fredag, oktober 9th, 2009...12:38 e m
Nä men vad nu? Obama???
Tydligen har den nye presidenten i USA fått fredspriset. För vadå? Vad har hänt? Karln har ju inte uträttat annat än citerat koranen i Kairo och hotat med att israeliska bostättare inte skall få ha dagis. Det var det löjligaste jag har hört i nobelprissammanhang. Pinsamt! Nobelpriset framstår ju som ett skämt i klass med Årets svensk en gång i tiden.

Varför får Obama fredspriset? Pinsamt!
/Haggaj
Länktips:
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_3627683.svd
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3628627.svd
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3628315.svd
http://www.dn.se/nyheter/varlden/nobels-fredspris-barack-obama-oslo-jagland-1.970957
http://www.dn.se/nyheter/varlden/priset-ar-en-sensation-har-1.971113
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=189437
http://www.dagen.se/blogg/ledarblogg/2009/10/fredspristagare-obama-har-mycket-kvar-att-bevisa
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=189447
http://www.dagbladet.no/2009/10/09/nyheter/utenriks/nobels_fredspris/barack_obama/8501575/
http://www.dagbladet.no/2009/10/09/nyheter/nobels_fredspris/barack_obama/siv_jensen/usa/8502169/
http://www.telegraaf.nl/buitenland/5031829/__NOBELPRIJS_OBAMA__.html?p=1,1
http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.221221-nobels-fredspris-till-barack-obama
http://politiken.dk/udland/article806160.ece
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=574921
http://www.vl.no/verden/article4633967.ece
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_3628325.svd
http://www.focus.de/politik/ausland/oslo-barack-obama-erhaelt-friedensnobelpreis_aid_443226.html
http://www.focus.de/politik/videos/verkuendung-friedensnobelpreis-fuer-barack-obama_vid_13196.html
http://www.ionline.pt/conteudo/26941-barack-obama-e-o-vencedor-do-premio-nobel-da-paz—video
http://blogg.aftonbladet.se/kulturbloggen/2009/10/lagg-ner-fredspriset
http://blogg.svd.se/ledarbloggen?id=16008
http://deepedition.com/2009/10/09/fail-i-nobels-fredspris/
http://basseblogg.blogspot.com/2009/10/hur-man-far-fredspris-pa-11-dagar.html
http://joakimhorsing.wordpress.com/2009/10/09/barack-obama-far-fredspriset-for-vada/
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_3629091.svd
http://www.dn.se/nyheter/varlden/presstalesmannen-wow-1.971133
http://www.stefansward.se/2009/10/09/obama-fredspris/











70 kommentarer
oktober 9th, 2009 at 12:45 e m
Visst lyfter man på ögonbrynen. Han har inte suttit tillräckligt länge i Vita Huset för att uträtta något alls ännu.
Än så länge är det mycket snack och lite verkstad. Tänkte ungefär samma sak när jag läste nyheten tidigare idag
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 9th, 2009 at 12:59 e m
Ne det är helt absurt detta..
Dock ligger det en viss poäng i detta citat som SVD skriver:
”Väldigt sällan har en person likt Obama fångat världens uppmärksamhet och gett mänskligheten hopp för en bättre framtid”, skriver Nobelkommittéen och fortsätter”..
Och det får ju mig osökt att tänka på boken ”Fader Elia” (skrämmande likt)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 9th, 2009 at 1:30 e m
Ja, jag hajade bokstavligen till då jag plötsligt ser nunan på denne man som första bild på alla frontsidor !
Min första reaktion sedan…tja…vad kan man vänta sig av ett grannland som tydligen vill gör allt för att lisma sig till max med denne Hussein. De har väl kanske ”läst” några tidningar hur denne man på olika sätt plågar Israel…
Ett riktigt SKRATTRETANDE beslut. Han har ju åstadkommit…vaddå ?? Zero..noll !!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 9th, 2009 at 1:57 e m
…och folk blir arga när jag kallar honom President Hussein med glimten i ögat…
Från och med nu skall jag kalla honom det UTAN GLIMT!
Att han stöttar en histoieförfalskning om paletstina och Jerusalem finns det ingen ursäkt för.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 9th, 2009 at 2:23 e m
@ Sleepaz:
Den står i bokhyllan efter rekommendation av Tuve. Jag kanske får ta med den hem i helgen och läsa
Två eller tre vittnesbörd du vet. . .
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 9th, 2009 at 2:28 e m
This is the biggest joke ever, honest I find it hard not to laugh. This guy has not done anything yet. It does offer a refreshingly new view on the value of what a Nobel Laureate is. The political signature of the Nobel committee has once again been reconfirmed.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 9th, 2009 at 2:35 e m
@ Fred Janssen:
Welcome to Aletheia, Fred Janssen!
Maybe the norwegians wants Obama to visiting Oslo.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 9th, 2009 at 2:38 e m
MyTwoCents skrev:
Ja det tycker jag
Det som är likt är, väl den ”hyllning” den personen med antikrist tendenser har i boken.
Inte för att Obama måste vara antikrist. Men nog uppfattar nobelkommiten honom som en slags messias som kämpar för världens fred, och skall ordna upp allt.
Och att redan ge honom nobelpris innan han direkt genomfört så mycket känns väldigt märkligt..
Det triggar igång mina konspiratoriska tankar kring om det inte ligger något annat bakom allt detta, ett andligt spel.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 9th, 2009 at 2:41 e m
Det finns ett gammalt skämt där en annan president vid namn Hussein ska ha frågat sig:
”Hur många ska man ha ihjäl för att få fredspriset?”
Det var angående att Arafat&Co belönades med samma ”ära” för några år sedan…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 9th, 2009 at 2:59 e m
@ Fred Janssen:
Lets not forget what Ludvig points out – it wasnt long ago the terrorist Arafat got the nobel peace price….
The nobel board deciding on this price clearly lacks common sense
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 9th, 2009 at 3:15 e m
Till och med Helle Klein, Aftonbladet (!!) sågar detta…så här säger hon :
”Helle Klein Blogg Hur tänker norrmännen? ”
Ja…som sagt ”Hur tänker norrmännen ?”
Eller…gör de någonsin det ? Cést la questiòn ..
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 9th, 2009 at 3:18 e m
Ja nu börjar det!
[Barack Obama adviser says Sharia Law is misunderstood
President Barack Obama's adviser on Muslim affairs, Dalia Mogahed, has provoked controversy by appearing on a British television show hosted by a member of an extremist group to talk about Sharia Law....Miss Mogahed made no challenge to these demands and said that "promiscuity" and the "breakdown of traditional values" were what Muslims admired least about the West.
She said: "I think the reason so many women support Sharia is because they have a very different understanding of sharia than the common perception in Western media.
"The majority of women around the world associate gender justice, or justice for women, with sharia compliance. "The portrayal of Sharia has been oversimplified in many cases." ]
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/northamerica/usa/barackobama/6274387/Obama-adviser-says-Sharia-Law-is-misunderstood.html
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 9th, 2009 at 3:31 e m
Angående Obama, kom ihåg vad vi skrivit förut!
En bloggpost om besöket i Saudiarabien:
http://aletheia.se/2009/06/14/obamas-svek-mot-israel/
… och sedan den shiitiska profetian som passar på Obama:
http://aletheia.se/2008/10/27/obama-och-den-shiitiska-profetian/
Med tanke på Obamas rådgivares inställning sharialagar, så kanske den där profetian ligger bättre till än vad man först vill tro.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 9th, 2009 at 4:22 e m
Haggaj
En bekants reaktion när denne fick höra detta var:
”Det är ju som om Adolf Hitler hade fått Nobels fredspris 1940…”
Liknelsen slår mig som närmast skrämmande träffsäker… Appropå Fader Elijah…
Allt gott!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 9th, 2009 at 4:23 e m
@ Tuve:
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 9th, 2009 at 7:11 e m
Jag brukar gilla norskhistorier, p.g.a. att jag gillar norrmän. Men den här var inte kul!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 9th, 2009 at 9:33 e m
Rolf Porseryd i TV4 Nyheterna sa tidigare ikväll:
”Det är nästa något Messianskt över Obamas utnämning” och ”Frågan är om han kan gå på vatten”.
Jo, det finns messiasförväntningar på Obama, men inte är det frågan om den Messias som Jesus Kristus är.
Berndt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 9th, 2009 at 10:20 e m
@ Metodistpastor Berndt Isaksson:
Skulle du kunna be till Gud för honom att de förväntningar som ställs på honom skall lyckas? Han har inte själv bett om priset och tar emot det med stor ödmjukhet. Än så länge har han inte lyckats få med sig krigshetsarna i Mellanöstern, men nog har han gjort många föredömliga försök. Jag ber till Gud för och välsignar USA:s president Obama. Han behöver både Guds och människors stöd. Det borde vara alla kristnas plikt att ge honom detta över hela världen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 9th, 2009 at 10:48 e m
@ Metodistpastor Berndt Isaksson:
http://www.youtube.com/watch?v=jGwzBJ2BDH8
”När folk säger: ”Fred och trygghet”, då drabbas de av undergång lika plötsligt som smärtan kommer över en kvinna som skall föda, och de slipper inte undan. ” 1 Tess 5:3
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 9th, 2009 at 11:00 e m
Rolf Ericson skrev:
Det där var väl om något en minst sagt politisk bön. Att ”be till Gud för honom att de förväntningar som ställs på honom (Barak Husein Obama) skall lyckas?”. Den bönen tror jag att varje kristen med någon urskiljningsförmåga väljer att avstå ifrån att delta i.
Utanför lägret, med Jesus!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 9th, 2009 at 11:27 e m
Fred Ö skrev:
”Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt. Sådant är rätt och behagar Gud, vår Frälsare” (1 Timoteus 2-3)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 9th, 2009 at 11:34 e m
Rolf Ericson skrev:
Talar vi om samma Barack Obama?
De förväntningar som ställs på honom ska vi verkligen inte önskan att de blir uppfyllda.
Obama är en globalist, som vill bygga en global enhet på mänsklig grund.dvs ett Babelsbygge.
Något föredöme i Mellanösternfrågan är Obama verkligen inte. Han vill beröva judafolket stora delar av deras gudagivna land – Samarien, Judéen och halva Jerusalem.
Vår bön för Obama bör rimligen vara att han vänder om från den anti-israeliska politik han driver, och om inte att han istället blir politiskt neutraliserad. Eller som man skulle uttrycka det i Amerika ”a lame duck”.
Berndt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 10th, 2009 at 6:44 f m
I USA skämtar man och säger:
”Guess who has won the Super Bowl and the Miss World Title! – Barak Obama, of course!”
Men skämt åsido. Man kan knappast ge Obama skulden för att ”Revolutionary Nobel Rebels Committe of Norway” beslutat att påverka världens politik.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 10th, 2009 at 10:01 f m
@ Metodistpastor Berndt Isaksson:
Hur kan du som kallar dig pastor, när jag uppmanar dig att bedja för världens störste ledare, i stället önska att han blev ”a lame duck”. Ditt uttalande är mycket märkligt och avslöjar det hat som genomlyser både dig och dina sympatisörer. Det är med kärlek till ALLA människor som världen skall räddas. Läs Joh. 3:16. Pastor?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 10th, 2009 at 10:13 f m
Rolf Ericson skrev:
Det är inte alls svårt att förstå. Det handlar om den politiska agenda som Obama har. Den önskar jag ingen framgång, och kan absolut inte be att den ska bli genomförd. Därför önskar jag att Obama hellre blir, politiskt sett, ”a lame duck”, vilket ju är som du vet ett uttryck för när en president inte längre har något verkligt politiskt inflytande, trots att han formellt sitter kvar på posten.
Jag kan alltså inte önska Obamas politik framgång i hans Mellanösternagenda, eftersom den innebär en slakt av judarnas land Israel. Jag kan inte önska Obama framgång i den interreligiösa agenda han har, för en sådan har han helt uppenbart. Jag kan inte heller önska honom framgång i den globalisering av världen som han med flera världsledare nu verkar för, ty den globaliseringen bygger inte på rätt grund, den är ett babelsbygge.
Inrikespolitiskt har Obama dessutom en starkt liberal agenda när han vill driva USA i en liberal riktning i abortfrågan, homosexfrågorna.
Men bön för Obama är att han ska vända om från denna väg, om inte att han i så fall förlorar sitt politiska inflytande. Att be för överheten innebär inte att be för en felaktig politisk agendas genomförande.
Mvh
Berndt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 10th, 2009 at 12:24 e m
Det finns en hel del i Obamas politik som inte är värt att försvara, varav det mesta har nämnts i tidigare kommentarer.
Helt klart.
Men Obama har onekligen fört in en mjukare ton, gentemot länder som sedan tidigare har en spänd relation med USA och även visat mer respekt mot de europeiska vännerna.
Till skillnad från George Bush:s oförsonliga och mer ultimativa stil.
Det återstår att se vad resultatet av den nya inriktningen blir.
Måhända blir den framgångsrik i ett fredsperspektiv.
Då kan det till synes märkliga beslutet av den norska nobelkommittén i stället komma att betraktas som framsynt och progressivt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 10th, 2009 at 12:47 e m
Måste tyvärr också säga att jag tycker Norska Nobelkommitten gjort ett stort misstag. Inte för jag har något mot Obama, men principen borde vara att ge priset till människor som gjort något och inte till de man tror skall göra nåt.
Men sen undrar jag om om det inte snurrat till hos pastor Isacsson, när skulle Obama en enda gång ha drivit en politik som innebär en slakt på landet Isarel ?
Han har krävt att både Palestininer och Isareler skall leva upp till målen i den sk. färdplanen för fred, det innebär för Isarelernas del att stoppa utbyggnaden av bosättningar på ockuperad mark. Ingen av dessa ligger i Isarel men är en enorm säkerhetspolitisk och ekonomisk belastning för Isarel (över 20% av barnen i Isarel lever under fattigdomsgränsen, tydligen tycker Isaksson att bosättningar är bättre investeringar).
Isaksson predikar uppenbarligen istället liberalteologiska villoläror där evangeliet ersatts av drömmar om Eraz Isarels värdsliga gränser.
Jag tänker be både för Obama, och för Israeler och Palestniner, och för att Isaksson med flera låter evangeliet förändra deras tankar, och inte förändrar evangeliet för att passa deras tankar.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 10th, 2009 at 1:21 e m
@ Metodistpastor Berndt Isaksson:
Jag inser och det gör säkert du också att vi trots att vi båda kallar oss kristna har helt motsatta uppfattningar om vad som är kärlek och hat. Någon av oss borde sätta ordet anti framför våra åsikter. För vad åstadkommer vi? Den som inte är för han är mot. Jag vill gärna fortsätta att bedja för Obama att han skall lyckas på den inslagna vägen. Välkommen att kommentera på min sida Ökenkällan. Mitt senaste inlägg ansluter till de ämnen som här diskuteras:
http://rolferic.blogspot.com
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 10th, 2009 at 1:34 e m
@ Rolf Ericson:
Ursäkta mig att jag lägger mig i, men,
Ber du till Israels Gud att Han ska dela Jerusalem?
Och ber jag till Israels Gud att Han inte ska dela Jerusalem, är jag enligt din definition hatisk då?
Obama’s inslagna väg är att dela Jerusalem.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 10th, 2009 at 1:52 e m
[...] en stund iallafall Nobels freds-eller-fått-i-flingpaketet-pris Till botten i Oslofjorden. Nä men vad nu? Obama??? Löjligt att ge fredspriset till Obama Barack Obama får fredspriset – för [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 10th, 2009 at 3:36 e m
För låt om jag lägger mej i er debatt teologer emellan, men jag länkar till en annan präst:
Naim Ateek ledare för det kristna ekumeniska befrielseteologiska centret Sabeel i Östra Jerusalem som tror att det fortfarande finns en väg till ömsesidigt erkännande med fred och försoning där Jerusalem har sin givna plats som en stad av fred.
http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/2009/05/jerusalem-en-stad-av-fred.html
Och hans predikan i Lunds domkyrka.
http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/2009/04/jerusalem-har-ar-alla-fodda.html
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 10th, 2009 at 4:09 e m
@ Fuji:
Du har redan svarat på din egen fråga och ditt svar är ja naturligtvis. Du vill nog att jag skall utveckla denna tanke men vad åstadkommer jag med det. Pröva dig själv i stället inför ordet. Du skall älska din nästa som dig själv.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 10th, 2009 at 4:16 e m
@ Dessa min minsta bröder:
Tack! Vi måste tro att Obama på den inslagna vägen skall lyckas få de stridande parterna att enas och att fred och försoning är möjlig. Vi måste också ta hänsyn till att allt i Bibeln både gamla såväl som nya testamentliga profeter inte gäller vår tid. Det sunda förnuftet måste råda över all fundamentalistisk bibeltolkning. Då kan de som tror på Gud mötas i fred utan gränsdragning.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 10th, 2009 at 5:57 e m
Rolf Ericson skrev:
Varje människa måste själv omvända sig och ta emot Jesus i sitt hjärta. Min kärlek kan inte frälsa en enda människa. Vi måste va observanta och skilja på ont och gott och avslöja ondskan.
Må Guds vilja ske, med Israel och Obama med.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 10th, 2009 at 6:36 e m
@ Gunilla:
MIN kärlek kan inte rädda världen, men evangeliet är budskapet om räddning för ALLA människor (judar och hedningar) genom JESUS KRISTUS. Det är hans kärlek som skall rädda världen. Men hans kärlek måste få lysa igenom i våra liv i denna värld så att människor kan tro och omvända sig till Gud. Guds frid till dig Gunilla!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 10th, 2009 at 6:40 e m
En praktisk fråga till bloggredaktören. Det kolon som kommer i kommentaren är väldigt missvisande. Kolonet skall väl komma efter kommentatorns kommentar. En petitess kanske, men ordning och reda är väl bra.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 10th, 2009 at 6:42 e m
@ Rolf Ericson:
Det är sant att vi ska älska vår nästa som oss själva. Men vi får inte glömma det största buden, nämligen; Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta…
Men om ditt sunda förnuft står över Bibeltexten så förstår jag att du intar den ställning du har.
Det står i Skriften att Gud kommer göra Jerusalem till en tung sten och de som försöker lyfta den kommer göra sig illa.
Då spelar det ingen roll hur många, eller hur mycket vi ber att Obamas delning av Jerusalem ska gå igenom. Ty han försöker lyfta stenen som kommer göra honom illa.
PS Gud är inte en pacifist.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 10th, 2009 at 6:43 e m
Det är inte Obamas brister i olika avseenden som är intressanta, utan hans förmåga att åstadkomma fred i världen.
Med nobelpriset i ryggen och långtgående egna uttalanden finns mycket att leva upp till i fortsättningen för Obama.
Det borde vara varje kristen människas bön att han lyckas väl.
Varför inte se Obamas nobelpris som en möjlighet för fred och en bättre värld, istället för att raljera och ifrågasätta hans motiv.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 10th, 2009 at 6:49 e m
Fuji skrev:
Detta Fuji, är skillnaden. Det finns de som anser sig själva godare än Gud. De dömer Gud istället för att förstå att de kommer att bli dömda av Gud.
… men om Gud nu är så hård att han dömer en stackars vedsamlare* till döden.
Ja, och?
* 4 Mos 15:32-36
Om vi inte böjer oss under Gud. Vem skall vi då böja oss under?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 10th, 2009 at 6:50 e m
skrivet: @ Dessa min minsta bröder:
Tack! Vi måste tro att Obama på den inslagna vägen skall lyckas få de stridande parterna att enas och att fred och försoning är möjlig. Vi måste också ta hänsyn till att allt i Bibeln både gamla såväl som nya testamentliga profeter inte gäller vår tid. Det sunda förnuftet måste råda över all fundamentalistisk bibeltolkning. Då kan de som tror på Gud mötas i fred utan gränsdragning.
Det står också i bibeln att vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen men förlorar sin själ?
Om du anser att fred ”framför allt” gäller och att vi ska strunta i vad Gud, hela universums skapare, har sagt, ja då kanske vi skulle få en fred men ändå ha förlorat hela meningen med tillvaron.
Gud lovade Abraham landet Israel och det kommer de också att få till slut. Hur ska Israel kunna få en trovärdig fred med en motparter som har som mål att utrota dem? Läs gärna: http://palwatch.org/STORAGE/special%20reports/Kill_Jew_go_to_heaven.pdf
En annan sak, hur kan man både tro på Gud men samtidigt inte tro på det han har sagt? Det är för mig en omöjlig ekvation och också förmätet att tänka. Guds tankar är ju lika mycket högre än våra som det är mellan himmel och jord. Jag skulle inte våga drista mig till att tala honom till rätta.
Klart att vi ska be för Obama, att han tar emot Gud och lyssnar till honom, på samma sätt ber vi väl för alla?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 10th, 2009 at 6:51 e m
Rolf Ericson skrev:
Det där får du ta med Word Press. Vi använder deras mall.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 10th, 2009 at 6:52 e m
Lilian skrev:
Så sant, så sant!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 10th, 2009 at 7:20 e m
@ Haggaj:
Att det är vi som ska böja oss är helt riktigt.
Anta en replik på spörsmålet med vedsamlaren.
(milt sagt) – Gud, hur kan du låta någon dö för en sån sak?
Rom 9:22
Men du, människa, vem är du som går till rätta med Gud? Inte kan väl det som formas säga till den som formar..
Det är med sorg man får höra från sk. troende människor: ”Jag skulle aldrig kunna älska en sådan gud.”
”Det är inte min gud”
Därför glädjer det mig när andra troende inte har problem med lite ”svårare” texter. Utan kan säga: Välsignat vare Herrens namn!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 10th, 2009 at 7:24 e m
@ Fuji:
Amen!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 10th, 2009 at 7:42 e m
Fuji skrev:
Hur skulle man annars få ihop Guds ord? Är det någon som verkligen tror att det är något politiskt korrekt vi skal tro på? En del verkar faktiskt tro så …
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 11th, 2009 at 10:12 f m
Naturligtvis ska vi böja oss för Herren, oavsett om vi förstår honom eller inte. MEN vi ska INTE böja oss för MÄNNISKOR som säger sig ha den enda rätta tolkningen… det är skillnad det…..
En del som hävdar att de har den enda rätta tolkningen böjer sig mot Rom, andra mot Jerusalem. Jag väljer att böja mig för Herren.
När Messias säger ”Be för dem som förföljer er” så gör jag det. När Han som gjort mig fri säger:”älska era fiender” så gör jag det. Tycker ni andra att det är bibliskt att göra så?
Ot: när får vi se lite själarvinnarartiklar på atlethia? Jag menar uppdraget vi fått fått från Messias är väl minst lika viktiga som högtider osv? Eller? När fick alla debatörer från alla läger som är här på atlethia, leda någon till Messias sist?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 11th, 2009 at 12:11 e m
Norges omdiskuterade val att ge denne President Obama Nobels Fredspris, trots att han är i fullt krig.. kan få en ödesdiger följd för Israel.
Enligt J-Post pressar han nu för att snabbt få tillstånd ”fred” mellan Israel och Palestina-araberna. N Å G O N fjäder i sin hatt MÅSTE han ju till varje pris ha för att tillfredsställa sitt ego, och omvärldens förväntningar…:
”WASHINGTON – In US President Barack Obama’s speech upon receiving the Nobel Peace Prize on Friday, he singled out the Israeli-Palestinian conflict as an international problem in urgent need of resolution.”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 11th, 2009 at 2:35 e m
Förstår att det känns tungt för många, som hade hoppats på Benjamin Natanyahus eller Shimon Peres.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 11th, 2009 at 2:52 e m
@ Michael Häggqvist: Instämmer helt i Michael H:s kommentar. Endast Messias kan upprätta en genuin teokrati. Rom och Jerusalem missbrukar Guds namn för att utöva illegitim makt för själviska syften.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 12th, 2009 at 10:02 f m
skrivet: @ Dessa min minsta bröder:
Vi måste tro att Obama på den inslagna vägen skall lyckas få de stridande parterna att enas och att fred och försoning är möjlig. Vi måste också ta hänsyn till att allt i Bibeln både gamla såväl som nya testamentliga profeter inte gäller vår tid. Det sunda förnuftet måste råda över all fundamentalistisk bibeltolkning. Då kan de som tror på Gud mötas i fred utan gränsdragning.
Så du påstår att vi inte ska tro på Bibelns profetior och att de inte gäller i vår tid?
Skulle Gud ljuga för oss genom sina profeter?! :O
Det tror inte jag iallafall. Bibelns ord är sanning och vårt rättesnöre och gäller, än idag. Amen
Och förresten, vems sunda förnuft är det du pratar om?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 12th, 2009 at 12:42 e m
Det är faktiskt jag Rolf Ericson som har påstått det som Gunilla citerar. Inte Dessa mina minsta bröder. Var noga med detta herr bloggredaktör. Jag står gärna för vad jag tidigare skrivit. @ Gunilla:
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 12th, 2009 at 2:16 e m
”Om någon säger: ”Jag älskar Gud”, men hatar sin broder, då ljuger han. Ty den som inte älskar sin broder, som han har sett, kan inte älska Gud, som han inte har sett.” 1.Joh.4:21@ Fuji:
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 12th, 2009 at 2:22 e m
”Men i församlingen vill jag hellre tala fem ord med mitt förnuft, så att också andra får lära sig något, än tusentals ord med tungor. Bröder, var inte barn till förståndet, nej, var barn i fråga om allt ont och fullvuxna till förståndet.” 1. Kor. 14:20@ Fuji:
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 12th, 2009 at 2:40 e m
Beträffande de ord du citerat ur Sakarja 12:3 om att Jersualem skall bli en lyftessten för alla folk, så tycker jag du gör en mycket ogenomtänkt tolkning. Mycket av de framtidsprofetior i Sakarja hör till de mest trösterika vi har i Bibeln. Profetian här låter det naturliga Israel uppgå i ett andligt Israel, en Guds kyrka och församling i världen som sträcker sig till alla jordens folk. Det tror jag på!@ Fuji:
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 12th, 2009 at 2:48 e m
Du behöver inte vara så upprörd bästa Gunilla över vad jag tidigare skrivit om sunt förnuft. Det är ditt förnuft som gäller och det har du fått som en gåva. Det betyder inte att du skall förkasta profetiorna eller förakta dem, men du behöver Andens stöd och hjälp i din tolkning, och med ditt förnuft kan du pröva allt. Du har Guds tillåtelse att ifrågasätta, ja till och med att tvivla över sådansa saker som kan vara osannolika. Läs gärna mina kommentarer till Fuji som ansluter till de svar jag ville ge dig. Gud välsigne dig.@ Gunilla:
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 12th, 2009 at 4:27 e m
Här gäller det verkligen att komma underfund med vem som sagt vad. Fujis kommentar var riktad till mig och Haggajs kommentar riktad till Fuji. Nå vad var det då jag skrev?: ”Vi måste också ta hänsyn till att allt i Bibeln både gamla såväl som nya testamentliga profeter inte gäller vår tid. Det sunda förnuftet måste råda över all fundamentalistisk bibeltolkning. Då kan de som tror på Gud mötas i fred utan gränsdragning.” Det är något i debatt-tekniken på denna blogg som inte fungerar, men trots det måste jag ju få reagera på den här kommentaren. Hur kan du ta denna text ur 4.Mosebok och tolka den bokstavligt som du gör. Den Gud jag tror på har uppenbarats genom Jesus Kristus. Han har kommit till oss som Gud i människogestalt. ”Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd.” Det står ”är”, inte ”blir” Det tror jag på.@ Haggaj:
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 12th, 2009 at 6:07 e m
@ Rolf Ericson:
Ja, ja Rolf! Besinna dig nu. Inte sex kommentarer i rad igen, tack!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 12th, 2009 at 7:36 e m
http://rolferic.blogspot.com/2009/10/sakarja-hoppets-profet-del-1.html
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 12th, 2009 at 8:12 e m
Constance Cumbey säger idag, den 12 oktober så här på sin sajt (fritt översatt från engelska av mig) :
När Barack Obama kampanjade för presidentposten i USA, hörde jag honom tydligt säga att han ansåg att äktenskap ska vara mellan en man och en kvinna. Idag hörde jag honom säga att äktenskap mellan personer av samma kön ”bör ges samma respekt och värdighet som ett äktenskap mellan en man och en kvinna!”
Vad kommer härnäst? Jag fruktar att vi har gått från att vara EN NATION UNDER GUD till att bli En Nation under förbannelse
och att vi nu har gått från FRIHET OCH RÄTTVISA FÖR ALLA till FRIHET OCH RÄTTVISA FÖR INGEN.
Och det är tilltagande uppenbart att det inte finns någon MORAL ÖVERHUVUDTAGET.
Hur länge till ska Gud ha förbarmande med vår nation? Jag hoppas att det finns tillräckligt många rättfärdiga ibland oss för att han ska hålla domen tillbaka något längre än vad han gjorde med Sodom och Gomorra på Abrahams och Lots dagar.
Kom snart, Herre Jesus! Mycket snabbt! Jag ber Dig!
CONSTANCE
http://cumbey.blogspot.com/
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 12th, 2009 at 11:09 e m
Den norske Nobel-komittéens begrunnelse er at det finnes ingen enkeltpersoner som det siste året har gjort mer for FRED enn hva Obama har gjort. Her er begrunnelsen:
* Obama ga Midt-Østen høyeste prioritet fra første stund og reiste til Kairo for å starte en ny dialog med den arabiske verden. En unik handling for en amerikanske president og en handling som hadde FRED som hensikt.
* Han fikk igjennom en resolusjon i FNs sikkerhetsråd der målet er å fjerne verdens atomvåpen. Med FRED som hensikt.
* Han har opprettet diplomatisk kontakt med regimet i Iran. USA har ikke forhandlet med Teheran på 30 år. Med FRED som hensikt.
* Han har skrinlagt planene om et amerikansk rakettskjold i Sentral-Europa, og derigjennom forbedret forholdet til Russland. Med FRED som hensikt.
Nobelkomittéen mener at Obama med dette har senket konfliktnivået i verden.
Jagland: – Hvem har gjort mer for FRED det siste året?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 14th, 2009 at 3:51 e m
Att bedja amen, kom Herre Jesus är en biblisk bön, men det är inte en bön fylld med rädsla. Det är en bön fylld av tro , hopp och tröst. Inte en väntan på dom och katastrof utan en väntan på räddning undan dom och katastrof. Vi kan lugnt och tryggt invänta den tid Herren själv har bestämt. Något annat kan vi inte göra
Läs om Skarja- Hoppets profet i två avsnitt på den här länken
http://rolferic.blogspot.com@ Metodistpastor Berndt Isaksson:
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 14th, 2009 at 10:46 e m
Även katolikerna ser att ”We’re Heading Into An Obamageddon”
http://www.youtube.com/watch?v=pgVJhbXXH8Q
Berndt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 29th, 2009 at 2:34 e m
NU AVSLÖJAR HUSSEIN OBAMA SANNINGEN!
http://www.youtube.com/watch_popup?v=tCAffMSWSzY
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 29th, 2009 at 2:45 e m
Ja…sannerligen…världen ÄR förändrad.
Detta hade nog inte NORGE väntat sig : att ge Nobels FREDS-pris till en muslimsk President som för närvarande har startat TVÅ krig som fortfarande skördar tusentals civila liv. Genom sitt ämbete är denne President den högst rankade inom den mest våldsamma religion som som finns på jordens yta.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 29th, 2009 at 2:58 e m
Den som skickade detta e-mail om Obama, säger så här :
”Watch this QUICKLY–I am sure it will get ZAPPED OFF the Internet soon!!! ”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 29th, 2009 at 3:43 e m
Kanske var Ombanas alv som fick priset?
http://www.youtube.com/watch?v=A_B5UrI7nAI
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 29th, 2009 at 3:52 e m
sleepaz,
Ja,…vem vet..? Det kanske avslöjas då Obama hämtar priset i Oslo !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 29th, 2009 at 3:54 e m
sleepaz

ha haaa!!!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 29th, 2009 at 10:37 e m
elisabeth skriver:
NU AVSLÖJAR HUSSEIN OBAMA SANNINGEN!
http://www.youtube.com/watch_popup?v=tCAffMSWSzY
Det där är visserligen ”klippt och klistrat”, men ger ändå en bild som faktiskt är korrekt och skrämmande. Obama kör ett dubbelspel, och godtrogna kristna och många andra, lät sig bedras i presidentvalet.
Personligen tror jag att Obama snart kommer bekänna sig, även officiellt, som muslim.
Berndt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 29th, 2009 at 11:06 e m
Tänk om Obama är Antikrist och USA/EU är Skökan? Det ligger väl närmare till hands än att den så illa omtyckte påven (oavsett vem det är) och den lika illa omtyckta katolska kyrkan innehar dessa roller.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara