onsdag, november 5th, 2008...8:41 e m
Väckselse på tempelberget
Ni som följer mina artiklar om ändens tid vet att denna höst kan (lägg märke till att jag skriver ”kan”) vara början på den sista sjuårsperioden innan Jesus kommer tillbaka. Här kommer en video med två herrar som också ser att någonting speciellt håller på att hända. Det är direktorn för Tempelinstitutet i Jerusalem, Yehodah Glick och Rabbi Chaim Richman som samtalar om vad som hänt på tempelberget under Sukkot (Lövhyddohögtiden) nu i oktober. I tvåtusen år har det varit tyst. Men nu har man genomfört Hakhelsermonin på tempelberget. Denna sermoni genomfördes vart sjunde år på tiden före templets förstörelse år 70. Polisen är rädd att deras arrangemang skall sätta igång tredje världskriget. Nu ser de hur judar kommer – rabbiner av olika slag precis som vanligt folk – för att möta Gud ansikte mot ansikte och förnya förbundet med honom.
Jag fick ett mail idag från pastor Mark Biltz idag. Om ni inte får hans nyhetsmail så kan ni beställa dessa här. Han berättar att den judiska månaden Cheshvan, som är den andra civila måndaden i kalendern, var den månad som Syndafloden bröt ut på Noas tid:
Det år då Noa blev 600 år, den sjuttonde dagen i andra månaden, den dagen bröt alla det stora djupets källor fram och himlens dammluckor öppnades och regnet strömmade ner över jorden i fyrtio dagar och fyrtio nätter. (1 Mos 7:11-12)
Syndafloden kom 1000 år före Mose och årsdagen av denna dag i den judiska kalendern infaller den 15 november. Förutom att denna dag var starten på syndafloden så skall det enligt Biltz (jag har inte kollat upp detta) också vara den dagen som Sodom och Gomorra förstördes. Det är också den 15 november som världens nationer nu skall samlas i Washington D.C. för att diskutera den nya världsordningen.
Han skriver också om finanskrisen och att det planeras för ”sharia banking” med talare ni kan läsa om här. Mötet om sharia banking är imorgon den 6 november. Vi på Aletheia har ju fått god hjälp av Marcus att hålla isär de finansiella begreppen, så jag överlåter åt honom att kommentera mer precist vad som är i görningen i det finansiella systemet.
Se videon med Glick och Richman och förstå att de känner att det är väckelse på tempelberget.
Läs också:
http://universaltorah.com/programming/2008/10/23/temple-mount-awakening-rabbi-chaim-richman-yehudah-glick-sukkot-5769.htm
http://www.templeinstitute.org/events.htm
http://www.beithamikdash.tv/











24 kommentarer
november 5th, 2008 at 11:28 e m Citera och svara denna kommentar
Intressant läsning!
Guds plan stoppas inte! Inte av nån här på jorden om än jordens mäktigaste!
Det betyder inte att jag ser på detta utifrån samma förståelse.
Problemet med detta tänkande är ju att vi i princip inte väntar på Jesus utan först behöver invänta antikristen om ju råkar komma innan Messias kommer. Jesus profeterade i Joh.5:43 ”Jag har kommit i min Faders namn, och ni tar inte emot mig. Men kommer det någon annan i sitt eget namn, honom tar ni emot.” Jag tror att han här syftar på antikristen som ska komma, den falska profeten i uppenbarelseboken som också antyds i 2 Thess 2: ”Han som nu håller tillbaka måste endast först röjas ur vägen. 8 Sedan skall den laglöse öppet träda fram. Men honom kommer Herren Jesus att döda med sin muns anda och förgöra, när han visar sig vid sin ankomst. 9 Den laglöses ankomst är ett verk av Satan och sker med stor kraft, med lögnens alla tecken och under 10 och med all slags orättfärdighet som bedrar dem som går förlorade, eftersom de inte tog emot sanningen och älskade den, så att de kunde bli frälsta. 11 Därför sänder Gud en kraftig villfarelse över dem så att de tror på lögnen”
Antikristen är alltså på scenen innan Messias kommer, framgår tydligt.
Då betyder det att vi ska hålla ögonen öppen för den laglöse alltså för när han träder fram då vet vi att Jesus tillkommelse är nära… Men så ska vi väl inte invänta honom? Då får vi fel fokus! Församlingen tror jag har rykts bort innan den laglöse uppenbarar sig, kan inte ens uppenbara sig medan församlingen är på jorden.
Bara när detta är rätt tolkning kan vi utan ängslan för vad som komma skall se fram emot Jesu ankomst, annars är det vedermödan som gäller!!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 6th, 2008 at 1:26 f m Citera och svara denna kommentar
Kan vara Obama Antikrist?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 6th, 2008 at 1:30 f m Citera och svara denna kommentar
theodor skrev:
Då betyder det att vi ska hålla ögonen öppen för den laglöse alltså för när han träder fram då vet vi att Jesus tillkommelse är nära… Men så ska vi väl inte invänta honom? Då får vi fel fokus! Församlingen tror jag har rykts bort innan den laglöse uppenbarar sig, kan inte ens uppenbara sig medan församlingen är på jorden.
Bara när detta är rätt tolkning kan vi utan ängslan för vad som komma skall se fram emot Jesu ankomst, annars är det vedermödan som gäller!!
Fred:
Men det kan väl inte vara berättigat att läsa in i Guds ord meningar bara utifrån önsketänkningar som går tvärs emot vad som klart framgår av Skriften. Anledningen till att Jesus påtalade ”förödelsens styggelse” som ett tidstecken var givetvis för att lärjungarna eller deras efterföljare i den yttersta tiden skulle låta varna sig och veta var i tiden relativt Herrens tillkommelse och ändens tid de då skulle befinna sig. Detsamma kan sägas om Paulus angivelse av ”den laglöses” uppträdande i Guds Tempel före församlandet av de troende till Kristus på Hans tillkommelses dag. Om det här är nytt för dig så skulle jag varmt rekomendera dig att besöka min hemsida där du hittar ett stort antal artiklar som visar på att församlingen kommer att vara med rakt igenom vedermödan och därför i god tid behöver ta del av Bibelns profetiska undervisning angående den yttersta tiden.
http://hem.bredband.net/b226694/intro_pt.htm
Maranatha!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 6th, 2008 at 9:25 f m Citera och svara denna kommentar
Tack för en fin presentation av de här mycket intressanta och förmodligen profetiskt högaktuella händelserna på tempelplatsen. Man måste ju annars fråga sig hur den här andliga jordbävningen kan ha tilldragit sig mitt i fokus för hela världspressen i världens mitt på tempelberget i Jerusalem utan att det så vitt jag har märkt tidigare observerats med så mycket som en notis i massmedia! Ca 5000 Israeler som samlades på och vid tempelplatsen för att ta del i den här återupptagna Bibliska ceremonin som inte genomförts sedan templets förstörelse år 70! I videopresentationen talades om att man proklamerade en förnyelse av kontraktet eller förbundet.
Shalom!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 6th, 2008 at 10:10 f m Citera och svara denna kommentar
Fred Ö,
Jag tror det ligger i myndigheternas intresse att inte lyfta fram detta för mycket. Av både politiska och religiösa skäl.
Vi kan ju tänka oss att trycket ökar på tempelberget för varje högtid nu. Men samtidigt var detta firande något som endast skall göras en gång per sjuårig sabbatscykel om jag fattade saken rätt. men det var ett par millenier som någon gjorde det …
Jag skulle inte bli förvånad om detta leder vidare till någon form av judisk ”väckelse” som i sin tur kommer att bli en viktig bricka i spelet i ändens tid.
Utgångspunkten att de söker förnya förbundet med Herren och söker honom ansikte mot ansikte ser jag som positivt. Vart det hela så småningom tar vägen är en annan fråga.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 6th, 2008 at 2:18 e m Citera och svara denna kommentar
Som att läsa en bra deckare….
Jag ser ditt lilla ord ”kan” – men vad är ”kan” för ord? Är du inte inne i spekulation då?
Haggaj, skojar du? Det är möjligt att du har rätt (eller ni) att detta är de sista åren men vad spelar det för roll? vad är det för skillnad mellan profetia, eskatologi och spådom? Det måste ligga i betraktarens öga att kunna avgöra det.
Detta är din bloggsida så du ska ju naturligtvis skriva vad du vill och jag går med jämna mellanrum (flera gånger varje dag faktiskt för att se dina ämnen) men detta är rent sensationsprat, det är som att läsa en spännande artikel i en kvällsblaska, mycket nära spådom. Kom med rejäla bevis istället.
Vad är vår uppgift som kristna egentligen? ska vi inte peka på Jesus och hans verk på golgata?
Denna bloggsidan tappar fokus och udd anser jag.
Maranata utan fruktan.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 6th, 2008 at 3:07 e m Citera och svara denna kommentar
Gjorde en sökning på nätet för att få reda mer om den här uppmärksammade Hakhelceremonien, och speciellt var jag ute efter att ta reda på innehållet i den Bibelläsning som föreskrivs ingå i ceremonien.
Du hittar dem här:
http://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/744097/jewish/Hakhel-in-the-Holy-Temple.htm
Before he begins to read, the king recites a blessing on the Torah—the same one recited before receiving an aliyah to the Torah. He then reads the following sections from Deuteronomy: 1:1-6:9 (this section concludes with the Shema); 11:13-21 (the second section of the Shema); 14:22-27 (a section that discusses the obligation to tithe produce—especially relevant during Sukkot, the Harvest Festival); 26:12-25 (anther section discussing the tithes); 17:14-20 (a brief section discussing the laws pertaining to a Jewish king)9; and he concludes with 28:1-69 (blessing and curses).
Shalom!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 6th, 2008 at 3:13 e m Citera och svara denna kommentar
På den här sidan från ”The Temple Institute” kan du läsa mer om hur man genomförde Hakhelceremonien. Där kan du också se ett bildspel som visar på ceremoniens genomförande.
http://www.templeinstitute.org/hakhel_ceremony_5769.htm
/Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 6th, 2008 at 3:26 e m Citera och svara denna kommentar
anonym,
Vad det spelar för roll om vi nu skulle vara inne i en sista sjuårsperiod? Allt skulle jag nog vilja säga.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 6th, 2008 at 3:59 e m Citera och svara denna kommentar
men Haggaj…du är inte den förste och inte den siste med dessa spekulationer, vad är ditt syfte med att gång på gång komma in på den sista tiden? varför inte gå till botten med tros-, och samfundsfrågor som du gjorde för ett halvår sedan?
Som jag skrev på en annan av dina bloggar så har det ju alltid varit spekulationer vid något speciellt tillfälle. Senast vid millennieskiftet.
Vill du skrämma folk till frälsning eller bättring? Hur kommenterar du allt som har sagts innan? Talet om Jesu återkomst efter börskraschen 1987 eller efter 1:a och 2:a världskriget?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 6th, 2008 at 4:35 e m Citera och svara denna kommentar
anonym,
Sa inte Jesus att vi skulle lära oss genom att se på fikonträdet?
”Lär av en jämförelse med fikonträdet. När kvisten blir mjuk och bladen spricker ut vet ni att sommaren är nära. På samma sätt vet ni när ni ser allt detta hända att han är nära, utanför dörren.” (Matt 24:32-33)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 6th, 2008 at 5:04 e m Citera och svara denna kommentar
Anonym
Matt.16:2.Men han svarade och sade till dem: ”Om aftonen sägen I: ‘Det bliver klart väder, ty himmelen är röd’,
3. och om morgonen: ‘Det bliver oväder i dag, ty himmelen är mulen och röd.’ Ja, om himmelens utseende förstån I att döma, men om tidernas tecken kunnen I icke döma.
Uppenbart skall vi bedöma tidernas tecken, det kanske blir oväder.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 6th, 2008 at 5:35 e m Citera och svara denna kommentar
Observer: va?
Haggaj: Den där liknelsen om fikonträdet har jag hört förut på en bandserie men det var 1989. Då hade en eskatolog räknat fram att det från Adam till Abraham var 1948 år. Från Abraham till Jesu födelse 1948 år och från Jesu födelse till Israels självständighet 1948 år – och på något sätt kunde man räkna ut att en generation var 42 år. 1948 + 42 = 1990. Då skulle domens dag vara. På med vita kläder, ut på åkern, sälj allt du har…
Vad är det som säger att dina förutsägelser är det rätta?
Om jag försöker ställa mig i en position utanför kristna sammanhang och betrakta det som händer i kyrkan jämfört med det som händer utanför så är det, när det kommer till andliga ting inte mycket som skiljer; de har spåkvinnor eller tarotkort som nästan stämmer. Vi har ”profetior” som nästan stämmer. Vi har helandeevangelister, de har healers och stenar. VI har tungotal; de har tungotal.
Vad är det som gör att Jesus lyser starkare än andra i det andliga mörkret? Var är fokus? Är det verkligen på kommande tider som vi uppenbarligen inte lyckas träffa rätt på som mänsklighet?
Jag tror att okristna människor skrattar åt vår dumhet och att saltet mister sin sälta.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 6th, 2008 at 6:11 e m Citera och svara denna kommentar
anonym,
Om jag redovisar en del fakta som alla pekar åt samma håll, vad ser du för farligt i att dessa fakta presenteras? Blir du rädd?
Vill du att vi skall sluta tala om Jesu tillkommelse?
Jag tänker inte sluta.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 6th, 2008 at 6:30 e m Citera och svara denna kommentar
Anonym
Ps. 90:10 Vårt liv varar sjuttiotio år eller åttio år, om det bliver långt; och när det är som bäst, är det möda och fåfänglighet, ty det går snart förbi, likasom flöge vi bort.
Detta anser jag är en generations längd.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 6th, 2008 at 7:00 e m Citera och svara denna kommentar
Oppppps!
Stavfel: skall vara sjuttio år.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 6th, 2008 at 9:04 e m Citera och svara denna kommentar
Haggaj: Frågan är om det verkligen är fakta eller fiktion. Frågan är vad du vill uppnå.
Om Jesu återkomst ska man tala men ”om den dagen eller stunden vet ingen, inte ens människosonen”. Det är lite som att läsa en spännande roman om dina spekulationer om hur det ska bli, men det är kanske så du vill ha det?
Dessutom talar alla om lidanden i den sista tiden. Vad hände med ”som en tjuv om natten”?
Men vad viktigare är; Vad hände med nåden och frälsningen och syndernas förlåtelse?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 6th, 2008 at 9:25 e m Citera och svara denna kommentar
Anonym
Jag har bara möjlighet att skriva på mobilen. Ber att få återkomma imorgon när jag har tillgång till datorn.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 13th, 2008 at 8:31 f m Citera och svara denna kommentar
Maria skrev den sjätte November: ”Kan vara Obama Antikrist?”
Grammatiken är ju inte helt tydlig men man förmodar att ”hon?” (man vet ju aldrig med pseudonymer) menar ”Kan Obama vara Antikrist?”
Maria, visa mej var i Bibeln anonyma slag under bältet välsignas av Gud!
Hitler började sin holocaust med en liknande fråga till ett intet anande parlament:
”Hur skall vi lösa Judeproblemet?”
Ingen visste då att det fanns ett ”Judeproblem”!
Demagogi är förvisso inte Herrens taktik. Inte heller anklagelser i lönndom. Läs Job och se var sådana anklagelser har sitt ursprung.
Obama är en människa precis som du och jag. Han har samma valmöjligheter som du och jag. Endera håller han sig till Sanningen eller också gör han det inte. Resultatet av hans val kommer att ha större konsekvenser än ditt och mitt val.
Jag är tacksam att jag inte behöver kämpa med de frestelser han (Obama) kommer att tvingas utstå. Historien kommer att visa om och hur han klarade sig.
Obama är säkert inte Messias och låt oss hellre be till Gud att han inte faller i den gropen själv. Bibeln är ju tydlig i uppmaningen att be för överheten.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 13th, 2008 at 11:45 f m Citera och svara denna kommentar
Men Kamau, många pekade väl också ut Hitler som en potentiell Antikrist. Visst idag med historiens facit i hand vet vi ju att han inte var den slutlige Antikrist, men inte var det väl fel att pröva i vilken mån hans meriter överensstämde med Bibelns tecknade bild av Antikrist. När Antikrist sedan framträder så är det givetvis viktigt att vi känner igen honom. Det handlar ju om ett tidstecken som ingår i scenariot för ändens tid som vi uppmanas av Herrren Jesus själv att inte ta miste på. Hur skall vi kunna vara vakande inför tecknen som förebådar Herrens tillkommelse och tidsålderns slut om vi inte vaktar på världspolitiska händelser och makthavare som tillträder och ställer oss frågande om deras eventuella relevans som tidstecken. Om vi nu lever i den yttersta tiden så måste väl innehavaren av vad som anses vara världens mäktigaste ämbete, presidenten för USA , vara ett närmast själskrivet objekt för vår granskning i det avseendet oavsett vilken karismatisk eller sympatisk person vi tycker han är. Av den anledningen så menar jag att vi som ”vakande” lärjungar rentav har en skyldighet att granska den tillträdande presidenten i USA i det här avseendet, och visst finns det ett och annat som tyder på att Obama skulle kunna spela en avgörande roll i ändetidens slutspel. Enligt den här rapporten från BBC har det t ex framkommit uppgifter som om de bekräftas tyder på att Obama har nära släktband med en Beduinstam i Israel med rötter i Syrien. Man söker nu kontakt och gemenskap med sin förlorade son, till vilken man ställer stora förhoppningar till.
Obamas ”förlorade” Beduin stam jublar över valsegern och förväntar sig nu att Obama skall träda fram som fredsfursten som löser konflikten i mellerta östern och gör slut på alla krig.
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/us_and_americas/us_elections/article5142206.ece
From The Times
November 13, 2008
8,000 Beduins stake their claim as the lost tribe of Barack Obama
A sheikh in Galilee says he has evidence that he and his family are linked by blood to the new President
Now Barack Obama is being claimed by not one but as many as 8,000 Beduin tribesmen in northern Israel.
Although the spokesman for the lost tribe of Obama has yet to reveal the documentary evidence that he says he possesses to support his claim, people are flocking from across the region to pay their respects to the “Beduin Obama”, whose social standing has gone through the roof.
…..
Sheikh Abdullah swears that he has papers and pictures to back up his claim but has promised his mother not to divulge them until he has presented them to Mr Obama, something he hopes will happen once his “relative” is in the White House.
“We want to send a delegation to congratulate him, and we know we’ll get an answer soon,” he grinned.
Sheikh Abdullah’s renown as the relative of the soon-to-be most powerful man on Earth has spread like wildfire among the Arab community of northern Israel, and especially among Beduins, a formerly semi-nomadic group of pastoralists corralled into townships by the modern state of Israel.
Two baby boys born into the sheikh’s large clan have even been named Obama.
“We knew he’d win,” the sheikh said, constantly interrupted by a barrage of phone calls from wellwishers and those hoping to cash in on his newfound wasta, an Arabic term denoting influence or clout. “We have always been a lucky family.
“We hope he’ll end all wars and intervene here to solve our problems in Israel. The Beduin are the people who suffer the most here,” he added while greeting a wellwisher from Ghajar, an Arab town divided between Israel and southern Lebanon, the bitter legacy of the Jewish state’s long occupation of southern Lebanon.
“We hope to God that Obama will solve the problem of Ghajar,” said Sheikh Issam al-Khalil, a leading citizen of the divided town, whose residents mostly speak Hebrew and Arabic but many of whom consider themselves as originally Syrian.
Shalom!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 13th, 2008 at 12:14 e m Citera och svara denna kommentar
Fred, håller helt med dej att vaksamhet är på sin plats. Vi har ju fått det uppdraget.
Visst är det speciellt att världen tagit så stor del i detta val.
Men var fanns ”de vaksamma” när Busch blev vald och i alla fall i Holland, där jag bodde då, togs han emot som en stor välsignelse av main stream evangelicals.
Vi kan nu se summan och jag höll inte med dem då och ännu mindre nu.
Bör man inte ”döma” av frukten istället för sensationella historier i förväg. Min resumé av den utgående presidenten kan inte bli annat än negativ på alla punkter.
Det är inte Obama som gjort USA till en aggressiv imperialist.
Och skulle det visa sig att han inte klarar av att ha den makt han får törs jag påstå att den utgående presidenten berett en väg för detta.
Men låt oss vänta och se. Biblen säger ju att vi skall kunna känna igen drakrösten. Vaksam är inte samma som misstänksam.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 13th, 2008 at 1:48 e m Citera och svara denna kommentar
Kamau, jag tror nog att det är för tidigt att helt räkna ut Bush och hans gäng ännu. Vad händer om Obama skulle bli skjuten, följt av upplopp från hans förbittrade anhängare som förmodligen skulle ge den nuvarande ledande klicken skulden för dådet. Skulle tro att undantagstillstånd skulle införas på obegränsad tid, …..
Och det saknas dessutom inte uppslag på förslag på Bush som Antikrist. Har själv varit inne på det spåret, men just nu är det nog ändå Obama som är i fokus, men så länge vi inte vet så får vi nog följa det bibliska rådet att pröva, att stoppa huvudet i sanden är nog ingen bra lösning. Att hoppa in i en politisk tunna är nog inte mycket bättre.
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 13th, 2008 at 3:42 e m Citera och svara denna kommentar
Här kan du lära dig mer om Obamas släkt,
http://www.youtube.com/watch?v=OjwgkCZFP5U
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 14th, 2008 at 12:50 e m Citera och svara denna kommentar
Fred,
Jag bor 30 km söder om ekvatorn och kan bara internetta via mobilen.
YouTube har jag aldrig besökt, det kostar för mycket bandbredd. Så jag kan ju inte uttala mej om YouTubes kvaliteter och sanningshalt, men att jag har mina tvivel på att det skulle vara en trovärdig brunn törs jag nog säga.
Du citerade i ett tidigare inlägg: ”A sheikh in Galilee says he has evidence that he and his family are linked by blood to the new President”
Vi får väl vänta på DNA-testet
) innan vi tror på alla som nu vill vara Obamas blodsförvanter. Vi har en hel folkstam här i Kenya som gärna vill berömma sig av det. Naturligtvis med hoppet i bakfickan att det kan vara vinstgivande.
Att sheiken talar sanning tvivlar jag på men jag vet ju inget om Obamas förfäder på moderns sida förstås. Att det skulle finnas en släktskap på faderns sida tycks mej ganska omöjligt. Men Luofolket är av den Nilotida gruppen och har alltså nått Lake Victoria via Nilen för länge sedan. Så om förvantskapen är tusentals år gammal finns det ju möjligheter.
Det må vara som det vill. Vilken signifikans det skulle kunna ha kan jag inte inse. Eller hör du till dem som tror att Obama är Muhammedan i lönndom?
Om inte hans mor kan bevisas vara ”Judinna” lär det väl gå ganska trögt att bli accepterad som ”Judarnas ledare”.
Jag behåller nog tills vidare min åsikt att man bara kan ”pröva” efteråt och att det som nu sker, och skett under valkampanjen, handlar om smutskastning och insinuerande.
Men jag känner dej ju inte Fred, så jag kan ju inte veta vad som rör sig i ditt innersta.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara