fredag, januari 2nd, 2009...7:20 e m
Varför är Ulf Ekman rädd för bloggarna?
Varför anser paret Ekman att bloggarna utgör en sådan viktig händelse att de skall finnas med som den viktigste aspekten i en summering av året 2008? Det kan ju knappast vara så att det spelar någon egentlig roll för mångmiljonindustrin på Axel Johanssons gata 3 i Uppsala att några bloggare ifrågasätter deras planer ihop med Rom. Och på vilket sätt skulle några enskilda bloggare i cyberrymden kunna ödelägga planer som sanktionerats av Gud själv? Jag bergriper det inte.

Varför är Ulf Ekman rädd för
bloggarna?
I en intervju på Livets Ords Webcasting i samband med nyårskonferensen börjar de med att visa en inspelning från en intervju från förra nyårsvakan. Ulf Ekman har nyss predikat om hur det stormade för Paulus på väg till Rom. Reportern frågar paret Ekman om de vill summera det år som varit.
Reporter: ”Ja, Ulf och Birgitta, vill ni summera året som varit? Och kanske på tanke med det här ni såg.”
Ulf Ekman: ”Men det har ju vart ett turbulent år alltså. Så det har jag naturligtvis med mig när jag tänkte så. Dels har vi ju finanskrisen. Absolut. Det har ju påverkat kristna mycket också. Och sen tror jag inte. Det var så att 2007 var en slags … Kristna hittade varandra si och så. Men det här året så har det liksom kommit en dy av kritik och motattacker. Väldigt mycket motkrafter det här året. Så det där var nog mer profetiskt än jag tänkte när jag sa det. Hö-hö-hö.”
Birgitta Ekman: ”Nej, det är som Ulf säger att det varit en motvind och som du predikade om – en stormvind – det är ju nåt som man blir lite bedrövad över också när det är goda saker som att vi kristna finner varandra. Eller hur? Som vi har börjat se lite granna bara av. Att man kan prata med varandra. Och så finns det dom då som känner sig väldigt, väldigt upprörda över det. Och det förvånar mig. Jättemycket.”
Ulf Ekman: ”Ja du har … ”
Birgitta Ekman: ”Jag tror inte det är jätte många, men nu för tiden så hörs man ju så väl för att man har egna bloggar och man har … man använder media på olika sätt, va. Så att det. Men vi låter ju oss inte tryckas ner av det.”
Ulf Ekman: ”Nej.”
Birgitta Ekman: ”Naturligtvis. Gud är ju den som blåser oss framåt.”
Sedan fortsätter intervjun …
[EDIT: Jag lägger in länken till videon här eftersom folk har hört av sig till mig och trott att denna intervju också varit ett så kallat "kammarspel". Alltså en sådan där pjäs som jag själv har skrivit. Här hittar ni alltså videon. Den finns på riktigt!: http://www.livetsord.se/default.aspx?idStructure=171]
Nåväl. Hur kommer det sig då att paret Ekman kan anse att några enskilda bloggare i cyberrymden utgör allvarliga motattacker mot deras planer? Jag tror problemet ligger i att deras medlemmar läser det bloggarna skriver och sedan ställer sig frågande till vad som händer. Finns det då något som kan vara oandligt med att människor börjar ställa frågor till sina ledare. Absolut inte. Kan det för ledarna kännas som attacker? Ja visst. Om de inte kan svara på frågorna eller inte har rent mjöl i påsen.
/Haggaj
Läs och se video hos Andy om ämnet: http://www.glandberger.net/2009/01/en-stormvind-fran-helvetet/#more-1172










112 kommentarer
januari 2nd, 2009 at 8:35 e m
Guds vägar är inte våra vägar… och högmod går alltid före fall…
JESAJA 28:15
”Eftersom ni säger: ”Vi har slutit ett förbund med döden, med dödsriket har vi ingått ett fördrag; om ock gisslet far fram likt en översvämmande flod, skall det icke nå oss, ty vi har gjort lögnen till vår tillflykt och falskheten till vårt beskärm”, därför säger Herren, HERREN så: Se, jag har lagt i Sion en grundsten, en beprövad sten, en dyrbar hörnsten, fast grundad; den som tror på den behöver icke fly.
28:17 Och jag skall låta rätten vara mätsnöret och rättfärdigheten sänklodet. Och hagel skall slå ned eder lögntillflykt, och vatten skall skölja bort edert beskärm.
28:18 Och edert förbund med döden skall bliva utplånat, och edert fördrag med dödsriket skall icke bestå; när gisslet far fram likt en översvämmande flod, då skall ni vara nedtrampade.”
…………………………….
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 2nd, 2009 at 8:52 e m
Inte så konstigt!
Äran och Andy’s blogg drar till sig runt 5k unika, och kanske runt 10k besökare per vecka.
Mindre bloggar såsom min egen och polaritet- drar till sig mellan 1k och 3k beroende på ämne vi skriver om.
Med andra ord, bloggar såsom Aletheia drar till sig fler kristna än landets största församling! – Och tänker man över hur stor inflytande församlingar såsom LO i Uppsala, Filadelfiakyrkan Stockholm m.fl har- så kan man bara börja fundera på hur stor inflytande olika bloggar egentligen har!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 2nd, 2009 at 8:55 e m
Från den första gammalkatolska tiden (ca:år 150), så har det alltid varit frågan om makt och pengar, man eftersträvat.
Pisskopparna, ursäkta: Biskoparna, har aldrig varit speciellt förtjusta när någon har ställt sig upp, och ifrågasatt deras motiv.
Kan det vara så att bokförsäljning kollekter m.m. börjat att minska, på Axel Johanssons gata?
Dock får de väl hoppas att världens katoliker (de är ju några) börjar att köpa böckerna.
Största oron för dem, är nog att Ekman skall mista sin ”påvestatus” bland frikyrkliga.
Hoppas jag är helt ute och cyklar när jag presenterar mina hypoteser.
Låt oss alla bedja för paret Ekman och den församling de förestår, de är ju våra syskon i herren.
Nåd och frid
Micael Benavi
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 2nd, 2009 at 9:42 e m
Sluta raljera i ena meningen och uppman till förbön i den andra! Läget är allvarligare än så!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 2nd, 2009 at 9:56 e m
Inte underligt att Aletheia och Andys blogg har många fler läsare/debattörer, med tanke på hur lite substans Ekmans blogg innehåller, och vad det gäller kommentarerna, som bara är en slags supporterclub. Jag har varit inne och tittat, men det känns ganska meningslöst.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 2nd, 2009 at 9:58 e m
Läget är mycket allvarligt! Just det.
Många människors BEFRIELSE hänger på att Ordet predikas och högmodet viker bort.
Apg.20:28
”Så ha nu akt på eder själva och på hela den hjord i vilken den helige Ande har satt eder till föreståndare, till att vara herdar för Guds församling, som han har vunnit med sitt eget blod.
20:29 Jag vet, att sedan jag har skilts från eder svåra ulvar skola komma in bland eder, och att de icke skola skona hjorden.
20:30 Ja, bland eder själva skola män uppträda, som tala vad förvänt är, för att locka lärjungarna att följa sig.
20:31 VAKA därför, och kom ihåg att jag i tre års tid, natt och dag, oavlåtligen under tårar har förmanat var och en särskild av eder.”
………….
2Petr.2:1
”Men också falska profeter uppstod bland folket, likasom jämväl bland eder falska lärare skola komma att finnas, vilka på smygvägar skola införa fördärvliga partimeningar och draga över sig själva plötsligt fördärv, i det att de till och med förneka den Herre som har köpt dem.
2:2 De skola få många efterföljare i sin lösaktighet, och för deras skull skall sanningens väg bliva smädad.”
…………………………………….
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 2nd, 2009 at 10:00 e m
Tack Rose!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 2nd, 2009 at 10:11 e m
Ulf Ekmans oro för bloggarna har nog ett starkt samband med LO:s sjunkande medlemsantal och därmed sammanhängande minskande inkomster från givande. Bloggarna har gjort att det börjat svida i Ulf Ekmans plånbok.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 2nd, 2009 at 10:35 e m
En som profeterar i kyrkorummet kan man bära ut, (det har ju faktiskt förekommit också) men en bloggare kan man inte bära ut eller på annat sätt tysta. Det är det som är så bra, lika bra som när tryckkonsten kom.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 2nd, 2009 at 11:01 e m
Kristen Kristensson skriver: ”Ulf Ekmans oro för bloggarna har nog ett starkt samband med LO:s sjunkande medlemsantal ” slut citat
Men visst är det så att Livets Ord, Uppsala, alltjämt växer i antal medlemmar för varje år?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 2nd, 2009 at 11:11 e m
Rose.
Skall vi inte be för dem som förföljer oss?
Läget blir mycket allvarligt om vi tappar kärleken.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 3rd, 2009 at 5:56 f m
Det där med tryckkonsten var är precis vad jag har gått och tänkt på i dagarna här. Det är absolut jämförbart med den revolution som Internet och dess bloggosfär innebär. Det ger något helt nytt, inte bara för ledare, utan för oss alla att förhålla oss till, och ingen av oss har nog riktigt vant oss. Är människan skapt för att förhålla sig till bloggosfären och dess postentiellt eviga kvarblivande?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 3rd, 2009 at 11:12 f m
Miryam,
Det var ju precis det jag skrev.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 3rd, 2009 at 11:15 f m
Håkan Nilsson & Linus,
Det där med tryckkonsten är naturligtvis intressant. Man kan fråga sig om det var en ren slump att tryckkonsten infann sig lägligt till reformationen eller om Gud hade förberett reformationen med den tekniken.
Detsamma kan man göra med Internet.
En viktig aspekt i makarna Ekmans syn på 2008 är just denna:
Birgitta: ”Men nu för tiden så hörs man ju så väl för att man har egna bloggar och man har … man använder media på olika sätt, va. Så att det. Men vi låter ju oss inte tryckas ner av det.”
Ulf: “Nej.”
Birgitta: “Naturligtvis. Gud är ju den som blåser oss framåt.”
Tidigare var det ju paret Ekman som hade kontroll över vad som fick kommuniceras till Livets Ordarna. Skillnaden ligger i att det inte är de själva som styr över kommunikationen längre.
De har ju gjort försök till att etablera sig inom bloggosfären, men till skillnad från när man startade Världen idag, så fungerar inte bloggar på det sättet att man bara prenumererar på en tidning.
Istället är det tvärtom! Genom att familjen Ekman startat egna bloggar så har bloggandet troligen ökat inom trosrörelsen, vilket leder till att ännu fler läser sådana bloggar som Ekmans anser vara ”motattacker”.
Gamla dagars strategier fungerar inte i nya tider. Det kan vara frustrerande för gamla segerrika kavallerister när tiderna förändras.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 3rd, 2009 at 12:58 e m
Ulf Ekman skriver en del tänkvärt på sin blogg uder rubriken ”Sann och falsk enhet”. Han ger en bra beskrivning av vad sann enhet handlar om, men man önskar att han även hade beskrivit det vi idag ser parallellt med den sanna enheten, nämligen den osunda ekumeniken = den falska enheten.
http://ulfekman.nu/2009/01/03/sann-och-falsk-enhet/
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 3rd, 2009 at 1:03 e m
Metodistpastor Bendt Isaksson,
Ekman skriver att han fått en lista av en god broder.
Listan finns sedan tidigare i en liten annan version på SKR:s hemsida:
http://www.skr.org/verksamhet/ekumeniskteologi/tiotumregler.4.17aaa0e104a8ab366980002500.html
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 3rd, 2009 at 2:12 e m
Det som jag tycker är nog så anmärkningsvärt på Ulf Ekmans blogg, är att så många i sina inlägg där är så medhårs, eller är det kanske rentav så att mycket som skrivs där blir censuerat?
Min bön och förhoppning för det här året är att den naivitet och även stundtals ren blåögdhet som finns så stark, till och med inom svensk kristenhet skall få ett rejält uppvaknande, för som Guds folk får vi inte vara likgiltiga, flata.etc,etc. Den tid vi lever i är för dyrbar för det. Den som har öra. hör vad Anden säger till församlingen idag Upp 3:13
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 3rd, 2009 at 2:31 e m
Tony Malmqvist,
Tror du att jag, MTC eller Andy släpps in med ens snälla kommentarer på Ulf Ekmans blogg?
På Jonathans blogg gjorde jag bort mig senast. Han publicerade inte inläggen jag gjorde och till slut blev jag sur och skrev nog lite väl surt. Då tog han in den mest sura kommentaren men inte de lite mildare jag skrivit tidigare. Förmodligen bara för att framställa mig i sämre dager.
Därför skriver jag inte mer på dessa bloggar. De spelar fulspel med oss kommentatorer.
Om sådant spel kallas broderligt och främjande av enhet så vet inte jag.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 3rd, 2009 at 2:33 e m
Ekman predikade på nyrårsafton från Apg 27, ett kapitel som i SFB har rubriken ”Resan till Rom”. Symboliskt? Om jag inte minns fel, sade han vidare att ingen demon i helvetet skulle kunna stoppa enhetssträvandena?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 3rd, 2009 at 2:34 e m
Rose.
Förlåt.
Förstod inte att det var de du menade.
Kram
Miryam
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 3rd, 2009 at 2:46 e m
Trodde ärligt talat lite mer om Ulf Ekman än att han bara ville ha ett gäng ja och amensägare runt omkring sig. Jag blev lite full i skratt när jag kikade in på Benjamins blogg, det var ett inlägg där han visst inte kunde svara själv, utan mamma Birgitta hoppade in och svarade å hans vägnar. Märkligt? Absolut
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 3rd, 2009 at 2:48 e m
Ulf Ekman gick ut väldigt hätskt mot oliktänkande människor – de som ifrågasätter hans arbete för enhet. Se mötet på deras web-tv. Det är nyårsvakan kl 23:00.
Jag avvaktar att skriva om detta en stund, men det kommer på sikt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 3rd, 2009 at 2:48 e m
Nej, det är klart att ingen demon kan stoppa enhetssträvandena, eftersom det är Herren själv som prövar sitt folk och tillåter att saker händer i kölvattnet på olydnad…
Det beror på vem man tjänar och det är faktiskt våra val som antingen förstärker ljusets rike eller mörkrets rike…
Ett intressant kapitel om hur Herren har andarna och ‘läget under kontroll’ – men varken Ekman eller någon annan – finns i Kungaboken:
1Kung.22:18 >>
”Då sade Israels konung till Josafat: ”Sade jag dig icke att denne [Mika] profeterar lycka åt mig, utan allenast olycka?”
Men han sade: ”Hör alltså HERRENS ord. Jag såg HERREN sitta på sin tron och himmelens hela härskara stå där hos honom, på hans högra sida och på hans vänstra.
Och HERREN sade: ‘Vem vill locka Ahab att draga upp mot Ramot i Gilead, för att han må falla där?’ Då sade den ene så och den andre så.
Slutligen kom anden fram och ställde sig inför HERREN och sade: ‘Jag vill locka honom därtill.’ HERREN frågade honom: ‘På vad sätt?’
Han svarade: ‘Jag vill gå ut och bli EN LÖGNENS ANDE i alla hans profeters mun.’ Då sade han: ‘Du må försöka att locka honom därtill, och du skall också lyckas; gå ut och gör så.’
Och se, nu har HERREN lagt en lögnens ande i alla dessa dina profeters mun, medan HERREN ändå har beslutit att olycka skall komma över dig.”
………………………….
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 3rd, 2009 at 2:58 e m
Om de 10 pungterna för att utveckla sann enhet på Ulf Ekmans blogg:
Den sanna enheten nås inte genom några 10 punkter, och enhetssträvande,utan genom ”Jesus i mig.” Jesus säger så här: ”Och jag har gett dem den härlighet, som du har gett mig, för att de skall vara ett, liksom vi är ett, jag i dem, och du i mig, för att de skall vara fullkomnade till ett, och för att världen skall förstå att du har sänt mig och att du har älskat dem så som du har älskat mig.” Joh 17: 22,23 ( Reformationsbibeln)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 3rd, 2009 at 3:12 e m
Mycket bra exempel, Håkan!
Framför allt är det så, att enheten skapar man inte – Skriften är en noga bok – utan när man läser om enhet i Ordet, så står det att vi skall BEVARA ANDENS ENHET genom fridens band och frid har vi inte om vi lever i olydnad:
Ef.4:3 ”…och vinnläggen eder om att bevara Andens enhet genom fridens band:…”
Dessutom så har Jesu bön om enhet blivit besvarad för ca 2000 år sedan….på Pingstdagen! Enheten är Herren Jesu verk som vi genom lydnad skall bevara.
Allt annat är bara ett mänskligt Babelstornsbygge,…’köttets’ gärningar och inte Andens frukt….
……………………..
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 3rd, 2009 at 3:18 e m
Christian,
Så här sa Ekman ca 22:40 in på Nyårsvakan:
”Det här har varit ett år av passage, det var ett ord som kom i början av eller … det kom kanske förra nyårsafton till och med. Det här skulle vara ett passageår. Att det också skulle bli ett turbulent år. Och nu i pausen så var jag uppe i tv-inspelningen som pågår under tiden.
Och då körde de en liten snutt där jag var uppe förra året. Och vad jag trodde om det här året. Och det var ju roligt att se att det stämde i alla fall någorlunda. Måste jag säga. Så det var viss profetisk smörjelse över det. Och då sa jag då vid den här tiden förra året. Nästa år kommer att bli turbulent. Och det får man väl säga att det blivit. Och nästa år kommer också att vara gränsdragande.
Förra året alltså 2007 så förändrades det andliga landskapet i Sverige fort och dramatiskt och på ett väldigt härligt sätt och många syskon hittade varandra. 2008 har det fortsatt men det har också varit motkrafter mot detta. Låt mig bara ta en, ett ord om detta. Det är inte värt mer än två, tre ord. Men jag kan två, tre på det.
Och det är bara väldigt enkelt. Låt inte skrämma dig! Låt inte, kära broder och syster, låt inte människor som är fyllda av fruktan, fyllda av fördomar, och som inte har en generös och storsint ande och som inte har sett Herren Jesus Kristus i hela hans härlighet och ljuvlighet i sin kropp över hela världen. Låt dom inte skrämma dig! Låt dom inte skrämma dig!
För det här är det större saker som den helige Ande håller på med än det vi någon av oss kan kontrollera. Och det är absolut rätt att människor kan gå fel. Dom flesta gör det vid något tillfälle. Men det också lika rätt att vi har den helige Ande och att vi kan höra från himmelen.
Och att därför så är det en tid då, då vi ska säga hjärtan har värmts mot varandra. Och då satans brinnande pilar skjuter för att denna process av att älska min broder och min syster skall avstanna. Den kommer inte att avstanna. Den kommer inte att avstanna. Tvärtom kommer den att fortsätta och ingen demon i helvetet kan stoppa bröder och systrar i tron från att finna varandra i Kristus Jesus.”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 3rd, 2009 at 3:32 e m
Just nu ger vi oss till dig, hela vårt liv, hela vårt liv. Vi vill stå upp för dig och proklamera din seger. Vi vill stå raka och fasta i ditt ord…………
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 3rd, 2009 at 5:36 e m
Ni som läser vad Ulf Ekman sagt eller som kanske rent av var med på mötet och lyssnade på honom …
Tänk om det är så att den kritik som Ekman tycker sig uppleva faktiskt kommer från människor som
… inte är fyllda av fruktan
… inte är fyllda av fördomar
… som har en generös och storsint ande
… och som har sett Herren Jesus Kristus i hela sin härlighet
Tänk efter om det kan vara så!
Hur blir det då med ”satans brinnande pilar” och ”demoner i helvetet”?
Skjuts dessa av bröder och systrar?
Hur skall man då se på det här med enhet?
Skall Ulf och Birgitta Ekman bestämma vilka som skall vara med i enheten och vilka som skall anses skjuta ”satans brinnande pilar” och företräda ”demoner i helvetet”?
Om ni tillåter mig ha en åsikt så skjöt nog Ekman sig själv i foten på den där nyårsvakan.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 3rd, 2009 at 6:53 e m
Som kristna är vi naturligtvis inte emot enhet mellan bröder i Herren utan vill att Jesu bön i Joh 17:23 ska uppfyllas: ”Jag ber att de alla skall vara ett, och att såsom du, Fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss, för att världen skall tro att du har sänt mig”. Men det betyder inte att vi behöver vara för organiserad ekumenisk enhet om vi behöver kompromissa med Guds Ord. Den enhet som Jesus talar om är inte ett utanpåverk utan som Paulus säger i Ef 4:3 ”Andens enhet genom fridens band”. D v s en enhet mellan alla dem som är fyllda av DHA. Sann enhet betyder inte att vi ska göra avkall på läran, utan Ef 4:13 säger ”tills vi alla når fram till enheten i tron och i kunskapen om Guds Son, till ett sådant mått av manlig mognad att vi blir helt uppfyllda av Kristus.”
F f a betyder inte sann enhet att vi behäver underordna oss RKK eller påven eller att vi skulle acceptera de läror som står i motsats till vad Guds Ord lär. Tvärsom ska vi avslöja dem.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 3rd, 2009 at 7:06 e m
Ja, som jag tidigare noterade i 500-salen, så häpnade jag över hur Ekman gång på gång hamrade in : ALLA vägar bär till Rom…Rom är medelpunkten, alla vägar går utåt FRÅN Rom,
menande då att evangeliet bärs UT från Rom!!!
och att alla skulle med i båten ! Detta med hänsyftning till hans predikan om Paulus resa med båt till Rom. Apg.27
Den stora förundran och sorg man känner inför allt detta är HUR i all världen har han så helt GLÖMT Guds Ord?? Vilken värld är han i ??
Jes.2:1-5 ”…v3 Ja, många folk skall gå iväg och säga: Kom, låt oss gå upp till HERRENS berg, till Jakobs Guds hus….Ty undervisning skall gå ut från Sion, HERRENS Ord från Jerusalem..”
Mika 4 har samma tema, ex. v.2b :” Ty undervisningen skall gå ut från Sion, HERRENS ord från Jerusalem.
I ett svep har Ekman utraderat Guds tankar och uttalanden om både Israel och Församlingen och Bruden…Han går på som en istadig häst som drar ett timmerlass i meterdjup snö i uppförsbacke !
Inga glädjerop där inte !! inte ens ett försiktigt tjo! …men det kanske var för att han sköt sig i foten som Haggaj såg direkt !!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 3rd, 2009 at 7:22 e m
Ja, Evangelium, undervisning har ju i gått ut från Sion, HERRENS Ord, från Jerusalem. Apg 1:8 ”Men när den helige Ande kommer över er, skall ni få kraft och bli mina vittnen i Jerusalem och i hela Judeen och Samarien och ända till jordens yttersta gräns.”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 3rd, 2009 at 7:25 e m
… och frimodighet att samla in hundratals miljoner kronor till era minstries och stiftelser … i evigheters evighet … amen!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 3rd, 2009 at 7:48 e m
Det som slår mig när jag läser Haggajs blogpost är det poänglösa drevet om Ekmans hunger efter slantar. Det bästa vore om du anlitade ett par privatspanare som verkligen började gräva i Ekmans ”hemliga liv”, för att bara kasta ur sig beskyllningar skapar ju också ingenting nytt till debatten…heller hur?
Sen när det kommer till ”Enheten” så spelar det mig inte ett jota om och hur Ekman försöker att få sina medlemmar med på det tåget – för enhet i Kristi Kropp måste vi ha (vare sig vi vill det eller inte) för att vi skall kunna bli sant kristuslika.
På Ekmans bloggpost för dagen (sann el. falsk enhet) svarade jag följande:
”Det är verkligen 10 st viktiga punkter du radar upp och de är väl värda att i kärlek sträva och kämpa för. Om vi skall kunna vinna själar måste människor se samme Jesus i oss, oavsett samfunds- eller kyrkotillhörighet. Enheten är viktigt just för att ge människor en äkta bild av Herren. Om vi känner att vi står över församlingar som pryder sina byggnader med religiösa statyer och bilder av helgon gör vi oss själva en björntjänst. Sanningen är att det är i våra hjärtan som den falska bilden av Gud råder och de är minst lika gjutna i cement, som vilka andra statyer som helst. Dessa “statyer” måste vi ställa åt sidan om vi vill att våra hjärtan skall vara fyllt av Guds liv. Den Levande Guden är varken grek eller jude, svart eller vit, han är Gud!
Vi som kristna måste förstå att alla de som bär anden, har samma hopp, tillber samma Herre, delar samma tro och tror på dopet, är Guds mångfärgade familj. Vi måste låta Herren förvandla våra hjärtan så att vi kan få uppleva vad sann enhet är – att det är Den Helige Ande som är och utgör bandet i och mellan församlingar. Och allt detta för att göra församlingen levande och aktiv, så att den kan få komma till det sanna uttrycket om vem Herren är. Det är tillsammans vi får en underbar framtid, genom att dela Honom som vi alla tillhör.”
Jag vill påpeka att mina inlägg på Ekmans blogg ibland inte heller får vara med, men denna kom för dagen med. Mycket för att jag tror att detta verkligen är vad Herren vill och att Ekman också fattar det. Så, för att komma till sakens spets: Jag vill verkligen se bevis på Ekmans pengahunger och så länge sådana bevis inte kan presenteras, så kan jag inte döma honom.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 3rd, 2009 at 7:55 e m
Vi vill väl alla som läser dessa bloggar älska de som tillhör Kristus och vara ett med dem, det är ju inte det som är problemet! Utan katolicismen och det den står för! Jag tror att alla bloggare är på det klara med att det inte är människorna i systemet som är problemet, utan själva systemet, jag menar, varför söker inte Ulf enhet med Jehovas vittnen? det är ju konstigt egentligen, det är ju inte mer fel där än i kk, de tror ju på Gud precis som han, nej det verkar som att han till varje pris skall till Rom, precis som Paulus för att evangelium skall spridas därifrån ut över världen.
Mvh Björn
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 3rd, 2009 at 8:29 e m
Skillnaden mellan Paulus och Ulf är att Paulus inte åkte till Rom för att verka fram en enhet, men det Ulf vill, det är enhet till varje pris och vägen dit är tydligen att bli ett med katolska kyrkan. Hans predikan under nyårshelgen visar tydligt vart skutan är på väg!
Mvh Björn
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 3rd, 2009 at 9:18 e m
Berndt Isaksson skrev: ”Men visst är det så att Livets Ord, Uppsala, alltjämt växer i antal medlemmar för varje år?”
Svar: Antalet medlemmar ökade drastiskt fr o m år 2006, då man även började räkna församlingsmedlemmarnas barn som medlemmar. Bortsett från det är jag inte säker på att LO växer, däremot har en del börjat ”rösta med fötterna” och lämna församlingen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 3rd, 2009 at 9:33 e m
Tillägg: Teoretiskt sett så blir det nog en tillväxt i LO, eftersom det föds många barn som välsignas i församlingen. (Barndop förekommer mig veterligt inte ännu.
)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 3rd, 2009 at 9:57 e m
Björn Jönsson,
JV är inte kristna, RKK är det. En naiv fråga: Skulle du säga att RKK är mer kristna än t.ex. mormonerna?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 3rd, 2009 at 9:59 e m
Björn Horst,
Du kan ju be Ekman förklara vad han menar med ”satans brinnande pilar” och ”demoner i helvetet” innan vi tar sidofrågorna.
Jag kan lägga pengafrågan åt sidan, så fokuserar vi på vilka pastorn, som vill älska sina bröder och systrar, menar skjuter ”satans brinnande pilar” och går ärenden åt ”demoner i helvetet”.
För mig låter det ungefär som när Hamas talar om fred i Mellanösternkonflikten.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 3rd, 2009 at 10:01 e m
… sedan behöver vi inte byta ämne Björn Horst!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 3rd, 2009 at 10:12 e m
Björn Jönsson,
Välkommen till Aletheia!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 3rd, 2009 at 10:27 e m
Björn!
1) En enkel fråga nr.1: hur kan du undra om något samfund är ‘kristet’, när Herren väljer ut sina lärjungar individuellt genom att kalla dem vid namn?
Prövningen sker av den troendes hjärta, om vederbörande håller Förbundet med Herren.
På vilka punkter kan du konstatera rakt av, att RKK är ‘kristet’ – hur är det alltså med Förbundstroheten i RKK?
2) En enkel fråga nr.2: i Uppenbarelseboken talar Herren om olika församlingar, där Herren talar till den troende individuellt. Hur kan du då generalisera ang. ett system?
Uppb.2:2 ”Jag känner DINA gärningar och DITT arbete och DIN ståndaktighet, och jag vet att DU icke kan lida onda människor; DU har prövat dem som säga sig vara apostlar, men icke äro det, och har funnit dem vara lögnare.
Och DU är ståndaktig och har burit mycket för mitt namns skull och har icke förtröttats.
Men jag har det emot DIG, att DU har övergivit din första kärlek. [...]
Uppb.2:7 ”DEN som har öra, han höre vad Anden säger till församlingarna. DEN SOM VINNER seger, ÅT HONOM skall jag giva att äta av livets träd, som står i Guds paradis.”
……
Herren vänder sig i singular till den troende och här förekommer det inte några ‘kollektiva’ omdömen om ett system är ‘kristet’ eller inte.
Och om Jesus respekterar den enskilde troendes fria vilja, hur kan du då klassa hela systemet RKK som kollektivt ‘kristet’….helt urskiljningslöst?
……
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 3rd, 2009 at 11:06 e m
Intressant att ni fokuserar så mycket på Livets ord. Vad gör Ulf? Vad säger Ulf? Varför säger Ulf si eller så?
Åsiktsmaskiner finns det gott om, vilket denna blogg bevisar. Jag säger inte att det är fel att ha åsikter, men ibland blir man bara illamående av allt tyckande. Är det inte bättre att ni gör något istället? Lyfta upp Jesus till exempel?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 4th, 2009 at 12:00 f m
Ekso,
Välkommen till Aletheia!
Den här gången var det inte vi som började ha åsikter om Ulf. Det var Ulf och Birgitta som tog upp bloggarna som ett problem som de stött på under 2008. Läs gärna bloggposten!
Så fråga Ulf och Birgitta istället om det inte är bättre att de ”lyfter upp Jesus till exempel”!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 4th, 2009 at 12:53 f m
Björn Horst!
Vem säger att Jv inte är kristna?
är de inte kristna för att de inte tror som vi?
Både Rkk, Jv och mormonerna är smittade av falska läror, men vem är inte det, skillnaden är väl förhoppningsvis att vi tar avstånd från det falska, vilket varken systemet Rkk, Jv och mormonerna gör, jag tror att det ytterst är Gud som avgör vilka som är hans barn.
Jv räknar sig som kristna och det gör Rkk också, Trots att det kryllar av obibliska saker där, frågan är varför enheten med Rkk är så viktig för Ulf, varför inte Jv, ja även mormonerna, nej det är något med Rkk som drar i människor, vad vet jag inte.
Jag vill inte döma någon av dessa instutioner, eller system, men jag aktar mig noga för att komma för nära, jag vill inte heller vara en negativ kritiker utan en som sakligt prövar det jag ser och hör. När det gäller Jv så känner jag att det inte är rent, men jag har fått samma känsla i en trosförsamling, så man kan undra vad som är rätt och bibliskt?
Mvh Björn Jönsson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 4th, 2009 at 1:52 f m
Björn Horst:
Egentligen är inte RKK, delar av trosrörelsen och mormonerna så olika varan. Alla tror på apostolisk ledarskap, och uppenbarelser av nya läror!
Haggaj & Co.:
Jag tror jag fortfarande tar avstånd ifrån äran blogg, inte så mycket att göra med äran artiklar- men för att det är/har varit allt för mycket MFS inflytande här.
Men kring det här, är vi nog eniga. Jag blev mycket illa berörd av det jag såg från nyår, samt läste i kväll. Har inlätt en liten artikel serie på 3 delar på min blogg kring detta.
I dag- RKK, snart om Bibeln och ekumenik, samt va är biblisk enhet/andlig enhet (va skapar splittring?).
Jag skrev i ”openoffice” och det blev helt fel i formateringen när jag skulle posta på min blogg, men hoppas det går att läsa: http://jdfk-kefas.blogspot.com/2009/01/ja-till-jesus-nej-till-ulf-del-1-av-3.html
Broderliga fridshälsningar,
Michael
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 4th, 2009 at 9:52 f m
Christian,
Jovisst…Guds ord har utgått från Jerusalem från början, men det kommer en fortsättning.
Det är det som Evangeliet om Riket handlar om.
Om du läser både i Mika 4 och Jes. 2 så ser du att dessa ställen åsyftar Fridsriket…Tusenårsriket, där Messias är Kung. Upp. 11:15 talar om att ”Väldet över VÄRLDEN har blivit givet åt Guds Smorde och Han skall regera i evigheters evighet.”
Du kan läsa om detta Rike i Sak. 14:16-21 om hur hednafolken måste komma upp till Jerusalem…om de vill ha något regn…vill säga.
Men jag är medveten om att det ALDRIG har predikats i Livets ord om något sådant rike, utan alla ska dra upp till himlen!! Häng kvar ska vi berätta mer !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 4th, 2009 at 10:38 f m
RKK delar hoppet, dopet, DHA, Herren mm. De bekänner sig till trosbekännelsen. För JV är inte ens Jesus ”gud”, de tror inte på inkarnationen.
Min intention vara att försöka se ”hur mycket kristna” RKK är för att det skulle vara nog att kunna ha ett samarbete med dem.
När det gäller de ”brinnande pilarna” mm så varför inte lägga energi på att få ett svar från Ekman, istället för att spekulera.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 4th, 2009 at 10:55 f m
Björn Horst,
Du säger : ” RKK delar hoppet…” Kan du säga mig vad rKK lägger in i detta begrepp ?
F.ö. så vet du väl, att RKK ingår i Kristendomen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 4th, 2009 at 11:15 f m
Tack, Björn Horst, för ditt svar!
Svaret är dock inte tillräckligt, tycker jag. Du talar om det kan finnas ett ‘samarbete med Rkk’ – om ”de är tillräckligt kristna”.
Din önskan ‘att se’ detta är ett tecken på, att du fortfarande inte helt har tappat viljan att PRÖVA ALLT i enlighet med Ordet.
Låt dig inte luras dock av, att Rkk har ‘trosbekännelsen’: Herren lyssnar inte till våra ord , ‘läpparnas lov’, om dessa inte har en förankring i hjärtat.
Därför talar jag om Förbundstroheten, vilken inte förekommer i Rkk:s läror.
Detta borde vara en varningsklocka för dig, eftersom i vandringen med Herren beror allt på om du har ett ‘enkelt hjärta’ dvs. ditt hjärta får inte vara delat, ‘dubbelt’.
Låt mig belysa Rkk:s ‘dubbelhet’ med ett exempel från Skriften:
1Kung.18:16 ”Då gick Obadja Ahab till mötes och förkunnade detta för honom; och Ahab begav sig åstad för att möta Elia.
18:17 Och när Ahab fick se Elia, sade Ahab till honom: ”Är du här, du som drager olycka över Israel?”
18:18 Han svarade: ”Det är icke jag, som drager olycka över Israel, utan du och din faders hus, därmed att I övergiven HERRENS bud, och därmed att du följer efter Baalerna.
18:19 Men sänd nu bort och församla hela Israel till mig på berget Karmel, jämte Baals fyra hundra femtio profeter och Aserans fyra hundra profeter, som äta vid Isebels bord.”
18:20 Då sände Ahab omkring bland Israels barn och lät församla profeterna på berget Karmel.
18:21 Och Elia trädde fram för allt folket och sade: ”HURU LÄNGE VILL NI HALTA PÅ BÅDA SIDOR? Är det HERREN som är Gud, så följen efter honom; men om Baal är det, så följen efter honom.” Och folket svarade honom icke ett ord.
18:22 Då sade Elia till folket: ”Jag allena är kvar såsom HERRENS Profet, och Baals profeter äro fyra hundra femtio man.”
…….
Således handlar det om att inte blanda – ‘halta på båda sidor’.
Om det finns Förbundsbrott med i bilden, där man lägger till andra främmande läror, böjer knä för andra namn än Herrens Namn och samtidigt ‘tänder en eld åt Herren’, då träder Jesu varning till oss från Uppenbarerlseboken – för det som Herren ansåg vara styggelse i de andra Förbunden gäller även i det Nya förbundet i Hans blod:
Uppb.2:14 >>
”Men jag har något litet emot dig: du har hos dig några som hålla fast vid BALAAMS LÄRA, hans som lärde Balak huru han skulle lägga en stötesten för Israels barn, så att de skulle äta kött från avgudaoffer och bedriva otukt.
2:15 Så har också du några som på lika sätt hålla sig till NIKOLAITERNAS LÄRA. Gör då bättring; varom icke, så skall jag snart komma över dig och skall strida mot dem med min muns svärd.
2:17 Den som har öra, han höre vad Anden säger till församlingarna. Den som vinner seger, åt honom skall jag giva av det fördolda mannat; och jag skall giva honom en vit sten och ett nytt namn skrivet på den stenen, ett namn som ingen känner, utom den som får det.”
2:18 Och skriv till Tyatiras församlings ängel: ”Så säger Guds Son, han som har ögon såsom eldslågor, han vilkens fötter likna glänsande malm:
2:19 Jag känner dina gärningar och din kärlek och din tro, och jag vet huru du har tjänat och varit ståndaktig, och huru dina sista gärningar äro flera än dina första.
2:20 Men jag har det emot dig att du är så efterlåten mot kvinnan Jesabel – hon som säger sig vara en profetissa och uppträder såsom lärare och förleder mina tjänare till att bedriva otukt och till att äta kött från avgudaoffer. Jag har givit henne tid till bättring, men hon vill icke göra bättring och upphöra med sin otukt.”
………..
Björn!
Tycker du, efter Herrens varningar, att man får blanda läror och bryta Förbundet genom att samarbeta med ‘dubbla hjärtan’=avgudadyrkan, alltså med det som i Herrens ögon är ‘orent’ – i stället för att predika frihet för de fångna och ge dessa en oförfalskad föda > Guds Levande Ord?
…….
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 4th, 2009 at 11:50 f m
Björn Horst:
‘För JV är inte ens Jesus “gud”, de tror inte på inkarnationen.’
Nej, de tror inte på att Jesus är Gud, men de tror på inkarnationen!
Mvh
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 4th, 2009 at 11:53 f m
För att ge diskussionen mera information rekommenderar jag läsning av Kent Gunnarssons doktorsavhandling ”Den kristna gnosticismens återkomst: Ett studium av Ulf Ekmans teologi”, den finns som fulltext pdf-fil på Umeå universitetsbibliotek. Sven Reichmanns bok ”Allt är inte Gud som glimmar” passar också in i sammanhanget.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 4th, 2009 at 2:53 e m
Haggaj!
Jag undrar hur mycket trosrörelsemedlemmarna har bidragit till att göra aletheia.se till Sveriges största kristna blogg?
Är det så att det faktum att aletheia erbjuder trosrörelsen det öppna diskussionsforum som man själv saknar, har gett aletheia en oproportionerligt stor tillväxt?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 4th, 2009 at 5:39 e m
”F.ö. så vet du väl, att RKK ingår i Kristendomen”
Klart att jag vet det, men det verkar vara många andra som tvivlar på det.
Sen enligt JVs lilla bok ”Vad lär Bibeln?” så säger man helt klart och tydligt att Jesus inte är jämlik Fadern, utan att han är skapad precis som t.ex. Satan. Vidare hävdar man att Gud är ”ensam” (anti treenigheten). Enligt min mening sju resor värre än vad RKK kan tyckas vara.
Sen när det gäller Ekman kan man fråga sig vad anklagelser bidrar med? Visa något ”olagligt” han har gjort. Att ta illa vid sig av ”brinnande pilar” och ”demoner från helvetet” är lite av ”det sura barnet attityden”. Ekman kommer aldrig att svara på dessa frågor så länge det är bara anklagelser som haglar.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 4th, 2009 at 6:05 e m
Björn Horst,
Kan man i svensk kristenhet vara okunnig om begreppet ”framgångsteologi”, detta avsteg från den kristna tron, livet i Kristus och sansad gudfruktighet.
Oviljan hos många i att följa Ekman i hans enhetssträvanden och i hans tydliga dragning till romarkyrkan hör tillsammans med hans fasthållande av framgångstänkandet till stommen i de ”olagligheter” vilka vi bygger sak utifrån.
Min personliga ståndpunkt etablerades i personliga samtal med Ekman mitt under 80-talets fatala turbulens då den karismatiska rörelsen gick i kvav och solida böneinitiativ avstannade.
Ekman gick sedan in i en fas av avsägelser på vitala punkter i sin teologi här i Sverige, men fortsatte att lära ut enligt samma satser utomlands – jag kunde avlyssna samlingar i Moskva under den tiden. Hans opålitlighet är frapperande.
Lars W.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 4th, 2009 at 6:38 e m
Lars!
Du jobbar inte på FRA va?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 4th, 2009 at 6:41 e m
Göran,
Eftersom JV (liksom t x MFS) förnekar att Jesus är Gud kan de ju inte heller tro på inkarnationen, som ju innebär att Gud blev människa; Joh 1:14 ”Ordet blev kött”, 1 Tim 3:16 TR ”Gud uppenbarad i köttet” och Fil 2:6-7.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 4th, 2009 at 6:55 e m
Elisabeth
Jesaja 2:3 handlar inte om tusenårsriket. Det står ju i v2 att det är fråga om den yttersta tiden, vilket är både GTs och NTs uttryck för nya förbundets tid d v s den tidsålder vi nu lever i, se t x Heb 1:1-2, 1Pet 1:20, 1Joh1:18. Den undervisning som utgår från Sion är alltså Evangelium, Herrens Ord.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 4th, 2009 at 7:20 e m
Christian,
Ja, jag förstod att du skulle svara så här.
Så gör nämligen alla som ALDRIG hört evangeliet om Riket. Matt. 24 :14 säger ” och detta evangelium om Riket skall predikas i hela världen för alla folk och sedan skall änden komma.”
Vi vet att Jesus, och apostlarna och Paulus predikade om detta Guds rike, men sedan har Kyrkan aldrig fullföljt det ansvaret. Den har istället predikat om frälsning, ja, det är bra, dop, ja, om andedop, ja allt detta är bra, men vad Kyrkan glömde var att JESUS är JUDE och GUD har sagt redan till David i 2 Sam.7.11–
att det skall för EVIGT sitta en konung på fader Davids tron och regera i Jerusalem (inte Rom)
Vad också kyrkan hela tiden sagt är , att vi ska huxflux upp till himlen och gotta oss.
No way…himlen kommer ner det finns mycket skrivet om det i Upp. i kap. 21 +22,
Det finns så mycket mera att berätta, men lyssna på en som kan detta :
http://www.thewatchman.org
Var välsignad !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 4th, 2009 at 7:57 e m
Linus
Jag håller med om att LO delvis bidragit till vår stora trafik. En vecka hade vi 10.000 hits bara från LOs egen server.
Björn Horst
Varför gör du dig löjlig och kräver att vi skall bevisa att Ekman gjort något olagligt? Vem har påstått något sådant?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 4th, 2009 at 8:36 e m
Linus,
Avhörandet skedde på plats. . .
Vänner i Moskva välkomnade oss att sitta med i konferensmöten då våra resor passade med Ekmans nedslag.
Lars W.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 4th, 2009 at 8:43 e m
Christian,
mitt svar kommer snart, jag har blivit fast i moderering.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 4th, 2009 at 10:13 e m
Denna bloggpost påminner väldigt mycket om ”Hänt i veckan”.
Mycket tyckande, lite fakta, många ”foton”, lite substans, halvskum eftersmak, avundsjuka, spekulationer, m.m.
Men, underhållande, precis som Hänt i Veckan.
Mvh
Roger Enqvist
Eslöv
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 4th, 2009 at 10:14 e m
Bloggarna är en välsignelse!
Nu är ordet fritt!
Nu måste ledare som gömmer sig bakom egna konstruktioner och bygger egna lösningar ge svar till de som känner sig lurade och svikna.
Jag förstår Ulf och Birgitta att det är svårt när spelreglerna ändras. Nu kan man inte kväva motståndet med tystnad.
Jag tror att det nyttigt att reda ut frågor, och prata om olikheter – det är en av de ingridienser som behövs för att vi ska kunna nå en verklig enhet.
All nåd
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 4th, 2009 at 11:00 e m
Lite pinsamt Roger Enqvist! Denna bloggpost innehåller ju enbart fakta! Har du sett videon Haggaj refererar till? Gör det innan du uttalar dig nästa gång!
Underhållande? Bra att det roar dig. Jag tycker Ekmans demonisering av sunt ifrågasättande borde vara en tankeväckare för dem som sympatiserar med Livets Ord. Varför denna offensiv mot informationen från bloggvärlden som i de flesta fall bygger på fakta? Varför måla en falsk bild av oss bloggare? Tänk lite på det.
/Andréas Glandberger (Andy)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 4th, 2009 at 11:13 e m
Christian:
‘Eftersom JV (liksom t x MFS) förnekar att Jesus är Gud kan de ju inte heller tro på inkarnationen, som ju innebär att Gud blev människa; Joh 1:14 “Ordet blev kött”,’
De tror på Jungfrufödelsen, att ‘ordet som var en gud blev kött’ inkarnerades i Jesus av Nasaret. De tror ju att det är ärkeängeln Mikael.
Mvh
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 5th, 2009 at 12:18 f m
Jag har sett videon som bloggpostförfattaren har som underlag till denna bloggpost. Jag har sett den från början till slut och jag såg den INNAN jag knappade ner mitt första inlägg.
Bloggpostförfattaren skriver,
”Varför anser paret Ekman att bloggarna utgör en sådan viktig händelse att de skall finnas med som den viktigste aspekten i en summering av året 2008? Det kan ju knappast vara så att det spelar någon egentlig roll för mångmiljonindustrin på Axel Johanssons gata 3 i Uppsala att några bloggare ifrågasätter deras planer ihop med Rom. Och på vilket sätt skulle några enskilda bloggare i cyberrymden kunna ödelägga planer som sanktionerats av Gud själv? Jag bergriper det inte.”
Här skulle bloggposten rimligen sluta med tanke på innehållet. Ingen begriper varför Aletheia är Livets Ords största fiende, inte ens Aletheias upphovsmän. Aletheia uppfattar sig som om de blir utpekade och kokar soppa på spik. Det är inte fakta! Det är Hänt i Veckan-strategi. Därefter fylls bloggposten på med bl.a. anonyma spekulationsteorier. Några dagar senare har vi en otrolig story med några övertolkade och lösrykta meningar från Uppsala som utgångspunkt.
Mvh
Roger Enqvist
Eslöv
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 5th, 2009 at 1:14 f m
Roger Enqvist:
Det är ju mycket konstigt. Jag blev uppringd av flertal personer andra nyttårs dag kring nyårs predikan och eftersnacket. Gick själv igenom, och uppfattade det precis som de som hade ringt mig uppfattade det som, men också precis som Andy, och de här på Aletheia uppfattade det som.
Istället för att komma med argument som du gör, visa dem då i så fall var dem går fel. Visa dem också utifrån Ulf Ekman’s egna ord att detta var inte va Ekman sa. Annars blir det bara oseriöst.
Själv förvånas jag över tystheten. Var är människor som Jan Sköld, och andra som står för en Bibel trogen teologi? Ska vi alla sitta tysta när våran största kristna ledare (Haldorf och Ekman) drar hela kristenheten mot Rom? Är det inte Haldorf som talar om rötter i sina böcker, va med våran protestantiska rötter? Anser vi att Zwingli, Calvin, Michael Sattler (och andra ana-baptister) och Luther hade fel? Anser vi att Rom har ett rent evangelium? Anser vi att Rom står på skriftens grund? – Varför hörs inte våran Herdar? Varför denna tysthet?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 5th, 2009 at 1:20 f m
”Björn Horst
Varför gör du dig löjlig och kräver att vi skall bevisa att Ekman gjort något olagligt? Vem har påstått något sådant?”
Efter tonen i din blogpost, det är lite som du utlyser en ”fathva” över karln.
Sen bara för upplysnings skull. Jag var själv medlem i LO under åren -85 till -91, så när det gäller framgångsteologi, christian perfection, mind cure, Christian Science, New Thougth, The Gospel of Wealth mm, så är jag smärtsamt påläst.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 5th, 2009 at 7:08 f m
Björn Horst
Vad är dessa tre företeelser/läror?
* christian perfection,
* mind cure,
* New Thought
På vilket sätt har dessa saker predikats på LO?
Det där med framgångsteologi känner jag igen, det har ju talats en del om det i Sverige, och det har predikats till en viss grad på LO och kommer väl förhoppningsvis att fortsätta utgöra en viss grad av förkunnelsen, men…
”The Gospel of Wealth”…borde rimligtvis syfta på ett evangelium som sätter materiell rikedom i centrum av det kristna livet. Ärligt talat har jag inte hört det på LO, utom möjligtvis i John Avanzinis förkunnelse, men jag kan inte minnas att Avanzini menade sig stå för någon slags heltäckande förkunnelse, utan var specialiserad på ”Biblical economics” vilket han menade syftade till att finansiera evangeliets spridning.
Avanzinis metoder att ta upp offer upplevde jag som mycket manipulativa och de innefattade hån mot dem som inte gav frikostigt. Ändamålet helgade medlen…
Å andra sidan…
På senare år har det inte förekommit några manipulativa offertal vad jag har hört. Rimligtvis borde detta tolkas som något positivt, att LO faktiskt seglar åt rätt håll – närmare Jesus. (en liten tanke bara)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 5th, 2009 at 8:04 f m
Linus,
På min egen sida har skrivit en del under rubriken ”enhet?” från den 21 dec.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 5th, 2009 at 4:21 e m
Elisabet
Är det ett evigt Evangelium eller inte, Upp 14:6?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 6th, 2009 at 8:47 f m
Kanske Ekman mest är rädd för att det via bloggarna kommer nya flöden från Tronen…små rännilar som blir till strömmande floder ???
Ja, det tror jag, detta är ett exempel :
http://www.youtube.com/watch?v=3sEBAldf4L0
helt underbart !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 6th, 2009 at 8:57 f m
Christian,
Javisst självklart ! Det eviga evangeliet är ju HELA Guds ord. Däri ligger då de löften Han gav till David angående Kungadömet.
Alltså…Bibeln har GT +NT. Hela Bibeln Är Guds Ord. Så de löften Han gav till David gäller att Jesus ska komma tillbaka som Kung på sin Fader Davids tron i Jerusalem.
Ännu har ju inte det uppfyllts, men så sker då Jesus kommer åter till sitt folk.
DU är ju inympad i Israels folk, i det judiska folket , genom tron på Jesus.
OM inte du har svårt för judar…så förstår jag inte varför detta blir så jobbigt för dig ?
Vi ska möta Jesus ”på skyarna”….INTE fara upp till någon himmel ! De döda sover i mullen och väntar på sin uppståndelse.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 6th, 2009 at 10:42 f m
Roger Enqvist Har kanske rätt att vi övertolkat vad Ulf och Birgita sa i interljuven efter Nyårskonferans möttet. Jag tittade på möttet först vilcket jag tyckte var bra. Läst denna artickel tog intryck av den. Tittade på interljuven . Och blev besvicken. Det är ju bara en petites . En fjäder vi gjort till en hönna.
Jag har facktiskt varit med om en sån sack på ricktigt en gång . När min syster som älsckade djur skulle fylla 14 år bestämde jag mig för att överaska henne på ett speciellt sätt. På skämt licksom . Ett skämt som vart en sensations ,som det talades om i pressen ,en hel vecka i hela Dalarna efteråt, och även På Gävle/ Dala nytt, på Radion. Som i DD Dala demokraten till sist . Kallades för spindeln var en anka .Detta för att jag busat med ett födelsedagsspex med min syster. Då jag som ung och dum ville skrämma henne lite och Hon älskade Djur . Så då tänkte jag överaska henne ricktigt rejält och köpte en Tarantel spindel. Som hon tyckte var så hemsk så hon sålde den till en djuraffär och byte den mot en hamster istället.Men hennes 14 åriga vännina hadde sett spindeln i ett terarium dess för innan.Och blivit livrädd för den.Dagen efter skämtade min bror med henne . Då den var såld och hon kom på besöck och terariumet var tomt .Och hon undrade var den var. Och han helt colt sa, den har rymt, vi vet inte var den är , med darr på rösten, He he . Ni kan tänka er vad tjejen vart skraj ,en jättetarantella i vårt hem ,som rymt. Och ingen viste var den var som min bror sa ,he he . Och hon stack ut som ett skott hem till sinna föräldrar som ringde polisen . Som kom hem till oss med vadar stövlar på sig och speciallredskap. För att fånga in Jätte Tarantellan. Sen fick en jornalist reda på det. Och det blev dagliga raporter i alla tidningar i Dalarna ,och på Gävle /Dalanytt hela veckan .Om den farliga Giftspindel som var lös i Malung. Och detta höll hella bygden i skräck en vecka … En vecka ,en gång i början av 80-talet. HE hE…
Så det kan gå pga. ett skämt och lite övertolkningar ,som sagt. Och slutvinjeten vart att spindeln var en Anka . Sennare i Dala Demokraten. Ett skämt alltså …
Mitt och min lilebrors skämt eskalerade lite gran som ni förstår. Men skojigt var det He he . Ronny Frid och God fortsätning på det nya året.Och ankjackten i ankdamen . Och pajkastnings turnerandet… Jag gillar er allihop .Och Gud er allra mest. Och vi är förlåtna av bara Guds nåd med allt vi behöver i Jesus namn.Med frid och Guds välsignelse med Gud, för gott. Och Herrens välsignelse om vi vill , Amen . Och lite God Hummor har ingen dött av…Eller Hur, he he …
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 6th, 2009 at 10:49 f m
Ronny,
Frid och god fortsättning!
Och tack för en undebar historia!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 6th, 2009 at 1:52 e m
”Liten tuva stjälper ofta ett stor lass”. Så brukar vi uttrycka oss ibland. Kanske kan det få gälla denna diskussion som nu förs om faran för bloggare. Kan det vara så, att det är demokratin som man är rädd för. I så fall, hoppas jag att bloggarna inom LO törs fortsätta, (vi andra också) även om Ulf ser det som en fara.
Land i sikte.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 6th, 2009 at 3:01 e m
Tack Haggaj He he He
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 6th, 2009 at 4:10 e m
Har jag svårt för judar? Begriper inte var du får det ifrån? Det enda jag skrev var att Jes 2:3 inte kan syfta på 1000-års riket eftersom v 2 talar om den yttersta tiden, som avser nya förbundets tid. Sen frågade jag dig om du ansåg att Evangelium var evigt. Jag menar alltså att den undervinsing som går ut från Sion är Evangelium, d v s budskapet om Jesus och frälsningen genom honom. V v och lägg inte något annat i det jag skriver, tack !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 6th, 2009 at 4:53 e m
Ronny.
Man jagar fortfarande de som säger något kritiskt eller ifrågasätter något av det som förmedlas på Livets ord. Det är ingen lätt sak – som en fjäder.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 6th, 2009 at 6:36 e m
Elisabeth skrev: ”Vi ska möta Jesus “på skyarna”….INTE fara upp till någon himmel ! De döda sover i mullen och väntar på sin uppståndelse.”
Tja, vem vet? Jo, Gud naturligtvis. Men vad vet vi?
Jag vet i alla fall att:
2 Petr 3:10 Men Herrens dag skall komma såsom en tjuv, och då skola himlarna med dånande hast förgås, och himlakropparna upplösas av hetta, och jorden och de verk som äro därpå brännas upp. 11 Eftersom nu allt detta sålunda går till sin upplösning, hurudana bören icke I då vara i helig vandel och gudsfruktan, 12 medan I förbiden och påskynden Guds dags tillkommelse, varigenom himlar skola upplösas av eld, och himlakroppar smälta av hetta! 13 Men »nya himlar och en ny jord», där rättfärdighet bor, förbida vi efter hans löfte.
Jag vet alltså att ”himlarna med dånande hetta kommer att förgås” och jag har all anledning att tro att ordet ”himlarna” syftar på Universum.
Visst skall vi möta Jesus på skyarna, men jag föredrar nog att sedan vara i Guds Himmel (vad detta än må betyda) än att kremeras tillsammans med Universum.
Den som vill påstå att vi inte skall fara upp till någon himmel borde först försöka bortförklara citatet ovan.
Som tur är, är det ju inte avgörande för vår frälsning vilka exotiska teorier vi har om hur det blir efter vår död eller efter Jesu tillbakakomst.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 6th, 2009 at 6:47 e m
Jhoannes ,jag kan ha fel . Ber om ursäkt för det isåfall .Gud välsigne dig Broder och alla berörda och Guds frid .Ronny
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 6th, 2009 at 8:14 e m
[...] har sett närmare på just det som paret Ekman uttalade gemensamt i studion mellan två möten. Läs det! Läs även den artikel Haggaj skrev efter denna, för den är [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 6th, 2009 at 10:12 e m
Kamau Mweru,
Tja…Det talas i 1 Tess. 4: 14- 17 om de döda insomnade och de som dött i Kristus skall då uppstå.
Angående himlen, så har vi flera ställen i Uppenbarelseboken som klart säger att Jeruslem, den himmelska staden kommer ner.
Dessutom ser vi i Skrifterna , genom Jesu apostlarnas och Paulus undervisning om Guds rike…evangeliet om Riket…att det var förankrat till Jerusalem. jag vet inte hur annars man kan tyda ”i evighet” i 2 Sam. 7.e kap.ffa verser 12-14 och
Matt. 19.28 säger Jesus :” Amen säger jag er: Vid pånyttfödelsen, när Människosonen sätter sig på sin härlighets tron, då skall också ni som följt mig sitta på tolv troner och döma Israels tolv stammar.
Nu har inte Jesus någon tron i himlen, han sitter på Faderns högra sida. Men i Jerusalem får han en tron, därför att Israels rike ska utbredas över hela jorden.
Paulus talar i Apg. 13: 30 om att Gud uppväckte jesus från de döda, v. 32 pga det glada budskapet om löftet som gavs till våra Fäder, det har Gud uppfyllt genom att låta Jesus träda fram..v.34b Jag vill ge er de heliga och fasta nåde löften somDAVID fick , Jes. 55:3.
Du är välkommen med din syn på saken.
Laila Tov !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 7th, 2009 at 7:56 f m
Elisabeth,
Att Judarna haft ett rike utan kung och de kristna en kung utan rike behöver vi inte tvista om. Inte heller om att Jesus är Judarna Kung.
Jag försöker på inget sätt att förneka Jerusalems betydelse. Om däremot alla texter som talar om Guds Rike också refererar till det fysiska riket är jag mindre säker på. Som du ju vet kan man lika rätterligen översätta orden med Guds Herravälde.
När Guds Rike finns inom oss (eller [mitt] ibland oss) tror jag nog att detta ofta refererar till vår frivilliga överlåtelse och vår önskan att bli ledda av Gud i praktiken.
Detta är ingen substitution som gör det fysiska riket overkligt eller oviktigt.
Vad det gäller upp eller ned anser jag det vara symbolspråk. Det är väl inte många som tror att Himmelen faktiskt är ”fysiskt uppåt” just nu och just där jag befinner mej. Absolut sett ändrar sig det fysiska uppåt hela tiden eftersom Jorden roterar. Och just nu är mitt uppåt ungefär 20 grader ovanför din horisont.
Personligen tror jag att det är en fråga av ringa relevans. När det sker är det ändå Gud som håller i alla trådarna. Jag varken kan eller bör göra något åt det.
Vad jag vänder mej mot är modesvängarna. Det har blivit modernt att anse att vi inte kommer ”fara upp till Himmelen”. Dämed har vi närmat oss både JV och Mormonerna. Knappast ett steg i rätt riktning.
Gamla testamentet igenom kan vi se att Israel hade ganska grumliga ideer om vad som händer efter den fysiska döden. I NT får vi veta mera.
Det finns ett par frågor som man nog bör försöka besvara innan man beslutar vad man vill tänka om dessa saker.
1. Finns det mer än en ”Herrens dag”? Om det bara finns en ”Herrens dag” när infaller den då?
2. Hur går det med detta eviga rike när himmlarna med dånande hast förgås?
Vad det gäller Uppenbarelseboken får man nog vara försiktig att dra alltför många bokstavliga tolkningar av orden. Det handlar ju övervägande om symbolspråk.
Bibeln talar ju också om nya himmlar och en ny jord. Någonstans måste dessa eviga saker befinna sig när det nuvarnade Universum förgås. Finns det flera alternativ än Guds Himmel?
Kanske kommer vi att få fara upp till Himmelen som första steg och sedan dala ner på den nya Jorden?
Vad vet jag? Och som sagt, även om jag visste det skulle det inte ändra något i praktiken.
Fysiken bjuder på vetenskaplig kunskap som kanske kan hjälpa till att förklara ett och annat. Men detta är ju en teologisk blogg och inte ett vetenskapsforum. Om någon är intresserad kan jag skriva mera om den Kvantumfysiska biten i 500-salen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 7th, 2009 at 1:36 e m
Kamau Mweru
Skriv gärna mer om den kvantumfysiska biten…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 7th, 2009 at 6:19 e m
Kamau Mweru,
Du hade igår en undran angående ”om de döda sover i mullen”, som jag skrev.
Daniel 12: 2 säger ganska exakt så, :” De många* som sover i mullen skall vakna, några till evigt liv, andra till förakt och evigt skam ”
* fotnot : ‘De många’ i betydelsen alla människor, jfr. Jes 53:12, Matt. 20:28, (SFB)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 8th, 2009 at 5:04 f m
Elisabeth skrev: Du hade igår en undran angående “om de döda sover i mullen”, som jag skrev.
Då får du nog hjälpa mej på traven. Mej veterligt har jag inte undrat angående det.
Det är verkligen svårt att hitta tillbaka till de trådar man skrivit i nu för tiden.
Det kostade mej mycket letande innan jag fann detta.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 8th, 2009 at 7:17 f m
Och idag kommer ett sanningens ord i rättan tid i denna debattartikel:
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=161625
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 8th, 2009 at 9:49 f m
Kamau Mweru,
Javisst förstår jag, det var mitt fel att jag inte närmare angav dag och tid, men detta skrev du den6/1 -09 kl.6.36 em.:
”Elisabeth skrev: “Vi ska möta Jesus “på skyarna”….INTE fara upp till någon himmel ! De döda sover i mullen och väntar på sin uppståndelse.
Tja, vem vet? Jo, Gud naturligtvis. Men vad vet vi?”
slut citat. ( till saken hör att det var ur mitt svar till Christian d. 6/1 kl.6.36 em. som KM hänsyftar till)
Det var på denna tråd och mitt svar den 6/1 kl.10.12. em till dig, men hade inte just då bibelstället från Daniel 12:2 i minne, därför skrev jag igår till dig från 500-salen…där detta egentligen också hör hemma. Sorry , cheferna !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 9th, 2009 at 11:08 f m
Mina ”two cents”:
Splittring har sin grund i – och består i – högmod.
Det var det som splittrade den ursprungliga kyrkan.
Det är det som ännu splittrar i allt mindre beståndsdelar.
Ödmjukheten däremot för samman, helar och upprättar.
Fick en mycket stark bild för över femton år sen, som hela tiden har stannat kvar och gett mig hopp – en bild av hur samtliga kyrkor ödmjukt böjer sina tornspiror mot marken och närmar sig varann.
Nu ser jag det äntligen hända…
Här är ett litet bloggtips. Det ekumeniska kors-tåget rullar på och idag kan ni läsa den första gästbloggen i serien – skriven av biskop Anders Arborelius.
http://katolskakyrkan.blogspot.com/2009/01/biskop-anders-arborelius-gstbloggar-om.html
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 11th, 2009 at 3:11 f m
Vad har du emot Ulf Ekman? Varför frågar du inte honom själv om du uppriktigt undrar?
Eller är det så att du, som jag uppfattar det, försöker ställa honom i dålig dager?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 11th, 2009 at 10:03 f m
Gustaf 2,
Jag satte dit en tvåa efter ditt namn eftersom vi redan har en Gustaf som brukar skriva här och på andra bloggar. Du får gärna lägga till en bokstav eller nåt sånt i fortsättningen.
Vad gäller din fråga, så kan man väl säga så här:
Det finns en viss diskrepans mellan den bild många anhängare har av honom och den bild som jag fått. Om konsekvensen blir att han därför hamnar i en sämre ”dager” än vad anhängarna tycker är den riktiga kan ju det bero på att dessa placerat honom för högt på himlen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 16th, 2009 at 1:13 e m
Hej!
Jag reagerade på exakt samma sätt när jag såg intervjun av paret ekman på deras webcast. I tre år hade den mer mjuke robert ekh församlingen i sin vagga och den förändrades. Helt plötsligt började man tala om kärleken(vilket sett som smörja innan). När ulf blir rädd för kommentarer i sin blogg så kommer genast några till försvar. Läs gårdagens blogg där en ”kevin” från ingenstans skriver direkt efter att en KVINNA, vid namn Susanne skrivit och rek. en annan kvinnas blogg. Sen skriver t o m en kvinna på bloggen och tackar ulf för att han citerar hennes pappa. Idag lovordar hon avguden ulf. Det känns som om gud kommer att flytta på denna själv utnämnde ”aposten”. Varför lämnade ulf sin församling i tre hela år för att sen bara dyka upp och ta över.
livets ord har tappat mängder av människor och de övergrepp som har skett genom att man har lagt sig i privat liv hos medlemmar, som sen har lämnat ber man inte om förlåtelse till.
jag har en vän som varit mycket illa utsatt från livets ord bland annat och hennes bloggande verkar skrämma vissa, de som ej har rent mjöl i påsen.
rekommenderar hennes blogg:
mariamoberg.blogg.se
ulf är desperat efter mer pengar och fler medlemmar och söker nya partners. därav intresset för katolicismen. han har totalt tappat greppet är min övertygelse, och under alla år som jag har sett hur han och hans närmaste suttit längst fram i synagogorna och bara svept fram och blivit hälsade på, på ”torget”.
birgitta ekman sade en gång på scenen att hon inte kunde hälsa på alla hon mötte i korridoren på lo då de ju var så stora och många. jag är uppvuxen med att hälsa på de jag möter, om det är så 150 000 i en stad. man hälsar ju inte på alla samtidigt
en psykopat är någon som inte kan känna med andra, men uppvisa det beteendet då han lärt sig att imitera. han blir pressad om han får något motstånd, då han ju alltid har rätt. därför brukar psykopater ta på sig fel som varit men ingen ånger, bara för att kunna få nya sympatisörer. jag säger inte att ulf är en psykopat, men efter att ha läst den kvinnans blogg som jag varmt rekommenderar och vet vad hon genomlidit så börjar jag undra. tänk om vi som höjt upp ulf blivit lurade. tänk om de började i anden men slutar i köttet?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 16th, 2009 at 1:36 e m
Jag har själv gått på livets ords skola, och min mamma blev erbjuden av fröken att en barn/ungdomspastor skulle ta med mig ut på stan och köpa blommor till henne(han var då gift men träffade en ny kvinna och skilde sig sen). Min mor reagerade över detta och fröken sade att jag hade nog ”världens ande” som skulle ut, och att denna Patrik Salomonsson, bror till en stefan, kunde hjälpa genom att ge min mor blommor(hur sjukt låter det då). Sen har både ulf och robert sagt till kvinnor som blivit slagna av sina män, och där även karlarna träffat nya, att kvinnan ska stå kvar oavsett och be tillbaka mannen eller vara som hon är. Sen säger man att kärlek och enhet råder. Den enheten läser jag inte om i bibeln
Min mammas bror gick på kristna skolan också, och var typ äldre än mig. Han gick i en av ulfs söners klass. Lärare fjäskade för honom och han fick jämt gratis fika + andra fördelar. Han dejtade tjejer men om någon annan gjorde likadant åkte han ut. min morbror mådde dåligt av att se all orättfärdigheten.
ulf är väldigt arrogant och ibland kan man känna in det om man lyssnar och ser hans predikningar. Bakom det påklistrade smajlet så syns en aggressiv man. Många medlemmar är livrädda för ulf och att lämna honom vore som att lämna gud. han är gud för några som är kvar.
bara fjäskande bloggar får komma med och jag vet hur bloggadmin. stoppar en hel del inlägg. Aldrig har jag hört ulf säga förlåt någonsin. har lyssnat på en del predikningar. han kan på sin höjd säga att det förut var si eller så men att de är nya tider.
inte säger han. förlåt mig för allt det onda, cyniska och elaka jag har sagt och gjort bakåt i tiden. men han kan inte visa sann ånger.
Han har själv tillåtit att människor fjäskat för honom, han gillar det. Sen håller de jämt tyst om att birgitta varit gift och har barn sen innan. de fick vi reda på i skolan. ryktet gick, men man fick absolut inte berätta detta för någon.
denna nya kärlek till katoliker är pengar behov. varför går ulf ut och berättar för andra om hur vi andra ska förhålla oss till dem. jag och fler med mig har aldrig haft problem. han talar till sig själv och så tror han att alla har varit lika dömande som han.
jag fick inte leka med ”världens” barn när jag gick på kristna skolan på lo. det liksom smittade. och som 7-åring tyckte fröken Ulla att jag skulle befrias. Min mor undrade från vad. Ja svarade hon, från världens ande. suck.
ulf har länge ansetts som gud och det lilla motstånd man hade på 80-talet som jag bara läst om, själv född då. det var några stenar som kastades på en brevlåda och då byggde ulf en jättemur. vilken tros hjälte, och ändå består hela bibeln av löften nästan om att vi ska utstå förföljelse, bli kastade i fängelse och kanske dödade på grund av vår tro. men jag har hört mängder av gånger hur hemskt det var. Då skulle de veta vad min mor gått igenom. Snacka om förföljelse.
låt någon mjuk coh kärleksfull ta över livets ord. det finns många hårda människor där, och som jag förstår kan följa det hårda i ulf. Jesus är kärleken och tar sig an människor. Han hoppar inte på dem och anklagar.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 16th, 2009 at 4:22 e m
Eva och Therése,
Egentligen vet jag inte alls vad jag ska svara er.
Jag vill bara räcka ut en hand och säga: älskade syskon, jag har läst ert hjärtas rop.
Genom att ni nu satt era tankar på pränt, har ni båda startat en process till läkedom. Det värsta brukar nämligen vara att ens ORKA säga hur man känner det och har haft det.
Det ni båda beskriver känner jag igen till viss del, eftersom också jag varit med några år inom Livets ord. Jag älskade verkligen syskonen och ledarna.
Tyvärr förändrades undervisningen vid -04 ungefär, radikalt från Uppsala. Keryx talade öppet om DEN KATOLSKA MYSTIKEN. Suggestivt.
Nu är det några år sedan jag lämnade församlingen eftersom det blev så ”katolskt.”
Fortfarande älskar jag de människor som finns inom detta system, men jag kan ALDRIG TÄNKA mig att återigen ansluta mig dit.
Therése, du skriver att ”de betraktar Ulf som gud ”..
Tror du det verkligen ? Själv skulle jag vilja säga, att för oändligt många framstår Ulf som en ”Pappa” för både medlemmar och pastorer / ledare i Sverige. Ett sådant förhållande skapar otroligt starka band. Vilket föremålet ifråga är MYCKET medveten om.
När jag läste på Ekmans blogg igår, såg jag flera pastorers namn där de förklarade sin dyrkan och underdånighet i ord man läste om i Moskva på Lenins tid. De flesta var dock män, som kanske ser
sin tjänst i förlängningen av det mått de lyckas övertyga Ledaren. Aletheia fick ett massivt missil-angrepp av dessa män pga några ynkliga kommentarer som egentligen var som friska fläktar.
Vad ni systrar kan göra är att skaffa bra undervisning via nätet…i Sverige finns INTE en enda församling utan synkretism.
Men ffa…läs i Bibeln, vaka och bed. Håll er nära Jesus.
Med välsignelser, Tack för att ni skrev !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 17th, 2009 at 6:24 f m
Eva och Therése,
Jag skulle vilja komplettera Elisabeths inlägg med en uppmaning till att behålla modet och inte ge upp tron på Gud.
Det är oundvikligt att vi får höra felaktiga läror och därmed får en felaktig gudsbild. Men om vi inte ger upp så får vi räkna med ledning att bli fria från felaktiga tankar och istället få ljus över sanningen. Gud ger inte upp.
Det är nämligen bara Sanningen som kan göra oss fria.
Och här kommer mitt komplement…
Isolera inte er själva. Ni behöver gemenskap med andra troende. Fastän det inte finns några perfekta församlingar, betyder det inte att man inte kan ta del i gemenskapen med andra kristna.
Överväg att söka gemenskap i en församling som kanske föregick den rörelse ni eventuellt vill lämna. Historiskt sett finns det i Sverige en historisk linje från Baptisterna, till Pingströrelsen, till Maranata, till Livets Ord.
Jag vill inte påstå att de tidigare grupperna givit upphov till de senare grupperna, men i alla fall att en kärngrupp av medlemmar kom från den tidigare gruppen.
Om ni har tillgång till dessa församlingar skulle ni ju kunna söka er tillbaka längs denna historiska linje.
Härmed vill jag på inget sätt påstå att grupper jag inte nämnt vore felaktiga alternativ. Jag har bara nämnt ovanstånde grupper för att de står närmast det ni varit vana vid.
Vi behöver alla gemenskap med andra kristna!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 17th, 2009 at 9:36 f m
Eva och Therese
Har inget ytterligare råda att ge annat än att det ibland kan vara klokt att neutralisera konkreta namn. De inblandade kan ha barn och närstående som kämpar igenom sina egna trauman.
Jag har mött människor inom trosrörelsen som talar om narcissism och psykopati i själavårdssituationer. Den däremot som har empati har det Jesus har.
Vi ber för er.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 17th, 2009 at 6:31 e m
Tack kära ni som har vänligheten att skriva!
Jag skulle vilja att ni läser en blogg som i allra högsta grad tror jag svarar på vissa saker kring livets ord. Vad gäller namn så vet jag att man INTE ska nämna de om det redan varit upp i tidningar, genom domar etc.
Läs bloggen om sekten Kristet Center Syd och församlingen Livets ord. Och tack för alla fina ord. Jesus är vägen, sanningen och livet, bara genom HONOM och nåden kan vi nalkas tronen
http://mariamoberg.blogg.se/2009/january/fran-kristet-center-syd-till-livets-ord.html
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 17th, 2009 at 6:35 e m
Eva och Therése,
Ursäkta att jag dröjt med förslag till god undervisning på nätet.
Ni har säkert hört talas om Lars Enarson, boende i Israel sedan 10-tal år, som har god, biblisk undervisning.
Se på webben direkt :
http://www.thewatchman.org/se/epatv.php?id=38
och http://www.elijahnet.net/ där ni kan köpa boken ”Copernicus and the Jews”….som klart avslöjar separationen mellan den ursprungliga tron som Jesus och lärjungarna hade och Kyrkan .
Denna bok är ett måste för den som vill vara vaken i denna tid och en nagel i ögat på Rom-farande !
Tilläggas bör, Kamau Mweru har så rätt : sök upp syskon som vill vara vakna. Bilda gärna en bönegrupp och studera Ordet.
Välsignelser / e.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 17th, 2009 at 7:27 e m
Eva
det var gripande läsning. Vad underbart att se att det fungerar när Jesus får vara i centrum.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 17th, 2009 at 8:26 e m
Eva,
Vilket gäng !! Wow…Ni i det gänget gav verkligen järnet för Lettland !! Tack för denna titt in i det förgångna,
där Gud gjorde under och tecken med hängivna tros-människor.
Har skickat in en kommentar med ett par länkar med undervisning till er två tjejer, men… sorry…den blev fast i moderering…pga dessa länkar, förmodligen.
Ha det så gott ! Bless you !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 17th, 2009 at 10:38 e m
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 17th, 2009 at 10:44 e m
Ja…det är la för tråkigt…hur man än vänder sig ..så har man ändan bak !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 18th, 2009 at 6:03 e m
Jo Gud stadfäster ju sitt ord genom under, tecken och kraftgärningar:), tack elisabeth och ni andra! Det är skönt att känna i hjärtat att det finns människor som bryr sig om andra, fortfarande!
Är det bara jag som börjat tröttna på ”tjatet” om Rom? Trosrörelsen har haft många problem, men det största och allvarligaste har varit avståndstagandet från andra människor. Varför Herren skulle älska katoliker mer än judar, muslimer, eller andra individer är absurt. Gud älskar VARJE människa. Detta måste vi få inpräntat i oss när vi föds helst, men annars när vi blir medvetet kristna.
Det står ingenstans i hela nya testamentet eller det gamla, att Herren överger alla 99 kristna får för att söka ett katolskt, eller hur!?
Jag gör INGEN åtskillnad på mina barn, oavsett hur de beter sig. Min kärlek är lika stor till de vad de än hittar på. Sen blir jag såklart GLAD och TACKSAM när de fattar beslut i enlighet med det som jag tror är bäst för dem.
Gud har aldrig gjort åtskillnad på skapelsen. Han säger däremot att fenomen som lögner, otrohet, skvaller etc. är sådant som vissa hänger sig åt i den värld där djävulen härskar, och som t o m anser att det de gör är rätt. DÅ blir Han förtörnad på handlingarna, men han älskar fortfarande skapelsen.
Annars hade inte det stått att han, älskade oss medan vi ännu vore syndare. Det är några som har jag misstänker har minskat medlems antal och mindre klirr i kassan. Då behövs det ”nytt” välpolerat in i menigheten. Katolikerna är ”rumsrena” därav det uppkomna intresset.
Vi säger att IFK Göteborg får ont om spelare. Då väljer man hellre Gais än AIK:)
Gud älskar katoliker, och oss allihopa, men det var inget nytt för mig och säkert inte för många andra troende!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 29th, 2009 at 12:40 e m
Idag vill jag ge en ros och en eloge till Pastor Ulf Ekman för att han stod upp för Israel igår.
Livets ord hade ett åminnelsemöte för Förintelsens offer i går kväll.
Vad som också speciellt gladde mig var, när jag hörde att Bert Karlsson fick en rejäl känga för sitt löjliga inhopp i atmosfären om att stoppa Israel från att delta i Melodifestivalen.!!
Nu är jag ingen vän av Melodifestivaler som sådana, men att ge sig på Israel i denna frågan var dåraktigt !
Luleå stad fick ett omnämnande i Jerusalem Post pga sin FEGHET med att inställa sitt åminnelse -möte. (visserligen sent…sent…så ändrade sig Luleå stad och hade ett pytte-sådant)..men som svensk skämdes jag då. Många insändare var arga på lilla Sverige.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 29th, 2009 at 12:55 e m
Tidningen Dagen har skrivit om Åminnelsemötet på Livets ord igår kväll. Det blev en del dramatik:
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx? ID=162353
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 29th, 2009 at 1:05 e m
Eva,
…
Heja Blåvitt
elisabeth,
…och heja Ulf som stöttar Israel i vått och tort.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 29th, 2009 at 1:22 e m
Fredrik,
Blåvitt….! Javisst Heja ! Du är tydligen en konässör !!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 14th, 2009 at 1:11 e m
Den konstlade enhetsivern med sin falska kärleksförkunnelse läs (careless love) irrar bort från den äkta troheten i Kristus! Man menar att vi ska ”älska” allt, utan urskiljning, och lägger till och drar ifrån, allt efter som det passar för stunden, vart vindarna bär! Gemenskapen med dem som inte tror, avgudadyrkare, vad har det med Kristus att göra! När man feltolkar och menar att ”gud” är i allt, så är det givet att man godtar vilken lära, ande och ”kristus” som helst! Livets ord har irrat bort från de första grunderna, insnärjt sig i bedrägliga lustars villfarelser, där är maktfullkomlighet, habegär, och namnet om sig, som fått prioritet, överväldet! Mammondyrkan med penningbegäret har fått sitt tempel! Nej fly ut ur skökokristendomen medans tid ges! Kom tillbaka till Jesus!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 3rd, 2009 at 8:18 f m
Ja…så har Aletheia fått lite reklam på Ulf Ekmans blogg. Jag skrev en kommentar igårkväll där om Gardell och nämnde då att utdrag ur hans bok finns här.
Men …det var inte för att göra reklam utan för att se OM det gick att få in en positiv åsikt om Gardell i den sfären.
+ ett påpekande om att Jesus Är jude. Ett par timmar i moderering…tja…så var saken biff !
Kul !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 21st, 2009 at 5:03 e m
Ulf Ekman vet att dra rätt uppmärksamhet till sig, och när Livets Ord uppmärksammade förintelsens offer den 28 Januari hade man också bjudit in fd prästen Cecilia Wikström, folkpartistisk riksdagskvinna och abortförespråkare som gått ut i media och kritiserat hela katolska kyrkan.
Med ett andligt sunt omdöme hade man valt en annan ”representant” än Wikström. Nu bor Cecilia i Uppsala och har varit präst i kyrkan där. Allt är inte vad det ser ut att vara.
Den dagen jag ska hålla en värdig minnesstund för alla de offer som förintelsen innebar kommer judar i mängd bjudas in. Då blir det trovärdigt och viktigt. Gud har inte behov av människors ”förträfflighet” utan av sanna och rena hjärtan. Jag vill se en minnesstund värd namnet, som får alla att skakas om ordentligt. Därför kommer jag att kräva av regeringen att man på gör en röd dag för alla de judar som mördades.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara