lördag, februari 28th, 2009...8:00 f m
Från Koja Till Slott – Den Troendes Rötter, del 2
Behöver Gud någon stans att bo? Eller vill han bara det?
Frågan är faktiskt inte ny i sig. Paulus säger ju att vi, du och jag, är Guds Tempel.
Vart fick Paulus den idén ifrån, kanske redan från första versen i Bibeln och… hmmm hur är det möblerat?
Tänkte Gud på kyrkobyggnaderna, som sin heliga boning? Eller kan det antika tabernaklet i vildmarken ha någon relevans för våra dagliga kristna liv på 2000-talet?

Kan verkligen tabernaklet betyda något för vårt moderna samhälle idag?
Är det inte lite väl förlegat och för långt fram bland Bibelns böcker för att ha någon relevans?
Har ni tänkt på att Paulus, den gode läraren till de återvändande och omvända människorna från nationerna, ofta poängterar i sin undervisning att dessa skaror skall se sig själva som Gud ser på dem.
Dom är ju INTE hedningar längre… i Guds ögon.
I så fall så är ju kristna hedningar INTE en passande beskrivning… man kan ju inte vara något som man inte är… eller??? Det blir lite av en oxymoron på något sätt.
Hur som helst… Det var snarare så att Paulus fortsatte i god Biblisk anda att använda ord som exempelvis Israeliter och Tempel.
”Kom därför ihåg hur det var tidigare: ni var hedningar… Ni var på den tiden utan Messias, utestängda från medborgarskapet i Israel och hade ingen del i förbunden med deras löfte. Ni levde utan hopp och utan Gud i världen… Ni är uppbyggda på apostlarnas och profeternas grund, där hörnstenen är Kristus Jesus själv. Genom honom fogas hela byggnaden samman och växer upp till ett heligt tempel i Herren.” (Ef 2:20-21)
”Vet ni inte att ni är ett Guds tempel och att Guds Ande bor i er?” (1 Kor 3:16)
Ja… men vart fick han dessa tankar ifrån? Var det en ny tanke som kom med det Nya Testamentet?
Låt oss utgå från att Gud, Skaparen av himlarna och jorden, med allt vad det innebär av djur, bär, hav, äpplen och människor faktiskt rent av tänkte på detta, med att bygga hus, redan från början.
I Nya Testamentet finns det ju inte något nytt, allt är ju redan antytt…
Guds Lya
Och visst är det väl ändå så?
Den väl bevandrade i Hebreiskan vet att redan första ordet i Bibeln, Bereshit, kan ockupera den hungrige länge…
Genom årtusenden har de vise i Israel lärt kommande generationer att Gud visar redan här, i Bereshit, själva tanken med skapelsen var att bygga ett boende, så Han kan bo bland oss.
Nämligen, tar man första bokstaven ”B”, så bär det meningen ”i”, ”med anledning av”, ”för den eller dens skull” samt ordet hus.
Kvar blir då ”RESHIT” som bildar ordet med betydelsen ”den förste/huvudet/förstlingen”.
Sammanslaget har vi då ”Huset till huvudet/den förste”.
Eller för att slå samman olika bottnar: ”I begynnelsen presenterar Gud att tanken med skapelsen avser han att etablera ett hus med anledning av förstlingen”.
Hur ser då detta hus eller boende ut?
Ja, vi har ju redan avslöjat hemligheten genom att citera Paulus undervisning till de troende, bland annat i Korint och Efesus. Det är ju ytterst sett: VI!
Hur går detta då ihop?
Först och främst så måste vi ju förstå vad huvudet och förstlingen är.
Paulus, vår kunnige konsult på ämnet, har ju naturligtvis en hel del ljus att bidra med även här:
”Men nu har Kristus uppstått från de döda som förstlingen av de insomnade.” (1 Kor 15:20)
I så fall kan vi ju konstatera att tanken med Messias redan finns med i första ordet i Bibeln.
”Och Ordet blev kött och bodde bland oss” (Joh 1:14)
Ordet för kött(människor och djur) är basar/besar på Hebreiska och bär betydelsen som det grekiska evangelium, med andra ord: ”De Goda Nyheterna”. Läs nu versen igen:
”Och Ordet blev De Goda Nyheterna och Tabernaklade bland oss”
För övrigt så vet vi att Jesus är Huvudet för församlingen, som är hans kropp… och då får även denna vers en intressant betydelse:
”Men det tempel han talade om var hans kropp.” (Joh 2:21)
Han skulle uppfylla ursprungstanken med Tempelbygget… vilket vi återkommer till snart.
Istället kan vi hoppa fram till varför Paulus troligen kopplade just till Templet-Israel.
I vildmarken när Gud satte sin plan i rörelse och började iscensätta själva byggandet av tabernaklet.
Om tabernaklet, som är en mindre mobil variant av templet, som är en mindre variant av det himmelska, säger Han så här till Mose enligt folkbibeln:
”De skall göra en helgedom åt mig, så att jag kan bo mitt ibland dem.” (2 Mos 25:8)
Men, det skulle ske på ett visst sätt, enligt särskilda specifikationer.
”Tabernaklet med alla dess tillbehör skall ni göra helt enligt de mönsterbilder som jag visar dig. Så skall ni göra.” (2 Mos 25:9)
För att förstå vad som då pågår inom oss så kan det ju finnas en poäng att lära oss inredningen.
Vi vet ju att Gud är överallt. Varför behöver han då ett hus?
”Gud är den som har skapat världen och allt som är i den. Han som är Herre över himmel och jord bor inte i tempel som är gjorda av människohand.” (Apg 17:24)
Det är ju när vi kommer ”hem” som vi kastar av oss jackan, sätter oss i soffan med fötterna på bordet. Det är där vi är vårt sanna jag.
Kanske för att där kan han uppenbara sitt ”sanna jag” i enlighet med sin ordning som Han bestämt!?!!??
Notera dessutom att Han inte säger: ”De skall göra en helgedom åt mig, så att jag kan bo mitt i det.”
En mer korrekt översättning är: ”De skall göra en helgedom åt mig, så att jag kan bo mitt i dem.”
Guds tanke med att uppenbara detaljerna i templets gårdar och alla rum, var för att han skulle bo i dig och mig! -enligt Moseböckerna, så vi kan förstå hur det fungerar där inne…
Nästan en komplex, men ändå generös tanke, som Paulus alltås påminner oss om i sina brev.
Paulus, denne inspirerande kille, säger ju också det tänkvärda i sitt brev till Romarna, att Moseböckernas slutuppenbarelse är Jesus, till rättfärdighet till var och en som tror.
En fråga vi bör ställa oss när vi läser denna så ofta förträngda del är: Vad väntar jag mig?
En undervisning om Jesus?
”I bokrullen är det skrivet om mig.”
–Jesus
Låt oss titta på två exempel om hur Gud har designat och möblerat denna koja, för att få fram sin karaktär och personliga touch på saker och ting.
Möblemanget
Menorah
När Johannes beskriver detta:
”Jag vände mig om för att se rösten som talade med mig. Och när jag vände mig om, såg jag sju ljusstakar av guld” (Upp 1:12)
Här har vi Johannes som ser en menorah integrerad med Jesus på något sätt. Menorahn är en sjuarmad ljusstake. En klassisk symbol för Israel.

Vad säger Jesus att den symboliserar?
”…och de sju ljusstakarna menorahn är de sju församlingarna.” (Upp 1:20)
Alltså, en äkta kristen bild som symboliserar den återupprättade Guds Församlingen är menorahn.
I tabernaklet, templet, så står den alltså inne i det heligaste rummet och armarna håller upp sju ljusskålar/ljusstakar som skall fyllas med olja.
Oljan symboliserar Guds Ande. Anden som gör det möjligt att få lågan brinnande och kasta ljus skynket, på dörren som man går till det allra heligaste, som innehåller Arken med vittnesbördet, Torah, om Gud och är mötesplatsen där Gud kommunicerar med oss.
”I arken skall du lägga vittnesbördet som jag skall ge dig.” (2 Mos 25:16)
Dessutom vet vi att när ljusstaken tillverkades, hamrades den ut ur ett enda stycke, vilket visar på att i Jesus är vi sammansmälta i en enhet och genom inte några människostadgar, sakrament eller traditioner.
”Du skall göra en ljusstake av rent guld. I hamrat arbete skall den göras med sin fotställning och stam. Dess skålar, knoppar och blommor skall göras i ett stycke med den.” (2 Mos 25:31)
Om vi tillåter oss att använda Jesus definition av menorahn… så är vår uppgift som församling att med hjälp av Anden skina och kasta ljus på Messias som är vägen till vittnesbördet om Herren, som vår gode Paulus gör, och peka på platsen där vi kan möta Gud.
”Vi sätter det ej under skeppan NEJ… det skall få lyysaa klaaart…”
Konstruktionen
Skynket
Ett annat exempel är själva konstruktionen av tabernaklet. Och om vi tittar på Skynket, som bildar boningen för Herren… så läser vi:
”Fem av våderna skall fogas samman med varandra och likaså skall de övriga fem våderna fogas samman med varandra. Femtio öglor skall du sätta på ena våden och femtio öglor skall du sätta ytterst på motsvarande våd i det andra hopfogade stycket, så att öglorna svarar mot varandra. Och du skall göra femtio hakar av guld och foga samman våderna med dem, så att tabernaklet bildar en helhet.” (2 Mos 26:5-6)
Här ser vi hur man skall foga samman två tygstycken med femtio öglor. Dessa två stycken kan ses som de två husen som fogas samman genom Guds Ande.
Femtio symboliserar Guds Ande, då den gavs på ”pingsten” femtio dagar efter påsken.
De som läst tidigare poster om bland annat fiskelyckan och om Davids hjärta känner till det faktum att Israel idag är uppdelat i två hus. Israels hus och Juda hus, samt att en av Messias primära anledningar till att han kom var för att ena dessa, upprätta och regera över Jakobs hus, de 12 stammarna, Israel. Vilket han påbörjade vid sin första ankomst.
Men de två husen, väggarna, är inte redo att enas helt och hållet innan de lappats ihop med hjälp av fem separata lappar, vilka representerar Moseböckerna, som bär grunden för evangeliet om Frälsaren.
Juda hus har till än idag bevarat och vördat Moseböckerna. Men Israels hus, tillsammans med de troende, utspridda bland nationerna, håller just på att återupptäcka Mose, tack vare Jesus.
Många har, efter att ha trott att sina andliga rötter satt hos flertalet av de antisemitiska kyrkofäderna som många gånger olyckligtvis kastat fel ljus på möblemanget i tabernaklet, bestämt sig för att ge det en ny chans och närmar sig nu med andra motiv.
Vi vet att Jeremia profeterade detta när han sa:
”Se, dagar skall komma, säger YHWH, då jag skall förnya förbundet med Israels hus och med Juda hus…detta är det förbund som jag efter denna tid skall sluta med Israels hus, säger YHWH: Jag skall lägga min Torah i deras inre och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk.” (Jeremia 31:31-33)
Notera att Herren förnyar förbundet med två hus, Israels hus och Juda hus. Innehållet är även det samma, Moseböckerna… som Herren endast anser att just Israels hus behöver påminnas om. Juda hus Judarna, som sagt, har bevarat dem.
Intressant!
”Var ivriga att bevara Andens enhet genom fridens band…” (Ef 4:3)
Alltså
Tack vare Jesus, Han som kommer i Herrens underbara namn och auktoritet, så inympas vi i detta fantastiska projekt husbygge ,så att vi får vara en del av Jakobs hus för Herren att vistas, tabernakla, på.
En församling, som först blir till och förenas via evangeliet baserad på Mose: om Frälsningen som kommer av Tron genom nåden… för att sen kopplas i en stabil enhet genom Anden som dessutom gör det möjligt för oss att lysa upp tillvaron och kastar ljus på dörren till vittnesbördet om Guds Frälsning/Yeshua/Jesus… så vi kan hänvisa andra till platsen där Gud möter och talar till oss, på sin nådastol.
”Bygg inte hus på en saandig strand, bygg inte huus på gruus…”
-Fredrik










20 kommentarer
februari 28th, 2009 at 1:47 e m Citera och svara denna kommentar
Jag har inte studerat dessa områden i Skriften själv. Men jag tror verkligen Gud är lika specifik emot oss i dag som han var när det kom till tabernaklet.
Det är ett område jag kommer studera mer flitig inom den tid som kommer, eftersom tittar vi på kyrkan i dag så ställer alla samma fråga ”hur ska vi ha kyrka?”- dock endast ett fåtal frågar sig ”va säger Bibeln?”
Finns en fin genomgång kring det nya förbundet här: http://www.youtube.com/watch?v=AqzsKMlCraI som tar upp detta med Juda hus också (vilket vi så ofta glömmer!).
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 28th, 2009 at 7:13 e m Citera och svara denna kommentar
Michael G. Helders,
”“hur ska vi ha kyrka?”- dock endast ett fåtal frågar sig “va säger Bibeln?””
—Jag tror du är inne på en känslig frågeställning(Men dock viktig). Tittar man vidare på exempelvis val av trä, så är det ”shitim” -något som vänder sig bort ifrån.
All yttre påverkan skall alltså vara omöjlig, och bildligt sett studsa bort när den försöker penetrera.
Natuligtvis är det en omvänd ordning oxå. Vi skall vända oss bort från omvärldens sätt att göra saker på och istället höja oss en (andlig)nivå och ställa oss över frestelser och utmaningar… precis som Jesus gjorde i vildmarken…
Tabernaklet, Mishkan, var ju Herrens boning, vars mönster tjänar som ett exempel på hur vi och våra liv bör vara.
”Ritningen” är ju hämtad från evigheten och kan aldrig ändras
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 28th, 2009 at 7:40 e m Citera och svara denna kommentar
Michael G. Helders
“hur ska vi ha kyrka?”- dock endast ett fåtal frågar sig “va säger Bibeln?
Ett ännu mindre antal Går till Gud själv och frågar hur han vill ha församlingen/kyrkan!!
Mvh Björn Jönsson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 28th, 2009 at 7:41 e m Citera och svara denna kommentar
Tack Fredrik! Väldigt intressant – Guds ord är fascinerande!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 28th, 2009 at 7:45 e m Citera och svara denna kommentar
Tack Fredrik,
Det är så komprimerat och härligt att läsa detta du skriver. Man fylls av en sådan glädje och ödmjukhet då man ser vår Faders innersta önskan att få ”bo i oss”.
Jag älskar att läsa varje veckas parashah.
Det är som att hitta nya skatter varje gång.
Och Menorahn..som symboliserar Torahn och Anden…”ditt ord är mina fötters lykta och ett ljus på min stig..” Jes. 11:2:” Över honom skall HERRENS ande vila, Anden med vishet och förstånd, Anden med råd och styrka, Anden med kunskap och fruktan för HERREN.”
Detta var också över Yeshua HaMashiach.
Om manläser på hebreiskt vis dvs från höger, kan man dra paralleller att ‘förstånd och vishet’ är den innersta bågen , närmast stammen Guds Ande som går lodrät. Sedan ‘styrka och nåd’ och yttersta som heter ‘Guds-fruktan och kunskap.’
Väldigt intressant att du tog fram siffran 50 som symbol för enheten.Joh. 17:22-23 och Guds Ande.,
och 1Kor. 1:10, Ef.4:1-6.
2Mos. 25:23 talar om bordet med skådebröden.
Detta bord representerar Guds försörjning av hela världen. Därför fick det aldrig vara tomt. det måste alltid finnas bröd på det.
Innan jag började läsa torahn för ca 2,5 år sedan var allt detta i Gamla testamentet rena ”kinesiskan”. Jag förstod inte alls varför det skulle ligga kakor på ett fat, som ändå ingen tycktes äta av !
Det finns så otroligt många skatter att finna i G.T. som är rena aha-upplevelser ! Speciellt då det följs av kommentarer och förklaringar från gamla judiska rabbiners skrifter.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 28th, 2009 at 8:51 e m Citera och svara denna kommentar
Björn:
Va är skillnaden? Gud har fullbordat sin vilja genom sitt Ord- så blir väl samma sak?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 28th, 2009 at 9:55 e m Citera och svara denna kommentar
Fredrik
(En liten parantes.) Jag hörde i ett radioprogram, några ord som fasinerade mej.
Bibelns första bokstav är B.Den är också grundtonen i universum.Tonen B.
17 oktaver under det som det mänskliga örat kan uppfatta.Tänk vilken underbar,underbar Gud.Vem kan förså Hans storhet.
MVH Vivan
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 1st, 2009 at 1:52 e m Citera och svara denna kommentar
Sanna,
”Guds ord är fascinerande!”
–Ja, det är inte för intet man häpnas över hur det så starkt hänger ihop och pekar på Messias.
elisabeth,
”Det är som att hitta nya skatter varje gång”
–så sant så sant… levande vatten blir aldrig dött…
”Detta bord representerar Guds försörjning av hela världen.”
–Så sant… 12 bröd. Hos Israel, Jakobs 12 stammar finns alltid färskt bröd. Bröd, som vi vet symboliserar Moseböckerna. Inte för inte att Messias föddes i Betlehem, Brödets Hus!!!!
Vivan,
”…första bokstav är B.Den är också grundtonen i universum.”
– Det visste jag inte… men det förvånar mig inte…. Superintressant! Tack.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 1st, 2009 at 2:04 e m Citera och svara denna kommentar
Vem är Tabernaklet?
Reformationsbibeln Joh.Upp.21:3 ”……Se, Guds
tabernakel bland människorna, och han skall bo
hos dem,och de skall vara hans folk och Gud själv,
deras Gud, skall vara med dem.
Andra översättningar står det ”ibland dem” istället
för ”hos dem”. Tycker reformationsbibeln är tyd-
ligare. I 1981 års översättning står ”Guds tält”
istället för Tabernaklet. Verkar som moderna över-
sättningar vill fördunkla kopplingen mellan gamla
och nya testamentet.
Vi har kanske mycket att lära oss om Tabernaklet,
för att få aha upplevelser, och lära känna Jesus
bättre, och förstå Guds plan.
Rekomenderar att läsa Reformationsbibeln, som är
en mer texttrogen översättning, Textus Receptus.
Nya Testamentet finns att köpa i en ny språkdräkt.
Sök på Svenska Reformationbibelsällskapet om du
är intresserad. Dom håller på att översätter Gamla
Testamentet, och lär visst vara färdiga med Mose
böckerna. Hoppas kunna få denna översättning,
inom en snar framtid.
Gud välsigne deras arbete!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 1st, 2009 at 2:30 e m Citera och svara denna kommentar
Refo.Karl
”Verkar som moderna översättningar vill fördunkla kopplingen mellan gamla
och nya testamentet…”
–Kan så vara, ”Copy Paste” för att få det gå ihop ibland… En intressant fråga är då ”Varför?”…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 1st, 2009 at 5:28 e m Citera och svara denna kommentar
Fredrik,
”Varför?”
”Kyrkan”vill skära av rötterna med Torahn, Guds
lag (läran).? Då, som det varnas för, framträder
laglöshetens människa.?
Frälsningen kommer från Judarna, då behöver vi
hedningar ta till vara på kunskapen dom har att
förmedla. Låt oss komma närmare det Judiska
folket, och bli ett. Inget populärt budskap i denna
tid.
YHWH bless you!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 1st, 2009 at 6:32 e m Citera och svara denna kommentar
Fredrik,
Ja, precis ! Det var ju också till Betlehem som Noomi kom med sin moabitiska svärdottern Rut.
Rut, som sedan kom att bli stam-moder till Kung David…senare Yeshua ben David !
Och Jesus är ju världens bröd ! Baruch HaShem !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 2nd, 2009 at 10:28 f m Citera och svara denna kommentar
Refo.Karl
”Inget populärt budskap i denna tid.”
–Du har mitt öra: http://aletheia.se/2009/01/06/%e2%80%9dinget-vapen-som-smids-mot-dig-skall-ha-framgang%e2%80%9d/
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 2nd, 2009 at 10:30 f m Citera och svara denna kommentar
elisabeth,
”Rut, som sedan kom att bli stam-moder till Kung David…senare Yeshua ben David !”
–Bara det är ju en fantastisk story i sig. En mönsterbild för oss glada skara som kommer in från nationerna: ”Låt din Gud bli min”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 2nd, 2009 at 12:10 e m Citera och svara denna kommentar
Fredrik,
Jaa…!! vi vill gärna höra din undervisning från detta.Boken om Rut är en guldgruva och ÖPPNAR ögon !!
Man blir förälskad i Yeshua ännu mer… och gråter floder…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 2nd, 2009 at 8:53 e m Citera och svara denna kommentar
Tillägg till din fina undervisning däruppe, Fredrik:
Bereshit kan också översättas: (Be: i, Reshit: den främsta, förste, huvudet):: I huvudet, i den främste, dvs Kristus: då blir det:
I Kristus skapade Gud himmel och jord, dvs i Hans Ord…som är Jesus Kristus (Joh 1)
Kristus är ju också förstfödd före allt skapad, i Honom är allt sammanfattat, och han är förstfödd från de döda…(Ef o Kol br.)
Och vi i Honom, Han i oss…
Ordet anförtroddes oss, bor i oss….i Honom….
På senast har jag tänkt att vi alla, med Ordet i oss, är små ord..som uttrycker vår del av Guds skapelse…Gud talar genom oss, uttrycker sin skapelse, det Han är/vill göra…genom det levande templet, vår kropp….
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 9th, 2009 at
[...] Herrens tjänst. Messias, den smorde, spikades upp på ett träd på Oljeberget… för att vi skulle bli ett ljus som lyser i [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 29th, 2009 at
[...] vad är det för fel på Mose tabernakel???? Kära [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 20th, 2010 at
[...] såg vi mer utförligt här, där vi även ser att ytterst är det vi som är templet, ”Kristi [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 1st, 2010 at
[...] vet inte, men inser vi att: 1) Gud skapade hela den här bollen vi lever på för att få ha en relation med oss! 2) När vi väl en gång valt att: Ok, jag ger upp mig själv och inser att DU Gud är den [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara