tisdag, oktober 6th, 2009...3:00 e m
Benny Hinn nekas inträde i Storbritannien – ett tidens tecken
Jag fick ett tips via den utmärkta siten Watson’s Web och letade vidare och fann den här artikeln i brittiska The Telegraph:
Christian preacher refused entry to Britain under rules intended to fight extremism. Christian evangelist Benny Hinn, from Texas, has been refused entry to Britain after falling foul of new rules drawn up to combat hate crimes and extremism.
Border Agency officials turned back Mr Hinn, who landed by private jet, because he had failed to bring a valid sponsorship certificate from his church, required under rules introduced last November.
Mr Hinn has previously visited Britain without problems, but since November, under Home Office rules intended to combat extremism, all religious workers must obtain a valid certificate of sponsorship before they arrive in the UK.
One of the aims of the new points-based system was to prevent teachers of religious hate entering the country.
A Border Agency spokesman said the rules were designed to ensure that a legitimate sponsor is linked to any application to enter Britain for work purposes. He added: ”These rules are applied objectively and clearly set out for travellers”.

Denna gång får Benny empati av Aletheia
Man tror inte det är sant – Benny Hinn förknippas med religiös extremism och hatbrott! De nya reglerna säger alltså att man (även som kristen evangelist/missionär) måste ha ett tillstånd från en av den brittiska staten godkänd kyrka (formuleringen i den engelska texten ovan är något missvisande). Så om staten i Storbritannien mer och mer i framtiden skulle vilja ha en mer sekulär eller t.o.m mer muslimsk inriktning så kan man redan nu förbjuda icke önskvärda missionärer att komma och predika i landet. Även om det skulle vara världens mest trevliga och fredliga evangelist så skulle denne stoppas med samma lag som är tänkt (eller?) att stoppa extremism och hatbrott.
Tidningen Dagen skriver om det men återger bara det vanlig sekulär media skriver om det, ibland kunde man önska lite mer salt och ljus från Dagens journalister. Om man läser det som Dagen återger så säger man först att lagen som stoppade Benny ”har som syfte att förhindra extremister och hatförkunnare att komma in i landet”. Men längre ner i texten hos Dagen så står att lagen ”är till för att hindra förkunnare att komma in som turister och sedan göra en stor förtjänst genom att tala vid några konferenser och på så sätt egentligen ”arbeta” under besöket”. Var logiken ligger i detta förtäljer inte texten. Med tanke på Dagens inriktning som kristen dagstidning kunde man önska lite mer insikt och analys vid sådana här grova övertramp mot religionsfriheten i allmänhet och friheten att predika evangelium (i Europa!) i synnerhet. Ska bli intressant och läsa vad Världen idag skriver om det. Ska Ruben visa samma mod som han visar gentemot ryska gasledningar eller kommer man att undvika att kritisera maktens män?
Nu är det väl på plats att säga att jag inte anser Benny Hinn vara någon god representant för kristenheten, men det är inte det det här blogginlägget handlar om. Vi ser ett växande hot mot evangeliet från en ohelig allians av sekulära och islamiska krafter, dvs antikrists ande.
Jag har ju ägnat en hel del tid åt att analysera världsekonomi och politik med mycket fokus på USA, och tiden börjar nu mogna för att fokusera lite på hemmaplan också. Med viss vånda ska jag mer regelbundet syna EU och Sverige. Med ovanstående incident i minnet och om man betänker att Irland röstade ”ja” till Lissabonfördraget och att detta bereder vägen för den nyblivna (fast kanske inte helhjärtade) katoliken Tony Blair som EU-president, så bör den observanta notera att Europa (åtminstone dess makthavare) alltmer tydligt börjar välja väg.
/Marcus
PS! Detta inlägg handlar inte om vi är för eller emot Benny Hinns teologi så håll era ev kommentarer till ämnet. Alla kommentarer som avviker från ämnet kommer jag att moderera.










25 kommentarer
oktober 6th, 2009 at 3:21 e m
TACK Marcus. jag gjorde PRECIS samma reflexion som dig när jag läste detta. Exakt samma. Jag läste det i DAGEN och tänkte även i den frågan att det vara märkligt att DAGEN-artikeln mynnade ut i en slags förståelse för Storbritanniens agerande.
Precis som du så har jag inte mycket till övers för Benny Hinn, men det vore förödande om vi inte ser att detta handlar inte om honom, utan om Bibeltroende.
Det verkar gå väldigt fort nu när EU förvandlas till det monster många genom tiderna befarat att det ska bli.
Mvh
Berndt Isaksson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 6th, 2009 at 4:30 e m
Hmm.. Vad menar du med att ”Europa alltmer tydligt börjar välja väg”?
Vi har det väl på många sätt väldigt mycket bättre idag i Europa än vi hade när despoter regerade våra länder? Är det nånstans det är religionsfrihet så är det väl i Europa? Här kan man ju tro på vad man vill.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 6th, 2009 at 4:49 e m
Men det har ju inget att göra med att var ett ”kristet budskap” som han stoppades… Hade han varit en muslimsk förkunnare så hade det blivit likadant. Det år ju just ”fusket” med att desas förkunnare tjänar stora pengar på dessa konferenser och kringår på såvis arbetslagen..
”De nya reglerna är den största genomgången av brittiska invandringsreglementet på 40 år. ”Tier Five”, som var den paragraf som stoppade Benny Hinn, är till för att hindra förkunnare att komma in som turister och sedan göra en stor förtjänst genom att tala vid några konferenser och på så sätt egentligen ”arbeta” under besöket. Nu behöver alla förkunnare kunna visa att de är försörjda om de ska ordna religiösa sammankomster i Storbritannien.”
dagen.se
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 6th, 2009 at 4:58 e m
@ Sleepaz:
Wow! Du kan ju kritisera folk som står nära RKK!- Imponerande!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 6th, 2009 at 6:35 e m
@ Michael G. Helders:
Och nu vill dessutom den ny bakade katoliken Tony Blair bli Europa president, nu när Lissabon fördraget gick i genom på Irland.
Irish vote sends Tony Blair racing to EU presidency
http://www.guardian.co.uk/world/2009/oct/04/tony-blair-eu-presidency-race
Det går mycket märkligt till på världens Guld och valuta börser. Mycket tyder på en mycket otrevlig händelse utveckling står för dörren. Där ekonomiskt kaos öppnar nya dörrar som nästan alla trodde inte kunde öppnas, och framför allt inte så snabbt.
Flera olika källor talar för att det kan vara så pass nära som att den utlösande händelsen inträffar innan oktober månads utgång.
Men som med gäller alla tids angivelser får den tas med en nypa salt, osäkerheten finns alltid där.
Tyvärr måste jag konstatera att mycket otäckt samverkar i en väldigt snabb utveckling just nu.
Återkommer med mer info.
/Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 6th, 2009 at 6:57 e m
Utbildning i omvärldsanalys. Lektion 1.
Vid stiftandet av lagar notera:
a) vem som tog iniativet till ny lag
b) hur lagen marknadsfördes innan den antogs
c) vem ”hakade på” och gav sitt bifall
d) efter att lagen antagits läs noga igenom den nystiftade lagtexten
e) om lagen ersatte eller kompletterade äldre lagtext, gör en noggrann jämförelse
f) observera hur lagen tillämpas i realiteten – vem åberopar den?
Analysera alltså noga vad man säger att lagen ska användas till och hur den sedan används, vad blir effekten. Ibland är det någon helt annan än den som tog initiativet till lagen som faktiskt använder sig av den.
Myndigheterna i Storbritannien säger att de nya lagarna kring arbete i landet är (delvis) till för att hindra ”teachers of religious hate entering the country”.
Så grundtanken är god, men att nu Benny Hinn fastnar i detta nät är oroväckande.
Lär er att se sambanden.
Tänk er också en framtid där Storbritannien är helt sekulärt eller islamiskt. Du är kristen missionär som vill till Storbritannien och predika om Jesus Kristus. Men först måste du bara hitta en av staten godkänd kyrka eller organisation som sponsrar dig. Men det lär du ju inte göra. Då kan myndigheterna stoppa dig vid gränsen med hänvisning till detta fast det egentligen inte vill att Jesus predikas. Om du tycker mitt resonemang är långsökt så kan jag bara säga – wake up and smell the coffee.
Så i framtiden kanske man, likt i det gamla Sovjetunionen, måste smuggla in predikanter och Biblar till Storbritannien och kanske hela EU.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 6th, 2009 at 7:25 e m
Det finns alltid en bakgrund till att nya lagar stiftas.
Man kan skönja två anledningar:
1.I fallet Storbritannien kan man föreställa sig att allvarliga terrorhot och genomförda terrordåd motiverat skärpt skyddslagstifning.
I ambitionen att skydda sig mot islamistiska våldsorganisationer blir gränsdragningsfrågan svår, vilket leder till att att även andra religionsutövare kan komma att ifrågasättas.
Anser dock i detta fall att ändmålet helgar medlen.
Det är också upp till varje förkunnare med hemvist utanför EU som vill in i Storbritannien, att hålla sig informerad om dess bestämmelser för inresa och arbete.
2. Det andra skälet: att förhindra att en person reser in som turist, men arbetar som förkunnare och gör en stor förtjänst är också rimligt.
Observera att det inte är förkunnandet i sig som är det man försöker beivra, utan kombinationen förkunnelse och stora egna ekonomiska förjänster.
Har själv inga problem med att dessa två skäl i detta fall varit avgörande för att inte tillåta inresa i landet för charlatanen Benny Hinn, som för insamlade medel lever ett utmanande lyxliv och låter sig transporteras i privatjet runt om i världen.
Till sist Marcus, samtidigt som du delar ut pekpinnar och förmaningar till kommentatorerna, tillåter du dig på godtyckliga grunder ifrågasätta hur helhjärtad katolik Tony Blair.
Onödigt och pösaktigt i all sin självgodhet!
Om Tony Blair blir den förste EU-presidenten, vilket många tror, skall vi vara tacksamma att han också är en personlig och övertygad kristen, samtidigt som han är en sympatisk person.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 6th, 2009 at 7:29 e m
Nådendahl skrev:
Är han övertygen kristen?- Jag har inte fullt honom…men min bild av honom är att han är ungefär lika kristen som Kristen Vänster här i Sverige, mycket synkretism med andra ord.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 6th, 2009 at 7:44 e m
Förkunnelsen om de goda nyheterna har aldrig varit beroende av jetburna predikanter som stannar några dagar och reser vidare med fylld kassakista.
Finns det inte i England de som kan ge sitt eget folk det de behöver? Är förvissad om det.
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 6th, 2009 at 7:46 e m
Alias
Väntar med spänning på mer info
Du berättar så jag förstår och krånglar inte till begreppen utan även en utbränd som jag kan fatta och det uppsakattar jag.
Fram för enkelhet i rapporteringen på aletheia!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 6th, 2009 at 9:00 e m
Om jag får spekulera lite i orsaken till varför Tony Blair konverterade till katolicismen så tror jag att det är för att ställa sig in hos den övriga europeiska eliten, varav de flesta är katoliker. Katolska Kyrkan har ett symbolvärde för EU som vi i Norden inte känner till. Det vara bl a därför som Santiago del Compostela, pilgrimsleden, blev sponsrad av EU. För de som inte känner till det så vallfärdar man till Santiago till minne av att de muslimska morerna drevs ut från Spanien. Så jag skulle vilja påstå att RKK är en stor del av EU:s identitet.
Kan rekommendera en bok av Tomas Dixon som heter ”Enhet under påven?” som tar upp mycket av dessa frågor.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 6th, 2009 at 9:33 e m
Nådendahl skrev:
Numera har shariadomstolar i Storbritannien juridisk status, läs här
(http://www.dailymail.co.uk/news/article-1196165/Britain-85-sharia-courts-The-astonishing-spread-Islamic-justice-closed-doors.html)
och här http://www.islamic-sharia.org/. Det är alltså försent att mota radikal islamism med hjälp av dessa nya lagar. Kanske t.o.m att de nya lagarna kan tillämpas mot sådana som motsätter sig sharialagar?
Syftar du på ”Alla kommentarer som avviker från ämnet kommer jag att moderera”. Är detta att ”dela ut pekpinnar och förmaningar”? Jag tycker att min önskan att hålla sig till ämnet är högst rimlig.
Min kritik av Tony Blair har med blogginläggets ämne att göra och mitt ifrågasättande av hans katolska tro grundar jag bla på hans starka engagemang för aborter. Även från katolskt håll (naturligtvis) ifrågasätts Blairs seriositet som katolsk konvertit, läs här
(http://www.catholic.net/index.php?size=mas&id=2228&option=dedestaca)
SÅ skrev:
Jag håller med. Men det var inte det blogginlägget handlade om. Först hindrar de Benny Hinn, sedan kanske de hindrar någon som kan ge något som folket i Storbritannien behöver.
Linnea skrev:
Vad gäller det jag skriver så vill jag mer ge ”kött” än ”mjölk”, det finns så många andra bloggare som kan ge ”mjölk”. Och när det gäller ämnen som världsekonomi och politik så är världen inte enkel och det är svårt att förenkla tillräckligt för att alla ska hänga med. Tyvärr. Man riskerar att ge en felaktig bild av vad som händer om man förenklar för mycket, det är en komplicerad värld vi lever i med olika hemliga lojaliteter och offentliga distraktioner.
Och ibland måste man krångla till det lite dels för att skydda sina källor, dels för att försöka få igång hjärnan på sina läsare genom att inte dra alla slutsatser själv direkt i bloggen!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 6th, 2009 at 9:52 e m
Tyvärr är det nog så att vi ser en skymt av vad som kan komma att vänta kristna längre fram i tiden i Europa.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 6th, 2009 at 10:03 e m
Observer skrev:
Och i denna fråga som så ofta – dvs att man använder sig av något till synes vällovligt (förhindra extremister och hatförkunnare) för att komma åt det man verkligen vill komma åt: evangeliets budskap om frälsning i Jesus allena.
Låt oss aldrig glömma att det är en andlig strid bakom allt detta, en andlig strid som vill förhindra budskapet som de bibeltroende representerar.
Samma fenomen kommer vi säkert att få se när systemet med Vilddjurets märke lanseras. Man kommer ha vällovliga motiveringar, (förhindra brott osv) medan det i själva verket handlar om att förleda människor till evigt fördärv.
Allt går att sälja med mördande reklam
Berndt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 6th, 2009 at 10:28 e m
”Om jag får spekulera lite i orsaken till varför Tony Blair konverterade till katolicismen så tror jag att det är för att ställa sig in hos den övriga europeiska eliten”
Ska man spekulera så är det mycket troligare att det har att göra med det faktumet att hans fru är katolik. Konverteringar bruka ofta bero på sådant.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 6th, 2009 at 10:41 e m
Thomas H skrev:
Vad genuint…man kan nästan tacka Jesus.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 7th, 2009 at 1:18 e m
Michael:
Det är ju helt naturligt. Och något man verkligen måste respektera – att man och hustru inte delar kommunion är ju något otroligt sorgligt, och att folk då byter samfund för att kunna ha en full gemenskap med sin äkta partner måste ses med förståelsens ögon; även om man naturligtvis inte pga detta behöver godkänna något man håller för heresi.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 7th, 2009 at 1:23 e m
Thomas H skrev:
Jag är inte säker, men om min fru skulle ha konverterat till katolicismen så tror jag att jag hade begärd skilsmässa, för mig är det lika illa som om hon skulle ha konverterat till Islam.
Men jag förstår det naturliga i det, jag tror det är nästan intill omöjlig att vara gift med en som har en annan religion än en själv.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 7th, 2009 at 1:26 e m
”om min fru skulle ha konverterat till katolicismen så tror jag att jag hade begärd skilsmässa”
På något sätt tycker jag denna mening säger allt.
(Strider inte detta mot Jesu ord, och mot all kyrklig praxis genom tiderna? )
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 7th, 2009 at 1:59 e m
Thomas H skrev:
Skrev inte att jag skulle göra så, men att jag tror jag skulle göra så. Det har med följande att göra:
”Gå inte som omaka par i ok med dem som inte tror. Vad har väl rättfärdighet med orättfärdighet att göra? Eller vad har ljus gemensamt med mörker?”
Jag skulle bli knekt om min fru konverterade, jag är inte säker på hur jag skulle ha hanterat en sådan situation- självklart hade jag försökt få hon att få insikt över evangeliet, få hon att inse allvaret med katolicismen (se Gal 1- ett annat evangeliet, under förbannelse enligt Bibeln). Skulle självklart inte gett upp utan kamp, Gud är stor nog!
- sen var det rent hypotetisk tal…åter igen jag är inte säker på hur jag skulle hantera en sådan situation.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 7th, 2009 at 2:35 e m
@ Thomas H:
@ Michael G. Helders:
Håll er till inläggets ämne eller flytta över till 500-salen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 8th, 2009 at 11:53 f m
@ Alias:
Det slående är att dessa Blair, Obama, Brown, Kommissionens ledare IMF, WB och bankerna och storföretagen bakom dem samarbetar!!!
Det står inte i Guardian och DN varje dag!
Det är en fantasi att vi har ett globalt ledarskap!
Det syns ju barai officiella sammanhang och kramas och sätter policy 8 ggr i år.
Men att de samarbetar är en fantasi.
Vad du ser och läser om i main stream media är verkligheten!
Jag har gjort en stryktipsrad med 13 rätt för NWO, New world order.
NWO är politikens Champion´s League.
Vad du ser existerar.
Inget mer….
Högst upp på tipsraden är frågan:
När blir Tony Blair EU:s första president?
Han har haft 5 år på sig att förbereda sig.
Jobbar nu för JP Morgan Chase…
haha!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 8th, 2009 at 12:06 e m
Nådendahl skrev:
Var det inte Tony Blair som vädjade till påven om att ändra uppfattning i synen på äktenskapet, att ge tillåtelse till vigsel av homosexuella och lesbiska par?
Hur kristen är man då??
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 11th, 2009 at 10:13 e m
Har precis kommit hem till Sverige efter 10 dagar i England, jag har bott i England ganska länge och är väldigt medveten om islams framväxt i landet men blev väldigt glad när jag hörde att Benny Hinn fick vända med sitt privat plan, privat plan det säger väll allt. Det finns många bra bibellärare i England som kan predika ett sant evangelium utan att lura pengar av folk.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 13th, 2009 at 5:48 e m
ziklag skrev:
Håller med dig i princip men det var inte det inlägg handlar om. Först hindrar de Benny och sedan hindrar de… ja vem blir det nästa gång? Och det lagrum som användes är delvis till för att hindra ”hatbrott och extremism” och det är väl inte det man vanligtvis brukar kritisera Benedict för?
Och som du själv märkte så har islam ett allt starkare grepp över Storbritannien. Gissa vem som kommer använda lagarna mer och mer i framtiden, och mot vem?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara