lördag, augusti 29th, 2009...2:06 e m
Blås i silvertrumpeterna!
Om vi läser Guds ord och granskar vad som sägs om krig, så kommer vi att kunna se att det finns åtminstone två olika typer av krig beskrivna i Torahn. I den ena typen av krig förväntas en fullständig seger självklar, Gud ger Israel dem deras fiender och de kan ta fångar. Det verkar vara självklara segrar som beskrivs.

Bild från Yum Kippur-kriget.
Vi kan i veckans text (5 Mos 21:10 – 25:19) se en sådan beskrivning: När du drar ut till strid mot dina fiender och Herren, din Gud, ger dem i ditt våld och du tar fångar … (5 Mos 21:10) Men om man läser en annan text så verkar kriget inte vara lika lätt: När ni drar ut till strid i ert eget land mot en fiende som angriper er skall ni blåsa larmsignal med [silver]trumpeterna. Då skall Herren, er Gud, tänka på er, och ni kommer att räddas från era fiender. (4 Mos 10:9)
Vad ser vi för omedelbara skillnader på dessa krig? För mig är kriget i 5 Mos 21 ett krig som förväntas bli en seger, en total seger, utgången är aldrig oviss. Gud är med från början och det blir sen seger mot fienden. Det andra kriget i 4 Mos 10 däremot ser ut att gå överstyr. Det är först när det blåses i silvertrumpeterna som Guds medkänsla väcks och de blir räddade från sina fiender.
Det finns också en annan viktig skillnad. I det förts beskrivna kriget så drar Israel ut i strid mot sina fiender på deras territorium. I det andra beskrivna kriget så drar de ut mot fienden i sitt eget land, en fiende som nu angriper dem innifrån. Det finns alltså en bakgrund till att de här två olika typerna förekommer. En god jämförelse med modern tid görs av Rabbi Chaim Richman som förklarar att sexdagarskriget inleddes med en attack mot fienden i preventivt syfte och blev en total seger, medan kriget på Yum Kippur höll på att sluta i katastrof. Ledarna såg hur fienden byggde upp sina styrkor, men valde ändå att inte agera.
Oktoberkriget
Den 5 oktober 1973 fick Israels premiärminister Golda Meir bekräftat att Syriens styrkor hade grupperats på Golanhöjderna. Situationen påminde om vad som hände precis före sexdagarskriget. Men hennes rådgivare försäkrade henne att hon inte behövde vara orolig, de skulle få mer adekvata besked innan något krig skulle kunna bryta ut. Det var ossanolikt efter Israels seger i sexdagarskriget att araberna skulle anfalla igen. Snart blev det dock tydligt att det skulle bli krig. Sex timmar före krigsutbrottet träffade Golda Meir försvarsminister Moshe Dayan general David Elazar. Medan Dayan fortsatte att argumenta för att kriget var osannolikt och endast ta ut flygvapnet och två divisioner, så förespråkade Elazar at inleda en fullskalig attack på de syriska styrkorna.
Meir ställde sig på sin försvarsministers sida. Hon gjorde det för att hon fruktade en utebliven hjälp från USA om Israel inledde fientligheterna med ett förebyggande anfall. Hon informerade Washington om sitt beslut. Senare har Henry Kissinger bekräftat att om Israel inlett med ett förebyggande angrepp så skulle de inte ens fått ”så mycket som en spik”.
Golda Meir avgick året efter kriget. Hon hade visserligen blivit friad från direkt ansvar av den kommission som granskat hennes agerande, men hon böjde sig till slut för det som hon kallade ”folkets vilja”.
Israel klarade sig till slut. Jag har själv varit upp på höjderna och fått förklarat stridsförloppet i norr för mig av en israelisk general. Någonting hände med fiendens styrkor så att Israel kunde räddas. Kanske hade de blåst i silvertrumpeterna, för läget såg mycket allvarligt ut. Tanksen rullade söderut in i Israel. Men av någon anledning stannade de. Kanske tappade de radiokontakt med ledningen? Men någonting konstigt hände enligt det jag fick berättat för mig.
Andligt krig
Men jag vill inte stanna där. Jämförelsen måste också kunna göras med ett andligt krig. Vi kan inte bara tänka gott om allt vi ser runt omkring oss. Det sker drastiska förändringar i vår omgivning. Om vi försöker förhålla oss till dessa förändringar på ett politiskt korrekt sätt, rädda för att stöta oss med omgivningen, så kommer vi att få fienden ”inne i landet”. När vi väl släppt in fienden i landet så har vi inga löften om total seger eller att våra fiender skall besegras. Vi kan endast hoppas på att Guds medkänsla väcks, trots vår olydnad, och att vi blir räddade från våra fiender, inte att vi besegrar dem.
Blås i silvertrumpeterna! Vi har släppt in fienden, som nu angriper oss inne i landet.
/Haggaj











22 kommentarer
augusti 29th, 2009 at 5:51 e m Citera och svara denna kommentar
Haggaj, här ger du oss verkligen något att tänka på. Jag tror du visar på en mycket viktig andlig princip som dock ofta varit försummad ibland oss. Väldigt osvenskt och väldigt främamnde för svenskt frikyrkligt tänkande säger du:
”Vi kan inte bara tänka gott om allt vi ser runt omkring oss.” slut citat
Jag tror att det är bibliskt rätt att inse att det faktiskt finns genuint onda människor. Men det sättet att tänka har liksom varit förbjudet. Det finns människor som är tvivlare, svaga i tron osv som behöver allt vårt stöd, förståelse, uppmuntran och tröst. Men vi behöver också andebedömningens nådegåva så att vi kan skilja på dessa och vad som är onda människor. Så här säger Paulus:
2 Kor. 6:16-17
” 16 Vad kan ett Guds tempel ha för gemenskap med avgudarna? Vi är den levande Gudens tempel, ty Gud har sagt: Jag skall bo hos dem och vandra med dem, och jag skall vara deras Gud, och de skall vara mitt folk. 17 Därför säger Herren: Gå ut från dem och skilj er från dem och rör inte vid något orent. Då skall jag ta emot er, 18 och jag skall vara er Fader, och ni skall vara mina söner och döttrar, säger Herren, den Allsmäktige.”.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 29th, 2009 at 7:25 e m Citera och svara denna kommentar
Haggaj skriver :
” När vi väl släppt in fienden i landet så har vi inga löften om total seger eller att våra fiender skall besegras. Vi kan endast hoppas på att Guds medkänsla väcks, trots vår olydnad, och att vi blir räddade från våra fiender, inte att vi besegrar dem.”
–Det ligger en nyckel i detta. Det var den avskildheten (heligheten) som Israels barn BEFALLDES av Gud att hålla sig i. Eftersom HAN ÄR avskild.( helig.) Vi har alltså ett ansvar att rensa vårt område från det som inte behagar Gud.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 29th, 2009 at 8:53 e m Citera och svara denna kommentar
Fienden är ju besegrad på korset, men ger vi honom en landningsbana INNE i oss, en ingång…då kommer han in. Och han skyr inga medel, han har inga spelregler, han använder allt!
Just detta att han inte har några spelregler gör det sås vårt för oss att se klart, för vi vill förstå…men det går ej att förstå ondskan, det vill bara förstöra!
Mkt viktigt att se den ondskan som finns och som använder människor, vart den kan få tag på ngn, något, och det är ju där vi släppt in det resp ej slängt ut det, allt som ligger i mörkret…
vi ska vara menlösa som duvor, men listiga som ormar!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 29th, 2009 at 10:14 e m Citera och svara denna kommentar
Haggai.
Det brukar sägas,att det som sker i det lekamliga Israel, ser ock i det andliga.
Vi ser hur fienden vill splittra upp landet och vill dela det. Och skådar vi på kristenheten i dag, så märker vi hur splittrad och vilsen den är. Jag tror även att en delning snart är aktuell i kristenheten.Gud hjälpe oss att vi då har valt sida.Att vi går med Honom.Jag tror att det skeende som vi ser i dag kan ses i församlingarna.
Ha en välsignad vecka.
Vivan.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 30th, 2009 at 8:06 e m Citera och svara denna kommentar
Som kristna ska vi inte föra krig. Jesus upphävde GT:s krigsprinciper precis som Han upphävde kosher, de första kristna förbjöds vara soldater och utgjuta blod på andra sätt, t ex genom dödsstraff, se http://www.christarchy.com/profiles/blogs/early-christian-pacifism-and och http://helapingsten.wordpress.com/2009/08/25/kan-en-kristen-delta-i-krig-del-1/
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 30th, 2009 at 8:42 e m Citera och svara denna kommentar
helapingsten skrev:
Vore bra om du kunde exemplifiera med bibelord. Jag har nämligen inte alls någon förståelse för din hållning.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 30th, 2009 at 8:45 e m Citera och svara denna kommentar
Vivan skrev:
Du kan nog inte vara mer rätt ute. Det är precis vad jag också tror.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 30th, 2009 at 8:45 e m Citera och svara denna kommentar
rebecca skrev:
Just det! Ingen landstigningsbana inne i oss. Det är viktigt!
Elisabeth!
Avskildheten är nyckeln! Det behöver inte automatiskt betyda religiös askes. Men det betyder att vi måste ta avstånd från det som inte behagar Gud.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 30th, 2009 at 8:46 e m Citera och svara denna kommentar
Vivan skrev:
Det har jag också trott och tror så alltjämt. Men på senare år har jag börjat ana att det inte handlar om någon delning ”mitt itu” utan att det snarare kommer bli en mycket liten ”kvarleva” som kommer utgöra Kristi Brud.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 30th, 2009 at 8:51 e m Citera och svara denna kommentar
Metodistpastor Berndt Isaksson skrev:
Ja, hjälp! Tänk om det är så!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 30th, 2009 at 8:58 e m Citera och svara denna kommentar
@ Haggaj:
Vem har talat om religiös askes ? Och vad lägger du i det ? Gud befallde ju Israels barn att INTE ta efter de folk de kom i kontakt med.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 30th, 2009 at 9:02 e m Citera och svara denna kommentar
@ elisabeth:
Inget jag lägger i din mun. Mera någor jag försöker göra läsarna uppmärksamma på-
Torahn är ö.h.t. inte askes. Den är mycket lättare att bära än alla frikyrkliga ok jag stött på hitintills.
Men där tror jag vi är helt överens?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 30th, 2009 at 9:15 e m Citera och svara denna kommentar
@ Haggaj:skrev:
”Men där tror jag vi är helt överens ?”
Amen ! Gott, helt ok.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 30th, 2009 at 9:26 e m Citera och svara denna kommentar
@ Haggaj:
”Kvarleva-församlingen”…. hmm ..jovisst, ..det har en profetia från Finland talat om…
Då får några ”dra sticka” om den ledande posten !! Anmäler du dig, Haggaj ? Och Berndt ??
Detta känns ödesmättat på nåt sätt…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 30th, 2009 at 10:26 e m Citera och svara denna kommentar
elisabeth skrev:
Det finns bara en ledare och det är Herren Jesus själv. Sen utväljer han vem som ska stå på vilken post.
Ratta in rätt andliga frekvens och bli stilla så att du hör din ledares instruktioner. (Bibelläsning och bön rekommenderas alltså varmt. HELA Bibeln och inte endast några favoriserade mannakorn…)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 30th, 2009 at 10:28 e m Citera och svara denna kommentar
Mycket bra och tänkvärd bloggpost Haggaj!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 31st, 2009 at 1:56 f m Citera och svara denna kommentar
Metodistpastor Berndt Isaksson skrev:
Ja, så blir det kanske. Jag tror iaf att många kristna får sätta livet till innan Herren återkommer. Men jag vet inte om det endast är de få överlevande som får titeln ”Kristi brud”. Jag menar, då skulle ju inte ens lärjungarna på Jesu tid vara en del av bruden. Men givetvis är de en del av bruden de också. Något annat vore ju lite galet, inte sant?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 31st, 2009 at 12:01 e m Citera och svara denna kommentar
@ Ludvig:
Du verkar vara kemiskt ren från humor !!!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 31st, 2009 at 4:33 e m Citera och svara denna kommentar
@ Ludvig:
Tack Ludvig!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 8th, 2009 at 12:41 e m Citera och svara denna kommentar
Kolla vad som händer fredagen den 25 september på Capitol Hill i Washington!
http://islamoncapitolhill.com/Home_Page.html
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 8th, 2009 at 1:52 e m Citera och svara denna kommentar
@ Haggaj:
Tack för länken. Detta var fasansfullt att läsa, även om det var väntat. President B.Hussein Obama har ju varit flitig och sopat manegen grundligt…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 8th, 2009 at 4:28 e m Citera och svara denna kommentar
Länkens budskap är tydligt : Böner och gemenskap mellan olika folkslag. Sann, ”gudomlig” freds- demonstration…”
Shoebat har en annan och SANN åsikt (sid 392) i om Islam i sin bok.:
”Satan manifesterar sig själv på många olika sätt, men dagens Största Manifestation som satan visar nu på jorden är genom den ”gud” som dyrkas som Allah av över 1, 3 milliarder människor !!”
Det säger allt…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara