torsdag, april 23rd, 2009...4:21 e m
De Levande Döda
Har ni tänkt på att den grupp som vi översatt till de spetälska, i våra Biblar, är så nära spöken eller zombies som vi kan komma.
Tydligt föregick de som skräckexempel för de andra i samhället.
De var typ levande döda, och fick inte beblanda sig med de övriga i lägret.
Kanske denna grupp ”de spetälska” har utgör en större läxa för oss idag än vad vi anar?

Vad ville Gud visa med dem han slagit med ”spetälska”? Vart finns de idag?
Bilden Gud målar upp av en ”spetälsk”, Metzorah på Hebreiska, är en som är i ett allvarligt andligt orent tillstånd, som manifesterar sig fysiskt på exempelvis på huden, tzara’at..
(Det är inte ett tillstånd som skall jämföras med dagens spetälska…)
Hade Gud slagit dig med metzorah, ”spetälska”, så hade du inte bara blivit tamei, andligt oren, utan du skulle även bli hänvisad till en plats utanför lägret. Ingen gemenskap med de andra inne i byn, stan eller tältlägret.
Man var som en levande död, med andra ord.
Sammanfattningsvis beskriver Gud fem sätt att komma in i tillståndet tamei, som även hindrade dig från att komma in i templet/tabernaklet, där Gud hade sin boning/närvaro.
Dessa fem pekar mot något gemensamt. Död!
Alltså kan vi konstatera att var man i ett andligt orent tillstånd:
- var man förhindrad att komma nära Guds närvaro
- var man kopplad till något som förknippades till döden
Temat Liv & Död presenteras redan i Bibelns tredje kapitel och definieras allt mer i detalj ju fler sidor man läser.
När människan valde att äta förbjuden kost, blev de avvisade från platsen med Guds närvaro och Livets träd.
De fick bege sig till en plats utanför Eden.
De fick alltså en tillvaro separerad/avskild från Guds närvaro.
Syndens yttersta lön är död. Den separerar dig från Gud. De blev tamei.
Ett liv utan gemenskap med Gud är ett liv i död.
Dessutom dog de under ”den dagen”. Den Bibliska principen här är att en dag är som tusen år och tusen år som en dag.
Adam dog 930 år… under den första ”entusenårsdagen”.
Tillbaka till den spetälske
När de får den fysiska åkomman tzara’at, är den kopplad till att ha avvisat Guds auktoritet.
Exempel på situationer:
Inte nog med att de skall bo separerat från lägret…:
-Skriften visar att de kan liknas vid något dödfött. (1 Mos 12:9-15)
-De själva skall se till att: 1) Riva sina kläder 2) Inte fixa håret 3) Skyla sin överläpp 4) Ropa ”tamei, tamei” 5) Bo isolerat (3 Mos 13:45-46)
De första tre punkterna är direkt kopplat till någon som sörjer död.
De gick omkring som levande döda -som sörjer sig själva.
De var helt avskurna från källan till Liv(Gudsnärvaron) samt gemenskap med ekklesian, församlingen.
Gud vill ha det så! Det finns en Andlig princip beskriven i den fysiska ordningen.
Intressant är att när Jesus kom, så gick han även UT till dessa människor och renade dem.
När han gick ner från berget, följde mycket folk efter honom. Då kom en spetälsk fram och föll ner för honom och sade: ”Herre, om du vill, kan du göra mig ren.” Jesus räckte ut handen och rörde vid honom och sade: ”Jag vill. Bli ren!” Genast blev mannen ren från sin spetälska. (Matt 8:1-3)
Han kallade inte in dem in till lägret, staden, gemenskapen, för att de eventuellt skulle komma på bättre tankar.
Vägen in, tillbaka till gemenskapen, går via omvändelse genom Jesus.
”Förlåt, gör mig ren, hela mig. Du kan om Du vill!!!”
Genom Jesus verk som vårt offer, har han gjort det möjligt för oss att åter närma oss Gud.
Kom då även ihåg att ordet för offer är korban på Hebreiska och bygger på roten ”att närma sig”.
En fantastisk bild hur Gud genom sin nåd, söker upp oss, erbjuder oss vägen att åter närma sig Honom, genom sin underbara Son, Jesus, som offrat sitt liv för våran skull.
Dagens fråga
Hur tänker vi nu då i våra kyrkor?
1) Vi tillåter inte människor som öppet lever i synd att bli medlemmar!
2) Men, vi tillåter medlemmar, i höga matrikelsiffrors namn, stå kvar även om de ”faller av” och anammar samma livsstil som de vi avvisar.
Vart ligger trovärdigheten i detta?
Kanske borde vi tänka över vissa saker:
Antingen:
-Kanske vi bör göra som vissa kyrkor nu gör, och faktiskt är de mest konsekventa, i att tillåta vem som helst inte bara vara utan även bli medlem.
Eller…
-Så får vi göra som Bibeln lär, att de som sätter sig upp mot Guds auktoritet, bör lämna gemenskapen, för andlig sett har det förmodligen redan skett…
Dessutom kommer man nog bespara sig en framtida jobbig ”granskning” av kanske en ettrig bloggare som frågar, å portade människors vägnar:
-Varför får hon vara medlem och inte jag?
-Han gör ju så, varför får inte jag bli medlem som lever lika dant?
Enhetens Renhet
Varför kan Gud välja att avvisa en metzorah från ekklesian/församlingen?
Människan är skapad till Guds avbild, och är på det sätt en högre skapad varelse jämfört med exempelvis djuren.
Om någon öppet då i församlingen visar sitt hat mot Guds karaktär och väljer att med vilje och reson leva i uppror mot Guds Ord, sprider han hatet.
(Metzorah har även stark koppling till det vi fritt översatt skulle översätta till skitsnack eller skvaller… Ooops… Gud verkar ta allvar på det!!!)
Jesus säger att en intern konflikt knäcker lägret, gemenskapen. Det bryter ner och för med sig förstörelse.
”Om ett rike är splittrat kan det riket inte bestå,och om en familj är splittrad kan den familjen inte bestå.” (Mark 3:24-25)
Kärlek, däremot, ger kraft, styrka och bygger upp.
Efter mötet med Jesus, hänvisade han de renade och upprättade människorna tillbaka in i gemenskapen och visa upp sig för prästerna.
För övrigt, den äkta kärleken till Gud yttrar sig enligt följande:
”När vi älskar Gud och håller hans bud, då vet vi att vi älskar Guds barn. Detta är kärleken till Gud: att vi håller hans bud. Och hans bud är inte tunga.” (1 Joh 5:2-3)
Nyckeln till en frisk Andefylld församling är nog inte att leva avskilt från Gud, utan avskilt för Gud, med en enhetlig kärlek att leva rent och följa han Ord, inte komma runt det.
Kombinationen nåd och sanning… där finns Guds kraft till både upprättelse och frälsning!
Trevlig helg!
-Fredrik










38 kommentarer
april 23rd, 2009 at 5:45 e m
Guds frid.
Kanon Fredrik. Jag visste att du skulle få till det då jag lämnade dig med dina tankar idag på ett av dina missionsfält:).
Texten är så bra att du borde skicka den till tidningen dagen. Om du inte gör det kanske någon annan kan göra det för jag vet inte hur man gör, hehehe. Data är inte min starka sida.
Texten du skrivit inte bara andas Gudsfruktan utan handlar om och är sann Gudsfruktan enligt min mening. Gud välsigne dig.
Mvh Xarok/Magnus
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 23rd, 2009 at 6:32 e m
Fredrik,
Väldigt stark och klar undervisning. Tack !
Man fylls av bävan och rannsakning och ser hur förunderligt stor NÅD Gud öst / öser över mig. Dagligen !
Lyd rådet och skicka det till Dagen ….eller kanske direkt till P.H. som är i behov av god, gedigen undervisning just i…Guds-fruktan..! ( inför 100-pastors-mötet) Tror han skulle tycka om det !
Be courageous !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 23rd, 2009 at 6:46 e m
Att frukta Gud är att lämna församlingar där kontroll, högmod och människofruktan exicterar.
Vi ska frukta Herren och inte människor.
Så jag undrar lite vad du menar med församlingen?
Är det inte omvänt i dag att den som vill leva rent måste lämna församlingen? Så vi inte tar del av hennes synder.
Så ser nog jag det, vill vi leva avskilt för Gud får vi nog gå utanför lägret och bära Hans smälek.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 23rd, 2009 at 6:56 e m
Hej Fredrik Tyckte också mycket om din Text Guds frid och Gud välsigne dig !!!Ronny ps 23
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 23rd, 2009 at 7:35 e m
Magnus,
Tack för uppmuntran.
Miryam,
Jag särar på begreppen församling och kyrka.
Kyrkan är våra mänskliga föreningar/institutioner/stiftelser som vi reglerar med människostadgar.
Församlingen, ekklesian, är Guds folk som bär en sann tillit till Honom. Det folk som vi bli inympade i, Israel, enligt Paulus.
Ronny,
Tack. Herren är sannerligen vår Herde. Amen!!!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 23rd, 2009 at 8:08 e m
Fredrik
Tack för ett tydligt och glädjande svar!
Vill också tillägga att jag verkligen tycker om att läsa det du skriver.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 23rd, 2009 at 9:21 e m
Tack Fredrik för en intressant tillämpning av denna veckas text!
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 23rd, 2009 at 9:30 e m
Måste tacka Fredrik för nya infallsvinklar på evangelium! Inga gamla hjulspår här, dock det gamla glada budskapet!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 24th, 2009 at 1:08 f m
Spännande utläggning som väcker några frågor hos mig:
De fem sätten att komma in i ”tamei”, vilka är de?
Varifrån drar du slutsatsen att den spetälska som här beskrivs är ett andligt tillstånd och inte bara en fysisk sjukdom?
I Rom. 7 diskuterar ju Paulus om lagens (torah) funktion och tycks mena att att den dels är upplysande, dvs. den visar att vi är syndare, dels är vägledande, dvs. uppenbarar Guds vilja. Rätta mig om jag har fel men visst kan torah även översättas som vägledning? Om detta är rätt frestas jag att dra slutsatsen att Gud inte KRÄVER ett rättfärdigt liv av mig, men vill hjälpa mig att komma till insikt om det goda i ett rättfärdigt liv och därigenom motivera till det. Dessutom beskriver Herren sig som den som helgar och oss som de som helgas (Heb.2). Ligger det då inte en gordisk knut här? Hur kan han locka mig till en heligt liv genom att hålla mig på avstånd från sig själv och därmed hans helgande närvaro?
Dina iakttagelser är viktiga, men måste vi inte samtidigt göra någon skillnad mellan det gamla förbundet och det nya. Har inte Jesus genom det nya förbundet löst oss från lagens ”krav” till nådens ”tro” (för mig ett relationsord) och beskrivit denna tro som ett frö som sås, gror och växer till och först efter en tid bär frukt i heliga gärningar därför att de växer fram en övertygelse hos oss. Hur kan detta ske på avstånd från Gud?
Hoppas på ett fruktbart meningsutbyte, jag jobbar mycket med dessa frågor och känner mig inte färdig på nåt sätt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 24th, 2009 at 8:29 f m
Fredrik skrev: ”göra som Bibeln lär, att de som sätter sig upp mot Guds auktoritet, bör lämna gemenskapen”
Bra att du formulerat detta tydligt. Själv försökte jag säga samma sak i ett par inlägg i andra trådar. Men tydligen uttryckte jag mig så att det kunde missförstås.
Vill därför påpeka att jag helt håller med, men skulle kanske tillägga:
”göra som Bibeln lär, att de som sätter sig upp mot Guds auktoritet, bör lämna gemenskapen” + eller inte söka sig till den innan de ändrat sinne. Så pröve då människan sig själv.
En separat diskussion runt matrikelförande vore nog nyttig. Spela kristen kan vem som helst.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 24th, 2009 at 9:44 f m
Miryam,
Marcus,
Det glada budskapet tåls att dagligen gladeligen gräva i.
Kamau Mweru,
”…eller inte söka sig till den innan de ändrat sinne.”
—Där håller jag med. Jag hintade om det då den spetälska kom med sann omvändelse till Jesus.
Bra förtydligande.
”En separat diskussion runt matrikelförande vore nog nyttig.”
—Förmodligen en oundviklig debatt ligger runt hörnet.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 24th, 2009 at 11:40 f m
Tomas,
—Tack för din kommentar. Jag tar den som trovärdig och vettig.
”De fem sätten att komma in i “tamei”, vilka är de?”
och inte i ett svar i denna tråd. Det kommer med all säkerhet bara skapa fler frågor.
—För att på ett ärligt sätt gå in i tamei, så krävs det nog en helt egen bloggpost
Men kortfattat kan jag ge dig dessa riktlinjer:
1)Genom kontakt med en död kropp. (4 Mos 5:2)
2)Genom barnafödande (3 Mos12:1-8)
3)Genom ”flytningar” (3 Mos 15:1-33)
4) Genom vissa hudåkommor (3 Mos 13:1-59)
5) Genom att äta vissa djur samt vidröring av vissa döda djurkroppar (3 Mos 11:1-47)
Tillsynes är det vid första glans osammanhängande punkter, men med lite tålamod, Guds Ande och en ärlig vilja att lära sig mer om Jesus, så finns det ändå mycket att hämta.
Kom ihåg Paulus uppmaning att detta är till nytta för undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet.
”Varifrån drar du slutsatsen att den spetälska som här beskrivs är ett andligt tillstånd och inte bara en fysisk sjukdom?”
—Genom orden: metzora och tzara’at, samt hur de används, exempelvis på Miriam, Moses syrra.
En matzroa var en med olika hudåkommor. Då en av dessa hudåkommor förklarades tamei fick det benämningen tzara’at. (ursäkta att det blir mycket konstiga uttryck, men det behövs för att bena ut detta. Man kan förstå att man inte varit helt enkelt att översätta detta…)
Den ”spetälska” vi alltså har med att göra här kunde även sätta sig på exempelvis hus, som inte har något nervsystem.
Dessutom om en metzoras hela kropp var täckt med tzara’at, var han/hon heller inte tamei längre, utan tahor(rituellt ren).
”I Rom. 7 diskuterar ju Paulus om lagens (torah) funktion”
—Ja det stämmer. Men jag skulle vilja säga ”I Rom. 7 diskuterar ju Paulus EN av lagens (torah) FUNKTIONER”, dvs förmågan att ”spola fram synden”, definiera synden och upplysa oss om den. (Rom 7:7)
Här är några andra områden för Moseböckerna(Torah):
-För oss fram till Jesus (Rom 10:4)
-Torah bevarar och skyddar oss innan människan lär känna Messias (Gal 3:23)
-Definierar och undervisar om Jesus och hans roll. (Luk 24:44; Joh 5:39)
-Fungerar som en guide, ett rättesnöre för Jesu lärjungars livsstil. (Matt 5:17-21)
-De har en speciell effekt på människors synd. (Rom 5:20)
”Rätta mig om jag har fel men visst kan torah även översättas som vägledning?”
—Ja, det är nog den mer korrekta översättninen.
”Om detta är rätt frestas jag att dra slutsatsen att Gud inte KRÄVER ett rättfärdigt liv av mig, men vill hjälpa mig att komma till insikt om det goda i ett rättfärdigt liv och därigenom motivera till det.”
—Vi skall ju vara heliga som Herren är Helig. Naturligtvis kan inte Gud kräva något, då han vill att vi villigt skall komma till honom.
Men samtidigt är Han tydlig med att OM vi väljer att följa Hans Ord, så kommer det gå oss väl, välsignelser.
OM vi väljer att inte lyda Honom, så blir det konsekvens åt andra hållet.
Valet är ju vårat.
”Dessutom beskriver Herren sig som den som helgar och oss som de som helgas.”
—Jo. Helgelse handlar om avskiljelse. När vi följer Honom, så ”lyfter Han bort” det i vår omgivning som inte hör till Honom. (hoppas du ser bilden). Det kan handla om relationer, sjukdomar och annat som inte för oss närmare Honom…
”Hur kan han locka mig till en heligt liv genom att hålla mig på avstånd från sig själv och därmed hans helgande närvaro?”
—Texten ovan handlar om människor som medvetet avsäger sig och utmanar Guds auktoritet. Väljer jag att inte VILJA följa Guds väg, så föreslår jag i texten att de borde separera sig från gemenskapen.
—Det är en annan sak att sträva efter att komma nära Gud i en process där jag dagligen tar steg i den riktningen.
”Har inte Jesus genom det nya förbundet löst oss från lagens “krav” till nådens “tro”.”
—Här får du nog precisera dig lite mer vad du menar med lagens krav och nådens tro.
För mig har det aldrig funnits någon annan väg till rättfärdighet genom Tro i något förbund. Däremot har traditioner och mänskliga stadgar lagt till krav hit och dit för att vara med i deras gemenskap.
Kom gärna med något exempel, om du vill, så skall jag gärna göra ett försök att förklara utifrån min syn på det.
”Hoppas på ett fruktbart meningsutbyte, jag jobbar mycket med dessa frågor och känner mig inte färdig på nåt sätt.
—Tack igen för dina ärliga funderingar. Jag tror inte någon av oss är färdiga.
Men vi kan styrka varandra genom att tillåta tvivel och frågor och ta lärdom av varandra.
Var välsignad Tomas.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 24th, 2009 at 1:20 e m
Fredrik!
Att leva avskilt för Gud!Att leva ett friskt Andefyllt
liv,det var väl det Han, hade menat med den nya skapelsen i Kristus!Människan har val möjligheter
Förr sa man välg nu välg Jesus, och välg för livet,
En bättre vän kan du aldrig få!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 25th, 2009 at 6:14 e m
Det talass ju av kyrkorna om vem som kan bli medlem och att den som vill bli medlem ska efterfölja Skriften och Yeshua.
Detta är sagt av kyrkor som själva inte följer Skriften vad gäller YHWH’s instruktioner gällande så enkla saker som Sabbat och högtider.
Kan man inte påstå att det är hyckleri?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 25th, 2009 at 7:08 e m
[...] om vilka som inte skall få vara med i lägret. Ni kunde se kopplingen redan i Fredriks bloggpost De levande döda. Enligt den judiske rabbin (Rabbi Chaim Richman) jag lyssnat till så var den spetälska som [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 25th, 2009 at 8:11 e m
Fredrik,
En annan tänkvärd aspekt i det du skriver :”
”Dagens fråga
Hur tänker vi nu då i våra kyrkor?” slut ditt citat.
–Här tänkte jag ta upp det faktum att de flesta av Svenska Kyrkans olika kyrkor är byggda på de dödas ben…de är OMRINGADE av de dödas ben…genom enorma kyrkogårdar.. (oftast pga utrymmesskäl mest på landet)
” Israels Gud är en levande Gud, och en Gud för de levande. Därför är det nödvändigt att avlägsna all kontakt med döden i förhållande till tjänsten inför honom.
När man nu för in lik i en kyrka, som anses tjäna till gudstjänstplats för den Evige, utgör det en förolämpning och ett motsatsförhållande till de instruktioner som Han har gett när det gäller avskildhet (helighet)” slut citat Parashá 28.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 25th, 2009 at 8:29 e m
Här är ett exempel på översättningsfel, där den grekiske översättaren inte hade en aning om Guds undervisning till judarna och att spetälska aldrig fick vistas innanför stadsporten !!
Matt.26:6 & Mark. 14:3
”När Jesus befann sig i Simon den spetälskes hus i Betania…”
När Jesus var i Betania och låg till bords i Simon den spetälskes hus…” (Sv. Folkb.)
Som alla bibelläsare vet, så är inte spetälska tillåtna att bo bland andra människor eller i städer och byar, (se 3 Mos.13:46 )
Eftersom gammal hebreiska och arameiska skrevs utan vokaler såg man ingen skillnad mellan de arameiska orden ”garba” och ”garaba”. Det första betyder ”spetälsk” och det andra betyder ”krukmakare,”
Troligen förväxlade man dessa två arameiska ord och valde spetälsk istället för krukmakare.
Ytterligare ett bevis på att evangelierna inte skrevs på grekiska.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 26th, 2009 at 11:29 f m
”Det talas ju av kyrkorna om vem som kan bli medlem och att den som vill bli medlem ska efterfölja Skriften och Yeshua.
Detta är sagt av kyrkor som själva inte följer Skriften vad gäller YHWH’s instruktioner gällande så enkla saker som Sabbat och högtider.
Kan man inte påstå att det är hyckleri?”
Sam:
Med denna attityd kommer inte fler att börja fira sabbat i alla fall…
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 26th, 2009 at 3:46 e m
MyTwoCents
Vems förlust är det?
Hesekiel 20:12,
”And I also gave them My Sabbaths, to be a sign between them and Me, to know that I am יהוה who sets them apart. ”
Hes 36:26-27,
”Och jag skall giva eder ett nytt hjärta och låta en ny ande komma i edert bröst; jag skall taga bort stenhjärtat ur eder kropp och giva eder ett hjärta av kött.
27Jag skall låta min Ande komma i edert bröst och så göra, att I vandren efter mina stadgar och hållen mina rätter och gören efter dem. ”
Apg 5:32,
”Om allt detta kunna vi själva vittna, så ock den helige Ande, vilken YHWH har givit åt dem som äro honom lydiga.”
Matt 24:22,
”Men bedjen att eder flykt icke må ske om vintern eller på sabbaten.”
Jes 66:22-23,
”Ty likasom de nya himlar och den nya jord, som jag vill göra, bliva beståndande inför mig, säger YHWH, så skall det ock vara med edra barn och med edert namn.
23Och nymånadsdag efter nymånadsdag och sabbatsdag efter sabbatsdag skall det ske, att allt kött kommer och tillbeder inför mig, säger YHWH.”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2009 at 10:21 f m
SÅ,
Tack för uppmuntran.
Sven Vestman,
”Att leva ett friskt Andefyllt liv…”
—Ja, det strävar vi alla efter… Amen.. Att leva i Kristus, i Kroppen, i Lägret, i Församlingen.
elisabeth,
”” Israels Gud är en levande Gud, och en Gud för de levande.”
—Amen… Vår Gud är den levande Guden… Vilken underbar förutsättning.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2009 at 10:31 f m
Sam,
”Kan man inte påstå att det är hyckleri?”
—Låt oss inte döma de som inte fått undervisning och kunnat ta ärlig ställning i ämnet…
Låt oss i kärlek leva attraktiva liv så man vill smaka på det goda istället för att döma och peka finger.
Varför inte lära av historien!
Ett kort axplock:
-När pingst ”upptäkte” Andens underbara skatt, blev det konflikt med baptisterna och i all iver blev man nästan fördömande mot baptisterna och djupa sår uppstod.
-När Trosrörelsen kom med en återupprättelse av trosundervisning… blev det konflikt med pingstarna och i all iver blev man nästan fördömande mot pingstarna och djupa sår uppstod.
-När Herren nu fortsätter att återupprätta exempelvis steget med högtider och sabbat… var inte dömande utan lev i kärlek och visa på hur attraktivt det är att ha en djupare relation. Annars blir man en irriterande cymbal.
Det är ju ändå bara nåd att få ha upptäckt även denna skatt och leva i Guds upprättelse!
”Vems förlust är det?”
—Guds kanske?!!?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2009 at 12:26 e m
MTC,
Bra perspektiv!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2009 at 3:07 e m
Fredrik
Jag håller med om att leva är det bästa vittnesbördet.
Jag trodde inte jag skulle uppfattas som fördömande genom att peka ut det uppenbara. Hoppas bara att undervisningen kommer snart.
Det du skrev är väldigt bra undervisning, men utan att acceptera Gt som auktoritet så kan nog många ha svårt att ta till sig din undervisning.
Jag menar inte att du ska sluta, utan tvärtom.
Vems förlust? Ja naturligtvis YHWH’s men mest den som är så styvnackad med så hårt hjärta att man inte kan ödmjuka sig och lyda YHWH.
Det är ju var och ens personliga val att lyssna eller inte.
Som Paulus säger i 2 Tess 2:10″icke gåvo kärleken till sanningen rum”
”och med orättfärdighetens alla bedrägliga konster, för att bedraga dem som gå förlorade, till straff därför att de icke gåvo kärleken till sanningen rum, så att de kunde bliva frälsta.”
Det är trots allt vårt ”drag” vi som lever här. Ingen blir tvingad, utan vi gör våra val av oss själva.
Den som bedrar är tydligt den som är laglös, utan lag, anomos,anomia, Torah-lös.
Mycket likt många kyrkor och deras undervisning.
Du skriver;
”-När Herren nu fortsätter att återupprätta exempelvis steget med högtider och sabbat”
Jag är inte lika ”snäll” som du utan faktum är ju att YHWH’s Sabbat och högtider har varit de samma sedan de infördes. Eviga i alla tider.
YHWH behöver inte upprätta dessa.
Vad som behövs är en omvändlese bland folket till att lyda YHWH. Älska YHWH med all vår själ, all vår kraft och allt vårt förstånd. Visa kärlek genom att vara lydiga. Respektera YHWH’s ord.
Baruch HaShem
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2009 at 3:55 e m
Sam,
”Hoppas bara att undervisningen kommer snart.”
—Tills dess får vi undervisa med ett kärleksfullt liv
”…mest den som är så styvnackad med så hårt hjärta…”
—Många kanske bara inte vet och har aldrig fått ”chansen” att höra något annat…
”Eviga i alla tider. YHWH behöver inte upprätta dessa.”
—Nej, inte ur det perspektivet… men församlingen behöver få en chans att återupprätta dem.
Shma Yisrael!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2009 at 4:56 e m
Fredrik
Som med hästar. Ju tjurigare en häst är ju mer aggressivt bett använder man.
Ps 32:9,
”Varen icke såsom hästar och mulåsnor utan förstånd, på vilka man lägger töm och betsel för att tämja dem, eljest får man dem ej fram.”
Det är ju helt upp till den som ser YHWH’s ord eller de som lever efter YHWH’s ord, att antingen vända om eller inte.
Betsel och ökenvandringar är inget att stå efter.
Ords 15:10,
”Svår tuktan drabbar den som övergiver vägen; den som hatar tillrättavisning, han måste dö.”
Kanske jag är för mycket lik Simon men jag tror att ibland så hjälper inte undervisning utan en spark i ar**** är det enda som funkar som ‘väckelse’.
Yeshua väckte ju upp månglarna och ledarna i Synagogan på ett inte så milt sätt.:)
Man kan ju inte påstå att kalla de religösa ledarna för satans barn som vidare diplomatiskt, eller hur?
Summan av kardemumman är väl ändå att kyrkorna, folket, individer, måste vakna upp till de mänskliga traditionernas slummer?
Inse att den katolska kyrkan och det grekiska abstrakta tänkandet och hedniska influencerna har lett oss iväg från YHWH?
Jer 6:16,
”Så sade HERREN: »Ställen eder vid vägarna och sen till, och frågen efter forntidens stigar, frågen vilken väg som är den goda vägen, och vandren på den, så skolen I finna ro för edra själar.»”
Allför många har dock denna attityd:
”Men de svarade: »Vi vilja icke vandra på den.”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2009 at 5:04 e m
Sam,
Du skriver: ”Yeshua väckte ju upp månglarna och ledarna i Synagogan på ett inte så milt sätt.”
Kanske är det ändå något som saknas i jämförelsen? Kan det vara det som ibland kallas ”finess”?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2009 at 5:10 e m
Haggaj
Du får gärna anklaga Yeshua för att sakna finess.
Jag hörde vad Han sa: Följ mig!
Hur föreslår du att man närmar sig laglösa kyrkor och församlingar samt individer?
De som säger sig tro på Skriften men inte varken gör eller lär efter Skriften?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2009 at 5:41 e m
Sam,
”Som med hästar. Ju tjurigare en häst är ju mer aggressivt bett använder man.”
—Som du själv säger… det är ju skillnad på lärare och fotfolk.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2009 at 6:19 e m
Sam,
Jag tror du missförstod mig. Det var inte Jesus som saknade finess i jämförelsen, utan det andra objektet.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2009 at 6:20 e m
Sam,
Du har en intressant vinkling på dina ideér som är riktigt fräscha, tycker jag.
Vi hoppas på fortsättning. Tänk på att den kristna menigheten varit avtrubbade i ca 1800 år för allt judiskt och har aldrig tänkt på vare sig rötter eller de rätta Fäderna…!
Att Jesus är jude kom som en överraskning för flertalet kristna för något år sedan ! ”Det hade jag aldrig tänkt på..” var flertalets reaktion..!
Att nu lotsa in detta folk till toráhn och Guds undervisning kräver en ”förälders” tålamod…Och Jesu medkänsla..
Vi alla är i stort behov av detta.
Bless you !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2009 at 6:51 e m
Fredrik och Haggaj
Det är ju inte frågan om att komma sams på ett kafferep.
Det gäller ju faktiskt folk eviga väl eller ve.
Att då inte klart undervisa om t.ex Sabbat gentemot soldykardagen hjälper ingen.
Vem som helst kan enkelt få reda på att söndagsfirande infördes av katolska kyrkan och har ingen grund i Skriften.
Söndagsfirande är soldyrkan och är helt och hållet avgudadyrkan.
Jfr Hes 8.
Eller har jag missförstått Skriften?
Sabbat firades av alla troende, YHWH’s folk, genom hela Skriften. Sabbaten är ett tecken mellan YHWH och Hans folk. Hes 20:12.
Sabbaten särskiljer YHWH’s folk.
Sabbat omtalas i fjärde budet.
YHWH’s bud leder till evigt liv, enligt Yeshua. Joh 12:50,
”Och jag vet att hans bud är evigt liv; därför, vad jag talar, det talar jag såsom Fadern har sagt mig.”
Yeshua uppmanar oss att be att vår flykt i den yttersta tiden inte ska ske på Sabbat.
Matt 24:20.
Så uppenbarligen anser Yeshua att Sabbaten ska firas i de yttersta tiderna också.
Sabbat ska firas i den nya Himlen och den nya jorden, enligt Jes 66:22-23.
Så hur smyger man nu in Sabbat med lite finess i kyrkorna?
Jag tror att det behövs väckelse. Och det är mycket möjligt att det krävs kraftig finess för att folk ska vakna.
Vore det inte en ironisk utveckling att predika eld och svavel för kyrkorna?
Dessvärre kan ju det vara konsekvensen för de som inte vill lyssna och vandra på ‘den vägen’.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2009 at 7:25 e m
Sam,
Ring MFS och säg att du vill bli medlem. Låter som om det är rätt gäng för dig.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2009 at 7:30 e m
Elisabeth
Jag har själv vuxit upp i pingströrelsen.
Så jag har varit ‘offer’ för den undervisning som har blivit förkunnad inom pingst.
Jag kan ändå inte skylla på dessa män och kvinnor som trots allt startat vad jag är idag. De undervisade ju efter sitt bästa förstånd, utan tanke på att vilseleda.
De kommer ju att personligen få stå till svars för vad de undervisat, liksom jag och alla andra.
Jag har som första ansvar att undervisa mina barn och bävar att det är rätt undervisning jag ger dem.
Det är sant som du säger att kristendomen har varit på avvägar en lååååång tid.
Så jag vet inte om det finns tid kvar för att sakta och försiktigt argumentera med människor tills de inser att en förändring behövs.
Kanske lika bra bara undervisa som Skriften undervisar.
Du har rätt i att man missförstått YHWH’s instruktioner som judarnas ideer. Därigenom har man ju haft en ursäkt att inte göra som de som dödade frälsaren.
Man har inte heller insett att judarna bara är en tolftedel av Israel. Juda stam är en stam och det finns 11 till, som alla utgör Israels folk.
Frågan är hur många människor som inte är för styvnackade och hårdhjärtade att de ens lyssnar?
Är man villig att rätta sig efter Himlens och jordens skapare, YHWH?Yod-Hey-Vav-Hey.
Lydnad är högsta formen av respekt och tillbedjan.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2009 at 7:37 e m
Haggaj
Tack för tipset man jag tror inte jag passar där heller.
Det vore intressant om du ville utveckla din syn på Sabbaten speciellt med hänsyn till de citat jag gav.
Och också med denna information som bakgrund:
http://www.catholic.org/encyclopedia/view.php?id=11155
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2009 at 8:48 e m
Sam,
Ja, jag ser din frustration.: ”Jag kan ändå inte skylla på dessa män och kvinnor som trots allt startat vad jag är idag. De undervisade ju efter sitt bästa förstånd, utan tanke på att vilseleda.”, skriver du.
–Helt riktigt, de undervisade utifrån den uppenbarelse som då fanns. Vad vi ser nu är att det Daniel skriver om i kap. 12 att ” kunskapen skall öka i ändens tid”. Detta har börjat hända nu.
Vad din huvuduppgift är att som familje-far till barn boende hemma hos dig att ”du skall inskärpa dem (Guds befallningar) hos dina barn och tala om dem när du sitter i ditt hus och när du går på vägen och när du lägger dig och när du stiger upp..”
Detta ingår ju som du vet i Shma som visar att barnen SKA undervisas i hemmet. DÄR ska grunden till Gudsfruktan läggas och inte i flummiga söndagsskolor där tveksam undervisning ges. (Förresten, lär dina barn från Toráhn)
Vad gäller mycket av det du tar upp, så är Aletheia den enda kristna bloggen, som över ett år så tydligt visat på våra hebreiska rötter, våra rätta Fäder, på Juda och Efraim och Israels upprättelse.
Du är inte på jungfrulig mark med dina tankar. Om du t.ex läser Fredriks sabbatsblogg,
så hittar du GULD. (bläddra i arkivet också !)
Ibland kan man förledas tro att man ensam har uppfunnit hjulet…men sorry…någon har hunnit före !
Jag förstår din iver. Själv drabbas jag också av detta till admin:s förtret. Men vi får ge Gud credit för att låta Sin Ande leda folket. OM de är villiga att lyssna OCH lyda, så ska de få äta av landets goda (Jes.1:19.Amp,)
Var välsignad !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2009 at 8:49 e m
Sam,
Du slår i vissa fall in öppna dörrar med kojärn! Det vore mer passande att du bräckte med järnet där dörrarna inte var öppna!
Pys, är du snäll!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2009 at 9:49 e m
Haggaj
Pys!!!?
Vilken finess!! och vänligt dessutom, må jag säga.
Firar du tecknet på tillhörighet till YHWH’s folk?
Eller tror du dig ha ersatt Israel?
Fredrik skrev:
”Nyckeln till en frisk Andefylld församling är nog inte att leva avskilt från Gud, utan avskilt för Gud, med en enhetlig kärlek att leva rent och följa han Ord, inte komma runt det.”
Med citat från 1 Joh 5:2-3, som ju är en upprepning av 5 Mos 30:11,
”Ty det bud som jag i dag giver dig är dig icke för svårt och är icke långt borta.”
Man kan också utgå ifrån att den Helige ande , ,Ruach HaKodesh, inte har en egen agenda som går utanför YHWH’s, enligt Yeshua i alla fall.
Joh 16:13,
”Men när han kommer, som är sanningens Ande, då skall han leda eder fram till hela sanningen. Ty han skall icke tala av sig själv, utan vad han hör, allt det skall han tala; och han skall förkunna för eder vad komma skall.”
Vem får denna Ruach HaKodesh?
Apg 5:32,
”Om allt detta kunna vi själva vittna, så ock den helige Ande, vilken YHWH har givit åt dem som äro honom lydiga.”
Rom 2:13,
”Ty icke lagens hörare äro rättfärdiga inför YHWH, men lagens görare skola förklaras rättfärdiga.”
Detta är vad Hesekiel pratade om i Hes 36:26-27,
”Och jag skall giva eder ett nytt hjärta och låta en ny ande komma i edert bröst; jag skall taga bort stenhjärtat ur eder kropp och giva eder ett hjärta av kött.
27Jag skall låta min Ande komma i edert bröst och så göra, att I vandren efter mina stadgar och hållen mina rätter och gören efter dem.”
Att kategorisera YHWH’s bud som träldomsok, lag, ja en del t.o.m kallar de för en förbannelse, är att missa målet rätt grovt.
YHWH’s instruktioner är en välsignelse och vägen till livet.
Att inte rätta sig efter YHWH’s ord har inga fördelar.
Det har ju som Fredrik påvisat väldigt klart, ett samband för oss även idag.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 7th, 2009 at 6:08 e m
[...] du reta upp Gud så till den milda grad att han associerar dig med död, evig separation från Sig Själv… ett tips är då att ge sig på Moses undervisning och [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara