söndag, juni 21st, 2009...2:09 e m
Varför inte en enhet med tron på Jesus som förenar?
Jag, er (o)demokratiske Fnattminister, har under en tid registrerat en utveckling som nu allt mer tenderar att bli en trend.
Som politiker kan jag inte annat än att notera hur liknande mönster ter sig i min värld.
Vi kallar det fusioner på marknaden, och ni kallar det enhet eller ekumenik.
Men borde inte era motiv vara andra än våra? Jag tycker mig se fler och fler likheter!!!

Är det verkligen tron på Jesus som förenar er??? Eller är det….
Vad förenar?
I företagsvärlden, bankvärlden och allt vad det nu heter så i ”globaliseringens” och den ”nya världsordningens” namn, så är det allt fler sammanslagningar. Om vi nu skulle klassas som religiösa, så är det en sorts ekumenik och enhet där ekonomin styr mångt och mycket.
Får jag nu fråga er en fråga?
Allt fler kristna lämnar det regelbundna kyrkobesöket och bryr sig inte så mycket längre om sitt medlemskap i de föreningar och stiftelser som kyrkan så ofta är uppbyggd av. Men många bevarar sin tro och hittar gemenskapen utanför dessa, som jag förstått det, subkulturer.
I era kyrkliga sammanhang har ju detta otvivelaktigt lett ekonomiska hål.
Detta, i sin tur, tvingar (ett kanske starkt ord… men låt det stå) även nu era samfund att gå ihop. En sorts… fusion! Det har redan börjat på lokal och i vissa mått även på riksnivå.
Hur menar jag… jo, det stånkas och flåsas kring era förhandlingsbord… precis som hos oss.
Till och med, så ser vi nog snart även utbildningar som går ihop…
MEN… hur kommer det sig att det måste gå så långt… att ni av ekonomiska själ måste förhandla fram en enhet och ekumenik? Eller politiska?
Kan ni inte helt naturligt samlas kring ert hjärtas tro istället?
I er bok, Apostlagärningarna, läser vi hur alla sektioner som trodde på Israels Gud samlades gemensamt en gång i veckan, med Guds Ord i fokus.
För att sen fortsätta tillsammans i hemmen resterande dagar, med den som man delade sitt trosuttryck med.
Er falang, som jag ser det, brydde sig mycket om den fattige och änkan.
Varför måste ni vänta tills ni ”tvingas” att börja umgås? Och varför måste det förhandlas fram?
Hur kommer det sig att ni inte redan nu kan samlas och be och dela gudstjänstliv?
Varför kan ni inte slappna av och ha överseende att någon uttrycker sin tro lite annorlunda… det är ju ändå samma Gud ni tillber, eller?
Tänk er att ni samlas i er stad/förort tillsammans som en glad stor familj en gång i veckan, helt enkelt för att det är eran Jesus som förenar… (Det skulle vara ett starkt… vad kallar ni det nu… vittnesbörd) och inte ekonomin eller framförhandlade doktriner som… ja ni vet nog vad jag menar…
Jag läste i en dammig del av Bibeln att den som erkände Abraham, Isak och Israels Gud skulle ha sådana där tofsar på kläderna. Blåa och vita skulle det vara.
Jag ringde upp Pagrot(s)ky för att fråga vad det betydde… lite pinsamt var det… Han förklarade att de pekade på Guds Torah, eller ”Lag” som han menar att det översatts till.
Att ha dem på sig hade dels att göra med att det var ett tecken för omvärlden att man trodde på just Bibelns Gud… en identitetsmarkör…
Men även att man skulle påminna sig själv om att älska sin Gud och sin nästa som sig själv. Summan av ”Lagen”, sa min judiska socialkamrat… Man skulle skilja sig från omvärlden i handling… eller som han sa:
Det var alltså Gud Ord som skulle förena folket och stammarna…
Ja, som politiker är det ju enkelt för mig att förstå detta.
Det är Svenska lagen som förenar alla regeringspariter.
Och visst, vi träffas i samma lokal regelbundet. Men där emellan samlas vi i våra egna korridorer.
Som identitesmarkör har vi våra trådar, visserligen vävda i gult och blått i stället… (jajaja ja… kanske lite långsökt liknelse… men jag fattade i alla fall poängen…)
Vi går nu även samman i höger och vänster koalitioner/enheter, på grund av yttre omständigheter och krafter.
Till och med i internationella stora enheter, eller unioner, som vi kallar det inom politiken.
På tal om det förresten…
Jag hörde en säga till mig att detta med religiösa hopslagingar/enheter även kommer utvecklas till en stor ”globaliseringsreligion” där allt fler religioner slutligen går samman??!? Har ni hört??!?!!?
(hmmm, på tal om det… sa inte Påven när han var i Nasaret i våras att muslimer och kristna hade samma Gud-Fader?)
Visst vore det enkelt för oss politiker, i och för sig, att bara ha en överrenskommen tro att stångas med…
Men missförstå mig inte nu. Det är gott att ni enas… för annars kan det ju bli som herr Jaktlund kosntaterat här.
-Fredrik











51 kommentarer
juni 21st, 2009 at 3:47 e m Citera och svara denna kommentar
Fredrik, jag dristar mig att fnatta till det litet jag också….
Men snälle Fnattminister, hur i all sin da’r skulle man kunna investera i aktier och ha tillräckligt med tillgångar för att skuldteckna sig för status-byggen om man bara samlades för att, hur heter det, tja, ge Jesus den ära som tillkommer honom?
Det blir ju liksom ingen PR om man bara håller bönemöten och kärleksmåltider och firar nattvard. Och hur kan man utöva makt om Jesus får stå i centrum? Jag tror uppriktigt talat att du inte förstår detta.
Du måste ju förstå att alla dessa typer av sammankomster är gammalmodiga. Och enligt evolutionens lag… Jag menar, man måste ju välja vilken lag man vill tro på…., alltså enligt evolutionens lag är allt som är 25 år gammalt, eller äldre, bara dumheter.
Låt oss tiga om lagar som är 5000 år gamla…. Ingen vettig människa kan ju bry sig om sådana lagar. Och dessutom har all lag sopats undan av kärlekens och nådens och trons glada budskap. Om något är ju detta ett glatt budskap. Eller hur?
(Hur man bör handla med eviga lagar måste jag nog fundera på innan jag yttrar mej.)
Så jag hoppas du nu förstår att det enda sätt som vi kristna har att ”göra oss ett namn” är att samla våra krafter och satsa stort. TV och film och konferenser och statusbyggen och, tja, tiden är kanske kort, så låt oss satsa stort och ”göra oss ett namn”.
1 Mos. 11:4 Och de sade: »Kom, låt oss bygga en stad åt oss och ett torn vars spets räcker upp i himmelen, och så göra oss ett namn; vi kunde eljest bliva kringspridda över hela jorden.»
Du måste ju förstå att om vi satsade på soppa och tvål, blev det ingen status alls.
Tänk igen innan du kommer med befängda påståenden om enhet i uråldriga namen….
Jo, en sak till innan jag slutar. Alla har ju rätt till sin egen tolkning. Men nåde den som tolkar annorlunda än jag själv. Jag läser ju EIV 2009 (Egna Jagets Version av idag).
Fattat och slutfnattat?
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 21st, 2009 at 6:16 e m Citera och svara denna kommentar
Väldigt bra skrivet Fredrik och Kjell!!
Ja, hur kan man titta bakåt och komma framåt?
Det ska ju vara nytt nytt och fräscht för att bibehålla det alltmer kortare fokuset.
Inget kan väl vara evigt absolut och sant, va?
Sen kan den här familjetanken bli tungrodd eftersom jag vill ha en privatreligion som är accepterad av alla. Jag är ju trots allt en individualist och styrs av mina känslor för sekunden.
Iden med att lyda en Far med en sanning är alltför förlegad och höger.
Om jag ska investera i de aktier ni bollar så måste det finnas underhållningsvärde och exponering.
Jag tycker dessutom att ni måste komma fram med bättre logos och namn för er marknadsföring. Jag menar Gud har ju liksom ingen ‘klang’ eller drag i dagens läge.
http://www.youtube.com/watch?v=8DJ6aEWusQ0
Varför inte satsa på trädgårdsmöbler med rätt stuk?
Kanske inbyggd skärm så jag kan följa de senaste trenderna och konferenserna och gärna också en bokhållare där jag kan ha nya e-böcker, av alla andra än den gamle guden, direkt från pressarna.
Jag gillar iden med hemtillbedjan! utan störande medmänniskor.
Och kom inte och kräv att jag ska tänka utanför min svenska fullständigtomfattande världsbild. Jag behöver inte förstå några andra folks synsätt. En svensk duger, och det borde guden förstå.
När kommer nyemissionen att börja?
Salve! Peace mm.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 21st, 2009 at 8:36 e m Citera och svara denna kommentar
Go foreit bra rapp alltså. Jag bara mennar vem vill tro på Gud som finns .Och hans skrift Bibeln som talar om för oss sanningen . När vi kan inbilla oss vad som helst och inget alls förstå bara löng löng löng
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 22nd, 2009 at 10:14 f m Citera och svara denna kommentar
@ Kamau Mweru:
Herr Talman… om jag nu ens måste ge mig in i en polemik med den där Mweru så har jag bara ett att säga.
—Man skall inte underskatta konservatismen för mycket. Titta bara på Alf Svensson. Vem har hållit så länge som han!!! (här har jag faktiskt fått något att tänka på…)
—Det kortsiktiga kvartalsrapportstänkandet… jo det funkar på marknaden… men inte i politiken…
Och i kyrkan…??!? -kan inte uttala mig.
Men: kyrkan eller regering… politik är politik…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 22nd, 2009 at 10:21 f m Citera och svara denna kommentar
Sam skrev:
—Bra fråga… som profeterna säger: ”Herren gav oss slutet när han gav oss begynnelsen”
Gud är bra smart…
Ronny skrev:
—Ja, det blir som Voltaire en gång skrev: ”Gud skapade människan till sin avbild… och nu har människan tagit på sig den omvända uppgiften, att göra Gud till sin avbild…”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 22nd, 2009 at 10:27 f m Citera och svara denna kommentar
Fredrik skrev:
Ja, jaa….
Politik är politik, och tro är tro, och vetande är vetande, och nåd är nåd, och lag är lag, och sist men inte minst Gud ÄR Gud.
Och det verkar faktiskt som om vi inte skulle kunna ändra på det sistnämda. Gud ÄR (helt enkelt) Gud! Ett faktum att sjunga lovsåner om eller att acceptera som det värsta man kan tänka sig.
Hellre då bygga luftslott som de som inte är lektuella.
Vad än så kallade inte-lektuella humanister vill påstå. Hur blir man inte lektuell? Och hur blir man ”lektuell”?
A man convinced against his will, is of the same opinion still! (Shakespeare)
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 22nd, 2009 at 10:53 f m Citera och svara denna kommentar
Bra skrivet! Vi behöver ha den rätta anledningen att samlas, och det är runt Jesus.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 22nd, 2009 at 11:10 f m Citera och svara denna kommentar
Kamau Mweru skrev:
—Precis. Om nu Gud ÄR Gud… varför inte samlas kring Honom i glädje och kärlek med hänsyn till varandras bakgrund… och inte tvingat kring krisande ekonomi i ett framförhandlat regelverkt där stora män bestämmer vem som är inne och vem som skall ut…
—
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 22nd, 2009 at 11:13 f m Citera och svara denna kommentar
Jonas Päivärinta skrev:
—Tack! Det är bara det Levande Ordet som i längden ger oss bestående Liv! Och DET, det är en god anledning som duger för mig i alla fall…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 22nd, 2009 at 3:53 e m Citera och svara denna kommentar
Fredrik,
Javisst….men med vilken Jesus ?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 22nd, 2009 at 4:47 e m Citera och svara denna kommentar
elisabeth skrev:
—jaaaa du… om du frågar mig, som du nu just gjorde, så skulle jag svara: den som Mose och profeterna skriver och talar om. Våra fäder i tron, alltså.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 22nd, 2009 at 4:55 e m Citera och svara denna kommentar
Fredrik,
Exakt…DEN Jesus.., den judiske Yeshua HaMashiach.. är det vi talar om.
Tänk bakåt bara några månader i Stockholm…vilken Jesus samlades de omkring ? En som var omgiven av Maria-bilder, ikoner, amuletter, solkors m.m. Inte var det Yeshua iaf..
den som Moses och profeterna skrev om…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 22nd, 2009 at 5:41 e m Citera och svara denna kommentar
elisabeth skrev:
—Så långt orkar jag inte tänka… men det viktiga om nu de som anser sig tro på Israels Messias skall kunna enas som texten ovan föreslår… så kan man inte knasa på någon annan, för de inte har samma uppenbarelse som någon annan.
Det är hela poängen.
Alla hävdar ju benhårt sanningen.
Du en Judisk Rabbi med tzit tzit, en annan med soldisken bakom huvudet. En tredje har ingen uppfattning i frågan, men är glad att han/hon har fått inre frid.
En samling med hjärtats övertygelse i centrum, utan att ha en agenda att övertala någon annan vore fint… och utmanande.
Låt Guds Ande göra resten! Anden i hjärtat(inte i glaset) kommer guida till hela Sanningen med tiden…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 4th, 2009 at 4:10 e m Citera och svara denna kommentar
Världen idag: påven erbjuder…avlat!
”Katolskt dekret flyttar fokus från Jesu försoningsverk”
Nuvarande påven Benedikt XVI har utlyst ett erbjudande om fullständig avlat under jubelåret, 28 juni 2008 till 29 juni 2009, ett jubelår ägnat åt Herrens apostel Paulus. Ett dekret har därför utfärdats av den katolske biskopen i Sverige, biskop Anders Arborelius.
I dekretet står bland annat: ”I samband med detta Paulusår har påven Benedikt XVI erbjudit katoliker möjlighet att få fullständig avlat, det vill säga efterskänkande av de timliga straffen för synder som redan är förlåtna… Varje troende som gör ett fromt besök i form av en vallfärd till den påvliga basilikan S:t Paulus vid Roms Via Ostiensis och ber i enlighet med den helige Faderns intentioner får fullständig avlat, om övriga villkor också är uppfyllda…De troende som inte kan göra en vallfärd till Rom har möjlighet att erhålla fullständig avlat i sin lokalkyrka.”
I bilagan till dekretet står bland annat detta villkor: ”Uppfyllande av det föreskrivna verket till vilket avlaten är knuten, alltså utföra den specifika handlingen inom den fastlagda tiden och på det föreskrivna sättet, till exempel, vallfärd till S:t Paulusbasilikan i Rom och där be på det föreskrivna sättet.”
…………
2009-07-03 av Henric Staxäng
………
På tal om enhet: kan man ha enhet med sådant?
Eller skall vi…protestera? Några teser finns det ju att ta fram…
………
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 5th, 2009 at 3:53 e m Citera och svara denna kommentar
@ Deborah:
Man fylls egentligen av en stor sorg över att det andliga klimatet i Sverige har nått köldstatus.
Så genomfruset, att det inte framkallar helig vrede från kyrkor och kapell över den katolska kyrkans MEDELTIDA MÖRKER-LÖGNER.
Observera… att LÖGNER kan ALDRIG bli sanning, OAVSETT hur OFTA de spys ut och ”proklameras” !!
Att så flagrant tillintetgöra Jesus Messias försoningsverk är mer än upprörande !!
Jag fylldes av vrede och bestörtning redan i fjol då det först proklamerades denna genomruttna lögn.
Heder åt Henric Staxäng !! Så här skriver han i Dagen : ” Detta dekret är ett tillägg som flyttar focus från Jesus, från hans färdiga och tillräckliga försoningsverk på Golgata, då våra synder sonades.
All vår fromhet vissnar i mötet med den Helige, om vi inte är renade i Jesu blod. Det enda som renar och förlåter, som efterskänker och förnyar, är nådens evangelium. ”Jesu, Guds sons blod renar oss från all synd.1 Joh. 1:7, 2 Tim.2:1, Tit. 2:11-15, Upp. 7:14.”
Tänk, att det var bara denne , Henric Staxäng, från Vännäs, som höjde sin röst i protest !!? Tack ska du ha för detta, Broder. ! Den Evige har noterat !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 5th, 2009 at 4:02 e m Citera och svara denna kommentar
” De betryckta och fattiga söker förgäves efter vatten, deras tunga förtorkar av törst. Men jag, HERREN skall bönhöra dem, Israels Gud skall inte överge dem.
Jag skall låta strömmarna rinna upp på höjderna och källor i dalarna. Jag skall göra öknen till sjö och torrt land till källsprång”. Jesaja 41 : 17-18.
Vi får bedja att Gud i Sin Nåd tänker på Sverige !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 5th, 2009 at 4:18 e m Citera och svara denna kommentar
@ elisabeth:
Elisabeth
Vi får väl hoppas att Sverige ändrar sin uppfattning om Skriften?
2Tess 2 kan nog vara en förklaring till varför ”kyrkan” är i det miserabla tillstånd den är.
Överger man Tanach så finns ingen karta.
Laglös betyder ju; utan Torah, Anomos på grekiska.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 5th, 2009 at 4:35 e m Citera och svara denna kommentar
@ elisabeth:
Tack Elisabeth, att du lyfter fram Jesu dyra blod!
Vi får ropa till Herren att Han öppnar ögonen på alla våra syskon för det faktum att Jesu blod räcker!
Vi kan inte garantera några…post mortum-försäkringar – avlatsbrev….
”Det är fullbordat!” – straffet är verkställt och priset är redan betalt genom Jesu blod.
För alla som tar emot och tror på det. Så enkelt…
Var välsignad!
……….
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 5th, 2009 at 5:05 e m Citera och svara denna kommentar
@ Sam:
I landet Sverige bor många brudesjälar som Messias känner till. Han älskar dom !! Alla dessa som ingen undervisning fått.Det är just dom som är de betryckta och uttorkade. Men ändå ÄLSKAR dom Jesus Messias !
Då kan endast HaShems Evige Ande levandegöra ordet, och föra dem till källorna. Vi måste ha förbarmande och barmhärtighet i våra hjärtan och BEDJA för dessa !!
Att ledare och präster underlåtit att PREDIKA och undervisa från toràhn är DERAS SYND, som de kommer att få stå till svars för inför Tronen. Deras uppror mot Ordet har ju medfört att avfallet (apostasia) är så utbrett i Sverige.= Laglöshet.
” Se, HERRENS arm är inte för kort, så att han ej kan frälsa, hans öra är inte tillslutet, så att han ej kan höra”…Jes. 59:1
Gud är faktiskt inte handikappad ! Vi gör vår del och Han gör sin.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 5th, 2009 at 5:14 e m Citera och svara denna kommentar
@ Deborah:
”Vi får ropa till Herren att Han öppnar ögonen på alla våra syskon för det faktum att Jesu blod räcker”.
—Amen ! Tack för att du påminde oss om detta med avlatsbreven och det påvliga ”jubelåret”. Nu har ju året löpt ut…ojoj ..vad ska han hitta på då, tro ?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 5th, 2009 at 5:45 e m Citera och svara denna kommentar
@ elisabeth:
Skaparen kan inte tvinga nån.
Varje individ måste välja.
Om det ska vara något hopp för Sverige så måste ledningen, regeringen vända om.
Jag tror inte heller att svenska kyrkans beslut om att viga homosexuella visar på någon tillit till Skriften.
Frikyrkornas hjärnkramper om att komma på sätt att marnadsföra kyrkan och öka medlemskapet, istället för att söka forntidens vägar är inte heller vidare positivt, i mina ögon.
Men jag håller med dig om att det finns en liten grupp människor som kommer att vända om till Skaparens ord.
….Som på Noas tid.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 5th, 2009 at 5:57 e m Citera och svara denna kommentar
@ elisabeth:
Elisabeth, i all Kristi kärlek…
Vi skall i första hand förkunna omvändelse och syndernas förlåtelse genom tron på den korsfäste och uppståndne Herren Jesus – som naturligtvis har kommit ‘i enlighet med Skrifterna’ – inte bara enligt Torahn utan enligt TaNaK – rubbet.
Men: det är evangelium – ej Torah – som vi skall predika – står det skrivet….
Det är Andens ämbete.
Mark.16:15
”Och han sade till dem: ”Gån ut i hela världen och prediken evangelium för allt skapat.
Den som TROR och bliver döpt, han skall bliva frälst; men den som icke tror, han skall bliva fördömd.”
……………
Vi måste ha detta i åtanke och predika:
…Jesu STÄLLFÖRETRÄDANDE DÖD – Lammet
…predika FULL FÖRSONING genom Jesu blod
…RÄTTFÄRDIGGÖRELSE GENOM TRO på Jesus
…HELTÄCKANDE FRÄLSNING från vredesdomen
…Förbundslydnad i Det Nya Förbundet (Jesu bud)
…ANDENS HELGELSEVERK i den pånyttfödda lärjungen
…Herren som den ENDE MEDLAREN mellan Gud å människa – Översteprästen. osv.
…och så: ”rannsaka Skrifterna – för om mig står det skrivet”.
Bara så att vi inte går vilse.
………………
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 5th, 2009 at 6:09 e m Citera och svara denna kommentar
@ Sam:
Förlåt om jag uttryckte mig bryskt…men mitt hjärta blöder för dessa…
Sveriges kristenhet är nu i samma situation som det var i 1 Sam.3:1 ”HERRENS ord var sällsynt på den tiden och profetsyner var ovanliga…”
Ja, vi känner alla den historien då gossen Samuel blev en smord HERRENS profet.
Någonstans i vårt land finns säkert ”någon Samuel” som brinner för att undervisa om HERRENS raka vägar och våra hebreiska rötter. I Esra 1:1 ser vi hur HERREN påverkade kung Koresh sinne så att stor upprättelse kunde komma till stånd för uppbyggandet av HERRENS hus i Jerusalem.
Gud har en upprättelseplan för Efraim. Men de behöver höra Ordet och öppna sina hjärtan och få längtan till Eretz Israel och känna igen sin Messias. Vi frälsta inympade är Efraim …vare sig vi har judisk släkt eller ej…så ÄR vi inympade. Och då får vi hjälpa våra medsyskon att hitta rätt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 5th, 2009 at 7:32 e m Citera och svara denna kommentar
@ Deborah:
” Och detta evangelium om riket skall predikas i hela världen till ett vittnesbörd för alla folk, och sedan skall änden komma.” Matt.24 : 14.
Evangeliet om riket har sin ursprung i Toràhn, profeterna och Skrifterna. Om du läser evangelierna noggrant, så ser du att samtliga lärjungar var införstådda med detta. De kände till allt om Messias och Guds plan förYeshua Davids son att regera i Jerusalem Läs Apg. 1:6-7.
Detta är skrivet så mycket om här på bloggen.
Var och en väljer sin väg. Jag väljer den till Jerusalem.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 5th, 2009 at 8:09 e m Citera och svara denna kommentar
@ elisabeth:
Vägen till Jesrusalem är inte fel…
Och det var inte det jag menade.
Jag ville bara poängtera ‘frälsningen genom tron allena på Jesus Messias’ …
Och profeten Habbakkuks underbara ord ur TaNaK:
Hab.2:1 ”Jag vill stiga upp på min vaktpost och ställa mig på muren; jag vill speja för att se vad han skall tala genom mig, och vilket svar på mitt klagomål jag skall få att frambära.
Och HERREN svarade mig och sade: Skriv upp din syn, och uppteckna den på skrivtavlor, med tydlig skrift, så att den lätt kan läsas.
Ty ännu måste synen vänta på sin men den längtar efter fullbordan och skall icke slå fel. Om den dröjer, så förbida den, ty den kommer förvisso, den skall ej utebliva.
Se, uppblåst och orättrådig är dennes själ i honom; men DEN RÄTTFÄRDIGE SKALL LEVA GENOM SIN TRO.”
………………………
Var välsignad!
……..
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 5th, 2009 at 9:13 e m Citera och svara denna kommentar
Deborah
.Amen !!:..kjære søster!
fint å lese det du skriver
Anita
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 5th, 2009 at 10:00 e m Citera och svara denna kommentar
@ elisabeth:
Elisabeth
Ingen fara. Du är väldigt mild i ditt uttryckssätt.
På Hebreiska så kallar man en profetia till någon en börda.
Jag avundas inte den ‘Samuel’ eller vem det blir som ska bära fram sanningen till gamla Svedala.
Det finns nog bra många som är villiga att kasta första stenen. Och det sorgliga är nog att de flesta som står först i ledet kallar sig kristna.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 5th, 2009 at 10:18 e m Citera och svara denna kommentar
@ eagleview:
Tack själv!
Att ha örnens perspektiv och vila under Herrens vingar är ju fantastiskt!
::::::::::::
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 5th, 2009 at 10:33 e m Citera och svara denna kommentar
Deborah och eagleview.
Jag måste dela med mig med ett roligt engelskt ordspråk;
”It’s hard to soar like an eagle when you have to deal with turkeys!”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 5th, 2009 at 10:50 e m Citera och svara denna kommentar
”Skaparen kan inte tvinga nån.
Varje individ måste välja.”
Kanske det, men det vore oerhört mycket lättare för varje individ med en skapare som på ett tydligt sätt manifisterade sig själv och inte endast genom en vacker natur eller i en skrift som inte är helt självklar för alla.
Därför är det vissa kallar ett självklart val kanske inte så självklart.
Allt gott.
Mvh MS
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 6th, 2009 at 6:11 f m Citera och svara denna kommentar
Rom 1:20,
”Ty hans osynliga väsen, hans eviga makt och gudomshärlighet hava ända ifrån världens skapelse varit synliga, i det att de kunna förstås genom hans verk. Så äro de då utan ursäkt.”
KJV säger t.o.m ;”clearly seen” alltså inte bara synliga utan tydligt synliga.
Eftersom vi alla är personligt ansvariga för våra personliga val, kanske det vore vist att spendera lite tid till att undersöka orsaker och verkan kring de val man gör. Dvs kanske mer än bara skumma igenom de populära delarna av Skriften eller lita på att ”pastor Jansson”, säger det som behöver och måste sägas, för att klargöra alla effekter av ens val?
http://www.youtube.com/watch?v=8DJ6aEWusQ0
Mvh.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 6th, 2009 at 7:54 f m Citera och svara denna kommentar
Sam skrev:
Ha, ha, ha!!!
Den var bra!!!!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 7th, 2009 at 12:16 e m Citera och svara denna kommentar
elisabeth skrev:
Pastor Rick Warren anses idag var världens mest inflytelserika pastor, men kontakter direkt till makthavare som president Barak Obama, Tony Blair, påven i Rom m.fl. Men denna Rick Warren har på senare år lämnat den evangelikala tron, och blivit en ”profet” för en interreligiös tro. Alltså det som är begynnelsen på den antikristliga religion som kommer tillbe och följa personen Antikrist när han framträder. Därför finns det anledning att varna för denne Pastor Rick Warren, för även i Sverige har han ett stort inflytande genom sina böcker. Många falska profeter ska uppstå i ändetiden, och många blir vilseledda av dem. Vissa av dessa profeter vilseleder människor genom att de utför stora under och tecken, andra genom vackra tal om enhet, broderskap, gemensamma värdegrunder, samma gud, osv. Den interreligiösa tron har blivit det politiskt korrekta, och den har plats för allt utom tron och bekännelsen som säger att endast Jesus kan frälsa en människa från synden och frälsa till evigt liv i Guds gemenskap. Den klassiska kristna evangelikala tron får inte plats i den interreligiösa tro som Pastor Rick Warren alltmera gör sig till talesman för.
Berndt Isaksson
http://watcherslamp.blogspot.com/2009/07/rick-warrens-coalition-of-compromise.html
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 7th, 2009 at 1:23 e m Citera och svara denna kommentar
@ Metodistpastor Berndt Isaksson:
Du skriver så insiktsfullt och klart, du SER och förstår, ex. citat :
.” Den interreligiösa tron har blivit det politiskt korrekta, och den har plats för allt utom tron och bekännelsen som säger att endast Jesus kan frälsa en människa från synden och frälsa till evigt liv i Guds gemenskap. ”
–Genom att den ursprungliga Tron har bytt skepnad till en ‘Interreligiös tro’ som måste vara politisk korrekt, måste vi vara dubbelt så vaksamma. Speciellt då ”kändis-Profeter” typ Rick Warren genom tecken och under, fagra tal om enhet och ”kärlek” dyker upp på Konferenser och snart i Storpolitiska sammanhang.
Jag skulle inte bli förvånad om han inte snart är Obamas ”hov-predikant”…och DÅ ligger vägen öppen för EU att anlita hans tjänster. Att komma in på den storpolitiska arenan ger en helt annan tyngd åt det budskap han levererar.
M a o där har vi en ny Bileam.
Vaticanstaten är en helt politisk inrättning, deras agenda är lagd sedan århundraden. Interreligiös MAKT.
Vi måste tänja vår medvetandeskala, bli observanta i anden likt Isaskars söner i 1 Krön. 12:32 :” Av Isaskars söner kom män, som väl förstod tidstecknen och insåg vad Israel borde göra…”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 7th, 2009 at 1:27 e m Citera och svara denna kommentar
@ elisabeth:
Mycket bra skrivet, Berndt!
Att förstå ‘tidens tecken’, just det.
‘Laglöshetens hemlighet’ har varit verksam länge…
Var välsignad……’på muren’!!!
Herren är med dig.
…………………….
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 7th, 2009 at 1:36 e m Citera och svara denna kommentar
@ Metodistpastor Berndt Isaksson:
Citat från länken du lämnat ovan :
”Even the secular Washington Times noted, ”Mr. Warren was sparse in his mentions of Jesus and God.” But since works and good deeds were stressed, this reinforced the belief of *ISNA members that works will help them get to Heaven.”
(* ISNA = Islamic Society of North America.)
Detta är ju också ett tecken ! Att få den sekulära massmedian på sin sida…då är ju halva slaget vunnet !
Tack Berndt, för länken. Bless you !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 7th, 2009 at 1:42 e m Citera och svara denna kommentar
@ Deborah:
Tack… Ha en välsignad dag !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 8th, 2009 at 7:27 e m Citera och svara denna kommentar
elisabeth skrev:
I går, den 7 juli, skrev jag här om Rick Warren, och idag har tidningen DAGEN en artikel om samme Warren. Artikeln handlar om hur Rick Warren på USA:s nationaldag var inbjuden att tala på Islamic Society of North America (ISNA).
DAGEN skriver:
”I sitt tal uppmanade Warren världens två största religioner att gå samman i arbete för att möta orättvisorna liksom fattigdom och krig. Han betonade interreligiösa åtgärder, inte bara interreligiös dialog.”. slut citat
Bibeltroende i USA och på andra håll har dock varnat för att denne Rick Warren allt mer och mer pläderar för en interreligiös tro, och att han inte längre står för klassiskt evangelikal bekännelse av Jesus.
Vad säger Warren då själv om den kritiken? Jo, enligt samma artikel i DAGEN säger han så här:
”- Det är lättare att vara en extremist av något slag. Då har du ju bara en grupp av människor som är arg på dig.” slut citat
Lägg märke till hur Warren indirekt säger att evangelikala kristna som motsätter sig den interreligiösa agendan är extremister. För det är ju innebörden i vad han säger, åtminstone indirekt. Det tror jag också är en antydan om vad vi kommer få se på bred front inom en snar framtid – dvs att de som är motståndare till den interreligiösa tron som är på väg att bli en ny världsreligion, kommer stämplas som extremister, och extremister är farliga och ska antingen omskolas eller sättas i fängsligt förvar…
Berndt Isaksson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 8th, 2009 at 8:52 e m Citera och svara denna kommentar
Metodistpastor Berndt Isaksson skrev:
—Dessa antydningar finns redan, att om man inte tycker som vissa storheter som anser sig företräda, inte nödvändigtvis något Bibeltroget, men det stora sammanhanget (majoritet=sanning… hrm….) så är man en ytterlighet eller en farlig företeelse… en extremist med andra ord…
Märkligt… då Jesus pratar om att det som är ”tvärt om” från det stora religiösa etablisemanget KAN mycket troligt vara det korrekta… speciellt i den sista tiden…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 8th, 2009 at 9:01 e m Citera och svara denna kommentar
.” Den interreligiösa tron har blivit det politiskt korrekta, och den har plats för allt utom tron och bekännelsen som säger att endast Jesus kan frälsa en människa från synden och frälsa till evigt liv i Guds gemenskap. ”
Då måste man väl i sammanhanget ändå se det som en välsignelse att de flesta människor antingen överhuvudtaget taget inte är intresserade av religion eller att de troende redan är starkt sekteristiska i sina respektive religioner och samfund!!!!!
Detta tjat om den stora världskyrkan där en nästan enad värld böjer sina knän för Påven, Solana och Obama är TOTALGALEN!!!!!!
Jag kommer inte att göra det och antagligen inte heller Christer Sturemark!
Wake up!
Mvh MS
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 10th, 2009 at 3:35 f m Citera och svara denna kommentar
http://www.youtube.com/watch?v=PlhqnrGI-BQ&feature=player_embedded se gärna denna ytterst intressanta debatt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 10th, 2009 at 3:40 f m Citera och svara denna kommentar
@ Michael G. Helders:
http://www.youtube.com/watch?v=0EdxuC12-g0 del 2
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 2nd, 2009 at 11:10 e m Citera och svara denna kommentar
Lennart Jaretegs senaste artikel på hans hemsida har rubriken:
Ett ”förlåt” som bara smörjer det ekumeniska lokets maskineri
Den kan läsas här och är en svidande uppgörelse med framgångsteologin:
http://bibelfokus.se/ekman_pa_oas
Berndt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 21st, 2009 at 11:16 e m Citera och svara denna kommentar
Lars Enarson gör på sin blogg ett viktig rannsakande påstående med orden:
”Vi måste välja vilken enhet vill vi vara en del av.”
Läs Enarsons senaste blogginlägg här:
http://www.thewatchman.org/se/blog/
Berndt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 4th, 2009 at 10:54 e m Citera och svara denna kommentar
Sabarbetet mellan ”Enhetens Vänner” och Bjärka Säby tycks ny djupna på ett inte alltför trevligt sätt:
SAXAT FRÅN ENHETENS VÄNNERS HEMSIDA_
”Bjärka-Säby kommuniteten
Kommuniteten på Nya Slottet Bjärka-Säby grundades 1996 när de första bröderna sökte sig till platsen för att under en begränsad period av ett eller två år leva ett liv med förebild i den monastiska traditionen. Den växte långsamt och 2005 öppnades möjlighet även för systrar att inträda i kommuniteten. Genom kommunitetens liv har Bjärka-Säby blivit en plats dit alltfler söker sig för retreat och gudstjänst. Den växande grupp människor som idag har någon form av relation till Bjärka-Säby, genom ett eller flera år i kommuniteten eller genom regelbundet deltagande i retreater och gudstjänster, har lett till visionen om en kommunitet som möjliggör tillhörighet för människor som lever på olika platser och i varierande kallelser.
Exemplen från en rad nutida kommuniteter av liknande slag har gett inspiration och vägledning till framväxten av Bjärka-Säby kommuniteten i den gestalt det nu är på väg att anta. Denna motsvarar de lekamannagrenar i form av en så kallad ”tredje orden”, som många av de äldre ordnarna har, vars medlemmar har sitt huvudsakliga engagemang utanför klostren i de församlingar man tillhör, men lever efter sin ordens regel.
Den ursprungliga formen av kommunitetsliv på Bjärka-Säby fortlever genom en fraternitet, ett brödra- och systraskap, som överlåter sig åt att leva på Nya Slottet under en period av minst ett år. Fraterniteten lever ett liv i gemenskap under en regel som omfattar hela livet, med en väl avvägd balans mellan bön, arbete och andlig läsning. Den leder de dagliga tidebönerna och praktiserar den monastiska gästfriheten genom att vara öppen för människor som besöker Bjärka-Säby.
Den utveckling som är på väg att ta form innebär att kommuniteten i framtiden även kommer att bestå av människor med olika livskallelser, som lever i skilda miljöer och tillhör olika församlingar. Genom att följa en andlig regel söker de balans och näring för sitt kristna liv i den spiritualitet som präglar kommuniteten. Denna regel kan tillämpas av den som lever i såväl äktenskap som celibat.
Vi tror att alla är kallade att söka ett ”monastiskt hjärta”. Äktenskapet, ämnat för livslång trohet, är ett sakrament och en väg till helgelse för de som har den kallelsen. Samtidigt tror vi att celibatet är en jämbördig kallelse och en särskild gåva till kyrkan, som bör uppmuntras. För att kunna förverkligas i trohet och uthållighet är en sådan kallelse beroende av en fraternitet. Bjärka-Säby kommuniteten ser som sitt ansvar att stödja celibatära kallelser inom sin gemenskap.
Kommuniteten är inte en församling, dess medlemmar tillhör olika kyrkor och samfund, utan utgör ett andligt nätverk av människor som i djup samhörighet med varandra går en gemensam väg i Kristi efterföljelse och vill bidra med förnyelse till kyrkorna och ett trovärdigt kristet vittnesbörd i vår kultur. En av Bjärka-Säby kommunitetens huvudkallelser är att verka för och gestalta enheten i Kristi kyrka. Kommuniteten är ekumenisk och eftersträvar goda relationer med samtliga kyrkofamiljer.
Den spiritualitet som format kommuniteten har sina viktigaste källor i Bibeln och i den odelade kyrkans tro och liv. Kommuniteten har funnit inspiration i såväl den östliga som den västliga kristna traditionen, dess teologi, spiritualitet och monastiska liv.
Hjärtat i kommuniteten är det eukaristiska livet. Eukaristin är den viktigaste källan till liv och läkedom för vårt liv tillsammans. Med den tidiga kyrkan delar vi tron att Eukaristin gör kyrkan närvarande i all sin fullhet. Den är bönernas bön, den kristna församlingens hjärta, där vi bär fram oss själva och hela världen till Gud. Här sammanfattas vår tro, och här förenas vi med Kristus och med varandra i Hans rike.
I gudstjänstlivet på Bjärka-Säby firas eukaristin minst två gånger i veckan, och kommunitetens medlemmar deltar i en eukaristisk gudstjänst varje vecka på den plats där man bor. Genom att fasta innan vi tar emot nattvarden får vi hjälp att förstå vad det innebär att människan inte endast lever av bröd.
En kontemplativ livshållning, formad av de gemensamma tidebönerna, Jesusbönen och den inre kammarens stilla bön, är ryggraden i kommunitetens spiritualitet. Den regelbundna personliga retreaten är ett av Bjärka-Säby kommunitetens viktigaste särmärken. Samtidigt är vi en karismatisk kommuniteten som vill uppmuntra personlig frihet under Andens ledning och sökandet av de andliga gåvorna.
Genom den kontemplativa hållningen och gästfriheten vill kommuniteten även tradera arvet från godsägare Oscar Ekman, vars liv och gärning på Bjärka-Säby under 1900-talets första hälft sammanfattades i de två valspråken ora et labora (bed och arbeta) samt esse non videri (vara icke synas).
Bjärka-Säby kommuniteten förvaltar i samverkan med tidskriften Pilgrim Johannesakademin, en studie- och samtalsmiljö för ekumenisk teologi, förankrad i den tidiga kyrkans och den monastiska traditionens spiritualitet. Genom Johannesakademin önskar vi skapa och fördjupa den dynamik som är utmärkande för en spiritualitet som förenar bön och studier.
Förutsättningar för inträde i Bjärka-Säby kommuniteten
– Minimiålder för att påbörja förberedelse för inträde i kommuniteten är 18 år.
– Den som vill inträda i kommuniteten bör vara döpt och tillhöra en församling.
– Längtan efter ett fördjupat liv i Guds närvaro och Kristi efterföljelse, i bön och gudstjänst, är det avgörande motivet för inträde i kommuniteten.
– Den som är gift och söker inträde i kommuniteten bör försäkra sig om att make/maka ställer sig positiv till hans/hennes medlemskap i kommuniteten.
Förberedelser och inträde i Bjärka-Säby kommuniteten
– Den som vill inträda i kommuniteten ska ha vistats på Bjärka-Säby under en period av sammanlagt fyra veckor och därigenom lärt känna kommunitetens spiritualitet genom deltagande i retreat, undervisning och gudstjänstliv. (Personliga avsteg från denna regel kan ske vid särskilda omständigheter, t ex när det gäller inträde i kommuniteten för make/maka till den som vistats på Bjärka-Säby under en längre tid.)
– Innan en ny medlem inträder i kommuniteten ska denne under minst ett halvårs tid på prov följa den andliga regeln, samt ha deltagit i en retreat.
– Innan löfte avges till kommuniteten ska den som önskar inträda ha minst ett samtal med någon i kommunitetsrådet.
– Löftesgivning till kommuniteten sker i samband med en av kommunitetens retreater på Bjärka-Säby. Löftet förnyas årligen.
Löftet
Den som genom löfte inträder i kommuniteten förbinder sig till en andlig disciplin som omfattar ett mått för dagen, för veckan och för halvåret:
– Kommunitetens medlemmar beder minst en daglig tidebön.
– Kommunitetens medlemmar firar varje vecka en eukaristisk gudstjänst i den församling han/hon tillhör, eller i någon annan gudstjänst där eukaristi firas. När ingen eukaristi finns tillgänglig firas annan gudstjänst, företrädesvis i den egna församlingen.
– Kommunitetens medlemmar deltar en halv vecka i halvåret, eller en hel vecka varje år, i en retreat eller i någon av de liturgiska högtider som firas på Nya Slottet.” slut citat
Läs det i sin helhet här:
http://www.enhetensvanner.se/index.php?mn=1&kind=text&smn=om%20oss&key_id=67
Berndt Isaksson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 5th, 2009 at 1:05 f m Citera och svara denna kommentar
@ Metodistpastor Berndt Isaksson:
Det där är ingenting!- Saxat från Sveriges kristnas råd senaste pressrelease:
”I år firas nästan samtidigt den judiska högtiden Rosh Hashana och den muslimska högtiden Eid al-fitr. Sveriges Kristna Råd vill i detta sammanhang sända en fredshälsning till landets alla muslimer och judar i Sverige.
Som vi förstår det ägnas de tio botdagarna efter Rosh Hashana åt bön och eftertanke, då man bör pröva sitt sätt att leva och planera för positiva förändringar. Försoning med Gud är först möjlig när man bett de personer om förlåtelse, som man handlat orätt emot. Botdagarnas kulmen är Jom Kipur, försoningsdagen, då ovänner ska sluta fred.
Fastan och reningen under ramadan har betydelse för hela samhället i och med att andra får del av de goda gärningar som Koranen uppmanar till. Den glada avslutande festen Eid al-fitr präglas också av ett socialt ansvar, eftersom man då delar med sig till andra och betalar sin speciella skatt zakat enligt Koranens anvisningar.
Båda dessa högtider inspirerar oss att se över våra egna liv och handlingar och värna om vår nästa. De påminner oss om det nödvändiga i att såväl förlåta som förlåtas.
Vi hoppas att vi inom en snar framtid får samlas i ett nationellt interreligiöst råd, där vi även fortsättningsvis tillsammans kan verka för fred och samförstånd.
Vi önskar Er allt det bästa till Rosh Hashana och Eid al-fitr.””
Det roliga är ju att det inte är nån kristen som har regerad- utan en politiker:
http://www.newsmill.se/artikel/2009/09/13/fel-att-likstalla-islam-med-kristendom-och-andra-religioner ”Fel att likställa Islam med kristendom och andra religioner”.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 25th, 2010 at 2:10 f m Citera och svara denna kommentar
VAD KÄNNETECKNAR EN FÖRSAMLING !!!
Apostlagärningarna säger oss väldigt klart vad som händer när den helige Ande blir utgjuten ibland oss…
Märk väl att Petrus predikar ledd av den helige Ande och talar utifrån de profetiska utsagorna i det gamla förbundet efter det att den helige Ande föll på pingstdagen, därav får folket stygn i sina hjärtan och frågar vad de ska göra(v. 37). När vi läser vidare ser vi hur församlingen uppbyggs ifrån början och hur Guds plan Är…
Apg 2:37-47
Jag undrar om någon verkligen tror att de samlades i templet för att där hålla gudstjänst och predika Jeshua som Herre och frälsare. Det är väl ingen som tror att de fick tillstånd av laglärarna och fariseerna att använda templet för sina möten…
Jag är helt övertygad om att de bevistade templet och tempelplatsen dagligen för att där hålla kontakten med folket, och även för att bedja för och med människorna.
På så sätt förökades församlingen för varje dag och folket var dem väl bevåget. (vers 47).
De hade stort förtroende, anseende, de gav lycka och glädje, ynnest, gunst, välbehag och nåd till folket (enl. gruntextordet: ”charis”, el. ”charin”) (grekiska ordet: ”charis” är närbesläktat med ordet: ”charisma” viket mer direktöversatt betyder: nådegåva som också innefattar: Guds förlåtande nåd och också gäller de naturliga gåvorna och de förmågor som blir givna till tjänst i församlingen ”ekklêsía” (de utkallade, hos de församlade, de sammanhållande) uppbyggdes församlingen genom inspiration av den helige Ande och icke på människors sätt…
Det ÄR Jesus som SKALL UPPBYGGA SIN Församling. Uppbygga (sin ekklesía) ”de utkallade” till att vara ett heligt ”tempel” (naós 1 Kor 3:17). Uppbyggda på den grund som kommit via Apostlarna och profeterna: -Vilken är hörnstenen Jeshua som är kroppen för sin Församling. Huvudet som styr kroppen.
Kyrkor idag är byggda på vissa sätt i enlighet med det gamla förbundets prästerliga tänkesätt för att kunna behålla ”tempeltanken” och tiondet.
Och kyrkligheten vill också vara fungerande såsom en förening för att kunna passa in i ”samhällskroppen” med dess byråkrati. Därför styrs de flesta kyrkor i demokratisk ordning i sin administration och verksamhet, genom detta har de kristna blivit mer och mer samhällsanpassade…
Herren däremot säger i Ordet att hans rike icke är av denna världen… Joh 18:36,37
Gamla förbundets välsignelser, är de tänkta att användas i det nya förbundet ???…
Vilar det ny förbundet på bättre löften ???
Var och en väljer själv om de vill ge 10% av sina pengar till kyrkan, sedan kan man undra om resten utgör eventuella ”offer”…
Gör var och en det samma med sitt liv ?..
Ger de 10% av sina liv och sin tid till Gud?
Resten handlar om att offra … (göra upp-offringar)
Min fråga är:
-När vi blev frälsta, friköpte Jesus oss ?…
Tillhör vi Herren, eller oss själva ?…
Sedan undrar jag:
- Om det är så att vi blev frälsta och friköpta, så nu tillhör vi inte längre oss själva, innebär det då inte att allt tillhör Gud ?
Vi förvaltar vårt liv, vår tid och våra pengar !!! Eller ?….
När Jeshuah började tala och undervisa folket om att äta och dricka hans blod så lämnade de flesta honom…Jeshuah säger också till oss att ta korset, förneka oss själva och följa honom (i hans fotspår, efterfölja, vandra såsom honom enl. gr.text) (ordet förneka i grundtexten är så starkt att det uttrycker förnekelse såsom att vara redo att utge sig till döds…
Det är upp till var och en om de vill ge tionde.
Enligt det nya förbundet som Jeshuah instiftade när han gav sitt liv och utgjöt sitt blod, förbundsblodet så handlar det inte längre om att ge tionde. Allt tillhör honom !!!…
De enda gånger Jeshuah talar om tiondet är när han går tillrätta med laglärarna och deras religiositet (Matt 23:23) Och i liknelsen om de två bedjarna (Luk.18:10-14)
Dessa två skriftställen borde få varje troende människa att tänka efter, om detta är det enda vår Herre och frälsare har att säga ang. tiondet.
Samtidigt som det inom frikyrkligheten predikas om vikten av att alla ger sitt tionde till kyrkan…
Under dessa 26 år som jag varit en troende och studerat bibeln, blev insikten att ”kyrkorna” med dess former, strukturer och verksamheter i det stora hela inte stämmer med nya testamentets bild av vad Församlingen är.
Vi kan läsa i bibeln att församlingen det ÄR VI, de som samlas, kommer tillsammans.
Det är alltså INGEN BYGGNAD det handlar om, utan var och en av oss (är lemmar som) tillför något till gemenskapen (kroppen), destå mer vi fördjupar oss i skrifterna så förstår vi vad Gud menar…
Genom att lära känna Jesus och hans undervisning blir vi mer införstådda i vad som pågår…
Det är oerhört viktigt att förstå vad Ordets och Bönens tjänst innebär…..
Genom Paulus brev i bibeln kan vi bli mer medvetna om den kollektiva gemenskapen med dess mångfald och syfte, och därigenom kan vi mer och mer förstå Guds handlanden genom historien…
Destå mer vi fördjupar oss i skrifterna så förstår vi vad Gud menar…
Den snabbaste och starkaste församlingstillväxten i hela världen är de ”underjordiska” kinesiska församlingarna, de är förföljda av det kommunistiska styret… De är inte organiserade utan växer i hemmen och olika samlingsplatser, där inga stora kyrkor styr, eller präster å prelater.
Den stora faran i Kina idag är att de västliga influenserna också är påväg att mer och mer påverka det som händer där, det verkar som att Laodicea-syndromet håller på att tränga sig på även i Kina. Västvärldens kyrkosystem, välfärd, materialism, demokratiskt tänkande osv.
-Min bön är att vår Herre: Jeshua Mashiah, , härlighetens Fader må ge oss en visdomens och uppenbarelsens Ande till kunskap om sig, och att han må upplysa våra hjärtans ögon, så att vi förstår hurudant det hopp är varmad han har kallat oss, hur rikt på härlighet hans arv är bland de heliga, och hur översvinnligt stor hans makt är på oss som tror -allt i enlighet med den väldiga styrkas kraft, varmed han har verkat i Messias, i det att han uppväckte honom ifrån det döda, och satte honom på sin högra sida i den himmelska världen.
Hjärtliga Hälsningar: Erik-Stefan Sagelind
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 25th, 2010 at 3:06 f m Citera och svara denna kommentar
VI GÅR IN I EN NY TID !!!
>>Budskap om profetisk klarhet och vakenhet<<
Det kommer att vara en tid där det visar sig var vi har vår förtröstan…
Heb. 12:1-15
Den som förtröstar på sin kunskap och/eller sitt kapital går lätt vilse och/eller blir förvirrad…
Matt 19:16-22
I tiden vi går till mötes skall det visa sig mer och mer vem som följer Herren Jesus med sitt hjärta, och är villig att försaka sitt eget för att bistå andras nöd:
-familjer i kris, -uppgivna syskon, -sårade och trasiga människor,-utbrända,
-fattiga, änkor och faderlösa m.fl.
Matt 25:37-46
Människorna i vår närhet och omgivning kommer då antingen att älska oss eller hata oss, då kommer det att visa sig vad vi producerar genom våra liv…
Gal. 5:13-26
Det blir till vår prövning att möta våra syskon och medmänniskor i dessa svåra tider, då kan vi inte bara "klampa på".
1 Kor 12:22–13:13
Det gäller att vi rätt förvaltar sanningens Ord, att vi är känsliga i anden och låter oss ledas av den Helige Ande, så att vi får se människor bli helade och upprättade…
1 kor 12:1-11
I de år som ligger framför kommer vi att få se troende Syskon resas upp såsom Herrens Apostlar och Profeter för att lägga den sanna grunden till vad Guds församling verkligen är…
Ef. 2:13-22
Vad som nu pågår i mängder av kyrkor är mycket mänskliga verk och egna mötesstrukturer som "kommer att falla och vara obrukbara"…..
1 kor 3:11-16
Apg. 2: 37-47 … Är ett bra exempel på vad som kan ske när Anden är verksam…
Det kommer i framtiden inte att vara det viktigaste att göra sig ett namn och bygga "andliga hierarkier" ( babels torn) såsom många kyrkor liknar idag…..
Det kommer inte i första hand avgöras på hur stor kyrka eller hur många medlemmar någon har, allt kommer an på våra hjärtan och på vilken grund vi står…..
1 Kor 3:1-15
Det vi skall få se i den tid som kommer, är ett folk som inte går att kontrollera eller som organiseras på mänsklig väg, detta folk har gett upp sitt eget, de följer Herren vad det än kostar…
Mark 10:29-30
Ett folk som låter sig ledas av den helige Ande… Joh 16:13-15
Brudesjälar som gör sig redo för bröllop…
Matt 22:1-14 Upp 3:18 och 19:7-9
Ljuset kommer att bli starkare och mörkret allt mörkare…
Matt 5:14-20 1 Kor 4:1-13
Det är tid för den som tror att med fruktan och bävan arbeta på sin själs frälsning så ljuset blir mer och mer synligt…
Fil 2:1-15 Ef. 5:8-17
Må vi aldrig tappa fokus, utan i allt pröva oss själva och vaka på hur vi vandrar…
Rom. 12 Heb. 4:9-16
Denna tid som ligger framför oss blir en tid då vi får lägga ner alla våra egna verk…
Matt 16:24-27 Mark 8:38 Luk 10:27 Joh 12:24-26
Många skall prövas på det ekonomiska området…
1 Tim.6:3-12 (Penning-begäret är roten till allt ont)
Det är dags för en ny tid för Guds Folk…
Kol. 3:8-17
Tid att vi som Herrens utvalda försonas med varandra… Matt 5:23-25 6:14-15
Trösta därför och uppbygg varann, så länge som dagen varar…….
1 Tess 5:11-24
Vi får leva genom Guds nåd till varann…
Tit 2:11-15 1 Pet. 3:10-17
Hjärtliga hälsningar: Erik-Stefan Sagelind …
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 25th, 2010 at 4:59 f m Citera och svara denna kommentar
@Erik-Stefan Sagelind:
Tack Erik-Stefan!
Instämmer med varje ord. Vi som verkligen vill tillhöra Guds församling, måste välja sida nu! Frigöra oss ut ur de gamla strukturerna, alla de traditioner som håller oss kvar i gamla förbundet. Vi är friköpta från lagens förbannelse genom Jesu seger på Golgata. Vi skall då inte tillåta att nya träldomsok läggs på oss.
Stefan Swärd skriver på sin blogg om församlingen,http://www.stefansward.se/2010/11/20/kommer-jesusrorelsen-tillbaka/ dina inlägg borde vara med där!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 25th, 2010 at 9:19 f m Citera och svara denna kommentar
Intressant tråd ni dammat av.
Angående rubriken tycker man att enhet borde vara möjlig mellan kyrkorna. Ser man bara till ord är det så. Tittar man vidare på innebörd och värderingar i ord är enhet mellan Romkyrkan och en evangelisk församling omöjlig och borde vara otänkbar.
Många hänfördes över Cantalamessas ”klara” Jesus-förkunnelse under ”Jesusmanifestationen”. De i leden som inte redan var övertygade om att man enligt Charta oecumenicas direktiv skulle verka för en enda katolsk kyrka i ett politiskt enat Europa blev det efter denna smäktande predikan.
Det är bara det att för dessa kardinaler och biskopar är det bara ord. I praktiken föraktar de Jesus och Hans ord genom sina dogmer och traditioner. Frukten av denna ersättningsteologi, denna andedyrkan och utbredda rena avgudadyrkan har varit förfärande då det yttrat sig i inkvisition, korståg och folkmord. Och nu senast allians med islam – denna religion som även den har så mycket blod från Guds heliga på sina händer.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 25th, 2010 at 11:10 f m Citera och svara denna kommentar
EGENTLIGEN ÄR DET LÖJLIGT MED DEN OFFICIELLA EKUMENIKEN
Varför då ?
Jo, vi behöver inte hetta upp oss varför frikyrkliga ska gå i ok med katolska kyrkan eller stadskyrkan ( Svenska kyrkan är ju det i praktiken forfarande ).
Nya testamentet vet inte av några samfund, kyrkoorganisationer eller annat överordnat den lokala församlingen ( pingstkyrkan har just trätt in på dessa felaktiga vägar ).
Alla officiella kyrkorganisationer, samfund och därmed tillhörande kyrkoorganisationer är egentligen människoverk på gott och ont och har en tendens med tiden att ställa sig över Bibelordet och den lokala föramlingens auktoritet.
MEN GEMENSKAP DÅ ?
Självklart sak vi ha lokal gemenskap med på alla Kristus troende. alla som bekänner att ´Jesus är Herre´ oavsett hur skruvad och fel mycket av deras samfundsläror än är…
Emellertid är det så att en sann Jesus-tro föder på sikt en enhet i lära och liv för den som låter sig fostras av Guds Ande och Guds Ord. För Bibeln har en enhetlig lära och ande från första Moseboken och framåt.
Och för att förhindra villoläror att frodas allt för mycket behöver man vara medlem i en lokal församling, annars hamnar man förr eller senare i värre villoläror än det man anklagar den lokala församlingen för…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara