måndag, maj 11th, 2009...3:24 e m

Om att ”sluta ett starkt förbund med många”

Kommentarer Läs med webReader

För en veckas tid kommer han att sluta ett starkt förbund med många”. Så står det i profeten Daniels bok (Dan 9:27). Detta är en text som många anser anspela på antikrist. Texten är superaktuell idag efter den 57-statslösning som presenterats av Jordaniens kung Abdullah.

1-abdullah1-bibi11-pope-b1-obama

”Vårt erbjudande till israelerna innebär att en tredjedel av världen möter dem med öppna armar”, säger den jordanske kungen. Om detta inte är ett starkt förbund med många så vet inte jag. Men vem är då antikrist? Kan man vara säker på att det är antikrist som skall sluta ett starkt förbund med många?

Den aktuella 57-statslsöningen handlar alltså om att hela arabvärlden skall erkänna Israel. Som motprestation skall Israel upprätta en Palestinska stat i Gaza och på Västbanken. Israels premiärminister Benjamin Netanyahu kommer att träffa USA:s president Barak Obama nästa vecka. Enligt den jordanske kungen kommer det mötet att vara avgöranse.

För att ni inte skall missa några detaljer, så skall ni komma ihåg var påven var så sent som igår … i Jordanien. 

/Haggaj

 Länktips:
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_2872067.svd
http://www.dn.se/nyheter/varlden/paven-forordar-tvastatslosning-1.863173
http://www.dn.se/nyheter/varlden/ny-fredsplan-for-mellanostern-pa-vag-1.862927
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=169995
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=169961
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=170010

 

 

 

Dela med dig/tipsa någon:
  • Print this article!
  • Facebook
  • E-mail this story to a friend!
  • Turn this article into a PDF!
  • RSS
  • TwitThis
  • Google Bookmarks

53 kommentarer

  • Mycket troligt att vi nu ser det som är början till slutet på denna tidsålder.

    Mvh

    Berndt Isaksson

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Intressanta deltagare i detta spel:

    Påven
    USA:s president Obama
    Hela muslimska världen
    Israel

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Haggaj,

    Detta är den Stora Teaterscenen som görs redo för Grand Final !

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Jag är ingen profet, men jag skulle gissa att ju tydligare tecknen nu blir om att vi kan vara inne i den sista Årsveckan, och ju mer vi talar och skriver om detta – så kommer också det ”religiösa etablissemanget ” att i allt kraftigare ordalag fördöma allt tal om att detta har med Jesu tillkommelse att göra, och att vi åren dessförinnan kommer få se den mörkaste tiden i mänsklighetens historia. För det är ju vad det OCKSÅ handlar om ifall vi är inne i sista Årsveckan. Särskilt de 3 1/2 sista åren kommer ju bli en fruktansvärd tid då en stor del av världens befolkning kommer dö under de plågor Vredesskålarna representerar i Uppenbarelseboken.

    När det med tiden blir klart vem som är Antikrist, och vi börjar tala om den saken i våra predikningar och andra sammanhang, så tror jag vi kommer få se det största motståndet och de starkaste fördömandena från just religiöst håll. Biskopar och samfundsledare kommer gå ut i gemensamma fördömanden av dem som dristar sig till att tala om att den ”Store Fredsmäklaren” skulle kunna vara Antikrist. Samhällsfarliga fundamentalister kommer vi bli stämplade som.

    Men mitt i mörkret har vi som Jesustroende hoppet om JESU tillkommelse.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • TELOS är nära, alltså… :)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Christian
    Telos för de som inte accepterat YHWH’s frälsning, Yeshua, kanske.
    Telos för de som revolterar mot YHWH’s ord, förmodligen.
    Man kan nog säga att vi lever i tiden som YHWH genom Hesekiel talar om i kapitel 36 och framåt.
    Det är intressant att läsa om det nya templet som har pratats om här.
    Hes 44:9 talar om för oss att alla som vill komma in i det nya templet ska vara omskurna i hjärtat OCH köttet. Det gäller såväl Israeler likaväl de som valt att leva tillsammans med, blivit adopterade till, Israel.
    Iden är inte ny. Det viktigaste för en människa är hjärtats omskärelse. Men liksom vid uttåget ur Egypten, de som föddes i öknen inte blev omskurna förrän man skulle gå in i Kanan, så kan man leva idag utan fysisk omskärelse tills man ska gå in i det nya Templet som ska bestå i minst tusen år. ‘
    YHWH’s ord är sant och evigt. Ingen del av det ska förstöras, ändras eller bli ogiltigt.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • ”Hamas trasslar verkligen till det…

    Hamas ledare Khaled Meshal, som ännu är bosatt i Syrien, sade på lördagen att Hamas inte kommer att godta någon tvåstatslösning.

    Meshal preciserade sig: Hamas godtar inte Israels existens. Det vill säga, staten som redan finns vid den tänkta palestinska statens sida har inte rätt att finnas till och det är något som Meshal inte kommer att ändra på. Mer än hälften av den palestinska befolkningen på Västbanken och i Gaza stöder Meshals ideologiska ställningstagande.

    Och det betyder i sin tur att Obamas stora amerikanska ”fredsutspel” befinner sig i så kallad limbo. Det hänger i luften och vill inte materialisera sig.

    Men hur kommer Obama att reagera sen? Kommer han att söka anpassa verkligheten till drömmarna? Eller kommer han att slopa drömmarna och försöka hantera verkligheten som den är?

    Det är en bra fråga. Netanjahu har förstås inte något svar. I alla fall inte förrän han träffar Obama i Washington den 18 maj. ” / Dick Haas.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Detta var faktiskt intressanta nyheter.
    Jag har sedan förra hösten slutat se på TV, och läser knappt nyheter på datorn- förutom det som rör den kristna sfären, räcker så…

    Väl det är starka andliga krafter som nu rör sig runt om i världen, denna andlighet tror jag vill stiga i grad- tills vi en dag kommer att se alla demoner fysisk röra sig runt (såsom beskrivet i Upp): http://www.youtube.com/watch?v=FucFxkuxX78

    Kring antikrist- så är jag själv överbevisad att påven är antikrist. Men däremot kommer det ju (eller finns redan?) att finnas ett antikristligt politisk system, och detta system kan vi nu kanske se en del av nu- kring det som nu håller på att hända kring Israel, detta antikristliga system kommer också självklart påven vara en del av.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Michael G. Helders,

    Ja, om man gav Scottland Yard en bibel och bad dem söka rätt på antikrist, så hade de inte hoppat över att åka till Vatikanen. Det skulle nog vara deras (och min) first choice.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Haggaj
    Vi är överens för en gångs skull… Kristi ställföreträdare på jorden kallar de trogna påven. D v s i stället för Kristus. Grekiska ordet anti kan betyda både mot och i stället för. Med den senare betydelsen blir det alltså anti-krist…

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Att påven är Antikrist tycks vi vara rätt eniga i, men är Antikrist identisk med det ”Odjur” som många Bibelsammanhang typ Upp. 13 pekar ut med olika namn typ ”laglöshetens människa och fördärvets man i 2 Tess, 2:3 eller ”det lilla hornet” i Dan. 7:8,20, och ”en fräck och arglidtig konung” Dan 8:23, ”en kommande furste” och ”förödaren” i Dan. 9:26,27, ”en föaktlig man” och ”konungen” i Dan. 11:21,36.
    Speciellt sammanhanget i Dan. 11:21- visar på ”förödarens” framträdande från en relativt obemärkt begynnelse från landet norr om Israel, det forna Seleukiska kungariket som uppstod efter delningen av Alexander den stores rike och där också odjuret Antiokus den IV Epiphanes som förtryckte Israel regerade. Den här föraktlige uppkomlingen som tar över Nordriket gör något av en kometkarriär och det som driver kungen är tydligen hans hat mot ”det heliga förbundet”, dvs Hans hat mot förbundet som Gud slutit med Israel, förbundsfolket. Han kommer att konspirera tillsammans med en avfällig falang Israeler och han sätter stopp för tempeltjänsten och han är den som kommer att låta sätta upp ”förödelsens styggelse” v. 31.

    Det är min övertygelse att vi här har något av en nyckel till att förstå vem den laglöse är och dennes framfart till dess han sätter sig i templet och ger uttryck för den yttersa förhävelsen mot Gud. Så läs texten både framlänges och baklänges så kommer insikten att öka som ängeln antyder i Dan 12:4 !

    Dan. 11:
    21 ¶ Och på hans plats skall uppstå en föraktlig man, åt vilken konungavärdighet icke var ämnad; oförtänkt skall han komma och bemäktiga sig riket genom ränker.
    22 Och översvämmande härar skola svämmas bort för honom och krossas, så ock förbundets furste.
    23 Från den stund då man förbinder sig med honom skall han bedriva svek. Han skall draga åstad och få övermakten, med allenast litet folk.
    24 Oförtänkt skall han falla in i landets bördigaste trakter, och skall göra ting som hans fäder och hans fäders fäder icke hade gjort; byte och rov och gods skall han strö ut åt sitt folk; och mot fästena skall han förehava anslag, intill en viss tid.
    25 Och han skall uppbjuda sin kraft; och sitt mod emot konungen i Söderlandet och komma med en stor här, men konungen i Söderlandet skall ock rusta sig till strid, med en mycket stor och talrik här; dock skall han icke kunna hålla stånd, för de anslags skull som göras mot honom.
    26 De som äta hans bröd skola störta honom. Och hans här skall svämma över, och många skola bliva slagna och falla.
    27 Båda konungarna skola hava ont i sinnet, där de sitta tillhopa vid samma bord, skola de tala lögn, men det skall icke hava någon framgång; ty ännu dröjer änden, intill den bestämda tiden.
    28 Han skall vända tillbaka till sitt land med stora förråd, och han skall lägga planer mot det heliga förbundet; och när han har fullbordat dem, skall han vända tillbaka till sitt land.
    29 På bestämd tid skall han sedan åter draga åstad mot Söderlandet, men denna senare gång skall det ej gå såsom den förra.
    30 Ty skepp från Kittim skola komma emot honom, och han skall förlora modet. Då skall han vända om och rikta sin vrede mot det heliga förbundet och giva den fritt lopp. Och när han har kommit hem, skall han lyssna till dem som hava övergivit det heliga förbundet.
    31 Och härar, utsända av honom, skola komma och oskära helgedomens fäste och avskaffa det dagliga offret och ställa upp förödelsens styggelse.
    32 Och dem som hava kränkt förbundet skall han med hala ord locka till helt avfall; men de av folket, som känna sin Gud, skola stå fasta och hålla ut.
    33 Och de förståndiga bland folket skola lära många insikt; men de skola bliva hemsökta med svärd och eld, med fångenskap och plundring, till en tid;
    34 dock skall under hemsökelsen en liten seger beskäras dem, och många skola då av skrymteri sluta sig till dem.
    35 Hemsökelsen skall träffa somliga av de förståndiga, för att en luttring skall ske bland dem, så att de varda renade och tvagna till ändens tid; ty ännu dröjer denna, intill den bestämda tiden.
    36 Och konungen skall göra vad han vill och skall förhäva sig och uppträda stormodigt mot allt vad gud heter; ja, mot gudars Gud skall han tala sådant att man måste förundra sig. Och allt skall lyckas honom väl, till dess att vredens tid är ute, då när det har skett, som är oryggligt beslutet.
    37 På sina fäders gudar skall han icke akta, ej heller skall han akta på den som är kvinnors lust eller på någon annan Gud, utan han skall uppträda stormodigt mot dem alla.
    38 Men fästenas gud skall han i stället ära; en gud som hans fäder icke hava känt skall han ära med guld och silver och ädla stenar och andra dyrbara ting.
    39 Och mot starka fästen skall han med en främmande guds hjälp göra vad honom lyster; dem som erkänna denne skall han bevisa stor ära, han skall sätta dem att råda över många, och han skall utskifta jord åt dem till belöning.
    40 Men på ändens tid skall konungen i Söderlandet drabba samman med honom; och konungen i Nordlandet skall storma fram mot denne med vagnar och ryttare och många skepp, och skall falla in i främmande länder och svämma över och utbreda sig.
    41 Han skall ock falla in i »det härliga landet», och många andra länder skola bliva hemsökta; men dessa skola komma undan hans hand: Edom och Moab och huvuddelen av Ammons barn.
    42 Ja, han skall uträcka sin hand mot främmande länder, och Egyptens land skall icke slippa undan;
    43 han skall bemäktiga sig skatter av guld och silver och allahanda dyrbara ting i Egypten; och libyer och etiopier skola följa honom åt.
    44 Då skall han från öster och norr få höra rykten som förskräcka honom; och kan skall draga ut i stor vrede för att förgöra många och giva dem till spillo.
    45 Och sina palatstält skall han slå upp mellan havet och helgedomens härliga berg. Men han går till sin undergång, och ingen skall finnas, som hjälper honom.»
    1 ¶ På den tiden skall Mikael träda upp, den store fursten som står såsom försvarare för dina landsmän; och då kommer en tid av nöd, vars like icke har funnits, allt ifrån den dag då människor blevo till och ända till den tiden. Men på den tiden skola av ditt folk alla de varda frälsta, som finnas skrivna i boken.
    2 Och många av dem som sova i mullen skola uppvakna, somliga till evigt liv, och somliga till smälek och evig blygd.
    3 De förståndiga skola då lysa, såsom fästet lyser, och de som hava fört de många till rättfärdighet såsom stjärnor, alltid och evinnerligen.
    4 Men du, Daniel, må gömma dessa ord och försegla denna skrift intill ändens tid; många komma att rannsaka den, och insikten skall så växa till.»

    Måga menar att den här ”föraktliga mannen” visar fram emot Antiokus IV, men även om profetordet i många avseenden passar mycket väl in på den här kungen som terroriserade Israel under en period för ca 170 år f.Kr. så förstår vi ändå av Jesu utpekande av förödelsens styggelse som tidstecken att profetian visar fram mot ändens tid. Också detta att de rättfärdigas uppståndelse utpekas ske i samband med kungens slutliga nederlag visar fram emot ändens tid och övergången till det Messianska riket.

    Shalom!
    Fred

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • ”För en veckas tid kommer han att sluta ett starkt förbund med många”.

    Ett tips! Jag har hört att den rätta översättningen skall vara: ”För (eller troligare under) en veckas tid kommer han att ”bekräfta” ett starkt förbund med många”.

    Om det skall vara ”under en veckas tid”, betyder det ju att detta inte nödvändigtvis behöver vara starten på de sista sju åren och att det inte heller måste vara just ett sjuårsförbund.

    Tydligen är det ”bekräfta” som är den rätta översättningen. Det gör att jag håller med de flesta här att det skulle kunna vara påven som är antikrist. Politikerna sluter ett förbund men antikrist (påven?) bara bekräftar/bevittnar förbundet.

    Jonny!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Jonny Widell,

    Det var ju intressant att det stod ”bekräfta”.

    ”He will confirm a covenant with many for one ‘seven.’ ” NIV

    ”Han skall stadfästa förbundet med de många under en vecka, och mitt i veckan skall han avskaffa slaktoffer och matoffer.” (Folkbibeln)

    En intressant faktum är att förbundet och de dagliga offrens avskaffande beskrivs i ett och samma sammanhang.

    Min teori:
    En fredsplan iscensätts med många (57 stater).
    Planen innehåller en tvåstatslösning.
    En möjlighet för Israel att komma åt en del av Tempelberget för att kunna komma igång med tempeltjänsten.

    Kanske blir det bara som en vinge av berget?

    ”Och på styggelsers vinge skall förödaren komma …” (Dan 9:27)

    Fredsplanen träder i kraft före sep/okt 2010.

    Jesus ger sig till känna för judarna på hösten 2010 och den tempeltjänst som då kommer igång har Jesus i centrum.

    Någon (troligen nästa påve) stoppar denna tempeltjänst.

    3½ år tuff vedermöda för både troende kristna och troende judar med slutstrid i väntan på Messias återkomst.

    (Ren spekulation, men inte omöjligt.)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Detta är mycket möjligt ”början på slutet”. Är det så kommer det som vi som troende kallar ”vedermödan” förmodligen att bryta fram om 3 & 1/2 år. När världens hyllningar av den som lyckats ro detta avtal i hamn övergått till, vad jag tror:

    * Å ena sidan, från många, en religiös dyrkan av denne som en andlig ledare…
    (Jag tror att någonstans på vägen sker ett avgörande, kanske påtvingat, närmande mellan muslimer och oss kristna)
    * Å andra sidan, från annat håll, ett uppror från dem som genomskådar honom.

    Det är i detta skede tvång, märkning och totalitärt styre träder in.

    Må Gud hjälpa oss se ondskan när den personifieras och vinna så många som möjligt för Kristus medan tid finns!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Bertil Rosenius,

    Välkommen till Aletheia! :-)

    Det gäller att välja sida utifrån den kunskap vi får från hela skriften.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Jag tycker ni skall sluta med era eskatologiska speckulationer så fort någon försöker skapa fred i Palestina, så anser ni den kommer från Anitikrist. Om ni var palestinsk kristen och bodde i tex. Betlehem eller Taybeh på Västbanken varit mitt i avspärrningarna från arbeten och era jordlotter, skulle ni inte då välkomna en fred?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Dessa mina minsta bröder,
    Nix! Guds plan går före jordlotter. Men jag kan förstå att det blir besvärligt.

    Inte kan det väl vara bra att en fred skapas så att Guds räddningsplan för hela världen förstörs? Eller vad säger du?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Ni alla borde besöka Betlehem Bible College en kristen bibelskola som utbildar Palestinas kristna för gå ut i tjänst i sina kyrkor. Och bli undervisade av baptistpastor Alex Awad som är lärare på skolan. Han berättade att han även är pastor i East Jerusalem Baptist Church , den församlingen har ett samarbete med en kristen Israelisk församling i Jerusalem.
    Här är länken:

    http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/2008/10/betlehem-del-2.html

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • En fred som bygger på att Israel lämnar ifrån sig land är ingen verklig fred, det är förräderi. Dessutom glömmer Egon B. att det största trycket på icke-muslimska (inkl. araber) araber kommer från muslimerna, inte Israel. Dessa terroriserar både Israel OCH de icke-israeliska araberna. Vatikanen har aldrig varit judarnas vänner (däremot finns det enskilda katoliker), dess agenda har allt sedan korstågens tid varit att inta det land som lovats Israel barn.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Jesus älskar när vi söker efter Hans återkomst=Älskar Jesu återkomst. Försök aldrig kranka ner på någons längtan efter Jesus.

    När Guds profetior i Bibeln går i uppfyllelse kommer det finnas folk som tänker på än det ena och än det andra sättet, men det är helt ovesäntligt i detta fall. När Guds profetior går i uppfyllelse då går de i uppfyllelse, och vi har fått Ordet med profetior att forska i för att vi skall känna till tider och stunder, så att vi inte missar när Gud låser upp ändetidens profetior.

    Vaka och bed

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Citat Gustav”Dessutom glömmer Egon B. att det största trycket på icke-muslimska (inkl. araber) araber kommer från muslimerna, inte Israel. ”Slut citat: Bullshit !
    Läs vad professor Sabella, som är katolik och professor i sociologi vid Betlehems universitet, skriver att han förstår civila israelers oro och rädsla för raketbeskjutningarna från Gaza. citat ”men det måste klargöras att Israels militära ockupation av vår mark är grundorsaken till den bestående konflikten mellan våra två folk.slut citat. Läs hela hans brev här:
    http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/2009/01/lyssna-p-palestinierna.html

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Kommer snart att vara en realitet i grannskapet:
    http://www.youtube.com/watch?v=6-3X5hIFXYU

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Kanske det, men ljum kristendom är värre!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Sam,
    Om man ser den videon förstår man att påven vill förbjuda kondomer även i fortsättningen. ;-)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Tack Jonny Widell – din inställning är verkligen den rätta, som jag ser det. Låt oss forska i ordet och spana efter tecknen på att Jesus snart kommer åter. Och nu börjar verkligen tecknen bli tydliga.

    Var välsignad !

    Berndt Isaksson

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Haggaj

    Jag undrar varför så många kristna än idag lyckas skapa dessa fantasifulla tolkningar utifrån Daniel 9:25-27.

    Man har i varje generation sedan Jesus hävdat att ‘anti-krist’ skulle komma i just den generation man levde i. Men inget har hänt!

    Det finns absolut INGET i Dan 9 som äns antyder att det skulle finnas ett gap på flera tusen år efter den 69:e veckan. Faktum är att grundtexten nämner inte ens någon period på 69 veckor, utan på tre perioder, 7, 62, och 1. Dessa är redan uppfyllda!

    /Johnny

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Haggaj
    Precis!
    Och aborter också!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Jonny S,

    Att man genom tiderna haft en del skilda uppfattningar om en del detaljer angående hur det profetiska ordet i Daniel som ännu inte uppfyllts skall komma att uppfyllas är väl inget att förundras över eftersom ängeln meddelade att många skulle rannsaka budskapet (både framlänges och baklänges) och insikten hos de förståndiga skulle därigenom när tiden närmade sig växa till. Men att mycket av profetian inklusive Daniels 70:e årsvecka ännu återstår att uppfyllas behöver ingen idag vara oviss över. Det profetiska innehållet i den veckan är ju så sammanvävt med andra profetiska utsagor som så uppenbart ännu väntar på sin uppfyllelse så det är bara att bedja och studera det profetiska ordet närmare i uppriktig längtan att förstå så kommer morgonstjärnan enligt löftet förmedlat av Aposteln Petrus att gå upp i våra hjärtan och hjälpa oss med orienteringen i den här dystra vildmarken som hör den yttersta tiden till, före soluppgången. Betänk också tidstecknet som Jesus lade fram som förutsatte att lärjungen var förtrogen med budskapet angående ändens tid i profeten Daniels Skrift. Tecknet för tidsålderns slut och Jesu tillkommelse var nämligen att vi skulle få bevittna ”förödelsens styggelse” på helig mark! Här vill det till att vi har förstått vad de 70 årsveckorna handlar om och inte går på niten att tro att den 70:e årsveckan redan skulle vara passe.

    http://hem.bredband.net/b226694/pd6.htm

    Progressiv Dispensationalism
    Daniels 70 veckor

    Av Tim Warner – 08/2002 – Copyright © 1998 – 2003
    Översatt av Fred Örtegren – mars 2004

    Traditionell dispensationalism förutsätter en speciell tolkning av profetian om de 70 veckorna i Daniel kapitel 9. Vi är ense med den traditionella dispensationalismen när det gäller tolkningen av den här bibeltexten med avseende på:

    1. gapet mellan den 69:e och 70:e veckan
    2. fullbordandet av den 70:e veckan vid slutet av den närvarande tidsåldern
    3. identifikationen av den ”kommande fursten” med Antikrist.
    4. det framtida återuppbyggandet av templet i Jerusalem, och dess vanhelgande i mitten av den 70:e veckan

    Vi håller emellertid inte med om att tidsgapet mellan den 69:e och 70:e veckan skulle utgöra ‘församlingens tidsålder’………

    Shalom!
    Fred

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Dessa mina minsta bröder:
    men det måste klargöras att Israels militära ockupation av vår mark är grundorsaken till den bestående konflikten mellan våra två folk.slut citat.
    Arabstaterna förklarade krig dagen efter att Israel utropade sin stat..alltså långt före ngn ockupation. Då hade de arabiska invånarna av dåvarande Palestina fått erbjudande om den andra hälften (av d P), men avböjt, medan Israel tackade ja till sin hälft.
    så detta stämmer alltså inte.

    Fred Ö,
    Måga menar att den här “föraktliga mannen” visar fram emot Antiokus IV, men även om profetordet i många avseenden passar mycket väl in på den här kungen som terroriserade Israel under en period för ca 170 år f.Kr. så förstår vi ändå av Jesu utpekande av förödelsens styggelse som tidstecken att profetian visar fram mot ändens tid.

    profetian har detta kännetecken: den är rund, återkommande, dvs kan stämma in på någon/något just då prof uttalas, men återkommer senare med hänvisning på ngn/ngt annat…därför stämmer det nog att det båda då pekade på Antiokus, men nu också på denna tiden

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • rebecca,

    Jag hade tidigare en uppfattning liknande din angående profetiska upprepningar av den senare delen av Daniel 11:21- . Och nog måste Daniels folk vid ett flertaltillfällen ha tytt det som att de levt i tider när det här profetsammanhanget varit på väg att fullbordas. Typ när Antiokus IV invaderade och profanerade templet eller när de romerska legionerna under Titus uppfyllde sina snarlika dåd år 70 e.Kr. Men efter ett fortsatt rannsakande av det profetiska ordet har jag kommit fram till övertygelsen att ‘the real thing’ ännu återstår och att de tidigare förmodade uppfyllelserna på sin höjd kan tas till ledmärken för det som texten profetiskt förutser kommer att ske när ändetidens föraktfulla man och kung träder fram (v.21) och åstadkommer det tecken som Jesus uppmanade oss att vaka efter, nämligen ”förödelsens styggelse på helig mark” (Matt. 24:15). Men vad som framför allt tidsbestämmer de här händelserna v. 21- till att unikt handla om den yttersta tiden är som jag ser det vad vi kan läsa i Dan. 12:1 som avslutar ”den tiden” med de heligas uppståndelse från de döda! En unik händelse som endast inträffar en gång i samband med Jesu återkomst för att upprätta riket åt Israel.

    Dan. 11:
    45 Och sina palatstält skall han slå upp mellan havet och helgedomens härliga berg. Men han går till sin undergång, och ingen skall finnas, som hjälper honom.»
    1 ¶ På den tiden skall Mikael träda upp, den store fursten som står såsom försvarare för dina landsmän; och då kommer en tid av nöd, vars like icke har funnits, allt ifrån den dag då människor blevo till och ända till den tiden. Men på den tiden skola av ditt folk alla de varda frälsta, som finnas skrivna i boken.
    2 Och många av dem som sova i mullen skola uppvakna, somliga till evigt liv, och somliga till smälek och evig blygd.
    3 De förståndiga skola då lysa, såsom fästet lyser, och de som hava fört de många till rättfärdighet såsom stjärnor, alltid och evinnerligen.
    4 Men du, Daniel, må gömma dessa ord och försegla denna skrift intill ändens tid; många komma att rannsaka den, och insikten skall så växa till.»

    Marana ta!

    Fred

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Fred!

    Tack för ditt inlägg. Håller dock inte med dig i vad du skriver! Det finns fortfarande inte något, varken i texten eller dess sammanhang som ens antyder att det skulle finnas ett gap på flera tusen år. Och inte heller talar Daniel om en period på 69 veckor!?

    Det står uttryckligen att Från dess att ordet utgår om att Jerusalem skall återbyggas till en smord kommer skall gå 7 veckor=49 år
    Sen skall det gå 62 veckor=434år för att bygga upp staden igen, och efter de 62 veckorna skall en smord förgöras.

    I en fotnot til NAB Översättningen står det ang dessa verser:

    9:25 From the utterance…. to be rebuilt: from the time of Jeremiah’s prophecy. One… anointed and a leader: either Cyrus, who was called the anointed of the Lord to end the exile (Is. 45:1) or the high priest Joshua, who presided over the rebuilding of the altar of sacrifice after the exile (Ez. 3:2). Seven weeks, forty-nine years, an approximation of the time of the exile. During sixty-two weeks… rebuilt: a period of 434 years, roughly approximating the interval between the rebuilding of Jerusalem after the exile and the beginning of the Seleucid persecution.

    9:26 An anointed: doubtless the high priest Onias III, murdered in 171 B. C., from which the author dates the beginning of the persecution. Onias was in exile when he was killed….

    Avfälliga Judar slöt senare ett 7 årigt förbund med Antiochus’s som efter 3 år upphävde Slaktoffret och matoffret. Detta bekräftas från flera källor som bla Josephus ”Antiquities of the Jews” där det står:

    ”Now it so fell out, that these things were done on the very same day on which their Divine worship had fallen off, and was reduced to a profane and common use, after three years’ time; for so it was, that the temple was made desolate by Antiochus, and so continued for three years. This desolation happened to the temple in the hundred forty and fifth year, on the twenty-fifth day of the month Apeliens, and on the hundred fifty and third olympiad: but it was dedicated anew, on the same day, the twenty-fifth of the month Apeliens, on the hundred and forty-eighth year, and on the hundred and fifty-fourth olympiad. And this desolation came to pass according to the prophecy of Daniel, which was given four hundred and eight years before; for he declared that the Macedonians would dissolve that worship [for some time].”

    Som sagt, så länge kristna inte kan bevisa utifrån Daniel 9 om ett tidsgap på flera tusen år, och då historien visar på att profetian pekade mot Antiochus som denna onda ledaren och inte en framtida ”antikrist”. Så kommer jag förkasta fantasifulla tolkningar som t ex Dispensationalism!

    //Johnny

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Johnny,

    Det finns flera utmärkta lösningar som får Daniels profetior inklusive de 70 årsveckorna att visa fram emot ändens tid och den händesignatur som NT förutsäger komma. Har faktiskt lite svårt att avgöra vilken utläggning jag skall tro på därför att åtminstone två av dem med stor precision passar ihop med andra profetiska sammanhang. Kan det möjligen vara som så att de var för sig är korrekta? Kolla gärna den här utläggningen som är mindre känd men som har en del företräden för den som vill räkna med normala år a’ ca 365,25 dagar.

    http://www.biblicalstudies.com/bstudy/eschatology/daniel.htm

    Daniel’s ”Seventy Weeks”
    An Historical and Exegetical Analysis

    copyright 1991, Fred G. Zaspel

    Purpose of Paper

    Interpreters agree that Daniel’s famous prophecy of ”seventy weeks” finds its fulfillment in the life and ministry of Jesus Christ, but exactly how the time-frame is to work out is a matter of some debate. Differences arise primarily from disagreement as to, 1) chronological methods and, 2) the terminus a quo and the terminus ad quem of the specific years in question. Most disagreement centers on the eschatological significance of the prophecy.

    Virtually all of the interpretations of this prophecy which are commonly given are forced to make certain interpretive assumptions and/ or leave certain details of the passage unexplained in order to stand. The purpose of this paper is to examine and account for all of these often overlooked details and identify as closely as possible the terminology, people, and time-frame of Daniel 9:24-27.

    Daniel’s ”Seventy Weeks” Prophecy

    From a study of Jeremiah’s prophecy Daniel had calculated that the time of Israel’s captivity (seventy years) was about to end (Dan.9:1-2). Interrupting his fervent prayer in this regard the angel Gabriel ”informed” him (9:22) of coming events related to the people of Israel. The content of that prophecy, recorded in Daniel 9:24-27, follows (author’s translation)…….

    Fred

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Jonny skrev,
    Som sagt, så länge kristna inte kan bevisa utifrån Daniel 9 om ett tidsgap på flera tusen år, och då historien visar på att profetian pekade mot Antiochus som denna onda ledaren och inte en framtida “antikrist”. Så kommer jag förkasta fantasifulla tolkningar som t ex Dispensationalism!

    Jonny,
    Du ser ju själv att den 70:e årsveckan anges separat från de 69 föregående på ett sådant sätt att det är helt klart att den kommer senare. Hur långt tidsgapet sedan är framgår väl sedan vare sig här eller någon annanstans så vitt jag vet, men veckan innehåller händelser som profetiskt kommer att inträffa en kort tid före Jesu tillkommelse så tidsgapet har ju visat sig bli rätt betydande, men det visste man ju inte vare sig då eller på apostlarnas tid när man förväntade sig att tillkommelsen skulle ske tämligen snart. Angående traditionell dispensationalism så kan jag hålla med om att det kan finns anledning till en viss reservation, men har du bekantat dig med den s.k. progressiva dispensationalismen? Men det blir lätt lite ytligt om man begränsar sig till att kalla varandra vid namn och bolla med Bibelord. Därför vill jag utmana dig Jonny att för en stund gå utanför de välbekanta ramarna och försöka dig på att närma dig den tidiga församlingens eskatologi. Även om vår insikt för att anknyta till Daniel borde ha tilltagit, så är det nog ändå som så att vår förståelse ändå måste utgå från de urgamla stigarna, och ibland förutsätter en progression en tillbakablick.

    http://hem.bredband.net/b226694/pd/pd_intro.html

    Progressiv dispensationalism
    Introduktion
    Copyright © Tim Warner
    Översättning av Fred Örtegren

    PFRS lösning – Ett återvändande till ”kiliasm”/ Progressiv dispensationalism:
    I linje med hela syftet för ”The Pristine Faith Restoration Society”, som ju är att upptäcka och restaurera den tidigaste kristna traditionen, så måste vi förstås ställa oss bakom och försvara det som vi funnit vara de tidigaste kristnas syn beträffande de heligas destination. Vårt ”systen” om man vill kalla det så, kan ses som en radikal modifikation av Darbys dispensationalism, kallad för ”progressiv dispensationalism” (pd). Låt inte namnet skrämma dig. Pd innebär bara ett återvändande till den tidiga församlingens ”kiliasm”, läran om tusenårsriket, som man trodde på innan man influerad av grekiskt tänkande lämnade sitt tidiga hopp om en återupprättad skapelse. Darby var den som tog det första avgörande steget genom att anlägga ett bokstavligt approach till profetian i det Gamla Testamentet. Vi tar bara nästa steg som för vår teologi in i linje med den tidiga församlingens (och Bibelns) syn. Progressiv dispensationalism håller sig till en enda progressiv återlösningsplan inkluderande både Israel och hedningar, och hela skapelsen. Pd lär att det finns en enda gemensam destination för alla de återlösta – Kristi eskatologiska rike och en restaurerad skapelse. Och den tolkar Gamla Testamentets löften till Israel bokstavligt, att dessa löften kommer att förverkligas i det tillkommande fysiska riket. Progressiv dispensationalism förmår att tillämpa en konsistent hermeneutik i båda Testamentena, och förklarar skillnaderna mellan hur Gud handlar med Israel som en nation och med hela församlingen som en återlöst kropp. Progressiv dispensationalism gör det här på samma sätt som Irenaeus gjorde under det andra århundradet när han vederlade Marcion och andra gnostiker. Det sker genom att illustrera att den nuvarande ”församlingen” var profetiskt – om än i en slags kryptisk form (ett mysterium) – förutsagd, i det Gamla Testamentet. Jesus förklarade det här mysteriet för apostlarna utifrån det Gamla Testamentets Skrifter. Progressiv dispensationalism stöder sig starkt på de aktuella tolkningarna av det Gamla Testamentet som görs av det Nya Testamentets författare….

    Fred

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Netanyahu har enligt Jerusalem Post överraskande rest till Jordanien för att träffa kung Abdullah.

    http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1242212374891&pagename=JPost%2FJPArticle%2FShowFull

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • I morgon, fredag den 10 juli, besöker president Obama Vatikanstaten och påven. Detta möte kan komma att bli MYCKET profetiskt betydelsefullt. Hela världen ropar nu på ett starkt globalt ledarskap, det vi förstår kommer bli det ledarskap Antikrist kommer inneha. Inför mötet med Obama och påven skriver tidningen DAGEN så här, (och känn verkligen på formuleringen) :

    ”- För att kunna hantera den globala ekonomin, att återuppliva de ekonomier som drabbats av den ekonomiska krisen, för att undvika en försämring av den nuvarande krisen och de stora orättvisor som är dess resultat, för att åstadkomma en nödvändig och lämplig nedrustning, matsäkerhet och fred, för att garantera att miljön skyddas och för att reglera migrationen, för allt detta finns det ett brådskande behov av en sann politisk världsauktoritet, lyder texten i Caritas in Veritate.” slut citat

    Lägg märke till hur detta citat från Caritas in Veritate räknar upp många goda anledningar man nu använder för att motivera att ett globalt starkt ledarskap ska inrättas. Precis så är det förutsagt att Antikrist ska komma till makten. Han behöver inte ta sig makten genom våld eller erövring, utan han kommer bli given makten.

    Alltså världens nationer och ledare kommer överlämna makten till den starke ledaren som man kommer sätta allt sitt hopp till. I Uppenbarelseboken 17 talas det om hur jordens kungar (det politiska ledarskapet) med följande ord: ” De behärskas av ett och samma sinne och överlämnar sin makt och myndighet åt vilddjuret.”

    Lägg märke til hur det talas om ett överlämnande, något som sker frivilligt, av makten till Antikrist. Det är precis det vi nu ser början till. Det som blir en världsregering och till sist en världsdiktator som Bibeln kallar Antikrist. Han som kommer strida mot Lammet ( Jesus Kristus) och de heliga (de som är Jesus trogna).

    Berndt Isaksson

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Angående Påvens i dagarna gjorda skrivelse, ”Caritas Veritas”, och den där emotsedda auktoroteten för den nya världsordningen utades att den nu snarast måste ”förses med tänder”, ”so that the concept of the family of nations can acquire real teeth.” och ” there is urgent need of a true world political authority, as my predecessor Blessed John XXIII indicated some years ago….. Furthermore, such an authority would need to be universally recognized and to be vested with the effective power to ensure security for all, regard for justice, and respect for rights”

    Så här skrev Daniel angående det kommande globala världriket med de starka tänderna.

    Dan. 7:
    7 Därefter fick jag i min syn om natten se ett fjärde djur, övermåttan förskräckligt, fruktansvärt och starkt; det hade stora tänder av järn, det uppslukade och krossade, och vad som blev kvar trampade det under fötterna; det var olikt alla de förra djuren och hade tio horn.

    Och så här såg tidiga kristna på detta kommande världsrike.

    ”As these things, then, are destined to come to pass, and as the toes of the image turn out to be democracies, and the ten horns of the beast are distributed among ten kings, let us look at what is before us more carefully, and scan it, as it were, with open eye.” (Hippolytus, On Daniel, II, iii)

    ”After them came the Romans, who were the iron legs of the image, for they were strong as iron. Then (we have) the toes of clay and iron, to signify the democracies that were subsequently to rise, partitioned among the ten toes of the image, in which shall be iron mixed with clay.” (Hippolytus, On Daniel, III, ii, 31)

    ”As these things, then, are in the future, and as the ten toes of the image are equivalent to (so many) democracies, and the ten horns of the fourth beast are distributed over ten kingdoms, let us look at the subject a little more closely, and consider these matters as in the clear light of a personal survey.” (Hippolytus, Treatise on Christ and Antichrist, 27)

    Maranatha!
    Fred

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Metodistpastor Berndt Isaksson:

    Du skriver : I Uppenbarelse boken 17 talas det om hur jordens kungar (det politiska ledarskapet) med följande ord: ” De behärskas av ett och samma sinne och överlämnar sin makt och myndighet åt vilddjuret.” slut citat.

    —Ja, det är just detta som blir det signifikativa, att de ”behärskas av ett och samma sinne”.

    Redan nu ser man detta så tydligt. Alla är ‘besjälade’ med ångestfrågor om MILJÖN.
    Ledare inom alla politiska riktningar har likt robotar helt plötsligt m o m samma frågor.

    Caritas in Veritate har fastställt dagordningen för påve-mötet. Formuleringen verkar hämtad från påvens ‘Fredstal’ i januari -09.

    Obamas möte med påven har säkert förberetts länge, om vilken typ av diskussionsämnen som ska ligga till grund för mötet.

    Vi ser redan nu, att ‘talet om korset är visserligen en dårskap för dem som går förlorade, men för oss som blir frälsta (räddade) är det en GUDS KRAFT.’

    Rick Warren fick stort beröm av en känd Los-Angeles- tidning för att ‘han inte just nämnde något om Gud eller Jesus…’

    Kyrkorna har GLÖMT att tala om Jesu kors !
    Därför har KRAFTEN pyst ut genom fönstren !
    Folket får KANSKE höra några dikter !?? Men det är ju noll kraft i det. Bara religiös kosmetika.

    Tack Berndt, för detta.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • elisabeth skrev:

    Rick Warren fick stort beröm av en känd Los-Angeles- tidning för att ‘han inte just nämnde något om Gud eller Jesus…’

    Precis. Och det är den typen av beröm som nu så många kyrkliga ledare faller för. Världen har inget emot att vi är religiösa, det är bara det där med Jesus och frälsningen i Honom allena, vi ska låta bli att tala om …

    Därför sätts vår trohet på prov nu inför slutstriden. Trohet till Jesus eller trohet till det som snart blir den antikristliga religionen.

    Berndt

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Metodistpastor Berndt Isaksson:
    Do not be bound together with unbelievers; for what partnership have righteousness and lawlessness, or what fellowship has light with darkness? Or what harmony has Christ with Belial, or what has a believer in common with an unbeliever? (2 Corinthians 6:14-15, NASB)

    My friend Steve McConkey told me today that he’s releasing the following Press Release at 1 AM through Christian Newswire to some 1400 news outlets concerning Rick Warren and his unbiblical alliance with the false religion of Islam. May the Lord bring about proper balance and focus on the genuine Gospel of Jesus Christ:

    Steve McConkey

    UndergroundNews.us

    PO Box 1642

    Madison, WI 53701

    608-469-7956

    RICK WARREN IS WRONG

    (Madison, Wisconsin, UndergroundNews.us, July 6, 2009) Rick Warren spoke to 8000 Muslim listeners at the annual convention of the Islamic Society of North America (ISNA) at the Washington Convention Center on July 4th. He said, “Muslims and Christians can work together for the common good without compromising my convictions or your convictions. I am not interested in interfaith dialogue but interfaith projects.”

    Earlier, a Canada Free Press article said ISNA is an organization with ties to Hamas and other terrorist groups. According to the article, the organization’s website has quotations like the following, “The Hour will not be established until you fight with the Jews, and the stone behind which a Jew will be hiding will say. ‘O Muslim! There is a Jew hiding behind me, so kill him.’”

    Rick Warren is putting works first and faith second. According to the Bible in James 2:14-26, works should follow a person’s faith. Warren has reversed this and has put works first and faith second.

    According to the book of James, true faith is believing the exclusive claims of Christ and not putting faith behind works. Jesus Christ is the only way to heaven according to the Bible. As we share this truth with the world, we should then do good works.

    Speaking at interfaith meetings should not be done if a person does not tell the listeners that Jesus Christ is the only way to heaven – period. By not doing this, a person is saying that all ways lead to God by works. Sincere Christian faith is never afraid to tell others that Jesus Christ in the only way to heaven.

    By Warren’s silence on the exclusive claims of Christ, he led his Muslim audience into believing that works will save a person. As Christians, we know that works follow our faith, not the other way around. As Paul preached in Athens, he concluded his message by telling them about the resurrection of Christ with a few coming to the Lord.

    UndergroundNews.us is an apologetics and news site for Christians, including athletes. Steve McConkey is the president of 4 WINDS. He grew up in the North Country of Wisconsin. He has extensively studied apologetics and graduated with honors from Minnesota State University-Mankato (BS-Public Health) and Western Kentucky University (Masters of Public Health). Also, Steve and his wife have been in track and field ministries since 1981.

    http://www.4TrackandField.us

    http://www.UndergroundNews.us

    PO Box 1642

    Madison, WI 53701

    (608)469-7956

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Michael G. Helders skrev:

    My friend Steve McConkey told me today that he’s releasing the following Press Release

    Tack för detta Michael – mycket intressant.

    God bless

    Berndt

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Att det beryktade ”förbundet med många” (Dan. 9:27) handlar om ett förbund som sluts (eller bekräftas) mellan mäktiga aktörer inför tidsålderns avslutning och som direkt berör ”den Laglöses framträdande”, är vi väl fler som är ense om här. Att den Laglöses framträdande dessutom skall ske i samband med ett avfall från tron var också Paulus enligt på det klara med.

    2 Tess. 2:
    2 att I icke-vare sig genom någon »andeingivelse» eller på grund av något ord eller något brev, som förmenas komma från oss-så hastigt låten eder bringas ur fattningen och förloren besinningen, som om Herrens dag redan stode för dörren.
    3 ¶ Låten ingen bedraga eder om vad sätt det vara må. Ty först måste avfallet hava skett och »Laglöshetens människa», fördärvets man, hava trätt fram,
    4 vedersakaren, som upphäver sig över allt vad gud heter, och allt som kallas heligt, så att han tager sitt säte i Guds tempel och föregiver sig vara Gud.

    Det här ”avfallet” står i bestämd form och är därför ett specifikt avfall från tron som Paulus inklusive brevets adresserade läsare i Tessalonike uppenbarligen visste vad det handlade om eftersom det tillsammans med den Laglöses framträdande skulle utgöra tecken på att församlandet till Herren på Herrens dag var nära.
    Var de till tecken för de tidiga kristna så är de det i minst lika hög grad för oss som har tidernas ände inpå oss, och då Herren uppenbarligen ännu inte har återkommit ännu.
    Det finns därför all anledning att söka förstå vad detta ”avfall” är för något. Det finns mycket att skriva därom utifrån såväl Jesu undervisning och de följande breven, men låt oss begränsa oss till de Skrifter som Paulus och Tessalonlkerna säkerligen kände, nämligen GT. Står det där något om ett specifikt avfall som skall inträffa i samband med att en mot det heliga förbundet fientlig furste som vi kan identifiera som ändetidens Vilddjur och Laglöshetens människa. Det bibelsammanhang som slår mig som i det här avseendet i särklass tydligast hittar du i Daniels 11:e kapitel där som jag ser det den laglöse träder fram från och med den 21 versen som ”en föraktlig man, åt vilken konungavärdighet icke var ämnad; oförtänkt skall han komma och bemäktiga sig riket genom ränker”. Och hans högkvarter kommer att vara norr om Israel, och han kommer att så att säga gå i de tidigare Nordlandskonungarnas despotiska fotspår.

    Och som sagt när vi nu är ute efter att identifiera det specifika ”avfallet” som Paulus refererade till så tror jag vi skall börja med att läsa om vad det står om avfall i den här texten.

    Dan. 11:
    30 Ty skepp från Kittim skola komma emot honom, och han skall förlora modet. Då skall han vända om och rikta sin vrede mot det heliga förbundet och giva den fritt lopp. Och när han har kommit hem, skall han lyssna till dem som hava övergivit det heliga förbundet.
    31 Och härar, utsända av honom, skola komma och oskära helgedomens fäste och avskaffa det dagliga offret och ställa upp förödelsens styggelse.
    32 Och dem som hava kränkt förbundet skall han med hala ord locka till helt avfall; men de av folket, som känna sin Gud, skola stå fasta och hålla ut.
    33 Och de förståndiga bland folket skola lära många insikt; men de skola bliva hemsökta med svärd och eld, med fångenskap och plundring, till en tid;

    Läs gärna hela sammanhanget från v. 21 med en uppriktig intention att förstå vilka de här nämnda aktörerna kan vara, och vad kan det här omtalade avfallet ha handlat om.

    Som jag ser det måste vi se upp med att läsa in allegoriska tolkningar i det här. Profetian i Daniel är som jag ser det, här liksom på andra ställen i Daniel historia skriven i förväg och som sådan avsedd att förstås av Guds folk i ändens tid.

    Paulus och de heliga i tessalonike som tog del av Paulus undervisning vekar ha förstått en hel del därav, även om de inte hade tidsaspekten klart för sig. Åtminstone förstod dom vad som menades med ”avfallet” och ”laglöshetens männika” också av Paulus benämnd för fördärvets man.

    Shalom!
    Fred

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Fred Ö skrev:

    Det här ”avfallet” står i bestämd form och är därför ett specifikt avfall från tron som Paulus inklusive brevets adresserade läsare i Tessalonike uppenbarligen visste vad det handlade om

    Jag tror att detta ”specifika avfall från tron” kan handla om det som är just trons mest centrala sanning – nämligen bekännelsen av Jesus Kristus som världens ende Frälsare. Vilken sanning i vår kristna tro och bekännelse kan vara angelägnare för djävulen att få kristenheten av göra avsteg ifrån? Kan han få oss att lämna den bekännelsen så har han ju vunnit allt det andra också…

    Berndt Isaksson

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Fred Ö:

    ”32 Och dem som hava kränkt förbundet skall han med hala ord locka till helt avfall; men de av folket, som känna sin Gud, skola stå fasta och hålla ut.
    33 Och de förståndiga bland folket skola lära många insikt; men de skola bliva hemsökta med svärd och eld, med fångenskap och plundring, till en tid; ” citerar du.

    Sådana varnande bibel-citat förekommer inte längre i kyrkor, kapell och församlingar.

    Därför blir de stora människo-skarorna ett lätt byte för bedrägligt tal. De följer då falska ledare som säger ”allt står väl till…” Hur ska de lära känna sin Gud om ingen predikar Ordet ? Hur ska de kunna förbereda sig för kommande förföljelser och förförelse….

    Du har så rätt, Fred, de som lyssnade till Paulus’ undervisning, förstod precis vad som var på gång, för han hade varnat ideligen för ”laglösheten och avfallet” som redan då hade börjat.

    Men nu…år 2009 …då Ordet som Paulus predikade INTE längre hörs i kyrkorna… nu har mörkret börjat sänka sig… MEN än finns Guds Nåd
    för den som längtar efter Jesus och Guds Andes närhet.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Berndt och elisabeth,

    Visst har det i alla tider förekommit avfall från tron och redan under den tidiga församlingen och särskilt strax efter apostlarnas levnad så fanns det anledning att varna för pågående avfall bland de heliga och utifrån kyrkohistorien och inte minst utifrån vår egen samtid så vet vi att kristna bekännare i vågor har avfallit från tron och anammat allehanda villfarelser och vänt sig emot den sunda läran och mycket i Guds Ord talar för att det avfallet skall tillta i den yttersta tiden. Men ändå måste jag fråga mig om det verkligen kan ha varit frågan om det avfallet som Paulus i 2 Tess. 2 nämnde som det specifika ”avfallet” som måste komma att ske tillsammans med framträdandet av laglöshetens människa innan budskapet om Herrens tillkommelse och Herrens dag som en omedelbart förestående händelse blev aktuell. Paulus refererar således till ”avfallet” som ett tecken inför Herrens tillkommelse. Den som förkunnar Jesu omedelbara tillkommelse innan ”avfallet” skett, och Laglöshetens människa satt sig i Guds tempel föregivande sig vara Gud, vilseleder därför enligt Paulus folket.

    2 Tess. 2:
    1 ¶ I fråga om vår Herres, Jesu Kristi, tillkommelse, och huru vi skola församlas till honom, bedja vi eder, käre bröder,
    2 att I icke-vare sig genom någon »andeingivelse» eller på grund av något ord eller något brev, som förmenas komma från oss-så hastigt låten eder bringas ur fattningen och förloren besinningen, som om Herrens dag redan stode för dörren.
    3 ¶ Låten ingen bedraga eder om vad sätt det vara må. Ty först måste avfallet hava skett och »Laglöshetens människa», fördärvets man, hava trätt fram,
    4 vedersakaren, som upphäver sig över allt vad gud heter, och allt som kallas heligt, så att han tager sitt säte i Guds tempel och föregiver sig vara Gud.

    Jag menar därför att ”avfallet” i fråga som Paulus hänvisar till inte rimligen kan refera till ett allmänt avfall i kristenheten och som nu har förekommit mer eller mindre vanligt under närmare 2000 år, utan måste hänvisa till något mer specifikt avfall som inträffar i den yttersta tiden, om vilket vi bör kunna säga där är det, nu har det inträffat. Och som sagt så finns det skäl att anta att Paulus syftade på det kommande avfallet som vi kan läsa om i Dan. 11:

    30 Ty skepp från Kittim skola komma emot honom, och han skall förlora modet. Då skall han vända om och rikta sin vrede mot det heliga förbundet och giva den fritt lopp. Och när han har kommit hem, skall han lyssna till dem som hava övergivit det heliga förbundet.
    31 Och härar, utsända av honom, skola komma och oskära helgedomens fäste och avskaffa det dagliga offret och ställa upp förödelsens styggelse.
    32 Och dem som hava kränkt förbundet skall han med hala ord locka till helt avfall; men de av folket, som känna sin Gud, skola stå fasta och hålla ut.

    Shalom!
    Fred

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Fred Ö:

    Vi ser ju i 3 Joh. vers 9 att egentligen så började avfallet redan här med att Diotrefes spred förtal och drev ut bröderna ur församlingen.

    Det var temporära avfall under tider som gått, men i 2 Tess.2:3 handlar det om ‘det stora avfallet’. Grundtexten säger här ‘apostasia’. Den laglöse, fördärvets son måste ÖPPET träda fram först. ÄNNU har han inte gjort det.

    Vi ska inte dra för höga växlar av detta, utan bara konstatera tidens allvar. Med detta borde medveten ökas hos oss troende för att utforska skrifterna och göra sig redo för BRUDGUMMEN.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Fred Ö skrev:

    Den som förkunnar Jesu omedelbara tillkommelse innan ”avfallet” skett, och Laglöshetens människa satt sig i Guds tempel föregivande sig vara Gud, vilseleder därför enligt Paulus folket.

    Menar du att de som förkunnar pretrib utgör ”det stora avfallet” ?

    Jag tror precis som du att posttrib är den mest rimliga tolkningen, men låt oss inte göra dessa tolkningar till frälsningsfrågor, för det gör vi ju om vi börjar tala om att det skulle vara en del av det stora avfallet att förkunna pretrib.

    Nej, det stora avfallet handlar inte om vad vi har för uppfattning i fråga om när uppryckandet sker, utan det handlar om tron på Jesus och hans frälsningsverk. Den tron är frälsningsavgörande, och det stora avfallet kommer rimligen att handla om det.

    Mvh

    Berndt

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Hur du kan göra den kopplingen utifrån de Bibelsammanhang som jag utgår ifrån övergår i alla fall något som någonsin kommit för mig och får väl stå för dig Berndt, men att det avfall som vi kan läsa om i Daniel 11:30-31 och som jag föreslagit att Paulus i 2 Tess. 2 refererar till skulle specifikt handla om förkunnelsen av pretrib tycker jag låter i hög grad långsökt, och detta oavsett att pretribförkunnelsen som Paulus ju där i sammanhanget varnar för visserligen är en allvarlig villfarelse och som säkerligen också kommer att föra många troende så pass vilse så att de kommer att missa slutmålet. Givetvis tror jag inte att pretrib eller någons felaktiga eskatologi i och för sig diskvalifierar någon för Guds rike. Jag levde själv många år som en pånyttfödd kristen som både trodde och förkunnade att Jesus kunde komma när som helst. Nej när det gäller frågan om vad avfallet är får vi nog tänka oss att det handlar om något långt mer avgörande och definitivt avfall från tron, kanske i stil med att man tar Vilddjurets märke och tillber Vilddjuret, även om nog inte märket ännu har lanserats när det här ”avfallet” sker. Kanske att det handlar om uttagandet av en förstlingsskörd till Satan och Vilddjuret som sker parallellt med att en förstlingsskörd av de 144000 från Israels tolv stammar tas ut och märks med Lammets sigill före det att den Laglöse träder fram och den stora vedermödan bryter ut. Händelser som alla är lokaliserade till landet Israel men som förstårs får global betydelse över hela världen.

    Läste några rader som jag tycker var belysande som Lars Enarson skrev om ”avfallet” som jag vill återge här,

    http://www.thewatchman.org/se/articles/Vemarantikristdel1.php

    Jag saxar:

    Antikrist kommer att likna den riktiga Messias men han kommer att sätta sig upp mot Moses. Han kommer att hata Toran, Guds lag, och kommer att ”förändra heliga tider”, vilket hänsyftar på Guds fastställda högtider, och han kommer att ändra på Guds bud. Paulus bekräftar detta genom att kalla antikrist för ”den laglöse” och ”laglöshetens människa”. Vi kallar honom för ”mannen utan Mose.” Paulus syftar helt klart på Dan 7:25 när han skriver med väldigt liknande:

    ”Låt ingen bedra er på något sätt. Ty först måste avfallet komma och laglöshetens människa, fördärvets son, öppet träda fram, motståndaren som förhäver sig över allt som kallas Gud eller heligt, så att han sätter sig i Guds tempel och säger sig vara Gud. …Redan är ju laglöshetens hemlighet verksam. Han som nu håller tillbaka måste endast först röjas ur vägen. Sedan skall den laglöse öppet träda fram.” (2 Th 2:3-4,7-8)

    Lägg märke till att Paulus talar om ett speciellt avfall, på grekiska apostasia, med bestämd artikel. Ända sedan biblisk tid har det judiska folket, delvis baserat på Daniel 7:25, talat om en ’antimessias’, som kommer att göra uppror mot Moses och förändra Guds lagar. Det var detta som var anledningen till de allvarliga problem som Paulus mötte i Jerusalem: ”Du ser, broder, att det finns tiotusentals judar som har kommit till tro, och alla håller de strängt på lagen. Nu har de hört sägas att du lär alla judar ute bland hedningarna att avfalla [grek. apostasia] från Mose och säger till dem att de inte skall omskära sina barn eller leva efter våra seder. Vad gör vi nu? De får under alla förhållanden höra att du har kommit.” (Apg. 21:20-21)

    Ledarna i Jerusalem talade om för Paulus vad han skulle göra för att stoppa de falska rykten som sade att han i princip var en antimessias som predikade apostasia från Moses. Paulus lyssnade till dessa råd och bevisade att han inte hade vänt sig bort från Moses utan levde i lydnad för Lagen.

    Det grekiska ordet apostasia, som översatts i svenskan med avfall, förekommer bara dessa två gånger i Nya Testamentet, i Apostlagärningarna 21 och i 2:a Tessalonikerbrevet 2. I båda fallen har det att göra med ett avfall från Moses. Paulus talar om laglöshetens hemlighet som ska förbereda vägen för antikrist, den laglöse.

    Kom ihåg att det är antikrist som kommer för att göra uppror mot Moses och upphäva Lagen. Den verklige Messias är den totala motsatsen. ”Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda.” (Matt. 5:17) Låt oss inte bli lurade här!

    Shalom!
    Fred

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Fred Ö skrev:

    Hur du kan göra den kopplingen utifrån de Bibelsammanhang som jag utgår ifrån övergår i alla fall något som någonsin kommit för mig och får väl stå för dig Berndt, men att det avfall som vi kan läsa om i Daniel 11:30-31 och som jag föreslagit att Paulus i 2 Tess. 2 refererar till skulle specifikt handla om förkunnelsen av pretrib tycker jag låter i hög grad långsökt,

    Tack för det förtydligandet, Fred. Och då är jag också enig med dig i denna fråga. Alltså pretrib/posttrib är inte något som är frälsningsavgörande. Men vad vaksamheten beträffar så är det ju givetvis viktigt att vi har en både mental och andlig beredskap på att vi troligen är kvar på jorden under hela Vedermödan (de sju åren).

    Berndt

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Berndt skrev:

    Och då är jag också enig med dig i denna fråga. Alltså pretrib/posttrib är inte något som är frälsningsavgörande. Men vad vaksamheten beträffar så är det ju givetvis viktigt att vi har en både mental och andlig beredskap på att vi troligen är kvar på jorden under hela Vedermödan (de sju åren).

    Fred:
    Ja, och därför kan det mycket väl vara av frälsningsavgörande betydelse att vi har en så sann förståelse av hur vi förstår eskatologin och jag tror inte att det enbart gäller för de troende som lever i den tiden när den yttersta tidens händelser kommer att utspela sig. En felaktig eskatologi kan leda till mycket elände som vi nog också alla känner till från historien, och kan bidra till att troende människor begår andliga skeppsbrott och lämnar tron. Altså inte som så att de förkastas av Gud för att de har en felaktig tro beträffande Jesu tillkommelse utan därför att allt blir så fel och motsägelsefullt så att de lämnar den smala vägen. Andra mer klarsynta frälsningskandidater väljer kanske bort tron helt och hållet därför att de presenteras ett budskap som är så fyllt av motsägelser så att de inte vill ha mer att göra med det. Av Paulus reaktion mot det förfalskade budskapet om Jesu omedelbart förestående tillkommelse att döma så var det här ingen obetydlig avvikelse från den sunda tron. Man kan ju också dra sina slutsatser av varför själafienden och hans redskap gjorde sig så mycket besvär för att sprida den här falska undervisningen genom både förfalskade brev och förmenta uppenbarelser till de tidiga kristna. Något som vi ju skedde när den här pretribläran fick sin sentida renesans under förra halvan av 1800 talet genom redskap som Edward Irving och dennes karismatiska ”the Chatolic Apostolic Church” och profetissan Margret MacDonald’s visioner.

    2 Tess. 2:
    1 ¶ I fråga om vår Herres, Jesu Kristi, tillkommelse, och huru vi skola församlas till honom, bedja vi eder, käre bröder,
    2 att I icke-vare sig genom någon »andeingivelse» eller på grund av något ord eller något brev, som förmenas komma från oss-så hastigt låten eder bringas ur fattningen och förloren besinningen, som om Herrens dag redan stode för dörren.
    3 ¶ Låten ingen bedraga eder om vad sätt det vara må. Ty först måste avfallet hava skett och »Laglöshetens människa», fördärvets man, hava trätt fram,

    Den som vill läsa mer om historien bakom den moderna pretribrörelsen vill jag rekomendera att läsa en relativt nyskriven artikel av Tim Warner.

    The true origin of pretribulationism casts serious doubt upon its validity. This article takes a fresh look at the historical evidence uncovered by Dave MacPherson, tracing both dispensationalism and pretribulationism back to Edward Irving, founder of the Catholic Apostolic Church, a proto-charismatic cult of the early 1800s.
    Read More.

    Shalom!
    Fred

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Fred Ö skrev:

    Den som vill läsa mer om historien bakom den moderna pretribrörelsen vill jag rekomendera att läsa en relativt nyskriven artikel av Tim Warner.
    The true origin of pretribulationism casts serious doubt upon its validity. This article takes a fresh look at the historical evidence uncovered by Dave MacPherson, tracing both dispensationalism and pretribulationism back to Edward Irving, founder of the Catholic Apostolic Church, a proto-charismatic cult of the early 1800s.
    Read More.

    Fick inte med länken till Tims historiska resume angående pretrib så den kommer förhoppningsvis här:

    http://www.oasischristianchurch.org/air/chiliasm.pdf

    /Fred

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Idag äger mötet rum mellan Barack Obama och Påven i Rom. Detta möte kan bli profetiskt högintressant.

    Janne Ohlin skriver om detta:

    http://www.elvorochjanne.se/profetiskt/nyheter/JO_10%20-7%20-%2009.html

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Metodistpastor Berndt Isaksson:

    Tack, Berndt!

    Det var en mycket intressant länk…..

    Var välsignad!

    ………………….

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Muslimerna i USA har börjat angagera sig även politiskt sedan Barack Obama blev president. De vill också påverka samhället !
    Kongressledamot republikanen Keith Ellison säger är den förste muslim som någonsin invalts i kongressen.
    Han säger: ”Muslimsamfundet har lärt sig att man måste delta om man vill att saker skall ändras i USA.”
    Och de vågar öppet vara muslimer igen!
    Efter terrorattacken den 11 sept stämplades alla muslimer mer eller mindre som terrorister. Nu har tränden vänt.
    Barack Obama skäms inte över att hans far är muslim och han använder öppet sitt andra namn Hussein.
    Vi har även m å n g a muslimer i våra nordiska länder!
    Vi har religionsfrihet och yttrandefrihet…ännu!
    ”Vilken är lögnaren, om icke den som förnekar att JESUS ÄR KRISTUS? Denne ÄR antikrist, denne som förnekar FADERN och SONEN.”
    ”Och detta är vittnesbördet: att GUD har givit oss evigt liv och det livet ÄR i Hans Son. Den som HAR Sonen, han har livet; den som icke har GUDS Son, han har icke livet.”
    Må vi ha vår blick fäst på JESUS och predika JESUS i Den Helige Andes kraft !
    Motståndet reser sig mot JESU sanna efterföljare!
    Vi lever sannerligen i de yttersta dagarna !
    Frimodigt framåt under JESU BLODS beskydd!
    Endast i JESU BLOD finns vår rening och vår räddning!
    ”Blodet skall vara ett tecken, eder till räddning.”
    Var välsignade!
    Gunnevi Karvonen

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

Svara