tisdag, augusti 11th, 2009...5:59 e m
2 dagars konferens med Lars Enarson i Uppsala
Konferens – VÅRA ANDLIGA RÖTTER
med Lars Enarson
Välkommen tisdagen 18 augusti och onsdagen 19 augusti till två kvällars konferens då vi kommer att utforska våra andliga rötter!
Brytningstider är segertider kallade Lewi Pethrus en av sina böcker. Det är helt klart att vi lever i brytningstider i Sverige nu idag. Som en reaktion mot ytlighet, samhällsanpassning och andlig kraftlöshet inom de kristna leden så har många börjat söka sig bakåt i tiden, tillbaka till de andliga rötterna. Detta har dock fört med sig många frågetecken. Denna konferens kommer förhoppningsvis att räta ut de flesta av dem. Frågeställningar som kommer att beröras är bl.a.
* Finner vi våra andliga rötter hos ”kyrkofäderna” och den ”allmänna” kyrkan som bildades av Romarrikets härskare (vilket de som har störst inflytande i media hävdar)?
* Och om detta är den nuvarande kyrkans rötter, hämtar dessa rötter sin näring från rätt ande?
* Ska vi kanske i stället hålla oss till vad Jesus sade?
* Är det till och med så att vi hittar våra andliga rötter i det som kallas Gamla Testamentet?
* Vad kännetecknar egentligen Guds folk?
* Vilket andligt reformationsarv har Sverige?
* Blev reformationen någonsin fullföljd?
* Och om den inte blev det, är det då dags att fullfölja den idag?
Dessutom kommer det också att finnas utrymme för egna frågor. Välkommen till en för Sverige, och inte minst Uppland, mycket viktig konferens! Tror du liksom vi att det är dags att återvända till våra andliga rötter så skall du inte missa detta tillfälle!
Plats: Filadelfia i Björklinge (mitt i samhället, vid den gamla E4:an)
Mötestider: Kl.19 båda dagarna (bön 18.30)
Talare: Lars Enarson.
Bussar: Nr. 888 från Uppsala centr.stn kl.18.00. Bussar tillbaka går ända till kl.23.42.
Tel. 018/37 02 89 www.kyrktorget.se/filadelfia.bjorklinge
e-mail: fila.bjork@kyrktorget.net










23 kommentarer
augusti 11th, 2009 at 9:24 e m Citera och svara denna kommentar
Lars Enarsson om du läser, va tycker du om det här: http://jdfk-kefas.blogspot.com/2009/08/know-christ-know-gospel.html – jag kan plocka fram citat efter citat från kyrkofäderna som bekräftar det Paul Washer här säger, dock i dag tittar man inte på teologien till dessa, utan istället söker man ständigt efter något som kan bidra till en förstärkt växt av den nya ekumeniken- vilket jag tycker ger en fel bild av kyrkofäderna (om jag tillåter mig själv att generalisera lite).
Hade varit fint att läsa din åsikt kring detta, har själv inte möjlighet att komma till konferensen även om jag skulle vilja. Så hoppas du läser och svarar här.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 11th, 2009 at 10:09 e m Citera och svara denna kommentar
@ Michael G. Helders:
Jag gillar Paul Washer och hans förkunnelse. Och jag håller helt med om att Kristus/Messias är det centrala i hela Skriften. Tappar vi bort det så har vi missat hela poängen.
Däremot så har jag i de hebreiska rötterna upptäckt ett större djup i uppenbarelsen av Jeshua/Jesus. Det har tänt en eld i mitt inre precis som det står om Emmauslärjungarna: ”Brann inte våra hjärtan när han talade med oss på vägen och öppnade Skrifterna för oss?” (Luk 24:32). Bibeln har blivit så mycket större för mig (ungefär 4 ggr
). Det står några verser innan: ”Och han började med Mose och alla profeterna och förklarade för dem vad som var sagt om honom i alla Skrifterna.” (Luk 24:27)
Vi behöver den fördjupning som Mose och profeterna ger oss av evangeliet. Mose var ju den störste av alla profeterna. Det står att lagen är en skugga av verkligheten i Messias. En målning utan skuggor är enbart tvådimensionell och livlös. Den saknar djup.
Angående kyrkofäderna så kan jag inte uttala mig. Jag har inte studerat dem tillräckligt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2009 at 12:38 f m Citera och svara denna kommentar
Så vidt jeg vet heter boka til Lewi Pethrus ”Brytningstider, segertider” og ikke ”Brytningstider är segertider”!
Brytningstider er ikke alltid segertider, det kan vi se av historien.
Pinsevekkelsens motto var (er?) ”fram til urkristendommen”! Og da mentes den første menighet og dens kraft som vi leser om i Apostlenes Gjerninger. Dessverre ser det ut til at Lars Enarson og en del andre idag vil ha oss med ennå lenger fram (tilbake). Til Moses og den gamle pakt! Eller i beste fall en blanding av judaisme og nytestamentlig kristendom.
Dette blir ikke en motsetning til kirkefedrene eller keiser Konstantin, men til apostlenes lære, i særdeleshet Paulus, hedningenes apostel!
Mvh.
Cato.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2009 at 2:59 f m Citera och svara denna kommentar
Det finns manga skatter och rikedomar i Guds Ord som pekar pa den storsta skatten, Jesus Kristus sjalv och i Hans ljus blir allt annat skuggor.
Det talas mycket om att ga tillbaka till olika typer av rotter – okenfader, hebreiska, andliga – men lat oss framfor allt strava efter att lara kanna Jesus Kristus, den sanna roten for den Han ar och vad Han har gjort for oss och lata oss omdanas ( det kan gora ont!) till att bli mer lika Honom.
===================================
”I Honom finns vishetens och kunskapens alla skatter gomda.” Kol.2:3
”Ni har lart kanna Herren Kristus Jesus, lev da i Honom,
med ROT och grund i Honom, allt fastare i den TRO som ni har undervisats i, och lat er tacksamhet overfloda.” Kol.2:6-7
===================================
Foljande bibelord ingick i bibelpassagen som jag laste pa taget till jobbet i morse.
”Lagen och profeterna hade sin tid fram till Johannes.
Sedan dess FORKUNNAS GUDS RIKE, och alla trangs for att komma in dar.” Luk.16:16
Mvh/ Eli7H-L
Yes, let’s dig deeper…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2009 at 3:11 f m Citera och svara denna kommentar
Cato: Ju du har rätt (titeln på boken), själv gillar jag s. 108 och framåt.
Lars Enarsson: Tack för svar, vi är nog eniga här.
Delar med mig lite exempel från våran fädre
Citerar en kyrkofader (Iraneaus 130-200 e.kr):
”This then is the order of the rule of our faith, and the foundation of the building, and the 75stability of our conversation: God, the Father, not made, not material, invisible; one God, the creator of all things: this is the first point of our faith. The second point is: The Word of God, Son of God, Christ Jesus our Lord, who was manifested to the prophets according to the form of their prophesying and according to the method of the dispensation of the Father: through whom all things were made; who also at the end of the times, to complete and gather up all things, was made man among men, visible and tangible, in order to abolish death and show forth life and produce a community of union between God and man. And the third point is: The Holy Spirit, through whom the prophets prophesied, and the fathers learned the things of God, and the righteous were led forth into the way of righteousness; and who in the end of the times was poured out in a new way a upon mankind in all the earth, renewing man unto God.
And for this reason the baptism of our 76regeneration proceeds through these three points: God the Father bestowing on us regeneration through His Son by the Holy Spirit. For as many as carry (in them) the Spirit of God are led to the Word, that is to the Son; and the Son brings them to the Father; and the Father causes them to possess incorruption. Without the Spirit it is not possible to behold the Word of God, nor without the Son can any draw near to the Father for the knowledge of the Father is the Son, and the knowledge of the Son of God is through the Holy Spirit; and, according to the good pleasure of the Father, the Son ministers and dispenses the Spirit to whomsoever the Father wills and as He wills….God and the dispensation of His incarnation, which the apostles delivered and the prophets declared beforehand, even such as should be the summing up of mankind, as we have shown you in brief: and such also are reckoned amongst those who are lacking in faith. And others receive not the gifts of the Holy Spirit, and cast away from themselves 151the prophetic grace, atered whereby man bears the fruit of life unto God: and these are they of whom Isaiah speaks: For they shall be, saith he, as an oak that is stripped of leaves, and as a garden that hath no water. And such are in no wise serviceable to God, seeing that they cannot bear any fruit. So then in respect of the three points of our seal error has strayed widely from the truth. For either they reject the Father, or they. accept not the Son and speak against the dispensation of His incarnation; or else they receive not the Spirit, that is, they reject prophecy. And of all such must we beware, and shun their ways, if in very truth we desire to be well-pleasing to God and to attain the redemption that is from Him.”
Eller Barnabas (70-135 e.kr):
”For the Scripture saith, “And Moses was fasting in 139 the mount forty days and forty nights, and received the covenant from the Lord, tables of stone written with the finger of the hand of the Lord;”but turning away to idols, they lost it. For the Lord speaks thus to Moses: “Moses go down quickly; for the people whom thou hast brought out of the land of Egypt have transgressed.” And Moses understood [the meaning of God], and cast the two tables out of his hands; and their covenant was broken, in order that the covenant of the beloved Jesus might be sealed upon our heart, in the hope which flows from believing in Him….For to this end the Lord endured to deliver up His flesh to corruption, that we might be sanctified through the remission of sins, which is effected by His blood of sprinkling. For it is written concerning Him, partly with reference to Israel, and partly to us; and [the Scripture] saith thus: “He was wounded for our transgressions, and bruised for our iniquities: with His stripes we are healed. He was brought as a sheep to the slaughter, and as a lamb which is dumb before its shearer.”Therefore we ought to be deeply grateful to the Lord, because He has both made known to us things that are past, and hath given us wisdom concerning things present, and hath not left us without understanding in regard to things which are to come. Now, the Scripture saith, “Not unjustly are nets spread out for birds. This means that the man perishes justly, who, having a knowledge of the way of righteousness, rushes off into the way of darkness. And further, my brethren: if the Lord endured to suffer for our soul, He being Lord of all the world, to whom God said at the foundation of the world, “Let us make man after our image, and after our likeness,” understand how it was that He endured to suffer at the hand of men. The prophets, having obtained grace from Him, prophesied concerning Him. And He (since it behoved Him to appear in flesh), that He might abolish death, and reveal the resurrection from the dead, endured [what and as He did], in order that He might fulfil the promise made unto the fathers, and by preparing a new people for Himself, might show, while He dwelt on earth, that He, when He has raised mankind, will also judge them. Moreover, teaching Israel, and doing so great miracles and signs, He preached [the truth] to him, and greatly loved him. But when He chose His own apostles who were to preach His Gospel, [He did so from among those] who were sinners above all sin, that He might show He came “not to call the righteous, but sinners to repentance.” Then He manifested Himself to be the Son of God. For if He had not come in the flesh, how could men have been saved by beholding Him? Since looking upon 140 the sun which is to cease to exist, and is the work of His hands, their eyes are not able to bear his rays. The Son of God therefore came in the flesh with this view, that He might bring to a head the sum of their sins who had persecuted His prophets to the death. For this purpose, then, He endured. For God saith, “The stroke of his flesh is from them;” and “when I shall smite the Shepherd, then the sheep of the flock shall be scattered.” He himself willed thus to suffer, for it was necessary that He should suffer on the tree. For says he who prophesies regarding Him, “Spare my soul from the sword, fasten my flesh with nails; for the assemblies of the wicked have risen up against me.” And again he says, “Behold, I have given my back to scourges, and my cheeks to strokes, and I have set my countenance as a firm rock. When, therefore, He has fulfilled the commandment, what saith He? “Who is he that will contend with Me? let him oppose Me: or who is he that will enter into judgment with Me? let him draw near to the servant of the Lord.” “Woe unto you, for ye shall all wax old, like a garment, and the moth shall eat you up.” And again the prophet says, “Since as a mighty stone He is laid for crushing, behold I cast down for the foundations of Zion a stone, precious, elect, a corner-stone, honourable.” Next, what says He? “And he who shall trust in it shall live for ever.” Is our hope, then, upon a stone? Far from it. But [the language is used] inasmuch as He laid his flesh [as a foundation] with power; for He says, “And He placed me as a firm rock.” And the prophet says again, “The stone which the builders rejected, the same has become the head of the corner.” And again he says, “This is the great and wonderful day which the Lord hath made.” ”
Man kan studera nästan hela kyrkohistorien här: http://www.ccel.org/
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2009 at 8:28 f m Citera och svara denna kommentar
@ Cato:
En liten kommentar till dig och alla andra som verkar livrädda för Mose. Jag vet en till som är det. Det räckte med att Jesus citerade en enda liten vers av Mose och sa: ”Det står skrivet…” för att han skulle lägga benen på ryggen varje gång och fly!
Det är kraft i Guds Ord. ”Är inte mitt ord som en eld, säger HERREN, och likt en slägga som krossar klippan?” (Jer 23:29)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2009 at 8:33 f m Citera och svara denna kommentar
@ Elisabeth Hammarlund-Lorenzsonn:
”Detta är redan det andra brevet som jag skriver till er, mina älskade. I båda har jag genom mina påminnelser velat väcka ert rena sinne, så att ni tänker på vad som har blivit förutsagt av de heliga profeterna och på budskapet från Herren och Frälsaren som ni hört era apostlar förkunna>/b>.” (2 Pet 3:1-2)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2009 at 8:52 f m Citera och svara denna kommentar
Det er nok slett ikke noen redsel for Moses som er grunnen til min bekymring, men heller den samme judaisering som apostlene kjempet i mot! Det blir helt noe annet!
Mvh.
Cato.@ Lars Enarson:
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2009 at 10:14 f m Citera och svara denna kommentar
@ Cato:
Din bekymring är helt ogrundad. Jag har aldrig någonsin förfäktat att någon ska konvertera och bli jude. Men tar vi bort allt som är judiskt finns till slut heller ingen frälsning kvar. Då blir det till slut bara utombibliska traditioner kvar eftersom frälsningen och Biblen kommer från judarna. Vi ska inte gå i den fällan.
Mvh,Lars
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2009 at 1:49 e m Citera och svara denna kommentar
Lars, det är ingen som går i den fällan som sätter Guds Ord först och som är pånyttfödd…
Däremot finns det en fälla i att låta GT stå över NT i sitt kristna liv…
Magnus
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2009 at 5:32 e m Citera och svara denna kommentar
@ Magnus:
Ingen som går i den fällan som sätter Guds Ord först??? Vilken planet kommer du ifrån? Kan du t ex hitta någon uppmaning i Skriften till söndagsfirande i stället för att hålla det fjärde budet så ska jag ge dig en stor eloge! Jag vet ingen som lyckats med det. Å andra sidan kanske du har rätt. Söndagsfirande finns enbart bland sådana som inte sätter Guds ord först. Är det kanske det du menar? Jag ber i så fall om ursäkt att jag missuppfattade dig.
Det handlar inte om att låta GT står över NT. Den enda Bibel som den första församlingen hade var GT. Det var den Skrift man föreläste ur, plus något enstaka brev som kan ha kommit från någon av apostlarna. Det handlar om att låta allt Guds Ord vara Guds Ord.
”…du känner från barndomen de heliga Skrifterna (GT) som kan göra dig vis, så att du blir frälst genom tron i Kristus Jesus. Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet, för att gudsmänniskan skall bli fullt färdig, väl rustad för varje god gärning.” 2 Tim 3:15-17
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2009 at 5:37 e m Citera och svara denna kommentar
@ Lars Enarson:
I en annan bloggpost diskuterar vi halshuggningar av kristna.
Det är intressant att Upp 20 skriver att martyrerna halshöggs för ”Jesu vittnesbörd OCH Guds ord”.
Inte alla som vill vara Jesu vittnen kan tänka sig att dö för Guds ords skull.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2009 at 5:45 e m Citera och svara denna kommentar
Magnus skrev:
Vari ligger motsättningen mellan GT och NT Magnus?
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2009 at 6:15 e m Citera och svara denna kommentar
Haggaj skrev:
Mycket allvarligt och tänkvärt! Så är det.
Vå får be innerligt i dessa dagar att Gud ger oss nåd att vara trogna både ock.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2009 at 7:18 e m Citera och svara denna kommentar
Haggaj og Lars Enarson,
døde martyrene i Upp. 20 for sabbattens skyld?? Er det sabbatten som nå er blitt det viktige i Guds ord og for vår frelsning?
Ja, ja, da ligger iallefall jeg tynt an!
Mvh.
Cato.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2009 at 7:20 e m Citera och svara denna kommentar
Lars: Tellus är platsen…
Söndagsfirande?? Ja, visst du tänker på de historiska kyrkorna.. Jag tror att vilken dag man firar Herrens dag/Sabbaten är av mindre betydelse än att den eller något ekvivalent firas….
*Lars skrev:
Det handlar inte om att låta GT står över NT. Den enda Bibel som den första församlingen hade var GT. Det var den Skrift man föreläste ur, plus något enstaka brev som kan ha kommit från någon av apostlarna. Det handlar om att låta allt Guds Ord vara Guds Ord.
**Ok, det var klumpigt formulerat från min sida. Jag menade att GT måste läsas med Andens ögon på ett sådant sätt som den tidiga församlingen gjorde (d.v.s. att de såg Jesus överallt i de hebreiska skrifter; t.e.x. att de såg att han Gud/Ordet).
När jag menar att NT står över GT gäller detta endast såsom den tillbörliga och auktoritativa tolkningen av GT. NT står som korrektiv mot en felaktig tolkning av GT som fortfarande görs av dem har täckelsen kvar för sina ögon (jude som grek s a s).
Allt Guds Ord är allt Guds Ord. Allt har dock inte samma centrum, samma vikt och samma applikationsmöjlighet…
Skriften påbjuder som bekant tempelkulten i Jerusalem som den enda rätta kulten. Men efter templets förstörelse anno 70 har detta ord inte samma tillämpbarhet ( men märk väl; det är fortfarande Guds Ord) osv…
I GT kan vi se en utvecklingslinje från polyteism, monolatri till monoteism.. Detta föranleder oss att förstå att uppenbarelsen med tiden blir allt mer distinkt och tydlig… Jesajas klara insikt om Gud får utgöra ett korrektiv till en del av de besynnerliga berättelserna kring patriarkernas fromhet och annat av de mer uråldriga berättelserna i GT (med bl.a. representation av husgudar och annat)….
För vi över tankegången till de nytestamentliga skrifterna visar dessa att de utgör den auktoritativa uppenbarelsens sista avtryck… Vi har alltså tydliga centran att orientera oss ifrån…
Magnus
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2009 at 8:42 e m Citera och svara denna kommentar
@ Cato:
Du kan ligga illa till ändå. Maken till hängiven ersättningsteolog har inte skådats efter andra världskriget.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2009 at 9:23 e m Citera och svara denna kommentar
@ Haggaj:
Jeg, ersättningsteolog?? Som forsvarer Israels eksistens og en hovedrolle i endetiden??
Mvh.
Cato.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2009 at 10:00 e m Citera och svara denna kommentar
@ Cato:
Ja, en extra lömsk sådan.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2009 at 10:20 e m Citera och svara denna kommentar
Haggaj skrev:
- Ja, för när Israel lider i vedermödan, tänker Cato festa i himlen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 12th, 2009 at 11:01 e m Citera och svara denna kommentar
SÅ skrev:
Tøys, SÅ! Dette har ikke noe med mine tanker å gjøre, men med en ganske vanlig tolkning av bibeltekster å gjøre! Ikke menneskelige, egoistiske tanker!
Dette kjenner du meget godt til!
Och om jag än går bort för att bereda eder rum, så skall jag dock komma igen och taga eder till mig; ty jag vill att där jag är, där skolen I ock vara.
(Joh 14:3)
Mvh,
Cato.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 13th, 2009 at 11:56 f m Citera och svara denna kommentar
@SA/ skrev: ”Många av de fina traditioner har sitt ursprung redan från Esra den skriftlärde och många har också ett profetiskt innehåll, så är det t ex med de tre matza-bröden vid sedermåltiden.”
===================================
Det profetiska innehallet i sedermaltiden lar ha utvecklats av de forsta jude-kristna som ville formedla budskapet om den tre-enige Guden och budskapet om Jesu dod och uppstandelse till sin samtid.
Har du aldrig funderat over varfor det mellersta matza-brodet som bryts och lindas in i en vit linneduk kallas for det :::grekiska::: ordet ”afikomen”?
Eller haller du fore att grekiskan var allmannt utbredd redan under Esras tid?
Mvh/Eli7H-L
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 21st, 2009 at 1:41 e m Citera och svara denna kommentar
Vår Herre Jeshua Messias/på grekiska:Jesus Kristos/ÄR ENDA ROT till alla sanna kristnas tro.Herrens Ord är ANDE och LIV…alla som vill leva av Sanningen,de lyssnar på ROTEN AV DAVIDS STAM-Jeshua Messias,vår Herre.Om Han inte talade de LIVGIVANDE ORD till mänskligheten då skulle världen inte ha någon SANNING i dag.De som vill leva av Honom/Ordet,Livet,Sanningen,Vägen,världens Ljus,Livets Bröd,den levande vatten,en fast Klippa/MÅSTE lyssna och lyda HERRENS Ord som är skrivet i Bibeln/NT.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara