söndag, januari 4th, 2009...12:03 e m

Människoverkets optimistjolle

Kommentarer Läs med webReader

Som jag tidigare har berättat så har Ulf och Birgitta Ekman i en videointervju på Livets Ords Webcast förklarat att de stött på ”motattacker” från sådana som ”har egna bloggar”. Det var också i mycket hätska ordalag som Ulf Ekman sedan predikade emot detta fenomen. Han använde uttryck som ”satans brinnande pilar” och ”demoner i helvetet” för att förklara dessa ”motattacker”.

Nu reagerade jag lite i köttet när jag delvis började försvara oss bloggare. Gud hade ingen sympati för att jag skulle behöva rentvå mig från beskyllningar och gav mig ingen ro förrän jag återigen bestämnde mig för att ta upp den tråd som han ursprungligen gav mig i det här ämnet. Det är detta den här bloggposten handlar om.

tayler
Syna det skepp eller den jolle som ni själva reser med!

Först skall jag lyfta fram ett citat ur Ulf Ekmans predikan på nyårsvakan. Därefter skall vi gå igenom det som Gud har lagt på mitt hjärta. Citatet börjar ca 22:40 in på den video som man kan se på Livets Ords hemsida. 

Det här har varit ett år av passage, det var ett ord som kom i början av eller … det kom kanske förra nyårsafton till och med. Det här skulle vara ett passageår. Att det också skulle bli ett turbulent år. Och nu i pausen så var jag uppe i tv-inspelningen som pågår under tiden. Och då körde de en liten snutt där jag var uppe förra året. Och vad jag trodde om det här året. Och det var ju roligt att se att det stämde i alla fall någorlunda. Måste jag säga. Så det var viss profetisk smörjelse över det. Och då sa jag då vid den här tiden förra året. Nästa år kommer att bli turbulent. Och det får man väl säga att det blivit. Och nästa år kommer också att vara gränsdragande.

Förra året alltså 2007 så förändrades det andliga landskapet i Sverige fort och dramatiskt och på ett väldigt härligt sätt och många syskon hittade varandra. 2008 har det fortsatt men det har också varit motkrafter mot detta. Låt mig bara ta en, ett ord om detta. Det är inte värt mer än två, tre ord. Men jag kan ta två, tre på det.

Och det är bara väldigt enkelt. Låt inte skrämma dig! Låt inte, kära broder och syster, låt inte människor som är fyllda av fruktan, fyllda av fördomar, och som inte har en generös och storsint ande och som inte har sett Herren Jesus Kristus i hela hans härlighet och ljuvlighet i sin kropp över hela världen. Låt dom inte skrämma dig! Låt dom inte skrämma dig!
För det här är det större saker som den helige Ande håller på med än det vi någon av oss kan kontrollera. Och det är absolut rätt att människor kan gå fel. Dom flesta gör det vid något tillfälle. Men det också lika rätt att vi har den helige Ande och att vi kan höra från himmelen.

Och att därför så är det en tid då, då vi ska säga hjärtan har värmts mot varandra. Och då satans brinnande pilar skjuter för att denna process av att älska min broder och min syster skall avstanna. Den kommer inte att avstanna. Den kommer inte att avstanna. Tvärtom kommer den att fortsätta och ingen demon i helvetet kan stoppa bröder och systrar i tron från att finna varandra i Kristus Jesus.

Ur Ulf Ekmans predikan på nyårsvakan 2008
Se också video på http://www.glandberger.net/2009/01/en-stormvind-fran-helvetet/#more-1172

Vi kan utav ovanstående citat och det vi vet att makarna Ekman sa i TV-studion dra följande slutsatser:

  1. Ulf och Birgitta Ekman anser att 2008 varit ett år av ”motattackar” och ”motkrafter”.
  2. Birgitta skyller dessa på att människor har fått tillgång till ”egna bloggar”.
  3. Ulf menar dessutom att dessa motkrafter kommer från männsikor som är fyllda av fruktan och fördomar samt saknar andra diverse andliga kvalifikationer
  4. De varnar sina medlemmar för att bli påverkade av dessa bloggare och utmålar dessa som ondskefulla.

Men är det egentligen bloggarna som är problemet? Nej! En bloggare som sitter hemma i sin lya och skriver några rader på sitt tangentbord och skickar ut dessa ord i cyberrymden kan väl inte omkullkasta Guds rådslut? Om Guds rådslut kunde blåsas bort lika lätt som en liten optimistjolle med en nybörjarseglare kanske det vore så. Plötsligt, när man får rätt vind i seglet vet man inte vad man skall göra och kapsejsar utan anledning eller far upp på grannens brygga. Nej, så går det inte med Guds rådslut. Guds rådslut tål att det blåser från en liten bloggare. Det tål att det stormar från alla världens hörn samtidigt.

Problemet för Ulf och Birgitta Ekman är ändå, och det sa ju Birgitta själv, att människor har tillgång till egna bloggar. Då måste man fråga sig om det är Guds rådslut eller något annat de skyddar. Det kan ju finnas andra saker som inte alls är lika tåliga för storm som Guds rådslut. Det kan ju finnas egna rådslut, som inte tål så mycket vind.

Försök se framför er hur kaptenen Ulf Ekman ropar till fartygets besättning. ”Låt inte skrämma er! Låt inte, broder och syster, låt inte dessa vindar skrämma er!” Alla i besättningen borde väl känna till om det är Guds rådslut man är ute och seglar med eller om det är en människoverkets optimistjolle. Om det är Guds egna rådslut skulle väl hela församlingen bara le mitt i stormen. Men om den tvivlade på att det var så, och att det kanske var mer av människoverkets optimistjolle man hade att förlita sig till, blev det nog oro ombord. Och vad är det vi ser håller på att hända? Jo, folk börjar skruva på sig och undra vad för en farkost man är ute och seglar med egentligen. Det skruvar på sig vid åror och roder på hela trosrörelsens flytetyg just nu. Det är detta som föranleder Ulf och Birgitta Ekman att ta upp motattacker från bloggarna som den viktigaste händelsen 2008.

Som ni förstår kan man inte säga att den viktigaste händelsen under ett år är att medlemmarna – besättningen – börjar ifrågasätta sjödugligheten i den optimistjolle de skall fara med. Det hade ju varit ett ”politiskt” självmord. Nej, istället så söker man orsaken till att besättningen börjat ställa sig frågor. Och istället för att metodiskt svara på dessa frågor så att besättningen kan känna sig trygga så börjar man utmåla dem, som sprider kunskapen om hur de osäkra optimistjollarna verkligen ser ut, som farliga och sjukliga männsikor.

Därför är mitt mål med denna artikel inte att rentvå mig själv eller mina kollegor. Om ni medlemmar i trosrörelsen börjar rikta ert fokus på oss bloggare så har kapten Ekman fått som han vill. Det är ju inte med oss bloggare ni skall resa. Syna det skepp eller den jolle som ni själva reser med! Om den båten eller flotten som meddelar er att ni inte är sjödugliga skulle ha någon defekt, kanske en skev mast eller trasiga åror, så gör ju inte dessa defekter ert fartyg säkrare. Om någon försöker inbilla er att det är på detta viset  så förstår ni nog nu själva att det är riktigt illa ställt med er egen seglats.

Skepp Ohoj!

/Haggaj

Dela med dig/tipsa någon:
  • Print this article!
  • Facebook
  • E-mail this story to a friend!
  • Turn this article into a PDF!
  • RSS
  • TwitThis
  • Google Bookmarks

98 kommentarer

  • Haggaj!
    Din analys av läget på LO är, ”tyvärr”, mitt i prick.
    Nu darrar kontrollandarna så att jollen riskerar att slå runt.
    Bättre att hamna i det kalla vattnet och kunna bli livräddad, än att bli en kokt groda i Ekmans gryta.
    Den senaste nyårskonferensen lär ha varit bland de minst besökta, därför ändras upplägget inför nästa.
    Familjen Ekman måste ju få ihop tillräckliga medel, så att man kan fortsätta att globetrotta i Business- och Firstclass och bo på lyxhotell.
    Återbesöken av alla vänner och deras vänners vänner kostar ju också en slant.
    Det kan ju t.o.m bli så att man måste börja karva på stiftelsens stora förmögenhet, eller återigen be de anställda om en lönefri månad.
    Tack Haggaj att du inte förtröttas, att avslöja makt och korruption inom LO.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Tack, Haggaj för detta inlägg!

    Skeppet är på väg att kantra med kaptener som styr rakt mot klipporna…
    Det är Herrens nåd, att Han har placerat ut bloggarna liksom ‘åror’ som ska få skeppet i rätt riktning.

    Ef.4:11 ”Och han gav oss somliga till apostlar, somliga till profeter, somliga till evangelister, somliga till herdar och lärare.
    Ty han ville göra de heliga skickliga till att utföra sitt tjänarvärv, att uppbygga Kristi kropp, till dess att vi allasammans komma fram till enheten i tron och i kunskapen om Guds Son, till manlig mognad, och så bliva fullvuxna, intill Kristi fullhet.
    Så skulle vi icke mer vara barn, icke såsom havets vågor drivas omkring av vart vindkast i läran, vid människornas bedrägliga spel, när de illfundigt söka främja villfarelsens listiga anslag.

    Nej, vi skulle då hålla oss till sanningen, och i alla stycken i kärlek växa upp till honom som är huvudet, Kristus. Ty från honom hämtar hela kroppen sin tillväxt, till att bliva uppbyggd i kärlek, i det att den sammanslutes och får sammanhållning genom det bistånd var led giver, med en kraft som är avmätt efter var särskild dels uppgift.”
    ……………..
    Låt oss i stället se upp till Huvudet, Herren Kristus och navigera i enlighet med Skriftens och den Helige Andes hjälp.

    Det handlar om alla själar som ska nå rätt destination och inte hamna i avgrunden tillsammans med ‘blinda ledare’ som har brutit Förbundet och vilseleder folket.
    …………….

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Som f.d. medlem i en Livets ord församling, så har man både goda och mindre goda minnen.

    Vi hade en mycket fin Pastor…som dock stod under Uppsala-piskan…så självklart inrättades vi alla i det ledet och efter den piskan.

    Fram till hösten -06 var det ganska ok…men sedan blev det katolska mässor isf bönemöten och vaxljus i dunkel. Då slutade jag där, jag bara gick.

    Men jag vill betona att de som överväger att dra sig från sammanhang och andligt förvridna /sjuka församlingar, ska avsluta det utan att det behöver bli någon ”ovänskap” Jag råder absolut att lämna…men sök friden…brukar jag säga.

    Läs igenom noga hur Haggaj framställer det hela ! Det verkar vara mycken ockultism och katolskt mörker som nu svävar över de förut så starka församlingarna. Tusentals av er känner säkert igen er i hans beskrivning.

    Börja ett nytt år i frihet. Sluta försörja rika ledare som betraktar er som sin inkomstkälla…trots att pengarna i många fall går till allt annat vad den
    person som håller det eldiga kollekttalet säger.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Men till saken hör att Pastor Ulf aldrig sade något om att motattacker är lika med att inte komma fram!
    Ni är inte nådigt dryga när ni försöker ta åt er äran för något som ni inte ens gjort. =)

    1. Livets Ord Uppsala ökar i medlemmar.
    2. Genom allt detta(era attacker=) vinner vi en överväldigande seger.
    3. Ska se om man lyckas få fram detta inlägget, utan att de fördröjs en massa och publiceras först efter att 20 andra inlägg kommit.. =)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • David!
    Är du säker på att Livets Ord i Uppsala ökar i medlemsantal?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Kung Ahab tyckte också att Mika ‘attackerade’ honom…och att flera hundra lycko-’profeter’ var ett säkrare kort än en enda Herrens profet:

    1Ki 22:5
    ”Men Josafat sade ytterligare till Israels konung: ”Fråga dock först HERREN härom.”

    22:6 Då församlade Israels konung profeterna, vid pass fyra hundra män, och frågade dem: ”Skall jag draga åstad mot Ramot i Gilead för att belägra det, eller skall jag avstå därifrån?” De svarade: ”Drag ditupp; Herren skall giva det i konungens hand.”

    22:7 Men Josafat sade: ”Finnes här ingen annan HERRENS profet, så att vi kunna fråga genom honom?”
    22:8 Israels konung svarade Josafat: ”Här finnes ännu en man, Mika, Jimlas son, genom vilken vi kunna fråga HERREN; men han är mig förhatlig, ty han profeterar aldrig lycka åt mig, utan allenast olycka.” Josafat sade: ”Konungen säge icke så.”

    22:9 Då kallade Israels konung till sig en hovman och sade: ”Skaffa skyndsamt hit Mika, Jimlas son.”
    ……………
    ”Inte allt är Gud som glimmar…”

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Instämmer med Elizabeth, tänker du lämna församlingen, så gör det i frid.Ingen bitterhet eller felaktiga motiv. Välsigna församlingen och förbanna icke.
    Var tacksam för allt det goda du har fått från Gud genom trosförkunnelsen, men nu är tid för uppbrott.
    Tyvärr uppfattar inte alla signalen!

    Har själv lämnat församlingen och upplever en VERKLIG FRIHET OCH GLÄDJE.
    Jag trodde att det skulle bli en vandring i ensamhet i öknen, men Herren hade många underbara, äkta bröder och systrar i beredskap.
    Vilken nåd att vara fri, men ändå en Jesu Kristi slav.
    Låt inte människor binda dig.

    Läs gärna 1Sam. 14: 24-31, där kung Saul band folket genom en ed, så att de inte vågade äta av honungen för att kunna se klart.

    Ät honung ur klippan Kristus!!

    I Kristus finns den verkliga friheten!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • David:
    En församlings kvalite utgörs inte av antal medlemmar och en stiftelse inte av hur stor verksamhet den har.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • För tveksamma angående om det som förekommer i er församling är avfall…eller dess början..skulle jag vilja att ni läser denna länk.

    http://bibelfokus.se/avfallet

    Den fanns på Aletheia i början av december, där ni kan lyssna till väldigt viktig undervisning, eller också se denna länk och beställa DVD därifrån.

    Väldigt viktigt att se om sitt hus…för när natten kommer kan ingen verka. Var en noggrann Jesu lärjunge. Låt dig inte bedras !

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Jag har också nyligen gått ur församlingen Livets Ord.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • David:

    Sa inte Ulf på ett församlingsmöte nyligen (det senaste?) att de blivit färre?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • David
    Jag tvivlar inte på att vare sig du eller Ulf kommer fram till Rom. Men det behöver inte betyda att ni kommer att lyckas lura med er så många som ni hoppas.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Vad enkelt det är att sitta bakom anonyma avsändare och tycka och tänka om offentliga personer. I mina ögon är de flesta av er en bunte fegisar!

    Mvh
    Roger Enqvist
    Eslöv

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Roger Enquist, jag tyckte det var intressant att läsa ditt korta, men kraftiga, inlägg.

    Kanske dock av annan anledning än du skulle hoppas.

    Som kristen får man ju titt och tätt höra att man är kristen bara för att man är svag och FEG och inte kan ta vara på sig själv.

    Lustigt att du skulle välja samma beskyllning som trons motståndare.

    Sedan vad det gäller angrepp på personer har du kanske märkt att jag hellre föredrar att ”angripa” läror.

    Att den så kallade Framgångsteologin (Prosperity Gospel) kommer ur fel brunn tvivlar jag inte på. Att denna läras galjonsfigurer är falska profeter tvivlar jag inte heller på.

    Huruvida dessa falska profeter vet att de är falska profeter vet jag inte säkert. Kanske är de förblindade och/eller förstockade. Gud låter ju sådana saker ske ibland för att det skall bli tydligt vad som är vårt hjärtas inre önskan.

    Men vi har ju uppdraget att be för både fiender och förföljare. Och Gud vet säkert vilka profeter som är falska och vilka som är äkta.

    Hur Gud kommer att handla, eller ingripa, vet vi ju inte. Bara att när Han gör det samverkar att till det bästa för dem som står på Hans sida.

    Och det har vi väl gemensamt att vi alla önskar att så många som möjligt ställer sig på rätt sida.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Ni lever i er konstgjorda cybervärld och kliar varandra bakom öronen…medans världen snurrar runt som vanligt därute.
    Haggaj menar du att Gud står bakom alla bloggar? Och speciellt din…eller vad menar du egentligen?
    Eftersom du är en ganska elak gosse så ska jag vara lite elak mot dig. Jag har förstått att det inte enbart är damer som kommer in i övergångsåldern och då kan bli lite tvära och bittra…utan det händer även män. Och du verkar ha åldern inne. Så se upp vad det egentligen är som driver dig…den helige Ande eller hormoner som kommit i olag och lever sitt eget liv. Jag håller på det senaste.
    Sedan tycker jag att det är bra att vissa kommentatorer har lämnat Livets Ord. Det är aldrig bra att leva ett dubbelliv.

    mvh

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • anja,

    Jag tror inte jag vill svara på sådana där påhopp.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Tack Anja!
    För din tänkvärda ord. Av o till kollar jag på Aletheia vad som pågår där ock har varit med sedan denna blogg startades.
    Tyvärr har det kanske inte alltid utvecklats i den riktning jag önskat att att förena de troende som älskar Gud ock Jesus ock deras betydelse för mänskligheten. Ang. Haggajs skepp , ”optimistjolle” förstår jag inte riktigt hans fixering vid båtens utseende ock besättning. För mig viktiga är bibelns liknelse bättre, dvs när Jesus Sov i båten fast den höll på gå under. Hellre i båt med en sovande Jesus än påven, Ulf Ekman eller vem ni önskar åberopa.
    Tycker du ibland att Jesus tycks sovande i din lilla skuta på livets hav finns ju alltid möjligheten att väcka ”mästaren”. Tyvärr tror jag det är betydligt svårare och meningslösare att försöka väcka sovande UE:are och ”småpåvar”. Det här med ständig smutskastning av enskilda kristna gör mig väldigt bedrövad, kan inte finna ett enda bibliskt exempel i NT där någon lagt ner så mycket tid /flera år/ på att förfölja och förtala en medbroder som ex.vis UE. Blev påmind om detta då jag igår inför en fullsatt pingstkyrka /Eksjö/ lyssnade till Stanley Sjöberg omtalad som katolsk pingstledare. Han ”kör sitt eget lilla race” (tyvärr) och har fallit offer för islamifobiska tankar och sprider skrämselpropaganda hur dessa kommer att ta över inte bara europa utan även Sverige osv.
    Ett annat hett namn i religiösa kretsar nu har varit den kvinnliga och öppet homosexuella lesbiska prästen Eva Brunne!
    Låt oss istället försöka hjälpa varandra på olika sätt hålla Guds kärlek i Jesus brinnande och som drivkraft i våra hjärtan och liv. Synden är inget nytt
    t.om incest, tidelag osv förekom inom de kristna församlingarna berättar Paulus om. Själv var han i konlikt med en broder men de valde att lugnt ock sannsat gå skilda vägar. Tycker för egen del att Paulus handlade ganska förnuftigt. Föresten står det inte skrivet?: ”att när världen ser hur de kristna
    ÄLSKAR VARANDRA skall världen först…..” eller :”
    KÄRLEKEN ÖVERSKYLER EN MYCKENHET AV SYNDER”!
    Vill påminna om vad jag skrev i Altheias begynnelse :” SANNING UTAN KÄRLEK ÄR BRUTALITET!!!!”
    Med hopp en ett nytt NÅDENS ÅR för oss alla!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • anja,

    Jaha…och så seglar du fram som en Freud…vetandes allt ??!

    Det nya året verkar ha gett dig ett post-depressivt stadium…eller är det bara svensk avundsjuka parat med vanlig gnällsjuka och behov av att ständigt kritisera folk ??

    Försök med en annan ton, så kanske det kan bli riktigt trevligt ? ;)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Nicodemus…. 1/ HJÄLP !! angående hela ditt inlägg !

    2/Du far fram med osanning om Stanley Sjöberg.

    den 4 dec. -08 skrev han i Hemmets Vän, (nätupplagan) :

    ”Ligger historiens största folkväckelse framför oss ?”
    Här skriver han om hur muslimska män och kvinnor fått änglabesök, haft märkliga drömmar och upplevelser som helt förändrat deras liv. De har då fått uppleva att Jesus är Guds son och världens Frälsare,… skriver Stanley vidare.

    ”Det pågår en global bönerörelse nu som täcker de muslimska länderna med ständig förbön. Vi får vittnesbörd om hur tusentals muslimer blir frälsta…” slut citat av f.d. Missionär Stanley Sjöberg, som under svåra umbäranden och stundtals förföljelse verkade i Pakistan med sin bror Kjell Sjöberg sedan fadern Tage slutade sin tjänst.

    Så…Nicodemus vad är din CV…vilka storverk har du gjort som får dig att klassa ner en Herrens tjänare ??? Du borde be GUD hela Aletheia om Förlåtelse och skämmas över din föraktfulla attityd.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Kära vänner!

    Det finns väl viktigare ting i denna värld att ägna sig åt en varje ord och fras som Ulf Ekman vräker ut sig. En liten kommentar från hans fru i en studio sändning och plötsligt så förknippas alla helvetets demoner med bloggar som din Haggaj? Kom igen det finns väl större och värre saker som motreagerar mot andens enhet en bloggar som din. Ska jag vara ärlig så tror jag inte ens att Ulf tänkte på din blogg tror inte heller att han läser den. Sen om Ulf Ekman är så hemsk varför läser ni och tittar på precis allt han skriver?

    Jag ger credd för din inlägg om Israel och Gaza men när ni naglar och diskuterar och skär sönder varje liten ord och fras som Ulf säger, det känns bara löjligt. Det finns väl viktigare och mer angelägna saker att ägna sin tid åt kära vänner en detta. Världen behöver vår kärlek och inte våra konspirationer och dispyter med och mot varandra.

    I all kärlek

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Skepp Ohoj, Haggaj!
    Vi har ett talesätt som säger att ”liten tuva stjälper ofta ett stort lass”. Om farten dessutom är hög så stjälper det ännu fortare. Nu finns det ju inga tuvor på sjön men en och annan våg kan väl jämföras med en tuva.

    Att en ensam bloggare (tuva) skulle oroa Ulf och Birgitta, eller t o m få skeppet att sjunka har jag svårt att se. Men om vågorna blir tillräckligt många och höga, då finns risken där. Är det bra, eller dåligt?

    Bra är om LO: s medlemmar börjar att säga vad man innerst inne tycker. Om det inte går på församlingsmötet, så tag chansen genom att blogga. Vi måste, som medlemmar i en kristen församling, få en chansen att säga vad vi tycker och vara med och påverka.Om vi inte får det, vill vi då vara med på skeppet?

    Land i sikte!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Davoodian,

    Nu var det ju Ulf & Birgitta Ekman som ägnade en central del av sammanfattningen av 2008 till just detta. Detta fick våra läsare att höra av sig.

    Själv hade jag inte ens i tankarna att han skulle ha hållit en nyårspredikan.

    John-Erik Hennersson,

    (Först: Om Skepp Ohoj! ”Ohoj!”är det vanliga tillropet på sjön, när man vill påkalla uppmärksamhet från ett fartyg, men det brukas icke till ombord på samma fartyg som den ropande befintliga personer; när t.ex. kaptenen vill kalla på styrmannen ropar han icke: ”Styrman ohoj!”utan bara: ”Styrman!” Är kaptenen deremot i land och vill ropa efter båt, sker det med ”ohoj!”föregånget af fartygets namn,och besvaras med: ”Aj,aj!”.)

    Jag håller med om att en bloggare är bara en bloggare. Det är först när fler följer efter i en fråga i verkliga livet som något kan hända.

    Tyvärr så tror jag dock att det finns människor som söker sig till ställen där de inte ”behöver” påverka utan kan styras av en stark ledare.

    Men det gäller inte oss alla.

    Aj,aj! ;-)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Själv lyssnade jag på hela predikan och har inget som helst minne av att han ägnade ”en central del av sammanfattningen av 2008 till just detta”. Som sagt enda gången ordet blogg sades var av Birgitta Ekman och inte Ulf. Så jag får riktigt inte ihop det med hur Ulf ägnade en central del av sammanfattningen av 2009 om detta!?

    Och förklara gärna va du menar med ”detta”. Menar du bloggar som konspirerar? Alla bloggar i allmänhet? Eller i synnerhet denna blogg?

    Ok du tittade själv inte på sändningen men blev ”informerad” om den genom att läsare hörde av sig. Det låter som att du försöker ge sken av att du inte har nått intresse av vad Ulf skriver och säger. Om så är fallet hur kan du ge så mycket kritik? Kommer alltså all kritik från informatörer som ”hör av sig”?

    Mvh

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Haggai

    Märkligt att du är så lättstött…du som inte gör något annat än hoppar på andra kristna.

    Elisabet…ditt svar är snarast ett skämt. Anklaga mig för att vara gnällig och avundsjuk…på dig, eller Aletheia?
    Knappast.
    Och Aletheia är ju den gnälligaste bloggen i Sverige…märker ni inte själva hur ni låter?

    Bye bye

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Okej det spårar nog ut ibland på denna blogg (bland kommentarerna), men bättre det än munkavle. Vem vill läsa en blogg som bara följs av medhårs strykande beundrarkommentarer – nämner inga namn!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Alla människor har rätt till sin tro men måste också tåla att bli bemöta av de som antingen inte har tro eller de som har en annan tro.

    Det som bekymrar mig är inte de troende utan de fanatiska. De människor som så går in för sin tro att de börjar att fördömma andra ligger farligt nära att agera ut sin tro på ett sätt som ingen gud vill.

    Fanatism bör bekämpas oavsett om den är religiös, politisk eller av annat slag.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Anja!
    Att du är en av guruns blinda efterföljare, med huvudet djupt ner i sanden, framgår klart och tydligt.
    Varför är det så farligt för UE ,att öppna dörren till den hemliga, familjeompansrade ekonomin?
    Har familjen inget att dölja så behöver man inte frukta insyn.
    UE har en lång tradition, att varna för personer med frågor runt ekonomin.
    Han blir precis som du glad om sådana personer lämnar församlingen.
    Redan som liten fick jag lära mig att 1+1=2.
    Räkneexempel: 2 st Firstclass biljetter till Singapore t.o.r kostar 13o ooo kr.
    Motsvarande Economyclass ( även kallad apklass av vd Jonathan med vänner) kostar 14 000kr.
    Mellanskillnad: 116 000 kr.
    Mer än en snål årslön till en LO-missionär, om dom fortfarande existerar.
    Var det inte så att Jesus red in på en lånad åsna i Jerusalem?
    Det fanns ju First Class ekipage av guld även på den tiden.
    Tror du denna kommentar skulle platsa bland adjutanter och jasägare på UE:s blogg?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Nådendal,

    ÄNTLIGEN……nu börjar det likna nåt !!

    Dessa sanslösa utsvävningar som Ministries på olika håll skamlöst hållit på med på bekostnad av snälla, godtrogna medlemmar. Och NU Livets ord !!

    Usch..vad jag hatar sådant ! Jag mår illa !!

    Se bara.. en biljett som kostar 130.000 kr !!!
    Dessutom all annan lyx som inte tas upp i Församlings-möten…precis..

    Återigen så blir verkligen Hes. 34 väldigt aktuell.
    Att inte tusentals lämnar L.O..efter sådana avslöjanden förstår jag inte ! Men…KANSKE…

    Kom med mera, Nådendal, Öppna alla svarta garderobsdörrar !! Och AVSLÖJA girigheten !!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Korrigering till inlägg kl.8.34 :

    2 biljetter kostade 130.000 Kr.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Nicodemus
    Kan du berätta mer om Stanleys tankar ang. islam och Europa/Sverige. Jag tror han har flera poäng där. Vi ses isf i 500-salen.
    Jag känner en verkligt genuin kristen person som hade en syn som berörde detta.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Davoodian

    Du kanske hör vad du vill höra.

    Om du lyssnar på intervjun som föregick mötet så finns det ingen som helst tvekan om vad saken gäller. Inledningen på intervjun finns ordagrann återgiven på http://aletheia.se/2009/01/02/varfor-ar-ulf-ekman-radd-for-bloggarna/.

    Vilka bloggar jag menar när jag talar om bloggar? Tja, ett exempel:

    Livets Ords gåva till Östanbäckskloster, som sedan ändrades till att vara Ulf Ekmans personliga gåva, endast betald via Livets Ord blev avslöjades av Andy här på Aletheia http://aletheia.se/2008/01/29/konspirationsteoretiserande-i-den-hogre-skolan/

    Livets Ords vd Jonathan Ekman ”bekräftar” sedan direkt i en kommentar hur det gått till:
    http://aletheia.se/2008/01/29/konspirationsteoretiserande-i-den-hogre-skolan/#comment-4335

    Denna nyhet har sedan legat till grund för artiklar i både USA och forna sovjetstater, som Armenien och Ukraina: http://shakabtseel.blogspot.com/2008/11/konstigt.html

    http://news.invictory.org/issue20456.html

    Som du ser handlar det inte om hurifall Ekman läser Aletheia eller inte.

    Och så här bloggas det numer i forna sovjetstaterna: http://aletheia.se/2008/11/28/nu-kommer-vagvalet/#comment-121572

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Visst gör det ont att inse sanningen, så svårt för vissa att de sticker huvudet i sanden och in i det längsta förnekar att de blivit lurade. Lurade på pengar, lurade andligt. Att inse att man blivit manipulerad, hjärntvättad och grundlurad. Det kanske gör för ont för vissa att inse det, att inse att man levt på en livslögn! Då kanske man gör allt man kan för att förneka sanningen in i det längsta eller så inser man sanningen och tar konsekvenserna av det, då kanske man startar en blogg för att avslöja lögnerna och visa på sanningen för andra. Hade jag varit medlem i LO under flera år och skänkt tionde varje månad+offergåvor som svidit rejält i min ekonomi men gjort det av tro och trott att pengarna gått till Herrens verk. Hade jag gjort så och sedan insett sanningen att pengarna går till ledarnas lyxkonsumtion så skulle jag känna mig kränkt, förödmjukad, grundlurad och jag skulle känna mig väldigt korkad och frustrerad. Åren på LO skulle kännas som förlorade år som jag skulle ha kunnat använda till något bättre, som till att verkligen lära känna Herren och Hans vilja.

    Har själv aldrig varit medlem i LO men gått på enstaka möten där och även skänkt lite pengar något som jag nu ångrar så jag har försökt sätta mig in i den situation de befinner sig i som varit medlemmar många år men som nu börjar inse / har insett sanningen.

    Stämmer det?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Haggaj,

    Det finns ju inga som helst tvivel om att Aletheia-bloggen utgjort ett skorpion-gissel under HELA det gångna året mot Livets Ords ledarskap.

    Jag hade ingen aning om att bloggandet härifrån var så omfattande även inom öst-länderna. BRA.

    Där vet jag att många av L.O:s missionärer sliter dag och natt i umbäranden för usla slantar från moder-församlingen.(OM de ens fått något ?)

    Mot bakgrund av det som hittills avslöjats av ekonomisk natur, får vi hoppas att det nya året för med sig Öppnade Ögon och Öron för alla livetsordare. ;)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Angående ekonomi inom olika religiösa rörelser där medlemmarna påstår sig vara Jesu efterföljare,
    blev jag minst sagt förvånad när jag gick in på LO:s
    hemsida! De mer eller mindre ”skryter” med att de
    nu har ett utbud av 35 000 ARTIKLAR! Bl.a säljer de tuggummi, godis i form av ätbara karameller
    utformade som radband ock kors osv……
    Min fråga är hur långt man kan gå i fråga om buisness?? Luktar lite av att ändamålet helgar medlen. På 70-talet fanns en inomkyrklig ”frikyrkorörelse” i stockholm som hyrde ut lokaler till en porrbutik!!
    Om inte vi som önskar leva i Jesu efterföljelse (oavsett sammfundstillhörighet) reagerar på detta undrar jag var det hela skall sluta!? De som inte tror på Gud ock Bibeln gör det i alla fall och med rätta….när de säger att det hela bara går ut på pengar….. Ibland skäms jag verkligen å mina bröder o systrars vägnar!
    Vore intressant veta om det är fler än jag som reagerar på detta!?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Nicodemus:

    Vill du länka dit så att jag får läsa det?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Haggaj

    Jag lyssnade både på hela predikan och studio sändningen. Det hela varade i sisådär 3,5 h och ordet blogg nämndes en gång av Birgitta Ekman och du tolkar det som att motståndet mot enhet är strikt riktad mot denna blogg? Snacka om att vara introvert isåfall. Du har själv sagt i kommentarer att ”sanningen ska sätta dig fri” att det är vad denna blogg handlar om. Men frågan är Haggaj vilken sanning du söker då de flesta av dina artiklar bara är rena spekulationer och konspirationer.

    En fråga Haggaj som jag verkligen är nyfiken på är vilken församling/kyrka du tillhör? För av all skräp som du skriver om LO och Ulf så måste det ju vara så att du tillhör universums mes perfekta och renläriga församling/kyrka och har en pastor/präst som aldrig gjort nått fel.

    Maria

    På vilket sätt går pengar till ”ledarnas lyxkonsumtion”? För jag har sett i kommentarer här att ”LO tar in pengar för att betala pastorers 1klass biljetter och lyxhotell” Oftast när en talare reser sår är det församlingen som har inbjudit talaren som står för resa,mat och logi.

    Nicodemus
    Vore intressant att veta var på LOs sida man kan köpa ”tuggummi, godis i form av ätbara karameller
    utformade som radband”? Och hur du får detta till att hyra ut lokaler till en porrbutik på 70-talet?

    Vänligen

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Nicodemus,

    Du ska ha all cred för detta ditt inlägg !!

    Jasså…man kan alltså sitta på deras konferens -möten och smaska på kors och radband som godis !! och föra snälla anteckningar !

    wow…jag har faktiskt nästan inga ord…

    Då kan man undra : har SÅ många betalande medlemmar gått ur…så att de med alla medel måste få ihop pengar till sina lyxresor…och dito hotell ? Nu blir det godiskonsumtion till max !
    Varje medlem måste bara stödja ”saken!”

    Kanske tandläkarna blir glada ? :)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Nicodemus…du skriver bra…jag återkommer ! ”M”.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • A Maria E !
    Har just försökt hitta stället om alla dessa produkter, men vid koll i LO:s webbutik idag kunde inte finna de produkter jag nämt. Tack o lov!
    Så antingen har fler reagerat eller jag förväxlat med
    annan religiös nätbutik. Det gladde mig att i LO:s webbutik inte fanns nu. Bra att du svara för oavsett vem som står bakom denna försäljning tycker jag det är illa. Men pga av en stroke är det möjligt jag gjort förväxling av någon annan närliggande religiös länk. Synd att jag inte skrev ut den, skall göra det i fortsättningen. Så förlåt LO att
    jag kanske sammanblandat andras produkter med era!
    När det gäller infoga länkar i bloggandet har jag tyvärr inte ännu lärt mig det. Skall nu fortsätta se
    om jag kan hitta den sida jag läste ang. dessa konstiga produkter. Tack!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Davoodian,

    Du lägger ord i min mun som jag inte uttalat. Jag vet inte om du gör det för att vara elak eller för att du inte kan läsa innantill.

    Jo, jag har en överstepräst som aldrig gjort något fel. Så långt har du förstått rätt.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Davodian: På vilket sätt går pengar till “ledarnas lyxkonsumtion”? För jag har sett i kommentarer här att “LO tar in pengar för att betala pastorers 1klass biljetter och lyxhotell” Oftast när en talare reser sår är det församlingen som har inbjudit talaren som står för resa,mat och logi.

    Maria: Det jag vill visa på är att församlingarnas medel som är insamlade på medlemmarnas bekostnad går till biljetter i businessclass, är det rätt? Sedan vilken församling som står för pröjset spelar väl mindre roll, det är ju ändå medlemmarna som får betala och LO bjuder ju in en massa talare själva till olika konferenser som till Europakonferensen. Står inte LO då för kostnaderna som resa, mat och logi, alltså medlemmarna i LO. Läste om John Bevere här på Aletheia i somras då han gästade Europakonferensen. I hans bok Heder skrev han att han vill bo på stans finaste hotell när han ska tala nånstans, det ska finnas snacks på rummet som kan försörja honom en veckas tid och gärna någon present. Är det rätt tycker du?

    Hade Paulus sådana pretentioner? Eller Jesus? Maria fick rida på en åsna från Nasaret till Betlehem strax innan Jesus föddes, knappast businessclass där. Alla våra pengar tillhör Herren så därför är det Herren som ska bestämma var våra pengar ska gå. Herren själv sa att de fattiga har ni alltid bland er. Så jag tycker att ge till nödlidande, de som inte har mat för dagen ditt vill jag ge mina pengar, inte till någon pastor som åker businessclass. De nödlidande har inte råd att ta flyget överhuvudtaget inte ens apklassen!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Skrev inte du i inlägget från den 2 februari i en kommentar angående Kalles Kula fråga:

    ”Eftersom Jonathan själv valt att göra sig synlig för dem som vet vem han är, skulle det vara löjligt att inte informera de andra läsarna om samma sak.

    Och på Din fråga om hur den här bloggen fungerar i spridandet av Guds rike så har jag ett tydligt svar:

    Sanningen skall göra oss fria.”

    Så jag lägger inga ord i din mun, du själv klarar den biten väl.

    En överstepräst som aldrig gjort något fel det har vi alla men att tillhöra en församling är något biblisk och något viktigt. Det förundrar mig att du inte har en kyrkotillhörighet. Varför ska resten av kristenheten tillhöra Guds levande församling men inte du Haggaj? Och det är sant som du säger sanning ska sätta oss fria, Guds sanning och inga konspirationer och lögner…

    Vänligen

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Davoodian: Enligt vad jag förstått så har Livets Ord i efterhand redigerat nyårsvideon och sedan lagt tillbaka den i något förkortat format. Det har jag hört från en initierad källa. Så om du saknar något av nyårstalet kan det bero på detta.

    Nu undrar jag till Alla: Är det någon som vet hur det är med den saken? Jag kommer inte ha tid att kolla upp det förrän imorrn, och i så fall postar jag diskrepanserna på min blogg.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Missa inte heller att läsa Andys bloggpost i ämnet:
    http://www.glandberger.net/2009/01/en-stormvind-fran-helvetet/

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Davoodian man tillhör Guds levande församling därför man är en troende frälst Kristen på Gud med evigt liv i Gud av bara Guds nåd . Inte pga av kyrkotillhörighet eller att man är med i en Kyrka /Försammling. Och inte heller pga tecken eller under och mirakel och frimodigt vittnade och generöst givande och expansiv församlingstilväxt och härliga mötten eller stor tro etz.. Det är bara yterligare nåd såväl som helgelse och fortsatt förlåtelse för våra dagliga synder . Som att förlåta varandra och oss själva och lära sig att om vi inte gör det. Så förlåter inte Gud oss heller. Och forsatt välsignelse och Helande och befrielse .Och undervisnning i Ordet tjänst för Herren och Herrens skull till hans ära . Med liv och välsignelse och frid med Gud .Och uppenbarelse och tjänst i Ordet och forsatt liv i försonningens tjänst.Och mognad och tillväxt i den tackt Gud önskar .Eller så mycket man själv vill.

    Oavsett Prästerskap och telogi och tradition och erfarenheter. som en del ställer jämte med Guds Ord Bibeln . Som bevis för sin rätta gemmenskap med Gud tradition och telogi OCH kyrka . Samtidigt som det ställer andra utanför sin gemmenskap med Gud .Och för att man verkligen skulle kunna ha en gemmenskap med Gud och ett liv med Gud . Och vara på rätt väg med Gud .För att man inte följer deras lära ,tradition och finns i deras gemmenskap. Men enligt Jesus Herren, sa han :Att han är vägen ,till Gud , Fadern .Och han sa också : Att ingen annan väg till Fadern finns förutom honom Jhon 14:6 …

    Och min mennig är att när man lever med honom Jesus Herren ,som sa Jhon 14:6:Jag är vägen sanningen och livet och enda vägen till Fadern, och förutom mig så finns ingen väg till Fadern …

    Så lär man känna Honom vägen och sanningen och livet och den enda vägen till Fadern . Och hans rättesnöre för vår tro på Honom .Guds Ord Bibeln med . Och då upptäcker man honom livet !!!Och hur underbar han enda vägen till fadern är …Och hans Ord är och Goda vilja är därefter endast .Och livet egentligen är .Och livet blir att leva med Honom trots allt .Igenom honom sannigen om Gud och Guds Ord och Livet .Och nästan och deras liv och en själv och ens eget liv .Och om alla och allt och hela livet och alla sammhang och Kyrkor och prelater och vise och lärde och de med mackt. Igenom honom som har nåd med oss alla…

    Och går det något så när väl . Så börjar man känna igen vad som är Guds vilja och inte är det,men natuligtvis gör man sinna felsteg. Men den forsatta nåden för endast Jesus död och uppståndelse skull .Guds försonning med sig själv i Kristus med oss. Gör at Gud ordnar upp det hela under tiden . Om och när !!! Vi vill leva , och lära känna honom och livet och Guds ord som han vill.Och att lyda Gud och Göra det Gud vill. I hans Kärlek till vår nästa och oss som aldrig förgår .Och för oss till honom som vår första Kärlek.Och till vår nästa som till oss själva och hela livet som Gud vill . Och denna nåd kan vi få Komma till Honom i Den Helige Ande när Gud vill det, om vi vill, liksom med allt Gud vill, enligt Guds Ord….

    Och sån är det med försammling .Och församlingstillhörighet med ,tror jag .Eller om Gud vill vi inte ska var med i en försammling med . För det kan finnas skäl till det som vi inte känner till eller han låter oss veta.Men Gud har ju intigritet .Så en del får vara dolt för oss tror jag tills han anser vi ska veta det eller ej.Och säckert angående en del .För att det skulle bli för mycket för oss att bära och veta det räcker med det han vill .Men frälsnings budskapet vill han Ju gärna uppenbara enligt sitt Ord för oss. Frid och Gud välsigne dig och oss alla som Gud vill enligt Guds Ord!!! Ronny

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Ronny:

    ”Som att förlåta varandra och oss själva och lära sig att om vi inte gör det. Så förlåter inte Gud oss heller.”

    Jag tror Gud har viskat i ditt öra.

    MVH

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Elisabeth!
    Det jag nämnde ang. Stanley Sjöberg och vad han sa i pingstkyrkan angående muslimer tror jag knappast någon kunnat missförstå. Hans betydelse
    bland de kristna i Sverige tror jag heller ingen kan förneka! Men han har också som många andra ledare orsakat splittring som kanske inte alltid varit av godo. Min personliga uppfattning om honom är att Herren använder både honom ock hans fru som också var med. Dessutom är jag övertygad om att i den tjänst han står idag han gör en helt fantastisk insats just bland muslimer. Han vittnade också om detta i mötet ock berättade bl.a
    hur HÄNGVIVNA muslimerna blev när de blev omvända osv….som referens hade han bl.a Peter Ljungren ock det gladde mig mycket. Om du sedan stötte dig på ordet islamofobi var tråkigt men tyvärr var det så jag tolkade vissa saker. Om du är tveksam om var han står läromässigt tycker jag det är bättre du kontaktar honom ock inte mig. Men jag önskar både dig ock honom all välsignelse. Det goda med Aletheia är bl.a man ser hur många engagerande ock ”brinnande” kristna det trots allt finns kvar i landet. Fast tycker kanske en del överreagerar ock är lite väl tempramentsfulla men
    hellre att det det kokar över lite då ock då än inte kokar alls. Uppenbarelseboken säger att :”de LJUMMA SKALL GUD UTSPY UR SIN MUN!!!”
    Alltså ord ock inga visor. Så till sist förlåt mig om jag sårat dig vad gäller Stanley S. Ser fortfarande
    positivt på vad som skall hända trots oron i världen! Tack Elisabeth för ditt engagemang att främja sanningen ock evangeliets spridande!
    Mvh! ”Din broder i Herren!”

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Nicodemus:

    Kan det vara den här sidan?

    http://www.barkito.se/presentartiklar/godis/index.php/cPath/341_612

    När du lägger in en länk här på Aletheia så kopierar du internetadressen som finns längst upp på den sida du vill länka till och klistrar in den i den kommentar du skriver. Sedan syns det inte att det är en länk förrän du skickat iväg din kommentar.

    Gud välsigne Dig!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Davodiaan. Vill förtydliga det jag skrev.Det är ju på intet sätt så att jag heller nån har hela fulla sanningen. Men man kan var frälst av och tro på Honom som är Sanningen igenom Guds nåd emot oss bara. Därför att han älskar oss männisckor och vill frälsa oss var och en.Och vara led av honom ,även om våra och andras godtycke kan ställa till det och vilse ledda oss .Och fler än oss själva ibland när sånt förekommmer . Och ibland kanske nån gör det avsiktligt för sinna intressen skulle mer eller mindre goda och och sunda och rätta .Och det kan man ju upptäcka ,led av Gud när det är så .För man kan ju inbilla sig mycket med och vara sjuk och i obalans med .och vara lurad av djävulen också och vad Gud vill man ska Göra åt det igenom hans nåd och sanning i Kärlek och vishet .Och Vad vi själva och andra tror och livets och Kyrkornas olicka samahng och anser felsteg kan krångla ti.Och djävulens listiga angrepp.Och histioriens och samtidens prövnningar och verk. Och tankar och ideer om framtiden det förflutna och histiorien och samtiden

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Dawodian och Athletia råckade av misstag trycka i väg föra kommentaren .Innan jag var klar med den och redigerat den. Ber om ursäkt för det frid Ronny

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Här kommer en ny … Det jag vill säga Dawodian . . Var, att varcken jag eller du eller nån annan .Eller någon enskild Pastor och andligt lederskap eller sällskap för enhet ekumenik och församling.Innesitter hela sanningen. Om Gud och livet och Guds Ord och församlingen och enhet.Och att det finns det som är mer eller mindre seriöst och rätt, och alternativ i Guds nåd med. För fungerar inte det ena kanske nåt annat fungerar i Guds nåds mångfald enligt Guds Ord ,mennar jag . Så man behöver inte blint ensidigt låsa sig fast vid det ena. Utan kan ta ett steg tillbacka och tänka efter .Och då kanske man ser att det går att göra på ett annat vis .Med detta man var engagerad i ,eller att man ska avstå det helt ,och aveckla det hela . Och forsätta med nåt bättre .Och att det inte alltid ,står helt väl till, med varcken predikanten eller lysnaren ,och motagaren av hans budskap, eller en själv och ens eget heller .Och budskap tjänst eller verck.Licksom i inga samhang eller männisckors liv…

    Och 1tess 5:19-21 säger : Förakta icke profetiskt tal men pröva allt ,och behåll vad Gott är . Och mitt råd ,med detta löfte ur Guds Ord bibeln är att tänka på att det inte står alltid väl till med oss männisckor och kristna och våra samhang. Och ideer och ideal och påståenden och uppenbarelser och sk .Andliga verck och Andens tilltal ,inte ens när de är helt övernaturliga. Det kan var ett sken verk från djävulen ibland ,tror jag .Hur etablerade och andliga och seriösa samahang den än kan anses vara. Så förekommer felsteg över allt och ibland allvarliga med. Och vi bör tänka på att vi är bräckliga kärl som har problem ibland och gör våra misstag och ibland är vi sjuka med .Och det kan beror på det med eller för att vi är anfäcktade av Djävulen . Och detta tror jag drabbar både frälsta och ofrälsta och de i ledarskiktet .Och mer eller mindre mogna och kunniga Och att det kan bli fel ibland, ja väldigt fel också.

    Trots att Helige Ande kan verka mäcktigt med i våra liv och i livet och gör . Och därför bör vi uppmuntra männisckor och oss själva och Kristna till att bli mogna och självständiga. Och att kunna tänka själv och pröva själv vad som är rätt och ricktigt. Och inte bara till gemmenskap och enhet och genrositet.För all gemmenskap och enhet och alla visionner och ideer och ideal är inte bra .För lär vi inte människor att kunna tänka själ och kunna klar sig själva efter sin förmåga och förutsättningar att Göra det i Gud . Då har vi försummat att giva dom den förutsättningen som gör dem till en självständig tänkande individ .Som kan tänka och välja det de själva vill .Och förhoppningsvis oftast, det Goda Gud vill .Som det vesentligaste i en männisckas liv frälsningen av bara nåd igenom tron .Med all nåd Gud vill därutöver som en församling i Guds tid med allt som Gud vill.Och har vi försumat att uppmuntra till självständighet och självständigt tänkande och självständiga val och egna beslut .Så har vi kanske fått en osjälvständig nikedocka eller blivit . Som när man tryker på huvudet bara nickar …

    Och det är väl inte så som enskilda vi vill våra barn och anhöriga och vänner och männisckorna i våra gemmenskaper och Kyrkor ska vara…

    Som några tanklösa nike dockor som sitter där bara nickar till prydnad. Inte vill Gud det ska var så, utan att vi ska var självständiga individer. Som kan tänka och handla som vi vill och helst som han vill. Och komma till Honom och göra det han vill frivilligt med . Om vi vill fritt och för intet och dela med oss det vi fått fritt och för intet med . Vänner bruckar vilja umgås och göra det den andre vill . Men med Gud förstås blir det ju bara det han vill enligt Guds Ord . Men då då är det ju han som är Gud och bestämmer så at säga och det han vill är ju alltid rätt och bra . Men valet är alltid vårt. Det Gud vill ,eller vad vi vill .Den friheten måste vi tillåta vår nästa och oss själva . Föresten förlåt Dawodian och Haggaj för att jag la mig i. Detta hadde jag nog inte Guds nåd att läga mig i. För det kändes tungrot ,det flöt liksom inte resonemanget. Men hur som Helst Gud välsigne er och Guds frid i varje fall och till oss alla och livet i fortsättningen som Gud vill.Frid Ronny

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Nicodemus,

    ” Broder i Herren .”..ja, självklart har jag förlåtit dig långt innan du skrev detta ! Jag själv tillhör skaran…eller det fåtal ??…som kokar över ibland.

    Angående Stanley S., så minns jag honom bäst som en hängiven predikant som betydde mycket för mig som nyfrälst. Det var väl det som gjorde att jag tog i så häftigt när jag läste det du skrev. Förlåt om jag missuppfattade dig !

    Vad som nu smärtar mig är hans nya underkastelse för den nya ekumeniken till Rom.

    Via mejl och kontakter via språkröret HV, har jag påmint honom om den glöd för den judiske Jesus och den hängivenhet både han och brodern Kjell visade och frågat OM detta nya är vad hans far Tage skulle ha applåderat.

    Men…varje människa har sin väg att gå…

    Nicodemus…som fann Jesus om natten…tack för dina visdomsord.

    Shalom och Gud välsigne dig !
    /e.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Haggaj

    Faktum kvarstår att du inte är medlem i någon församling. Och så länge du inte är det kan jag aldrig ta ett ord du uttalar om andra församlingar och kyrkoledare på allvar.

    Ronny
    Det är fina ord du skriver men vart är är bibelorden? Jag kan nämna ett ex. antal bibelord om kyrkotillhörighet.

    Maria
    Hade Jesus och Paulus kommit så hade vi nog behandlat dem med det bästa vi hade. Jag liksom kvinna med sin olja skulle smort hans fötter och gett han det bästa jag kunde ge. Jag skrev bara om att det inte är sant att LO står för dessa kostnader och varför är det så fel att hedra ledare? Sen är jag helt med dig att det verkligen kan gå i överdrift i vissa delar i USA men i LOs fall.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Dawodian du har nog rätt i att det sacknades tydlighet med Bibelord. Angående Kyrkotillhörighet.Men vist hör du till trosrörelsen när du nämner Bibelord veckar det så för mig. Själv har jag ju varit med i Livets Ord i 11 år 87-98. Och numera pingströrelsen sen 98 som meddlem i pingstkyrkan här i uppsala .Och varit i kontackt med trosrörelsen och Livets Ord i snart 2 3 år .Och sett för och nackdelarna .Och tagit emot mycket nåd därifrån. Och en del mindre bra med licksom i andra samhang.Och sett och lärt, och lär, att jag måste pröva budskapen och andarna även om jag inte är så duktig på det än . För allt är inte Gud därifrån eller från andra samhang eller mig eller dig . Och att man måste lydda Gud mer än männisckor .Och det inkluderar ju en själv och även för andra än en själv med .

    Och det bästa jag lärt mig till nu förutom att tro på Gud och frälsningen är att vandra i Guds Nåd och kärlek och lära känna Gud och Guds Ord och vilja .Och ibland väljer jag följa Jesus herren framför enhet och kyrkor, eller borde göra mer . För ibland är Kyrkan som säger sig vara Kyrka och pastorn och predikanten som predikar ingetdera. Eller på villoväg ibland , och enhet som presenteras med tror jag . Och i de fallen kanske det är Guds skydd att inte var med i en församling för tillfället …

    När kyrkorna på hemorten gått vilse i mångt och mycket ,eller man själv . För Kristna och kyrkor och deras enhet är inte alltid nådig, som Gud alltid är .Och ibland kan förföljelse finnas inom kyrka och samhälle och ett land och bland folk, självförvållat eller ej . Så det är bäst at dra sig undan i bön och lära känna Herren och hans Ord och vilja bättre. Och bida hans tid och förändring tillsammans med folk och kristna ,man har förtroende för . Det var så jag mennade med att det kan var Guds vilja, att vi inte är med i en församling ibland. Eller drar oss undan den när det går helt fel och inte vill lysna på Guds nåd och sanning . Och då får ju Herren var ens tillflykt tills man hittar en bättre lösning . Tills Gud lotsat en vidare ditt där himmlen är öppen som han vill.

    Och ibland kan det kanske vara samahanget man vart dra sig undan en tid med . När Gud visar oss at det är möjligt igen .Jag tro det finns hopp från Gud för varje samhang och varje männiscka. Men ibland måste det få ta den tid de måste .Innan enhet är äckta och möjlig . Och ibland kanske den måste gå en helt annan väg än vi tänkt innan den blir det. Det är ju tron på Gud som måste bli prövad och given så den är äckta . Och då måste den kanske få gå igenom eld ibland så det bränner bort slaget . För det är väl att få folck välsignade och frälsta på ricktigt vi vill. Och ge en äckta församling och enhet tillsamman med Gud på Guds vilkor enligt Bibeln . Eller går det bra med det oäkta med . Tror inte det . För Gud gäller bara det som är från honom enligt hans Ord och inget annat.Och den som har öron hör vad Anden säger till församlingen . .. Så var det jag mennade om Kyrkotillhörighet och det andra jag nämde . Sen kan vi predika församlingstelogi med ,med bibelställen om och när det behövs . Men nu angrepp du en vän angående om han är kompitent att ytra sig iförhållande till om han var med i en kyrka eller ej . Det var det frågan din gällde . Och jag har ju varit med i de där valserna för, om hur viktigt det är att var med i en församling från trosrörelsen . Men tänk om Gud inte anser en enda trosförsammling för att vara hans församling då . Så vad har de då att komma med i den frågan då eller du .Om du kommer i från de kretsarna mer än att ni kan citera Bibelord enligt er telogi och praktisera i ämnet. Är det Guds församling ni är och försammlar och enhet ni vill och bygger .Med Jesus Herren eller någon människas ide och satans om det hela . Det är därför ni prövas och ifrågasätts .Av oss som står utan för detta… En del av oss vill veta Guds barmhäriga sanning och vilja för andra männisckors skull och er och vår skull och livets skull…

    Värre än så är inte dessa männisckor som har blogar som ifrågasatt trosrörelsen och kristenheten och ifrågan om enhet .

    De vill veta Guds vilja och följa Jesus Vår Herre . Och leva som hans lärjeungar och tjännare åt Gud och dig och alla männisckor och hela församlingen och hela livets skull .I Guds Kärlek nåd och sanning som Gud helst vill för Guds skull.Och enligt mig borde vi lära oss att ha mer intigritet . Och inte nämna visa sacker . Och var mer milda och respekfulla och även i tonnen.För det finns undantag och misttag blan oss som hos övriga på vad som inte är god etik och inte passande . Men whats it nu har vi hamnat i det läget . Vad ska vi göra ? Nu när vi är som två partier i Kristenheten .Om sundheten i tron och om enhet och Kyrka ? Be för varandra att vi ska välja Guds vilja och enhet. Så löser det sig nog på sickt där man vill det .Som Gud vill det och förlåta varandra och oss själva under tiden . Det är mitt råd Frid Ronny och Gud välsigne er !!!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Davoodian:

    Det var ett evigt tjat på dej om detta med församlingstillhörighet! Snacka om att vara präktig som en pösmunk! När jag föddes 1959 blev jag svensk medborgare – av och pga födseln! När jag föddes in i Guds rike blev jag samtidigt inympad i Kristi Kropp – av och pga födseln! Är jag född på nytt, har jag Guds Ande i mej – då är jag oxå en del i Kroppen, vare sej jag väljer att vara aktiv i en lokal församlingstillhörighet eller inte!!!!

    Hajar du? VA?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Prophetone

    Vad är det som gör dig så förargad? Jesus själv underordnade sig, Paulus, Petrus och resten av apostlarna var i och verkade genom församlingar men vi ska inte göra det? Och ditt bästa argument är att du är född i Sverige? Nej en biblisk sanning och en tradition som har funnits i över 2000 år ändrar man inte hursomhelst oavsett födelseår.

    Paulus åkte inte runt och frälste folk han åkte runt och startade församlingar. Så visst hajar jag och inte är det konstig att jag tjatar då Jesus själv instiftade kyrkan (Matt 16:18) och i NT har du över 125 referenser om kyrkan. Här är en av mina favoritverser om detta.

    Heb 10:24-25

    ”Låt oss ge akt på varandra och uppmuntra varandra till kärlek och goda gärningar. Låt oss inte överge våra egna sammankomster, som en del har för vana, utan uppmuntra varandra, detta så mycket mer som ni ser att dagen närmar sig.”

    Vänligen

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Davoodian:

    Du var mej en rolig en! Mitt bästa argument var inte mitt födelseår – det var att jag av födseln tillhör Kroppen som är Församlingen. En viss skillnad, yes?
    Du skiljer församlingen från kroppen i det du gör den första till en organisation o den andra till en sammankomst. Helt tokigt som jag ser det. Du ser Paulus som någon som startade upp församlingar?
    Märkligt…Jag ser honom som han själv beskriver sej; den minste av dom alla, ej värdig att kallas apostel. Litar du inte på mannens egna ord?

    Enligt dej så skulle Jesus instiftat Kyrkan…Du tänker möjligtvis inte på Påven…??? Som jag har förstått det så födde Jesus sin andliga Kropp genom sin uppståndelse, denna kropp består av alla de som är inlemmade genom tron på Honom. DET är församlingen, sen HUR denna organism gestaltar sej i varje stad eller by – det är en helt annan sak.

    Vem har talat om att ”…överge våra egna sammankomster”? De som väljer att vara aktiva i en lokal församling har väl inte för avsikt att utebli från dessa sedan? Ungefär som att vara anställd men aldrig dyka upp på arbetet…men ändå förvänta sej att få sin lön. Det du är inne på är bara en religiös form av organiserad kyrklig sammankomst där ni var o en kliar varandra på ryggen o beundrar varandras nya modekläder o senaste bilinköp. Inget att ha o inget att sträva efter. Nytt vin häller man inte i gamla traditioner.Man gör som systembolaget: ändrar på hela sitt sortiment.

    MVH

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Låt oss avsluta denna olustiga sitution som jag medverkat till .Så vi får komma in i friden med Gud igen .Som jag ber er om förlåt för Dawoodian och prohetone . Och de som känner sig berörda och råder er till det samma . Att förlåta eftersom vi inte tycks komma vidare, utan parti indelning och diskussion och nedlåtande kritik och konflikt …

    Istället för samtal och dialog som kan ledda till förtroende och vännskap. Som ej absolut måste innebär enhet i tron . Vi kan behålla vår ståndpunkt ,även om vi lysnar på varandra ,om varandras olicka ståndpunkter. Och prövar och samtalar om, för att förstå och lära .Och värdera om som vi finner det bästa att göra .Och som kan innebära relation och vänskap och ömsesidig respekt .Och ett fint och inspererande samtal och lysnande och lärande där vi ger varandra utrymme och tid med tålamod. Så vi ger varandra nåd och oss själva och tar emot av Gud och nya chanser så många som helst, trots olickheterna . Då kommer vi ju att Lära Känna varandra och varandras olickhheter , och olicka ståndpunkter .Och då kan vi ju veta hur det är, istället för att anta och bli upprörda på antaganden och rykten som kanske inte stämmer en gång .Och sånt som bara är en del av hela sanningen i sackfrågorna . Som kan skapa problem som vi kan undvika . Istället för ett fint samtal som kan bli en begynnelse till nåt fint på sikt . Folk måste få tid att tänka och värdera med . Frid Ronny

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Davoodian skrev en kommentar riktad till Haggaj: ”Faktum kvarstår att du inte är medlem i någon församling. Och så länge du inte är det kan jag aldrig ta ett ord du uttalar om andra församlingar och kyrkoledare på allvar.”

    Och inte för att Haggaj behöver hjälp att försvara sig, men bara för att en så kategorisk kommentar inte kan få stå obesvarad…..

    Davoodian, du brukar ju vara snabb att be om bibelcitat. Kankse borde du då själv underbygga denna fantastiska ”sanning”?

    Sanningen är nog hellre att Gud använder vem han vill att leverera budskap. Bland annat refererar ju Bibeln till ett uttalande: ”Jag skall sända min tjänare Nebukadnessar ….”; Men Nebukadnessar var ungefär den störste hedningen som gick på två ben.

    Själv har jag fått en hel del viktiga läxor av ”icke kristna”. Lagen om flisor och bjälkar verkar även utanför församlingen.

    Att omyndigförklara var och en som inte skrivit kontrakt med en sluten organisation, stiftad av människor, går väl ändå alltför långt?

    Det luktar ”jag/vi och ingen annan” – eller högmod – om man så vill.

    Kom igen Davoodian!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • A Maria E !
    Tack för hjälpen, det var bl.a den sidan jag åsyftade. Vill inte skylla ifrån! Men jag kämpar på
    stå i mot mina senaste prövningar. Var endast en av tre som kom in på akuten som överlevde hjärtinfarkt pga av akut operation, för drygt ett år sedan fick jag stroke höger sida blev förlammad osv fick lära mig skriva på nytt mm lite av de ”småsaker” som drabbat mig. Brukar säga till folk jag träffar att hjärtinfarkt är rena rama ”nöjet” jämfört med stroke. För några månader sedan fick
    ”som grädde på moset” tilldelat mig tre olika sorters insulinsprutor som ingen läkare kunde hjälpa mig dosera rätt. Sockret har hoppat upp och
    ner många gånger femdubbelt normala. Väntar nu bara hur länge jag skall slippa amputera mina ben.
    (min mor fick amputera bägge)
    Detta skriver jag inte för att beklaga mig har levt ett mycket intressant o rikt liv. Så för mig är inte varje ny dag självklar utan ibland får jag kämpa timme för timme!
    Då jag varit aktiv kristen i 50 år har jag förundrats över (är 65 nu) utvecklingen inom kyrkor o samfund. De enda vänner jag har kontakt med i vardagslivet är tyvärr icke kristna. Mina tidigare s.k. trossyskon har fördömt ock förskjutit
    mig pga av att att jag inte alltid haft ”tro” för helande när det gäller mina egna sjukdomar osv
    När jag själv var frisk var allt ”frid o fröjd” kunde ibland ibland sitta sitta hela nätter i själavårdande samtal (givetvis oavlönat…)
    Nämner detta för tror faktiskt det är många som är i samma situation som jag. När jag besöker gudtjänster o möten verkar det inte som sjuka o svaga människor längre är välkomna. Så nu vet de
    som läser mina inlägg o kommentarer lite om vad jag är för en ”gubbe”. För av o till hör jag av mig på Aletheia eftersom jag är övertygad att den har en uppgift att fylla.
    En av anledningarna jag efter långt uppehåll började skriva. Var inte att i första hand kritisera något enskilt samfund eller kyrka utan att vi som troende kanske bör fråga oss själva kan vi uppträda hur som helst ock ändå vinna respekt från den som står ”utanför”?!! Tror att oavsett ålder gamla som unga kan vi lära av varandra.
    Din vän i kristus!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Kamau Mweru

    ”Att omyndigförklara var och en som inte skrivit kontrakt med en sluten organisation, stiftad av människor, går väl ändå alltför långt?”

    Tyvärr Kamu så är det just här våra meningar skiljs åt. Guds församling är för mig inget som är en organisation eller nått man skriver kontrakt med det en ett verk av Gud som är instiftat av honom själv.

    Om majoriteten av alla kristna på denna jord tillhör en församling varför ska då viss stå utanför?

    Så om det luktar högmod om det jag skriver så ber jag om ursäkt för det har aldrig varit min intention. Men faktum kvarstår att bibeln talar mycket om församlingen och det är en viktig del av den kristna tron och har varit i alla tider.

    Prophetone

    Du läser och ser endast det du vill se. Läser du om Palus liv så ser du att han åkte runt och startade församlingar och det är ingen motsägelse mot att han var ödmjuk och ville att uppmärksamheten skulle gå mot Gud och inte honom själv.

    Och vem har talat om påven när jag nämner
    Matt 16:18

    Jag säger dig: Du är Petrus*, och på denna klippa* skall jag bygga min församling, och helvetets* portar skall inte få makt över den.

    Hans församling och ingen annans.

    I all kärlek

    D.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Ursäkta om jag lägger mig i…
    Jag undrar hur du, Davoodian ser på församlingen, rent praktiskt.
    Jag instämmer att Skriften är tydlig vad gäller församlingen och dess betydelse.
    Fråga1: Hur många (Guds) församlingar kan det finnas på varje ort?
    Fråga2: är alla ”församlingar” i Sverige Guds församling?
    Fråga3: Om jag med familj och några andra familjer delar gemenskap i våra hem kan det betraktas som en församling eller måste den vara registrerad för att räknas?
    Fråga4: Om svaret på fråga 2 är nej och fråga 3 ja vad hindrar att jag väljer att stå utanför en organisation för att vara en del av en ”husförsamling”?

    (Jag är själv med i en pingstförsamling på den ort jag bor men menar att svaret på fråga 1 är ”en”.)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • John Nilsson, hur vore det om du kollade upp det falska ryktet om redigerad nyårsvideo innan du börjar sprida ryktet. Nu har du sagt det på den här bloggen och på Andys blogg. Dessutom har din pappa skrivit om det i en debattartikel i Dagen.

    Din initierade källa vet inte vad han/hon pratar om. Videon är inte redigerad. Hur tänkte du återställa denna höna du skapat av det som inte ens var en fjäder?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Davoodian, jag opponerar mig inte mot den lokala församlingens betydelse.

    Det jag opponerar mej emot är ditt underkännande av alla som inte kallas medlemmar av denna grupp människor.

    För övrigt tycker jag att Gustaf ställde mycket relevanta frågor.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Huvudmodellen för församlingen finner vi i Apg. 2 :41; tog emot ordet/lät döpa sig.
    Matrikelföring har inget med församlingen som sådan att göra.
    Det kan fungera som ”adressregister”, men berättigar inte till inträde till himlen.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Gustav
    Jag kan med ett ärligt säga att jag inte har dem ”rätta” svaren på din fråga utan jag kan bara dela om vad som är min personliga övertygelse.

    Först och främst tror jag att när Jesus instiftade kyrkan så tror jag inte att han tänkte nått annat än en kropp. Självklart visste han att kroppen skulle splittras eftersom vi är människor. Och den fullständiga enheten tror jag inte att vi kommer att få uppleva förens vi är i himlen.

    Fråga1: Hur många (Guds) församlingar kan det finnas på varje ort?

    Det mest optimala vore om bara en enda kyrka fanns. Inte bara lokalt men även globalt. Men på grund av olika teologiska åsikter genom kyrko historien har detta inte funkat och funkar fortfarande inte.

    Fråga2: är alla “församlingar” i Sverige Guds församling?

    Oj det är nog inte upp till mig att avgöra. Min riktlinje för sann kristendom är den Apostoliska trosbekännelsen. De kyrkor som bekänner sig till den skulle jag kalla kristna församlingar. Och redan här blir både mormoner och Jehovas vittnen exkluderade.

    Fråga3: Om jag med familj och några andra familjer delar gemenskap i våra hem kan det betraktas som en församling eller måste den vara registrerad för att räknas?

    Det var väl så allt startade i Apg 2? Och i många kyrkor i mellanöstern och Asien funkar så. Jag är inte ute efter att kyrkor ska registrera sig det gör ju kyrkor mer av praktiska och lagliga skäl när anställning och diverse behövs.

    Min hela min poäng är att det inte är sunt att hålla sin kristna tro för sig själv, att just som bibeln säger ska man vara en del av en gemenskap så att man kan växa i tron. Jag menar på att annars har man sig själv som referensram för tron och bibeln och det tror inte jag är sunt. Jag är övertygad om att man behöver trossyskon runt om sig för att byggas upp, korrigeras, stärkas, uppmuntras, växa etc.

    Kyrkan är inte på något sätt fullkomlig det endast herren som är. Vem som helst som är en del av en kyrka/församling ser brister och fel men det gäller att se igenom det och att se Kristus som är fullkomlig på alla sätt.

    Att inte själv vara en del av en församling och sitta och peka på andra församlingars fel och ledares misstag förstår jag mig bara inte på.

    Vänligen

    D.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Tack för ditt svar, Davoodian!
    Även om jag skulle kunna starta en debatt över vissa av dina svar (om du vill ”samtala” kan Haggaj eller MTC ge dig min e-mail adress), så avstår jag. Däremot instämmer jag i det tredje stycket från slutet.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Davoodian:

    ”Du läser och ser endast det du vill se. Läser du om Palus liv så ser du att han åkte runt och startade församlingar…”

    När jag läser om Paulus ser jag hur mycket han fick lida för att lyda Guds vilja, jag ser oxå att vart han än drog fram så skedde upplopp o massa motstånd mot det glada budskapet om Jesus. Människor kom till tro, en o annan blev av med sina spådomsandar. Detta ser jag när jag läser om vad Jesus gjorde genom Paulus. Självklart samlades sedan dessa som kommit till tro, de samlades i sina hem för att be o sjunga psalmer o hymner o kanske en o annan lovsång. Men du ser inte detta utan tycker dej se att Paulus var en entrepenör av Guds nåde? En som startade upp kyrkor/församlingar…

    Sa verkligen Jesus att detta var det uppdraget Han hade för Paulus, när Han tog ett snack med mannen på Damaskusvägen? Jag ser ingenstans att det var SÅ Han sa till honom….Apg.9:15-16

    Nu var det sluttjatat från mej! Och jag förlåter allihopa inklusive mej själv samt Ronny. Sela.

    MVH

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Tack prohetone och Gud välsigne dig. Jag förlåter också alla plus dig och mig själv . Lite kommiskt facktisk det är så jag täncker med he he . Guds frid Broder Ronny

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Ronny,

    Vad sa de i Malung efter den där spindelhistorian? Jag kan inte släppa det där. Bodde inte långt ifrån dig på den tiden. Jag är ju från Mora.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Tack Nicodemus älskade vän i Herren.Känner verckligen Guds Kärlek till dig och männisckor i din sitution …Gud välsigne dig och Guds frid till dig som Gud vill .Ps 131 :1 Guds nåd varar evinnerligen….

    Jag har lidigt mentalt väldigt mycket,psykisk sjukdom av mer allvarlig art. Och av minna tillkortakommanden och tvivel och otro. Och villfarelse och osunt leverne och osunt omdöme .Och fruktan och fördömelse och mindervärde och skam .Och ensamhet och isolering det har varit ricktigt hemskt ibland…Och nu på senare år har det blivit fettma, och dålig fysik , och högt kolestrål och blodtryk och medecinner för det . Oron och plågorna över det ,och att duga .Och om jag hinner bli reddo så jag får komma till himmlen ,innan det är för sent.Och om jag ska kunna börja leva ett menningsfullt sunt liv, och orka och vilja igen för Gud 50 nyss fyllda .Så livet kan var tufft ,väldigt tufft…

    När jag var ung och en tuffing .och trodde jag skulle bli störst bäst och vackrast. Kunnde jag aldrig drömma om att livet skulle kunna bli ett sånt lidande det varit ibland. Jag förstod mig aldrig på min sjuka far och de äldre och gammal. Som jag tyckte satt och gnällde mest för . Fast jag trivdes i deras sällskap med och pappas . Men jag förstod varcken deras levnads visdom eller nöd särskilt väl . Men tycker jag börjar göra det…

    Ensamheten och isolering har gett mig minnes bortfall och begrännsat min förmåga och mitt omdöme . Och psykos och deprisionn och oro och ångest har brutit mig till en skuggfigur av den jag var och min förmåga och mitt liv.Och vad jag och mitt liv tycktes kunna bli som ung ,men det verckar vända . Men min vanna att leva sunt acktiv är så otrännad och så länge sedan .Och jag har så lite erfarenheter mot för . Sen det blev så här och jag blev sjukpennsionär .I runt 17 år har jag gått så här, efter några svåra livserfarenheter och misslykanden . Så jag kollapsade och det blev så här med mig…

    Så det går så himmla trögt att komma igen. Jag har inte licksom viljan och förståndet och erfarenheterna och förutsätningarna riktig att komma igång helt ännu ,tycker jag . Hoppas och tror att det kommer snart facktiskt i frid med Gud …

    Så vist är det som du säger de finns fler i vår sitution. Som behöver höra ,för att förstå att de är inte ensam . Det finns fler som lidder och förstår . För sånt här verckligt liddande, förstår inte den, som aldrig varit med om det…

    Självförvållat eller ej, det är licka hemskt och svårt i varje fall.För min del är det en hel del själv förvållat också . Jag har haft så många finna chanser jag sumpat . Men nu hoppas jag på nya från Gud efter dessa nya förutsättningar som blivit .Sunt och Gott med Gud av bara Guds nåd till Guds ära .Med nåd utöver nåd. Inget är omöjligt för Gud för Guds skull bara för tid och evighet i frid med Gud i Jesus namn, amen !!!…Guds frid Ronny ps 103

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Haggaj den talas det väl om än idag när vi träffas och påmmins om den .Själv Jobbade jag då i Norge. Och fick redda på det först Fredag kväll den veckan det var som värst .Var raggare på den tiden och tuffing .Och min polare och jag satt just hemkommen från Job i Norge och snackade på en parckering i city på stretan, Grönlands rundan i Malung du kanske känner till…

    Plötsligt la vi märcke till att alla skrattde som åckte runt på raggarrundan och peckade på oss .Och vi trodde det var nåt fel på bilen eller så. Sen svänger kompisens syster upp med sin bil bredvid .Och säger till mig ,du vet väl vad som hänt, nej har det hänt nåt .Ja läs här sa hon och gav mig Dala demokraten med uppslagen sida.

    Och där stod hela histiorien om Spindel som var en anka som pågått hela veckan . Och till och med nämts på Gävel Dala nytt ,och platsen där det skett ,och allt , minna föräldrars hus etz. Men detta skedde 1981 så det är väl inte så många som tänker på det mer . Men det var skojigt då i varje fall.

    Och det minnet glade mig mycket att få berätta nu igen. Nu när jag börjar bli frisk och i ordning . Det gjorde mig Gott att få berätta .Och för att visa på att en sån liten sack ,och ett skämt ,kan få sånt inflytande över folk. Så vi som skriver över nättet kanske bör tänka på det . Gud välsigne dig och Guds frid Haggaj från Ronny här min favorit psalm varsågod ps 23 Roligt föresten att du är från Mora ja det är ju inte långa biten till Malung som sagt.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Ha-ha Streetan i Malung har jag åkt! :-D :-D :-D

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Ronny skrev:

    ”Men jag förstod varcken deras levnads visdom eller nöd särskilt väl . Men tycker jag börjar göra det… ” – ”Det finns fler som lidder och förstår . För sånt här verckligt liddande, förstår inte den, som aldrig varit med om det… ”

    Du har absolut helt rätt! Det finns lidanden som man inte förstår, och inte kan förstå, innan man själv drabbats.

    Det gamla orspråket: ”Man saknar in te kon förrän båset är tomt.”; gäller även här.

    Den som fötts i ett varmt och ombonat hem, och kanske även fått med både fysisk och psykisk hälsa, börjar i allmänhet med tanken att detta är det naturliga och rätta. Människor som fått en mindre perfekt start ser han som konstiga och misstänkta. Kanske till och med otrevliga och mindre värda. Han tänker: ”Sådant händer inte i vår familj.”; eller: ”Sådan är inte jag.” I värsta fall tror han att han förtjänat sin lycka för att han är så bra.

    Var och en sin egen lyckas smed! Eller hur? New Age är stark på den fronten men Frangångspredikare inte desto mindre….

    Sedan kan det faktiskt ske att just ”sådant” händer. Då slås hans hela tankesystem i spillror. För dessa högmodiga attityder måste brytas ner. Och om det lyckas så får han ibland en annan förståelse för medmänniskor som kanske inte heller drabbats av egen skuld. Han kan börja få inlevelseförmåga och börja att förstå vem som är hans ”nästa”.

    Och om han bara får fysiska men av skrällen går det väl an. Lama ben får man ha utan att kallas syndare. Men!!! Om han får depressioner så finns det alltid välvilliga bröder som berättar att det beror på synd och otro och precis vet vad man skall ”göra” för att lyfta sig själv i håret.

    Gud vet naturligtvis hur allt hänger ihop och Evangelium blir ett äkta och genuint glatt budskap. Det var ju alltid menat som ett glatt budskap för de fattiga och arma.

    Ronny, detta var mitt sätt att understryka att det faktiskt också finns medmänniskor som förstår. Tyvärr kanske inte alltid lokalt.

    Jag tillönskar dej Herrens fortsatta ledning genom dödsskuggans dal.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Streetan i Malung by Nigth då har man sett allt sen eller Hur he he he…

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Ronny,

    Vi får skriva en egen bloggpost om det tror jag. :-)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Ja då går vi vidare med kärlek och frid.

    Haggaj jag visste inte att du var från Mora själv är jag från Hedemora…:)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Ronny m.fl!
    Tack för din medkänsla!
    ”Framgångsteologi”, trosrörelser i alla ära de behövs ock har varit till stor glädje ock välsignelse. även för mig. Det vill jag inte förneka!
    Men att det kan finnas välsignelser även i lidande
    vare sig det är fysiskt eller psykiskt talas det inte mycket om. Själv har jag kommit till olika insikter genom mina ”prövningar” som jag är övertygad om
    aldrig skett om inte Gud tillåtit detta ske.
    I min Bibel står att man skall ”tacka Gud” i livets ALLA förhållande. Eftersom många anser sjukdommar mm enbart vara något ont. Det tog mig väldig tid att tacka Gud för hjärtinfarkten men
    var trots det ganska enkelt i förhållande till stroken. Över hela världen sker idag tillsynes meningslöst våld inte minst bland Israeler o Palestiner där mycket av medias fokus ligger just nu.
    Hade dessa människor varit fyllda av Kristi kärlek är jag övertygad situationen varit annorlunda!!! Som jag ock många andra upplever det är världen nu inne i ett avgörande ”slutskede”, då ”antikrist” snart kommer öppet träda fram t.o.m icke kristna ock ateister talar på ”fullt allvar” om detta. Därför vill jag precis som Stanley S m.fl uppmana oss alla att ägna mer tid åt bön. En av mina böner är bl.a. att Alethheia skall få vara en ”väckarklocka” åt allt Guds folk. Står det inte att domen först skall begynna på Guds Hus!?
    Med dessa slutord vill jag ge mina fridshälsningar till er alla som i sanning o uppriktighet söker HERRENS VILJA!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Kamau Mveru stämmer som du beskriver det .Och det gör mig ödmjuk för Gud och männisckor och livet och Och frälsningen med tro på Gud . Guds nåd och sanning och genrösa och goda viljaoch förnöjsamhet enligt Guds Ord . Igenom Gud är det möjligt . För männisckor är det omöjligt sa Jesus ,att bli frälst. Men För Gud är allt möjligt.När Gud får ge mig viljan och kraften och modet med sin vishet och kärlek som aldrig förgår och tron på hans Godhet och att han finns !!!Och hur mäcktig och underbar Allsmäcktig Gud är och hans försonning i Kristus .Och att han är allstädes närvarande.Och att han är min fiendes, och min väns, och den starkes ,och svages, och gode och ondes och liddandes och min ständiga hjälp och frälsning och försvarare .Om Gud är för oss vem kan då var emot oss . Gud är underbar och Jesus är Herre och livet Och Guds underbara försonning i Gud .Guds frid och Gud välsigne dig .Ronny

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Davoodian,

    Kul med rumpmasar också! ;-)

    PS. Du vet varifrån ordet kommer va? De som kom uppifrån Dalarna (berg och dalar) tyckte det var så mycket rum i södra Dalarna (rum=inga berg och dalar) därför kallade de platsen för Rumme (Romme) som sedan blev rummasar och sedan rumpmasar. DS.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • De blir fint det ,men då får det bli om när väckelsen kom till Malung. Om den kommer . Hoppas det ,och till vårt Gammal Kära Mora och Malung och Hedemora och Dalarna och Härliga land Sverige . Frid Ronny

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Tack Nicodemus Gud välsigne dig och Guds frid!!! Ronny

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Nicodemus tack för det vittnes bördet .Guds frid och välsignelse.Frid Ronny

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Nicodemus,

    Du har verkligen haft det jobbigt i ditt liv.
    Tack för att du ville dela det med oss här.

    Vi behöver höra sådant också ”mellan varven”…
    Ingen av oss är ”super-människor” och just därför känner vi igen oss i en del av det du anförtror oss.

    Haggaj…

    det enda jag minns av Mora är att efter första 50 milen tog jag rast där och fikade innan jag fortsatte till Vilhelmina ! Heja Norrland !! :)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Nicodemus:

    ”Det tog mig väldig tid att tacka Gud för hjärtinfarkten men
    var trots det ganska enkelt i förhållande till stroken.”

    Jag vill bara säga att sjukdomar inte kommer från Gud, utan från djävulen som vill stjäla, slakta och förgöra.

    Tacka inte Gud FÖR alla omständigheter, utan I alla omständigheter.

    Jesus tog alla sjukdomar på sig för att du skulle få hälsa och det önskar jag dig av hela mitt hjärta.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Ronny, känner du denna gamla sång?

    ”Du ser på mej, och undrar kan det vara.
    en son till Gud, en Jesu Kristi brud?
    Men ack, du ser ju nu min resdräkt bara,
    du ser ej än min sköna bröllpos-skrud.”

    Hoppar över ett antal verser ….

    ”Och sist jag skall, som själva solen skina,
    långt mera härlig än dess middags-glans.
    Når Herren Jesus, samlar hem de sina,
    då skall jag ock för evigt bliva Hans.”

    Det blir en stor dag, full överraskningar!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Nej, men tack så hemskt mycket ändå för uppmärksamheten och uppmuntran. Det var trevligt med en sån fin uppmuntran från Jesus vår Herre och Gud .Den tas tacksamt emot i Guds undbara frälsande nåd från vår underbara Gode Gud. Frid och Gud välsigne dig. Ronny Det blir en stor dag , full av överraskningar

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Nar Jesus kallade pa mig och sa: ”Folj mig!”. Da sa jag mitt ja till Honom och Han far leda mig in eller ut ur sammanhang . Vi ska alla sta till svars infor Gud en dag och da kan vi inte skylla pa att man foljde med strommen.

    I julaftonens massa talade paven om ”enhet”, ”ekonomisk kris” och ”ny varldsorning”.

    Vilket rike syftar han pa? Guds Rike eller ”i stallet for riket”,dvs. anti-Krists rike?

    ”Se till att ni inte later bedraga er” star det i Guds Ord.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Elisabeth Hammarlund -Lorenzsonn,

    Hej ! Påvens julmässa handlade säkert inte om Guds rike, det är säkert. Varför? kanske du frågar.

    Därför att inför Jesus Messias födelse sa ängeln Gabriel till Maria : ”Du har funnit nåd inför Gud, Se, du skall bli havande och föda en son och du skall ge honom namnet Jesus (Yeshua, hebreiskt namn som betyder frälsning).
    Han skall bli stor och kallas den Högstes son och HERREN Gud skall ge honom hans fader Davids tron, Han skall vara konung över Jakobs hus för
    evigt och hans rike skall aldrig få något slut ”
    Luk. 1:30-33

    Detta är den utstakade agendan som Gud har för Yeshua Messias. Han skall komma tillbaka och regera i Jerusalem på sin fader Davids tron ! PRECIS som ängeln sa till Maria. Det är skrivet i Skrifterna Psalmerna och i NT.

    Var välsignad ! :)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Hej !!! Halleluja jag har fått tillbaka nåden och kraft att vittna i dag igen som när jag var ung. På mindre än en timma vittnade jag helt oplannerat för en gammal Kompis . Och tre ungdomar på Bibloteket .Det gick av sig själv licksom ,trots mig. Nästan bättre än för facktiskt kanake detgjorde det med ,Och kommer att göra i fortsätningen positivt överhuvudtaget , som Gud vill? Det var ett under !!! För jag har suttit fast så, i mitt eget liv . Och i minna krämpor och besvär…

    Jag trodde jag skulle bli evangelist när jag var ung .Jag vittnade nästan varje dag tills jag vart skild 91. i 5 år .Sen var det som Djävulen satt spicken i Kistan och skulle ta död på mig , men min synd gjorde ju sitt, med.Sedan kom i det i det närmast 17 ,18 år av lidande och nederlag .Men även många finna stunder ,under dessa år medigenom Guds nåd till Guds ära . Men det gjorde mig ju ödmjuk för Gud och Guds ord med .För jag har ju ingenting utan Gud. Men nu verckar det var över med dessa svåra år…

    Men min hälsa och fysik är inte helt bra .Och min sundhet i Guds Goda vilja i tron .Den sunda tron och läran Guds Ord .Är inte helt idealisk ,än, men hoppas jag blir för Gott…

    Vill ni be att jag får den läckedomsprocess? Och förnyelse process och frid med Gud.Som Gud vill för tid och evigt. Ödmjukt och sakmodigt med förkrosels inför Gud ???Och hans Goda vilja och nåd och sanning???

    Som förblivande troende frälst kristen med evigt liv i Gud .Som Gud vill, tryggt i tron på Gud och Guds Ord .Och Guds Goda vilja för gott och i …Helt som Gud vill det i vishet och trygghet och säckerhet???Och i Guds Glädje med tacksamhet och förnöjsamhet. Kärlek och vänlighet och Herrens trofasthet trofasthet. Och väkelse och med .Som Gud i Guds nåds mångfald i frihet vill för tid och evighet som sagt För Guds skull och till Guds ära endast.Med Guds skydd och frälsning från allt ont och alla problem .Med Herren vår tryghhet och säckerhets Hjälp??? Herren ska skonna och hjälpa även er som han vill och alla och mig och hela livet om och när vi vill det. Så bygg Huset på Hälleberget så består det. Begspredickan och Jhon3:16-17 och 1jhon 1:9 Luk 15 ps 103 ps 23 och ps 91 . är bra löften som Håleri tro på Jesus såväl som hela Guds Ord i Guds nåd och sannig som Gud vill med fri med Gud .Inget är omöjligt för Gud . Och allt förmår den som tror . Tack Gud för ditt svar ,som Du vill för got. Till din ära ,för din skull Gud i andens fruckter .Och med andens Gåvor med liv och övernog i din nåds mångfald tack Gud för ditt svar i Jesus namn ,Amen !!!Rom 8:1Frid Ronny

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Ronny,

    Du skrev: ”Guds Glädje med tacksamhet och förnöjsamhet”

    Äkta tacksamhet och förnöjsamhet hör till de starkaste skydden mot det onda. Men, som du ju vet brukar själafienden hitta på substitut för de flesta goda sakerna. Han brukar introducera lögnerna i diametralt motsatta par.

    Vad det gäller glädje och förnöjsamhet verkar hans taktik vara att ge följande alternativ:

    1. Existensialismens svarta grop av missnöje och Gudsförakt.

    Och andra diket:

    2. Övertron på positivt tänkande som blivit så populär i framgångsteologin och New Age.

    Det gäller att vara vaksam och stanna mitt på vägen. Lina Sandell uttryckte detta dilemma väl i sången ”Blott en dag”.

    Blott en dag, ett ögonblick i sänder.
    O, vad tröst, evad som kommer på.
    Allt ju vilar, i min Faders händer.
    Skulle jag, som barn, väl ängslas då?
    Han som bär, för mig, ett Fadershjärta.
    Se Han giver ju åt varje dag,
    Dess beskärda del av sorg och smärta,
    Så av vila och behag.

    Vi lever i en situation som av en del karakteriseras som: ”Redan nu, och inte ännu.” Och fastän vi kan vara säkra på att Gud verkligen segrat och segrar, är kampen inte över förrän Konungen intar sin plats på tronen.

    Och på vägen Hem får vi fortsätta att bära varandras bördor så gott det går.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Jag förstår inte vad du vill säga mig .För jag kom in i sånna tvivel och kval när jag blev skild 91 .Och när en nära anhörig gick bort sammtidigt två år senare. Först lämmnade mig min fru med våra två små sönner på 4år och8 månader .Självförvållat av mig. Och sen det ,2 år senare …

    Och då var jag med i Livets Ord .Och där hadde vi detta framgånsgtelogiska tänket ,typ sån lära du nämner i form av trosförkunnelsen. Som är en av de vad jag förstår olicka famgångstelogiska sk telogierna. Som jag tror finns i åtminstonne två särskilda grupper.

    Den som Kenyon /Hagin trodde på som främst förekommer inom Trosrörelsen och Livets Ord . Där betonningen på tro och positiv bekännelse är central.

    Och den framgångstelogi som Youn Gichou står för .Med världens störst Kyrka i Seuol i SydKorea står för som är en Pingstkyrka.Och där visualisering står ,väl centralt . Att föreställa sig bönnesvaret innan det sker och be konkret . Så får man det man ber Gud om .Som hans eget exempel i en bok jag läste . När han var ny i tron , där han bett om en cykel ,och han, inte fick nån . Och Gud skulle ha sagt till honom ,att han vart vara konkret ,om hur den skulle se ut .Och att han då bad , om en röd cykel ,en sån han ville ha .Och då kom bönnesvaret. Så de räcker inte med att bara be alltid . Utan man måste vara konkret då svarar Gud med bönnesvar. Och se framgången inför sig, att tex Kyrckan, blir full av nyfrälsta, och männsickor och kristna. Då sker det från Gud . Och sen när den blivit det, en större Kyrka och att den blir full osv . Lite förenklat som han undervisar. Men också att vi kan få lida och få förföjelse .Och att Gud är med, igenom allt ungefär .

    Sen finns det väl detta som Roberth Shuller står för om allt är möjligt typ. Så man ska förvänta sig många ska bli frälsta och det ska bli härligt typ.

    Och det jag fostrade in i tron på Gud om , som jag nämde först, i Livets Ord trosförkunnelsen ,med Jds-Läran. Som sagt …

    Med den positiva bekännelsen, att man får allt man bekänner och talar, i princip, positivt, som negativt. Så detta kan bli tramautiskt. När man märcker hur negativ man tänker och känner och talar.Och mycket kontroll och manipulation . Och vilse och fruktan och fördömmelse . Och villfaret. När man med tro och positiv bekännelse ,och div annat, och bön. Ska styra upp det hela ,till att bli som Gud vill .Och med sinnets förnyelse efter Guds Ord . ( Enligt den här modellen I Livets Ord .Som det var när jag var med för. Men de har ju förnyat sig I Gud och kommer väl att göra skulle jag tro.) För att de ska bli positivt , i utbytet av sina negativa tankar ,och känslor, och sitt negativa tal ,och handlande .Och sinna negativa omständigheter, enligt den läran i tro på Gud .Och tron är mycket centrali den läran trosförkunnelsen. Och Kommer att ge privat framgång och hälsa och lycka och välsignelse .Och framgång för Guds ord och Gudsrike .Med expansiv och mognande församling. Med församlings tillväxt. Med många frälsta och helade och befriade .Som blir brinnade lärjeungar och kristna . För Jesus Herren med väckelse och mission och framgång, världen över.Och dom verckar lyckas trots liddande och misslyckanden. Och förändringar och förnyelse igenom åren . Och förnyelse i telogin och angående enhet facktiskt. Så vad kan man säga om det? Alla är vi barn i början kanske ??? Jag vill Gärna få Guds nåd och sanning om detta licksom om allt som Gud vill i frid med Gud .Så om vi kan samtal om detta, för att igenom Guds nåd få Guds Klarhet , och sanning om detta ,tryggt och gott?Och tron på Gud på rätt sätt , som kan ledda till trygg och mognade övertygelse .Helgad i helgelse med äckta och ödmjuk tro på Gud med Guds hjälp till Guds ära. Så skulle de var mig till mycken hjälp,tror jag.Omså är Guds vilja ??? Frid Ronny och allt gott och Gud välsigne dig!!!Ps 103

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Ronny, det enda jag ville säga var att det nog inte finns någon slags punkt i livet från vilken det bara blir medvind.

    Paulus skrev bland annat: 2 Kor 1:3 Lovad vare vår Herres, Jesu Kristi, Gud och Fader, barmhärtighetens Fader och all trösts Gud, 4 han som tröstar oss i all vår nöd, så att vi genom den tröst vi själva undfå av Gud kunna trösta dem som äro stadda i allahanda nöd.

    Det är gott att vi får veta detta för annars skulle vi ju lätt kunna tro att alla prövningar är självförvållade, och söka efter metoder att bli fri från prövningar.

    Och om Jesus själv skrevs det ju: Jesaja 53 ”medan vi höllo honom för att vara hemsökt, tuktad av Gud och pinad.”

    Lidande betyder, tack och lov, inte att vi har blivit förkastade.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Men det handlar Ju främst om hans lidande vid hans Korsfästelse och död på Korset . För våra synders förlåtels skull som ska predickas för alla folk i Messias namn. Efter hans uppståndelse ifrån de dödda till evigt liv igen på tredje dagen.För vi friköptes ju från lagens förbannelse .När Kristus blev en förbannelse för vår skull. För att vi skulle få Abrahams välsignelse ,och den utlovade Anden igenom tron. Gal 3:13-14.Och den särskilda tröst du nämner om, igenom Guds barmhärtighet .Det handlar väl om när Palus ,och någon kom i sån dödsnöd . För att det inte skulle förtrösta på sig själva utan bara på Gud i sin tjänst för Herren. vid det tillfälet.Och det ska väl inte vara nödvändigt? Men kan ändå hända…

    Och då är det ju underbart med sån särskilt tröst från Gud i hans barmhärtighet. Det är ju inget som man ska förutsätt, och göra till en lära .Licka lite som att man ska lova sig och andra Guld och gröna skogar . Och framgång för Guds Ord och Guds rickes skull alltid heller .För nåt sånt får vi ju inte vara med om, förän i Himmeln , tror jag. Så jag tycker att både framgångs teologin och motgångs och fattigdoms telogin har fel…

    Om vi däremot lyssnar och lär och tror på Gud .Och vad tillvaron och andra männisckor lär igenom Gud och på oss själva igenom Gud .Och andra Kristna ledda av Gud och Guds Ord ,igenom Guds nåd och sanning .Tror jag det kan , bli rätt och bra,med allt .Som Gud vill …

    Och vi får en rätt uppenbarelse, av Guds Ord av Gud blott.Som det för tillfället behövs Guds nåd. Men Gud avgjör ju hur, och var, och när ,och vad. Sån tror jag att det är att tro på Gud ,men jag kan ha fel.Men det är männskligt att fela och Gudomligt att förlåta. Det tycker jag är underbart!!!.Gud välsigne dig och Guds frid!!!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • [...] på just det som paret Ekman uttalade gemensamt i studion mellan två möten. Läs det! Läs även den artikel Haggaj skrev efter denna, för den är [...]

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

Svara