tisdag, mars 31st, 2009...7:01 e m
Kan något gott komma från Rob Bell?
Kommentarer
Några har redan sågat Pastor Bell vid fotknölarna. Andra är tveksamma. Personligen har jag precis läst klart ”Velvet Elvis” och anser att den är läsvärd. Förstår att gamla tiders ”fundamentalister” ser rött då han anser det nyttigt att dra och slita i Kyrkans dogmer och menar att det är fel att bygga murar med doktriner. Rob har starka influenser från judendomen vilket också borde tilltala en och annan.
Säga vad man vill om Pastorn men, nedan predikan är i alla fall matnyttig. Kanske rent av en av de bättre jag hört på ett tag.
Rob Bell – Covered in the Dust of Your Rabbi










19 kommentarer
mars 31st, 2009 at 8:09 e m Citera och svara denna kommentar
TACK
Detta var den starkaste predikan jag någonsin i mitt liv hört. MERA, please !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 31st, 2009 at 10:20 e m Citera och svara denna kommentar
Daniel.
bare en par kommentarer etter å ha sett på videoene.
Jesus ble kanskje kalt for Teacher and Lord..men i John 7 15 står det;
” the Jews marveled, saying..how did this man know letters..having NEVER studied!?!”
Jesus said ” My doctrine is NOT Mine, but HIM who sent me!”
Jesus did not do his own stuff…
”he who speaks from himself seeks his own glory..but He who seeks the glory of the one who sent Him is true!”
Any disciple of Jesus, who truly have MET Jesus
( not only read about HIM)…that person will NOT speak from Himself, or think that they can DO anything APART from Jesus..but SEEK to gloryfy Jesus..as Jesus sough to gloryfy the Father.
En som tror på Jesus er ikke automatisk Hans disippel…Den som prøver å være ”slik som Jesus”
har mistet poenget.
BARE det vi selv i vårt hjerte har HØRT og SETT fra JESUS selv..DET kan vi tale om..DET kan vi gjøre..og DA skjer undrer..elles ikke.
Slik vår Herre BARE talte det Han hørte Faderen si og bare gjorde det han SÅ Faderen gjøre…
” I choose you!” ..dette må hver enkelt personlig HØRE…ellers betyr det INGENTING!
Denne mannen taler om JESUS!!

DET var det som var bra i disse videoene…men som du ser, det blir ikke mange kommentarer her… bad business I guess!!
anita
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 31st, 2009 at 11:30 e m Citera och svara denna kommentar
Anita:
Bra poäng, läs mer här: http://apprising.org/2009/03/emergence-christianity-repainting-the-social-gospel-and-liberation-theology/
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 1st, 2009 at 6:24 f m Citera och svara denna kommentar
Rob Bell är en lysade kommunikatör och det mesta
han skriver eller talar låter bra och bibliskt, det är det som är så bedrägligt. Men är det Den helige Ande som talar genom honom?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 1st, 2009 at 7:52 f m Citera och svara denna kommentar
Whao, kors i taket!
Äntligen någon som uttalar sig som verkligen har läst eller lyssnat på Rob Bell, och inte enbart grundar sig på hörsägen.
Akta sig, Aletheia, snart står också ni på villolärarlistorna och förlorar en stor del av er läsarskara (men det är möjligt att ni vinner tillbaka andra…)
Men jag tror att även om Bell skulle ha 100% rätt i precis allting, så skulle ändå en del hävda att han är en villolärare. Har man bestämt sig så har man bestämt sig och fortsätter att glatt citera Bells amerikanska motståndare.
Ärligt talat tycker jag inte alls att det är konstigt att Bell har många motståndare i USA (och andra länder). Hans budskap är radikalt och utmanar, och det är samtidigt bibelförankrat och mycket Jesuscentrerat. Även om man vägrar att se det, så är han även politiskt utmanande. Den amerikanska och västerländska livsstilen (och politiken) ifrågasätts också. Det gör man inte ostraffat.
Det enklaste sättet att motverka honom är givetvis att kalla honom villolärare. Då är ju liksom diskussionen avslutad (man diskuterar inte med en villolärare, liksom).
Ett tag trodde jag att jag var lite paranoid. Satt jag också böcker av Rob Bell som ingen annan hade läst? Blev nästan lite mörkrädd. Jag kände inte alls igen mig i det kritikerna skrev, jag undrade om de hade läst en helt annan bok.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 1st, 2009 at 7:53 f m Citera och svara denna kommentar
… satt jag och läste böcker av Rob Bell som ingen annan hade läst?
ska det stå i sista stycket givetvis.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 1st, 2009 at 9:30 f m Citera och svara denna kommentar
Any disciple of Jesus, who truly have MET Jesus
( not only read about HIM)…that person will NOT speak from Himself, or think that they can DO anything APART from Jesus..but SEEK to gloryfy Jesus..as Jesus sough to gloryfy the Father.
bra!!!!!!!!!!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 1st, 2009 at 9:34 f m Citera och svara denna kommentar
eagleview/Majirene m.fl.
All förkunnelse måste silas genom 1 Kor 13:9 Ty vi förstår till en del och profeterar till en del,
1 Kor 13:10 men när det fullkomliga kommer, skall det förgå som är till en del. och 1 Tess 5:21 men pröva allt, behåll det goda.
Om vi inte kan lyssna till en predikan utan att antingen köpa allt eller förkasta allt är vår andliga värld allt för snäv och extremt tråkig.
Jag döptes vid 8 års ålder och aldrig stött på någon förkunnare som kan leverera 100 %:iga uppenbarelser i ordet eller någon felfri lära. Påven i Rom gör anspråk på Sanningen och en del ”småpåvar” inom den egna protestantiska rörelsen beter sig som om de hittat den men, jag tvivlar på detta.
Monica:
Jag läste min första bok av Rob efter att ha tagit del av kritiken om honom. Jag var således extra kritisk under läsande om man nu kan vara det…
Jag var förvånad själv över att inte hitta fler frågetecken så jag har tänkt att försöka läsa den igen vid tillfälle.
eagleview:
” the Jews marveled, saying..how did this man know letters..having NEVER studied!?!”
Jag har inte hunnit sätta mig in i detta bibelord men, jag tvivlar på att han kunnat kalla sig Rabbi om han var den outbildade lärare som både du och Jonas Gardell menar att han var.
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 1st, 2009 at 10:38 f m Citera och svara denna kommentar
Någon expert på NT kan säkert ge ett bättre svar på det där med Jesus och Rabbi.
Personligen har jag alltid trott att det var fariséernas sätt att misskreditera Jesus. Han hörde ju inte till dem.
Jesus missionsgärning inleds ju med att han får läsa ur Jesaja i synagogan. Hade han fått göra det om han var helt olärd??
Tiden när jag såg villolärare bakom varje gathörn har jag lämnat bakom mig. Givetvis ska man kritiskt granska budskap och frukten som förkunnelsen ger.
Men ärligt sagt, ibland har kritiken mot Emerging Church-konversationen och även Rob Bell rent paranoida drag.
Som jag sade, även om Bell skulle ha 100% rätt om allting så skulle han ändå stämplas som villolärare.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 1st, 2009 at 10:40 f m Citera och svara denna kommentar
Citat från en kommentar till Rob Bell’s predikan :
”keep up the good work rob and don’t let the hates phase you… för de är getter som bara bräker….
Vad som säkert retar det religiösa etablissemanget är ju självklart att Rob Bell så starkt hänvisar till toráh.
Det berörde mig starkt att de började lära barnen torah redan från 4 år. Vid 14-16 år kunde de hela den hebreiska skriften från Genesis till Malaki !
Så när Jesus kom och kallade sina lärjungar…var de mycket mer kunniga än någon från vare sig Yale eller Harvard University ! Eller KTH.!
Jesus VISSTE att …wow…där har vi kärntruppen !
Vad vi bör göra, är att RADERA alla predikningar vi hört om de ”okunniga fiskare”…som Jesus förbarmade sig över. De har i alla tider framställts som m o m imbecilla som inte var ”mycket för världen”..! Hallå ! visst har ni också hört detta ?!
Och så honungen ! Vilken dramatik…egentligen. . att ta med detta under en predikan ! Hade en präst i Sv. Kyrkan gjort likadant skulle Guds Ordet EXPLODERAT i alla de tusen Konfirmander som begår denna ceremoni för att …få dyra presenter !!
(Det gäller alla pastorer med sina ”special-kurser.”.hmm)
ORSAKEN till att det finns en KVARLEVA idag i Israel som inte har böjt knä för Baal är, att de har ÄTIT av den Toráh som deras älskade Elohim, GUD Sebaot, gav dem. Därigenom kunde de LEVA AVSKILT (=heligt )
Att de hade Föräldrar som satte sina barn i olika Yeshivor och de från tidiga år lärde sig ÄLSKA sin Gud, YHWH.
Kanske kan vi ta Rob som föredöme att göra Bibelns många underbara berättelser mer intressanta för våra barn (och barnbarn) !
Börja med lite honung ! Tjohoo !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 1st, 2009 at 3:56 e m Citera och svara denna kommentar
Jo, det där var bra. Det var väl lite av ABC i en lektion om hebreiska rötter.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 1st, 2009 at 6:32 e m Citera och svara denna kommentar
Aletheia! Kul att ni lägger upp en bra predikan av Rob Bell! Jag har ju rekommenderat honom länge. Kul att fler hittar bra undervisning!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 2nd, 2009 at 10:35 f m Citera och svara denna kommentar
För att man öht ska kunna bilda sig en klar bild av Rob Bell’s förkunnelse, behövs mer än en predikan.
Jag vet att jag blev starkt berörd av vad vi hört här. Han är så ETT med budskapet, man ser hans äkta kärlek till sin Rabbi Yeshua..och det förmedlar mer än ord.
Iaf, så skulle jag vilja veta mer om denne man, vilka inställningar han har till diverse avgörande frågor. Någon som har ett tips ??
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 2nd, 2009 at
[...] det andra. Igår såg jag en predikan av den amrikanska “popastorn” Rob Bell. Den predikan, förmedlar, även den, en annan bild av Jesus än den som vi stött på tidigare [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 2nd, 2009 at 6:05 e m Citera och svara denna kommentar
elisabeth, jag rekommenderar dig att läsa Bells böcker, två finns på svenska och är utgivna av Marcus förlag.
Annars kan du surfa in på Mars Hills hemsida och lyssna på hans predikningar.
http://www.marshill.org/
Du kan också kika in på min blogg och hitta en del information. (Sök på Rob Bell)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 2nd, 2009 at 7:23 e m Citera och svara denna kommentar
Joachim Elsander,
Tack för tipset och för länken !
Ja…jag ska allt kolla in din blogg också !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 3rd, 2009 at 7:20 f m Citera och svara denna kommentar
Jag har bland annat lyssnat på Bells breathing teology lyssna gärna själv http://blogs.echurchnetwork.net/Assets/UserBlog/314/052905.mp3
Kan någon sedan förklara varför han inte en enda gång talar om kraften i jesu blod i det nya förbundet. Att det är tilliten till kraften i hans blod som renar från all synd, istället uppmanar han de församlade att skriva ner på papper dåliga saker som man har inombords(synd kan man ju översätta) och andas ut dem och sedan andas in det gudomliga som man egentligen är.
Om man är pånyttfödd troende och får del av jesu liv o försonande verk då vill man ju upphöja det och predika i hans namn. Jag anser inte att Bell gör det, jag skulle vilja kalla det här andligt knark.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 3rd, 2009 at 8:43 f m Citera och svara denna kommentar
Tack för tipset reverend (Elsander). Intressant hur åsikterna går isär. Du rekommenderar Bell och Majirene kallar hans undervisning för ”andligt knark”.
Problemet är att vi letar efter den perfekta predikanten i ordets högsta bemärkelse. Visst, kan vi hålla utkik efter Jesus i varandra men, någon pastor med den perfekta undervisningen kommer vi ej finna.
Därför måste vi sitta med örona öppna vare sig vi lyssnar till Ketriel Blad, Bell eller Gardell. I allra högsta grad den sistnämnde.
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 26th, 2009 at 5:27 e m Citera och svara denna kommentar
[Dale Van Dyke analys av Rob Bells bok "Elvis som hötorgskonst " Del 1...Emerging Church rörelsen verkar ha ersatt högre kritik med judiska studier och en postmodern kunskapsteori. Nu är nyckeln till att förstå verklig kristendom och den "verkliga" och "relevanta" Jesus genom en analys av första århundradet judisk praxis och en "hebreisk" "mind-set" som omfattar mystik och tvivel och föredrar frågor till svar....]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara