söndag, juli 26th, 2009...1:43 e m
Relevanta Ord!
En förmaning kan sitta surt! Särskilt när man hade tänkt komma undan, eller insett att man gjort fel och blir påmind. Kanske kom den från en vän, eller någon man bryr sig om… och då känns det ännu värre.
Eller så kan det vara en påminnelse man kan ta lärdom av.
I en spännande tajming så gav Mose, tillsynes, några oviktiga och irrelevanta ord till församlingen. Vi som inte var där, varför ska vi bry oss…?
-förmodligen för det kan vara det viktigaste du hört i ditt liv!

En väns kärlek består alltid, en broder föds för att hjälpa i nöd. (Ord 17:17)
En kristen sitter tryggt och säkert i båten. Ingen fördömelse finns i den som är i vår Messias och Frälsare.
Halleluja på det!
Men betyder det att Gud låter oss göra vad som helst? Leva hur som helst? Utan konsekvenser?
Eller vad betyder orden till den otrogna kvinnan: Gå och synda inte mer?
Eller vad betyder orden: den som inte förblir i mig eldas upp?
Definierande ord
Gud, i sin kärlek, förmanar oss genom sitt Ord.
Vi vet att Moseböckerna, Torah(som betyder undervisning och inte Lag), ligger till grund för att definiera och förklara synd.
Ja, Johannes skriver ju till och med att synd är att bryta mot just Torah.
Eller som Paulus skriver:
”Genom lagen ges insikt om synd” (Rom 3:20)
Hur som helst… I slutet av folkets vandring, precis innan Israel gick in i det förlovade landet förmanade Mose folket.
Vi läser i de första verserna i 5 Moseboken, orden:
”Detta är de ord som Mose talade till hela Israel på andra sidan Jordan, i öknen, på hedmarken(Arava) mitt emot Suf mellan Paran och Tofel, Laban, Haserot och Di-Sahab,” (5 Mos 1:1)
Det är nödvändigtvis inga specifika historiska platser som Mose hänvisar till, utan namn med innebörder.
- i öknen: Där klagade man ”så att vi kan dö i öknen”… (2 Mos 17:3)
- på hedmarken(Arava): Det var på dessa hedmarker som tragedin ”Baal Peor” ägde rum och Bileams lära florerade. (4 Mos 25)
- Suf: på stränderna av ”sävhavet” (Yam Suf). (2 Mos 14:10 ff)
- Paran: Här påminns vi av de tio spionerna som spred otro i lägret
- Tofel och Laban: Tofel betyder smäda/förtala. Laban betyder vit. Lägret klagade på mannat. (4 Mos 21:5)
- Haserot: Koras ökända uppror mot Aron. (4 Mos 16)
- Di- Sahab: Det betyder ordagrant ”för mycket guld”. Här pekar Mose på guldkalven. (2 Mos 32:8)
Gud kan göra så. Han kan peka på en omständighet eller en “plats” i livet som pekar på något som du känner till, för han vill ha en personlig, nära och intim relation till dig. Alla runtom kanske inte förstår de ”avslöjande” orden..
Den som inte tror att Gud går till rätta med saker och ting, eller har en åsikt om hur vi som Hans församling och folk lever, misstar sig nog rätt rejält…
Mätande ord
Precis som guds utvalde medlare, Mose, kommer även medlaren Jesus ha ett och annat att säga oss var och en… en snar vacker dag.
Precis som det var för Mose, att det var Orden Gud talat genom Mose, så kommer samma Ord gälla för oss, när han mäter oss inför det utlovade landet.
En dag när Jesus förklarade Moseböckerna och Profeterna och dess plats i våra liv, avslutade han med följande ord:
Inte skall var och en som säger Herre, Herre till mig komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Faders vilja. Många skall säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat med hjälp av ditt namnoch med hjälp av ditt namn drivit ut onda andar och med hjälp av ditt namn gjort många kraftgärningar? Men då skall jag säga dem sanningen: Jag har aldrig känt er. Gå bort ifrån mig, ni laglösa(=ni som är utan Torah)! (Matt 7:21-23)
På ett annat ställe säger han så här:
Om någon hör mina ord och inte håller dem, så dömer inte jag honom. Ty jag har inte kommit för att döma världen utan för att frälsa världen. Den som förkastar mig och inte tar emot mina ord, han har en domare över sig: det ord som jag har talat skall döma honom på den yttersta dagen. Ty jag har inte talat av mig själv, utan Fadern som har sänt mig har befallt mig vad jag skall säga och tala. Och jag vet att hans befallning är evigt liv. Vad jag talar, det talar jag så som Fadern har sagt mig.” (Joh 12:47-50)
-Ok, vad har nu dessa saker med saken att göra? Jag var inte på Tofel eller Suf, tänker många nu. Och så blir inte den första delen av Bibeln, utan bara den sista man läser aktuell för sitt liv.
Men…. bra, för att tänka är vad vi skall göra här.
Alla dessa platser handlar om Israels folk, församlingen, och dess relation till:
- -Öknen, Midbar på hebreiska som betyder vildmarken. Gud förde Israel till vildmarken där de blev Hans ekklesia; församling. När vi erkänner Messias i våra liv för Han oss ut till ”vildmarken”, en avlägsen plats där han kan tala ostört med oss för att göra oss till Jesu lärjungar.
- -Baal Peor och Bileams lära: Församlingen visade ”världslig acceptans” och beblandade sig med hedniska högtider och lämnade den första kärleken till Gud. Gud erbjuder sina högtider som pekar på Jesus Messias död, liv och återkomst. Istället ville man vara relevant och dansa modernt, men tappar i största sannolikhet bara kraft och sin identitet.
- -Det var här på Sufs stränder som Mose lärde, genom folkets ihärdiga gnäll och rädsla, på befrielsen från slaveriet och återlösningen genom Jesus. Genom Herrens inrådan sa Mose: Var inte rädda utan bevittna herrens räddning(Yeshua/Jesus)… så klövs havet. (2 Mos 14:13) På hebreiskan ser vi att ordet räddning är det som vi får Jesus från.
- -Det var i Paran som Kaleb och Josua stod på sig och litade på Guds löfte angående det utlovade landet. De pekade på Vinrankan från Israel som bevis. Jesus är vinrankan som vi sätter vår tillit och tro på för det eviga livet i det utlovade landet.
- -Att klaga på Mannat var ingen bra idé. Lika lite är det dumt att inte anse att Jesus, det levande mannat som kom ner från himmelen, räcker för vår överlevnad. Att hävda traditioner i leda, kan lätt bli överdrivet så man blir övermodig och kräver annat. Begäret kan slå rot i högmodets kläder…
- -Kora lärde oss ett och annat i att utmana överste prästens och människan Arons roll som ställföreträdare och medlare mellan Gud och människan… Jesus är den ende. Precis som Psalmisten sjöng profetiskt: ”EN kropp har du berett åt mig…” (Ps 40)
- -När tålamodet tryter och guldkalven med det materialistiska ersätter vår inre tillfredsställelse, spårar det garanterat ur. Församlingen pekade i all välmening på att det är ”Guds högtid och vi ger den ära för att den förde oss ut ur slaveriet…” De utmanade första budet som läser: Jag är YHWH som förde er ut ur Egypten… Jesus är den som uttåget pekar på… inte något människohänder kan åstadkomma.
Personliga ord
Om du inte snappat upp det än, så det Mose nu i 5 Mosebok inleder hela sista boken med, är att förklara för Guds ekklesia/församling att det är Messias, Jesus, som allt handlar om. Det är Honom Gud har pekat på hela tiden.
Så även om vi inte fysiskt gick genom Yam Suf, eller var på Arava heder… så kan vi sannerligen lära oss av våra fäder, även här i Sverige, eller var vi nu befinner oss i vår vandring genom denna tid… tills vår vandring är slut och vi träder in i det utlovade landet. Så personlig är vår Gud med oss… som har slutet impå oss…
Paulus säger så här: (läs gärna sammanhanget…)
Det som hände dem[Fäderna] har blivit ett varnande exempel för oss… (1 Kor 10:6)
Och precis som Mose, efter det att han besegrat fienden(slutet av 4 Mosebok), inledde han denna förmaning med dessa punkter som undervisning och lektion från Herren… innan de trädde över gränslandet… kommer Jesus peka på samma ord som vi läste ovan…
Må Herren ha nåd över oss att vi, som Paulus säger, ser slutuppenbarelsen av Moseböckerna -Jesus…
Lever vi då i Honom… finns det ingen fördömelse…
Och under tiden, så kanske det var därför Mose fick förmana folket och inte Bileam… för en sann vän vet man säger sanningen och då är det lättare att ta den till sig.
En sann vän kan man alltid återvända till… En sann vän ska man ta vara på…
-Fredrik











15 kommentarer
juli 26th, 2009 at 2:28 e m Citera och svara denna kommentar
Hörde Monte Judah på samma tema tidiagre idag. Lyssna på ”Devarim!”:
http://lionlamb.net/v3/BnaiShalom/PreviousBroadcasts
(Man måste registrera sig, men det är det värt.)
Vi kan inte göra om samma misstag om och om igen, predikar Monte.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 26th, 2009 at 4:17 e m Citera och svara denna kommentar
Och Josua fortsatte i samma spår.
Jos 1:5-9. Josua hade Skaparen som vän.
Josua återupprepade varje prick och streck som Moses hade fått från Skaparen. Jos 8:34.
Ord som gällde för hela församlingen av Israel, inklusive kvinnor och barn samt främlingarna, egyptierna, som levde med dem.
De egyptier som gick över Jordan hade ju följt genom öknen i 40 år.
En väns ord kan man lita på!!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 26th, 2009 at 5:23 e m Citera och svara denna kommentar
En intressant frågeställning, med tanke på att böckerna efter Moseböckerna, däribland Josua, inte får riktigt lika mycket uppmärksamhet som Moseböckerna.
Hade varit som de kristna så hade de bara läst Josua bok. Varför läsa om något som var före det att vi gick över Jordan? Nu är vi ju över Jordan. Låt oss läsa Josua bok och tolka allting i Moseböckerna genom Josua!
Ni hör ju själva hur det låter!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 26th, 2009 at 10:05 e m Citera och svara denna kommentar
Haggaj skrev:
-Så han hade tjyvläst mitt inlägg…
Sam skrev:
-Jo, de hade ju blivit inympade in i ekklesian/kahal. Vilken oerhörd Gud vi har!!!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 26th, 2009 at 10:06 e m Citera och svara denna kommentar
Haggaj skrev:
- he he…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 27th, 2009 at 12:24 e m Citera och svara denna kommentar
@Sam, du skrev: ”De egyptier som gick over Jordan hade ju foljt genom oknen i 40 ar.
En vans ord kan man lita pa.”
- – - – - – -
Sam, nu far du nog ta och lasa Tanakh/GT och i synnerhet Torah/Mosebockerna en gang till.
Det var inte ::egyptierna:: som gick over Jordan in i det forlovade landet utan ::Israels barn::.
De ::egyptier:: som forfoljde Israels barn drunknade i Roda Havet och sjonk till havets djup.
Dessutom kom inga av de man som i vuxen alder (krigforbar alder) lamnade Egypten in i Kanaans land.
Inte ens Moses, som fatt mottaga lagtavlorna fick ga over Jordan.
Jag hoppas att du kommer ihag varfor.
Om inte sla upp Torahn och las innantill.
Man maste namligen LYDA det Gud sager i varje situation.
Ohorsamhet mot Herrens viskande rost kan fa oderstigna konsekvenser.
Mose horde Herrens rost men gjorde inte som Gud sa utan tog saken i egna hander.
Darfor blev han utestangd fran det forlovade landet som Gud med ed hade lovat att ge sitt forbundsfolk.
Guds Ord kan man lita pa!!
Mvh/ Eli7H-L
(som alltid har last hela Bibeln och tror att inte en enda prick av lagen skall forgas forran allt har uppfyllts sa darfor vadjar aterigen till Mr IT-arkitekt tank pa din stora-systers dilemma. Please…for prickarnas skull…:) )
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 27th, 2009 at 12:28 e m Citera och svara denna kommentar
Härligt Fredrik!
Det intressanta är att vi har fått mycket förkunnelse från det sk ”gamla testamentet” i våra forna sammanhang men det har plockas lite här och där och det har aldrig varit konsekvent. Tänk att det skall vara så svårt att förstå att hela bibeln är till för vår uppbyggelse! Vi har missförstått Paulus, han om någon som fortfarande kallades sig själv farisee i sina sista dagar var verkligen för att vi skulle leva efter Torahns undervisning och lag. Han gick ju bara emot en del muntlig tradition och predikade att vi var fria från lagens förbannelse i Messias Jesus!!!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 27th, 2009 at 2:18 e m Citera och svara denna kommentar
@ Elisabeth Hammarlund-Lorenzsonn:
Vilka aliens, främlingar, var de som nämns i Jos 8:35, då?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 27th, 2009 at 3:01 e m Citera och svara denna kommentar
Sam: ”Vilka aliens, främlingar, var de som nämns i Jos 8:35, då?”
- Ja, det är en viktig fråga, Sam!
2 mos. 12:38 säger att det var en ”blandad folkhop” eller ”folk av allehanda slag”. Att det skulle vara (bara) egyptier, går inte att utläsa av texten. Det talar mer för att det var människor av olika folkslag.
Enligt ortodox judendom hade dessa folk anslutit sig till Israels folk i Egypten och konverterat, men även detta går inte att utläsa från bibeltexten.
Det som är intressant för oss är att se att dessa folk, och deras barn, blev ”inympade” i Israels folk och fick del av samma förbund och löften.
Välsignad vare den Evige vår Gud, att detta även är möjligt för oss!
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 27th, 2009 at 3:29 e m Citera och svara denna kommentar
@ SÅ:
Det är riktigt att det står inte egyptier, men eftersom folk på den tiden inte reste lika lätt och ofta som vi så kan man nog gissa att de flesta var egyptier.
Man kan ju anta att de sett hur Goshen var belyst när resten var mörkt, bl.a
Det spelar egentligen ingen roll för huvudpunkten är ju att även då kunde icke-Israeler ansluta sig, bli adopterade in i Israel.
Ett mycket svårt koncept för många kristna som tror att det ‘nya’ förbundet bara gäller dem.
Eller ännu värre; bara dem och inga Israeler.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 27th, 2009 at 4:04 e m Citera och svara denna kommentar
För skribentens skull:
Håll er till ämnet!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 27th, 2009 at 4:10 e m Citera och svara denna kommentar
Sam skrev:
- Ja, om de inympade ickejudarna förstått detta redan från början, så hade historien sett mycket annorlunda ut. Men det är inte för sent att lämna Konstantins religion och återvända till den tro som var färdig redan på apostlarnas tid.
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 27th, 2009 at 4:14 e m Citera och svara denna kommentar
Förlåt Fredrik!
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 27th, 2009 at 4:59 e m Citera och svara denna kommentar
@ Fredrik:skrev :
■-”Det var i Paran som Kaleb och Josua stod på sig och litade på Guds löfte angående det utlovade landet. De pekade på Vinrankan från Israel som bevis. Jesus är vinrankan som vi sätter vår tillit och tro på för det eviga livet i det utlovade landet.”
AMEN !! TACK…detta var helt underbar undervisning.! Jag hade inte ens förut kopplat ihop vinrankan med Yeshua…man är så van och ”inkörd” i dessa berättelser…men hux flux blixtrar det till ! You are so blessed !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 27th, 2009 at 9:49 e m Citera och svara denna kommentar
Elisabeth Hammarlund-Lorenzsonn skrev:
-Underbart!!!
Haggaj skrev:
-Tack! Jag är på resande fot…
SÅ skrev:
-Oki doki… låt gå för den här gången Mr!
elisabeth skrev:
-hehe…visst är det härligt när det händer! En klar blixt från Himmelen är inte alltid så dumt!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara