tisdag, november 3rd, 2009...3:33 e m
Personligt vittnesbörd kring Sabbatsfirande
För det första så är det väldigt lite vi hedningar ”måste” eller ”ska” v.g. Herrens Högtider. Apg 15 och Kol 2:16 ”friar oss” från både ”ska” och ”måste”. Jag vill inleda med att säga att vi ”får” och inte ”måste”, för dem som blir lite ängslig över att byta ut Kyrkans egna högtider mot HERRENS högtider.
Personligt vittnesbörd:
Långt innan jag visste vad ”den Hebreiska rörelsen” var hängde jag på en skör tråd till ande, kropp och själ. Anledningarna var många; Ansvar för bolaget jag driver, långa arbetsdagar, avsaknad av församlingsgemenskap, ekonomiska utmaningar privat och i företaget, överkänslighet mot kvicksilver och tenn i mina lagningar vilket resulterade i fysiska problem e.t.c.
En kväll kom jag och min fru fram till att vi faktiskt levde i ett ekorrhjul. Samtliga dagar i veckan var fyllda med arbete och allehanda aktiviteter och vare sig ande, kropp eller själ fick den vila vi så väl behöver. Jag påpekade till min fru att det kanske beror på att vi inte har en vilodag. Jag fick en form av ”syndanöd” över att jag faktiskt indirekt trodde mig vara starkare än Den Evige som kunde arbeta 7 dagar i veckan utan vila. Kom på att Gud själv faktiskt visade vägen redan i skapelsen när han skapade världen på 6 dagar och vilade på den sjunde.
Vi kom i teori fram till att vi faktiskt behöver en vilodag. Kanske rent av hängde både mitt företag, familj och äktenskap på detta.
Som så ofta blev detta en teoretisk ”uppenbarelse”. Att i verkligheten avsätta en dag för vila kom vi inte till stånd med. Många år senare blev vi inbjudna av en vän till en vän att ”fira sabbat” i Ärla, utanför Eskilstuna. Vi tackade ja till inbjudan och pinade iväg till familjen. Atmosfären var varm och enkelheten och glädjen i gemenskapen tilltalande. Vill minnas att vi lämnade 01:00 på natten efter många skratt och intressanta samtal.
Efter vår första sabbatsfirande bestämde vi oss för att ”provfira” några gånger till. Alltså, avskilja den ursprungliga sabbaten regelbundet under en försöksperiod, no strings attached. Det gamla bibelordet ”smaka och se” poppade upp i sinnet. D.v.s vi kom fram till att det i alla fall inte kunde skada.
Jag har nu tappat räkningen på hur länge sedan detta var. Jag kan bara konstatera att konsekvenserna av vårt avskiljande av denna HERRENS dag inte dröjde länge. Hela familjen mår bättre på alla plan. Jag har fått tillbaka frälsningsglädjen och ett förnyat intresse och kärlek till Guds Ord. En himmelsk frid har sänkt sig ner över mitt hem, företag och äktenskap. Hur förklarar man detta? Vet ej. Vet bara att jag mår så mycket bättre och att jag önskar denna välsignelse över alla kristna hem i Skandinavien.
Måste jag då fira? – Nej. Måste du fira? – Nej. Men, du FÅR som inympad i det feta olivträdet hedra vilodagen. Jag kan bara summera att vilodagen är till för vårt eget bästa. En glädjens dag. Ett möte med Den Evige. En dag fylld med vila, ro, avkoppling från våra händers verk. Samtal med varandra och med Gud. En Himmelsk ”date”.
Nu träffas vi varannan fredag endast familjen och Gud och varannan fredag med andra familjer i Sörmland som upptäckt välsignelsen i Sabbaten.
Om du lyckats fira sabbat varje dag i veckan good for you, men jag behövde disciplinera mig för att komma in i vilan. Helgen känns längre och sabbatsvilan verkar sträcka sig långt efter nya veckan har börjat.
Vad gör vi då när vi ”firar sabbat”? – Vi köper lite finare mat om ekonomin tillåter. Sätter fram finduken och finporslinet om möjligt. Inleder sabbaten med att välsigna varandra, våra barn, bryter bröd och dricker vin till åminnelse av Jesus, vår Frälsare och Herre. Markerar att sabbaten är inledd genom att tända ett par ljus och sjunger någon kör tillsammans.
Sedan festar vi in på småtimmarna och fyller kvällen med gott sällskap och andliga samtal. De flesta har något att dela med sig i form av vittnesbörd, bibelord eller undervisning de hittat under veckan.
Men, det är svårt att med ord övertyga dig som tycker sabbatsfirande är konstigt. Bokstaven dödar men, anden ger liv som ni vet. Bäst vore att du som är rädd för att denna tradition är förbehållen det judiska folket gör som jag gjorde – pröva och se. Pröva Honom. Vad har du att förlora?
Vårt enda problem nu är att villan inte räcker till för alla som skulle vilja delta i dessa glädens fester och möten med Den Evige. Nu och då kan vi klämma in någon nyfiken själ men, för det mesta är det fullt hus.
Hoppas att någon skall göra samma upptäckt jag och min familj gjort som äger någon form av herrgård eller slott så vi kan träffas ännu fler.
Jag tror av hela mitt hjärta att Församlingen kommer att sluta såsom den började – i hemmen. Det är därför det är ett sådant kompakt motstånd till återgången till bl.a. Apostlagärningarnas innerliga umgänge och brödsbrytelse i hemmen under Sabbaten.
Vill du också ”testa” att fira HERRENS sabbat? Maila mig på daniel.forslund (AT) clubtele.se så skall jag försöka hitta en sabbatsgrupp där du bor eller ge plats åt dig och din familj i mitt eget hem vid tillfälle.
Var välsignad!
/Daniel











60 kommentarer
november 3rd, 2009 at 4:34 e m Citera och svara denna kommentar
Har andra vänner som kommit till exakt samma slutsats. Det närmaste sabbatsfirande jag kommit är dock kurshelger på ÖTH. Det kan också vara mycket givande och avkopplande.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 3rd, 2009 at 4:49 e m Citera och svara denna kommentar
Beroende på vad ni studerar låter det ju som att du är inför Herrens ansikte dessa helger . . .
Det jag sörjer över är att vi som börjat helga den ursprungliga sabbaten hittils spridit mer fördömelse än välsignelse. . I detta måste vi vara mer självranssakande och försöka bättra oss.
mvh
D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 3rd, 2009 at 4:53 e m Citera och svara denna kommentar
TACK Daniel för detta härliga vittnesbörd. Tänk att ett uråldrigt biblisk påbud som Sabbatsfirande kan bli så fräscht och intressant, efter att i årtusenden varit föraktat och försummat av den kristna kyrkan.
Gud välsigne dig Daniel och din familj i detta ni gått in i. Låt inget ta detta ifrån er, för sådana som vill det kommer ni säkert att stöta på, om ni inte redan gjort det.
Varmaste hälsningar
Berndt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 3rd, 2009 at 5:01 e m Citera och svara denna kommentar
Metodistpastor Berndt Isaksson:
Tack för uppmuntran. Som det ser ut nu kan inget anathema i världen få oss att upphöra med vår högtid med Den Evige. samtidigt hoppas jag att vi genom Guds nåd inte ”kör fast” i något dike och inte blir svart-vita i vår upptäkt.
D.v.s. det ena behöver inte ta ut det andra. Vi kan ha möten med Gud varje dag i veckan. Det finns givetvis en sabbatsvila dygnet runt, sju dagar i veckan som Gud vill ha in Sitt folk i.
Personligen behöver jag avsätta en dag på detta sätt och tror att hela kristenheten skulle må bra av sabbaten. Jag vill minnas att den ekumeniske Frank Mangs brände ut sig också när han försökte arbeta 7 dagar i veckan.
mvh
D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 3rd, 2009 at 6:02 e m Citera och svara denna kommentar
Jag tror att det finns en stor välsignelse i detta, samtidigt är det viktigt att det blir en gåva till oss, som du (MTC) säger och inte ett lagpåbud.
Jag minns en bibellärare inom pingst, jag tror det var Carlo Johansson, som sa att av alla tio Guds bud var det bara sabbatsbudet som inte fanns omnämnt i NT.
Vad fienden vill idag är att människan skall vara så stressad, så att hon inte kan stilla sig inför Herren.
Jag tror att förr t.o.m många hednigar i Sverige höll på vilodagen mera än vad många kristna gör idag. Nu ska det handlas, idrottas osv.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 3rd, 2009 at 7:00 e m Citera och svara denna kommentar
Observer:
Många svenska ”hedningar” håller hårdare på vilodagen än vi kristna numera…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 3rd, 2009 at 7:34 e m Citera och svara denna kommentar
Observer,
När jag kollar Folkbibeln så nämner de sabbat 56 gånger i NT. Så där en en 56 fler gånger än någon annan dag.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 3rd, 2009 at 7:45 e m Citera och svara denna kommentar
Ljuvligt och underbart – vilken sann glädje!
Tänk vad det levande Ordet kan göra, när vi får finna Jesus i våra egna hjärtan och liv.
Vi har faktiskt gjort detta spontant länge i familjen, men känt oss lite ”udda” och framför allt ensamma (vi känner bara ett fåtal på spridda orter) som gör sådär. Därför har frimodigheten och glädjen faktiskt grumlats lite över det med tiden. Blev därför uppmuntrad av B Isakssons ”heja-rop” – tack Berndt!
Det är verkligen motstånd på alla fronter mot att upptäcka den urkristna församlingens liv – men vädligt spännande att allt fler uppenbarligen ser det… och vågar gå på det Jesus uppenbarat!
Förresten – jag är oerhört glad för den här bloggen… skön ton och högt till tak ändå… bra jobbat bloggmakare! =)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 3rd, 2009 at 8:05 e m Citera och svara denna kommentar
Hur kommer det sig att alla som har något att säga heter Daniel gång på gång, ganska komiskt eller hund begraven?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 3rd, 2009 at 8:12 e m Citera och svara denna kommentar
Jag kan berätta att när jag för ett antal år sedan byggde en villa i lösvirke,vilket innebar väldigt mycket arbete, än om jag hade en del hjälp.
Mina grannar arbetade både lördag och söndag beroende hur det passade dom. Jag brukade vara ledig på söndagarna.
Herren välsignade detta på ett oerhört sätt, dels fick jag vara ledig från mitt arbete i c:a 4,5 mån. med full lön, så jag kunde arbeta på huset.
Dessutom fick jag sedan ett tillfälligt skiftarbete som gjorde att jag var ledig var tredje vecka, dessutom blev jag ledig ung. 6 mån. till pga av komp.tid + semester.
Det lönar sig alltid att ge tid åt Herren.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 3rd, 2009 at 8:19 e m Citera och svara denna kommentar
Jesus säger om Sabbaten att den är till för oss och inte vi för den…alltså är den en gåva. Men samt. säger Gud också att: De främlingar som har slutit sig till Herren…alla som tar vara på sabbaten…dem skall jag föra till mitt heliga berg. (Jes 56:6) och i slutet på Jesaja (66:23) Och nymånadsdag efter n…och sabbatsdag efter s…skall alla människor komma och tillbe inför mig…
Alltså är det så det skall bli…och då är det ju märkligt att vi inte gör det nu?
Gud förebrår också sitt folk gång efter annan att inte ha hållit sabbaten…och Jesus o lärjungarna höll den…
För mig blev det så att Gud sa till mig en morgon för 4 år sedan att han ville att jag skulle fira sabbat. Jag hade ingen aning hur…men det har han visat mig allteftersom…och känner att hade Han inte gjort det och jag inte lytt…hade jag inte överlevt de senaste två åren! Det vilar en oerhörd välsignelse över att hålla de buden (gåvor) som Gud ger oss! Hur kan ngn inte vilja ta emot denna välsignelse, menar någon av hans barn?
(måste dock säga att det tog lite tid tills jag märkte av det goda, i början var det jobbigt…att bli stilla, möta sig själv…men sen har det vänt hela min livsrytm och gett mig en stadga och en ny glädje i Gud)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 3rd, 2009 at 8:53 e m Citera och svara denna kommentar
Tack för att du delade dina erfarenheter om ditt sabbatsfirande. Jag håller med om att det i sabbaten finns grundprinciper vi har gott av, och att vila tillsammans med familjen och tillbringa avsatt tid med vår Skapare är enbart positivt. Liksom dig tror jag att hemmen kommer spela en större roll framöver, och ser vi på den nytestamentliga församlingen samlades man ofta i hemmen där det undervisades och delade måltider/nattvard tillsammans. Det är ju konstigt att apostlarna inte undervisade om att det enbart var ordinerade präster som fick dela ut nattvard…
När jag söker på ordet ”sabbat” i bibeln, får jag liksom Haggaj upp 56 hänvisningar. Jag såg bara helt kort på de hänvisningarna som var efter församlingens födelse, och noterade att det predikades mycket på sabbaten. Paulus nämner även att ingen ska döma oss för sabbaten (Har en förståelse av att han menar de som inte firar sabbat) (Kol 2:16) då detta var en skugga på det som skulle komma. Samtidigt nämner han i Hebr. 4:9 att det kvarstår en sabbatsvila för Guds folk, och detta är intressant.
Personligen tror jag denna vilan är att finna i Kristus, men att det trots detta ändå finns principer i själva sabbaten att ta vara på. Kombinerar man fysisk vila och en god måltid med familjen, med gemenskapen/vilan i Kristus tror jag att det välsignar både ande, själ och kropp på ett sätt vi i kristenheten hittils inte förstått viktigheten av. Jag är öppen för mer undervisning på detta område.
”Vilodagen”, som vi känner den i det religiösa Skandinavien, har ju faktiskt handlat om stränga religiösa regler att inget är lov på söndagen för då ska man sitta i kyrkan och vara ”helig”. Detta har inte varit den vila jag ser finns i sabbaten, i alla fall så långt som jag idag förstår.
Sabbatsdebatterna har gett mig mycket att fundera över, men samtidigt tycker jag att vassa formuleringar och till tider en ovilja att förstå den andre parten, blir jobbigt i längden. Jag viskar ofta Psalm 23 för mig själv, och längtar tillbaka till den gemenskap jag en gång hade med Jesus – innan tiden i trosröreslen, men det är en annan story…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 3rd, 2009 at 9:01 e m Citera och svara denna kommentar
Observer, om inte sabbatsbudet nämns i NT, så behöver det inte betyda att det är ogiltigt. Den bibel som Paulus hade kunde göra en människa full färdig för allt gott verk och där nämns sabbaten.
NT är inte en skrift som visar vad som gäller i en nystartad religion. Jag uppfattar det inte så i alla fall.
MVH
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 3rd, 2009 at 9:25 e m Citera och svara denna kommentar
Det att fira sabbat är verkligen en Herrens välsignade gåva.Som vi skall tacka för. Men tänker också på den som fått sabbatsfirandet uppenbarat för sig,men där inte de andra i familjen ser sambandet mellan judar och inympade hedningar. Jag tror att det finns många makar som har olika uppfattningar i de här frågorna som får en strid i sina egna hem och brottas och vänder på de här frågorna. Vad gör en sabbatslängtande vän då när motståndet finns i den egna familjen.Det blir ju inte någon riktig sabbat för den som är ensam i sin familj. Kanske de andra inte är frälsta.Jag trot att det kommer att gå ett svärd genom kristenheten i denna fråga som kommer att gå så nära att den skiljer makar åt. Och de får möta förföljelse i sina egna hem.Låt oss be för enade familjer i detta. Jag tror många lider i det tysta.Många som inget högre skulle önska att familjen kunde samlas kring Guda Tora på fredagskvällen.
MVH Vivan.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 3rd, 2009 at 9:56 e m Citera och svara denna kommentar
Observer:
Ser att både Haggaj o Andy har bekräftat att ”sabbat” nämns ett 50 tal ggr i NT men, innan de svarade stod ett enda bibelord ut i mängden;
Matt 24:20 Be att ni inte måste fly under vintern eller på sabbaten.
Om nu Jesus ändå hade eller tänkte avskaffa sabbaten, varför skulle han då oroa sig för att hans eget profetiska ord skulle gå i uppfyllelse på en sabbat?
Nåväl, detta med sabbat är ingen frälsningsfråga. Om de som allra mest högljutt bankar kristenheten i huvudet med sabbatsbudet först läste 1 kor 13 skulle vi slippa en hel del diskussioner. Om någon av er läsare känt fördömmelse för något jag skrivit i ämnet är jag ledsen för det.
rebecca:
”Jesus säger om Sabbaten att den är till för oss och inte vi för den…alltså är den en gåva.”
- Daniel: Huvudet på spiken!!! EN GÅVA. Kan vi tvinga någon att ta emot en gåva? Nej, givetvis inte. Må Gud förlåta oss för att vi i vår iver ibland försöker pracka på Guds folk gåvor som endast med ett villigt hjärta kan mottagas.
Andy:
”Paulus nämner även att ingen ska döma oss för sabbaten” Det är väl en del av min post idag. Jag dömer inte den som inte vill, kan, eller önskar att helga sabbaten och vill därmed göra ett försök att lyfta debatten till en ny nivå…
Var fri! Ingen fördömmelse! Men, smaka gärna och se ändå. Inte för att du måste. Inte för att du SKA, utan för att du FÅR.
Titti:
Roligt att höra! Kan du inte ta med din vackra familj och spendera en fredag kväll i Eskilstuna då? Vi har två övernattninsrum!
Vivan:
Vet inte om jag hälsade ordentligt på dig i Korskyrkan! Om inte ska jag bättra mig nästa gång vi träffas…
Jag känner till den situation du beskriver men, har svårt att tro att det skulle vara Gud välbehagligt att ett äktenskap splittras över sabbatsfirande. Jag vill tro att enheten i ett äktenskap bör prioriteras och att vi tjänar en Gud som ser först och främst till våra hjärtan.
mvh
D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 3rd, 2009 at 10:14 e m Citera och svara denna kommentar
En kort fråga kring sabbaten.
I Mose bok kan vi läsa detta:
”Medan Israels barn var i öknen, ertappades en man med att samla ihop ved på sabbatsdagen. De som ertappade honom med att samla ihop ved förde honom till Mose och Aron och hela menigheten. Då det inte var klart utsagt vad som borde göras med honom, satte de honom i förvar. Och HERREN sade till Mose: ”Mannen skall straffas med döden. Hela menigheten skall stena honom utanför lägret.” Då förde hela menigheten ut honom utanför lägret och stenade honom till döds, så som HERREN hade befallt Mose.” ( 4 Mos 15:32-36)
Och utifrån detta så tolkar de skriftlärda Jesu beteende när han plockar ax på sabbaten (Lukas 6:1)
Om det var tillbörigt och rätt enligt moselag att stena någon som bar ved, borde det inte då rimligt vara rätt att stena någon som plockar ax på sabbaten?
Jesus säger att han är herre över sabbaten.. Men innebär det att man kan bryta sabbaten för det?
Jag är lite nyfiken på hur ni resonerar kring detta..
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 3rd, 2009 at 10:17 e m Citera och svara denna kommentar
forts..
Hade inte de skriftlärda rätt enligt Moselag att säga emot Jesus där? Eller var det fel från början att stena mannen som plockade ved? Hur skall man tolka Jesu svar där?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 3rd, 2009 at 10:33 e m Citera och svara denna kommentar
Sleepaz:
Bra fråga. Jag läser in massor i det du säger.
Dels hur allvarligt Gud såg på detta bud då han tillämpade dödsstraff för dem som bröt mot det.
Sedan måste vi skilja på Guds Ord och Judisk (eller annan) tradition, som inte alltid går hand i hand.
Jesus bröt inte mot sabbatsbudet utan mot delar av Judisk tradition (tolkning av sabbatsbudet).
Om nu Gud enligt 1 tim 3:16 tagit sin boning i Jesus, och vi är eniga om att det var Gud som gav Israel ”lagen” så litar jag till fullo på Jesu tolkning av densamma över dåtiden (eller nutidens) skriftlärda
En annan tolkning skulle givetvis kunna vara ”ingen regel utan undantag”…
Du verkar vara en tänkare Sleepaz. Om jag skulle ställt frågan till dig. Hur skulle du svarat på den?
mvh
D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 3rd, 2009 at 11:33 e m Citera och svara denna kommentar
Daniel..
En variant är att, de skriftlärda inte hade den ”makt” att utöva sådana domar som Mose.
Jesus kritiserar så att säga hur korumperad det judiska ”domarna” blivit” Och att man leder det judiska folket till fördärvet med sin någon hårdkokta syn på lagen.
Mose hade makten att utdömma dessa domar, då han fått makten från herren.
Moselag hade rätt, och därför var också fariseernas kritik befogad. Men det som fariseerna inte förstod, det var att Jesus är den som gav Mose makten att dela ut domar.
Nu står den som gav Mose makten att dela ut domar, öga mot öga mot det skriftlärda, och det försöker raljera med Moselag emot honom.. Det hela ter sig en smula ironiskt. Jag tänker också sett ur Matt 21:33-46 med liknelsen om de onda vingårdsarbetarna, där det som har hand om vingården, har ihjäl vingårdens son.. Det ser inte vem som det står öga mot öga..
Jesus säger, ”Jag är herre över sabbaten”
Det är en variant iaf
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 3rd, 2009 at 11:43 e m Citera och svara denna kommentar
En anna variant, är att det skriftlärda som kritiserar Jesus inte ens följde Moselag själva kring Sabbaten.
”Och han sade till dem: ”Om någon av er har en son eller så bara en oxe som faller i en brunn, skulle han då inte genast dra upp honom även om det vore sabbat?” (Luk 14:5)
Samtidigt så kan man förstå det skriftlärdas iver att följa Moselag.. Jag menar, en vedbärare blev ju stenad för att han samlade ved..
Men trots allt så kanske det fanns en ”viss” acceptans för vad man fick göra.. Kanske genomskådade Jesus deras tankar, och alla gånger de själva brutit mot sabbaten och kanske räddat ett djur som höll på att dö eller så… De förtjänade alltså döden på samma sätt som vedbäraren isf.. Och trots det så påpekar det hur fel alla andra gör.. Jesus hade rätt, när han sade att det var som vackra gravar på utsidan, men fulla av röta på insidan..
Därför menar jag återigen igen, att det skriftlärda inte hade ”befogenheter” att döma Jesus för det handlingar han gjorde..
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 4th, 2009 at 12:28 f m Citera och svara denna kommentar
MTC!
Matt 24:20 Be att ni inte måste fly under vintern eller på sabbaten.
Om nu Jesus ändå hade eller tänkte avskaffa sabbaten, varför skulle han då oroa sig för att hans eget profetiska ord skulle gå i uppfyllelse på en sabbat?
Det Jesus profeterade om här skedde ju år 70, vilket då naturligt var att fira sabbat.
Sabbatslagen var väldigt sträng och är nog fortfarande något som skall åtföljas av juden, därför tror jag Jesus sa så, för han visste att judarna inte vågar bryta mot detta bud, det var ju stränga straff för sabbatsbrott.
Sen är det ju så, som jag tror, att lagen var en skugga av det verkliga, kristus och det är ju svårt även i dag även för oss hednakristna att tro, så vi praktiserar gärna lite lag för säkerhets skull!
Bj
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 4th, 2009 at 2:23 f m Citera och svara denna kommentar
En av de allra bästa artiklarna här på sidan! Bra! Tänk om vi redan från början hade fått ta del av denna undervisning? Uppmuntran och vittnesbörd om vad Herren gjort när du levde efter förkunnelsen. Istället har vi från VISSA (ni vet vilka ni är) aktörer fått smaka fördömelse och dom. De har verkligen varit salt i såren medan denna artikel är verkligen ”salt i förruttnelsen” i dagens samhälle och kyrkor.
Nu blir ju människor dragna och lockade till välsignelsen av att ta en ledig stund, fira något gott som Herren vill för oss. Att sabbaten är till för OSS missar folk ofta tack vare de som predikar ”måsten” och ”tvång”!
Men på en punkt har du fel: du har en församlingstillhörighet om du ber och firar med andra kristna… man behöver inte stå med i en ”kyrka” för att vara med i en församling… och jag tror du har till 100% rätt om framtidens församlingar som skall samlas i hemmen… så sker i Kina där jag bor (utom i de officiella statsstyrda kyrkorna) och väckelsen är stor.
Det finns mycket mer att utforska om detta och andra ämnen! Nattvarden är kanske nästa ämne? Inte oblat och liten vinskvätt utan en måltid med sina bröder och systrar?
Mer sådan här förkunnelse!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 4th, 2009 at 8:59 f m Citera och svara denna kommentar
Jag har inte läst alla inlägg, men av dom som jag har tittat på så har det varit en god ton och det känns bra.
Instämmer med MTC:
”Nåväl, detta med sabbat är ingen frälsningsfråga. Om de som allra mest högljutt bankar kristenheten i huvudet med sabbatsbudet först läste 1 kor 13 skulle vi slippa en hel del diskussioner.”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 4th, 2009 at 9:16 f m Citera och svara denna kommentar
Sleepaz:
Tolkningen kopplas onekligen till hur vår grundinställning av Jesus är. D.v.s. var han det felfria/syndfria lammet, eller inte? Skulle Jesus kunna bryta mot ”Pappas” Ord och samtidigt vara syndfri/felfri?
Jag får inte ihop detta och måste därför förkasta minsta antydan att Jesus bröt på något av buden.
Vi har nog samma problem idag som Jesus hade med dåtidens skriftlärda. D.v.s. vi blandar ofta ihop laggärningar (männsikobud och mänskliga traditioner) med lagen som är allt igenom god.
Sedan kan man ju mänskligt sett tycka att det var lite hårt att betala med sitt liv för att plocka ved på sabbaten.
Det skall onekligen bli mycket intressant att få vara med om dagen då Guds Torah skall gå ut från Sion till hela världen, när Jesus själv sätter sina fötter på oljeberget.
Jag kommer personligen att ha en rad frågor till min mästare och Herre. Men, även Paulus vore högst intressant att ha en liten frågestund med
V.g. Luk 14:5 är jag relativt säker Jesus påminde dem om den muntliga Torah (traditionen) som faktiskt hade vissa undantag v.g. tex sabbaten. De skriftlärda visste mycket väl om att det fanns gånger då man fick ”bryta” mot budet. Alltså är inte den Evige så fyrkantig som vi ibland gjort honom till.
Michael Häggqvist:
Tack för de uppmuntrande orden. Jag tror ingen medvetet spridit fördömmelse kring tex sabbaten utan i botten är vi alla upprymda över denna upptäckt. Sedan kommer ”köttet” lätt in när man känner att människor trampar på ”uppenbarelsen”…
Jag är med dig till 100% att jag har församlingstillhörighet i det att två eller tre är samlade i Hans Namn!
Spännande att du befinner dig i Kina. Vad jag har förstått så är även de statsstyrda kyrkorna ofta överfyllda overthere?
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 4th, 2009 at 9:20 f m Citera och svara denna kommentar
Tack Daniel!
Sabbaten är en verklig välsignelse, har hållt den nu sedan 2003, och det blir bara bättre och bättre. Tänk att Gud själv, den Högste har bestämt en dag då vi skall speciellt umgås med Honom, det är Hans date, Han bestämde dagen, det är därför den är så välsignad. Pröva får ni se!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 4th, 2009 at 10:07 f m Citera och svara denna kommentar
Åsa.
”Sabbaten är en verklig välsignelse, har hållt den nu sedan 2003, och det blir bara bättre och bättre. Tänk att Gud själv, den Högste har bestämt en dag då vi skall speciellt umgås med Honom, det är Hans date, Han bestämde dagen, det är därför den är så välsignad. Pröva får ni se!”
Vad är det som blir bättre? På vilket sätt visar sig välsignelsen i ditt liv? Vad har ni som firar sabbaten som inte andra har?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 4th, 2009 at 10:16 f m Citera och svara denna kommentar
Jag delar helt den uppfattning som jag uppfattar att Daniel har, att sabbatsvilan är nödvändig och medför välsignelser för den enskilde och för familjen, inte minst i vår stressade och splittrade tid!
Som katolik så iakttar vi också sabbatsvila, fast på Herrens uppståndelses dag. Vi menar att Jesu uppståndelse är det vi numera verkligen har att fira och hålla heligt, för vad Jesus Är och för vad Han gjorde för oss på Golgata. Jag anser dock att alla som inte delar vår uppfattning angående Jesu död och uppståndelse bör iaktta sabbatsvila någon dag i veckan.
Allt gott!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 4th, 2009 at 10:51 f m Citera och svara denna kommentar
Mtc: Jo de är också överfyllda. Men predikningarna….. ja folk kommer eftersom det finns en hunger. Men prästerna i te x Chong Wen men church är ju tillsatta av staten och går igenom predikningarna i förväg, tyvärr är det en hel del politik i dessa kyrkor vilket gör att de, av de fria församlingarna, upplevs som ”döda” (ja du förstår vad jag menar). De statsstyrda kyrkorna i sin tur varnar för de fria och sprider rykten som att t ex många fria församlingar aldrig pratar om Jesus blod (dvs Jesu offer osv) vilket ju är en lögn…
Intressant är att i te x min Kinesiska svågers församling (en sk. ”hemlig” husförsamling) så samlas de ju i ett hem, dvs i en medlems lägenhet….. och då är de ändå många….
Dessutom har de möten på lördag och söndag, på lördagen äter de dessutom en kärleksmåltid tillsammans (inte oblat och en skvätt vin alltså utan riktig mat), lovsjunger och läser Guds ord…. De firar ju alltså Sabbat eller? De kallar det inte Sabbatsfirande men ändå….
Församlingen har växt så de knakar och min svåger, som varit frälst i bara 2,5 år, har redan fått gått in som en av församlingsledarna…
Herren gör otroligt spännande saker här…. De upptäcker saker i Bibeln eftersom de läser bibeln inte en massa kyrkohistoria och tradition! De enda gångerna som jag upplevt att de har haft problem är när te x en metodist som kommit på besök försökt få dem att bli just de…. Men de står emot trycket och håller sig till evangeliet utan en massa kyrkobråte som de måste ta till sig… (inte för att metodister inte skulle vara bra kristna, Gud välsigna alla goda metodister!)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 4th, 2009 at 1:33 e m Citera och svara denna kommentar
Tuve:
Det ena behöver inte ta ut det andra. Under delar av uppväxten höll vi ”sabbat” på söndag då min mamma har en högkyrklig bakgrund.
Problemet för mig var att mitt ekorrhjul snurrade alla dagar i veckan och jag höll vare sig lördagen eller söndagen i avskildhet.
Tror inte jag är ensam om att fylla alla dagar i veckan med diverse aktiviteter.
Du kan säkert relatera till välsignelsen i att avsätta en dag i veckan på ett speciellt sett för Herren även om vi valt olika dagar.
Björn Jönsson:
”Det Jesus profeterade om här skedde ju år 70, vilket då naturligt var att fira sabbat.”
Vi är nog en och annan som tror att denna profetia kan vara dubbelbottnad. OM nu allt från GT sattes ur spel i NT (vilket jag inte tror) eller åtminstone ”lagen” var det väl ändå på Golgata detta hände, inte 70 år e.kr?
Med ditt resonemang har du inte bara ”flyttat predikostolen från Sinai till Golgata”, utan flyttat fram den 70 år till
Åsa:
Tack själv
Michael Häggqvist:
Spännande med kristenheten i Kina. Jag tror vi har mycket att lära av er där nere.
Hur stor är den s.k. ”Back to Jerusalem” rörelsen där nere?
mvh
D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 4th, 2009 at 2:27 e m Citera och svara denna kommentar
Ah, aldrig hört talas om den rörelsen här i Beijing, vad jag menade var att de i praktiken firar sabbat utan att veta om att de gör det…. Däremot är de mer öppna mot ALLT i bibeln, alltså både gt och nt och mindre tradition, tyvärr försöker en del västerlänningar pracka på dem sådana….. främst Amerikaner…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 4th, 2009 at 4:22 e m Citera och svara denna kommentar
Tack MTC för ditt vittnesbörd, som kommer att beröra väldigt många. Mycket glädjande att läsa !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 4th, 2009 at 4:47 e m Citera och svara denna kommentar
MTC!
Du skrev!
Vi är nog en och annan som tror att denna profetia kan vara dubbelbottnad. OM nu allt från GT sattes ur spel i NT (vilket jag inte tror) eller åtminstone ”lagen” var det väl ändå på Golgata detta hände, inte 70 år e.kr?
Med ditt resonemang har du inte bara ”flyttat predikostolen från Sinai till Golgata”, utan flyttat fram den 70 år till
Jag är medveten om denna teologi med dubbelbottnade profetsior, men var i skriften går sådana här profetiska ord i uppfyllelse mer än en gång? Och var står det i så fall att det profetiska ordet har den funktionen?
Om ordet i Matt 24 skall vara relevant även för oss, innebär det att vi skall fira sabbat och be att dagen inte kommer under sabbaten, för då kan vi inte fly.
Om jerusalems och templet förstöring år 70 inte var uppfyllelsen av Jesu ord, då måste det byggas ett nytt tempel, vilket förvisso en del försöker och det tar ju rätt så många år innan det kan stå färdigt, så frågan är om det är rätt att vänta på en vedermöda som redan varit, plus att Jesus säger att det skall ske som i noaks tid och då vet jag inte om människorna höll sabbaten!
Kanske ett sidospår, men det var inte jag som började!
Bj
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 4th, 2009 at 5:23 e m Citera och svara denna kommentar
Michael Häggqvist:
”Ah, aldrig hört talas om den rörelsen här i Beijing, vad jag menade var att de i praktiken firar sabbat utan att veta om att de gör det…. ”
Förlåt, ”Back to Jerusalem” rörelsen har inget att göra med sabbatsfirande utan var något off topic.
Här finner du lite mer info om rörelsen som svenska Pelle Karlsson varit djupt engagerad i:
http://www.backtojerusalem.com/
Hoppas innerligt att den växande husförsamlingsrörelsen inte låter sig influeras av vare sig amerikansk kristenhet eller annan kristenhets böjelse mot det Romerska Katolska (Nya Ekumeniken etc)
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 4th, 2009 at 7:55 e m Citera och svara denna kommentar
Åsa ”Sabbaten är en verklig välsignelse, har hållt den nu sedan 2003, och det blir bara bättre och bättre.”
Oh yes. Fredagkväll och lördagar är bra tillfällen för allt som ska göras som man inte hunnit med i veckan. Jag tränar, diskar, städar, shoppar, har fest och allt vad det är.
Söndagar är ännu bättre, då får man gå till kyrkan…. eller hinna med att städa, träna, diska, shoppa eller ha fest om man inte hunnit det tidigare.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 4th, 2009 at 9:20 e m Citera och svara denna kommentar
Jaha..känner du att du blir välsignad,ulrika?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 4th, 2009 at 9:41 e m Citera och svara denna kommentar
Robert,
Absolut!! Jesus är ju med mig varje dag.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 4th, 2009 at 9:44 e m Citera och svara denna kommentar
Ulrika Oskarsson:
Tyvärr är du inte ensam om att när arbetsveckan är slut så blir det precis som du beskriver. Tänk den som hade råd med hemhjälp….
Björn Jönsson:
Jag vill eller tänker inte strida om frågan utan ville bara berätta 1.) Vi ”får” fira sabbat och lyfta diskussionen från ”ska” eller ”måste”
2.) Berätta mitt personliga vittnesbörd.
Jag är ingen expert på dubbelbottnade profetior så jag lägger den frågan åt sidan så länge…
mvh
D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 4th, 2009 at 9:59 e m Citera och svara denna kommentar
Ulrika:
precis så var det för mig: hinna med allt man inte hann med under veckan. Och inte vet jag hur det gått till..men nu hinner jag det ändå, fastän jag vilar hela lörd, dvs från fred kväll till lö kväll.
Sleepaz o Daniel:
ang plocka ax…det kan inte ha att göra med, att de var hungriga, de hade inte ätit?..och rädda liv får man göra på sabbaten (vilket tycker jag stämmer överens med det Jesus säger: drar inte ni upp en oxe på sabbaten. Och också: Jesus är livet, Livets herre- Sabbatens herre…själva sabbaten främjar ju livet…eftersom det gagnar hela vår ande, kropp och själ…)…livet går före! Att det handlade om livet…vilket det kanske inte gjorde när det gällde att samla ved…det var ett arbete som kunde gjorts innan eller efter?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 4th, 2009 at 10:42 e m Citera och svara denna kommentar
Tack MTC för vittnesbördet!Instämmer helt med Dig.
Vi tackar den Evige varje fredagskväll för den stora nåden att vi fått upptäcka Shabbaten. Vi räknar numera in Shabbaten bland livets höjdpunkter såsom: Frälsningen, ett lyckligt äktenskap, barn och barnbarn och att få vara frisk m.m.
Klart man blir lite för ivrig ibland när man vill att alla andra ska upptäcka det också.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 4th, 2009 at 10:54 e m Citera och svara denna kommentar
Björn: ”Om ordet i Matt 24 skall vara relevant även för oss, innebär det att vi skall fira sabbat och be att dagen inte kommer under sabbaten, för då kan vi inte fly.”
- Varken du eller jag eller Sverige står i centrum för profetiornas uppfyllelse. Detta riktar sig till Jerusalems judiska befolkning.
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 4th, 2009 at 10:59 e m Citera och svara denna kommentar
rebecca: ”Ulrika, precis så var det för mig: hinna med allt man inte hann med under veckan. Och inte vet jag hur det gått till..men nu hinner jag det ändå, fastän jag vilar hela lörd, dvs från fred kväll till lö kväll.”
- Rebecca, det kanske är ett trossteg att börja fira sabbat? Att fira sabbat bör nog ingå i trosundervisningen.
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 5th, 2009 at 12:41 f m Citera och svara denna kommentar
SÅ!
Du skriver!
Varken du eller jag eller Sverige står i centrum för profetiornas uppfyllelse. Detta riktar sig till Jerusalems judiska befolkning.
- Det vet jag om, men varken Jerusalem, eller det judiska folket är i samma situation som år 70, de kommer nog inte att fly i första taget, utan de tar nog till vapen och då oavsett vilken dag det är.
Israel är vad jag hört, en av världens starkaste vapenmakter, eller krigsmakter, så jag är faktiskt tveksam till om den vedermödan Jesus talade om i Matt 24 skall inträffa igen, jag har aldrig uppfattat att det profetiska ordet skall uppfyllas mer en en gång, nej Jesus sa, så som i noaks dagar skall det ske!
Bj
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 5th, 2009 at 1:22 f m Citera och svara denna kommentar
MTC!
Jag vill eller tänker inte strida om frågan utan ville bara berätta 1.) Vi ”får” fira sabbat och lyfta diskussionen från ”ska” eller ”måste”
-Ska jag vara riktigt ärlig, så tycker jag att lördagen skall, eller borde vara en dag, där allmän vila utlystes, där alla butiker var stängda, ja allt skulle vara stängt utom sjukhus och polisväsendet.
Svensken behöver mer vila!
Bj
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 5th, 2009 at 12:57 e m Citera och svara denna kommentar
Jaha det var några som stötte sig på att jag kallade Sabbaten/Shabbaten välsignad, det kanske lät lite religiöst?
Men ordet välsignad passar bra där tycker jag.
På vilket sätt blir jag mer välsignad? Rent andligt känner jag mig mer välsignad, hur man nu skall förklara det, Guds närvaro mer uppenbarelse i ordet och känslan av Guds välbehag kanske?
Man blir uppenbart mer välsignad när man lyder ordet eller hur? Jag tar Gud på allvar och umgås med Honom på den dagen Han har bestämt, och det är välsignat.
Jag umgås naturligtvis med Honom varje dag, men har inte samma tid till förfogande, jag hinner inte heller läsa Bibeln lika mycket och verkligen studera mer på djupet i veckan, men shabbaten har jag det, den är vikt till att vila och umgås med honom och familjen. När jag bodde i Staterna sågs vi i församlingen på lördagarna istället för söndag. Söndagen ägnar jag till allt som Ulrika Oskarsson håller på med på fredag och lördag…
Kanske lite av ett svar, men som jag nämnde förut måste man ju pröva det själv för att kunna relatera till vad jag skrev förut…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 5th, 2009 at 2:29 e m Citera och svara denna kommentar
Åsa,
Jag stör mig inte på att du kallar något välsignat, kära nån jag är med i trosrörelsen, det ordet ingår i mitt vardagliga prat juuu.
Jag är bara inte någon sabbatsfirande person och inte lagisk så jag drar mig inte för att städa på en söndag om det är så att jag inte hunnit det tidigare. Jag städar vilken veckodag som helst om det nu ska vara nödvändigt att städa, jag lever helst efter mottot ”livet är för kort för att vara dammfritt”.
Jag ville bara se vad min kommentar om att jag just var så hektiskt upptagen under sabbaten gav för resultat.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 5th, 2009 at 4:31 e m Citera och svara denna kommentar
Ulrika
Rom 14:5 Den ene gör skillnad mellan dag och dag, den andre håller alla dagar för lika; var och en vare fullt viss i sitt sinne.
Kol 2: 16 Låten därför ingen döma eder i fråga om mat och dryck eller angående högtid eller nymånad eller sabbat.
17. Sådant är allenast en skuggbild av vad som skulle komma, men verkligheten själv finnes hos Kristus.
I Kristus är vi fria,viktigt att vi inte hamnar i lagträldom.
Personligen tror jag dock att det är en stor välsignelse att få ta en hel dag ledigt och även då ta tid för Herren.
Som jag ser det finns det inget påbud i NT om varken tionde eller sabbatsfirande, efter Jesu död, då ett nytt och bättre förbund trädde ikraft.
1 Kor. 13
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 5th, 2009 at 4:35 e m Citera och svara denna kommentar
Observer,
Amen till det…
Blessings
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 5th, 2009 at 5:13 e m Citera och svara denna kommentar
Observer: ” Kristus är vi fria,viktigt att vi inte hamnar i lagträldom.”
- Ja, det är viktigt, men laglydnad är väl inte detsamma som lagträldom. En människa som är född på nytt är ingen lagträl, den människan vill ju lyda Guds bud. Eller hur?
Hur kan det komma sig att Gud utvalde Sakarias och Elisabet som var två lagträlar, de levde ju ”efter alla Herrens bud och stadgar”.
Och Jesus måste vara den störste av alla lagträlar, han sa ju att alla bud gäller så länge som sol och måne finns.
MVH
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 5th, 2009 at 5:24 e m Citera och svara denna kommentar
Observer:
De båda bibelorden du citerar hade gott och väl kunnat vara med i denna post från början. Hoppas bara att dörren tillåts svänga åt båda håll – d.v.s. att dem som har en annan syn på tex sabbaten inte dömer dem som öronmärker den ursprungliga sabbaten.
För mig som varit överarbetat blev upptäckten kring sabbaten en pärla jag inte släpper i första taget. Andra kanske lever i en annan situation där man behöver arbeta mer och vila mindre.
Jag drar ofta parallellen mellan min bil och dess handbok och min kropp och dess handbok (Guds Ord). Det finns inga lagar eller regler att du måste följa instruktionerna på tanklocket och tanka blyfri bensin i din bil. Bilen är din och du gör som du vill med den.
På samma sätt är kroppen din. Du gör som du vill med den. Jag har dock av nyfikenhet (i min ungdom) testat att köra en bensinbil med 50% diesel och kan bara rapportera att det inte fungerade något vidare.
Så på samma sätt som din bil fungerar bäst enligt tillverkarens rekommendationer fungerar din kropp bäst om du följer Skaparens instruktioner.
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 5th, 2009 at 5:39 e m Citera och svara denna kommentar
”Och Jesus måste vara den störste av alla lagträlar, han sa ju att alla bud gäller så länge som sol och måne finns.
”
Exakt, inget förbarmande finns det i lagen. Stackars dom som har skilt sig, som med begär sett på en annan kvinna, kallat sin broder dåre…..
Jak 2:10 Ty den som håller hela lagen men bryter mot ett enda bud är skyldig till allt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 6th, 2009 at 7:32 f m Citera och svara denna kommentar
micro, du gillar att ifrågasätta va? Så du tror inte på att lyda Guds tio bud då?
Torahn som betyder undervisning och instruktion och som du är ivrig att kalla endast lagen. Lagen är också full av nåd, därför blev kvinnan som skulle bli stenad i Joh 8 benådad. Jesus bara påminde männen om vad instruktionsboken sa, ”den som är utan synd kastar första stenen” han bara tolkade Lagboken.
Jag instämmer också med Daniel i att om man underordnar sig Gud som faktiskt har skapat oss och vet bäst så blir man välsignad. Jag är mer utvilad idag sedan jag följt Hans vilodag, än när jag firade på söndagen, detta trots att jag också tjänstgjorde i lovsången i den messianska församlingen på sabbaten.
Svaret är att jag lyder Guds intruktioner, knepigare än så är det inte. Är det inte hela poängen med att vi är frälsta, att vi inte är våra egna utan att vi lyder Honom?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 6th, 2009 at 8:44 f m Citera och svara denna kommentar
”Jag har dock av nyfikenhet (i min ungdom) testat att köra en bensinbil med 50% diesel och kan bara rapportera att det inte fungerade något vidare.”
Körde dieselbil med 20% diesel häromsistens, den gick som ett skott!!
OBS! Pröva ej detta hemma!
För övrigt är olja väldigt viktigt..
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 6th, 2009 at 9:03 f m Citera och svara denna kommentar
Roger L:
Upp emot 30 – 35% E85 fungerar däremot bättre och kan t.o.m. fixa dålig tomgång på äldre bilar men, denna diskussion hör hemma på någon bil-blogg
Eftersom det är fredag så säger jag:
Shabbat Shalom / Trevlig helg!
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 8th, 2009 at 10:15 f m Citera och svara denna kommentar
Åsa.
”micro, du gillar att ifrågasätta va?”
Nej men jag tycker man ska
ta Jesus på allvar.
”Så du tror inte på att lyda Guds
tio bud då?”
Jag försöker så gott jag kan att följa budet att älska min nästa.
Dom tio buden bryter jag mot
vareviga dag (i mitt hjärta). Har jag brutit mot ett så har jag brutit mot alla säger Bibeln. ”Jak 2:10 Ty den som håller hela lagen men
bryter mot ett enda bud är skyldig till allt.”
”Torahn som betyder undervisning och instruktion och som du är ivrig
att kalla endast lagen. Lagen är också full av nåd, därför blev kvinnan som skulle bli stenad i Joh 8 benådad. Jesus bara påminde männen om vad instruktionsboken sa, ”den som är utan synd kastar första stenen” han bara tolkade Lagboken.”
Jag tycker du läser lite illa…..”lagen full av nåd”?? Var står det i lagen att den som är utan synd ska kasta stenar??
Vad säger Jesus om lagen….
”och den som säger: Din dåre, är skyldig
och döms till det brinnande Gehenna.*
”28 Jag säger er: Var och en som med begär ser på en kvinna har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta.”
”29 Om ditt högra öga förleder dig till synd, så riv ut det och kasta det ifrån dig! Det är bättre för dig att en av dina lemmar går förlorad än att hela din kropp kastas i Gehenna. 30 Och om din högra
hand förleder dig till synd, så hugg av den och kasta den ifrån dig! Det är bättre för dig att en av dina lemmar går förlorad än att hela din kropp kommer till Gehenna.”
”Jag säger er: Var och en som skiljer sig från sin hustru av något annat skäl än otukt, han blir orsak till att äktenskapsbrott begås med henne, och den som gifter sig med en frånskild kvinna begår
äktenskapsbrott.”
Jag tror Jesus menar det han säger i Matt 5: 18-20
”18 Amen*säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav* inte en prick*i lagen*förgå, förrän allt har skett.
19 Den som därför upphäver ett av dessa minsta bud och lär människorna så,
han skall kallas den minste i himmelriket. Men den som håller dem och lär människorna dem, han skall kallas stor i himmelriket. 20 Jag säger er att om er rättfärdighet inte går långt utöver de skriftlärdas och fariseernas, skall ni inte komma in i himmelriket.”
”Jag instämmer också med Daniel i att om man underordnar sig Gud som faktiskt har skapat oss och vet bäst så blir man välsignad. Jag är mer utvilad idag sedan jag följt Hans vilodag, än när jag firade på söndagen, detta trots att jag också tjänstgjorde i lovsången i den messianska församlingen på sabbaten.”
Det är okej att du hittar ditt sätt att känna välsignelse på. Sättenär många….-Jag har börjat ge tionde och blir sååå välsignad. det blir bara bättre och bättre. -Jag har börjat välsigna Israel och blir sååå välsignad. -Jag ber en timme varje morgon och blir sååå välsignad mm mm.
”Svaret är att jag lyder Guds intruktioner, knepigare än så är det inte. Är det inte hela poängen med att vi är frälsta, att vi inte är
våra egna utan att vi lyder Honom?”
Hänvisar till vad Jesus säger om att lyda lagen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 12th, 2009 at 10:23 e m Citera och svara denna kommentar
Personligt vittnesbörd om sabbatsfirande…
Här kommer mitt.
På lördag kväll ställer jag undan spadar och snickarverktyg som används flitigt på lördagen.
Ofta är jag helt lyckligt fysiskt slut.
Söndagen (Jesu uppståndelse dag ) tror jag är för att höra Guds Ord , hinna stilla sig, fundera.
Har vi inget möte i vår lilla missionsförsamling brukar jag läsa en postilla ( predikningar ) av någon oerhörd predikant typ Schartau. Ett längre bibelsammanhang i min gamla Fjellstedsbibel på tysk frakturstil ( så man FÅR läsa långsamt) brukar verkligen ge andligt bröd. En skogspromenad med familjen efter en god middag är inte fel.
På kvällen om det passar och barnen är hemma tar vi fram den stora familjebibeln och läser någon spännande och lärorik historia ur Gamla testamentet efter sång och bön. Alla barnen kan väckelsens sånger med Calle Öst och Frykman och Lina Sandell. Det är ett arv mer än pengar tycker jag.
Detta att akta på söndagen och göra det till en festdag utan Ikea-besök och städning mår alla gott av.
Jag tror faktiskt att Alsheimers och andra sjukdomar på ålderdomen skulle minska om man hedrade söndagen.
Har ni lagt märke till att ” Håll sabbatsdagen så att du helgar den” är en positiv uppmaning och inte förbud som de andra. Tala vänliga ord, dela ut godis den dan, och bry dig om andra.
Fariseeerna och deras efterföljare ser bara förbud.
De Onda och upproriska försöker givetvis göra om intet detta bud precis som de andra.
Men precis som de andra buden är detta ett kärleksbud från vår Herre.
Men först och främst : ta till dig Guds Ord – det är grejen…
Torbjörn
PS
Till Sleepaz fundering””Medan Israels barn var i öknen, ertappades en man med att samla ihop ved ”
Jag tror det handlar om rebelliskhet och olydnad och otro men framför allt ett förakt för en osynlig Gud
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 4th, 2011 at
[...] eget personliga vittnesbörd kring bibliskt Sabbatsfirande Dela med dig/tipsa [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 9th, 2011 at 10:21 e m Citera och svara denna kommentar
Hej, ramlade just in på denna blogg och har med glädje läst igenom kommentarerna. Min far upptäckte Sabbatens välsignelser medan han pluggade och behövde en paus. Hans studiekamrater blev avundsjuka när de insåg hur han med gott samvete kunde lägga böckerna på hyllan och slappna av trots kommande tentor.
Jag har därför växt upp som sabbatsfirare och kan bara stämma in i de vittnesbörd som getts om Sabbatens välsignelser.
Jesus och lärjungarnas skördande på Sabbaten har nämnts och även ställts i förhållande till vedplockande på Mose tid.
För att förstå detta behöver vi ha en klar bild av rättfärdighet. För många är det en juridisk term men GT beskriver det som en relationsterm, ett beroendeförhållande.
Ormen frestade människan genom att så misstro till Gud. ”Inte har väl Gud sagt… Men Gud vet att…” Människan valde att lita på sig själv och gå ur det totala beroende av Gud som hon haft fram till dess. Jesus säger i Joh 16:9 ”synd: de tror inte på mig.”
Vedplockandet skedde i misstro. Guds löften betvivlades och mannen litade till sin egen förmåga. Därför blev det ett brott mot sabbatsbudet.
Axplockandet var inte ett lagbrott eftersom Jesus aldrig tvivlade på Guds löften och istället såg axen som Guds sätt att förse dem med mat den dagen.
Jesu totala beroende av Gud fanns kvar och därför var handlingen rättfärdig.
Fariseerna, en religiös väckelserörelse som återupptäckt Guds lag och löften om välsignelse över den som följde Guds lag hade missat att rättfärdighet handlade om relation, inte juridik.
När fariséerna kom med äktenskapsbryterskan till Jesus säger han att Mose lag fortfarande gäller och att den som är utan synd ska kasta första stenen.
Guds första 4 bud handlar om relationen mellan Gud och människa, Älska Herren din Gud av hela din själ… de återstående 6 buden om relationen människa – människa. Älska din nästa som dig själv.
Jesus upphävde aldrig lagen, men visade oss hur vi kan leva i ett totalt beroende av Gud.
Nu kommer vi aldrig att klara det i egen kraft, därför är det tur att det finns Nåd.
Vilket jag även önskar er alla
/MK
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 11th, 2011 at 5:11 f m Citera och svara denna kommentar
@Observer:
Observer skrev:”I Kristus är vi fria,viktigt att vi inte hamnar i lagträldom.”Personligen tror jag dock att det är en stor välsignelse att få ta en hel dag ledigt och även då ta tid för Herren.Som jag ser det finns det inget påbud i NT om varken tionde eller sabbatsfirande, efter Jesu död, då ett nytt och bättre förbund trädde ikraft”
1 Kor. 13″
Inte för oss hedna kristna iaf.En dag i veckan behöver vi alla vila, men vilken dag/dagar får vi alltså själva välja! Förstår inte riktigt varför just lördagen skulle vara så mkt bättre (välsignad) än exempelvis ngn annan dag?
Gud ser nog mera till hjärtats innersta motiv än till de yttre formerna,tänker jag mig. Personligen tror jag att vi ALLTID blir välsignade när vi har gemenskap med andra kristna, och är inför Herrens ansikte! Han har ju lovat oss att: Där två eller tre samlas i Hans namn där är Han mitt ibland oss:-) Vilket underbart löfte!!!
Och visst behöver vi vila, och tid till umgänge med familjen, kanske mera än en dag, i vissa fall?
Tycker att en del skribenter här blir lite lyriska över just lördagen som ”sabbats/ vilodag! Blir nästan ett lite ”magiskt” skimmer, över det hela som typ; ”Gud lönar mig, för att jag gör det ”rätta”, firar på RÄTT dag alltså! Kanske hade en annan veckodag, gett precis samma resultat
..? Men förstår givetvis att för Jude- kristna, har Sabbaten en särskild betydelse (full respekt för detta!) men vi hedna Kristna väljer själva! Respekterar så klart även kristna, som upplever att de särskilt vill akta på just lördagen! Men få det inte då till att låta som det är en SÄRSKILD välsignelse med JUST den DAGEN! Då blir det, i värsta fall, till träldom/lagiskhet!” Och ”lönsamhets-aspekten” bör heller aldrig vara drivfjädern i våra liv! Det är köttet i oss som vill ”ge för att få” o.s.v,.o.s.v Gud välsigne var och en av oss att vara fullt viss i sitt sinne!
Anvisn.ang Sabbaten: Rom 14:5 ”Den ene gör skillnad mellan dag och dag, den andre håller alla dagar för lika; var och en vare fullt viss i sitt sinne.”
Men även: Kol 2:16 ”Låt därför ingen döma er för vad ni äter och dricker eller ifråga om högtid eller nymånad eller sabbat”
Anvisn. ang. Friheten i Kristus:Gal 5:1 ”För att vi skola vara fria, har Kristus frigjort oss. Stån därför fasta, och låten icke något nytt träldomsok läggas på eder”.
Och ang. tiondet: 2 Kor 9:7 ”Var och en må ge vad han har beslutat sig för i sitt hjärta, inte med olust eller av tvång. Ty Gud älskar en glad
givare”..
Mvh /A-a
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 16th, 2011 at 6:06 e m Citera och svara denna kommentar
Om sabbatsdagen hörde till GT:s lag så är den inte gällande längre. Lagen fick sin fullbordan i Kristus!
Bibelcitaten och Pauli besök i syngagogorna gjorde han bland judar! Den kristna kyrkan hade ännu inte vuxit fram.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 17th, 2011 at
[...] Mitt eget personliga vittnesbörd kring bibliskt Sabbatsfirande [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara