tisdag, november 25th, 2008...2:45 e m

”Bloggarna stoppar väckelsen”

Kommentarer

Ulf Ekman anser att bloggarna stoppar väckelsen. ”Man får läsa mellan raderna för att höra vad djävulen skriver”. ”I bloggosfären har det ibland nästan spårat ur. I och med att en del bloggare använder pseudonymer och förblir anonyma så verkar det som om det blir fritt fram för en mycket aggresiv, hånfull och föraktfull attityd. Ibland verkar alla spärrar ha släppts.” Citaten är hämtade från senaste församlingsmötet och från Ulf Ekmans blogg.

Det där med att stoppa väckelsen är ju ganska intressant. Om någon bloggare skall kunna stoppa en väckelse så är det väl i sådana fall i högsta grad ett bevis på att väckelsen inte kommer ifrån Gud. För inte tror väl någon på fullt allvar att en eller fler bloggare kan stoppa något som är fött av Gud? Den som förväntar sig en väckelse som är född av Gud kan ju vara lugn oavsett vad som skrivs på Internet. Är det inte så? Varför är då Ulf Ekman så upprörd? Vad är det som gör honom rädd?

Tja, är det verkligen en av Gud född väckelse som han värnar om. På det där församlingsmötet hade han tydligen sagt ”att blogosfärerna skriver råa oförskämda saker. Det är aggresivt, deprimerande och inte roligt. DHA vill göra ngt i vårt land. Bloggosfären demoniserar undervisningen, och stoppar väckelsen. De har ett teologiskt hat. De är syniska, otäcka och hatiska.” Allt enligt en flitigt antecknande besökare.

Det som också behandlades på församlingsmötet var tiondegivandet. Tydligen har det talats om både tjugonde och femtionde (undrar om Ekman vet att tjugonde är mindre än tionde?). Bloggar och tionde verkar alltså ha stått i fokus när Ulf Ekman hållit församlingsmöte. Å så lite om det katolska. Verkar snarare vara oro för tiondet och ekumeniken med katolikerna än bekymmer om väckelsen som skrämt upp Ekman. Någon som tror som jag?

Sonen och vd:n på Livets Ord skriver på sin blogg ”En av de svåraste avvägningarna när man driver en blogg är hur man behåller den glada och positiva tonen utan att tappa möjligheten till att kritisera sådant man inte håller med om.” Jag undrar om han är rädd att pappa Ulf har trampat över när han kritiserade bloggosfären? Jonathan, vi kan se mellan fingrarna på de där övertrampen. Den här gången. 

/Haggaj

Andra bloggare om ämnet:
http://polaritet.blogspot.com/2008/11/terigen-censur-p-ulfekmannu.html
http://jonathan.ekman.nu/?p=144
http://www.glandberger.net/2008/11/varfor-ulf-ekman/
http://katolskakyrkan.blogspot.com/2008/11/ulf-ekman-om-katolikbrk.html

  • David R

    Om bloggarna stoppar väckelsen beror väl på vad Ulf Ekman menar med väckelsen. Han anser säkerligen att LO är/kommer vara en del av väckelsen, och när då LO förlorar medlemmar pga saker som uppdagats på bloggarna så kan han ju dra slutsatsen att de stoppar väckelsen.

    Men jag är övertygad om att ingen människa kan i sig själv stoppa en väckelse som är född av Gud. Ty det som är fött av Gud övervinner världen.

    Haggaj och övriga som läser, vad tror ni: kommer vi få en väckelse i Sverige snart och hur kommer den att ta sig i uttryck?

  • Observer

    Jag tror att fienden har lagt ut ett sidospår, när det gäller väckelsen i vårt land. Vi skall veta att han är listig och har lång erfarenhet när det gäller att bedraga.
    Människogjord enhet fungerar inte, det är och förblir människoverk.
    Är det någon som tror att Jesus skulle uppmanat Filadelfia församlingen att söka enhet med Laodicea församlingen? Litet surdeg syrar hela degen. Han säger till Filadelfia församlingen : håll fast det du har, så att ingen tager din krona.

    Det går inte söka enhet till varje pris.

    Lewi Pethrus sa: ”Fokus på enhet leder till splittring, men fokus på skörden leder till enhet”.

  • http://www.aletheia.se Haggaj

    David R,

    Jag hoppas det. Men det var inte det du frågade. :-)

    Säg så här (som Tommy Söderberg brukade säga när han fick en för svår fråga) att jag tror inte många av de som anser sig vara ledare för kristenheten kommer att få vara med om någon väckelse. Däremot ger jag ganska låga odds på att en väckelse bryter fram där vi minst anar det: bland vanligt oreligiöst folk.

    Den väckelsen kommer sannolikt inte att hyllas av dagens kristna ledare.

  • David R

    Haggaj,

    jag tror faktiskt som du när det gäller väckelse. Jag tror att det kommer att bryta fram i mindre sammanhang och tyvärr är risken att ledarna för flera stora församlingar kommer att missa den.

  • PåKlippan

    Haggaj

    Jag undrar litet vad som sker om vi placerar in profeten Jeremia i vår egen tid.

    Han hade blivit tillskriven onda andar, vilket Aletheia bloggarna får sig påskrivet.

    1/ Som kristen ska man tala positivt.
    2/ En kristen som talar negativt.
    3/ Är därför av djävulen.

    Detta är vulgär teologi. Om något är främmande för din kristna tro så har du rätt att fråga vidare. Får du grumliga svar så frågar du vidare. Upptäcker du grava avvikelser mot Guds ord så anser jag att bibeln tvingar dig att ta ställning.

    Jag tar dessa grova tillmälen som friskhetstecken.
    Det verkar som irritationen mellan slussen och Fyrisån är ganska stor.

    De som vill leva gudfruktigt ska lida förföljelse. Sen gäller det att den förföljelsen har med det centrum av kristen tro som Jesus pekat ut.

  • http://www.aletheia.se Haggaj

    PåKlippan,

    Jag tror inte Ulf Ekman skrivit att det var Aletheia-bloggarna han menade. Tänk om han menade Kolportören eller Stefan Swärd?

    Men friskhetstecken är alltid trevliga. :-)

  • Observer

    Angående förföljelse av kristna i Mexico.
    http://www.martyrkirkensvenner.blogspot.com/

  • http://www.patriarken.wordpress.com Patriarken

    Hm… jeg lurer vel egentlig på hvem som har stoppet vekkelsen de siste tjue årene :-)

  • http://Bloggarnastopparvckelsen. elisabeth

    Så…nu avslöjar sig Ulf Ekman igen. Varför gör han så ? Detta är för honom ett nytt fenomen, att människor vågar yttra sig i opposition till vad de NU upptäckt vara något av Bileams lära som serverats i LO-borgen. Det känns säkert ovant och skapar dessutom rädsla för att tappa 10:e-givare !

    Att kasta ur sig att ”bloggarna stoppar väckelsen”
    är ju ett löjeväckande yttrande !

    Dessutom har jag lust att vara lite grammatiskt petig, för en så officiell person bör kunna stava rätt !! Men nu har väl ”spökskrivaren”fått ledigt.
    Kanske för att skriva en ny bok igen ? :)

  • Haggaj

    Elisabeth
    Det förra spöket har inte gjort så mycket vapen av sig på länge. :-D

  • http://Bloggarnastopparvckelsen. elisabeth

    Haggaj
    Nä…han håller nog på att lära sig italienska ! :)

  • Micael BenAvi

    Hmm, ”bloggarna stoppar väckelsen”.
    Vilken väckelse är det som stoppas?
    Är det något jag missat, är det väckelse i Sverige?

    Micael

  • http://churchchristianity.blogspot.com Lars F

    Innen vi ”vet” hva sann vekkelse er vil jeg anbefale alle å høre på Leornard Ravenhill snakke om temaet. Leonard Ravenhill er kjent for å være David Wilkersons mentor, og Ravenhill hadde A.W. Tozer som sin mentor. Her kan du høre et intervju med Leonard Ravenhill hvor han snakker om dette: http://downloads2.sermonindex.us/0/SID0776.mp3
    og her er alle hans lyd og video-predikningar gratis…(Mat 10.8)
    http://www.ravenhill.org/mp3.htm

    Jeg heller til den samme oppfatningen som Ravenhill at de fleste av oss har ikke opplevd sann vekkelse. Den typen vekkelse som blokkerer trafikken, ”closes stores” etc.. Så ja, jeg holder med om at bloggere stopper ikke vekkelsen. Ingen kan stoppe det Gud gjør.

  • Haggaj

    Micael BenAvi
    :-)

  • http://www.logosmappen.net/bekskrifter/ca/ Kristen Kristensson

    En sak är klar: Ulf Ekman är rädd. Rädd för att förlora medlemmar och rädda för att förlora de pengar som medlemmarna ger. På något annat sätt kan man inte tolka hans uttalanden.

    Det är ett bra betyg på Aletheias inflytande att man har gjort Ulf Ekman rädd.

  • http://www.singingdogblogg.se Håkan Nilsson

    Den 23-26 mars är en retrit inbokad för Livets ords pastorer på s:t davidsgården under ledning av föreståndaren Per Mases. s:t Davidsgården är verkligen ett mysko ställe där man har kurser med många okulta inslag. Zen-meditation, Budo, Nei Yang Gong och Yoga, bara för att nämna några, allt under Mases vingars beskydd. Är det efter denna retrit väckelsen skall blomma ut?
    Kolla på s:t Davidsgårdenn hemsida och deras program.

  • http://aletheia.se MyTwoCents

    Om Ekmans väckelse innebär att vi omfamnar Mariakulten, helgon och villfarelse säger jag bara;

    TACK GODE GUD för alla fria, samfundsoberoende, agenda-oberoende bloggare!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Håkan: Spännande tips. Hur styrker vi detta?

    mvh
    D

  • http://www.logosmappen.net/bekskrifter/ca/ Kristen Kristensson

    MTC:

    Citat från http://www.berget.se/program_david.php :

    ”23-26/3 Retreat för Livets Ords pastorer.
    Retreatledare är pastor Per Mases, Berget
    Måndag kl 18 till torsdag kl 10.
    Helpension 1 515:-”

  • anja

    Att ni orkar hålla på?
    Gud välsigne Ulf Ekman

    mvh

  • http://www.logosmappen.net/bekskrifter/ca/ Kristen Kristensson

    Stiftelsen Berget driver S:t Davidsgården dit Livets Ords sänder sina pastor på retreat: ”Retreatledare är pastor Per Mases, Berget”

    Hemsida: http://www.berget.se/

    Några citat från hemsidan:

    ”Stiftelsens syfte är att erbjuda retreater /reträtter/ och annan verksamhet som ger andlig fördjupning och som främjar strävanden för Kyrkans enhet”

    ”Den som arbetat en tid på Berget kan bli medlem i en ekumenisk kommunitet med medlemmar från Svenska Kyrkan och Katolska Kyrkan.”

    ”Sedan flera år tillbaka serverar vi KRAV-märkt mellanmjölk och filmjölk på Berget. Havregryn och rågflingor köper vi i 25 kilos-säckar från Biodynamiska föreningen i Järna.”

    ”Bönor, ris, linser, solrosfrön, sesamfrön och kikärtor köper vi från Järna.”

    Här kan man läsa mer om Biodynamiska Föreningen i Järna och dess på antroposofin grundade lära: http://www.antroposofi.info/mat_odling/biodynamiska_foereningen/

    Mer om antroposofin: http://sv.wikipedia.org/wiki/Antroposofi

    Citat om antroposofins grundare Rudolf Steiner: ”Steiner kallar själv sin lära för ockult.”

    Det behövs väl knappast några kommentarer.

  • http://www.aletheia.se Haggaj

    Jag vet inte om det är för väckelsens skull, men Jonathan Ekman har rensat bort SAMTLIGA kommentarer på sin bloggpost om ”Kritik”! Det fanns ett tiotal kommentarer för bara nån timme sedan. Nu är ALLA borta.

    http://jonathan.ekman.nu/?p=144

    Det blir bara märkligare och märkligare …

    Till saken hör att ingen av kommentatorerna höll med Jonathan vad jag kom ihåg.

  • http://www.logosmappen.net/bekskrifter/ca/ Kristen Kristensson

    Jag säger bara en sak: Tack gode Gud för internet och bloggarna!

    Internet och bloggarna kan idag spela samma roll som boktryckarkonsten gjorde för spridandet av Reformationen för 500 år sedan.

    Boktryckarkonsten gjorde det möjligt att trycka Bibeln i massupplagor och sprida den till vanligt folk, istället för att som tidigare bara finnas i handskrivna manuskript i klostren, omöjliga att få tillgång till för vanligt folk.

    Internet och bloggarna gör det idag möjligt att blixtsnabbt sprida evangeliet över hela världen. Och detta kan göras utan att det som skrivs först censureras av prästerskapet.

    Det är väl det Ulf Ekman är rädd för, han kan inte längre kontollera den information som sprids.

  • http://www.aletheia.se Haggaj

    … samtalet mellan Jonathan och hans kusin John har fortsatt även på Johns blogg. Läs här:

    http://polaritet.blogspot.com/2008/11/terigen-censur-p-ulfekmannu.html

  • Marcus

    Jag uttalar mig varken om Berget eller dess gäster, men när jag ögnade programmet så såg jag detta:

    ”16-19/3 Ny Generation
    Ledare pastor Joakim Lundqvist, Uppsala.
    Måndag kl 18 till torsdag kl 10.
    Helpension 1 515:- För studerande under 30 år utan inkomst 850:-”

  • http://www.logosmappen.net/bekskrifter/ca/ Kristen Kristensson

    Haggaj:

    Livets Ord är uppenbart skakat i grunden. På något annat sätt kan man inte tolka deras agerande och Ulf Ekmans desperata utfall mot kritikerna och vädjande om större givande.

    Kejsaren har avslöjats som naken.

  • http://www.aletheia.se Haggaj

    Marcus,

    Det är nog tid att syna Ny Genaration ordentligt i sömmarna. Det är nog många ungdomar som kommer att förledas av dem om de håller till på Berget hos Mases. :-(

  • http://www.singingdogblogg.se Håkan Nilsson

    Daniel:
    Du kan få detta bekräftat genom att gå in på deras hemssida, stiftelsen berget eller s:t davidsgården och läsa på deras program. Det är ingen rolig läsning.

  • http://www.singingdogblogg.se Håkan Nilsson

    Daniel: Nu ser jag att du redan fått uppgifter som bekräftar, jag är lite långsam ibland. MVH Håkan

  • http://www.logosmappen.net/bekskrifter/ca/ Kristen Kristensson

    Här finns att läsa om Livets Ords retreatledare Per Mases: http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=156087

    Han säger bl.a. så här: ”I vår meditation hämtar vi erfarenheter från Asien och buddhistisk tradition, så kallad zenmeditation”

    Artikeln är publicerad i september i år, så kom inte och säg att det inte är något han står för idag.

    Mer om Per Mases kan man läsa här: http://lbk.cc/biblicum/19756612.HTM

  • http://Bloggarnastopparvckelsen elisabeth

    Kristen Kristensson,

    Tack för all denna info om det Sjunkande Skeppet Livets Ord. Jag ryser i mitt innersta !!

    Men HalleluYah för dessa avslöjanden !
    TACK Gud för Internet och att inte pösmunkar kan stoppa Ordets Sanning.

    Tänk, att LO numera är så djupt sjunken så att de inte längre kan avgöra vad som är Sanning eller Lögn. Att dessutom ungdomspastorer och barnarbetare gör allt för att förgifta sina små får,
    gör mig djupt beklämd!

    Det hade varit bättre om Ny Generation och alla L.O:s pastorer varit på Berget med MOSES i.s.f. MAses.!! ;)

  • http://www.aletheia.se Haggaj

    elisabeth,

    Mases eller Moses?

    Rom eller Jerusalem?

    :-)

  • http://Bloggarnastopparvckelsen elisabeth

    Haggaj, touché !

    Ja, detta var bara för bra för att motstås !! :)

  • Steen

    Apropå Moses:
    Lagen kom med Moses. Nåden och Sanningen med Jesus.

    ”Ni har INTE kommit till ett berg (Sinai berg) som man kan ta på, ett berg i lågor, inte till töcken, mörker och stormvind, [...] NEJ, ni har kommit TILL SIONS BERG och den levande Gudens stad, det himmelska Jerusalem, och står inför mångtusende änglar, en festförsamling av alla förstfödda som har sitt namn i himlen; ni står inför Gud, allas domare, inför andarna av de rättfärdiga som har fullkomnats och inför Jesus, förmedlaren av ETT NYTT FÖRBUND [...]. Heb 12:18-22

  • http://www.aletheia.se Haggaj

    Observer,

    Du skriver: ”Är det någon som tror att Jesus skulle uppmanat Filadelfia församlingen att söka enhet med Laodicea församlingen?”

    Nej, det kan väl ingen tro. Men ändå är detta precis det de flesta tror just nu …

  • Roger

    Som förälder till en son varit med i Ny Generation mailade jag Joakim Lundqvist i december 2007 och frågade varför de hade en retreat på Berget i Rättvik. Han svarade att det handlade om S:t Davidsgården som har en tydligt kristen profil och att han inte gillade vad man gör i Meditationsgården men att de kunde vara i S:t Davidsgården till självkostnadspris, så han kände inte att de stöttade Berget ekonomiskt heller.

    Även en representant OAS-rörelsen som jag ställt motsvarande frågor till (vid samma tid) uttryckte stor medvetenhet om att mycket är galet på Berget. OAS vill dock finnas som salt i alla sammanhang inom SvK så det är mindre märkligt att de också varit i Rättvik.

    Det som känns riktigt oroande avseende Livets Ords retreat är att det är just Mases som är retreatledare . Jag kan bara inte förstå det. Peter Halldorf har dock, när jag riktat mina frågor åt det hållet, offentligt intygat att denne präst och zen-yoga-lärare bär en god frukt.

    Jag har själv aldrig mött Mases men känner mig djupt oroad över detta. Låt oss be för våra syskon och för det andliga läget i landet.

    Vad Ekman har sagt eller inte sagt på ett internt församlingsmöte intresserar mig däremot knappast. När man inte hör det själv eller läser det från hans egen penna känns det inte seriöst att kritisera.

  • http://www.aletheia.se Haggaj

    De som har en annan åsikt än gruppen blir ofta utfrysta. Här finns ett strålande exempel på detta. Det är Ruben Östlunds film De ofrivilliga som tar upp grupptryck.

    Filmen visar ett exempel från Solomon Aschs paradigm. Man ser klart och tydligt att ett streck är längre än det andra. Trots detta så säger eleverna efter påtryckning att det är det kortaste strecket som är längst. För mig låter det som folket på Axel Johanssons gata efter att pastor Ulf sagt att det långa strecket inte är längst.

    De ofrivilliga:
    http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=12790&from=program_ao

    Experimentet startar 2.17. Men stäng av efter scenen i skolklassen för sen blir det lite ogudaktigt.

    Solomon Asch
    samlade ett antal personer i en sal med uppgift att peka ut de två vertikala linjer som var lika långa (varierande linjeuppsättningar). En lätt uppgift.
    Men alla utom en försöksperson var invigda att (samstämmigt) utpeka ett helt felaktigt par som det rätta, i 7 av totalt 12 försöksomgångar.

    Av 31 oinvigda är det bara 6 som vidhåller det rätta svaret, alla andra rättar sig vid ett eller flera tillfällen efter majoriteten (varav 2 samtliga 7 ggr).
    Deras egna förklaringar efteråt:
    en grupp visste det var fel men vek sig ändå
    en annan grupp blev genuint förvirrade och osäkra och visste inte längre vad som var rätt eller fel
    en tredje grupp blev ”omvända” och såg nu att (de flagrant olika) linjerna var lika långa.

    Även de som stod på sig upplevde situationen som påfrestande och besvärande och måste stålsätta sig för att inte ge vika.
    En pinsam upplevelse för samtliga.
    Vid experiment med barn:
    De viker sig lättare och utan att vara besvärade då eller efteråt.
    Ålder 7-10 så vidhöll 7% sin egna uppfattning
    10-13 så vidhöll 20% sin egna uppfattning, dvs lika många (få) som vuxna.

    80% kunde inte stå emot den social responsiviteten från de övriga försökspersonerna.
    Vår sociala responsvilja kan övertrumfa våra sinnes vittnesbörd
    Sociala responsitivitet ”producerar” osanningar
    Vi tenderar att rätta oss efter andra hellre än att ange rätt svar.
    Av alla krafter som var verksamma så var den sociala responsitiviteten den starkaste
    Det var bara de vuxna som känner sig besvärade över sitt agerande barn var oberörda

  • digitalToo

    Denna bloggpost är väl en illustration på Solomon Ashs experiment, med skillnaden att man här hellre föredrar lögnen.
    Man vill så gärna att Ulf Ekman är rädd för att förlora pengar, medlemmar och att bloggare ska stoppa väckelsen. Tyvärr måste jag göra er besvikna.
    Jag var själv med på det nämnda mötet som förmedlade Tro, Hopp och Kärlek. Över två timmar långt möte som handlade om årsredovisning och mycket gott som Gud gör. Lite frågor på slutet varav en om ”varför 10:e” Kort genomgång om 10:e utifrån bibeln och lite skoj om att vi inte är bundna av 10:e utan att vi kan ge 20% osv också.
    Om bloggande ungefär det lilla som Haggai citerar fr bloggen. Var och en kan bedöma om det ligger sanning i citatet. Inte minst efter att ha läst denna blogg.
    Heder åt Roger som är den enda som visar sund skepsis till det seriösa i bloggposten.

  • http://www.aletheia.se Haggaj

    digitalToo,

    Då var det kanske som jag misstänkte …

    Ulf Ekman uppmanade att inte bara ge 10%, utan 20% eller 50% av sin lön. Kanske han till och med sa att man kunde prova att ge 90% av sin lön och leva på 10%?

    Stämmer det? Och stämmer citaten (så när som på att det skulle vara procent)?

  • http://Bloggarnastopparvckelsen elisabeth

    Roger,

    Ja, det är klart att Mases prisas av dem som anlitar hans tjänster och Konferens-anläggning !!

    Så var även fallet med Bileam !! (2 Petr. 2:15-22)
    vars tre syften var :
    1/ Han ville profetera för att få PENGAR

    2/ Han skulle förbanna Israel

    3/ Han hedrades av den politiska makten, genom kungen i Moab.

    Den här Mases har nästlat sig in i alla sammanhang, speciellt söker han goodwill bland de kyrkor som står nära Rom.
    Detta kommer att eskalera. Den frukt som han producerar är inte god, den är rutten inifrån innan den ens mognat.

  • Kamau Mweru

    Det var en gång….. I en församling, i en stad där jag bodde.

    En evangelist inbjöds och han visste att förtälja att man inte behövde Biblen längre om man var ‘andedöpt’. För ordet=bokstaven dödar men anden gör levande.

    När en liten del av församlingen vågade påstå att detta var falskt var svaret: ”Hur vågar ni ifrågasätta Guds Smorde i staden X?”

    Slutna sekter med en egen grund, fast Bibeln säger att man inte kan lägga någon annan grund, tenderar alltid till att ha en Guru som ledare.

    Det finns bara två religioner för fullvuxna. Kristendom och Hinduism. Gissa vilken av dessa som har en Guru?

    Det finns astronomiska skillnader mellan en Guru och en Rabbi.

    Jag väljer en Rabbi oavsett om man därför vill hacka av mitt huvud.

  • STEEN

    Vi har väl gjort Jesus till Herre?

    Då heter det inte 90%, men 100%, eller hur. Vad för siffror som Herren uppmuntra var och en till att ge, utöver tionde, det är ingen offentlig sak, men en sak mellan dig och Herren. Eller hur?

  • Ulrika Oskarsson

    Haggaj,

    Precis… mina och Johns kommentarer åkte bort med buller och bång från Jonathans blogg. Löjligt. I mitt sista inlägg hamnade jag dessutom i moderation något jag inte gjort på de tidigare inläggen. Ännu löjligare.

  • http://www.aletheia.se Haggaj

    STEEN,

    Jesus till Herre? Ja, men det är väl Ulf som vill ha pengarna!

    Ulrika Oskarsson,

    Man får väl läsa på Johns blogg istället. ;-)

  • http://shakabtseel.blogspot.com/2008/11/konstigt.html Hans

    Det pågår en aktuell debatt – nu i november månad – om Ulf Ekman i Ukraina och i Armenien – på ryskspråkiga hemsidor.

    Utlösande faktor har varit en artikel skriven av Tomas Dixon för den engelskspråkiga ”Charisma” – http://charismamag.com/articles/index.php?id=18050 – , och som behandlar de ekumeniska strävanden som Ulf Ekman är engagerad i i Sverige. En del av denna artikel har återgivits på en rysk, kristen nyhetsportal – ”Invictory.org” – under rubriken ” Kommer Ulf Ekman att förena protestanterna under den romerske Påven?”

    Det har lett till vissa reaktioner. En ”Livets Ord” – pastor från Armenien har haft invändningar, och även Ulf Ekman själv. Ekman skriver som om han bemöter hela den artikel som publicerats i ”Charisma”, men något svar från honom återfinns hittills inte på engelsk-språkiga Charismas sajt, inte vad jag kan finna. Däremot på den ryska nyhetsportalen – där finns nu Ekmans svar publicerat. Och där nekar han också kategoriskt till att ha uppmanat kristna att enas under Påven i Rom.

    Till saken hör att de uppgifter om samarbete med Östanbäcks kloster, ( som själva ställer upp bakom ett projekt som kallas för ”Kristen enhet” som uttryckligen har för avsikt ” .. att verka för en fördjupad biblisk och teologisk förståelse för påvens ställning som hela den återförenade kyrkans synliga och enande centrum ” ) vilka klart finns omnämnda i ”Charisma” -artikeln inte har kommit med i det ryska utdraget av den ursprungliga ”Charisma” – artikeln.

    Vad ska man kalla det?

    Om jag kunde få tillfälle att framföra en fråga till Ulf Ekman eller till Artur Simonjan från Armenien, så skulle den se ut så:

    – Varför kritiserar ni omnämnda artikel från ”Charisma” för bristande objektivitet på en ryskspråkig hemsida när inte ens hälften av artikeln är återgiven på den för diskussionen aktuella hemsidan?

    ( för länkar till artiklar på den ryskspråkiga hemsidan + svensk översättning – klicka på mitt namn )

  • http://Bloggarnastopparvckelsen elisabeth

    STEEN,

    Ursäkta…om jag trampar på ömma tår…men VEM sa att vi skulle ge tionde till Ministries för att de ska leva som små kungar ???
    Trodde faktiskt att i Det Nya Förbundet är ALLA präster och DE som EGENTLIGEN BÖR ha tionde är : änkor, faderlösa och främlingar !!! Det sa också Jesus ! ;) Det FINNS faktiskt speciella tjänster som har en uppgift att vara givare !

    Paulus är ett föredöme, han arbetade med sina händer. Han grundade inte någon exklusiv klubb eller Ministry.
    Låt oss få ge frivilliga gåvor, när vi har möjlighet.
    Sök jobb isf att leva på de utmärglade fåren !!

    En sak till : ENDA gången (nästan) som en predikant talar sig varm från Gamla Testamentet, är då det är KOLLEKT- TAL..!!.annars verkar det kvitta om det finns kvar i Bibeln.. ;)

  • 33000

    Ingenting kan stoppa den Helige Ande från att verka, inte ens Alethia ; )

    ”Ty jag är viss om att varken död eller liv, varken änglar eller andemakter, varken något som finns eller något som kommer, varken krafter i höjden eller krafter i djupet eller något annat i skapelsen skall kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus, vår herre.” Rom 8: 38-39

  • http://www.logosmappen.net/bekskrifter/ca/ Kristen Kristensson

    Roger:

    Du skriver: ”Jag kan bara inte förstå det.”

    Vad är det du inte kan förstå? Att kejsaren visade sig vara naken?

    digitalToo:

    För det första kan Ulf Ekman inte räkna. 20:e är inte 20% utan 5%. Och 50:e är inte 50% utan 2%. Men eftersom du vet att Ulf Ekman menade 20% respektive 50% så förstår vi att du står honom nära. Då kan du säkert också svara på frågan: Håller kassan på att sina, så att det inte längre räcker att fåren ger 10% till herden, utan de måste ge mer?

    Ulrika Oskarsson:

    Som sanningssökande medlem i Livets Ord, tycker du inte att det är problematiskt att Livets Ords pastorer åker på en retreat där retreatledaren har sagt att: “I vår meditation hämtar vi erfarenheter från Asien och buddhistisk tradition, så kallad zenmeditation”?

  • STEEN

    Elisabeth och Haggaj

    Ut ifrån era kommentarer missuppfattade ni vad jag ville uttrrycka. Det är OK. innser att min kommetar ble för svårförstått. Glöm vad jag skrev. Har inte tid att gå inn i en utläggning om hur jag ser på tionde och gåvor. nu. Bless you.

  • Micael BenAvi

    Ursäkta en dum fråga.
    Var står det i Nya testamentet att vi skall ge tionde?

    Står det inte att vi skall ge allt? (100%)
    Alla våra tillgångar är till Guds förfogande.

    Predikanter som begär rockstjärne gage för att komma och predika en helg, tycker jag inte riktigt rimmar med det budskap som Paulus ger oss i sina brev.

    Tänk om Paulus hade tagit betalt för att skicka sina brev över världen, såsom våra s.k. Gudsmän gör genom den digra bok produktion/försäljningen.

    Och aja baja om du någon gång, glömt att betala räkningen från bokförlaget. Då drar de dig till slut till kronofogden. Trots att bibeln säger att man inte skall föra sin broder inför domaren.

    Eller ta copyright på lovsånger. Sånger som ärar Gud. Men i slutändan är det mammon som gnuggar händerna, och säger: ”Ge ut mer, böcker och skivor, så hamnar ni ännu mer i mitt nät.

    Micael

  • http://www.logosmappen.net/bekskrifter/ca/ Kristen Kristensson

    33000:

    På domens dag kommer det att bli lindrigare för Sodoms land än för RKK. (Matt. 11:24).

  • 33000

    Kristen Kristensson,

    Om jag kommer ihåg evangeliet rätt så kommer Konungen på den dagen att säga: ”Jag var hungrig och ni gav mig att äta, jag var törstig och ni gav mig att dricka….”
    Och även ”Inte alla som säger Herre, Herre kommer in i Guds rike.”

  • http://www.logosmappen.net/bekskrifter/ca/ Kristen Kristensson

    33000:

    Och? Din poäng är?

    Jesus säger i sitt ord: ”En villolärare skall du visa ifrån dig, sedan du varnat honom en första och en andra gång, eftersom du vet att en sådan är på fel väg och syndar och har dömt sig själv.” (Tit. 3:10-11)

  • 33000

    Kristen Kristensson,
    Jag antar att du tror att du vet vet bättre än Paulus och Jesus ; )

  • Ulrika Oskarsson

    Kristen Kristensson,

    Jo jag tycker det är mycket problematiskt. Jag blev chockad när jag läste det. Zenmeditation är inget jag vill befatta mig med och hela mitt inre skriker ”neeeeej”. Spelar ingen roll att han säger att han är kristen; är han inspirerad av zenmeditation är det inget jag vill ha att göra med.

  • 33000

    Ulrika O,
    Angående Zen, tror du att Buddha kommer och tar honom UE?

    Han är väl för fet för att springa. ; )

  • Ulrika Oskarsson

    33000,

    Jag ogillar all form av new age that’s all.

    Zenmeditation är flum för mig och min Gud är inte flummig.

  • 33000

    UO,
    Jag gillar inte Zen heller, inte heller några andra former för New Age.
    Jag tycker att Buddha har för högt BMI förresten.

    Jesus är Sanningen, Vägen och Livet.

  • http://www.logosmappen.net/bekskrifter/ca/ Kristen Kristensson

    1. Per Mases är inspirerad av zenmeditation.

    2. LO:s pastorer åker på kurs med Per Mases som ledare. De låter sig alltså inspireras av Per Mases.

    3. När LO:s pastorer sedan predikar på LO har deras predikningar alltså grundläggande sett låtit sig inspireras av zenmeditation.

    Bibeln säger: ”Gå ut från henne, mitt folk, så att ni inte tar del i hennes synder och drabbas av hennes plågor.” (Upp. 18:4)

    Sanningen skall göra er fria.

  • 33000

    Sanningen skall göra oss fria, inte Zen.

    Gå ut från er egen egoism och från era egna feta själviska jag, om ni inte gör det kan ni inte möta Herren Jesus.

  • 33000

    Den som Sonen har befriat han är verkligen fri!

  • http://www.logosmappen.net/bekskrifter/ca/ Kristen Kristensson

    33000:

    Jesus har befriat Sverige från papismens ok. Varför vill du då åter föra in Sverige i dess fångenskap?

  • 33000

    KK,

    Det enda ok du skall bry dig om är Kristi ok.

    ”Ta på er mitt ok och lär av mig som har ett milt och ödmjukt hjärta och ni skall finna vila för er själ, ty mitt ok är skonsamt och min börda lätt.”

    Jesu kärlek har inga gränser, Sverige är inte hans hemland, han föddes i Betlehem.

    Jesus har skapat världen, Sverige är en del av världen.

    Därför vill jag att hans rike också får en plats här.

  • 33000

    ”Kom till mig alla som arbetar och som bär på tunga bördor.”

    ”Mitt ok är skonsamt och min böra är lätt”

    Jesus.

  • 33000

    ”Mitt ok är skonsamt och min börda är lätt.”
    skulle det vara. : )

  • Kamau Mweru

    Jag har funderat litet grand runt det där med pseudonymer och vilka skadliga följder det skulle kunna ha.

    Detta är vad jag kommit fram till:

    1. Den som vill leva ett dubbelliv kan göra det både med och utan pseudonymer. Sådant händer med både församlingsledare och medlemmar i vanliga fysiska församlingar även där man känner varandra med namn och vet hur man ser ut.

    2. Det är onekligen lättare att leva ett dubbelliv om man får använda sig av pseudonymer.

    3. Den som skadas mest av att någon lever ett dubbelliv är personen själv.

    4. Den enda referensen som een person med pseudonym har är ju kvaliteten på det denne skriver. Det kan inte prövas genom att man bedömer hur vacker hans näsa är. Man tvingas alltså att bedöma det som skrives. I många fall av personliga möten spelar ju så många andra saker en roll. Kläder, röstläge, non-verbala budskap, andras non-verbala reaktioner osv.

    Min slutsats blir att det är den anonyme skribenten själv som löper risken att ‘skadas’ av sina egna skriverier och att läsarna har mera möjligheter att pröva än vid vanliga fysiska samtal.

  • Dan

    Oj.. man får verkligen läsa mellan raderna för att kunna dra dom slutsatser som inlägget ger. Och jag börjar nog förstå att det är den här sidan som kritiken handlar om och en negativare kommentar på ett inte så negativ text från en blogg dessutom måste vara svårt att hitta. Jag håller med Ulf i mycket av det han skriver men jag tror inte han menar bokstavligt att bloggar stoppar väckelsen det är nog snarare synden och världen och att församlingen inte ställer sig upp.

  • Kamau Mweru

    Dan, skulle det inte vara bättre att först försöka läsa raderna?

    När man läser mellan raderna handlar det ju om vad man själv vill se.

    Jag kan försäkra dej att jag inte skrev någonting mellan radera.

    Så om du ser negativitet där kan det knappast vara annat än en spegelbild.

    Eller förstår jag dej helt fel?

    Vanligtvis brukar jag beskyllas för att vara för rakt på sak, så detta är ju en välkommen variant ;)

    Herren ser till hjärtat. Även på bloggare som skriver under pseudonym.

  • http://www.aletheia.se Haggaj

    Det förs tydligen debatt i ungefär samma ämnen som här på Aletheia i Ukraina och Armenien också.

    ”Kommer Ulf Ekman att förena protestanterna under den romerske Påven?”

    Läs Hans Lindelöws artikel här:
    http://shakabtseel.blogspot.com/2008/11/konstigt.html

    Eller på ryska här:
    http://news.invictory.org/issue20456.html

  • http://www.logosmappen.net/bekskrifter/ca/ Kristen Kristensson

    Artikel från Charisma med Ulf Ekmans svar: http://charismamag.com/cms/news/archives/112408.php

    Notera att UE inte förnekar ett enda av de fakta som läggs fram i artikeln. Istället försöker han lägga ut sina vanliga dimridåer om att artikeln är ”fördomsfull” (biased) och ”inskränkt” (very narrow).

  • http://bloggarnastopparvckelsen. elisabeth

    Pastor Ekman framför dubbla budskap.
    Ett budskap till media och ett genom sina handlingar.
    Man sitter ju inte i audiens hos påven ena dagen
    och nästa dag ivrigt motsäger och förnekar att hans förväntan är ett ”brödraskap” med gänget i S:t Peterskyrkan. ;)

  • Tobbe

    Jag har varit på Berget en gång men har bekanta som varit där regelbundet. Det är en plats med tid för bön, bibelläsning, reflektion och andlig vägledning. Det ger andlig näring. Angående Zen-meditation förekommer det inte alltid. Syftet är att det ska vara en hjälp att komma närmare Gud. Det kan verka främmande och passar inte alla. Men syftet måste vara det viktigaste, nämligen att växa i sitt kristna liv. Jag skulle vara kritisk om jag visste att det var än annan tro som förkunnades på Berget. Skillnaden som jag ser det är uttryckssättet.

  • http://bloggarnastopparvckelsen. elisabeth

    Tobbe,

    Tillåt mig tvivla.

  • http://bloggarnastopparvckelsen. elisabeth

    Tobbe,

    Vi kan också se det så här : två grabbar bar fram egna fyrfat och lade eld i dem och strödde på rökelse och bar fram främmande eld inför HERRENS ansikte. (3Mos. 10:1-3.)
    Det var inte behagligt inför Gud.
    All meditation av ockult karaktär är inte behagligt inför Gud. Det är en styggelse.
    Var det inte för just dessa avgudariter som flera riken bortsopades av Gud där israeliterna drog fram ?

  • Tobbe

    elisabeth,

    Tvivla på olika företeelser är sunt för vi ska vara vaksamma men samtidigt finns det olika sätt att uttrycka vår tro beroende på hur vi är och vilka andliga upplevelser vi haft. Därför behöver det som är bra för en inte vara det för en annan. Det finns dock en som är fullkomlig och det är Jesus. Jag kom ihåg ett av de sista samtalen med min nu döda mor som sa att Jesus har aldrig svikit. Det är något att bära med sig och är så sant.

  • Tobbe

    elisabeth

    jag var lite långsam sist med kommentaren. Det är aldrig behagligt inför Gud att frambära egna offer som grabbarna gjorde. Jag tolkar det som att de ville ha välsignelse av Gud för sina egna begär. Det är alltid viktigt att vi är vaksamma för mänskliga tankar eller mina egna begär kommer in i min kontakt med Gud. Jag tror att det är lika stor fara att det sker när jag ber med knäppta händer på min kammare som om jag skulle inta meditationställning och be. Nu har jag själv aldrig deltagit i meditation.

  • http://bloggarnastopparvckelsen. elisabeth

    Tobbe,
    Jag är glad över att du inte har deltagit i någon sådan meditation.
    De här grabbarnas liv fick ett hastigt slut. Kan det vara så, att ens andliga liv blir avskuret från Sanningskällan, Guds Ande, att vi blir förhärdade..
    om vi trixar ihop egna små gudaaltaren som vi vänder oss till ? Det tål att tänkas på.. ;)

  • PåKlippan

    Tobbe

    du skriver; ”Angående Zen-meditation förekommer det inte alltid. Syftet är att det ska vara en hjälp att komma närmare Gud. Det kan verka främmande och passar inte alla. Men syftet måste vara det viktigaste,”

    Det kan verka främmande!!!, ja just därför att det är onda andars läror. Ett gott syfte hjälper inte en millimeter. Vad har ljus med mörker att göra. Vad har demoners lära med kristen tro att göra?

    När du möter en teknik eller en bönemetod måste du undersöka den mot NT, och detta oavsett hur ljuvligt den verkar vara på din själ.

    Jag kände en inre värme, jag upplevde hur ett ljus fyllde rummet, jag hörde änglars sång, jag fylldes av ett varmt mörker osv. Oavsett hur positivt du upplever känslan av din böneteknik så ska den prövas mot bibeln. Här finns ingen valfrihet.

    Ingenting stödjer Zenmeditation eller djupmeditation,eller andningtekniker eller bön inför ikoner, för att nå Gud. Detta är villfarelse.

    Du försöker att lismande släta över. Frimureriet har en liknande lismande och söt atmosfär intill dess att vi tar upp talet om korset och blodet från Jesus Kristus.

    Lammet som slaktades för dej Tobbe och för mej och för alla som vill åberopa det fullbordade offret.

    Om du skulle mista ära och inkomst genom att följa Lammet, så ska du göra det. Du kan ännu bli frälst från det mörker du glidit in i!

    Under bön till Fadern i Jesu namn

  • Tobbe

    Elisabeth,

    Det sista tål att tänka på och vara vaksam över. Jag tror att det är lätt att föra över detta konkret på rökelse och ikoner eller företeelser inom RKK som kan kännas främmande. Tar detta yttre överhanden och blir överordnat Gud så är det farligt men jag tror det är lika farligt om vi i vår tankevärld bygger upp ett eget begär där vi vill styra Gud. Jag tror att inställningen och viljan att följa Guds Ande är det som räknas. Då är det yttre av underordnad betydelse. Det händer faktiskt att jag går in i en tom kyrka och sätter mig framför en ikon och ber inte till ikonen utan till Gud. Ikonen blir då ingen avgud för mig utan en hjälp att finna stillhet som bönen kräver.

  • http://bloggarnastopparvckelsen. elisabeth

    Tobbe,
    Vi är inympade i Israel, alltså måste vi sätta oss in i deras, dvs.hebreiskt tänkande., annars kommer vår tro att färgas av främmande läror och element.

    Det grekiska tänkandet är bildlikt och allegoriskt och har ganska flytande gränser.Det är ibland en nyck för dagen, för TANKARNA är så viktiga, tycker dom. Platon, Origenes…deras idoler..

    Jag tror du är mycket influerad av den grekiska filosofin, Tobbe.

    Om Gud hade tänkt att vi skulle bli hjälpta av avbilder,typ ikoner och Mariabilder,..skulle Han då ha sagt i andra budet : ” Du skall icke göra dig någon bildstod eller någon avbild av det som är uppe i himlen eller nere på jorden….” I synagogor finns inga avbilder eller statyer, men i de kristna kyrkorna finns massor. (S:t Peterskyrkan, Rom, är skräckexemplet)
    För en hebré är det vi gör avgörande, våra handlingar, vårt sätt att leva.
    Sammanblandning med Baal-Peor kostade Israels barn 24.000 personer+ att Gud befallde alla ledarna för resp. stam att hängas upp inför Honom.
    De hade blivit förförda av Bileam…och resultatet gav otukt. Folket bedrev otukt med Moabs döttrar.
    ” dessa inbjöd folket till sina gudars offermåltider och folket åt och tillbad deras gudar…”4Mos.25:1-16,. Ps.106:28-31

    Upp. 2:14 ” Men något har jag emot dig, att du har några där som håller sig till Bileams lära, han som lärde Balak att sätta ut en fälla för israels barn , så att de åt kött från avgudaoffer och bedrev otukt.”

    Lyd ett råd, Tobbe, tänk som lärjungarna och Jesus
    de tänkte hebreiskt. Se upp för alla fällor ! ;)

  • http://www.singingdogblogg.se Håkan Nilsson

    Tobbe:
    Mases och hans gäng på Berget bryter mot Guds budord. Det heter ju: Du skall inga andra Gudar hava jämte mig. Det är detta som är så alvarligt med deras ”lekstuga”.

  • Tobbe

    På Klippan

    Jag menar inte att vi ska släta över och tycka allt är bra. Jag mediterar inte för det känns inte riktigt i anden för mig. Däremot finner hjälp i bönen i en tom kyrka framför en ikon. Jag tillber inte ikonen liksom jag inte tillber instrumentet eller sångaren vid lovsång. Det är en fara om jag eller du och andra tillber någon annan en Jesus. Det är korset och blodet som är det centrala. Där går en skiljelinje. Vill jag inte ha med korset att göra och är beredd att följa Jesus då är det ute med mig.

    elisabeth,

    Jag kan inte förneka att jag har en dos grekiskt tänkande och finns det många fällor och lätt att bländas av en det ena en det andra och en kamp. Det gäller alla men vill jag följa Jesus vet jag att det bär ända hem.

    Håkan:

    Mina uppgifter från Berget är bara en vistelse där och utsagor från andra som kommit styrkta därifrån. Då har inte hört att något främmande förkunnats. Men vaksamma skall vi vara.

  • PåKlippan

    Tobbe

    De har inte hört något främmande förkunnas på Berget.

    1/ Beror detta på att de hade den kunskap i New Age, ockulism och allmän Bibelkunskap? Och därför är kapabla att fälla ett korrekt omdöme.

    2/ Eller är det deras inre känsla som avgjorde om det var bra eller dåligt. Jag sätter 97% sannolikhet på att de saknar bakgrundskunskap tillräcklig att bedöma sundheten.

    Min bedömning grundas på den upplevelsekristendom som vi matats med de sista 30 åren både i SvK och frikyrkorna.

    På många platser predikas inte om himlen som de troendes hem. Djävulen tolkas som en symbol på vår inre själskamp. Hans namn nämns ej. Alla uppfattningar är ganska rätt. Sanningen som du tror är rätt för dej. Min sanning är rätt för mej osv.

    Det skulle inte gå att predika enligt NTs modell. Detta vet förkunnarna, och därför fortsätter de att ha kvar giftormar (falsk lära och falsk ande) mitt i församlingarna.

  • http://www.logosmappen.net/bekskrifter/ca/ Kristen Kristensson

    Livets Ord är rejält insyltad i ockultismen på Berget. Planer för 2009:

    16-19/3 Ny Generation
    Ledare pastor Joakim Lundqvist, Uppsala.

    23-26/3 Retreat för Livets Ords pastorer.
    Retreatledare är pastor Per Mases, Berget

    16-19/4 ”Att leva i uppståndelsens ljus och kraft”
    Pastor Sture Lundqvist

  • http://www.logosmappen.net/bekskrifter/ca/ Kristen Kristensson

    Man kan bara hoppas och be till Gud att avslöjandena om LO:s förbindelser med det ockulta Berget leder till att fjällen faller från ögonen på fler av LO:s medlemmar, och att de ser vad som händer där.

    Kejsaren är faktiskt naken!

  • Tobbe

    PåKlippan

    De som jag hört mest positivt om Berget ifrån är de som öppna för mysticism, ökenfäder, ikoner och uppskattar tystnaden och strukturen på Berget. Samtidigt berättar de om att de fått tid för bön och att undervisningen utgått från Bibeln med textläsning. Upplevelsen har helt klart en betydelse. Jag har själv varit där en gång och då var temat lövhyddohögtiden och vi byggde en lövhydda och texter från Bibeln om Lövhyddohögtiden lästes.

    Jag håller med dig om att förkunnelsen har urvattnats på många ställen. Det verkar finnas en rädsla dels för att folk inte orkar lyssna eller så vägar de inte var utmanande. Det skadar faktiskt inte att skakas om. Detsamma gäller förkunnelsen om himlen. Det är slutmålet och då är det dumt att inte ange hur det ska nås. Det är egentligen som att släppa ut en orienterare som ska pricka av ett antal kontroller och nå ett mål utan karta.

  • PåKlippan

    Tobbe

    Du verkar var rätt bra orienterad. Hur ser du på att man i evangeliska kyrkor lanserat Mässoffret.

    Ekman läser sen ca 5 år tillbaka epiklesen.

    Behöver vi offra Jesu kropp på nytt i varje nattvard?

  • Tobbe

    Påklippan

    Jag tycker att det är fel att evangeliska kyrkor lanserar mässoffer. Det hör enligt mig inte hemma i den evangeliska kyrkans tradition och ett brott mot arvet från de som byggde upp kyrkorna.

    Jag kan inte i Bibeln se att vi behöver offra Jesu kropp på nytt varje gång i nattvarden. Han gjorde det ju en gång för alla så nattvarden för mig är en påminnelse om vad han en gång gjort för mig. Men jag tycker nattvardsfirandet är viktigt just därför att då påminns jag om vad Jesus gjort för mig.

  • PåKlippan

    Tobbe

    Du verkar ha fin överblick. Önskar att du tittar på följande frågor.

    Vad vinner man på att införa Mässoffret på Livets Ord?

    Ekman läser sen 5 år tillbaka epiklesen?

    Behöver Jesus offras på nytt i varje nattvard?

    Har detta med kristen mystik att göra ?

  • Tobbe

    Påklippan

    Vad vinner man på att införa Mässoffret på Livets Ord? Det man vinner är ett närmande till RKK och i riktning mot en kyrka med Påven som ledare och en del av den karismatiska grenen inom katolska kyrkan. Jag har svårt att se en frikyrka med kyrklig ritual.

    Ekman läser sen 5 år tillbaka epiklesen? Nu blir det mina spekulationer, vore intressant om Ekman svarade tydligt själv. Jag har inte så mycket koll på livets ord. Det kan helt klart ses som ett tecken på att vilja ingå i en enhetskyrka ledd av Påven. Som jag ser det så underlättar det för enhet. Tidigare särdrag och skillnader försvinner.

    Behöver Jesus offras på nytt i varje nattvard? Nej ( se föregående bloggpost från mig)

    Har detta med kristen mystik att göra ? Ja tycker att det går att se en koppling mot mystik. Ovanstående inslag ger ju uttryck för mystik och symbolik som inte jag förknippat livets ord med.

    Sedan är det frågan hur långt Ekman och Livets ord går. Det är ju upp till medlemmarna själva att bestämma. Det kan ju stanna vid små förändringar och att man fortfarande är en egen rörelse men inte som vid starten. Problemet för en fri församling är att fortfarande vara fri om mystik tar över. Däremot tror jag att det kan finnas utrymme för mindre ställen som typ Bjärka Säby eller komuniteter där enskilda kan leva i mystik. Men problemet blir om det tar över en hel rörelse. Samtidigt visar historien att det alltid funnits fria rörelser.

  • 33000

    På Klippan,
    Angående mässoffret kan du vara helt lugn, det är endast giltigt vigda katolska präster som kan frmbära det.

    Dessutom betyder det inte att vi offrar Jesus på nytt, hur i all världen skulle det kunna gå till?

    Det betyder att Jesu offer blir närvarandegjort, aktualiserat.
    Precis som uttåget blir aktualiserat för judarna då de firar sin sedermåltid.

  • Micael BenAvi

    33000,

    ”Nattvardsstund, har Gud i mund”

    Micael

  • Micael BenAvi

    På tal om stoppad väckelse.

    Vet inte om ni har skrivit om det tidigare, men VD-n för Livets Ord, tror att Andys egna blog skulle bli nådastöten för Aletheia. Tji fick han, tydligen.

    På tal om VD, titlar. Jag trodde det var Ulf Ekman som var VD för Livets ord, han verkar ju bestämma allt där.

    Jag fick nyligen veta att det är sonen: Jonathan som är VD.

    Kanske förkortningen: VD, betyder:
    ” Verkställande dräng”?

    Hoppas ingen tar illa vid sig.
    Micael