onsdag, augusti 19th, 2009...10:03 f m
Har Dagen någon profetisk insikt angående den ekonomiska situationen? (Uppdaterat med länktips)
I en ledare i Dagen skriver chefredaktör Elisabeth Sandlund om ”Den långa vägen tillbaka”.
Det finns ingen anledning att försjunka i pessimism och undergångsstämning. Positiva signaler ska tas på allvar likaväl som de negativa. Men det är lika illa att ryckas med av överdriven optimism och tro att krisen snart är över och allt blir som vanligt igen.Dit är det långt kvar. Och kanske är det till och med önskvärt att situationen inte återgår till det som tenderar att betraktas som ett normalläge med stadigt ökande tillväxt pådriven av en lika stadigt ökande konsumtion. En långsam och knagglig väg tillbaka må vara mödosam och kräva politisk skicklighet och mod. Men samtidigt ger den i bästa fall individer och kollektiv tid att reflektera över det som är riktigt viktigt, vilka värden som är omistliga i det svenska samhället och i världen.
Elisabeth Sandlund skriver i och för sig i förbifarten att det kan vara önskvärt att situationen inte återgår till ökande konsumtion. Så hon har en bra poäng. Men jag måste ändå sätta fingret på den ömma punkten: Tillbaka till vaddå???
![]()
Krisen är inte i första hand en konjunkturnedgång utan är en förtroendekris för nuvarande ekonomisk världsordning. För den nuvarande ekonomiska världsordningen är ohållbara. USA vet det. Kina vet det. Ryssland vet det. EU vet det. Ja alla – G7/8, G20, BRIC, SCO, IMF, OPEC osv – vet det.
Man förbereder sig på en ny ekonomisk världsordning. Vilken den blir kan man bara spekulera i, men att det blir något nytt kan man vara säker på.
Flera osäkra vägar framåt
Så det finns ingen ”lång väg tillbaka” utan flera osäkra vägar framåt.

Känner ni igen loggan för en av världens mäktigaste organisationer? Tror ni journalisterna på Dagen (eller Världen idag) gör det?
Ärligt talat – hur illa är det i Sverige hittills?
Dessutom så har det väl inte gått så illa hittills i Sverige? Vi klarar oss relativt bra, vi har en bit kvar av ekonomisk nedgång innan vi mer desperat måste hitta ”den långa vägen tillbaka”. Det kan gå fort, men vi är inte där ännu.
Men vilka är vägarna framåt?
Detta är bara ett kort blogginlägg, men kortfattat kan man nämna några av dessa möjliga vägar framåt:
- Flera länder (Ryssland, Tyskland, Frankrike, Kina, Brasilien, Indien m fl) tänker börja göra affärer i varandras valutor och kringgå den amerikanska dollarn (och i vissa fall även euron). Detta ska ske via valutamarknader som ligger utanför bankernas kontroll. Man hoppas på att man redan nästa år 2010 ska kunna börja ta ”marknadsandelar” från dollarn. Länktips: http://news.goldseek.com/GoldenJackass/1248379200.php
- USA funderar seriöst på en ”devalveringskupp” där man ska byta ut dollarn mot en ny dollar. Kanske att man börjar i smyg redan i höst i skydd av t ex karantäner i samband med svininfluensan… Resultatet kan bli att USA:s enorma, ohållbara utlandsskuld kan minskas radikalt. Omvärlden kommer att bli rasande, men vad ska vi göra? Starta världskrig? Länktips: detta hände på 1930-talet, ser vi en parallell idag? http://www.the-privateer.com/1933-gold-confiscation.html
- Flera olika initiativ (från Kina, Ryssland, Iran, naturresursrika arabländer), som kan synkroniseras, att införa nya de facto världsvalutor med någon form av råvarufot som ska konkurrera ut ”de värdelösa papperslapparna” dollarn (i första hand) och på sikt kanske även euron. Länktips: http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=aSTmuCr.RD88
- Kanske att IMF:s SDR:er (special drawing rights) kommer att bli världsvalutan, bl a Kina vill detta. Länktips: http://www.chinadaily.com.cn/bizchina/2009-03/23/content_7607627.htm
http://www.elliottwave.com/freeupdates/archives/2009/04/02/U.S.-Dollar-Yuan-and-the-New-Reserve-Currency.aspx
- Kanske att Kina iallafall lyckas få sin yuan (renminbi) som den tredje världsvalutan vid sidan av dollarn och euron och därmed utjämna den ekonomiska maktbalansen i världen. Men nöjer sig Kina med detta i längden? Länktips: se föregående punkt.
Min poäng med detta är: det finns ingen ”väg tillbaka”! Och tillbaka till vaddå?

Kinesiska arbetare (slavar?) jobbar 80 timmar/veckan för att tillverka leksaker. Är detta vägen tillbaka eller framåt för oss?
Jag gillar chefredaktör Elisabeth Sandlund men detta var lite väl amatörmässigt att bara fegt upprepa försåtlig propaganda. Jag efterlyser lite mer salt och ljus från tidningen Dagen.
Lite bön om profetians gåva på redaktionsmötet kanske?
Angående slaveri
Den som är satt i skuld är icke fri. Ärligt talat, du som läser detta är du:
- skuldsatt, fast på ett kontrollerat sätt? Dvs du kan lösa skulden om du t ex säljer huset och få studieskulden avskriven när du pensioneras.
- skuldsatt med osäker framtida betalningsförmåga? Om t ex bomarknaden går ner 50% kan du då fortfarande lösa boendelånet?
Om svenska banker säljs till islamiska banker (läs om det här) så vet vi inte exakt hur de i framtiden kommer kräva in t ex våra bolån om vi inte klarar av att betala av dem.
Något att fundera över. Jag skulle väldigt gärna se någon Dagenjournalist ta upp detta inte helt osannolika framtidsscenario. Och berätta om ”den långa vägen tillbaka” från det…
/Marcus










28 kommentarer
augusti 19th, 2009 at 10:56 f m Citera och svara denna kommentar
Väl skrivet!
Metodistpastorn i Vetlanda la in en intressant länk i kommentarerna för några dagar sedan:
http://www.youtube.com/watch?v=6_ccOXQJiek
Jag tror inte Gud är färdig med sin dom över USA’s ekonomi, som i sin tur drabbar andra delar av världen.
Det är bara en tidsfråga innan nyckelnationer överger dollarn.
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 19th, 2009 at 11:24 f m Citera och svara denna kommentar
Det hade varit intressant med lite källhänvisningar bakom de där punkterna. Stora ord… såväl i din analys som i din kritik mot Sandlund, som enligt min mening skriver en utmärkt text (igen).
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 19th, 2009 at 11:35 f m Citera och svara denna kommentar
”USA funderar seriöst på en ”devalveringskupp” där man ska byta ut dollarn mot en ny dollar. Kanske att man börjar i smyg redan i höst i skydd av t ex karantäner i samband med svininfluensan”
Efter vad jag förstår så är denna valuta (”Amero”), tillsammans med Mexico och Canada? http://www.youtube.com/watch?v=6hiPrsc9g98
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 19th, 2009 at 12:03 e m Citera och svara denna kommentar
johnny lithell skrev:
Hej Johnny!
Jag tycker nog att jag är snäll i min kritik av Elisabeth Sandlund, jag tycker hon för det mesta skriver bra ledare. Jag hoppas bara på att det ska bli lite mer profetisk smörjelse över tidningen Dagen och att man inte bara tar tillrättalagda ekonominyheter (mestadels propaganda från de som är själva problemet) och målar lite kvasi-eftertänksam religiös fernissa över det.
Ingen journalist vare sig på Dagen eller Världen idag har förmågan att se, och ännu mindre skriva om, vad den ekonomiska krisen egentligen handlar om.
Fast det är mer hälsosamt att inte sticka ut för mycket. Skulle man skriva sanningen om t ex Madoffskandalen så skulle man behöva kolla bromsarna på sin bil varje gång.
Ang special drawing rights och Kinas försök att pusha sin yuan:
http://www.chinadaily.com.cn/bizchina/2009-03/23/content_7607627.htm
http://www.elliottwave.com/freeupdates/archives/2009/04/02/U.S.-Dollar-Yuan-and-the-New-Reserve-Currency.aspx
Ang BRIC:s försök till att få rubel och yuan m fl valutor att konkurrera med dollarn och euron:
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=aSTmuCr.RD88
Ang nya valutamarknader vid sidan om bankerna och dollarn:
http://news.goldseek.com/GoldenJackass/1248379200.php
(läs framförallt under rubriken ”PARADIGM SHIFT WIDENS THE RIFT” längre ner på sidan)
Ang nya valutor med råvarufot:
http://seekingalpha.com/instablog/174885-graham-summers/8288-china-s-investing-in-a-new-currency-and-it-ain-t-the-dollar
Ang USA:s möjlighet till devalveringskupp jämför med vad som faktiskt hände på 30-talet då man konfiskerade guld (även utlandsägt) i USA: http://www.the-privateer.com/1933-gold-confiscation.html
Om du undrar efter källan till att man planerar (det är inte säkert att den blir av, men man planerar) en devalveringskupp i USA så får du fortsätta undra. Men du lär inte få läsa om det vare sig i Dagens Industri, Aftonbladet eller Dagen om det förrän det är försent. Man vill ju inte bli av med överraskningeffekten om man nu sätter planerna i verket.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 19th, 2009 at 12:06 e m Citera och svara denna kommentar
Michael G. Helders skrev:
Kanske, kanske inte. Vad gäller NAFTA så verkar hela projektet gått i stå. Obama har brutit (ännu ett) av sina vallöften att omförhandla NAFTA-avtalet som missgynnat USA: arbetskraft.
Läs om det här:
Obama Reverses Campaign Pledge to Renegotiate NAFTA
3amigos-web
President Obama has wrapped up a two-day visit to Mexico for talks with Mexican President Felipe Calderon and Canadian Prime Minister Stephen Harper. The three leaders met in Guadalajara to discuss issues including immigration reform, trade, Mexico’s drug war, the crisis in Honduras, and the swine flu outbreak. It was Obama’s first official summit under the North American Free Trade Agreement, or NAFTA. On the campaign trail, Obama had promised to open up NAFTA to renegotiations. But he’s backed off that pledge since taking office, blaming the global economic meltdown.
(http://www.democracynow.org/2009/8/11/obama_reverses_campaign_pledge_to_renegotiate)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 19th, 2009 at 12:28 e m Citera och svara denna kommentar
Skuldsatt på ett kontrollerat sätt?? = Du kan lösa lånet utan att sälja huset, du kan lösa studieskulden idag!!
love you
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 19th, 2009 at 12:33 e m Citera och svara denna kommentar
Den STORA ekonomiska kraschen har vi ännu inte sett, den kommer när ekonomin börjar återhämta sig och man upptäcker att tillgången till billig energi (läs olja) har börjat minska.
Oljepriset sjunker endast marginellt trots den globala lågkonjunkturen, varför, jo alla oljeproducerande länder vet att de har passerat eller närmar sig sin produktionstopp av olja.
När oljepriset är det tre, fyrdubbla mot idag, vad kommer hända då? Det stora Babylon (och många med det) kommer nog gråta en skvätt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 19th, 2009 at 12:57 e m Citera och svara denna kommentar
”Oljepriset sjunker endast marginellt trots den globala lågkonjunkturen”. 145 usd sommaren -08 38 usd dec-08, ”marginellt”? döm själva.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 19th, 2009 at 12:58 e m Citera och svara denna kommentar
idag 69 usd.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 19th, 2009 at 1:05 e m Citera och svara denna kommentar
Angående ”peak oil”. Det kommer. Men en hel del nya, stora fyndigheter (Brasilien, olika länder i Afrika, även lite i Saudiarabien och Kina) har gjorts senaste året så jag tror ”peak oil” skjuts några år framåt i tiden. Dessutom finns gott om gas som kan ersätta olja ännu mer för hushållens energibehov. Men du har rätt Mattias, det blir ännu bistrare tider när energin tryter.
Varför tror ni det är så mycket krig just kring antingen energitillgångar eller strategiska gas- och oljeledningar? Kosovo, Georgien, Irak, Afghanistan etc.
Vad gäller priset på olja så finns andra faktorer vid sidan av marknaden som driver priserna upp eller ner: organiserad brottslighet. Och detta påverkar ibland priset mkt mer än marknaden. Exemplet är när råoljan först stack iväg till näst 150 dollar för att sedan gå ner till nästan en fjärdedel.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 19th, 2009 at 1:34 e m Citera och svara denna kommentar
Marcus,
Du skriver: ”Om svenska banker säljs till islamiska banker så vet vi inte exakt hur de i framtiden kommer kräva in t ex våra bolån om vi inte klarar av att betala av dem.”
Ja, kära nån … och det kanske vi inte heller vill veta nu. Aj, aj …
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 19th, 2009 at 1:38 e m Citera och svara denna kommentar
@ Marcus:skrev:
”■Flera olika initiativ (från Kina, Ryssland, Iran, naturresursrika arabländer), som kan synkroniseras, att införa nya de facto världsvalutor med någon form av råvarufot som ska konkurrera ut ”de värdelösa papperslapparna” dollarn (i första hand) och på sikt kanske även euron.”
–Här tror jag att ffa Arab-länderna sitter inne med trumfkortet. Saudi-Arabien har ett enormt inflytande över de andra muslimska oljeländernas produktion. Och egentligen inte bara över dem….utan också över alla ledare i Västvärlden inkl. de spansktalande ländernas ledare som flertalet är muslimska.
De kan in fact sätta vilket pris som helst på sitt ”vin”=oljan. (Jes.34:8-10, fast det är okänt antal år tills HERRENS vrede uttöms)
Eftersom SaudiArabien numera är ägare av flera större världsledande Universitet som Harvard, Cambridge, Georgetown m.fl. så är möjligheterna för dessa oljeländer att genom sådana kanaler genomföra sina ”islamist-vänliga indoktrinerings-program”. Snälla nån….vem skulle våga ifrågasätta vad ‘högt utbildade’ Harvard- ekonomers prognoser ?? Eller framtida förslag…?
Så mitt råd till Elisabeth Sandlund är att hon snabbt skaffar sig andra källor för att uppdatera världshändelserna. Nu är det ”landet lagom” som blir symbolen i den tidningen. Som dessutom tappat stinget, tyvärr..
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 19th, 2009 at 2:22 e m Citera och svara denna kommentar
@ Marcus:
Nu blev det betydligt mer intressant! Varför inte göra denna typ av sammanfattning direkt istället för att klyva hår på en helt okej ledare i Dagen?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 19th, 2009 at 2:37 e m Citera och svara denna kommentar
johnny lithell skrev:
Jag är inte lika duktig på att skriva som Elisabeth…
Och klyva hår, nej jag jag hänger inte upp mig på detaljer eller nyanser i ledaren utan konstaterar att vi inte får reda på vad ”tillbaka” skulle vara. Och om det är något eftersträvansvärt som kristen. Hon skriver något om detta, en kritik av överkonsumtion, men likväl är det en återställning av dagens ekonomiska världsordning som efterfrågas.
Elisabeth S skriver ”Men det är lika illa att ryckas med av överdriven optimism och tro att krisen snart är över och allt blir som vanligt igen.”
Jag saknar att någon på Dagen (och Världen idag) försöker svara på frågorna:
- Vad består krisen av?
- Vad skulle det innebära att ”krisen är över”?
- Vad är ”som vanligt igen”?
- Vad händer annars om krisen fortsätter?
- Vilken framtid vill vi ha?
- Vilka alternativ finns till dagens ekonomiska världsordning?
etc.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 19th, 2009 at 3:20 e m Citera och svara denna kommentar
Marcus skrev:
Marcus, jag är rädd att den kompetensen inte ens efterfrågas på Dagen. Jag tror inte ens det finns ett genuint intresse för några frågor om ändens tid på denna tidning. De har fullt upp med att skriva om U2 och mediafrågor. Sedan sköter den katolska telegrambyrån om resten.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 19th, 2009 at 3:33 e m Citera och svara denna kommentar
Haggaj skrev:
Det där var dessvärre en riktig fullträff.
Berndt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 19th, 2009 at 5:26 e m Citera och svara denna kommentar
Ja kritik är väl bra och även önskvärt med djupare analyser man dagen är nog inte tidningen för detta och jag tror inte den här sidan heller är det om jag ska vara ärlig.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 19th, 2009 at 6:00 e m Citera och svara denna kommentar
@ Dan:
Kan du inte hjälpa oss vilsna själar hitta kvalitetsanalyser då. Är det katolikvänliga Världen idag du tycker vi ska läsa? Eller kanske Kyrkans tidning?
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 19th, 2009 at 6:23 e m Citera och svara denna kommentar
Det där med leksakstillverkare som jobbar för minimalt lite i Kina är verkligen vedervärdigt…
Vilddjurets märke kommer kontrollera vår handel (Upp 13:17). Antikrist kommer kontrollera marknaden. Vi måste vara beredda att överge den snabbt när det väl sker…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 19th, 2009 at 10:09 e m Citera och svara denna kommentar
micael.
http://www.=666
Världs Vid Valuta=666.
Vivan
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 19th, 2009 at 11:36 e m Citera och svara denna kommentar
Marcus,
Sorry, jag skulle varit tydligare. Det jag menade med att det blev mer intressant var när du redovisade ett antal källor. Så min poäng var att du kunde gjort sammanfattningen med länkarna direkt, då dessa helt klart fyller en viktig funktion som komplement till de nyheter som trycks. Mer sånt!
För övrigt kan också jag önska en tydligare eskatologisk medvetenhet i Sveriges kristenhet. Men jag är tveksam till att tidningen Dagen ska följa en särskild eskatologisk agenda. Dessa har ju en tendens att bli spekulativa, och det är lätt att förlora trovärdighet (därmed inte sagt att man inte ska vara medveten!). Jag sitter regelbundet i samtal med exempelvis Jehovas Vittnen (som ju är oerhört eskatologiskt orienterade) och min erfarenhet är att det blir ganska tröttsamt att ständigt leta signaler och tecken som passar in i en agenda man relativt egenhändigt och kreativt skisserat.
Jag tror inte att det är en tillfällighet att Jesus manar till vaksamhet, samtidigt som han tar udden av den eskatologiska hetsen i Apg 1:7 (lite elakt uttryckt eftersom frågan är fullt legitim i det bibliska sammanhanget).
Men jag är glad att det finns människor som kan göra som du gjorde i din kommentar som svar på min fråga! Tack för det!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 20th, 2009 at 12:13 f m Citera och svara denna kommentar
Nog har hon rätt allt, gamla Bettan…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 20th, 2009 at 8:59 f m Citera och svara denna kommentar
@ johnny lithell:
Tack för en bra diskussion!
- Jag håller med, Dagen ska inte spekulera i eskatologi på ledarplats!
- Det jag efterlyser är en mer profetisk tolkning av vad som händer fast presenterat på ett sekulärt sätt. Förstår du/ni vad jag menar? Ett exempel: om nu USA är på väg mot kollaps (ekonomisk och samhällelig) och samtidigt Ryssland utökar sin maktsfär (militär uppladdning kring Georgien, nyligen började de med ubåtspatruller utanför USAs östkust, gasledningen i Östersjön etc) vad innebär det för oss i Sverige? Man behöver inte försöka pricka in USA och Ryssland i Uppenbarelseboken men man borde ju som kristen journalist vara medveten om detta (genom vanlig omvärldsanalys dvs en journalists jobb) och försöka förbereda sina läsare på vad som komma skall. Att då prata om ”lång väg tillbaka” blir ju bara aningslöst! När stora förändringar sker så blir man (som Dagenläsare) helt överrumplad då (”men det skulle ju bli som förr”) och riskerar ta snabba och felaktiga beslut.
- I vanliga fall förbereder jag mina Aletheiainlägg några dagar och har med många länkar, men detta inlägg kom till fort, jag läste Dagenledaren och 20 minuter senare var inlägget publicerat. Men jag uppdaterar inlägget med mina länktips.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 20th, 2009 at 9:00 f m Citera och svara denna kommentar
Först och främst, Tack Marcus för ett mycket bra blogginlägg, jag håller med dig i stora drag. Du skissar upp flera mycket tänkbara/troliga scenarior. Trotts det är jag lite osäker i vilken utsträckning man kan lasta Sandell för det hon skrivit. Det är inte lätt att hänga och se igenom i den (ursäkta uttrycket) bullshit spridning som pågår av omfattande format.
Sedan håller jag även med Johnny, källor gör det hundra gånger mer intressant för oss som inte köper saker rakt av utan vill bilda sig en egen uppfattning först. Att flera jobbar så ökar chanserna att upptäcka vad som faktiskt händer i stället för att upptäcka det som bara skenbart händer.
Jag håller med, och det gäller för oss alla. Det är farligt att låsa fast vid en särskild teori, då det finns flera intressanta spår som har sina styrkor och svagheter. Det är mycket möjligt, till och med högst troligt att ingen av dom är 100% rätt och flera har mer än 0% rätt. Ödmjukhet, allt annat är dummhet!
Nej, han vill att vi ska vara vakna och på vår vakt annars hade ha inte gett oss tecken överhuvudtaget.
Hmm, här är du lite luddigt, är inte säker på vad som är eskatologisk hets.
), så
Om du menar att vi inte behöver bryr oss, utan det är bara en intressant intellektuell hobby (lite elakt uttryckt
är du ute och cyklar. Om du menar att vi alla måste följa en viss agenda, för ett viss teori med skyglappar utan att se oss om
efter feltolkningar och andra alternativ så har du rätt. Som du förstår finns det en hel skala där emellan, du får gärna utveckla hur du menar.
Den refernsen du anger ska balanseras mot följande verser.
1 Thess 5:4 Men ni, kära bröder, är inte okunniga om dessa frågor, och den dag som Herren kommer ska inte överraska er som en tjuv.
1 Thess 5:6 Därför ska ni vara på er vakt och inte sova som de andra. Vänta på hans återkomst och håll er nyktra.
Om bullshit i media kommer jag återkomma. Med fakta och länkar.
MVH
/Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 20th, 2009 at 12:21 e m Citera och svara denna kommentar
Alias,
När jag talar om eskatologisk hets syftar jag till det bibliska sammanhanget. Förväntan på Messias var ju kopplad till en person med militärt, eller åtminstone stort politiskt, inflytande. När Jesus rider in i Jerusalem på en åsna är det knappast någon av de hurrande människorna som förväntar sig att han, som kanske är Messias, skulle dö på ett kors (5 Mos föreskriver ju att en sådan står under Guds förbannelse, och när Jesus drabbades av detta skapade det säkert stor förvirring; inte konstigt att emmausvandrarna var förvirrade och desillusionerade).
Efter Jesu död och uppståndelse tycks lärjungarna ändå förstå och acceptera att segern skulle vinnas genom förnedring, lidande och död. Men när Jesus i Apg utlovar den helige Ande kopplar lärjungarna säkerligen tillbaka till löften som också innebär att Gud upprättar landet (exempelvis Hes 36:24-28), och vips, så kommer den ”eskatologiska hetsen” tillbaka, den hets som vill upphöja Jesus som politisk kung (förstå mig rätt, jag tror att Jesus också kommer att upphöjas i en sådan maktposition, men inte förrän hans andra tillkommelse).
Att säga eskatologisk hets är i sammanhanget ett ganska elakt uttryck av mig, eftersom jag anser att lärjungarnas fråga är befogad. Jesus presenterar den Helige Andes utgjutelse, och då är det naturligt att de erinrar sig texter som talar om det. Men Jesus tar udden av denna ”hets” genom att svara att det inte är deras sak att veta vilka tider och stunder Fadern fastställt. Givetvis behöver denna text balanseras, men det var ju precis min poäng när jag sa att Jesus manar till vaksamhet.
Den ”eskatologiska hetsen” var alltså inte riktad till någon särskild i nutid. Även om jag, som jag antydde ovan, kan uppleva den i samtal med grupper som är extremt eskatologiskt orienterade.
Det är inte alls min mening att skriva dig på näsan; det bibliska sammanhanget kände du säkert till. Men så enkelt menat var det. Jag försöker att undvika att ge subtila gliringar. Om det är något jag vill säga försöker jag säga det så rakt som möjligt. Men ibland misslyckas man! (Alltför ofta, tyvärr…)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 20th, 2009 at 1:19 e m Citera och svara denna kommentar
johnny lithell skrev:
Ingen fara, jag tog inte illa upp.
Japp.
Det finns två diken här, jag försöker att unvika båda.
Diket till vänster:
Antingen så faller eskatologin helt i glömska, eller i något slags tabuartart läge. Där man inte kan diskutera tidenstecken alls.
Diket till höger:
Man tror sig veta exakt vad som eskatologiskt kommer hända och det tar all plats och uppmärksammhet, och alla måste konverteras till den ”rätta” eskatologiska synen.
Där emellan finns det massa grader. Jag försöker hålla mig själv någonstans mitt i mellan. Jag tror att det är vad också vill se.
Där emot är det ju svårt, att inte bli tagen när det är så mycket händelser som kan kopplas till bibelns förlopp som det är just nu. Och då blir ju debatten också accelerad, och det är nog helt naturligt och bra. Annars riskerar vi att sova djupt när det brakar loss på allvar.
Så är det, jag gör dig sällskap och säkert många andra också. Kommunikaion är inte enkelt, men nödvändigt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 20th, 2009 at
[...] påstod i ett kommentar till Marcus blogg att det förkommer enormt med bullshit om läget i media just nu, och att det inte är lätt att [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 24th, 2009 at 3:43 e m Citera och svara denna kommentar
@ Mattias Berggren:
Hej Mattias!
Du verkar ha koll på ekonomiska moves i den här krisen!
Ny ekonomisk världsordning?
* World central bank
* Basket of currencies
* G20/G30/BIS paraplyorgan för dagens nationella centralbanker
* Cashless society: RFID/CO2/PASS/ID kort
(chipet!)
Ameron kommer ej!
Varför lansera Ameron när man har SDR`s och elektronisk koordination av monetära relationer redan? Det är ju ett steg tillbaka.
NAFTA och CAFTA fortsätter dock. Vad producerar USA numera?
* Dollarn och oljedollarn sjunker pladask när det nya systemet lanseras (kamouflerad implosion/stagflation av dollarn).
När?
När som helst,
när de 24 trill dollarna börjar läcka ut i systemet
och co2 energisystemet fasats in.
Välfärdssamhället kvar?
Nej.
Finansoligarkin kvar? När nästa derivatkris-finansbubbla dyker upp och folk ska betala igen?
Ja.
Men folk kommer att begripa systemet, till sist.
Fatta de här charaderna de 6000 systemutvcklarna med finansoligarkin i hasorna drar oss igenom.
Ingen vill leva i ett samhälle styrt av finanshajar.
Kanske inte systemutvecklarna heller.
Till sist.
Hur mycket de än betygar att ”vi lever i en demokrati”.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara