torsdag, juli 30th, 2009...5:08 e m
Tuppen gal för Ella Bohlin
Jag har vid minst två tillfällen citerat pastor Arne Imsens pricksäkra analys av KD(S) från boken ”I världen men icke av världen” skriven redan 1964(!). Uppväxt inom en pentekostal andlig miljö, där ”vi” gillar framtidsanalyser (profetior) slås jag gång på gång över hur pricksäker pastor Imsens ”dom” över KD(S) visat sig vara. Ty en efter en ställer sig KD politikerna i leden bland Gudsförnekarna och visar tydligt att de skäms över sitt kristna arv.
Innan tuppen gal har du förnekat mig tre gånger
Ella Bohlin är tyvärr inget undantag. Har följt henne med ett halft öga och under en av hennes sista intervjuer på svt tyckte jag mig höra tuppen gala. I valrörelsen blev hon kritiserad av förbundet Humanisterna för tidigare uttalanden till stöd för bokstavlig skapelsetro, så kallad kreationism. Men, när SVT ställer henne mot väggen låter det så här;
Är du kreationist?
- Nej det är jag inte.
Det är tydligen skämmigt att vara kreationist nuför tiden. Skäms hon så pass för att vara kreationist att hon numera helt förnekar det, kan inte kristna som söker företrädare inom KD lita på henne i andra frågor heller. Om hon nu över huvud taget är intresserad av att företräda partiets ursprungliga väljare…
Nu kan hon inte vara tyst längre. Besvikelsen över att gamle Alf tog hennes plats i EU bubblar över. Från mig får hon ingen sympati. Veliga populister har vi så det räcker både i riksdagen och i Bryssel.
Avfallet inom KD kopplat till avfallet i Guds hus?
Emellanåt får jag dåligt samvete över mina sparkar på KD. Varför? – I slutändan reflekterar ju KD läget inom våra församlingar runt om i landet. Vi kan ju i slutändan inte räkna med att KD skall frälsa Sverige eller att KD skall verka för att återkristna Sverige. Det kan ju aldrig vara ett politiskt partis uppgift. Därmed får vi kristna f.d. KD medlemmar acceptera att när vi pekar finger mot KD’s avfall, pekaar tre fingrar tillbaka mot oss själva.
Medan Världen idags Ruben Agnarsson talar om att vi är påväg in i en ”andlig högkonjuktur” läser vi Jesu egna ord i Lukas 18:8 ”Men skall Människosonen finna tro på jorden då han kommer?”
Är ”påkristningen” av Europa biblisk?
Vår kallelse att gå ut i hela världen och predika evangelium står givetvis kvar till dess att Jesus kommer åter. Men, all ekumenik och religionssynkretism i världen kan inte ändra på den andliga verklighet Jesus själv förutspådde i Lukas 18. Redan i Lukas 12:32 säger Jesus
”Frukta inte du lilla hjord, ty det är er Faders goda vilja att ge er riket.”
Hur pessimistiskt det än låter hittar vi helt enkelt inte stöd i Guds Ord för någon (under påven?) enad superkyrka som hälsar Jesus välkommen tillbaka, utan en liten flock. En församling tärd av antikrist förföljelse och enad under mycket förföljelse där många med sina liv som insats håller fast vid sin tro på Jesus som Herre och frälsare.
I den skara som mottager antikrist kommer skaror av ljumma, avfallna, kristna att infinna sig. När det plötsligt kostar något att bekänna sig till Kristus prövas vår Gudstro. Därför är de s.k. herdar som säger att allt är väl, falska herdar som leder Guds folk på fel vägar.
Upp 3:15-19;
Jag vet om dina gärningar. Du är
varken kall eller varm. O, att du vore
kall eller varm.
16. Men eftersom du är ljum och varken
kall eller varm, skall jag spy ut
dig ur min mun.
17. Ty du säger: Jag är rik och har
överflöd och behöver inget, och du
vet inte att du är eländig, ömkansvärd,
fattig, blind och naken. 1 Kor. 4:8.
18. Jag råder dig att du köper guld
av mig, som är luttrat i eld, för att du
skall bli rik, och vita kläder att kläda
dig i, för att din nakenhets skam inte
skall synas, och smörj dina ögon med
ögonsalva, så att du kan se.
Upp. 7:13, 19:8, 16:15.
19. Alla dem jag älskar tillrättavisar
och agar jag. Så var därför ivrig och
omvänd dig.
Over and out
MyTwoCents
**********************************************************************
Ur Arne Imsens bok (1964!) I världen men icke av världen, sid 29:
”Nej, politik och kristendom har inget gemensamt. Politik är, även när den är som bäst, ändock bara människans egenmäktiga strävan att bygga lyckostaten och fredsriket – utan Kristus. Och bergspredikans etik som alla samhällsreformatorer så gärna åberopar, kräver också EVANGELIETS KRAFT. Kristen livsstil utan Korsets kraft är en chimär. Under det skenfagra talet om kristet samhällsansvar, kristen moral, kristen livsstil osv, döljer sig ofta förnekelsen av Kristi kors. I denna högstämda religiösa hop finns ofta gudsrikets största motståndare. De sätter sig över Guds eget ord, stjäl de löften Gud skänkt åt sin församling, för att godtyckligt tillämpa dem på den samhällsreformatoriska rörelse de själva konstruerat och startat. Det är kristenhet i förfall och en kristendom på avvägar som vill tillgripa politiken i kampen mot ondskan i tiden…”
Arne Imsens brandtal från 1970:
”Vi ser Ordet gå i fullbordan. Allt förbereds på alla områden. Politiskt, militärt, ekonomiskt, kulturellt och religiöst förbereds för övermänniskans framträdande, då en mänsklighet så terroriserad och sönderkörd av sataniska krafter, i sin djupaste förvillelse ska böja knä och ge antikrist sin hyllning som befriare och frälsare. Och i den kören som ger honom sin hyllning, ska det finnas hundratusentals avfälliga kristna, som hörde evangelium men förföll i ljumhet, slöhet, likgiltighet, materialism eller någonting annat. De ska vara med där och bedragas.”











56 kommentarer
juli 30th, 2009 at 5:54 e m Citera och svara denna kommentar
Jag är benägen att tro att Arne Imsen hade rätt här.
Hörde någon yttra i ett samtal nyligen att om vi lever nära Gud och älskar människorna där är väckelse och där sprids evangelium bäst och mest.
Det är kärlek som värden behöver och det kan aldrig ett parti ge.
Att ta impulserna i bönekammaren Matt.6:6 ger bönesvar ”uppenbarligen”och den vägen kan vi nå långt vad gäller att nå ut…men kanske som Lewi Pethrus förespråkade på slutet av sin levnad försöka nå den enskilde som kommer i vår väg ibland en och en.
Talar inte bibeln om att vara trogen i det lilla så ska vi sättas över vad mera är? Det är tunnsått med vardagskristna i världen idag…liksom den inbördes kärleken som fanns i urkyrkan:”Se hur de kristna älskar varandra”
”Ett nytt bud giver jag eder, att I skolen älska varandra, såsom jag har älskat eder, på det att ock I haven kärlek inbördes.
Därav skolen alla förstå, att I ären mina lärjungar, om I haven kärlek inbördes.” Joh.13:34,35
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 5:56 e m Citera och svara denna kommentar
Linnea skrev:
Detta bud, må Gud förlåta, tappar vi nu och då bland alla teologiska grubblerier på Aletheia
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 6:07 e m Citera och svara denna kommentar
Det jag uppskattar med MyTwoCents och ”killarna på Aletheia” är att de inte dras med i det som blivit ”kutym” bland så många predikanter i vårt land – bland liberalteologer såväl som karismatiker och evangelikala – nämligen att man är lyckoprofeter. Alltså sådana som bara predikar att allt står väl till och att framtiden är en enda stor andlig högkonjunktur hela vägen in i himmelen.
Precis som MyTwoCents här påpekar så är det inte alls den bilden Bibeln tecknar av hur det kommer vara för de Jesustroende tiden strax innan Jesus kommer åter.
Mvh
Berndt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 6:35 e m Citera och svara denna kommentar
@ Linnea:skrev:
”Ett nytt bud giver jag eder, att I skolen älska varandra, såsom jag har älskat eder, på det att ock I haven kärlek inbördes.
Därav skolen alla förstå, att I ären mina lärjungar, om I haven kärlek inbördes.” Joh.13:34,35″
– Ja, det nya som Messias för fram är att han TILLÄMPAR budet: ”som jag har älskat er”. Det är egentligen bara ett förnyat bud.
Jesus är den ‘levande toràn’ och han tillämpade och levde ut Faderns bud i hela sitt liv.
1Joh. 2:7-8 försäkrar Jesus att det INTE är något nytt bud utan det har de haft sedan 1:a Moseboken och Sinai.
Kanske Ella Bohlin kan hitta tillbaka till kärlekens Gud och bygga på det Gud utvalt henne att göra. Hon har ju en stor potential och får inte låta besvikelsen krossa den gåva Gud gett henne.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 6:51 e m Citera och svara denna kommentar
Här håller jag med. Visst ser mycket idag ut inom kristenheten precis som vi fick höra av broder Arne att det skulle komma att göra. Minns särskilt Arnes kommentar i ett samtal som vi hade om ekumeniken i slutet av 90 talet. ”Nu går man vidare till att ägna sig åt religionsdialog och interfaith” (fritt citerat).
Utanför lägret, med Jesus!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 7:13 e m Citera och svara denna kommentar
Det är inte bara kristna politiker som tycker att det är skämmigt att vara kreationist. Skulle tro att väldigt många teologer, präster och pastorer inte vill låta sig kallas kreationist.
Många av dem säger ungefär som Ella Bohlin säger:
”Darwins teori om jordens uppkomst kommer, om inget oförutsett inträffar, även fortsättningsvis att ha en dominerande ställning i biologiundervisningen kring jordens uppkomst. Jag har inga som helst planer på att ändra detta.” slut citat
Mvh
Berndt Isaksson
kreationist
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 7:19 e m Citera och svara denna kommentar
@ Metodistpastor Berndt Isaksson:
Detta uttalande om Darwins teori gör en liten rädd tjej som pressas in i ett politiskt system som har djupfrysta värderingar. Hon skulle ha skickat med en ”Brask-lapp” : ”…härtill är jag nödd och tvungen..”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 7:33 e m Citera och svara denna kommentar
Linnea skrev:
Kärlek kan inte samexistera med falskhet.
Världen behöver bli befriad av/genom Sanningen. ”sanningen skall göra eder fria” (Joh. 8:32)
Om det skulle ske ordnade det sig säkert med kärleken också.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 7:44 e m Citera och svara denna kommentar
@ Kamau Mweru:
ja, men vi får inte glömma att budet är att vi ska älska varandra! Att Jesus var nåd och Sanning. att vi alaltså tror att Sanningen är en person.
Naturligtvis kan det inte finnas ngn äkta kärlek där lögn finns…för lögn har ju att göra med att man gömmer sig, dvs försvarar sig, alltså tänker på sig själv….
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 8:03 e m Citera och svara denna kommentar
Metodistpastor Berndt Isaksson skrev:
Jag håller med…jag är inte så förtjust i allt detta messianska, personlig tycker jag det är högmodig att anse att ur och fornkyrkan hade fel i sina läror…Men jag är absolut enig i det du poängterar här!
I USA ser det lita annorlunda ut: http://truthspeaker.wordpress.com/2009/06/03/emerging-church-willow-creek-adds-tony-blair-to-leadership-summit-faculty/ – men det ledar åt samma håll som den nya ekumeniken (politiken) här hemma i Sverige.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 8:06 e m Citera och svara denna kommentar
Kamau Mweru skrev:
Kärlek till va- borde vara frågan. Hur man definierar kärlek, visar också på hur man håller de två största buden.
http://www.youtube.com/watch?v=ngSq7mABZGE Paul Washer har Guds förmåga att ge mig åtminstone syndanöd på dessa områden.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 8:29 e m Citera och svara denna kommentar
Som tur är så finns det en församling som starkt står upp för sanningen oavsett vad det kostar nämlingen Livets Ord.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 8:40 e m Citera och svara denna kommentar
Dan skrev:
Behövs lite ironi ibland, när man ständigt diskuterar dessa allvarliga saker.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 8:56 e m Citera och svara denna kommentar
@ Metodistpastor Berndt Isaksson:
Tack för de värmande orden.
@ rebecca:
Jag vill minnas att vi läser en del om ande och sanning. Alltså hör dessa två ihop, säkert med kärlek som något slags kitt.
Som gammal obotlig pingstvän skulle jag vilja översätta ”ande” med ”smörjelse”. Alltså när vi tror oss tala sanning räcker det inte med sanningen i sig utan efter Andens utgjutande på pingstdagen ”kräver” Gud att vi talar med smörjelse.
M.a.o. så kan jag knacka personen framför mig i kön på ICA Maxi på ryggen och påpeka att han är påväg till helvetet.
Det är säkert ”sant” med inget vidare ”andesmort”.
Samma sak gäller givetvis alla ”sanningar” vi tror oss hitta i Guds Ord. Utan vare sig ”smörjelse” eller ”kärlek” kan vi utöva andlig eller själslig våldtäkt på människor i vår väg.
Vad beträffar KD tror jag det är dags att vi inom kristenheten tar vårt ansvar vg dess förfall. Personligen tror jag KDS hör till en av Lewi Petrus största tabbar.
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 8:57 e m Citera och svara denna kommentar
@ MyTwoCents:
P.s.
Joh 4:23 Men den tid kommer, ja, den är redan här, då sanna tillbedjare skall tillbe Fadern i ande och sanning. Ty sådana tillbedjare vill Fadern ha.
Joh 4:24 Gud är ande, och de som tillber honom måste tillbe i ande och sanning.”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 9:00 e m Citera och svara denna kommentar
@ Dan:
Hoppas du har rätt.
@ Michael G. Helders:
Låt oss inte håna Dan om han upplever Livets Ord så. Oavsett vad Ekman håller på med idag är det mycket inom kristenheten som seglar i kölvattnet på Livets Ords frimodiga framfart under tidigare år.
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 9:43 e m Citera och svara denna kommentar
Ella bolin har övergett den rätta läran men saken är väl den att hon kanske inte e kreationist utan intelligent designare
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 10:16 e m Citera och svara denna kommentar
MyTwoCents skrev:
Ok! Förlåt!
Dock inte helt säker på om jag är enig i din slutsats kring LO frimodiga framfart under tidigare år.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 10:26 e m Citera och svara denna kommentar
Daniel, fint att du publicerar Arnes förkunnelse. Till skillnad mot en del andra predikanter höll Arne fast vid samma linje gällande den kristnes ställning till politiken och ekumeniken samt att han ständigt återkom till förkunnelsen om Jesu snara tillkommelse. En av hans sista predikningar innan han lämnade jordelivet 1999 präglades av Maranata!- Jesus kommer!
Arnes brandtal från 1970 finns också att lyssna till här:
http://www.berno.se/2009/03/vasterlandska-kulturen-star-i-lagor.html
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 10:58 e m Citera och svara denna kommentar
Berno skrev:
Ja, när det gällde att förutse och ge uttryck för utvecklingen i samhället och i den religösa världen var nog broder Arne nog oöverträffad. När det däremot kom till undervisningen av Jesu tillkommelse så var han tyvärr ute och cyklade ordentligt, men det var han förstors inte ensam om. Men idag borde vi veta bättre.
Jesus kommer hastigt!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 11:12 e m Citera och svara denna kommentar
Fred, kan tyvärr inte hålla med dig där. Tvärtom hyser jag mycket stor respekt för Arnes många gånger träffsäkra och bibelförankrade undervisning om just de yttersta tingen och Jesu tillkommelse.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 30th, 2009 at 11:49 e m Citera och svara denna kommentar
Kamau Mweru
Jag arbetar mest bland ofrälsta eller nyfrälsta och måste vara beklädd med både sanning och kärlek men framför allt smörjelse som MyTwoCents så riktigt påpekar.
Citerar också gärna rebecca här:
”Naturligtvis kan det inte finnas ngn äkta kärlek där lögn finns…” eller falskhet skulle jag vilja tillägga.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 31st, 2009 at 2:26 f m Citera och svara denna kommentar
Berno!
Detta är väl ingen frälsningsfråga men…
…att inte med grund i Guds Ord, SE att den ”gamla” tidens uppfattning att Jesu tillkommelse är ”at hand”, alltså när som helst, motsäger Jesu egna ord att att han ska komma på skyarna är lika med Jesu ord om förvillelse!(se Matt 24). Han kommer när Fadern säger åt honom, och inget om Hans tillkommelse är dolt eller dunkelt .
Mvh Janne Lundstedt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 31st, 2009 at 4:46 f m Citera och svara denna kommentar
Citat AI:
”Nej, politik och kristendom har inget gemensamt.”
Detta är för mig oförståeligt.
Visst vore det väl bättre om hela regeringen följde Sanningen och Instruktionerna (Skaparens Bud) än att ha Laglösa ledare?
Det är nog en av kristendomens stora misstag när man satte bort civilstyret till icke troende folk. Som om dom skulle veta vad som är rätt och fel och sant!!!
Och hur fel är det inte att skilja på religion och regering, va?
Regering enligt demokrati är väl inte idealt i alla fall. Bara för att en majoritet tycker en sak gör det ju inte rätt.
Enligt Skriften så borde vi styras och ledas av person eller personer utvalda av Honom. Personer som kan Hans ord och vet Sanningen.
Ella Bohlin är ju bara ett ‘offer’ för polictial correctness. Det är ju vad som krävs för att avancera. Hon har väl bara inte lärt sig att uttrycka sig nog otydligt än.
Jag tror i alla fall att Sveriges politiska system kommer att vara ganska statiskt tills vi får envälde.:)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 31st, 2009 at 8:58 f m Citera och svara denna kommentar
Sam skrev:
I tusenårsriket skall lag utgå ifrån Jerusalem. Alltså:
Lag= styre= politik!
I Israel har det alltid hört samman (förutom i tider av avfall, vilka ju Gud sände sina profter att kalla till omvändelse)
Håller alltså helt med ovanstående, även om man kan tycka hur det görs här…i vårt land…där finns det nog inget kvar: det enda parti (KD) har anpassat
sig till oigenkännlighet och kyrkan o de kristna tiger stilla…eller lierar sig…(lite grovt, förenklat, finns ju t ex Jesusmanifestation som ett uttryck att återerövra det som till hör Herren: Stockholms gator o torg…)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 31st, 2009 at 9:35 f m Citera och svara denna kommentar
@ rebecca:
@ Sam:
Jag hade tänkt svara något liknande rebecca. D.v.s. det styre du är ute efter får vi först när Yeshua Messias sätter sina fötter på oljeberget och förgör antikrist med sin blotta andedräkt.
Fram till dess gäller Jesu ord; Mitt rike är INTE av denna världen. Det vi nu håller på med är precis på kornet det Arne säger;
”Politik är, även när den är som bäst, ändock bara människans egenmäktiga strävan att bygga lyckostaten och fredsriket – utan Kristus.”
Jag talar utifrån min ande. Ty, mitt kött älskar politik. Jag ser denna min förkärlek till politik som en karaktärsbrist i mig och försöker hantera den som vilken böjelse som helst i mitt liv…
@ Fred Ö:
och
@ Janne Lundstedt:
Visst vore det intressant att prata med bröderna på Maranata om Darbys inflytande på Imsen. Dock är detta fel ämne. Maila mig i så fall en kort gästblogg med rätt ämne så får vi se om någon är intresserad av detta samtal.
Personligen tror jag att tiden är kort och att lagom tills nästan alla röster tystnat, kommer vår frälsare.
Vi kan mycket väl vara påväg in i den sömn som föregick de 10 jungfruarna i Mt 25.
mvh
D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 31st, 2009 at 9:42 f m Citera och svara denna kommentar
Janne, jag tror att en rätt förståelse av synen på Jesu tillkommelse förutsätter en rätt förståelse av vad församlingen, den nya människan, är, hon som hör himmelen till. Det har ingenting med darbyism att göra.
Jag tror inte att Paulus var fel då han med ett mycket kort perspektiv inkluderar sig själv i det att han skriver ”vi som då ännu leva och hava lämnats kvar bliva jämte dem bortryckta på skyar upp i luften…” Det han och Nya testamentets övriga författare skriver bokstavligen andas ”Se, han kommer snart!” De levde ett spännande liv, i tillkommelsen, något vi också får göra.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 31st, 2009 at 9:44 f m Citera och svara denna kommentar
@ MyTwoCents:
Hörde en predikan av Stanley Sjöberg förra året (ngt virrig, han är ju mer profet än lärare. men: knivskarpt, andligt sett) om att Gud från början ville leda sitt folk genom profeter, för ”de skulle inte vara som andra folk”. Profeter är ju ”Guds mun”, alltså talar ut det Gud säger (om äkta prof).
Men folket ville just vara som alla andra folk runtomkring, o så fick de en kung (Saul), även om Gud sade gm Samuel hur det skulle bli…och blev…
Och han vill fortfarande leda så, genom sina profeter! Idag, dvs genom fotfolket, Guds tjänare…Guds plan var ju inte det vi ser å andra sidan heller…menar: att kyrkan, förs, de kristna håller sin tro åtskilda från det som sker…det är ju vi som är SALTET! Ljuset: visar vägen!!! kan ej göras i åtskiljdhet (ju,d e som är kallade till bönetjänst, kanske den viktigaste i o f sig)..men profeterna: finns de som är kallade…att tala till alla!!!!
Se också vad som sker i den sista tiden ang de två vittnena!
Och snart måste alla kristna ta ställning, för även om vi ej har gjort det, blandat oss i…politiken o det som sker…så kommer politiken blanda sig i oss…så att äga, genom märket etc….
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 31st, 2009 at 9:59 f m Citera och svara denna kommentar
@ rebecca:
Vi är enligt Guds Ord kallade att följa landets lagar. Men, när det lagstiftas tvärs emot Guds Ord väljer vi som pånyttfödda civil olydnad. D.v.s. Guds Ord först, sedan civil lag.
Jag tror att Gud kan använda troende inom politiken men, KDS var dömt att misslyckas från första början.
Appropå pingstpastorn Stanley Sjöberg. Han var inte rädd för att påpeka för Lewi Pethus att vad Sverige behöver är en folkväckelse och inte ett nytt politiskt parti. Något som irriterade Pethrus som genast vässade pennan och kraftfullt bemötte Pastor Sjöbergs kritik. För fridens skull lade de två till sist ner stridsyxan och Lewi Pethrus fick (som vanligt?) sin vilja igenom.
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 31st, 2009 at 10:02 f m Citera och svara denna kommentar
@ Berno:
Du får givetvis samma erbjudande som Janne! Jag tror ni bär på ett frö av ett viktigt väckelsearv på Bällsta även om det skulle visa sig att vi inte har exakt samma syn på allt.
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 31st, 2009 at 10:07 f m Citera och svara denna kommentar
Tuppen gal för Göran Hägglund, skulle man kanske också kunna säga, när man läser Lennart Sacredeus svidande kritik:
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=174518
Berndtg
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 31st, 2009 at 10:13 f m Citera och svara denna kommentar
@ MyTwoCents:
. Jag kanske återkommer med ett inlägg.
Tack för erbjudandet
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 31st, 2009 at 10:18 f m Citera och svara denna kommentar
@ MyTwoCents:
Appropå pingstpastorn Stanley Sjöberg. Han var inte rädd för att påpeka för Lewi Pethus att vad Sverige behöver är en folkväckelse och inte ett nytt politiskt parti. Något som irriterade Pethrus som genast vässade pennan och kraftfullt bemötte Pastor Sjöbergs kritik. För fridens skull lade de två till sist ner stridsyxan och Lewi Pethrus fick (som vanligt?) sin vilja igenom.
ah, det där visste jag inte…ja, han är skarp, Stanley Sjöberg, en sann profet, tror jag!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 31st, 2009 at 10:22 f m Citera och svara denna kommentar
@ MyTwoCents:
jag tänkte inte att vi inte ska följa landets lagar, men vi ska vara ett salt…vi ska visa på sanningen, även om det kostar oss allt…om saltet mister sin sälta. Jag tror inte att detg örs genom politiska partier…snarare i koserts efterföljd.
Tycker intressant med Bonhoeffers kamp: han kom fram till att han gav bort sin rättfärdighet när han gjorde det han inte kunde låta bli, försöka få slut på Hitler. Var det rätt??? svårt…men tycker hasn bok: efterföljselse är det bästa jag läst vad gäller skärpa! vilka textutläggnignar, vilken förståelse för innehållet i liknelser, händelser o prdikningar (bergspredikan)…var han politiskt? Det var ju som pol fånge han blev avrättad…
svåra frågor…
hur gör vi under antikrist välde som står för dörren??
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 31st, 2009 at 10:32 f m Citera och svara denna kommentar
@ rebecca:
Visst, men vi kan inte innan Jesu andra tillkommelse lagstifta bort synd. Vad hjälper det om vi förbjuder homosexualitet eller aborter om människor ändå inte är frälsta?
Under ett av Ekmans besök i Sverige (då han fortfarande bodde i Israel) predikade han en söndag fm över ämnet förförelse eller förföljelse. Kanske var detta den sista vettiga predikan jag hört av denne man.
Jag tror att det är så svartvitt framöver – förförelse eller förföljelse!
Bibeln säger att kärleken skall kallna hos de flesta strax innan Han återkommer.
Då Han kommer skall Guds Ord gå ut från Sion.
Algot Niklasson beskriver detta i sången han översatte, skriven av en Messiansk Jude:
”O, Herre, våra hjärtan längtar; efter löftets särlaregn, När hedningar och judar som Guds folk blir ett igen. Allt som skilt dem åt är borta Då är stillad varje strid, Gud regera skall på Sion, Hela jorden skall ha frid.
Kör: Då strömmar skall flyta i öknen vi upplever Gudsrikets tid. Hela jorden blir full av Guds ära, För evigt vi äger Guds frid.
Varje krossat hjärta han helar Han den blinde synen ger, Då den stummes tunga jublar Inga bojor finnes mer. Varje fängelse skall öppnas världens synd skall plånas ut. Gud regera skall på Sion ty all makt är hans till slut.
Då den ringe skall upphöjas Och den stolte störtas ned Då var krokig stig skall rätas Och Guds flod skall flyta bred. Då Guds härlighet och ära Alla folkslag klart skall se Då Guds Ord går ut från Sion, från Jerusalem med frid.
Då från öst till väst den lyser Nådens underbara sol. Ingen svälter, ingen fryser Gud är allt från pol till pol. Jorden fylls av jubelsånger Lidandet där får sin grav. Från Guds livsträd hälsa kommer, Gud oss tröstar med sin stav”
Nr 265 i sångboken Särlaregn (Maranatas sångbok)
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 31st, 2009 at 12:27 e m Citera och svara denna kommentar
MyTwoCents
Å, denna ljuvliga sång av Algot Niklasson!!!!!!!
Mitt hjärta smälter som vax och jag kan bara gråta av den allra djupaste längtan till den dagen.
Sångens melodi är dessutom helt underbar så i mitt hjärta sjunger den just nu för högtryck.
Tack för påminnelsen av min absoluta favoritsång som sätter sig så bra där djupt, djupt, djupt inne.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 31st, 2009 at 12:46 e m Citera och svara denna kommentar
Michael G Helders
”Hur man definierar kärlek, visar också på hur man håller de två största buden.” säger Du.
Jag hänvisade till kammarbönen. Matt.6:6
Bibeln talar också om att vi ska likdanas med Gud.
Är det inte så också i det naturliga att vi blir lik den vi umgås mycket med?!
För mig är det ingen som helst tvekan utan jag märker vem som varit mycket med Jesus.
Det är så lätt i teologiska debatter att krångla till begreppen och göra det svårare för människor än det behöver vara.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 31st, 2009 at 12:58 e m Citera och svara denna kommentar
Ella Bohlins egen bild av vad som hände under valrörelsen och vad som föregick hennes kandidatur är intressant.
Genomgående verkar hon söka förklaringar till sitt katastrofresultat utanför sin egen person.
Men grundläggande visar det på en allvarlig felbedömning från valberedningens sida, allt som sedan följer blir en vandring i motvind.
Framför allt var behandlingen av Lennart Sacrédeus under all kritik, genom att man satte den interna partidemokratin ur spel.
Där tappade KD många röster direkt.
Genom att Ella Bohlin sedan valde den strömlinjeformade modellen och inte vågade sticka ut inom något av de områden, som skall vara partiets kärnområden, fullbordades fiaskot.
Hon fullbordade på ett konsekvent sätt det ”utslätningsarbete” som Göran Hägglund ansvarat för de senaste åren.
Detta har lett till att KD mist röster från många kristna väljare som av religiösa- och sympatiskäl skulle kunnat tänka sig rösta på KD, men som istället låtit sina politiska överväganden fälla avgörandet och valt ett annat parti.
Lennart Sacrédeus representerar åsikter långt ner i det svenska folkdjupet, men när inte ens en majoritet i det egna partiet är tillräckligt blir förvillelsen total.
Man kan inte utkräva ett andligt ansvar av ett politiskt parti, men med den bakgrund och ideologi som KD säger sig ha, är det svårt att förklara dess fortsatta existens.
Partiet har länge kunnat leva på den goodwill Alf Svensson byggde upp, men nu börjar den sina och med en sådan toppkandidat som Ella Bohlin behövs inte ens några fiender.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 31st, 2009 at 1:04 e m Citera och svara denna kommentar
Nådendahl skrev:
Hade de vågat ha med Sacrédeus på valsedeln hade KD haft minst 2 representanter i Bryssel.
Han är ju en bättre representant för en stor del av kristenheten än Alf själv som på sätt och vis varit med att tömma KD på dess sälta….
D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 31st, 2009 at 1:41 e m Citera och svara denna kommentar
@ Metodistpastor Berndt Isaksson:skrev :
”Tuppen gal för Göran Hägglund, skulle man kanske också kunna säga….”
-Ja, den där tuppen är ganska hes vid det här laget,!
Hägglund verkar inte bry sig !.
Du har så rätt .
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 31st, 2009 at 2:31 e m Citera och svara denna kommentar
”Hur pessimistiskt det än låter hittar vi helt enkelt inte stöd i Guds Ord för någon (under påven?) enad superkyrka som hälsar Jesus välkommen tillbaka, utan en liten flock. En församling tärd av antikrist förföljelse och enad under mycket förföljelse där många med sina liv som insats håller fast vid sin tro på Jesus som Herre och frälsare.”
Här har du träffat huvudet på spiken MTC! Det är oerhört viktigt att vi inte lurar folk med falska, obibilska förespelningar. Jag tror på väckelse, men aldrig genom kompromiss och inte utan förföljelse.
Det är nog allt tal om att ”vi ska ta Sverige” osv som bäddat för synkretismen med påven. När inte den stora väckelsen man utlovat kom så fick man hitta på ett alternativ för att inte tappa skarorna. Det räcker inte med att tala om tålamod, man måste också säga sanningen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 31st, 2009 at 2:45 e m Citera och svara denna kommentar
Lars Enarson skrev:
Kanske Bill Stenberg hade några profetiska poäng kring det du talar om här ”När inte den stora väckelsen man utlovat kom så fick man hitta på ett alternativ för att inte tappa skarorna” http://www.youtube.com/watch?v=Tedq1KIFI8w
Eller David Wilkerson hur viktigt sunda doktriner vill vara i den sista tiden: http://www.youtube.com/watch?v=LR0XRZIasho eller hans profetiska budskap om det stora avfallet (super kyrka): http://jdfk-kefas.blogspot.com/2009/01/vi-r-p-vg-mot-super-kyrkan.html
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 31st, 2009 at 6:07 e m Citera och svara denna kommentar
@ MyTwoCents:
Nejnej, det menar jag ju inte heller förstås, att vi skulle kunna lagstifta bort synd, eller ändra hjärtan genom politik.
Jag tror vi pratar lite förbi varandra…jag bara tänker att det finns ett annat dike: där vi syssla bara med vår eget inomkyrkliga hönsgård el vad jag ska kalla det.
Jag tror att även nu, då inte det är såsom det kommer att bli, halleluja, så behöver vi ”blanda oss i” det som är fel, om inte annat, så reagera (i den mån Gud säger det)..vara salt och ljus. Vi är jordens salt, JORDENS salt, alltså utan oss har jorden ingen salt…vi ska salta…på ngt sätt…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 31st, 2009 at 8:17 e m Citera och svara denna kommentar
@ rebecca:
Håller självklart med.
Mvh
D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 1st, 2009 at 3:34 e m Citera och svara denna kommentar
Tack MTC for dina citat ur Arne Imsens bok och brandtal. Har faktiskt aldrig last detta tidigare.
Arne Imsens uttalanden vittnar om gudagiven insikt och profetisk klarsynthet.
Det finns sakert de som upplever politiskt engagemang som ett kall men
personligen upplevde jag, i synnerhet under mina ar i Jerusalem, att jag skulle anamma Jesu ord ”Mitt rike ar icke av denna varlden” och arbeta for Gudsrikets utbredande i.st.f. att exempelvis sta och stampa pa kartor och tvinga Gud att uppfylla sina loften har och nu.
Ibland gloms det att Herrens Ord maste ses i ljuset av det ratta tidsperspektivet.
Vid ett annat tillfalle var ett par hundra Jerusalemiter, bade pa Jesus troende judar och kristna samlade till ”politisk bon” infor ett politiskt val.
Den Israeliske forbonsledaren uppmanade oss att be att Sharon skulle komma till makten men tillade lite hanfullt att de som ville be for Barak kunde satta sig i ett horn och be.
Jag gick demonstrativt ut (typisk mig) darfor att bada bonerna kandes obibliska. Vi ska inte ”twist the arm of God” utan be ”ske Din vilja i himmelen sa ock pa jorden”.
Ja, vi vet ju alla hur det gick med valutgangen. Visst kom Sharon till makten men hur blev det sedan?
Nar jag nagra ar senare traffade den Israeliske forbonsledaren i Sydney fragade jag honom varfor han trodde Sharon hade rakat ut for koman. Till svar fick jag att det var Guds straff.
”Ja men, det var ju Sharon du uppmanade oss att be komma till makten…”
Gud vet bast. Han behover inte vara rad.
Det absolut basta vi kan gora for att fa se ett forvandlat land och en forvandlad varld ar att vinna manniskor for Herren. Tackar Gud att jag har ett sekulart arbete och de mojligheter och det kontaktnat det ger mig. Skulle aldrig klara av att stanga in mig i nagot religiost sammanhang.
”I varlden men icke an denna varlden” for att citera Jesu egna ord och titeln pa AIs bok.
Tack MTC for din appell att i forsta hand vara evangelister i stallet for politiska aktivister!
Arne Imsen: ”Kristen livsstil utan Korsets kraft är en chimär. Under det skenfagra talet om kristet samhällsansvar, kristen moral, kristen livsstil osv, döljer sig ofta förnekelsen av Kristi kors. I denna högstämda religiösa hop finns ofta gudsrikets största motståndare.”
Mvh/Eli7H-L
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 1st, 2009 at 4:35 e m Citera och svara denna kommentar
Det som är troligt är väl att Ella Bohlin skulle ha blivit invald ifall Sacredeus skulle ha funnits på KDs lista och om Alf Svensson samtidigt inte skulle ha varit med. Eller så skulle KD inte ha fått någon plats alls. Men håller det otroligt att KD skulle ha fått två platser med Sacredeus.
Detta bara som ett kallt antagande om hur väljarna skulle ha röstat och ingen bedömning om vad som är rätt eller fel.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 3rd, 2009 at 10:46 f m Citera och svara denna kommentar
@ Sam:
Chattade med Ella Bohlin m.fl. på Europabloggen innan Europaparlamentsvalet i juni 2009.
Många av politikerna vill (i valtider!) stå upp för någon slags ideologi: feminism, intelligent design, rättvisa arbetsförhållanden, EU-expansion eller vad det nu må kallas.
Men det finns (i dagens svenska och internationella politik) inget annat att hålla sig till än pengar och de informella maktstrukturerna och konferenserna: storföretagslobbyn.
Det finns ingen socialdemokrati längre,
och kanske inte heller någon kristdemokrati.
EU expansion
Global central bank
Koldioxidskattesystem; energiransonering
GATT, WTO, NAFTA, CAFTA
WHO världsepidemi och världsvaccination
Terrorkrig
WB/IMF som pressar de fattiga
Washington consensus…
De globala flagskeppen…
Det här finns, över partigränserna.
Projekten planläggs i globallobbyn och arbetas fram med hjälp av de politiska representanterna.
De här flaggskeppen får alla politiker finna sig i. Vad nu Ella Bohlin eller Gudrun Schyman än säger i enskilda frågor.
Vad finns det för utrymme för kristna tankar?
”If you can´t beat them, join them!”
Darwinparadigmet kommer säkert att avslöjas som en stor hoax en dag.
Spåret: Darwin – Galton -Huxley – Keynes – Russel – FN- vaccinationer -befolkningsbegränsning. Det engelska etablissemangets ideologier…
Soon and very soon,
we´re going to see the King!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 3rd, 2009 at 11:49 f m Citera och svara denna kommentar
Elisabeth Hammarlund-Lorenzsonn skrev:
Hoppas du följde länkarna och läste hela predikningarna av Arne.
Elisabeth Hammarlund-Lorenzsonn skrev:
Detta är min ständiga bön allt sedan en predikan över ämnet av min gamla trospastor Ingmar Aronsson i Flen.
Jag tror det gränsar häxkonst när vi ber vår vilja. Alltså begär det ena efter det andra i Jesu namn som vi inte alls vet huruvida det är Guds vilja.
Det är en nyckel i det kristna livet att be GUDS vilja och inte vår egen hur säkra vi än må vara.
Tillämpade även denna bön i Eurovalet (bad istället för att rösta) och kommer med stor säkerhet även göra det nästa val.
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 4th, 2009 at 8:45 e m Citera och svara denna kommentar
>> Jag tror det gränsar häxkonst när vi ber
>> vår vilja. Alltså begär det ena efter det
>> andra i Jesu namn som vi inte alls vet
>> huruvida det är Guds vilja.
Verkligen tänkvärt. Det kräver ett sinne som underordnar sig för att uppriktigt kunna be ”ske Din vilja”.
Att be i Jesu namn verkar ha samband med att rätt uppfatta innebörden i Jesu namn (namnet säger något om personen).
Jesu namn ”beskriver” något om hans person och hans väsens innersta natur. Jesu var även ”ett” med sin natur. Hans önskningar och handlingar var i samklang. Jesus var inte kluven i sitt sinne.
Att be i ”Jesu namn” verkar därför innefatta att i bön framföra önskningar som liknande dem han själv hade. Vi känner till vilka önskningar Jesus hade, eftersom han ofta och ljudligt uttryckte dem i bön till Fadern. Jesus bad ofta för människorna omkring sig.
Och om vi ber om sådana saker har Jesus lovat att själv utföra sådana önskningar! Man kan därmed inte be Gud om något i Jesu namn som går emot Guds väsens natur, dvs emot sitt eget namn.
Mot bakgrund av detta är det ännu tydligare att en sund bön till Gud alltid innehåller orden ”ske dock din vilja, inte min” (eftersom vi ju kan ha missuppfattat nåt…)
Därför anar jag vad du menar med att det ibland ”gränsar till häxkonst” att be Gud om något som kanske bara är vår egenvilja. Dessutom kanske med ett avslutande ”i Jesu namn” utan att bönen verkligen stämmer med Gud vilja, så som han meddelat oss i sitt ord.
// Rolf Lampa
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 5th, 2009 at 12:10 f m Citera och svara denna kommentar
@ Rolf Lampa:
Välkommen till Aletheia och ursäkta moderationen. (Första kommentaren hamnar alltid i moderation). Nästa gång du kommenterar publiceras din kommentar i realtid!
”Häxkonst” må vara ett starkt ord men, efter över 30 år inom pingst-karismatiska sammanhang vet jag inte om det går att uttrycka sig nog allvarligt om de egocentriska, mänskliga, böner vi kräver att Gud skall uppfylla i Jesu namn.
För mig var det ett ljus smo gick upp under en predikan på Sion i Flen för några år sedan. Sedan dess är i princip det enda jag vågar begära med frimodighet i Jesu namn är människors frälsning.
mvh
D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 29th, 2010 at 7:33 e m Citera och svara denna kommentar
Sann kärlek konfronterar ALLTID synden och mörkret var den än finns..man behöver inte ens alltid säga något.Mörkret i varje människa, i omständigheter på platser i länder och överallt kommer alltid att reagera på ljuset och sanningen,därför att mörker är alltid mörker och ljus är alltid ljus..och Jesus..är..ENDA…vägen till Gud..inte förståelse och dialog med företrädare av Hedendom och trolldom och okultism…Vi är inte heller kallade att..´förstå´..i Dialog och ´frotterande´.Vi är kallade att vara ..Salt och Ljus..och ljuset..VISAR VÄGEN…till.vaddå?Synkretism?Förståelse`Nej..TILL GUD..och det finns bara ..EN GUD .. och hans namn är Jesus!Säger inte Gud i sitt eget Ord vem Han är och att det inte finns någon annan Gud.Därför..om man tror på att det ´finns många gudar-óch ..álla har samme gud´´ pratet..eller smörjan..så då har man avfallit från den LEVANDE GUDEN! Ja,så enkelt är det!Världen behöver få höra EVANGELIUM..och människor få TRO!Sann tro och kärlek..förvandlar och befriar!Lämna de avfallna kyrkorna, i dem finns bara mörker!
Jesus..är vägen..sanningen..och Livet!Något som alla inte vill tro,men det är deras beslut.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 29th, 2010 at 8:13 e m Citera och svara denna kommentar
Viola
Har du nåt namn på den Gud du pratar om?
Är det Tor, Ra, Zeus, Visna eller…?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 29th, 2010 at 10:27 e m Citera och svara denna kommentar
Ja,sanningen…Jesus Kristus!Det står också i mitt inlägg.Det står också i Guds Ord.Har du läst Gud Ord?Det skulle du göra.
Kristen tro är ingen religion,nämligen,därför att den bygger på en relation med EN LEVANDE GUD..och HANS NAMN ÄR..JESUS..och ..Jesus visar ..vägen..till Gud och det eviga livet,därför att det finns ett evigt liv och en ny värld som Gud kommer att skapa och allt kommer bli nytt.
Gud välsigne dig!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 29th, 2010 at 11:15 e m Citera och svara denna kommentar
Viola
Du skriver: Guds ord, Gud välsigne dig osv.
Vad är namnet på denne Gud som du skriver om?
Eller menar du att Jesus är både Fadern och Sonen?
Sen måste jag få säga att jag tror att kristen tro är i högsta grad en religion eftersom den bygger på mycket annat än Skriften. Mest bygger den på katolska kyrkans ideer, som är allt annat än Bibliska.
Ha en trevlig vilodag! Dvs Sabbat som vår Frälsare firade med sina lärljungar.
Sam
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 29th, 2010 at 11:21 e m Citera och svara denna kommentar
@Sam:
Har du inge annat att komma med, är vilket namn vår Gud har, kom med något nytt, eller att kristendom är en religion som är influrerad av katolicism?
Bj
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 30th, 2010 at 6:59 f m Citera och svara denna kommentar
Jodå.
Påvedømet ær bibliskt så det førslår… Rækna hur många gånger Petrus næmns. Rækna hur många gånger han næmns fræmst… Och Matt 16:16ff; Luk22:32; Joh 21 ær hyfsat tydliga
på vem som ær påve…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara