onsdag, juli 29th, 2009...10:17 e m
Vem lurar vem?
Ikväll predikade en ”Messiansk Jude” på en stor konferens i Sverige. Det var Israeltema!
Han talade om något han kallade Mose hydda, och använde Bibelstället då Petrus ville bygga tre hyddor på det vi kallar ”förklaringsberget”.
Hur använde då denne lärde man denna liknelse?

Varför denna skräck för Moseböckerna hos så många kristna?
Händelsen på ”förklaringsberget” tolkade talaren som om det var Petrus mänskliga natur som ville kapsla in Mose, som endast verkar till lagiskhet i vissa kretsar. Suck!
Talaren ville mena på att han ville bygga ett ”tabernakel”, eller en helig plats över platsen där något övernaturligt hände. Typ att en erfarenhet eller relation blir en institution.
”Hellre det än att se den förvandlade Messias”, sa han.
Talarens definition på ”Moses hydda” användes således inte i något positivt ljus. (Han fortsatte sedan till Elia och profeterna osv i samma anda.)
Sen drog han den snabba kopplingen att ”Messianer” stirrar sig blint på Moses och blir lagiska. Därefter gjorde han sig lustig över alla som vill närma sig den religionen som Messias, apostlarna och de första ”kristna” hade.
Inget nytt…
I vanlig ordning, när man vill varna för den hebreiska rörelsen i dess olika skepnader, blandades det rabbinska regelverken ihop med det som Jesus gjort oss fria till, genom att ge oss den återupprättade hållningen till Moseböckerna, Profeterna och Skrifterna, som definerar och pekar på just Jesus.
Exempel som användes var den kända sabbatshissen eller hotelnycklarna som är elektroniska. (En annan klassiker är den med att tända glödlampan)
Vem i publiken kan skillnaden? Hur många där har studerat det rabbinska, eller Moseböckerna för den delen, så man kan urskilja skillnaderna?
Han förlöjligade sen den som vill hålla den Bibliska kosten i tacksamhet till Gud. Han tramsade bort dem som ville ha gemenskap och erfara välsignelsen som ligger bevarad i Sabbaten.
Visst skall han vara tacksam att han är fri från den rabbinska lagiskheten han vittnade om att han tidigare var slav under…. När vi lär känna Sanningen så gör den Han oss fria.
Men det betyder ju inte att den som närmar sig Jessus vår underbara Messias genom de skrifter som definierar Honom… måste hamna där han var.
Han om någon vet ju skillnaden!
Och vad är det för fel på Mose tabernakel???? Kära nån!!!
Istället, så varför inte se det som att Herren, välsignat vare Hans underbara namn, visade nu för Petrus att den sunda Tron är när man förenar Moses, Profeterna och Jesus. De går inte att separera!!!
Summan av Mose och Profeterna är, precis som Petrus senare fick uppenbarat för sig när han tittade upp. Då stod Han där… Jesus! Svaret på alla våra behov och frågor!
Istället för att raljera... (Precis som om Jesus inte finns i Sabbaten som han är Herre över??!!?)
Men vem bygger…?
Om vi nu skall vara trogna den liknelsen som talaren hade från början. Vem är det i såfall som är kopplad till Petrus, som bygger ”heliga” byggnader över hela, typ, Israel och anser dem gudfruktiga som reser dit i pilgrimer för att kyssa dem? Vad är en av världens största institutioner? Varför närma sig Jesu hydda isåfall?
Löftet…
Dessutom borde inte lärda män bli överraskade i denna tid att så många söker Gud bland nationerna med sitt hjärta och då går till församlingens rötter. Mose profeterar vid ett ställe följande, angående Guds församling som en dag är förskingrad bland nationerna. Notera även att det inte har med stora och mäktiga sammanhang att göra, som nödvändigtvis gensvarar sin Herdes röst!
Och HERREN skall skingra er bland folken, och endast ett litet antal av er skall bli kvar bland de hednafolk som HERREN skall driva er bort till.Där skall ni tjäna gudar som blivit gjorda av människohänder, gudar av trä och sten. De kan varken se eller höra, äta eller lukta. Men om ni där söker HERREN, din Gud, skall du finna honom, om du söker honom av hela ditt hjärta och av hela din själ. När du är i nöd och allt detta händer dig i kommande dagar, skall du vända om till HERREN, din Gud, och lyda hans röst. (5 Mos 4:27-30)
…den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den. (Matt 7:14)
Guds Ande pekar alltid på Sanningen…
Anden för oss alltid till Sanningen.
Vad gör Sanningen när vi lär känna den? -Fria
Och vad är Sanningen…? -Summan av Moseböckerna och Profeterna, dvs Guds Ord.
Och vem är Livets Ord???? -Jesus vår underbara Frälsare. (…precis vad trion på ”förklaringsberget” fick erfara?)
Ni skall inte lägga något till det som jag befaller er och inte ta något därifrån utan hålla HERRENS, er Guds, bud som jag ger er. (5 Mos 4:2)
Halleluja!
-Fredrik











94 kommentarer
juli 29th, 2009 at 10:57 e m Citera och svara denna kommentar
Bravo Fredrik! Mycket bra analys du gör.
Shalom
Berndt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 29th, 2009 at 10:58 e m Citera och svara denna kommentar
Tack Fredrik för att du avslöjar lögnens ande!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 29th, 2009 at 10:59 e m Citera och svara denna kommentar
Ordet relation är det mest innehållslösa och missbrukade ordet som är på modet idag.
Alla vill trycka på om relationer med Gud och Jesus.
Se Jaktlunds kommentar på dagen där han anser den predikan som årets bästa.
Skriften talar om att välja Sanningen och lyda Sanningen. Både skrivna och levande.
Det finns ingen som torgför ide’n att lyda Skaparen.
Messias lydde in i döden. Han sa också följ mig.
I hebreisk tradition är en gemensam måltid mycket viktig. Man kan dinera på gemensamma sanningar likaväl som matgrupper.
Om man inte har samma syn på vad Sanningen är blir det svårt att bryta bröd tillsammans, till Sanningens åminnelse.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 8:19 f m Citera och svara denna kommentar
Det är nog viktigt att vi förstår hur det blev som det blev med förkunnelsen.
5 Mos. 32 och specifikt verserna 15 till 18 (men läs åtminstone hela kapitlet)
Gud visste att Israel skulle hamna i rikedomsdyrkan men lät dem ändå komma till landet av mjölk och honung. Och vist gick det galet!
Vi kan se samma mönster i vår tid. När evangelium tas emot leder det mycket ofta till ett förbättrat välstånd för det folk som tar emot det.
Jesus predikade ett evangelium för de fattiga. Men när rikedomen tilltar, kikar Baal fram igen. Om man är rik blir man ju inte glad av ett evangelium för de fattiga.
Så kreativa charlataner som kallade sig ”evangelister” gjorde om det till ett ”evangelium för de rika och mäktiga”. Och det är intressant även för de som redan är rika. För den som dör med mest pengar på banken har vunnit…..
Hur som helst. Detta andra evangelium bygger på prestation. Och den hårdvaluta man måste prestera kallas för ”tro”. Denna ”tro” presenteras som ett sätt att tvinga Gud att upfylla sina löften och att ge mej det jag har begärelse till.
Eftersom denna falska ””tro” är så väsentlig så positioneras den som något som överträffar nåden. Man kan ju stå på Guds löfte om nåd och så at säga kräva den. En sorts mänskliga rättigheter för den som presterar tillräckligt mycket av denna korrupta typ av ”tro”.
Och eftersom vi har ”rätt” att ta ut i ”tro” så måste vi även lära oss att ljuga. Vi ”ska bara bekänna” att undret har skett. Vi har blivit ”helade från diabetes” även om vi ligger halvdöda i sockerkoma.
Och nu kommer höjdpunkten.
Eftersom vi kan kräva nåd så, ja hur skall man säga det, är det ju inte längre frågan om nåd. Äkta nåd kan man bara få om man brutit mot lagen, och erkänner det. Man kan vädja någon med makt om nåd. Men man kan aldrig kräva den.
Om man brutit mot lagen, eller kanske kontinuerligt bryter mot lagen, och inte åker dit, kan man inte heller bli benådad. Och om man en gång blivit benådad för lagbrott, men sedan bryter lagen igen, ger benådandet ingen immunitet mot straff.
Och, till sist, om det inte finns någon lag att bryta mot blir begreppet nåd tomt. Den som utan lag har syndat skall utan lag förgås!
Så, se vinsten. Genom att predika ett falskt evangelium om en presterad ”tro” lyckas man göra nåden oväsentlig och lagen till en dårskap.
Finns det någon väg tillbaka? Ja, kanske om vi drabbas av extrem fattigdom. För då blir ju evangelium för de fattiga ett glatt budskap igen.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 8:26 f m Citera och svara denna kommentar
Kamau Mweru skrev:
I stort sett hela kristenheten befinner sig där. Bekänner sig som segrare, men ligger i sockerkoma.
Hua!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 8:40 f m Citera och svara denna kommentar
Detta beställningsjobb för bra betalning visar hur hela detta sammanhang mer och mer hamnar i laglöshet.
Lag utan nåd = lagiskket
Nåd utan lag = laglöshet
Lagiskhet = självrättfärdighet
Laglöshet = orättfärdighet
Trons lydnad = välsignelse och verklig frihet
”Vi vet att vi har lärt känna honom, när vi håller fast vid hans bud. Den som säger: ”Jag känner honom” och inte håller fast vid hans bud, han är en lögnare och sanningen finns inte i honom. Men hos den som håller fast vid hans ord har Guds kärlek verkligen nått sitt mål. Så vet vi att vi är i honom.” 1 Joh 2:3-5
Tack Fredrik!!!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 9:49 f m Citera och svara denna kommentar
Tack Fredrik för din kommentar!
Fredrik, du skriver:
”Ande pekar alltid på Sanningen…
Anden för oss alltid till Sanningen.
Vad gör Sanningen när vi lär känna den? -Fria
Och vad är Sanningen…?
-Summan av Moseböckerna och Profeterna, dvs Guds Ord.
Och vem är Livets Ord????
-Jesus vår underbara Frälsare.
(…precis vad trion på ”förklaringsberget” fick erfara?)”
……………………….
¤ Naturligtvis är summan av Guds – sanning = Herren Jesus.
Men när Jesus säger, att ”Jag är vägen, sanningen och livet” så säger Han samtidigt att ”Utan mig kan ni ingenting göra”.
Den Helige Ande pekar alltid på sanningen >>> kungars Kung = Ha’Melech melachim > Jesus Kristus (Jeshua Messias).
Sanningen gör oss fria: Jesu död på korset!
…Och Moseböckerna är en skuggbild av vad som skulle komma.
Vi är köttsliga och vad som måste till, det är att vårt kött fördömda kött måste bort – detta sker ENDAST genom Jesu död på korset OCH genom Hans uppståndelsekraft.
Vad vi således borde predika, det är att:
….KORSET: den Helige Ande leder oss alltid till Jesu kors där ‘vårt kött har blivit korsfäst med Herren’ och vi kapitulerar totalt och lägger av med allt eget verk. (Romarbrevet)
….ANDENS NYA LIV: efter att vi ‘har blivit uppståndna med Herren’ är vi NYA SKAPELSER i Kristus Jesus. (Romarbrevet)
………….
¤ Problemet med Moseböckerna är alltså då inget problem längre för alla som vandrar i TRONS LYDNAD som Nya Skapelser och läser Guds Ord GENOM KORSET.
”Jag är död – inte längre lever jag utan Kristus lever i mig”.
Det var vad den köttsliga trion på förklaringsberget fick erfara:
Sanningen själv, den Levande Herren Jesus, Messias!
Slutsats: köttet ‘fick på pälsen’ och bröderna fick böja sig för Herrens Ande > Andens ämbete!
Därför kunde Petrus skriva frimodigt efteråt och varna:
2Petr.1:16 ”Ty det var icke några slugt uttänkta fabler vi följde, när vi kungjorde för eder vår Herres, Jesu Kristi, makt och hans tillkommelse utan vi hade själva skådat hans härlighet.
Ty han fick ifrån Gud, fadern, ära och pris, när från det högsta Majestätet en röst kom till honom och sade: ”Denne är min älskade Son, i vilken jag har funnit behag.” Den rösten hörde vi själva komma från himmelen, när vi voro med honom på det heliga berget.
Så mycket fastare står nu också för oss det profetiska ordet; och I gören väl, om I akten därpå, såsom på ett ljus som lyser i en dyster vildmark, till dess att dagen gryr, och morgonstjärnan går upp i edra hjärtan.”
…………….
¤ Och det fasta profetiska Ordet pekar på Messias: Herren Jesus > korsfäst OCH uppstånden.
1Kor.2:1 ”När jag kom till eder, mina bröder, var det också icke med höga ord eller hög visdom som jag kom och frambar för eder Guds vittnesbörd. Ty jag hade beslutit mig för, att medan jag var bland eder icke veta om något annat än Jesus Kristus, och honom såsom korsfäst.
Och jag uppträdde hos eder i svaghet och med fruktan och mycken bävan. Och mitt tal och min predikan framställdes icke med övertalande visdomsord, utan med en bevisning i ande och kraft; ty eder tro skulle icke vara grundad på människors visdom, utan på Guds kraft.
Visdom tala vi dock bland dem som äro fullmogna, men en visdom som icke tillhör denna tidsålder eller denna tidsålders mäktige, vilkas makt bliver till intet.
Nej, vi tala Guds hemliga visdom, den fördolda, om vilken Gud, redan före tidsåldrarnas begynnelse, har bestämt att den skall bliva oss till härlighet, och som ingen av denna tidsålders mäktige har känt; ty om de hade känt den, så hade de icke korsfäst härlighetens Herre.
Vi tala – såsom det heter i skriften – ”vad intet öga har sett och intet öra har hört, och vad ingen människas hjärta har kunnat tänka, vad Gud har berett åt dem som älska honom”.
Ty för oss har Gud uppenbarat det genom sin Ande. Anden utrannsakar ju allt, ja ock Guds djuphet.
Ty vilken människa vet vad som är i en människa, utom den människans egen ande? Likaså känner ingen vad som är i Gud, utom Guds Ande. Men vi hava icke fått världens ande, utan den Ande som är av Gud, för att vi skola veta vad som har blivit oss skänkt av Gud.
Om detta tala vi ock, icke med sådana ord som mänsklig visdom lär oss, utan med sådana ord som Anden lär oss; vi hava ju att tyda andliga ting för andliga människor. Men en ”själisk” människa tager icke emot vad som hör Guds Ande till. Det är henne en dårskap, och hon kan icke förstå det, ty det måste utgrundas på ett andligt sätt.
Den andliga människan åter kan utgrunda allt, men själv kan hon icke utgrundas av någon.
Ty ”vem har lärt känna Herrens sinne, så att han skulle kunna undervisa honom?” Men vi hava Kristi sinne.”
…………………………
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 10:04 f m Citera och svara denna kommentar
Lars Enarson skrev:
Suveränt formulerat och sammanfattat. Det säger allt!
mvh
Berndt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 10:13 f m Citera och svara denna kommentar
Hvem er denne ”messianske jøden” og hvilken ”stor konferanse” snakkes det om?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 10:40 f m Citera och svara denna kommentar
Ja, halle-li-lu-halo-ballo-lujahh! Här ska vi slå oss på stora pederastbröstet och tävla om vem som är mest bibeltroende!
Artikelförfattaren är i god ledning, tätt åtföljd av metodistpastorn. Som medlem i Livets Ord (slå det, ni) kontrar jag dock med följande passus ur Moseböckerna:
Om någon uttalar förbannelser över sin fader eller sin moder, skall han straffas med döden; över sin fader och sin moder har han uttalat förbannelser, blodskuld låder vid honom.
Som den mest bibeltroende i gänget som samlats här gjorde jag slag i saken häromdagen. Det var efter fotbollsträningen som ungjäveln yttrade okvädingsord mot mig, varpå jag sprätte upp fanskapet och la honom i en container. Slå det ni, halle-lu-li-baba-ja-ali-baba-jah! *demonspark*
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 11:23 f m Citera och svara denna kommentar
@ Lars Enarson:
Just det, Lars!
Och bara för att utveckla citatet från 1Joh.2:3 ff i hela sitt sammanhang, så att vi vet vilka bud Johannes menar dvs. Jesu bud:
1Joh.2:4 ”Den som säger sig hava lärt känna honom och icke håller hans bud, han är en lögnare och i honom är icke sanningen. Men den som håller hans ord, i honom är förvisso Guds kärlek fullkomnad. Därav veta vi att vi äro i honom.
Den som säger sig förbliva i honom, han är ock pliktig att själv så vandra som Han vandrade.
2:7 Mina älskade, det är icke ett nytt bud jag skriver till eder, utan ETT GAMMALT BUD, som I haven haft från begynnelsen. Detta gamla bud är ordet som I haven fått höra. På samma gång är det dock ETT NYTT BUD bud som jag skriver till eder. Och detta är sant både i fråga om honom och i fråga om eder; ty mörkret förgår, och det sanna ljuset lyser redan.
Den som säger sig vara i ljuset och hatar sin broder, han är ännu alltjämt i mörkret. Den som älskar sin broder, han förbliver i ljuset, och i honom är intet som länder till fall.”
…………………
¤ Ett gammalt bud som på samma gång är….ett nytt bud!
1Joh.3:23 ”Och DETTA ÄR HANS BUD, att vi skola TRO på hans Sons, Jesu Kristi, namn och ÄLSKA VARANDRA, enligt DET BUD han har givit oss. Och den som håller hans bud, han förbliver i Gud, och Gud förbliver i honom. Och att han förbliver i oss, det veta vi av Anden, som han har givit oss.”
….
Gal.5:5 ”Vi väntar nämligen GENOM ANDE, AV TRO, den rättfärdighet som är vårt hopp.
Ty i Kristus Jesus betyder det intet huruvida någon är omskuren eller oomskuren; allt beror på huruvida han har en tro som är verksam genom kärlek.” (= agape)
…
Joh.15:8 ”Därigenom bliver min Fader förhärligad, att i bären mycken frukt och bliven mina lärjungar. Såsom Fadern har älskat mig, så har ock jag älskat eder; förbliven i min kärlek.
Om I hållen mina bud, så förbliven I i min kärlek, likasom jag har hållit min Faders bud och förbliver i hans kärlek. Detta har jag talat till eder, för att min glädje skall bo i eder, och för att eder glädje skall bliva fullkomlig. [>>>]
DETTA ÄR MITT BUD, ATT NI SKALL ÄLSKA VARANDRA, såsom jag har älskat eder.
Ingen har större kärlek, än att HAN GER SITT LIV för sina vänner.” [>>> KORSET!]
…
Matt.22:35 ”….och en av dem, som var lagklok, ville snärja honom och frågade:
‘Mästare, VILKET ÄR DET YPPERSTA BUDET I LAGEN?”
Då svarade han honom: ”‘Du skall älska HERREN, din Gud, av allt ditt hjärta och av all din själ och av allt ditt förstånd.’ Detta är det yppersta och förnämsta budet. Därnäst kommer ett som är detta likt: ‘Du skall älska din nästa såsom dig själv.’
PÅ DESSA TVÅ BUD HÄNGER HELA LAGEN OCH PROFETERNA.”
………………
Var välsignad, Lars!
………..
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 11:28 f m Citera och svara denna kommentar
Jag har just nu lyssnat live till sändingen från förmiddagens undervisning av denne ”Messiansk Jude”. Och till den undervisningen tror jag vi alla vill säga ett rungande Amen. Det var fantastiskt. Ännu finns inge gårdagskvällens möte utlagt i arkivet från Livets Ord, men det kommer väl under dagen. Men som sagt: förmiddagens undervisning. han talade om det judehar som alltid funnits och vad som är den verkliga orsaken bakom detta hat.
Shalom
Berndt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 11:30 f m Citera och svara denna kommentar
Deborah,
Tänker du haka upp dig som en trasig vinylskiva igen? Är det samma kommentar som du klipper och klistrar med varje gång du skriver?
I sådana fall är det nog bättre att du klipper och klistrar någon annanstans.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 11:40 f m Citera och svara denna kommentar
@ Haggaj:
Haggaj!
Tack för påminnelsen……
Skivan av.
………….
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 12:49 e m Citera och svara denna kommentar
@ Deborah:
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 1:28 e m Citera och svara denna kommentar
Fredrik…. ett stort TACK för att din vaksamhet !
Du hade ställt dig på muren och fiskade upp denna lögnens demon ur slaskhögarna nedanför.
Precis som Lars Enarson säger :”Detta beställningsjobb för bra betalning visar hur hela detta sammanhang mer och mer hamnar i laglöshet”.
–Ja..det visar desperation. De måste nu hitta på allt grövre ammunition för att möjligen övertyga….de behöver ju få in pengar till sina lakejer..
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 1:56 e m Citera och svara denna kommentar
Fredrik!
Du skriver i artiklen:
Och vad är Sanningen…? -Summan av Moseböckerna och Profeterna, dvs Guds Ord.
Jesus sa väl: Jag är vägen, sanningen och livet!
Då kan man väl inte säga att Guds ord är sanningen, när Jesus säger att han är sanningen?
Summan av ditt ord är sanning, och alla din rättfärdighets rätter vara evinnerligen. Ps. 119:160
Summan av ordet är sanning, men Jesus är sanningen, en viss skillnad tror jag!
Mvh Björn Jönsson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 2:12 e m Citera och svara denna kommentar
Fredrik skrev: ”Jesus hydda däremot, menade han sen, är en relation med Jesus… (Precis som om Jesus inte finns i Sabbaten som han är Herre över??!!?)”
Tror att du missade en bit i Bernis resonemang. Jesu hydda var ju religiös institutionalism inom kristendomen. Alla dessa samfund som stannar kvar vid sin uppenbarelse, som om den vore den sista osv… Med andra ord så varnade Bernis för alla tre områden: Att slå läger kring Mose, slå läger kring Elia och att slå läger kring Jesus och stänga in honom i en hydda där man är säker på att man vet vad som händer och att inget nytt och osäkert får komma in.
Fortsättningen i bibelsammanhanget var summan i Bernis resonemang, när Jesus säger att de inte ska vara rädda utan lyfta blicken. När de såg upp såg de bara Jesus.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 2:32 e m Citera och svara denna kommentar
Björn Jönsson skrev:
Vad är skillnaden mellan ”sanning” och ”sanningen”? Det blir liksom lite svårt att visa på den.
Summan av Guds ord = Jesus
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 2:45 e m Citera och svara denna kommentar
Japp en fantastisk predikan.
blev väldigt berörd av den. Underbart att han tog upp det här med hur lätt det är att bli å ena sidan lagisk eller att bara söka känslomässiga upplevelser. Predikan handlade tydligt och klart om att vi behöver komma tillbaka till att bli förälskade i Jesus, att det är det vi ska fokusera på.
Bästa predikan so far! Stark Gudsnärvaro genom hela mötet.
Praise God!!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 2:48 e m Citera och svara denna kommentar
Haggaj skrev:
Tala om ikoner
Ett bättre porträtt finns inte.
Och för att vidga på begreppet litet grand ….
Det finns bara en teologi som är tillförlitlig! (teologi = lära om Gud)
Ja, du gissar, nämligen Jesus Kristus.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 2:56 e m Citera och svara denna kommentar
@ Kamau Mweru:
Ja, och därför är det Jesu sanning som utsätts för angrepp när Guds ord angrips.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 2:57 e m Citera och svara denna kommentar
@ Haggaj:
Sela!
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 3:15 e m Citera och svara denna kommentar
Nu var det så länge sedan jag kommenterade här att jag glömt vilken e-postadress jag använde. Hoppas det blev rätt. Här kommer mitt mest Aletheia-kritiska inlägg hittills:
Mötet igår kväll med Jonathan Bernis var genomsyrat av Guds närvaro. Heligheten var påtagligt märkbar, omisskänneligt. För den som retar sig på eventuella köttsliga tendenser till att raljera kanske missade detta faktum. Sådant är onödigt, att göra sig lustig på andras bekostnad, men jag tror de flesta av oss är skyldiga till samma synd. Det ger dock inte någon rätt för någon att kalla Guds Ande, som ledde mötet, för lögnens ande. Sådana antydningar eller påståenden gör mig väldigt upprörd, trots mina ofta kritiska kommentarer om ofta förekommande dumheter i predikningar på Livets ord.
Poängen med predikan var att kristna (messianer, icke messianer) ofta gör styckverk och konserverar Guds verk istället för att vandra dit Anden för tillfället rör sig. Detta illustrerades i slutet av predikan med att jämföra mänskliga försök att göra sig heliga, med att lära känna Kristus och genom detta förbli i heligheten.
Jesu hydda var inte heller något som hölls högt, vad jag minns ifrån predikan. Även där konstaterades att man inte kan konservera. Bernis sa att ett av de finaste ställena i bibeln enligt honom är när lärjungarna faller ner i fruktan men när Kristus rör vid dem, de öppnar ögonen och bara ser honom. Inte hans hydda alltså, utan han som person.
Underförstått i hela predikan var att allt är sammanfattat i Kristus. Det vill säga lagen, som resten av skriften är byggd på enligt Bernis predikan, profeterna, och resten av bibeln.
Även om vissa dumheter framkom med raljerande och kanske missförstånd (oriktigheter) om hur andra tror och tänker, så var det INTE lögnens ande som övergripande agerade i mötet. Den som påstår det behöver putsa på sin gåva att urskilja. Utöver vad som sägs, som kan innefatta svagt utrymmesgivande åt bland annat lögn (eller annat skräp, som oftast då kristna samlas), måste man även höra vad Gud säger (och då syftar jag inte på bibeln eller på predikantens ord). Saknar man den förmågan bör man inte skriva en sån här analys av ett möte.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 3:23 e m Citera och svara denna kommentar
Haggaj skrev:
En av skillnaderna är, att sanning inte kan frälsa, men det kan Jesus som är sanningen!
Mvh Björn Jönsson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 3:33 e m Citera och svara denna kommentar
@ Björn Jönsson:
”Om ni förblir i mitt ord är ni verkligen mina lärjungar. Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria. De sade: ”Vi härstammar från Abraham och har aldrig varit slavar under någon. Vad menar du då med att vi skall bli fria? Jesus svarade: ”Sannerligen, jag säger er: var och en som syndar är slav under synden. Slaven stannar inte i huset för alltid, men sonen stannar för alltid. Om nu Sonen befriar er blir ni verkligen fria.” (Joh 8:31 ff)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 3:38 e m Citera och svara denna kommentar
… eller:
”Helga dem genom sanningen; ditt ord är sanning.
Liksom du har sänt mig till världen, har jag sänt dem till världen, och för deras skull helgar jag mig till ett offer, för att också de skall helgas genom sanningen. Men inte bara för dem ber jag utan också för alla som genom deras ord tror på mig.
Jag ber att de alla skall bli ett och att liksom du, fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss. Då skall världen tro på att du har sänt mig.” (Joh 17:17-21)
Alltså:
Världen skall tro att Fadern sänt Jesus …
… när vi blir helgade genom sanningen. Guds ord är sanning.
Helgad genom sanning! Det är grejor det!
Då skall världen tro …
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 4:02 e m Citera och svara denna kommentar
@ John Nilsson:
Det var jag som skrev ”lögnens ande”, John. Och det är troligt att jag inte hade täckning för just det ordvalet.
Men är då bättre att sätta Guds ande som mötesledare och därmed ansvarig för ”vissa dumheter” och ”raljerande och kanske missförstånd (oriktigheter)”? Jag tror inte heller att det är så du menar.
Om du frågar mig, tror jag att det var ett beställningsjobb som utfördes.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 4:26 e m Citera och svara denna kommentar
@ John Nilsson:
Vad som djupast berör mig är att Livets ord så har förkastat Moseböckerna…som ju är hela den skrivna uppenbarelsen. Där finns grunden för resten av det hela Ordet förmedlar.
I Upp. 15:3-4 sjunger Moses och Lammet tillsammans. Detta är grunden som gäller i evighet.
Toràn uttrycker Guds väsen, Guds karaktär, =
Rättfärdig, Barmhärtig, och Trofast.
Dessa egenskaper fanns i Jesus Messias…som ÄR den levande Toràn.
OM vi silar bort…eller negligerar dessa tre huvudegenskaper som Gud har och visar i sin Toràh och endast tycker att Moseböckerna bara visar grymheter, är ointressanta och irrelevanta för oss i nutid…så avslöjar den attityden ett andligt barn…eller t o m inte ens är frälst = pånyttfödd.
Nutidens svängningar visar bara likheten med Athenarna i Apg. 17:19..”ägnade nämligen all sin tid
åt att tala om att lyssna till senaste nytt för dagen”.
Ursäkta mig…men låt mig påminna er om Lakeland…där påstods det också att Guds närvaro var så påtaglig så att de började skälla som hundar och krypa på golvet. !! Var det VERKLIGEN Israels Guds närvaro där tro ?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 4:44 e m Citera och svara denna kommentar
@ Haggaj:
Visst är det fantastiskt att Gud/Jesus som är sanningen, använder sitt ord som är sanning, för att helga och befria oss!
Som det står, Gud själv helge eder, till hela eder varelse…. alltså är det Gud som gör helgelsen i oss och han använder bla sitt ord för det jobbet!
Mvh Björn Jönsson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 4:49 e m Citera och svara denna kommentar
Elisabeth: Jonathan Bernis inledde sin predikan med att säga att hela (resten av) skriften bygger på och utgår ifrån och förutsätter de fem moseböckerna, Torahn. Så vad menar du alltså?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 4:50 e m Citera och svara denna kommentar
@ Björn Jönsson:
Jaså! Höll du med nu helt plötsligt? Eller?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 4:50 e m Citera och svara denna kommentar
@ Haggaj:
Men det intressanta är, att Gud inte är begränsad till skriften för att helgesen skall kunna utföras, han kan faktiskt få till den utan skriften, om vi är vakna för de omständigheter vi hamnar i, så kan vi ofta se att Gud använder dem för att visa oss saker i våra liv!
Mvh Björn Jönsson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 5:00 e m Citera och svara denna kommentar
@ Haggaj:
Om det var ett beställningsjobb eller inte vet jag ej. Jag är nog benägen att tro att det är möjligt att det kan ha varit så. Jag tror dock i så fall inte att det riktigt blev som beställarna tänkt, trots vissa raljerande onödigheter. Ulf Ekman gick upp efter predikan och sammanfattade kärnan i predikan men hans sammanfattning omfattade inte kärnan av predikan – vilket gav mig en känsla att han ville på något sätt få predikan att bli något annat än vad den var. Eller så var det bara Ulf som uppfattat något annat än jag uppfattade.
En predikant kan vara full av bristfälligheter. T.ex kan du själv skriva en strålande artikel som innehåller skarp sanning och som i sin helhet är från Gud till en viss publik – men samtidigt inte kunna hjälpa att du är behäftad med viss fyrkantighet, liksom jag själv i ärlighetens namn är.
På samma sätt ser jag på gårdagens möte. Det rådde ingen tvekan om att Guds helighet vilade över mötet på ett sätt som den inte brukar göra på Livets Ord enligt min mening. Det var en auktoritet i predikan som främst baserade sig på predikantens personliga gudsrelation mer än på predikans exakta ordalydelse. Jag vet inte hur jag annars ska beskriva det.
Jag förstår att de som förstått vikten av att närma sig de hebreiska rötterna är lättstötta och irriterade eftersom så många nu verkar ha som hobby att hacka på denna rörelse oavsett om det de gör är bra eller dåligt. Därför har jag full förståelse för att det kommer en reaktion på igårkvällens möte.
Huvudbudskapet var dock – och detta rådde det inga tolkningstvivel om – att en kristen människas liv handlar om att lära känna Jesus Kristus istället för att fastna i frågor om etik, moral och rätt, eller i jakt på upplevelser. Detta är ett viktigt budskap som jag tycker alltför sällan predikas av någon som praktiserar det. Jag är rätt säker på att Bernis talade sanning när han sa att hans längtan och strävan är just detta med att låta allt utom Jesus bli mindre viktigt och Jesus mer viktigt i hans liv, alltså bli hans liv helt och hållet (även om han förstås har långt kvar dit).
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 5:05 e m Citera och svara denna kommentar
@ Haggaj:
Guds ord är Guds ord, men Gud är Gud!
Gud står för det han har sagt, precis som du och jag oftast gör, men att sätta likhetstecken mellan det skrivna ordet och Gud/Jesus tror inte jag är rätt, anledningen är att om det skrivna ordet är Gud, då måste vi följa var enda ord i skriften och då är det inte längre en person vi följer, utan en boks instruktioner! Om vi inte följer bokens instruktioner till punkt och prickar, är vi inte hans lärjungar!
Mvh Björn Jönsson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 5:15 e m Citera och svara denna kommentar
@ John Nilsson:
Tack för din sammanfattning! Jag får väga in din bedömning – eftersom jag har förtroende för dig – i helheten.
… och det där med att vara behäftad med viss fyrkantighet gäller nog mindre dig än mig.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 5:16 e m Citera och svara denna kommentar
@ Ulrika Oskarsson:
Dagens stjärnreporter verkar hålla med dig. (http://www.dagen.se/blogg/europakonferensen09/2009/07/relation-inte-religion) Vi får väl försöka hitta predikan på livetsord.se och bilda oss en egen uppfattning. Själv hade jag velat lyssna just till denne man men, hade huset fullt med jänkare.
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 5:18 e m Citera och svara denna kommentar
@ Haggaj:
Ytterligare en sak om skriftens ord är Gud!
Då skulle ordet ha den makt att ex skapa, bota, förändra, upprätta, mm som trosrörelsen säger, du vet, det är bara att tala ut ordet, bekänn ordet, stå på löftena, det måste bli som du bekänner för Guds ord är Gud, Guds ord är makt, Gud bekänner sig till sitt ord, men funkar det?
Farligt farligt!
Mvh Björn Jönsson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 5:23 e m Citera och svara denna kommentar
@ Björn Jönsson:
Nu lägger du fler ord i min mun än vad jag har uttalat. Sedan argumenterar du mot dessa ord som jag inte uttalat.
Då blir det farligt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 5:30 e m Citera och svara denna kommentar
MTC,
Jänkarna har en förmåga att förstöra det mesta.
Ja lyssna på predikan, jag kan varmt rekommendera den. Johns sammanfattning är väldigt bra, önskar jag kunde uttrycka mig lika bra.
Predikan borde ligga ute vid det här laget, konstigt annars.
//
Ulrika
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 5:32 e m Citera och svara denna kommentar
Suckar,
John och jag skriver från samma dator, nu glömde jag ändra hans namn. Typiskt också. Ber om ursäkt. Vi stressars runt (mest jag som stressar) innan det är dax för kvällsmöte.
Det var alltså jag som skrev ovan kommentar.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 5:35 e m Citera och svara denna kommentar
@ Ulrika Oskarsson:
Måhända ringer bröllopsklockorna snart så ni officiellt sett kan bli ett. Då blir ju skriverier i fel namn mindre viktigt
Annars har vi ju Jesu ord att ”må ni bli ett såsom jag och fadern äro ett”. Ni kanske har nått denna enhet?
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 5:40 e m Citera och svara denna kommentar
Haggaj skrev:
Nej det gör jag inte, utan jag skriver om hur jag ser på detta med att ordet är Gud!
Mvh Björn Jönsson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 5:52 e m Citera och svara denna kommentar
@ MyTwoCents:
John Oskarsson blir det i så fall. Eller så blir det ett tredje namn. John Stålhandske tycker jag skulle passa min image
Svar på detta får väl hamna i 500-salen tycker jag.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 6:02 e m Citera och svara denna kommentar
John Nilsson skrev:
–Jo…jag finner det märkligt att ni hyr in en predikant som så tydligt visar förakt mot Guds undervisning.
På flera ställen i bibeln, talar Jesus Messias mycket klart att ”lagen” (Guds Ord) ska gälla tills himmel och jord förgår. Matt. 5:17-20. I matt. 7:21-28 talar Jesus om, dem som säger ‘Herre Herre’ men inte gör den himmelske Faderns vilja…
Jesus kallar dem för laglösa. Varför …? Jo…därför att de har gått med i den apostasia som kännetecknar ändens folk. 2 Tess.2:3-4.
Kunskapsmässigt säger ni :” Bernis inledde sin predikan med att säga att hela (resten av) skriften bygger på och utgår ifrån och förutsätter de fem moseböckerna, Torahn”…
Det säger också grekisk intellektualism. Där man betonar när man tänker och tycker något speciellt.
Dogmer, trossatser meningar som man lärt sig utantill….
Detta är en trevlig presentation, men som inte håller mot en hebreisk tro, som är biblisk tro.
Tron för en hebré är något man måste leva ut och uppleva varje dag, en livsstil för buden och ständig kommunikation med Gud, vår Skapare.
Den hebreiska tron visades genom JESUS, Han höll buden, Han avskilde sabbat, Han gjorde ALLT som Hans Fader sa till honom. Han LEVDE ut toràn. Är inte vi också pliktiga att göra det ?
Den hebreiska tron är relationell, den grekiska tron är RATIONELL. Den tar bort det som inte behagar, förenklar och raderar. Den som gör det blir offer för humanistisk intellektualism och blir lärjunge till den som sa :”…skulle då Gud ha sagt..”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 6:06 e m Citera och svara denna kommentar
OT
Ulrika Nilsson är vackert tycker jag.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 6:16 e m Citera och svara denna kommentar
@ Haggaj:
Tack – jag är ju inte perfekt på något sätt, men jag råkade vara ovanligt koncentrerad igårkväll eftersom jag för ovanlighetens skull gjort läxan och bett ordentligt innan (samtidigt som jag körde bil, så jag tittade i gatan och körde för fort och fick 2800 i böter…rätt åt mig, man får stryk där man förtjänar). Det skulle man göra varje gång egentligen.
Hur som helst – vad jag bland annat reagerade emot i bloggposten ovan var att bloggpostaren inte verkar ha begripit att även Jesu hydda fördömdes av predikanten, lika mycket som Mose hydda. Poängen var att fördöma konserverad kunskap till förmån för Guds helighet och relation – dock inte som någon motsats till bibelns kunskap eller innehåll. Snarast som motsats till att göra en viss del av kristet liv till en avgud så man missar Kristus.
Till postaren Fredrik säger jag: Den pensionerade rabbinen med den hemmagjorda pendeln, dvs kufen han träffade som nyfrälst, representerade Jesu hydda. Han som ville exkavera herrtoan i ortodoxa kyrkan. Så du har alltså ett rejält faktafel i din bloggpost som i sin tur ger lutning åt hela din sammanfattning och slutsats.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 9:09 e m Citera och svara denna kommentar
@ elisabeth:
Det är intressant att läsa en din och del andras reaktioner på Jonathan Bernis predikan, kan det vara så, att ni har byggt en mosehydda, eller en Eliahydda, eller rent av en Jesushydda?
Jag tycker att han prickade in rätt så bra. så bra att till och med Livets ord borde få sig en tankeställare!
Sen är det tråkigt att en del här, inte har förstått det här med relation(Sam) utan menar att, Ordet relation är det mest innehållslösa och missbrukade ordet som är på modet idag, sedan propargerar han för lydnaden, vilket säkert blir något bra utan en relation med Jesus, det viktiga enligt honom, kan jag få uppfattningen av, är att hålla sig till torah och göra enligt dens anvisning, men då har han inte förstått Guds intention!
Nej, låt hyddorna rasa och gå in i den nya hyddan, som heter Kristus!
Mvh Björn Jönsson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 9:22 e m Citera och svara denna kommentar
När jag lyssnade till Jonatan Bernis under hans första besök i Sverige (Brogemenskapen i Bro) år 1992, så betydde det mycket för mig. Jag hade nyligen fått klart för mig att jag var inympad i Israel och att Gud bara hade ett folk, Israel. Han vittnade om att de goda nyheterna om Messias var först och främst är för juden och det blev en ögonöppnare för mig då.
Det är sant att de goda nyheterna är främst för juden, men efter det att Paulus skrev detta
har vi en nästan 2000-årig kyrkohistoria som minst sagt påverkar det hela och Bernis är otvetydigt starkt påverkad av denna kyrkas lära och praxis. De judar han vinner blir förmodligen assimilerade i den kristna värden och upphör att leva och identifiera sig som judar.
Liksom Fredrik ifrågasätter jag hans tolkning av det som hände på förklaringsberget. Bernis höll en predikan om att var jesuscentrerad, men den hade inget med hyddorna på förklaringsberget att göra.
Att Petrus ville bygga hyddor har med att han förstod att det som hände hade med uppfyllelsen av lövhyddohögtiden att göra, men detta är helt främmande för kyrkans teologi.
”Tro på Jesus så kommer du till himlen”, är kristendomens budskap i ett nötskal. Men Gud har en högtid kvar på sin kalender och den uppfylls inte i himlen, hur mycket man än sjunger och predikar om himlen.
Den negativism och motsättning som Bernis försökte skapa mellan Yeshua å ena sidan och Mose och Elia å andra sidan, hade mer med hans kristna teologi att göra, än med Skriftens vittnesbörd.
Har var dessutom okunnig när han påstod att sabbatshissarna och kortnycklarna hade med att det var ett arbete att trycka på en knapp eller sticka in kortet i låset. Han fick applåder för denna lögn och byggde på det missförstånd och förakt för judendomen som florerar bland kristna.
Sanningen är att det har att göra med att det kan skapas en gnista när en elektrisk kontakt sluts eller bryts. Jag försvarar inte det sistnämnda, men det har inte med rabbiners nyckfullhet att göra, utan med deras noggrannhet.
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 9:44 e m Citera och svara denna kommentar
Elisabeth: Jag hyrde inte in honom. Jag råkar vara en av de flitigaste kritikerna av Livets Ord. Denna gång tyckte jag dock å det bestämdaste att kritiken var orättvis, dessutom haltande pga sakfelet om Jesu hydda (se vad jag skrev ovan).
Bernis poäng var från början till slut att en kristen människas liv är relationellt i förhållande till Gud. På inget sätt gör detta en människa laglös. Den som låter sig (ärligt) förvandlas av Gud återställs till Kristi avbild.
Diskussionen om huruvida vi ska hålla buden i ”tacksamhet” har inte så mkt med Bernis predikan att göra, vilket var ämnet för bloggposten, trots att Fredrik använder just denna formulering.
Så länge det verkligen är i tacksamhet som en kristen människa gör en sak, så är det tillbedjan, och tillbedjan är aldrig fel. Felet uppstår i det ögonblick då man börjar göra tacksamhetshandlingen för sin egen skull i stället för Guds. Det tror jag händer lika ofta i pingstkyrkan som i messianska kretsar, och vice versa.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 10:27 e m Citera och svara denna kommentar
Elisabeth skrev: ”Vad som djupast berör mig är att Livets ord så har förkastat Moseböckerna…”
Vad är det för trams! Det är ju rena lögnen du kommer med. Även om jag lämnat Livets Ords församling, så måste jag protestera mot en klar osanning som du levererar.
Och lyssna gärna till Bernis predikan, den var jättebra – jag hörde den via internet.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at
[...] var det Israelmöte på Ostkanten Östkusten… efter 5 timmars bilresa var det ikväll dags för ett ny [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 31st, 2009 at 5:54 f m Citera och svara denna kommentar
John: Du har helt rätt angående faktafelet. Kanske är bloggposten ett beställningsjobb…?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 31st, 2009 at 10:51 f m Citera och svara denna kommentar
@ John Nilsson:
-Kul och se dig här igen.
I stand corrected. Jag drog för snabb slutsats i mitt bispår.
Men det ändrar dock inte andemeningen i inlägget.
Hur man och varför man hanterar och blandar ihop det rabbinska med Moseböckerna när man förlöjligar de många som närmar sig rötterna i Bibeln. Han om någon vet att det INTE är samma sak.
Att använda argument från just det rabbinska, som man tar avstånd ifrån, för att styrka sin egen tes, blir märkligt.
Samuel skrev:
-hehe.. från vem? Om nu Bernis har gått på ett beställningsjobb a la Bileam kan ju jag omöjligt veta. Det är ju mest synd om honom i så fall. Mer troligt kan ju vara att han och UE har kontakt med varandra på annat håll.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 31st, 2009 at 11:01 f m Citera och svara denna kommentar
@ mirre:
Kan du inte lägga in länken till predikan så vi alla kan bilda oss en egen uppfattning?
mvh
D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 31st, 2009 at 12:40 e m Citera och svara denna kommentar
@ John Nilsson:
Nej, broder Johan, jag tror inte att du beställde in denne Bernis. Amen till att vi ska vara tacksamma,
ALLT det vi har , har vi FÅTT. Ingen av oss ska eller KAN skryta och berömma sig av NÅGOT.
Jag önskar dig all Guds välsignelse till ” täckelsets fallande dag” (Jes. 25:7-8 )
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 31st, 2009 at 1:05 e m Citera och svara denna kommentar
@ mirre:
Du beslår mig med lögn. Okej. Bevisa det !
Låt mig då förklara att man kan läsa och läsa, läsa och läsa. Att pliktskyldigast gå igenom Bibeln på ett år ärvarje Livets ords medlems ‘krav’.
Det betyder inte att de förstår vad de läser i Moseböckerna ! NÅGON måste förklara och ge kunniga, välunderbyggda kommentarer, genom djupa studier om bakgrundsförhållanden som varit i det judiska folkets historia.
Och eftersom inget predikas och förklaras från GT nu-för-tiden- så blir många bibelställen där överförda till att gälla enbart Post-apostoliska kristna. (dvs alla frälsta efter 200-talet v.t.) Och ”Lagen”…Guds undervisning=torà har upphört att gälla…sägs det allmänt…
Du har du möjlighet att läsa torà på nätet och få del av det som kommer att bli HEDNAFOLKENS MÅSTEN enligt Jesaja 2:2b-3.
”ALLA hednafolk skall strömma dit. Ja, många folk skall gå iväg och säga:”Kom låt oss gå upp till HERRENS berg, til Jakobs Guds hus. Han skall undervisa oss om sina vägar, så att vi kan vandra på hans stigar.”
v.3 ”Ty undervisning(torà) skall gå ut från Sion, HERRENS ord från Jerusalem.”
Det kommer en NY tid nu. Den hebreiska rörelsen är global och ökar för varje år. DET är Guds vilja att täckelset och slöjan över hedningarna ska lyfta.
Redan i somras såg vi en nära 40%-ig ökning av människor som sökte sina hebreiska rötter och kom till de messianska mötena mot året innan. TROTS förföljelser !! Baruch HaShem !!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 31st, 2009 at 1:26 e m Citera och svara denna kommentar
elisabeth skrev:
Tydligen är man så många numera på MFS:s konferens att kvinnorna inte längre får läsa högt ur skriften. Nu är det endast männen som får läsa. (Har jag hört.)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 31st, 2009 at 1:31 e m Citera och svara denna kommentar
@ Haggaj:
Tänk, vilken källkunskap du besitter !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 31st, 2009 at 1:55 e m Citera och svara denna kommentar
@ Björn Jönsson:
Good for You ! Glöm inte *spegeln ! Jakob 1:19-25.
(*Guds torà). bless / e.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 31st, 2009 at 2:16 e m Citera och svara denna kommentar
@ elisabeth:
Tack för din uppmaning!
Mvh Björn Jönsson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 31st, 2009 at 2:28 e m Citera och svara denna kommentar
@ Björn Jönsson:
Shabbat Shalom, Broder !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 31st, 2009 at 7:01 e m Citera och svara denna kommentar
@ MyTwoCents:
http://tv.livetsord.se/
Gå i rullisten ner till Europakonferens 2009 kvällsmöte 2009-07-29
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 31st, 2009 at 7:46 e m Citera och svara denna kommentar
Obs! Under livesändning (t ex nu) kan man tydligen inte få in tidigare möten.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 31st, 2009 at 7:49 e m Citera och svara denna kommentar
@ elisabeth:
”Att pliktskyldigast gå igenom Bibeln på ett år ärvarje Livets ords medlems ‘krav’.”
Vilken sanningshalt har det här då? Jag har varit medlem i 15 år och inte känt till det där kravet i alla fall.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 31st, 2009 at 8:05 e m Citera och svara denna kommentar
@ mirre:
Va handlade det om?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 31st, 2009 at 8:21 e m Citera och svara denna kommentar
@ Michael G. Helders:
”Va handlade det om?”
Svar: My Two Cents ville att jag skulle skicka över länken från J Bernis möte, som bloggposten handlar om.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 31st, 2009 at 10:13 e m Citera och svara denna kommentar
Shalom alla!
Jag har nu tittat på mötet i fråga själv och måste säga att frånsett vissa inslag som jag inte håller med om så var detta en mycket bra predikan av Jonathan Bernis. Han sa ju t o m att sabbaten var viktig om jag hörde rätt. Dessutom kom det som sagt kängor åt olika håll… Jag är inte så säker på att t ex exemplet om heliga gravens kyrka var helt populärt på alla håll. Ingen nämnd, ingen glömd som det brukar heta.
Detta var en mycket bra predikan som vi alla kan behöva. Missar vi den som Mose och profeterna talar om så har vi ju tappat hela poängen. Det var ju huvudbudskapet.
Lag utan nåd = lagiskhet = självrättfärdighet
Nåd utan lag = laglöshet = orättfärdighet
Lag plus nåd = trons lydnad = rättfärdighet
”Ty lagen gavs genom Mose, nåden och sanningen kom genom Jesus Kristus.” Joh 1:18
”Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare! Ni ger tionde av mynta, dill och kummin men försummar det som är viktigast i lagen: rätten, barmhärtigheten och troheten. Det ena borde ni göra utan att försumma det andra.” Matt 23:23
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 31st, 2009 at 11:49 e m Citera och svara denna kommentar
mirre skrev:
Mirre,
ha ha, exakt vad jag tänkte. Jag satt som ett frågetecken när jag läste Elisabeths kommentar. Är i och för sig inte första gången det händer…..
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 1st, 2009 at 10:02 f m Citera och svara denna kommentar
@ Ulrika Oskarsson:
”Jag satt som ett frågetecken när jag läste Elisabeths kommentar.”
——————————————————————————–
Det är ju lite märkligt när det kommer från en så stark ivrare för lagen
2 Mosebok 20:16
Du skall icke bära falskt vittnesbörd mot din nästa.
Kanske även något för lagivrarna att tänka på.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 1st, 2009 at 10:21 f m Citera och svara denna kommentar
mirre skrev:
Det är bättre du koncentrerar dig på saken istället för personen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 1st, 2009 at 11:01 f m Citera och svara denna kommentar
@ Lars Enarson:
Tack Lars för en rättvis recension. Man kan ju inte ana konspirationer hela tiden……..
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 1st, 2009 at 11:46 f m Citera och svara denna kommentar
Apropa ”arbete” eller ”uppstaende av gnista”…
2 Mos.35:2-3
”Sex dagar skall arbete goras, men pa sjunde dagen skolen I hava helgdag, en Herrens vilosabbat.
Var och en som pa den dagen gor nagot arbete skall dodas.
I skolen icke tanda upp eld pa sabbatsdagen,
var I an aren bosatta.”
En gnista uppstar nar man gor upp eld och att tanda upp eld ar val inget vilostand utan en handling.
”Var och en som pa den dagen gor NAGOT arbete skall dodas.”
Mvh/Eli7H-L
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 1st, 2009 at 12:22 e m Citera och svara denna kommentar
@Lars Enarsson & @Haggaj
Att kalla Jonathan Bernis predikan for ”bestallningsjobb” for bra betalning later som ”paranoia-goja”.
Jonathan Bernis har mott Jesus och efter det motet har allt annat fatt sekundar betydelse.
Jonathan brinner for att formedla Kristusdoften till en doende varld.
For tva ar sedan nar Jonathan Bernis predikade pa LO rakade jag sitta bredvid en messianare som verkade besviken pa hans evangelikala predikan.
Kanske Jonathans Yeshua inte kandes tillrackligt judisk…
Jonathans vittnesbord kan sammanfattas i Paulus ord i Fil.3:9-10a
”Ja, jag raknar i sanning allt sasom forlust mot det som ar langt mer vart:
kunskapen om Kristus Jesus, min Herre.
Ty det ar for Hans skull
som jag har gatt forlustig alltsammans och
nu raknar det som avskrade
pa det att jag ma VINNA KRISTUS och
bliva funnen I HONOM,
icke med min egen rattfardighet,
den som kommer av LAG,
utan med den rattfardighet
som kommer genom TRO pa Kristus,
RATTFARDIGHETEN AV GUD,
pa grund av TRON.
Ty jag vill LARA KANNA HONOM”
Mvh/Eli7H-L
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 1st, 2009 at 12:25 e m Citera och svara denna kommentar
Att kalla Jonathan Bernis predikan for ”bestallningsjobb” mot bra betalning later som ”paranoia-goja”.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 1st, 2009 at 12:47 e m Citera och svara denna kommentar
Efter att ha lyssnat genom predikan själv. Istället för att ha utgått vad jag trodde Fredrik menade, så är jag tvungen att ta tillbaka det där om ”lögnens ande”.
De som fick sig den värsta slängen av Bernis var ju de som vallfärdar till kyrkorna i Israel.
Jag skrattade när han berättade om rabbin som trodde att arken var gömd under herrtoaletten på Den heliga gravens kyrka. Tolken (var det inte Ekh?) skrattade också. Kanske åt de tokigheter som de som vallfärdar till dessa kyrkor håller på med och som nu smyger sig in i de egna kretsarna.
Min kommentar har nog spetsat till Fredriks bloggpost mer än han hade för avsikt. Därför ber jag både Fredrik och läsarna om ursäkt för det.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 1st, 2009 at 12:55 e m Citera och svara denna kommentar
Elisabeth Hammarlund-Lorenzsonn skrev:
Snacka om dra slutsatser och att ha ”paranoja-goja”.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 1st, 2009 at 1:24 e m Citera och svara denna kommentar
Haggaj,
Tack.
Tji fick jag för mina förutfattade meningar om dig, trodde inte du kunde be om ursäkt. Det ber jag om förlåtelse för.
Idag känner jag inte för att slå dig i huvudet så jag kanske har mina ödmjuka stunder jag också.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 1st, 2009 at 1:37 e m Citera och svara denna kommentar
@ Ulrika Oskarsson:
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 1st, 2009 at 1:40 e m Citera och svara denna kommentar
@ Haggaj:
Det var fint skrivet Haggaj. För att bemöta Fredriks bloggpost i sin helhet utöver den felaktighet som han själv sen erkände och drog tillbaka, behöver man göra ett eget bibelstudium hemma. Sådana inlägg har sina fördelar och sina nackdelar. Fördelarna är att vissa dammar av sin bibel, nackdeln är att många sväljer direkt utan att tänka eftersom enbart tanken kommer till korta.
Jag kan inte bedöma allt i Fredriks bloggpost av den anledningen. Men jag reagerade på för hårda och snabba slutsatser som drogs av honom i bloggposten, och dessutom på fel grunder delvis. Jag håller med Fredrik om att Bernis var raljant, men inte mer än jag brukar vara eller Aletheia brukar vara. Det kan dölja evangeliet för somliga som lyssnar, och det bör man ta varning av så man använder sarkasmer bara när man ska. Till syvende og sist rörde sig min bedömning av mötet endast kring hans beskrivning av vad en kristen människa bör göra (endast relatera till Messias), ett favoritämne, och kring den nyans av gudsnärvaro som Gud valde att uppenbara under mötet. Helig gudsnärvaro. Både som svärd och som ett lockrop á ”var helig såsom jag är helig” (även om jag förstås sett mkt bättre exempel på det vid andra tillfällen). Subjektivt bedömt av mig, men likväl min åsikt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 1st, 2009 at 2:00 e m Citera och svara denna kommentar
@ John Nilsson:
Jag får säga som min gamla pastor …
När det gäller ödmjukhet – då är jag bra. Där får ni andra ställa er i kö efter mig.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 1st, 2009 at 2:04 e m Citera och svara denna kommentar
Lars Enarsson:
Jag tar inte ställning i sakfrågan här – vet för lite – men tycker att det brister i integritet från en person i ledarställning, när man offentligt avfärdar en predikan som man själv inte har hört, med en så pass grov anklagelse som: ”Detta beställningsjobb för bra betalning visar hur hela detta sammanhang mer och mer hamnar i laglöshet”.
Det borde kunna krävas att man sätter sig in i faktiska förhållanden först, innan man delger sin åsikt – speciellt om åsikten är kraftfull och om det finns många som lyssnar.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 1st, 2009 at 3:40 e m Citera och svara denna kommentar
Haggaj skrev:
Får en tredje dissident kasta sig in i leken?
Jag tänker varken försvara Fredrik eller Haggaj. Det finns bara en felfri försvarsadvokat.
För jag, liksasom andra protestanter är ju en dissident.
Men, hur skulle det gå om vi vore lydiga Skriftens uppmaning och ”prövade allt”, ja det står faktiskt ”ALLT!!!”.
Och behöll det goda.
Tänk om! Kan vi föreställa oss det? Efter en predikan, mötesledaren tog till orda. Med eller utan pianoklink…
Och ledde synagogan (sorry utländskt ord för sammanskolning eller församling) i en saklig prövning och accentuerande av det som höll.
Tänk så många missförstånd man då kunde undvika.
Och tänk så bra vi då kunde förkovra oss själva och dem vi älskar.
Sorry!!!
Bara en dissidents tankar… medan den tropiska solen snabbt sjunker under horisontens linje och molnen får alla tänkbara pastellfärger.
Kom hit nå’n gång och beskåda detta fantastiska skådespel som universums skapare givit oss.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 1st, 2009 at 5:18 e m Citera och svara denna kommentar
@ Kamau Mweru:
Nu är jag lite vilsen … Jag hittar inte det citatet ovan.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 1st, 2009 at 5:48 e m Citera och svara denna kommentar
Whoeps…..
Ser att citatet kommer från John Nilsson.
Bug i programet. Sorry!
John Nilsson skrev:
Korrigerat?
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 1st, 2009 at 5:52 e m Citera och svara denna kommentar
@ Kamau Mweru:
Jo, jag tyckte inte jag kände igen citatet.
Men det där med solnedgången får vi ordna.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 1st, 2009 at 10:27 e m Citera och svara denna kommentar
Lars Enarson skrev:
- Ja han gjorde några bra uttalanden typ ”Moseböckerna är grunden..”, men vad betyder detta när han sedan förlöjligar de som vill lyda denna grund. Det är helheten av budskapet som räknas.
Bernis sa att han hade varit på många messianska konferenser där man på frukosten var upptagen med att skilja mellan kalkonbacon och grisbacon.
Skratt från publiken som stärktes i sin övertygelse om att matbuden är passé.
Men den Messias som apostlarna följde skulle också varit noga med att skilja mellan kalkon och gris, men detta fick de inte veta av denne jude.
Så naiva får vi inte vara så vi inte förstår att LO mycket väl visste vem de kallat och att detta skulle ligga i linje med deras. På så sätt var det ett beställningsjobb. Ulf skulle inte kalla någon s k messiansk jude som inte ställer upp för TJCII.
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 2nd, 2009 at 11:55 f m Citera och svara denna kommentar
John Nilsson skrev:
–Bra att det reageras. Jag märker att ett litet sidospår kan få mer fokus än själva huvudspåret i ett inlägg. Man lär sig
Men om man läser rubriken och ingressen så rör min fråga varför man är så rädd för och tillsynes helt orelaterat till övrigt budskap raljerar med Moseböckerna. Vem lurar vem, är frågan! Lurar man sig själv, eller åhörarna som förmodligen aldrig lyssnat på en enda rabbin undervisa om skillnaden mellan ”the sages” och Mose.
–Sen huruvida man vill se beställningsjobb… ja då får man nog börja fråga sig… VEM gjorde beställningen?
Var det UE… eller LO… eller inget beställjobb över huvud taget?
Eller var det två likasinnade predikanter som gillar varandras budskap?
Eller… var det organisationen TJCII som de båda underordnat sig med dess mål och syfte…
Hur långt vill man gå i sin konspiratoriska ådra???… det är upp till var och en
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 2nd, 2009 at 12:37 e m Citera och svara denna kommentar
@ Fredrik:
Man kan så långt jag ser, inte hitta en kommentar hos Ulf Ekmans blogg om just Bernis. De övriga talarna tackas och prisas.
Kanske blev det inte som det var tänkt. Och kanske retade Ekman upp sig på att Ekh skrattade när de letade efter arken på Heliga gravens kyrkas herrtoalett.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 2nd, 2009 at 12:46 e m Citera och svara denna kommentar
@ Haggaj:
Hehe… ja… man får väl se om han kommer tillbaka.
En viss herr Clarence Wagner blev aldrig välkommen tillbaka efter att ha gett ett riktigt radikalt budskap för ett par år sedan…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 2nd, 2009 at 3:42 e m Citera och svara denna kommentar
@ Fredrik:
Ja, det är mycket märkligt att Bernis inte fanns med i Ekkmans sammanfattning av veckan. Inte heller i någon specialhyllning som Skytte.
Var det bara Bernis som inte blev omnämnd?
Jag kan slå vad om en hundralapp på att Ekman var missnöjd med att Bernis drev med katolikerna i Heliga gravens kyrka. Jag tyckte det var så pass kul (speciellt att Robert Ekh garvade när han skulle översätta) så att det där med judarnas sabbatshissar (vilket faktiskt verkligen är töntigt om någon frågar mig) inte alls var stötande.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 2nd, 2009 at 3:47 e m Citera och svara denna kommentar
@ Haggaj:
-Därav stycket ”Men vem bygger…?”…
Jag slänger in en hundring jag med!!!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 2nd, 2009 at 3:52 e m Citera och svara denna kommentar
DigtalToo Dan och ni andra!
Sätter ni emot?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 3rd, 2009 at 11:49 f m Citera och svara denna kommentar
@Haggaj, du skrev till mig ”snacka om dra slutsatser och att ha paranoja-goja”.
- – - – - – - -
FAKTUM ar att samma messianare som jag satt bredvid pa LO da Jonathan Bernis predikade radikalt och evangelikalt for tva ar sedan och som verkade besviken och gick ut fann jag gratande tillsammans med en annan messianare nar vi just hade lyssnat till en judinna som berattade om sin harliga fralsningsupplevelse i ett tidigare sammanhang.
Nar jag fragade vad som stod pa klamdes det fram mellan tararna av en av dessa messianare:
”Min Yeshua ar mera judisk …” snyft, snyft,snyft…
Det ar sorgligt att dessa tva messianare inte kunde gladja sig over en syndare (aven om det rakade vara en judinna) som hade gjort en fralsningsupplevelse utan grata over att ::deras :: ”Yeshua var mera judisk”…
Min slutsats var alltsa inte tagen ur luften.
Det fanns viss bakgrundshistorik med i bilden.
Haggaj, var inte for snabb med ::dina:: slutsalser.
Mvh/Eli7H-L
Ps. Hur kommer det sig att mitt inlagg 1 aug 12:22em tog 9 timmar (!) for att slappas igenom moduleringen medans inlagget (1 aug 11:46 fm)ang. ”gnista” vs. ”arbete” (i respons till SAs inlagg) kom igenom pa direkten?
SVAR DIREKT FRÅN ADMIN: Vi som har bloggen jobbar frivilligt med denna. Ibland kan det ta några timmar innan någon kontrollerar väntande kommentarer. Det har även hänt att det har tryckts på fel knappar.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara