onsdag, mars 4th, 2009...5:37 e m
Ett axplock från Evangelistveckan
Kanske var det detta man tänkte på när man valde den Ed Hardy-inspirerade loggan? Det var det första som slog mig när jag såg vimplarna på hjärtat med Jesus-banderollen.
Don Ed Hardy är tatuerarlegenden som med sina “old-school” motiv idag har en mångmiljonindustri i modevärlden och ett av det absolut mest eftertraktade klädesplagg som kändisar, allt från Madonna till Snoop Dog och David Beckham, bär.

Fräscht med en e-vecka i tiden!!?!
Att kunna sprida evangeliet, de goda nyheterna om Jesus, på ett värdsligt relevant sätt längtar ju alla efter som på något sätt är involverad att vara ett vittne eller rent av en lärjunge till Jesus.
Pray it Sister!
Linda Stenmark, ungdomspastor i Jönköping, talade inspirerande om att våga släppa fram de unga i församlingarna. En god tanke.
Hennes avslutande bön etsade sig fast i mitt sinne. Hon bad, fritt citerat ur mitt minne:
”Låt inte människofruktan ta överhanden i din passion. Låt inte våra kyrkobyggnaderna, att lokalerna måste vara städade, komma i vägen för uppdraget…”
Så sant!!!
Men jag måste då få fråga:
-Hur skall detta gå till?
När man tillslut kommer hem från ett sådan här arrangemang, hem till våra ungdomarna som åker skateboard så mattan blir smutsig i ungdomsgården… eller i värsta fall får kaklet att spricka… då blir många arga och vill kasta ut ungdomarna. Kanske med all rätta, för inte skall väl golvet behöva förstöras?
Skall man, i sann människorfuktan kasta ut dom för äldste eller styrelsen har demokratiskt fattat detta beslut. Eller skall man låta ungdomarna som gillar att komma till kyrkans ungdomsvåning få stanna, i ren Gudsfruktan och be dom byta ut golvet till något mer ampassat än kakel?
Say it Brother!
Sam Volin talade om Gudsdyrkan och hamnade i Rom. Han återgav hur han blev starkt berörd av de många tusen kristna som dog på Coloseum för sin Gudstros skull.
Dessa människor hade ett brinnande hjärta och hade blivit märkt av Gud och var villiga att dö.
–Så sant! Vi måste akta oss för att inte sätta identiteten i någon förening, stiftelse eller kyrka… utan skaffa en relation till Gud!!! Det är det värt att dö för.
Preach it Cowboy!
Sen har vi finbesök från USA: En karismatisk talare, Ron Woods, dock inte en bror till Tiger, som talar om tro och inovation.
Lite hårfin balans när han nästan lutar åt att vi skall skapa tron inom oss genom egna positiva tankar.
För många svenska öron sett är denna typen av nästan ”pep talk” och psykologi svår. Men tas den rätt så kan den göra underverk.
Ett par saker som slår mig när jag går där ifrån:
A) Är tron en nådegåva?
B) Eller kan vi kräma fram den själva?
C) Eller är det en gåva som föds inom oss när vi får höra Guds Ord?
eller
D) All of the above!!!
Under ännu en sittning talade han över att man skall vara passionerad över det man predikar… då blir det en passionerad predikan….
Djupt!
Om jag verkligen passionerat gillar jeans, visst kan jag sälja många jeans då!!!
Skvaller vid kaffeborden!
Skall Urban Ringbäck lämna Götet för att bli chief i Jönköping???!!?
Dance away Hans Weichbrodt
(Uppdaterat onsdag 20:30)
En ovanligt laddad Hans W eichbrodt sköt av en synnerligen stark predikan under onsdagskvällen.
Inte bara att han stilade med sin Hebreiska (pluspoäng i min bok
) så förklarar han hur Gamla Testamentet, på varje sida, proklamerar och lägger en blueprint för Jesus.
Exempelvis så säger Hans, åter igen citerat fritt ur mitt minne:
”Den fromme offrade två lamm varje dag, därför att han förstår att han är beroende av förlåtelsen och nåden av försoningsoffret varje dag.
Känner du lammet som blivit slaktat för dig, Jesus Kristus!”
Han gav en allvarlig förkunnelse som sammanfattades med orden:
”Gud tolererar inte att vi ballar ur hur mycket som helst.”
Utifrån 2 Sam 6 så drog han parallellen att vi i Sverige idag vandrar mot Jerusalem för att Guds Härlighet skall komma över oss på ett starkare sätt.
OCH: Guds Helighet, som representeras av Arken… Skall behandlas med Respekt!!!
Folket på den tiden, då David förde Arken till Jerusalem, sökte folket bara Gud på ytan. De tyckte det var en liten skojig dag med dans… men när de kom hem så surfade de på fel sidor på Internet och dessutom försummade de sina barn.
De levde ett dubbel liv!
De behandlade inte heller Arken enligt det lilla enkla bud som det var att inte röra det… och Ussa dog…
Nu var det inget fel på dansen i sig, men de måste vara noga med Guds Helighet.
(torsdag 10:00)
Efter att ha haft flyt på parkeringen utanför kyrkan sitter jag nu i, än så länge, lite glesare bänkrader efter en sprängfylld kyrka igår kväll.
Dagens tema är efterföljelse. Extra spännande är Has W som skall tala om tidens tecken och Jesu återkomst i eftermiddag.
Noterat
(10:23) Jaktis sitter med sin laptop på första bänk och bloggar. Själv sitter jag längst bak… (Hoppas det inte speglar något andligt…)
Chatrine Carlson, vice föreståndare i Jkpg Pingst
(uppdaterat 11:00) Talade om Andlig hunger.
”Jag personifieras med hunger(skratt i bänkraderna), så jag fick ämnet utdelat till mig utav Sam Wolin.”
Hon inledde sedan med en analys: ”Man söker efter något som kan mätta. Man tar det som finns nära till hands… kan få alla möjliga konsekvenser.”
Redan tidigt utlovades att det inte skulle bli djupt…
Hon delade av sin ärliga längtan av hunger och törst av Gud.
Sedan läste hon några bibelord på ämnet. Ex: Ps 42, Matt 5:3, Luk 1:53, Joh 6:33
Överlåtelse är inte ovanlig, påminner Chatrine oss:
”Hos frisören… Tandläkaren… Läkaren… Äktenskapet… Vi måste applicera det även andligt och överlåta oss till Jesus!”
”Gud är ingen curlingförälder som sopar vår väg (som Sarah Palin som är hockey mamma, som kanske då menar att hon tacklar undan allt motstånd???!?, min notering), så vi måste göra oss av med synd och bekymmer”, säger Chatrine.
Hur gör vi det:
-Genom bekännelse(av synden), säger hon. (då passar jag på att bekänna jag blev besviken när hon i början lovade att det inte skulle bli djupt, utan lite ytligt. Förlåt!)
-Kasta bekymren på Herren…
-Frambär dig som ett levande offer… förebilden är Jesus i Getsemane
Sammanfattning:
”Vår öppna och stora brist och fattigdom är vår tillgång.”-Chatrine
Elisa till den fattiga änkan som kom och klagade inför honom: -Vad har du?
Så länge hon hade tomma kärl, så flödade oljan.
En mycket tänkvärd tanke!!!
Salig är den som törstar…
Sorl från kaffebordet
(uppdaterat 12:30) Mellan mötetna hördes idag dessa frågeställningar i förmiddags.
Varför har pastorer inte tid med det de längtar mest av, att se och samtala med människor?
Varför tar det prioriteras det organisatoriska så mycket och tar så stor plats i tjänsterna?
Marcus ”Baloo” Ardenfors
(Uppdaterat 13:12)
En levnadsglad, sportintresserad, tvåbarnspappa och pastor i Eskilstuna.
Marcus talade över ledarrollen.
”Vem… eller Varför följer man dig?”
I grunden menar Marcus att man måste i frimodighet ta till sig att Herren har sänt dig!
”Vi måste våga säga: Se mig som föredöme!”
”Var en kristen Baloo och säg, jag skall lära dig allt jag kan!” (
den var rolig!)
–En osvensk, men mycket intressant tanke. Tack Marcus!
Var nöjd med, aaaallt som Jesus ger…. Och allt som du i Bibeln ser….(Förlåt igen… mina tankar skenade iväg)
”Vi behöver ambition och destination och motivation som ledare, får folk i funktion.” (han spottar rhymes som en duktig hip-hopare! YO!)
”Passion skapar attraction” Låt de äldre tända de yngre, berättar Marcus.
Det får mig att tänka på en klysha jag flaggade mycket för i mina ivrigaste år: Plantera de äldres erfarenhet i de yngres ivrighet
”Fråga mycket frågor” säger han och myntar åter ett spännande uttryck. Rumpnissornas välsignelse: ”voffö då då…? vaffö gör hon på dette viset…?”
Marcus var i gasen och glömde av tiden, men det gjorde inget tycker jag.
Han rundade av med att våga ta ansvaret och VARA ledare!
DESSUTOM inkluderade han ”pastorsfamiljen”… och DET var en bra poäng… Hur många bortglömda familjer, fruar och barn(och män så klart) sitter inte ensamma hemma medans PASTORN tjänar Herren egoistiskt tjänar sitt ego!!!
I min bok är INTE det att vara en god ledare!
Fler frågor mellan möten
(Uppdaterat 14:53) En riktigt härlig äkta pingstvän som, av någon outgrundlig andledning missat att det är e-veckan, råkar hamna i Jönköping måste någonstans lätt kunna tro att han är i himmelen.
På varenda lunchrestaurang vimlar det av häääärliga Bröder och Systrar.
Det är fler än jag som noterade och reagerat på att Chatrin inte ville gå djupt i Skrifterna… med det vill jag då påstå att vi är många syndare i rörelsen… Förlåt igen.
Hans Weichbrodt
(Uppdaterat 15:15)
Nu skall Hans Weichbrodt tala över Tidens Tecken… och han börjar med att dra liknelsen till kvällens slutspel i ishockey. (han hejar på Frölunda)
Utifrån Matt 24 presenterar han sina upplevelser vid hans son Jonatans födelse.
(noterat igen)
Jaktis sitter fortfarande på första bänk och jag på sista… (vet inte om jag ska oroa mig…)
TILLBAKA TILL HANS
Hans tror att Johannes beskriver något högteknologiskt, på ett språk för 2000 år sedan. Han läser från Uppenbarelseboken och när Johannes ser Antikrist med sitt imperium.
Nu citerar han ur en bok:
”Irineus, kyrkoforsterpappan, skriver om Antikrists karriär. Han skall komma som en ofrom orättvis och laglös och avfallen mördare och rånare. Han kommer fokusera på satanism och säga att han är Gud och resa sig upp som den ende bilden att tillbedjas.
Den judiska traditionen, rabbinerna, säger att innan Messias kommer blir det födslovåndor. En tid med mycket stor nöd.”
Hans tror inte antikrist kommer som i chipsreklamen med röda ögon och horn. Snarare som en korrupt fredsmäklare.
”Vad kan vi se för tecken på att det drar ihop sig?” Frågar Hans och svarar själv på frågan:
”Allt fler trender som pekar på globalism.” Nu ger han sig på FN, säkert med all rätta, och berättar att i litteratur han såg när han bönevandrade på dess kontor i FN, så eftersöker man en global ledare, en världsledare. Vi behöver en sådan ledare, proklamerar FN, som skall få en valuta, en militär och förbjuda all mission. Han skall tillsättas av världssamfundet och skall kalla samman alla ledare som G7 etc och världen skall skötas som EN global enhet. Sen skall han säga att alla maktblock såsom G7 och G8 skall all makts tas ifrån.
NU citerar han Norm Franz…
Norm fokuserar sällan på katastrofen, exempelvis 911, utan vad händer EFTERÅT. Oftast ett steg allt närmare ett kontrollsamhälle…
(hmmmm vad händer med FRA lagen i Sverige… etc)
Vi skall söööka Gud nuuuu! Det är tid för det.
Finanskrisen
”David Wilkerson är en förebild och ett huvud och inte svans… ”, säger Hans.
Han citerar ur hans bok ”Synen” om finanskrisen.
”Problem med valuta, bilindustri etc och världsekonomin kommer fortsätta fram till Antikrists framträdande. ”
”Nu skall vi tala om Guds motdrag!!!”
”Azusa street var en milstolpe för Guds motdrag i den sista tiden. Nu läser vi Apg 2.” (en härlig flört med publiken
)
Nu skall han tala om Israel
1) Vi skall stå fast vid Guds löften till Israel -Guds folk är utvalda av nåd, inte för att de är bättre än alla andra. De är ett TECKEN på Guds nåd. Gud kan inte ändra Hans eviga ord, även om saker strular till sig. Och det är lite känsligt med Israel nu för tiden.
I den yttersta tiden skall Israel samlas tillbaka till sitt land. (intressant att han tar upp detta. än så länge är ju Judah Hus(2 stammar) erkänt tillbaka… vart är de andra tio. Intressant
att han tar upp detta… ett stoooort plus i min bok) Ni som har läst mina posts om Fiskelycka förstår varför.
2) Vi skall be för hela Israel och hela kristi kropp -Kritisera gärna, men tänk på porportionerna
3)Vi skall älska alla i regionen så det blir väckelse -Nu är det väckelse. Det händer massvis
Jag diggar Hans, han använder Bibliska berättelser för att undervisa om Jesus. Exempelvis använder han sig just nu av Josef, som möter sina bröder. Vid andra tillfället så klär han av sig sina hedniska attribut, kläder och sitt namn… och de förstår att det är Han…
Nu, avslutningsvis… som den enhetapostel han ändå är:
”Vi är EN armé… även om vi är lite olika.”
”Peter Hocken har skrivit en bra bok… en andefylld…”
Sen profeterade han via en syn han fått på ett hotell. ”Det kommer bli en väckelse genom en förkrosselse. Jesus sa till honom… min kropp är EN.”
Det sista där är nog alla överens om. Frågan är vad är det som enar. Är det Ordet och frälsningen i Jesus, eller sakramenten.
Debatten kommer säkerligen fortsätta… där den tillåts.
Ett säkert kort är att den lär i alla fall rulla på här på Aletheia… om inte FRA tycker vi blir för obekväma…
Det är ju ändå ett tidstecken, enligt Hans.
Och visst, Jesus får gärna komma tillbaka snart…
Må Abrahams, Isaks och Israels Gud välsigna er alla.
Tack för i år
Nu packar jag ihop och reser hem till min kära familj.
Frid!
– Fredrik












71 kommentarer
mars 4th, 2009 at 8:14 e m Citera och svara denna kommentar
Hej Fredrik!
Ska man verkligen ha en logga som ser ut som en
tatuering! I Bibeln står på ett par ställen, att vi inte
ska rista, rita göra märken på våra kroppar.
Har själv en tatuering på min överarm, vilket inte
är något att vara stolt över. Lät göra den några veckor innan jag blev frälst. En tid efter det,läste jag i Ordet att man inte ska göra så.!
På jobbet ser man folk som har jätte tatueringar,
t.ex över en hel arm, eller över ryggen. Måste vi
apa efter världen? Vi ska väl följa Guds vilja mer
och mer.
YHWH bless you!
Ps. Hoppas du får något matnyttigt med dig hem.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 4th, 2009 at 8:15 e m Citera och svara denna kommentar
Ett hjärta som är genomborrat av en pil är en direkt symbol för energi, flöde och penetration. När hjärtat är parat med en genomborrad symbol så representerar det ett inte helt obehaglig stick av kärlek.
Hjärtat är en klassisk standardtatuering. När den som i detta fall föreställer en inverterad triangel så är symbolen triangeln i en blygd.
Källa: http://www.vanishingtattoo.com/tattoos_designs_symbols.htm
Bra jobbat av Evangelistveckan!
Förutom att man parodierar 3 Mos 19:28 så gör man det genom hedniska symboler med tydlig sexuell symbolik.
Det hade ju varit bättre med en logga med en cigarett eller med spelkort. Det här är ju oerhört pinsamt!
Är det Pelle Hörnmark som försöker vara anpassad till denna världens tidsåler måntro?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 4th, 2009 at 8:35 e m Citera och svara denna kommentar
Jag har lyssnat till Niklas Piensohos predikan på Evangelistveckan. Mycket var bra och tänkvärt, men jag blev paff över de kängor han gav till sitt tidigare samfund. Han framställer det inte i särskilt god dager. Kritiken kan vara berättigad, men den kändes malplacerad.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 4th, 2009 at 8:43 e m Citera och svara denna kommentar
Ja, vad ska man säga om både logga och framtoning? Jag har ju inte hört något av de olika predikningarna, men visst verkar det lite märkligt att man anpassar sig det som är populärt i världen på detta sätt.
Världen idag skrev detta i sin inledning om denna konferens:
Hur relevanta måste vi bli för att ”locka” människor till Jesus?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 4th, 2009 at 8:47 e m Citera och svara denna kommentar
Själv har jag 4 tatto’s, ett hjärta med ett kors igenom- på mitt hjärta (står för längtan att få ett korsfästad hjärta), ett Bibel citat ifrån Ps 23 på min vänster arm (som jag gjorde till Guds ära efter mord hot), samt ett stort kors på min högra arm- inspirerad av Jes 44:5, samt tre spikar som genomborrar ett hjärta på min högra lägg- inspirerad av Kol 2:14.
Ser inget fel i det, hade jag varit jude- hade jag nog undviket att tatoera mig. Renhets lagen gäller inte mig. Skulle dock aldrig tatoerat in något på min kropp som inte var till Guds ära.
Däremot ställer du en absolut adekvat fråga Haggaj, anpassa er inte efter denna världen kan vi läsa många ställen i Bibeln…är det inte just det som pingst som EFK säger vi måste göra nu?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 4th, 2009 at 8:56 e m Citera och svara denna kommentar
Refo.Karl,
”Måste vi apa efter världen? Vi ska väl följa Guds vilja mer och mer.”
—Jag skulle vilja påstå att vår Gud är ju Han som skapar nytt från ingenting… Satan är ju den som kopierar allt, så…
Haggaj,
Det intressanta är ju att det är tatoo-världen själv som hävdar det ockulta i symboliken…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 4th, 2009 at 9:04 e m Citera och svara denna kommentar
Andy,
”Hur relevanta måste vi bli för att “locka” människor till Jesus?”
—Snacket i bänkarna är vääääldigt blandat när det gäller tatueringen… men frågan är om det kommer komma upp till någon i något ledarskap.
—jag tänker då åter på Linda Stenmarks bön om människofruktan ovan… ännu ett exempel om man vågar säga något ”Tänk om jag inte anses brinnande för Jesus om jag inte tänker som ledarskapet?”
Michael G. Helders,
”hade jag varit jude-… Renhets lagen gäller inte mig.”
—Intressant tanke. Gäller den Dan? Ruben? Isaskar? Naftali? Efraim? eller bara Juda?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 4th, 2009 at 9:16 e m Citera och svara denna kommentar
Fredrik:
Du fattade va jag menade!
Står det inte skrevet:
”Den helige Ande och vi har nämligen beslutat att inte lägga någon börda på er förutom följande nödvändiga föreskrifter: Ni skall avhålla er från kött som offrats åt avgudar, från blod, från kött av kvävda djur och från otukt. Ni gör rätt om ni undviker sådant. Allt väl!”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 4th, 2009 at 9:52 e m Citera och svara denna kommentar
Fredrik,
Jo, jag tänkte på det – att det är tatoovärlden som hävdar det ockulta själva – och om det är dem man vill nå så har man redan ett budskap innan man ens öppnat mun.
Så infernalistiskt osmakligt och billigt!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 4th, 2009 at 10:08 e m Citera och svara denna kommentar
Några ord ur Skriften kom till mig i detta sammanhang:
2 Kor 6:14: ”Gå inte som omaka par i ok med dem som inte tror. Vad har väl rättfärdighet med orättfärdighet att göra? Eller vad har ljus gemensamt med mörker?”..
..och i vers 16: ”Vad kan ett Guds tempel ha för gemenskap med avgudarna? Vi är den levande Gudens tempel, ty Gud har sagt: Jag skall bo hos dem och vandra med dem, och jag skall vara deras Gud, och de skall vara mitt folk.”
..vers 17: ”Därför säger Herren: Gå ut från dem och skilj er från dem och rör inte vid något orent. Då skall jag ta emot er,”
..vers 18: ”och jag skall vara er Fader, och ni skall vara mina söner och döttrar, säger Herren, den Allsmäktige.”
Vidare i kapitel 7:1: ”Då vi alltså har dessa löften, mina älskade, så låt oss rena oss från all besmittelse från kött och ande och i gudsfruktan fullborda vår helgelse.”
Paulus säger i Gal 1:10: ”Är det människor jag nu försöker få på min sida – eller Gud? Eller försöker jag ställa mig in hos människor? Om jag fortfarande ville vara människor till lags, skulle jag inte vara Kristi tjänare.”
1 Tess 5:23: ”Må fridens Gud själv helga er helt och fullt, och må er ande, själ och kropp bevaras hela, så att ni är utan fläck vid vår Herre Jesu Kristi ankomst.”
/ Jag, för min del, strävar efter att efterlikna min mästare Jesus, som den lärljunge han kallar oss till att vara. Jag har ”svårt” för att föreställa mig Jesus med t ex tatueringar..eller att han skulle ha att göra med den ”underhållning”, som är vanlig i kyrkor och församlingar idag..Vart har talet om helgelse tagit vägen..eller förmaningar med uppmuntran att leva med tacksamhet, mildhet, ödmjukhet, tålamod och kärlek.. – d v s andens frukt, tagit vägen?..
.. Jag hoppas och ber att Gud, mitt i allt detta avfall, öppnar dörrar för sitt Ord, så att vi predikar det sanna evangeliet om frälsningen genom Jesu blod, om dopet i vatten och eld och om Guds rike!..
/ chanan
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 4th, 2009 at 10:09 e m Citera och svara denna kommentar
Månne om de inte fått ett väl stort nedslag av Tod Bentley smörjan i Jönköpings pingstkyrka?
Utanför lägret med Jesus!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 4th, 2009 at 10:13 e m Citera och svara denna kommentar
Michael G. Helders,
Gud vill vårt bästa, så varför inte göra som Han vill?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 4th, 2009 at 10:24 e m Citera och svara denna kommentar
Är inte bloggposten axplock från e-veckan en tydlig illustration på nils-olovs redogörelse?
Återkommer med kommentarer…
Beo Christensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 4th, 2009 at 10:33 e m Citera och svara denna kommentar
Man häpnar när man ser och hör att nu måste man ta till eldslukare eller rättare sagt eldsprutare för att få eld i pingstkyrkan.
Det var nog det mest osmakliga jag sett. Det är som att skända den helige Ande, och de personer eller den person som tillåtet detta borde stå med skammens rodnad på sina kinder inför både Gud och människor.
En eldsprutande drake i Guds församling, man häpnar inför både fräckheten och dumheten
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 4th, 2009 at 11:04 e m Citera och svara denna kommentar
Jag är pingstvän men jag skäms.
Det blir min kommentar.
Beo
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 5th, 2009 at 7:22 f m Citera och svara denna kommentar
Undrar hur pingstförsamlingen i Jönköping har tänkt? Och är det så här Emergent Pelle hade tänkt att det skall bli framöver?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 5th, 2009 at 7:57 f m Citera och svara denna kommentar
3 Mos. 10:1-3
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 5th, 2009 at 8:12 f m Citera och svara denna kommentar
Jag är inte pingstvän, och tror inte jag kommer att bli häller.
Men som pingstvän borde man längta efter ”LIV OCH ÖVER NOG”! Inte en längtan att kopiera livet- såsom det är nu…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 5th, 2009 at 9:57 f m Citera och svara denna kommentar
Michael G. Helders,
”Du fattade va jag menade!”
— aaah Apg 15. Men glöm inte att man skall gå till synagogan för att för höra Mose.
Haggaj,
Har vi alltså kopierat kopieraren i kyrkan
Chanan
”Jag har “svårt” för att föreställa mig Jesus med t ex tatueringar..”
—Good point… han hade garanterat ingen tatuering… då hade han ju inte varit Livets Ord…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 5th, 2009 at 10:02 f m Citera och svara denna kommentar
Fred Ö,
”Månne om de inte fått ett väl stort nedslag av Tod Bentley smörjan i Jönköpings pingstkyrka?”
—så långt ska vi nog inte dra det.
rose,
Det där är en MYCKET intressant notering… Jag har tänkgt en heeeel del på det där under veckan. (dock innan jag kom till jkpg)
Michael G. Helders
”Men som pingstvän borde man längta efter “LIV OCH ÖVER NOG”! Inte en längtan att kopiera livet- såsom det är nu…”
—det gäller nog icke-pingstvänner oxå…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 5th, 2009 at 11:46 f m Citera och svara denna kommentar
Redan då jag såg loggan mådde jag illa…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 5th, 2009 at 3:03 e m Citera och svara denna kommentar
Upp.3:21
Fredrik!Hoppas man släpper in honnom!
Notera om han platsar där!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 5th, 2009 at 3:35 e m Citera och svara denna kommentar
sven vestman,
Jag hör i alla fall att någon knackar på…
Måste säga att Hans W öppnar dörren rätt bra.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 5th, 2009 at 3:52 e m Citera och svara denna kommentar
Fredrik,
Om Hans W är bra så är det nyttigt för ”Jaktis” att lyssna noggrannt. Bra om han sitter längst fram då.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 5th, 2009 at 4:19 e m Citera och svara denna kommentar
Haggaj,
He he…
Inget ont om Jaktis, men Hans är mycket bra.
Den mest Bibelundervisande personen den här veckan.
Inga tre stegs formler eller program. Ordet rakt på. Riktigt inspirerande.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 5th, 2009 at 4:40 e m Citera och svara denna kommentar
Fredrik,
Du skriver att Hans W är ”den mest bibelundervisande personen den här veckan”.
Då blir jag naturligtvis nyfiken på om det är från en redan hög nivå eller inte.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 5th, 2009 at 4:49 e m Citera och svara denna kommentar
Haggaj,
Ärligt så kan jag inte svara på det… för några direkta Bibelgrävande studium har det inte varit…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 5th, 2009 at 5:49 e m Citera och svara denna kommentar
Tack Fredrik för din rapportering! Jag har följt den med stort intresse.
Intressant att Hans W talade om de förlorade tio stammarna. Fler och fler börjar förstå vad som kommer att ske …
(Jag väljer bort att kommentera det där om Peter Hocken den här gången.)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 5th, 2009 at 10:15 e m Citera och svara denna kommentar
Fredrik,
Med stor förtjusning har jag just läst att Hans W. var så ‘i gasen’ när han talade om tidens tecken och lite om Israel.
Frågan är vilket lag han spelar i. Han är nog en försiktig general…så pass försiktig så att han vinklar inte in mer än att KK kan svälja.
“Peter Hocken har skrivit en bra bok… en andefylld…”
Sen profeterade han via en syn han fått på ett hotell. “Det kommer bli en väckelse genom en förkrosselse. Jesus sa till honom… min kropp är EN.” slut citat från HW.
Här ett litet krux. + ett ? Vad säger du ?
Peter Hocken ?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 6th, 2009 at 8:25 f m Citera och svara denna kommentar
I dagarna lancerar Mattel en ny Barbie-trend.
Det handlar om Barbie-Tattoo.
Packetet innehåller attiraljer så att barnen som får det kan tatuera sig själva, och Barbie naturligtvis, med bilder som inte är permanenta men håller några dagar.
Samma andas barn? Eller på Latin Con-spirare vilket vi översätter konspiration.
Fast det handlar nog inte om hemliga rundabordskonferenser vid fullmåne under en ek. Bara att vara ”barn av samma ande”.
Hur blir man barn till ”denna världens furste” samtidigt som man törs kalla sig ”kristen”?
Hur mycket Kristus Jesus finns det i den ”kristendomen”?
Vill du göra ditt barn till ockultist? Köp Harry Potter åt honom/henne och ge honom/henne Barbie-Tattoo!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 6th, 2009 at 10:00 f m Citera och svara denna kommentar
Kamau Mweru,
Tack för din upplysning om detta.
Det är riktigt otäckt hur många vägar bedrägeriet söker sig och ffa till barn.
Jag har ett barnbarn, en tös på 4 år. Ännu har jag inte sett någon Barbie-Tattoo där…men det ska jag kolla upp med föräldrarna. Hon brukar annars säga att”farmor säger att jag har Jesus i hjärtat”…så ber att det ska vara ett skydd.
Tack igen, Kamau !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 6th, 2009 at 10:29 f m Citera och svara denna kommentar
elisabeth,
”Med stor förtjusning har jag just läst att Hans W. var så ‘i gasen’ när han talade om tidens tecken och lite om Israel.”
–ja, i min bok var han ivrig och passionerad… Även i sin undervisning om Israel. Skönt att någon tar upp ämnet på e-v.
”Hocken?”
–Ja det har väl sagts mycket redan om honom… Så länge han är teologen på TJCII… så visst blir det ett krux + ett, hos mig.
Sen kan han säkert ha mycket klokt att säga, men vad hans slutmål är… ja där drar nog inte jag jämt med honom i alla fall.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 6th, 2009 at 10:34 f m Citera och svara denna kommentar
Kamau Mweru,
”Hur mycket Kristus Jesus finns det i den “kristendomen”?”
—tjaa, i namnet i alla fall… Men frågan är vad man idag stoppar för värdering i namnet.
Bra uppmärksammat!!!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 7th, 2009 at 2:36 e m Citera och svara denna kommentar
kommentar till alla som var negativa till ”tatueringsloggan” och att man hade eldsprutare där.
Tatoo grejen…om det är fel, ja då får vi väl sluta servera korv på kyrkans evenemang, stena homosexuella mm? Låt oss på nytt gå in under slavoket….
eldsprutare…varför inte? det var ju tänkt som en illustration.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 7th, 2009 at 3:21 e m Citera och svara denna kommentar
Andreas Cucca:
Tage Sjöberg predikade och bad så att elden föll i Elimkyrkan i Örebro. Folk såg elden och ringde brandkåren, men det var bara saliga pingstvänner som blev döpta i den helige Ande. Likaså brann elden synligt i Dala-Järna och många fick syndanöd och gav sina liv till Gud. Man böjde knä till och med i snödrivorna när man såg och upplevde Guds helighet och såg elden över kyrkan.
Eldsprutare såsom det var under e-veckan- var inte bättre än Baals profeterna vi kan läsa om i GT, en dublicering av Guds ljus.
”1 Kor 4:19f
Men jag kommer snart, om Herren vill, och då får jag veta hur det är bevänt med dessa sturska, inte med deras ord, utan med deras kraft, för Guds rike är inte ord, utan kraft. ”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 7th, 2009 at 4:55 e m Citera och svara denna kommentar
Andreas Cucca,
Nej vi struntar i bibeln istället. Det känns bättre. (Skall uppfattas ironiskt.)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 7th, 2009 at 8:13 e m Citera och svara denna kommentar
Det var visst bara Hans Weichbrodth som spånade lite i det profetiska under Evangelistveckan.
Vad som i NU-lägen vore det enda vettiga krut att förmedla till de halvt andligt avsomnade vore att ta fram det Upp.16:12-14.
Dagligen matas vi genom nyheterna om HATET mot det judiska folket. Se bara här i Malmö inför tennismatchen !!
vers 13.:” och jag såg att det ur drakens gap och ur vilddjurets gap och ur den falske profetens mun kom ut tre orena andar som såg ut som paddor.
v.14 :” de är ondskefulla andar som gör tecken och de beger sig ut till KUNGARNA i hela världen….”
Vilka krafter är REDAN igång ??
Ser vi i Upp.12:3-4 , 9 ser vi att den eldröda draken är djävulen som bedrar hela jorden.
Ur drakens gap: 1 / Anti-semitism = en andemakt som går ut från djävulen själv. Vi behöver bara se på TV-nyheterna så presenteras denna andemakt här i Sverige. Detta judehat har ökat globalt redan.
Ur vilddjurets gap: 2/ en politisk makt som är en Anti-sionistisk andemakt som påverkar hela världen. Det är politiskt självmord att säga att man är anti-semitisk…men det är ”rumsrent” att säga att Israel ska förbjudas finnas till…eller ha ett eget land. Den LÖGNEN har flera länder svalt redan !!
Se bara H. Clinton som KRÄVER nu att Israel ska delas !
Ur den falske profetens mun: ERSÄTTNINGSTEOLOGI
Kyrkan har i 1800 år förklarat sig vara det enda Guds-folket. Det är ett cementblock i kristenheten.
Gud har ingått både det Första Förbundet och det Nya Förbundet med Juda Hus och Israels hus.
Jer. 31:3 ”Med evig kärlek har jag älskat dig…”
(OM du har något inom dig som reser sig då vi talar om Judar, så kommer det INTE från Gud )
Vill vi inte ha något att göra med det Judiska folket får vi heller i slutändan INGEN del i deras Yeshua Messias heller.
Messias är För Evigt förknippad med Israel.
Det behövs en Reformation av den Kristna Teologin som pågått i 1800 år.
Det anti-judiska arvet vi fått från Martin Luther tar lång tid att gräva upp ur våra gener.
Gör vi inte bättring och OMVÄNDER oss kommer vi att svepas med i dessa onda andars attack som går mot Israel genom Ersättningsteologin ! Vi i Sverige har redan blivit attackerade av denna andemakt !
Vi får bedja om befrielse från dessa antisemitiska andars påverkan i : våra släkten, våra pastorer, församlingar och våra länder .
ALLA Nationer kommer att bli dömda utifrån hur de behandlat ‘Hans minsta bröder’.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 7th, 2009 at 9:00 e m Citera och svara denna kommentar
Elisabeth:
Tycker inte du ska blanda in frälsningen och Guds upphöjelse av sina barn, och politik.
Kring Luther- hur många människor känner du som har läst ”judarna och deras lögner”?
Däremot är det många som har läst Stora Galaterbrev kommentaren, den kristna människans frihet osv- men du vill inte hitta någon form av jude-hat i dessa skrifter! Så hur du för att det skulle vara någon ”anti judiska” från Luther förstår jag inte. Däremot kan man tacka liberal teologien, som vred på Luthers texter- precis som dem vred Bibeln’s texter- för att ge stöd åt nazismen för ett anti-judisk arv!
Självklart har antisemitismen en del av ändetiden att göra, men det tar inte bort det judiska folkets behov av en frälsare- Jesus Kristus.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 7th, 2009 at 9:21 e m Citera och svara denna kommentar
Michael G. Helders,
Du verkar försvara Paddan ur den falske profetens mun OCH ha svårt för att acceptera judar.
Jesus ÄR jude. Så det blir jobbigt för dig !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 7th, 2009 at 9:27 e m Citera och svara denna kommentar
Elisabeth:
Man måste kunna ställa frågor om sådant som Michael gör utan att bemötas med fördummande etiketter och rena fördomar. Judarna behöver ta emot Jesus som sin Herre och frälsare på lik linje med alla andra. Jag har absolut inte svårt för att försvara judarna och deras rätt till landet osv, men ibland blandas sekulär politik med andlighet på ett sätt som vi har behov för att samtala om. Off topic nu, så förlåt till artikelförfattaren…
Får återkomma till ämnet igen. Skriver på en artikel just nu men kunde inte låta bli att kommentera.
Var välsignad syster!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 7th, 2009 at 9:29 e m Citera och svara denna kommentar
Michael G Helders:
Det är klart att det är Guds eld som ska falla inget plastigt plagiat… jag brinner för det.
Har fått uppleva hur Guds vind fysiskt kommit in i min lägenhet och hur hans eld börjat brinna i mitt eget liv och i andras på olika platser. Däremot tror att ibland att vill man hitta saker att kritisera…det som behövs är inte mer kritiker…
”Eldsprutare såsom det var under e-veckan- var inte bättre än Baals profeterna vi kan läsa om i GT, en dublicering av Guds ljus.”
Får man inte illustrera något, isåfall får vi skippa rätt mkt…det är ju inte så att man menade att eldsprutarnas eld var Guds eld…det handlar ju inte om det. Man behöver inte överanalysera allt…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 7th, 2009 at 9:36 e m Citera och svara denna kommentar
Andreas Cucca:
Blir glad över ditt inlägg.
Med tanke på va som predikades under e-veckan så tycker jag det blir bara pinsamt att illustrera Guds eld såsom dem gjorde, de önskar inte Guds eld- hade de önskat det så hade de vald andra predikanter som står för en klassisk pentacostal tro.
Håller med om att man inte ska kritisera allt, och man behöver inte ständigt hitta på saker att kritisera. Själv försöker jag hålla mig till de ämnen som jag själv anser är frälsnings frågor, och eller ämnen som jag tycker kristna borde ta ställning till såsom abort eller samskönade äktenskap.
Elisabeth:
Ja frälsningen kommer ifrån judarna, men det betyder inte att de själva inte skulle ha behov att bli frälst! Här är en ortodox jude som har fattat galoppen: http://www.youtube.com/watch?v=hDYQ9z_cuTs
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 8th, 2009 at 1:29 f m Citera och svara denna kommentar
Jag måste nog hålla med, Andreas Cucca, Bara för att man illustrerar med en bild eller eld som dom gjorde på EV, så innebär inte det att de är falska!
Många profeter fick illustrera, de mest knäppa saker, se Hosea, men de var inga falska profeter för det! Tyvärr är en del övernitiska i sin kritik, jag menar att man har blivit blind för det äkta i sin jakt på det falska!
Där Guds ande är, där är frihet!
Mvh Björn Jönsson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 8th, 2009 at 2:39 f m Citera och svara denna kommentar
Björn Jönsson
Ok låt oss säga det är ok att illustrera. Va önskade dem illustrera? Va var poängen med illustrationen? Va gjorde dem själva för att detta skulle bli en verklighet?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 8th, 2009 at 2:54 f m Citera och svara denna kommentar
Michael G. Helders
Jag var inte där, så jag kan inget säga, mer än att deras uppsåt var att illustrera det konferensen handlade om…Brinnande hjärtan….
Hur skulle jag kunna illustrera min kärlek till min fru? Jo genom att ge henne ett hjärta där det står, jag älskar dig, vill jag sen uttrycka det ännu starkare, så kan jag tända ett ljus och skriva, med brinnade kärlek!
Var du där? om inte, så kan du naturligtvis ha åsikter om illustrationen, men jag tror du biter dig själv i svansen, om jag inte minns fel, så har du sagt att du har tatuerat dig och då troligen för att du vill illustrera något!
Mvh Björn Jönsson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 8th, 2009 at 3:08 f m Citera och svara denna kommentar
Björn Jönsson-
Man kan lyssna på predikingarna på deras hemsida.
Jag säger inte att det är fel med illustrationer. Det är inte det jag vänder mig emot. Jag vänder mig emot att man på ena sidan önskar brinnande hjärtan, och på andra sidan erbjuder undervisning som aldrig kan leda till brinnande hjärtan.
Sen tycker jag det är speciellt med Jönköping, när man tittar på Svensk väckelse historia, och då tycker jag det är bara trist att man i dag behöver illustrera Guds eld, istället för att söka sig till det som en gång var.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 8th, 2009 at 3:10 f m Citera och svara denna kommentar
PS: Din liknelse kring din fru passar inte in i sammanhanget….de önskade demostrera Guds eld- brinnande hjärtan för Gud…om det är så att de önskade visa Gud att de har brinnande hjärtan- så är det ju ännu värre…Det är Gud som sätter våran hjärtan i brand, det är inget vi kan göra själv…och om vi gör det själv- då är våran eld-inget bättre än den illustration vi nu diskuterar.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 8th, 2009 at 3:13 f m Citera och svara denna kommentar
Michael G. Helders
Vad är ett brinnande hjärta?
Vilken undervisning rekomenderar du, som leder till brinnande hjärtan?
Mvh Björn Jönsson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 8th, 2009 at 8:12 f m Citera och svara denna kommentar
Är det ett tilltal från Gud att man skall använda sig av eldsprutare så är det väl bara att ödmjukt böja sig inför det. Är det människopåfund så är det som jag sagt tidigare både osmakligt och pinsamt dumt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 8th, 2009 at 10:46 f m Citera och svara denna kommentar
Björn Jönsson:
Själv tror jag man har mycket att lära ifrån människor såsom David Wilkerson, Paul Washer, John Piper, eller här hemma såsom Sahlberg, Jan Sköld, Bengt Sjöberg osv- som har klarat av att behålla Guds glöd och eld under så många år.
Brinnande hjärta tror jag man för när Herren ger dig en genuin syndanöd, du omvänder dig, och Herren välsignar dig med Andens kraft, så att du kan ge dig själv som ett levande offer.
Men det är ett stort ämne som man det inte räcker att skriva om i en kort blogg komentar.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 8th, 2009 at 11:34 f m Citera och svara denna kommentar
Andy,
Får jag föreslå dig att gå in på din gode vän Lars Enarsons hemsida. Därifrån är undervisningen hämtad.
Jag förmodade att detta ”är ett hårt tal, vem står ut med att höra det”. Känns detta citat igen ?
Var välsignad själv !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 8th, 2009 at 12:01 e m Citera och svara denna kommentar
Elisabeth:
Den kristna ska inte ha sin förtröstan på lagen utan nåden.
Man för stora problem med en stor portion av Bibeln, båda GT som NT- om man inte ser att Guds folk är den kristna församlingen (inte därmed sagt den synliga), var och en- jude som hedning- som har tagit emot Jesus som sin Herre och frälsare, här görs absolut ingen skillnad.
Guds rike blev tagit ifrån Israels barn som levde under det gamla förbundet, och givet till det folk som tog och har tagit, och kommer att ta emot Jesus, som kommer in under det nya förbundet.
Frälsningen skiljer sig inte i GT och NT- i GT blev man frälst på samma sätt som man gör i NT- genom tro. Se Rom 3.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 8th, 2009 at 12:19 e m Citera och svara denna kommentar
Andreas Cucca,
”Tatoo grejen…om det är fel, ja då får vi väl sluta servera korv på kyrkans evenemang”
— varför?… det finns ju kycklingkorv
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 8th, 2009 at 12:24 e m Citera och svara denna kommentar
Michael G. Helders,
Nej självklart inte. Men det har jag ALDRIG i någon kommentar hävdat heller !!!
Kom inte med anklagelser om detta, för det tar jag inte emot, eftersom du beslår mig med lögn.
Frälsningen till oss hedningar har varit och ÄR ALLTID av NÅD !
Gud kommer att återupprätta Sitt folk. Det har han lovat. De, Israel skall bli till lovsång och berömmelse för hela jorden. ( Sefanja 3:18-20)
Jag tror inte vi behöver undervisa Gud om hur Han ska göra när Hans tid kommer. Vi behöver bara läsa bibeln och bedja för våra Fäder =judarna.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 8th, 2009 at 12:28 e m Citera och svara denna kommentar
Fredrik ..ja,… både Willy’s och ICA säljer riktigt god kycklingkorv !! Kanske kyrkorna får variera sig lite ?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 8th, 2009 at 12:45 e m Citera och svara denna kommentar
Elisabeth:
Frälsningen för alla människor är av nåd genom tro.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 8th, 2009 at 1:06 e m Citera och svara denna kommentar
Michael G. Helders
Du skriver::
Din liknelse kring din fru passar inte in i sammanhanget….de önskade demostrera Guds eld- brinnande hjärtan för Gud…om det är så att de önskade visa Gud att de har brinnande hjärtan- så är det ju ännu värre…Det är Gud som sätter våran hjärtan i brand, det är inget vi kan göra själv…och om vi gör det själv- då är våran eld-inget bättre än den illustration vi nu diskuterar.
Vad jag förstår, var just, brinnande hjärtan målet, att Gud skulle tända elden igen!
Det är säkert så att de som anordnat konferensen är väldigt bristfälliga männinskor, men med ett hjärta för Gud och jag tror att Gud har nåd med dem, att allt kanske inte är till 100% enligt hans, eller en del andras mönsterbild, du vet, Gud är mycket större än oss futtiga människor!
Skulle vara kul om du svarar på min fråga till dig::
Vad är ett brinnande hjärta?
Vilken undervisning rekomenderar du, som leder till brinnande hjärtan?
Mvh Björn Jönsson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 8th, 2009 at 1:33 e m Citera och svara denna kommentar
elisabeth,
Jag var med och evangeliserade i Gottsunda med Livets Ord för ett par år sedan. Då hade man faktiskt kycklingkorv för att vinna förtroende för dem.
Men när någon i församlingen hade det hemma för eget bruk…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 8th, 2009 at 1:34 e m Citera och svara denna kommentar
Björn Jönsson
Har svarat dig, men svaret ligger på väntan på moderering.
Håller med dig, Guds nåd är större än våran brist på tro!
Va slags undervisning jag rekomenderar som kan leda till brinnande hjärtan?
Jag tror på ortodox protestantisk kristendom, dvs klassisk väckelse kristendom. Tror vi har mycket att lära ifrån människor såsom Leonard Ravenhill, Paris Reidhead, David Wilkerson, Keith Daniel (som jag själv tycker är underbar), Paul Washer, T Austin Sparks, för att nämna några.
Om vi vänder tillbaks till Biblisk kristendom, var Bibeln för vara våran rättesnöre, tillbaks till våran rötter- så tvekar jag själv inte på att vi åter igen kommer se en väckelse över detta land. Men så länge vi vänder oss till amerikanska framgångsmetoder, utvattnat teologi byggd på mänsklig filosofi, och dylikt- kommer väckelsen utebli.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 8th, 2009 at 3:07 e m Citera och svara denna kommentar
Elisabeth:
Lars Enarson är min vän men vi har en väldigt öppen dialog där vi vågar diskutera det vi inte håller med varandra om. Han har min respekt och viece versa. Jag håller inte med honom i allt som omhandlar detta med lagen och det judiska och han håller således inte med mig i detta med nådesundervisningen. Trots detta försöker vi förstå hur och varför vi tänker och resonnerar som vi gör, och jag tycker det så långt varit fruktgivande att kunna vara så transparenta som ett vänskap borde vara. Respekt är nyckelordet.
Bless!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 8th, 2009 at 3:31 e m Citera och svara denna kommentar
Andy:
Ville bara säga att du har min respekt.
Jag håller inte med dig med vissa saker i nådesundervisningen, som jag har förstått i alla fall.
Jag tror också att du fått fel uppfattning hur jag ser på lagen och det judiska, det blir lätt så när man lämnar en kort kommentar.
Hade vi pratats vid tror jag du fått en annan syn på mina åsikter.
Vill be dig om förlåtelse för min dumma envishet.
Ska heller inte överge din blogg, som är mycket bra.
Vi ser här i blogg posten hur sorligt det ser ut idag.
Vi behöver sannerligen hjärtan som brinner av kärlek till Jesus och till varandra.
Var välsignad min kära bror!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 8th, 2009 at 3:36 e m Citera och svara denna kommentar
Andy,
”Trots detta försöker vi förstå hur och varför vi tänker och resonnerar som vi gör, och jag tycker det så långt varit fruktgivande att kunna vara så transparenta som ett vänskap borde vara. ”
—Respekt!!!! Det är så vi växer.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 8th, 2009 at 5:03 e m Citera och svara denna kommentar
Michael G. Helders
Du säger att vi skall vända tillbaka till biblisk kristendom! tillbaka till våra rötter!
Då kommer ju automatiskt nästa fråga, vad är biblisk kristendom, vad är våra rötter?
En del dom menar att vi skall leva som de första kristna och sälja allt vi äger, lägga det vid våra ledares fötter, för att sen leva där vi har allt gemensamt, i någon form av kollektiv!
Detta är faktiskt NTs Församligsursprung! Hur förhåller du dig till detta?
Mvh Björn Jönsson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 8th, 2009 at 9:32 e m Citera och svara denna kommentar
Andy,
Fortfarande har jag ingen ANING om vari jag brustit i respekt mot dig ???
Här relaterar jag från en predikan och så får jag skäll !!! Dessutom en förkunnelse som vid det här laget borde vara rätt så välbekant för dig, då Lasse är din vän.
Det verkar lurt någonstans. Sorry om jag på något sätt gjort dig upprörd och trampat dig på någon tå.
Men jag har fortfarande INGEN aning om vad saken gäller. Sådana brösttoner brukar passa PINGSTPASTORER vill jag minnas !!
Du har ju min e-mejl-adress, så du kan ju skälla på
mig via mejl. Jag har varit borta hela dagen, först nu såg jag ditt kärleksfulla budskap.
Var välsignad i allt, broder. !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 8th, 2009 at 9:41 e m Citera och svara denna kommentar
Elisabeth:
Du missuppfattar totalt! Jag beskriver mitt och Lars Enarsons förhållande som inte har något med dig att göra! Jag skriver om det du nämner om hans undervisning och mitt förhållande till delar av det. Jag har då inte skällt på dig och är inte upprörd!
Jag är inte pingstpastor heller…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 8th, 2009 at 9:46 e m Citera och svara denna kommentar
Andy,
Nej, jag vet att du inte är pingstpastor…det var därför min förvåning var så stor över ”ljudnivån”.
Missförstånd ?
Ok…now I get really worried !
Bless you…anyhow !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 8th, 2009 at 9:50 e m Citera och svara denna kommentar
Förstår inte vad du menar Elisabeth och lämnar detta nu. ”Respekt” handlade om att jag respekterar Lars Enarson och han mig, trots våra olika ståndpunkter. Det handlade som sagt inte om dig!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 8th, 2009 at 9:51 e m Citera och svara denna kommentar
elisabeth
då har du nog inte varit i pingst på ett tag
jag tänker på pastorers ljudnivå
Beo (pingstvän och missionspastor)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 8th, 2009 at 10:16 e m Citera och svara denna kommentar
Andy,
Snälla du !! förlåt…det fattade jag inte alls !
Jag kände mig som en buse och det kan ju vara nyttigt ibland ?!
Javisst, respekt …MEN .. klartext. Jag älskar klartext. Blir så ledsen över luddigt prat.
Fortsatt välsignelse över ditt skrivande och din blogg. Nya dörrar ska öppnas.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 8th, 2009 at 10:24 e m Citera och svara denna kommentar
teo-log-en,
Jasså..! Har Pingst-pastorerna sänkt rösten ?
Visserligen vet jag att de har mikrofoner och så..men när det ”hettade till i anden” så blev det hög volym. Nu är det några år sedan förstås…
Snart ”hettar det till i anden”…ska du se, Beo. Håll i hatten! Då kommer du att ropa av fröjd. Spar inte på krutet !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 13th, 2009 at
[...] Aletheia var på E-veckan i Jönköping kunde man inte låta bli att dra den trendiga kopplingen mellan årets logga till den [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara