lördag, juni 27th, 2009...11:52 f m
Låt Gud få dig att blomma ut och ge frukt
Det finns två sorters människor… ja, du kan nog argumentera att det finns fler… men generellt.
En som är tacksam för vad den fått och lever med det.
Den andre, den som inte är nöjd, utan anser sig vara värd mer och strävar efter det…
Även så i kristna kretsar.

Gud bekräftar dig genom god frukt
Berättelsen om Korach och Aron vittnar om detta.
Korach ansåg att han skulle vara till bra hjälp för Aron, och utmanade positionen som överstepräst och medlare mellan Gud och församlingen.
Men, Gud såg på det hela annorlunda.
Det var nämligen så att Han satt upp ett system för alla att agera i, som dessutom syftade profetiskt och pekade på hur saker och ting skulle gå tillväga i framtiden… kalla det gärna Messiansk profetia…
Storhet impar inte
För att göra denna berättelse kort, så vi kan gå ut och bada och njuta i solen när den nu ändå är här… så visade Gud vad han tyckte om Korachs ”ödmjuka approach”:
”Men hörni ni ni… ni tar för mycket på er…”
Gud svarade med att mena på: ”Det finns bara en medlare mellan mig och er: människan Aron!” och så slukade jorden den som utmanade Guds Väg!
Men innan dess bad han Korach, tillsammans med 250 andra som han hade draftat till sitt utmanande gäng. En massa gossar med prominenta/stora namn, anshey-shem, på Hebreiska.
Enkel trohet ger frukt
Han bad alla dessa att ta med sina redskap, tillsammans med Arons stav, så skulle Gud ställa skåpet där det skulle stå!
Gud lät Arons stav blomma och ge frukt.
Låt oss vara trygga och tacksamma i det som Gud gett oss och vara trogna vår uppgift, med våra redskap vi blivit anförtrodda.
Vill vi ha större utrymme, låt då Gud ge oss det i sinom tid, om det är hans vilja. Det är inget vi behöver anstränga oss i.
Låt Gud, genom Anden, få ditt redskap att blomma ut och ge frukt.
Och oroa dig inte för de som omger sig män av prominens… det impar ändå inte på Gud och de som ärligt söker frid med Honom.
Korachs namn på Hebreiska härleder till splittring… bär det med dig.
-Fredrik










28 kommentarer
juni 28th, 2009 at 4:52 f m Citera och svara denna kommentar
Eller så finns det en 3:e som är tacksam för det han fått men anser sig vara värd mer och strävar efter det.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 28th, 2009 at 12:21 e m Citera och svara denna kommentar
Dan skrev:
—Ja, om man inte vakar över sitt hjärta kan man lätt gå från A till B…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 28th, 2009 at 2:03 e m Citera och svara denna kommentar
Att bära frukt!
Ja de var ju de! Det var frågan om!
Men så svårt,men ändå så lätt!
Om vi skulle lyssna till den himmelske
trädgårdsmästaren!
Ty vi är hans verk,skapade i Kristus Jesus
till goda gärningar, som Gud har förberett
för att vi skall vandra i dem.
Det är då de goda frukterna uppenbaras!
Må han lyckas, med de han har, förberett för var och en av oss!Amen!!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 28th, 2009 at 3:30 e m Citera och svara denna kommentar
Fredrik
Det är en mycket lärorik Parasha på flera vis.
Grunden är som alltid; Skulle YHWH,gud, ha sagt…?
Det är också mycket viktigt att man, som Israel gjorde på YHWH’s uppmaning,väljer att separera sig från Korach’s grupp.
Trots allt detta så gnällde Israel redan nästa dag.
Om det inte hade varit så att Aron varit en mycket pigg 80 åring som kunde springa hade många fler gått åt.
Att Aron stod mellan de levande och döda och vad det innebär kan man fundera länge på.
17:10 visar att YHWH inte önskade deras död utan tvärtom.
Yeshua förberedde sig i 30 år och predikade i tre.
Moses var kring 80 när han blev kallad att leda Israels barn ut ur träldomen.
Så visst kan man ta det lugnt och vänta och se vad YHWH har för plan? Inte rusa iväg och citera ickecitatet ‘gud hjälper den som hjälper sig själv’.
Vad gjorde Moses och Yeshua tills de började sitt ‘jobb’? Levde enligt YHWH’s instruktioner.
De visade respekt för och lydde Skaparens ord.
Tänkvärt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 28th, 2009 at 5:49 e m Citera och svara denna kommentar
Hei!
Jeg tror ikke at et tre strever med å få frem frukt…frukten kommer jo av seg selv den….god eller dårlig avhengig av hvilket stell treet får av gartneren ( den som steller med treet)
Når frukten har kommet..ja, da kan det være svårt å bære den ja…tungt !!!
Den som er en gren på vintreet JESUS…ja han får frukt – fordi den grenen får daglig næring fra roten ( Jesus) og vår Gud er gartneren som steller med treet. Ikke noe å tenke på i det hele tatt dette med frukt..frukten kommer den…verre er det når den kommer..da en gren med masse frukt lett kan brekke.
Fant alt dette i Johannes
Anita
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 28th, 2009 at 8:15 e m Citera och svara denna kommentar
Sven Vestman skrev:
—Amen på det. Må vi inte sträva efter att upphäva oss över andra… vare sig via avundsjuka eller falsk ödmjukhet…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 28th, 2009 at 8:23 e m Citera och svara denna kommentar
Sam skrev:
—Jo, Herr Mose hade nog lärt sig en läxa när han, även han, tog saken i egna händer 40 år tidigare och skulle hjälpa Gud på traven… Även om han nu var rätt man, så var det inte rätt tid eller väg…
Lika bra att ha en rejäl portion is i magen och vänta ut Guds tajming så Han själv kan bli ärad genom våra gärningar/frukt…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 28th, 2009 at 8:27 e m Citera och svara denna kommentar
eagleview skrev:
—Hoppas det inte är mycket frukt kvar på grenen… för att den var rutten på grund av egenrättfärdiga motiv… såsom Korach… som ville splittra det som var från Gud och ta ära och makt åt sig själv…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 28th, 2009 at 9:44 e m Citera och svara denna kommentar
Fredrik
den blir altså ikke borte, den frukt vi får må vi bære med oss..og det kan kjennes som en tyngde.
skjønte ikke helt hva du ville si med din kommentar..
men som grener på Jesus, så bærer vi frukt..frukt som varer
Uansett hvor mye vi ”gir”..så har vi like mye igjen av den frukt vi bærer på.
Saken er, at det er bare ”in connection” med Jesus at vi bærer rundt på frukt…om vi mister denne ”connection” ved å ikke lenger verdsette den…så mister vi også frukten..ja! fordi Faderen skjærer av de grenene som ikke bærer frukt ( fordi de ikke lenger har kontakt med Treet- Jesus)
Den som ikke lenger har frukt blir altså kuttet av…vi er ment å være slike grener som ALLTID bærer på frukt…..noe søtt som kommer fra Jesus , gjennom oss til andre mennesker.. og som leder dem til Jesus også..That is what it is all about!!!
Dette ”søte” merker vi ofte ikke selv at vi ”gir” til andre…men uansett hvor mye vi gir…vi får bare mer og mer..så lenge vi lever med Jesus!
Og ved at vi lever med han, så bærer vi mye frukt og ved det så blir Faderen æret!!!!
” I am the true wine, and my Father is the vinedresser..every branch in me that does not bear fruit HE takes away!!..and every branch that bears fruit HE prunes, that it may bear more fruit!…as the branch can not bear fruit of itself unless it abides in the vine, neighter can you, unless you abide in ME! I am the vine,you are the branches!. He who abides in me and I in Him..bears much fruit, for without me you can do nothing!..if anyone does not abide in me, he is cast out as a branch and is withered! …..John 15
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 28th, 2009 at 9:52 e m Citera och svara denna kommentar
Fredrik
pst; egenrettferdige og rotne er vi alle , som mennesker flest..om vi er ærlige..men det er da ikke DET som avgjør om vi bærer frukt…!!
OM du blir i meg sa JESUS!!:..så bærer du frukt!
.. uansett hvor rotten du er ellers.. det har ikke noe med saken å gjøre.
Jeg har fått de ”søteste ” hilsenen fra Jesus gjennom mennesker som er uteliggere, narko folk eller andre ”utstøtte” som elsker Jesus, men som ikke får til dette livet i denne verden her.
Til og med mennesker som inrømmer sin egenrettferdighet, at de har et perfeksjonistisk problem…de har også vært en velduft fra Jesus!!
Stay connected….thats all! is that difficult?
Anita
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 28th, 2009 at 10:02 e m Citera och svara denna kommentar
pst;
det jeg mente med at en gren som bærer på mye frukt kan brekke..det var at som mennesker så er vi ”svake” og når vi blir kanaler for Guds kjærlighet til andre, så kan denne ”frukt” bli overveldene for oss…da INGEN vet hva kjærlighet er uten Gud selv…og det er begrenset hva vi klarer å bære av denne kjærlighet som Gud har, og som han lengter etter å formidle gjennom sine ”grener”..
.bare ved å være connected kan vi få den styrke som trengs til å bære denne kjærligheten som Gud selv vil gi andre gjennom oss , men som mennesker så fortsetter vi å være ”svake”
Let go, and let God…love someone through you!!!
Just as you are!!!
anita
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 28th, 2009 at 10:30 e m Citera och svara denna kommentar
Det fanns ju nåt som hette ‘Guds barn’ som senare kallades för ‘Kärlekens Familj’…1:a gången jag stötte på dom var när Elvis hade dött, 2:a gången ett par månader därefter. Dom talade precis på samma sätt; dela med dej av Guds Kärlek till andra människor, typ. Det där ledde till prostitution i ordets bemärkelse – jag menar inte att det är SÅ du menar…men VAR går gränsen? Vid den kristnes egen moralkod eller vad vederbörande uppfattar att Anden säger…?? Finns det inte en risk att det hela ‘spårar ur’ sas… Saker o ting kan ju lätt misstolkas.
Mvh/Markko
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 28th, 2009 at 11:08 e m Citera och svara denna kommentar
prophetone
så lenge vi selv prøver å kontrollere ”livet” fra treet…så er vi ingen gren.
Grenen er bare ”connected” og lar Gud ha kontrollen..submitting to the vine!!!
Som mennesker i møte med kjærligheten kan vi gjøre mye ”feil”…da vi er ”svake”….som kvinnen som helte olje og parfyme på Jesus..kysset hans føtter i et ”fint” selskap der slikt ikke skulle skje..eller som Johannes som lente seg mot Jesus.. han ville være så nær som mulig.
Dette budet gir jeg dere sa Jesus; elsk hverandre, slik JEG har elsket dere”…hva det så er, DET leder Guds ånd oss til i hverdagen.. og Jesus viste oss hva det er..( Han gav sitt eget liv)
vi kan ikke sette opp en lang rekke med ”regler” for hvordan vi gir kjærlighet videre , da den må komme innenfra som en ”frukt”..
levende vann fra Guds trone..og slikt levende vann er rent vann…
” om jeg gir mitt liv på alteret, men ikke har kjærlighet..da gagner det meg ikke noe”
Størst av alt er den kjærligheten GUD er…og som han lengter etter å formidle til oss.
anita
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 28th, 2009 at 11:19 e m Citera och svara denna kommentar
@ eagleview:
Nu vet jag varför jag pussar min hund ‘godnatt’ – det är inte överandlighet; det är Kärlek!
Mvh/Markko
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 28th, 2009 at 11:59 e m Citera och svara denna kommentar
Prophetone !
försöker du agera som motpol till prophetone ?
Att döma av dina sågningar över vad som anses kristna kännetcken hos många i övriga kristenheten, så tar du dig friheten att ”såga allt och alla”.
Då återstår en personlig fråga: är du en kristen ?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 29th, 2009 at 10:58 f m Citera och svara denna kommentar
eagleview skrev:
—Precis som du själv citerar så kan trädgårdsmästaren kapa grenen.
Visst kan en kristen bära fel frukt som ärar Fadern, eller ingen frukt alls.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 29th, 2009 at 11:00 f m Citera och svara denna kommentar
eagleview skrev:
—Personligen värderar jag inte ”dålig frukt” med om du inte är framgångsrik och är uteliggare. Naturligtvis kan Herren använda en uteliggare… varför inte… precis lika gärna en som tjänar miljontals kronor på att predika… Det yttre är för mig inte ett bevis på andligt god frukt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 29th, 2009 at 11:01 f m Citera och svara denna kommentar
Prophetone skrev:
— Vad och vem var denna kommentar tillägnad?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 29th, 2009 at 12:01 e m Citera och svara denna kommentar
Jag har jobbat innom vården och sett dessa två typer av människor.
Ingen nämnd ingen glömd.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 29th, 2009 at 12:42 e m Citera och svara denna kommentar
@ Fredrik:
Min kommentar var tillägnad sign. eagleview – det framgick väl ganska bra i det att hon svarade på min frågeställning?
Annars måste jag säga att jag fått mej många goda skratt från denna bloggen, speciellt från sign. Nils som verkar vara en äldre herre med lösgaddarna upp o ner vända
Tagga ner lite Nils!! Gud älskar dej precis som du är. Eller som Barry McGuire säger: Lighten up!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 29th, 2009 at 12:45 e m Citera och svara denna kommentar
@ Jimmy Larsson:
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 29th, 2009 at 1:51 e m Citera och svara denna kommentar
Prophetone skrev:
–ahaaa…
—Jo… faktiskt nu när du säger det…
—Dessutom är det ju glädjande att vi kan bidra till den lite mer skrattande vardag.
(Se bara till att du inte gör dig lustig på någon annans bekostnad… Risken är då att man lätt glider över från typen A till B, från i exemplet ovan…)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 29th, 2009 at 1:56 e m Citera och svara denna kommentar
@ Fredrik:
Göra mej lustig på annans bekostnad? Jag vet uppriktigt sagt inte vad du pratar om, Fredrik. [Varför inte tala klarspråk?]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 29th, 2009 at 2:03 e m Citera och svara denna kommentar
Prophetone skrev:
—eftersom du är så rapp och snabb i kommentarer så är det lätt att det kan bli mer än roliga kommentarer kring upp och nervända löständer…
Notera att jag skrev ”se till att…” och inte ”sluta med att”…
Men som sagt… du är ju rapp och snabb i kommentarerna…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 29th, 2009 at 2:40 e m Citera och svara denna kommentar
@ Fredrik:
Jag ber om ursäkt. Love me ‘tender’!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 29th, 2009 at 6:21 e m Citera och svara denna kommentar
fredrik
en liten kommentar bare….om en ”kristen” ikke bærer noen frukt…så er ikke personen koblet til treet – Jesus,..right ? for ALLE som er i en relasjon med Jesus bærer frukt.., de som ikke gjør det, er den personen en ”kristen”?
men religiøs kan man jo være…uten Jesus, og gjøre masse godt for andre..men det var ikke det jeg mente.
Skriver fra min campingvogn…veldig varmt her..smelter bort , må nok gå en tur ned til sjøen…kanskje det er litt vind der
anita
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 29th, 2009 at 6:51 e m Citera och svara denna kommentar
eagleview skrev:
—Jo, jag ser vad du säger. Men visst kan man kalla sig kristen utan att ha en relation till Jesus.
Man kan inte gå på bekännelsen. Du kan ju även ha en relation till Jesus och vara kristen… men ”falla ifrån” och då börja bära fel frukt… alltså inte Andens frukt… Innan Gud bestämmer sig för att kapa dig… kan din dåliga frukt ha samlat sig som tunga klasar.
Vi talar nog inte emot varandra… men försöker komplettera varandra på svenska och norska.
Låter gott att sitta på en camping. Själv åker jag nu som ledare på ett barn/ungdomsläger.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 29th, 2009 at 9:44 e m Citera och svara denna kommentar
Fredrik
Jeg ønsker ikke å tale imot deg på noen måte,, men det er ikke alltid lett å forstå en annen bare ved hjelp av ord på en blogg ;(
Så du mener at man kan kalle seg en ”kristen” uten å ha en relation med Jesus?
ja, om man da mener at man er med i en religion som kalles ” kristendom”..så er jeg enig, men det er et misbruk av ordet ” Kristus lik”, som ordet kristen betyr.
Den som ikke har en relation med Jesus, via Hans ånd , den tilhører ikke Gud..da må det treet som en slik person er en gren i være den menneskelige natur, som igjen er underlagt synden og djevelens herredømme i denne verden..right?
Et godt tre kan ikke bære dårlig frukt, og et ondt tre kan ikke bære god frukt!..på frukten kjenner vi igjen hvem som er djevelens barn og hvem som er Guds barn…ingen kan være noe midt i mellom!
Jeg mener ikke at Guds barn er perfekte på noen måte..nei! jeg mener at uansett hvem og hvordan de er, så skinner det noe ”gull” igjennom dem..noe fra Gud!
En enkel måte å se det på er at INGEN som sier at de elsker Jesus kan klare å hate et menneske…da kjærligheten i oss fra Gud gjør det slik at vi MÅ tilgi…uansett hva som har skjedd oss. Guds kjærlighet i oss tvinger oss til det på en måte…da kjærligheten overvinner mørket ALLTID! og tilgivelse er selve grunnen vi står på i vårt Guds forhold også.
Den som derimot hater et annet menneske og nekter å tilgi, den har ikke Guds kjærlighet i seg , og er derfor heller ikke en del av Gud!..en enkel test å ta .
pst; Jeg bor fast her på camping plassen..spennende med nye naboer i kveld, alltid noen å ta en kaffe med…aldri alene her
Anita
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara