tisdag, maj 5th, 2009...2:02 e m
När enheten har andra källor än bibeln
I 1 Mos 47:28 – 50:26 kan vi läsa om hur Jakob välsignar Josefs två söner Efraim och Manasse. Efraim är en bild på oss hednakristna och det finns mycket att säga om 1 Mos 48, men vi får spara det till en annan gång. Istället skall vi fokusera på de två första verserna i 1 Mos 49 när Jakob yttrar sina sista ord till sina söner: “Jakob kallade till sig sina söner och sade: ‘Samlas här, jag vill förkunna vad som händer er i kommande dagar. Kom hit och lyssna. Jakobs söner, lyssna på Israel, er fader.’” Jakob som är en av patriarkerna samlar sina söner. “Gather yourselves together around me.” skriver Amplified Bible. När de samlas skall han berätta vad som skall hända i kommande dagar.

Kom hit och lyssna. Jakobs söner, lyssna på Israel, er fader!
Detta är denna enhet som bibeln syftar på när den talar om enhet. Ett samlande av Israels tolv stammar runt patriarken. Denna enhet är även den enhet som Jesus syftar på. Han säger: “Jag säger er att många skall komma från öster och väster och ligga till bords med Abraham och Isak och Jakob i himmelriket.” (Matt 8:11) Genom Efraim förenas vi hednakristna med “juda och israeliterna, hans förbundna” (Hes 37:15 ff) och kommer in i den enhet som Jakob uppmanar till i 1 Mos 49. När Jesaja i kapitel 60 (vers 21) talar om att “Alla i ditt folk skall vara rättfärdiga” så handlar det om en icke kompromissbar och konstant rättfärdighet som delvis har att göra med att “alla” är samlade. Det verkar som om förbundet inte får riktigt fullt genomslag förrän detta sker. I vers 22 står det: “Av den minste blir det en skara på tusen, den ringaste blir till ett mäktigt folk. Jag, Herren, skall låta det ske snabbt, när tiden är inne.” Gud kommer alltså att speeda upp denna process när det är dags.
För att vi ytterligare skall förstå att denna samling av sönerna har en grundläggande betydelse för hela den framtida utveckling skall vi veta att judarna anser att deras viktigaste bud - Shma Israel (5 Mos 6:4-9) – har sin upprinnelse i denna episod. Även Jesus menar at det är det viktigaste budet i Matt 22:37. Jakob skall enligt judisk tradition ha blivit förstummad och tappat möjligheten att säga vad som skulle hända i kommande dagar. Då hade bröderna, som insåg situationen, med en röst sagt: “Hör Israel, Gud är en … “ och Jakob svarat med “Shma Israel”.
Som ni förstår är det en grundläggande enhet mellan Israels tolv stammar som genom Efraim förenas med de hednakristna som utgör bibelns syn på enhet. Så när Jesus i Joh 17:17 säger: “Helga dem genom sanningen; ditt ord är sanning.” så kan ju den enhet som Jesus ber om inte ha sin grund i någon annan enhet än den som bibeln redan känner.
Därmed kan det finnas goda skäl att höja på ett ögonbryn när enheten inte har ett samlande av Israels tolv stammar i fokus. Enhet som bygger på mänsklig upphöjelse eller konstruerade läror och trossataser, främmande för den bibliska modellen av enhet, har sin källa på annat håll.
/Haggaj
Länktips:
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=169518
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=169524
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=169493











32 kommentarer
maj 5th, 2009 at 3:08 e m
Vad gäller utformningen av årets manifestationsgtj i Kungsan hade man närmat sig RKK och de ortodoxa kyrkorna mycket jämfört med förra.
Där fanns dock en och annan med messiansk T-shirt och en Jerusalemflagga och ett shofar skymtades i folkmassan. Jag själv hade kippah och Gospel Media hade både ”Evangelium enligt Rom” och ”Enhet under påven?” på sitt bokbord. Så det fanns en och annan motkraft på plats
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2009 at 3:46 e m
adamD
Varför kippah, om du inte är jude?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2009 at 4:15 e m
Den är en symbol för respekten för Guds ord och jag är inlemmad i Israel genom min tro på Messias. Jag ser ingen anledning att inte använda kippah. I detta sammanhanget blev den också (åtminstone för mig inombords) en markering mot den stundom väldigt romerska kristendomen på scenen. En religion som fötts genom att hugga av rötterna på olivträdet.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2009 at 4:24 e m
Kunde vara bra om vi höll oss till ämnet, tack!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2009 at 4:28 e m
Jag kan villigt stryka under på att det finns all anledning i världen att på konkret sätt söka Gud´s ansikte för nästa års Jesusmanifest. För visst upplevdes det som en ren provokation när karln med sitt rökelseverk knallade fritt fram och tillbaks och vevade…
När sedermera påvens sändebud intog scenen, då vände jag på klacken och lämnade övrigt fält.
Jag var där i ett enda syfte, inklusive vår buss, och det var att upphöja Jesus Kristus.
Påtvingade katolska eller andra mystiksa manifest betackar jag mig för, både för den dagen som var nu 2 maj och för dagar som kommer
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2009 at 4:37 e m
Precis Tony,
jag hade dessutom oturen att stå långt framme vid sidan av scenen dit vinden blåste. Det där äckelkvalmiga rökelseoset framkallade hostattacker hos fler än mig vilket för mig förstärkte bilden av en provokation. Att man bytt trosbekännelse för att blidka katoliker och ortodoxa tyckte jag inte heller om. Dessutom tycker jag att prästerna kan klä sig som de enkla människor de är istället för att anamma det romerska prästerskapets gamla kläder.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2009 at 5:27 e m
kanske var jag som hostade dig i nacken, hehe. Nej, skämt åsido, nog fanns det mer att önska om man säger så…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2009 at 6:15 e m
Mystiken kommer utbreda sig allt mer och mer.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2009 at 6:21 e m
Det är glädjande att läsa om den äkta enheten!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2009 at 7:18 e m
Men alltså, verkligen: håll er till ämnet! En sån underbar undervisning, du går från klarhet till klarhet, Haggai, tycker jag!
Mycket upplysande om den äkta, bibliska enheten.
Visste inte att Efraim var en bild på hedningar (hur?), men tänker då vidare: det var han, den yngre, som (igen) blev välsignad…en bild på att hednakristna först blev välsignade, dvs tog emot Jesus, Yeshua…och den äldre, förstfödde, sedan…
Och det står ju också i texten att det kommer fler från Efraim ,fler folk….???
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2009 at 9:22 e m
Tack Haggaj för en mycket bra artikel!
Du skrev: ”…det finns mycket att säga om 1 Mos 48, men vi får spara det till en annan gång.”
Jag tror att Rebecca har svårt att vänta.
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2009 at 9:58 e m
SÅ,
Att det finns mer att säga om 1 Mos 48 är väl helt klart. Men det är ett stort ämne att ta tag i. Jag har hört att en kille i Stockholm har ett bra studium om detta. Skall försöka få tag i det …
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 6th, 2009 at 9:10 f m
Till signaturen ”Andy”
1) Vi har redan tidigare en ”Andy” som skriver här. Därför önskar vi att du väljer en annan signatur.
2) När jag skulle markera din signatur råkade jag trycka på fel knapp så jag deletade tyvärr din kommentar. Så skriv gärna igen och med en annan signatur!
Ber om överseende!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 6th, 2009 at 10:59 f m
Ni som är missnöjda med pingströrelsen, katolska kyrkan, ortotoxa kyrkan, trosrörelsen, Ulf Ekman, Anders Arborelius, Sten-Gunnar Hedin m fl, jag tycker ni ska ordna med en motmanifestation nästa år. Det kommer begris profana medier att nappa på. De gillar när vi kristna inte kan hålla sams.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 6th, 2009 at 11:11 f m
Erik Johnsson,
Ni som är missnöjda med Guds frälsningsplan; hur han planerat med det judiska folket och oss hedningar; och har egna lösningar med en gubbe med rolig hatt; får gärna demonstrera för mig.
Vi andra väntar med sådana manifestationer tills vår riktiga kung har kommit.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 6th, 2009 at 11:31 f m
Haggaj – vilket underbart svar till Erik. Kul men framförallt så sant och riktigt .
Berndt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 6th, 2009 at 12:17 e m
Berndt, jag antar att Haggaj med gubbe i rolig hatt avser någon av din episkopala kyrkas många biskopar. De ser verkligen roliga ut i sina hattar, jag håller med Haggaj.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 6th, 2009 at 12:33 e m
Erik!Tack för tipset! Är man ” sams” bara för att man har en gemensam demonstration? Och deltar i tåg där katolikerna går med plakat med jungfru Maria föreställande en brud, samt andra med ikon-bilder på? Samt låter påven skicka sitt sändebud?
Raniero Cantalamessa: ”Anden kan göra så att människor ser Gud i oss”
Vilken ande rör det sig om?
Shalom älskade syskon
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 6th, 2009 at 12:37 e m
Till Erik Johansson. Jo, ALLA gubbar i hatt ser roliga ut
Men allvarligt talat så uppskattar jag det som var Haggajs verkliga poäng – att vi inte ska söka den organiserade politiskt korrekta enheten, men väl den enhet som handlar om hur hednakristna och judar kommer finna varandra i en evig enhet i Jesus från Nasaret.
Shalom
Berndt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 6th, 2009 at 1:37 e m
Kära syskon..
Vad leder denna falska enhet till, tror ni?
Här finns en länk som kan ge en tankeställare:
http://www.youtube.com/watch?v=6-3X5hIFXYU
My best
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 6th, 2009 at 2:21 e m
Haggaj säger;
”Som ni förstår är det en grundläggande enhet mellan Israels tolv stammar som genom Efraim förenas med de hednakristna som utgör bibelns syn på enhet.”
Detta påstående visar på bakvänt tänkande.
Israels tolv stammar ska inte förenas till kristna utan tvärtom. De som vill tro på Yeshua som YHWH’s levande ord har möjlighet att ansluta sig till och bli adopterade in i Israel.
Detta påstående kan helt klart uppfattas som att kristna anser sig ha ersatt Israel som YHWH’s folk.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 7th, 2009 at 12:40 f m
Visst Ester, en tankeställare.
Men en förvirrad slutsats.
Snarare en frukt av vart oenigheten
har fört oss.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 7th, 2009 at 7:54 f m
Jag vill ha enhet som grundar sig i sann äkta tro på Jesus. Jag vill ha en äkta Jesus väckelse i Sverige där vi kristna söker Guds ära istället för vår egen. Jag vill ha en äkta Kristendom utan pajaspredikanter som förvanskar Guds ord. Jag längtar efter en enhet bland Guds folk som följer i Jesu spår och inte skökan som Bibeln varnar för. Vi måste vara vakna på vad sann äkta enhet är. Fader jag ber dig i Jesu namn att uppenbara din enhet för oss. Förlåt att vi söker egen ära istället för att du skall bli upphöjd i våra liv. Du är centrum av allt som sker Jesus. Jag ber om en Jesusmanifestation nästa år som pekar på ditt kors och äkta enhet utan skökan den Katolska Kyrkan som tillber avgudabilder, påven med mera.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 7th, 2009 at 8:57 f m
Vi har judarna att tacka för frälsningen. Det var genom det folket Gud gav sina förbund.
Haggaj skriver :Enhet som bygger på mänsklig upphöjelse eller konstruerade läror och trossataser, främmande för den bibliska modellen av enhet, har sin källa på annat håll.” slut citat.
Varje jude behöver bli frälst genom Yeshua Messias, men han/hon ska ju inte gå in i nån ”kristen” församling ! Vi får av nåd närma oss dem. Inympningen är ett signum på delaktighet i Israel enligt Ef.2.
Det är utifrån den grunden som den sanna enheten får sin näring till ”en boning i anden”. Ef.2:22.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 7th, 2009 at 9:12 f m
Andy Pandy,
Välkommen till Aletheia!
Det är en viktig aspekt du tar upp. Att söka Guds ära istället för sin egen.
”Den som talar av sig själv söker sin egen ära. Men den som söker hans ära som har sänt honom, han talar sanning, och det finns ingen orättfärdighet hos honom.” (Joh 7:18)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 7th, 2009 at 11:55 e m
Människor har i alla tider försökt identifiera antikrist och skökan… Den finns många som älskar Jesus i alla kristna led. Många finner att Treenige Gud är sannast uppenbarad genom den katolska bekännelsen. Vi kan inte veta vem som tillhör Gud och vem som inte gör det. Jesus ber om enhet, men också Paulus manar till enhet (i en hednakristen miljö). Vår relation till Israel i Guds ögon vet jag inte, då jag med största sannolikhet inte har samma teologiska ståndpunkt som de flesta här ovan ger uttryck för. Bibelordet genomgår alltid en tolkning, även om vi skulle hävda att vi ”bara läser som det står”. Jag hoppas och ber att vi som bekänner oss till Jesus Kristus ska vara öppna för Guds ledning i det som är det viktiga och väsentliga för vår frälsning, helgelse och vägledning till ett rättfärdigt liv. Och att vi någonstans kan enas kring det, utan att bygga murar kring våra positioner och ståndpunkter… Splittring förhärligar inte, och kommer inte att hjälpa människor att närma sig Jesus. Enhetens form kan väl däremot diskuteras… (Råkade bara halka in på bloggen.)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 8th, 2009 at 9:53 f m
Katarina,
Välkommen till Aletheia!
Du har rätt i att även Paulus uppmanar till enhet.
Lite snare idag kommer en bloggpost som handlar en viss strävan efter enhet av speciell natur. Det är inte enhet i sig själv som jag kritiserar. Det är inställningen till den enhet som du i bloggposten senare idag kommer att få en lite beskrivning av som jag vänder mig emot.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 8th, 2009 at 7:02 e m
Se en församling som inte har böjt knä för Baal. Besök gärna vår webbplats. 1 Kungaboken 19:18: Jag har lämnat kvar i Israel sjutusen män som inte har böjt knä för Baal och som inte har givit honom hyllningskyss.
Vi behöver inte böja våra knä för ekumeni.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 13th, 2009 at 12:15 f m
Tack till Lars Enarson för detta tydliga budskap han ger i sin senaste bloggpost:
http://www.thewatchman.org:80/se/blog/
Missa inte detta, och sprid det.
Shalom
Berndt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 13th, 2009 at 4:02 e m
Berndt.,
Tack för ‘påminnelsen’ om Lars’ länk. Det var ett tag sen jag läste där.Nu har jag hittat en del guldkorn. Rekommenderas att läsa . Här ett smakprov därifrån :
”Utvecklingen går nu med rasande fart. Är det meningen att vi ska verka för enhet bland alla kristna på påvens och den Katolska Kyrkans grund? Nej nu måste vi säga ifrån! Nyligen fick en pastor i norra Sverige ett mycket skakande budskap från Herren: “Falsk enhet håller på att förkväva min brud!” Om vi tiger nu så blir vi medbrottslingar till denna förförelse!”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 13th, 2009 at 5:37 e m
Till elisabeth
Ja, det är verkligen ett angeläget budskap Enarson frambär i den bloggposten. Låt oss sprida det så vitt och brett som möjligt.
http://www.thewatchman.org:80/se/blog/
Berndt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 13th, 2009 at 6:32 e m
Berndt.,
Ja, det är helt suveränt, tycker jag.
Jag har så mycket att tacka Lars Enarson för. Undervisning om Fäderna / Barnen som var ett av hans första uppenbarelser som öppnade ögonen.
På Högborgen i Uppsala ville de inte höra det. -04.
Nu är de upp till örsnibbarna insyltade i denna ”falska enhet” :”Nyligen fick en pastor i norra Sverige ett mycket skakande budskap från Herren: “Falsk enhet håller på att förkväva min brud!” .
Allvarligt. Tänk på Hes. 3:17-21, kap.33.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara