torsdag, maj 14th, 2009...9:45 f m
Pastor Lars Enarson: Det är dags att ta ställning!

I en gästblogg som publiceras på flera större kristna bloggar varnar Pastor Enarson om den falska enheten och uppmanar oss att det är dags att ta ställning. Foto: Andreas Glandberger (Bergen, Norge i bakgrunden)
Den falska enheten – Det är dags att ta ställning
I Sverige talas det idag mycket om behovet av ekumenik och enhet. Många välkomnar detta budskap. Men vilken slags enhet är det man förespråkar? Är det Bibelns enhet det handlar om eller är det någon annan enhet?
1867 ”profeterade” en katolsk präst vid namn Don Bosco följande om framtiden:
”Det kommer att bli kaos i kyrkan. Lugnet kommer inte att återvända förrän Påven lyckas förankra Petri båt mellan de två pelarna ‘eukaristisk tillbedjan’[1] och ‘hängivenhet till Vår Fru’”[2].[3]
Katolska Kyrkans enhetssträvanden idag bygger framför allt på dessa tre fundament: 1. påven 2. mässan och 3. Jungfru Maria. Lägg märke till att detta inte handlar om en enhet på Ordets och Andens grund, utan om en enhet byggd i första hand på kyrklig hierarki, religiösa ceremonier och utombibliska traditioner.
Förbundet för Kristen Enhet (FKE) bildades redan 1965. De förklarar i sin målsättning: ”Förbundet arbetar för en enad kristen kyrka med biskopen av Rom som enande och enad gestalt.”[4] Här är agendan glasklar och budskapet tydligt. Det är under påven som Kyrkan skall enas. Det anmärkningsvärda är att vid FKEs vårstämma 2006, var företrädare för såväl OAS rörelsen som Livets Ord gästtalare. Peter Halldorf, en av pingströrelsens mest inflytelserika ledare, har också sagt att vi alla måste böja vår nacke för Petri ämbete[5]. Exemplen kunde mångfaldigas när det gäller det inofficiella erkännandet av påven som högste ledare i den ekumenik som man nu arbetar på både inom såväl OAS-rörelsen, trosrörelsen, stora delar av pingströrelsen och en växande del av den övriga kristenheten.
Den mest dramatiska förändringen har onekligen skett inom Livets Ord. Ulf Ekman hävdade under sitt vårseminarium 2007, att precis som Kyrkan var ett under de första 1000 åren, så kommer den att bli ett igen innan Jesus kommer tillbaka. ”Jesus kommer inte för att hämta ett harem utan en enad brud”. Kyrkan kommer återigen att bli ett. Samtidigt har Livets Ord gjort en markant kursändring på vart och ett av de tre områden som den katolske prästen Don Bosco beskrev som nyckeln till enhet i sin ”profetia” för 150 år sedan.
Ulf Ekman reser numera till Rom och förhandlar med påvens representanter om enhet i kyrkan. Han har skrivit en ny bok om nattvarden i linje med den katolska mässan[6], som lovordas av katoliker. Mariastatyer, halsband med Maria bilder, etc syns mer och mer bland medlemmarna. Medlemmar studerar idag för att konvertera till katolska kyrkan. Vem kunde föreställa sig allt detta för bara fem år sedan?
Ulf Ekman vill se väckelse i Sverige och Europa. Det vill även Katolska Kyrkan. Men frågan vi måste ställa oss är: vilken väckelse handlar detta om? Handlar det om den utlovade utgjutelsen av den Helige Ande i den yttersta tiden? Eller är det möjligen den yttersta tidens falska ”väckelse” som kommer att svepa in folkmassorna i en ekumenik ledd av antikrist? (Se t ex 2 Tess 2:1-12 och Matt 24:4-5,10-11)
Ett främmande evangelium
Låt oss titta på några uttalanden av både den förre och den nuvarande påven, som många ledare i Sverige idag vill ena hela kristenheten under. Så här sa Johannes Paulus II om eukaristin:
”Eukaristin är ett ‘missionerande sakrament’ inte enbart därför att missionens nåd strömmar ut därifrån, utan också därför att den innehåller i sig principen och den eviga källan till frälsning för alla. Firandet av det eukaristiska offret är därför den mest effektiva missionshandling i världens historia som den kyrkliga gemenskapen kan utföra”[7].
Johannes Paulus använde effektivt mässan som ”missionsredskap” över hela världen inför miljontals människor, framför allt i Polen. Frågan vi behöver ställa oss är om denna ”eukaristiska väckelse” verkligen handlar om en väckelse av den Helige Ande. Vad har frukten av detta blivit i t ex Polen? De evangeliska kristna där säger att de är idag mer förtryckta i Polen än de var under kommunismen.
Är det bibliskt att ”mässan” är församlingens främsta missionssredskap? Står det någonting om ”eukaristiskt offer” eller om ”eukaristisk tillbedjan” i Bibeln? Innehåller eukaristin i sig den eviga källan till frälsning? Handlar inte Herrens måltid om en förbundsmåltid för dem som redan tillhör honom?
Den förre Påven hade som sitt livs valspråk och motto ”Totus Tuus Maria!” som fritt översatt betyder ”Allt till dig Maria!” Hans överlåtelse och hängivelse till Maria var total. Är detta bibliskt? Han förklarade också:
”Efter jag valdes till Påve då jag blev mer och mer involverad i den universella Kyrkan, kom jag till en liknande övertygelse: Om seger uppnås på det universella planet så kommer den genom Maria. Kristus kommer att erövra genom henne för han vill att Kristi seger nu och i framtiden ska förknippas med henne”.[8]
Jungfru Maria är enligt den förre påven, Kyrkans främsta redskap till att erövra världen. Kan någon påstå att detta överensstämmer med Guds Ord? Har vi råd att ignorera detta?
Låt oss se vad den nuvarande påven säger om Jungfru Maria. Här kommer ett citat:
”Och låt oss bedja till Maria, vår Herres Moder, så att hon kan hjälpa oss att uppleva hennes kärlek som en kvinna och en moder, i vilken vi kan förstå hela djupheten i Kristi hemlighet”.[9]
Påven beder alltså till Maria. Men han går längre än så. Han påstår här att det är genom Maria som ”vi kan förstå hela djupheten i Kristi hemlighet”? Är detta ett äkta eller ett falskt evangelium? Jag riktar mig till Sveriges kristna ledare med ett citat av Paulus:
”Ty om någon kommer till er och predikar en annan Jesus än den vi har predikat, eller om ni tar emot en främmande ande eller ett främmande evangelium som ni tidigare inte tagit emot, då fördrar ni det bara alltför väl.” (2 Kor 11:4)
Endast en månad efter det att Benedikt XVI blev påve överlät han hela Kyrkan i händerna på Maria i skepnaden av en vit marmorstaty kallad Our Lady of Guadalupe. Denna staty står på den högsta platsen i Vatikanens trädgård. Så här bad Påven inför denna staty:
”Heliga Maria, som företrädd av Our Lady of Guadalupe, åkallas som moder till alla män och kvinnor i Mexiko och Latinamerika, uppmuntrade av den kärlek du inspirerar i oss, lägger vi återigen våra liv i dina moderliga händer. Du som är närvarande i Vatikanens trädgård, regera i hjärtana hos alla mödrar och i våra hjärtan. Med stora förhoppningar kommer vi till dig och förtröstar på dig”.[10]
För katolska kyrkan är Maria nyckeln till enhet, inte bara bland kristna utan bland alla religioner. ”Himmelens drottning” (se Jer. 7:18; 44:16-19) är den vanligaste titeln som används om Maria i de manifestationer av henne som uppträder på olika platser i världen, som t ex i Guadalupe dit tiotals miljoner människor vallfärdar varje år med påvens välsignelse. Samma titel används emellertid om liknande ”uppenbarelser”, både bland hinduer, buddister och taoister. Även miljontals muslimer har vallfärdat till uppenbarelser av Maria i t ex Egypten. I alla mariauppenbarelser är det alltid enheten som betonas. Hon är modern till alla.

”Och låt oss bedja till Maria, vår Herres Moder……..i vilken vi kan förstå hela djupheten i Kristi hemlighet”. – Benedikt XVI
Så här sa Benedikt XVI vid firandet av Marias upptagande till himmelen:
”Maria är upptagen med själ och kropp i himmelens härlighet, och med Gud och i Gud är hon himmelens och jordens drottning… Medan hon levde på denna jord kunde hon enbart vara närvarande hos några få människor… När hon nu är i Gud och med Gud, är hon närvarande hos oss var och en, känner våra hjärtan, kan höra våra böner, kan hjälpa oss med sin moderliga vänlighet… Hon lyssnar alltid till oss och är alltid nära oss och som Moder till Sonen, deltar hon i Sonens makt och hans godhet. Vi kan alltid förtrösta hela våra liv till denna Moder, som inte är långt borta från någon enda av oss”.[11]
Maria är alltså allestädes närvarande precis som Gud och hör alla våra böner! Är detta bibliskt? Är inte detta ett falskt evangelium? Den nuvarande påven sa vid ett annat tillfälle:
”Maria har vakat med moderlig ömhet över påveämbetet hos alla mina ärade föregångare. Var och en av dem har med pastoral vishet väglett Petri båt längs vägen av äkta förnyelse… Jag går denna eftermiddag till Piazza di Spagna till foten av den obefläckade avelsens staty… för att överlåta till henne den älskade staden Rom, Kyrkan och hela mänskligheten”.[12]
Vi har alla ett ansvar
Många ursäktar den katolska kyrkan med att kritiken mest handlar om avarter i tredje världen. Uttalandena ovan visar att detta är helt fel. Hädelserna och det obibliska, falska evangeliet kommer direkt från högsta ledningen genom påven själv! Har vi råd att ignorera dessa hädiska uttalanden och arbeta för att denne man ska ena Guds församling som köpts med Jesu blod? Är det verkligen på detta sätt som bruden ska beredas för Messias bröllop?
Utvecklingen går nu med rasande fart. Är det meningen att vi ska verka för enhet bland alla kristna på påvens och den Katolska Kyrkans grund? Nej nu måste vi säga ifrån! Nyligen fick en pastor i norra Sverige ett mycket skakande budskap från Herren: ”Falsk enhet håller på att förkväva min brud!” Om vi tiger nu så blir vi medbrottslingar till denna förförelse!
Jag riktar en utmaning till alla som läser detta. Ingen kan enligt min mening längre förhålla sig neutral till denna utveckling. Tiden har kommit då det är nödvändigt att ta ställning innan det är för sent. Antingen är du medskyldig till den utveckling som nu pågår med rasande fart, eller också står du upp för sanningen i Guds Ord och protesterar. Vi har alla ett ansvar i detta. Många väntar på din röst! Herren vill resa upp befriare. Du kan bli en av dem!
Antikrist kommer till slut att upprätta ett system där man varken kan köpa eller sälja utan att ta hans märke. Vi måste lära oss nu att ta ställning och inte kompromissa med vår överlåtelse till vår Mästare och vår inre övertygelse om vad som är rätt och fel. När vi kompromissar ger vi automatiskt vårt stöd till det onda och dessutom trubbas så småningom vårt samvete av, så att vi till slut inte reagerar längre.
Endast den förföljda och den bibeltrogna församlingen får godkänt av Jesus i Uppenbarelseboken. Det är dags att beräkna kostnaden. Jag är övertygad om att vi till slut måste hitta tillbaka till församlingens ursprungliga rötter så som vi ser dem i Apostlagärningarna, om vi ska kunna klara oss från den sista tidens bedrägerier. ”Vaka alltid och be om kraft att kunna undfly allt det som skall komma och kunna bestå inför Människosonen.” Luk 21:36
[1] Den katolska läran att under nattvarden upprepas Jesu offer och man vänder sig i tillbedjan till det fysiska brödet och vinet som Jesu kropp och blod.
[2] Dyrkan av Jungfru Maria.
[3] Ted and Maureene Flynn, The Thunder of Justice, Signs of the Times, sid 213 (översatt från engelska)
[4] Se http://kristenenhet.nu/
[5] Påveämbetet
[6] Den katolska nattvarden. Se fotnot 2 ovan!
[7] Uttalande av Johannes Paulus II under ”The International Eucharist Congress”, den 21 juni, 2000 återgivet av L’Osservatore Romano, den 28 juni, 2000
[8] Pope John Paul II, Vittorio Messori, editor, Crossing the Threshhold of Hope, New York, Alfred A. Knopf, Borzoi Book, 1994, Sid 215
[9] Marian Thoughts of Pope Bendict XVI,” Online posting: www.udayton.edu/mary/popesaying.html, University of Dayton’s Marian Page, Dec 4, 2005.
[10] Our Lady of Guadalupe Receives Papal Visit – We Place Our Lives in Your Maternal Hands.” Online posting: www.zenit.org, May 13, 2005
[11] Benedict XVI’s Homiliy on Feast of Assumption – We Have a Mother in Heaven,” Online posting: www.zenit.org, Nov. 21, 2005
[12] ”Angelus: Mary Has Accompanied Church in 40 years since Council,” Online posting: www.asianews.it/view_p.php?1=en&art=4831, accessed Dec 8, 2005











36 kommentarer
maj 14th, 2009 at 10:32 f m Citera och svara denna kommentar
Lars och övriga vänner,
Samhörigheten i Kristus, detta att vara del i en kropp hör till en av de mest verksamma funktioner som Herren och Himlen ställer upp mot det formande av riken och maktsfärer som människor engagerar sig i för att freda och bevara det som hör jordelivet till.
Enbräkten som verklighet och som det begrepp som definierar Himlens innehåll, dess innehåll speglat och verksamt i alla dessa sammanhang som utgör vårt livsutrymme är av sådan karaktär att den inte går att efterapa, organisera eller diktera. Dess bas är av andlig art, ett nyfödelsens under och sedan ett mognadens äventyr.
Att offra varje annan sanning som det goda gudsordet ställer upp för gudfruktigt liv och helig gemenskap för att nå något som efterliknar denna ena funktion – sanningen om enheten bland Guds folk – som ett vittnesbörd om gudsrikets verklighet uttrycker den verkliga otron och olydnaden.
Den fullt ut sanna gemenskapen måste väga in det fullständiga sanningsbegreppet i sitt väsen och varande. Att ha ord att säga om enhet och någon gång organisera uttryck för gemenskap är att motsäga Andens enhet, i all synnerhet som man mellan organiserade tillfällen för gemenskap medelst doktrin och beteende visar allt annat än endräkt.
Att samla Herrens folk på mariabas, utifrån påvediktat och på rituell grund är att ställa sig avvisande till gudsordets sanningskrav. Men, det är så profeterat att många ska låta sig förföras.
Bed om renhetens bevarande och fördjupande, den renhet som ligger till grund för all andlig endräkt.
Herren helgar sitt folk i sanning – be om denna nödvändiga process.
Lars W.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 14th, 2009 at 11:06 f m Citera och svara denna kommentar
Tack Lars.
Detta gläder mig. Tack också till Haggaj som har modet att ta in detta heta ämne och ge svenska folket en chans att omvända sig.
Sedan har de inga ursäkter längre…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 14th, 2009 at 11:15 f m Citera och svara denna kommentar
Ja, tack Haggaj
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 14th, 2009 at 11:24 f m Citera och svara denna kommentar
Hmm .. Jag har inte gjort nåt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 14th, 2009 at 11:35 f m Citera och svara denna kommentar
Den gamla Ulf Ekman skrev en utomordentlig ledare om sann enhet i Magazinet 1992. Långt innan Israelexilen och hans 180-gradiga vändning.
Inte omöjligt att den publiceras i sin helhet framöver (som egen bloggpost):
http://www.affinitytele.com/aletheia/Sann_enhet_UEkman.pdf
/Daniel
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 14th, 2009 at 12:36 e m Citera och svara denna kommentar
Tack käre Lars W!
Jag stämmer helt in med dig i den böneinriktning du gett! Jag är tacksam för att det finns några från det gamla gardet kvar som inte fallit för förvillelsen. Jag över övertygad om att Herren har sina 7000 också idag som inte böjt knä för Baal. Men jag ber att fler ska stiga fram. Gud välsigne dig!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 14th, 2009 at 2:21 e m Citera och svara denna kommentar
Äntligen!
Tack Lars! Trumpetsignalen vi väntat på. Jag ber att en apell går ut till förbön för dig och din familj.
Samtidigt kanske vi ska tacka själva Ulf Ekman för att han har gått så mycket för långt i sitt påvekryperi att alla kan se det och dra konsekvenserna. Alla som har ögon att se med.
Simon Peter
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 14th, 2009 at 4:41 e m Citera och svara denna kommentar
Lars
Jeg har bedt deg dokumentere følgende påstander:
”förhandlar med påvens representanter om enhet i kyrkan. ” Jeg spør: Når skjedde disse forhandlingene? Hvem deltok?
og: ”Medlemmar studerar idag för att konvertera till katolska kyrkan. ” Hvilke personer sikter du til? Hvem er kilden for disse påstandene?
Etter å ha fått disse spørsmålene på Andy’s blogg, ber du ham i en epost slette den siste påstanden. Her på denne bloggen opprettholdes den, og det samme på din blogg.
Jeg synes det er merkelig at du tar deg tid til å kommentere ordskiftet her, mens du lar være å kommentere der hvor du får konkrete spørsmål.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 14th, 2009 at 5:06 e m Citera och svara denna kommentar
Björn O. Hansen,
Det som Lars Enarson skrivit till Andy kanske INTE är lämpat för en affisch-tavla ! Har du tänkt på vad den personliga integriteten innebär ?
Det kanske är av detta skäl som inte Lars E. KAN lämna ut namn och adresser.
Detta för att nyfikna gamar inte ska kasta sig över vederbörande ifråga. Var och en får faktiskt fatta egna beslut. ÄVEN om de är fel , men de bör ju inte torgföras för det. Tids nog kommer det ut.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 14th, 2009 at 5:14 e m Citera och svara denna kommentar
Björn Olav Hansen:
Jag ger dig ett kort svar här också. Du har fått svar på det du frågar om flera gånger nu, så nu får du vara nöjd! Förstör inte debatten på de olika bloggarna genom att endast upprepa samma frågor och påståenden om och om igen!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 14th, 2009 at 5:43 e m Citera och svara denna kommentar
Björn Olav!
Jag har just svarat dig på Andys blogg.
Båda de meningar som du citerar här ovan är tillräckligt styrkta på olika sätt för att jag ska stå för dem och de finns kvar både på min blogg och här. Jag litar t ex både på Andys och Daniel Nilssons integritet i denna fråga. Förhandlingar eller organiserade samtal är en avvägningsfråga enbart i ordvalet. De är i alla fall inget som pågått privat. Det är ju också helt offentligt att pengar och stöd på olika sätt har utgått till organisationer som vill ena hela kyrkan under påven.
Jag vädjar till att diskutera sakfrågan i stället för eventuella brister i framställningen.
Gud välsigne dig!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 14th, 2009 at 6:43 e m Citera och svara denna kommentar
Jag, som är pingstpastor, har idag skrivit ett inlägg på min blogg som anknyter till detta.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 15th, 2009 at 3:42 f m Citera och svara denna kommentar
Andens enhet har stöd av Guds ord (Ef 4:1-6 ).
Enhetens ande däremot …..pröva själv.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 15th, 2009 at 9:42 f m Citera och svara denna kommentar
Björn Olav: Om Ulf Ekman och de andra enhetsivrarna gick öppet till väga skulle det inte vara nödigt med några källor. Ett annat sätt att undvika källor är att göra som de ”kristna tidningarna” inte försöka ta reda på sanningen. Sorgligt att Paulus inte är en förebild för enhetsivrarna han gick ju inte listigt till väga och talade helt öppet.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 16th, 2009 at 7:11 e m Citera och svara denna kommentar
Lars Enarson
Det är dags att ta ställning. Vi har alla ett ansvar.
Ja, så lyder två av rubrikerna i Din gästblogg på Aletheia. Och det är så sant! Men frågan är hur? Jag ska ge ett exempel.
Jag är personligen mycket bekant med en av styrelsemedlemmarna i FKE. Vi träffas ganska regelbundet och vi har många fina samtal och vi ber tillsammans. Med det så har jag inte tagit ställning FÖR RRK. Jag vet var jag står i den frågan och delar Din uppfattning. Men det jag efterlyser är kronkreta förslag på HUR vi ska ta ställning. Min gode vän vet var jag står. Vad gäller FKE så har jag följt deras webbplats under ca 2 år. På den tiden har inget hänt, vissa uppgifter är rent av inaktuella. Det som vi på gräsrotsnivå efterlyser är mera konkreta förslag på handling. Hur ska jag ex. vis göra med min gode vän?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 16th, 2009 at 7:25 e m Citera och svara denna kommentar
John-Erik
Om jag får hoppa in och ge ett enkelt konkret förslag.
Fira Sabbat! Ära vilodagen som YHWH gett som ett tecken till sitt folk. Hes 20:12. Matt 24:1-20, speciellt 20, Jes 66:22-23.
Gå först och lev Skriften.
Förlåt Lars!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 17th, 2009 at 7:51 f m Citera och svara denna kommentar
Tack ännu en gång Lars!
Jag ber att så många som möjligt läser det här! Jag har så många vänner som inte förstår, jag ber att de skall våga se sanningen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 17th, 2009 at 9:46 f m Citera och svara denna kommentar
Va/vem är FKE?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 17th, 2009 at 10:29 f m Citera och svara denna kommentar
Hans Lindström!
Tack för dina ord – den distinktionen du ger är oerhört viktig!
Andens enhet (Ef.4) är absolut inte samma sak som ‘enhetens ande’.
Andens enhet är ”I Herren” och som Lars Widerberg påpekar, så bygger denna uteslutande på sanningen.
All annan grund är bedräglig och kommer att förleda folket.
Skriften handlar om att AVSKILJA SIG, överlåta sig åt Herren, bort från avgudadyrkan (= onda andars läror).
De varningar vi har att ta på allvar, det är Jesu egna Ord i Matteus 24 > ”Låt ingen bedra er!” – dvs. låt inga falska profeter förvilla vårt hjärta.
Med andra ord: förförelse är mycket värre än förföljelse…
………….
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 17th, 2009 at 10:31 f m Citera och svara denna kommentar
Michael G. Helders,
Du underade över FKE…
http://kristenenhet.nu/
Välsignelser /e.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 17th, 2009 at 12:51 e m Citera och svara denna kommentar
Irvin Baxter på Endtime Ministries menar att första siggillet i Upp.6:2″Och jag såg, och se, en vit häst, och den som satt på den hade en båge, och åt honom gavs en krona, och han drog ut segrande och för att segra.” är Romerska Katolska Kyrkan.
Siggillet öppnades någon gång på 3oo-talet.
OBS, RKK drar ut för att SEGRA. Vi Protestanter måste hålla oss enbart till ORDET, vi behöver inte kilometervis med utläggningar från RKK.
HÅLL FAST VID ORDET!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 17th, 2009 at 1:45 e m Citera och svara denna kommentar
Vill passa på att påminna om att Tim Warner nu har kommit fram till Upp. 21 i sin utläggning av Uppenbarelseboken som han häller i sin Bibelklass. Tim har i samband med sin undervisning, som du kan följa medelst nerladdningsbara ljudfiler, publicerat en komnmenterad översättning av Uppenbarelseboken och ett antal illustrationer som pedagogiska hjälpmedel för att ge en översikt av placeringen av bokens sigill, basuner och vredesskålar mm.
Tag och ät!
http://www.answersinrevelation.org/
Marana ta!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 17th, 2009 at 2:12 e m Citera och svara denna kommentar
Fred Ö:
Jag har en liten fråga- är du fortfarande Maranata predikant? Eller följer du Tim Warner & Co nu?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 17th, 2009 at 2:48 e m Citera och svara denna kommentar
Michael G. Helders
frågade:
Jag har en liten fråga- är du fortfarande Maranata predikant? Eller följer du Tim Warner & Co nu?
—–
Nej, jag tänker inte ens i de termerna och det gör man nog knappast heller allmänt inom Maranatarörelsen eller bland de som uppskattar Tim Warners undervisning.
Utanför lägret, med Jesus!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 17th, 2009 at 4:30 e m Citera och svara denna kommentar
Hennersson,
Tack för din fråga! Det ställningstagande jag i första hand efterlyser med min artikel är att säga ifrån att en enhet som inte bygger på Guds Ord inte är från Gud. I stället måste vi söka en annan enhet.
Petrus skriver: ”Ni har renat era själar genom att lyda sanningen, så att ni älskar varandra uppriktigt som bröder. Älska då varandra uthålligt av rent hjärta.” (1 Pet 1:22) Detta är äkta enhet. När Jesus bad om enhet bad han innan dess: ”Helga dem i sanningen, ditt ord är sanning.” (Joh 17:17) Det måste börja där.
Börja att studera Skriftern som aldrig förr och bed Gud att leda dig genom sin Ande. Jesus lovade att Anden ska leda oss in i hela sanningen. Börja sedan lyda Ordet vad det än innebär. Du kanske kommer att bli utstött och trakasserad. Det priset måste vi vara villiga att betala.
Jag ser två utvecklinglinjer i den yttersta tiden: avfall och upprättelse. Båda kommer att innebära stora förändringar med status quo. Det måste vi vara beredda på. Upprättelsen kommer att ske enligt Guds Ord – inget annat.
Kom ihåg den sista uppmaningen jag ger i artikeln: enbart den förföljda och bibeltrogna församlingen får godkänt av Jesus. Det gäller idag att under bön studera Skrifterna som aldrig förr.
Ett annat viktigt råd jag brukar ge är från 1 Joh 2:26-27
”Detta har jag skrivit till er med tanke på dem som försöker leda er vilse. Vad er beträffar, så förblir i er den smörjelse som ni har tagit emot av honom, och ni behöver inte någon som undervisar er, utan vad hans smörjelse lär er om allting är sanning och inte lögn. Förbli i honom, så som den har lärt er.”
Låt den Helige Ande leda dig och kompromissa inte! Det betyder inte att vi inte ska vara läraktiga eller att vi inte behöver lärare. Men vi följer inte människor utan det som Anden vittnar inom oss. Det är bara Jesus som köpt oss med sitt blod.
Det var lite allmänna råd i all hast. Jag kanske kan återkomma.
Gud välsigne dig!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 17th, 2009 at 4:59 e m Citera och svara denna kommentar
Vi läste i veckans Skriftstudier från 3 Mos 26 och jag undrar om vem det blir värre för, de som väljer att lyda Sanningen eller de som inte gör det?
Vers 23 och 24 ger mig en bild av att gå emot YHWH,Gud och försöka få Honom att vända. Speciellt i de engelska översättningarna,
”And if you are not instructed by Me by these, but walk contrary to Me, 24 then I also shall walk contrary to you, ” (ur The Scriptures)
Men en ‘polarisering’ syns komma. Jag har blivit kallad allt möjligt och ‘utslängd’ ur kyrkor för att vilja leva efter Skriften. Oh well.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 17th, 2009 at 6:42 e m Citera och svara denna kommentar
Tack Lars Enarson för det du skriver. Det är oerhört värdefullt och inspirerande.
Och du säger ”enbart den förföljda och bibeltrogna församlingen får godkänt av Jesus”. Ju mer jag tänker på de orden ju mer inser jag att det faktiskt är i enlighet även med vad NT i övrigt säger om den yttersta tiden, alltså tiden strax innan Jesus kommer åter. Idag är mottot det motsatta; man vill vara en ”kulturellt relevant och modern kyrka”, eller ”en kyrka för 2000-talet” och liknade tjusiga uttryck som nu är på tapeten. Och innebörden är att man vill vara en politiskt korrekt kyrka som är anpassad till vad som för tillfället är allmänna uppfattningar. Den som går emot detta stämplas effektivt som fundamentalist, kärlekslös, dömande och andra epitet som vi alla är så livrädda för att få oss påskrivna.
Mvh
Berndt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 17th, 2009 at 6:51 e m Citera och svara denna kommentar
Berndt
Ja det är rätt intressant att vara ‘bibeltroende eller bokstavstroende’ har blivit ett skällsord.
Dagens kyrkor verkar vara mer engagerade i marknadsföring än i torgföring av YHWH’s ord.
Framförallt att leva enligt Skriftens ord är mäkta impopulärt. Det anses ju ‘lagiskt’ och kan absolut inte passa idag.
Medans att leva i ‘nuet’ och ekumenisera och diskutera med alla upptänkliga läror är ‘kosher’.
Ha!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 17th, 2009 at 10:45 e m Citera och svara denna kommentar
Guds frid.
Ja, det är inte särskilt populärt att ha skriften som ens fötters lyckta och ett ljus på vägen. Jag själv med familj fick lov att lämna våran förra församling pga att jag ifrågasatte föreståndaren och hans arbete vad det gäller ekumenik med bla rkk. Jag/vi blev inte uteslutna eller ombads att lämna församlingen men man gjorde det väldigt klart att jag inte hade mycket att hämta där.
Det som gjorde att jag ifrågasatte föreståndaren var att han/föreståndaren hävdade att rkk har samma försoningslära som frikyrkan. Jag har själv studerat rkk teologi i drygt två år sa jag och frågade om han/föreståndaren själv läst deras katekes och fick till svar att han inte hade läst den. Då frågade jag hur han kunde säga att vi har samma försoningslära. Hans svar på den frågan var ”jag uppfattar det så”.
Vad händer undrar jag om man som föreståndare i en pingstkyrka har det sättet.? Tänk om människor tror på det han säger. Oavsett om man utifrån oförstånd säger något sådant så blir ändå summan den att man vilseleder andra.
Kanske är det tidsandan som gör att man hellre diskuterar färgen på gardinerna än viktiga lärofrågor. Eller är detta ett sätt att göra karriär inom frikyrkan? Eller kanske både och?
Hur som helst så ber jag er kära bröder och systrar om att vi ska be för den föreståndaren och alla andra som blivit lurade av denna djävulska ande.
(vill bara säga att den föreståndaren är en riktigt go person och har mycket kärlek i sitt hjärta. Hans hjärtas motiv i allt detta uppfattar jag som gott men det hjälper ju inte om man är fel ute. Vill bara säga det så att ingen tror att jag är bitter eller så utan snarare att vi ska be och vinna tillbaka alla som blivit lurade).
Gud välsigne och bevare oss.
Mvh Magnus
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2009 at 12:00 e m Citera och svara denna kommentar
Magnus: Många ledare tror att det är rätt ute för att de går med hopen och vägrar därför att lyssna till de som har gåvan att skilja på andar. Om Andens gåvor fick var i funktion skulle mycke tragik undvikas. ”Skarorna hopar sig i dommens dal” Var frimodig och oförfärad Magnus.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2009 at 1:01 e m Citera och svara denna kommentar
Guds frid.
Tack för din uppmuntran Håkan.
Jag får säga detsamma till dig, dvs att du ska vara frimodig och oförfärad.
Gud välsigne och bevare oss i sin nåd.
Mvh Magnus
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2009 at 2:42 e m Citera och svara denna kommentar
Berndt,
Tack för din kommentar! Vi kan se en parallel i det politiska. Man talar om EU anpassning och det impopulärt att fördöma människors beteenden även när de är fel eftersom det inte längre finns rätt och fel. Rasist är ett vanligt ord som används i dessa sammanhang.
Gud välsigne dig!! Vi behöver uppmuntra varandra att vara trogna Guds Ord i dessa dagar!
Jag tror att den verkliga orsaken till Livets Ords kursomläggning ligger i det som jag hörde i inledningen till ett TV program på Ulf Ekman.nu. Jag vet inte om det är likadant i alla program för jag har bara sett ett av dem.
Det visas en bild på ett skrivbord och det hörs en nyhetsutsändning på radio:
”Regeringen backar nu efter påtryckningar från flera kristna ledare…” (fritt citerat). Jag kan inte nog betona vilken fälla från fienden detta är att sträva efter inflytande och politisk makt genom enhet för att bli stora och starka! Detta är absolut fel väg!!!
Jesus sa: ”Var inte rädd, du lilla hjord, ty er Fader har beslutat att ge er riket.” Luke 12:32 I Guds rike är det trohet och inte storhet som måste vara ledstjärnan! Babylon kallas för det stora Babylon. Jerusalem kallas för den heliga staden. Wachman Nee som kallade sin rörelse ”Den lilla hjorden” (vilken hjälpt till att lägga grunden till den största församlingen i världen idag) sa: ”När din längtan efter storhet är större än din längtan efter helighet (avkiljdhet från världen) så arbetar du enligt skökans princip.”
Hennersson och andra,
Jag vill tillägga vad gäller upprättelsen att den kommer att innebära att vi kommer närmare våra riktiga rötter: de judiska rötterna där allt började i Jerusalem. I början var judar och hedningar som blivit inympade i Israel ett. Jag är övertygad om att det är den enheten mellan jude och hedning i Messias som Jesus beder om i Joh 17:
”Men inte bara för dem [de judiska apostlarna som satt runt bordet] ber jag, utan också för dem som genom deras ord kommer att tro på mig [hedningar som kommer till tro]. Jag ber att de alla [jude och hedning] skall vara ett, och att såsom du, Fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss, för att världen skall tro att du har sänt mig.” Joh 17:20-21
Jämför också detta med Jesu ord i Joh 10:16,
”Jag har också andra får, som inte hör till den här fållan [det judiska folket]. Dem [hedningar som kommer till tro] måste jag också leda, och de kommer att lyssna till min röst. Så skall det bli en hjord och en herde.”
Detta är det verkliga alternativet till dagens ekumenik!!
Mvh,
Lars Enarson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2009 at 11:43 e m Citera och svara denna kommentar
LARS! Tack för ditt mod att stå upp för sanningen!
Jag har ett förslag att alla som är medlemmar i församlingar som deltog i ”Jesusmanifestationen” ska avkräva sina pastorer ett svar på varför de ansåg det vara nödvändigt att deltaga. Fråga dem vilken Jesus som de ”vill visa på”?
Fråga också vad de anser om att påven skickat sitt sändebud Cantalamessa och om katoliker som deltog, bärande på plakat med jungfru Maria föreställande brud samt ikonbilder,fråga om det också förhärligar Jesus?
Fråga om det är påven i Rom som ska ha sitt falköga (örnen var en symbol i romarriket) och försäkra sig om att det ”går rätt till” !
Eller har dina pastorer druckit så mycket av skökovinet så att de tappat omdömet?Är det den sortens ”folkfest” som ska få Sverige att vända om?
Ni kan inte längre säga att ni inte vet och att ni inte har blivit varnade! Genom profeters mun.
Tro inte för ett ögonblick att er församling kommer att bli förskonad när straffdomarna över skökoväsendet kommer!
Det var märkligt att inte ett enda ord nämndes i denna manifestation om Israel. Kyrkan anser sig alltså fortfarande vara skild från Israel, det är min tolkning. Man kör sin egen agenda.
Ledare avslutade t.o.m. med att säga : ”Vi ses nästa år – inte i Jerusalem- utan i Kungsträdgården” !!!!
Måtte ni alla kära syskon få ögonen öppnade!
Gå mot Jerusalem i stället för mot Rom.
Det är faktiskt smärtsamt att uppleva denna separation med det judiska folket.
Shalom
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 19th, 2009 at 1:11 e m Citera och svara denna kommentar
I årtionden har media och politiker fördömt den katolska kyrkan och på senare tid har detta intensifierats. Nu ser jag att även människor som säger sig bekänna till den kristna tron är kapabla att göra samma sak – både i frikyrkan men som jag ser det oftast i Svenska Kyrkan. Som katolik ser jag världens fördömanden som ett sundhetstecken som bara bekräftar Sanningens boning i kyrkan jag tillhör. Fariséerna kritiserade också Jesus, hänvisandes till skriften, även när han inte motsatte sig densamma.
De citat du (inläggsförfattaren) framför är lösryckta för att passa din agenda. Jag skulle kunna rycka liknande citat från frikyrkomänniskor som ber om varandras förbön, och få det till att de dyrkar varandra och inte Gud.
Beträffande eukaristin så är det sant att den är central. Detta eftersom Jesus Kristus är direkt närvarande i denna, och då är det ganska naturligt att denna blir central. Bön om Marias och helgonens förbön har inte alls en lika central plats (en mässa utan bön om förbön från t.ex. Maria är inget ovanligt, medan en mässa utan eukaristin inte är en mässa), och kan därför inte ses som att vi sätter Maria eller helgonen över Gud (även om individuella överträdelser kanske förekommer). Gud har alltid agerat främst genom människor (Moses, Noak, Paulus, m.fl.) men också genom änglar (Gabriel). I och med Jesu död och uppståndelse blev det möjligt för dem som dött att på nytt uppstå i det eviga livet. Därför lever till exempel Maria och kan vara till vår hjälp, liksom andra helgon och änglar. Att be om hjälp är inte att dyrka; ber jag dig om hjälp, så betyder det inte att jag dyrkar dig, utan snarare att jag hoppas att Gud kan agera genom dig.
Guds frid!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 19th, 2009 at 6:17 e m Citera och svara denna kommentar
Magnus nämnde om föreståndaren i en pingstkyrka som ”uppfattade” att de (frikyrkan) har samma försoningslära som katolska kyrkan …
Följande kommentar (http://ulfekman.nu/2009/04/22/karismatiska-moten/#comment-6169) angående denna fråga talar för sig själv. Låt ljuset lysa in och avslöja mörkret …
Blev själv ”chockad” över detta dekret om ”fullständig avlat” under det s.k. ”Paulusåret”. Detta dekret är på ca tre A4-sidor (http://www.katolskakyrkan.se/FileSender.aspx?id=878). Jag måste ha varit ”mycket” naiv som trodde att sådant inte kan förekomma 2009 i den svenska katolska kyrkan. Vill tacka Berndt Isaksson för att han uppmärksammat detta (http://berndtisaksson.dinstudio.se/empty_61.html). Tänk att Galaterbrevets författare (Paulus) blir associerad med avlat!
Lars E betonar det viktiga: ”att en enhet som inte bygger på Guds Ord inte är från Gud.” Därför är det viktigt att alla kristna (även i Sverige) uppmärksammar vilken teologi som i verkligheten praktiseras i katolska kyrkan (inkl. svenska katolska kyrkan).
Jag tror det är mycket sannolikt att det hittills bara är ett fåtal kristna (i Sverige) som sett och läst detta dekret. Trodde själv inte mina ögon först! Enligt min uppfattning hör det till det mest ”hädiska” jag sett. Jag tror att det är mycket viktigt att avslöja detta mörker för andra kristna (jämfört med att ägna sig åt debatter som rör ”mindre viktiga” lärofrågor.) Om alla kristna (i Sverige) kände till detta dekret så skulle …
Magnus, när din föreståndare i pingstkyrkan får ta del av dessa inlägg och kommentarer, tror jag att han kommer att följa ljuset från Guds Ord …
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 9th, 2009 at 11:46 e m Citera och svara denna kommentar
Lars Enarson tar på sin blogg upp frågan om hur Livets Ord nu inför Europakonferensen åter igen har kallat pastor Kong Hee, och det olämpliga i det:
http://www.thewatchman.org/se/blog/?p=95&cpage=1#comment-11525
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara