lördag, juli 25th, 2009...7:21 e m

Tidens tecken

Kommentarer Läs med webReader

För ett år sedan så spekulerade jag i om vedermödans sju år skulle ta sin början i september 2008. Anledningen till att det datumet kom upp handlade om att ett antal sol- och månförmörkelser slog in under Herrens högtider enligt ett visst mönster, som pekade på att någonting speciellt borde hända under Yom Teruah 2015. Om detta speciella skulle vara att Jesus kommer tillbaka, så kunde enligt vissa beräkningar vedermödan inledas på Yom Teruah 2008, alltså den 29 september.

daniel lion
Detta skall du veta och besinna: från det att ordet utgick om att Jerusalem skall återställas och uppbyggas, till dess att den som är smord till furste kommer, skall det gå sju veckor. (Dan 9:25)

Vad har vi då för indikationer på att denna spekulation skulle kunna vara riktig? Hände det någonting i samband med Yom Teruha 2008? Har det hänt något annat under året som kan ge oss några ledtrådar? Finns det någonting som tyder på motsatsen:  att inledningen av Daniels sjuttionde årsvecka inte kunde ha varit under hösten 2008?

Som ni kanske kommer ihåg så hade vi en finanskris som kulminerade just under dessa dagar 2008. Den 29 september 2008, på Yom Teruha, sa Representanthuset nej till ett bailoutförslag. Finanskrisen tvingade dem några dagar senare att säga ja till en bailout på $700.000.000.000. Någon uttalade sig om att världen var 15 minuter från sin undergång. Så även om den värsta kalabaliken har lagt sig , så har förtroendet för världens finanssystem skadats i grunden och förtroende är smörjoljan i det maskineriet. Därför har fler och fler börjat rycka i trådar som härleds till en ny ekonomisk världsordning. Till och med påven argumenterar för mer politisk auktoritet över nationernas ekonomi.


Den 29 september 2008, på Yum Teruha, sa Representanthuset nej till ett bailoutförslag. Finanskrisen tvingade dem några dagar senare att säga ja till en bailout på $700.000.000.000.

Personligen tycker jag att vi har fått se tillräckligt med egendomligheter i den ekonomiska världspolitiken sedan oktober 2008 för att kunna bocka av den ekonomiska faktorn i frågan om vi är inne i Daniels sjuttionde årsvecka. Vi har också nyligen berättat om planerna för ett tredje tempel i Jerusalem. Hur lång tid det kan ta att förverkliga dessa hänger nog ihop med fredsprocessen.

Men för att riktigt säkerställa om det finns tydliga tecken på att Jesus kan komma tillbaka på Yom Teruha 2015, skall vi läsa vad som står skrivet om Daniels sjuttionde årsvecka.

Detta skall du veta och besinna: från det att ordet utgick om att Jerusalem skall återställas och uppbyggas, till dess att den som är smord till furste kommer, skall det gå sju veckor. (Dan 9:25)

Vi börjar beräkna våra siffror efter att eld upphör utropas efter sexdagarskriget den 7 juni 1967. Om vi börjar med att lägga ut sju veckor som skall gå efter det att ordet utgick. Dessa sju veckor skall gå innan den som är smord furste kommer.

Eftersom vi talar om årsveckor så blir sju årsveckor fyrtionio år. 7×7=49. Fyrtionio år i bibeln brukar följas av det femtionde som blir ett jubelår. Eftersom vi vet att den bibliska kalendern inte följer solen utan både solen och månen så kan vi beräkna ett bibliskt år till 360 dagar istället för 365. (Om någon del i denna beräkning är kritisk, så är det i sådana fall denna med 360 dagar, men det finns exempel på att man har räknat så.) Vi kan då räkna ut att fyrtionio år innehåller sjuttontusensexhundrafyrtio dagar. 49×360=17640. Men för att vi skall kunna ta med oss dessa 17640 dagar till den almanacka som vi är vana med, så får vi göra följande beräkning:

1967 innehåller 207 dagar efter eldupphör den 7 juni; 1968 366; 1969 365; 1970 365; 1971 365; 1972 366; 1973 365; o.s.v.

Idag bör vi ha 2251 dagar kvar av denna beräkning. 159 dagar återstår av 2009; 2010 365; 2011 365; 2012 366; 2013 365; 2014 365.

Efter 2014 har det gått 17374 dagar. Under 2015 räknar vi dagar per månad: Jan 31; Feb 28; Mar 31; Apr 30; Maj 31; Jun 30; Jul 31; Aug 31 och … Nu fattas det 23 dagar för att vi skall få ihop 17640 dagar, den dag som den som är smord furste skall komma. Den dagen är 10:e Tishrei 5776. Eller Yom Kippur – försoningsdagen.

Ni vet ju att det det går 10 dagar mellan Yom Teruha – domedagen och Yom Kippur – försoningsdagen. Om inte, så kan ni läsa mer om det i bloggposten Tio dagar för omvändelse. Vi vet då också att 7 gånger 7 är 49. Det betyder att det första jubelåret sedan Jerusalem åter blivit israeliskt inträffar då.

Du skall låta det gå sju sabbatsår, sju gånger sju år, så att tiden för de sju sabbatsåren blir fyrtionio år. I sjunde månaden, den tionde dagen i månaden, skall du låta hornen ljuda. På försoningsdagen skall ni stöta i horn i hela ert land, och ni skall helga det femtionde året och utropa frihet åt alla invånare i landet. Det skall vara ett friår för er: var och en skall få tillbaka sin egendom och få komma tillbaka till sin släkt. Detta femtionde år skall vara ett friår för er. Då skall ni inte så något, och vad som växer upp av spillsäden skall ni inte skörda, och druvor från de obeskurna vinstockarna skall ni inte plocka. (3 Mos 25:8-11)

Visste ni förresten att ordet Jubelår kommer från qeren jovel, som betyder vädurshorn, det som kallas shofar och är en slags basun. Väduren var ju också det djur som i 1 Mos 22:13 hade fatsnat i ett snår och fick bli det offer som ersatte Isak. Någon som läst någonting om att det skall blåsas i basuner när Jesus kommer tilbaka?

/Haggaj

 

Dela med dig/tipsa någon:
  • Print this article!
  • Facebook
  • E-mail this story to a friend!
  • Turn this article into a PDF!
  • RSS
  • TwitThis
  • Google Bookmarks

105 kommentarer

  • Haggaj,

    Detta är enormt intressant….men också gränslöst svårbedömt. Som att gå på gungfly…ungefär.Det finns olika aspekter på hur och vad man lägger betoning på inför beräkningar, t.ex.

    Du pratar jubelår. När den första aliyan kom från Sovjet var det ett sabbatsår (1881-82) Första jubelåret därefter var 1931 -32, och nästa blev då
    1980-81. Då skulle nästa jubelår bli 2029-30..

    Få se vad du kommit fram till.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ elisabeth:
    När jubelåret börjar, hänger helt ihop med när man startar att räkna. För mig låter det långsökt att man skulle kunna ordna ett jubelår redan när första aliyan gjordes. Rimligtvis borde man börja räkna från det att man har kontroll på Jerusalem och den plats som gett namn till Jubelåret.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Haggaj:
    Vad jag lärt är att man tappat kollen på både landvila och jubelår. Rabbinerna har bara tagit ett år och går på det.
    Samma med jubelåren.
    Man har även övergett Skriftens instruktioner om nyår. (Kornet moget och första nymånen efter startar nyåret)
    Jag tror inte man kan applicera grekisk tideräkning på Messias återkomst, än om det är väldigt intressant det du skriver. Att anta starten efter sexdagarskriget är nog inte helt fel.

    Eftersom Skaparens tider och stunder är fastställda så är det mycket troligt att Messias kommer tillbaka på en av Skaparens högtider. Man kan ju klart se de fyra första högtiderna blev uppfyllda av Messias och de tre kvarvarande ska uppfyllas vid Hans återkomst.
    En av höstens högtider är ju basunblåsardagen så det är mycket troligt att vi ska höra Shofars från alla håll. Enligt traditionen så blåste man ju i Shofars när man kungjorde kungens ankomst. Varför då inte vid konungarnas konungs återkomst?
    Vi är också uppmanade att blåsa i Shofaren vid nymånen. Nymånen kommer på en ”dag som ingen vet” p.g.a att nymånen kan uppträda med upp till tre dagars skillnad.
    Inte ens NASA kan förutse nymånen med 100% säkerhet.
    Intressant att Messias ska komma tillbaka på ”en dag som ingen vet”.
    Man kan inte beräkna Rosh Hashannah för 2015, enligt Skaparens sätt(kornet moget och första nymåne) förrän kornet blivit moget.
    Rosh Hashanah kommer ju sju månader efter nyåret och man ska då fira Sabbat(alla sabbathatare-tänk om!) med basunstötar.
    Enligt dessa
    http://aa.usno.navy.mil/data/docs/MoonPhase.php
    så kommer nymånen i sept 2015 att vara den 13:de.
    Hmmmmmmmmmmmmmmmm.
    Ganska så intressant skulle jag vilja påstå.
    Men vi måste veta att endast Fadern vet.
    Vi vet kanske årstiden eller högtiden men vi vet inte dagen.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Haggaj:

    Det gick ju århundraden innan någon räkning gjordes som kunde kallas tillförlitlig, vad jag hört.
    Det var en ungrare Joseph Llado som åkte ner till Rabbiner han kände i Israel (på60-talet) Hans uträkningar var inte heller så tillförlitliga, därför att de hade inga riktiga källuppgifter.
    Det måste ju startas någonstans, och iom invandringen började ta fart kanske en viss kalibrering gjordes för att bekräfta..
    Vi lär få återkomma. Säkert är dock, att det var jubelår 1980-81, men ska kolla med Judiska församlingen.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Haggaj:skrev

    ”Vi har också nyligen berättat om planerna för ett tredje tempel i Jerusalem. Hur lång tid det kan ta att förverkliga dessa hänger nog ihop med fredsprocessen.”

    –Ganska säkert händer nåt märkligt den 9 Av..och dagarna däromkring.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Fortsätt ni att räkna!
    Någon gång kanske ni lyckas med att få ihop verkligheten med Jubelår!

    Känns lite konstigt när nutida svenskar hela tiden refererar till diverse Av.
    Ingår kanske i nåt!

    Mvh MS

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Mikael skrev:

    Känns lite konstigt när nutida svenskar hela tiden refererar till diverse Av.
    Ingår kanske i nåt!

    Jo, kanske det, kanske. T.ex. den kalender som används i bibeln. Som bekant bytte ju kristenheten bort den mot något tideräkningskoncept från Rom. Så om man vill förstå bibelns profetiska tidsangivelser, så gör man bäst i att hålla ett vakande öga på den hebreiska kalendern.

    Löjligt, tycker en del. OK, då kan ni kolla er kalender så skall vi se vem som får rätt.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Kan man undgå att tolka de sammanlagda orden som att Gud har bestämt att vi inte kommer att klara att veta när Jesus kommer tillbaka innan det händer?

    Ordet ”ora” översätts som stunden eller timmen, men ordet användes oftast i betydelsen av årstid eller ”season”.

    Att inte veta dagen eller stunden torde alltså kunnan förstås som att inte veta i vilken årstid, eller i kombination med vilken högtidsdag Jesus kommer åter.

    Uttalandet: ”i en stund då I icke vänten det skall Människosonen komma”; tycker jag själv är det kanske mest talande. Kan någon överlista Gud?

    Vidare kan jag inte låta bli att fundera på att om det skulle uppstå en sorts gemensam övertygelse om år, årstid och dag, så skulle detta lätt kunna missbrukas av Anti-krist som då skulle kunna peka på att hans uppträdande stämde med profetior och förväntan.

    Ovan uppräknade fotnoter betyder inte att jag tycker det är ointressant att försöka söka aktivt efter tids-tecken som visar på, eller antyder, eller ger ledning vad det gäller hur sent det är på Guds klocka. Jag läser alltså bloggposten med intresse.

    Att messias-förväntningarna tycks kulminera hela världen över och i alla religioner behöver inte vara ett gott tecken. Även detta underlättar säkert för accepterandet av Anti-krist.

    Fast om vi inte låter oss luras vet vi ju då med säkerhet att mindre än 7 år återstår.

    /Kjell

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Kjell, bra skrivet. Jag har också tänkt en del på detta.
    Jesus varnar oss just för att vi inte ska bli lurade. Vi kan lätt hamna i samma fälla som Jehovas vittnen, som gång på gång sagt att nu ska det ske.
    Själv uppskattar jag mycket att läsa Aletheia, men vi får inte bli för säkra på när Jesus kommer tillbaka med tanke på vad Han själv säger.
    Däremot ska vi läsa av tidens tecken för att vara alerta och vakna. Vaka säger ju Jesus.
    Ibland kan man höra undringar om varför Gud inte såg till att Bibeln blev tydligare och lättare att
    läsa med klara instruktioner om när och var och hur.
    Min övertygelse är att den är skriven precis så som Gud vill ha den. Vi ska inte fastna i en dyrkan av Ordet i bokform utan vara totalt beroende av vår RELATION med HERREN. Av Hans hjälp dag för dag.
    Tänk på första kapitlen i Moseboken. Gud vandrade i lustgården och umgicks med människan. Vi är skapade för detta.
    I den relationen uppenbarar Jesus BIT FÖR BIT det vi behöver veta. Just för att vi inte ska bli oberoende av HONOM. Och för att vi inte ska bli lurade av Antikrist.
    Aletheia behövs, men vi måste också förstå våra begränsningar.

    Gud välsigne er allihop!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Kamau Mweru skrev:

    Kan man undgå att tolka de sammanlagda orden som att Gud har bestämt att vi inte kommer att klara att veta när Jesus kommer tillbaka innan det händer?

    Ja, så har man ju alltid tänkt, men faktum är att om man studerar dessa bibelord, så säger de inte riktigt säkert det vi alltid trott.

    I fallet med Dan 9:25 så är det väl inte mycket att fundera på. Den smorda fursten kommer 17640 dagar efter det att ordet utgick om att Jerusalem skall återställas och uppbyggas.

    Vi kan ta några exempel:

    ”Men om tid och stund, bröder, behöver man inte skriva till er, för ni vet själva mycket väl att Herrens dag kommer som en tjuv om natten. [...] Men ni, bröder, lever inte i mörkret, och dagen kan inte överraska er som en tjuv.”
    (1 Thess 5:1,2,4)

    Eftersom brevets mottagare inte var okunniga, levde i mörkret, så kunde inte dagen överraska dem som en tjuv om natten. Och skall vi översätta ”tid och stund” lite bättre så kan vi t.ex. läsa King James: ”But of the times and the seasons”. Med seasons menas inte höst och vår. Med seasons menas Herrens högtider. Det kan vi se på andra ställen i bibeln.

    Så man skulle alltså kunna översätta så här:

    ”Men om Herrens högtider behöver man inte skriva till er … och dagen kan inte överraska er som en tjuv.”

    I Matt 24:36 säger Jesus:
    ”Dagen och timmen känner ingen, inte ens himlens änglar, inte ens Sonen, ingen utom Fadern.”

    För att förstå detta uttalanden behöver vi ytterligare några pusselbitar:

    1) Jesus refererar vid samma tillfälle till just Daniel 9, där dagar från en viss tidpunkt kan räknas.

    2) Det som var fördålt då, behöver inte vara fördolt nu. I 1 Mos 7:4 får Noa reda på att det återstår 7 dagar tills floden kommer. Jesus referera även till den händelsen i Matt 24:

    ”Under tiden före floden åt man och drack, gifte sig och blev bortgift, ända till den dag då Noa gick in i arken, och ingen visste något förrän floden kom och förde bort alla. Så blir det också vid Människosonens ankomst.” (Matt 24:38-39)

    I samma tal som Jesus säger att ”Dagen och timmen känner ingen, inte ens himlens änglar, inte ens Sonen, ingen utom Fadern.” sån refererar han alltså både till Dan 9 och till Noa.

    Alla som brukar läsa på Aletheia vet också att Yum Teruah också kallas Yom Hakeseh – den gömda dagen. Så även om Jesus visste vilken högtid och vilket år hans ankomst skulle ske, så kunde dagen eller timmen variera beroende på när månen skymtats av två väktare.

    Förra året så skedde det två dagar senare än beräknat: http://aletheia.se/2008/09/26/trumpetfesten-anno-2008-kan-snart-borja/#comment-114819

    Slutligen vill jag också citera Dan 12:4:
    ”Många kommer att avfalla, men kunskapen skall tillta.”

    Det finns ytterligare några bibelord som skulle kunna tala för att dem som menar att man inte i förväg kan veta när Jesus skall komma. Något återfinns i början av Apg, andra i början av Upp. Om ni önskar kan vi ta upp även dessa.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • christer skrev:

    Vi kan lätt hamna i samma fälla som Jehovas vittnen

    Först vill jag säga att jag struntar i Jehovas Vittnen. Om de gör på det ena eller det andra sättet så får det mig inte att göra tvärtemot.

    För det andra så håller jag med om farorna att vara för tvärsäker. Än så länge återstår det mycket som måste slå in före 2015 för att det skall kunna bli riktigt aktuellt. Eftersom det finns totalt sju år att spela på (sex år kvar) så finns det också tid att noggrannt iakta alla tidens tecken.

    Ett sådant tecken är att Jesus skall visa vem han är för judarna. Den bästa förebilden för den kommande händelsen är berättelsen om Josef och hans bröder.

    Som ni vet var Josef maskerad för sina bröder. De kände inte igen honom. Han hade fel sorts kläder. Han talade på fel sätt. Hade ett konstigt namn. Men han ger sig till känna för sina bröder. När han gör det säger Josef:

    ”I två år har det nu varit hungersnöd i landet, och det kommer fem år till då man varken skall plöja eller skörda.” (1 Mos 45:6)

    Det blev alltså allmänt känt bland bröderna att två år av sju svåra hade gått.

    Om vi nästa år får se en väckelse bland judarna där de ser vem Han är, då vet även vi att två år har gått och att det återstår fem år. Det bör i sådana fall ske under hösten 2010. Varför inte till Lövhyddohögtiden?

    När vi förstår att vi skall vara med om sju speciella år för Jesu ankomst, så kan vi också både känna och undersöka kvistarna på fikonträdet:

    ”Lär av en jämförelse med fikonträdet. När kvisten blir mjuk och bladen spricker ut vet ni att sommaren är nära.” (Matt 24:32)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Som Johnny Cash fan tycker jag om denna:
    ”I heard on the radio there’s rumors of war
    People gettin’ ready for battle and there may be just one more
    I heard about an earthquake and the toll it took away
    These are the signs of the times we’re in today

    Matthew 24 is knocking at the door
    And there can’t be too much more to come to past (come to past)
    Matthew 24 is knockin’ at the door and today or one day more could be the last

    [ guitar ]
    The great bear from the Northland has risen from his sleep
    And the army ranks in red are near two hundred million deep
    The young and old now prophesy a coming prince of peace
    And last night I dreamed of lightening in the East

    Matthew 24 is knocking at the door…” – Handlar precis inte om himmelriket, dock handlar den om vilket allvar våran värld står inför.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Haggaj skrev:

    faktum är att om man studerar dessa bibelord, så säger de inte riktigt säkert det vi alltid trott.
    ….
    ”Många kommer att avfalla, men kunskapen skall tillta.”

    Viktiga synpunkter som vi säkert måste ta med i räkningen. Tack för genomgången.

    Med bävan och spänning får vi ta emot den kommande tiden och hjälpa varandra att vara vakna och vaka.

    Svin-flunsan beräknas smitta minst 2 miljarder de kommande 18 månaderna. Men det kan ju gå fortare.

    Regeringskriser avlöser varandra runt klotet.

    Teknologiska bevakningsmetoder tilltar.

    Den financiella krisen börjar nu först slå ordentligt hårt i så kallade ”utvecklingsländer”.

    Herren är min Herde, mig skall intet fattas ……..

    Eller som den lilla flicka felaktigt citerade: Herren är min Herde, jag skall inte fattas ….

    /Kjell

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Kamau Mweru skrev:

    Svin-flunsan beräknas smitta minst 2 miljarder de kommande 18 månaderna.

    Fick höra idag att en vän i Argentina, en argentisk broder, som också besökt Sverige och haft möten, ligger med sådan där lungmaskin efter att ha insjuknat i svininfluensan.

    Det kryper närmare … Argentina har ju haft vinter och därmed influensavänligare tider. Men hösten kommer snart även till oss.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • George Mitchell, USA:s utsända till Mellanöstern säger i ett uttalande att USA: s president Barack Obama var ”förutbestämd” att skapa en överenskommelse mellan Israel och den arabiska världen.
    http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1248277890295&pagename=JPost%2FJPArticle%2FShowFull

    Assad (Syrien) och Mitchell idag på söndagsmorgonen

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Haggaj skrev:

    en argentisk broder, som också besökt Sverige och haft möten, ligger med sådan där lungmaskin efter att ha insjuknat i svininfluensan.

    Dödligheten är ungefär 1% för dem som får god vård.

    När antalet fall ökar kommer det inte finnas resurser till respiratorer och förmodligen bli brist på antibiotika. Tamiflu har redan rapporterats overksamt i Danmark och Japan.

    I slum-områden har dessa saker alltid saknats. Undernäring, andra sjukdomar och dålig hygien ökar risken för följdinfektioner.

    Jag fruktar det värsta för 60% av Kenyas befolkning.

    /Kjell

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Haggaj:skrev

    ”Ett sådant tecken är att Jesus skall visa vem han är för judarna. Den bästa förebilden för den kommande händelsen är berättelsen om Josef och hans bröder.”

    –1 Mos. 44:14:”Vi ser här hur de elva bröderna faller ner en gång till inför Josef. Drömmen uppfylldes en gång till.

    Denna text ger oss en vink om att judarna kommer att erkänna Yeshua i Josefs hus. Josefs hus är de tio förlorade stammarna som i denna tid håller på att komma hem, främst från den kristna världen.

    Texten lär oss också att många judar kommer att böja sig för en hednaiserad Messias, i ett främmande sammanhang, vilket det kristna världen utgör för juden. Fler och fler judar har, speciellt sedan 1967, blivit kristna och även ”messianska” (som i de flesta fall är kristna som är överdragna med lite judisk fernissa men som håller fast vid den kristna teologin som inte tillåter dem att vara trogna varken Toràn eller de judiska traditionerna). De har tagit efter ”egyptiska” seder som inte har något att göra med den hebreiska tron. De har erkänt ”Jesus Kristus” som sin frälsare i en kristen miljö. Men de har ännu inte sett honom som en Torà-praktiserande jude som är trogen sitt folks seder. De kommer att få sig en mycket stor överraskning när han visar sig som den han verkligen är!”

    –1 Mos, 43:34 skriver att de ”drack sig glada” tillsammans med Josef. Den hebreiska texten säger tydligt att de blev berusade. Sådan glädje kommer det att bli ! Vi kommer alla att känna oss berusade av glädje när Gud upprättar Israel.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Haggaj skrev.

    Personligen tycker jag att vi har fått se tillräckligt med egendomligheter i den ekonomiska världspolitiken sedan oktober 2008 för att kunna bocka av den ekonomiska faktorn i frågan om vi är inne i Daniels sjuttionde årsvecka. Vi har också nyligen berättat om planerna för ett tredje tempel i Jerusalem. Hur lång tid det kan ta att förverkliga dessa hänger nog ihop med fredsprocessen.

    Men för att riktigt säkerställa om det finns tydliga tecken på att Jesus kan komma tillbaka på Yom Teruha 2015, skall vi läsa vad som står skrivet om Daniels sjuttionde årsvecka.

    Detta skall du veta och besinna: från det att ordet utgick om att Jerusalem skall återställas och uppbyggas, till dess att den som är smord till furste kommer, skall det gå sju veckor. (Dan 9:25)

    Vi börjar beräkna våra siffror efter att eld upphör utropas efter sexdagarskriget den 7 juni 1967. Om vi börjar med att lägga ut sju veckor som skall gå efter det att ordet utgick. Dessa sju veckor skall gå innan den som är smord furste kommer.

    ——-

    Budskapet om återuppbyggandet som enligt Gabriel skulle utgå och starta nedräkningen av de första 7 årsveckorna till dess den smorde fursten skulle komma utgår väl som jag förstått saken från den tidpunkt när Jeremia fick förmedla återställelsens budskap från Herren, samma dag som Nebukadnessars härar intog Jerusalem (Jer. 32), en historiskt väl daterbar händelse som 49 år senare enligt Gabriels budskap skulle följas av en smord furstes ankomst. Den smorde fursten kan vi utifrån historien enligt min mening känna igen som den persiska konungen Cyrus som uppfyllde profeorden i Jesaja 45 om att låta Israel återvända ur fångenskapen till sitt land.

    Den som är intresserad av att läsa mer om det här vill jag rekomendera den historiska och exegetiska analysen av ”Daniel’s ”Seventy Weeks”" av Fred Zaspel.

    http://www.biblicalstudies.com/bstudy/eschatology/daniel.htm

    Jag vet att det finns andra tolkningar av den här mycket centrala profetian som leder fram till en avslutande årsvecka fram till Messias återkomst, men som sagt jag ännu ännu inte riktigt förstått argumenten för att upprepa de första 7 av de 70 årsveckorna i ändens tid. Men visst är det en tankeväckande iaktagelse du gör Haggaj när du noterar att tidsperioden mellan Tempelplatsens återerövring 1976 och fram till Yom Kippur, Försoningsdagen år 2015 exakt utgör sju profetiska år a’ 360 dagar.

    Shalom,
    Fred

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Psalm 126:1 – 4 :” När HERREN gjorde slut på Sions fångenskap, då var vi som drömmande.
    Då fylldes vår mun med skratt och vår tunga med jubel.
    Då sade man bland hednafolken :”HERREN har gjort stora ting med dem”.
    Ja, HERREN har gjort stora ting med oss och vi är glada.” AMEN ! :)

    Glömde tillägga, att textutdraget ovan var från Parashà 10.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Haggaj skrev:

    George Mitchell, USA:s utsända till Mellanöstern säger i ett uttalande att USA: s president Barack Obama var ”förutbestämd” att skapa en överenskommelse mellan Israel och den arabiska världen.
    http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1248277890295&pagename=JPost%2FJPArticle%2FShowFull

    Assad (Syrien) och Mitchell idag på söndagsmorgonen

    Nej, det är inte vad han säger. En mer logisk översättning lyder snarare ”Obama är fast besluten” – inte att han skulle vara förutbestämd till ett visst beslut. ‘Determined’ används inte på det sättet, och det finns bättre ord för ‘förutbestämd’ på engelska, ifall det vore vad Mitchell ville kommunicera. Med tanke på kontexten skulle det dock varit väldigt egendomligt.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Fredrik S:
    Jag skall inte ta gift på att jag har översatt rätt, men ”determined” stod inom situationstecken och det tolkar åtminstone jag som att det öppnar för en sådan tolkning. Men något gift tänker jag inte ta på att jag översatt rätt. :-)
    http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1248277890295&pagename=JPost%2FJPArticle%2FShowFull

    Tack för iaktagelsen!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Haggaj skrev:

    Jag skall inte ta gift

    Nej, gör inte det :-) för det ord du syftar på heter ”destined” eller ”pre-destined” eller ”forordained” eller ”bound for”.

    ”To be determined” användes att betekna ”fast besluten” som Fredrik påpekade. Eller synonymt ”unwaveringly decided”.

    Eller ”I have determinded” jag har beslutat eller fastställt. Eller synonymt ”settled”, ”resolved”.

    Det kan även användas i betydelsen ”fastställd” som när man har fastställt att citronen har pH 5

    /Kjell

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Micael,

    Här har du lite intressant information från en som har suttit och räknat

    http://www.youtube.com/watch?v=S1bkB1nShSU

    Han har bl a räknat på detta med jubelåren. Det överensstämmer med 1967 som du utgår från plus profetian som en gammal rabbin skrev under 1200-talet. Han profeterade att turkarna skulle komma att ockupera Jerusalem under 8 jubelår, dvs 400 år. Sedan skulle Jerusalem bli mer eller mindre ett ingenmansland under ett jubelår. Därefter börjar det tioende jubelåret som påbörjar den messianska tiden och blir det sista jubelåret innan Messias kommer. Denna profetia publicerades för något år sedan av den välkända tidningen Israel Today.

    Rabbinen träffade ju rätt på de två första punkterna. 1517 – 1917 var Jerusalem i turkarnas händer. 1917 – 1967 förvaltades Jerusalem av britter och jordainer. 1967 kom det åter i judarnas händer. Enligt denne rabbin kommer Messias senast 1917. Det stämmer också med Youtube presentationen ovan. Karln låter som en försäljare av begagnade bilar från södra USA, men är definitivt intressant att lyssna till. Håll till godo! Han är själv bombsäker på sin sak.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Lars Enarson skrev:

    Enligt denne rabbin kommer Messias senast 1917.

    2017?

    /Kjell

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Förlåt det blev ett skrivfel. 2017 ska det naturligtvis vara. Tack Kjell!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Kamau Mweru:
    Eller som den lilla flicka felaktigt citerade: Herren är min Herde, jag skall inte fattas ….

    Helt ljuvligt!!!!!
    :-)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Haggaj:
    USA: s president Barack Obama var ”förutbestämd”

    determined betyder: beslutsam, alltså han hade det som fast föresats, ville absolut…enligt min eng. (läste inte hela art..utan titel och när det stod inom cit tecknet, det ordet…kanske missade nåt

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Lars Enarson skrev:

    Han har bl a räknat på detta med jubelåren. Det överensstämmer med 1967 som du utgår från plus profetian som en gammal rabbin skrev under 1200-talet. Han profeterade att turkarna skulle komma att ockupera Jerusalem under 8 jubelår, dvs 400 år. Sedan skulle Jerusalem bli mer eller mindre ett ingenmansland under ett jubelår. Därefter börjar det tioende jubelåret som påbörjar den messianska tiden och blir det sista jubelåret innan Messias kommer. Denna profetia publicerades för något år sedan av den välkända tidningen Israel Today.

    ——

    Det finns viss oenighet i huruvida Jubilarcykeln skall räknas i 49 (7×7) år eller 50 (7×7+1) år men 50 års cykeln är enligt min och mångas mening inte trovärdig bland annat därför att sabbatcykeln med multiplar på 7 år då skulle bli osynkroniserad med jubilarcykeln. Man kan också identifiera två jubilarår nämligen det första efter intagandet är 1406 av landet och den 17:e enligt Hes. 40:1 som inträffade 14 år efter Jerusalems förstöring dvs år 574.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Jubilee_%28Biblical%29


    Another practical problem that would occur if the Jubilee cycle were 50 years is that, after the first cycle, the Jubilee and Sabbatical cycles would be out of phase unless the seventh Sabbatical cycle was stretched to eight years. But Scripture gives no instructions for making such an adjustment. Instead, it is assumed that the two cycles will always be in phase so that the shofar can be sounded in the seventh year of the seventh Sabbatical cycle…..

    If counting is measured back 17 cycles from Ezekiel’s Jubilee that began in Tishri of 574 BC,[28] the first year of the first cycle would have been 1406 BC. According to the religious calendar that started the year in Nisan, and in accordance with Joshua 5:10 that places the entry in the land in Nisan, Nisan of 1406 BC is the month and year when starting counted. But 1406 BC is the year of entry into the land that is traditionally derived by another method, namely taking Thiele’s date of 931/930 BC for the start of the divided kingdom after Solomon’s death, in conjunction with 1 Kings 6:1 (Solomon’s fourth year was 480th year of Exodus-era), to derive the date of the Exodus in 1446 BC. The method of determining the date of the Exodus and entry into Canaan from the Jubilee cycles is independent of the method of deriving these dates from 1 Kings 6:1, yet the two methods agree.[29]

    /Fred

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Fred Ö:
    Fred, det är tur att vi har någon som är pedantisk bland oss. Du fyller en viktig funktion.

    Ibland får du därigenom städa upp efter mina mindre pedantiska texter, men jag hoppas du kan leva med den uppgiften. Tack för dina inputs!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Fredrik S skrev:

    En mer logisk översättning lyder snarare ”Obama är fast besluten”

    Jag är överbevisad Fredrik S. Helt överbevisad och ”determined” att jag får acceptera detta! :-)

    Ibland skiner min obildning igenom extra mycket. Jag gick aldrig mer än nian.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Varför verkar det som om så många troende, kanske inte medvetet, verkar tro att satan har denna näst intill totala fruktansvärda makt som tycks styra det mesta?
    Och ändå är han en skapad fallen varelse, redan dömd!
    Om man ska få ihop det någotsånär måste man tydligen anse satan i princip jämställd med Gud.

    Något stämmer inte!

    Mvh MS

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Mikael:
    Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar. Var hittade du detta med att satan har den positionen?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Haggaj
    Detta,som Mikael tar upp, är ett ämne för en ny blogg.
    Hur mycket auktoritet fick Adam och Eva? Vilka konsekvenser kan deras val ha fått?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Haggaj skrev:

    Löjligt, tycker en del.

    Tack Haggaj för att du regelbundet lyfter fram denna undervisning, det är mycket värdefullt och inspirerande. Att vissa tycker att detta är löjligt osv. är sånt som alltid brukar komma som ett brev på posten när andliga viktiga sanningar lyfts fram i ljuset.

    Shalom

    Berndt

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Fred,

    Rabbinerna är som sagt lite oense om detta med jubileumscykeln. Du har definitivt en poäng i det du skriver. Bilförsäljaren (om han nu är det) från sydstaterna tåls dock att titta på oavsett. Han har inget med rabbinen från 1200-talet att göra.

    För övrigt har man aldrig hållit koll på jubileumsåren inom Israel. De har nog mer ett symboliskt, profetiskt värde syftande på det Messianska riket. De har i alla fall aldrig firats någon gång i historien och kan mer ha tjänat som en slags tideräkning för att beräkna 50 år likt rabbinen gjort. Däremot har man hela tiden hållit räkning på sabbatsåren.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Haggaj!

    Att referera till någon speciell bibelvers torde inte låta sig göras men hela NT, till skillnad från GT blåser ju upp satan som denna världens furste och dennes demoner som besätter människor till höger o vänster o styr det mesta bland människor, allt från sexualdrift till olika sjukdomar/olyckor m.m.

    Många troende verkar absolut i praktiken men kanske inte i teorin då de tror på Jesu seger, nästan jämställa ondskans makt med Guds!

    Mvh MS

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Metodistpastor Berndt Isaksson:
    Jo, så är det nog. ;-)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Mikael skrev:

    Att referera till någon speciell bibelvers torde inte låta sig göras men hela NT, till skillnad från GT blåser ju upp satan som denna världens furste och dennes demoner som besätter människor till höger o vänster o styr det mesta bland människor, allt från sexualdrift till olika sjukdomar/olyckor m.m.

    Låter som om du behövde balansera upp det med lite mer GT då.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Lars Enarson:

    Tack, Lars ! Intressant länk. Har hört tre pass.

    Ja, han skulle definitivt passa som bilförsäljare !
    men det ska bli riktigt kul höra alltihop och se hur han kommer fram till slutdestinationen.

    Det är många om ”budet”…vad jag kan se .. ;)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Fred Ö:

    Ja, det är flera som gör olika iakttagelser.
    Det är lika stor variation på årtalen för Jesu återkomst som inrop på en bond-auktion ! :)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Haggaj!

    ”Låter som om du behövde balansera upp det med lite mer GT då.”

    Jag vill få saker o ting att stämma!!

    Mvh MS

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Mikael:
    Om du inte tror att HaSatan har någon makt i GT (som Adam och Eva gett honom) så läs om hur han kunde valsa in i Himlen till gud Fadern själv och börja anklaga Job.
    Job 1:6-12.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Om jag nu ska drista mig med en iakttagelse, så var det sabbatsår det året då Yeshua började predika.
    Därför hade folk möjlighet att komma i skaror och lyssna på honom. Han började sin predikobana med att läsa från Jesaja 61:1-3. ”nådens år från HERREN”. året var 27-28.

    Därför tog de säd på hösten (ex. då lärjungarna tog av den säd som fanns, de fick ej skörda, utan folket fick ta av det som fanns) Räknat framåt var 2008 ett sabbatsår.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Sam:

    Hasatan blev också kallad till Guds råd.
    Ex. i Sakarja 3:1 där han har anklagarens roll(as usual) mot Yeshushoa (Yeshua’s rätta namn.) En brand ryckt ur elden…”som hänsyftar här om Messias blev renad och klädd i rena kläder efter döden.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ elisabeth:
    Bra tillägg!
    Men man ser inte samma sak i NT. Syndens makt är bruten. Allt har blivit lagt under Hans fötter som vilar på fotstolen.

    Dristar du ge dig in i namnstriden? Modigt.
    Jag ser på Yeshua som en modernare variant.
    Om jag ska drista mig, så tror jag mer på Yahoshua. Det börjar med samma som Yahweh. ? ”Jag har kommit i min Faders namn”

    Vi ska alla få veta en dag. Snart.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Utan att på något vis besitta bråkdelen av de bibelkunskaper ni alla har, tror jag mig ändå förstå hur satan i GT framträder som en liten bifigur.
    Där är det Gud som ställer o styr.
    Ev. onda andemakter som pådyvlas människorna sägs vara en ond ande från Gud som bl.a i exemplet Saul.

    Gällande Job o åklagaren vet jag inte om all expertis håller denne för = djävulen!
    Möljligtvis anses ormen vara = djävulen, men dennes makt är inget som betonas.

    Om Sam är riktigt ärlig: kan du själv inte uppleva gradskillnaderna mellan GT/NT i synen på ondskans makt och synen på de eviga straffen??

    Mvh MS

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Sam:skrev:

    ”Men man ser inte samma sak i NT. Syndens makt är bruten. Allt har blivit lagt under Hans fötter som vilar på fotstolen”.

    –AMEN !! Vi ser ju hur underbart Yeshua svarar och ‘krossar’ honom i Luk.4 . I just love it ! :)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ elisabeth:
    Det innebär ändå inte att en människa inte kan ge satan utrymme i siit liv eller dennes omgivning.
    Vi behöver alla vapenrustningen som inkluderar sanningen. Kampen mot andemakterna måste kämpas ett litet tag till.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Sam:

    Tyvärr…jag kastade om bokstäverna och skrev därmed fel namn på Yeshua, det skall vara Yeshoshua.

    ”5Mos. 1:38 “Jehoshua, Nuns son, som står inför dig, han skall komma dit in. Honom skall du inge styrka (chazak), ty han skall dela landet åt Israel som arv.

    Jehoshua är det namn som gavs av Moshè till denne man som tidigare hette Hoshea. Jehoshua är den långa versionen av namnet Yeshua. Jehoshua representerar alltså Messias Yeshua. Vi kan därför här lyfta fram sju sanningar om Messias enligt den profetiska uppenbarelsen som denna vers ger oss:

    a. Messias skall heta Jehoshua eller Yeshua.

    b. Messias befinner sig inför HaShem, som representeras av Moshè.

    c. Messias skall bestå, på hebreiska “omed”, i evighet inför den Evige.

    d. Moshè, som en förebild till Messias, skulle dö, men sedan uppstå på ett symboliskt sätt genom sin efterträdare Jehoshua, för att så komma in i löfteslandet.

    e. Messias blev styrkt av den Evige, i uppståndelsen, så att han fick all makt i himlen och på jorden.

    f. Messias kommer att göra så att alla Israels tolv stammar till slut kommer tillbaka till Israels land.

    g. Messias kommer att se till att Israel ärver både det fysiska Israel och Malchut HaShamajim, himmelriket, som skall komma till jorden.” Ur P.44.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ elisabeth:
    Ja då förstår jag än om du har en extra bokstav första gången igen. ”Yeshoshua.”

    Jag bor i ett engelsktalande land så jag har börjat använda Yeshua eftersom Y har samma ljud som J i svenskan och det är vad jag förstår ljudet för första bokstaven i både JHVH, YHWH och Jeshua, Yeshua.
    J:et i engelskan har ju ett dj uttal. Men på svenska funkar nog J bäst kan jag tro.
    Svenska J och engelska Y uttalas på samma sätt. T.ex Yes, young, osv.

    Liksom Josua repeterade Skaparens( skapar mindre kontrovers för ortodoxa kristna, än YHWH,JHVH) Instruktioner, ‘Lagar’, rätteligen Torah, innan man går in i löfteslandet bör nog vi också gå igenom dem lite mer noggrant.
    Det blev en invecklad mening men jag tror du förstår?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Mikael skrev:

    Jag vill få saker o ting att stämma!!

    Och därför tar du upp detta ämne här :-) lägg märke till min smiley!

    Jag törs slå vad om att resultatet kommer att bli raka motsatsen om du orkar läsa alla exotiska teorier som kommer att presenteras.

    Utgångspunkterna för att förstå det lilla vi får veta, tror jag är följande:

    1. Lögnare och mördare från begynnelsen

    Joh. 8:44 I haven djävulen till eder fader, och vad eder fader har begär till, det viljen i göra. Han har varit en mandråpare från begynnelsen, och i sanningen står han icke, ty sanning finnes icke i honom. När han talar lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader.

    Kanske av vikt att veta att ordet för lögn betyder ”som verkar vara men inte är” vi känner igen det ”pseudo”.

    2. Gud har all makt

    Tro inte på dualismens falska läror.

    Matt. 28:18 Då trädde Jesus fram och talade till dem och sade: »Mig är given all makt i himmelen och på jorden.

    Ja, jag vet… detta ropar upp teodicé-problemet i all häftighet. Kanske därför kristna är så rädda att uttala denna sanning. Och hellre blandar sig i den förmenta titaniska kampen för att hjälpa Gud så Han inte förlorar.

    3. Helvetet är tillrett för djävulen (inte avsett för människor)

    Matt. 25:41 Därefter skall han ock säga till dem som stå på hans vänstra sida: ‘Gån bort ifrån mig, I förbannade, till den eviga elden, som är tillredd åt djävulen och hans änglar.

    Det gäller alltså att vara selektiv i vem man vill följa eftersom man kommer att få dela slutbestämmelse med den man följer.

    Slutligen:

    Det vi får reda på om djävulen är ganska begränsat och leder till en massa spekulationer om vi vill försöka begripa mer än det Gud uppenbarat.

    Den som ställer som krav att förstå mer än det som uppenbarats i denna sak, innan han kan lita på Gud, kommer att få det mycket jobbigt (minst sagt).

    Varken kärlek eller trofasthet kan vetenskapligt bevisas. Men den kan visas, empiriskt, om man vågar ha förtroende.

    /Kjell

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Förlåt om jag är en bibeltroende, men kritisk, finansvalp utan kunskaper om alla judiska specialiteter. Har inte lusläst alla kommentarer hit ned, men första frågan som uppkom när jag läste Haggajs spekulation om Jesu återkomst är varför vi just ska räkna årsveckorna från sexdagarskriget 1967? Varför inte från Israels grundande eller från 1973 års krig eller nånting annat? Jag raljerar inte, är bara fundersam över detta.

    Jag tror rent generellt att hur mycket vi än knåpar och knappar så kan vi inte bestämma Jesu återkomst exakt. Och kunde vi det, vilket han isåfall har sett, så har han redan ändrat sej. Han kommer när vi minst anar det. Självklart visar dom generella tidstecknen att den stunden är närmare än nånsin. Logiskt sett blir det också kortare tid till den dagen ju längre tiden går från himmelsfärden. Jag hoppas att det blir snart!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ wildwest:
    Välkommen till Aletheia, wildwest! :-)

    Jo, i och med 1967 fick Israel Jerusalem. Det är Tempelplatsen i Jerusalem som är den heligaste platsen. Det var där – på Moria berg – som Abraham tänkte offra Isak, det är det enda stället som det är tillåtet för en jude att offra på. Det var också mittemot Moria berg som Väduren fastnade och ersatte Isak. Det var också på det berget – Olivberget – som Jesus dog.

    … och jag tror inte att Jesu ankomst kommer att överraska oss som en tjuv om natten!
    ”Men ni, bröder, lever inte i mörkret, och dagen kan inte överraska er som en tjuv.”
    (1 Thess 5:4)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Tack för förklaringen. Har nog spankulerat här nån gång förut. Hinner inte med att följa alla intressanta bloggar dessvärre.

    Jag uppfattar 1 Tess mera som att vi som är kristna förväntar oss Jesu återkomst och att det kan ske i princip när som helst, men inte att vi exakt vet vilken dag, inte heller vilket år. Däremot vore det ingen överraskning om han kom. Precis som jag som barn visste att min far kom hem från jobbet nån gång varje kväll, dock inte vilken minut (men ju senare kvällen led desto troligare att han skulle komma ganska snart).

    Har även lite problem med att Du använder den 29 september 2008 som en utgångspunkt för beräkningar. Det alla mina kollegor anser vara den värsta dagen i mannaminne är dagen då Lehman Brothers tilläts kollapsa. Det var den 15 sept som de ansökte om konkursskydd enl Chapter 11. Den dag många insiders på Wall Street fick ont i magen var fredagen den 13 sept 2008 när samtal pågick hela natten om hur bankkonkursen skulle undvikas. Att USAs regering inte gick in och höll Lehman under armarna är nog också en av världshistoriens mest kostsamma felbeslut. Utan Lehmans kollaps hade finanskrisen aldrig accelererat som den gjorde.

    Ska man utgå från finanskrisen i beräkningar av den yttersta tiden är det väldigt svårt att veta var man ska starta beräkningarna. Det var en kris som började för länge sedan och som inte är över än. I takt med ökande dåliga krediter bl a pga människors tilltagande arbetslöshet så kommer vi få se mycket dåliga bankresultat av sparbanker och låneinstitut.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Det ska ju vara stor förvirring och mycket med bedragare i den sista tiden.
    En alternativ Messias ska ju försöka vinna världens förtroende. Hur kan det ske? En sak kan ju vara att försöka göra den riktige Messias till den falske Messias. S.a.s ruinera Messias trovärdighet. Göra Messias till en lögnare.
    Som vi sett kring diskussionerna om månlandningen så anser ju en del att det är möjligt att den var inspelad i nån stor lagerlokal och de for aldrig till månen. Om man med dåtidens teknik hade kunnat lura en hel värld, hur mycket lättare vore det inte idag?

    När är den minst troliga dagen att Messias återvänder?
    Dagen efter Han kom, va?
    Kanske jag är lite för konspiratorisk men det vore ju ett bra sätt att bedra oss. Låta media visa en Messias som kommer tillbaka bli nedskjuten med en silverkula eller nåt annat vapen.
    Det vore ju bra bevis för en falsk Messias att påstå Han är the real deal, eller hur?
    Med tekniken är det fullt möjligt.
    Bara ett par tankar…….

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ wildwest:
    Intressant att höra finansmarknadens åsikt om vilken dag som var värst. Puh …

    Att jag fokuserade på den 29 september beror på att det var nyårsafton i den judiska kalendern. Nu visade det sig att det inte alls blev den dagen om man hade räknat på gammeldags sätt. Då hade det blivit den 1 oktober. Det var först då två personer kunde bekräfta att de såg nymånen.

    http://aletheia.se/2008/09/26/trumpetfesten-anno-2008-kan-snart-borja/#comment-114819

    Härligt med en sådan dag som man inte vet dagen eller timmen va?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/8170027.stm

    Kan bli praktiskt :-)

    Kanske till och med kan bäras som smycke eller vem vet var.

    /Kjell

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • ”Detta skall du veta och besinna: från det att ordet utgick om att Jerusalem skall återställas och uppbyggas, till dess att den som är smord till furste kommer, skall det gå sju veckor. (Dan 9:25)”

    Hvordan du får dette til å stemme med 1967 er en gåte for meg! I denne saken holder jeg meg til Sir Robert Anderson!

    Mvh.
    Cato.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Tack för link, Lars (http://www.youtube.com/watch?v=S1bkB1nShSU)
    på Daniels Timeline.

    Han har en absolut intressant lösning, men han pratar inte om den första halvan (3, 5 år) av 7 år. Om vi räknar från mitten av 7 års perioden, ie, från Mars 22, 2013, och går tillbacka tre och halvt ”prophetic years” av 360 dags (1260 dags), vi kommer till Oktober 10, 2009. Och frågar är om vi ska se ett kontrakt för fred komma till stånd i Jerusalem?

    (Enligt Daniel 9:27 ”And he shall confirm the covenant with many for one week”).

    Mvh,

    / M

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Jag uppmar alla att se denn video. Det är absolut både underhållande och nyttigt. Skippa deckaren ikväll och kolla denna video med din fru eller med din man:

    http://www.maranathachapel.org/webcast/index.php?section=archive&id=1283&event=3

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Får inte länken att fungera.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Eva:
    Försök genom att välja endera Windows Media Player eller Real player!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Jag lyssnade till denna länk härom dagen, och jag tycker att Mark har mycket intressant att säga. Men ibland gör han skutt där jag inte hänger med. T.ex. när han säger att 3 Mos 26 är ett nyckel-kapitel. Varför är det ett nyckelkapitel? Det handlar ju om olyckor som ska drabba Israel när de inte håller torahn. Utifrån detta kapitel räknar han upp olyckor som ska drabba nationerna i ände-tiden. Sedan säger han att det första som skall ske är att deras stolta makt ska krossas – ekonomin. Det andra som står i listan säger han är pest (svininfluensan) och krig. När jag läser 3 Mos 26 så räknas alla möjliga plågor upp och inte i den ordningen som han menar. Är det någon av er som har sett länken som kan förklara för mig om jag har missat något?

    Jag har inget emot att det kan vara så som han säger, men förstår bara inte logiken….

    Mvh

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • E.S., ”Logiken” är nog att vissa predikanter finner det mer intressant att spekulera om typ svininfluensa utifrån Mose undervisning, än att lyda hans bud. :)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ E.S:

    Tack för att du delger oss som ännu inte lyssnat till Biltz länk.
    Ja, det var ju en märklig slutledning om Israel som Mark gör.
    Han har nog säkert helt glömt bort att de nu väntas komma tillbaka till sitt land….

    Jag har också funderat över att Biltz gärna talar om Toràhn…men han har ingen Toràh-undervisning på sin hemsida.
    Det kanske är SÅ att Mark tycker ”det är inget kul med bud”. ;)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ elisabeth:

    Jag tror du missförstod lite vad jag skrev. Han talar inte om Israel, utan han menar att eftersom det tre år i rad infaller en solförmörkelse på samma dag i den Eviges kalender, nämligen den 1:a Av, så vill den Evige säga oss något med det. Solförmörkelser handlar om dom över nationerna. 2008, 2009 och 2010 infaller en solförmörkelse på denna dag. Hösten 2008 rasade ekonomin, hösten 2009 tror Mark att Israel kommer att gå till attack mot Iran + svininfluensan. Han drar dessa slutsatser utifrån 3 Mos 26, och det är där jag inte hänger med längre…varför är 3 Mos 26 ett nyckelkapitel…?

    Mvh

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • E.S skrev:

    Men ibland gör han skutt där jag inte hänger med. T.ex. när han säger att 3 Mos 26 är ett nyckel-kapitel. Varför är det ett nyckelkapitel?

    Hmm … För mig är 3 Mos 26 nyckeln till att förstå hela messiaskonceptet. Och att se alla olyckor som räknas upp är som att läsa ett avtal och endast läsa klausuler som behandlar avtalsbrott: man missar själva affären.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • skrev:

    ”Logiken” är nog att vissa predikanter finner det mer intressant att spekulera om typ svininfluensa utifrån Mose undervisning, än att lyda hans bud

    Jag ser ingen motsättning mellan att vara observant på tidstecken och att följa buden.
    Gör du?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • elisabeth skrev:

    Jag har också funderat över att Biltz gärna talar om Toràhn…men han har ingen Toràh-undervisning på sin hemsida.
    Det kanske är SÅ att Mark tycker ”det är inget kul med bud”.

    Återigen någon som läser fel paragrafer i ett avtal.

    Om man tycker det är ”kul med bud” men inte förstår vad de är till för så har man nog kommit lite snett här i livet. Att undervisa ur Torahn behöver inte gå till som hos MFS när man sätter ihop en lista med 613 bud. Sedan stryker Ketriel Blad de bud som MFS:ana skall följa med gulpenna. Det är frälsning det! Härlig frälsning!

    Jag tror att detta sätt att se på Moseböckerna är just det som kristenheten med rätta är rädda för. Ni skämmer ut både Gud och Mose och den frälsningsplan som finns i Torahn.

    Nej, ge Torahn åter till folket! Låt inte ”kul med bud”-gänget hålla den som gisslan.

    För dem som vill lyssna till Torahundervisning utan förtecken av MFS:s omskurne ledare Ketriel Blad så rekommenderar jag följande länk:
    http://elshaddaiministries.us/audio/torah5769/index.html

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ E.S:
    OK, ES, jag missförstod dig.

    Njae, jag förstår inte riktigt heller vart han vill komma med just det. Kanske ville inte Ray Bentley fördjupa sig i det ämnet och gick vidare.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Haggaj skrev:

    elisabeth skrev:
    Jag har också funderat över att Biltz gärna talar om Toràhn…men han har ingen Toràh-undervisning på sin hemsida.
    Det kanske är SÅ att Mark tycker ”det är inget kul med bud”.
    Återigen någon som läser fel paragrafer i ett avtal.
    Om man tycker det är ”kul med bud” men inte förstår vad de är till för så har man nog kommit lite snett här i livet. Att undervisa ur Torahn behöver inte gå till som hos MFS när man sätter ihop en lista med 613 bud. Sedan stryker Ketriel Blad de bud som MFS:ana skall följa med gulpenna. Det är frälsning det! Härlig frälsning!
    Jag tror att detta sätt att se på Moseböckerna är just det som kristenheten med rätta är rädda för. Ni skämmer ut både Gud och Mose och den frälsningsplan som finns i Torahn.
    Nej, ge Torahn åter till folket! Låt inte ”kul med bud”-gänget hålla den som gisslan.

    “Det nya testamentet ligger fördolt i det gamla, och det gamla ligger öppet i det nya“
    Augustinus

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Haggaj:

    Så du tycker vi inte ska följa något bud ? Är det rätt uppfattat ?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Michael G. Helders:

    Kul att du får styrka genom att rida på andras kommentarer. Du verkar själv inte ha någon åsikt.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • elisabeth skrev:

    Så du tycker vi inte ska följa något bud ? Är det rätt uppfattat ?

    Nej, men om man dissar en pastor för att han läser från Torahn, men inte gräver ned sig i ”does and don’ts” så kanske man inte har förstått ett endaste dyft av vad det hela handlar om.

    Det finns en anledning till att Mose inte räknade upp 613 bud efter varandra; att han bäddade in befallningar i sina sammanhang. Men det sammahangen plockar dessa ”kul med bud” människor bort och dömer ut en pastor som predikar om dem.

    … och att SÅ försöker göra narr av Biltz är inget konstigt. Biltz med flera andra messianska pastorer är bekymrade för läget i Sverige, där Ketriel Blad har förvridit huvudet på en hel fåraskock.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ E.S:

    OK. Men mönstret är välkänt.

    I flera engelska bibelöversättningar (som säkert Mark har något ex. av), så översätts det angående de förbannelser som ska drabba mänskligheten.
    Då får judarna första priset.

    När Gud ska sända välsignelser…ja…DÅ är det enbart de kristna som får ta del av dem.

    Mark Biltz har sin teologi klar fram till Jesu återkomst ‘som i ett nötskal’…det lockar skaror av besökare. Men att ha ett avskilt liv som behagar den Evige…kanske inte är liiika attraktivt för skarorna. ;)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Haggaj:

    Jag tror nog att fåren i Sverige har så pass i hjärnan att de förmår tänka och handla som Den Helige Ande leder dem. Det enda som då kan föresväva dem som hot är alla hantlangare till Vargen !

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Haggaj:

    Du går in på petitesser. Jag har inte ”dissat” Biltz,…jag fällde bara en oskyldig kommentar.

    Låt oss inte börja argumentera om personer vi inte har full kännedom om…Jag medger gärna att min kunskap bara är baserad på några länkar om denne Biltz och ett kort besök på hans hemsida.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Haggaj:skrev:

    ” Biltz med flera andra messianska pastorer är bekymrade för läget i Sverige, där Ketriel Blad har förvridit huvudet på en hel fåraskock”.

    –Detta var riktigt roligt !..Så Biltz sitter i sin kammare och lusläser allt som händer i lilla Sverige ?? Rather amusing ! :)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • När det gäller Yeshua återkomst räknar jag enkelt, superenkelt ut NÄR han kommer tillbaka till jorden.
    Så här är det:
    Yeshua dog på korset ung år 33.
    Ni vet att en dag för Gud är som tusen år ,etc….
    Alltså har det gått 2 Gudomliga dagar eller 2000 människoår år 2033 sedan Yeshua Hamashia dog för oss uppå korsets trä.
    Ja då vet vi att han återkommer då, förmodligen vid Basunhögtiden år 2033.
    Varför försvåra och krångla till det?

    Skulle det vara vedermödan som startat -08, ja då tror jag vi är dåligt pålästa, det är ju bara krusningar vi ser nu.
    Det är ju bara ett dacapo på 30-talets depression vi upplever nu.
    Vedermödan är ngt mycket, mycket värre, proportionerna är gigantiska.
    Länder kommer att gå under, det blir upplopp, bankerna går i konkurs som brickorna rasar ett dominospel.
    Folk kommer att bli hänsynslösa, våldsamheter kommer att bryta ut när dom blir bankrutt över en natt.
    You ain´t seen nothing yet.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Haggaj:skrev:

    ”Nej, men om man dissar en pastor för att han läser från Torahn, men inte gräver ned sig i ”does and don’ts” så kanske man inte har förstått ett endaste dyft av vad det hela handlar om.”

    –OK…må så vara. MEN nu slingrar du dig igen.
    Du ger ju intryck av att veta vad det handlar om, så varför då inte svara på min fråga med mer än ett lakoniskt ‘nej’…?? DET är ett alltför magert svar från en som VET hemligheter !

    Berätta då för oss, ge oss dina uppenbarelser, så vi vet vad som gäller ! Please !

    Nu är jag bjuden på en härlig söndagmiddag hos en av mina älskade söner. Allt gott, så länge !

    Hoppas på svar ! :)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Återigen:

    Det finns en förklaring varför Ketriel Blad och Stig-Åke Gerdvall gärna ser sådana som Mark Biltz bli dissade:

    Mark Biltz och Firts Fruit Of Zion … etc. undrar vad de håller på med i Sverige. Sedan får elisabeth ifrågasätta detta hur mycket hon vill.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • kent pettson skrev:

    När det gäller Yeshua återkomst räknar jag enkelt, superenkelt ut NÄR han kommer tillbaka till jorden.
    Så här är det:
    Yeshua dog på korset ung år 33.
    Ni vet att en dag för Gud är som tusen år ,etc….
    Alltså har det gått 2 Gudomliga dagar eller 2000 människoår år 2033 sedan Yeshua Hamashia dog för oss uppå korsets trä.
    Ja då vet vi att han återkommer då, förmodligen vid Basunhögtiden år 2033.
    Varför försvåra och krångla till det?

    Och var har du stöd för den teorin i bibeln? Jag menar att det just är från år 33 du skall räkna?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Kommentarsregler §1 Håll dig inom en rimlig närhet till ämnet.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Kommentarsregler §1 Håll dig inom en rimlig närhet till ämnet.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • kent pettson skrev:

    Skulle det vara vedermödan som startat -08, ja då tror jag vi är dåligt pålästa, det är ju bara krusningar vi ser nu.
    Det är ju bara ett dacapo på 30-talets depression vi upplever nu.
    Vedermödan är ngt mycket, mycket värre, proportionerna är gigantiska.

    Om, jag säger OM, det är så att den sista årsveckan började vid Basunhögtiden 2008, så börjar ju den Stora vedermödan en bit in på 2012. De stora dramatiska domsakter som Uppenbarelseboken beskriver kanske är koncentrerade till dessa tre och halvt sista åren av denna Årsvecka.

    Mvh

    Berndt Isaksson

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Haggaj skrev:

    @ E.S:
    OK, ES, jag missförstod dig.

    Njae, jag förstår inte riktigt heller vart han vill komma med just det. Kanske ville inte Ray Bentley fördjupa sig i det ämnet och gick vidare.

    Tack för svar. Men det är ju väldigt viktigt för att kunna ta emot resten av hans budskap. Om han hastigt säger att 3 Mos 26 är ett nyckelkapitel och drar slutsatser utifrån det kapitlet, så måste han göra klart för oss varför han väljer det kapitlet….

    Som sagt, jag tycker själv att tre solförmörkelser i rad, på samma dag i den Eviges kalender är ett tecken, (speciellt efter att ha sett årets solförmörkelse med Davidsstjärnan), men det är lätt att slänga ur sig något under ett möte, när folk inte hinner med att slå upp i sina biblar och sedan dra slutsatser av det. Detta gör mig lite försiktig i min bedömning av Biltz. Jag tycker att han gör så lite då och då…

    Vill inte göra detta till en pajkastning om den Eviges bud ska hållas eller ej. Kan bara säga att jag vill ha stadig grund under mina fötter om jag ska köpa ett budskap.

    Jag tror att Biltz har en hel del att säga, men den slutliga frälsning som Israel väntar på är att den Evige ska hämta sina barn hem från alla länder. Även de som förlorat sin israelitiska identitet i förskingringen. Efraim och Juda stav ska förenas till ETT i den Eviges hand (Hes 37:16-17).

    Detta innefattar att de förlorade stammarna återfår sin israelitiska identitet tillsammans med judarna. Det finns inget värdsligt eller hedniskt kvar i ett sådant folk! Judarna kommer att ta emot Yeshua som sin Messias, men de f.d. hedningarna måste lämna sin hedniska identitet och levnadssätt. Detta återstår att ske. Vi får se om det hinner ske innan 2015, för det är väl då som Biltz tror att Yeshua kommer tillbaka?

    Mvh

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ E.S:
    Tack för kommentar!

    Jag tror att du kan skriva till Mark Biltz och fråga. Han brukar svara på mail. Jag skickar dig hans mailadress per mail, så kan du göra som du vill.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • E.S skrev:

    Vi får se om det hinner ske innan 2015, för det är väl då som Biltz tror att Yeshua kommer tillbaka?

    I något sammanhang säger Biltz att han inte alls vet vad som kommer ske 2014/2015. Han säger att det kan vara en signal att vedermödan börjar då, eller en signal om dess mittpunkt då den Stora Vedermödan börjar eller en signal om att det är det året Jesus kommer tillbaka. ”Jag fastställer inga datum” säger han ofta. Alltså han är övertygad om att det är något stort och viktigt som signaleras precis som tidigare ”4 blodröda månar i rad” har signalerat stora händelser. Men visst ligger det underförstått ändå i det som Biltz säger att han finner det troligt att 2014/2015 kan vara den ungefärliga tiden för Jesu andra tillkommelse.

    Sedan är det ju så att Biltz är den som mer än de flesta lyft fram det faktumet att Herrens Högtider har något mycket viktigt att säga oss angående församlingens uppryckande, Jesu tillkommelse och Tusenårsrikets början.
    Biltz påpekar med eftertryck att de fyra Vårhögtiderna som alla handlar om Jesu verk – hans död, hans syndfrihet, hans uppståndelse och hans sändande av Anden på Pingsten var sånt som gick i uppfyllelse PÅ ETT OCH SAMMA ÅR och exakt på sina respektive Högtidsdagar.

    OCH då är det ju rimligt att åtminstone förvänta att samma mönster kommer upprepas med det som Hösthögtiderna förebildar. Alltså att uppryckandet, Jesu tillkommelse till Oljeberget, tusenårsrikets instiftande också kommer ske PÅ ETT OCH SAMMA ÅR på sina respektive högtider. Det förefaller mycket rimligt även om vi inte kan göra en lärosanning av att samma mönster måste upprepas med Hösthögtiderna när det gäller att allt måste ske på ett och samma år.

    Berndt Isaksson

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Metodistpastor Berndt Isaksson:
    Jo, du har rätt. Mark Biltz är väldigt försiktig i sina statements. Han har nog också – precis som du säger – mer än någon annan lyft fram Herrens Högtiders eskatologiska betydelse. Här i Sverige har vi ju Lars Enarson, som gjort ett liknande jobb. Enarson finns förresten som gästtalare på Biltz hemsida.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Metodistpastor Berndt Isaksson skrev:

    E.S skrev:

    Sedan är det ju så att Biltz är den som mer än de flesta lyft fram det faktumet att Herrens Högtider har något mycket viktigt att säga oss angående församlingens uppryckande, Jesu tillkommelse och Tusenårsrikets början.
    Biltz påpekar med eftertryck att de fyra Vårhögtiderna som alla handlar om Jesu verk – hans död, hans syndfrihet, hans uppståndelse och hans sändande av Anden på Pingsten var sånt som gick i uppfyllelse PÅ ETT OCH SAMMA ÅR och exakt på sina respektive Högtidsdagar.

    OCH då är det ju rimligt att åtminstone förvänta att samma mönster kommer upprepas med det som Hösthögtiderna förebildar. Alltså att uppryckandet, Jesu tillkommelse till Oljeberget, tusenårsrikets instiftande också kommer ske PÅ ETT OCH SAMMA ÅR på sina respektive högtider. Det förefaller mycket rimligt även om vi inte kan göra en lärosanning av att samma mönster måste upprepas med Hösthögtiderna när det gäller att allt måste ske på ett och samma år.

    Berndt Isaksson

    Amen till det!

    Haggaj skrev:

    @ Metodistpastor Berndt Isaksson:
    Jo, du har rätt. Mark Biltz är väldigt försiktig i sina statements. Han har nog också – precis som du säger – mer än någon annan lyft fram Herrens Högtiders eskatologiska betydelse. Här i Sverige har vi ju Lars Enarson, som gjort ett liknande jobb.

    Jo, Lars har gjort ett fantastiskt jobb, men det är många av oss som också är tacksamma till Ketriel Blad och även tidningen Shabbat Shalom som har visat vägen in i högtiderna. Det kan du inte ta ifrån dem. Vi är många som känner stor tacksamhet till alla dessa Herrens tjänare!!! När jag för snart tio år sedan fick tag i Ketriel Blads undervisning och tidningen Shabbat Shalom så förvandlades mitt liv. Jag hörde inte talas om Lars Enarsson förrän några år senare. Därmed inte sagt att jag inte är tacksam över också hans arbete med att föra ut sanningen.

    Må den Evige styrka alla dessa underbara och utvalda syskon som har kämpat för att föra ut detta budskap innan vi ens hade en liten aning.

    Mvh

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Haggaj skrev:

    @ E.S:
    Tack för kommentar!

    Jag tror att du kan skriva till Mark Biltz och fråga. Han brukar svara på mail. Jag skickar dig hans mailadress per mail, så kan du göra som du vill.

    Ok. Tack för mailadressen!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • På videon med Ray Bentley sade ju Mark Biltz att han hade 2700 obesvarade mail i sin inbox…vad säger att han kommer svara en liten svensk förfrågan…;)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Kommentarsregler §1 Håll dig inom en rimlig närhet till ämnet.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ FredrikW:
    Jag har alltid fått svar inom ett dygn. Men det är möjligt att trycket har ökat.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Haggaj skrev:

    Jag har alltid fått svar inom ett dygn.

    Samma här.

    Missa inte heller att det på Mark Bilz hemsida finns möjlighet att teckna sig för den tidszon man bor i för att delta i en manifestation på Rosh Hashana (Basunhögtiden). Det är ett initiativ som Biltz och hans församling nu tagit för andra året i rad. Än så länge är vi bara två från Sverige som anmält oss. Kul om vi kunde bli många fler:

    http://www.elshaddaiministries.us/thewaveform.html

    Berndt Isaksson

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Metodistpastor Berndt Isaksson:
    TAck för tips!!! vilket underbart initiativ, skrev upp mig!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Kommentarsregler §1 Håll dig inom en rimlig närhet till ämnet.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Kommentarsregler §1 Håll dig inom en rimlig närhet till ämnet.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Kommentarsregler §1 Håll dig inom en rimlig närhet till ämnet.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Kommentarsregler §1 Håll dig inom en rimlig närhet till ämnet.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ Haggaj:

    Personligen tror jag inte att KB och SÅ skulle bli glada över att Mark Biltz blir ”dissade” som du uttrycker det.
    Det är att nedvärdera våra med syskons karaktär med ett sådant uttalande. Faktiskt.

    Tvärtom så måste ju vi alla som talar om att hitta våra hebreiska rötter, GLÄDJAS över att människor över hela världen börjar visa intresse tillräckligt för att börja läsa hemsidor och länkar av ex. Mark Biltz. Tvärtom…låt oss hitta flera sådana hemsidor !
    Annars vore vi ju hycklare ! Vi kan inte endast läsa
    de judiska ortodoxa hemsidorna heller….som inte ens tar med den Messianska aspekten utifrån evangelierna. Då hamnar vi återigen på slagsida.

    Så…flera Biltz ! Guds suveräna Ande kommer att hjälpa alla ‘Efraim’ att komma på rätt köl. ;)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Hej igen,

    Mark Biltz svarade mig inom ett dygn, men jag har haft problem med internetuppkopplingen, så jag har inte kunnat redogöra hans svar förrän nu.

    Han menar att 3 Mos 26 är ett nyckelkapitel därför att (jag citerar):” #1 God is no respecter of persons or nations:

    De 10:17 For the LORD your God is God of gods, and Lord of lords, a great God, a mighty, and a terrible, which regardeth not persons, nor taketh reward: What’s good for the goose is good for the gander”

    Han menar alltså att man utifrån denna vers (svenska: Ty HERREN er Gud, är gudarnas Gud och herrarnas Herre, den store den väldige och fruktansvärde Guden, som icke har anseende till personen och icke tager mutor;) kan dra slutsatsen att Gud inte har anseende till personer ELLER NATIONER, (Så står det ju faktiskt inte…) och att 3 Mos 26 därför är ett nyckelkapitel…..Och visst är det skillnad på den Eviges handlande med Israel och nationerna?

    Punkt nr 2: ” We are to learn from what happened to them:
    Ro 15:4 For whatsoever things were written aforetime were written for our learning, that we through patience and comfort of the scriptures might have hope.
    Problem is some never get it:
    2Ti 3:7 Ever learning, and never able to come to the knowledge of the truth.The one thing we learn from history is we don’t learn from history”

    Här är jag med….vi ska lära oss av historien.

    Sedan förklarar han ordningen för olyckorna så här:
    ”From Lev 26:
    Le 26:16 I also will do this unto you; I will even appoint over you terror,……….and other horrible things

    Then if they don’t repent:
    Le 26:18,19 And if ye will not yet for all this hearken unto me, then I will punish you seven times more for your sins. And I will break the pride of your power;….. and other horrible things

    Then:
    Le 26:21 And if ye walk contrary unto me, and will not hearken unto me; I will bring seven times more plagues….and other horrible things

    Then:
    Le 26:23-25 And if ye will not be reformed by me by these things, but will walk contrary unto me; Then will I also walk contrary unto you, and will punish you yet seven times for your sins. And I will bring a sword upon you,…. and other horrible things

    What I do is break them down according to sections based on the 7 times more, sure there are other things within each section that God in his mercy may or may not do, but I am look at the first one within each section.”

    Så han tar alltså ut den första olyckan efter att det står att ”jag ska straffa er sjufalt värre”. Det som står där emellan bryr han sig inte om.

    Heder åt Mark för att han tog sig tid att svara så fort på mitt mail, men jag kan inte säga att jag förstår varför vi ska ansé att 3 Mos 26 är ett nyckelkapitel för ändetidens olyckor över nationerna…..

    Vill bara tillägga att jag inte tror att Mark försöker lura någon, jag tycker bara att han drar slutsatser som det inte finns riktiga belägg för.

    Mvh

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @ E.S:
    Du översatte inte: Whats godd for the goose is good for the gander…
    Där blir ju tydligt, och också i det att Gud straffar Israel sjufalt att han handlar med den lille som med helheten och att det gagnar mänskligheten (alltså nationerna) hur han handlar med Israel: i både välsignelse och förbannelse.
    Israel är utkorad till en prästtjänst: det är en välsignelse, en särskilt kallelse, mend et inebär också ett otroligt lidande: både för egna och andras synder.
    Det är pga utkorelsen som allt är så svårt för Israel…pga av avundsjuka och djävulens förföljelse genom människor. Men också pga egna synder, olydnad och avfall Vända sig till andra ”gudar”, dvs både direkt (finns så mkt ockultism i Isr,) men också: förlita sig på sina egna händers verk….

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Haggaj skrev:

    Fick höra idag att en vän i Argentina, en argentisk broder, som också besökt Sverige och haft möten, ligger med sådan där lungmaskin efter att ha insjuknat i svininfluensan.

    Har nu fått rapport om att Proudencio, som han heter har legat med en sådan där lungmaskin och varit som ett paket under lång tid. På båda sidor om honom har det legat yngre killar med samma sjukdom. Hans hörsel var intakt även när han var borta i övrigt. Han kunde höra att båda två pojkarna dog.

    Men själv är han nu ute från sjukhuset och är vad jag förstår på benen igen.

    Nu har vi fyra stycken i Sverige som har fått livshotande tillstånd:
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3414857.svd

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

Svara