Världens mäktigaste man hånar Guds ord genom att citera bibelverser som inte är politisk korrekta idag. Moseböckerna och Bergspredikan anses vara gojja. Samtidigt så tas varningsskyltarna bort från Islam. Guds Ord är numera farligare än Islam.
Här tycks nådesförkunnarna vara mycket överens med Barack Hussein Obama.
Världens mäktigaste man hånar Guds ord genom att citera bibelverser som inte är politisk korrekta idag. Moseböckerna och Bergspredikan anses vara gojja. Samtidigt så tas varningsskyltarna bort från Islam. Guds Ord är numera farligare än Islam.
Här tycks nådesförkunnarna vara mycket överens med Barack Hussein Obama.
Nu börjar hetluften komma från oväntat håll.
Det blir omvända värderingar som ger en oväntat skjuts till ”de laglösa”. Nu får Åge Åleskjer konkurrens ! Återigen smalnar vägen…
@ elisabeth:
Är det ingen av alla dessa som deltagit i backanalen hos Andy som känner igen sig?
Hade de hoppats att de var radikala? Blir de besvikna att de har exakt samma åsikter som världen?
Vad säger Yngve Bergström, Berno, EllenRock och Observer? De har ju alla dansat runt på Andys sida i glädje över att Guds ord inte längre gäller och att Gamla Testamentet skulle vara farligare än Islam.
Inte för att vara den, men det han säger är ju faktiskt riktigt.. ”defence department” skulle inte överleva om man följde bergspredikan..
Påminns om Hauerwas och hans ironiskt titulerade uppsatts ”why gays (as a group) are morally superior to christians (as a group)”. Skriven 1993, och är en respons på den då pågående debaten i USA om hurvida homosexuella skulle få vara soldater eller ej. Hans utgångspunkt är att det egentligen borde vara mycket mer kontroversiellt med kristna i armen, som ber för och älskar sina fiender… Jag skulle säga att han hade/har rätt.
Obama kanske är ironisk, men han har ju iaf rätt.
(Angående Obama som antikrist; vad hände med allt snack om EU som ”launch pad” för Antikrist? Vill också påminna om att till exempel Dag Hammarsköld även beskylldes för att vara antikrist här i sverige.. Lite förmätet att tro att antikrist skulle visa sig vara svensk, kan tyckas.. Så låtom oss ta det lite lugnt med spekulationerna eh?)
@ Haggaj:
Även om mr Hussein inte citerar utan hänvisar till bibelord på ett hädiskt vis så bör ingen bli förvånad över att en tämligen extremvänster bland världens politiska toppskikt uttalar sig så. Tror inte det finns någon på den nivån som har det rätt ställt med relationen till den Evige.
Att sen kalla detta för ”nådesförkunnelse” är ju bara löjligt. Eller kanske på gränsen till förtal av trossykon. (Ja, jag anser det angränsa till något som kunde vara straffbart. Åtminstone på domens dag i enlighet med den Eviges lag, dvs ett solklart brott mot budet att inte bära falskt vittnesbörd om sin nästa….)
Ja jag måste säga att skriva så gör att man verkligen undrar vad som hänt här hos Atlethia. Att jämföra Obama, som man mer eller mindre kallar om inte för antikrist så nästan, med Andy ja då bör man skämmas faktiskt. NU lämnar jag denna sida för gott eftersom de verkar drivna av samma ande som fanns hos fariseerna tydligen. Tråkigt men Haggaj m.fl ni dödade den sk. ”Hebreiska” rörelsen i mina ögon. Nu går jag ut och gör det som ni borde göra om ni tar JESU BUD på allvar: går ut och vinner människor.
Ja jag måste säga att skriva så gör att man verkligen undrar vad som hänt här hos Atlethia. Att jämföra Obama, som man mer eller mindre kallar om inte för antikrist så nästan, med Andy ja då bör man skämmas faktiskt. NU lämnar jag denna sida för gott eftersom de verkar drivna av samma ande som fanns hos fariseerna tydligen. Tråkigt men Haggaj m.fl ni dödade den sk. "Hebreiska" rörelsen i mina ögon. Nu går jag ut och gör det som ni borde göra om ni tar JESU BUD på allvar: går ut och vinner människor.;. All the best!!
Det hemska med Obama är inte att han är skeptisk till bibeln. Det är väl i princip hela Sveriges riksdag. Det läskiga är att han citerar bibelord och menar att de av sig själva är ett hån mot Guds ord.
Det är här likheten med Andy kommer in. Läs nedan och jämför:
”62. Förbud mot att låta en trollkvinna leva, 2 Mosebok 22:18 (heb. 17).
600.Förbud mot att ge för många slag till den som dömts till att piskas, 5 Mosebok 25:39.”
@ Haggaj:
1. Barack Hussein citerar inga bibelord i klippet ovan.
2. Jag tolkar det du citerade från Andy som ett berättigat ifrågasättande av en del ”kristnas” syn och tolkning av den Eviges lag. Jag har själv tagit exempel från MFS:s lista i liknande syfte när jag frågat om jag är ensam här, bland männen alltså, om att inte kantklippa skägget.
3. Den som inte förstår lagens grundprincip och intention hamnar lätt i absurda tolkningar och tillämpningar av densamma. Detta bör man kunna påpeka utan att bli utmålad som antikrist.
4. Antingen är mina översättningar helt uppåt väggarna eller så finns det allvarliga fel i MFS:s budlista. Eller åtminstone i de referensversar som anges. Kolla upp nr 75 och 78 med vershänvisningar.
(När det gäller nummer 79 så anser jag att det finns en farlig nyansskillnad mellan de översättningar som jag har framför mig (NIV, b2000, SFB, Åkesson) och det ordval som MFS använder.)
@ Ludvig:
Du har rätt om bibelcitaten. Obama gör citat om bibelord. Men principen blir densamma.
Jag håller också med dig om att den som inte förstår lagens grundprincip och intention hamnar i absurda tolkningar och tillämpningar av densamma. Ännu värre är ju oviljan till att ens försöka ta till sig lagen eller t.ex. Jesu bergspredikan.
Uppdelningen i 613 bud, som gjordes av rabbiner på medeltiden, är enligt min mening ett sätt att vrida Guds ord. Man tar saker ur sitt sammanhang och radar upp dem efter varandra. Jag gillar inte denna metod. Torahns huvudsakliga intryck på mig är inte 613 bud, utan intrycket av Guds egenskaper. Utan någon kännedom om Guds egenskaper kommer vi inte ens att kunna tolka Joh 3:16.
Och man bör kunna göra påpekanden om att tolkningar kan bli absurda utan att utmålas som antikrist. Men sa jag verkligen att någon var antikrist?
@ Haggaj:
Ja, du har faktiskt utmålat vissa av dina motdebattörer som antikrister eller åtminstone som vägröjare för dylika. Kan inte se att du anklagat mig dock. (Däremot hade jag en dispyt med Kamau häromdagen.)
Uppdelningen i 613 bud, som gjordes av rabbiner på medeltiden, är enligt min mening ett sätt att vrida Guds ord. Man tar saker ur sitt sammanhang och radar upp dem efter varandra. Jag gillar inte denna metod.
Det är inte bara metoden jag ogillar utan att [den svenska] listan verkar innehålla grova fel. Samt att detta listande av förbud och påbud avslöjar att man inte fattat det mest grundläggande i Eviges lag. Yeshua/Jesus var av just den anledningen mycket skarp mot fariseer och skriftlärda.
Torahns huvudsakliga intryck på mig är inte 613 bud, utan intrycket av Guds egenskaper. Utan någon kännedom om Guds egenskaper kommer vi inte ens att kunna tolka Joh 3:16.
Du har en mycket viktig poäng här. Nu börjar du äntligen låta som en ”nådesförkunnare”…
verden har da sitert Guds ord til alle tider….og de ser ofte MER i det de leser enn det KRISTNE gjør..de er ærlige i sine spørsmål.. og i sin hån…
de forstår jo ikke det de leser, da de MÅ ha Guds ånds åpenbaring for å forstå noe mer enn skrevne bokstaver….
Jeg er enig med Obama..at Bergprekenen er Dynamitt!!….MEN den er ikke for politikere…og INGEN kan påtvinge et folk å leve etter den prekene som Jesus kom med….
skal VI som mener at vi forstår det hele HÅNE dem som ikke forstår ??. og kalle dem for anti krist etc?…bare fordi de håner noe de ikke kan forstå ?
hvorfor er DU på denne jord Haggaj?..om IKKE for å lære Gud å kjenne og gjøre han kjent for andre…slike som Obama
Filip ble sendt til en Egyptisk hoffmann som leste Guds ord , men forstod ikke noe…Filip forklarte ordet for han…slik at mannen fant JESUS og ble frelst..og døpt også.
Kan du gjøre det haggaj?…forklar for Obama Guds ord på en slik måte at han vender seg til Jesus og blir frelst….
Jeg forstår IKKE have denne talen av Obama har med Andy eller Åges forkynnelse å gjøre..
Andys sitat var jo fra Guds ord…noe galt i det?..
det var jo ren fakta..tatt fra en gammel tid…og de som vil leve etter Torah idag, kan vel være glad for en påminnelse om hva Guds ord sier..det om å døde trollkvinner mener jeg..
kanskje du skal i verksette det…da blir vel jeg den første. du må ta
det er INGEN på Andys blogg som danser rundt av glede over at Guds ord ikke lengre gjelder…hvor har du fått DET fra?
Vi danser av glede ( jeg danser ) over at GUDS ORD GJELDER!!..at Gud holder sitt evige løfte; hver den som TROR på Ham skal bli frelst!!!..
Det er jo nåden fra Gud og troen på JESUS som gir oss grunn til å danse.. slik David også danset og priste Gud over den store NÅDE han hadee fått..å kunne leve i Guds nærhet…
vissheten om at Herren holder sitt løfte til oss hedninger…at det som han sa til Abraham..om at VI skulle bli velsignet ved Jesus..at DET er sant..DET gir en stor glede!!!
Jag är inte resten av aletheia så jag kan inte uttala mig om det, men jag har kommenterat här bara ett lite tag och hänger inte riktigt med i alla turer mellan de gamla rävarna.
Min åsikt är att det inte är aletheia som gått över styr utan delar av debatten. Utan att ta ställning åt något håll (jag är helt enkelt inte tillräckligt insatt i någon respektive linje) så framstår delar av debatten som det är en personligt vendetta, och detta är tröttsamt.
Tonen mellan Haggaj och Andy, mfl är inte bra, eller direkt kärleksfull, som det lätt blir i stridens hetta. Jag anar att det finns sår som sträcker sig djupare och längre tillbaka än denna diskussion.
Det kanske är dags att förlåta varandra även om den andra är ett pucko?
Pucko är gott, så det är synd att jag inte tål mjölk protein.
Sedan till sak frågan det är väl inget konstigt i att i fråga sätta Obama, han är ingen helig ko. Sedan har det kanske förslagits lite för många antikrister genom tiderna och det är olyckligt.
Det gör i och för sig inte att man aldrig mer kan fundera över vem han kan vara i denna sena tid. Det är något som jag själv funderar på, även om jag inte är säker på vart vi är på tidskalan, så det kan mycket väl vara så att den riktiga antikrist inte har dykt upp, eller så har han det. Ingen vet helt säkert, ödmjukhet behövs alltså från båda sidor.
Om man aldrig funderar, så lär man vara blind när han väl, dyker upp eller har dykt upp, välj själv vad som passar just din teologiska pipa.
@ elisabeth:
Är det ingen av alla dessa som deltagit i backanalen hos Andy som känner igen sig?
Hade de hoppats att de var radikala? Blir de besvikna att de har exakt samma åsikter som världen?
Vad säger Yngve Bergström, Berno, EllenRock och Observer? De har ju alla dansat runt på Andys sida i glädje över att Guds ord inte längre gäller och att Gamla Testamentet skulle vara farligare än Islam.
En intressant och intelligent slutledning om deras förkastelse av Toráhn :
Alltså…:Om Toráhn INTE gäller för hedningarna,
så GÄLLER JU INTE HELLER VÄLSIGNELSEN !
OM det INTE finns någon Torah för hedningarna, så finns det ingen förbannelse för dem, eftersom förbannelsen är ett resultat av att vara olydig Torah
Om det inte finns någon lag finns det ingen olydnad och ingen förbannelse. Jesus tog förbannelsen för judarna OCH för hedningarna, för ATT Abrahams VÄLSIGNELSER skulle nå ALLA. Det bevisar att hedningarna inte är helt utanför Torahn, utan att det finns bud som står skrivna i Torahn som gäller hedningarna.
Först och främst de tio buden som är skrivna till hela mänskligheten.
Gal.3:13 används in absurdum genom okunnighet.
Vi vill gärna ha välsignelser men har FÖGA
KUNSKAP om bruksanvisningen. Vi ids inte ens sätta oss in i den, utan bara gotta oss !!
Vad gäller President B. Hussein Obamas paddor som kom ur hans mun då han m o m förbannade Israels Guds eviga Ord, så förlöser detta hans uttalande en uppsjö av onda andars legitimitet över hela den andliga världen.
Ursäkta Haggaj, men att du offentligt uttalar dig om att jag inte tror på Guds Ord och menar att Gamla testamentet är farligt är inget annat än förtal.
Kunskapen om bruksanvisningen till hela den himmelska världens välsignelser stavas J-E-S-U-S. Han bor i mig och jag är i Honom. Alla vishetens skatter finns i Honom. Detta kallas det nya förbundet, frälsning genom tro – All Guds vrede över min synd drabbade Jesus på korset. Han tog mitt straff, jag får Guds välbehag. För att jag förtjänat det? Absolut inte.
Du ställer onödiga frågor eftersom du känner till ursprungsvisionen. Aletheia är ett antal bloggare som inte avkrävs ha samma åsikter eller teologiska uppfattingar i allt. Varje skribent står för sina egna bloggposter. I de fall vi önskar uttala oss gemensamt gör vi det under rubriken ”Aletheia Blogg & Tankesmedja”.
I övrigt vill jag bara säga att ”den som ger sig in i leken får leken tåla” till dig Andy. Du fick vad du önskade – en tango med Haggaj och nu gillar du inte läget. Du fabricerade ihop en massa ogrundade anklagelser till stor del riktad mot denna posts författare och nu får du ta konsekvenserna som en man.
Du fabricerade ihop en massa ogrundade anklagelser till stor del riktad mot denna posts författare och nu får du ta konsekvenserna som en man.
mvh
Daniel
Tragisk att se hur du också blivit Daniel. Det är det sista jag säger hos er då jag inte önskar mer av era ”sanningar” om mig och vad jag tror på. Rannsaka ditt hjärta.
Ursäkta Haggaj, men att du offentligt uttalar dig om att jag inte tror på Guds Ord och menar att Gamla testamentet är farligt är inget annat än förtal.
För att något skall kallas förtal, så måste det vara osanning. Du skriver så här på Andys bloggpost:
”En del kristna tror att Islam är det storsta hotet mot evangeliet. Jag tror de tar fel, för ingen annan religion har något att ställa upp med gentemot evangeliet. Då är judaisterna ett större hot, ganska enkelt för att de infiltrerar den kristna miljön inifrån. Judaisterna har förgiftat största delen av kristna miljö över hela världen, i alla kyrkosamfund och rörelser.”
[...]Bloggen Aletheia har efter min avgång utvecklat sig att bli en blogg där det propageras för just det som Paulus varnade för. Varför vill jag då varna för denna form för kristendom? Jo, för att de blandar lagen med evangeliet och försöker påverka människor att tro att det är detta som är det rätta.
[...] I mina ögon är en del av skribenterna på Aletheia moderna judaister, och tonen i samtalet är till tider väldigt lite inbjudande för dem som inte håller med om skribenternas slutsatser, men kanske detta först och främst gäller signaturen Haggaj.
Så vad är det då som stör herr Andy? Jo att vi läser från Gamla Testamentet.
Du kan väl inte på allvar mena att du tror att det som ”stör Andy” är att ni läser från GT? Seriöst?
Det är helt uppenbart om man läser bloggposten du refererar till att Andy menar att judaisterna är ett större hot på så sätt att de har möjligheten att attackera kyrkan inifrån på ett helt annat sätt än exempelvis Islam har. Inte för att judaism skulle vara sämre på något sätt. Jag förstår inte hur man läst hans bloggpost om man tolkar det annorlunda, det står ju för hela världen explicit i texten!
Man behöver inte hålla med om att det Paulus varnar galaterna för är det som moderna judaister håller på med. Men då Paulus varning är väldigt skarp – och faktiskt evigt förbannar den som lägger till något krav ovanpå det evangelium han predikat – skarpare än några implicita varningar för exempelvis gnosticism, är det inte konstigt om de som tolkar hur GT ska tillämpas blir av goda motiv oroliga över vad de ser hos dem som hävdar att man ska följa lagen i rättfärdiggörelsen genom Messias. Problemet är inte ATT man läser GT, utan hur man tillämpar det man läser.
elisabeth skrev:
Först och främst de tio buden som är skrivna till hela mänskligheten.
Visst är de tio orden i stort till för hela mänskligheten, men har inte nr 1a viss prägel av inomjudisk kontext över sig?
”Jag är Jehová din Gud, som har fört dig ut ur Egyptens land, utur träldomshuset.” (Bud 1a från 5mos 5:6, Åkessons översättning.)
”Vi gick ALLA vilse såsom får…var och en ville vandra sin egen väg..”
Om du blivit frälst och därmed vänt om från synd och orenheter, är renad i Jesu blod, så HAR du då blivit förd av Gud ut ur ditt ‘tidigare Egypten’, eller hur ?
Detta gäller oss alla, juden, såväl som hedningen.
Detta gäller oss alla, juden, såväl som hedningen.
I överförd bemärkelse, ja. Min poäng var dock att den vanliga/traditionella uppdelningen och citeringen av ”de tio orden” ingalunda är helt Biblisk. Inte ens när de åt det lite mer ”judiska hållet” refererar till dem.
Om du och jag vill tala begripligt med människor utanför våra kyrkor/synagogor så behöver vi nog berätta om den Evige på ett lite annat och mer grundläggande sätt än det Han själv presenterade sig på en gång vid Sinai berg.
Själv ska jag på nordisk skapelsekonferens i Göteborg i slutet på september.
Jag kom osökt att tänka på liknelsen som Jesus berättade i Luk. 16 om den rike mannen och Lasarus. Där citerade Jesus vad ex. Abraham skulle ha sagt, vers 29:” Men Abraham sade : De har Mose och profeterna. Dem skall de lyssna till.
vers 30: ”Nej, fader Abraham, svarade han, men om någon kommer till dem från de döda, omvänder de sig.
vers31: Abraham sade till honom :Lyssnar de inte till Mose och profeterna, kommer de inte heller att bli övertygade ens om någon uppstår från de döda.”
Kontentan av vad jag vill ha sagt, är : VI HAR BIBELN … ingen behöver överbevisas om något.
Är du frälst, Ludvig ??? Och Andedöpt ???
OM så är fallet, så har du ju LÄRAREN Den Helige Ande boende inom dig !
Men vill du frottera dig med ”De stora Sammanhangen” och söka den världsliga KUNSKAPEN, så kan den inte leda dig i dina andliga spörsmål. Tyvärr, men fråga Paulus, som i Fil.3: 4-10 utifrån sina digra studier ändå anser sin lärdom/kunskap som sk*t, avskräde (bop, bajs).
Kontentan av vad jag vill ha sagt, är : VI HAR BIBELN … ingen behöver överbevisas om något.
Du tycks ha missförstått mig. Eller så lever vi i helt olika världar. Jag gör ett kort försök att förklara:
Många i min generation har fått lära sig i skolan och från massmedia att Bibeln bara är en samling sagor och att om Gud finns så är han en gammal gubbe (eller en tyrann) som inte bryr sig (eller inte vill ha något att göra med). Man har gjort gällande att hela världen är ett resultat av en ”av misstag” uppkommen obalans i ”ingenting” och att ingen mening finns med varken vår eller universums existens. Denna djävulska propaganda lagt hinder i vägen för människor att komma till Gud. Vi kristna måste kunna svara på de frågor som ställs om vårt hopp. (1 Pet 3:8-20)
Har vi inga trovärdiga svar så slutar människor att lyssna på oss. Självklart krävs det att vi lever som vi lär för att det ska kunna vara tal om någon trovärdighet
Men vill du frottera dig med ”De stora Sammanhangen” och söka den världsliga KUNSKAPEN, så kan den inte leda dig i dina andliga spörsmål. Tyvärr, men fråga Paulus, som i Fil.3: 4-10 utifrån sina digra studier ändå anser sin lärdom/kunskap som sk*t, avskräde (bop, bajs).
Om jag hade haft en önskan om att nå ”de stora sammanhangen” eller göra någon världslig karriär hade jag aldrig läst det jag läst, bott där jag bott, trott det jag trott eller varit engagerad så upp över öronen i olika sammanhang för Guds rike.
Jag är långt ifrån perfekt, men jag har upptäckt att när Gud får ta befälet i ens liv blir det sällan någon stillasittande tillvaro i skymundan långt från stridsfältet.
Ja, det går sannerligen att missuppfatta/misstolka vad som helst. Att jag uppskattar Andys artikel betyder det att jag hamnar i facket bland ”de som inte läser GT”?
Hur ska man förstå evangelium om man inte ser helheten i Guds plan? Hur ska man förstå förlåtelse och frälsning om man inte ser vrede och dom? Hur ska man förstå NT om man inte läser GT?
Vem är det du syftar på som inte läser GT? Inte mig iaf. Om du uppfattat det så, så kan jag härmed klargöra att du fattat fel.
Jag tycker det är tråkigt när bröder och systrar blir spydiga mot varandra och uppfattar inte att jag varit spydig mot dig, Haggaj? I så fall ber jag om förlåtelse. Hinematov.
@Vill passa på och upplysa att jag också läser GT.
Håller på med en bibelläsningsplan där man under ett år
läser igenom hela bibeln, evangelierna två ggr. Ps. två ggr och ordspråksboken två ggr.
Utöver detta läser jag dessutom just nu ur Ps. på kvällsandakterna.
All ära till Jesus!!!
Låt oss älska varandra av hjärtat!
Guds frid och välsignelse önskar jag av hjärtat till alla Aletheias läsare!!!
”Själv ska jag på nordisk skapelsekonferens i Göteborg i slutet på september”
–Du skall alltså till en Skapelse-konferens. En konferens som förmodligen aldrig erkänner ATT det finns EN Skapare, utan att allt är framsprunget ur Evolution. Själv skulle jag aldrig någonsin åka till en sådan konferens där Universums Gud blir slängd i garderoben. Det var detta jag menade om ”den världsliga kunskapen”.
Så skrev du :”Man har gjort gällande att hela världen är ett resultat av en ”av misstag” uppkommen obalans i ”ingenting” och att ingen mening finns med varken vår eller universums existens. Denna djävulska propaganda lagt hinder i vägen för människor att komma till Gud. Vi kristna måste kunna svara på de frågor som ställs om vårt hopp”.
–Detta är oerhört starka frågor och bekymmer som du belastar dig med. Sådana teorier talades det redan om på Platons tid. Sokrates som var hans elev kunde inte heller besvara sådana frågor.
Gå inte in i diskussioner som inte kommer från ärliga sökare. Flertalet vill bara briljera med sin kunskap och utmana dig på en verbal duell om Gud, OM han finns…osv.. Hittar du någon som kan bedja ”Fader Vår” med dig, så gör det. Där kommer de inte ifrån frågan ”förlåt oss våra skulder såsom OCKSÅ VI förlåta…då kan du visa på Rom. 3.23, 10:8-13.
du citerar:””På stridsfältets höjder vill vi ge våra liv”.. ( låter som Heidenstam eller Tegnér ?)
–Du skall alltså till en Skapelse-konferens. En konferens som förmodligen aldrig erkänner ATT det finns EN Skapare, utan att allt är framsprunget ur Evolution. Själv skulle jag aldrig någonsin åka till en sådan konferens där Universums Gud blir slängd i garderoben. Det var detta jag menade om ”den världsliga kunskapen”.
Ok, borde nog ha skickat med en länk som förklaring. Trodde aldrig det gick att misstolka mina ord så grovt. Konferensen anordnas av föreningen Genesis (Förening för Biblisk Skapelsetro) tillsammans med den norsk/danska Origo. Mer info kan läsas på http://genesis.nu/konferens09.html
–Detta är oerhört starka frågor och bekymmer som du belastar dig med. Sådana teorier talades det redan om på Platons tid. Sokrates som var hans elev kunde inte heller besvara sådana frågor.
Men som kristna bör både du och jag kunna svara på dessa för människor så viktiga frågor. Man behöver inte ha en doktorsgrad för att peka på Gud som skaparen.
I dagens Jerusalem Post prisar President B. Hussein Obama Islam :
”Obama praises Islam at Ramadan meal”
President Barack Obama on Tuesday praised American Muslims for enriching the nation’s culture at a dinner to celebrate the Islamic holy month of Ramadan.
Inte nog med att ha prisar Islam för att berika Amerikas kultur, han framhåller med stor emfas, att ” Islam är en stor religion som är överlåten till rättvisa och framåtanda”..
”The president joined Cabinet secretaries, members of the diplomatic corps and lawmakers to pay tribute to what he called ”a great religion and its commitment to justice and progress..”
Tror vi kommer få ser mera av hur Barack hussein Obama ändrar på det som för judar och kristna är heliga tider och stunder:
Dan 7:25 ”Denne skall tala mot den Högste och ansätta den Högstes heliga. Han skall sätta sig i sinnet att förändra heliga tider och lagar, och de skall ges i hans hand under en tid och tider och en halv tid.”
elisabeth skrev:
Nu börjar han demaskera sig och visa flagg.
Tror vi kommer få ser mera av hur Barack hussein Obama ändrar på det som för judar och kristna är heliga tider och stunder:
Dan 7:25 ”Denne skall tala mot den Högste och ansätta den Högstes heliga. Han skall sätta sig i sinnet att förändra heliga tider och lagar, och de skall ges i hans hand under en tid och tider och en halv tid.”
–Ja..precis. Han känner sig nu väldigt självsäker, inget kan hota hans post under de kommande fyra åren.
Dessutom har han dresserade knähundar som villigt upprepar de ständiga hotelser han levererar till Netanyahu och Israel.
Envoy Michael Oren är en av dem. Han var också med på denna middag och prisade självklart Islam.
–Ja..precis. Han känner sig nu väldigt självsäker, inget kan hota hans post under de kommande fyra åren.
Det är nog värre än så – allt (ekonomin åtminstone…) börjar gå ”åt skogen” för honom på hemmaplan så han känner väl sig tvungen att agera ”kraftfullt” på bortaplan.
Nja..bortaplan var det väl knappast…för han stod ju i Vita Husets matsal och skroderade.
Det jag menar med ”bortaplan” är Israel, och övriga mellanöstern. Både du och Bernt predikterade ju ökad aktivitet riktad i den riktningen. Så även jag.
Det här är intressant synen på lagen och nåden. De två förbunden och dess giltighet och förhållande för den troende idag och alla andra vinklingar vi får i denna ganska flytande debatt.
Jag gläder mig också åt att Andy, Åge, EllenRock mfl får uppmärksamhet även om det är på ett konstigt sätt.
Jag tackar Jesus för att han har uppfyllt och fullbordat lagen och tagit lagens alla krav på straff på sig.
Tänk på allvar om ni själva måste följa lagen, då är ni ju alla under förbannelsen. Den som bryter ett enda bud av lagen är ju under förbannelse. Jag tackar Jesus för att han blev en förbannelse för att vi skulle få all andlig välsignelse.
Tack för att vi inte längre lever under lagen utan under nåden.
Tack för att frihetens fullkomliga lag har ersatt moselagen. Tack för att vi fått en nytt bud evigt bud istället för de gamla buden som bara väckte synden till liv och gav den kraft.
Och ni som vill bli grundfästa ni nåden som Paulus uppmanar oss till, välkommna till nådsällskapet och våra fester. Där vi förkunnar guds nådes evangelium fritt från lag och fördömelse. Se mer om oss på http://www.nadsallskapet.webs.com
Gud välsigne er alla nådfulla som lagiska och må Guds nåd vara med er i rikligt mått.
62 kommentarer
augusti 28th, 2009 at 2:03 e m Citera och svara denna kommentar
Ja, han skäms inte för att så öppet visa sitt förakt för kristna, judar och Israels Guds Ord.
Men snart kommer även han att vägas…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 28th, 2009 at 2:26 e m Citera och svara denna kommentar
Världens mäktigaste man hånar Guds ord genom att citera bibelverser som inte är politisk korrekta idag. Moseböckerna och Bergspredikan anses vara gojja. Samtidigt så tas varningsskyltarna bort från Islam. Guds Ord är numera farligare än Islam.
Här tycks nådesförkunnarna vara mycket överens med Barack Hussein Obama.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 28th, 2009 at 2:36 e m Citera och svara denna kommentar
Obamas fräckhet är enorm. Och är han den Laglöse så har vi bara sett början på hans fräckheter och hädelser. It stinks !
Berndt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 28th, 2009 at 2:36 e m Citera och svara denna kommentar
Haggaj skrev:
Nu börjar hetluften komma från oväntat håll.
Det blir omvända värderingar som ger en oväntat skjuts till ”de laglösa”. Nu får Åge Åleskjer konkurrens ! Återigen smalnar vägen…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 28th, 2009 at 7:42 e m Citera och svara denna kommentar
@ elisabeth:
Är det ingen av alla dessa som deltagit i backanalen hos Andy som känner igen sig?
Hade de hoppats att de var radikala? Blir de besvikna att de har exakt samma åsikter som världen?
Vad säger Yngve Bergström, Berno, EllenRock och Observer? De har ju alla dansat runt på Andys sida i glädje över att Guds ord inte längre gäller och att Gamla Testamentet skulle vara farligare än Islam.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 28th, 2009 at 10:21 e m Citera och svara denna kommentar
Inte för att vara den, men det han säger är ju faktiskt riktigt.. ”defence department” skulle inte överleva om man följde bergspredikan..
Påminns om Hauerwas och hans ironiskt titulerade uppsatts ”why gays (as a group) are morally superior to christians (as a group)”. Skriven 1993, och är en respons på den då pågående debaten i USA om hurvida homosexuella skulle få vara soldater eller ej. Hans utgångspunkt är att det egentligen borde vara mycket mer kontroversiellt med kristna i armen, som ber för och älskar sina fiender… Jag skulle säga att han hade/har rätt.
Obama kanske är ironisk, men han har ju iaf rätt.
(Angående Obama som antikrist; vad hände med allt snack om EU som ”launch pad” för Antikrist? Vill också påminna om att till exempel Dag Hammarsköld även beskylldes för att vara antikrist här i sverige.. Lite förmätet att tro att antikrist skulle visa sig vara svensk, kan tyckas.. Så låtom oss ta det lite lugnt med spekulationerna eh?)
//tjing pling
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 28th, 2009 at 10:40 e m Citera och svara denna kommentar
http://bible-prophecy-today.blogspot.com/2009/08/rigged-game.html detta var en mycket intressant artikel.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 29th, 2009 at 1:15 f m Citera och svara denna kommentar
@ Haggaj:
Även om mr Hussein inte citerar utan hänvisar till bibelord på ett hädiskt vis så bör ingen bli förvånad över att en tämligen extremvänster bland världens politiska toppskikt uttalar sig så. Tror inte det finns någon på den nivån som har det rätt ställt med relationen till den Evige.
Att sen kalla detta för ”nådesförkunnelse” är ju bara löjligt. Eller kanske på gränsen till förtal av trossykon. (Ja, jag anser det angränsa till något som kunde vara straffbart. Åtminstone på domens dag i enlighet med den Eviges lag, dvs ett solklart brott mot budet att inte bära falskt vittnesbörd om sin nästa….)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 29th, 2009 at 2:42 f m Citera och svara denna kommentar
Ja jag måste säga att skriva så gör att man verkligen undrar vad som hänt här hos Atlethia. Att jämföra Obama, som man mer eller mindre kallar om inte för antikrist så nästan, med Andy ja då bör man skämmas faktiskt. NU lämnar jag denna sida för gott eftersom de verkar drivna av samma ande som fanns hos fariseerna tydligen. Tråkigt men Haggaj m.fl ni dödade den sk. ”Hebreiska” rörelsen i mina ögon. Nu går jag ut och gör det som ni borde göra om ni tar JESU BUD på allvar: går ut och vinner människor.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 29th, 2009 at 7:24 f m Citera och svara denna kommentar
Ja jag måste säga att skriva så gör att man verkligen undrar vad som hänt här hos Atlethia. Att jämföra Obama, som man mer eller mindre kallar om inte för antikrist så nästan, med Andy ja då bör man skämmas faktiskt. NU lämnar jag denna sida för gott eftersom de verkar drivna av samma ande som fanns hos fariseerna tydligen. Tråkigt men Haggaj m.fl ni dödade den sk. "Hebreiska" rörelsen i mina ögon. Nu går jag ut och gör det som ni borde göra om ni tar JESU BUD på allvar: går ut och vinner människor.;. All the best!!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 29th, 2009 at 9:44 f m Citera och svara denna kommentar
Ludvig m.fl,
Det hemska med Obama är inte att han är skeptisk till bibeln. Det är väl i princip hela Sveriges riksdag. Det läskiga är att han citerar bibelord och menar att de av sig själva är ett hån mot Guds ord.
Det är här likheten med Andy kommer in. Läs nedan och jämför:
”62. Förbud mot att låta en trollkvinna leva, 2 Mosebok 22:18 (heb. 17).
600.Förbud mot att ge för många slag till den som dömts till att piskas, 5 Mosebok 25:39.”
Så om Mose lag gällde i Sverige så kunde jag alltså först piska en trollkvinna med det antal slag som domstolen bestämt, för sedan att döda henne.http://aletheia.se/2009/08/24/vart-ar-aletheia-pa-vag/#comment-144495
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 29th, 2009 at 10:23 f m Citera och svara denna kommentar
Jag finner inte ord för detta Haggaj. Hur kan du?Man kan verkligen fråga sig vart Aletheia är på väg?
Jag tror på hela Guds Ord, men inte på samma sätt som dig. Lämnar Aletheia för en stund nu, och jag tror fler kommer göra det.
Ställer resten av Aletheia sig bakom det du gör?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 29th, 2009 at 11:40 f m Citera och svara denna kommentar
1. Om jag talade både människors och änglars tungomål, men icke hade kärlek, så vore jag allenast en ljudande malm eller en klingande cymbal.
4. Kärleken är tålig och mild….
5. Den skickar sig icke ohöviskt…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 29th, 2009 at 11:55 f m Citera och svara denna kommentar
Andy skrev:
Ställer du inte dig bakom ditt eget citat?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 29th, 2009 at 12:26 e m Citera och svara denna kommentar
@ Haggaj:
1. Barack Hussein citerar inga bibelord i klippet ovan.
2. Jag tolkar det du citerade från Andy som ett berättigat ifrågasättande av en del ”kristnas” syn och tolkning av den Eviges lag. Jag har själv tagit exempel från MFS:s lista i liknande syfte när jag frågat om jag är ensam här, bland männen alltså, om att inte kantklippa skägget.
3. Den som inte förstår lagens grundprincip och intention hamnar lätt i absurda tolkningar och tillämpningar av densamma. Detta bör man kunna påpeka utan att bli utmålad som antikrist.
4. Antingen är mina översättningar helt uppåt väggarna eller så finns det allvarliga fel i MFS:s budlista. Eller åtminstone i de referensversar som anges. Kolla upp nr 75 och 78 med vershänvisningar.
(När det gäller nummer 79 så anser jag att det finns en farlig nyansskillnad mellan de översättningar som jag har framför mig (NIV, b2000, SFB, Åkesson) och det ordval som MFS använder.)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 29th, 2009 at 12:44 e m Citera och svara denna kommentar
Fattas bara att han förordar Ramadanfirande för alla amerikanska medborgare. Helt i linje med somligas uppfattning om ”nåd” och ”frihet”. Tidsfråga?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 29th, 2009 at 12:53 e m Citera och svara denna kommentar
@ Ludvig:
Du har rätt om bibelcitaten. Obama gör citat om bibelord. Men principen blir densamma.
Jag håller också med dig om att den som inte förstår lagens grundprincip och intention hamnar i absurda tolkningar och tillämpningar av densamma. Ännu värre är ju oviljan till att ens försöka ta till sig lagen eller t.ex. Jesu bergspredikan.
Uppdelningen i 613 bud, som gjordes av rabbiner på medeltiden, är enligt min mening ett sätt att vrida Guds ord. Man tar saker ur sitt sammanhang och radar upp dem efter varandra. Jag gillar inte denna metod. Torahns huvudsakliga intryck på mig är inte 613 bud, utan intrycket av Guds egenskaper. Utan någon kännedom om Guds egenskaper kommer vi inte ens att kunna tolka Joh 3:16.
Och man bör kunna göra påpekanden om att tolkningar kan bli absurda utan att utmålas som antikrist. Men sa jag verkligen att någon var antikrist?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 29th, 2009 at 1:04 e m Citera och svara denna kommentar
Hei Haggaj,
her er kjennetegnene på en kristen som har oppnådd Kristuslikhet:
”Men Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, ydmykhet og selvbeherskelse.” (Gal. 5:22f).
Dette klarer jeg ikke å se hos deg i det du skriver her… Det burde du ta til etteretning!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 29th, 2009 at 1:15 e m Citera och svara denna kommentar
Peter skrev:
Ett mycket lågt och simpelt angrepp.
Berndt Isaksson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 29th, 2009 at 1:26 e m Citera och svara denna kommentar
@ Haggaj:
Ja, du har faktiskt utmålat vissa av dina motdebattörer som antikrister eller åtminstone som vägröjare för dylika. Kan inte se att du anklagat mig dock. (Däremot hade jag en dispyt med Kamau häromdagen.)
Det är inte bara metoden jag ogillar utan att [den svenska] listan verkar innehålla grova fel. Samt att detta listande av förbud och påbud avslöjar att man inte fattat det mest grundläggande i Eviges lag. Yeshua/Jesus var av just den anledningen mycket skarp mot fariseer och skriftlärda.
Du har en mycket viktig poäng här. Nu börjar du äntligen låta som en ”nådesförkunnare”…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 29th, 2009 at 1:36 e m Citera och svara denna kommentar
@ Metodistpastor Berndt Isaksson:
På hvilken måte da?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 29th, 2009 at 1:39 e m Citera och svara denna kommentar
Ludvig skrev:
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 29th, 2009 at 1:57 e m Citera och svara denna kommentar
Haggaj
Så videoen om Obama…what is the problem??
verden har da sitert Guds ord til alle tider….og de ser ofte MER i det de leser enn det KRISTNE gjør..de er ærlige i sine spørsmål.. og i sin hån…
de forstår jo ikke det de leser, da de MÅ ha Guds ånds åpenbaring for å forstå noe mer enn skrevne bokstaver….
Jeg er enig med Obama..at Bergprekenen er Dynamitt!!….MEN den er ikke for politikere…og INGEN kan påtvinge et folk å leve etter den prekene som Jesus kom med….
skal VI som mener at vi forstår det hele HÅNE dem som ikke forstår ??. og kalle dem for anti krist etc?…bare fordi de håner noe de ikke kan forstå ?
hvorfor er DU på denne jord Haggaj?..om IKKE for å lære Gud å kjenne og gjøre han kjent for andre…slike som Obama
Filip ble sendt til en Egyptisk hoffmann som leste Guds ord , men forstod ikke noe…Filip forklarte ordet for han…slik at mannen fant JESUS og ble frelst..og døpt også.
Kan du gjøre det haggaj?…forklar for Obama Guds ord på en slik måte at han vender seg til Jesus og blir frelst….
Jeg forstår IKKE have denne talen av Obama har med Andy eller Åges forkynnelse å gjøre..
Andys sitat var jo fra Guds ord…noe galt i det?..
det var jo ren fakta..tatt fra en gammel tid…og de som vil leve etter Torah idag, kan vel være glad for en påminnelse om hva Guds ord sier..det om å døde trollkvinner mener jeg..
kanskje du skal i verksette det…da blir vel jeg den første. du må ta
Anita
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 29th, 2009 at 2:07 e m Citera och svara denna kommentar
Elisabeth
det er INGEN på Andys blogg som danser rundt av glede over at Guds ord ikke lengre gjelder…hvor har du fått DET fra?
Vi danser av glede ( jeg danser ) over at GUDS ORD GJELDER!!..at Gud holder sitt evige løfte; hver den som TROR på Ham skal bli frelst!!!..
Det er jo nåden fra Gud og troen på JESUS som gir oss grunn til å danse.. slik David også danset og priste Gud over den store NÅDE han hadee fått..å kunne leve i Guds nærhet…
vissheten om at Herren holder sitt løfte til oss hedninger…at det som han sa til Abraham..om at VI skulle bli velsignet ved Jesus..at DET er sant..DET gir en stor glede!!!
Anita
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 29th, 2009 at 2:16 e m Citera och svara denna kommentar
Andy skrev:
Jag är inte resten av aletheia så jag kan inte uttala mig om det, men jag har kommenterat här bara ett lite tag och hänger inte riktigt med i alla turer mellan de gamla rävarna.
Min åsikt är att det inte är aletheia som gått över styr utan delar av debatten. Utan att ta ställning åt något håll (jag är helt enkelt inte tillräckligt insatt i någon respektive linje) så framstår delar av debatten som det är en personligt vendetta, och detta är tröttsamt.
Tonen mellan Haggaj och Andy, mfl är inte bra, eller direkt kärleksfull, som det lätt blir i stridens hetta. Jag anar att det finns sår som sträcker sig djupare och längre tillbaka än denna diskussion.
Det kanske är dags att förlåta varandra även om den andra är ett pucko?
Pucko är gott, så det är synd att jag inte tål mjölk protein.
Sedan till sak frågan det är väl inget konstigt i att i fråga sätta Obama, han är ingen helig ko. Sedan har det kanske förslagits lite för många antikrister genom tiderna och det är olyckligt.
Det gör i och för sig inte att man aldrig mer kan fundera över vem han kan vara i denna sena tid. Det är något som jag själv funderar på, även om jag inte är säker på vart vi är på tidskalan, så det kan mycket väl vara så att den riktiga antikrist inte har dykt upp, eller så har han det. Ingen vet helt säkert, ödmjukhet behövs alltså från båda sidor.
Om man aldrig funderar, så lär man vara blind när han väl, dyker upp eller har dykt upp, välj själv vad som passar just din teologiska pipa.
/Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 29th, 2009 at 2:45 e m Citera och svara denna kommentar
Haggaj skrev:
En intressant och intelligent slutledning om deras förkastelse av Toráhn :
Alltså…:Om Toráhn INTE gäller för hedningarna,
så GÄLLER JU INTE HELLER VÄLSIGNELSEN !
OM det INTE finns någon Torah för hedningarna, så finns det ingen förbannelse för dem, eftersom förbannelsen är ett resultat av att vara olydig Torah
Om det inte finns någon lag finns det ingen olydnad och ingen förbannelse. Jesus tog förbannelsen för judarna OCH för hedningarna, för ATT Abrahams VÄLSIGNELSER skulle nå ALLA. Det bevisar att hedningarna inte är helt utanför Torahn, utan att det finns bud som står skrivna i Torahn som gäller hedningarna.
Först och främst de tio buden som är skrivna till hela mänskligheten.
Gal.3:13 används in absurdum genom okunnighet.
Vi vill gärna ha välsignelser men har FÖGA
KUNSKAP om bruksanvisningen. Vi ids inte ens sätta oss in i den, utan bara gotta oss !!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 29th, 2009 at 2:56 e m Citera och svara denna kommentar
Vad gäller President B. Hussein Obamas paddor som kom ur hans mun då han m o m förbannade Israels Guds eviga Ord, så förlöser detta hans uttalande en uppsjö av onda andars legitimitet över hela den andliga världen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 29th, 2009 at 3:07 e m Citera och svara denna kommentar
Ursäkta Haggaj, men att du offentligt uttalar dig om att jag inte tror på Guds Ord och menar att Gamla testamentet är farligt är inget annat än förtal.
Kunskapen om bruksanvisningen till hela den himmelska världens välsignelser stavas J-E-S-U-S. Han bor i mig och jag är i Honom. Alla vishetens skatter finns i Honom. Detta kallas det nya förbundet, frälsning genom tro – All Guds vrede över min synd drabbade Jesus på korset. Han tog mitt straff, jag får Guds välbehag. För att jag förtjänat det? Absolut inte.
Tack och hej.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 29th, 2009 at 3:07 e m Citera och svara denna kommentar
elisabeth skrev:
Visst är de tio orden i stort till för hela mänskligheten, men har inte nr 1a viss prägel av inomjudisk kontext över sig?
”Jag är Jehová din Gud, som har fört dig ut ur Egyptens land, utur träldomshuset.” (Bud 1a från 5mos 5:6, Åkessons översättning.)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 29th, 2009 at 3:18 e m Citera och svara denna kommentar
Andy skrev:
Du ställer onödiga frågor eftersom du känner till ursprungsvisionen. Aletheia är ett antal bloggare som inte avkrävs ha samma åsikter eller teologiska uppfattingar i allt. Varje skribent står för sina egna bloggposter. I de fall vi önskar uttala oss gemensamt gör vi det under rubriken ”Aletheia Blogg & Tankesmedja”.
I övrigt vill jag bara säga att ”den som ger sig in i leken får leken tåla” till dig Andy. Du fick vad du önskade – en tango med Haggaj och nu gillar du inte läget. Du fabricerade ihop en massa ogrundade anklagelser till stor del riktad mot denna posts författare och nu får du ta konsekvenserna som en man.
mvh
Daniel
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 29th, 2009 at 3:26 e m Citera och svara denna kommentar
MyTwoCents skrev:
Tragisk att se hur du också blivit Daniel. Det är det sista jag säger hos er då jag inte önskar mer av era ”sanningar” om mig och vad jag tror på. Rannsaka ditt hjärta.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 29th, 2009 at 5:11 e m Citera och svara denna kommentar
EllenRock skrev:
För att något skall kallas förtal, så måste det vara osanning. Du skriver så här på Andys bloggpost:
”Bra skrivet Andy. Blir glad av att läsa vad du har på hjärtat. Uppmuntran till dig!”
http://www.glandberger.net/2009/08/de-moderna-judaisterna-ii/#comment-67455
Vad skriver då Andy som du blir glad av att läsa?
”En del kristna tror att Islam är det storsta hotet mot evangeliet. Jag tror de tar fel, för ingen annan religion har något att ställa upp med gentemot evangeliet. Då är judaisterna ett större hot, ganska enkelt för att de infiltrerar den kristna miljön inifrån. Judaisterna har förgiftat största delen av kristna miljö över hela världen, i alla kyrkosamfund och rörelser.”
[...]Bloggen Aletheia har efter min avgång utvecklat sig att bli en blogg där det propageras för just det som Paulus varnade för. Varför vill jag då varna för denna form för kristendom? Jo, för att de blandar lagen med evangeliet och försöker påverka människor att tro att det är detta som är det rätta.
[...] I mina ögon är en del av skribenterna på Aletheia moderna judaister, och tonen i samtalet är till tider väldigt lite inbjudande för dem som inte håller med om skribenternas slutsatser, men kanske detta först och främst gäller signaturen Haggaj.
Så vad är det då som stör herr Andy? Jo att vi läser från Gamla Testamentet.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 29th, 2009 at 5:41 e m Citera och svara denna kommentar
Är det någon som hört vad han säger i sin helhet? Det är ju trots allt utklippta stycken vi hör.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 29th, 2009 at 10:58 e m Citera och svara denna kommentar
@ Haggaj:
På vilket sätt menar du att ”nådesförkunnarna” är överens med en hånande Obama? Och vilka är dessa ”nådesförkunnare”? Jag?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 29th, 2009 at 11:34 e m Citera och svara denna kommentar
@ Haggaj:
Du kan väl inte på allvar mena att du tror att det som ”stör Andy” är att ni läser från GT? Seriöst?
Det är helt uppenbart om man läser bloggposten du refererar till att Andy menar att judaisterna är ett större hot på så sätt att de har möjligheten att attackera kyrkan inifrån på ett helt annat sätt än exempelvis Islam har. Inte för att judaism skulle vara sämre på något sätt. Jag förstår inte hur man läst hans bloggpost om man tolkar det annorlunda, det står ju för hela världen explicit i texten!
Man behöver inte hålla med om att det Paulus varnar galaterna för är det som moderna judaister håller på med. Men då Paulus varning är väldigt skarp – och faktiskt evigt förbannar den som lägger till något krav ovanpå det evangelium han predikat – skarpare än några implicita varningar för exempelvis gnosticism, är det inte konstigt om de som tolkar hur GT ska tillämpas blir av goda motiv oroliga över vad de ser hos dem som hävdar att man ska följa lagen i rättfärdiggörelsen genom Messias. Problemet är inte ATT man läser GT, utan hur man tillämpar det man läser.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 30th, 2009 at 1:36 f m Citera och svara denna kommentar
@ Oholiab:
Här verkar åtminstone vara ett längre klipp:
http://www.youtube.com/watch?v=VRcFBc8tx5I&feature=related
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 30th, 2009 at 11:30 f m Citera och svara denna kommentar
Ludvig skrev:
”Vi gick ALLA vilse såsom får…var och en ville vandra sin egen väg..”
Om du blivit frälst och därmed vänt om från synd och orenheter, är renad i Jesu blod, så HAR du då blivit förd av Gud ut ur ditt ‘tidigare Egypten’, eller hur ?
Detta gäller oss alla, juden, såväl som hedningen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 30th, 2009 at 1:54 e m Citera och svara denna kommentar
elisabeth skrev:
I överförd bemärkelse, ja. Min poäng var dock att den vanliga/traditionella uppdelningen och citeringen av ”de tio orden” ingalunda är helt Biblisk. Inte ens när de åt det lite mer ”judiska hållet” refererar till dem.
Om du och jag vill tala begripligt med människor utanför våra kyrkor/synagogor så behöver vi nog berätta om den Evige på ett lite annat och mer grundläggande sätt än det Han själv presenterade sig på en gång vid Sinai berg.
Själv ska jag på nordisk skapelsekonferens i Göteborg i slutet på september.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 30th, 2009 at 2:31 e m Citera och svara denna kommentar
@ Ludvig:
Jag kom osökt att tänka på liknelsen som Jesus berättade i Luk. 16 om den rike mannen och Lasarus. Där citerade Jesus vad ex. Abraham skulle ha sagt, vers 29:” Men Abraham sade : De har Mose och profeterna. Dem skall de lyssna till.
vers 30: ”Nej, fader Abraham, svarade han, men om någon kommer till dem från de döda, omvänder de sig.
vers31: Abraham sade till honom :Lyssnar de inte till Mose och profeterna, kommer de inte heller att bli övertygade ens om någon uppstår från de döda.”
Kontentan av vad jag vill ha sagt, är : VI HAR BIBELN … ingen behöver överbevisas om något.
Är du frälst, Ludvig ??? Och Andedöpt ???
OM så är fallet, så har du ju LÄRAREN Den Helige Ande boende inom dig !
Men vill du frottera dig med ”De stora Sammanhangen” och söka den världsliga KUNSKAPEN, så kan den inte leda dig i dina andliga spörsmål. Tyvärr, men fråga Paulus, som i Fil.3: 4-10 utifrån sina digra studier ändå anser sin lärdom/kunskap som sk*t, avskräde (bop, bajs).
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 30th, 2009 at 5:03 e m Citera och svara denna kommentar
elisabeth skrev:
Du tycks ha missförstått mig. Eller så lever vi i helt olika världar. Jag gör ett kort försök att förklara:
Många i min generation har fått lära sig i skolan och från massmedia att Bibeln bara är en samling sagor och att om Gud finns så är han en gammal gubbe (eller en tyrann) som inte bryr sig (eller inte vill ha något att göra med). Man har gjort gällande att hela världen är ett resultat av en ”av misstag” uppkommen obalans i ”ingenting” och att ingen mening finns med varken vår eller universums existens. Denna djävulska propaganda lagt hinder i vägen för människor att komma till Gud. Vi kristna måste kunna svara på de frågor som ställs om vårt hopp. (1 Pet 3:8-20)
Har vi inga trovärdiga svar så slutar människor att lyssna på oss. Självklart krävs det att vi lever som vi lär för att det ska kunna vara tal om någon trovärdighet
Om jag hade haft en önskan om att nå ”de stora sammanhangen” eller göra någon världslig karriär hade jag aldrig läst det jag läst, bott där jag bott, trott det jag trott eller varit engagerad så upp över öronen i olika sammanhang för Guds rike.
Jag är långt ifrån perfekt, men jag har upptäckt att när Gud får ta befälet i ens liv blir det sällan någon stillasittande tillvaro i skymundan långt från stridsfältet.
”På stridsfältets höjder vill vi ge våra liv”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 30th, 2009 at 5:38 e m Citera och svara denna kommentar
@ Haggaj:
Ja, det går sannerligen att missuppfatta/misstolka vad som helst. Att jag uppskattar Andys artikel betyder det att jag hamnar i facket bland ”de som inte läser GT”?
Hur ska man förstå evangelium om man inte ser helheten i Guds plan? Hur ska man förstå förlåtelse och frälsning om man inte ser vrede och dom? Hur ska man förstå NT om man inte läser GT?
Vem är det du syftar på som inte läser GT? Inte mig iaf. Om du uppfattat det så, så kan jag härmed klargöra att du fattat fel.
Jag tycker det är tråkigt när bröder och systrar blir spydiga mot varandra och uppfattar inte att jag varit spydig mot dig, Haggaj? I så fall ber jag om förlåtelse. Hinematov.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 30th, 2009 at 6:31 e m Citera och svara denna kommentar
@Vill passa på och upplysa att jag också läser GT.
Håller på med en bibelläsningsplan där man under ett år
läser igenom hela bibeln, evangelierna två ggr. Ps. två ggr och ordspråksboken två ggr.
Utöver detta läser jag dessutom just nu ur Ps. på kvällsandakterna.
All ära till Jesus!!!
Låt oss älska varandra av hjärtat!
Guds frid och välsignelse önskar jag av hjärtat till alla Aletheias läsare!!!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 30th, 2009 at 6:42 e m Citera och svara denna kommentar
@ Ludvig:skrev:
”Själv ska jag på nordisk skapelsekonferens i Göteborg i slutet på september”
–Du skall alltså till en Skapelse-konferens. En konferens som förmodligen aldrig erkänner ATT det finns EN Skapare, utan att allt är framsprunget ur Evolution. Själv skulle jag aldrig någonsin åka till en sådan konferens där Universums Gud blir slängd i garderoben. Det var detta jag menade om ”den världsliga kunskapen”.
Så skrev du :”Man har gjort gällande att hela världen är ett resultat av en ”av misstag” uppkommen obalans i ”ingenting” och att ingen mening finns med varken vår eller universums existens. Denna djävulska propaganda lagt hinder i vägen för människor att komma till Gud. Vi kristna måste kunna svara på de frågor som ställs om vårt hopp”.
–Detta är oerhört starka frågor och bekymmer som du belastar dig med. Sådana teorier talades det redan om på Platons tid. Sokrates som var hans elev kunde inte heller besvara sådana frågor.
Gå inte in i diskussioner som inte kommer från ärliga sökare. Flertalet vill bara briljera med sin kunskap och utmana dig på en verbal duell om Gud, OM han finns…osv.. Hittar du någon som kan bedja ”Fader Vår” med dig, så gör det. Där kommer de inte ifrån frågan ”förlåt oss våra skulder såsom OCKSÅ VI förlåta…då kan du visa på Rom. 3.23, 10:8-13.
du citerar:””På stridsfältets höjder vill vi ge våra liv”.. ( låter som Heidenstam eller Tegnér ?)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 30th, 2009 at 6:58 e m Citera och svara denna kommentar
elisabeth skrev:
Ok, borde nog ha skickat med en länk som förklaring. Trodde aldrig det gick att misstolka mina ord så grovt. Konferensen anordnas av föreningen Genesis (Förening för Biblisk Skapelsetro) tillsammans med den norsk/danska Origo. Mer info kan läsas på http://genesis.nu/konferens09.html
elisabeth skrev:
Men som kristna bör både du och jag kunna svara på dessa för människor så viktiga frågor. Man behöver inte ha en doktorsgrad för att peka på Gud som skaparen.
elisabeth skrev:
Inte rätt där heller – det låter snarare som en gammal lovsång från den tiden då krigsmetaforerna var vanliga inom trosrörelsen i Uppsala…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 30th, 2009 at 7:00 e m Citera och svara denna kommentar
@ Ludvig:
Vi är gravt Off Topic. OM jag svarar blir det 500-salen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 30th, 2009 at 7:06 e m Citera och svara denna kommentar
Men Sebulon var ett folk som prisgav sitt liv åt döden, Naftali likaså, på stridsfältets höjder. Domarboken 5:18
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 30th, 2009 at 8:31 e m Citera och svara denna kommentar
EllenRock skrev:
Frågan gentomot dig är 100% klar. No hard feelings!
De som läser de kommentarer där jag räknat in EllenRock, kan räkna bort henne från listan!
… och då vill även jag be om förlåtelse till dig!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 30th, 2009 at 9:01 e m Citera och svara denna kommentar
@ Haggaj: Tack min vän.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 31st, 2009 at 11:40 e m Citera och svara denna kommentar
Hebr 12:15 ”Se till att ingen går miste om Guds nåd och att ingen bitter rot skjuter skott och vållar skada och många smittas”.
Hej!
Vill bara upplysa om att det finns en som vill att vi ska bli osams med varandra.
Så handskas varsamt med varandra när ni diskuterar.
Guds Nåd o Frid!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 2nd, 2009 at 4:39 e m Citera och svara denna kommentar
I dagens Jerusalem Post prisar President B. Hussein Obama Islam :
”Obama praises Islam at Ramadan meal”
President Barack Obama on Tuesday praised American Muslims for enriching the nation’s culture at a dinner to celebrate the Islamic holy month of Ramadan.
Inte nog med att ha prisar Islam för att berika Amerikas kultur, han framhåller med stor emfas, att ” Islam är en stor religion som är överlåten till rättvisa och framåtanda”..
”The president joined Cabinet secretaries, members of the diplomatic corps and lawmakers to pay tribute to what he called ”a great religion and its commitment to justice and progress..”
Nu börjar han demaskera sig och visa flagg.
http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1251804469920&pagename=JPost%2FJPArticle%2FShowFull
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 2nd, 2009 at 4:50 e m Citera och svara denna kommentar
elisabeth skrev:
Tror vi kommer få ser mera av hur Barack hussein Obama ändrar på det som för judar och kristna är heliga tider och stunder:
Dan 7:25 ”Denne skall tala mot den Högste och ansätta den Högstes heliga. Han skall sätta sig i sinnet att förändra heliga tider och lagar, och de skall ges i hans hand under en tid och tider och en halv tid.”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 2nd, 2009 at 5:10 e m Citera och svara denna kommentar
Metodistpastor Berndt Isaksson skrev:
–Ja..precis. Han känner sig nu väldigt självsäker, inget kan hota hans post under de kommande fyra åren.
Dessutom har han dresserade knähundar som villigt upprepar de ständiga hotelser han levererar till Netanyahu och Israel.
Envoy Michael Oren är en av dem. Han var också med på denna middag och prisade självklart Islam.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 2nd, 2009 at 6:43 e m Citera och svara denna kommentar
elisabeth skrev:
Det är nog värre än så – allt (ekonomin åtminstone…) börjar gå ”åt skogen” för honom på hemmaplan så han känner väl sig tvungen att agera ”kraftfullt” på bortaplan.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 2nd, 2009 at 6:53 e m Citera och svara denna kommentar
@ Ludvig:
Nja..bortaplan var det väl knappast…för han stod ju i Vita Husets matsal och skroderade.
Och även om ekonomin plötsligt skulle krascha ännu mer…så lär de väl inte avsätta honom som president.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 2nd, 2009 at 8:58 e m Citera och svara denna kommentar
elisabeth skrev:
Det jag menar med ”bortaplan” är Israel, och övriga mellanöstern. Både du och Bernt predikterade ju ökad aktivitet riktad i den riktningen. Så även jag.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 2nd, 2009 at 9:31 e m Citera och svara denna kommentar
@ Ludvig:
Förlåt, broder…my mistake !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 7th, 2009 at 2:31 f m Citera och svara denna kommentar
http://jdfk-kefas.blogspot.com/2008/11/history-mystery.html va tror ni är svaret på sista frågan-Obama?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 8th, 2009 at 11:27 e m Citera och svara denna kommentar
Hej Alla glada vänner,
Det här är intressant synen på lagen och nåden. De två förbunden och dess giltighet och förhållande för den troende idag och alla andra vinklingar vi får i denna ganska flytande debatt.
Jag gläder mig också åt att Andy, Åge, EllenRock mfl får uppmärksamhet även om det är på ett konstigt sätt.
Jag tackar Jesus för att han har uppfyllt och fullbordat lagen och tagit lagens alla krav på straff på sig.
Tänk på allvar om ni själva måste följa lagen, då är ni ju alla under förbannelsen. Den som bryter ett enda bud av lagen är ju under förbannelse. Jag tackar Jesus för att han blev en förbannelse för att vi skulle få all andlig välsignelse.
Tack för att vi inte längre lever under lagen utan under nåden.
Tack för att frihetens fullkomliga lag har ersatt moselagen. Tack för att vi fått en nytt bud evigt bud istället för de gamla buden som bara väckte synden till liv och gav den kraft.
Och ni som vill bli grundfästa ni nåden som Paulus uppmanar oss till, välkommna till nådsällskapet och våra fester. Där vi förkunnar guds nådes evangelium fritt från lag och fördömelse. Se mer om oss på http://www.nadsallskapet.webs.com
Gud välsigne er alla nådfulla som lagiska och må Guds nåd vara med er i rikligt mått.
Rickard
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2009 at 4:27 e m Citera och svara denna kommentar
La precis upp ett youtube klipp om Obama’s 100 första dagar som president: http://www.youtube.com/watch?v=GeMAJ5xQP_0
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2009 at 5:45 e m Citera och svara denna kommentar
Nu skall det prövas inför domstol huruvida Obama är en legitim Amerikansk president.
http://www.thefreepressonline.co.uk/news/1/1739.htm
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2009 at 5:47 e m Citera och svara denna kommentar
Verkar som att somliga hade garderat sig inför nomineringen av en illegal presidentkandidat.
http://www.wnd.com/index.php?fa=PAGE.view&pageId=109363
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2009 at 6:10 e m Citera och svara denna kommentar
Fred Ö skrev:
Ja ta gärna en titt på denna: http://shop.wnd.com/store/item.asp?ITEM_ID=3125&AD_ID=Banner&AD1_ID=160×600&AD2_ID=QuestionEligibility
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara