måndag, maj 18th, 2009...10:08 f m
Idag kan Israels framtid avgöras
Idag kommer Barack Obama att ta emot Benjamin Netanyahu i sitt ovala rum i Vita huset. Mötet äger rum i skede där Netanyahu har press på sig för förhindra ett andra Holocoust – en andra Förintelse, genom nukleära angrepp på Israel från Iran. Obamas anhängare förväntar sig att han skall tvinga Israel till att göra territoriala eftergifter. Den israeliska tidningen Haaretz beskriver mötet som titanernas kamp.

Kommer vänskapen mellan USA och Israel at ta slut nu? Eller blir det en tvåstatslösning.
Netanyahu vet att detta möte är hans livs viktigaste. Han skall försöka övertyga Obama om att fokusera sina ansträngningar på att stoppa Irans kärnvapen. Haaretz skriver att dagordningen för den israeliske premiärministern har Iran på punkterna ett, två och tre, medan frågorna som berör palestinierna och Syrien ligger underst i högen. Om Obama visar förståelse för Israel och att Iran utgör ett existentiellt hot, så kan Netanyahu vara mer flexibel i andra frågor.
Obama har redan visat att han har förståelse för att Iran utgör ett existentiellt hot mot Israel, men frågan är om han vill göra något nu eller om han rent av använder detta faktum som ett instrument för att styra Israel till en tvåstatslösning. Netanyahu har i sin tur antytt att han är beredd att beskjuta Irans atomanläggningar, något som USA varnat Israel för när CIA-chefen nyligen besökte landet.
Hotet från Iran ligger alltså för Netanyahu i den ena vågskålen och en tvåstatslösning med palestinierna ligger i den andra vågskålen. Väger USA:s stöd mot Iran lika tungt som tvåstatslösningen? Eller kan Israel på egen hand avvärja hotet från Iran? Vad väljer han?
För Obama ligger möjligheten i att visa att han kan förändra världen genom fred i Mellanösten i den ena vågskålen och en kombination av problem i den andra vågskålen. Till dessa problem hör naturligtvis risken att Israel verkligen råkar ut för iranska kärnvapen, men också risken att Israel löser frågan på sitt eget sätt och därmed försvårar för en fred lång tid framöver.
Resultatet av mötet kan alltså bli en fredslösning med två stater eller det kan bli slutet på den tidigare goda förbindelsen mellan USA och Israel. Kanske är det dags att Israel slutar att förlita sig på USA och vänder sig till sin rätta beskyddare istället. Men förmodligen återstår ytterligare en lite tid innan Israels folk är beredda att låta Herren strida för dem.
/Haggaj
Länktips:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/israel-pressat-av-usas-nya-linje-i-mellanostern-1.868209
http://missionxp.webblogg.se/2009/may/sag-nej-till-en-tvastatslosning-och-sag-ja-ti.html
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_2911809.svd
http://www.dn.se/nyheter/varlden/palestinskt-forsoningsavtal-pa-vag-1.868238
http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=4300&Itemid=163
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=170484
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_2917059.svd
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_2915707.svd
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_2917061.svd
http://newsmill.se/artikel/2009/05/14/sverige-maste-stodja-israel-i-kampen-mot-den-iranska-bomben
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=170651










68 kommentarer
maj 18th, 2009 at 10:29 f m
Välsignade dag när Israel låter Herren strida för dem, och jag tror den dagen är nära nu.
Berndt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2009 at 11:09 f m
Det verkar som vänskapstiden med USA är nära ett förestående slut. Obamas regering är motståndare till att Israel på egen hand ska ta itu med Iran och har klart sagt ifrån genom deras Försvarsminister Robert M. Gates.
Det omedelbara hotet är, att Iran inom 2 månader kan tillverka ett atomvapen …om de bestämmer sig ! Och inom 3 månader kan de vara utrustade med nya ryska luftvärnsbatterier som ska skydda deras atomanläggningar ! Tiden hastar !
Vad också Nethanyahu behöver, är en ENAD regering, och en vis och klok Barak som känner av ‘tid och stund’. För det verkar ändå som ganska ofrånkomligt att Israel själv behöver ta itu med fienden Iran militärt…
”Se, jag skapar smeden, som blåser upp kolelden och formar ett vapen genom sitt arbete. Jag skapar också fördärvaren till att förstöra.Inget vaåen som smids mot dig skall ha framgång.” (Jes.54:16-17)
Vänner…vi behöver verkligen ropa till HERREN för Israel.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2009 at 11:42 f m
Iran vill helt säkert utplåna Israel. Men det Iran är ute efter i närtid är att dominera mer runt Persiska golfen. Och det kan man bara göra om USA drar sig tillbaka. Så Iran är snarare ute efter att på något sätt tillfoga USA skada. Och på frågan om Iran har skaffat kärnvapen än så är svaret – det spelar ingen roll för man kan få kärnvapen av något annat land om man verkligen behöver det.
Så för tillfället är allt prat om att Iran ska slå till mot Israel mest att betrakta som distraktion. Längre fram i tiden så kommer säkert Israel mer i det Iranska fokuset, men en sak i taget…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2009 at 12:37 e m
Kanske är det dags att Israel slutar att förlita sig på USA och vänder sig till sin rätta beskyddare istället. Men förmodligen återstår ytterligare en lite tid innan Israels folk är beredda att låta Herren strida för dem.
precis!!!!! det är dax för länge sedan, dvs borde vara det…oh, låt oss be att Gud utgjuter denna lovade nådens o bönens Ande, så att vi (Israel) ser upp till Honom som vi genomborrat!
Ingen politisk lösning kan ha framgång. Gud tillåter det inte, för att Han, precis som du skriver vill vara den ende..i Honom, med Honom som grund är sedan allt möjligt (dvs först blir det kanske ännu ”omöjligare”?…tills Han själv, Lejonet av Juda, kommer o räddar ur allt. Men först ska Israel ropa på Honom!)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2009 at 12:38 e m
Ända sedan 2 Mos. 17. har Israels svurne fiende stridit mot dem. Amalek.
vers. 16: ”Han sade : ”En hand har lyfts upp mot HERRENS tron HERREN skall strida mot Amalek från släkte till släkte.”
Det är ett känt faktum världen över att Irans ledare för en längre tid uttalat sin hetaste önskan : att få utplåna Israel. Satan har rest upp en ny Hitler i våra dagar: Mahmoud Ahmadinejad.
Därför är det ingen tillfällighet att Nethanyahu också har den åsikten :Netanyahu Sees Iran as Amalek, Advisor Says:
http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/131403
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2009 at 12:46 e m
HERREN sade till Moses :” Skriv upp detta i boken, så att ni inte GLÖMMER det, och inpränta det hos Josua, ty Jag skall utplåna minnet av Amalek så grundligt att det inte mer finns under himlen.” (2Mos. 17:14 )
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2009 at 4:41 e m
hej, checka in min blogg
http://svararkristendomen.blogg.se/
ha det!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2009 at 6:48 e m
Denna tidsålder går mot sitt slut!
Tidstecken efter tidstecken talar sitt tydliga språk.
Idag är Israel ”på tapeten extra noga” för Benjamin Netanyahu skall träffa Barack Obama!
Tvåstatslösning skall framdiskuteras ! Israel skall bl.a. tvingas ge bort Golan-höjderna och Jerusalem, i utbyte mot fred med palestinierna!
Vilken lögn !
Palestiniernas syfte är att utplåna Israel en gång för alla från världskartan!
Ismael gör anspråk på Israel!
Men tjänstekvinnans son skall förvisso icke ärva.
Hela arabvärlden, med Irans president Ahmadinejad i spetsen, kommer att gadda ihop sig tillika med Ros, Mesek, Tubal (ryssar) perser, etiopier, putéer, Gomer, Togarmas folk, o.s.v. (HES. 38)
Muslimer och kommuniststaterna och många fler!
Ja, GUD säger:”Se, jag skall göra Jerusalem till en berusningens kalk för alla folk runt omkring…”
”Frälsningen kommer från judarna”!
Detta BIBEL-ord gör att hatet flödar mot Israel!
En kamp mellan satan och GUD!
Men den kampen ÄR redan vunnen!
”Det är fullbordat”, utropade JESUS på korset!
GUD slöt redan med Abraham ett förbund. GUD sade:”Åt din säd skall jag giva detta land (1 MOS. 15)
Detta löfte har GUD många gånger upprepat för sina tjänare.
Läs t.ex. 5 MOS. 34:1-4.
Det som GUD en gång gav åt Israels barn, det kommer till sist att vara fullt fullbordat!
Trots att Ryssland , arabvärlden, nordlandet, och alla deras allierade reser sig mot Israel, behöver Israel icke frukta, för GUD skall gripa in och förgöra varenda en som gaddat ihop sig mot Israel!
HES. 38 och 39 talar om detta !
”Så säger HERREN Sebaot: Jag har stor nitälskan för Sion, ja, med stor vrede nitälskar jag för henne. Så säger HERREN: Jag skall vända åter till Sion och taga min boning i Jerusalem; och Jerusalem skall kallas ”Den trogna staden” och Herrens Sebaots berg ”Det heliga berget”…(Joel 3)
GUDS löften håller !
Vi skall bedja för Israel och önska Jerusalem frid !
Vi går i rask takt mot tidens avslutning, och vår viktigaste uppgift är att vara själavinnare, och att vara väktare på muren i det enorma andliga avfall som pågår i hela Norden !
Nu skall vi ut och stöta i basun !
För snart är Nådens och Frälsnings dag förbi !
Vi kämpar, och vi förmanar, ”för den tro som en gång för alla har blivit meddelat åt de heliga”!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2009 at 6:56 e m
Ahmet, har checkat och skrivit ett svar på din blogg eftersom det ämne du tar upp är ganska off topic här.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2009 at 7:18 e m
Ahmet,
Vad får dig att göra din reklam just på den här bloggen ???
Tack vare Kamau Mweru’s svar behövde jag inte ens se vad du gör reklam för. Och tänker inte göra det heller.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2009 at 10:35 e m
1) USA verkar vara på kollisionskurs med Israel, vill USA visa handlingskraft eller visa en ny sida gentemot arabstaterna? Eller helt enkelt ett försök att få fred och genom detta undergräva Irans retorik och planer?
2) nej ‘Gogs härar’ är inte aktuella i vår tid, dock kan mycket väl Ryssland med flera hota Israel om några år.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2009 at 10:40 e m
USA var våldsamt sura på Israel också när de smällde Saddams Osirak i luften 1981 – vet inte om de någonsin officiellt tackade.
Visserligen var Begin tuffare än Netanyahu, men Netanyahu har i flera år rest runt för att varna för Irans bomb. EU har tyvärr högaktningsfullt skitit i bojkotten utan handlar mer med Iran än någonsin. Netanyahu vet vad ett existentiellt hot är, likväl som han vet att Abbas fortfarande följer Fatahs Stadgar, som inte tillåter existensen av Israel. De svenska nyhetsmedia vet det inte.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 18th, 2009 at 11:14 e m
Marcus
Jag håller med. Håll koll på Iran, Turkiet och Ryssland i första hand är vad jag tror.
Men när det kommer till vilken ska hända är jag lika ovetande som alla. Endast Fadern vet.
Vi kan ana att det är säsong nu.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 19th, 2009 at 8:34 f m
Ahmet,
Eftersom du censurerar på din blogg kunde jag inte posta där.
Jag postar i det som här kallas 500-salen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 19th, 2009 at 9:50 f m
Här finns en intressant analys:
The Obama Administration vs. Prime Minister Netanyahu: Confrontation in the Making? INSS Insight No. 108, May 17, 2009
A few months after coming into office, the strategic political approach of the new Obama administration towards Israel and the Palestinian issue is becoming clearer. Although it has not yet been fully solidified, this approach does not augur well for the Netanyahu government and the political positions it represents. While thus far the administration has not yet announced an official new peace plan, several recent utterances create a picture that might appear unfriendly, perhaps even threatening, from the perspective of the current Israeli government.
[.....]
It is quite possible that President Obama’s administration will choose to confront Prime Minister Netanyahu with positions that are incompatible with those hitherto stated by his government. If the president decides to use the means of influence and pressure at his disposal to convince Israel to accept his dictates, a possible Israeli-US confrontation of an unknown scale, intensity, and aftermath might ensue.
(http://www.inss.org.il/publications.php?cat=21&incat=&read=2897)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 19th, 2009 at 9:53 f m
Ralph Haglund,
Välkommen till Aletheia!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 19th, 2009 at 11:06 f m
Så här skriver Lars Enarson idag :
”Mellanösterns specielle sändebud för den så kallade kvartetten (FN, EU, Ryssland och USA), Tony Blair, har bestämt att kvartetten ska mötas i Washington DC för att forma sin nya mellanöstern-strategi – efter det att president Obama den här månaden har haft möte med ledarna för Jordanien, Israel, PA och Egypten. Om fem eller sex veckor ska kvartetten vara klara med att formulera en plan, säger Blair. Det är vanligen under sommarmånaderna, under den årstid då båda templen förstördes, som det internationella samfundets planer mot Israel accelererar. ”
vidare skriver han :”Det är mycket intressant att Sakarja i de föregående verserna nämner om ”fyra horn” (jfr. med den s.k. ”Kvartetten”).
”Och jag lyfte upp ögonen och såg, och se, där var fyra horn. Jag frågade ängeln som talade med mig: ”Vad betyder dessa?” Han svarade mig: ”Det är dessa horn som har skingrat Juda, Israel och Jerusalem.”
Vidare :”Vare sig det sker genom våld, som i Gaza, eller genom demokratiska val, är det ingen tvekan om att Judéen och Samarien förr eller senare kommer att hamna i Hamas händer när en palestinsk stat har etablerats. ”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 19th, 2009 at 11:09 f m
Ursäkta, glömde ta med de viktiga Bibelcitaten från Sakarja:”
”Och jag lyfte upp ögonen och såg, och se, där var fyra horn. Jag frågade ängeln som talade med mig: ”Vad betyder dessa?” Han svarade mig: ”Det är dessa horn som har skingrat Juda, Israel och Jerusalem.”
”Och HERREN lät mig se fyra smeder. Jag frågade: ”Varför har dessa kommit och vad skall de göra?” Han svarade: ”Där är de horn som skingrade Juda, så att ingen kunde lyfta upp huvudet. Men smederna har kommit för att förskräcka dem och slå av hornen på de hednafolk som har lyft sitt horn mot Juda land, för att skingra dem som bor där.” (Sak. 1:18-20)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 19th, 2009 at 11:04 e m
Iran behöver inga kärnvapen för att störta regimen i Israel.
Befolkningen i landet kommer att rosta bort israeliska regimen för alltid.
Israeliska krigsförbrytare har banat själva vägen själ för detta!
Hela världen vet att Iran har fredlig t syfte med sitt kärnkraftsprogram.
Omvärlden kan aldrig luras med påhittade anklagelser mot ett fredligt land och folk som Iran och iranier!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 20th, 2009 at 5:21 f m
Abofazl, det är nog svårt för oss som inte växt upp i en åsiktsdiktatur med stark propaganda-apparat att överhuvudtaget tänka oss in i att du kan mena allvar och själv tro på det du skriver.
Jag är säker på att Iranierna är både trevliga och intelligenta människor. Alla Iranier jag känner är det. Men tyvärr är de som vuxit upp under despotiska Ayatollor och pajaser som spelar president så helt och hållet hjärntvättade av all propaganda att de satt sin tro till de lögner som utbasuneras 24/7
Men det finns ljuspunkter. Många unga Iranier har hajjat att alla de falska löftena om ”Dar al Salam” bara var lögn. Dessa unga söker nu andra vägar. Därför pågår det en stilla, underjordisk väckelse i Iran.
Ledarna blir natyrligtvis förföljda på alla sätt och vis. Det finns åtskilliga martyrer i det land du kallar ”fredligt”.
Och vidare. Tro inte på alla fabler som ”den store profeten” hittat på. Vänd dig hellre till Herren Jesus Kristus och bed att Sanningen skall få rädda dig från lögnens mörker. Jesus Kristus besvarar den bönen från dem som uppriktigt söker Honom.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 20th, 2009 at 1:03 e m
”Obama får ett brev från senaten.
Sprickan mellan Hamas och PLO har vidgats ännu mer.
I ett brev till president Barack Obama hoppas 76 amerikanska senatorer, både demokrater och republikaner, att Obama tar hänsyn till de risker som kan tänkas uppstå för Israel i samband med upprättandet av en palestinsk stat. Brevet från en bred majoritet i senaten ( 76 av 100 medlemmar ) kom dagen efter mötet mellan Obama och Israels premiärminister Benjamin Netanjahu. ” Dick Haas.
Läs mera : http://www.dickhaas.com
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 20th, 2009 at 4:16 e m
Svar till Kamau Mweru!
Vill du beskriva ordet Diktatur så jag vet om vi har lika definition för ordet!
Samma gäller för ordet propaganda!
Har du glömt att iranska folket kastade ut båda Amerikaner och israeler på slutet av 70talet?
Har Du glömt att över 98 % av iranska folket rostade på Islamiska republiken?
Har Du glömt att Amerikaner invaderade två länder, Irak och Afghanistan med
Sina lögnaktiga anklagelser?
Vem ljuger? Vilka tillverka nya generationer av kärnvapen och även provar i olika sammanhang mot hjälplösa folk i ockuperade länder!
Visst! Du har rätt ang. väckelse i Iran! Nu är man medveten om att man ska stå på sina fötter.
Därför vill man ha sin egen uran produktion.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 21st, 2009 at 12:52 f m
Israel har sänt radio till folket i Iran i snart 50 år, tyvärr vill den fete Barak stoppa det – han inte bara ser ut som en gris……
Israels utrikesministerium har också en websajt på farsi http://www.hamdami.com/MFAFA/HomePgaeNew.htm där många i Iran ställer frågor och är väldigt positiva till informationen.
Iran är i en mycket taskig sits tack vare de islamistiska ledarna. En rätt klargörande artikel finns på denna länk. Man kan vagt hoppas på valet, men eftersom även andra muslimska ledare säjer ”vad ni gör, välj inte en ledare som är positivt gentemot Väst” så tar det väl ett tag till.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 21st, 2009 at 8:28 f m
Abofazl, jag tror inte att våra utväxlingar är nyttiga. Och inte heller att de är ”välsignade”. Men jag har svarat på ditt inlägg i den så kallade 500-salen. Du hittar den genom att välja kategori.
Eller genom att klicka på denna länk:
http://aletheia.se/2009/03/23/500-salen-7/comment-page-4/#comment-136836
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 3rd, 2009 at 5:09 e m
I flera månader har det talats om att Obama snart ska hålla ett stort tal från någon muslimsk stad där han riktar sig till hela den muslimska världen. I morgon torsdag (den 4 juni) verkar nu detta tal bli av. Vi har all anledning att följa vilka signaler han kommer ge i detta tal, inte minst vad Israel beträffar. Kommer Obama fortsätta med att framhålla att Israel ska delas genom att judafolket tvingas lämna ifrån sig stora delar av sitt land och sin heliga stad Jerusalem? Talet i Kairo i morgon torsdag kan komma att bli historiskt.
Berndt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 3rd, 2009 at 8:40 e m
Berndt,
Ja, President Obama har ett fullbokat schema med resor till MÖ.
”OBAMA’S TOUR
3 June: Saudi Arabia – talks with King Abdullah on Israel-Palestinian peace negotiations
4 June: Egypt – talks with President Hosni Mubarak, keynote speech at Cairo university
5 June: Germany – meets Chancellor Angela Merkel, visits to Dresden and to Buchenwald concentration camp
6 June: France – meets President Nicolas Sarkozy, attends D-Day events in Normandy”
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/8081191.stm
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 3rd, 2009 at 8:48 e m
Sivan 10, 5769, 6/2/2009
Obama turns the screws on Israel
In advance of his upcoming speech in Cairo to the Arab world, there is mounting evidence that US President Barack Obama is turning up the pressure on Israel in order to appease the Muslim world.
A Reuters story today contains some absolutely astonishing tidbits of information which, if true, demonstrate the extent to which the new administration in Washington feels free to dictate to Israel about its behavior.”
http://www.israelnationalnews.com/Blogs/Blog.aspx/2
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 4th, 2009 at 2:44 e m
Obama lovar visserligen att Amerikas band till Israel aldrig kommer brytas, men samtidigt klargör han det abslouta kravet att israel ska delas, och som jag uppfattar hans krav så gäller det även en delning av Jerusalem. Detta är vad han med vackra ord nu lovat muslimvärlden. Och då är vi verkligen framme vid ”sanningens ögonblick”, då Israel blir övergivet.
Obamas tal idag var också en klar signal om den interreligiösa tron som ska förena judar, kristna och muslimer. Jag tror att dagens tal av Obama kan komma att visa sig precis så historiskt som man i förväg trott att det skulle bli.
En nya hållning mot Israel som kan leda till att den nuvarande regeringen i Jerusalem fälls, och en ny amerikansk hållning där det interreligiösa på allvar slår igenom och på sikt en ny världsreligion formas.
Jag säger inte att Obama är Antikrist, men jag säger inte heller att han omöjligen kan vara det…
Berndt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 4th, 2009 at 2:50 e m
En regeringsvänlig webbplats i iran publicerade i oktober 2008 en slags shiitisk profetia från 1600-talet som säger att strax före återkomsten av shiamuslimernas frälsare Mahdi skall en lång svart man tillträda som ledare för regeringen i väst. … Med befäl över den starkaste armén på jorden kommer den nye härskaren i väst att ge ett tydligt tecken från den tredje imamen, vars namn var Hussein ibn Ali. Denna profetia drar sedan slutsatsen att shiitier inte skall behöva tvivla på att ”han är med oss”.
Det är den ansedda tidningen Forbes som rapporterade genom författaren Amir Taheri. Profetian eller traditionen (Hadeeth) kommer från Bahar al-ANVAR av Mullah Majlisi och är ett magnum opus i 132 volymer och utgör grunden för det moderna shiitiska islam. Enligt traditionen skall denna händelse med den långe svarte mannen ske i ändens tid.
En märklig slump är att Obamas första och andra namn – Barack Hussein – betyder välsignelse av Hussein på arabiska och persiska. Hans efternamn – Obama- skriven med det persiska alfabetet, lyder: O Ba Ma, som betyder han är med oss, vilket är detsamma som den magiska formeln i avslutningen av Majlisis tradition.
Läs mer: http://aletheia.se/2008/10/27/obama-och-den-shiitiska-profetian/
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 4th, 2009 at 4:14 e m
Hussein Obama har skickligt manövererat den arabiska enklaven och dess ledare. T.ex med visad ‘passion’ för Koranens vikt av Sanning (!!!)samtidigt som han lekfullt tar dem i örat , i en ‘faderlig gest’
”Obama urged Muslims around the world to acknowledge Jewish suffering and to repudiate Holocaust denial. The Arab and Muslim world ought to reconcile with the existence of Israel, the president said.
”Threatening Israel with destruction – or repeating vile stereotypes about Jews – is deeply wrong, and only serves to evoke in the minds of Israelis this most painful of memories while preventing the peace that the people of this region deserve,” Obama said.
The president also noted the plight of the Palestinians, who ”have suffered in pursuit of a homeland” and who ”endure daily humiliations … that come with occupation.”
http://www.haaretz.com/hasen/spages/1090397.html
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 4th, 2009 at 4:19 e m
Utan tvekan lever vi i ”historiska tidevrav”.
Men om jag skall vara helt ärlig saknar jag alltid EN aspekt i de diskussioner där man söker Israels fiender.
Israel har alla Guds löften. Dessa löften är inte sällan konditionella. ”Om ni …. så skall Jag, säger Herren!”
Vad skulle det politiska Israel kunna göra för att (helt) bli Guds Israel och således få ta emot dessa löften som ligger och väntar?
Måste det politiska Israel decimeras, likasom Giedons arme decimerades, innan bara Guds Israel finns kvar?
Ingen är utan skuld så att ingen kan berömma sig.
Den som lever och är vaken kommer utan tvekan i sinom tid att kunna förstå vem som är den slutgiltiga vinnaren i tävlingen om att bli Anti-Krist.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 4th, 2009 at 5:09 e m
Haggaj, tack för att du påminner oss. Den här profetian är ju förstås ingen Biblisk profetia men kan väl ändå få stor betydelse och rentav självuppfyllande verkan om som väl troligt är att man inom den muslimska världen är medveten om den och rentav och då kanske främst inom shia och Iran tror på den. Ett annat intressant perspektiv är väl att förmodligen Hussein Obama även om han inte tror på profetian ändå säkerligen känner väl till den och kanske knappt kan låta bli att agera utifrån den kännedomen i det politiska spelet som nu pågår i mellersta östern.
Shalom!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 4th, 2009 at 5:25 e m
Kamau Mweru,
Den frågan är hyperintressant!
Enkelt sammanfattat så kan man väl säga att i det gamla förbundet så fungerade de det efter principen ”om ni … så skall jag …”
I Heb 8:8 så förebrår Gud sitt folk dess brister. Folket lever alltså inte upp till det här förbundet. Hade de gjort det så hade Gud omedelbart infriat alla sina löften till dem.
Vi skall nog vara glada över att så inte blev fallet. Enligt Rom 11:11 så blev deras fall till räddning för oss hedningar.
Istället sluter Gud ett nytt förbund med Israels hus och Juda hus. Istället för en lag på stentavlor så ristas lagen i deras hjärtan.
Jag tror att Gud löser detta ”om ni …” genom att ge dem Anden i de yttersta dagarna. I Hes 37:1-14 finns en bra beskrivning av detta. Läs gärna Hes 36:26-28 också!
… och naturligtvis Sak 12:10.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 4th, 2009 at 5:27 e m
Fred Ö,
Precis! Det klart han känner till den. Och hur svårt blir det inte då att vilja uppfylla en flera hundra år gammal profetia? Vem vill inte vara viktig?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 5th, 2009 at 6:27 f m
Jovisst Haggaj, de angivna texterna talar klarspråk.
Det jag mera syftade på var om Israel skulle kunna förkorta sitt eget lidande genom att ta fasta på Herrens löften.
Jag tänker t.ex. på Matt. 24: 14 Och detta evangelium om riket skall bliva predikat i hela världen, till ett vittnesbörd för alla folk. Och sedan skall änden komma.
Vilket verkar vara riktat till dem som redan insett att Jesus är Messias. Och då kan man knappast låta bli att fundera på hur det skulle ha påverkat världshistorien om ”alla folk” hade nåtts innan 1940 ……
Min fundering handlar alltså om huruvida det politiska Israels agerande kan fördröja eller påskynda Herrens återkomst.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 5th, 2009 at 9:03 f m
”Seven issues” i Barack Obamas tal i Kairo ger onekligen intryck av att han velat taga ett samlat grepp omkring några av tidens brännande frågor.
Lammet i Uppenbarelseboken tar sig an den utmaning som bokrullen utgör , den med ” skrift både på utsidan och insidan , och förseglad med sju insegel” – Uppb 5:1
Men till skillnad från Obama ställer sig Lammet bakom endast EN helig bok som vittnar med ETT förbund.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 5th, 2009 at 10:46 f m
Hans, jag har lyssnat på hela talet.
Att det var ett ”politiskt” tal kan ingen tveka på.
Att religion spelar en huvudroll i denna politik är tydligt.
Att det bara finns EN Gud är sant, men ”den store profeten” är INTE denne gudens tjänare.
Så när Barak säger att Moses, Jesus och Muhammed står för samma sak, begår han synkretism.
Trycket att acceptera Islam som een monoteistisk religion med samme gud som Judaism och Kristendom kommer naturligtvis att öka.
Religionens accepterade roll i politiken kommer även den att öka.
Den nya synkretistiska världsreligionen kommer utan tveka ha två förtecken. Humanism och Flummig mysticism i form av ”karismatisk” New Age prosperity predikan.
Båda kommer att rida tillsammans med en vita hästen i Upp. 6:2 vilken jag tror är symbolen för en ”vetenskap” som blir mer och mer occult.
Hans, hur skulle du ha talat inför samma publik?
Ja ställer mej själv, bävande, samma fråga!
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 5th, 2009 at 10:51 f m
Ja, kära nån, har Obama redan annonserat sin synkretism? Då är det bara att hålla i hatten. Nu uppfylls nog snart alla farhågor.
… samtidigt som bruden sover …
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 5th, 2009 at 11:20 f m
Om jag skulle tala inför samma publik skulle jag inte möta samma förväntningar
Några goda ord, kanske. ”Peace be with you all” På knackig arabiska.
Däremot kunde jag nu höra samma tal som många andra. Många jublar, men inte alla.
I en analys av Obamas Kairo-tal, har BBC-journalisten Reynolds – http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/8082862.stm – gjort denna iakttagelse: ” He quotes from the Koran (Be conscious of God and always speak the truth) before he quotes from the Bible and the Torah as a way of flattering his audience.” Alltså: ”han citerar från Koranen innan han citerar från Bibeln och Torahn som ett sätt att smickra sina åhörare.”
Men det kan väl vara värt att observera detta i en jämförelse med Daniels bok, som i King James översättning använder exakt samma ord i beskrivningen av Guds motståndare: ” And such as do wickedly against the covenant shall he corrupt by flatteries: but the people that do know their God shall be strong, and do exploits. ” –
1917: ” Och dem som hava kränkt förbundet skall han med hala ord locka till helt avfall; men de av folket, som känna sin Gud, skola stå fasta och hålla ut. ”
Ska man behöva ta till sådana vapen mot Obamas tal som Daniel 11:32?
Iallafall borde vi vaka.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 5th, 2009 at 11:21 f m
Låt mig citera mig själv (förlåt min kaxighet), så här skrev jag här på Aletheia 4 november 2008 (dvs några timmar innan Obama vann presidentvalet):
”Jag tror nog inte att Barack Obama är så hemsk som person… men det är inte omöjligt att han i framtiden är tvungen att kompromissa kring Israel o dyl för att USA överhuvudtaget ska få köpa olja från Mellanöstern. Han kommer tvingas bli en helt annan president än vad han gett intryck av under valkampanjen.
Men vad gäller kompisar med araber och islamister – Bushfamiljen är nära polare med de religiösa diktatorerna i Saudiarabiens kungahus.”
Kan dessutom tillägga att det finns personer i Obamas närhet som har….låt oss säga ”tveksamma” åsikter kring en viss aktuell folkgrupp i Mellanöstern.
En försiktig profetisk tolkning är att kanske kanske embryona till de två vilddjuren (i Upp) här får ännu en push framåt till fördjupat samarbete.
Det är bra att Obama vill bättre på förhållandet med den muslimska världen. Men Obama har ju visat sig vara duktig på att ljuga, så man undrar vilken den egentliga agendan är bakom detta händelseförlopp.
Jag tror dagarna då Israel fullt ut kunde lite på USA:s stöd närmar sig sitt slut.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 5th, 2009 at 11:25 f m
Analys av Obamas tal i Kairo.
http://www.jihadwatch.org/archives/026426.php
Al-Azhars* Grand Sheikh, Muhammad Sayyid Tantawi, has given his approval — on Islamic grounds — to suicide bombing.
*Muslimskt universitet som var en av värdarna för Obamas besök.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 5th, 2009 at 11:28 f m
”And I consider it part of my responsibility as President of the United States to fight against negative stereotypes of Islam wherever they appear.” — Barack Obama, Cairo, June 4, 2009
So here’s the new and improved Presidential Oath of Office:
”I do solemnly swear that I will faithfully execute the office of President of the United States, and will to the best of my ability, preserve, protect and defend the Constitution of the United States, and fight against negative stereotypes of Islam wherever they appear. So help me Allah.”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 5th, 2009 at 11:37 f m
Hej Christian,
Tillbaka i landet?
Nu när vi talar om Guds Israel vore det trevligt om du ville göra dej mödan att kommentera mitt inlägg:
http://aletheia.se/2009/05/14/eretz-yisroel-%E2%80%93-det-heliga-landet/#comments
Titta i slutet på tråden…
Det handlar ju om ungefär samma sak. Eller hur?
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 5th, 2009 at 11:45 f m
Hans, för att fortsätta din träffande koppling med Dan. 11
Undrar om…
38 Men fästenas gud skall han i stället ära;
… detta inte tyder på animism. Moder Jord. Allt vad Gudinna heter, New Age och Wicca.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 5th, 2009 at 12:24 e m
KM
Ja hur visste du det? Har varit i Barcelona.
Du skriver: Nu när vi talar om Guds Israel…
Så du menar alltså att det jordiska Israel (efter köttet) är det samma som Guds Israel, för att anknyta till den tråden?
Du frågar varför denna fråga är viktig; Är det lekamliga Israel (1917)/jordiska Israel (SFB)/Israel efter köttet/ i 1 Kor 10:18 detsamma som det Guds Israel i Gal 6:16 ?
Jag menar att Pauli uttryckssätt visar att det inte är samma sak. Annars hade han inte uttryckt sig så. Israel efter köttet är alltså inte detsamma som Guds Israel. I Guds Israel ingår pånyttfödda judar/Israeler och hedningar.
Varför är denna fråga viktig, skrev du? Tja, vet inte men jag har i a f fått intrycket att flera av Aletheias bloggare inte delar denna uppfattning men jag kanske har fel?
Vad får svaret för konsekvenser? Som jag sa ovan så har jag svårt att få ihop ett ja med NTs undervisning. Ett nej betyder givetvis inte att Gud har förkjutit sitt folk. ”Visst inte. Jag är själv israelit, av Abrahams ätt och av Benjamins stam.” svarar Paulus i Rom 11:1.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 5th, 2009 at 1:32 e m
Christian – pas de Dios y nuestro Señor Jesucristo, amigo!
Eftersom tråden handlar om Israels framtid är det i sådana fall mycket relevant att fundera på vilket Israel vi talar om.
Vi skulle kunna komplicera det ännu mera genom att dela upp det i tre begrepp.
1. Landet Israel
2. Folket Israel
3. Guds Israel
Som du förstår ponerar jag att dessa ”tre” hänger så intimt samman att vi inte kan skilja dem åt.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 5th, 2009 at 1:40 e m
Kjell: ” Undrar om…
38 Men fästenas gud skall han i stället ära;”
Iallafall tyder det på religions-synkretism i omfattande skala. ”Fästenas gud” – vilken gud blir det?
Har inte det att göra med de ”fästen” som blir omtalade i detta kapitel?
Och de nämns åtminstone vid sju olika tillfällen förutom v 38 – nämligen vv 7, 10, 15, 19, 24, 31 ( själva ”helgedomens fäste” OBS!! – alternativt ”helgedomen och fästet ”) , 39
Det talas om fästen/fort/befästningar i norr, fästen o.s.v. i söder – på ett okänt antal platser – och dessutom räknas själva helgedomen som ett fäste – v 31.
Så de andra fästena kanske också är helgedomar – de olika religionernas och kulturernas heliga platser.
”Fästenas gud” = summan av dessa, alla gudar plus Gud, för att strida mot just ”starka fästen” .
D.v.s. att föredraga styrkans ”helighet” istället för helighetens styrka.
Ett misstag.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 5th, 2009 at 2:07 e m
KM
Tack för det.
Blir lite brydd bara. Först begär du på denna tråd att jag ska kommentera ditt inlägg på en annan tråd. När jag sen gör det här så refererar du i st till denna tråd…
Men OK, du skriver att folket Israel och Guds Israel hänger så intimt samman att vi inte kan åtskilja dem. Som sagt tycker jag mig dock se att Paulus härvidlag gör en distinktion, se 1 Kor 10:18, Gal 6:16.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 5th, 2009 at 2:20 e m
Alla här verkar övertygade om en snar framtida universell religions-synkretism samtidigt som man föraktar vetenskap och människors svårigheter, ointresse eller tom ovilja att tro (som dem).
Tycker det verkar smått otroligt att fundamentalister av diverse religioner, samfund, andligt ointresserade, agnostiker eller intellektuella ateister skulle kunna samlas under en tillbedjan!
Mvh MS
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 5th, 2009 at 2:43 e m
Mikael
”Alla här verkar övertygade om en snar framtida universell religions-synkretism”
Ja, det känns knappast som något som ligger runt något hörn som ligger inom fattningsförmågan… Men eftersom Haggaj m fl tycks vara övertygade att Jesus kommer tillbaka som regent i Jerusalem inom ett antal års tid så antar jag att synkretismen måste inträffa innan denna period gått till ända för att deras teorier skall hänga ihop…
Allt gott!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 5th, 2009 at 2:57 e m
Några unga judar vägrar att acceptera Obamas ”no jews decree” och har byggt en ny bosättning som de kallar Obama Hilltop.

http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/131729
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 5th, 2009 at 3:05 e m
Kjell!
Har det någon betydelsevilken stam som är det rätta israel, Josef har ju förstfödslorätten, vilket hans söner,Efraim och Mannase har fått ärva, Isaks son Jakob fick namnet Israel, Jakobs son var Josef, osv!
Det folk vi kallar judar är kanske inte judar, för judar är väl detsamma som juda stam?
Jag är inte så insatt, men undrar ändå om det folket som idag bor i Israel härstammar från Jakob, och isåfall är detta folk det sanna Israel?
Mvh Björn Jönsson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 5th, 2009 at 3:19 e m
Haggaj,
Ja, nu mår jag mycket bättre sedan jag läste detta !
I morse hade israelisk press lite nedslagna reflexioner …några försökte dock ‘gaska upp sig’…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 5th, 2009 at 3:54 e m
Jag är inte så säker på att ”den föraktfulle” krigsherren som vi t ex kan läsa om i Dan. 11 från vers 21, och som enligt Paulus utläggning i 2Tess. 2:3 kommer att vara identisk med ”laglöshetens människa”. Mig synes det som om karln är en riktig Hitlertyp, och hans religositet verkar begränsa sig till att dyrka guld och silver och krigsbefästningar, även om han fullständigt intagen av Satan kommer att avbryta tempeltjänsten och sätta upp något slags beläte på tempelplatsen och placera sig själv i det allra heligaste och prolkamera sig själv som Gud i det då återuppbyggda templet.
En historisk föregångare till den här herren är Antiokus IV Epiphanes som närapå i detalj uppfyllde allt som i Dan. 11 är förutsagt om den här uppkomlingen.
Dan. 11:
21 ¶ Och på hans plats skall uppstå en föraktlig man, åt vilken konungavärdighet icke var ämnad; oförtänkt skall han komma och bemäktiga sig riket genom ränker.
22 Och översvämmande härar skola svämmas bort för honom och krossas, så ock förbundets furste.
23 Från den stund då man förbinder sig med honom skall han bedriva svek. Han skall draga åstad och få övermakten, med allenast litet folk.
24 Oförtänkt skall han falla in i landets bördigaste trakter, och skall göra ting som hans fäder och hans fäders fäder icke hade gjort; byte och rov och gods skall han strö ut åt sitt folk; och mot fästena skall han förehava anslag, intill en viss tid.
25 Och han skall uppbjuda sin kraft; och sitt mod emot konungen i Söderlandet och komma med en stor här, men konungen i Söderlandet skall ock rusta sig till strid, med en mycket stor och talrik här; dock skall han icke kunna hålla stånd, för de anslags skull som göras mot honom.
26 De som äta hans bröd skola störta honom. Och hans här skall svämma över, och många skola bliva slagna och falla.
27 Båda konungarna skola hava ont i sinnet, där de sitta tillhopa vid samma bord, skola de tala lögn, men det skall icke hava någon framgång; ty ännu dröjer änden, intill den bestämda tiden.
28 Han skall vända tillbaka till sitt land med stora förråd, och han skall lägga planer mot det heliga förbundet; och när han har fullbordat dem, skall han vända tillbaka till sitt land.
29 På bestämd tid skall han sedan åter draga åstad mot Söderlandet, men denna senare gång skall det ej gå såsom den förra.
30 Ty skepp från Kittim skola komma emot honom, och han skall förlora modet. Då skall han vända om och rikta sin vrede mot det heliga förbundet och giva den fritt lopp. Och när han har kommit hem, skall han lyssna till dem som hava övergivit det heliga förbundet.
31 Och härar, utsända av honom, skola komma och oskära helgedomens fäste och avskaffa det dagliga offret och ställa upp förödelsens styggelse.
32 Och dem som hava kränkt förbundet skall han med hala ord locka till helt avfall; men de av folket, som känna sin Gud, skola stå fasta och hålla ut.
33 Och de förståndiga bland folket skola lära många insikt; men de skola bliva hemsökta med svärd och eld, med fångenskap och plundring, till en tid;
34 dock skall under hemsökelsen en liten seger beskäras dem, och många skola då av skrymteri sluta sig till dem.
35 Hemsökelsen skall träffa somliga av de förståndiga, för att en luttring skall ske bland dem, så att de varda renade och tvagna till ändens tid; ty ännu dröjer denna, intill den bestämda tiden.
36 Och konungen skall göra vad han vill och skall förhäva sig och uppträda stormodigt mot allt vad gud heter; ja, mot gudars Gud skall han tala sådant att man måste förundra sig. Och allt skall lyckas honom väl, till dess att vredens tid är ute, då när det har skett, som är oryggligt beslutet.
37 På sina fäders gudar skall han icke akta, ej heller skall han akta på den som är kvinnors lust eller på någon annan Gud, utan han skall uppträda stormodigt mot dem alla.
38 Men fästenas gud skall han i stället ära; en gud som hans fäder icke hava känt skall han ära med guld och silver och ädla stenar och andra dyrbara ting.
39 Och mot starka fästen skall han med en främmande guds hjälp göra vad honom lyster; dem som erkänna denne skall han bevisa stor ära, han skall sätta dem att råda över många, och han skall utskifta jord åt dem till belöning.
40 Men på ändens tid skall konungen i Söderlandet drabba samman med honom; och konungen i Nordlandet skall storma fram mot denne med vagnar och ryttare och många skepp, och skall falla in i främmande länder och svämma över och utbreda sig.
41 Han skall ock falla in i »det härliga landet», och många andra länder skola bliva hemsökta; men dessa skola komma undan hans hand: Edom och Moab och huvuddelen av Ammons barn.
42 Ja, han skall uträcka sin hand mot främmande länder, och Egyptens land skall icke slippa undan;
43 han skall bemäktiga sig skatter av guld och silver och allahanda dyrbara ting i Egypten; och libyer och etiopier skola följa honom åt.
44 Då skall han från öster och norr få höra rykten som förskräcka honom; och kan skall draga ut i stor vrede för att förgöra många och giva dem till spillo.
45 Och sina palatstält skall han slå upp mellan havet och helgedomens härliga berg. Men han går till sin undergång, och ingen skall finnas, som hjälper honom.»
1 ¶ På den tiden skall Mikael träda upp, den store fursten som står såsom försvarare för dina landsmän; och då kommer en tid av nöd, vars like icke har funnits, allt ifrån den dag då människor blevo till och ända till den tiden. Men på den tiden skola av ditt folk alla de varda frälsta, som finnas skrivna i boken.
Matt. 24:
3 När han sedan satt på Oljeberget, trädde hans lärjungar fram till honom, medan de voro allena, och sade: »Säg oss när detta skall ske, och vad som bliver tecknet till din tillkommelse och tidens ände.»
4 ¶ Då svarade Jesus och sade till dem: »Sen till, att ingen förvillar eder….
15 När I nu fån se ‘förödelsens styggelse’, om vilken är talat genom profeten Daniel, stå på helig plats-den som läser detta, han give akt därpå-
2 Tess. 2:
1 ¶ I fråga om vår Herres, Jesu Kristi, tillkommelse, och huru vi skola församlas till honom, bedja vi eder, käre bröder,
2 att I icke-vare sig genom någon »andeingivelse» eller på grund av något ord eller något brev, som förmenas komma från oss-så hastigt låten eder bringas ur fattningen och förloren besinningen, som om Herrens dag redan stode för dörren.
3 ¶ Låten ingen bedraga eder om vad sätt det vara må. Ty först måste avfallet hava skett och »Laglöshetens människa», fördärvets man, hava trätt fram,
4 vedersakaren, som upphäver sig över allt vad gud heter, och allt som kallas heligt, så att han tager sitt säte i Guds tempel och föregiver sig vara Gud.
/Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 5th, 2009 at 6:05 e m
Kjell!
Har det någon betydelse vilken stam som är det rätta israel, Josef har ju förstfödslorätten, vilket hans söner,Efraim och Mannase har fått ärva, Isaks son Jakob fick namnet Israel, Jakobs son var Josef, osv!
Det folk vi kallar judar är kanske inte judar, för judar är väl detsamma som juda stam?
Jag är inte så insatt, men undrar ändå om det folket som idag bor i Israel härstammar från Jakob, och i så fall är detta folk det sanna Israel?
Detta är viktiga frågor och bör funderas över!
Så jag ber er som kan er torah, förklara detta för mig!
Mvh Björn Jönsson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 5th, 2009 at 7:02 e m
Björn Jönsson,
1) Josef har inte förstfödslorätten. I en mening är leviterna det enligt 4 Mos 8:18. Annars är det Juda (1 Mos 49:10).
2) Juda och Benjamin stam plus en del leviter är de som utgör det vi kallar judar (Esra 10:9, Neh 11:36). De andra stammarna utgör de s.k. förlorade som befann sig i Nordriket och tillfångatogs av Assyrien.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 5th, 2009 at 7:06 e m
Haggaj!
Tack för ditt svar!
Mvh Björn Jönsson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 5th, 2009 at 8:25 e m
Haggaj,
Enligt 1 Mos. 48:4 så är det ättlingar till Josef som har rätt till landet ej Juda stam. De människor som idag bor i Israel och kallar sig judar är till största delen konverterade till judendomen och är inte några ättlingar till Abraham över huvudtaget. De askenatiska judarna har sitt ursprung i kasarerna ett mongoliskt folkslag som någon gång på 800-talet e.Kr övergick till judendomen. De som idag påstår sig har rätt till landet för att de kallar sig judar är vår tids största bedrägeri . Ättlingar till dom 10 stammarna lever och är spridda över hela världen. Det är dom som har rätt till namnet Israel enligt 1 Mos. 48:16. Juda har haft sin uppgift att frambringa Yah´shua men sedan är det Josef som kommer att förena de 12 stammarna igen och återfå det förlorade landet.När Mose välsignar dom 12 stammarna säger han att det är Josef som är furste över sina bröder. Presis som Josefs bröder var tvugna att böja sig för Josef i Egypten så kommer också det ske i den sista tiden. Då kommer även den Juda som idag regerar med köttslig styrka och fräckhet att vara tvungen att böja sin styva nacke för Josef.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 5th, 2009 at 9:16 e m
Mats Rydin,
Jag trodde vi hade avhandlat den där frågan redan och kommit fram till att den uppfattning du redovisar inte stämmer.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 5th, 2009 at 9:51 e m
Haggaj!
Om jag förstår det rätt så är Gud nogran med detaljerna, så det kanske ändå finns något i det Mats skriver, jag har inte den kunskapen, så att jag kan uttrycka mig i denna sak, men jag menar att bara för att en sak är fastslagen, behöver den inte vara rätt!
Om jag förstår dig rätt så gillar du detaljerna, så ett förslag är att du gör en djupdykning på detta område!
Jag och min vän Mats har diskuterat detta en hel del och jag kan se, att det faktiskt finns något som vi kanske har missat!
Mvh Björn Jönsson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 5th, 2009 at 10:29 e m
Björn Jönsson,
Det är möjligt att något om askenasiska judar är missat, men debatten handlar inte om detta.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 5th, 2009 at 10:42 e m
Haggaj
Jag vet att debatten inte handlar om detta, men Kjel var lite inne på det hela, så därför kopplade jag på! Skulle inte du kunna ta upp en tråd om detta, jag uppfattar att du har kunskapen som kan urskilja vetet från agnarna!
Björn Jönsson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 6th, 2009 at 4:48 f m
Björn skrev: ”Jag vet att debatten inte handlar om detta, men Kjel var lite inne på det hela”
Då läste du nog något som jag i alla fall inte menade.
Diskussionen med Christian handlar om Israels ställning, hela historien igenom. Alltså även i nuläget och den kommande tiden.
Jag tror och anser att Landet Israel, Folket Israel och Guds Israel är så sammanvävda att vi inte har möjlighet att bedöma var skiljelinjerna går.
(Den som dristar sig att läsa GT kan till och med se att många profetior och psalmer som handlar om den lidande Jesus i stora stycken även handlar om det lidande Israel. Så man borde kanske tillfoga Israels SON i raddan.)
Lika litet som vi faktiskt kan bedöma, med säkerhet, om någon som kallar sig kristen verkligen är en Jesu Kristi efterföljare.
När vi, i slutändan, har facit i handen kommer det säkerligen bli många överraskningar och aha-erlebnissen. Jasså var det så Gud menade!
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 6th, 2009 at 6:36 e m
Rättelse:
Juda har naturligtsvis också rätt till sin del av landet. Vad jag menar är att det är fel att som de judar som idag lever i landet gör anspråk på att vara hela Israel. De utgör ju bara en stam bland dom 12. Det är fel när dom påstår att det norra rikets 10 stammar till största delen assimilerades med Juda när dom åtevände från Babylonien.Staten Israel är endast ett av ändetidens tecken, ej det bibliska Israel som uppfyller profetiornas uppfyllelse. Staten Israel är inte något mer än en mänsklig byggnad som inte kommer att bestå.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 6th, 2009 at 6:53 e m
Alltså, jag undrar: Abraham trodde och det räknades honom till rättfärdighet o i honom så blev det ett folk…ett helt folk: Israel, Guds egendomsfolk..min dyrbara egendom. Och Gud tar inte tillbaka sina löften, ahn förskjuter inte sitt folk. Men enligt Paulus i Rom 9-11 så har Israel blivit förstockad o blind…för att hedningarna skulle kunna komma till tro. Denna förblindelse har ju Gud lovat att ta bort i ändens tid och utgjuta bönens o nådens ande (Sak 12:10, läs hela Sak 12-14) så att israel ser upp till Honom som de har genomstungit. Och sedan ska det bli en källa till rening från Jerusalem….
Alltså: pga Abrahams tro, som blev till rättfärdighet blev Israel Guds egendomsfolk (såsom resten av världen sedan blev det genom Jesu tro)…
(och även hednignarna ska jämra sig när de ser vad de har gjort mot judarna..alltså ALLA ska behöva förlåtelse och försoning.
Gud lovade också Abraham landet…det landet som är Israel och lite därtill (för det landet är större än det som nu tillerkänns Israel)…och det hörde ihop med löftet om en avkomma talrik som stjärnorna och en avkomma i vilken alla ska bli välsignade (alltså Jesus)..
Jag tror vi är alldeles för snabba att exkludera…att tro att bara somliga…tillhör…
När jag har blivit upphöjd ska jag dra alla till mig, säger Jesus. Jag tror att man får säga nej till Gud och det respekterar han o på så sätt hamnar somliga i den brinnande sjön…men att inkludera och exkluderar, där tror jag att vi är helt fel ute, han har dött för alla…vill frälsa alla…drar alla till sig….och har gett löftens om han inte tar tillbaka
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 6th, 2009 at 7:08 e m
Mats Rydin,
De som kom tillbaka från Babylon var Juda och Benjamin, plus en mängd Leviter.
De förlorade 10 stammarna kan man spekulera om.
1) Kan man hitta dem någorlunda intakta?
2) Har de blandats ut med oss andra så att vi alla är en del av de förlorade 10 stammarna?
Vad beträffar landet Israel, se här:
http://aletheia.se/2009/05/14/eretz-yisroel-%e2%80%93-det-heliga-landet/
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 6th, 2009 at 8:16 e m
De flesta av de förlorade stamarna har assimilerats med de folkslag som dom så småningom kom till och har förlorat sin identitet. Det finns mycket information om detta, jag nämner endast ett par här: http://nccg.org/joseph.html
http://www.biblestudy.org/prophecy/where-are-the-lost-ten-tribes-of-israel-today.html
När jag kom bort ifrån den syn som jag tror att du och de flesta har angående judarna och staten Israel blev jag befriad och kunde hitta min rätta identitet. Jag är övertygad att jag är en ättling till någon av de tio förlorade stammarna. Jag kan inte bevisa det men varför skulle jag i annat fall ha dragits till den messianska-hebreiska rörelsen om det inte är så. Jag önskar mina äkta bröder från Juda stam allt gott och att deras andliga ögon skulle öppnas så att dom accepterar Yah´shua som deras Messias. Men så länge som dom lever på en lögn att dom och endast dom är Israel och inte erkänner sina bröder kan det vara svårt. Detta ämne ett av mina käraste så jag ber om ursäkt om jag blir alltför het i mina inlägg.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 6th, 2009 at 8:52 e m
Haggaj,
Josef har förstfödslorätten enligt 1 krön. 5:1-2
”Och Rubens, Israels förstföddes, söner – ty han var den förstfödde, men därför han ohelgade sin faders säng, blev hans förstfödslorätt given åt Josefs, Israels son, söner, dock icke så, , att denne blev i stamtavlan räknad såsom förstfödd; ty fastän Juda var den mäktigaste ibland sina bröder, och en furste skulle utgå genom honom, blev förstfödslorätten Josefs ” (1 Krön. 5:1-2, Åkesons översättning)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara