måndag, december 29th, 2008...11:12 f m
Avslutning av frågan om Jesu födelsedag
Kommentarer
Efter att några olika bloggposter direkt eller indirekt har handlat om vilken dag Jesus föddes, så kan jag inte undanhålla er denna intressanta information. Det är Mark Biltz som ger ett klart och tydligt svar i frågan.
/Haggaj










14 kommentarer
december 29th, 2008 at 5:48 e m Citera och svara denna kommentar
Haggaj….
Vet ej om jag köper Biltz hurtiga partajande angående Jesu födelsedag. Tidpunkten är ok…men hans egen amerikansk födelsedags-hysteri-partajande är väl att läsa in mer i Ordet än vad det står. Det står ingenstans i NT…eller i toráh…att firandet av födelsedagar var vanligt eller ens firades. Däremot dödsdagar var något som noterades.
Tvärtom…vi vet att t.ex. Herodes födelsedag…där förlorade Johannes Döparen sitt huvud och på faraos födelsedag där åkte bagarens huvud av.
Vi vet att sådana seder förekom i Babylonien.
Kolla in detta :http://www.fossilizedcustoms.com/birthday.html
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 29th, 2008 at 6:27 e m Citera och svara denna kommentar
Och Thor Leif Strindberg delar också samma syn som Mark Biltz angående när på året Jesus föddes:
http://web.telia.com/~u38010778/arnoll2.htm
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 30th, 2008 at 12:04 f m Citera och svara denna kommentar
Enligt nyare forskning dog Herodes förmodligen år 1 f.v.t. De gamla uppgifterna som Strindberg refererar till beror på en gammal felöversättning av Josefus.
Biltz är helt klart på rätt spår. Jag vidhåller dock starkt av flera anledningar att Trumpetfesten är den mer exakta tidpunkten för Messias födelse. Se artikel på http://www.thewatchman.org/se
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 30th, 2008 at 12:34 f m Citera och svara denna kommentar
Ett par saker till. Livet börjar inte vid födseln. Det börjar vid befruktningen eller hur? Det var DÅ som Ordet blev kött. Inte vid födseln.
Han föddes i ett stall TY det fanns inte rum i härbärget. Enligt Mose lag skulle Josef och Maria inte varit i ett härbärge i Betlehem under Sukkot utan i en lövhydda i Jerusalem.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 30th, 2008 at 12:44 f m Citera och svara denna kommentar
Lars Enarson skriver:
”Ett par saker till. Livet börjar inte vid födseln. Det börjar vid befruktningen eller hur? Det var DÅ som Ordet blev kött. Inte vid födseln.” slut citat
Intressant påpekande. Och då skulle det ju också innebära att Jesus ”blev kött” vid Chanuka, dvs det som sammanfaller med jultiden.
Mvh
Berndt Isaksson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 30th, 2008 at 10:36 f m Citera och svara denna kommentar
Berndt Isaksson,
Chanukka sammanfaller inte alltid med jultiden. De flesta år som jag har firat chanukka så har chanukka infallit i början eller mitten på december. Men det vet du säkert redan….
Mvh
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 30th, 2008 at 10:56 f m Citera och svara denna kommentar
Lars E. ,
Ja, det var bra med klargörande i den här frågan. Alltsedan mitt förra inlägg tänkte jag skriva just om detta…. med hänvisning till de upplysningar du har på Watchman-webbsidan…
Vi firar ju Chanuckah i åtanke också på det faktum att Yeshua blev avlad i Mirjam av Guds Ande under
denna högtid. Följaktligen så är det då mest troligt att Yeshua föddes under det Judiska Nyåret, Rosh HaShana./ Trumpetfesten.
Oavsett…så är det ändå glädjande att Mark Biltz via avancerade tekniska världsvida möjligheter nu kan nå Efraim. Det är början till att täckelset kan tas bort som avslöjar de hedniska traditionerna. Varav Jul /Nyår kanske leder den ligan ??
Skulle också ha sagt, Haggaj…modigt av dig att sticka in ditt huvud i denna lejonhåla och våga attackera ”heliga reliker” som vårdas så ömt.
Du är väl medveten om att detta budskap om Jesu födelse som Lars Enarson och Mark Biltz påvisar kommer att förändra tusentals som förhoppningsvis börjar skippa en del av hedendomen !! TACK ska du ha !!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 30th, 2008 at 12:53 e m Citera och svara denna kommentar
E.S skriver:
”Chanukka sammanfaller inte alltid med jultiden. ”slut citat
Jo, jag känner till att det inte alltid sammanfaller så väl som det gör i år, men det är ju ändå alltid i julens närhet, som jag uppfattat det.
Mvh
Berndt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 30th, 2008 at 5:40 e m Citera och svara denna kommentar
Jultiden räknas väl i princip från advent till trettondagen och Chanukah infaller ju alltid under den tiden.
Det var under Chanukah som Templet återinvigdes så också ”det nya templet/tabernaklet” med Guds härlighet i Mirjams moderliv.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 30th, 2008 at 6:02 e m Citera och svara denna kommentar
Lars Enarson skriver:
”Ett par saker till. Livet börjar inte vid födseln. Det börjar vid befruktningen eller hur? Det var DÅ som Ordet blev kött. Inte vid födseln. ”
Rent biologisk er jo dette riktig, men fosteret puster vel ikke selv før det blir født!? Menneskelivet regnes jo fra fødsel til død.
Dette blir veldig filosofisk, spør du meg.
Mvh.
CatoI.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 31st, 2008 at 12:45 e m Citera och svara denna kommentar
Lars Enarsson,
Anser du att det har någon betydelse om chanukka infaller under jultiden?
Mvh
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 1st, 2009 at 1:54 f m Citera och svara denna kommentar
Äntligen har man kommit fram till att alla dessa helger är hedniska .
Som verklig kristen som följer tätt i Jesus spår
är inte svårt att förstå vilken datum ska vi fira, och detta är åminelse av Jesu död . Han bad själv att detta skulle vi göra Luk. 22:19, 1 Kor.11:26.
Den datum är däremot klart skrivet 14 nisan efter solnedgången.
Bibeln är inte svårt att förstå, barnen har inga svårigheter att göra det, man måste bara sluta att filosofera, men kanske meditera och be ödmjukt
Gud att hjälpa en förstå den med hjärta och sinet.
m v h Elisabeth
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 1st, 2009 at 2:38 e m Citera och svara denna kommentar
Lars Enarson,
Det är ingen kuggfråga. Jag är bara uppriktigt nyfiken på om du anser att det har någon betydelse att chanukka infaller samtidigt med jultiden, eftersom du underströk den saken tidigare i den här tråden. Hoppas att du kan ta dig tid att svara på min fråga.
Allt gott!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 4th, 2009 at 12:22 e m Citera och svara denna kommentar
Igår skrev jag under tråden ”Josef och hans bröder, del 2″ om Jesu födelsedag.
Ett kort sammandrag här : de hebreiska orden ” Nes Gadol Hajah Sham” ett stort under skedde där”! ( Det som hände på Chanuckah.) Dessa bokstävers nummervärde är 358.(Nun,Gimmel, He, Shin)
De fyra hebreiska bokstäverna i ordet Mashiach(Mem,Shin, Jud, Chet) ger samma talvärde…alltså 358.
Det Stora Undret under Chanuckah var när Mirjam blev övernaturligt befruktad av Guds Ande, den tionde månaden, Tevet, den 19 eller 20 dec. år 4 f.K.t.
Han …vår älskade Frälsare Yeshua HaMashiach…föddes så 38 veckor senare på Yom Teruah, första dagen i sjunde månaden Tishri, den 12 september år 3 f. Kr.t.
Se ovan nämnda tråd för bokstävernas olika talvärden.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara