fredag, juni 26th, 2009...12:05 e m
Rör inte HERRENS smorde!
I min oregelbunda serie av inlägg kring missbrukade eller iallafall vantolkade bibelställen har nu turen kommit till den ständigt aktuella texten om att inte röra HERRENS smorde.
(Om du vill kan du läsa ett tidigare inlägg om änkans skärv)

Personen på bilden har enligt vissa inget med artikeln att göra utan fungerar endast som en katalyserande illustration
Jag återger här de två aktuella kapitlen i Första Samuelsboken. Läs igenom (åtminstone de av mig markerade textställena, fast man bör alltid läsa allt själv!) och läs sedan mina slutsatser!
David och Saul i grottan
Första Samuelsboken kapitel 24
1 David drog upp därifrån och uppehöll sig bland En-Gedis bergfästen. 2 När Saul kom tillbaka från filisteerna, talade man om för honom att David var i En-Gedis öken. 3 Då tog Saul tretusen män, utvalda ur hela Israel, och gav sig av för att söka efter David och hans män på Stenbocksklipporna. 4 När han kom till fårfållorna vid vägen, fanns där en grotta. Dit gick han in för att uträtta sina behov. Men David och hans män satt längst inne i grottan. 5 Davids män sade till honom: ”Se, detta är den dag som HERREN har talat till dig om: Se, jag ger din fiende i din hand, så att du får göra vad du vill med honom.” Då reste David sig och skar obemärkt av en flik på Sauls mantel. 6 Men efteråt slog Davids samvete honom för att han hade skurit av fliken på Sauls mantel. 7 Han sade till sina män: ”HERREN förbjude att jag skulle göra detta mot min herre, mot HERRENS smorde, att jag skulle räcka ut min hand mot honom. Han är ju HERRENS smorde.” 8 David höll tillbaka sina män med stränga ord och tillät dem inte att överfalla Saul.
Och Saul steg upp och gick ut ur grottan och fortsatte sin väg. 9 Då steg också David upp och gick ut ur grottan och ropade efter Saul: ”Min herre och konung!” När Saul såg sig tillbaka, böjde David sig ner med ansiktet mot jorden och bugade sig. 10 Han sade till Saul: ”Varför lyssnar du till sådana människor som säger att David vill din olycka? 11 Du har ju nu med egna ögon sett hur jag skonade dig, när HERREN i dag hade gett dig i min hand i grottan och man uppmanade mig att döda dig. Jag tänkte: Jag skall inte räcka ut handen mot min herre. Han är ju HERRENS smorde. 12 Se själv, min fader, ja, se här fliken av din mantel i min hand. Genom att jag skar av fliken på din mantel men inte dödade dig, kan du se och förstå att jag inte har velat göra något ont eller begå något brott och att jag inte har syndat mot dig. Men du jagar mig för att ta mitt liv. 13 HERREN skall döma mellan mig och dig, och HERREN skall hämnas mig på dig, men min hand skall inte komma vid dig. 14 Det är som det gamla ordspråket säger: ”Från de ogudaktiga kommer vad ogudaktigt är.” Min hand skall inte komma vid dig.
15 Vem har Israels konung dragit ut efter? Vem är det du jagar? En död hund? En loppa? 16 Må HERREN vara domare och döma mellan mig och dig. Må han se till detta och utföra min sak, ja, må han döma mig fri från din hand.”
17 När David hade sagt detta sade Saul: ”Är det inte din röst, min son David?” Och Saul brast ut i gråt 18 och sade till David: ”Du är mer rättfärdig än jag, för du har gjort gott mot mig fastän jag har gjort ont mot dig. 19 Du har i dag låtit mig se din godhet mot mig och inte dödat mig, då HERREN hade överlämnat mig i din hand. 20 När någon träffar på sin fiende, brukar han då låta honom gå sin väg i frid? HERREN må löna dig med gott för vad du har gjort mot mig i dag. 21 Nu vet jag säkert att du skall bli kung och att Israels kungadöme skall förbli i din hand. 22 Men lova mig nu med ed vid HERREN att du inte utrotar mina efterkommande och inte utplånar mitt namn ur min fars hus.” 23 Då lovade David detta med ed inför Saul. Därefter vände Saul hem. Men David och hans män drog upp till bergsfästet.

Saul hade tidigare försökt döda David
David skonar på nytt Sauls liv
Första Samuelsboken kapitel 26
1 Sifiterna kom till Saul i Gibea och sade: ”David håller sig nu gömd på Hakilahöjden mitt emot ödemarken.” 2 Då bröt Saul upp och drog ner till öknen Sif med tretusen utvalda män ur Israel för att söka efter David där i öknen. 3 Saul slog läger på Hakilahöjden som ligger vid vägen mitt emot ödemarken. När David, som uppehöll sig i öknen, märkte att Saul hade kommit efter honom in i öknen, 4 sände han ut spejare och förvissade sig om att Saul hade kommit. 5 Då bröt David upp och gav sig i väg till det ställe där Saul hade slagit läger. David såg platsen där Saul och hans överbefälhavare Abner, Ners son, hade lagt sig. Saul låg nämligen i vagnborgen och folket hade slagit läger runt omkring honom.
6 David sade till hetiten Ahimelek och till Abisaj, Serujas son, Joabs bror: ”Vem vill gå med mig ner till Saul i lägret?” Abisaj svarade: ”Jag går med dig ner.” 7 David och Abisaj kom till folket om natten och såg Saul ligga och sova i vagnborgen med sitt spjut nerstött i marken invid sitt huvud. Abner och folket låg runt omkring honom. 8 Då sade Abisaj till David: ”Gud har i dag överlämnat din fiende i din hand. Låt mig nu spetsa fast honom i marken med spjutet. En enda stöt räcker, jag skall inte behöva ge honom mer än den.” 9 Men David svarade Abisaj: ”Du får inte döda honom. Vem kan ostraffad räcka ut sin hand mot HERRENS smorde?” 10 David sade vidare: ”Så sant HERREN lever: HERREN skall själv slå honom, antingen när hans dag kommer och han dör, eller han drar ut i krig och blir dödad. 11 Men HERREN förbjude att jag skulle räcka ut handen mot HERRENS smorde. Men tag nu spjutet som står vid hans huvud och krukan med vatten och låt oss gå vår väg.” 12 Så tog David spjutet och krukan med vatten, som stod vid Sauls huvud, och sedan gick de sin väg. Men ingen såg eller märkte det eller vaknade, utan alla sov, ty HERREN hade låtit en tung sömn falla över dem.
13 När David hade kommit över på andra sidan, ställde han sig på toppen av berget, långt därifrån, med ett stort avstånd mellan dem. 14 David ropade till folket och till Abner, Ners son: ”Vill du inte svara, Abner?” Abner svarade: ”Vem är du som ropar till konungen?” 15 David sade: ”Du är ju en man som inte har sin like i Israel. Varför har du då inte vakat över din herre, konungen? En av folket har ju kommit för att förgöra konungen, din herre. 16 Det du har gjort är inte bra. Så sant HERREN lever, ni förtjänar att dö, därför att ni inte har vakat över er herre, HERRENS smorde. Se nu efter: Var är konungens spjut och krukan med vatten, som stod vid hans huvud?”
17 Då kände Saul igen Davids röst och sade: ”Är det inte din röst, min son David?” David svarade: ”Jo, det är min röst, min herre och konung.” 18 Och han fortsatte: ”Varför förföljer min herre sin tjänare så? Vad har jag då gjort och vad ont kan du finna hos mig? 19 Må nu min herre och konung höra sin tjänares ord: Om det är HERREN som har eggat upp dig mot mig, så låt honom få känna doften av en offergåva. Men om det är människor, så må de vara förbannade inför HERREN, för de har nu drivit bort mig, så att jag inte får uppehålla mig i HERRENS arvedel. De säger: Gå bort och tjäna andra gudar! 20 Låt nu inte mitt blod falla på jorden fjärran från HERRENS ansikte! Israels kung har ju dragit ut för att leta efter en enda liten loppa, som när man jagar rapphöns i bergen.” 21 Då sade Saul: ”Jag har syndat. Kom tillbaka, min son David, för jag vill inte mer göra dig något ont, eftersom mitt liv i dag har varit dyrbart i dina ögon. Se, jag har handlat dåraktigt och grovt misstagit mig.”
22 David svarade: ”Här är konungens spjut. Låt nu en av dina män komma över hit och hämta det. 23 HERREN skall löna var och en efter hans rättfärdighet och trofasthet. HERREN gav dig i dag i min hand, men jag ville inte räcka ut handen mot HERRENS smorde. 24 Liksom ditt liv i dag har varit dyrbart i mina ögon, så må också mitt liv vara dyrbart i HERRENS ögon, så att han räddar mig ur all nöd.” 25 ”Välsignad vare du, min son David!” sade Saul till David. ”Vad du företar dig skall du också kunna utföra.” Därefter gick David sin väg och Saul vände tillbaka hem igen.
Slutsatser:
- Med uttrycket ”röra HERRENS smorde” menas att rent fysiskt döda, inte att tillrättavisa.
- HERREN hade gett Saul i Davids hand, David kan ha varit tillåten av Gud att faktiskt döda Saul som förföljde honom. David hade lov att försvara sig!
- David ville inte räcka ut sin hand mot HERRENS smorde, det var Davids eget aktiva beslut.
- David tillrättavisade först Saul på tu man hand. Saul ångrar sig.
- Men när Sauls omvändelse inte håller i sig så tillrättavisar David Saul inför folket uppifrån ett berg! Alltså en offentligt tillrättavisning av HERRENS smorde! Detta leder till att Saul pånytt tillfälligt omvänder sig.
- När David tar spjutet och vattenkrukan från Saul kan man kanske tolka detta som att man iallafall inte aktivt ska stödja människor som Saul med pengar eller makt/positioner.
Avslöja mörkrets gärningar!
Jag vill inte koppla detta blogginlägg direkt till några aktuella debatter, utan tycker att detta är bra att ha i huvudet när satan försöker finta bort oss när vi försöker avslöja mörkrets gärningar.
Dock efterlyser jag respekt för enskilda individer och deras familjer än hur illa dessa beter sig! Vi ska alltid anstränga oss att skilja på person och sak, älska syndaren men fortfarande hata synden.
Men som sagt ska vi inte låta oss hindras i vår strävan att söka sanningen.
Efesierbrevet 5:11 ”Ha inget att göra med mörkrets ofruktbara gärningar utan avslöja dem i stället.”
Ordet avslöja kan översättas så här enligt The Online Greek Bible:
ἐλέγχω,v {el-eng’-kho}
1) to convict, refute, confute 1a) generally with a suggestion of shame of the person convicted 1b) by conviction to bring to the light, to expose 2) to find fault with, correct 2a) by word 2a1) to reprehend severely, chide, admonish, reprove 2a2) to call to account, show one his fault, demand an explanation 2b) by deed 2b1) to chasten, to punish
Dvs någon form av kyrkotukt kan bli aktuell.
Lukasevangeliet 11:10 ”Ty var och en som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar skall dörren öppnas.”
Vi ska be, söka sanningen och bulta på dörren!
Men om personen inte är en HERRENS smorde?
I Matteus evangelium 7:15-16a läser vi Akta er för de falska profeterna, som kommer till er klädda som får men i sitt inre är rovlystna vargar. 16 På deras frukt skall ni känna igen dem.
Det kan alltså förekomma sådana som utger sig för att vara ”HERRENS smorde” men som egentligen är falska profeter.
Det är ofta dessa som vi inte vågar konfrontera pga de missbrukade citaten i Första Samuelsboken. Lägg märke till att Saul var smord av HERREN och att David ändå tillrättavisade honom offentligt.
Hur ska vi behandla de som falskeligen utger sig för att vara ”HERRENS smorde” och vilket öde väntar dessa?
Aposteln Paulus skriver så här i Andra Korintierbrevet 11:12-15
Jag vill också i fortsättningen handla som jag gör, för att inte de som söker efter tillfälle att vara som vi i fråga om berömmelse skall lyckas med det. Sådana som de är falska apostlar, ohederliga arbetare, och uppträder som Kristi apostlar. Och det är inget att förvåna sig över. Satan själv gör sig lik en ljusets ängel. Därför är det inte underligt att också hans tjänare uppträder som tjänare åt rättfärdigheten. Men de kommer att få det slut som de förtjänar.
/Marcus
(Tavlan som visas ovan är ”Saul Attacking David” av Guercino från år 1646 och finns på Galleria Nazionale d’Arte Antica i Rom, Italien.)










76 kommentarer
juni 26th, 2009 at 2:26 e m
Tack! Jag hade redan tänkt att skriva en bloggpost med exakt samma rubrik…
Denna frikyrkans häxkonst att försöka skrämma fåren till tystnad måste brytas!!!
mvh
D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 26th, 2009 at 3:12 e m
Marcus,
Vi som har råkat ut för den där typen av hot från en eller flera pastorer har en plikt att inte därefter bara låta saken bero. För då kommer de att fortsätta med sina hot och förtrycka nästa och nästa och nästa människa som kommer i deras väg.
Därför är det utmärkt att du skriver denna bloggpost. För det där med hot om att röra Herrens smorde är ett vapen som biter på de flesta.
Det är också viktigt för dem som utsatts för dessa hot och sedan stött på ett kompakt oförstående från sina bröder och systrar (som inte vågar gå emot ”Herrens smorde”) att förstå att de inte är ensamma.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 26th, 2009 at 3:30 e m
Man får bara hoppas att denna vädefulla sanning sprids ordentligt. Tack för ett mycket viktigt och bra inlägg.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 26th, 2009 at 4:33 e m
Marcus, ville bara tillägga att ibland stannar det inte vid hotelser om ”Herrens smorde”.
En del av oss har fått vara med om att fly och lämna ”allt” bakom oss.
Jag tror inte att det passar att tala om specifika saker i bloggar….
Men i e-mail är vi nog alla villiga att avslöja mer.
kamau.mweru (at) gmail.com
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 26th, 2009 at 4:54 e m
”Somliga profeter och ledare i Guds församling har funnit ett ord bakom vilket de kan gömma sig. Dessa män som skulle vara sända med ord till förmaning har ordnat ett gömsle åt sig för att slippa bli tillrättavisade, för att slippa höra de nödvändiga orden. Förmanandet har, enligt deras sätt att se, blivit något som skadar, något som man måste värja sig mot.
Sannfärdighetens utmaning har förvandlats till något destruktivt, något som man måste bygga mur mot. Man har funnit sitt försvar i Guds ord: ”Rör inte mina smorda, gör inte mina profeter något ont!” Deras främsta varningsord hörs överallt: ”Stå inte emot profeten. Du får inte avvisa smörjelsen.” Somliga vågar också lägga till ett dödshot till sitt försvar av sin position som Guds verktyg. Det enda som tar stryk och dör bland gudsfolket är deras rätt att bruka de gåvor som den Helige Ande ger för att bedöma och avslöja ande och andemakt.”
Lars W.
(Utdrag ur ”Ett ord att gömma sig bakom”.)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 26th, 2009 at 4:57 e m
Marcus,
”Men om personen inte är en HERRENS smorde?”
Ja…det är ju frågan… Uppstod inte denna uppstyltade adoration av Ledare med stort L inom trosrörelsen ?? Jag minns aldrig under mina tidiga pingst-år att jag öht hörde detta uttryck…
Däremot aktades Guds ordet.
Underbart ..Marcus…att du belyser ett fenomen som odlar egotrippade pastorers krampaktiga försök att skyla vissa oegentligheter. Mannen på bilden är ju en prototyp av detta slag.
Frågan är NU om inte den senaste tidens avslöjanden om bedrägerier, omoral och girighet inom kyrkans väggar obönhörligt demaskerat clownen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 26th, 2009 at 5:11 e m
Det finns inga speciellt smorda människor i nutid. Det finns bara olika gåvor som ska förvaltas rätt till församlingens uppbyggelse.
Sen finns det givetvis människor som anser sig märkvärdigare än andra…det kallas ” att upphöja sig själv”.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 26th, 2009 at 6:02 e m
Vem avgör vem som är Herrens smorde?
Håller med ”elisabeth” om att bruket av denna självutnämnda särställning eskalerat sedan trosrörelsens tillkomst.
Har personligen hört såväl Ulf Ekman som John Bevere ge ett antal exempel på detta fenomen.
Benny Hinn har av dessa herrar åskådliggjorts som ett exempel på vad som kan hända om en person har synpunkter eller ifrågasätter predikanten ifråga.
Det är osunt, obibliskt och oetiskt att en predikant som Benny Hinn skall kunna dölja ekonomiska och andliga oegentligheter bakom dessa skriftord.
Den som verkligen är Herrens Smorde har inget att frukta insyn, en kritisk granskning eller ifrågasättande.
Och de som mest högljutt gömmer sig bakom dessa ord, torde vara de som minst av allt åtnjuter denna mycket speciella form av beskydd.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 26th, 2009 at 6:17 e m
Det är viktigt att inte tysta ner sanningen.
Jag har under den senaste tiden insett mer och mer hur mycket bibeln uppmanar oss att tillrättavisa varandra. Det är inte viktigt för dig själv utan främst för din nästa.
Matt 18:15 Om din broder har begått en synd, så GÅ och ställ honom till svars enskilt, mellan fyra ögon. Om han lyssnar på dig, har du vunnit din broder…
Jag har själv upplevt i mitt egen relation med Gud att när jag själv sätter mina egna ideer före Guds kan jag känna att jag blir tillrättavisad/straffad. Det är en kärlekshandling. Det sker ju för att jag inte ska gå vilse från ”vägen”. Tillrättavisningen grundar sig på saningen och talar om hoppet om det eviga livet. Ibland blir jag tillrättavisad av en vän. Det är ju ett rejält slag mot min egen stolthet. Då får jag i min egen svaghet glädjas åt att det finns tid till ånger och NÅD som flödar över genom Jesu försonande död. Och gråten en skvätt.
Det är inte alltid lätt att tillrättavisa någon, förbered dig i bön när det är svårt.
Säg bara det som Anden leder dig till.
Gläd dig över att få vara Gud verktyg för att förmedla omvändelse och NÅD.
Frid
David K
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 26th, 2009 at 10:35 e m
Ett mycket viktigt ämne! Tack för detta!
Som kungar och präster har vi alla undfått smörjelse i det Nya Förbundet:
1Joh.2:18 ”Mina barn, nu är den yttersta tiden. I haven ju hört att en antikrist skall komma, och redan hava många antikrister uppstått; därav förstå vi att den yttersta tiden är inne.
Från oss hava de utgått, men de hörde icke till oss, ty hade de hört till oss, så hade de förblivit hos oss. Men det skulle bliva uppenbart att icke alla höra till oss.
I åter haven mottagit smörjelse från den Helige, och I haven all kunskap.
Jag har skrivit till eder, icke därför att I icke kännen sanningen, utan därför att I kännen den och veten att ingen lögn kommer av sanningen.”
……….
1Joh.2:26 ”Detta har jag skrivit till eder med tanke på dem som söka förvilla eder.
Men vad eder angår, så förbliver i eder den smörjelse I haven undfått från honom, och det behöves icke att någon undervisar eder; ty vad hans smörjelse lär eder om allting, det är sant och är icke lögn. Förbliven alltså i honom, såsom den har lärt eder.”
…….
Den som är från Herren har alltså ingenting emot att låta sina utsagor bli prövade.
Så enkelt är det.
….
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 26th, 2009 at 10:56 e m
Vem eller vilka pastorer är det som pekas ut?
Säg i klartext vem som menas. Att köra med dolda budskap är både ohederligt och smaklöst.
Kan man inte säga vem man menar skall man hellre tiga än fega!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 26th, 2009 at 11:00 e m
Rose !
Bibeln pekar ofta inte heller ut människor !
Men den varnar för livsstilar & företeelser som är ogudaktiga i ett tidlöst perspektiv.
Skulle människor pekas ut specifikt, så är det inte synden som pekas ut utan människan & nåden blir då satt på undantag !!!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 26th, 2009 at 11:08 e m
Som vanligt antyds det att Benny Hinn är en falsk profet, att han är alldeles för rik, att han skor sej på andras pengar, även Livets ord får sej en släng i förbifarten. Detta var väl klara besked?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 26th, 2009 at 11:09 e m
@ Nils:
Artikelförfattaren är inte samma som bibeln…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 26th, 2009 at 11:37 e m
Prophetone & Rose !
Vad är det som är så kittsligt att påpeka avarter i Herrens vingård ?
Att fånga rävar i Herrens vingård är ju ett uppdrag som är givet till kristna…
En som aldrig behövt komma ifråga som en ”räv” är författaren till denna blogg:
http://davidwilkersontoday.blogspot.com/
Han har för övrigt ett oklanderligt predikantliv snart bakom sig.
Han har skarpt kritiserat sina egna predikantkollegor som lever lyxliv mha tv-insamlingar & mediala plattformar…
Den församling han tjänat & grundat vid Times Square, som för övrigt var den enda kyrkan som utlyste bön & fastedagar strax innan 11 september pga att DHA sagt åt ledningen att något ont kommer att drabba USA…
Inget som dessa ”megapastorer” vittnade om att de ställdes inför…
http://www.tscnyc.org/sermons.php
Läs gärna en del av hans predikosamlingar som finns översatta på:
http://www.tscpulpitseries.org/swedish.html
En utav hans första böcker ”korset & stiletten” är säkert en bok som varit ett utav den främsta evangelisationslitteraturen i Sverige…
även hans bok ”Synen” – som fortfarande anses av många kristna som profetisk träffsäker än i dag…
Ärligt talat, så känner sig många med grumlig predikantgärning försmådda av en predikogigant som Wilkerson.
t.o.m. svensk kristenhet blev påminda om hans profetiska skärpa då han utmanande beskrev de kristna ledarnas situation i Sverige med att ”ni lider av apati” – de som hörde det budskapet kunde inte annat än bekräfta hans avslöjande rannsakande analys…
Frågan är hur många som tog till sig av budskapet om att göra sig av med apatin ?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 26th, 2009 at 11:38 e m
väntar på moderering av en inlaga efter prophetone…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 27th, 2009 at 12:21 f m
Prophetone skrev:
Bibeln uppvisar ingen äkta profet som lurar av de fattiga och outbildade deras pengar. Benny och TBN med Paul Crouch är bland de mest giriga. Richard Roberts känd för många svenskar, lät sina säkerhetsvakter leda ut två professorer som just hade lämnat in stämning mot ORU och familjen Richard Roberts för stölder och omoraliskt leverne. Den ene professorn har besökt lärdomsstaden Uppsala.
Richards fru hade en ung student boende hemma hos sig, och även gemensamma nätter i universitetets gästvilla.
Richard med hustru förnekade alla anklagelser. Gud hade sagt till Roberts att han skulle neka till anklagelserna. Vilken Gud skulle det vara?
Richard och den gamla styrelsen är nu utslängda från ORU. Richard och Lindsay fortsätter båda sina helandeprogram på TV. Allt rullar på trots lögner, stöld och utlevd omoral. Och de fattiga sänder in checkar medan makarna Roberts manar dem att så in ”to open the door of blessings”.
Hur länge ska denna galna cirkus pågå? Svar, så länge enkla troende tror på den tunga smörjelsen som dessa lögnare hela tiden påstår är över dessa ”övermåttan” höga apostlar.
Broder och syster tro icke var ande. Dessa är det som omger sig med undergärningar. Medan de är roffare och liderliga.
Detta kan inte vara sant, säger du, jag känner i anden att det är de hemska kritikerna på aletheia som är falska. Du får känna vad du vill. Låt Guds ord ge dig det mått som du skall mäta varje sak efter. Din religiösa känsla kan du använda bland mystiker och bedragare, men inte här.
Det har legat mängder med videoklipp på you tube. Men dessa mångmillionärer i dollar stämmer dem som visar upp klipp med deras egna falska budskap och rena lögner. Nätleverantörerna måste backa när Bennys advokater kommer. På denna marknad köps tystnad för millionbelopp. Paul Crouch gjorde upp med sin förre chaufför och betalade med kollektpengarna dvs TV missionens pengar. Uppgörelse för vad? För gemensamma nätter på profetens sommarstuga. Paul Cain, Rickard Liardon, och Todd Bentley har erfarenhet av samma livsstil.
Svåra tider skall komma sade bibelns apostlar. Nu är vi här och enkla troende tyr sig till sina egna övermåttan höga apostlar. Ingen vill ju gå fel?
Varför sägs detta inte i klartext på andra och mer prisade bloggar, varför måste allt gömmas undan? Det vore nyttigt att tala ut om dessa saker. Var finns en kristen konferens som varnar för andligt missbruk?
Vi måste uppmuntra våra svaga och osäkra syskon att de ska se till sin egen familj redan nu i sommar, se dina barn, ta semester, inte slavjobba på semestern. Besök släkten, och tacka ja till att få bo hos rikare släktingar och vänner. Kanske hyra en billig husvagn eller stuga. Vila från konferenser och möten. Hämta inspiration från aletheia/glandbergers bloggar. Gör som Jesus ge till de fattiga, dvs till den egna semesterkassan och till dina egna barn först. Jesus har kul när dina barn tjuter av glädje vid badet. Uj, uj, uj vad Gud skulle bli glad. Var en levande människa och inte en maskin.
Lyft din hand om du känner kallelsen till ett rikare liv i Gud!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 27th, 2009 at 12:44 f m
PåKlippan, takk for klar tale!!!
Mvh.
Cato.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 27th, 2009 at 1:47 f m
PåKlippan: Det var ett svavelosande tal!:-) Jag vill tro att du i allt har rätt men är säker på att det smyger sej in en del av dina egna förutfattade åsikter – du är ju vanlig människa precis som jag o andra? Jag svarade sign. Rose om vad det var som antyddes – men du tog det som att jag försvarade dessa personer? Jag tycker att kritiken mot Benny Hinn är alldeles för enkelspårig: för rik, falsk i övrigt mm. Gud frågar inte dej eller mej om lov utan gör som Han själv vill. Detta är inte obibliskt eller new-age – det är Gud.
Hurvida pengar skänks av ett visst klientel är tydligen du väldigt insatt i…Gud ser till hjärtat som lyder Hans tilltal, inte vilken social status eller inkomst vederbörande har.
”Var finns en kristen konferens som varnar för andligt missbruk?” undrar du. Jag frågar: VAR finns en konferens som lär ut hur man hör Guds tilltal o hur man undviker fallgropar? Frågan är väl inte vad som inte kommer från Gud utan VAD som kommer från Honom? Varför alltid reträtt, alltid negativt hur man än vrider o vänder på saken. Jesus sa att fattiga skulle aldrig saknas i landet; betyder det att vi ska anordna konferenser som ser till att de fattiga ska utrotas…Människor kommer alltid att bli lurade o manipulerade av självutnämda Profeter o Apostlar.
Många frikyrkliga ser David Wilkerson som en tvättäkta profet – men hur många av hans förutsägelser har slagit in? Hans senaste sk ‘profetia’ är ett stort skämt och där kan du verkligen tala om manipulation; vilken börsmäklare som helst skulle kunna säga samma sak som mannen ifråga gjorde i sin ‘profetia’. Om detta talas det tyst(förhållandevis) mens andra profeter som verkligen sticker ut hakan o går ur sin ‘skyddszon’, dessa kallas för ; falska lärare, falska profeter, new-age ispirerade, penninggalna, samt ohederliga i största allmänhet.Exempel på en sådan profet är Kim Clement som jag menar kör med öppna kort till skillnad från nämda Wilkerson.
Mvh/Markko
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 27th, 2009 at 2:41 f m
Markko:
Jag tycker man kan t. exempel diskutera nådegåvor, och om man behöver vara totalt helgad för att dessa nådegåvor måste komma från Gud osv.
Men ärligt, pengarna till Benny Hinn är väl det minsta man har kritiserad honom för? 90% av kritiken består väl av kritik mot hans extremt dåliga teologi?
Sen när var t. exempel helande, förmågan att höra guds röst eller annat ett tecken på att man tillhör Gud?
Kring Wilkerson, så trodde jag som du- tills jag själv läste hans böcker.
Kring hans senaste profetia, så sa han ingen tid- utan sa ”inom snaraste framtid”, och förutom den ekonomiska delen- så tror jag en börsmäklare skulle ha svårt att nämna de andra allvarliga sakerna i denna profetia. Jag ser tecken här och där att hans profetia KAN vara sann, här i Sverige genom saker som ”Stoppa Matchen” och exempel humanisternas kampanj, det samma kan ses världen över.
Säger inte hans senaste profetia är sann, vilket den borde vara- eftersom han kunde ha predikat precis det samma utifrån Bibeln utan att ha ”profeterad”- och tror vi på Bibeln så borde vi tro Wilkersons ord, även om jag tycker han förhastade sig när han sa ”inom snar framtid” (om han således inte menar inom en 10 års period).pr
Här tycker jag man ska ta vara på det goda, såsom Bibeln säger kring profetisk tal. Jag pekade på båda det negativa som det positiva på min blogg, när denna profetian kom ut.
Sen tycker jag man ska se på teologien när man här talar om va som är falskt och äkta. Wilkerson är Bibel trogen, Hinn är inte det. Att vara Bibel trogen är inte det samma som att predika felfritt- utan att ha Skriften som högsta auktoritet, något Hinn inte har.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 27th, 2009 at 2:46 f m
PS: Jak 2/5:
1 Mina bröder, ni kan inte tro på vår Herre Jesus Kristus, den förhärligade, och på samma gång göra skillnad på människor. 2 Anta att det vid er sammankomst kommer in en man i vackra kläder och med guldring på fingret och samtidigt en fattig man i smutsiga kläder. 3 Om ni då ser till den vackert klädde och säger: ”Var så god och sitt, här är en bra plats,” men till den fattige: ”Du kan stå där” eller: ”Sätt dig vid mina fötter”, 4 har ni då inte kommit i strid med er själva och blivit domare som dömer partiskt?
8 Om ni uppfyller den konungsliga lagen enligt Skriften: Du skall älska din nästa som dig själv*, då handlar ni rätt. 9 Men om ni gör skillnad på människor begår ni synd, och lagen överbevisar er om att ni är överträdare
1 Lyssna, ni som är rika, gråt och klaga över de olyckor som skall komma över er. 2 Er rikedom skall förmultna och era kläder förtäras av mal. 3 Ert guld och silver skall ärga, och ärgen skall vittna mot er och förtära ert kött som eld. Ni har samlat skatter i de sista dagarna. 4 Se, den lön ni undanhållit arbetarna som skördade era åkrar, den ropar, och skördearbetarnas rop har nått Herren Sebaots öron. 5 Ni har levt i lyx och överflöd på jorden. Ni har gött er på slaktdagen. 6 Ni har dömt den rättfärdige och dödat honom, och han gjorde inget motstånd mot er.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 27th, 2009 at 6:38 f m
Michael Helders:
Att vara ‘bibeltrogen’…djävulen är den som är allra mest bibeltrogen – räcker DET? Vad andra mest kritiserar Hinn för är olika beroende varifrån man hämtar sin info; mitt intryck är att det som många störs av är hans förmögenhet, sen i 2:a hand hans teologi. Du ser tecken på att Wilkersons profetia KAN vara sann…är detta bibeltroget, tycker du? I mina öron låter det snarare som ett lotteri; kan stämma – men å andra sidan…inte helt säkert. Fast bibeltroget! Wilkerson tittar på U-tube videoklipp o utalar sej sen i fördömande ordalag över ‘Toronto rörelsens’ mest avvikande avarter – är DET bibeltroget? Du säger:”tror vi på bibeln så borde vi tro på Wilkersons ord” men du skulle lika gärna kunna säga:tror vi på bibeln så tror vi på lucifer när han citerar ordet. Jag tror inte på bibeln – jag tror på Gud. Stor skillnad! Djävulen tror inte på Gud men han tror på ordet och ordet säger att Gud är en och därför darrar herr lucifer. Gud är en – inte tre[Jak.2:19] Vad tror du herr Wilkerson säger om DET? Är han bibeltrogen eller säger han att Gud är tre? Jag menar, teologi kan man ha hur många olika uppfattningar som helst om – var finns kraften o elden från Gud? Du pratar om bibeltrogenhet…Om det är där det ligger, i själva bokstaven… då ligger Katolikerna hästlängder före alla frikyrkliga
Var frikostig o bortse från deras Mariatillbedjan så har du bibeltrogenhet in absurdum.
Jag jobbar natt så därför går jag nu o lägger mej för att sova. Om det är bibeltroget vet jag inte, bryr mej inte heller.
Gäsp!/Markko
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 27th, 2009 at 7:19 f m
”Detta egendomliga vrängande av text uppstår när mörker görs till ljus och ljus förvandlas till mörker, när det som är bittert växlas mot det som är sött och det söta byts mot det bittra. – Jes 5:20. Detta egendomliga vrängande av text uppträder när man står upp och säger: ”Kom inte med förmaning, det skadar vår sak. Ifrågasätt inte det vi står i, det är bara elakhet och illvilja att göra så. Peta inte på profeterna.” En profet, en Guds profet, vet att sund och sansad kritik hör till det evigt goda och hjälper den andlig mognaden.
”Vad all förmaning syftar till är kärlek av ett rent hjärta, av ett gott samvete och av en uppriktig tro.” ”Att ta vara på förmaning är vägen till livet, den som föraktar tillrättavisning far vilse.” För att kunna förmana och tillrättavisa, för att kunna stå som profet inför Gud, måste man klara att öppna sitt inre för att ta emot korrektion.
Korset formar vittnesbörd genom det dagliga döendet, genom det dagliga tillrättavisandet – och den som först måste ta in för att sedan bära ut något av detta är profeten. Profeter skadas inte av förmaningar, den som kritiserar och korrigerar dem försvarar deras roll och hjälper dem att stå. Förmanandet är inte något ont – det är tvärt om sant profetiskt, det hör till det bästa bland de eviga värdena.”
Lars W.
(Ur ”Ett ord att gömma sig bakom”.)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 27th, 2009 at 8:03 f m
@ Lars Widerberg:
Profeter leds av Sanningens Ande oavsett hur det gestaltas, det må vara positivt eller negativt – bara det är sant. Profeter ‘gömmer sig inte bakom’ ett ord från Gud – de äter det och blir ett med det.
/Markko
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 27th, 2009 at 8:23 f m
Markko,
Den verklige profeten, sällsynt och sparsamt förekommande, lever verkligen för sanningen. Däri har du fullkomligt rätt.
Vi talar nu om alla dessa som så gärna vill framstå som profeter, men som för folket vilse. Dessa män och kvinnor vränger gärna ordet till sin fördel och brukar gudsordet till försvar för sin egen vrånghet.
Lars W.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 27th, 2009 at 8:38 f m
@ Lars Widerberg:
Amen. Godnatt Lars Widerberg.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 27th, 2009 at 10:04 f m
Prophetone skrev:
Det fanns inget svavelosande. Jag berättar saker som den kristna svenska dagspressen glider förbi. Nån gång en liten notis. Jag skrev inte utifrån förutfattande meningar. Jag menar att lögnen beskyddas. Det är stora pengar på spel. Hinn kallar sina framträdanden för show, vilket det är. Jesus kommer snart att framträda i fysik gestalt på en av hans shower påstår Hinn. Jag kan bara säga att Hinn är en falsk apostel och en falsk profet utifrån vad han säger och utifrån vad han gör. Men han har ju större helanden än någon annan vi känner?
Jesus förutsåg mirakelväckelser. I Jesu namn sker det under. Sjuka helas. T o m hos Jehovas vittnen skulle sjuka helas om de vågade bedja i namnet Jesus.
Men ingen är sann profet för att det finns mirakler i hans/hennes tjänst. Marilyn Hickey säljer helandeolja som hon och Oral Roberts låtit rinna genom sina händer under förbön. Kanske folk blir botade trots den avskyvärda försäljningen.
En del blev förnyade i sin tro när de åkte till Todd. De hade längtan och Gud svarar på ärlig längtan. Det garanterar Bibeln oavsett hur komprimerad lögnen är i Todd. Nu ska han återlanseras med hjälp av Rick Joyner. Rick Joyner har profeterat att Jesus snart träder fram. Men den ”jesus” Rick kommer att se är ante-kristen. Som riddare av Malta har Rick svurit trohet till Påven.
Vad det gäller vilka kristna som blir lurade på pengar så finns statistik i USA. Postområden med fattiga sänder in mest checkar. Utbildade människor med kritiskt tänkande, ser lätt igenom det som showas fram.
Det behövs inte svavelos. Det behövs att folket använder det som Gud skapat mellan öronen. Se på en kristen när det ska köpas en begagnad bil. Då används hela intellektet, hela personen är på helspänn. Livrädd att betala 1000 kr för mycket till säljaren, kroppen darrar, svetten forsar.
Men om en tatuerad psykopat skakar med huvet och döper folk i namnet Bam, då blir jag strängt tillsagd att inte röra herrens smorde. Men det är toinen herra, och smörjelse från annat håll.
Vi lever i det avfall som 2 tessalonikerbrevet talar om. 1 Tim kap 4 : 1 Men Anden säger uttryckligen, att i kommande tider somliga skola avfalla från tron och hålla sig till villoandar och till onda andars läror. Kommer de att öppet berätta att de tjänar villoandar. Nej, villoande betyder att den förvillar. De kommer att prisa den kristus som villoandarna tjänar och det är Lucifer. Frimurarna vet hur det förhåller sig. I de högra graderna sägs klart att Lucifer är frimurarnas gud. Lönnebo och även Halldorf bör känna till guden bortom Bibelns gudom. Babylon mörker återlanseras. Och de troende skall dras in i nätet av betrodda men falska herdar.
Håll käft är ordet till mej och mina vänner!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 27th, 2009 at 10:50 f m
Cato skrev:
Tack själv. Jag har under långa tider försökt tala lite mjukare och inbäddat. Under senare tid har jag velat säga saker i klartext. Jag hoppas att någon enstaka troende vågar ta in fakta i sitt sinne. Kanske våga tänka på egen hand. Kanske sluta att ”papegoja” efter sina favoritpredikanter. Vi beder och hoppas. Kanske nån förtår att Gud vill ta dem ur slavtjänst och bort från ett anklagande samvete. Det finns fullgoda skäl att ta semester, att låta barnen träffa kusiner som de kanske aldrig lärt känna beroende på den programmerade livsstil som en del troende ser som andens ledning.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 27th, 2009 at 1:59 e m
Prophetone skrev:
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 27th, 2009 at 2:22 e m
På Klippan skrev:
”Jag berättar saker som den kristna svenska dagspressen glider förbi. Nån gång en liten notis. Jag skrev inte utifrån förutfattande meningar. Jag menar att lögnen beskyddas. Det är stora pengar på spel.”
När det gäller tidningen Världen Idag har den förbigått de omfattande skandalerna på ORU, med så långt jag känner till, total tystnad.
Inte så konstigt, när ViD:s styrelseordförande Ulf Ekman, vid tiden för skandalerna även satt i ORU:s styrelse.
Tillsammans med ett gäng övriga charlataner, med pastor Hinn i spetsen. Men ViD:s läsare skulle ”skyddas” från denna information.
Eller var det för att inte riskera att trampa ett antal av ”Herrens Smorde” på tårna?
Dock hade Dagen några artiklar i ämnet, om än inte särskilt inträngande.
Och över hela denna olustiga problematik vilar en slöja av ekonomiska motiv och ekonomiskt missbruk som få ännu har genomskådat.
Inte sällan också kombinerad med en täckmantel av mission för att få folk att mer villigt lätta på plånboken.
Våra kristna tidningar har i sin iver att behaga några få högre predikantdignitärer missat sin roll som sanningens fyrbåk.
Inte för att man inte visste utan för att man inte ville.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 27th, 2009 at 3:21 e m
@ Nådendahl:
Samtidig är den här form av kristendom döende. Vem vill lyssna på framgångsteologi i nedgångs tider?- Speciellt inte när större undersökningar visar på att en person som är med i ”Faith movement” har lättare för att gå personlig konkurs än en sekulär människa (vilket senaste undersökningar visar i USA)- sådant skapar knappast trovärdighet.
Sen fungerar det ju aldrig i längden att bygga sin tro på känslor och upplevelser, så änden på kvotan kommer att bli antingen att en del människor förlorar sin tro, medan andra kommer att få åratal med brottning framför sig.
Men allt i allt så ser det ut som två läger är växande i allt detta, och det är liberal och konservativ kristendom, medan populär kristendom som Joel Osteen, Benny Hinn eller Rick Warren för den sak skuld upplever för tiden en församlings flykt (till trotts för att de är lika duktiga på att samla människor som att förlora människor)- tror detta kommer bli mycket uppenbart inom de närmaste åren.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 27th, 2009 at 5:39 e m
@ PåKlippan:
På klippan, jag håller med dig i sak. Jag har själv varit med i en större församling här i Kungsängen där man vid upptagandet som medlem skriver på ett kontrakt där man lovar att ge tionde bl.a.( i alla fall då vi var med).
Efter att min familj gett tionde och löftesoffer och upplevt att pengarna knappt räckte till det nödvändigaste bad jag över detta. Då ledde Herren mig till Apg 15:22-29. Efter att ha läst det och låtit Ordet sjunka in, uppfattade jag det som att Herren sade; du behöver endast ge det du kan ge med ett ”glatt hjärta”. Det var som om en stor börda släppte.
Om man nu ska tro vissa höga herrar så skulle Guds välsignelse försvinna från våra liv. Men vi fick uppleva att det gjorde den verkligen inte. Vi är en familj med två vuna och två barn och har levt på min lön som trädgårdsarbetare och har många gånger fått uppleva hur Herren gett oss sådant vi inte borde haft råd med.
I mitt inre kan jag också uppleva som en helig vrede över att prekanter åker runt i flygplan och åtnjuter en lyx som är fjärran från en vanlig människas liv. Jag tror personligen att Herren vredgas och gråter över detta, när samtidigt mängder av människor svälter ihjäl.Med rikedom kommer också ett stort ansvar. Är det ansvar att unna sig själv ett liv i lyx när världen ser ut som den gör?
Ville med detta säga; På klippan, jag känner igen dina känslor och tankar, och ville med dessa rader bara visa att fler känner som du.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 28th, 2009 at 5:26 f m
Det värsta är när man blivit en inprogamerad Kristen för länge och för väl på felvis .Kan man inte klara av att leva utan denna inprogamering för man tror på den verkligen och är helt beroende av den . Och man klar inte av nån relation till nån eller Gud och Guds Ord eller sig själv eller livet om nåt utan den längre . .
Så vi behöver be för att dessa som fastnat i sånt att de blir omvända och helade och frälsta och befriade och normal igen på ett av Gud Andligt vis som Gud vill barmhärtig. Oavsett hur lång tid det måste ta.Man kan få mycket svåra mentala skador och störd verklighetsupfattning .Och svåra sociala problem och andliga av sån felaktigt inövad lära . Det är min erfarenhet.
Och när man vänder sig ifrån den kan man få svårigheter att klara det och mycket svårt med. Och det kan handla om åratal av anpasning från det normala och normalt andliga .Som man vant sig av med .Med förklaringar från läran som sagt att det normala och normala från Gud är ont och fel. Och det läran säger är gott och rätt om Gud och livet och församlingen är rätt istället .
Och det kan man anpassat hela sig och sitt omdöme och liv och alla sinna realtionner efter till Gud och Guds Ord som det ska vara enligt en villolära och sekt eller felaktig enhet tex…
Så det är ingen lätt sak att vända om för en del.Utan som en drog missbruckar som förlorat både sans och vet och sitt normal liv i Gud eller möjlighet till .Och blivit helt beroende av drogen och de andra drogberoende i en missbruksgemmenskap.Och de flesta inom sammhanget är blinda för problemet och förnekar det och uppmuntrar till ett forsatt beroende .
Så man blir som helt fångad i det och ett med det till sist.Och kan bara tänka och leva på det viset .Och kan omöjligt göra sig fri själv i principp ,så det är bara ett Guds under som kan rädda…
Och de som fortsätter att tro på villfarelserna och de andliga acktoriteterna som står backom villolärorna kan man få emot sig med .Och det är verkliga trauman att gå igenom ibland . När nära släckt och vänner vänder sig emot en .Jag har alldeles nys blivit utsatt för det av en mycket nära släckting och det är inte första gången .
Och detta kan ju ledda till att man ömsesidigt sårar och skaddar varandra med
Och att de som står för sekt indocktrineringen kanske helt öppet näpser djävulen i en och tillrättavisar en strängt och förudmjukar en inför den övriga familjen och vännerna med . Jag har både utövat sån kontroll och varit utsatt för…
Man kan bli efter lång sådan indocktriering helt lamslagen av fruktan och ångest och förkastelse och till sin synd och sinna svagheter facktiskt .Och med fruktan tro att man ska avfalla från Gud, eller med den hemska tanken att man redan gjort det som en mara som pågår i åratal med ,och att det inte finns nån återvändo .Och att ma kommer att hamna i Helvetet.Och så skaddar man familj och släkt och vänner och sig själv i åratal . Med tex rör inte Guds smorde etz…
Och man kan tycka att man har sig själv att skylla .Och så kan det vara för en del med ,men dock inte för de som växer upp i sådanna sammhang .
Men i vilket fall som helst så är det licka svårt att sluta vara missbruckare i varje fall när man blivit drogens slav.Och missbrukare av villolära, när man blivit relgionen och villolärans slav eller fostrad till också …
Och det bör man tänka på när man kritiserar dess som finns i sånna sammhang. Eller som försöcker lämna dem .Att det är ingen lät sak alltid ….Nej nåd och kärlek igenom försonningen måste evangeliet och dess liv och tjänst och Gemmenskap och församling . Och förmaning och tucktan villa tryggt på Gud och Guds Ord endast som Gud vill och den Kristne och dens liv annars blir det inte bra för någon av oss.Guds frid och Guds välsignelse!!! Ronny
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 28th, 2009 at 7:57 e m
Avarter skall tas itu med, självklart, men säg namnen på dem ni menar, istället för att tala i allmänna termer.
Eller allra helst, tala med eller skriv personligt till den eller de pastorer som ni anser gå fel.
Att dra detta i långbänk kommentar efter kommentar gör inte saken bättre!!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 28th, 2009 at 8:31 e m
Marcus,
Hehe… riktigt bra!!!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 28th, 2009 at 8:59 e m
Rose: du skrev ”Vem eller vilka pastorer är det som pekas ut?
Säg i klartext vem som menas. Att köra med dolda budskap är både ohederligt och smaklöst.
Kan man inte säga vem man menar skall man hellre tiga än fega!”
Jag medger genom att visa en bild på en (ö)känd predikant så gav jag kanske intrycket av att jag syftade direkt på någon eller några i mitt blogginlägg. Jag beklagar och ber om ursäkt om detta skymde mitt huvudbudskp i blogginlägget.
Jag upprepar det jag skrev i blogginlägget:
”Jag vill inte koppla detta blogginlägg direkt till några aktuella debatter, utan tycker att detta är bra att ha i huvudet när satan försöker finta bort oss när vi försöker avslöja mörkrets gärningar.”
Så syftet var alltså en teologisk genomgång av det ofta missbrukade uttrycket ”rör inte HERRENS smorde” och visa att ingen bör går fri från kyrkotukt när så behövs.
Däremot ber jag inte om ursäkt om jag i ett annat blogginlägg skulle kritisera Benny Hinn. Jag var en Benny Hinn-anhängare en gång i tiden men mina efterforskningar visade att han inte var smord av HERREN.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 28th, 2009 at 9:12 e m
Prophetone, Marko
Nu är du nog ute & cyklar på stigar du inte behärskar…
Om du bemödar ta dig tid & studerar en längre tid de länkar jag angivit (som blev försenad iofs pga moderering) – juni 26th, 2009 at 11:37 e m.
Självklart ska man lyssna till förkunnare som bevisligen lever i en kallelse & påvisar oklanderligt leverne.
Andliga föredömen påvisas många ggr i Bibeln också.
Elisa hade inte blivit den han blev om han inte lyssnat och tagit intryck av Elia.
Att ha inställningen att ”jag är mig sjelv nok” ger nog enbart en kraftig närsynthet som gör att man inte ens ser stigen man är uppmanad att vandra…
Du är ute på villovägar när du så frankt avfärdar boken Synen t.ex.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 28th, 2009 at 9:19 e m
christer och PåKlippan,
christer, du skrev så träffande :”Efter att ha läst det och låtit Ordet sjunka in, uppfattade jag det som att Herren sade; du behöver endast ge det du kan ge med ett ”glatt hjärta”.
Just precis. Man blir lätt upprörd över hur fåren blir behandlade i många fållor. Att ha ‘mage’ att be nyinskrivna medlemmar om KONTRAKT för tionde-givande !!! Bad de inte att få se skattsedeln…??? Det är ju bara såå fräckt ! Riktigt kränkande faktiskt ! Att ni orkar stå ut i sådana sammanhang ???
PåKlippan…jag förstår din vrede. Cirkusen runt ORU och som fortfarande pågår på LO, som även i år har talare som lever som kungar på andras pengar. Detta medan de högljutt vrålar ut sin villolära och skrämmer folk att ge sista kronan…så att de kan fortsätta med sitt lyxliv….
Självklart är det välsignat att ge en penninggåva till det man manas till..ex. till terroroffer i Israel m.m En sådan gåva är välbehaglig för Gud…men stödja villolärare skulle ALDRIG i livet falla mig in.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 28th, 2009 at 11:06 e m
@ Nils:
Man är på villovägar när man avfärdar DHA:s ledning – inte pga att jag misstror en bok. Boken ‘synen’ har jag inte avfärdat som falsk – bevisligen lägger du ord i min mun, dina egna – det jag sa var att Wilkerson efter denna bok, skrivit ett flertal andra böcker som definetivt inte varit sanningsenliga. Men såna detaljer är inget som flertalet verkar bry sej om; har han haft rätt en gång, så har han väl alltid rätt i sina förutsägelser, verkar vara den allmänna uppfattningen.
Bästa sättet att behärska stigar är att beträda dessa, antingen till fots ellr cykelledes. Ett säkert sätt att aldrig behärska en stig är att aldrig sätta sin fot på den, utan istället nöja sej med att lyssna på andra som redan befinner sej på nämda stig. Du ser det som att Elisa lärde sej av Elia? Hur mycket han än lärde sej av honom skulle det inte fungerat om han inte först lärde sej av Gud – och sedan fortsatte att lära av Honom. Hela Johannes Evangelium, speciellt Kap. 14, 15 samt 16 är ju direkta vägledningar från Jesus HUR man ska ledas fram på stigen. Inte lyssna till människor utan istället lära sej att lyssna till Sanningens Ande. Om detta är för stort för herr Nils så får du gärna följa nån människoliknande person – fast du kommer aldrig nå längre än vederbörande själv. Människor har ett slut, Gud har ingen ände även om vägen har det.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 28th, 2009 at 11:11 e m
@ Marcus:
Du säger att du en gång var en ‘Benny Hinn anhängare’ men att dina efterforskningar visade att han inte var smord av HERREN”
Visst är det bättre att vara en anhängare av Sanningens Ande?[Joh.16:13ff] Kanske visar dina efterforskningar att Han är smord av HERREN?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 28th, 2009 at 11:55 e m
Prophetone verkar ha sin egen profet-tolkning & utger sig för att bedöma Elisas profettjänst…
Vilket kvalificerat hopkok av eget svammel som prophetone häver ur sig med detta:
”Vad tror du herr Wilkerson säger om DET? Är han bibeltrogen eller säger han att Gud är tre? Jag menar, teologi kan man ha hur många olika uppfattningar som helst om – var finns kraften o elden från Gud? Du pratar om bibeltrogenhet…Om det är där det ligger, i själva bokstaven… då ligger Katolikerna hästlängder före alla frikyrkliga”
Undras om du inte hamnat på fel blogg-sight prophetone…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 29th, 2009 at 12:43 f m
@ Nils:
Vem gillar inte ”du kan bli som Gud” teologi? Adam och Eva tyckte om det, varför inte vi?
Skämt åsido, men det är klart att när det blir uppenbart att en person man upphöjer inte längre är bibliskt, att det då blir enklare att hålla fast vid personen ifråga till trotts för att man vet att va personen lär ut är falskt. Detta har ju med gudsbild att göra, ingenting är så svårt som att ta avstånd från sin egen gudsbild som man har byggd på andra, eftersom då måste man omvärdera hela sin tro och börja från grunden igen. Det är kostbart och köttet skriker.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 29th, 2009 at 8:12 f m
@ Prophetone:Människor har ett slut, Gud har ingen ände även om vägen har det. Säger du.
Varför är det som sker inom Livets Ord och trosrörelsen inte så med , utan för det mesta leddarstyrt som det ser ut .Ett samhang som du verkar ha dinna rötter i och verkar försvara på olika vis direkt och indirekt.Som du verkar vara färgad av utifrån deras Tjänst och teologi . Vist man kan få höra samma citat därmed .Som du citerat, jag nämde ovan .
Men varför blir det ändå så person fixerat och så ledar styrt i dessa sammhang i varje fall.Om det är Gud man ska följa i första hand .
Det är ju det som är hela trosrörelsens största problem att de fokuserar för mycket på ledarna och deras för tillfället ideal. För Krigstungor och nu ekumenik tex.
Och alldeles för lite uppmuntrar till eget tänkande och egna val och beslut . Som Gör oss självständiga och ger oss självförtroende att vi kan Göra det som är riktigt och bra.Och det som Gud vill enligt Guds Ord, med Guds Hjälp och även vilja med den Helige Andes Hjälp.
Om och när vi vill det och lära oss att lita tryggt på Gud och Guds Ord i bön lysnande på vad Gud vill. Och att följa Guds vilja och råd och uppfatta det som något positiv med . Vilket kan kännas främande för den oinsatte .
Tills uppvaknanndet från Gud Kommer och tron på Gud och hans Ord på det vis Gud vill .Som tex att pröva allt och behålla vad gott är.
Ledarskapet i trosrörelsen har fått för mycket säga till om och även i katolska kyrkan med sinna telogier och Herarkier . Över den enskilde individen och den enskilde Kristnes liv .Och sinnna församlingar.
Och därför kan de gå i armkrock med varandra med dessa leddare i dessa samhang i enhetsfrågan. Därför de har påverkat sinna trogna inom sinna samhang och anhängare som sympatisera med dem . Att tro på dem och deras telogi och traditionner och struktur .
Så det har fått mackt och kontroll över människor och deras Kyrkor . Med sinna ord och sin struktur . Så att människor tror på deras budskap och ideal och struktur .Och är och blir övertygade att deras Kyrkor i huvudsak är sunda och deras Kyrkliga ledare och deras Budskap.
Så även då det spårar ur ibland och blir uppenbara problem . Så har strukturen det grundlägande mönstret blivit så inarbetat Så man kvar står i dessa Kyrkor . Förblindad av strukturen den huvudsakliga telogin och kyrkostrukturen .
Så man kommer inte loss. Förrän Gud får övertyga dem om att de sitter fast i ett religöst sytem. Liksom för oss alla i våra olika samhang vi kan sitta fast i…
Och att han kan rädda dem och oss ur till ett bättre liv med Honom och en bättre Kyrka, församling och enhet eller göra dessa samhang till…Guds frid och Gud välsignelse !!! Ronny
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 29th, 2009 at 8:27 f m
@ Michael G. Helders: Helt rätt Michael G Helders . För om man byggt sitt liv på en felaktig tro på Gud , egen eller andras eller om det är någonting annat man lever för. Är det som om hela livet kom i obalans i en omvändelse process ,eller helgelse processen .Inannan tron på Gud blir sund och befäst och äckta och trogen .Och man riktigt vill också vända om .Och det kan innebära lidande och smärta och prövningar att Gå igenom. För samtidigt sker ju mycket i livet och församlingen och privatlivet och ens eget liv . Så omvändelse och helgelse i tron på Gud och Guds Ord och vilja och Guds sundhet .Kan var en tuff process tillsammans med allt annat , tror jag .Men jag kan ju ha fel.Men det är min erfarenhet och en del av den process jag befinner mig i nu…Guds frid och Guds välsignelse !!!Ronny ps 23
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 29th, 2009 at 8:46 f m
ProphetOne:
”Visst är det bättre att vara en anhängare av Sanningens Ande?[Joh.16:13ff] Kanske visar dina efterforskningar att Han är smord av HERREN?
”
Jo man kan faktiskt gå direkt till källan – Sanningens Ande! Det var nog så att det var Gud som avslöjade att en viss predikant inte var smord av Honom.
Man jag är samtidigt tacksam för alla sunda, trogna och uthålliga SMORDA äldstar, pastorer och predikanter som finns i vårt land!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 29th, 2009 at 9:48 f m
elisabeth!
De ”som lever som kungar på andras pengar” representerar nästan alltid s.k familyministries.
De har i likhet med LO en struktur som gör det näst intill omöjligt att genomlysa ekonomin i verksamheten.
För att ytterligare stärka skyddet och insynen runt verksamheten placeras endast familjemedlemmar på de viktigaste posterna.
Hur kan normalt funtade, i många fall begåvade och erfarna församlingsmedlemmar koppla bort allt kritiskt tänkande när det gäller den egna församlingens ekonomi?
Varför ställs inte relevanta frågor?
I nuvarande situation när ledarna går ut och försöker få medlemmar med redan ansträngd ekonomi att offra ännu mer, istället för att knapra lite på den jätteförmögenhet samma medlemmar varit med om att offra ihop till.
När den egna maktfullkomligheten tillåts fullt ut kontrollera den andliga och ekonomiska verksamheten är det självklart upplagt för missbruk.
Ledaren får inte ifrågasättas, inte heller verksamheten.
Som om inte detta är nog så har LO-ledningen dessutom ett antal massmediala instrument till sitt förfogande för information och desinformation.
Världen Idag heter ett av dessa.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 29th, 2009 at 12:02 e m
@ Ronny:
Jag har inga rötter i trosförkunnelsen, jag försvarar heller inte vare sej det ena eller det andra. Jag enbart ger uttryck för min egen uppfattning och tro – är det så konstigt? Lustigt att höra dej påstå att jag använder samma formuleringar som inom dessa sammanhang. När jag sa att ‘vägen har en ände – men inte Gud’ så var det i ögonblickets inspiration och inte baserat på vad du tycker är en speciell teologi från Livets ord eller andra likn. sammanhang. Mycket märkligt detta; det händer ganska ofta att personer säger dessa saker som du ger uttryck för – men bara inom de kristna leden. De som inte är bland de 99 fåren har jag aldrig hört dessa påståenden från.
Jag vill gärna citera från ditt inlägg:
”… uppmuntrar till eget tänkande och egna val och beslut . Som Gör oss självständiga och ger oss självförtroende att vi kan Göra det som är riktigt och bra.Och det som Gud vill enligt Guds Ord, med Guds Hjälp och även vilja med den Helige Andes Hjälp.”
Precis!!
Det är ju detta som är grejen. Det är detta som Gud vill. VAR ligger problemet????
Förhoppningsvis inte hos mej…mitt inlägg var ett resultat av just detta jag citerat från dina egna ord.
Mvh/Markko
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 29th, 2009 at 12:26 e m
@ Marcus:
Jovisst! Vi är alla tacksamma för att vi inte behöver undra över ngt, då vi har det som Gud gett oss på insidan[1 Joh. 2:27]. Om det finns så många som verkligen är ‘smorda’ av Gud i dagens församling – var finns folket? Jesus var smord av Gud och Han behövde aldrig leta efter folk, det var tvärtom! Du är tacksam för alla som sitter o värmer kyrkbänken? De är de enda som blir kvar i dagens församling, resten är i färd med att dra ut därifrån, ut till ngt som är mera ‘in connection’ med Jesus, med DHA, med eld från himmlen. det behövs eld och lågor, det behövs Helig Ande, det behövs Kraft. Inte legender från ökenåren, nya kyrkolokaler, nya konserter, ny cafeteria….Det senaste jag hörde talas om, var ‘mannekäng uppvisning’ i Kyrkan….
Är DET ‘smörjelse’ som genererar detta så heter jag Kalle Anka.
Kan du inte ge ett par exempel på var dessa ‘smorda’ pastorer o predikanter finns? Isf. vill jag gärna lyssna till vad de har att säga.
Mvh/Markko
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 29th, 2009 at 12:31 e m
@ Nådendahl:
”varför ställs inte relevanta frågor?”..skriver du.
Ja… en helt normal fråga. Så resonerade jag också medan jag var medlem i en LO-församling.
Under ett s.k. ”församlingsmöte”…som i bästa fall var en gång per år… ställde jag en del frågor, rörande ekonomin… Det var INTE populärt.
Ytterligare en man dristade sig att fråga om det mest primära…men blev också avspisad.
För oss blev det sibirisk kyla en lång tid.
Där blev jag inte länge sedan.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 29th, 2009 at 12:32 e m
Ett lite råd till oss alla.Om vi vill belysa hur läget är med nån eller nått sammhang .Kanke vi bör undvicka provokation och mannipulation . För att se vad som händer .Eller revanch för att revanchera oss för att bevisa vår sak och få rätt och revanch . Detta tillför inte saken nått gott från Gud . Utan bara mer problem från oss själva eller andras sådanna ideal och djävulen .
Vi gynnar inte en God sak från Gud isåfall och löser inte problem heller då . bara förvanskar och förvärrar och bibehåller dem…
Och ja vet att det kan var svårt välja och tänka och känna och handla rätt om sådant.Och att man gör sinna missar . Som man kan ångra med Guds Hjälp och försöka rätta till med .Med de nya situtionner som kan uppstå igenom våra och andras missar och okunighet.
Och att det kan var som att slå huvudet i vägen .. När man vill be om ursäkt och be om möjlighet att pröva på nytt Igenom Guds nåd och kärlek för försonningens skull Kristi kors och uppståndelse .Med Jesus som vår enda rättfärdighet igenom tro enligt Guds Ord och Guds vilja . För att ge varandra handen och förlåta och säga vi prövar nytt och igen och igen hur många gånger som helst tills vi lyckas . Som Gud vill för Guds skull igenom Jesus vår Herre och Guds kraft och kärlek som aldrig förgår. För ps 131:1 Guds nåd varar evinnerligen .Och detta kan vara som hopplöst att vilja tro i visa fall om andra och för andra om en själv . Och olika saker och ting även angående oss själv Men det är ändå i slutändan den väg Gud vill vi ska Gå och lära oss och vänja oss till. För inget är omöjligt för Gud .Och alltförmår den som tror . Oavsett omständigheter när det Gäller Guds vilja enligt Guds ord.Och ödmjukar i oss under Gud och står emot djävuen ska han flyn bortifrån oss…
Kärleken gör inget ont mot sin nästa. Det är vicktigt att tänka på fast vi alla felar på detta område. Och det är ju bland annat därför vi behöver Guds nåd och får om vi vill alltid med . Men det är sån Guds kärlek är .Och vi med när vi gör det Gud vill som Gud vill . Då sker det i kärlek. Och kärleken söcker icke sitt eget.Utan mennar jag den älskade och det är du och jag det och alla människor i alla tider över allt och allt gott med livet och Guds Ord och Gud främst enligt Guds Ord som Gud är och vill. Och med som mål som vår första kärlek . Som hans kärleks gåva och nåd av Gud och igenom Honom bara till vår nästa dig och mig och oss själva. Och kärleken hyser icke ag för en oförätt skull och älskar icke orättfärdighet utan sanning. Guds frid och Guds välsignelse!!! Ronny 1kor 13 Detta budskap kanske verkar emotsägelsefullt mot mitt föra . Där jag sa att Svenskt Kristet Ledarskap och Ulf Ekman borde skämas . Där man med öpnna armar väkomnat honom vilket jag gör med . Och Jesus främst . Pågrund av hans brister i läran och i Herrens Tjänst.Utan att alls ställa honom ofentligt ansvarig för det .Med bevisad bättring och i frågan om ekumeniken med Katolska Kyrkan med .Och även deras ledarskap .pga deras felaktiga läror och traditionner det ställer jämbördigt med Bibeln som rättesnöre för tron etz….
Och jag kan i vis mån hålla med för sen igår har mitt hjärta blivit påmind om Guds nåd och kärlek enligt Guds Ord igen. Som ingen av oss klar oss utan.Och att jag var mer kantig igår .Och ber Owe Carlsson och nämda av mig och förlåt för det…
Men sanningen är ändå sanningen .Men den ska presenteras på lämpligt vis i kärlek med .Och igenom Guds nåd och vädjan om att ta emot nåden och kärleken och välsignelsen och friden med Gud med…
Och som jag förstår Gud som är saningen och hans Ord. Så är Gud både barmhärtig och sträng Rom 11…. Och säger även Heb 12 att det är för er fostrans skull ni får genomgå liddanden.För fingen ni ingen tucktan vore ni inga äckta sönner .Och i samma kapitel utan helgelse får ingen se Gud
Och älska tucktan min son för det räddar ditt liv. Och matt 5 bergspredikan saliga är de renhjärtade för de ska få se Gud …..
Och nånstans förmaningen syfte har kärlek till uppbyggelse…
Och detta upptäkte jag igenom Kristen musik från Jesus Rörelse och filmen Korset och stilleten . Och vad jag hadde missat som frälst då ca 21 år för ca 2 år sedan Och det var Herrens Kärlek som tonnade så tydligt fram igenom Keith Gren och filmen Korset och stilleten…
Och jag tänkte då det är också till vis del svensk kristenhets problem. Även fast det särskilt var till mig och jag som människa och kristen var hård och kärleklös mer än Kärleksfull.Men också att jag var präglad av Svensk Kristenhet och människorna inom den med så mer eller mindre . Av brist på sund tro på Gud och Guds Kärlek .
Men också att det funnits och finns sunda undantag . För annars vore det ricktigt illa med oss .Och att jag inte alltid repekterat dem eller ens lagt märke till dem eller kännt till dem.Det stod också klart för mig…
Och det är en del av det vi bör återvända till Gud och Guds Ord om … Och Gå vidare om allteftersom igenom Guds nåd .Hans kärlek och omsorg om alla och oss själva .Och att se och bry oss om alla och Gud främst. Som Gud vill och kan och vill hjälpa oss med det. Då blir det slut på döda instutionner och instutionnelt tänk.Och vi får liv och övernog och vännskap och gemmenskap och vård och hjälp och stöd som vi alla behöver det privat och i samhällets då levande sammhang och isntutionner och Kyrkor . Som är till för Gud och människor och livet och kristna.ochinte för någons ego och egoism . Eller bara för sin egen skull och förtjänst. Då Blir det Guds rike som råder redan på Jorden och än mer i himmlen. till Guds ära och för Guds skull bara för Kriti kors och uppståndelse skull . Med försoningen Jesus Kristus som enda utgångspunkten och möttes platsen mellan Gud och människor och med oss själva. Och för nåd och frälsningen till ett Guds barn med evigt liv i Gud. Och för en församling och livet och Guds Ord i sin helhet. För tid och evighet som Gud vill där så sker i Jesus namn , amen!!! Guds frid och Guds välsignelse !!! Ronny
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 29th, 2009 at 1:03 e m
@ Prophetone:
Du frågar var i ligger problemet möjligtvis hos mig och ett då för tillfället när jag skrev det bristande i Gud omdöme och ohälsa . Ber om uräskt för det. Men så verkade som du försvarade den delen av Kristenheten i minna ögon mot de som ville påvisa dens brister .Óch att de borde göra nåt åt det…
Så jag var helt såld på hur de brukat övertyga folk i Livets Ord och i trosrörelsen om sinna ideer och ideal. Som ibland visat sig var helt fel utan att de sedan särskilt berömvärt erkänt och tagit ansvar för det efteråt också . .
Och jag uppfattad dig som en Livets Ordare så jag misstog mig om dig tyvärr…
När det gäller Livets Ord så saknas det inte hängivenhet där att leva som Gud vill. Men de har gjort som vi alla och vi som en gång varit med där våra missar.
Och det jag inte känner mig helt klar över med Livets Ord numera .Är följande var det Guds vilja att Ulf Ekman startade Livets Ord . Efter som han byggt församlingen från början på en felaktig lära även om förnyelse sket.Men visonnen tror jag för att starta Livets Ord bygger på trosförkunnelsen.Och så tror jag det är med varje trosförsamling , att visonnen bygger såväl som undervisningen och tjänsten och gemmenskapen som församling och ledar och församlingsstrukturen . På den teologin av Kenyon/ Hagin som kallas för trosförkunnelsen . Som somliga kallar en vilolära också och som på visa punkter markant skiljer sig från bibeln med i sin tolkning av Guds Ord …
Och utifrån att försökt förstå detta och söckt sanningen om detta i många år.Och via bloggar och internett i ca 3 år . Förts för minna personliga problem skull som jag härlede kunnde till vis del att ha sitt ursprung i trosrörelsen och Livets Ord . Men som jag förstått alltmer också berott på mig och andra skäl med…
Så har jag gjort sånna här felbedömningar som mot dig nu med och även om nämda i denna kommentar och andra och annat med.
Och det ber jag dig verkligen om förlåt för . Och hoppas vid Gud och hans nåd att du inte ska ha några problem med längre .Och ingen annan om detta eller annat heller utan få leva i frid med Gud för Gott i stället . Frid Ronny
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 29th, 2009 at 1:03 e m
Snälla sign. Ronny! Vad är det du vill säga? Jag ser massa text och däremellan att du är ledsen. Jag läser hellre det som du skriver än vad många andra skriver – men jag förstår inte vad du vill få fram…
Är det en bön?
Mvh/Markko
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 29th, 2009 at 1:06 e m
@ Ronny:
Nu förstår jag dej bättre. Tack!!
Mvh/Markko
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 29th, 2009 at 5:36 e m
prohetone både bön och en ursäckt och vägledning.Kanske otydligt men det var avsikten. Frid Ronny
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 30th, 2009 at 10:53 e m
@ christer:
Du skrev bl a ”Om man nu ska tro vissa höga herrar så skulle Guds välsignelse försvinna från våra liv. Men vi fick uppleva att det gjorde den verkligen inte. Vi är en familj med två vuxna och två barn och har levt på min lön som trädgårdsarbetare och har många gånger fått uppleva hur Herren gett oss sådant vi inte borde haft råd med.”
Vår Gud är god. Det är viktigt att vi vågar bryta de mönster som lagts av pastorer med dubbla kallelser. Jag menar en som gäller att utbreda evangeliet, och den andra att bygga sitt privata rike här och nu.
Vågar du uppmana tex barnfamiljer att ta sitt tionde och ge till de fattiga ibland oss. Dvs till sina egna barns och sin egen semester och avkoppling.
Vad skulle evangeliets sak i Sverige förlora på om de fattigas pengar inte räcker till för att flyga in fler katoliker till Uppsala konferensen?
Det regnar inte tegelstenar över dem som lyssnar till sitt eget hjärta och konsekvent drar ned på offergåvorna till penning insamlingarna.
Vi lyser fred och beskydd över våra plånböcker. Gud vill inte ha mer pengar i plasthinkarna just nu?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 2nd, 2009 at 11:37 e m
Malin: såg din kommentar först nu. Du har nog den bästa poängen/frågan – är inte alla kristna också smorda? Vi är ju alla präster i Kristus! Att vara pastor är mer en tjänst/funktion än en position. Vi ska vara rädda om alla fina pastorer vi har som sliter för låg lön. Och avslöja de maktgiriga…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 9th, 2009 at 5:27 e m
@ PåKlippan:
@ PåKlippan:
På klipppan; under den tid vi levde under knappa förhållanden blev vi erbjudna att låna bil, sommarstuga mm till ingen eller mycket låg kostnad. Vi fick kläder till våra barn många gånger.Detta är bara några exempel på hur Gud försåg oss med det vi behövde.(dit kan ju också semester räknas).
Under en längre tid fick vi också pengar som hjälp till våra utgifter.
Allt detta blev vi erbjudna av människor utan att vi själva hade frågat. Så när allt detta hände fick man ett annorlunda perspektiv på hur Gud kan verka och framförallt villkoren för Hans agerande, direkt eller genom människor runt omkring oss.
Det vi har lärt oss är att det viktigaste är att gå på det Gud säger till just oss. Självklart att vi kollar av mot Bibeln så vi inte går vilse, vilket annars är lätt bland alla högljudda röster.
När jag sitter och skriver detta förundras jag över hur välsignat våra liv varit(och är) trots att vi inte följt alla toerier som predikas ut från estraderna.
Min personliga övertygelse är att kärleken till Herren och villigheten att lyssna till honom är viktigare än mycket annat som det predikas om.
Guds välsignelse!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 9th, 2009 at 5:43 e m
Rose, Jag har varit på semester och kan svara först nu.
När jag gick ut ur den församling jag var medlem i skrev jag ett långt brev som förklarade varför. Jag hoppades ju på någon form av reaktion, men jag fick aldrig något svar.
Dessutom ville många av de ledande inom församlingen inte ens hälsa efter detta. De tittade faktiskt helst åt ett annat håll. Jag finner ett sådant handlande beklagligt, och det säger ju en hel del om en sådan församling, som jag själv inte behöver uttrycka i ord.
Jag försöker se på dessa människor med kärlek(och lyckas också, tror jag!) och hoppas att de en dag vaknar upp från sin blindhet.
Guds välsignelse.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 19th, 2009 at 10:58 e m
Haggaj!
En intressant länk som passar detta ämne!
http://www.eaec.org/svenska/Johansen/Benny-Hinns-Fall.htm
Mvh Björn Jönsson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 27th, 2009 at 7:54 e m
Okej med debatt
Det är ok med debatt i denna fråga men det är inte okej med förtal.
Det är inte heller ok att kalla folk för falska profeter utan rimlig anledning. Gick in på en av Kjell hänvisad utmärkt sajt, bibel-nånting som var sund och bra, där dock människor pekades ut, för att deras lärare på bibelskolan i USA ansågs var falska profeter, vilkens lärare i sin tur var en falsk profet. ( I det sista fallet kan jag möjligen hålla med.)
Vad jag vill komma till är egentligen detta:
- Man kan ha en del fel i läran utan att vara en falsk profet
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 27th, 2009 at 8:34 e m
Forts ( tryckte på enter av misstag )
Jo, man kan ha kommit fel i läran på någon punkt utan att vara en falsk profet.
Man kan vara en villolärare.
Man kan vara en falsk profet.
Man kan vara en av många antikrister.
Och så kan man av olika anledningar ha hamnat snett i någon del av läran. Kanske uppfödd med en viss fråga som länge betraktas som axiom, typ barndopet.
Personligen tror jag att många felaktiga läror hänför sig till att kristna går utanför sin kallelse.
Ta som exempel en känd och bra evangelist med tydlig evangelistgåva som på konferens på västkusten med självsäker röst kommenterar att alla kristna är döpta i den helige Ande. En tydlig villolära som hindrar många att uppleva en härlig välsignelse.
En evangelist har en underbar förmåga att förenkla evangeliet om Jesus till frälsning för många.
Förenkligen får dock inte hänföra sig till det kristna livet.
Problemet är att Evangelisten vill vara Lärare, som han tycker har mer nimbus.
På samma västkustkonferens fanns en broder från pingstsammanhang med en härlig lärargåva som ville vara profet osv.
Evangelisten vill vara Lärare.
Läraren vill vara Profet.
Profeten vill vara Apostel.
Och Aposteln vill vara en mer framgångsrik Evangelist och så går det runt.
Att det sedan även idag finns renässansmänniskor typ Paulus med något av allt är väl bara att uppskatta.
Summa: Inte hålla sig till kallelse
Jag tror att detta förstör mer än man kan tro.
Tänk bara på en underbar bibelskola strax utanför Stockholm som fungerade i frid och endräkt mellan
Lärargåvan och Evangelist/Lärargåvan. Det fungerade underbart till en av dem fick för sig att han var apostel och tillika reste runt och utnämnde apostlar på missionsfältet. Mycket tveksamt. Det är klart att det gick fel.
Gåvan vi får är helig och låt oss ha akt på oss själva.
Vissa människor har fler än en tjänst och ovanstående exempel är just förenklade exempel…
Och som sagt. Låt oss ta det lite lugnt med att kalla folk för falska profeter bara för dom har nå´t jox i läran. Kanske tom. för sådant som dom redan lämnat.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 27th, 2009 at 9:21 e m
Torbjörn S Larsson.
Håller med om mycket. Det intressanta är väl att inse att det i slutändan blir fruktansvärt svårt att lita på någon.
I min ungdom levde jag i den naiva tron att alla kristna, fföa. pastorer och förkunnare var totalt oantastliga och 100% pålitliga.
Ju äldre man blir upptäcker man ett och annat.
Tror fortfarande att de flesta av de troende är ärliga, men vissas hårdhet och förenklingar fixar jag nog aldrig.
Mvh MS
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 27th, 2009 at 9:44 e m
Hej Micael
Det fantastiska med frälsningen är just detta att i början när man är nykristen behöver man både Jesus/Guds Ord och någon/några att se upp till.
I samma veva som människorna börjar krackelera så fäster man blicken mer och mer på Kristus.
Det är likadant med en själv. Jag tyckte inte alls att jag ”passade in” i kristna sammanhang.
Men jag kände tydligt Jesu personliga kärlek mot mig. Och den kunde jag inte lämna.
Ju mer jag har fäst blicken på Kristus, ju mindre besviken blir jag på mig själv och på mina medmänniskor.
Det är ett fantastiskt rikt liv att vandra nära Jesus Kristus
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 27th, 2009 at 9:55 e m
Lennart Jareteg har också en mycket bra undervisning under samma rubrik som denna bloggpost:
http://bibelfokus.se/Herrens_smorde
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 28th, 2009 at 5:00 f m
Torbjörn S Larsson skrev:
Kan ha varit någon annan som hänvisade till någon sajt?
Eller kan du referera till vilket inlägg det handlar om?
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 28th, 2009 at 6:07 f m
Torbjörn S Larsson skrev:
Har med intresse läst ditt intressanta inlägg.
Det där med att söka mer status än kallelsen innehåller tycks stämma bra med en massa saker som vi ser runt omkring oss.
Hur tydlig man bör vara angående avvikelse från kallelsen är visserligen något man kan diskutera. Även om det tycks mej att vi kan finna ett antal oerhört tydliga skriftställen. Jag saxar några av dem.
Jak. 3:1 Mina bröder, icke många av eder må träda upp såsom lärare; I bören veta att vi skola få en dess strängare dom.
Rom. 12:7 har någon fått en tjänst, så akte han på tjänsten; är någon satt till lärare, så akte han på sitt lärarkall;
Matt. 7:23 Men då skall jag betyga för dem: ‘Jag har aldrig känt eder; gån bort ifrån mig, I ogärningsmän.’
2 Petr. 2:1 Men också falska profeter uppstodo bland folket, likasom jämväl bland eder falska lärare skola komma att finnas, vilka på smygvägar skola införa fördärvliga partimeningar (hela kapitlet…)
I 2 Kor. 12 tvingas ju Paulus att ”tala som en dåre” ……
Jag har många gånger seriöst undrat på hur man kan läsa Petrus andra brev, Paulus emotionella proklamationer och alla dessa andra textställen och ändå våga gå på som lärare av egensinniga falskheter.
Speciellt när det är tydligt att detta går med vinst. Man ”schakrar” alltså med evangelium. Paulus underströk att han inte gjorde det och visade det i sitt eget handlande.
Ett dilemma är det utan tvekan.
Skall man blåsa till ordentligt och tydligt? Och kanske en dag bli korrigerad av Herren för att man blåste för hårt.
Eller, skall man blåsa försiktigt och otydligt, så att mycket få vaknar och gör sig redo att strida? Och kanske få höra av Herren att underlåtenhets-synd begåtts.
Till och med den skarpe Paulus skriver ju:
1 Kor. 2:3 Och jag uppträdde hos eder i svaghet och med fruktan och mycken bävan.
Det är inte lätt att vara tydlig och stå för sanningen.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 28th, 2009 at 11:05 f m
@ Kamau Mweru:
Tack Torbjörn för ett bra inlägg!
Och Kamau…du skriver:
”Speciellt när det är tydligt att detta går med vinst. Man ”schakrar” alltså med evangelium. Paulus underströk att han inte gjorde det och visade det i sitt eget handlande.
Ett dilemma är det utan tvekan.
Skall man blåsa till ordentligt och tydligt? Och kanske en dag bli korrigerad av Herren för att man blåste för hårt.”
………………………
¤ Detta dilemma du talar om kallar Skriften för…köttet! ”Köttets dilemma”….
Vi har alla problem med köttets två bedrägliga aspekter som vi hela tiden måste se upp för: köttet kan göra 1) ‘gott och 2) ont’.
Rötterna sitter djupt, ända sedan ormen lurade människan att äta från kunskapens träd….”på gott och ont”.
…köttet gillar att skryta med sina ‘goda verk’ (till och med att det kan hålla lagen!) = egenrättfärdighet
…köttet ger efter för syndens lag i dödens kropp (Rom.7) > syndar > och bryter mot Guds lag = orättfärdighet
OBS! Herren åtgärdade köttets problematik på korset genom att spika det och därmed alla troende pånyttfödda med sig genom tro – och Hans verk FULLKOMLIGT FULLBORDAT för alla de som ‘vandrar efter Anden’ – MEN: vi måste varje dag se upp, överlåta oss till Herren för då proklamerar vi att vi ‘är döda’. Och den som ‘är död’ är friad från synd.
Så om vi börjar i Anden (Gal.3) och sedan försöker det gamla adamsköttet att ta över, då kommer vår kallelse att lida nederlag.
”Inte längre lever JAG utan Kristus lever i mig” hänger alltså ihop med Jesu varning:
”Utan mig kan ni ingenting göra”.
Rom.6:6 ”Vi veta ju detta, att vår gamla människa har blivit korsfäst med honom, för att syndakroppen skall göras om intet, så att vi icke mer tjäna synden. Ty den som är död, han är friad ifrån synden.
HAR VI NU DÖTT MED Kristus, så tro vi att vi ock skola leva med honom, eftersom vi veta att Kristus, sedan han har uppstått från de döda, icke mer dör; döden råder icke mer över honom.”
…
Rom.8:12 ”Alltså, mina bröder, hava vi icke någon förpliktelse mot köttet, så att vi skola leva efter köttet.
Ty om i leven efter köttet, så skolen I dö; men om I genom ande döden kroppens gärningar, så skolen I leva.”
………….
Utan att välja en väg i lydnad för Herren Jesu Ande kan vi alltså ingenting göra…
…och kan vi det, då är vi inte ‘döda i Kristus’ utan låter köttet vara ute och bestämma.
Hur farligt är det att öppna för köttslig olydnad som inte låter korset utföra sitt verk i oss på djupet – det får vi erfara när den onde genast ‘sätter klorna’ i vårt kött och det börjar gå utför på alla områden….
Därför har vi inte råd att vara fel ute och predika ett falskt evangelium som bara stärker köttet.
………………
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 28th, 2009 at 1:11 e m
Deborah skrev:
Kanske var det otydligt vad jag menade med dilemma.
Jag syftade på dilemmat som man kan uppleva i balansen mellan tala och tiga när man ser något som inte är bra.
Det är ofta en kamp att avväga hur starkt man behöver blåsa i trumpeten.
En bönekamp för att hitta rätt tonläge är i allmänhet nödvändig.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 28th, 2009 at 1:26 e m
@ Kamau Mweru:
Just det….Det har du alldeles rätt i! Rätt tonläge är viktigt…
Vi kan alltid hämta lärdom från vår broder Judas:
Jud.1:8 ”Dock göra nu också dessa människor på samma sätt, förblindade av sina drömmar: köttet besmitta de, men andevärldens herrar förakta de, och dess härlige smäda de. Icke så Mikael, överängeln; när denne tvistade med djävulen angående Moses’ kropp, dristade han sig icke att över honom uttala någon smädande dom, utan sade allenast: ”Herren näpse dig.”
Dessa åter smäda vad de icke känna till; och vad de, likasom de oskäliga djuren, med sina naturliga sinnen kunna fatta, det bruka de till sitt fördärv. Ve dem! De hava trätt in på Kains väg, de hava för löns skull störtat sig i Balaams villfarelse och hava gått förlorade till följd av en gensträvighet lik Koras.
Det är dessa som få hålla gästabud med eder, där de sitta såsom skamfläckar vid edra kärleksmåltider och oförsynt se sig själva till godo. De äro skyar utan vatten, skyar som drivas bort av vindarna. De äro träd som stå nakna på senhösten, ofruktbara, i dubbel måtto döda, uppryckta med rötterna.
De äro vilda havsvågor som uppkasta sina egna skändligheters skum. De äro irrande stjärnor, åt vilka det svarta mörkret är förvarat till evig tid.
Om dessa var det ock som Enok, den sjunde från Adam, profeterade och sade: ”Se, Herren kommer med sina mångtusen heliga, för att hålla dom över alla och bestraffa alla de ogudaktiga för alla de ogudaktiga gärningar som de hava övat, och för alla de förmätna ord som de i sin syndiga ogudaktighet hava talat mot honom.”
De äro människor som alltid knorra och knota över sin lott, medan de likväl vandra efter sina egna begärelser. Och deras mun talar stora ord, under det att de dock av egennytta söka vara människor till behag.
Men kommen ihåg, I mina älskade, vad som har blivit förutsagt av vår Herres, Jesu Kristi, apostlar, huru de sade till eder: ”I den yttersta tiden skola bespottare uppstå, som vandra efter sina egna ogudaktiga begärelser.”
Det är dessa människor som vålla söndringar, dessa som äro ”själiska” och icke hava ande. Men I, mina älskade, uppbyggen eder på eder allraheligaste tro, bedjen i den helige Ande, och bevaren eder så i Guds kärlek, under det att I vänten på vår Herres, Jesu Kristi, barmhärtighet, till evigt liv.”
………………….
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 28th, 2009 at 1:49 e m
Deborah skrev:
Ja det citatet tog jag inte med i min reaktion till Torbjörn.
Men det hör till dem jag många gånger seriöst undrat på hur man kan läsa och ändå våga gå på som lärare av egensinniga falskheter.
Som till exempel att härja med den onde och onda andar. Och att roffa åt sig från andra….
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 28th, 2009 at 2:06 e m
@ Kamau Mweru:
Det är precis det jag också har undrat.
För om vi läser Skriften och åberopar den, då borde vi skaka i vårt innersta över att ens för ett ögonblick fundera på att förfalska Ordet eller lära ut lögn…
Därför måste man predika Ordet – framför allt för sig själv – och sedan för andra, så att ingen går vilse…
Och inte stå i vägen för Herrens Ande att utverka befrielse för människan från mörkrets makter och ‘död för köttet i Kristus’ från synden!
Var välsignad!
…………………………
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 28th, 2009 at 2:51 e m
Alltså ang ovanstående disk mellan Torbjörn, Kjell och Deborah:
Ibland undrar jag hur mycket som går snett på grund av att man talar om mer än man har uppenbarelse över. alltså en liten annan vinkling än ovanstående: tror att man ofta tillägger till den uppenbarelse man har för att få ihop en helhet, ett system, en lära. (el för att få det att oassa ihop m det man trodde innan…) Men jag tror att man ska stoppa där…att man bara ska öppna munnen, både som lärare/profet förstås, apostel..men även privat och hävda (fråga, diskutera, forska, be över saker är en annan ska) endast sånt som Gud har talat om resp som man fått en visshet i sitt innersta efter bön o rannsakan, i öppenhet mot den Hl Ande.
Jag tycker jag har hört så mkt, predikan, profetia etc där det finns små guldkorn av sanning…men samt är man tvungen att svälja en massa annat (jag har en gåva av att skilja mellan andar, mkt jobbigt, för jag mår fysiskt illa ibland när jag hör nåt som ”skorrar”).
Att man alltså på så sätt går utöver sin ”befogenhet”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 28th, 2009 at 5:05 e m
rebecca skrev:
Ett viktigt tillägg till de tankar som Torbjörn bidrog med.
Olydnad är trolldomssynd står det skrivet. Och då blir det viktigt att tänka på att man kan vara olydig genom att göra mera, eller att göra annat, eller att göra mindre än man fått mandat att göra.
Hur många känner du som törs säga ”Jag vet inte!”?
Hur många av dem står i ledarställning?
Hur många av dessa ledare är ledare i en församling?
Vore det inte på tiden att ”äldstebröder” (πρεσβύτεροι) gjorde skäl för namnet? Nämligen att vara av tillräcklig hög biologisk ålder och ha tillräckligt många år på nacken som Kristi efterföljare. Okay, jag vet att ordet betyder både äldre man och ambassadör.
Men problemet är, som du påpekar, att alla vill överträffa varandra i kunskap om det som anses mest viktigt just i den församling som de är medlemmar av.
En oljad tunga med con-sonanter ger mer status än dis-sonater som förvärvats genom erfarenhet och idog studie av Skriften.
Brist på profetia resulterar i tygellöshet och man bör komma ihåg att tröst och förmaning är ett ord i Biblisk betydelse. (παρακλήσει)
Men tvingas man verkligen ”svälja” allt som sägs? Kan man inte bara lyssna och begrunda och pröva och ta vara på det som stämmer efter en objektiv prövning mot Skriften?
Fast då måste man naturligtvis känna Gud Ord….. och sådant kostar både tid och lydnad och möda.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 28th, 2009 at 5:48 e m
Vad är en falsk Profet ?
Eftersom bibelsajten som nämndes och alla inlägg varierar kraftigt om vad som är en falsk profet skulle jag vilja komma med ett påstående eller skall vi säga komplettering:
Det finns flera kännetecken till en falsk profet, dock ett ting som utmärker sig.
En falsk profet är en ulv i fårakläder.
Detta är det mest typiska.
Det är en medelsam människa som inte stöter sig med någon, har en vänlig och from framtoning. Han säger och gör saker som alltid har majoritetens stöd och erkännande. Det skulle aldrig falla honom in att göra sig opopulär för den stora massan.
Många tror helt uppriktigt att de gynnar kristendomens sak ( typ ärkebiskoparna ) genom detta. Att läran är helt bibelvidrig bekommer dom föga.
Under det fromma skynket finns dock en djävulsnatur som är hemsk och leder fåren mot slakt och fördömelse.
John Wesley säger det mycket bättre än jag:
”Falska profeter är de som visa en orätt väg till himmlen.”
”Varje bred väg är ofelbart en orätt väg”
”De som lära människorna att vandra en bred väg, en väg på vilka många vandra är falska profeter”.
”De framträda på det mest mjuka och oförargliga sätt utan att visa något tecken till ovilja”.
Se´n kan man ju bara läsa berättelsen om Jeremia och Gedalja och dom 400 falska profeterna som profeterade välgång för att förstå att en sann profet står ofta ensam och förkunnar ett obekvämt budskap. Läs den. Igen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 28th, 2009 at 6:55 e m
@ Torbjörn S Larsson:
Tack rebecca för ditt klargörande!
Och tack Torbjörn för dessa viktiga tecken på falska profeter…
Med andra ord skulle man kunna säga:
…att ”de vänder kappan efter vinden” och de ”tar bort saltet” ur Skriftens allvarliga budskap genom att predika falsk fred.
Dessutom handlar allting om dem själva – att ära varandra är viktigare än att ära Herren.
Jer.14:13 ”Då sade jag: ”Ack Herre, HERRE! Profeterna säga ju till dem: I skolen icke se något svärd, ej heller skall hungersnöd träffa eder, nej, en varaktig frid skall jag giva eder på denna plats.”
Men HERREN sade till mig: Profeterna profetera lögn i mitt namn; jag har icke sänt dem eller givit dem någon befallning eller talat till dem. Lögnsyner och tomma spådomar och fåfängligt tal och sina egna hjärtans svek är det de profetera för eder.”
……………
Var välsignade, kära syskon….
….
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 22nd, 2010 at 5:11 e m
[...] Fast om man nu ska läsa Bibeln så får man göra just det Ulf lovar att göra om Benny säger konstiga grejer, repetera gärna med detta Aletheiainlägg. [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara