliga antikroppar i den del av väckelsefolket som låtit sig duperas av Ekmans charm och ”smörjelse”.
mvh
D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 29th, 2008 at 3:17 e m Citera och svara denna kommentar
MyTwoCents,
Jag är rädd för att det är sämre ställt än du tror.
Till och med gamla pingstpastorer jublar åt tanken att få docka sin lilla skuta i det stora moderskeppet. Det är ju helt hopplöst att styra utan roder.
Men jag har ett tips! Skaffa ett roder istället för att beställa bogsering. Läs HELA bibeln!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 29th, 2008 at 4:47 e m Citera och svara denna kommentar
Haggaj,
Min pojkvän tycker att du är så lagisk att du inte ens kan tänka i abstrakta termer. Själv använder jag inte så definitiva termer förstås.
Hur tänker du med bildförbudet egentligen? Kära nån säger jag bara Haggaj…. har du aldrig läst Barnens Bibel för dina barn (om du har några barn)? Eller river du ur bilderna före du läser något?
Så nu kan inte ens Ulf få prata om sin Rom-resa med sina barnbarn utan att ni på Aletheia skriker ut ”nu går tåget mot Roooom”?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 29th, 2008 at 4:52 e m Citera och svara denna kommentar
Om det är som du beskriver så är det mycket beklagligt och otäckt. Jag kan inte fatta vad det är som ligger i botten, för att UE skall hoppa på detta tåg – tåget till Rom.
Skulle då Luthers arbete och möda vara helt värdelöst? Skulle inte tro det! RKKs grund är ju sekterism – det som skulle bli hela den Kyrkliga hierarkin, det är liksom inte bibliskt nån’stans.
Men det kommer ju leda till att kristna verkligen visar färg – och det är ju bra.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 29th, 2008 at 5:24 e m Citera och svara denna kommentar
Ulrika Oskarsson:
”Så nu kan inte ens Ulf få prata om sin Rom-resa med sina barnbarn utan att ni på Aletheia skriker ut “nu går tåget mot Roooom”?”
Kan tänka mig att de tog flyget?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 29th, 2008 at 5:33 e m Citera och svara denna kommentar
Ja nog har de tagit flyget alltid, så fort som det gått till Rom!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 29th, 2008 at 7:10 e m Citera och svara denna kommentar
Ulrika Oskarsson,
Jag vet inte om du har hört talas om de 10 budorden? Men här kommer de. Och det är inte pastor Ulf som säger det här. Det är Gud.
”Jag är Herren, din Gud, som förde dig ut ur Egypten, ut ur slavlägret. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig. Du skall inte göra dig någon bildstod eller avbild av någonting uppe i himlen eller nere på jorden eller i vattnet under jorden. Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem. Ty jag är Herren, din Gud, en svartsjuk Gud, som låter straffet för fädernas skuld drabba barnen intill tredje och fjärde led när man försmår mig men visar godhet mot tusenden när man älskar mig och håller mina bud.
Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn. Tänk på att hålla sabbatsdagen helig. Sex dagar skall du arbeta och sköta alla dina sysslor, men den sjunde dagen är Herrens, din Guds, sabbat. Då skall du inte utföra något arbete, varken du eller din son eller din dotter, din slav eller din slavinna, din boskap eller invandraren i dina städer. Ty på sex dagar gjorde Herren himlen och jorden och havet och allt vad de rymmer, men på den sjunde dagen vilade han. Därför har Herren välsignat sabbatsdagen och gjort den till en helig dag.
Visa aktning för din far och din mor, så att du får leva länge i det land som Herren, din Gud, ger dig. Du skall inte dräpa. Du skall inte begå äktenskapsbrott. Du skall inte stjäla. Du skall inte vittna falskt mot din nästa. Du skall inte ha begär till din nästas hus. Du skall inte ha begär till din nästas hustru eller hans slav eller hans slavinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.” (2 Mos 20:2-17)
När Gud säger: ”Du skall inte göra dig någon bildstod eller avbild av någonting uppe i himlen eller nere på jorden eller i vattnet under jorden. Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem.”
… så står det ju uttryckligen att det handlar om bilder som är föremål för tillbedjan eller tjänande.
Så här skriver den katolska katekesen:
1159 Den heliga bilden, den liturgiska ikonen, föreställer huvudsakligen Kristus. Den kan inte återge den osynlige och obegriplige Guden; det är Guds Sons människoblivande som inleder en ny ”epok” för bilderna: Förr i tiden kunde Gud som varken har kropp eller gestalt absolut inte återges med en bild. Men nu när han har låtit sig betraktas i sin kropp och levt bland människor kan jag göra mig en bild av det som jag har sett av Gud…. Med avhöljt ansikte ser vi Herrens härlighet.
1160 Den kristna bildkonsten överför med bildens hjälp evangeliets budskap som den heliga Skrift förmedlar med ord. Bild och ord belyser varandra ömsesidigt: För att kort sammanfatta vår tro: vi bevarar kyrkans alla skrivna eller oskrivna traditioner som vi utan förändring har tagit emot. En av dem är att ha målade bilder, som står i överensstämmelse med förkunnelsen av det glada budskapets historia, i det att vi tror att Gud, Ordet, verkligen och inte skenbart har blivit människa. Att framställa detta i bild är också nyttigt och gagneligt, ty om något kastar ljus över något annat så har det ena samma innebörd som det andra.
1161 Alla tecken i gudstjänsten har en relation till Kristus: de heliga bilderna av Guds moder och helgonen har också denna relation. De är tecken på Kristus som förhärligas i dem. De framställer ”en sky av vittnen” (Heb 12:1) som hela tiden deltar i världens frälsning och som vi är förenade med, framför allt i den sakramentala gudstjänsten. Genom sina heliga bilder är det människan ”skapad till Guds avbild” och till slut förvandlad ”till att vara lik honom” som framställs för trons ögon, och även änglarna som också underordnats Kristus, Huvudet: Vi rättar oss efter våra heliga fäders gudomligt inspirerade lära och den katolska kyrkans tradition, som vi vet är den helige Andes tradition som bor i henne, och bestämmer med all säkerhet och rätt att de vördnadsvärda och heliga bilderna, liksom framställningarna av det dyrbara och livgivande korset, antingen de är målade bilder, mosaikframställningar eller gjorda i annat lämpligt material skall ha sin plats i Guds heliga kyrkor, på heliga kärl och heliga dräkter, på murar och tavlor, i hus och vid vägar. Detta gäller också om bilder av vår Herre, Gud och Frälsare, Jesus Kristus, av vår Fru, Guds fullkomligt rena och heliga moder, av de heliga änglarna och av alla helgon och rättfärdiga.
1162 ”Bildernas skönhet och färg uppmuntrar min bön. Det är en fest för mina ögon, liksom åsynen av landskapet manar mitt hjärta att förhärliga Gud.” Betraktandet av de heliga bilderna förenas med meditationen över Guds ord och sången av de liturgiska hymnerna. Det ingår i tecknens harmoni i gudstjänsten för att det mysterium som firas skall inpräglas i hjärtats minne och komma till uttryck i de troendes liv.
… det är således upp till var och en och fundera över om den katolksa katekesen helt kan upphäva Guds Ord eller om Guds Ord fortfarande står över den katolska katekesen.
Det handlar i fallet med Ekman och hans barnbarn inte om någon Barnens bibel. Det handlar om bildstoder som är föremål för heliga ritualer, tillbedjan och tjänande.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 29th, 2008 at 8:20 e m Citera och svara denna kommentar
Men var det inte bara en fin betraktelse kring hans semester med sitt barnbarn? Eller är jag för naiv här?
Jag har många gånger facinerats av att gå in i katolska kyrkor och både njutit och ryggat tillbaka över endel spektakulära bilder. Men att gå från att titta på dem till att tillbe dem känns ganska främmande?
Haggaj
Är lite nyfiken av mig då detta inte är något man pratar ofta om i frikyrkan. Vad tycker du om konst rent allmänt då? Tavlor på Jesus osv?
Ja, jag vet att jag har sagt att jag ska lämna Aletheia så bemöda dig inte med att leta upp det citatet igen. Se det bara som att ni har lyckats att behandla intressanta ämnen lite då och då
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 29th, 2008 at 8:55 e m Citera och svara denna kommentar
Anna
Ekmans text hade nog propaganda som syfte och barnbarnet som objekt i propagandan.
När jag kom till Jerusalem för första gången i våras så upptäkte jag att det fanns 4 kvarter i Gamla Stan. Ett armeniskt, som mer eller mindre är stängt. Ett judiskt som endast sålde kippor och bönesjalar. Kanske på sin höjd en bild på Västra Muren. Sedan kunde man i de muslimska kvarteren se att de sålde svärd och vattenpipor.
När jag sedan kom till de kristna kvarteren så fick jag nästan en chock. Bilder till 1000.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 29th, 2008 at 8:56 e m Citera och svara denna kommentar
Hej!
Ännu ett inlägg i debatten om teologi och tolkning
Gustav mfl: vilken översättning av bibeln använder ni? Eller är ni kanske översättare? Duktiga i både det forngrekiska , hebreiska ocjh arameiska språket?
Vet då också detta. Bibeln är inte ett dokoument, utan tusentals olika. Även judarna är oense om vilka tolkningar och översättningar som skall gälla.
Självklart står inte Ordet fritt från tolkning. Det gäller all översättning av text.
Själv har jag olika översättningar. Det ger mig olika nyanser av Ordet.
Att då hävda exklusiv tolkningsrätt är naivt.
Vår nyckel till tolkning är Jesus Kristus. Genom läsning av Ordet mha den Heliga Ande talar ordet till oss.
Men vi kan ju inte bara häva ur oss att ”..så står det i Ordet…” lite mer nyanserad måste man vara.
Vi är ju själva färgade av den tolkning som reformation och frikyrkorörelse gjort av Ordet.
Petrus grundade kyrkan, vår historia är den katolska och den ortodoxa. Luther fick sin utbildning i denna värld. Han förkastad inte hela den katolska kyrkan, utan han ifrågasatta vissa felaktigheter.
Många av våra trosdokument kommer från fornkyrkan och det gör även den katolska kyrkan.
Låt oss istället sätta fokus på fel och brister i Kristi Kropp . Få olika synvinklar och försöka förstå.
Tukta och förmana.
Men i uppriktighet och i kärlek, inte i hat och stolthet. Vi är del av Kristi kropp just därför att i denna kropp balansera Gud det svarta och det vita.
Är det sedan inte GUD så skär vi bort det..
Jag har inte själv läst denna bok, men det tänkte jag göra, men tillsammans med Luthers katekes och den katolska. Sedan får vi se
Guds frid
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 29th, 2008 at 9:01 e m Citera och svara denna kommentar
… Bilder är alltså en religiös fråga för en stor del av kristenheten. Just det bilen inte fick bli.
Själv tror jag att vi uppfostras med en töntig Jesus pga söndagsskolans bilder. Han kommer liksom del från början.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 29th, 2008 at 9:50 e m Citera och svara denna kommentar
Håller med Ulrika att ni överreagerar på det som Ulf och Jonathan skriver. Det hänger förstås ihop men att det finns andra uttalande som tyder på samma riktning mot Rom.
Men ändå …deras resonemang var nu inte alls så specifikt teologiskt utan mera en reseskildring.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 29th, 2008 at 9:53 e m Citera och svara denna kommentar
Sen måste jag säga att det är komiskt att Agnarson på Världen Idag klagar på Sjöberg och hans sätt att argumentera. Det är lite ihåligt med tanke på LO:s historia.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 29th, 2008 at 10:05 e m Citera och svara denna kommentar
vill som den protestant jag är ändå citera en katolik
Hieronymus, präst och kyrkolärare (dog i Betlehem år 420).
Att inte känna Skriften är att inte känna Kristus
Jag översätter som jag bör i lydnad mot Kristi befallning: Forska i skrifterna (jfr Joh 5:39). Sök så skall ni finna (Matt 7:7). Jag vill inte likt judarna få höra: Ni tänker fel, därför att ni varken kan skriften eller vet något om Guds makt (Matt 22:29). Enligt aposteln Paulus är Kristus Guds Kraft och Guds vishet (1 Kor 1:24). Den som inte känner skrifterna känner inte Guds kraft och hans vishet och därför är okunnighet om skrifterna okunnighet om Kristus.
Jag vill efterlikna en välbärgad man som ur sitt förråd kan ta fram nytt och gammalt och bruden som i Höga Visan säger: Med nytt och gammalt har jag tjänat dig, min broder (Höga v 7:13, jfr Matt 13:52). Jag vill utlägga Jesaja på ett sådant sätt, att jag visar honom inte endast som en profet utan också som en evangelist och en apostel. Han säger ju om sig själv och de andra evangelisterna: Hur ljuvliga är inte glädjebudbärarens fotsteg när han förkunnar frid (Jes 52:7). Och Herren säger till en apostel: Vem skall jag sända, och vem vill gå till detta folk? Och han svarade: Här är jag, sänd mig! (jfr Jes 6:8).
Må ingen tro att jag i en kort predikan önskar begripa denna boks innehåll! Skriften innehåller Herrens alla mysterier. Den säger att Immanuel skulle födas av jungfrun och uträtta märkliga ting och tecken. Den säger vidare att han skulle dö och begravas, uppstå från dödsriket och förkunnas som frälsare för alla folk. Varför skulle jag tala om naturvetenskap, etik och logik? Allt som utmärker de heliga skrifterna, allt som det mänskliga språket kan uttrycka och förstås av människor, det finns i Jesajas bok. Författaren själv vittnar om dess mysterier: Profetsynen om detta har för er blivit lik orden i en förseglad bok: om man räcker en sådan åt någon som kan läsa och säger: “Läs detta”, så svarar han: “Jag kan inte läsa” (Jes 29:11-12).
Om någon finner detta argument svagt, må han lyssna till aposteln: Som profeter får två eller tre tala, och de övriga skall pröva vad som sägs. Om någon annan av de närvarande får en uppenbarelse, skall den som då talar sluta (1 Kor 14:29:30). Hur kan de tiga, när det beror på Anden som talar genom sina profeter om de skall tiga eller tala? Om de förstod vad de sade, skulle allt vad de sade vara fullt av vishet och kunskap. Men det var inte en röst i vinden som nådde deras öron, utan snarare Gud som talade i profeternas själar, just som en annan profet sade: En ängel har talat till mig (1 Kung 13:18), och: vi ropari våra hjärtan: Abba! Fader! (jfr Rom 8:15), och: jag vill höra vad herren Gud talar i mig (Ps 85:9).
Guds frid
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 30th, 2008 at 6:56 f m Citera och svara denna kommentar
Oj jösses….att man bara orkar blogga om att Ulf Ekman har visat lite bilder. Finner knappt några ord. Illa Haggaj.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 30th, 2008 at 7:02 f m Citera och svara denna kommentar
När det börjas tala om den ”sekteristiska” katolska kyrkan måste jag reagera. Jag är själv inte katolik men har varit med i diverse frikyrkorörelser. När man talar man om en topp styrd organisation där inget får i fråga sättas där manipulation och så kallad hjärntvätt pågår!
Jag undrar kan vi protestanter slå oss på bröstet på detta område och peka finger på åt de ”onda” katolikerna?!
Nej verkligen ska vi tala om hjärntvätt,manipulation,toppstryrda församlingar där inget får i fråga sättas! Så borde vi först kritisera oss själva!!
Listan kan göras lång över församlingar som har gått snett i den protestantiska sfären. För att inte tala om alla knäppa läror som kommer och går!
Jag tror mer på ett möte emellan bröder och systrar där man ödmjukt talar om tron tillsammans utifrån bibeln! Man kanske till och med kan lära sig något av de ”Onda” katolikerna! Detta kanske skulle göra någras religösa stolthet gott!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 30th, 2008 at 8:52 f m Citera och svara denna kommentar
Claes:
”Jag tror mer på ett möte emellan bröder och systrar där man ödmjukt talar om tron tillsammans utifrån bibeln!”
Amen!
Nu är problemet att den Nya Ekumenikens förespråkare verkar gått med på att ”ödmjukt tala om tron tillsammans utifrån TRADITIONEN (RKKs)”… Häri ligger problemet.
Nej, förresten, man talar inte om några trosskillnader alls. Teologi har fått ta baksätet till förmån för våra avfallna ledares önskan att få positioner på Rom-tåget…
Till er som tycker att vi överreagerar:
Givetvis bygger ingen en uppfattning på en rese-rapport från Rom. Med Ulf Ekman som inte är lika rakryggad som Halldorf får man istället göra så här:
1.) Ta fram ett stort vitt papper
2.) Gör en liten markering varje gång han gör ett uttalande som accepterar ännu en Romers Katolsk villfarelse.
3.) När pappret är fullt av dessa punkter, gör som i dagis – dra streck mellan punkterna.
Behöver jag skriva ut vad som tydligt och klart visar sig på pappret?
mvh
D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 30th, 2008 at 9:25 f m Citera och svara denna kommentar
Claes
Problemet med KK är att den anser sig vara den enda sanna kyrkan och att man bygger på bibeln+traditionen.
Om du inte läst boken Evangelium enligt Rom, så rekommenderar jag dig att läsa den.
Angående Maria:
Varje bön tillGud skall först granskas av henne…. ”så som ingen kan träda fram inför den högste Fadern utom genom Sonen, så kan ingen träda fram inför Kristus utom genom Hans Moder.”( Pope Leo XIII, Octobri Mense.)
Att närma sig Gud utan att att gå via Maria är som att ”försöka flyga utan vingar.” (Pope Leo XIII, Augustissimae.) Bara ett axplock angåede alla tokerier om Maria.
Är detta evangelium,ett glatt budskap? Hur långt bort från evangeliet är inte detta?
Kära protestanter, VAKNA!
Hur kan protestanter ”gå på detta svamleri?”
Dessutom varför all denna brådska efter ENHET?
Hur många predikningar hålls varje söndag, ett tusental ? Vad ser vi för resultat? Ytterst lite. I vissa fall kanske inte någon blir frälst på åratal.
Något MÅSTE vara FEL!!
Gör om gudstjänsterna till bönemöten där vi ropar till Gud för vårt land och människors frälsning.
Bless
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 30th, 2008 at 9:38 f m Citera och svara denna kommentar
MTC
Det är som du säger, man måste göra en sammanställning av vad UE säger på olika ”ställen,” så klarnar bilden så småningom.
Jag som varit en UE diggare ”i det längsta” började så småningom uppfatta situationen när pusselbitarna började komma på plats.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 30th, 2008 at 9:45 f m Citera och svara denna kommentar
Denna flört med RKK har förstås endast ett mål att få in mer pengar till rörelsen . Att ni som sitter och försvarar UE inte fattar att detta bara är ett försök att få mera makt och anseende . Sen denna stackars Ruben Agnarsson som inte vågar att skriva något annat än det hans överordnande säger att han skall skriva, hur kan han det han har ju inget mandat att vara fri i vare sig åsikter eller tankar. Det skulle ju inte församlingens ledningen aldrig tillåta deras åsikt är det som UE har ingen annan. Eftersom jag själv har varit med så kan jag intyga att så är fallet .
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 30th, 2008 at 10:12 f m Citera och svara denna kommentar
Observer:
Problemet är att det krävs lite ”hemläxa” för att få en klar bild av Ekmans nya evangelium. Alltså vill man inte se, så ser man inte. Så enkelt är det.
Även jag tillhör dem som ”diggat” (eller ska det kansek vara diat) UE in i det längsta. Jag har tappat räkningen på hur många jag rekommenderat bibelskolan till. Som jag nämnt förut har jag även vi flera tillfällen stöttat ekonomiskt.
Men som sagt, jag förstår dem som inte vid första anblick ser vad vi ser ….
mvh
D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 30th, 2008 at 10:22 f m Citera och svara denna kommentar
Claes, helt uppriktigt tycker jag att det låter fantastiskt fint att ”ödmjukt tala[r] om tron tillsammans utifrån bibeln!
Men problemet är ju just detta att katolska kyrkans inställning (svart på vitt läs katekesen) menar att de är den ENDA SANNA KYRKAN och att de har SANNINGEN och att alla andra kristna behöver enas UNDER DEN ENDA SANNA KYRKAN. Samtal kring Bibeln, jovisst, men om traditionen går emot Bibeln så är det traditionen som gäller, det säger den ENDA SANNA KYRKAN och har PÅVEN och läroämbetet slagit fast en dogm (t ex att Maria föddes utan synd, att hon levde hela livet som syndfri att hon upptogs med kropp och själ till himlen) då är det det som gäller. Det går inte att diskutera för det står i katekesen.
Visst kan vi lära känna varandra men då handlar det om att RKK vill få in oss under den enda sanna kyrkan.
Jag tror att vi kan lära känna och ha gemenskap med enskilda katoliker, men med katolska kyrkan i stort är inte lätt!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 30th, 2008 at 10:59 f m Citera och svara denna kommentar
Til privat kristen og Aletheias redaksjon
Jeg synes det blir noe ynkelig og patetisk når man kan komme med så sterke påstander, og være anonym. Er Aletheia et sted hvor man kan vrenge ut av seg all mulig bitterhet, og komme med alle slags anklager. Når man uttaler seg så sterkt som denne ”privat kristen” burde man ha mot nok til å stå frem med sitt fulle navn. Om ikke motet er der, bør man la være å skrive eller Aletheia burde ha såpass moralsk ryggmargsreflekts at de kan slette slike kommentarer.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 30th, 2008 at 11:43 f m Citera och svara denna kommentar
Jag tycker inte ens att Privat Kristen sticker ut från mina egna åsikter.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 30th, 2008 at 11:43 f m Citera och svara denna kommentar
Håller med Björn Olav Hansen, jag är ny här och har aldrig stött på som många bittra,trista gnällspikar på en och samma plats. Jag föreslår att ni går med i Maranata (uppriktigt sagt). Där ogillar man allt utanför den egna dörren: trosrörelsen, pingströrelsen, svenska kyrkan, katolska kyrkan. Skökokyrkor allihop. Så anslut er till Maranata och ge uttryck för era synpunkter i Midnattsropet.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 30th, 2008 at 11:45 f m Citera och svara denna kommentar
Tomas,
Bra skrivet!
Erik Johanssson,
Även Maranatha är ute och cyklar.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 30th, 2008 at 11:46 f m Citera och svara denna kommentar
Haggaj
Nei, problemet ligger vel i svaret ditt.
Men det er ikke særlig modig gjort å skrive slikt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 30th, 2008 at 12:07 e m Citera och svara denna kommentar
Björn Olav Hansen:
Man måste ju få vara anonym när man skriver här, men även om ”Privat kristen” skulle skriva ut sitt namn skulle du troligtvis ändå inte veta vem han är.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 30th, 2008 at 12:18 e m Citera och svara denna kommentar
Jonathan Ekman skriver på sin blogg:
”Igår kom jag hem från en långhelg i Rom. Vilken fantastisk stad! Jag har varit i Italien några gånger men aldrig i Rom så det var verkligen en upplevelse.
Jag besökte flera kyrkor och blev verkligen tagen av hur stark gudsnärvaron var, trots alla turister som strömmar runt omkring.”
En av kommentatorerna svarar:
”Jag har också varit i Rom. Dock upplevde jag något helt annat. Jag mådde rent fysiskt illa av tillbedjan av bilderna, helgon och påvebilderna där. Min kinesiska hustru sa: “det här kan inte vara en kristen kyrka”. Som utlandssvensk (jag bor i kina) kanske man ser saker lite klarare. Här är det få kristna som betraktar helgonbilder osv som något kristna ska syssla med.”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 30th, 2008 at 12:32 e m Citera och svara denna kommentar
Ruben Agnarsson skriver i Världen idag:
”Joel Sjöberg efterlyser ett nyanserat samtal men tycks inte alls reflektera över sitt eget uppskruvade tonläge, via bokutgivningar, annonskampanjer och debattinlägg.”
Jag kan inte se att man har ett uppskruvat tonläge bara för att man ger ut en bok och annonserar om den. I det här fallet verkar det snarare vara så att det är Ruben som störs av att boken har getts ut och att Världen idag har ”tvingats” annonsera om den. Det kan ju väcka folk så att de hoppar av tåget mot Rom.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 30th, 2008 at 12:36 e m Citera och svara denna kommentar
Ruben Agnarson skrev i gårdagens Världen idag:
Det faktum att Messianska föreningen Shalom i sin kritik mot den katolska kyrkan har övergett läran om treenigheten, visar hur långt bort från trons centrum man kan hamna om man inte identifierar sig med hela Kristi kropp.
http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=3141&Itemid=31
Kommer ni ihåg det här:
“– Ruben! Vi skall göra vägarna krogiga för han den där Enar Larson. Vi skall trycka på den teologiska biten. Du vet jag har ju lärt mig av pastor Ulf när jag skrev boken. Ho-ho, vad jag lärde mig. Jag tror att den där boken kommer att läsas på de teologiska institutionerna. Stendahl, Bruggeman och Holmö. Det du!
– Siewert, vi skall skriva om treenigheten.
– Jajjamensan. Treenigheten och SMS. De där SMS:arna tror inte på den bibliska treenigheten. Och Enar Larson är deras ledare.
– Siewert. Det heter MSF och Larson är inte deras ledare.
– Ja, men han är polare med de där SMS:arna.
– Ja, de har väl haft ett utbyte av…
– Utbyte! Där har vi det. Utbyte är ett bra ord. Så här skriver vi: ”Vi har tittat på de teologiska” du vet jag är nästan teolog sedan jag skrev boken Pastor Wolfe! ”Vi har tittat på de teologiska frågetecken som finns kring Enar Larson och hans nära utbyte” Där har vi det! Utbyte! Perfekt! ”och hans nära utbyte med den messianksa föreningen SMS, som tar avstånd från bibelns syn på treenigheten.” Bra va?
– Siewert, nu är det bara så att det egentligen inte finns någon biblisk syn på treenigheten.
– Va säger du karl? Är du SMS:are?
– Nej, jag menar att det enligt den katolska katekesen säger att treenigheten är något som Gud lämnat spår av i sitt skapelseverk, men att det är något man bara kan känna till om den uppenbaras ovanifrån.
– Är du katolik?”
Nu har Agnarson gått längre än jag i fantasin fick ihop. Nu riskerar ALLA som inte gillar katolska kyrkan att vara MFS:are i trosrörelsens och Världens idags ögon.
Både kul och skrämmande. Karrikatyren var tydligen inte lika elak som verkligheten.
http://aletheia.se/2008/09/07/man-maste-knacka-agg-for-att-gora-en-omelett/#comment-116810
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 30th, 2008 at 12:43 e m Citera och svara denna kommentar
>A Maria E
Håller med, mådde inte heller särskilt bra efter besök i några katolska kyrkor i Rom. Hursomhelst kände jag absolut inte någon gudsnärvaro där.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 30th, 2008 at 12:47 e m Citera och svara denna kommentar
Vi tycker att man skall få skriva anonymt på denna blogg. Det finns de som försöker misskreditera dem som skriver anonymt. Det tycker vi inte om.
Vi har satt upp reglerna och de gäller. Om någon tycker att det skall vara andra regler än de vi satt upp så vill vi inte ha en sådan debatt i bloggposterna. Därför raderar vi kommentarer som endast har till syfte att misskreditera dem som vill vara anonyma.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 30th, 2008 at 1:35 e m Citera och svara denna kommentar
Ang kyrkobesök i Rom:
Jag besökte ganska många kyrkor i Italien inklusive St Peterskyrkan i Rom på en semesterresa år 2005. Jag kan inte påstå att jag kände nån gudsnärvaro i någon kyrka. Snarare kändes det mest dystert i de flesta kyrkor. Jag hade också privilegiet, som J Ekman kallar det, att se Petrus grav (om det nu verkligen är hans grav) och alla påvarnas gravar. Eftersom det var samma år som förra påven dog så var det öppet till gravkammaren.
I vilket fall, J Ekman kan säkert ha känt en gudsnärvaro om han sökte Gud när han var där. Men den gudsnärvaron kan man uppleva var som helst när man söker Gud, inte bara på vissa specifika platser.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 30th, 2008 at 1:37 e m Citera och svara denna kommentar
Låt mig först säga att första budet alltid gäller.
Därför måste man säga ifrån vad gäller Mariadyrkan eller helgondyrkan!
Det är ju enskilda människor som i egen kraft förvanskat budskapet.
En del av detta har likaså skett inom frikyrkan.
Jfr Kenyon och Hagin. Vi är som Gudar…blev vi är Gudar.Tradition istället för Ordet.
Pingströrelsen förkastades av restan av kyrkan, men till slut fick profetian gå i uppfyllelse genom den karismatska väckelsen. Tradition istället för Ordet
Vår uppgift är möta dem och visa på det felaktiga i läran. Det gjorde Luther.
Trots detta vill jag ändå påstå att bibeln är Katolikernas grund och för att visa detta vill jag som den protestant jag är ändå citera en katolik:
Denna inställning till skriften kan väl inte på något sätt vara felaktigt?
Och som jag skrivit i tidigare inlägg är översättning och tolkning inte helt enkel.
Hieronymus, präst och kyrkolärare (dog i Betlehem år 420).
Att inte känna Skriften är att inte känna Kristus
Jag översätter som jag bör i lydnad mot Kristi befallning: Forska i skrifterna (jfr Joh 5:39). Sök så skall ni finna (Matt 7:7). Jag vill inte likt judarna få höra: Ni tänker fel, därför att ni varken kan skriften eller vet något om Guds makt (Matt 22:29). Enligt aposteln Paulus är Kristus Guds Kraft och Guds vishet (1 Kor 1:24). Den som inte känner skrifterna känner inte Guds kraft och hans vishet och därför är okunnighet om skrifterna okunnighet om Kristus.
Jag vill efterlikna en välbärgad man som ur sitt förråd kan ta fram nytt och gammalt och bruden som i Höga Visan säger: Med nytt och gammalt har jag tjänat dig, min broder (Höga v 7:13, jfr Matt 13:52). Jag vill utlägga Jesaja på ett sådant sätt, att jag visar honom inte endast som en profet utan också som en evangelist och en apostel. Han säger ju om sig själv och de andra evangelisterna: Hur ljuvliga är inte glädjebudbärarens fotsteg när han förkunnar frid (Jes 52:7). Och Herren säger till en apostel: Vem skall jag sända, och vem vill gå till detta folk? Och han svarade: Här är jag, sänd mig! (jfr Jes 6:8).
Må ingen tro att jag i en kort predikan önskar begripa denna boks innehåll! Skriften innehåller Herrens alla mysterier. Den säger att Immanuel skulle födas av jungfrun och uträtta märkliga ting och tecken. Den säger vidare att han skulle dö och begravas, uppstå från dödsriket och förkunnas som frälsare för alla folk. Varför skulle jag tala om naturvetenskap, etik och logik? Allt som utmärker de heliga skrifterna, allt som det mänskliga språket kan uttrycka och förstås av människor, det finns i Jesajas bok. Författaren själv vittnar om dess mysterier: Profetsynen om detta har för er blivit lik orden i en förseglad bok: om man räcker en sådan åt någon som kan läsa och säger: “Läs detta”, så svarar han: “Jag kan inte läsa” (Jes 29:11-12).
Om någon finner detta argument svagt, må han lyssna till aposteln: Som profeter får två eller tre tala, och de övriga skall pröva vad som sägs. Om någon annan av de närvarande får en uppenbarelse, skall den som då talar sluta (1 Kor 14:29:30). Hur kan de tiga, när det beror på Anden som talar genom sina profeter om de skall tiga eller tala? Om de förstod vad de sade, skulle allt vad de sade vara fullt av vishet och kunskap. Men det var inte en röst i vinden som nådde deras öron, utan snarare Gud som talade i profeternas själar, just som en annan profet sade: En ängel har talat till mig (1 Kung 13:18), och: vi ropari våra hjärtan: Abba! Fader! (jfr Rom 8:15), och: jag vill höra vad herren Gud talar i mig (Ps 85:9).
Guds frid
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 30th, 2008 at 3:51 e m Citera och svara denna kommentar
Nu måste ni som surrar här dygnet runt berätta för mig om det över huvud taget finns något samfund/kyrka som faller er på läppen? Namn och adress, tack!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 30th, 2008 at 3:56 e m Citera och svara denna kommentar
erik johnsson
Du verkar ha svårt för alla dem som inte böjer knä för påven tillsammans med Halldorf och Ekman.
JHWH har inget samfund i den bemärkelsen. Jesus kommer inte tillbaka för att mötas av en anti(ställföreträdande)krist med herdestav och gucci tofflor.
Däremot har Gud en församling som etablerades redan när Moses steg ner från Sinai och förnyades i övre salen i NT. Den församlingen har en matrikel som sköts av Gud själv.
Sedan finns det många bra församlingar & grupper över hela världen.
mvh
D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 30th, 2008 at 3:58 e m Citera och svara denna kommentar
P.s. Jo, förresten – Jesus kommer att möta antikrist när han kommer. Men, det står att han kommer att dräpa honom (antikrist) med sin andedräkt.
/D.s.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 30th, 2008 at 4:17 e m Citera och svara denna kommentar
MTC,
Ja de kommer in i Jerusalem från var sitt håll. Jesus från den idag igenmurade Gyllne porten. Och antikrist genom den Nya porten på motsatt sida.
Den scenen längtar jag efter att få se.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 30th, 2008 at 4:40 e m Citera och svara denna kommentar
A Maria E
Så exakt tror jag också att det ligger till.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 30th, 2008 at 4:53 e m Citera och svara denna kommentar
Tänker osökt på orden ”det ni hör viskas i era öron ska ropas ut på hustaken.” Det är en sannerligen märklig och viktig tid för svensk kristenhet.
För en inte alltför lång tid sedan kändes det inte särskilt nödvändigt att behöva presentera sig som ”Ellen, kristen, evangelikal, karismatiker som tror på den treenige Guden men inte på Påven.”
Gud väcker Sverige. Domen föll på Kristus, men allt som kan skakas kommer skakas… kanske det även i vår tid börjar med Guds hus..? För att det som är byggt på den sanna grunden ska bestå. För att en hungrande värld ska få höra det glada budskapet om Jesus vår Frälsare.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 30th, 2008 at 5:57 e m Citera och svara denna kommentar
Kan rektor för Livets Ords gymnasium verkligen ta semester i maj eller är det kanske en resa i tjänsten? Skolresa med ungdomarna till Rom?? (Rektorn ifråga har visst lite svårt med stavningen dessutom ….
)
Se nedanstående från http://jonathan.ekman.nu/?p=100#comments
1. Mats Hansén kommenterar:
2008-10-30, 11:05
Välkomen hem! I maj bär alla vägar till Rom för mig.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 30th, 2008 at 6:34 e m Citera och svara denna kommentar
Mirre

Ny konsperationsteori?
Vet du inte att alla vägar bär till Rom.
Har detta blivit den nya vallfartsorten?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 30th, 2008 at 6:49 e m Citera och svara denna kommentar
Ellen Rock
TACK !!!
Skönt att inte alla har klivit på tåget.
Alla
Ropet i tiden ljuder ENHET,ENHET,ENHET….
Men vilken enhet talar Jesus om?
Och den härlighet som du har givit mig, den har jag givit åt dem, för att de skola vara ett, såsom vi äro ett…..
SÅSOM VI ÄRO ETT !!!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 30th, 2008 at 7:27 e m Citera och svara denna kommentar
Min vision är:
”Ty så säger Herren, Herren: Se, jag skall själv taga mig an mina får och leta dem tillsammans.”
”Jag skall själv föra mina får i bet och utse lägerplatser åt dem, säger Herren, Herren.
Det förlorade skall jag uppsöka, det fördrivna skall jag föra tillbaka, det sargade skall jag förbinda, och det svaga skall jag stärka. Men det feta och det starka skall jag förgöra; ja, jag skall sköta det som rätt är”.
Hes.34:11,15,16
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 30th, 2008 at 8:08 e m Citera och svara denna kommentar
Linnea
Du är möjligtvis inte medlem i förs. Arken?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 30th, 2008 at 9:01 e m Citera och svara denna kommentar
Tack Haggaj för förklaringen. Jag har aldrig använt bilder på det sättet i min Gudstro men både målar och uppskattar konst rent allmänt. Men då är det inte så du menar antar jag?
Angående att gå in i en katolsk kyrka.
Jag bor ju i ett land som är både katolskt och protestantiskt. (grannland till Italien)
Har varit inne i ett par kyrkor och katerdraler samt ett par kloster och för mig är det med synnerligen blandade känslor.
Bilderna är rent estetiskt vackra, men själva ”svulsteriet”i guld och bilder är så långt från snickare-sonen Jesus som jag kan komma. Det kan göra min illamående.
Jag tror att det kan vara mäktigt rent fysiskt att gå in i en historisk gamma byggnad och att man nästan kan känna historian tala i väggarna (om ni föröstår min bild, ingen ockult alltså;-))
Men som sagt, att det skulle ha att göra med Gudsnärvaro i väggarna har jag svårt att tro. Gud är med varje människa oavsett vart man är!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 30th, 2008 at 9:05 e m Citera och svara denna kommentar
När Världen i Dag själva hävdar att det är en allkristen tidning, menar de nog att alla kan använda den för att slå in fisk i.
All heder åt Joel, hans annons i det sista numret var det bästa i tidningen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 30th, 2008 at 9:43 e m Citera och svara denna kommentar
I ett innerligt och äkta försök, för jag tror på ekumnik, försöker jag tränga in den katolska världen.
Men jag har fastnat i synen på ämbetet, KK och sakrament (gärningslära?)
Finner invändningar precis som en gång Luther genom av läsning av Ordet. Här är bara några bibelverser:
Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det, inte på grund av gärningar, för att ingen skall berömma sig.
Ty hans verk är vi, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar, som Gud har förberett, så att vi skall vandra i dem. Efesierbrevet 2:8-10
Ty Gud är en, och en är medlare mellan Gud och människor, en människa, Kristus Jesus, som gav sig själv till lösen i allas ställe.
1 Timotheosbrevet 2:5-6
Ni är ju födda på nytt, inte av en förgänglig säd, utan genom en oförgänglig, genom Guds levande ord som består. 1 Petrusbrevet 1:23
En man i hög ställning frågade Jesus: ”Gode Mästare, vad skall jag göra för att få evigt liv?”
Jesus sade till honom: ”Varför kallar du mig god? Ingen är god utom en, och det är Gud. Lukas 18:18,19
Men ni är ett utvalt släkte, ett konungsligt prästerskap, ett heligt folk, ett Guds eget folk, för att ni skall förkunna hans härliga gärningar, han som har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus.
Ni som förut inte var ett folk är nu Guds folk, ni som inte hade fått barmhärtighet har nu fått barmhärtighet. 1 Petrusbrevet 2:9,10
Om någon har ett bra material är jag tacksam.
Är jag helt ute och cyklar?
Guds frid Mikael
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 2nd, 2008 at 11:43 e m Citera och svara denna kommentar
Citat ur Katolska Kyrkans Katekes
”Jungfru Maria … är i själva verket moder till (Kristi) lemmar … ty hon har i kärlek bidragit till att de troende föds in i kyrkan, de som är detta huvuds lemmar. Maria, Kristi moder, kyrkans moder.” 963
Kommentar: Det som här tillskrivs Maria tillskrivs i NT Gud.
”Denna moderns (Jungfru Marias) förbindelse med Sonen i frälsningsverket visar sig från tiden för Kristi jungfruliga konception ända till hans död … Sin förening med Sonen höll hon troget fast vid ända till korset. Där stod hon enligt Guds rådslut och plågades svårt med sin son. Där förenade hon sig i moderskärlek med hans offer och samtyckte i kärlek till frambärandet av den offergåva hon fött.” 964
Kommentar: Maria görs delaktig i Kristi frälsningsverk på ett sätt som är främmande för NT.
”Den obefläckade Jungfrun hade bevarats fri från varje arvsyndens fläck, och till slut, när hon hade fullbordat sitt jordeliv, blev hon med kropp och själ upptagen i den himmelska härligheten. Hon upphöjdes av Herren till drottning över allting, så att hon skulle göras än mer lik sin Son, herrarnas Herre, segraren över synd och död. Den heliga Jungfruns upptagelse är ett enastående deltagande i hennes Sons uppståndelse och ett föregripande av de andra kristnas uppståndelse. Då du födde ditt barn bevarade du din jungfrulighet, då du somnade in lämnade du inte världen, Guds Moder: du återvände till livets källa, du som i ditt sköte tog emot den levande Guden och som med dina böner skall befria våra själar från döden.” 966
Kommentar: Liksom Jesus görs Maria fri från synd, och liksom Jesus upptogs till himlen så även Maria, och liksom Jesus så befriar hon oss från döden. Jesus är kung och Maria görs till drottning. Men i Bibeln finns inte ens en antydan till någon av dessa dogmer.
”Genom sin fullkomliga hängivenhet åt Faderns vilja, sin Sons frälsningsverk och varje rörelse från Anden är Maria för kyrkan trons och kärlekens förebild. Därigenom är hon den allra främsta och helt unika medlemmen i kyrkan, hon är rent av det fullständiga förverkligandet av kyrkan, typus för kyrkan.” 967
Kommentar: Liksom Jesus sägs Maria vara fullkomligt hängiven Guds vilja. I NT talas om församlingen som Kristi kropp (Ef 4:12), här blir det också något av ”Marias kropp”.
”Men hennes roll i förhållandet till kyrkan och hela mänskligheten går ännu längre. Hon har på ett unikt sätt samverkat med Frälsarens verk i lydnad, tro, hopp och brinnande kärlek för att själarnas övernaturliga liv skulle återställas. Därför är hon en moder för oss när det gäller nåden och frälsningen.” 968
Kommentar: Maria görs till medfrälserska i sin ”samverkan” med Jesus vad gäller nåden och frälsningen.
”Detta Marias moderskap i nådesordningen började med det samtycke hon gav i tro vid bebådelsen och som hon tveklöst höll fast vid under korset. När hon upptogs till himlen lämnade hon inte sitt frälsande uppdrag. Det skall fortsätta utan avbrott till dess alla utvalda fullkomnats för evig. Genom sin mångfaldiga förbön utverkar hon för oss den eviga frälsningens gåvor … Därför åkallas den saliga Jungfrun som förespråkerska, beskyddarinna, hjälparinna och förmedlarinna.” 969
Kommentar: Liksom Jesus så sägs även Maria fortsätta sitt frälsningsverk i himlen. Allt vad Jesus gör i himlen idag, gör också Maria. Den ”åkallan” som här riktas till Maria riktas i Bibeln till Gud.
”Under den saliga Jungfruns beskydd tar de troende sin tillflykt i bön under alla faror och bekymmer. Denna kult … är visserligen ensam i sitt slag men är väsensskild från den tillbedjan som ensam tillkommer det inkarnerade Ordet jämte Fadern och den helige Ande.” 971
Kommentar: I Bibeln är det till Fadern och Sonen som de kristna vänder sig till i nöd och fara. Här nu även Maria. Man försöker här säga att det inte är fråga om ”tillbedjan”. Men att i bön t.ex. tacka Maria för hjälp, tröst, beskydd, osv, är i reell mening att utöva en form av tillbedjan. Och i vanlig katolsk fromhet torde tillbedjan vara ett vanligt inslag.
”Sedan vi talat om kyrkan – hennes ursprung, hennes sändning med hennes slutmål – så skulle vi inte kunna avsluta detta avsnitt bättre än med att vända vår blick till Maria för att i henne betrakta vad kyrkan är i sitt mysterium, i sin ”pilgrimsfärd på jorden” och vad hon kommer att bli i landet som ligger vid slutet av hennes vandring. Där väntar hon som kyrkan vördar som sin Herres och sin egen moder på henne i den heliga och odelbara Treenighetens härlighet, i de heligas gemenskap. Jesu moder har redan förhärligats i himlen till kropp och själ. Hon är kyrkans förebild och begynnelse som skall fullbordas i den kommande tidsåldern. Men hennes ljus lyser också här på jorden som ett tecken på ett säkert hopp och en tröst för Guds folk på dess vandring till dess Herrens dag kommer.” 972
Kommentar: Allt vad som i NT tillskrivs Jesus Kristus tillskrivs här även Maria.
”Då Maria uttalar sitt fiat (må det ske) vid bebådelsen och ger sitt samtycke till inkarnationen samverkar hon redan i det verk som hennes Son skall genomföra.” 973
Kommentar: Maria görs delaktig i Kristi frälsningsverk.
”Den heliga jungfrun Maria blev med kropp och själ upptagen till himlens härlighet sedan hon fullbordat sitt jordiska levnadslopp. Där deltar hon redan nu i sin Sons uppståndelsehärlighet. Så föregriper hon uppståndelsen som skall komma alla lemmarna i hans kropp till del.” 974
Kommentar: Kristus är uppstånden och förhärligad, här är även Maria upptagen och förhärligad. I NT är Kristi uppståndelse vårt hopp om uppståndelse (1 Kor 15), här är även Marias upptagelse vårt hopp.
”Vi tror att Guds heliga moder, den nya Eva, kyrkans moder, i himlen fortsätter sin modersroll när det gäller Kristi lemmar.” 975
Kommentar: I NT är det Kristus (Hebr 7:25, 9:24) som i himlen verkar för vårt bästa. Här även Maria.
”Under hela det Gamla förbundets tid förbereddes Marias sändning genom många heliga kvinnors sändning … I henne, den upphöjda dottern Sion, fullbordas tiden efter en lång väntan på att löftet skulle fullbordas. En ny frälsningsordning tar sin början.” 489
Kommentar: Profetior i GT om en kommande Messias och dess fullbordan i NT får här sin motsvarighet i Maria.
”Med tiden blev kyrkan medveten om att Maria, överhöljd med nåd av Gud (Luk 1:28) hade blivit återlöst redan från sin tillblivelse. Det är detta som dogmen om den obefläckade avlelsen (Marias utkorelse och fullkomliga renhet), proklamerad av påven Pius IX år 1854, bekänner: Den saliga jungfrun Maria blev från det första ögonblicket av sin tillblivelse genom en enastående nåd och ett särskilt privilegium av Gud, den allsmäktige, med hänsyn till Jesu Kristi – hela människosläktets Frälsares – förtjänster, bevarad fri från varje fläck från arvsynden.” 491
”Ända från första ögonblicket av sin tillblivelse är hon helt och hållet fri från arvsyndens fläck och har förblivit ren från varje personlig synd under hela sitt liv.” 508
Kommentar: Enligt Bibeln är det endast Jesus Kristus som är utan synd. Här även Maria.
”Fäderna från den orientaliska traditionen kallar Guds moder den Allheliga, Panagia, de prisar henne som den som är fri från varje syndens fläck, liksom danad av den helige Ande och formad till en ny skapelse. Genom Guds nåd förblev Maria ren från varje personlig synd under hela sitt liv.” 493
Kommentar: I Bibeln finns bara en som är ”Allhelig”, dvs Gud. Här blir även Maria näst intill ”Gudaförklarad”.
”Jungfru Maria samverkade i fri tro och lydnad till människornas frälsning.” 511
”Och när Maria av hela sitt hjärta gjorde Guds frälsningsvilja till sin egen utan att någon synd höll henne tillbaka gav hon sig själv helt och hållet åt sin Sons person och gärning för att, underställd honom och med honom, genom Guds nåd tjäna frälsningens mysterium: Irenaeus säger: ”Genom sin lydnad blev hon för sig själv och för hela människosläktet orsak till frälsningen.” Med honom säger ett stort antal gamla fäder: ”Den knut som orsakades av Evas olydnad löstes upp genom Marias lydnad.” … (De gamla fäderna) förklarade ofta: ”Genom Eva kom döden, genom Maria kom livet.” 494
Kommentar: Maria görs här till världens Frälserska tillsammans med Jesus Kristus.
”Maria, Guds fullkomligt heliga moder, hon som alltid är jungfru, är Sonens och Andens mästerverk vid tidens fullbordan. För första gången i sin frälsningsplan och därför att Anden har förberett henne finner Fadern den boning där hans Son och Anden kan bo bland människor. Det är i denna mening som kyrkans tradition ofta har läst de vackraste texterna om Visheten (Ords 8:1-9:6, Syr 24.) och låtit dem syfta på Maria: Maria besjungs och framställs i liturgin som Vishetens tron. I henne börjar Guds underbara ting att träda fram, som Andens fullbordar i Kristus och hans kyrka.” 721
Kommentar: I Bibeln är det bara Gud som presenteras som Visheten. Här även Maria.
”Medan kyrkan i den allraheligaste Jungfrun redan har uppnått fullkomningen och där är utan fläck eller skrynkla, kämpar de kristna ännu för att övervinna synden och växa till i helighet. Därför riktar de sina ögon mot Maria. I henne är kyrkan redan helt och hållet helig.” 829
Kommentar: I NT är det endast i Jesus Kristus som församlingen är ”fullkomlig”, Ef 5:27. Här även i Maria. Och i NT är det endast på Jesus de kristna riktar blicken, Hebr 12:2. Här även på Maria.
”Efter Jesu himmelsfärd bistod hon med sina böner kyrkan, som höll på att födas.” 965
Kommentar: I NT tilldelas den rollen endast Jesus Kristus, Hebr 7:25, 9:24.
”En kristen människa … lär känna förebilden och källan till helighet i den fullkomligt rena jungfrun Maria.” 2030
Kommentar: I Bibeln är denna förebild och källa endast tillskriven Gud.
”Det är utifrån Marias enastående samverkan med den helige Ande som kyrkorna har utformat sin bön till Guds heliga moder, genom att inrikta den på Kristus såsom han uppenbarar sig i sina mysterier. I de oräkneliga hymner och antifoner som uttrycker denna bön, avlöser vanligtvis två rörelser varandra … den andra (rörelsen) anförtror åt Jesu moder Guds barns böner och lovsånger, eftersom hon nu känner mänskligheten, som i henne har blivit brud till Guds Son.” 2675
”Maria, i vilken Herren själv skall ta sin boning, är personifieringen av Sions dotter och förbundsarken, ja, den plats där Herrens härlighet bor: hon är Guds tält bland människorna (Upp 21:3).” 2676
Kommentar: I NT är det Kristus som är ”förbundsarken”, Rom 3:25, och ”Guds tält” ibland oss, Joh 1:14. Här även Maria.
”Vi kan anförtro Maria alla våra behov och önskemål. Hon ber för oss på samma sätt som hon bad för sig själv, Luk 1:38 … När vi bönfaller Maria om att be för oss, erkänner vi att vi är arma syndare, och vi vänder oss till henne, hon som är Barmhärtighetens Moder, den helt igenom heliga. Vi anbefaller oss åt henne ”nu”, i vårt livs idag. Och vår förtröstan växer, så att vi redan nu kan överlämna vår dödsstund åt henne. Må hon vara närvarande då, liksom hon var det vid sin Sons död på korset, och må hon i den stund då vi går över gränsen, ta emot oss som vår moder, för att föra oss till sin Son Jesus i paradiset.” 2677
Kommentar: I NT är det till Fadern och Sonen de kristna vänder sig i liv och död. Här Maria. Och ”anförtro”, ”bönfalla”, ”anbefalla”, ”förtröstan”, m.m., är begrepp som i Bibeln används endast riktat mot Gud.
”Maria är den som ber på ett fullkomligt sätt, och (hon är) kyrkans urbild. När vi ber till henne ansluter vi oss med henne till Faderns plan, han som sänder sin Son för att rädda alla människor. Liksom den älskade lärjungen tar vi Jesu moder, som blivit allt levandes moder, till oss i vårt hem. Vi kan be i förening med henne och till henne. Kyrkans bön blir liksom buren av hennes bön. Den är förenad med henne i hoppet.” 2679
Kommentar: I NT är det ”i Kristus” de kristna ber och vi ber endast till Gud. Här sker bön ”i Maria”, och till henne.
”På grund av jungfru Marias enastående samverkan med vad den helige Ande gör ber kyrkan gärna i förening med henne för att tillsammans med henne prisa de stora ting som Gud har gjort med henne och för att anförtro Maria böner och lovsånger.” 2682
Kommentar: Ordet ”anförtro” är endast ett teoretisk ord i försök att undvika tankar på någon slags ”fyrenighet”. I praktiken bedes till och sjungs lovsånger riktade direkt till Maria. Inom Katolska Kyrkan ber man t.ex. den s.k. ”Rosenkransen”. I den ingår att be även till Maria.
Ur Wilfrid Stinissens bok
Wilfrid Stinissen berättar i sin bok (s. 9) om hur han år 1979 fick en uppmaning av en stigmatiserad kvinna att predika om Maria i Sverige. Wilfrid försökte invända och sa att Maria är ett känsligt ämne i ett protestantiskt land, men kvinnan insisterade och sa: ”Tala i alla fall om Maria, också för protestanterna.”
Och så börjar Wilfrid: ”När Gud har ordnat det så att vi inte endast har en himmelsk Fader utan också en himmelsk moder, kan vi inte åsidosätta denna moder utan att skada oss själva.”
Wilfrid hävdar att det står om Maria överallt i Bibeln: ”Det är inte svårt att se hur Eva visar hän mot Maria liksom Adam mot Kristus, och hur Maria profetiskt antyds i löftet om seger över ormen (1 Mos 3:15) … För dem som har öron till att höra med (Mark 4:23) är Maria allestädes närvarande i Guds ord.” (s. 9-10)
Om Marias syndfrihet skriver Wilfrid: ”Från och med sitt livs första ögonblick har Maria varit fri från arvsynd. Den smitta från människans arvsynd som drabbar hela mänskligheten har Maria skonats ifrån. Hon har från början varit fullkomligt skuldfri.” (s. 11) ”I Maria är målet för hela mänsklighetens utveckling ett fullbordat faktum. I henne är paradiset redan återställt på jorden, i henne är Guds dröm om mänskligheten redan en konkret verklighet.” (s. 15) ”Hur kan vi betrakta Maria som en av våra egna, när vi vet, att något så typiskt mänskligt som synd och skuld är henne helt främmande?” (s. 16)
Angående Marias obefläckade avlelse, som en påve slog fast bl.a. med hänvisning till Luk 1:28 (”du högt benådade”), skriver Wilfrid: Det var kyrkans uppgift att så småningom under den helige Andes ledning upptäcka det som Gud faktiskt har menat, när han via ängeln gav Maria detta exceptionella namn. (s. 18)
Wilfrid skriver också om ”den vackra damen i Lourdes” (Maria) som den 25 mars 1858 uppenbarade sig för en fjortonårig flicka och sa: ”Jag är den obefläckade avlelsen.”
Wilfrid: ”Maria bekräftade själv det namn som kyrkan fyra år tidigare hade givit henne.” (s. 18) ”Maria var utan synd och behövde ingen rening. Ingenting behövde återställas i henne, eftersom ingenting var förstört.” (s. 89)
Wilfrid tolkar Joh 8:28-29: ”Jesus följer med Maria där hon går, han är fullständigt beroende av henne, såsom han i eukaristin är fullständigt beroende av prästen.” (s. 28)
När det gäller evangelieberättelsen om Marias besök hos Elisabet, skriver Wilfrid: ”Maria börjar redan här det som kommer att bli ett av hennes viktigaste uppdrag: att vara nådens medlarinna.” (s. 29)
Wilfrid frågar sig förundrat: ”Varför är en stor del av kristenheten så rädd att prisa Maria, när hon själv, i den helige Ande, har förutsagt att hela världen skall upphöja henne? Eftersom hennes kall är identiskt med hennes Sons kall angår det hela världen och måste därför också erkännas av hela världen.” (s. 30) ”Maria är inte bara kallad att bli moder till Guds Son, enligt Guds plan skall hon så småningom, som kyrkans inbegrepp och sammanfattning, bli hans brud.” (s. 36) ”Det nya människoparet, som grundar det nya förbundet och återställer det som det första människoparet har förstört, är inte Josef och Maria utan Jesus och Maria.” (s. 36)
Om Simeon i Luk 2 skriver Wilfrid: ”Simeon ser också hur Jesu sändning hör ihop med Marias. De utgör en enhet. Man kan inte skilja Jesus från Maria eller Maria från Jesus. Ibland är det Jesus som leder till Maria. Så var det för Johannes .. Joh 19:27.” (s. 46) ”Fast Maria deltar i Jesu frälsningsverk, deltar hon inte i hans förkunnelse.” (s. 46)
När det gäller Simeons ord i Luk 2:35 skriver Wilfrid: ”Innan Maria med kropp och själ blir upptagen i himlen måste hon vara smärtornas moder.” (s. 47)
Winfrid tolkar Marias ord ”De har inget vin” (Joh 2:3): ”Maria har ögonen öppna för de nygiftas nöd. Hon visar redan här att hon inte enbart är Jesu utan alla människors moder. Där det finns nöd, där finns också Maria.” (s. 54) ”Jesus och Maria är det nya människopar som återställer det som fördärvats av det första människoparet.” (s. 56)
Wilfrid tolkar händelsen då Maria står vid Jesu kors: ”I detta tragiska ögonblick är Maria med Jesus. Liksom Adam och Eva tillsammans har ödelagt Guds skapelseverk, så återupprättar Jesus och Maria det tillsammans.”
Wilfrid hänvisar till Andra Vatikankonciliet som säger: ”… där Maria stod inte utan Guds avsikt, svårt lidande med sin enfödde, och där hon i moderligt sinne förenade sig med hans offer genom att kärleksfullt samtycka till frambärandet av det offerlamm, som fötts av henne.”
Och Wilfrid fortsätter: ”Maria blir av sin Son indragen i hans egen lydnad mot Fadern … Maria står vid korset som en präst som firar mässa: hon offrar sin Son åt Fadern. Den Son som Fadern givit i hennes händer ger hon frivilligt tillbaka. Det offer som prästen frambär i eukaristin, har Maria framburit under korset … Utan Marias ”ja” under korset finns det ingen eukaristi … Varje smärta i hans kropp har sin motsvarighet i hennes hjärta.” (s. 61-62) ”Maria är den nya Eva inte enbart genom att Sonens lidande ekar i hennes hjärta, utan också genom att hon tillsammans med honom genomlider gudsövergivenheten. Med fog anser de heliga fäderna att Maria inte användes av Gud som ett rent passivt redskap, utan att hon med fri tro och lydnad medverkade till människornas frälsning.” (s. 63)
Wilfrid tolkar Jesu ord ”Se din mor” (Joh 19:27): ”Johannes representerar kyrkan och i sista hand hela mänskligheten. Jesus avstår från sin moder och ger henne åt kyrkan. Att kyrkan, dvs vi, har fått Maria till moder kan inte vara något likgiltigt, inte något som man efter eget godtycke kan ta emot eller avvisa. Att förneka sin moder har alltid ödesdigra följder.” (s. 63) ”Maria hade uppfostrat Jesus och format hans hjärta, så att han senare kunde säga om sig själv: Jag är mild och ödmjuk i hjärtat.” (s. 64)
”Varför låter vi oss inte tröstas av henne som vi kallar de bedrövades tröstarinna? Vårt förhållande till Fadern i himlen och till Maria vår moder ger oss en enastående chans att låta barnet, som döljer sig djupt inom oss, leva ut … Maria är alltid med, nu och i vår dödsstund. I det ögonblicket då hela livet får sin slutgiltiga mening är Maria mer än någonsin närvarande. Ingen behöver gå över tröskeln ensam. När vi dör tar Maria oss vid handen, och vid hennes hand gör vi vårt inträde i himlen.” (s. 64-65)
”Att ära Maria är att tillbe Anden, ty allt vad Maria är och har är en frukt av hans verk … Maria är ödmjuk och arbetar i det fördolda liksom Anden, han som inte ens har något eget namn … Aldrig hade Maria kunnat bli Jesu och vår moder om inte den helige Ande hade låtit henne få del av hans egen ”moderliga” funktion.” (s. 66)
Wilfrid citerar Joh 6:63, Joh 3:5, Rom 8:15 och talar om allt det som Anden gör: ”han tröstar i sorg och ger lindring i sjukdom, han tvättar det som är smutsigt, läker det som är sårat, gör mjukt det som är hårt. Allt detta kan också sägas om Maria. Det är Maria som på vår jord är tecknet på Andens moderliga kärlek. Något väsentligt hos Gud skulle inte ha blivit synligt och konkret för oss, om inte Maria hade funnits … Det finns ju ingenting i henne som inte hänvisar till Anden.
(Katoliken) Kolbe ser i Marias obefläckade avlelse en skapad replik av den oskapade obefläckade avlelsen som är den helige Ande.” (s. 67) ”Petrus är kyrkans ofelbarhet, Maria är hennes helighet … Jesus .. ger samtidigt Maria, sin brud, en världsomfattande dimension. Hennes moderssköte blir lika stort som kyrkan. Så stort att ingen kan lämna det. Alltid är vi in sinu matris = i moderns sköte.” (s. 71) ”För att Maria upptagits till himlen, har hon alltså inte lämnat oss. Tvärtom, just så har hon trängt djupare in i världen … från den begränsade närvaro som kännetecknat Maria så länge hon levde på jorden, gick hon genom upptagelsen över till en universell närvaro. Vart vi än är och vart vi än går, alltid och överallt är Maria hos oss. Hon uppfyller hela universum, Upp 12:1 … När vi under dagens lopp, på gatan eller under arbetet, ber Hell dig, Maria, talar vi inte i ett tomrum. Maria är närvarande, alltid … Tack vare upptagelsen står hon mitt i vårt liv.” (s. 74-75)
Wilfrid påminner om att det var en påve som år 1950 proklamerade Marias upptagelse som en dogm.
Wilfrid erkänner öppet och tydligt att de bibliska argumenten inte räcker för att försvara denna dogm, men hänvisar till traditionen och den helige Andens ledning. (s. 77) ”När kyrkan åkallar Maria som apostlarnas, martyrernas, jungfrurnas … drottning, är det därför att själva substansen i apostolatet, martyriet, jungfruligheten finns i Maria på ett fullkomligt sätt .. Maria däremot har sin plats i kyrkans centrum .. När helgonen är lampor, då är Maria solen .. Det borde bli en reflex hos oss att vända blicken till Maria när vi tänker på kyrkan .. Att meditera över Maria är alltid också att meditera över kyrkan, och omvänt.” (s. 80-81) ”Ty genom predikan och dopet föder Maria de av den helige Ande undfångna och av Gud födda barnen till nytt och oförgängligt liv.” (s. 82)
”Varje kristen borde låta sitt liv präglas av Maria.” (s. 83) ”Den dunkla nattens djupaste smärta, att förlora Gud, har Maria genomlidit, tillsammans med Jesus … Maria vet hur det känns när man förlorar Honom, som utgör hela livets mening. Genom att hon själv har gått igenom den mörkaste av alla nätter, kan hon vara en stjärna för alla som på sin vandring mot Gud brottas i trons mörker.” (s. 92)
Wilfrid citerar Bernhard av Clairvaux som skriver: ”I alla faror, i all ängslan och allt tvivel, tänk på Maria, anropa Maria. Om du följer henne, skall du aldrig gå vilse. Om du anropar henne, skall du aldrig förtvivla. Om du rådfrågar henne, skall du aldrig ta miste. Om hon beskyddar dig, skall du aldrig behöva frukta. Om hon leder dig, skall du aldrig tröttas ut. Om hon är dig bevågen, skall du nå fram till målet.” (s. 93) ”Maria har fått den ursprungliga morgonstjärnan, Lucifer, att falla från himlen (Jes 14:12) och har själv trätt in i hans ställe.” (s. 93)
Kommentar: Vill vi vara bitska kan vi säga att här har Wilfrid i alla fall rätt vad avser Katolska Kyrkans Maria, fast kanske inte så som han tänker sig.
”Åter kan man ställa frågan: räcker det då inte med Jesus? Är inte han vårt ljus och vår frälsning? Jo, det räcker med honom. Men det går lättare när Maria är med. Många har erfarit att när Gud och Jesus Kristus höljs i dunkel, är Maria fortfarande kvar.” (s. 93)
Kommentar: Ett till en början suspekt jakande svar glider snabbt över till ett svar som egentligen gör Maria förmer än Kristus. Så vem behöver vi egentligen mest?
I sista kapitlet skriver Wilfrid om Mariakulten och säger till synes rannsakande att den kulten ibland har gått för långt. Han skriver bl.a.: ”Åter andra betraktar henne som världens medskapare, tillsammans med Gud, eller som ett komplement till Treenigheten. Den helige Bernardinus av Siena tvekar inte att försäkra, att Maria i vissa hänseenden är större än Gud!” (s. 96-97)
Kommentar: Wilfrids egna formuleringar om Maria gör henne minst sagt till ett ”komplement” till treenigheten.
”Så länge man låter Maria vara vad hon är, nämligen vägen till Jesus, finns det ingen risk att hon intar en för stor plats i vårt liv … Maria-kulten består framför allt i att låta Maria bli verklig i vårt liv, att ge henne tillfälle att bli det som hon är avsedd att vara … Maria blir verklighet i den kristnes liv när denne lever genom henne och med henne och i henne … Att leva genom Maria är att erkänna henne som drottning i vårt liv. I stället för att på egen hand besluta vad man vill göra, lägger man bestämmanderätten i Marias händer. Hon är långt mer skarpsynt än vi, när det gäller att skilja på vad som gagnar och vad som skadar oss. Hon är Guds levande vishet därför att hon så helt stod och står till hans förfogande. När det är hon som förmedlar nåden blir ingenting förvridet eller förvanskat.” (s. 97-98)
Wilfrid citerar Kolbe: ”Att vara ett redskap i hennes händer, att endast göra vad hon vill. Man måste tillåta henne att uppfostra oss såsom hon uppfostrat Herren Jesus.” (s. 98-99)
Wilfrid fortsätter: ”I praktiken innebär detta att man under dagens lopp då och då säger ”stopp” och tar sig tid att konsultera det goda rådets moder.” (s. 99)
Wilfrid citerar Therese av Lisieux: ”Innan jag grep pennan, knäböjde jag vid Mariastatyn, jag bönföll henne att föra min hand, så att jag inte skriver en enda rad som hon inte skulle tycka om.” (s. 99)
Wilfrid citerar Kolbe: ”Låt oss överlämna oss åt hennes ledning, låt oss vara lugna, lugna och inte försöka att göra mer eller fortare än hon vill. Vi får låta henne bära oss, hon tänker på allt, hon sköter om alla våra behov till själ och kropp; låt oss ge henne varje svårighet, varje smärta och låt oss förtrösta på att hon sörjer bättre för oss än vi kan det själva. Alltså frid, frid, mycket frid tack vare en obegränsad tillit till henne.” (s. 99)
Wilfrid skriver att det inte är riskfritt att följa helgonen eftersom de har sina fel och brister, och så fortsätter Wilfrid: ”Den som söker efterfölja Maria löper däremot ingen risk. Hon var från början helt syndfri och samtidigt människa som vi. När Kristus är rättfärdighetens sol (Mal 4:2) är Maria rättfärdighetens spegel.” (s. 101)
”Att leva med Maria är alltså att försöka handla som Maria har handlat, eller skulle ha handlat om hon hade befunnit sig i samma situation. Man tar Maria som förebild och norm.” (s. 102)
”Man kan också leva med Maria när man läser Bibeln. Hon kan lära oss att läsa Guds ord såsom hon har lärt Jesus att läsa det … Att läsa evangeliet med Maria betyder framför allt att se Kristi ord förkroppsligade i henne. När vi läser att Jesus svarar den skriftlärde: ”Det förnämsta budet är detta: du skall älska Herren, din Gud, av allt ditt hjärta och av all din själ och av allt ditt förstånd och av all din kraft”, kan vi låta detta abstrakta ord bli konkret genom att se på Maria. Hon är den ende som fullständigt konsekvent har uppfyllt det första budet och bevarat hela sin kraft för Gud … På varje sida i evangeliet borde vi klistra Marias bild och så göra Jesu ord till kött och blod.” (s. 103-104)
”Maria kan också vara med när vi firar eukaristin … varje kommunion är också en påminnelse av Marias ja-ord, som fick Ordet att bli kött.” (s. 104)
”Att leva i Maria är att veta att man har en moder och att man är omsluten av hennes moderliga kärlek. Hon är himlens port genom vilken Guds ömhet strömmar över världen.” (s. 104)
”Om Maria är vår moder, som visar oss Guds moderliga kärlek, är det naturligt att anropa henne.” (s. 105)
”Om vi alltså ber om något som är mot Guds vilja, kommer Maria att på ett kärleksfullt sätt vända bönen mot oss själva. Hon kommer oss att ändra inställning, så att vi börjar acceptera Guds vilja. Att leva i Maria är att utan förbehåll våga anförtro sig åt hennes moderliga, formande kraft. Maria älskar att arbeta i det fördolda, att utnyttja nattens tystnad och frid. Därför är det så betydelsefullt att på kvällen, innan man somnar, anförtro sig själv och sitt liv i hennes händer.” (s. 106-107)
”Maria upphöjdes av Herren till drottning över allting, så att hon skulle göras än mer lik sin Son.” Katolska Kyrkans Katekes (966)
Om kommande Mariadogm
Den belgiske teologen och professor Jean Galot SJ har skrivit en artikel om Maria som ”medfrälserska”. Sannolikt är det just detta som står på tur att bli nästa stora Mariadogm som kommer att proklameras som ofelbar sanning. Det kommer att bli en helt naturlig utveckling när det inträffar.
Jean Galot ger i sin artikel flera exempel på när Johannes Paulus II använt begreppet ”medfrälserska” om Maria. Här ett exempel: ”Den 24 mars 1990 vänder sig den helige Fadern till medfrälserskan om att hon måtte hjälpa de sjuka och lidande: ”Heligaste Jungfru Maria, medfrälserska för människosläktet vid sonens sida, ge oss alltid mod och tillförsikt!”.
Galot skriver i slutet på sin artikel: ”Enbart det Johannes Paulus II sagt om Maria under sitt pontifikat skulle vara helt tillräckligt för att lägga grunden till den nya, sista och största marianska dogmen.” Klicka här för att läsa hela artikeln.
Slutkommentarer
Katolska Kyrkans Mariakult med dess dogmer har utvecklats under tidernas gång. Särskilt avgörande händelser är år 1854 då dogmen om Marias obefläckade avlelse proklamerades, och år 1950 då dogmen om hennes kroppsliga upptagande till himlen proklamerades.
Det finns emellertid ingen anledning att tro att dessa dogmer kring Maria skulle vara de sista. Ty för Mariakultens utveckling finns inga egentliga gränser, utvecklingen kommer att fortskrida.
Hur ska då vi icke-katoliker bemöta all denna Mariakult?
När man svarar på en sådan fråga måste man vara medveten om att Mariakulten med dess dogmer bara har kunnat uppstå på grund av andra dogmer som Katolska Kyrkan lär. Dit hör främst läran om Traditionen som anses ledd av den helige Ande, och läran om påvens ofelbarhet. Inom Katolska Kyrkan jämställs dessa två storheter med den ”bibel” man använder (som inkluderar apokryferna). Någon slutlig uppenbarelse i och med Bibeln avvisar katoliker bestämt.
Om Traditionen skriver Katolska Kyrkans Katekes:
”Denna levande överföring (läroämbetet), som sker i den helige Ande, kallas ”Tradition” till skillnad från den heliga Skrift, även om den hänger nära samman med Skriften … Båda, Skriften såväl som Traditionen, bör därför tas emot och hållas i ära med samma hängivenhet och vördnad … Den heliga Traditionen och den heliga Skrift bildar tillsammans den heliga skatt som har anförtrotts kyrkan – Guds ord.” 78, 82, 97
Om Påvens ofelbarhet skriver Katolska Kyrkans Katekes:
”För att kyrkans herdar skall kunna fullfölja detta uppdrag (läroämbetets herdeuppdrag) har Kristus försett dem med ofelbarhetens särskilda nådegåva i tros- och moralfrågor … Biskopen i Rom, biskopskollegiets huvud, innehar denna ofelbarhet i kraft av sitt ämbete.” 890-891
Dessa två dogmer innebär i förlängningen att nya läror oavbrutet kan växa upp och utvecklas inom Katolska Kyrkan. Så har under hela historien skett och så kommer att ske.
Detta får som följd att ljuset egentligen inte ska riktas mot Mariakulten i sig, utan mot allt det som gör Mariakultens dogmer möjliga, dvs Katolska Kyrkans läror om Andens fortsatta uppenbarelser i och genom Traditionen, samt påvens ofelbarhet. Ty det är där vi finner källan till Mariakulten med dess dogmer.
Katolska Kyrkan erkänner villigt och utan att rodna att Mariakultens alla dogmer inte har något uttryckligt stöd i Bibeln. Att därför säga till Katoliker att Mariakulten med dess dogmer inte är förenliga med Bibeln är meningslöst. Vi är nämligen båda överens om detta. Bibelargument biter alltså inte det minsta på en sann katolik.
Den Lutherska, Protestantiska och Evangelikala kristenheten fäster däremot ingen avgörande vikt vid traditionen, och ingen påve erkänns heller. För oss är det i stället så att Guds uppenbarelse har en gång för alla givits mänskligheten i Bibeln. Ledordet har alltid varit för oss – Skriften allena.
Den helt avgörande frågan, i konfrontationen med Mariakulten, blir därför om det är Skriften allena som ska gälla i Guds församling eller ej.
Om inte, då är det inget som hindrar att Katolska Kyrkan kan ha rätt i sin Mariakult. Då kan det vara fritt fram att hänge sig åt den med lust och kraft. Ja, det kanske till och med är nödvändigt.
Men om Skriften allena är den rätta normen och regeln för Guds församling, då måste med nödvändighet Mariakulten och dess med Bibeln oförenliga Mariadogmer hamna under den dom som Paulus uttalar i Galaterbrevet 1:6-9.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 4th, 2008 at 12:42 f m Citera och svara denna kommentar
En sak som jag märkt när jag läser om diverse villoläror, är att jag får agg till människorna det skrivs om och det tror jag inte är rätt! Vi måste varna för det vi ser, men ändå älska villoläraren och dömma villoläran , alltså skilja på sak och person. Det finns en rätt kritik, men om kritiken kommer utifrån agg, sprider man agg istället för sund kritik.
Mvh Björn
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 4th, 2008 at 10:08 f m Citera och svara denna kommentar
Björnen,
Du har naturligtvis en poäng i det du skriver.
Jag tror att jag är lite mindre rund i hörnen än andra och kan beskriva hur jag tänker:
Genom åren har jag hört massvis med predikanter som vill varna för något de anser är felaktigt. Men de är så snälla och så försiktiga att deras varning knappt märks om man inte tidigare suttit vid kaffebordet med denne och hört vad de egentligen tänker och menar. Kritiken når inte fram. Den dör.
Då lever jag hellre med att ni som lyssnar får mildra mina ord än att de inte når fram.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 4th, 2008 at 1:03 e m Citera och svara denna kommentar
Haggaj
Jag läste vid något tillfälle att det säljs mariastatyer och andra katolska saker på livets ord, är det verkligen så, är detta styrkt? I så fall är det riktigt illa. En annan sak som jag tänkt på, med Ulf Ekmans helomvändning mot RKK, Tänk om han är så smart att han, som det står i 1 kor 9:19-22 att han vill bli som dem för att om möjligt vinna några, du vet jude för juden osv.
mvh Björnen
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 4th, 2008 at 1:06 e m Citera och svara denna kommentar
det har blivit något fel. Jag har ingen webbplats
mvh Björnen
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 4th, 2008 at 1:28 e m Citera och svara denna kommentar
Björnen,
Då är han nog smartare än vad han bör.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 4th, 2008 at 6:30 e m Citera och svara denna kommentar
Björnen undrar angående försäljning av mariastatyer på LO.
Det har skrivits en hel del här på bloggen angående detta tidigare. Du kan även se här:
http://www.midnattsropet.se/2006/04/livets-ord-ppnar-fr-katolsk-mariadyrkan.html
http://my.opera.com/Andy%20Glandy/blog/2007/09/22/ekumenikens-frukter
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 4th, 2008 at 10:46 e m Citera och svara denna kommentar
mirre
Tack för länkarna!
Mvh Björnen
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 5th, 2008 at 6:01 e m Citera och svara denna kommentar
Björnen! Jag har nu hittat mer angående din fråga. Se
http://aletheia.se/2008/09/10/minns-ni-den-11-september/#comment-113122
Klockan 9:39 strax nedanför finns svaret från Livets Ords VD att mariastatyetten sålts i butiken.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 5th, 2008 at 8:51 e m Citera och svara denna kommentar
mirre!
Jag tackar!
mvh Björnen
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 7th, 2008 at 12:56 e m Citera och svara denna kommentar
Det är D-dagen för Ulf Ekman: D som i Dom.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 7th, 2008 at 2:55 e m Citera och svara denna kommentar
Björnen, angående din fråga ifall Livets ord säljer mariastatyetter. På Maria bebådelsedag 2006 hände sig följande:
”I slutet av mötet, efter att man bedit Gud om att få bli mer lik Maria, tog Ekh fram en kartong, och plockade fram två skulpturer. ”Vem kan det här vara?” frågade han, och fortsatte:
-Här är mamma Maria och Jesuspojken. Går för att hämta vatten. Det här är gediget, riktigt konsthantverk. De här är tillverkade… vi köper de här från ett kloster utanför Jerusalem i Israel. Och jag vet en sak som de gör på det klostret. Vet du vad de gör? De ber för dig. De lever ständigt inför Herrens ansikte…” (utdrag ur Midnattsropet)
Hela texten finns att läsa här:
http://www.midnattsropet.se/2006/04/livets-ord-ppnar-fr-katolsk-mariadyrkan.html
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2011 at 9:53 e m Citera och svara denna kommentar
Ja nog är man eniga nu, man gör gemensam sak och besöker påve-stolen, pingst ffs, Ulf Ekman Peter Haldorrf, Sten Gunnar Hedin, Aborelius – jesuitpräst, nu ska det hyllas i mystikens högborg, ockultismens säte och blandreligionens borg, ”där skall gastarna ropa till varandra”!
Rev 17:13 Dessa hava ett och samma sinne, och de giva sin makt och myndighet åt vilddjuret.
Job 5:3 Jag såg en dåre, fast var han rotad, men plötsligt måste jag ropa ve över hans boning.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara