måndag, april 20th, 2009...10:24 f m
Ekot av Hörnmarks tystnad
När EFK:s största församling öppnar medlemskapet för homosexuella som lever i partnerskap, så är det en fråga som omedelbart kräver reaktioner från det andliga ledarskap som anser att detta är problematiskt. Tidningen Dagen visste att berätta detta redan i fredags. Därför har vi i helgen kunnat följa vad både Ulf Ekman och Stefan Swärd anser om detta. Eftersom både Ekman och Swärd har bloggar så är det självklart att de omedelbart går ut och markerar sin ståndpunkt. Ledaren för det största samfundet som borde se detta som problematiskt har också en blogg. Men där kan vi bara läsa att det är fullbordat och då syftar pingströrelsens ledare, Pelle Hörnmark, inte på den här frågan.

Pelle Hörnmark borde i dessa tider vara mycket tydlig.
Som ledare bör man ju förstå hur saker och ting hänger ihop. Det här med kommunikation till exempel: Vad signalerar Pelle Hörnmark som bloggande samfundsledare genom att inte omedelbart skriver om detta? Jag kan ge några tänkbara alternativ:
1) Frågan är inte så intressant för Pelle.
2) Pelle har en åsikt i denna fråga som han inte vill ge offentlighet åt.
3) Pelle hänger inte med i vad som händer.
4) Pelle tycker inte att man kan svara snabbt på en sådan här komplicerad fråga och genom att tveka signalerar han att det inte är otänkbart att göra likadant inom pingströrelsen.
Vad missar Pelle Hörnmark som samfundsledare att kommunicera genom att inte omedelbart skriva om detta? Det beror väl lite på vad Pelle har för åsikt. Men om han var emot den här utvecklingen så missar han enormt mycket med att dröja med ett svar. Om Pelle är emot att homosexuella par skall kunna bli medlemmar missar han att kommunicera följande:
1) Pelle kunde snabbt ha markerat att några sådana planer inte finns inom pingströrelsen (om det nu inte gör det!) och därmed göra det besvärligt för dem som redan nu börjar resa sådana krav. Förmodligen har det redan talats och planerats i frågan. Stefan Swärd berättar på sin blogg att han haft 5500 besökare i helgen. De som har engagemang i frågan har nog redan grupperats.
2) Pelle hade kunnat visa att frågan är viktig (om den nu är det!) och att detta är en fråga som inte kommer att behandlas med kompromisser och kohandel.
3) Pelle hade kunnat markera att pingströrelsen har en bibelsyn som inte är lika liberal som Sarons (om nu pingströrelsen har någon sådan bibelsyn!).
Pelle Hörnmark borde i dessa tider vara mycket tydlig med sådana här frågor, vare sig han tänker gå till höger eller vänster. Ibland får jag för mig att vissa ledare är tysta för att inte störa de äldre som offrar pengar och ser till att verksamheten får medel. Men tystnaden talar ibland högre än många ord. Just nu ekar det runt om i Sverige av Pelle Hörnmarks tystnad. Detta eko sänder helt fel signaler.
/Haggaj
Länktips:
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=168125
http://kennethnyman.blogspot.com/2009/04/oklar-syn-pa-vad-en-kristen-kyrka-ar.html
http://barnabasbloggen.blogspot.com/2009/04/oppenhet-och-tydlighet.html
http://mikaelkarlendal.pingstkyrkan.net/?p=49










25 kommentarer
april 20th, 2009 at 11:02 f m
Jag som är pingstpastor i en mindre pingstförsamling håller med. Pelle Hörnmark borde agera talesman! (Han kan ju förstås vara på semester eller på utlandsresa eller ha väldigt fullt på schemat just nu – detta sagt utan ironi)
Dessvärre skulle det ju kunna vara så, att det finns en rädsla på vissa håll i rörelsen för att bli alltför mycket förknippade med frågan som sådan. En liten flashback från Åke-Green- striden. Man är rädd att bli mer känd för vad man är emot (homosexuellt leverne) än för vad man är för (?). En rädsla att bli förtalad och dragen i smutsen i media, osv. En rädsla för att de ord och uttryck man använder kan drabbas av det som varje tittare på amerikanska TV-serier väl känner till: ”You have the right to remain silent. Everything you say can, and will be used against you….” Jag tyckte mig märka en viss panisk rädsla för att bli förknippad med Åke Green på den tiden det begav sig. Det var viktigare att markera mot enstaka formuleringar hos Green, än att säga att även alla vi andra pingstförsamlingar anser som han i sak.
Problemet med den hållningen är ju dock, att man då aldrig kan tala om det som för tillfället är det som den andliga striden rör sig om. Man kan då aldrig tala för eller försvara evangeliet på de områden och punkter där evangeliet är under attack. Man kan bara tala om det som alla ändå håller med om. Och då försvarar man i praktiken inte evangelium alls, man är som en soldat som är överallt annars utom där striden pågår.
Föreställ er hur mycket som hade blivit kvar av Paulus brev, om han hade intagit den hållningen!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 20th, 2009 at 11:19 f m
Pelle känner sig nog obekväm i frågan eftersom bl a landets största pingstförsamling tillåter öppet HS som medlemmar. Någon har t o m gått ut i media och försvarat sin ”läggning”, d v s synd, vilket aktualiserades i kristen media för något år sen. Man motiverar det att man vill ge själavård etc. Frågan är vad det tjänar till när man inte vill ändra sig?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 20th, 2009 at 11:51 f m
Mikael Karlendal,
Ja effekten av Åke Green blev ett liberalare pingst. Om det kan skyllas på Green eller om det beror på Hedins hantering av Green är lite svårt att avgöra. Men Greens tilltag att meddela media har ju inte fört något gott med sig annat än för Green själv, som nu turnerar runt i världen med sin story.
Christian,
Det borde väl inte vara mindre angeläget att ta i frågan bara för att Filadelfia i Stockholm praktiserar en liberalisering.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 20th, 2009 at 11:52 f m
Och vad säger Stanley Sjöberg – han brukar ju våga ta till orda i kontroversiella frågor?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 20th, 2009 at 11:53 f m
… men Pelle Hörnmark tiger ju även i andra frågor.
Var står han i frågan om den nya ekumeniken?
Tycker han det är bra att pingströrelsen har ekukmeniska samtal med RKK?
Är det OK med retreater hos Per Mases?
Hörnmark verkar leva i en egen värld där de här frågorna inte existerar.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 20th, 2009 at 11:56 f m
Metodistpastor Berndt Isaksson,
Det var väl på 70-talet?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 20th, 2009 at 12:33 e m
Som ickepingstvän kan man bara vara tacksam över att det finns rakryggade och modiga pastorer som Åke Green, för honom borde det vara en belastning att ha epitetet pingstpastor!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 20th, 2009 at 12:45 e m
Haggaj
Vad jag menade var att hans tystnad är talande.
Precis som du skriver tror jag att man vill hålla skenet uppe för den äldre generationen som offrar etc men i själva verket har man en ganska liberal syn i dessa frågot vilket tillämpningen visar.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 20th, 2009 at 12:52 e m
Haggaj !
Det är alltid bra med reflektion & det har ju gått några år sedan Green-debatten.
Men du ska nog inte belasta Åke Green med ”Men Greens tilltag att meddela media har ju inte fört något gott med sig annat än för Green själv”.
Detta kan säkert sägas helt klart utifrån ett sekulärt perspektiv.
Men ponera att det var en sann profet som sa det – om än ensam bland sina gelikar (för det är inte ovanligt bland bibliska profeter).
Vill sedan folket eller massan inte lyssna, så har ändå profeten fullgjort sitt uppdrag.
Konsekvensen av att Green tigit har nog inte fått sin rätta analys…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 20th, 2009 at 12:55 e m
men för övrigt så är din inledning väl avvägda reflektioner.
att leadrskrået så trängde Hedin, så han slutade i förtid & ersattes med Hörnmark har sitt facit.
Vilka journalister & nyhetsmedia vänder sig till Pelle ?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 20th, 2009 at 1:06 e m
Christian,
Det är precis det jag misstänker. Om de äldre pingstvännerna förstod hur liberal det yngre ledarskapet var, skulle de kanske inte fylla offerboxarna lika mycket. Det finns ett svalj som är avgrundsdjup mellan dessa moderna pastorer och de medlemmar som fyller boxarna.
Det som inte är juste är att man – precis som du så riktigt säger – håller skenet uppe.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 20th, 2009 at 1:12 e m
Nils,
Jag vet inte vad Pelle Hörnmark gör på dagarna. Men om han aldrig kan ta i en viktig fråga offentligt, så är han ju ingen ledare. Då är han ju bara en administrativ föreståndare eller en kompis i pingsthuset.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 20th, 2009 at 1:26 e m
Till Haggaj
Nä, jag tycker nog allt att Stanley Sjöberg än idag tar till orda, även om media inte jagar hans uppfattning lika mycket som tidigare. Men jag skule tro att han i nästa nummer av Hemmets Vän tar till orda i denna fråga om Saron.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 20th, 2009 at 2:18 e m
Jag vill bara förtydliga, att jag inte med min tidigare kommentar riktade någon kritik mot Åke Green och ska inte tolkas dithän. Min kritik var riktad mot dem som blev så uppskrämda av mediadebatten kring Green, att de inte våga bli associerade med honom. Den rädslan och det som orsaker detta, tror jag kan spöka hos somliga i den nu uppkomna debatten kring Saron.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 20th, 2009 at 3:13 e m
Vet ni inte att det är icke frikyrkoreligiöst korrekt att ha några teologiska åsikter ö.h.t. just nu.
Shhh, låt oss inte störa ekumeniken……. Kärleksfull = Snäll. Snäll = intetsägande. Intetsägande = Ljum. Ljum = Utspydd ur vår Frälsares mun.
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 20th, 2009 at 3:43 e m
Jag tycker det är märkligt hur ni i princip dömer ut Hörnmark på förhand i den här frågan och tillåter er att vara så pass kritiska mot honom.
Knappt har en hel arbetsdag passerat förrän bloggen drämmer till med rubriken ”Ekot av Hörnmarks tystnad”. Makalöst!
Jag tycker mig kunna urskilja en viss agenda hos många av er som skriver, och den är knappast konstruktiv till sitt syfte. Må Gud vara nådig mot Hörnmark, för något svårare sammanhang att vara kristen ledare i, det kan jag knappast tänka mig i detta land.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 20th, 2009 at 3:54 e m
Fredrik S,
Vad skall Pelle Hörnmark med en blogg till om han inte vill kommunicera?
Om man inte har en blogg så kanske man måste anpassa sig till tryckeriernas arbetstider. Men kära nån! Vi skriver 2009 och talar om en bloggare.
Pelle Hörnmark har ju varit lika tyst om vad han vill med den nya ekumeniken. En fråga som är aktuell för de allra flesta. Där har han haft över ett halvår på sig utan att formera läpparna till något förståeligt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 20th, 2009 at 4:24 e m
Fredrik S,
Jag måste nog nästan hålla med dig när du skriver: ”för något svårare sammanhang att vara kristen ledare i, det kan jag knappast tänka mig i detta land”.
Kära nån! Tänk att få en position som inte är sanktionerad uppifrån!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 20th, 2009 at 4:51 e m
För mig verkar Pelle Hörnmark ungifär lika radikal som Joel Osteen (eller kanske Rick Warren) när det kommer till kristen tro- åtminstone så jag tolkar de signaler han gav kring abort debatten, och senare tid tysthet i vilket borde va viktiga frågor.
Jag predikade i en pingst församling i går, och min predikan handlade precis som dessa problem inom svensk kristenhet (se http://jdfk-kefas.blogspot.com/2009/04/my-sermon-today.html)
Eloge till Stefan Swärd som vågar ta ställning.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 20th, 2009 at 7:55 e m
Låt oss bedja för dessa medlemmar i de ljumma försammlingarna, som vill gå med Herren, att de orkar stå ut. Det går ett svärd genom svensk kristenhet i dag som åtskiljer de olika jungfurna från varandra.Många församlingar kommer kanske att splittras. Skall de kanske var tvungna att dra ut från sina sammanhang.Må Guds Ande leda dem.
Vivan
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 20th, 2009 at 10:34 e m
Pelles kompetens ligger nog lite utanför det offentliga rummets…för mig är det en gåta att han valdes som pingstgeneral. Eller egentligen inte. I de stora pingstförsamlingarna finns fortfarande en rädsla att bli styrda ovanifrån. Med Pelles oförargliga yttre garanterar man att det blir så ett tag framöver.
Men Pelle kanske blir varm i kläderna efter ett tag…nej, glöm det förresten.
Beo Christensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 20th, 2009 at 10:36 e m
Med Pelles oförargliga yttre garanterar man att det INTE blir så ett tag framöver – naturligtvis.
Beo
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 21st, 2009 at 7:49 f m
Det kanske är så att pelle är kristen och sysslar med viktigare saker. Han kanske väljer att kommunicera där det betyder nåt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 22nd, 2009 at 1:56 f m
Haggaj: Jag är lite nyfiken på fler detaljer kring vad du anser är grundkriterium för att få bli medlem i en församling? Anser du att helgelse på samtliga områden är ett krav? Anser du att helgelse på vissa områden är ett krav? Eller anser du bara att viljan till helgelse på samtliga områden är ett krav?
Problemet som jag ser det är att man har tappat bort både talet om korset, lagen, nåden och helgelsen i nästan alla församlingar. Då är det bättre att vara konsekvent och inte bara låta smyg-vit-lögnarna och de notoriska skattesmitarna komma undan. Det blir fel att ha ämnesspecifika gränser för medlemskap snarare än övergripande ideologiska.
Personligen skulle jag, om vi nu ska ha ämnesspecifika medlemskriterier, vilja se att man ej fick bli medlem i en församling om man har köttsliga maktambitioner. Tyvärr skulle väl kyrkan bli tämligen ledarlös då, men det är ett senare problem…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 22nd, 2009 at 7:28 f m
John Nilsson,
Jag har inte ansett någonting mer än att ledarna skall vara öppna med var de står. Jag efterlyser en varudeklaration. Och den finns inte där. Då brukar det vara journaslistens roll att se till att den kommer fram. Men journalisten vill inte det.
Där har vi problemet.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara