fredag, juli 3rd, 2009...7:42 f m

Kungen och hans kompis Lille Bille

Kommentarer Läs med webReader

Den elaka kungen hade en kompis. När kungen inte gillade vad han såg, bad han Bille komma och säga några dumheter mot sitt ”hot”.
Bille tog sin åsna och reste till den elaka kungen.

För oss i kyrkan finns det nog mer att lära än vad vi egentligen tänkt på…

screen001

Jag försökte allt varna…

Det var en gång en kung. Han levde för länge sedan och han hade ett problem. Nämligen… ett folk med en Gud som levde mitt ibland dem och som dessutom dagligen gjorde under och tecken bland dem…Han hade naturligtvis också sett vad de gjort mot sina fiender.
En dag vaknade han och sa mumlande för sig själv…
- Nu har dom där slagit sig ner alldeles för nära… och hu så många dom är… Hmmmm, och se vad de
Den dumme kungen samlade sitt garde av gubbar och sa till dem:
- Nu kommer denna skara att äta upp allt omkring oss, liksom oxen äter upp gräset på marken. (4 Mos 22:4)

Var han elak eller… ”utmanad”?

Texten handlar om kungen Balak och folket… Israel så klart… (du läser ju ett inlägg på Aletheia…)

Nu är det så att man kan läsa detta stycke på två sätt… beroende vad man väljer att ha för utgångspunkt.
Dels:
Balak var rädd för att han insåg att Gud var med dem och de hade mejat ner amoreerna, sina fiender. Jag måste göra något åt detta.

Eller:
Balak var lack på Israel! Han hade enbart valt att se vad de gjort mot sina dödsfiender. Det resulterar i att han aktivt valt att blunda och strunta i att ta reda på andra sidan myntet… vad faktiskt Amoreerna gjort…

Hur som helst… han kallade nu in en annan skum snubbe, Biliam, för att få ett slut på eländet. En hedning som nu gjorde det sällsynta, i 4 Mosebok, och gav en mighty Messiansk profetia istället.

Bland annat:

”Vatten flödar ur hans ämbar, hans sådd blir rikligen vattnad. Större än Agag skall hans kung vara, upphöjt är hans kungadöme… Jag ser honom, men inte nu, jag skådar honom, men inte nära. En stjärna träder fram ur Jakob, en spira höjer sig ur Israel. Den krossar Moabs tinningar och slår ner alla söner till Set. (4 Mos 24:7, 14)

 Något som är intressant här är Balaks meddelande till Biliam, med tanke på att Kung Messias skall utgå från Israel. Såg Balak också in i framtiden när han låg där i sin säng (ja, det är min egna version att han låg i sin säng en morgon och mumlade för sig själv…) innan han kallade på Biliam:

”Kom nu därför och förbanna detta folk åt mig, för det är starkare än jag…” (4 Mos 22:6)

På Hebreiskan kan detta även läsas:  ”Kom nu därför och förbanna detta folk, för HAN ÄR STARKARE ÄN JAG (atzum hu mimeni)

Såg Balak samma sak som Biliam? Rut härstammade nämligen från Balak…
Kände han sig utmanad av det han såg? Ville han nu utmana Israels Kung(Messias), för Hans makt är större än Balaks… Istället för att ödmjuka sig…och underkasta sig…

Nåja, Balak gjorde nu i allafall bort sig, rejält.
I stället för att förena sig med Israel och erkänna Abraham Isak och Israels Gud, så utmanade han.

Om det var av rädsla eller ren idioti att från Balaks sida… det kanske vi aldrig kommer få veta.

Men finns det någat att tänka på här?
För att precis som de tio spejarna som gick in i för att få en inblick och bekräfta Guds löften om det Utlovade Landet… så fastnade de vid… bland annat… de höga murarna.
Många av oss kristna gör exakt likadant!
Istället för att faktiskt se hur vi i Guds ögon är kopplade till Israel (som tror på Israels Messias) allt mer, vare sig det är arkeologi eller ett upprättande av Guds Ord i Israel… så tyvärr stirrar många sig blinda på… ”de nya höga murarna” och vill inte ha med Israel att göra.
Man ”gör som Balak” och väljer vad man vill se… man förbiser varför de byggs och vad Israels fiende håller på med. Man väljer att inte vilja förstå det man personligen inte tycker om.
Resultatet kan då lätt bli att man konsulterar fel person och ber han eller hon göra något åt saken… för innerst inne vet man ändå att man inte kan fullt har täckning för vad man påstår. Kanske man då hittar någon som glänser i prakt, på grund av status, och varför inte med goda referenser av det ”övernaturliga”…

Billes bull

Men hur är det med Bille då?

Det är ju är ändå en fascinerande relevant och spännande berättelse för oss att ta en titt på.
Bille Biliam var nu en ickejude som ändå kom till Israel med det sanna budskapet om deras Messias.
Inte bara det… han sa ju, som vi såg ovan, även detta:

Vatten flödar ur hans ämbar, hans sådd blir rikligen vattnad. Större än Agag skall hans kung vara, upphöjt är hans kungadöme.”
Det går även att läsa så här på Hebreiska: ”Vatten flödar ur hans grenar, hans avkomma kommer att vara i många vatten.”

Den som jobbat mycket med ”Bibliska bildspråk” vet att vatten ofta kopplas med nationerna.
Intressant är då: ”att flera av Israels trädgrenars avkomma kommer att förse med vatten ute bland nationerna…”
Den som läst inläggen om ”Fiskelyckan” och andra inlägg med temat Israels Hus och Juda Hus, hur de komer åter gå samman i Kung Messias, ser en mäktig profetia här.

Dessutom…
”Jag ser honom, men inte nu, jag skådar honom, men inte nära. En stjärna träder fram ur Jakob, en spira höjer sig ur Israel. Den krossar Moabs tinningar och slår ner alla söner till Set.”
Det judiska folket talar ivrigt att det är Kung Messias som detta syftar på. Personlingen tror jag de flesta av oss håller med. 
Med delvis facit i hand så kan ju möjligtvis stjärnan peka på den den över Betlehem vid Jesu födsel och han vann över fienden och höjde sprian. 
Utplåningen av fienden, kan då möjligtvis peka på återkomsten.
Ytterligare en profetia som kan peka på första och andra tillkommelsen. Eller som Judarna kallar det. De två smorda Messiasgestalterna.

Ja, några förbannelser kunda han tillslut inte inte klämma fram, den där ”hedniska profeten” som kom släpande med sin åsna… 
Men lille Bille kom dock med några förföriska läror såsom att: ”Låt folket lämna lydnaden till Torah och börja fira hedniska högtider och riter istället…” the rest is history…

” Men något har jag emot dig, att du har några där som håller sig till Bileams lära, han som lärde Balak att sätta ut en fälla för Israels barn…” (Upp 2:14)

                                                                                                                                                              -Fredrik

 

Det är ju såååå viktigt att vi har en egen relation och kan få det levande vattnet direkt.

Mose missade ju själva grejen när han åter slog på klippan. Hans otro, att inte lära folket att:

Jo visst, första gången skall vi slå på Klippan, men sen när vi blir mogna och Miriam, som försett oss med vattnet, inte finns längre, då skall vi själva ha lärt oss att tala till Klippan för att få våra behov försedda. Det kommer en tid för oss alla, när vi inte kan vara beroende av ledare innan vi skall gå in i det Utlovade Landet… och Mose, om någon, fick lära sig den läxan… att det handlar om tillit och tro, och inte genom att ha tillgång till Moses stav som är biljetten dit…

Dela med dig/tipsa någon:
  • Print this article!
  • Facebook
  • E-mail this story to a friend!
  • Turn this article into a PDF!
  • RSS
  • TwitThis
  • Google Bookmarks

45 kommentarer

  • Fredrik, kanske är det off topic i den lärdom du meddelar, men jag tycker nog att det finns flera poänger i denna dråpliga historia. Kanske därför att jag personligen kan känna igen fiendens taktik.

    If you can’t fight them… Buy them! And if you can’t buy them…. join them! Voila! Ockultism!

    Var det inte så att Balak tvekade att gå till strid för att han tvekade på att hans armé var tillräckligt stark. Och som alternativ tänkte han att förbannelser kanske skulle kunna göra jobbet. Praktiserad ockultism!

    Bileam kallades ”en Guds profet” fastän han inte var en Israelit. Balak skickade sina mest respekterade statsmän för att försöka värva Bileam att uttala dessa förbannelser.

    Gud upplyste Bileam först att, tyvärr, förbannelser finns inte att tillgå. Det är ju Gud som alltid har haft och alltid kommer att ha all makt, alltså 100% Gud svarade Bileam: ”Gå inte med dessa män. Du skall inte förbanna detta folk ty det är välsignat. Det fanns inga förbannelser att ta ut ur all makts förrådshus.

    Först valde Bielam att lyda Gud, men efter att ha erbjudits mer ära och guld började Bileam kompromissa i sitt sinne. Först gick han med och välsignade. Men Gud visste att Bileam var ute på en hal sluttning.

    Det är väl där det ligger en ofantlig läxa för oss som gärna drar i tyglarna eller söker löplinans gränser. Gud kan tillåta det. Till och med i direkt tilltal. Men vi förlorar både välsignelsen och beskyddet.

    Jag kan bara vara oändligt tacksam för de gånger Herren ändå, i sin outgrundliga nåd, tagit mej i kragen innan jag föll ner i den oändliga spiralens bottenlösa gyttja.

    Hoppas du inte tycker jag distraherade ditt budskap. (Som du vet gillar jag spin-offs.)

    /Kjell

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Fredrik,

    Detta avsnitt är så laddat med olika profetiska inslag. Tack för att din lektion. Väldigt tänkvärt för oss alla om profetior, profetsmörjelse och varför det är så tyst…

    ” Trots att det är troligt att Bilam höll på att muta HaShem ser vi ändå en princip här om kostnaden för att få del av den äkta profetiska uppenbarelsen. Hur mycket är en profetia värd? Hur många djur var tvungna att dö oskyldigt för att det profetiska ordet skulle bli uppenbarat för profeten? Detta var en profetia som skulle få plats i enbart fyra versar i Toràn! Det profetiska ordet är mycket dyrt.

    Vill vi ha profetia? Hur mycket är vi villiga att ge för att få det? Är du villig att fasta, offra timmar i bön och timmar av din nattsömn för att kunna vara en profetisk kanal för den Evige? Hur mycket är profetia värd? Denna text lär oss att trots att förutsättningarna finns för att profetia skall kunna komma, jag menar då både den naturliga gåvan och en övernaturlig förmåga att profetera, kommer inte profetia om det inte finns ett offer från människans sida. Är vi villiga att betala priset?

    Det är inte så att vi kan tvinga Elohim att tala till oss och ge oss profetiska ord. Syftet med våra offer är inte att blidka Elohim utan att vi själva skall ödmjuka oss och förbereda oss så att vi kan ta emot signalerna från himlen.

    De övernaturliga manifestationerna är resultat av stora offer bland folket. Varför blev det så stora under i samband med uttåget ur Egypten? Därför att det hade varit 400 år av bön och rop om befrielse.

    Varför kom Anden tillsammans med mäktiga manifestationer i Apostlagärningarna 2? För att kehilàn, församlingen, hade varit i bön och fasta i tio dagar och förberett sig för shavuot. Ju större offret är desto mer kraft uppenbaras i det profetiska ordet. ” Utdrag ur Parashà 40.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Fredrik
    Hva er dette???
    ”Jo visst, första gången skall vi slå på Klippan, men sen när vi blir mogna och Miriam, som försett oss med vattnet, inte finns längre, då skall vi själva ha lärt oss att tala till Klippan för att få våra behov försedda. Det kommer en tid för oss alla, när vi inte kan vara beroende av ledare innan vi skall gå in i det Utlovade Landet… och Mose, om någon, fick lära sig den läxan… att det handlar om tillit och tro, och inte genom att ha tillgång till Moses stav som är biljetten dit…”
    ny lære?
    Dere som sloss mot ”kyrkofedrene”..hvorfor lager så dere en ny lære??
    Katolikken Anja blir bombadert med spørsmål og kommentarer, men hva med dette Fredrik?

    Jeg forstår dere ikke!….”rett lære” vil dere ha, og JESUS er ikke så viktig som ”person”..det som er viktig er hva vi kaller han, om navnet er ”rett” etc.

    Moses og det skrevne ordet ( Torah) får mer ære her på bloggen enn Jesus selv.
    Mystikken tar over på mange områder…og likevel fordømmer dere katolikkene ;(

    I Guds ord står dette om hva som skjedde når Moses slo på klippen istedtfor å tale til den:

    ”Then the Lord spoke to Moses; take the rod, you and your brother Aron, gather the congregation together. SPEAK to the rock before their eyes, and it will yild its water…..
    moses and aron gathered the assembly together before the rock and he said to them; hear now you rebels!must ”we” bring water for you out of this rock?…then moses lifted his hand and struch the rock twice with his rod, and water came out…
    Then the Lord said; because you did not believe ME, to hallow ME in the eyes of the children of Israel, therefore you shall not bring the children of Isarel into the land I promised them”
    Numbers 20. 7
    Dette er hva som står…og det trengs ikke noen ny forklaring. Teksten handler ikke om folket, men om Moses og hans ulydighet infor Gud.
    Hvorfor skulle Israels folket lide døden for ulydighet og ikke Moses.?..moses fikk samme konsekvens som de andre..fordi han ikke TRODDE på YHWH i denne sammenheng, men slo på klippen slik han hadde gjordt før.

    Moses valgte ”magi” istedetfor lydighet..det samme gjør vi når vi ber og avslutter bønnen på samme måte hver gang, med ”i Jesus navn”
    eller når vi ber for syke eller noe annet, og vi gjør det på samme måte hver gang, UTEN å spørre vår Guds ånd først.
    Jesus selv gjorde BARE det som han så /hørte Faderne gjøre..derfor ble det nytt og friskt hver gang

    Tro PÅ Yeshua er som å velge ”NY” vin , isdetfor den ”gamle”..den gamle smaker best, men TRO gjør at vi hele tiden må velge den ”nye”…den som vi ikke har smakt før, ..gjøre noe nytt , av Lydighet.

    Anita

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Elisabeth
    ”De övernaturliga manifestationerna är resultat av stora offer bland folket”

    hvor I Torah står dette skrevet ???
    Jeg tror en katolikk ville vært enig med deg i dette, men Gud er ikke enig.

    YHWH vil ha LYDIGHET( TRO)…ikke offer!!

    ” sacrifice and offering you did NOT desire, my EARS you have opened. Burnt offering and sin offering you did not require…..I delight to do your will O my God, and your law is within my heart!” Psalm 40 6

    ” he who supplies the spirit to you and works MIRACLES among you, does he do it by the works of the law, or by the hearing of faith??? ” Gal 3.5

    Anita

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • :)
    Jeg er ”lite arg” …men ikke på Fredrik eller elisabeth..ok..bare på det jeg ser og har sett her lenge av vranglære som fører folket vill..

    Dere får høre mer fra meg, fordi jeg blir her en stund fremover. ( God willing)

    Anita

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Fredrik
    Koblat til Israel?
    ”.but is it not that the word of God has taken no effect. For they are not all Israel who are of Isarel.
    Nor are they all children because they are the seed of Abraham, but ”in Issac your seed shall be called”
    That is; those who are the children og flesh, these are NOT the children of God., but the children of the promise are counted as the seed.

    Vi er ikke ”koblat” til det jødiske folket….og de skal heller ikke kobles til ”oss”. Vi er ved troen på JESUS ”the children of the promise”..og kan derfor kalle oss ” Israels rette barn”. ( både jøde og greker- som tror på frelsen fra YHWH.) ..

    ” but ”det naturlige” Israel, pursuing the law of righteousness, has not attained to the law of righetousness. Why? because they did not seek it BY FAITH, but as it were, by the works of the law ( do this and be blessed ,typ) For they stumbled at that stumbling block…
    Behold I lay in Zion a stumbling stone, and ROCK OF OFFENSE.
    And whoever believes in HIM will not be put to shame” Romans 9 31

    Løftes barn er VELSIGNET…for den som tror på Jesus har fått velsignelsen. ( og tilhører Israel)
    men den som ikke tror er under en forbannelse.
    ( både som hedning og jøde)
    Joh 3.18

    Anita
    tar pause nå…;)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ elisabeth:

    ”Varför blev det så stora under i samband med uttåget ur Egypten? Därför att det hade varit 400 år av bön och rop om befrielse.”

    Visserligen hade folket bett o ropat om befrielse i 400 år, men det var inte därför så stora under o tecken skedde.

    ”Alltså kommer det inte an på människans vilja eller strävanden utan på Guds förbarmande. Skriften säger ju till farao:’Det var därför jag upphöjde dej, för att jag skulle visa min makt på dej och för att mitt namn skulle förkunnas över hela jorden’. Så förbarmar Han sej över vem Han vill och förhärdar vem Han vill.” [Rom.9:16-18]

    I 2000 år har kristna bett om Jesu återkomst, men inte är det därför Han kommer på molnets skyar; Han kommer vid den bestämda tidpunkt som endast Fadern känner till.

    ”Vill vi ha profetia? Hur mycket är vi villiga att ge för att få det? Är du villig att fasta, offra timmar i bön och timmar av din nattsömn för att kunna vara en profetisk kanal för den Evige?”

    Vi behöver inte ge ett jota för att få profetia. Vi behöver heller inte fasta eller ligga sömnlösa för att vara en kanal för den Evige. Vi behöver blott lyda Hans tilltal. Lydnad är bättre än offer!

    ”Menar du att Herren har samma behag till brännoffer och slaktoffer som till att man hör herrens röst? Nej, lydnad är bättre än offer och hörsamhet bättre än det feta av vädurar. Ty motsträvighet är trolldomssynd och motspänstighet är avguderi”. [1 Sam.15:22-23]

    Antingen talar Gud eller så är Han tyst. Han är dessutom inte mutbar. Han väljer vem Han vill tala till och man kan kämpa emot eller samarbeta.
    För att ”ta emot signalerna från himlen” så behöver vi inte göra ngt mer än att vara tysta och stilla.

    Anden kom inte på Pingstdagen därför att troende hade bett i x antal dagar – Anden kom över folket därför att Gud själv sagt att så skulle ske:”Detta är vad som sagts genom profeten Joel:’Och det ska ske i de sista dagarna, säger Gud, att jag utgjuter min Ande över alla människor. Era söner och döttrar sla profetera, era unga män ska se syner och era gamla mänha drömmar. Ja, över mina tjänare och tjänarinnor ska Jag i de dagarna utgjuta min Ande och de ska profetera.’ [Apg.2:16-18]

    Utdrag ur Guds Ord, Svenska Bibelsällskapet samt 1982 års översättning.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Prophetone:

    …..”Herren har sagt!”

    Detta måste jag säga ”Amen” till!

    Var välsignad!
    ………………….. :-)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • prophetone
    Takk!!
    Guds allmakt er bare så stor, og du fikk det så bra frem i det du skrev!!
    En vers jeg liker,
    HE DELIGHTS IN MERCY!
    Hans ”offer” på korset var HIS DELIGHT!…
    Å bære åket som Jesus gir er en DELIGHT!

    hva og hvem gjør det slik at det blir slik..Jesus selv i oss ” I delight to do your will”
    OM det er noe som kjennes som et tungt offer…da er det bedre å velge TRO( lydighet)..for da blir alt så LETT igjen .

    Just like I delight in my morning coffee and my dark chocolate :) it is not hard at all to drive to some shop and bye it ..because its my delight. :)

    Micah.7.18
    Anita

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Prophetone:

    Säger inte att du har fel. Men hur kommer det sig att du har Bibeln som auktoritet här- men inte i andra sammanhang?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Michael G. Helders:

    Var vänlig precisera, tack! :-) Annars blir det svårt att bemöta ditt påstående…

    Jag kan gissa mej till vad du syftar på men det är bättre du själv tar cigarren ur mun och talar klarspråk.

    Mvh

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Prophetone:

    Herrens smorde tråden….

    Och jag röker bara ciggar vid festligheter som nyårsafton osv….har inte råd annars ;)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ elisabeth:
    Det du skriver om att betala ett pris för att få vara Gud redskap, menar jag är nonsens, Gud vill snarare att vi skall dö bort ifrån egna prestationer, ja till och med allt eget, för han ger ingen annan äran än sig själv, han säger att vi inte skall sätta kött till arm!
    Jag har själv sett i mitt liv hur Gud plockar bort mig, för att det bara skall vara Han själv, från början till slut!
    Det du skriver skapar en egen strävan efter det profetiska och övernaturliga, vilket kan resultera i att en annan ande kommer som Guds ande!
    Paulus skriver att vi skall vara ivriga att få nådegåvor, men det är nådegåvor och då behövs inga offer för att få dem, eller för att bli använd i dem!

    Mvh Björn Jönsson

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ eagleview:
    @ Björn Jönsson:
    Anita, finns det då inget gott kvar av Fredirks bloggpost efter din prövning?

    Eller prövade du och behöll bara det du tyckte illa om?

    Björn, finns det då inget gott i Elisabeths inlägg?

    Eller prövade du och behöll bara det du tyckte illa om?

    http://aletheia.se/2009/07/04/frivillighet/

    /Kjell

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Kamau Mweru:
    Vad menar du med, Björn, finns det då inget gott i Elisabeths inlägg?

    Mvh Björn Jönsson

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Björn Jönsson skrev:

    @ Kamau Mweru:
    Vad menar du med, Björn, finns det då inget gott i Elisabeths inlägg?

    Jag menar, pröva allt och behåll det goda….

    Finns det då ingen sanning i att utövandet av nådegåvor också kostar för den som fått gåvan?

    Jag skriver inte heller under på alla de tankar som presenterades.

    Men uppdraget var ju att pröva och behålla det goda. Eller hur?

    /Kjell

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Kamau Mweru:
    Så fort det handlar om någon form av, att betala för att få av Gud, eller bli använd av Gud, så reargerar naturligvis jag, för det handlar inte om människan, utan om att det är Gud som kallar, utväljer, rättfärdiggör, skickliggör, insätter, för in i tjänst, ger nådegåvor, gör tjänstegåvor!
    Människan får/bör säga ja. Precis som vid frälsningen, så var det inte människan som gjorde något mer än att säga sitt ja!
    Priset är betalt för allt, vi kan inte betala för något som redan är betalt, däremot finns det en undervisning som säger att det är ett pris att betala för att få följa Jesus, men frågan är om den undervisningen är korrekt, det är väl snarare så att det är ett högt pris att betala, om man missar Jesus och det eviga livet!
    Sen är det ju så, att vi som troende blir av Gud förda in i olika saker, för att Gud vill göra något i våra liv, det kan ju upplevas som ett pris, men skriften säger att vi inte får värre prövningar än vanliga dödliga!

    Mvh Björn Jönsson

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Kamau Mweru:
    Du skrev:
    Men uppdraget var ju att pröva och behålla det goda. Eller hur?

    Vem sa det?
    Verkar som om jag missade det i så fall!

    Mvh Björn Jönsson

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Björn Jönsson skrev:

    Vem sa det?
    Verkar som om jag missade det i så fall!

    1 Tess. 5:20 förakten icke profetisk tal, 21 men pröven allt, behållen vad gott är,

    /Kjell

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Björn Jönsson skrev:

    Så fort det handlar om någon form av, att betala för att få av Gud, eller bli använd av Gud, så reargerar naturligvis jag,

    Var inte orolig. Jag och många andra håller nog med dej om den biten.

    Men att det därför skulle visa sig vara utan kostnad stämmer nog inte.

    Luk. 14:27 Den som icke bär sitt kors och efterföljer mig, han kan icke vara min lärjunge.

    /Kjell

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Kamau Mweru:

    Luk. 14:27 Den som icke bär sitt kors och efterföljer mig, han kan icke vara min lärjunge.

    Frågan är ändå om det är en kostnad, jag menar att alla människor faktiskt har någon form av kors att bära, men det är sitt eget kors, Jesu kors handlar ju om att välja hans väg, vilken oftast inte är lätt, men världens väg är inte heller lätt, för då har man bara sig själv att lita till, vilket gör det mycket svårare!

    När det gäller att pröva profetiskt tal, så tror jag naturligtvis på att behålla det goda, men också på att reagera på det onda, det onda pekar jag på, det goda som kommer från anden reargerar jag också på om det inte är uppblandat med det onda!

    Mvh Björn Jönsson

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Björn Jönsson skrev:

    Frågan är ändå om det är en kostnad,

    Om man läser vidare verkar det väl som om man bör beräkna kostnaden i förväg.

    Luk. 14:28 Ty om någon bland eder vill bygga ett torn, sätter han sig icke då först ned och beräknar kostnaden och mer till, om han äger vad som behöves för att bygga det färdigt?

    Det är naturligtvis inte så att man köper nåd eller välsignelser från Gud. Men om medvindssegrar finns är de i alla fall mer undantag än regel.

    Apg. 14:22 och styrkte lärjungarnas själar, i det de förmanade dem att stå fasta i tron och sade dem, att det är genom mycken bedrövelse som vi måste ingå i Guds rike.

    Paulus fick ju vara med om en hel del för att kunna vara verksam i sin kallelse (verka i enlighet med sin nådegåva).

    2 Kor. 11:23b Jag har haft mer arbete, oftare varit i fängelse, fått hugg och slag till överflöd, varit i dödsnöd många gånger. 24 Av judarna har jag fem gånger fått fyrtio slag, på ett när. 25 Tre gånger har jag blivit piskad med spön, en gång har jag blivit stenad, tre gånger har jag lidit skeppsbrott, ett helt dygn har jag drivit omkring på djupa havet. 26 Jag har ofta måst vara ute på resor; jag har utstått faror på floder, faror bland rövare, faror genom landsmän, faror genom hedningar, faror i städer, faror i öknar, faror på havet, faror bland falska bröder — 27 allt under arbete och möda, under mångfaldiga vakor, under hunger och törst, under svält titt och ofta, under köld och nakenhet.

    Det är nog få som skulle vilja ta på sig dessa kostnader…

    /Kjell

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Kjell

    Det med kostnader….om jeg ”Tycker om” sjokolade, så regner jeg på det hvor mye penger jeg har til å kjøpe det som jeg ”tycker om.”
    Om jeg ”delight in serving Jesus!”…ja , så regner jeg på hva det koster, men jeg er villig å betale prisen…because I delight in it :)
    Paulus tok på seg de kostnadene ..because for him JESUS was everything, so any pain was no pain…only gain.

    Dette har også med frivillighet å gjøre..”OM noen VIL være min disippel, sa Jesus..så…”

    Fredrik

    Det var mye humor i det du skrev…og jeg liker din skrive stil :) ….det var også noe bra der, men jeg liker IKKE å plukke bein fra fisken. Jeg vil ha benfri fisk…forstår du meg ?
    Jeg skriver ikke for eller imot deg..jeg har først og fremst andre leser i fokus..og jeg ønsker å peke på det som forvrenger Guds ord..for å vekke opp de som ”sover”..ok.
    Jeg setter også pris på en dialog…så om du bare blir helt stille , og ikke svarer på det jeg skriver, ja, så er samtalen ferdig..og evt misforståelser blir ikke rettet opp.

    Det Elisabeth skrev var ikke fra henne tror jeg, men fra en undervisning…så jeg kommenterer ikke det mer.

    Anita

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • kjell

    Om vi skal prøve alt og beholde hva godt er….ja , så er det en åpenhet her på bloggen til å snakke om det som ikke er bra også.
    Om alle bidrar med det som de har på hjertet…så vil det bli åpenbart for alle hva som var bra og hva som ikke var det.
    Det betyr at en person reagerer på noe som ikke var bra og skriver det..en annen ser noe bra, og skriver det..summen blir da at begge sider kommer frem…men ikke alle må finne på noe positivt å si, eller omvendt. Vi må alle være tro mot det vi får å skrive.
    Problemer oppstår om noen blir personlig såret om det de skriver ikke blir ”velsignet” av andre..men da er det fint med litt ærlighet her, og ikke personangrep eller noe slikt.
    VI ser alle stykkevis og delt, men kan dele den delen vi ser…så kommer hele bildet på plass tilslutt.

    Jeg ser et lite ”problem” her på Aletheia ,at temaene skifter så fort at vi ikke får ”prøvet” det som blir sagt godt nok..og mange ting blir bare hengende i løse luften og skaper forvirring.

    Anita

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Kamau Mweru:
    Du skrev:
    Det är nog få som skulle vilja ta på sig dessa kostnader…
    Med hänvisning till 2 Kor. 11:23- 27
    men faktum är att det är många som inte är kristna som fått betala ett sk högre pris för sin ex politiska övertygelse, med andra ord så är det inget extraordinärt pris, eller möda som vi troende får gå igenom, det finns många som har haft det värre än många av biblens män!
    Att däremot ta sitt kors/lydnaden på sig, är det svåraste som en kristen kan göra, då menar jag inte tora/lag lydnad, utan den personliga Jesuslydnaden, men det är ju inte heller ett pris, om man inte räknar med vad jag själv vill i mitt kött förstås!
    Mvh Björn Jönsson

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Bjørn
    Den personlige Jesus lydnaden ..:) glad for å se at du skrev det.
    Du har mange tanker jeg liker.

    Hva jeg selv vil..? er det et ”offer” når det jeg vil ikke stemmer med det Gud vil ?…vel, som jeg har erfart det så arbeider Gud med min vilje inntil jeg av Hjertet VIL det som han vil. Det kan ta tid, men Gud har tid. Vi har en Gud som har skapat oss med en fri vilje og han verdsetter denne vilje veldig høyt.
    Han har respekt for våre egne valg, og vil at alt vi gjør skal komme fra vårt hjerte, som er kommet til enighet med Hans..ikke sant? Han har ingen ønske om å ”overkjøre” den vilje han har skapt i oss…han lokker oss heller med sin kjærlighet.
    Når han jobber med oss, så overbeviser hans oss med sin kjærlighet og visdom i situasjonen…og da er det lett å velge det Han vil…når vi ser at vi er elsket.
    Vi trenger ikke sloss mot vårt ”kjød”..men la Gud få overbevise oss.
    ;)
    Anita

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Et lite vitnesbyrd. :)

    Etter mange år i et ekteskap der jeg levde som en hykler…men gjorde mitt beste for å gjøre det som var ”rett”..så sa Gud til meg en dag ” det du gjør er ikke kjærlighet Anita.”..
    ikke??, hva er det da?..det var mitt spørsmål..og det tok meg lang tid å finne svaret.
    Det var ikke kjærlighet fordi jeg gjode det som var ”rett”, men i mitt hjerte så ville jeg noe annet..og jeg elsket en annen.
    Gud så mitt hjertes tilstand og derfor ble det som jeg gjorde i det ytre ikke kjærlighet, men hykleri…og Han ønsket at jeg skulle stoppe med det. Han sa at jeg skadet den Han elsket- meg, så vel som den jeg ”forsøkte” å elske..min mann
    Noen måneder senere fikk jeg et valg….vil du være min disippel Anita?..om jeg ville ?…det var ikke noe annet jeg heller ville, og jeg ble nesten såret av spørsmålet..var jeg ikke en disippel ?…nei!, men jeg kunne bli det.
    Første lydighets prøve kom kort tid etterpå…og jeg tok mitt valg…ut av Hykleriet, ut av ekteskapet.
    Siden den tid har Han jobbet med meg, for å hjelpe meg til å forstå hva mitt hjerte vil, og hva Han har lagt ned i det av sin egen vilje….slik at jeg kan ta de valg som gjør at jeg aldri ser meg tilbake.

    Den nåden jeg har hatt bruk for i denne tiden, var nåde til å SE Han, nåde til å HØRE Han og nåde til å forstå Guds innsikt og visdom…ikke min egen.

    Vi er alle på denne veg med Gud….den personlige.
    Vi kan ikke vandre med Gud på tørre fakta, vi trenger den nære relasjon der vi erfarer at Han faktisk er virkelig i min verden.

    Anita

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • eagleview skrev:

    Om vi skal prøve alt og beholde hva godt er….ja , så er det en åpenhet her på bloggen til å snakke om det som ikke er bra også.
    —-
    VI ser alle stykkevis og delt, men kan dele den delen vi ser…så kommer hele bildet på plass tilslutt.
    —-
    Jeg ser et lite ”problem” her på Aletheia ,at temaene skifter så fort at vi ikke får ”prøvet” det som blir sagt godt nok..

    Jag håller med dej att det är bra att öppenheten finns att diskutera skillnaderna i insikter och åsikter. Och det är sannerligen ingen brist på åsiktsskillnader :-)

    Det blir lätt käpphästar. Det vi tror att vi förstått får lätt en central roll. Ytterligheter i åsikterna missar inte sällan att det finns en stor bit där vi (åtminstone i princip) är eniga.

    Att det skulle gå att pussla ihop en helare bild som ett slags consensus, det tvivlar jag på. Men var och en har möjlighet att hitta en pusselbit som bidrar till den egna förståelsen.

    Det där med växlande tema kan man kanske behandla på samma sätt som man läser en tidning. Om rubriken inte är intressant läser jag inte artikeln i tidningen.

    Man är inte tvungen att engagera sig i allt och kommentera allt.

    Ofta uppstår det, emellertid, mycket intressanta sido-teman som speglar ett behov hos deltagarna.

    Och, till sist, inte bara blogg-författarna, men även resten av deltagarna, har personligt ansvar för vad de skriver och hur de skriver det.

    /Kjell

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Kjell
    ”Det blir lätt käpphästar. Det vi tror att vi förstått får lätt en central roll.”….det er jo dette vi kaller ”nådegaver” :) ..og ar vi er unike- vi har alle våre kapphastar, og de som ikke har noen , de sier ikke noe her på bloggen- de bare leser, da de ennå ikke har noen egen overbevisning.
    ” Ytterligheter i åsikterna missar inte sällan att det finns en stor bit där vi (åtminstone i princip) är eniga.”..jeg ser det ikke som et poeng å være enig, men å lære noe av hverandres vandring med Gud.
    Det er mange barn i Guds familie, men alle har et individuelt forhold til Faderen…og kan vitne om det. Lære blir vi aldri enige i .

    ”Att det skulle gå att pussla ihop en helare bild som ett slags consensus, det tvivlar jag på. ”…igjen så er det derfor Gud gir nådegaver- og når vi forstår at vi trenger det som andre har , for å selv kunne se mer av ”bildet”, ja, så lytter vi mer til hvernadre, og bevarer en ydmyk holdning til hverandre..fordi vi leter etter noe fra GUD i de andre.
    ”Men var och en har möjlighet att hitta en pusselbit som bidrar till den egna förståelsen.”..YES! og det er veldig bra!!!! ..
    og det som jeg setter mest pris på her på Aletheia, men hver og en har også mulighet til å gi videre den puslebiten de selv har, og gjør de ikke det – så mister vi så mye.
    Vi kan nesten si, at den puslebiten jeg har er min ”nådegave” og den du har er den gave du har fått….derfor kan alle være frimodige å dele det de har ..det som kommer fra dems hjerte og relasjon med Jesus… Da vil vi fortstte å se et stort fargespekter og vinkler av det hele….og motta ”nåde” fra Gud fra hvernadre.

    :)
    Anita

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Kamau Mweru skrev:

    Fredrik, kanske är det off topic i den lärdom du meddelar, men jag tycker nog att det finns flera poänger i denna dråpliga historia.

    — Kjell, naturligtvis finns det massor i dessa kapitlel. Jag valde ett axplock.

    If you can’t fight them… Buy them! And if you can’t buy them…. join them! Voila!

    —Ja just detta är ju Bileams lära i ett nötskal…

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ elisabeth:
    —jo du… falska profeter kan profetera sanna profetior, precis som sanna Gudsprofeter kan komma med smörja… det är inte lätt alltid… Tur vi har Ordet så vi kan pröva allt som sägs, oavsett vem det kommer ifrån.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • eagleview skrev:

    Moses og det skrevne ordet ( Torah) får mer ære her på bloggen enn Jesus selv.

    —Det är ju för att Jesus ÄR Torah… Och det där med Miriam… Visst är det så att du måste själv komma till den punkten när du måste själv tala och ha en egen relation med Klippan. Är det konstigt? Jag förstår inte dig?

    Vi er ikke ”koblat” til det jødiske folket….

    —Jag håller inte med dig. Jag tror vi är kopplat till ekklesian Israel, allstå församlingen Israel där vi blir inympade som medborgare. Där finns det då en koppling till Judarna.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • eagleview skrev:

    Fredrik
    Det var mye humor i det du skrev…og jeg liker din skrive stil ….det var også noe bra der, men jeg liker IKKE å plukke bein fra fisken. Jeg vil ha benfri fisk…forstår du meg ?

    —Tyvärr förstår jag inte riktigt…

    Jeg skriver ikke for eller imot deg..jeg har først og fremst andre leser i fokus..og jeg ønsker å peke på det som forvrenger Guds ord..for å vekke opp de som ”sover”..ok.

    —Jag tar inte illa upp. Dessutom skall ingen tro ett ord på vad jag skriver… jag förväntar mig att man prövar allt själv.

    Jeg setter også pris på en dialog…så om du bare blir helt stille , og ikke svarer på det jeg skriver, ja, så er samtalen ferdig..og evt misforståelser blir ikke rettet opp.

    —Jag har varit bortrest, därför har jag varit tyst. Jag svarar alltid på mina inlägg så fort jag kan.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Fredrik:

    Jag trodde vi var ‘kopplade’ till den förstfödde från de döda – Jesus Kristus. Och Han i sin tur är den osynlige Gudens avbild. Då borde väl kopplingen vara till Gud och inte till någon Nation eller etnisk ras?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Prophetone skrev:

    @ Fredrik:
    Jag trodde vi var ‘kopplade’ till den förstfödde från de döda – Jesus Kristus. Och Han i sin tur är den osynlige Gudens avbild. Då borde väl kopplingen vara till Gud och inte till någon Nation eller etnisk ras?

    —Visst är det till Jesus vi blir kopplade. Men När vi kopplas till Israels Kung och Messias blir vi medborgare i Israel. Eller inympade i trädet Israel.
    Och det är klart att det inte handlar om etnisk ras, då det är en Andlig sak… men det tror jag du är med på…

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Fredrik:

    Ett ‘Andligt träd’ mao? :-)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Prophetone:
    Än så länge ja… ;-)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Hei Fredrik!…så du lever :)

    Du skriver, og jeg er enig med deg ;”Jag tror vi är kopplat till ekklesian Israel, allstå församlingen Israel där vi blir inympade som medborgare. Där finns det då en koppling till Judarna.”
    Men vet du hvem andre som finnes der i denne koblingen med forsamlingen Israel?….
    jo, arabere, svensker :) ,amerikanere, tyskere, indere, afrikanere…ja alle nasjoners folk.
    Tenk om vi kunne studert hva Gud har lagt igjen av GULL i disse nasjonene…vi er koblet til araberne LIKE Mye som til Jødene…VI som tror på VERDENS frelser og er I KRISTUS!!

    Anita

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Fredrik
    ”Visst är det så att du måste själv komma till den punkten när du måste själv tala och ha en egen relation med Klippan. Är det konstigt?”

    nei!, det er ikke konstigt, det er helt rett!…men å ta denne sanningen inn i den historien om Moses sin ulydighet blir helt feil …det blir som å lage en ny lære.og vi mister hele poenget med det som blir fortalt om Moses og Guds vilje i den sammenhengen.

    About fish and bones..I do not like to eat any fish with bones in it…In the faith movement we were tought to eat the fish and spit out the bones..I do not believe in doing so. I want the word of God that is preached to be clean…not a mixture. Therefore IF I find a mixture, I have problems to ”eat” the ”good part”…I reject the whole fish, and look for another one :)

    Anita

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • eagleview skrev:

    Hei Fredrik!…så du lever
    Du skriver, og jeg er enig med deg ;”Jag tror vi är kopplat till ekklesian Israel, allstå församlingen Israel där vi blir inympade som medborgare. Där finns det då en koppling till Judarna.”
    Men vet du hvem andre som finnes der i denne koblingen med forsamlingen Israel?….
    jo, arabere, svensker ,amerikanere, tyskere, indere, afrikanere…ja alle nasjoners folk.
    Tenk om vi kunne studert hva Gud har lagt igjen av GULL i disse nasjonene…vi er koblet til araberne LIKE Mye som til Jødene…VI som tror på VERDENS frelser og er I KRISTUS!!
    Anita

    —Jo då… jag lever i allra högsta grad. :-)
    Naturligtvis är vi kopplade till alla som är inympade genom tron på Messias. Jag har aldrig menat att kommunicera något annat.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Fredrik
    Bra utlägg om veckans läsning.
    Det bottnar ju ofta i det urgamla, skulle YHWH ha sagt?
    Om det gäller de första människorna eller någon av de efterföljande. Korah, Balaam, Israel, kristna m.fl, svårigheten verkar vara för oss att ta Skriftens ord för vad det säger. Respektera Skaparens ord och agera som om det är sant. Separering är ju vad helig egentligen menar.

    Det vore väldigt intressant att höra dina tankar kring Phinehas? Han stoppade ju pesten genom sitt agerande.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • fredrik

    kanskje ikke meningen…men du kommuniserer noe annet ja. Du og flere med deg, kommuniserer at det er Jødene og det jødiske som er noe å ”trakte etter”..at alt annet er ”søppel”
    Jødiske fester istedfor Christmas and so on..så, ja..du kommuniserer noe annet.:)
    Vi har jo felles skrift med jødene…og derfor er det naturlig at vi fokuserer mer på dem..men vi glemmer at Gud har alle nasjonene på sitt hjerte…og at vi tilhører et rike , som ikke er av denne verden.

    Hvorfor gå på en religiøs jødisk fest,eller prøve å kopiere en ( som ortodoks sabbats feiring), men ikke gå på en muslimsk fest , eller prøve å kopiere dems faste måned f.eks ???..for meg blir det samme sak.
    religiøst alt sammen !!

    Slik Jesus gikk inn til religiøse skriftlærde og spiste sammen med dem, kan jeg spise sammen med en mullah..delta på dems fester eller gå på en hindu fest, så vel som en hedensk fest i Norge…( i og utenfor menigheten)… noe forskjell på disse festene ? de er alle sosiale sammenkomster i denne verden, og fine møteplasser for å nå noen med buskapet om Jesus. Det betyr ikke at jeg tilber dems Guds forståelse…jeg er bare der hvor de er , som Jesus døde for..og Gud har lagt SÅÅ mye ned i andre kulturer av skatter, vitnespyrd om seg selv, som vi går glipp av, når vi fokuserer på det jødiske.

    Vi er her for å nå denne verden med evangeliet om Jesus…for å være alt for alle, for om mulig nå noen flere hjerter…ikke for å separere oss fra denne verden i frykt for å bli smittet av den ;(
    Der Jesus vil tenne et lys, der må vi være..

    ”and the nations of those who are saved shall walk in its light( the light that Jesus is) and the kings of the earth bring their GLORY and HONOR into it….they shall bring the glory and the honor of the nations into it ( into the new Jerusalem) ” rev.21 24
    Each nation has a glory and a honor…dette vil vi miste om alle skal bli ”jødiske” Gud vil ha enhver nations herlighet inn i Sitt rike. ( også den svenske ;( )..det finnes altså en herlighet i enhver nation… slik alle personer har en personlighet..noe unikt.
    la oss SE det og finne det som Gud SER !!!
    men da må fokuset UT mot hele verden og ikke være så innadvendt mot kun det ”jødiske”

    Anita

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Sam skrev:

    Fredrik
    Bra utlägg om veckans läsning.
    Det bottnar ju ofta i det urgamla, skulle YHWH ha sagt?
    Om det gäller de första människorna eller någon av de efterföljande. Korah, Balaam, Israel, kristna m.fl, svårigheten verkar vara för oss att ta Skriftens ord för vad det säger. Respektera Skaparens ord och agera som om det är sant.

    —Tack Sam. Många gånger närmar vi ju oss Ordet med olika saker i våra ryggsäckar och därför reagerar vi olika mot det. Alla har vi våra traditioner och Traditioner att brottas med.

    Separering är ju vad helig egentligen menar.
    Det vore väldigt intressant att höra dina tankar kring Phinehas? Han stoppade ju pesten genom sitt agerande.

    —Ja, han är ju en mkt svårhanterlig person många gånger för oss som vuxit upp i kyrkan. Vi får se vad veckan bringar… :-)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • eagleview skrev:

    fredrik
    kanskje ikke meningen…men du kommuniserer noe annet ja. Du og flere med deg, kommuniserer at det er Jødene og det jødiske som er noe å ”trakte etter”..at alt annet er ”søppel”

    —Jasså? Ge mig gärna ett exempel.

    Jødiske fester istedfor Christmas and so on..så, ja..du kommuniserer noe annet.:)

    —Här blandar du möjligtvis ihop antingen mig och någon annan… eller de Judiska högtiderna med Herrens högtider. Jag bar bara skrivit om Herrens högtider än så länge.

    Slik Jesus gikk inn til religiøse skriftlærde og spiste sammen med dem, kan jeg spise sammen med en mullah..delta på dems fester eller gå på en hindu fest, så vel som en hedensk fest i Norge…( i og utenfor menigheten)…

    —När gick Jesus på en hednisk fest?

    Vi er her for å nå denne verden med evangeliet om Jesus…for å være alt for alle, for om mulig nå noen flere hjerter…ikke for å separere oss fra denne verden i frykt for å bli smittet av den ;(

    —Nej, men kanske för att vi skall vara heliga/avskilda såsom Gud är helig/avskild

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • [...] sig med andra folk, för att inte råka halka dit och falla i synd. Man kom ihåg läxan med Biliams inrådan till den fule kungen [...]

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

Svara