tisdag, mars 10th, 2009...8:00 f m
daVinci-koden, varför skapar den oro?
Många kristna blev konfronterade med påståenden om att kyrkan ljugit i nästan 2000 år, att det var först i och med ”daVinci-koden” en begriplig Jesus presenteras. Tankarna var inte nya, men det hade paketerats i en ny form i och med boken och filmen.
I maj kommer nästa filmprojekt, från boken Änglar och Demoner.
Aletheia tar i två delar upp dessa tjuvnyp och visar hur desinformation planterad framför näsan på en blir obekväm, om man sätter sin identitet i Kyrkan istället för i Jesus.

Först förvillas tankarna om Jesus, och sen Kyrkan…
men vi kan sova riktigt gott ändå!
Del 1
En av de största attackerna på kyrkan, kristendomen och de Messiastroende låg etta på bokförsäljningtoppen i flera månader. På pockettoppen hängde den i på förstaplatsen i över ett år när den kom. Det är Dan Browns bok daVinci-koden. Hollywood hakade på och filmatiserade den med Tom Hanks i huvudrollen, en av Hollywoods stora.

Boken låg etta på pockettoppen
i över ett år.
(Inte att förväxlas med detta verk,
som inte kunde låta bli att…
till mångas förtjusning.)
En kort sammanfattning
Boken kan sammanfattas i några omvälvande meningar:
-Jesus uppstod inte.
-Han var gift med Maria Magdalena.
-När Jesus dog, flydde hans gravida hustru till det som idag är Frankrike. Där födde hon en dotter och lade grunden till den till den merovingiska blodsätten.
-Kristendomen är en mansdominerad politisk rörelse.
-”Sanningen” har bevarats genom historien i ett hemligt sällskap, Prior of Sion, där bland annat Leonadro daVinci varit stormästare.
daVinvi-koden är en välskriven och spännande roman. Sida efter sida dras läsaren in i en konspiration och det blir svårare oh svårare att lägga ner boken. Dan Brown har skickligt flätat samman korrekta fakta med fantasi och legender, vilket gör den trovärdig och det blir svårt urskilja verkligheten. Flera vittnesbörd berättar hur personer vacklat och vet inte vad de skall tro längre när det gäller Jesus.
En av de intressanta trådarna i boken handlar just om den merovingiska blodsätten. För många är det första gången den presenteras för dem. Läsaren bekantas och vänjs under en stark känsloladdad läsning med denna släkt, som har producerat många av världens ledare utifrån det brittiska kungahuset. Bland annat President Bush och hans besegrade motståndare John Kerry härstammar båda två härifrån, liksom George Washington och, håll i hatten, Barak Obama. Boken hanterar skickligt symbolik från hemliga sällskap, som dessa ledare är aktiva inom, med rötter till bland annat Frimurarna och Bilderberger.

President Obama Hussein & President Bush: Blodsbröder?
Den merovingiksa ätten påstås, och ”bevisas” i boken, härstamma från Jesus och i förlängningen då med Israels Kung David. Den kallas även den 13:e ätten och styr världen efter sin agenda genom de många hemliga sällskap. Trams? Ja, det får var och en avgöra själv… men man skall inte glömma bort att besluten som tas i dessa kretsar görs efter deras övertygelse och tro, och påverkar oss i vårt samhälle.
Uddlös kritik
Ett av bokens mer spektakulära påståenden är att Messias inte uppstod. Jesus var en vanlig profet och inget mer. Sedan detta hävdats kan en ny påklädnad börja. Naturligtvis gör boken gör just detta. En ny degraderad Jesus tar plats i historien. En ny guide ges med vilken du kan finna din egen väg till Gud. Vad som är rätt för dig, det accepterar Gud!
Ett annat uppseendeväckande påstående är att Jesus var gift. Självfallet finns det inget som bekräftar detta i Bibeln. För att kunna styrka en sådan tanke avskriver bokens huvudpersoner den katolskt kanoniserade version av Bibeln och hävdar att det finns 80 skrifter till som röstades bort under kyrkomötet i Nicea, år 325 i vår tideräkning, av maktpolitiska skäl.
När detta fastslagits i boken presenteras de gnostiska evangelierna, som enligt Brown antyder att Jesus var gift med Maria Magdalena. Särskilt nämns Filippus-evangeliet som uppges innehålla dessa tankegångar.

”Love is in the air…” - NOT!
Dock kan ingen styrka vem som skrivit dokumentet och det kom i cirkulation först på trehundratalet, alltså nära 200 år efter Messias död och uppståndelse.
Det finns inget som styrker att kyrkomötet i Nicea diskuterade de gnostiska evangelierna eller något som berörde kanoniseringen.
Tjugo beslut fattades vid Nicea och innehållet i dem finns bevarade. Inte ett enda av dem refererar till något utfärdande kring kanoniseringen.
Det vi idag kallar Nya Testamentet var redan så gott som fastställt av den andra generationen från den första församlingen, den som Jesus själv låg till grunden för i Jerusalem. Redan tidigt började det emellertid cirkulera andra brev där författare använde apostlarnas namn. Paulus hade erfarit detta.
Till församlingen i Tessalonikien skrev han att de inte skulle
”tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss…”
Paulus uppmanade församlingarna att ha rätt grund och utgångspunkt för att identifiera och känna igen Messias. Till församlingen i Korint skrev han:
”… Jag vill påminna er om evangeliet… om orden som jag predikade för er… jag meddelade er det allra viktigaste, vad jag själv hade tagit emot, att Kristus dog för våra synder enligt Skrifterna, att han blev begravd, att han uppstod på tredje dagen enligt Skrifterna…”
Rätt grund
För att få grepp om situationen gjordes under andra århundradet en sammanställning av de rätta breven och böckerna, då många falska dokument spreds i den skingrade församlingen, som tvingats lämna Jerusalem. I denna sammanställning som finns bevarad i fragmentisk form finns 23 av de 27 böckerna i Nya Testamentet bekräftade.
Alla dessa 27 böcker är skrivna av ögonvittnen som känt Jesus eller av personer som levt nära apostlarna. De hänvisar och refererar ofta till varandra. De har gott om referenser till både existerande platser samt arkeologiskt bekräftade fynd.
De 80 skrifterna som Dan Brown hänvisar till i daVinci-koden, är inte i något fall författade av ögonvittnen. Det finns inga referenser till platser, floder eller berg. Det tidigaste dokumentet är daterat till mitten på 200-talet. De kan inte styrkas av auktoritativa dokument vare sig före eller under tiden för Jesu tid i Israel och saknar därför trovärdighet.
Framför allt inte i jämförelse med den överväldigande mängd profetior som stämmer in på Messias, från Mose, Profeterna och Psalmerna. Något den uppståndne Messias själv lägger stor vikt vid när han samtalar med några osäkra män på en vandring till Emmaus:
”Och han sade till dem: ”Detta är vad jag sade till er, medan jag ännu var hos er: Allt måste uppfyllas som är skrivet om mig i Mose lag, hos profeterna och i psalmerna.”
Med rätt utgångspunkt och perspektiv behöver vi inte göra annat än låta oss bli underhållna av en spännande berättelse, om vi väljer läsa eller se filmen.
Vart väljer vi att ha våra rötter. I kyrkans mäns Tradition, eller i Guds Ord.
Alla osanningar behöver inte oroa. Kom ihåg Jesu egna ord till dåtidens religiösa skeptiker:
”Om ni trodde på Mose, skulle ni tro på mig, ty om mig har han skrivit”.
Vi kan även se hur Paulus resonerade i sin grund då han definierar och bekräftar sin Frälsare:
”Att Kristus dog för våra synder enligt Skrifterna, att han blev begravd, att han uppstod på tredje dagen enligt Skrifterna…”
-Fredrik











37 kommentarer
mars 10th, 2009 at 8:30 f m Citera och svara denna kommentar
Guds frid.
Ja, vad ska man säga. Jo, jag vet, Halleluja för att att det finns en Gud och att sanningen segrar till sist. Vet inte om jag är helt ute och cyklar nu men jag får känslan av att det finns en stor likhet i det du skriver om och rkk (romersk katolska kyrkan), alltså att de du beskriver i din text och rkk teologi snurrar till saker ordentligt. Vilket de också gör. Men Gud vare tack, att Han genom sin stora nåd har gett oss Hans ord ”som våra fötters lykta och ett ljus på vår stig” och inte en massa konstiga traditioner, spektakel och Dan Brown teorier som måttstock för vår tro och frälsning.
Fortsätt ditt goda arbete Fredrik:).
Guds frid.
Mvh Magnus Flodin
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 10th, 2009 at 8:50 f m Citera och svara denna kommentar
Fredrik
Det var en fin genomgång!
De som önskar gå ännu djupare in kan läsa denna fina bok (gratis- pdf- Seth Erlandsson, en av Folkbibeln’s översättare): http://www.logosmappen.net/uppbyggelse/bocker/urtidskrifter/davincikoden.pdf
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 10th, 2009 at 9:46 f m Citera och svara denna kommentar
Tack för genomgången. Har inte läst någon av böckerna eller sett första filmen. Andra filmen (änglar och demoner) har givetvis väckt mitt intresse pga Vatikanens höga rop.
Efter att ha sett kanal 1′s program igår om Fader O Gradys övergrepp på barn, ner till några månader gamla, och Kyrkans enträgna arbete att mörka, är inga konspirationsteorier v.g. denna mörkrets organisation uteslutna.
Man räknar med att ca 500 präster är pedofiler bara i nordamerika och att ca 10 procent som går Kyrkans prästutbildning har dessa böjelser (eller får av celibatet). Alla försök att få klarhet i problemet motarbetas av Kyrkan.
Istället för att samarbeta med Amerikanskt rättsväsende måste man begära domstolsbeslut (subpoena) för att få ut information om pedofilärenden inom Kyrkan.
När några av O’Gradys våldtagna barn åkte till Vatikanen för att tala ut om det inträffade vägrade de släppa in dem.
Alltså; ”Jesu ställföreträdare” vägrade tala med sina sargade får!!!!! De fick vända gråtandes därifrån.
Om denne man sannerligen representerar Kristus på denna jord skulle jag inte vilja ha något med Kristus att göra.
Tack gode Gud att så inte är fallet.
Få program får mig att gråta men, när dessa familjer satt i soffan och berättade hur denna Präst våldtagit deras 5 åriga dotter eller 9 åriga son, grät jag.
Förlåt Fredrik, det var lite off topic.
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 10th, 2009 at 10:37 f m Citera och svara denna kommentar
Magnus,
”Men Gud vare tack, att Han genom sin stora nåd har gett oss Hans ord “som våra fötters lykta och ett ljus på vår stig” och inte en massa konstiga traditioner, spektakel och Dan Brown teorier som måttstock för vår tro och frälsning.”
—Ja, varför göra det svårt och förvirrande. Det roliga i det hela är att Dan Brown oxå har så mycket rätt i sin bok…
Michael G. Helders,
”Det var en fin genomgång!”
—Tackar. Ja, Seth gör ett bra jobb som jag uppfattar det.
MTC,
”Förlåt Fredrik, det var lite off topic.”
— Men ändå inte…
citat ur bloggposten:
”En ny degraderad Jesus tar plats i historien. En ny guide ges med vilken du kan finna din egen väg till Gud. Vad som är rätt för dig, det accepterar Gud!”
—Har man ersatt församlingen som prästadöme och avskild nation med ett nytt odefinierbart prästadöme (enligt skriften) där man förbjuds en av de finaste och nästan första ”buden” att föröka sig så… ja, jag lämnar det där…
”När några av O’Gradys våldtagna barn åkte till Vatikanen för att tala ut om det inträffade vägrade de släppa in dem.”
—De kanske inte hade kontakter eller kontanter så de kunde köpa biljetter till en sådan träff…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 10th, 2009 at 10:58 f m Citera och svara denna kommentar
”—De kanske inte hade kontakter eller kontanter så de kunde köpa biljetter till en sådan träff…”
Jag har ju inte precis gjort mig känd för min positiva inställning till Vatikanen men, när dessa av en präst våldtagna män, kvinnor och anhöriga gråtandes avvisades från att träffa Vatikanens representanter brast det för mig.
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 10th, 2009 at 2:32 e m Citera och svara denna kommentar
”Läsaren bekantas och vänjs under en stark känsloladdad läsning med denna släkt, som har producerat många av världens ledare utifrån det brittiska kungahuset. Bland annat President Bush och hans besegrade motståndare John Kerry härstammar båda två härifrån, liksom George Washington och, håll i hatten, Barak Obama.”
Källor, tack?
Kanske för mycket att begära för en så fantasifull och komisk text som denna.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 10th, 2009 at 2:54 e m Citera och svara denna kommentar
I ärlighetens namn måste jag säga, att jag har aldrig läst denna bok eller ens sett den på film.
Flyktigt har vissa delar nått mina öron…men aldrig brytt mig närmare.
Tills nu. Det är bra att du, Fredrik, tar tag i detta byke och låter det möta sanningen.
Det är ju helt fruktansvärt med all denna pedofili inom RKK. Man äcklas i hela sin varelse.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 10th, 2009 at 3:17 e m Citera och svara denna kommentar
Man ska kanske vara lite försiktig att döma ut RKK för pedofili. I mitt själavård arbete så har jag lärt mig förstå att det förekommer mycket inom frikyrkan också!
Läste också nån statistik för 3-4 år sedan- om vilka områden var det förekommer mest incest i landet, och intressant nog var hela ”bibel bältet” överrepresenterande.
Efter va jag förstår är frikyrkan lika duktig på att sopa sådana saker under mattan som RKK, åtminstone när det kommer till de som växte upp under 60,70 och 80 talet.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 10th, 2009 at 3:39 e m Citera och svara denna kommentar
Under de 4 år som du varit verksam i kristna kretsar tycks du ha mött pedofili i frikyrkan ??!
Förunderliga tider…under alla de år jag varit frälst,
har jag aldrig hört talas om sånt inom frikyrkan.
Märkligt, men såg på nätet (den gångna veckan ) att de undersökningar som gjorts i USA är det mormoner och kristna som surfar mest på porrsajterna !! Nog ser man apostasia allt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 10th, 2009 at 3:43 e m Citera och svara denna kommentar
Tack för intressant inlägg!
Det är därför det står i Uppenbarelseboken:
4 Och jag hörde en annan röst från himlen säga: ”Gå ut från henne, mitt folk, så att ni inte tar del i hennes synder och drabbas av hennes plågor.”
Upp.18: 4.
”18 Här gäller det att vara vis. Den som har förstånd må räkna ut vilddjurets tal, ty det är en människas tal. Och dess tal är sexhundrasextiosex.”
Upp.13: 18.
Hälsar
ChiMo
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 10th, 2009 at 4:55 e m Citera och svara denna kommentar
Elisabeth:
Nu hade jag (tillsammans med min fru) ett själavård prosjekt ”Kefas Råd & Själavård” var vi gav människor ifrån hela landet själavård genom emajl och telefon, vilket gav en tydligare bild.
Men även här i Skåne, har jag åtminstone stött på en 10 talls fall av incest/pedofili inom kyrkan.
En av orsakerna till att jag slutade ge själavård hade enkelt med att göra att jag är inte tillräcklig mogen i Kristus för att bemöta den här form av problematik….
Det för mig intressanta var att Maranata och Pingst var de två samfund var jag har sätt sådant här förekomma mest, men även stött på fall inom andra samfund som trosrörelsen och EFS.
Ormen tar sig in i paradiset- oavsett var paradiset ligger nånstans!
Lagiskheten tror jag själv är orsaken till att sådant här förekommer inom religiösa rörelser, genom lagen för synden liv- och alla slags begär väcks hos människan (om man inte låter nåden komma och ge liv)!
Men det är svåra frågor…hade en pedofil kommit till mig för att bikta sig- så hade jag inte angivit honom till polisen- utan istället pekat på den han borde frukta mest- Gud(!), visa versa om en som är utsatt för pedofili- så går jag endast till polisen om personen ifråga önskar hjälp med detta.
För mig är inte det att sopa under mattan. Om pedofilen omvänder sig- så tror jag omvändelsens frukt blir att han själv anger sig till polisen (vilket jag också har sätt liknande fall av)…medan den som är utsatt för pedofili- så är ju upprättelsen i Kristus det viktigaste, och vägen dit kan se olika ut.
- Tycker det är skillnad på mitt perspektiv och RKK’s perspektiv i detta fall. Jag anser man ska mana till omvändelse- vilket också kräver ansvar för ens gärningar, något RKK tydligen inte har gjort i detta fall(en).
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 10th, 2009 at 5:10 e m Citera och svara denna kommentar
Michael G. Helders/Elisabeth:
Nog stöter vi på sexuell omoral och pedofiler i alla sammanhang. Frikyrkan är inget undantag! Vad som gjorde mig SÅ illa berörd var hur man så påtagligt och ogenerat motarbetade alla försök att gå till botten med det som hänt.
Hade O Gradyrättegångarna hänt på 00 – 70 talet hade man kanske förväntat sig detta. Men, inte på 90 talet / 2000 talet!!!!
Jag har svårt att tro att något annat samfund inte ens släppt in de våldtagna personer som kom till ”huvudkontoret” för att söka hjälp.
mvh
D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 10th, 2009 at 5:16 e m Citera och svara denna kommentar
MTC,
Är du säker på att Pelle Hörnmark inte skulle köra en variant på det som hände i höstas?
”De är oskyldiga till det de anklagas för”, sa Pelle då.
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=157352
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 10th, 2009 at 5:30 e m Citera och svara denna kommentar
Michael G. Helders,
”Ormen tar sig in i paradiset- oavsett var paradiset ligger nånstans!”
—Träffande… nog tror jag denna problematik finns överallt, i alla kyrkofamiljer.
—Och visst är det den klumpiga hanteringen som så träffande Dan Brown raljerar med i sin bok daVinci-koden. Och tydligen var inte den sista versen sjungen än.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 10th, 2009 at 5:34 e m Citera och svara denna kommentar
ChiMo,
“Gå ut från henne, mitt folk, så att ni inte tar del i hennes synder och drabbas av hennes plågor.”
—Som Michael G. Helders skrev, ”ormen tar sig in i alla paradis…” Därför är det bra att vara lyhörd och lämna när Herren kallar.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 10th, 2009 at 5:39 e m Citera och svara denna kommentar
MTC,
Jag har svårt att tro att något annat samfund inte ens släppt in de våldtagna personer som kom till “huvudkontoret” för att söka hjälp.”
—Hope not!!! Men förut fick man ju ställa sig inför alla och be om ursäkt om någon form av ”otukt” hade begåtts…
Men där har vi ju kommit en bra bit på väg… (nu pratar jag inte direkt om pedofili kanske…)
Haggaj,
Knivig sits….
elisabeth,
”Tills nu. Det är bra att du, Fredrik, tar tag i detta byke och låter det möta sanningen.”
—Det är ju skillnad på sak här, även om många inte ser det. Det är ju de mänskliga traditionerna som får problem och inte Jesus.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 10th, 2009 at 5:46 e m Citera och svara denna kommentar
MTC och Michael G.Helders,
Jag har tydligen levt i en luftbubbla…som inte trodde detta var såå utbrett …
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 11th, 2009 at 5:07 f m Citera och svara denna kommentar
Michael G. Helders skrev: ”10 talls fall av incest/pedofili inom kyrkan.” och ”Lagiskheten tror jag själv är orsaken till att sådant här förekommer inom religiösa rörelser,”
Bra att du tar upp detta. Det kanske kan bevara någon mot högmodets fall. Om man kallar det ”lagiskhet” beror väl på vad man menar med den termen. Framför allt tror jag man blir blind och mottaglig för grova frestelser när man inbillar sig vara ”god”. Jesus sade ju om Fariseerna att de var ”vitmenade gravar” fulla av förruttnelse inuti. Det finns ingen anledning att tro att våra dagars fariseer skulle vara mindre ruttna inuti.
Sedan tillkommer väl den andliga aspekten av detta. Vi vet att Den Helige Ande ger gåvor så att de kan bli till nytta. Det finns all anledning att tro att de onda andemakterna arbetar efter samma princip. Alltså att frestelserna och blindheten blir som störst där synden kan göra maximal skada.
En Pastor eller Fader har uppdraget att visa på Gud och vara Hans representant. Genom incest/pedofili drabbas stora grupper, familjer, församlingar av följderna av denna synd. Sikten på Gud skyms för många.
Att utplånandet av familjen och den kristna gemenskapen står på de onda andemakternas program behöver vi väl inte tvivla på.
Personligen är jag rädd att problemet är större än statistiken visar. Det finns ett stort mörkertal här. Men kanske vi inte heller bör glömma att det faktiskt finns en hel del falska beskyllningar. Även dessa splittrar familjer, grupper och församlingar.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 11th, 2009 at 10:40 f m Citera och svara denna kommentar
För att delvis återvända till ämnet…
Jag reagerar lite att du (i själva bloggen) försvarar dig (oss, kristendomen…) mot da vici koden genom att retirera från kyrkan till skriften. Typisk Svensk Lutheransk hållning tycker jag och visst finns det en tydlig poäng med det, skriften är källan och grunden för vår tro. Men det finns ett dilemma skriften måste alltid tolkas, det måste alla skrifter och allt tal. För det mesta är det självklart för oss hur tolkningen skall gå till men när det gäller bibeln gör tidsavståndet att det blir en del problem. För att inte hamna i en helt subjektiv/liberal tolkning behöver vi den kyrkliga traditionen som tolkningsnyckel. Här finns det givetvis ett visst utrymme (olika kyrkliga traditioner) men kyrkan är ändå oerhört viktig både som gemenskap för de troende och som bärare av traditionen. I detta fall tycker jag RKK har en tydlig poäng, utan att för den skull hålla med om alla idéer och halvgamla traditioner.
För övrigt kan jag inte riktigt låta bli att kommentera MTC:s påstående: ”Man räknar med att ca 500 präster är pedofiler bara i nordamerika och att ca 10 procent som går Kyrkans prästutbildning har dessa böjelser (eller får av celibatet).” Om man inte redan har problem med pedofili så lär man nog inte få det av celibat, däremot kanske man söker celibat om man inser att man har sådana problem.
På samma ämne säger Fredrik: ”—Har man ersatt församlingen som prästadöme och avskild nation med ett nytt odefinierbart prästadöme (enligt skriften) där man förbjuds en av de finaste och nästan första “buden” att föröka sig så… ja, jag lämnar det där…” Det är tydligt i skriften att gifta sig är det normala men samtidigt visar NT att celibatet är en möjlighet för vissa. Paulus menar ju till och med att alla borde göra som han och avstå från att gifta sig.
Vill bara balansera en del uttalanden som jag inte kan låta stå oemotsagda. Annars var det egentligen det första som jag tyckte var det viktigaste. Skriften allena i all ära men vi måste ha tolkningsnycklar för att förstå den på ett vettigt sätt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 11th, 2009 at 11:11 f m Citera och svara denna kommentar
PJ,
SVT 1 kommer idag kl.14.20 att visa en amerikansk dokumentär som belyser RKK:s värderingsnormer.
Den katolska kyrkan i USA har ju ofta skakats av pedofilskandaler. Denna dokumentär visar kanske bara ETT av dessa…
Vad som var helt otänkbart inom frikyrkan för ett tjugo-tal år sedan, har katolicismen möjliggjort med sina avlatsbrev. Pedofili kan därför försiggå inom kyrkans väggar…De män som blir ertappade flyttas bara till en annan kyrka…för att där fortsätta..
Skriften bör självklart vara utslagsgivande för att rättvist bemöta både brottsling och offer,
någon annan tolkningsnyckel vore att ge efter för ett slappt och osunt samhälle.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 11th, 2009 at 2:28 e m Citera och svara denna kommentar
PJ,
Tack för ett bra inlägg.
” Jag reagerar lite att du (i själva bloggen) försvarar dig (oss, kristendomen…) mot da vici koden genom att retirera från kyrkan till skriften.”
—Ja, precis så. Kyrkans historia har även ett annat namn, Traditionen. Jag särar på Traditionen från Skriften, vare sig det är Katorlskt eller Lutherskt. Det finns mycket att hämta från båda hållen, men det går i min mening inte att jämställa… då det just är… tradition.
” Men det finns ett dilemma skriften måste alltid tolkas, det måste alla skrifter och allt tal.”
—Visst är det helt korrekt. Men min poäng med daVinci-kodeninlägget är att boken just attackerar mycket av den katolska traditionen, som just kommer av det tolkningsföreträdet. Det finns säkerligen lika mycket knas i den Lutherska traditionen. Vi vet ju att även Jesus attackerade den Judiska traditionen.
” I detta fall tycker jag RKK har en tydlig poäng…”
—Ja den är väl oerhört tydlig
”Paulus menar ju till och med att alla borde göra som han och avstå från att gifta sig.”
—Ja det är precis så. Paulus uppmuntrar det, men han är noga med att det inte är enligt skriften utan att det är hans egen känsla och åsikt.
”Vill bara balansera en del uttalanden som jag inte kan låta stå oemotsagda.”
— Tack PJ!
”Skriften allena i all ära men vi måste ha tolkningsnycklar för att förstå den på ett vettigt sätt.”
—Ja, då är vi tillbaka på ruta GÅ! Vem har det ”rätta” tolkningsföreträdet…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 11th, 2009 at 2:39 e m Citera och svara denna kommentar
elisabeth,
”Skriften bör självklart vara utslagsgivande för att rättvist bemöta………”
—här vill jag fylla i: …tolkning av andra bibelställen!
Exempelvis Silas i boken. En Opus Dei munk som lever i celibat.
Nu behöver det ju inte vara fel att inte gifta sig. Det kan finnas olika rimliga och sunda anledningar i individuella fall.
Men att ta Paulus ”eget personliga tips” till att göra det till en andlig ”Lag”, jämställd med Guds egna undervisning på området, och hävda att det skulle vara just från Gud, är enligt min mening att ta det ett steg för långt…
Det blir hög risk att det nog kan bli osund frukt i längden… just för att man gör det andligt och från Gud, när det inte är det.
När Silas då attackeras i boken, kan många tro att det är Skriften som attackeras och Jesus får dåligt rykte, när det egentligen inte handlar om Honom ett dugg…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 11th, 2009 at 3:32 e m Citera och svara denna kommentar
Elisabeth
För det första hoppas jag att du inte tror att jag försvara pedofili eller kyrkans (vilket samfund det nu må vara) slapphet att ta itu med sådana problem på ett bra sätt.
Förövrigt visar följande citat ”Skriften bör självklart vara utslagsgivande för att rättvist bemöta både brottsling och offer,
någon annan tolkningsnyckel vore att ge efter för ett slappt och osunt samhälle.” att du inte förstått riktigt vad jag var ute efter. Vi kommer inte undan tolkningsbehovet det går inte att säga att skriften är det enda vi behöver. Det behöver inte betyda att vi ger efter eller anpassar oss till samhället. När jag talar om att tolka skriften i enlighet med kyrkans (och då menar jag den allmänneliga/värdsvida) tradition så handlar det om snarare om ett sätt att undvika liberaliseringen och subjektiviseringen av teologin och kyrkan. Det skulle inte uppfattas som ett försvar av alla RKK:s traditioner.
”Skriften allena i all ära men vi måste ha tolkningsnycklar för att förstå den på ett vettigt sätt.”
Fredrik: —Ja, då är vi tillbaka på ruta GÅ! Vem har det ”rätta” tolkningsföreträdet… Alltid ett problem att inte hamna i ett cirkelargument här men frågan är om det inte blir mer komplicerat i teorin än i praktiken. Borde det inte kunna finnas en växelverkan mellan skriften och traditionen. Där traditionen som överförts från kristen till kristen och är nödvändig för att förstå skriften samtidigt som skriften kan kritisera traditionen och emellanåt rensa den från skräp som den samlat på sig längst vägen.
Det är i alla fall mitt försök att undvika både det stock konservativa och det tok liberala diket. Inte så lätt men viktigt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 11th, 2009 at 3:42 e m Citera och svara denna kommentar
PJ skrev: ”Paulus menar ju till och med att alla borde göra som han och avstå från att gifta sig.”
Då får man väl läsa sammanhanget ordentligt selektivt. Huvudtemat är ju att ”för att undgå otuktssynder må var man hava sin egen hustru”. Verbet som användes betyder ”att hålla sig till” eller ”att vara sammanbunden med” eller ”hålla fast”.
Vidare påpekar Paulus att det finns faror ” Dragen eder icke undan från varandra, om icke möjligen, med bådas samtycke, till en tid, för att I skolen hava ledighet till bönen. Kommen sedan åter tillsammans, så att Satan icke frestar eder, då I nu icke kunnen leva återhållsamt.”
Hela kapitlet har ju just temat att man och hustru behöver varandra för att undvika synd. Det blir skevt om man gör celibat till huvudtemat.
Vidare skrev du: ”Om man inte redan har problem med pedofili så lär man nog inte få det av celibat,”
När testosteronhalten stiger och festelsen tilltager blir risken att man tager vad man haver. Och barn är ofta lättare att ”taga” än vuxna. Och så kan man hoppas att det förblir en hemlighet…. Enligt sexvetarna är pedofili starkt förslavande. Faller man en gång sitter man oftast fast.
Vidare skrev du: ”däremot kanske man söker celibat om man inser att man har sådana problem.”
Jag känner igen denna omvända motivering från den tiden när tobaksbolagen fajtade för att hålla skadorna av rökning hemliga. Man sade att ”det kanske är så att människor som får sjukdom-X hör till en typ som också har en lifestyle där de börjar röka”.
Enligt vittnesbörd inser så gott som ingen att denne har ”sådana problem” innan övergreppet skett.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 11th, 2009 at 3:55 e m Citera och svara denna kommentar
PJ,
”…växelverkan mellan skriften och traditionen. Där traditionen som överförts från kristen till kristen och är nödvändig för att förstå skriften …Det är i alla fall mitt försök att undvika både det stock konservativa och det tok liberala diket. Inte så lätt men viktigt.”
—Där tradition överförts mellan en ”missionare till en annan”, en ”katolik till en annan”, en ”metodist till en annan” osv, tror jag personligen att det snarare är så man kan förstå den strömningens/samfundets/sektionens beteende och agerande, eller tolkningsföreträde.
Inte nödvändigtvis skriften, då man sällan är överrens kyrkofamiljerna emellan.
Ofta är det just att man inte kan enas över Jesus i Bibeln, utan det är traditionerna som sätter käppar i hjulen.
—Jag tror dessverre inte det blir lättare med tiden heller, om man ser på dagens ”enhets”-utveckling. Den som inte håller med i det NYA och SENASTE, åker ut och svartmålas… Inget nytt under solen mao, tyvärr. Man har bara bytt tradition att enas kring.
Jag tror att det ligger på var och en, varje enskild individ att välja vilken tradition/tolkningssyn man vill ha…
—Naturligtvis är det en viktig fråga… och för att knyta åter till inlägget… i och med daVinci-koden vart det ju den katolska traditionen som ”utsattes”… men de personer utanför den traditionen och kyrkan blev ju inte så hårt utsatt då deras identitet inte sitter i deras väggar, så att säga.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 11th, 2009 at 4:58 e m Citera och svara denna kommentar
PC,
nej, nej…jag trodde inte för en sekund att du försvarar pedofili. Jag tänkte enbart på de BUDORD Gud gett oss och Hans levnadsregler.
Då nu inte RKK har den ambitionen att vilja föra fram Guds budskap i detta ämne, så famlar den det berör vilse. Både han som UTFÖR dådet (han behöver få veta att det är synd) och offret som behöver tas hand om.
Kontentan ÄR att RKK har lagt på BÖRDOR på män och kvinnor att leva i kyskhet och förbjudit giftermål….vilket är HELT emot Guds syn på familjelivet…Gud har inget emot sex inom äktenskapet ! RKK gjorde sex-lusten till något så fruktansvärt fult och avskyvärt, så giftermål förbjöds. Kvinnor : in i kloster med er!! Män ut i Kyrkorna med er !! Vad blev resultatet ??
Ja, inmurade foster i klosterväggarna, män som bär sig åt som djur mot småpojkar !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 11th, 2009 at 9:35 e m Citera och svara denna kommentar
Ok då är jag med, jag kan också tycka att det är lite synd att man måste leva i celibat för att var präst i RKK. Det kan ju inte vara allas gåva… Samtidigt har jag mycket svårt att se det omedelbara sambandet mellan celibat och pedofili. Det finns ju goda kristna protestanter som inte hittar någon att leva med och därför tvingas leva i celibat. Ibland leder det väll till lite dubbel moral men att man bara skulle ta vad man får för att man blir så himla desperat det kan jag inte riktigt köpa. Som man kan jag känna att den tanken är lite förnedrande. Som att vi skulle vara tvungna att gifta oss för att inte bli testosteron fyllda pedofilbomber…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 11th, 2009 at 10:11 e m Citera och svara denna kommentar
Tack Fredrik för detta förtydligande av boken/filmen daVinci-koden!
Det är oroande att så många blir lurade av falska läror av detta slag. När jag själv såg filmen, slogs jag av hur farligt det är att inte veta vad det egentligen står i Skriften, man kan lätt bli förd bakom ljuset med sådana här framställningar av Jesus o s v.
En parentes: Kanske ni på Aletheia kan tänka er att skriva något om frimurarna, tempelriddarna och liknande ordnar? Det skulle vara intressant och fler behöver varnas, för att inte gå på sånt´.
Fredrik:
Att boken/filmen är grundad bl a på påståendet att Jesus aldrig skulle ha uppstått..!
..vilket Bibeln säger att han gjorde.
I 1 Kor kapitel 15 står det om Kristi uppståndelse..och i vers 17 ”Men om Kristus inte har uppstått,då är er tro meningslös och ni är ännu kvar i era synder.” – Detta är ju vad Satan vill, att vi INTE skall tro det sanna evangeliet, om Jesu död och uppståndelse för vår frälsning, SÅ ATT TRON BLIR MENINGSLÖS OCH VI BLIR KVAR I VÅRA SYNDER!
För dig som är ny i tron:
Håll dig till det som står i Skriften, om det som frälste dig, och överge det inte genom att ta till dig falska läror!
Vi kan läsa i Skriften om falska lärare, som träder fram:
2 Petr 2:1-2 ”Men det fanns också falska profeter bland folket, liksom det bland er kommer att finnas falska lärare som smyger in förödande läror. De skall till och med förneka den Herre som har friköpt dem och drar så plötsligt fördärv över sig. Många skall följa dem i deras utsvävningar, och för deras skull kommer sanningens väg att smädas.”
Förmaning till trohet i Kristi budskap: 2 Joh vers 7
”Ty många bedragare har gått ut i världen, och de bekänner inte att Jesus är Kristus (Messias/den smorde), som kommit i köttet. En sådan är bedragaren, antikrist.”
och vers 9-11
”Den som inte förblir i Kristi lära utan går utöver den, han har inte Gud. Den som förblir i hans lära har både Fadern och Sonen. Om därför någon kommer till er och inte för med sig denna lära, så skall ni inte ta emot honom i ert hem eller hälsa honom välkommen. Den som välkomnar en sådan gör sig medskyldig till hans onda gärningar.”
/chanan
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 12th, 2009 at 4:55 f m Citera och svara denna kommentar
PJ skrev : ”jag kan också tycka att det är lite synd att man måste leva i celibat för att var präst i RKK. Det kan ju inte vara allas gåva”
Visst är det ”synd”. Om det vore ett frivilligt val vore det ju annorlunda. Här i Kenya finns det en ”utbrytargrupp” ur RKK som accepterar gifta präster. Vidare var det förr så att ungefär 25% av de vita präster som sändes ut från Europa, för tjänst i missionen, hoppade av och gifte sig med afrikanskor.
Jag kan tänka mej att de som genuint vill vara präster och kanske passar bra för det accepterar det påtvingade celibatet som ett nödvändigt ont för att sedan upptäcka att det inte lyckas.
I Holland var det inte ovanligt att prästens hushållerska hade flera barn, trots att hon inte hade en make
) Men prästen förlät henne och hjälpte till med barnens uppfostran.
Vidare: ”Det finns ju goda kristna protestanter som inte hittar någon att leva med och därför tvingas leva i celibat.”
Även om jag är litet grand fundersam över formuleringen ”goda kristna protestanter” och hellre kanske bara skulle säga ”kristna” så förstår jag vad du menar. Och visst finns det de som ”tvingas” av livförhållandet att förbli ensamma, men en icke ringa del förspelar sina möjligheter i ungdomens tid och rostar fast i egocentriska vanor som sedan står i vägen för ett sammansmältande av två individer.
Den största delen av dem som ”drabbas” var väl de som blir änkor / änklingar. I sammanhanget talar Paulus om att en ny relation kommer att bli problematisk. Och i praktiken kan vi ju se att han har fullständigt rätt. Ett svårt val! Och glöm inte att detta drabbar 50% av oss förr eller senare.
Och i nutiden drabbar den cancer som heter sklismässa någonstans mellan 30% och 50% av alla äktenskap. Då har vi inte räknat med brustna samboskap.
Incest med icke biologiska barn är många gånger vanligare än med egna biologiska barn. Både om man är ingift styvfader och om man är ledare för barn och ungdomsgruppen. Oavsett vilken trosriktning man anhänger.
Paulus varningar bör vi ta med största allvar. Det tycks mig att vägen som heter ”kyskhet” är mycket smal och att den har stora diken på båda sidor och att vägkanterna är ordentligt slippriga.
Inte undar på att detta hör till de mest impopulära budskapen i Guds ord.
För att anknyta till ämnet ….. Det är ju ganska attraktivt att fantisera ihop att Jesus hade en sexuell relation till Maria Magdalena. Kanske ännu mera så eftersom man antar att hon tidigare var prostituerad. Man kan alltså ursäkta en hel del egna eskapader om detta vore sant. Vilket det inte är.
Synden är inte ett informationsproblem, den är ett viljeproblem.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 12th, 2009 at 5:21 f m Citera och svara denna kommentar
Fredrik, du skrev ”Dan Brown har skickligt flätat samman korrekta fakta med fantasi och legender, vilket gör den trovärdig och det blir svårt urskilja verkligheten”
I Holland finns det ett ordstäv som säger: En halv sanning är lika bra som en hel lögn!
Fast det visar på ett missförstånd som vi tydligen alla har innan vi genomgrundat saken. Vi tror instinktivt att ju mer sanning det finns i ett påstående, desto mindre lögn är det.
Men jag skulle vilja påstå att ju mer en falsk sedel liknar den äkta varan, desto större lögn är det. Och även om inte ens sedeltryckeriets experter skulle kunna skilja den från äkta vara så förblir det ändå en lögn.
En trovärdig historia med 99.999% ”sanna” fakta, och som ändå leder till falska slutsatser är en närmast perfekt lögn. Lögn, från ordet ”pseudo”, betyder ju något som utger sig för att vara men inte är.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 12th, 2009 at 9:01 f m Citera och svara denna kommentar
PJ
”Samtidigt har jag mycket svårt att se det omedelbara sambandet mellan celibat och pedofili.”
—Det finns nog en hel del mekanismer ”at work” här… och inte enbart att man inte är gift… jag vet att exempelvis i en viss region där en god vän till mig arbetar inom tingsrätten så bär pingstvänner en överväldigande majoritet i pedofilfallen…
Om det nu är så att RKKs präster, som vissa hävdar, är den största grupperingen av pedofiler så är det trist.
”Det finns ju goda kristna protestanter som inte hittar någon att leva med och därför tvingas leva i celibat… Som att vi skulle vara tvungna att gifta oss för att inte bli testosteron fyllda pedofilbomber ”
—Jag ser vad du menar, men tror tyvärr resonemangen gått lite åt olika håll. Det är en sak att man inte hittat någon att leva med, och att vara tvingad att välja bort äktenskapet för att tjäna Gud.
Jag håller med dig i dina kloka ord: ”Det kan ju inte vara allas gåva…”
chanan,
”Det är oroande att så många blir lurade av falska läror av detta slag. När jag själv såg filmen, slogs jag av hur farligt det är att inte veta vad det egentligen står i Skriften, man kan lätt bli förd bakom ljuset med sådana här framställningar av Jesus o s v.”
—Jag kommer ihåg när boken var som hetast och jag såg en kille som satt på en bänk och väntade på ett tåg. Jag gick upp till honom och frågade om boken var bra. Han talade i nästan ett andfått tillstånd och var helt exalterad. Han visste inte om det var för att han ”änltligen” hade avslöjat kyrkan, eller att han fått en begriplig Jesus… Bibeln hade han aldrig läst…
”vilket Bibeln säger att han gjorde.”
—Amen på det!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 12th, 2009 at 9:01 f m Citera och svara denna kommentar
Kamau Mweru,
”Men jag skulle vilja påstå att ju mer en falsk sedel liknar den äkta varan, desto större lögn är det.”
—Good Point!
” En trovärdig historia med 99.999% “sanna” fakta, och som ändå leder till falska slutsatser är en närmast perfekt lögn. Lögn…”
— Sen räcker det ju med 25% lögn för att ha fått oss i den skiten vi sitter i idag… (hint: Ormen och Eva) Den var alltså inte så särskilt otydligt, men vi föll platt ändå…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 12th, 2009 at 11:27 f m Citera och svara denna kommentar
Kära bröder och systrar, det är dags att vakna. Pedofili och RSA (Ritual Satanic Abuse) är betydligt vanligare än vad vi får reda på i media. Det pågår en enorm mörkläggning av statistik och rapporter, i USA, i England, i Belgien, i Sydafrika m.fl. länder.. Är det någon som minns skandalerna på Jersey och i Belgien där locken lades på precis då härvorna skulle nystas upp?
Något som Fredrik nämner i sin text men som inte tas upp i kommentarerna är den merovingiska blodsätten och illuminaterna. På bilden som Fredrik valt figurerar de båda (gravt kriminella) presidenterna under ett fönster som med sin sol- och musselskalsliknande form antagligen inte är valt av en slump.
Tillåt mig posta en dokumentär som går igenom några av grunderna i världsbedrägeriet:
http://www.esoterictube.com/the-illuminati-volume-1.html
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 12th, 2009 at 12:18 e m Citera och svara denna kommentar
Ivar,
”Pedofili och RSA (Ritual Satanic Abuse) är betydligt vanligare än vad vi får reda på i media. Det pågår en enorm mörkläggning av statistik och rapporter…”
—Visst är det så. Du kopplar även till Belgien etc… Det är ju inte någon hemligthet eller slump att Dan Brown detaljerat inkluderar kopplingen mellan det ockulta och sexritualerna till ”de hemliga sällskapen”. Nysta i Belgiens pedofilhärva och snart dyker ”guess who” upp!!! …som dessutom ofta innehar chefspositioner i media, polis, åklagare…etc…
”På bilden som Fredrik valt figurerar de båda (gravt kriminella) presidenterna under ett fönster som med sin sol- och musselskalsliknande form antagligen inte är valt av en slump.”
—
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 19th, 2009 at
[...] Aletheia tar i två delar upp dessa tjuvnyp och visar hur desinformation planterad framför näsan på en blir obekväm, om man sätter sin identitet i Kyrkan istället för i Jesus. (del 1) [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 3rd, 2010 at
[...] Brown fortsätter med sina intressanta och bästsäljande böcker. Här och här tittade vi på ”Änglar & Demoner” och ”da Vinci [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 19th, 2010 at
[...] man sätta sig in i lite mer konspiratoriska tankar kring Opus Dei, kan man alltid läsa daVinci Koden av Dan [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara