onsdag, januari 28th, 2009...6:46 e m
Misshandlad i Guds namn
Detta är titeln på Majken Öst-Söderlunds artikel i Svenska Journalen som följde gårdagens Dagen. Jag läser sällan Svenska Journalen men, fångades givetvis av rubriken. Margaretha berättar öppet om sina 14 år i Kingdom Center, Höör och hur det påverkade hennes liv. SJ passar även på att informera lite om Margarethas bok ”Om det så kostade mig livet – en sann berättelse”. Svenska Journalens reporter brukar fritt ordet ”sekt” när hon talar om Kingdom Center. Margaretha själv har ännu inte valt att sektstämpla församlingen även om hon om någon skulle ha starka skäl att göra det.
Vi får höra om hennes år i församlingen. Hur man såg ner på dem som inte var framgångsrika. Hur uteblivna framgångar v.g. medlemskapet förklarades med att det var ”demoniska angrepp” o.s.v. Slutligen fick olika läror om demonbefrielse ett stort utrymme i församlingen vilket var en katastrof inte bara för Margaretha utan säkert för många andra i församlingen.
”Du är under mina fötter” skrek förebedjarna. ”Försvinn”,”Släpp”,”Gå”. ”Du böjer dig” skrek någon annan och pressade Margaretha hårt dubbelvikt i rullstolen om hon inte redan fallit ner på golvet. Så pågick ”befrielsen” timme ut och timme in. Böneteamet skiftade. De som bad insåg att de behövde vila sig, men för Margaretha gavs ingen vila”
Karismatisk Kristenhets mörka baksida
Problemet med den kristna pressens gottande i just Kindom Centers vilda år är att parallellt med Höörförsamlingens demonfokusering pågick liknande utdrivningar i en rad välkända församlingar runt om i Sverige. Stora församlingar i Uppsala, Kungsängen och mindre församlingar i Eskilstuna, övriga Mälardalen, ja hela Sverige. Det var s.a.s. en fluga bland karismatiker, främst trosrörelsens folk, att driva ut demoner lite här och där. Givetvis hade Livets Ords inbjudan av paret Whaleys en stor inverkan på oss alla men, det var influenser från annat håll också.
Jag har aldrig träffat Cowboyen som leder resterna av Höörförsamlingen och kommer kanske aldrig göra det heller. Men, på något sätt är det lite ojuste av de större etablerade trosförsamlingarna att inte vara med och städa upp i demonträsket. Städa efter att ha haft en felaktig teologi. Själavårda dem som farit illa. Omsluta i kärlek alla dem som under flera års tid grubblat över om de varit besatta av onda andar.
Whaleyåren är mycket mörka år i framförallt trosrörelsens historia. Att vifta bort dessa år med ”Vi har breddats nu” eller ”Vi har mognat” är att göra det allt för enkelt för sig. Människor som Margaretha finner vi över hela vårt land. Sargade karismatiker som hamnat i klorna på någon energisk demonutdrivare som själv borde drivits ut ur sin församling för länge sedan.
Apostoliska ledarskapets bidrag
Något som förvärrade situationen kan tänkas vara att ungefär samtidigt som Whaleys geggade ner delar av Svensk kristenhet med sina utsvävningar växte sig tilltron på ”ett starkt ledarskap” fram. Detta skulle givetvis ske med hjälp av stiftelser och slimmade ledarskapstrukturer. Jag är ingen stor fan av föreningskristendomen Pingströrelsen hamnat i men, båda typer av ledarskap har sina fallgropar. Det stora problemet när dessa församlingar ”ballade ur” var ju att en fruktan att ”röra vid Herrens smorde” spred sig i församlingen. Hårda domar mot dem som var emot uttalades. Kristna tidningar hade förlorat sina mandat ”sade Herren”. Elaka pingstförsamlingar skulle gå i graven. Man kunde vänta sig näst intill en förbannelse om man gick emot ledarskapet.
Inte konstigt att så många for illa.
Låt oss dela ansvaret för Kingdom Center
Även om bl.a. Trosrörelsens predikantkår uteslöt Kingdom Center på 90 talet hade det varit ett stöd för många de små kopior av Livets Ord som poppade upp under 80 & 90 talet, om man tidigt tagit avstånd från bl.a. Whaleys och överbetoningen av demoner. Det är inte rättvist att Kingdom Center nu ensam får hundhuvudet för minst ett årtionde av karismatiskt trams.
Må Gud läka Margarethas sår. Må hennes själ finna vila. Käre Fader hela även hennes relationer med sina barn, sin man och andra som berörts av hennes år i församlingen. Fader sök upp alla sargade får runt om i landet och låt dem komma till dig och finna ro. I Jesu Namn. Amen.
Over and out
MyTwoCents
Annat om Kingdom Center, tidningen Dagen
”Jag anklagades för allt dåligt som hände i församlingen”
Artikel 2009-01-23 kl 06:00 av Majken Öst-Söderlund
…och dö.Om två veckor kommer hennes bok ut – ”Om det så skulle kosta mig livet” – en skakande skildring om hennes tid i sekten Kingdom Center i Höör och om tiden då hon låg på psykiatrisk klinik. Halva tiden var hon övervakad dag och natt. Läkarn…
Margaretha Sturesson fastnade i sekten Kingdom center
Artikel 2009-01-23 kl 06:00 av Majken Öst-Söderlund
…Om två veckor kommer hennes bok ut – ”Om det så skulle kosta mig livet” – en skakande skildring om hennes tid i sekten Kingdom Center i Höör och om tiden då hon låg på psykiatrisk klinik. Halva tiden var hon övervakad dag och natt. Läkarn…
… och här är ytterligare 99 förebilder att inspireras av
Artikel 2009-01-02 kl 06:00
…dare barn och i förlängningen bättre studieresultat.60 Sabine Edholm, Margaretha och Sven Sturesson.Avhoppare från sekten Kingdom Center. Visade stort civilkurage när de öppet vågade berätta om övergreppen i sekten och tog avstånd från de ha…










45 kommentarer
januari 28th, 2009 at 7:21 e m Citera och svara denna kommentar
Citat
”Ja, och andlig misshandel är också den mobbing (gällande andliga/religiösa spörsmål) som vissa utsätter oskyldiga för på nätet, bloggar och sånt, i princip dagligen.”
(En av kommentarerna under ”går-Dagens” fråga*: Tycker du att andlig misshandel borde vara brottsligt?)
*Tidningen Dagen
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 28th, 2009 at 7:42 e m Citera och svara denna kommentar
F.Ö:
”Food for thought” som jänkarna brukar säga…..
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 28th, 2009 at 8:01 e m Citera och svara denna kommentar
Tidningen Världen Idag skrev också om detta vill jag tillägga, tidigare förra året, då de gjort en bra intervju och ett fint reportage om detta. M V H
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 28th, 2009 at 8:34 e m Citera och svara denna kommentar
Min enda verkliga erfarenhet av trosrörelsen har jag från församlingen Sion i Osby(?). Det var från den församlingen Kingdom Center föddes, efter vad jag förstår. Mina enda negativa erfarenheter från mitt samröre med frikyrkliga kommer därifrån och grundar sig i att de försökte knuffa omkull mig istället för att be för mig… ”Känner du Andens kraft?” Jo, pyttsan!
Jag tror nog det vore gott om frikyrkligheten hade rått om varandra lite mer, för att undvika sådana urspårningar…
Allt gott!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 28th, 2009 at 8:36 e m Citera och svara denna kommentar
MTC,
Tack för att du tar upp detta nu aktuella ämne som det väl knappast talas om i församlingarna .
Nu när jag läser rubrikerna, tror man inte det verkligen kan ha gått till så…MEN …tyvärr så har tydligen varit ganska ofta förekommande.
Demonisk besättelse är beskrivet i Bibeln.
Med den allt ökande ondskan i vårt samhälle idag,
så är det inte svårt att hitta sådana offer.
Att klara av att hjälpa en sådan…ja, vem vill ta på sig den uppgiften ? Människor kan ju få men för livet.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 28th, 2009 at 9:11 e m Citera och svara denna kommentar
Se detta 5 min klipp med en tjej som var med i Jane Whaleys församling i USA och blev misshandlad (befriad!?). Det förekommer klipp ifrån Livets Ord,Uppsala, där Jane fick hela församlingen att skrika i början av 90-talet…
http://www.youtube.com/watch?v=iPpbmDDRm8M
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 28th, 2009 at 10:48 e m Citera och svara denna kommentar
Bra artikel, och bra att du tar upp det vidare. Tyvärr är det en erfarenhet som delas av många, att dessa okristliga, obibliska och obarmhärtiga saker förekommit inom många församlingar. Men…, symptomatiskt, de som influerades av vansinnet vill inte kännas vid det nu. Mycket få vill ens söka upprätta någon enda av dem de misshandlat. I synnerhet inte de ansvariga inom de ‘stora’ och enl. sin egen syn ‘välrenomerade’ församlingarna.
Tragiskt nog är flera så självupphöjda att man alltjämt förnekar misshandlade människor ens kontakt, dialog och att man får mötas ansikte mot ansikte. I brist på gudsfruktan kan man tänka. Stackars, stackars dessa gudsmän och gudskvinnor som en gång handlat så oförståndigt, och av stolthet nu alltjämt handlar så dåraktigt att de inte vill upprätta dem de sårat. De har förverkat den plattform Gud en gång ställde dem på.
Tack och lov att Gud ser allt, och att Han är barmhärtig. Han som är vår Herre och Frälsare och som känner var människas hjärta kommer ingalunda att låta all denna obarmhärtighet gå obemärkt förbi.
Tack MyTwoCents !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 29th, 2009 at 2:44 f m Citera och svara denna kommentar
Fel kan ju vem som helst göra, men efter fel av den här magnituden kan man inte bara harkla sig och gå vidare som om ingenting hade hänt. Det räcker inte att konstatera att man inte är perfekt, utan att konkret ge exempel på fel som man begått och som man tar avstånd ifrån.
Att det inte finns en ödmjuk diskussion om de mörka delarna i det förflutna hos Livets Ord torde vara en av dess största svagheter. Läs ”Guds eld över Sverige”, ”Denna välsignade press” och ”Ryssland stal våra hjärtan”. Dessa tre böcker är sprungna ur LO:s verksamhet, och ingen av dem innehåller en tillstymmelse till ödmjuk diskussion och utvärdering av sig själv, utan de är ”panegyrier”, hyllningsskrifter, vars frånvaro av självutvärdering och reflektion sänker förtroendet för hela rörelsen. Är det inte så att detta säger något om rörelsens DNA, och dess innersta väsen?
Livets Ord skulle bara tjäna på att ärligt och öppet reflektera över aga- och Whaley-perioden, men på något sätt så klarar man inte av det, det är som om denna förmåga alls inte finns i dem.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 29th, 2009 at 6:54 f m Citera och svara denna kommentar
Korrigera mej om jag har fel. I Bibeln syns det mej att ”andlig strid” är en defensiv strid. Jag finner ingen stans stöd för härjandet med andar eller smädande av makter. Istället en grav varning i Jakobs brev. Att besvärja onda andar har väl mera med animism att göra än med Guds Rike.
Det är inte vi som har ”all makt”, det är vår Frälsare som har den.
Vad det gäller denna andliga manipulation med skrämsel och uttröttningstaktik där böneteam växlar av varandra medan ”patienten” får utstå denna behandling, så har den förekommit i lindrigare form redan innan trosrörelsen.
I min barn- och tonårstid var det inte ovanligt i pingstförsamlingar att köra denna påtrycknings- och uttröttningstaktik för att få nydöpta att ”bli andedöpta” – ”tala i tungor”.
Jag har själv varit med om detta och känner mer än en som tagit svår skada av det.
På frukten skall trädet kännas.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 29th, 2009 at 8:23 f m Citera och svara denna kommentar
F Ö:
Jo, jag minns ViD’s artikel om Kingdom Center. Problemet är att både Dagen och ViD sysslar med historieförfalskning när man lägger hela skulden på Kingdom Center för Whaleyåren. Men, det är ju praktiskt. Man får tyvärr känslan av att de större församlingarna ”slipper undan” medan småförsamlingarna får skulden….
Kättarper:
”Fel kan ju vem som helst göra, men efter fel av den här magnituden kan man inte bara harkla sig och gå vidare som om ingenting hade hänt. Det räcker inte att konstatera att man inte är perfekt, utan att konkret ge exempel på fel som man begått och som man tar avstånd ifrån. ”
- Huvudet på spiken!
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 29th, 2009 at 9:33 f m Citera och svara denna kommentar
Huvudet på spiken!
Här han man ju också visat på fel och misstag, dessutom tagit avstånd ifrån dessa företeelser.
Det går också att få reda på, om man vill utreda saken.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 29th, 2009 at 10:37 f m Citera och svara denna kommentar
Kamau Mweru,
Jag håller med om att kampen mot demoner är en defensiv strid.
Självklart måste man, likt Jesus, driva ut demoner ibland, men man behöver inte aktivt söka upp dem. Däremot behöver vi ibland försvara oss mot demoner som attackerar oss, men det handlar mer om att vi ska ”stå emot djävulens listiga angrepp” genom att stå fast i den tro vi har på Jesus.
Med andra ord, djävulens angrepp består i att få oss att vackla i våran tro och lära, att långsamt smyga in små förändringar som kan få katastrofala följder i förlängningen.
Den offensiva strid vi ska befinna oss i handlar ju om att leda människor till Jesus och göra lärjungar, inte om att jaga demoner.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 29th, 2009 at 11:20 f m Citera och svara denna kommentar
Detta är mitt strå till stacken !!!
Man kan undra varför man inte tagit itu med detta ,mer än vi gjort .Och vi som var inblandade i den tidiga trosrörelsen avarter.
Och det tillägg som Whaeleys erbjöd ,med sin befrielseteologi ,med primalskriksliknade bön i timmar ,som var extremt .Och vi som tog personlig skadda av det . Och en del oherhört mycket.Bland annat min fd fru och minna sönner och Jag själv .
Jag blev förövrigt pga. av detta psykotisk, tror jag. Och något psykist Handikapad och förtidspennsionär .
Både av den traditionella trosförkunnelsen , och Whaeleys mer extrema, befrielse telogi.
Men i mitt liv innan jag vart frälst 1986.Fanns ett mycket vilt leverne ,med alkhol och våld och omoral ,sniffning ,och deprission och isolering . Och jag var mycket mobbad i skolan för mitt folkslag på min Mors sidda ,tattarfolket.Och en mycket rädd och splittrad pojke därför . För jag var ju bådde, äckta Svensk ,och tattare . Så jag blev splitrad, om identitet ,och tillhörighet ,från början …
För jag var ju varken ,helt tattare , eller svensk.Och dög inte fullt ut därför , för nån av siddorna facktiskt.Som jag tänkte och upplevde det …
Så det var svårt ,och i tonnåren fick jag deprisionner och började isolera mig.Som sedan återkommit under hela mitt liv till nu .Och gjort mig asocial ibland, och givit särskilda problem för andra och mig .
Då jag inte varit så samarbetsvillig , och tillgänglig ,då jag varit inne i en sån deprissions och isolerings period,tyvärr… Och det har ju hämnat min utvekling och minna möjligheter…
Och under tonåren kom mitt vilda leverne ,och tog över ,tills jag vart frälst 86, 27 år gammal …
Och jag kom genast i kontackt med Livets Ord här i Uppsala, efter 3 veckor ungefär som nyfrälst. Och trosrörelsen 86 och whaeleys 87.
Som nyfrälst, och nygift, med tidigare problem med flickvännen .Som nu blivit min fru ,och också var nyfrälst eller nyomvänd. Som frälst tidigare i livet …
Och allt var frid och fröjd. Och vi var extremt frimodiga på att vittna och be för sjuka i vårt liv med Jesus vår Herre och försammlingen Livets Ord .Och trodde utan urskiljning på allt som förkunnades i Livets Ord och köpte hela kitet som man brukar säga .Och fick barn två sönner. Då i den vevan började minna brister göra sig gällande igen och facktiskt redan innan.
Och sedan var skilsmässan ett facktum 91 och våra mer tragiska problem började då .Och då vart dessa extrema avartert av tro , vi levt med i 5 år som nyfrälsta ,nygifta och nyligen fådda två barn .Av tros och befrielse undervisnning från trosrörelsen. till en belastning, mer än till en hjälp .
Och vad det byggt upp för uppfattningar ,om Gud och Guds Ord och livet .Och att var en Kristen och en församling och Gift och och Herrens Tjänst.Med Guds Ord som rättesnöre , som innehöll feltolkningar om tron .
Och våra egna missbedömingar om tron ,och dessa läror med .För våra egna misstag bidrog ju till problemen…
Sen om man blir kär i nån ,eller Gud, eller i en försammling och sin Pastor .
Så när problem uppstår ,är det som att kärleken vill inte ge upp varan och Gud och en själv ändå och livet man har ,och har tillsammans . Det betyder liksom mer än problemen .Så man kan vilja leva ihop ändå trots problemen och villfarelse etz .Det är sån kärleken är, tror jag…
Men inte förstås Svensk hummanism . Den kan ju inte i sin själviskhet ,förstå att man kan ta nån skit, alls .Och inte bara kräver sinna männskliga rättigheter.Lika för lika, för alla, helt lagbundet. Vare sig man vill det eller ej .Eller anser det är rätt …
Men kärleken som är frivillig …
Tror och hoppas och uthärdar allt.Och den hyser icke ag för en oförätt ,men älskar icke orättfärdighet men sanningen …
Den förlåter och älskar in i döden på ett Kors . Tills den dör och utropar det är fullbordat….
Och där är den Guds försonning för Gud med nästan och oss .
Och för nästan och oss med Gud och varandra och oss själva och livet och Guds Ord.
Jesus Herren
Och i detta ingår trosrörelsen och Whaeleys . Och Livets Ord …
En del av oss, har stått varandra så nära, att det är svårt att tala offentligt om detta . Och det vore bäst om vi slapp det med ,och kunnde lösa problemen på ett bra sätt ändå..Och jag tror att en del reddan har försonnat sig med Kristus med Gud om detta ibland oss inom trosrörelsen .Och håller på .Och ser man till dett stora hela med rörelsen så har det inte bara varit problem .Utan en hel del gott från Gud med … Det får man inte heller glömma om man villförsöka ge en rättvis bild .
Och varför har jag berätta detta .Jo för att ge en ,om möjligt ,mer vidgad helhetsyn.Om att allt är inte vad man kanske först tror .Och det ser ut att vara. Tittar man lite närmare kan man se nyanserna och alla färgerna med …
Men allt kan vi inte få insikt i för det är för vitt omfattande. Så vår kunskap är ett stykverk. Men då på den dagen ska vi till fullo förstå . Som vi redan är till fullo förståda ansikte mot ansikte.
Tack för ett bra ämne och Guds frid och välsignelse angående nämda och onämda och till er!!!Ronny luk 15
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 29th, 2009 at 11:40 f m Citera och svara denna kommentar
Bra blogg! Detta är något som vi behöver samtala mycket om i kristenheten..
Kamau. Bra inlägg! men hur kopplar du detta till animism?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 29th, 2009 at 11:50 f m Citera och svara denna kommentar
Hej,
Tycker det är synd att kristen press väljer att köpa en persons berättelse rakt av. Överallt kallar man Kingdom Center en sekt, utan att checka om så verkligen är fallet.
Jag är medlem i Kingdom Center vilket jag uppskattar mycket och det är en underbar församlingsgemenskap.
Däremot är det så att alla medlemmar i församlingen (precis som i alla andra församlingar) har jobb på olika arbetsplatser, är med i olika föreningar etc. Det är alltså inte en världsfrånvänd grupp människor vi pratar om.
Alla beslut i församlingen tas genom demokratiska årsmöten där allas röster respekteras.
Ja, vi har haft en felaktig betoning på demonutdrivning och varit okänsliga, vilket vi också har bett om förlåtelse för.
Att beskylla för misshandel och självmordsförsök är att dra det hela många steg för långt.
Som son till Margaretha vet jag att det finns en helt annan del av historien som hon väljer att inte berätta av olika anledningar.
Jag tror att det är väldigt lätt att ge sig på församlingen Kingdom Center för att det är en annorlunda församling och det finns många saker man har svårt att förstå, men det betyder ju dock inte att de skulle vara felaktiga eller obibliska bara på grund av att det inte följer vissa traditioner.
Hade varit intressant om någon från en kristen tidning hade vågat ta sig ner till Skåne och försöka skapa sig en egen uppfattning om vår församling.
Viktigt att notera är att Libris förlag ger ut boken ”Om det så skulle kosta mig livet”. De ägs av samma företag som äger Dagen, Svenska Journalen etc…
Kanske finns det profit intressen där någonstans…
Guds rika välsignelse,
Tobias Sturesson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 29th, 2009 at 12:09 e m Citera och svara denna kommentar
Tuve: Kul att alla ultraprotestantiska Aletheia-vänner inte lyckats skrämma bort dig
”Mina enda negativa erfarenheter från mitt samröre med frikyrkliga kommer därifrån och grundar sig i att de försökte knuffa omkull mig istället för att be för mig… “Känner du Andens kraft?” Jo, pyttsan!”
Min fru är än idag livrädd för Svensk-Amerikanske Evangelisten Bill Löfbom som knuffade ner henne tre gånger i ett möte. När han till slut vände bort sin blick några sekunder reste hon sig snabbt och mer eller mindre sprang tillbaka till sin stol
(Nu har jag i övrigt inget emot denne dyrbare broder).
Christian A Mölk:
”Jag håller med om att kampen mot demoner är en defensiv strid.
Självklart måste man, likt Jesus, driva ut demoner ibland, men man behöver inte aktivt söka upp dem. ”
Om demoner behövs drivas ut tror jag de ”visar sig”. Har personlig erfarenhet av detta. Jag har absolut inget behov av att leta efter dem och ge syskon min andliga amatördiagnos huruvuda någon andemakt binder dem eller inte.
mvh
D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 29th, 2009 at 1:50 e m Citera och svara denna kommentar
Tobias Sturesson
Du skriver att du tycker det är synd att kristen press väljer att köpa en persons berättelse rakt av.
Kära Tobias, det är inte bara en persons berättelse, som utgör grunden för att kingdom center är en sekt, det finns många fler berättelser, du kan ta alla dom som idag är med i karisma i Höör, alla dom som inte är med någonstans idag, ja du kan ta alla de som lämnat församlingen från början av nittitalet och höra med dem, men problemet är att ni inte vill lyssna, ni vill inte se sanningen, du kan ju bara fundera på det här med andligt äktenskapsbrott, som christers fru begick för att hon inte typ, stod med i visionen, detta svaldes och accepterades som en sanning, så att christer kunde skilja sig och gifta om sig med Helena, ja det finns så många saker som fd medlemmar kan berätta om osundheter, som är en grund för deras utträde, så kom inte och säg att det bara är en persons berättelse!
Mvh Björn Jönsson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 29th, 2009 at 2:08 e m Citera och svara denna kommentar
Hej Björn,
Jag har ingen som helst kritik mot att folk har valt att lämna församlingen vid olika tidpunkter.
Det är också saker som har varit fel, som vi har fått ta itu med. Det du nämner är något som hände för många år sedan.
Dock är det så att bara för att man har en uppfattning av att något var på ett visst sätt för ett antal år sedan kan man inte säga att det är så nu utan att själv försöka skaffa sig en uppfattning om hur saker och ting står till idag.
Bless,
Tobias S
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 29th, 2009 at 2:30 e m Citera och svara denna kommentar
Tobias Sturesson:
Välkommen till Aletheia.
Alla berättelser har två sidor, en av anledningarna att jag tog upp frågan på denna post.
Det går att diskutera er pastors (tidigare?) syn på äktenskap, andliga fruar e.t.c. som kan ha likheter med både Helge Fossmo och Arne Imsens kvinnosyn. Men, det är inte detta som SJ artikel tar upp utan demonfixeringen som var skadlig för vissa medlemmar.
Här vågar jag säga att er församling blivit syndabock för det stora delar av trosrörelsen höll på med samtidigt. Vi kan också diskutera användandet av ordet sekt. Nu kanske många anser att ert ledarskap gjort sig förtjänt av sektstämpeln men här är en irriterande iaktagelse:
Kristen media använder inte samma måttstock för alla typer av församlingar och organisationer. Är församlingen eller samfundet tillräckligt stort vågar man sällan sektstämpla. Bruket av ordet sekt används alltså frikostigt när man talar om Maranata, Kingdom Center eller Knutby. Men, trots att många större församlingar har gått igenom ungefär samma saker (moraliska skrupligheter, äktenskapsbrott & annat) skulle ingen våga sektstämpla dem.
Om Stanley Sjöberg nästa Söndag i sin predikan berättade för församlingen att han är Jesus ställföreträdare på jorden och att alla bör underordna sig honom skulle han på tre röda sekunder pekas ut som sektledare.
Sker det från Vatikanen accepterar vi det.
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 29th, 2009 at 2:54 e m Citera och svara denna kommentar
Tobias Sturesson
Så du menar att de saker som var fel på 90 talet, har ni åtgärdat, så att ni nu är en församling där fullständig frihet råder? Jag tror inte det, inte ens Livets ord har gjort det.
Vad jag tycker är otroligt, är att du inte lyssnar till vad din mor säger, du förklarar ju det hon sagt i tidningar, som mer eller mindre lögn, är det lögn det hon säger? Varför har du ingen kontakt med dina föräldrar?
Det finns så många som varit med i kcs, som i dag har men för livet, har ni bett dem om förlåtelse?
Har ni gått på djupet med allt det som var fel, eller slätar ni bara över det hela och menar att de som är kritiska inte begriper, eller?
Jag tror inte att någon förändring skett, för om det skett en förändring, så skulle ni klätt er i säck och aska och gråtit över det som gjorts med din mor! Men vad gör ni, jo ni försvarar er och menar att hon ljuger, varför gör ni så, jo för om det är sanning det som många fd medlemmar varit med om och sett ske i kcs, ända till nyligen, då är det verkligen illa ställt och den sanninge vill ni inte kännas vid, utan menar i princip att de ljuger.
Kom igen, ni kan sopa under mattan hur mycket ni vill, av frukten känner man ändå trädet!
Mvh Björn
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 29th, 2009 at 3:42 e m Citera och svara denna kommentar
Outsch…oj oj… MTC,
Den var bra !! :
”Om Stanley Sjöberg nästa Söndag i sin predikan berättade för församlingen att han är Jesus ställföreträdare på jorden och att alla bör underordna sig honom skulle han på tre röda sekunder pekas ut som sektledare.
Sker det från Vatikanen accepterar vi det.”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 29th, 2009 at 4:07 e m Citera och svara denna kommentar
anonym2, animismen hör ju till ”de gamla” så kallade ”natur-religionerna”. Det handlar i dessa religioner om att blidka andemakter, eller ”den animerade naturen” så att man inte tar skada.
Ungefär som dessa ”befrielseteologer” gör när man t.ex. köpt ett hus. Man går in och besvär alla onda andar som bor i alla hörn av alla rum.
Jag bor ju i ett land där animismen fortfarande lurar bakom dörren. Animism är inget annat än syncretism.
Man bör lägga märke till att Andens Vapenrustning bara har ett vapen som kan användas offensivt. Nämligen svärdet, Guds Ord.
Djävuls-utdrivande strids-tungotal och exorcismer är obibliska, och enligt min mening djävulska bedrägerier. Vi bör vända oss med ALLA våra behov och önskningar till Herren Jesus Kristus.
Det är Han som HAR makten. Vi kan inte TA den. Det är gnosticism och framgångsteologins lögner som bäddat för dessa falska läror.
Annars kanske vi också får fly nakna och rivna från dessa ritualer. (Jämför hur det gick för Skevas söner i Apg 19)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 29th, 2009 at 4:22 e m Citera och svara denna kommentar
MyTwoCents, bra att du tar upp det här.
Ordet välsignelse betyder i Hebreiskan ”knä”.
Man kan varken välsigna eller ta emot välsignelse med stela knän.
Inte förrän de som, med eller utan avsiktligt villolärande, böjer knä offentligen och tar tillbaka sina synder i säck och ska kan välsignelsen flöda igen.
Den som inte vill ha sina uppenbara synder uppenbart förlåtna kan bara hoppas att Katolikerna har rätt, nämligen att det finns en skärseld.
För annars går det, tekniskt talat, raka spåret åt Helvetet.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 29th, 2009 at 5:34 e m Citera och svara denna kommentar
Tobias Sturesson
Du skriver i ditt försvarsinlägg:-Som son till Margaretha vet jag att det finns en helt annan del av historien som hon väljer att inte berätta av olika anledningar.
Om det nu är så, vilket jag uppfattar att du vill påskina, att det din mamma skrivit i sin bok och i media är lögn, då borde du ju om du är smart, berätta den del, som du vet finns, av historien som Margareta valt att inte berätta!
Jag tror inte att din mamma motsäger sig detta, eftersom hon vill att sanningen skall komma fram!
Mvh Björn Jönsson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 29th, 2009 at 7:05 e m Citera och svara denna kommentar
Tobias Sturesson
Kolla denna länken, där kan du läsa om olika människors negativa upplevelser på kingdom center.
http://www.livifrihet.nu/swe/vadarkcs.html
Mvh Björn Jönsson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 29th, 2009 at 7:10 e m Citera och svara denna kommentar
Björn Jönsson:
Du går hårt fram mot Tobias. Det var väl roligt att någon från Kingdom Center vågade kommentera lite. Kan du inte låta bli att läsa in så mycket mellan raderna. Jag fattade inte hans kommentar som att han kallade sin mors vittnesbörd som lögn. Det han förde fram var följande;
”Tycker det är synd att kristen press väljer att köpa en persons berättelse rakt av. Överallt kallar man Kingdom Center en sekt, utan att checka om så verkligen är fallet.”
Jag har själv en hel del erfarenhet av maktmänniskor och ulvar i fårakläder m.m. En havererad relation med en församling är ganska likt en skilsmässa eftersom man ofta ger sig hän till både ande, själ och kropp. När man sedan upptäcker att man blivit bedragen gör det bortsett från andliga övergrepp ont i sig själv att man varit så dum. Låtit sig luras.
Samtidigt ser man ofta flera år senare sin egen delaktighet i det hela. M.a.o. finns det alltid två sidor på varje mynt. Är det fel att Tobias försöker lyfta fram det?
mvh
D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 29th, 2009 at 7:36 e m Citera och svara denna kommentar
MyTwoCents
Jag håller med dig att jag går hårt åt Tobias, frågan är varför?
Jag gör det för att som jag ser det, skyddar han sig själv och sitt sammanhang, genom att skriva som han gör, han lägger över skulden på sin mor genom att säga, att han vet jag att det finns en helt annan del av historien som hon väljer att inte berätta av olika anledningar.
Istället för att ha empati och förståelse för sin mors utsatthet, menar han att hon inte ger hela sanningen, till försvar för sitt sammanhang, det tycker jag är ljupt kränkande för hans mor.
Jag kan naturligtvis ha fel och överreagera, men problemet är som jag ser det, att de som de oftast gör, skjuter över skuldfrågan till kritikern, de vill inte se sanningen för den sätter dem i dålig dager, de får med andra ord skämmas och det vill de inte.
Mvh Björn Jönsson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 29th, 2009 at 7:41 e m Citera och svara denna kommentar
MyTwoCents
Sen är det ju så om jag inte misstar mig, att pastorn i kingdom center förnekar det som Margareta Sturesson har berättat i media.
Mvh Björn Jönsson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 29th, 2009 at 8:44 e m Citera och svara denna kommentar
Mi two cent det är så jag ser på det med, som du svarade Björn jönsson . Att det finns två siddor på varje mynt .
Och för min del skulle jag önska att detta, kunde klaras upp privat i frid med Gud .För river man i dessa sår för mycket . Kan det bli rättegångar och skandal jornalistik och elände utan dess like . För det finns tillräkligt ,för att föra debbat och rättegångångar, etz i årtionden nu .Mer eller mindre seriöst.Och många kan komma att ta skadda av det på mer än ett sätt.Och lämna tron med tror jag…
Och seddan då vi själva ska göra räkenskap på dommens dag för vare sig vi gjort gott eller ont. Så kanske oförsonnlighet kan bli vikten på vågen .Som gör att vi inte får nåd av Gud i dommen.Och då slutar det i helvetet, istället för himmlen igenom Guds nåd för försonningens skull i frid med Gud.Och Det är nåt jag inte önskar nån av oss …
Så vi bör gå varsamt fram med detta för Guds och inblandade och utomståendes skull och vår egen skull.
Jag tror vi kan sammsas ändå utan att det behöver gå så långt.ll
När det gäller trosrörelsens mer allvarliga felsteg . Så tror jag det mesta skedde på 80-90-talet . Och det är 2009 nu. Sacker och ting brukar bli preskreberade till sist.När det gäller Livets Ord lämmnade de Whaeley stuket 92 .Och sen runt 95 , har det inte varit så många ,som mått mer allvarligt dåligt hos de tror jag .Och det är ju ändå ca 14 år det handlar om nu…
Och sånna förbättringar inom Nordisk trosrörelse har det ju skett under 90-talet och framåt till nu. Det enda mer negativa nu, med Livets Ord har väl varit lite katolska Läror som jungfru Marias eviga Jungfrudom.Annars sköter de sig ricktigt bra tycker jag .Dom visar då mig vännlighet .Och har erbjudit mig sammtal om dess frågor om jag vill .Men jag har tackat nej ,och avböjt till nu…
Så allting har sin tid , och dessa trosförsammlingar gör förbättringar med . Frid i all vänlighet.Ronny
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 29th, 2009 at 9:18 e m Citera och svara denna kommentar
Jag har läst Artikel igen nu , tack för den Mi two cent. Den är sanningsenlig och barmhärtig och försonnlig. Och ger upprättelse för oss drabbade och egenvärde och trovärdigheten tillbaka tycker jag .För det är ju inte alltid folk velat tro på oss .Tack för det!!!
Det har varit riktigt svårt för en del av oss .Som var med om detta, systern i artikel talar om . Själv hamnnade jag i två ,3 månnaders perioder, med en månad i mellan . På mental sjukhus sammanlagt alltså 6månader .Och trodde i ett och halvt år jag var evigt förlorad utan återvändo . Pga av felaktig lära som Whaelys från trosrörelsen.Och främst tror jag på grund av undervisningen om munnens bekännelse ,att vi får allt vi bekänner vare sig det är positivt eller negativt. Så tack för din insatts. Frid Ronny
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 29th, 2009 at 9:47 e m Citera och svara denna kommentar
Ronny du skriver:
”Det har varit riktigt svårt för en del av oss.” Bra att du inte tror att det bara är fel på dig. Under Whaley-tiden hamnade många på mentalsjukhus.
Alla!
Hoppas ni inte missar det här som jag inte sett förrän idag. Låg under en äldre länk från Eva här:
http://mariamoberg.blogg.se/2009/january/utkast-efter-marschen.html
Det är mycket att läsa men jag känner igen det mesta från Klippan i Eskilstuna (Jane Whaley-ledd församling på -90talet), Knutby och naturligtvis Kingdom Center.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 30th, 2009 at 6:57 f m Citera och svara denna kommentar
MyTwoCents, jag skulle vilja hoppa in och understödja din maning att inte alltför starkt yttra sig för eller emot parter i ”skilsmässofrågor”.
Personligen tror jag att ingan av oss kan förlåta utan Guds hjälp och att ingen av oss gärna ber om förlåtelse. Istället vill vi helst att rätt skall skipas. Du gjorde si och så, det var därför jag …..
Men förlåtelse är en utverkning av nåd och kan alltså inte samexistera med rätt. Vi kommer alla till slut att endera bli slutgiltigt förlåtna av nåd eller att kräva vår rätt på grund av det vi tror oss ha förtjänat.
Det är inte en smaksak att frälsningen bara kan fås av nåd. Det finns helt enkelt inga andra möjligheter. Man kan aldrig förtjäna förlåtelse. Lika litet som man kan tvinga sig till kärlek.
Ursäkter är något helt annat, dessa handlar ju just om att förklara vaför man inte helt skött sig eller följt reglerna. Att be om ursäkt är faktiskt motsatsen till att be om förlåtelse. Att kräva en ursäkt är att åberopa sig på lagen.
MEN om vi vill VARA Kristi vittnen har vi faktiskt inget annat val än att be om förlåtelse utan additionella villkor.
Hur mycket jag än tycker att en part som menar sig vara förorättad har stor del av skulden. Om min bön om förlåtelse hänger på medgivanden från den andre kommer det aldrig att funka.
En ledare eller förälder har ett speciellt ansvar i denna process. Hur mycket denne än må känna sig utsatt för falskt vittnesbörd eller känna sig förorättad, finns det inget alternativ annat än att förbehållslöst be om förlåtelse.
Och det kan man inte annat än om man själv redan förbehållslöst förlåtit. Och av Skriften vet vi att om vi ”inte av hjärtat förlåter” så bör vi inte heller själva räkna med förlåtelse.
Jesus Kristus gav förlåtelse när Han lät sig själv bli utsatt för maximal förorättelse. När Han valde att varken använda sin makt eller sin rätt.
Obegripligt men sant!
Skulle vi då inte som Hans efterföljare och vittnen kunna be om förlåtelse utan krav?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 30th, 2009 at 12:45 e m Citera och svara denna kommentar
Skulle vara bra, om många ville be Gud om nåd och vägledning för alla berörda i detta ämne.Så att saken inte kommer ut på fel sätt, och i orätta händer.
Utan att vi får av Gud en barmhärtig försonningsprocess ,som kan göra allt väl igen . Istället för att det uppstår en het och härsken debatt. Som gör saken än värre . Och giver ytterligare problem…
Jag har tex två unga sönner som varit med om detta med Whaely, i ett Whaeley sammhang i 9 år och deras mor . Och jag vill inte de ska behöva utsättas för sensationspressen etz.
Och inte vill jag bli usatt för det själv heller .Eller att nån annan ska bli det heller. Det har varit nog svårt som det varit.Och vi har bearbetat myket privat om detta och med andra .Och så är det säckert för fler …Så att rota för mycket i det här kan ledda till ny problem ,och onödiga kanske …
Även om man med en seriös debbat och försonnigsprocess .Kunde också lössa mångas dilema och lidande kring detta förstås också . Och jag började inte intrissera mig för detta i går …
Utan har tänk och bett över detta sen 90-talet .Och samtalat privat med olika samhang och berörda.Så jag är inte oinförståd med frågan .Och har ofta längtat, att en Himmelskt barmhärtig process, skulle ges från Gud och lösa detta. Och allt skulle bli väl med ett trygg och gott och evigt troende liv. För alla inblandade och berörda …liksom för alla på ett eller annat vis som Gud i sin nåd vill i frid med Gud . Frid Ronny
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 30th, 2009 at 1:58 e m Citera och svara denna kommentar
Tobias Sturesson,
Visst är världen lite konstig. Först ställs ett antal frågor och när någon som är med i sammanhanget svarar så blir tonen hård, raljerande och man får påstående mot sig att man ljuger. Jag undrar om de verkligen vill lyssna på vad man försöker förklara.
Jag har inte en aning om hur situationen är eller har varit i KC, och kan inte säga något om den då jag inte har kunskap nog om situationen.
Däremot har jag erfarenhet när människor tror att de vet allt om situationen och kommer med expertråd, påhopp och tekniska lösningar, samtidigt som de inte är villiga att engagera sig i människorna i situationen.
MTC, tack för nyanseringen i samtalet. Du brukar verkligen bry dig om dem som vågar svara på frågorna.
Björn Jönsson, du visar i alla fall inte någon speciell omsorg eller kärlek till medlemmarna i KC.
Låt oss spekulera lite, om det nu är så att församlingen är så fel och ledningen så usel som påstås, tror du inte då att medlemmarna skulle uppskatta omsorg och kärlek i stället för ett tuft och hårt tal? Om man får kontakt med varandra så öppnar sig även möjligheterna till djupare samtal där man kan diskutera olika synvinklar och ståndpunkter. Att börja med en ton som skapar konfrontation är inte en väg som öppnar. Jag vet av erfarenhet!
Att relationer mellan släktingar kan haverera vet jag utifrån situationen jag själv varit med om. Där har bland annat en del av parten gått ut via media och inte agerat så klokt och det underlättade ju inte i situationen. Jag är väldigt medveten om att myntet har två sidor som kan se väldigt olika ut.
Tobias, Gud välsinge dig. Sök Gud i din situation och tala med vänner du har förtroende för. Min erfarenhet är att det är nyttigt att prata med riktiga vänner utanför församlingen också. Det finns fantastiska människor där också som har djupa Gudsrelationer och andens ledning. Respektera även dem och deras klokhet.
Mvh
Beppe (från Knutby)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 30th, 2009 at 2:40 e m Citera och svara denna kommentar
Beppe
Intressant annalys du gör , att jag inte visar medlemmarna någon omsorg! Det kan väl tyckas att så är fallet och att jag konfronterade istället för att vara snäll.
Margareta, Tobias mor, var en förrövare, men blev ett offer för förrövare, hon har erkänt, bett om förlåtelse och är troligen fortfarande i en process av ransakning, men det jag uppfattar, är att hon tar på sig ansvaret för sina begångna övergrepp, till skillnad från kc, som skjuter över skulden till de drabbade, därför i medlidande till de alla som blivit utsatta av kc övergrepp, reagerar jag som människa över Tobias inlägg där skulden läggs över på hans mor.
Det är möjligt att min reaktion var felaktig och köttslig, oavsett så kan jag stå för den!
Mvh Björn Jönsson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 30th, 2009 at 7:21 e m Citera och svara denna kommentar
Hej
Jag är sedan 2001 medlem i Kingdom Center och kom från en Pingstförsamling i mellansverige. Sedan jag började har jag inte stött på någon hårdhänt demonutdrivning. Har dessutom alltid uppmuntrats i att alltid hjälpa och behandla Margareta ( alla såklart) med stor respekt. Jag är ingen sektmedlem och jag är trött på att hängas ut i kristen press som en viljelös, hjärntvättat sådan som nu dessutom anklagas för att ha drivit en kvinna till självmordsförsök. Jag vet inte vad som skedde i karisamtiska församlingar på 1990 talet men jag vet att idag och ända sedan 2001 är Kingdomcenter en härlig och öppen församlingsgemenskap med rum för alla.
På församlingens hemsida finns möjligheter till kontakt och diskussionsforum om ni har frågor! http://www.kingdomcenter.org
Allt gott
Sandra
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 30th, 2009 at 7:35 e m Citera och svara denna kommentar
Björn,
i det här fallet är väl Tobias medlem och hans mor före detta medlem?
Du skriver att Tobias lägger över skulden på sin mor.
Tobias skriver ”Som son till Margaretha vet jag att det finns en helt annan del av historien som hon väljer att inte berätta av olika anledningar.”
Du väljer att tolka det som att Tobias säger att hans mor ljuger.
Jag tolkar det som att det finns en annan sida av myntet som inte kommer fram i boken.
Nej jag menar inte att hon ljuger, men det kanske finns annat runt situationerna hon skriver om som Tobias har vetskap om men som inte du och jag har vetskap om?
Är alltid situationer svarta eller vita? Kan två personer som upplever en sak uppleva det olika?
Tolkar två personer som lyssnar på en predikan budskapet lika?
Jag tror helt klart att man uppfattar situationer, tal och händelser olika.
Du svarar Tobias utifrån att du anser att han lägger över skulden på sin mor, jag ser Tobias inlägg som ett ganska sakligt svar på frågor och även en insikt i att inte hänga ut sin mor mer än vad hon själv valt att berätta. Han säger inget om de händelser och situationer som det inte berättas om. Det är en sak mellan honom och hans mor. Och det respekterar jag honom för, att inte lyfta upp personliga saker/situationer mellan honom och sin mor i allmän diskusion, utan låta det vara privat inom familjen.
Eller skulle du vilja att han redogör för dem offentligt så att alla kan ta del av dem? Skulle det föra dem närmare varandra?
Om nu deras relation är svår så låt dem reda ut den själva med hjälp av vänner och med hjälp av professionella terapeuter och psykologer, utanför det offentliga rummet i media och bloggar.
Skulle det höra av sig en okänd person till mig (via blogg eller tfn) och på ett påstridigt sätt påtala ett antal fel jag gör eftersom jag är med i församlingen i Knutby så skulle det för mig inte vara speciellt intressant att bemöta det. Skulle däremot en person som har visat att han verkligen bryr sig om mig som person ställa/påstå samma saker skulle jag gladeligen besvara frågeställningarna.
Mvh
Beppe
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 30th, 2009 at 8:13 e m Citera och svara denna kommentar
Tobias:
Tack för att du så öppent och personlig delar med dig.
Jag bara undrar lite, om det är så att man verkligen har frihet och att man har ändrat sig i KC. Hur kan det då ha sig att man samarbetar med pastorer såsom pastor Sunday Adelaja? ”The Embassy Of God” är väl en församling som kör benhårt på apostolisk ledarskap?
Jag undrar också, om evangelium kommer fram genom sådana ledare? – pastor Sunday är ytterst duktig på att predika lag och helighet, men än så länge har jag inte hört honom predika evangelium. Hur ser du på det? – För mig upplevs det som man går från ena diket till det andra. Men kanske jag har fel?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 30th, 2009 at 8:53 e m Citera och svara denna kommentar
Beppe
Jag tycker att det är fint att du ömmar för medlemmarna i kc och det gör i och för sig jag också, jag tycker att de är tragiskt att de inte ser det som över 200 fd medlemmar har sett, det är för mig sorgligt att de är kvar, men förhoppningsvis öppnas deras ögon med så att de kan dra sig ur.
Sen kan jag förstå att det jag skrivit inte blir bemött, men om han är villig att lyssna, vilket är en förutsättning för att kunna följa jesus, så kanske han kan bejaka det som många andra förstått är fel i sammanhanget, kanske våga lyssna på den inre rösten som jag ändå tror signalerar till honom och de som är med!
Om jag inte tar fel så har han skrivit ett liknande inlägg i någon tidning, dock ej säker!
Mvh Björn Jönsson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 30th, 2009 at 9:19 e m Citera och svara denna kommentar
Daniel
”Kul att alla ultraprotestantiska Aletheia-vänner inte lyckats skrämma bort dig”
Nejdå, jag är inte så lättskrämd. Däremot blir jag rätt uttråkad tid efter annan. Det tenderar att gå rundgång i aversionerna och anklagelserna mot Kyrkan.
Man får väl tolka det som att det inte egentligen finns så många saker som ni kan anklaga Kyrkan för, så ni måste ta upp samma saker gång på gång…
Synd bara att det ni anklagar Kyrkan för oftast rör sig om vanföreställningar och missförstånd, och än mer synd att ni så styvnackat härdar ut i att knipa ihop ögonen för att slippa se det… Men, men…
I slutstriden misstänker jag att vi likväl kommer sluta upp vid varandras sida och slåss som bröder, det är ju trots allt så att den svurne fiendens fiender är våra vänner, även om vi inte förstår dem i alla avseenden…
Tills dess, allt gott!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 31st, 2009 at 10:29 f m Citera och svara denna kommentar
Kärleken gör inget ont mot sin nästa.Men som vi vet ,syndar vi i denna värld, rik som fattig, hög som låg . Bildad såväl som obildad Sund såväl som osund …
Och vi gör även misstag. Som att vara villolärare och gå med i sekter och starta sekter .Och följer falska vittnesbörd om Gud och Guds Ord Guds vilja …
Och om andra och oss själva och annat om livet med .Och som att döma skyldiga ,hårdare än vi borde…
Fast vi kanske vet att Kristus dog på Korset och uppstod till försonnig med Gud som vår rättfärdighet igenom tron i sin Kärlek till vår fiende och vän och oss själva igenon sin nåd emot dem och oss bara. Därför han älskar dem och oss.Och ville råda bot på deras och vårt elände igenom tron på Honom bara…Vi får försök igenom bönnen och ordet igenom tid . Med tiden ta emot hans nåd ,och även ge till varandra och oss själva . Så blir livet uthärdligare innan Himmlen redan kanske .Men vi kan då få frid, i våra hjärtan och sinnen , med Gud i varje fall .Även om det till det ytre inte kan bli såväl förän i himmlen . Guds frid och Guds välsignelse till alla beröda …Och till alla som Gud vill. Frid Ronny
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 1st, 2009 at 12:01 f m Citera och svara denna kommentar
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3561&a=879297
Ja, vad säger man. Världen har en påve som fullständigt tappat greppet, och som uppenbarligen saknar en stab som kan hålla honom i schack och som tvärtom säkerligen är en del av prpblemet. Sedan förra påvens glansdagar har nu katolska kyrkan råkat i djupaste förfall; också detta, om något, ett tidens tecken! Här krävs en uppgörelse med den primitiva och förvirrade teologi som är grunden till detta elände. Denna uppgörelse måste med nödvändighet bli kopernikanskt revolutionär.’
Jag trodde i det längsta att kyrkan var garanterat pålitlig. Det var mitt största misstag. Det vi nu ser är det oåterkalleliga slutet. Den helige andes sändning via kyrkan har oåterkalleligen upphört. I mina egna teologiska strävanden har jag hela tiden haft rätt.
Eklipsen är här; endast koronan lyser.
http://www.newsmill.se/artikel/2008/10/16/betraktelse-over-friheten#comment-19197
https://www.flashback.info/showthread.php?t=599262
http://tystagatan.blogspot.com/
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 27th, 2009 at 7:58 e m Citera och svara denna kommentar
till Michael G Helders
”pastorer såsom pastor Sunday Adelaja? ‘The Embassy Of God’ är väl en församling som kör benhårt på apostolisk ledarskap?”
jag har hittat en del ganska aktuella uppgifter om Adelaja som kanske behöver uppmärksammas bättre också i vårt land – . ligger på Sub Umbra ( klicka på mitt namn)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 11th, 2010 at 1:06 f m Citera och svara denna kommentar
Anledningen till alla dessa övergrepp inom kyrkans värld har med HERESI=VILLOLÄRA att göra,i grunden.Om man noga studerar vad Trosrörelsen står för,vad grunderna,teologin kommer ifrån så ser man det andliga vansinnets onda rot.Idag ser vi också verkningarna av detta andliga vansinne som Ulf E spridit ut och ´förgiftat´en hel kristenhet.Ingen vågar heller opponera sig mot Ekman och kompani,denna andliga maktelit som skaffar sig större och större makt.De tycks aldrig få nog,och jag vet vad jag talar om eftersom jag varit där…
Idag styr Ulf E en hel kristenhet på vägen mot Rom,och frågan är vad som kommer härnäst?Bygger man med Kenyons `kristna vetenskap´och blandar detta med kristen tro,blir det en ´slagkraftig´tro..en framgångsrik tro…men,ack så vilseledande och förrädisk.En kristen elitism,där svaga människor ej får vara med.Men det var till de svaga och sargade Jesus kallade oss till att gå…för att befria de fångna,bota de sjuka,uppväcka de döda,men inte i egen kraft utan i den kraft som Jesus ger.Därför kan inte villolärare ha och förmedla denna kraft,eftersom de lierat sig med lögnen,faktiskt.Demoner finns som håller människor bundna,Jesus befriade de fångna,men makthunger och längtan efter andlig makt över andra av psykopater som här såg sin chans att sätta klorna i dem,som ovetandes inte visste vilka ulvar i fårakläder dom var och är.SÅ LÄNGE FOLK TIGER OCH INTE VÅGAR SÄGA IFRÅN SÅ KOMMER DENNA ANDLIGA MAKTELIT FORTSÄTTA SIN VANSINNESFÄRD MOT HELVETET…Själv blev jag varnad av Gud och hoppade av och nu tågar jag ut från ´Babylons skökovälde`.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 11th, 2010 at 8:18 f m Citera och svara denna kommentar
Ja, det är ruggiga scener från det där stället i Höör. (Kanske även gällde Uppsala?)
”En kvinnlig lovsångerska blev ned skuffad och jag ville ge henne lite vatten, men då påstod Margaretha att man inte skulle ge demonerna vatten, utan torka ut dem.”
http://www.kyrkforum.se/trosroerelsen/2362-inte-bara-knutby.html
Ett välgrundat beslut, Viola. Hoppas innerligt du får efterföljd.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara