tisdag, maj 26th, 2009...11:26 f m
Lagens giltighetsperiod
Adam och Eva ville starta eget och sluta vara beroende av Gud. Och bums slutade lejonen att äta halm och det började växa tistlar och nässlor. Och om man tappar en marmeladsmörgås kan man vara säker på att den faller med maremladen nedåt, helst där den förorsakar så mycket problem som möjligt. (Lagen om den selektiva gravitationen
)
De tio budorden var inte ännu givna, men likaväl hade Adam och Eva brutit mot det första budet. Man skulle kanske kunna säga att de var de första humanisterna. Humanismen tillmäter människan gudomligt status. Och det var precis det som Adam och Eva ville uppnå.
Jag hoppar tills vidare över sabbatsbudet. För vi lever ju i en tid med 24/7 ekonomi. De som läser bloggar och inlägg här vet ju hur kontroversiellt detta bud är….. Det dras knivar och man börjar hota med omskärelse
Om Adam och Eva bröt mot sabbatsbudet vet vi inte, men om man måste fäktas med vilda djur och rensa ogräs för att kunna äta i sitt anletes svett finns det väl risken att man har litet för mycket att göra. Gud kan man ju alltid ge äran vid något senare tillfälle. Eller hur?
Vi vet hur det gick. Det dröjde inte länge innan Adams son, Kain, slutade hedra sin fader och sin moder och blev en mördare.
Jag nämner inte budens nummer för vi kristna och judarna har olika numrering. Bildförbudet är judarnas andra bud. Vi brukar slå ihop det med det första budet.
Frågan är då om Kain även gjort sig skyldig till att ”missbruka HERRENS sin Guds Namn”? Först måste vi fundera på vad detta bud betyder. Och jag tror att det bytyder att man vill göra sken av att man handlar på Herrens uppdrag, fastän man är ute i eget ärende. Det finns fortfarande sådana människor.
Alla vi som är verksamma på ett eller annat sätt i församlingar och mission och liknande, eller kanske bara är vanliga medmänniskor eller föräldrar borde ta oss en funderare över detta bud.
Det är lättare att säga ”ske Din vilja” än att ”göra det”.
Bröt då Kain mot detta bud? Tja, han handlade i alla fall egenmäktigt. Vad finns det annars för förklaring till att hans offer inte togs emot?
Hur fort och i vilken ordning det gick utför vid brotten mot resten av buden vet vi nog inte, men med litet grand livserfaring vet vi säkert att man kan halka ganska lätt på syndens bananskal.
Var det verkligen ”fair” av Gud att förvänta sig att Kain skulle känna till en lag som inte gavs i skrift förrän ett par tusen år senare.
1 Mos. 3:22 Och HERREN Gud sade: »Se, mannen har blivit såsom en av oss, så att han förstår vad gott och ont är.
Ordet ”mannen” här syftar säkerligen inte uteslutande på mannen Adam men mera på det hans namn betyder, ungefär barn av stoftet. Stoftets barn, vi människor, förstår vad gott och ont är.
Rom. 2:14 Ty då hedningarna, som icke hava lag, av naturen göra vad lagen innehåller, så äro dessa, utan att hava lag, sig själv en lag.
Kunskapen om gott och ont, den så kallade ”naturlagen”, har vi fått med från födelsen. Den skrivna lagen gavs åt Israels barn. Men tydligen handlar i alla fall Gud som om tidpunkten och platsen och de närvarande, när stentavlorna gavs, inte är av avgörande betydelse.
Nu blir det litet kontroversiellt. Oavsett hur man numrerar buden så finns det ett uttalande som är litet oroväckande….
Jak. 2:10 Ty om någon håller hela lagen i övrigt, men felar i ett, så är han skyldig till allt.
Och då skulle man ju kunna fundera på vilket av de 10 buden vi vill stryka, eller ogiltigförklara, eller bara anse mindre viktigt, eller bara vanemässigt bryta mot.
Har du tänkt på att 8 av buden börjar med ”Du skall icke” och bara 2 bud börjar med ”Du skall”?
Vi har betydligt lättare att se oss själva i situationer där vi frestas att bryta mot ”du skall icke”-buden. För vem av oss har inte någon gång haft begärelse till vår nästas åsna?
Du skall hedra din fader och din moder, i alla fall så långt det går, eller hur? Hur hedrar man sin Fader och sin Moder? Hmm, kanske är vi bättre på att inse hur vi kan vanhedra dem. Så vi kanske själva kan göra en lista med ”Du skall icke”-bud som hjälper oss att fösrtå hur vi kan hedra dem.
Du skall fira Sabbat! – - – Står det så? Nja, det börjar med att ”Du skall arbeta 6 dagar i veckan!”
Eftersom jag har släkt som tillhör SDA så kan jag konstatera att den första biten av sabbatsbudet tas ganska mycket lättare än den andra biten. Den andra biten är egentligen ett ”du skall icke”-bud.
Och i den andra biten av budet ser jag personligen ett ”du skall icke” tvinga vare sig dig själv eller någon annan att arbeta 7 dagar i veckan. Och om främlingen vill veta varför bör du berätta om Gud och skapelsen. Alltså att detta är ett glädjens bud som är till för oss.
Tänk om Gud hade stannat vid ”Du skall arbeta 6 dagar i veckan!” då hade vi nog alla blivit tvungna att arbeta 16/7 som i t.ex. Korea.
Religiösa ledare skulle vilja överträffa Herrens bud och säga att om 8/6 är bra så är 16/7 mycket bättre. Man hade till och med regler för tionde av dill…..
I dikena till den smala vägen finner vi på ena sidan alla de som vill göra mer och bevisa att de förtjänar nåden…. På andra sidan de som försöker strunta i hela programmet. Och de på vägen som är tacksamma. Tacksamhet är en av de få saker som man inte kan prestera!
Tacksamhet och nåd kommer från samma ord. Det ord som vi i våra dagar ofta missbrukar – ”Karismatisk”.
Bud som säger ”Du skall icke” kan man i princip prestera. I alla fall nominalt. Man kan låta bli att flörta med grannens tjänarinna. Om man kan låta bli att fantisera om älskog med henne är en annan sak. Men det märker ju ingen utom kanske Gud. Och Han är extrem, det vet vi!
Bud som säger ”Du skall” blir genast litet svårare. Dessa kan ju bedömas även av våra närmaste. Men som tur är skall man vara snäll och tolerant……
Bud som säger ”Du får” är de allra jobbigaste. För då finns det bara den smala vägen där dikena synes så mycket mer lockande och komfortablare. Och då bryter striderna om lärosatser loss. Man vill så gärna klassificera dessa bud i gruppen ”du skall” eller gruppen ”du skall icke”.
Du får ta emot syndernas förlåtelse. Du får be. Du får ta del i en levande gemenskap. Du får dra ditt strå till stacken. Du får till och med avskilja en speciell dag till Herrens ära.
Fastän det finns de som då vill beskylla dig för att vara lagisk.
Men Guds Bud, Guds Lag, Guds Bruksanvisning, Guds Gods Råd, är tidlösa, alltså eviga!
/Kjell










67 kommentarer
maj 26th, 2009 at 12:34 e m Citera och svara denna kommentar
Tycker du skriver alldeles utmärkt! Roligt att läsa.
Mvh
Carl
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 26th, 2009 at 2:24 e m Citera och svara denna kommentar
”Tänk om Gud hade stannat vid “Du skall arbeta 6 dagar i veckan!” då hade vi nog alla blivit tvungna att arbeta 16/7 som i t.ex. Korea.
Religiösa ledare skulle vilja överträffa Herrens bud och säga att om 8/6 är bra så är 16/7 mycket bättre. Man hade till och med regler för tionde av dill…..”
Här hänger jag inte riktigt med. Mkt bra skrivet i övrigt!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 26th, 2009 at 2:40 e m Citera och svara denna kommentar
Guds frid.
Tack för mycket intressant läsning Kjell.
Gud välsigne dig.
Mvh Magnus Flodin
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 26th, 2009 at 2:48 e m Citera och svara denna kommentar
Kjell!
Om jag nu verkligen sattsar på att hålla hela lagen och faktist utan problem håller hela lagen, inklusive sabbat, då borde ju allt vara frid och fröjd?
Men sedan kommer bibelordet du visade på i:
Jak. 2:10 Ty om någon håller hela lagen i övrigt, men felar i ett, så är han skyldig till allt.
Men om jag, då inte felar i ett, är verkligen allt bra då, är Gud nöjd då?
Räcker detta för att Gud skall vara nöjd med mig?
Räcker det med att hålla de tio buden, är det, det som är lydnad?
Kan jag slappna av om jag håller dessa bud?
Jag bara undrar!
Mvh Björn Jönsson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 26th, 2009 at 2:53 e m Citera och svara denna kommentar
Kjell
Bra artikel.
”Var det verkligen “fair” av Gud att förvänta sig att Kain skulle känna till en lag som inte gavs i skrift förrän ett par tusen år senare.”
1 Mos 4:7,
”Är det icke så: om du har gott i sinnet, då ser du frimodigt upp; men om du icke har gott i sinnet, då lurar synden vid dörren; till dig står hennes åtrå, men du bör råda över henne.”
Här säger YHWH att Kain hade möjlighet att råda över synden.
Det verkar som om Kain hade kunskap om rätt och fel.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 26th, 2009 at 3:46 e m Citera och svara denna kommentar
Carl, tack! Jag som bor mellan hyenor och giraffer och klippdassar tror att Gud har humor.
Evangelium är inte att skoja med, men det betyder inte att vi behöver vara torrbollar.
AdamD, i många länder som saknar den ”kristna” tradition vi fått växa upp i, tvingas folk arbeta som slavar. 7 dagar per vecka och långa timmar varje dag.
Det vi tror är ”mänskliga rättigheter” håller på att falla ihop helt och hållet i och med sekulariseringen.
Magnus, tack det samma
!!!
Björn, du vet likaväl som jag att vi alla är skyldiga till brottet mot alla buden, enligt Jak. 2:10.
Det betyder alltså att vägen till rättfärdighet genom lydnad är stängd för oss alla. Vi kan naturligtvis sköta oss, men vi kan aldrig bota för synd som redan begåtts. Kanske ligger just där den största villan i Katolicismen.
Det finns alltså bara en enda väg att räddas undan fördärvet. Jesus Kristus == Messias!
Men det hindrar naturligtvis inte att du får hålla de bud du kan.
Själv har jag aldrig ”firat” Sabbat. Jag vet inte hur. Men om jag hade någon som verkligen vet hur, här där jag är, skulle jag inte tveka att be om att få vara med en gång.
Glöm inte att tummar aldrig talar. Organismen, kroppen, har många organ. De bör inte klaga på Krukmakaren att de blivit tummar. Istället börja att ta deras specifika uppgift seriöst.
Sam, visst visste Kain. De största frestelserna kommer när vi tycker synd om oss själva, och de näst största när vi är uttråkade.
Hur kan man vara uttråkad om man får vara tillsammans med den som skapat allt detta förunderliga som vi kan se, och talat allt detta underbara vi kan läsa?
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 26th, 2009 at 3:48 e m Citera och svara denna kommentar
Tack Kjell,
“Du skall arbeta 6 dagar i veckan!”
Hmm. Detta följer inte ens min ultraortodoxa judiska vän på söder. Det tycks vara en befallning att arbeta 6 dagar i veckan. Även om vi skulle hålla sabbaten så lyder vi ju inte i antal arbetade dagar. . . .
Å andra sidan arbetar jag ofta 10-12 timmar om dagen istället för en normal skandinavisk arbetsdag om 8 tim. Undrar om jag då kan slå ut timmarna på 6 dagar
Hur som helst, som alltid – mycket food for thought i det du skriver.
/Daniel
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 26th, 2009 at 3:59 e m Citera och svara denna kommentar
Daniel skrev: ”Hur som helst, som alltid – mycket food for thought i det du skriver.”
Må Herren leda oss så att vi varje dag kan säga : Ebenhaezer! = Hitintill har Herren hulpit! = HHHH!
Jag tyckte att Haggaj uttryckte det väldigt bra för ett par dagar sedan. Jag hittar det inte just nu….
Han skrev något i stil med att bloggarna och inläggen liknar manna. Det är färskmat och bör inte konserveras.
Man lär sig en hel del när man studerar Guds Ord, även när man bara tror att man skall skriva det man trodde man redan visste….
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 26th, 2009 at 4:37 e m Citera och svara denna kommentar
Daniel, kanske ett litet tillägg.
Det står ju ”arbeta och förrätta dina sysslor” så man bör nog inte begränsa det till det vi kallar förvärvsarbete.
Det fantastska är ju att fått rättighet att vila även från sysslorna.
Man kan bli trött även av familjelivet
(Jag skriver inte trött på…. men trött av.)
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 26th, 2009 at 5:06 e m Citera och svara denna kommentar
Kamau Mweru, Intressant bloggämne ! Tack !.
Angående de offer Kain och Abel bar fram sägs det så här i Parashà 01. BeReshit.
4:3 “Efter en tid hände sig att Kajin bar fram en offergåva åt HaShem av markens gröda.” – Toràn säger att han bara bar fram av markens gröda, vilket låter oss förstå att det var vilken gröda som helst, inte den bästa och utvalda. En Midrash[76] säger att det var lin, den sämsta grödan som man kan tänka sig.
4:4 “Även Hevel bar fram sin gåva av det förstfödda i sin hjord, av djurens fett. Och HaShem såg till Hevel och hans offer” – Enligt en Midrash,[77] offrade Hevel frikostigt det bästa han hade, lamm som inte hade klippts eller arbetat och som inte hade något lyte. Elohim hade visat Adam och Chavà vilka djur som var rena och som tjänade till att offras, jfr. 1 Mosebok 7:2. Därför visste Hevel vilken typ av djur som den Evige kunde ta emot. Det är möjligt att det djur som offrades i lustgården innan förvisningen var ett, eller flera lamm, jfr. Uppenbarelseboken 13:8; 1 Petrus 1:19-20, och att Hevel grundade sig på den uppenbarelse som den Evige hade gett genom det offret. Enligt en Midrash,[78] gav Kajin och Hevel sina offer den 14 Nissan, samma dag som pesach-offret senare skulle frambäras.” slut citat P. 01.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 26th, 2009 at 6:23 e m Citera och svara denna kommentar
Elisabeth skrev: ”Elohim hade visat Adam och Chavà vilka djur som var rena och som tjänade till att offras, jfr. 1 Mosebok 7:2.”
Jag kan bara tala för mig själv när jag säger att det går litet för fort i svängarna. Oavsett alla främmande termer du använder dig av, inklusive otvivelaktigt personers mera korrekta namn. Fast man kan ju Googla….
Hur kan man dra slutsatsen av ett uppdrag givet åt Noa, ungefär 1600 år efter skapelsen, att detta härstammade från Guds instruktion åt Adam och Eva?
När Adam gav djuren namn ser jag inga referenser till rent och orent. Jag tvivlar på att det fanns orena djur i paradiset….
Förklara gärna för oss som inte kan Hebreiska.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 26th, 2009 at 6:44 e m Citera och svara denna kommentar
Kamau Mweru,
Vem som helst kan ansluta sig till någon Toráhlärare och få del av de studier och analyser de har inför varje avsnitt.
Som mycket tydligt framgår av min kommentar, så är det UTDRAG UR en Parashà ( ett avsnitt )
så det är inget jag hittat på eller konstruerat själv.
Jag bara förmedlar. Du verkar ha svårigheter med dessa Toráh-avsnitt ? Du ser ju att författaren ifråga har hänvisningskällor. De finns alltid med.
MVH / e.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 26th, 2009 at 7:10 e m Citera och svara denna kommentar
”vilka djur som var rena och som tjänade till att offras, jfr. 1 Mosebok 7:2.”
Är det någon som har en tanke om varför Gud öht skulle ha skapat orena djur?
Eller varför Han skulle ha behag i djuroffer?
Mvh Mikael
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 26th, 2009 at 7:19 e m Citera och svara denna kommentar
Elisabeth skrev: ”Du verkar ha svårigheter med dessa Toráh-avsnitt ?”
Det beror på vad du menar. Ja, det är krångligt innan man vänjer sig med att alla heter annorlunda. Vidare med ”facktermer” som Parasha. Jag brukar anpassa mig och tala det språk åhörarna förstår …..
Och jag upprepar min fråga:
Hur kan man dra slutsatsen av ett uppdrag givet åt Noa, ungefär 1600 år efter skapelsen, att detta härstammade från Guds instruktion åt Adam och Eva?
När Adam gav djuren namn ser jag inga referenser till rent och orent. Jag tvivlar på att det fanns orena djur i paradiset….
Och tillägger ännu en fråga:
Offrades det verkligen i paradiset? Hur vet man det och vad var avsikten? Vad tjänade ett offer till innan synden kom med i bilden?
Jag kanske missförstår dig men jag tycker det låter som ”utombibliska” fakta.
Fast kanske du med bibelcitat kan visa att jag har fel.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 27th, 2009 at 6:12 f m Citera och svara denna kommentar
Kanske ett litet tillägg för att undvika missförstånd.
Något som är ”utombibliskt” behöver ju inte vara fel för det.
Men det bör alltid prövas mot Skriftens Ord.
Så att bara det goda kan behållas.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 27th, 2009 at 8:16 f m Citera och svara denna kommentar
Pingstdagen
Vore intresserad att veta om det finns olika tankar om vilken veckodag det var.
Standard-tolkningen är väl att Pingstdagen var en Söndag?
Någon?
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 27th, 2009 at 9:30 f m Citera och svara denna kommentar
Pingstdagen!
Då pingstdagen när DHA föll på lärjungarna var det naturligtvis enligt den judiska kalendern som fanns då, och eftersom den inte stämmer med vår gregorianska kalender så infaller pingstdagen på olika veckodagar varje år. I år tex är det nu på fredag.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 27th, 2009 at 9:38 f m Citera och svara denna kommentar
Runesson, tack för ditt svar.
Jag uttryckte mej kanske inte helt tydligt.
Jag menade ”den första Pingstdagen”.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 27th, 2009 at 9:44 f m Citera och svara denna kommentar
OK Kamau Mweru, jag har tyvärr ingen uppgift om detta, men det finns säker andra som vet bättre.
/Runesson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 27th, 2009 at 10:00 f m Citera och svara denna kommentar
Kjell,
I 3 mos 23:16 framgår det helt tydligt att det är dagen efter sabbat. Ursäktar min tanklöshet.
/ Runesson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 27th, 2009 at 11:29 f m Citera och svara denna kommentar
Runesson, tack, låt oss vänta och se om det finns andra tolkningar.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 27th, 2009 at 6:12 e m Citera och svara denna kommentar
Kamau Mweru,
”När Adam gav djuren namn ser jag inga referenser till rent och orent. Jag tvivlar på att det fanns orena djur i paradiset…” skriver du.
Ja…helt riktigt…men nu var ju inte Adam och Eva, Kain och Abel I paradiset ! De blev ju utdrivna !
Ditt hån och din sarkasm är förvånande när det gäller Guds Toràh. Eller …kanske inte…?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 27th, 2009 at 6:20 e m Citera och svara denna kommentar
Dagar och deras betydelse?
Låt oss anta att det är sant att vår Herre Jesus Kristus oppstod på den första veckodagen, alltså en Söndag.
Låt oss vidare anta att den första Pingstdagen inföll på, ja vem som helst kan gissa, en Söndag.
Låt oss som nästa steg anta att Apostlagärningarna skildrar fakta i 20:6 Sedan, efter det osyrade brödets högtid, avseglade vi andra ifrån Filippi och träffade dem på femte dagen åter i Troas; och där vistades vi i sju dagar. 7 På första veckodagen voro vi församlade till brödsbrytelse, ….
Om de stannade i 7 dagar hade de väl kunnat samlas på Sabbaten, eller ….? De träffades ju på femte dagen.
Och sedan när Paulus började sin karriär som Kristi tjänare:
1 Kor. 16:2 Var och en av eder må spara ihop vad han får tillfälle till, och på första dagen i var vecka må han lägga av detta hemma hos sig, så att insamlingen icke göres först vid min ankomst
Vore det inte logiskt att lägga av detta på Fredag kväll? Innan Sabbaten bryter in? För man arbetar ju inte på Sabbaten….
Men Paulus är ju ökänd för att kunna krångla till saker och ting. Petrus har skrivit om detta!
1 Col. 2:16 Låten därför ingen döma eder i fråga om mat och dryck eller angående högtid eller nymånad eller sabbat. 17 Sådant är allenast en skuggbild av vad som skulla komma, men verkligheten själv finnes hos Kristus.
Kom ihåg att NT’s böcker inte står i kronologisk ordning…. Paulus krånglar till det ordentligt:
Rom. 13:8 Varen ingen något skyldiga — utom när det gäller kärlek till varandra; ty den som älskar sin nästa, han har uppfyllt lagen. 9 De buden: »Du skall icke begå äktenskapsbrott», »Du skall icke dräpa», »Du skall icke stjäla», »Du skall icke hava begärelse» och vilka andra bud som helst, de sammanfattas ju alla i det ordet: »Du skall älska din nästa såsom dig själv.»
Han skriver faktiskt och vilka andra bud som helst. Denne Paulus. Så mycket enklare det skulle ha varit att ställa upp en ny religion, eller renovera en gammal religion, utan honom…. Han krånglar faktiskt till det ordentligt:
Gal. 4:9 Men nu, sedan I haven lärt känna Gud och, vad mer är, haven blivit kända av Gud, huru kunnen I nu vända tillbaka till de svaga och arma »makter», under vilka I åter på nytt viljen bliva trälar? 10 I akten ju på dagar och på månader och på särskilda tider och år. — 11 Jag är bekymrad för eder och fruktar att jag till äventyrs har arbetat förgäves för eder.
Är evangeliets arbete då förgäves för alla dem som gärna vill fira Sabbat?
Nej, säkert inte. Och de som vill såga Sabbaten bör nog läsa allt vad denne jobbige Paulus skrev:
Rom. 14: 4 och vem är du som dömer en annans tjänare? Om han står eller faller, det kommer allenast hans egen herre vid; men han skall väl bliva stående, ty Herren är mäktig att hålla honom stående. 5 Den ene gör skillnad mellan dag och dag, den andre håller alla dagar för lika; var och en vare fullt viss i sitt sinne. 6 Om någon särskilt aktar på någon dag, så gör han detta för Herren, och om någon äter, så gör han detta för Herren; han tackar ju Gud.
Tja, det verkar som om det inte hjälper hur man vänder sig. Det finns ändå en viss kroppsdel som kommer att förbli på baksidan.
Vi får nog acceptera att vi inte kan förtjäna frälsningen, vare sig vi försöker genom att hålla allt eller om vi hellre vill klara oss själva genom att såga allt.
Mitt motto: ”Han och ingen annan!” ALLA dagar, the rest of my life!
Men jag har ju ett försprång eftersom jag hunnit till mitt sabbatsdecennium
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 27th, 2009 at 6:22 e m Citera och svara denna kommentar
Elisabeth skrev: ”Ditt hån och din sarkasm är förvånande när det gäller Guds Toràh.”
Tråkigt att du tolkar det så.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 27th, 2009 at 6:49 e m Citera och svara denna kommentar
Kjell med flera, Angående datum för pingst så är som jag ser det den rätta dagen den som kommer 50 dagar efter veckosabbaten i påskveckan, dvs räkna 7 sabatter framåt + den 50:e dagen och du är framme på en söndag. I år kommer faktiskt den bibliska pingsten inträffa på söndagen den 31 Maj (Sivan
som råkar vara samma dag som den västerländska traditionella pingsten firas. Däremot har som jag förstår saken de judar som följer huvudfåran av rabbinernas judendom fastnat för fel dag, eftersom de börjar räkna omer efter påskdagen Nisan 15 och därför kommer fram till den 50:e dagen på Sivan 6 som motsvarar den Gregorianska kalenderns 29 Maj som inaller nästa fredag.
Shalom!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 27th, 2009 at 6:53 e m Citera och svara denna kommentar
Kjell
Visst är det ibland svårt att fatta även det mest uppenbara i Skriften,
Matt 12:40,
”Ty likasom Jonas tre dagar och tre nätter var i den stora fiskens buk, så skall ock Människosonen tre dagar och tre nätter vara i jordens sköte.”
Likaväl har de samlade hjärntrusterna inom kyrkan, under 1600+ år envisats med att tala om för oss att Yeshua korsfästes på fredag eftermiddag och uppstod före gryningen på söndag.
Är du 70 bast?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 27th, 2009 at 6:57 e m Citera och svara denna kommentar
Fred Ö
Jag håller med den första uträkningen. Rabbiner har ungefär lika mycket mänskliga traditioner invävda som kyrkan har.
Vill man hitta de som är betydligt mer Skrifttrogna kan man läsa om Karaiter.
Använder du kornets mognad, och efterföljande nymåne som start för nyåret också?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 27th, 2009 at 7:00 e m Citera och svara denna kommentar
Sam skrev: ”Är du 70 bast?”
Nej, inte ännu, för då vore ju mitt sabbatsdecennium slut
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 27th, 2009 at 7:06 e m Citera och svara denna kommentar
Eller skulle ditt sabbatsdecennium var år 1-10 kanske?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 27th, 2009 at 7:31 e m Citera och svara denna kommentar
Kamau Mweru , m.fl.
Här kommer en längre utläggning av Ketriel Blad
angående Pingst.
”Sabbaten under pesach är inte i första hand för att vila, det är en biprodukt, utan
syftet med sabbaten är att man inte arbetar eller gör intrång i
skapelsen. Att helga sabbaten är att erkänna att G-d är min Skapare
och att jag underordnar mej honom genom att inte göra intrång i
skapelsen under sabbaten. Jag gör en paus i min uppgift som
förvaltare av skapelsen. Det är alltså den första betydelsen av sabbat.
Sabbat betyder själva dagen då man gör den här pausen. Den börjar på
fredag kväll när solen går ner och slutar på lördag kväll vid
solnedgången.
Ordet ”vecka” på hebreiska är ”shavoa”. Men ordet sabbat används
också som beteckning på vecka. Här kommer då diskussionen: Skall vi
förstå ordet sabbat i 3 Mos 23:16 som vecka eller veckosabbat.
”Femtio dagar skall ni räkna, fram till dagen efter den sjunde
sabbaten. Då skall ni bära fram ett nytt matoffer åt HERREN.”
När skall vi fira pingst? När skall vi fira förstlingshögtiden?
Det är den stora frågan, för i texten står det inget datum när pingst
skall firas. Det står inte den sjätte Sivan eller något annat. Det är
ett datum som ändrar sej beroende på när man firar påsk. Här kommer
vi i konflikt med den rabbinska undervisningen, och jag har en
diskussion med min rabbin om detta. Han håller fast vid det ena och
jag håller fast vid det andra. Och vi har sagt att varje församling
får hitta sitt sätt att fira pingst.
Den fariséiska traditionen
Skall vi följa den judiska (fariséiska) traditionen så betyder sabbat
i denna text, vecka, inte den ordinarie sabbatsdagen. Den 16:e Aviv
skall Omer reshit, förstlingskärven viftas, anser de. Det står i vers
11: ”Den kärven skall han vifta inför HERRENS ansikte. Dagen efter
sabbaten skall prästen vifta den.”
Då säger den traditionella judendomen att ordet sabbat här betyder
inte veckosabbat, det är inte lördagen det talas om här, utan det
talas om den 15:e Aviv, den extra sabbat som är inlagd i påskveckan.
Så enligt den fariséiska traditionen skall kärven alltid viftas på
morgonen den 16:e Aviv, alltså dagen efter den extra inlagda
sabbaten. Då måste man tolka ordet ”sabbater” i vers 16 som veckor.
Dagen efter den sjunde veckan infaller Shavout (Pingst). Så tolkar
man det i 99% av den judiska världen i dag. Eftersom man alltid
börjar räkningen från den 16:e Aviv innebär det att pingst alltid
infaller den 6:e Sivan.
Den sadducéiska traditionen
Här kommer jag i samvetskonflikt och säger: Nej, det kan inte betyda
så! Varför skall man föra in ordet sabbat i vers 15 och säga att det
betyder vecka när det finns ett ord för vecka, shavua, och när första
betydelsen av ordet sabbat inte är vecka utan just veckosabbat,
lördag. Jag anser att utifrån vers 15 så ser det ut som att pingst
alltid skall firas dagen efter veckosabbaten, det vill säga den
första veckodagen, en söndag. Det är så jag förstår det. Jag säger
inte att du måste förstå det så, men det är så jag uppfattar det.
Vi läser i vers 15: ”Sedan skall ni räkna sju hela sabbater från
dagen efter sabbaten, från den dag då ni bar fram viftofferskärven”.
Det år då Messias dog uppstod han dagen efter veckosabbaten alltså på
första veckodagen som idag kallas söndag. Den messianska uppfyllelsen
av Omer Reshit, Förstlingskärvens Högtid, kan ses som en bekräftelse
på att den sadducéiska tolkningen var den rätta.
Uppfyllelsen av Omer Reshit
Omer Reshit är det hebreiska namnet på Förstlingskärvens Högtid.
Vi skall nu gå in på den messianska uppfyllelsen av denna högtid.
Rabbi Shaul säger att Yeshua Messias är förstlingen från de döda:
”Men var och en i sin ordning: Messias som förstlingen och sedan, vid
hans ankomst, de som tillhör honom”, 1 Kor 15:23.
Förstlingen från de döda, som Shaul talar om här, anknyter till Omer
Reshit. Den messianska uppfyllelsen av Omer Reshit skedde dagen efter
veckosabbaten, det var då som Yeshua uppstod.
Omer betyder kärve. Samma ord som gomer i den svenska Bibeln, som
betyder både kärve och mått. Det finns en så kallad ”omerräkning”
mellan påsk och pingst. Från och med den första dagen efter sabbaten
börjar man räkna ”omer”. Man räknar till 49 omer (sju fulla veckor)
och den 50:e dagen infaller Shavuot (Pingst). Därför finns det en
fast koppling mellan påsk och pingst.
Pingst är alltså beroende av vilken dag som påsken firas. Det är just
det som är grejen. Pingst är beroende av påsk! Så om du inte har
upplevt påsken kan du inte heller få del av pingsten! Det finns en
personlig upplevelse av högtiderna och man måste få uppleva
frälsningen först för att kunna ta emot Andens kraft och G-ds Torá.
För pingst har med G-ds kraft och G-ds ord att göra.
Sann frihet leder alltid till lydnad. Det var på pingst som G-d gav
lagen vid Sinai. Så friheten från Egypten var inte för att man skulle
leva ett laglöst liv i öknen, utan för att man skulle få strikta
regler för hur man skall leva och bete sej. Det är den sanna
friheten. Det finns ingen frihet utan lagar. Jag är fri i trafiken
därför att det finns strikta regler om hur man skall bete sej. Följer
alla dom lagarna så blir det få olyckor.” slut citat.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 27th, 2009 at 8:22 e m Citera och svara denna kommentar
Elisabeth
Jag undrar om vad som egentligen hände?
”Det år då Messias dog uppstod han dagen efter veckosabbaten alltså på
första veckodagen som idag kallas söndag”
Eftersom tideräkningen i Skriften är annorlunda än vad vi är vana vid så kan det vara så att Yeshua uppstod just efter solnedgången på ‘våran’ lördag.
Kan man utgå ifrån att Yeshua inte stannadei graven längr än nödvändigt?
I så fall vill jag argumentera att YHWH, Fadern, inte väntade till soluppgången, e, dyl, på söndag morgon utan reste Yeshua från det döda ASAP.
Vad tror du?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 27th, 2009 at 8:43 e m Citera och svara denna kommentar
Någon där uppe frågade ang varför det offrades djur? Offer heter korban, vilket betyder: komma nära. Det är genom offret vi kan komma nära Gud, eftersom det är i blodet som livet finns…och vi ahde ju genom syndafallet brut gemenskapen med Gud och ”dött”, dvs vår ande dog eller kunde inte ha gemenskap med Gud mera. Därför måste någon ge sitt liv. Före Jesus var det djur som offrades, och det var naturligtvis en ofullkomnig ”soninng” som pekar på och ger en bild av vad Jesus sedan gör fullkomligt,d et fullkomliga offret genom vilket vi kan ha gemenskap med Gud alltid, han offrades en gång för alla…(LÄs Hebr brevet 4-11, där står det mkt grundligt förklarad)
Gud klädde Adam och Eva i skinn eftersyndafallet…var fick han de ifrån? Det verkar som om Gud dödade o offrade sålunda det första djuret, redan i paradiset, men efter syndafallet…..han klädde deras nakenhet såsom Kristus klär vår nakenhet…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 28th, 2009 at 5:50 f m Citera och svara denna kommentar
Rebecca skrev: ”Någon där uppe frågade ang varför det offrades djur?”
Kanske jag bör förtydliga.
Elisabeth drog en sorts parallell mellan Abels offrande och slakten av ett djur i paradiset för att göra skinnkläder åt Adam och Eva.
Är inte detta att jämföra äpplen med päron? Abels offrande var tydligen ett offer av den typ som du skriver om, pekande fram mot Jesus.
Visst kan man göra alla möjliga allegoriska tolkningar om slakten i paradiset, kanske även mycket intressanta och giltiga tolkningar.
Men det kan väl knappast anses att den slakten var ett rituellt offrande till Gud.
Jag använder avsiktligt ordet slakt för att undvika semantiska kopplingar.
Jag missförstod Elisabets inlägg som om hon menade att Adam och Eva faktiskt utförde rituella djuroffer i paradiset.
Man kan inte ta skilda typer av händelser och koppla dem till varandra bara för att de råkar beskrivas av samma ord.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 28th, 2009 at 12:52 e m Citera och svara denna kommentar
Sam,
du skrev igårkväll kl. 8.22 em.
”Kan man utgå ifrån att Yeshua inte stannade i graven längre än nödvändigt?
I så fall vill jag argumentera att YHWH, Fadern, inte väntade till soluppgången, e, dyl, på söndag morgon utan reste Yeshua från det döda ASAP. ”
Jag vet inte vad ASAP . Y’ll have to enlighten me !
Hur-som-helst så säger Ketriel Blad :
”Enligt mina beräkningar, som grundar sig på de inspirerade Skrifterna, den judiska traditionen, profanhistorien och astronomin, dog Yeshua torsdagen den 26 april år 31 enligt romersk tideräkning. Det motsvarar femte veckodagen den 14 Nissan år 3791 enligt den judiska beräkningen. (Den judiska kalender som används idag blev färdigställd av Hillel II år 358. Därför användes den inte under tiden för Yeshuas död, utan man gick då efter himmelens tecken.) För att pesach skulle kunna firas så sent det året hade man året innan haft 13 månader, beroende på att kornskörden inte var färdig efter 12 månader. Då Yeshua dog var det två på varandra följande sabbater, först den sabbaton, högtidssabbat, som tillhör första dagen i Chag HaMatsot, den 15 Nissan, som det året inföll på fredagen. Därefter kom veckosabbaten den 16 Nissan, lördag.”slut citat.
Få se om ni räknat ut likadant !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 28th, 2009 at 3:05 e m Citera och svara denna kommentar
Förlåt
Jag är för mycket engelskifierad.
As Soon As Possible.
Om man räknar tre dagar och tre nätter bakåt från slutet på veckosabbaten så hamnar man……?
Kolla denna länk
http://www.haderek.ca/articles/messiah/finalweek.htm
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 28th, 2009 at 4:04 e m Citera och svara denna kommentar
Vill nu ge Lars Enarsons undervisning om Pingst. /Shavuot.
”Förstlingsfruktens högtid uppfylldes i och med Jesu återuppståndelse från de döda på ”dagen efter Sabbatsdagen”. ”Men nu har Kristus uppstått från de döda som förstlingen av de insomnade.” (1 Kor. 15:20) Precis femtio dagar senare i Jerusalem under Pingsthögtiden, uppfylldes lärjungarna av den Helige Ande. (Apg. 2:1-4)
Detta var en klar parallell till det som hände den första Pingsten i öknen, när Gud kom ner på berget Sinai och Toran blev given. Det är möjligt att studera texten i andra Mosebok 19 och se att detta skedde på den sjätte i månaden Sivan, vilket är Pingstdagen.
Shavout är också en Skördefest då man firar inbärgningen av förstlingsskörden. Som ett resultat av uppfyllelsen av den Helige Ande på Pingstdagen, blev tretusen människor födda på nytt, samma dag. Det var Herrens förstlingsskörd. ”De som då tog emot hans ord döptes, och så ökade antalet lärjungar den dagen med omkring tre tusen.” (Apg. 2:41)
Shavout är en mycket viktig del av vår vandring som troende. Den undervisar oss om att det nya förbundet inte är fullständig förrän Guds Ande har uppfyllt oss, och att syftet med denna uppfyllelse är att etablera Hans rättfärdighet i oss genom att skriva hans lagar i våra hjärtan.
Bakgrunden till Azusa Street-väckelsen och den världsvida Pingströrelsen som följde, var hjärtats rop efter helighet. Grunden för denna mäktiga rörelse var inte en längtan efter mirakler och andliga upplevelser, eller ens ett förändrat samhälle, utan en hunger efter renhet och ett helgat liv.” Slut citat från Lars.E.
AMEN och Baruch HaShem !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 28th, 2009 at 4:33 e m Citera och svara denna kommentar
Sam,
Kul…tack för ”lektionen” och för länken ! (tydligen fler som älskar England)
Ja, vi får se om du kan få svar ASAP.
Det är alltid vanskligt att gå ut med absoluta timmar om en Biblisk /Historisk händelse som hände för 1978 år sedan den 26 april.
Vad vi vet är att Bibeln säger följande och det får vi böja oss för.
”Tidigt på första veckodagen (söndag) medan det ÄNNU var mörkt kom Maria fr. Magdala..”Joh.20:1
För Yeshua dog på em. den 26 april (romersk tidräkn) det var torsdagem.
Hur väl bekant med Toràh är din länks operatör ?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 28th, 2009 at 5:44 e m Citera och svara denna kommentar
Sam och Elisabeth m. fl. jag har kommit fram till att det troligaste scenariot för påsken är att Jesus blev korsfäst på en onsdag, Nisan 14, och blev senare begraven på kvällen efter mörkres inbrott Nisan 15, den första högsabbaten som inleder det osyrade brödets högtid och som också är den första påskdagen. Jesus är kvar i graven hela den följande dagen som inte är någon sabbat varför kvinnorna då kan köpa och bereda salvorna med vilka de efter den följande sabbaten som är en veckodabbat går till graven för att smörja Jesu kropp. Efter tre dagar och tre nätter uppstår Jesus förmodligen alldeles innan den kommande veckans första dag börjar. Jesus uppstod således på den tredje dagen på sabbaten. Senare på den 1 dagen på vår söndagsmorgon gör den uppståndne efter det att han visat sig för kvinnorna ett besök hos Fadern där hans offer som förstlingen från de avsomnade acepteras, varefter Jesus återänder och visar sig för lärjungarna som nu får röra vid Jesus. När det sedan gäller omerräkningen så är jag övertygad om att den räknas utifrån veckosabbaten och sträcker sig fram till den sjunde sabbaten plus den 50:e dagen som således är en söndag och som lämpligen firas den nu kommande söndagen till minnes av Andens utgjutande på pingstdagen.
Ok, det här blev mycket kortfattat, men jag hittade en utmärkt mer genombearbetad redogörelse av Al Dager som du kan läsa via den här länken.
http://www.mediaspotlight.org/pdfs/FACTS%20&%20FALLACIES%20OF%20THE%20RESURRECTION.pdf
Shalom!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 28th, 2009 at 5:51 e m Citera och svara denna kommentar
Om pingsten infaller på måndagen, som vissa bestämt hävdar, hur går det då med den teorin?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 28th, 2009 at 6:30 e m Citera och svara denna kommentar
Elisabeth
Vi vet inte med 100% säkerhet att Torah var given på Shavout, men det står att de kom till Sinaiöken den 3dje månaden, eller nymånen. Det står inte vilken dag i månaden som man firade Shavout men vi kan säga att Torah gavs under samma månad som Shavuot firades. Persoligen tror jag att YHWH gav oss Torah precis på Shavuot, men det är min egen tolkning.
En annan tidbit(engelskan igen) är att Israel blev en nation på Shavuot, om man använder Skriftens sätt att starta nyåret.
Inte nog med att en nation formades på en dag, men den dagen var Shavuot!!!!
Tillfällighet? Det köper då inte jag.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 28th, 2009 at 6:38 e m Citera och svara denna kommentar
Sam,
Efter att ha tittat lite närmare på din länk, Sam, så verkar det som att Yeshua red in i Jerusalem på en Sabbat. Det skulle han aldrig göra. Han rider istället in på 1:a veckodagen, inte sabbatsdagen.
Yeshua var noga med att hålla sin Faders bud och avskilja Sabbaten.
Han dog på em. den 14 Nissan som var en torsdag.
Fred Ö. samma svar till dig.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 28th, 2009 at 6:42 e m Citera och svara denna kommentar
Kolla Mark Biltz kalender så ser ni att han följer mönstret som jag skissade upp förut, i år har han därför räknat Omer 1 från förstlingshögtiden efter veckosabbaten fram till Omer 50 som är pingstdagen som infaller nu på söndag.
http://www.mediaspotlight.org/pdfs/FACTS%20&%20FALLACIES%20OF%20THE%20RESURRECTION.pdf
Shalom!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 28th, 2009 at 6:46 e m Citera och svara denna kommentar
Ursäkta föregående länk blev fel. Länken till Mark Biltz kalender har ni här,
http://www.elshaddaiministries.us/events.html
Shalom!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 28th, 2009 at 6:49 e m Citera och svara denna kommentar
Sam.. ang. Pingst…
Det är ju precis som jag citerat från Lars Enarsons brev :”Detta var en klar parallell till det som hände den första Pingsten i öknen, när Gud kom ner på berget Sinai och Toran blev given. Det är möjligt att studera texten i andra Mosebok 19 och se att detta skedde på den sjätte i månaden Sivan, vilket är Pingstdagen.”–
Du har fortf. inte svarat ang. Om du studerat toràhn? Och om de källor du hänvisar till är Toráh-observanta ??
Det är en väldigt viktig sak HUR begreppen uppfattas ur den rätta synvinkeln.
Man kan tala om surströmming….men har man ALDRIG ätit den …tja…what’s the idea of explication ??-
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 28th, 2009 at 7:02 e m Citera och svara denna kommentar
JG,
du skriver :”Om pingsten infaller på måndagen, som vissa bestämt hävdar, hur går det då med den teorin?”
Antagligen rasar inte hela världen samman för det
So what ??!! Huvudsaken att de som VERKLIGEN vill fira Shavout/ Pingst sökt och fått tag på rätta källor som vet sanningen. Det börjar med Pesach och att rätt räkna ut de sabbats dagar som bestämts av Gud i smb med ”Det Osyrade Brödets Högtid.” så att man räknar Omern rätt. Idag är Omer 49. Det står så i min Judiska Almanacka. Erev Shavuot.
Ha det så välsignat !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 28th, 2009 at 7:08 e m Citera och svara denna kommentar
Elisabeth
Vad grundar du det på att Han inte skulle rida in på Sabbath?
Och hur ändrar det på när Han dog? Och uppstod?
Jag vill väl inte påstå att jag studerat Torah men jag studerar Torah.
Som jag sa så står det inte uttalat i Torah vilken dag i månaden som Israel anlände till siani öknen.
Shavuot är inte en bestämd dag utan den beror på när Sabbaten under det osyrade brödets högtid infaller, eller hur? Så man kan inte med besämdhet säga exakt vilken dag det hände.
Man ska inte läsa in mer än som står än om det verkar logiskt och man tycker att det ‘borde ‘ vara så.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 28th, 2009 at 7:10 e m Citera och svara denna kommentar
Elisabeth
Använder du den Rabbinska almanackan? Eller går du efter när kornet är moget och det blir nymånad?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 28th, 2009 at 7:13 e m Citera och svara denna kommentar
Elisabeth, Jesus red in i Jerusalem på palmsöndagen Nisan 10, dagen efter att han gästat hemma hos Lasarus och blivit smord av Lasarus syster Maria inför sin död. Den smörjelsen tror jag representerade att Fadern utvalt offerlammet. Lammet skulle nämligen enligt Gen. 12 utväljas av hushållets fader den 10 Nisan. Dagen innan som var Nisan 9 en fredag anlände Jesus med sällskap från Jeriko till Bethania i god tid till sabbatsmåltiden på kvällen. Detta var som Johannes påpekar 5 dagar före påsken. Med påsken syftas då till den egentliga påskdagen den Nisan 15 som firas till minne av att dödsängeln den natten medans Israels folk höll påskmåltiden bakom de blodsbestrukna dörrposterna gick förbi. Därför måste Jesus för att profetiskt fullborda påsken ha lidit döden på korset dagen innan som var Nisan 14 och som måste ha motsvarat vår onsdag.
Joh. 12:
1 ¶ Sex dagar före påsk kom nu Jesus till Betania, där Lasarus bodde, han som av Jesus hade blivit uppväckt från de döda.
2 Där gjorde man då för honom ett gästabud, och Marta betjänade dem, men Lasarus var en av dem som lågo till bords jämte honom.
3 Då tog Maria ett skålpund smörjelse av dyrbar äkta nardus och smorde därmed Jesu fötter; sedan torkade hon hans fötter med sitt hår. Och huset uppfylldes med vällukt av smörjelsen.
4 Men Judas Iskariot, en av hans lärjungar, den som skulle förråda honom, sade då:
5 »Varför sålde man icke hellre denna smörjelse för tre hundra silverpenningar och gav dessa åt de fattiga?»
6 Detta sade han, icke därför, att han frågade efter de fattiga, utan därför, att han var en tjuv och plägade taga vad som lades i penningpungen, vilken han hade om hand.
7 Men Jesus sade: »Låt henne vara; må hon få fullgöra detta för min begravningsdag.
8 De fattiga haven I ju alltid ibland eder, men mig haven I icke alltid.»
9 Nu hade det blivit känt för den stora hopen av judarna att Jesus var där, och de kommo dit, icke allenast för hans skull, utan ock för att se Lasarus, som han hade uppväckt från de döda.
10 Då beslöto översteprästerna att döda också Lasarus.
11 Ty för hans skull gingo många judar bort och trodde på Jesus.
12 ¶ När dagen därefter det myckna folk som hade kommit till högtiden fick höra att Jesus var på väg till Jerusalem,
13 togo de palmkvistar och gingo ut för att möta honom och ropade: »Hosianna! Välsignad vare han som kommer, i Herrens namn, han som är Israels konung.»
14 Och Jesus fick sig en åsnefåle och satte sig upp på den, såsom det är skrivet:
15 »Frukta icke, du dotter Sion. Se, din konung kommer, sittande på en åsninnas fåle.»
Shalom!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 28th, 2009 at 7:30 e m Citera och svara denna kommentar
Fred:
”Sam och Elisabeth m. fl. jag har kommit fram till att det troligaste scenariot för påsken är att Jesus blev korsfäst på en onsdag, Nisan 14, och blev senare begraven på kvällen efter mörkres inbrott Nisan 15, den första högsabbaten som inleder det osyrade brödets högtid och som också är den första påskdagen”
- Så såg fornkyrkan också på det, tills Rom bestämde sig att ändra så att påsken ”passade” med den romerska kulturen. Kyrkan i mindre asien blev uteslutna av den enkla orsak att de inte önskade följa Rom, utan försätta fira påsk utifrån Nisan 15, runt 150e.kr.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 28th, 2009 at 7:43 e m Citera och svara denna kommentar
Sam, man kan som jag ser det faktiskt bestämma vad som hände när under påskens veckodagar utan att egentligen behöva bry sig över vilken kalender man skall gå efter (det finns ju annars flera alternativa kalendrar) om man bara utgår från att Jesus var tre dagar och nätter i graven och visade sig som uppstånden tidigt på söndagsmorgonen. Han måste därför ha befunnit sig i graven i det närmaste hela den 5:e, 6:e och 7:e (veckosabbaten) veckodagen. Han måste därför ha blivit korsfäst på den 4:e veckodagen dvs på onsdagen. Vi vet ju vidare att Jesus för att fullfölja påskens profetiska innebörd som Guds Lamm måste ha korsfästs Nisan 14. Vi kan därför med förvissning konstatera att Jesus korsfästes på den 4:e veckodagen dvs på onsdagen.
Shalom!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 28th, 2009 at 9:01 e m Citera och svara denna kommentar
Fred Ö
Jag håller med men man måste vara överens om när Pesach infaller och det kan skilja om man går efter Rabbiniska kalendern eler skriften.
Jag håller också med om att det blir inga problem om man räknar bakåt från uppstånelsen.
Vi kan ju argumentera om när den skedde mellan när Sabbaten slutade och sondag morgon.
Jag tror att Yeshua uppstod 1 sekund efter att solen gått ner på sjunde dagen. Min gissning.
Vad man klart kan konstatera att uppfattningen att Han hängdes på pålen på fredag eftermiddag är som en pusselbit man måste använda hammaren för attt få och passa.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 28th, 2009 at 9:35 e m Citera och svara denna kommentar
Sam skrev:
Jag tror att Yeshua uppstod 1 sekund efter att solen gått ner på sjunde dagen. Min gissning.
—
Hmm, är inte det där tvetydigt?
För min del tror jag att uppståndelsen skedde strax före solnedgången på sjunde dagen. Yeshua uppstod ju på den tredje dagen efter att ha tillbringat tre dagar och tre nätter i graven (jordens sköte).
Shalom!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 28th, 2009 at 11:53 e m Citera och svara denna kommentar
Fred Ö
Ja det är ett intressant spörsmål.
Om man antar att Fadern inte ville ha sin son i graven mer än 12+12+12 timmars dagar och12+12+12 timmars nätter och att Den Helige Ande inte jobbar på Sabbaten så………….
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 29th, 2009 at 6:06 f m Citera och svara denna kommentar
Sam skrev: ”Han hängdes på pålen”
Sam, förklara dig!
Vill du renovera bort ordet ”kors”?
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 29th, 2009 at 8:14 f m Citera och svara denna kommentar
Guds frid.
Fred Ö skrev : ”Vi kan därför med förvissning konstatera att Jesus korsfästes på den 4:e veckodagen dvs på onsdagen.”
Jag håller med dig i detta helt och hållet.
Gud välsigne och bevare oss sin nåd.
Mvh Magnus Flodin
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 29th, 2009 at 8:28 f m Citera och svara denna kommentar
Kjell
I stort sett allt annat som vår käre slagpåse Konstantin kommit på har visat sig varit mindre korrekt, så varför skulle korset vara annat än babylonisk tradition. Kors eller korsfästelse finns inte den ursprungliga grekiska texten.
Ordet, stauros, betyder nämligen påle eller stör.
Korset har sin bakgrund i tammuz, eller som grekena kallade honom bacchus. Han hade ett huvudband med kors på.
Jer 16:19.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 29th, 2009 at 10:14 f m Citera och svara denna kommentar
Sam skrev: ”Ordet, stauros, betyder nämligen påle eller stör.”
Visst, stauros betyder påle. Och om jag inte misstar mig så betyder ”stör” en fisk som finns i Volga. Eller alla falla fanns i Volga.
Sam, ordmagi är inget annat än gnosticism!
Det finns åtskilliga historiska instruktioner för hur den Romerska armén utförde dessa avrättningar.
Att en balk spikades fast på den dödsdömdes händer så att den skulle förorsaka så litet skada som möjligt och så mycket lidande som möjligt.
Denna balk blev sedan uphissad på pålen.
Kanske du kan berätta för mej vad ”kors” (inte kryss) heter på Koine?
Men, tja, talet om korset, eller avrättningspålen med tvärbalk, är en styggelse för …? Ja för vem var det nu?
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 29th, 2009 at 2:48 e m Citera och svara denna kommentar
Kjell
Det är ironiskt att du tar upp gnostisicm eftersom det var gnostiska manikeer som hjälpte Konstatin på traven att acceptera den Babyloniska solsymbolen.
Konstantion hade ju sin berömda vision om ett kors över solen, år 312. Faktum är att vad Konstantin såg, inte finns i de tidiga Skrifterna.
Magiska ord som har duperat massor, och fortfarande gör.
Vanans makt är stor. Att tillbe en Babylonisk solsymbol, i stället för Skaparen, är väl att anse som avgudadyrkan, kan man tycka?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 29th, 2009 at 3:10 e m Citera och svara denna kommentar
The power of the Word: http://jdfk-kefas.blogspot.com/2009/05/power-of-word-with-subtitles.html
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 30th, 2009 at 7:05 f m Citera och svara denna kommentar
Sam, jag tror inte att vi kommer lyckas reda ut detta genom att skriva inlägg via internet.
Speciellt inte om svar uteblir på ställda frågor.
Vem vet, kanske du får en plats i historieböckerna tillsammans med Charles Taze Russell.
Fast betydligt viktigare än diskussioner om ords betydelser är det naturligtvis om vi tror att Jesu Kristi försoning är fullkomlig eller bara en ny början för oss så att vi kan få en ny chans att prestera vår frälsning genom att hålla alla lagens bud.
1 Joh. 4:2 Därpå skolen I känna igen Guds Ande: var och en ande som bekänner att Jesus är Kristus, kommen i köttet, han är av Gud;
1 Kor. 15:14 Men om Kristus icke har uppstått, då är ju vår predikan fåfäng, då är ock eder tro fåfäng;
Må det gå dej väl!
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 30th, 2009 at 7:54 e m Citera och svara denna kommentar
Sam och Fred Ö.,
Ni hade ett par frågor den 28/5 kl. 7.08 em. resp. 7.13 em.
”Den 10 Nissan red Yeshua in i Jerushalajim på en åsna, som det står skrivet i Johannes 12:12-15:
”Nästa dag hade folk i stora skaror kommit till högtiden. När de fick höra att Yeshua var på väg in i Jerushalajim, tog de palmblad och gick ut för att möta honom. Och de ropade: ”Hoshianna! Välsignad är han som kommer i Herrens namn, han som är Israels konung.” Och Yeshua fann ett åsneföl och satt upp på den, såsom det står skrivet: Frukta inte, du Tsions dotter! Se, din konung kommer, ridande på ett åsneföl.”
Detta skulle inte kunna ha gjorts på en sabbat, eftersom det är varken tillåtet att rida eller bryta kvistar på sabbaten. Om den 10:e hade varit sabbat hade den 14:e infallit på fjärde veckodagen (onsdag). De lär oss att Messias inte kunde ha blivit upphängd på träet den fjärde veckodagen.
Yeshua kom till Beit-Anjà den sjätte veckodagen (fredag), sex dagar innan pesach (som offrades den 14 Nissan), enligt Johannes 12:1-2 där det står skrivet:
”Sex dagar före påsk kom Jesus till Betania, där Lasarus bodde, han som Jesus hade uppväckt från de döda. De ordnade där en festmåltid för honom. ”
”Den festmåltid som de ordnade för honom var kabbalat sabbat, sabbatsmottagandet, när sabbaten börjar, på fredagskvällen. Under sabbatsdagen kom många judar för att träffa Yeshua och Elazar som hade uppväckts från döden, jfr. Johannes 12:9. Därefter står det i vers 12: “Nästa dag”, vilket hänvisar till första veckodagen, den 10 Nissan, som, enligt mina beräkningar inföll på söndagen den 22 april år 31 enligt romersk kalender” (Utdrag ur Parashà 15.)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 30th, 2009 at 8:31 e m Citera och svara denna kommentar
Texten i Mishnà visar oss att pesach-lammet blev offrat efter det dagliga eftermiddags-offret, som på vardagar blev offrat en timme tidigare för att lämna plats för korban pesach (pesach-offret). Det lär oss att de första lammen, som slaktades den 14 Nissan, då Yeshua hängde på träet mitt framför tempelingången, dog samtidigt som han. Texten i Mishnà lär oss också att om den 14 Nissan inföll på sjätte veckodagen, på sabbatsaftonen, gjordes det dagliga offret två timmar tidigare, för att lämna plats för pesach-offret. I de fallen började korban pesach omkring klockan 14, enligt romersk tid, vilket inte överensstämmer med den tid då Messias dog. Det ger oss en vink om att han inte dog en fredag.
Om Yeshua skulle ha dött på sjätte veckodagen (fredag), stämmer inte texten i Johannes 12:1 där det står att han reste till Beit-Anjà sex dagar innan pesach. Yeshua reste inte under sabbat. Det stämmer inte heller med Matteus 12:40 där det står att han var tvungen att vara i jordens inre under tre dagar och tre nätter. Mellan fredag eftermiddag och söndag morgon är det inte tre dagar och tre nätter.
Om Yeshua skulle ha dött på fjärde veckodagen (onsdag), stämmer inte texten i Lukas 24:21 där det står att den första veckodagen (söndag) var det tredje dagen efter hans död. Det skulle då ha varit fjärde dagen efter hans död.
Uppståndelsen skulle inte kunna skett på sabbatsmorgonen eftersom Yeshua gick många fler kilometer än vad som är tillåtet på sabbat, när han slog följe med dem som gick till Emmaus, Lukas 24:13, jfr. Apostlagärningarna 1:12.
Enligt astronomiska uträkningar för åren 30 och 33, inföll nymånen till månaden Aviv på sjätte veckodagen. År 31 kan Aviv ha infallit sent och i så fall infaller även den nymånen på sjätte veckodagen. Det betyder att den 14 Aviv/Nissan det år som Messias dog inföll på femte veckodagen, som kallas torsdag. Enligt mina beräkningar dog Yeshua den 26 april år 31. Det året inföll våren sent, och pesach firades sent. Året innan hade alltså en skottmånad.
Som vi sade tidigare, blev den nuvarande judiska kalendern färdigställd av Hillel den andre år 358 k.t. Därför kunde den 14 Nissan infalla på en femte veckodag (torsdag) innan den kalendern infördes. Det berodde ju på himmelens och jordens tecken. Efter Hillel II kan inte den 14 Nissan infalla på en femte veckodag eftersom han tog bort den möjligheten.” Slut utdrag Parashà 15.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 30th, 2009 at 10:06 e m Citera och svara denna kommentar
Elisabet säger: Om Yeshua skulle ha dött på fjärde veckodagen (onsdag), stämmer inte texten i Lukas 24:21 där det står att den första veckodagen (söndag) var det tredje dagen efter hans död. Det skulle då ha varit fjärde dagen efter hans död.
I min bibel lyder Lukas 24:21:
21 Men vi hade hoppats att han var den som skulle frälsa Israel. Till allt detta kommer att han redan har låtit den tredje dagen gå, sedan detta skedde.
Det tycker jag stämmer.
/Anders
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 30th, 2009 at 10:23 e m Citera och svara denna kommentar
Kamau
Namn eller ord verkar ju vara mindre viktigt i din begeppsfär.
Vet man verkligen på vem man tror och vad Han heter, eller spelar det nån roll?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2009 at 12:14 f m Citera och svara denna kommentar
Elisabeth, Jesus kom till Betania på fredagen (Nisan 9) där han på aftonen firade sabbaten (Nisan 10) varvid Maria smorde Jesus inför hans kommande offerdöd, vilket upprörde Judas så till den grad att han kom överens med översteprästerna att förråda Jesus. Den här dagen Nisan 10 var den dagen som husfadern skulle utvälja offerlammet inför påsken. Husfadern var i det här fallet Gud Fadern och offerlammet var Jesus. Dagen som var Palmsöndagen var Nisan 11 och Nisan 14 dagen då påsklammen skulle slaktas var därför en onsdag, och alla är väl överens om att Jesus korsfästes på Nisan 14, och därför borde vi också kunna vara överens om att Jesus korsfästes på en onsdag. Oavsett om man räknar baklänges från söndagen efter sabbaten som jag visade på förut eller baklänges från Jesu ankomst till betania så kommer man fram till att dagen för korsfästelsen var en söndag.
Ber sedan om ursäkt för att jag tidigare felaktigt angav att Jesus red in i Jerusalem under sabbaten Nisan 10 det var givetvis felaktigt han red givetvis som Johannes påpekade nerför oljeberget ”dagen därefter” dvs på söndagen Nisan 11 och inget annat. Att man brukar tala om händelsen som palmsöndagen är väl därför att Jesus blev hälsad av folket med palmviftningar som Messias den söndagen.
Joh. 12:
12 ¶ När dagen därefter det myckna folk som hade kommit till högtiden fick höra att Jesus var på väg till Jerusalem,
13 togo de palmkvistar och gingo ut för att möta honom och ropade: »Hosianna! Välsignad vare han som kommer, i Herrens namn, han som är Israels konung.»
14 Och Jesus fick sig en åsnefåle och satte sig upp på den, såsom det är skrivet:
15 »Frukta icke, du dotter Sion. Se, din konung kommer, sittande på en åsninnas fåle.»
Elisabeth du anger därför ett datum för Palmsöndagen som inte återfinns i Joh. 12:12 som du hänvisar till och som det tycks felciterar när du (maj 30th, 2009 at 7:54 e m) skriver:
“Den 10 Nissan red Yeshua in i Jerushalajim på en åsna, som det står skrivet i Johannes 12:12-15:
Så står det ju faktiskt inte alls skrivet! Nissan 10 är ju dessutom en sabbat!
Shalom!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2009 at 7:19 f m Citera och svara denna kommentar
Sam, fastän du undviker att svara på mina frågor vill jag gärna försöka svara på dina. Därför att jag tror att det här handlar om viktiga saker. Sorry att det inte är möjligt att hålla det kort.
Du skrev: ”Namn eller ord verkar ju vara mindre viktigt i din begeppsfär.”
Och jag läser det som en fråga
Jag bor i ett land med 43 språk. Av de afrikanska språken här talar jag bara ett och förstår ett annat litet grand. Jag talar och förstår ett antal europeiska språk och har under 20 år tillsammans med Japaner lärt mej några få japanska ord och uttryck.
På alla dessa språk kan man säga ”samma sak” fastän man då använder totalt olika ord. Det är ju olika språk. Det finns även flera fall där samma ljudserie eller stavning förekommer men betydelserna är totalt skilda.
Jag skall ge ett exempel. Obama har fått sitt namn av sin far. Denne biologiske fader var Luo, en niloitid folkgrupp i västra Kenya. Ordet ”obama” betyder ”krum” på luospråket. Precis samma ljudserie o-bama förekommer som platsnamn i Japan. Det japanska o-bama betyder ”liten strand”. Det japanska ord som betyder ”krum” heter något helt annorlunda.
Det finns åtskilliga fall där ljudserier i andra språk låter som ”fula” ord i det egna språket. Jag avstår att ge exempel på detta. Men du kan säkert förstå att om man vill säga något och behöver använda just det ordet för att uttrycka det man vill säga, ja då uttalar man en ljudserie som förstås av den man talar med men som uppfattas som obscen av en person med ett annat språk.
Man bör absolut vara noggrann att använda ett språks ord så specifikt som möjligt. Vårt ja bör ju vara ett tydligt ja, och vårt nej ett tydligt nej. Och jag tror att samma gäller för våra övriga uttalanden. Vi bör vara så tydliga som möjligt.
Mitt namn, Kjell, är svårt att uttala för de flesta utlänningar. Nästan lika svårt som pyttipanna, om du förstår vad jag menar. Om inte be en utlänning i din omgivning att uttala det ordet.
Mitt namn blir oftast uttalat ”shell”. De flesta utlänningar hör inte skillnaden mellan Kjell och Shell. Jag fick en gång ett brev från Amerika. Det började : Dear Esso…. skribenten hade glömt vilken oljemagnat det var.
Mina andra svenska namn är ävenledes svåra att uttala för utlänningar. Största delen av mitt liv har jag svarat på tilltal från personer som inte kunde uttala mitt namn. Det handlar inte om ljudserien, bara jag kan förstå att det är mej man talar med.
Jag blir inte någon annan om man kallar mig något annat.
Vidare skrev du: ”Vet man verkligen på vem man tror och vad Han heter, eller spelar det nån roll?”
Din fråga är komplex. Jag ser tre frågor sammanvävda i den. Jag återknyter: Jag blir inte någon annan om man kallar mig något annat.
Detta gäller givetvis i oändligt högre grad för någon som ÄR densamme igår, idag och alla övriga dagar. Så låt mej försöka utbena ditt frågekomplex.
1. Ordet ”gud” är en titel, inte ett namn. Ordet för ”gud” är mycket olika på olika språk. På samma sätt som andra ord också är mycket olika på olika språk. Några exempel, varav en del transkriberade. joumala, god, dieu, dios, theos, bog, allah, mungu, nkozi, enkai, ngai, kami och många flera (med ursäkt för eventuella felstavningar).
2. Vem är då den ende och högste guden? Vi brukar skriva om honom med versalt G för att visa respekt. Det namn han själv angav vet vi betydelsen av men är mindre säkra på uttalet. Det översatta namnet ”Jag ÄR” talar för sig självt.
Känner man nu vår Gud bättre för att man, liksom du, skriver YHWH? Jag tvivlar starkt på det.
Jag menar absolut inte att döma, men måste vara tydlig i mitt svar. Jag tror att det förekommer att man skriver YHWH för att imponera.
Men i enlighet med Paulus ord avhåller jag mig från att döma. Det kan ju hända att det handlar om ett ödmjukt och uppriktigt försök att ära Gud.
3. Du undrar om ljudserien spelar någon roll. Ja det tror jag att den gör. Vanärande ord skall man säkerligen undvika. Men, om man i all ärlighet och välmening ärar Herren så är jag 100% säker på att Han som talar alla språk tar emot detta.
Kände Abraham Jesus Kristus? Svaret måste vara ja om vi tror på att Abraham blev frälst. Vad månne Abraham ha kallat Jesus? (Jag inser att detta kan leda till massor av spekulationer, men ber dej i alla fall försöka förstå vad jag menar.)
Läs Rom. 14 (inte bara det korta kärncitatet här) och fundera på vad detta innebär när det gäller att tvinga varandra att skriva bokstavskombinationer eller uttala ljudserier. Eller att förbjuda varandra dessa saker.
Rom. 14:10 Men du, varför dömer du din broder? Och du åter, varför föraktar du din broder? Vi skola ju alla en gång stå inför Guds domstol. 11 Ty det är skrivet: »Så sant jag lever, säger Herren, för mig skola alla knän böja sig, och alla tungor skola prisa Gud.» 12 Alltså skall var och en av oss inför Gud göra räkenskap för sig själv. 13 Låtom oss därför icke mer döma varandra. Dömen hellre så, att ingen må för sin broder lägga en stötesten eller något som bliver honom till fall.
Till sist. Det finns absolut inget som vi kan prestera, som vi inte även kan använda (missbruka) för att imponera på andra och oss själva. Men Gud kan vi aldrig lura att vi är något som vi inte är.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 1st, 2009 at 11:00 f m Citera och svara denna kommentar
Sam, tyckte du att mitt svar var svar på din komplexa fråga?
Betyder tigandet att du samtycker?
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara