söndag, september 13th, 2009...4:20 e m
Dagen då jag lär mig flyga… -Den Troendes Rötter, del 9
En av de saker som jag kanske väntar mest på, är den dagen vi skall få lära oss flyga.
Den dagen då Jesus kommer tillbaka och vi rycks upp till Honom och vi svävar bland molnen…
Har vi någon gång tänkt på vad det innebär?
Vart kommer konceptet ”insamlandet” från…?

I believe I can flyyyyyy….
Så här på höstens kant när man kan skönja årets slut, läste jag i veckan Jesu ord i Matt 24 där han talar om att han skall hämta de sina till sig, vid sin återkomst hit till jorden.
Vart finns de då, dessa förväntansfulla personer som skall lyftas upp?
Så här säger Han bland annat:
Med starkt basunljud skall han sända ut sina änglar, och de skall samla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himlens ena ända till den andra. (Matt 24:31)
Vem eller vad är då dessa utvalda han talar om?
Ja, eftersom vi vet att Jesus kom för att uppfylla profetiorna från Skriften och att Moseböckerna, ytterst sätt, sola handlar om Honom så är det spännande att gå tillbaka till vad Han pratar om.
”Krönt” av Mose
Jesus kopplar till Moses sista tal, innan Församlingen/Israel leds in i det utlovade landet, ledda av Josua som Mose pekat ut som ledare… så säger han så här:
Även om dina fördrivna skulle vara vid himlens ände, skulle HERREN, din Gud, samla dig därifrån och hämta dig därifrån. (5 Mos 30:4)
Sammanhanget är otroligt spännande och profetiskt.
Mose säger att han inte bara talar till dem som står där framför honom, utan även för de som har slutet inpå sig!!!!, till dom som inte står där framför honom…
Uppenbart så ser Mose att Israel kommer att falla… och till följd spridas ut i jordens alla kanter och hörn, för att bli hämtade av Messias när tiden är inne att äntra Det Utlovade Landet.
Gud har ju slutit ett evigt förbund med de som är Hans…
Jesus, vår underbara Frälsare och Messias, förstår naturligtvis att det är Hans roll och uppdrag, att vid sin återkomst ta hand om detta.
Han bär ju, om inte annat, samma namn som Josua… på Hebreiska.
Hade våra kära översättare varit lite mer konsekventa, hade detta varit lite tydligare för oss i våra Biblar.
Ok, men vilka är det som får flyga upp i luften och möta de uppståndna?
Krönt ”som” David
Berättelsen om kung David ger oss lite mer svar.
Jesus kom, enligt det Himmelska sändebudet Gabriel, för att återupprätta sin fader Davids tron.
David regerade inte bara över Israels 12 stammar… utan var även den som enade ett splittrat Israel och samlade dem till Jerusalem…
Så här säger Herren till David vid ett tilfälle:
Jag skall bereda en plats åt mitt folk Israel och plantera det… (2 Sam 7:10)
Varpå David senare svarar i sin bön:
Finns det ett enda folk på jorden likt ditt folk Israel, som Gud själv kom för att friköpa åt sig som sitt eget…? Du har gjort ditt folk Israel till ett folk åt dig för evig tid, och du, HERRE, har blivit deras Gud… Då skall ditt namn vara stort till evig tid så att man skall säga: HERREN Sebaot är Gud över Israel. Så skall din tjänare Davids hus bestå inför dig. Ty du, HERRE Sebaot, Israels Gud, har uppenbarat för din tjänare och sagt: Jag skall bygga dig ett hus… Må det nu behaga dig att välsigna din tjänares hus, så att det blir kvar för evigt inför dig. Ty du Herre, HERRE, har talat, och genom din välsignelse skall din tjänares hus bli välsignat för evigt. (2 Sam 8:23-24, 26-27, 29)
Det underbara med dessa ord är att vi ser hur Trofast Gud är sina löften till sin Församling, Israel.
Det problematiska i vår tid är dock att många religiösa män som anser sig tala i ”Jesu namn” inte identifierar sig med Abraham Isak och Israels Gud.
Vi fårskallar i Guds flock måste idag vara vaksamma då många falska herdar menar nu att kristna, muslimer och judar tillber samma Gud… Ack och ve!!!!
Kom du då ihåg Jesu släkttavla…
Detta är berättelsen om Jesus Kristus, Davids son, Abrahams son. (Matt 1:1)
Jesus skläkttavla är via Kung David ner till Abraham.
Men när Jesus kommer med härlighet för att hämta oss till sig… när vi skall få flyga upp i luften… så är det Hans flock, Davids återupprättade hus, Jakobs hus Han kommer för att hämta till sig.
Sitt Israel, där vi av nåd blivit inympade medborgare genom hans dyrbara förbundsblod.
-Fredrik
P.S. Måste bara få tillägga att detta är Aletheias inlägg nummer 666… gör vad ni vill med den informationen…
D.S.










19 kommentarer
september 13th, 2009 at 4:55 e m
Man blir riktigt euforisk !! Wow …vilken underbar upplevelse som väntar på oss !
Tack ska du ha Fredrik, som ‘återför oss till den sanna verkligheten’. Du skriver :
”Det underbara med dessa ord är att vi ser hur Trofast Gud är sina löften till sin Församling, Israel.
Det problematiska i vår tid är dock att många religiösa män som anser sig tala i ”Jesu namn” inte identifierar sig med Abraham Isak och Israels Gud. ”
–Det är så sorgligt att de så TOTALT har mist sin rätta identitet. Speciellt då vi har ‘blivit inympade och blivit medborgare i Israel’= israeliter ..Vet inte om jag är ”bakom” på något sätt, som resonerar så barnsligt…?
TACK igen för att du för fram LJUSET som lyser i en dyster vildmark.. Att vi alltid har våra ögon fästa vid målet för att vinna segerpriset ..(Fil.3:14a.)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2009 at 5:22 e m
Vi vet att Jesus söker bland hedna-nationerna.
Så här skriver Ketriel :
”Ända sedan Messias Yeshua föddes i Beit Lechem, som Skrifterna talar om, ända tills denna dag, har han arbetat med sin uppgift att söka upp och upprätta de tolv stammarna. Väldigt många av dem som har blivit pånyttfödda bland hedningarna är fysiska ättlingar till Israels förlorade stammar. Genom den nya födelsen har de fått andlig kontakt med Israel, men fortfarande återstår upprättandet av deras folkidentitet. Den upprättelsen är på gång för fullt just nu. När Yeshua kommer tillbaka kommer han även att tala om för var och en vilken stam han tillhör för att sedan föra in dem i landet som utlovades till Avrahams ättlingar för alltid.
För att kunna komma in i det nya Jerushalajim måste man gå in genom en av de tolv portarna. Varje port har ett namn på en av Israels tolv stammar. Stammarna är alltså portarna in i den himmelska staden, som det står skrivet i Uppenbarelseboken 21:10-13. Här visas den heliga (avskilda) staden Jerusalem som kommer ner från himlen, från Gud.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2009 at 7:07 e m
Jag blev riktigt upprymd av att läsa detta.
Så rätt det blir när man inte delar på Guds Ord i två delar.
Tänk så här enkelt är det, en församling, Hans folk Israel, ett evigt förbund!!!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2009 at 9:53 e m
Ja,tänk att vi får glädjas i detta saliga hopp att möta vår himmelske brudgum.
Men ändå våndas jag i mitt hjärta över alla dessa frälsningsmöjliga, som ännu inte sagt ja till denna frälsning.Hur skall vi nå dem innan det är för sent.Mitt i våndan känner jag mej handlingsförlamad och kommer inte till skott med det budskap som är världens viktigaste. Att föra fler till tro.Hur blir vi lösta från detta vårt handikap.Må Herren stå oss bi,så vi blir mer frimodiga.
Vivan.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2009 at 10:35 e m
Nu på fredag, den 18 september, är det Basunhögtidens (Rosh Hashana) som infaller vid solnedgången. På den dagen, vilket år vet bara Gud, ska vi sanning få flyga – upp i luften Herren till mötes, för att sedan för evigt förbli lika nära hans bröst som den älskade lärjungen fick vara.
What a day that will be !!!
http://aletheia.se/2009/09/13/dagen-da-jag-lar-mig-flyga/comment-page-1/#comment-145606
Berndt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 13th, 2009 at 10:46 e m
Detta är länken som skulle ha varit med i inlägget här ovan:
http://www.youtube.com/watch?v=Bpj7H_LCe5g
Berndt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 14th, 2009 at 1:19 f m
Visst ska det bli kul att få ”flyga” lite!
Ännu mer underbart blir det att få se vår Gud för första gången!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 14th, 2009 at 7:05 f m
@ Metodistpastor Berndt Isaksson:
Frågan är, om vi tolkat dessa bibelord rätt, för om det skall bli som i noaks dagar, så tog syndarna bort och noak blev kvar, vilket kan innebära ett lite annorlunda cenario.
Men det kan naturligtvis tolkas, att vi skall ryckas upp, men då blir det ändå lite fel, om det nu är så att Jesus skall komma tillbaka och upprätta sitt rike på jorden, som en del säger!
Bj
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 14th, 2009 at 7:25 f m
Metodistpastor Berndt Isaksson skrev:
”Men om den dagen eller stunden vet ingen något, inte himlens änglar, inte ens Sonen, ingen utom Fadern.”
Blir det inte litet motsägelsefullt att säga att vi vet dagen, och ungefär timmen, men inte året?
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 14th, 2009 at 8:48 f m
elisabeth skrev:
— verkligen… wohaaaaa!
Miryam skrev:
—ja, eller hur… Tron är enkel. Det enkla budskapet om frälsningen…
Vivan skrev:
-Vi får aldrig glömma vårt uppdrag, att göra människor till Jesu lärjungar….
Metodistpastor Berndt Isaksson skrev:
—Halleluja!!!
Andreas Frost skrev:
- Kittlande tanke…
Kamau Mweru skrev:
—Vi kommer veta när det är tre och ett halvt år kvar… tror jag i alla fall…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 14th, 2009 at 9:44 f m
Tack Fredrik!
Bra att du påminner om den kommande
flygfärden!Gud har ju redan test kört!
Du kommer väl i håg de två, som redan är framme!Hanok o. Elia!Och enkel biljett var det!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 14th, 2009 at 10:32 f m
Kamau Mweru skrev:
Nej, jag tycker inte det. Jag tror nämligen att uppryckandet kommer ske på Basunhögtiden, och jag tror att Jesu tillkommelse kommer att ske på Yom Kippur. Dvs att Hösthögtiderna kommer gå i uppfyllelse exakt på rätt Högtidsdag, efter samma mönster som Vårhögtiderna gick i uppfyllelse på exakt rätt Högtid.
Vi vet inte vilket ÅR detta ska ske, men jag tror (utan att göra en lära av det) att vi kan förvänta att uppryckadet och Jesu tillkommelse kommer ske på sina respektive Hösthögtider.
Mvh
Berndt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 14th, 2009 at 1:48 e m
@ Metodistpastor Berndt Isaksson:skrev:
” Jag tror nämligen att uppryckandet kommer ske på Basunhögtiden, och jag tror att Jesu tillkommelse kommer att ske på Yom Kippur. Dvs att Hösthögtiderna kommer gå i uppfyllelse exakt på rätt Högtidsdag, efter samma mönster som Vårhögtiderna gick i uppfyllelse på exakt rätt Högtid.”
–Amen ! Det är min fasta tro också.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 14th, 2009 at 3:54 e m
Metodistpastor Berndt Isaksson skrev:
Om du då kombinerar din tro med Fredriks tro: ”—Vi kommer veta när det är tre och ett halvt år kvar… tror jag i alla fall…”; så kommer vi i alla fall att förr eller senare kunna veta dagen om ej exakt stunden (timmen).
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 14th, 2009 at 4:24 e m
Kamau Mweru skrev:
Nej, egentligen inte ens dagen i bemärkelsen datumet. Basunhögtiden är nämligen den enda Högtid om vilken det heter att man inte vet exakt när den infaller. Det finns en beräknat datum, men det som gäller, åtminstone för rättrogna, är när nymånen visar sig för första gången, vilket kan skilja på några dagar hit eller dit. när Jesus talade oma tt ingen kan veta dagen eller stunden, så var det förmodligen detta han syftade på och som människor associerade till.
Men visst, då kommer vi ju åtminstone veta på ”veckan när”, förutsatt att Hösthögtiderna följer samma mönster som Vårhögtiderna, dvs att allt äger rum på ett och samma år. Jag tror för min del att det kommer ske på ett och samma år, samma höst, men det är ju inget jag kan veta och göra en lära av. För inget hindrar att Gud väljer ett annat mönster än med vårhögtiderna, så att uppryckande äger rum på Basunhögtiden något år innan Jesus kommer tillbaka på Yom Kippur.
Berndt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 14th, 2009 at 4:46 e m
Kan bara inte låta bli att skicka länken: http://www.youtube.com/watch?v=kTWdIMVM-gA
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 14th, 2009 at 5:18 e m
Kommer Jesus tillbaka under Hösthögtiderna 2015?
Det vet vi inte – men Gud signalerar onekligen att NÅGOT stort är på gång den hösten. Himlaljusen, solen och månen är satt för att utmärka särskilda tider som är samma ord som för (Högtider), enligt 1 Mos 1:14 och 3 Mos 23.
Detta äger rum Hösten 2015;
På basunhögtiden den 13 september äger den rum en solförmörkelse.
på Yom Kippur den 23 september, har det gått exakt 17.640 dagar = 7 bibliska årsveckor, sedan judarna fick tillbaka Jerusalem.
På lövhyddohögtidens första dag, den 28 september infaller en månförmörkelse, som är den fjärde blodröda månen på en biblisk högtid inom en och samma 12 månadersperiod. När fyra blodröda månar infaller på bibliska högtider på ett och samma år brukar det hända något stort i det judiska folkets historia – senast var det 1967, när de fick tillbka hela Jerusalem, dessförinnan 1948/49 när de fick tillbaka landet Israel.
Berndt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 14th, 2009 at 6:20 e m
Den 18 -19 sept. infaller Rosh Hashanah, det Judiska Nyåret. Elul 29 fram till solnedgången. Nya månaden Tishri 1 på Nyårsdagen år 5770.
Under månaden Elul blåses shofaren i synagogan varje morgon och kallar folket att väckas och omvända sig till Gud. Detta gäller även oss, det är tid att söka HERREN och förbereda sig.
I fjol kraschade världsekonomin, ffa USA-bankerna, dagarna efter det Judiska nyåret. Få se vilka världsnyheter som nu kommer att presenteras.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 14th, 2009 at 7:41 e m
Sven Vestman skrev:
—Ja, det känns ju skönt
Sen har vi väl Filippos som flyttades runt lite på ett ”omänskligt” sätt… Undra om det finns kopplingar…?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara