måndag, november 9th, 2009...11:17 f m
Till dig som inte tänker vaccinera dig mot H1N1-epidemin (svininfluensan)
Den 10 september publicerade jag en gästblogg kring debatten om den s.k. svininfluensan. (http://aletheia.se/2009/09/10/stoppa-vaccinationsfundamentalisterna/)
Mycket pekar på att en stor del av Svenska folket nobbar vaccineringen och ”chansar” på att klara sig ändå. Samma sak tycks vara fallet i Tyskland som också köpt på sig vaccin för hela nationen. Polen som inte skrivit på några bindande avtal lutar åt att skippa vaccineringen helt eller åtminstone avakta andra länders rapporter om biverkningar e.t.c. Polens hälsominister (läkare sedan 20 år tillbaka) gör några kraftfulla markeringar här: http://www.youtube.com/watch?v=IswuwCqpH54
Testa profylax med vitamin D och kost mot influensan
Även om jag och min familj beslutat att skippa vaccineringen är klart att man oroas av medias skrämmande artiklar. Men, faktum är att hittils har fler dött varje år i ”vanliga” influensor än H1N1-epedemin. Oavsett hotbilden har vi sett oss om efter olika sätt att förbereda oss mot den eventuella faran.
Bland de mer seriösa sätten att styrka immunsystemet finner vi Professor Stig Bengmarks studie om ökade doser av vitamin D. Stig Bengmark var tidigare professor vid Lunds universitet och är sedan 1999 gästprofessor vid University of London där han forskar kring faktorer som påverkar immunsystem och hälsa.
Vi tar nu stora doser D-vitamin (förslagsvis 70 iu – intenational units – per kilo vikt.) i kombination med en hög, daglig dos av Omega 3, samt en kraftfull multivitamin. Aletheia har ju nischat sig på andliga frågor men, eftersom människan består av ande, kropp och själ vill jag på detta enkla sätt dela med mig till våra läsare varför jag personligen nu satsar på D-vitamin mot H1N1.
Är du intresserad av hur vi kom fram till detta vänligen läs:
Testa profylax med vitamin D och kost mot influensan
http://www.dagensmedicin.se/asikter/debatt/2009/08/14/profylax-med-vitamin-d-och/index.xml
D vitaminbrist är även mycket vanligare än vi tror pga vi i norden får alldeles för lite sol på våra kroppar. Läs gärna denna artikel om D vitaminets roll för hälsan:
http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/6/6279/LKT0711s853_857.pdf
D-vitamin minskar risken att dö i förtid (visserligen studie från 2007 men aktuell) http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_18269.svd
Vitamin D Council (USA) rekommenderar följande: Vuxna bör få totalt 5000 IE per dag året runt från kosten, solexponering eller tillskott. Gravida och kvinnor som ger bröstmjölk 4-6000 IE.
Mer information på engelska finns här:
http://www.vitamindcouncil.org/
En av läkarna bakom denna organisation är med stor säkerhet kristen.
Han har forskat mycket kring detta. Se gärna hans klipp:
Dr. John Cannell on Vitamin D
http://www.youtube.com/watch?v=QXKt_CtFyEw
http://www.youtube.com/watch?v=–NqqB2nhBE
En läkare skriver även bra om D-vitaminets roll för hälsan på sin blogg:
http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin
Misstänker man D-vitaminbrist kan man be sin läkare ordna remiss för detta blodprov.
Dessa prover kan de flesta sjukhus göra. Blodprovet för vitamin D heter: 25-hydroxy-D- vitamin (förrådsformen av D-vitamin)
Mvh
MyTwoCents / Daniel m. familj
P.s. D-vitamin köper du i vilken hälsokostbutik som helst. Största tillgängliga dos i Sverige tycks vara 2000 iu (internationella enheter/international units) och säljs av företaget Holistics. För att uppnå Professor Stig Bengmarks och andra studiers rekommendationer bör en normalviktig person ta minst 4000 iu (ie på svenska) om dagen, åtminstone under vinterhalvåret.
Du kan även beställa D-vitamin via webben.
http://www.vitaminpharmacy.se/d-vitamins/vitamin-d-1000-iu-90-tabletter-kosttillskott.html eller http://vitamera.se/d-vitamin-34.html










61 kommentarer
november 9th, 2009 at 11:52 f m Citera och svara denna kommentar
Det enda man skall vara noga med är att D-vitamin är fettlösligt och kan orsaka förgiftning i kroppen vid för höga doser. Det är inte enbart en enda hög dos som gäller. Eftersom det är fettlösligt så lagras det i kroppen och förgiftning kan uppkomma efter ett tag. Samtidigt tror jag halveringstiden för D-vitamin i kroppen är en månad.
Det kan lätt bli samma hausse runt D-vitamin som det var runt C-vitamin, fast det är vattenlösligt och ganska harmlöst. Människan söker hela tiden efter ”mirakelpillret” som skall hindra åldrande och bota alla sjukdomar…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 9th, 2009 at 11:59 f m Citera och svara denna kommentar
Helena:
Bra påpekande. Låt oss inte ramla i några nya diken.
Personligen kommer jag bara köra mina ”hästdoser” under vinterhalvåret. Frågan är om extra-tillskott alls behövs under sommarhalvåret då solen hjälper oss producera det på naturligt vis…
Du verkar dela mitt intresse av kosttillsskott?
mvh
D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 9th, 2009 at 12:08 e m Citera och svara denna kommentar
En hemsida som tar upp faran med vaccineringen: http://www.vaccinationsfaran.se
Ni som bor i Norge, eller har kontakter med vårt grannland, kan köpa ”Møllers fisktran”, en högkvalité omega 3. Den finns på 1/2 litersflaska och kostar ca 100SEK. Äter en matsked om dagen och mår prima
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 9th, 2009 at 12:13 e m Citera och svara denna kommentar
SÅ:
Vet du om Møllers fisktran även innehåller D-vitamin?
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 9th, 2009 at 12:27 e m Citera och svara denna kommentar
Jag läser på flaskan: ”Møllers Tran lages av 100% norsk arkisk fisk fra Lofoten og Vesterålen.. naturlige tokoferoler (antioxidanter)”
Næringsinnhold per 5 ml
Omega-3 fettsyrer 1.2 gram
Vitamin D 10 mic.gram
Vitamin A 250 -”-
Vitamin E 10 -”-
Den äldste av mina söner tyckte att det smakade som att suga på en härsken torsk.
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 9th, 2009 at 12:58 e m Citera och svara denna kommentar
Daniel,
jag har hållit på med styrketräning och fitness så det har blivit att hålla reda på sådant…
Var det inte fisktran som barnen tvingades i förr i tiden som kosttillskott?
Mina barn får en mer läskande sak, kallad Sannasol. Samma som min mamma fick när hon var liten.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 9th, 2009 at 1:15 e m Citera och svara denna kommentar
Låter enklare att bara ta den där sprutan. Fast vi får nog ingen härborta på öarna, så vi får klara oss med bön … och kanske lite D-vitamin
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 9th, 2009 at 2:38 e m Citera och svara denna kommentar
David Nyström: ”Låter enklare att bara ta den där sprutan. Fast vi får nog ingen härborta på öarna, så vi får klara oss med bön … och kanske lite D-vitamin”
- Ja, böner påverkar och stimulerar kroppen, även de rostade som intas som dryck.
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 9th, 2009 at 2:43 e m Citera och svara denna kommentar
David Nyström:
Om vi nu skulle förandliga situationen lite kan man givetvis resonera såhär: (för er som tänker ta den/ har tagit den)
Mark 16:18 De skall ta ormar i händerna, och om de dricker något dödligt gift skall det inte skada dem. De skall lägga händerna på sjuka, och de skall bli friska.”
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 9th, 2009 at 2:44 e m Citera och svara denna kommentar
dricker = injicerar
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 9th, 2009 at 2:52 e m Citera och svara denna kommentar
Är professor Bengmark månne son till den Bengmark som var pastor i Filadelfia i Falköping i min ungdom?
För övrigt inbillar jag mig att jag är immun mot svininfluensan, eftersom jag hade ”asiaten” 1957 – ingen vaccination för min del – men jag är nog även tveksam till överdriven självmedicinering med D-vitamin.
Dock: ”…. om de dricka något dödande gift, så skall det alls icke skada dem…”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 9th, 2009 at 2:54 e m Citera och svara denna kommentar
ooops…. Ser att det bibelordet redan står längre upp – kollade dåligt innan jag skrev.
)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 9th, 2009 at 2:58 e m Citera och svara denna kommentar
mirre:
JO, men det ska ju helst vara två eller tre vittnesbörd. Ett citat till från samma ställe så tycker jag vi gör en dogm av denna tanke
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 9th, 2009 at 3:14 e m Citera och svara denna kommentar
Är övertygad om att det måste vara hälsosammare att äta vitaminer, vitlök och andra naturliga ämnen, än att låta injicera vaccin innehållande bl a, tiomersal, (kvicksilver), skvalen (som i värsta fall kan ge autoimmuna sjukdomar av typen MS, ALS, fibromyalgi mm) direkt i blodet.
Men var och en väljer själv.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 9th, 2009 at 3:43 e m Citera och svara denna kommentar
Allt som inte dödar, härdar. Så jag är redo att ta mot bacon febern i övertygelse om att jag blir härdad. Och motståndskraftig nästa gång någon flunsa kommer farande.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 9th, 2009 at 3:54 e m Citera och svara denna kommentar
MTC:
Vi får hålla ögonen öppna noggrant om något mer citat dyker upp – dogmen kan proklameras.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 9th, 2009 at 5:06 e m Citera och svara denna kommentar
Amalgamskadefonden varnar ju också för sprutan så jag väntar nog lite till…. http://www.amalgamskadefonden.se/
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 9th, 2009 at 6:14 e m Citera och svara denna kommentar
Trattkantareller är extremt rika på D-vitamin, så det verkar som om Gud redan ordnat det för oss i denna solfattiga del av världen. Därför har vi varit i skogarna och plockat trattisar i höst, nu har vi kilovis med torkade trattkantareller, mer än vad vi själva kan äta. ( Det går 16 kg. på ett kilo torkade). Gladast var nog hunden över alla dessa skogsturer.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 9th, 2009 at 6:26 e m Citera och svara denna kommentar
För oss pånyttfödda är ju vår kropp Den Helige Andes tempel. Vill man vara en bra fastighetsförvaltare bör man därför fråga Gud om man skall ta vaxinet eller ej. För mig blev svaret nej.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 9th, 2009 at 7:24 e m Citera och svara denna kommentar
Alternativt kan man också säga så här :
”Om än tusen faller vid din sida, ja, tiotusen vid din högra sida, så skall det inte drabba dig.” Ps. 91:7
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 9th, 2009 at 7:38 e m Citera och svara denna kommentar
Hvilken svenske skal vi tro på? Den svenske legen og forskeren Magnus Lindskog advarer folk mot å innta Omega-3 så lenge svineinfluenpandemien varer!
Lindskog kommer med advarselen i en artikkel i tidsskriftet til den svenske legeforeningen. Legen arbeider ved enhet for klinisk farmakologi ved Uppsala universitet i Sverige og viser til flere studier som tyder på at Omega-3 kan svekke immunforsvaret.
Jeg har vaksinert meg. Er jeg mindre troende da?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 9th, 2009 at 8:48 e m Citera och svara denna kommentar
Bjørn Olav Hansen:
Hvilken svenske skal vi tro på? Den svenske legen og forskeren Magnus Lindskog advarer folk mot å innta Omega-3 så lenge svineinfluenpandemien varer!
Daniel: omega 3 tror jag inte jag läst något om. Berättade bara att jag tar det personligen men, det gjorde jag långt innan svininfluensan var aktuell…
Lindskog kommer med advarselen i en artikkel i tidsskriftet til den svenske legeforeningen. Legen arbeider ved enhet for klinisk farmakologi ved Uppsala universitet i Sverige og viser til flere studier som tyder på at Omega-3 kan svekke immunforsvaret.
Daniel: Är ganska säker på att för varje sådan rapport, finns det två som säger motsatsen. Har du länk till rapporten? Vore intressant att läsa.
Jeg har vaksinert meg. Er jeg mindre troende da?
Daniel: N E J. För en gångs skull (bortsett från lite skämtande) så är detta först och främst en lekamlig fråga
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 9th, 2009 at 10:00 e m Citera och svara denna kommentar
Riktigt roligt o gemytligt på bloggen idag!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 9th, 2009 at 10:20 e m Citera och svara denna kommentar
Bjørn Olav Hansen: ”Jeg har vaksinert meg. Er jeg mindre troende da?”
- Nej, inte alls! Du tror ju på vaccinet.
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 9th, 2009 at 11:04 e m Citera och svara denna kommentar
Citat från vitaminexperten” professor Karl E. Arfors, som tidigare varit forskningschef på Pharmacia i USA och som har en 15 årig forskarperiod i La Jolla och Princeton USA bakom sig. Idag arbetar Arfors bl.a med att undervisa blivande läkare i evidensbaserad vitaminforskning på Karolinska Institutet:
”Märk väl att när vi vistas en sommardag i solen på Mallorca, så uppnås en syntes av cirka 100 000 IE vitamin D3!” slut citat.
Detta ger en tydlig bild på att RDI i Sverige
(10 mikrogram eller 400 IE) för vitamin D3
har passerat utgångsdatum för årtionden sen.
Själv har jag handlat i Holland,
Istf att resa till Mallis och bränna sig kan man ju ta 1 st capsel, eller hur?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 10th, 2009 at 12:02 f m Citera och svara denna kommentar
kent: Jag tog bort länken då den ledde till en felaktig sida (med varning om datavirus…)
mvh
D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 10th, 2009 at 7:33 f m Citera och svara denna kommentar
Ett par sillbitar ger dagsbehovet av Omega 3 så att köpa dyra tabletter/kapslar är bortkastat. Däremot är smör bättre än becel som inte är annat än industrifett.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 10th, 2009 at 7:40 f m Citera och svara denna kommentar
…. måste inte dom sillbitarna vara ganska så stora? Du menar väl ett par sillar?
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 10th, 2009 at 12:31 e m Citera och svara denna kommentar
Ja ja ni snillen som spekulerar …
Hur det än är , så är Guds nåd oss mer än nog.Må det få bli välsignat som Gud vill och frid med Gud trots allt ,till vår Guds ära för Guds skull och för gott i Jesus namn, amen !!!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 10th, 2009 at 1:25 e m Citera och svara denna kommentar
SÅ
Nej det räcker med ett par sillbitar varje dag.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 10th, 2009 at 1:37 e m Citera och svara denna kommentar
Eva: ”Nej det räcker med ett par sillbitar varje dag.”
- Låter för bra för att vara sant. Hur många droppar fiskolja kan man få ut av två bitar sill som legat i marinad en lång tid!?
Kan du verifiera det på något sätt?
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 10th, 2009 at 2:04 e m Citera och svara denna kommentar
Sill innehåller Omega 3. Lärt av en dietist att det är så. Vad kapslarna däremot innehåller vet vi ju aldrig säkert.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 10th, 2009 at 2:19 e m Citera och svara denna kommentar
Det är sant, äter man fet fisk så är man säker att man får i sig omega-3 olja. Men man är nog lika säker om man äter ren fiskolja på flaska.
En tsk ren fiskolja är nog minimum och för att få fram den kvantiteten behövs det en hel del fisk.
Jag åt nyss ett antal färska strömmingsfiléer med hemlagad potatismos. Jag fick nog i mig morgondagen behov av omega-3 också.
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 10th, 2009 at 2:56 e m Citera och svara denna kommentar
Jag fick för mig att jag skulle kolla på läkemedelsverkets sammanställning av vaccinationsbiverkningarna som de skröt om att de skulle vara så öppna om. De skriver de fortfarande på deras sida (http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Halso—sjukvard/Rapportera-biverkningar/vaccinrapportering/)
men inte finns det några sammanställningar där inte.
Klippt från länken.
”kommer regelbundet att göra sammanställningar och bedömningar av inkomna rapporter på Läkemedelsverkets webbplats”
Skickade ett mejl och frågade efter sammanställningen. Inget svar.
Har också begärt ut rapporterna i kraft av vår fina grundlagsskyddade offentlighetsprincip. De har fortfarande inte gett något svar.
Vad kan det betyda?
/Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 10th, 2009 at 4:21 e m Citera och svara denna kommentar
En mycket informativ sida när det gäller mat.
http://www.halsosidorna.se/Mat.htm#basta%20maten
Maten är viktig, men det är bara halva födan. Den andra halvan är Herrens ord och det levande Brödet.
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 10th, 2009 at 4:54 e m Citera och svara denna kommentar
Här är några intressanta länkar (i den första står det en del om biverkningar) :
http://www.soultravel.se/2009/1015-vaccin/vaccin.shtml
http://theflucase.com/index.php?option=com_content&view=article&id=620&lang=sv#swedish
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 10th, 2009 at 5:51 e m Citera och svara denna kommentar
Jag håller med Ärlig Pingstvän
”Allt som inte dödar, härdar”
Har du inte haft HONGKONG eller ASIATEN
så är det nog inte fel att imunförsvaret fär börja lära sig att jobba.
Svinifluensan är nog inte helt fel. Om du inte är i en riskgrupp förståss.
Se´n är det säkert inte fel med d- vitamin. Men så ifall äkta vara.
Vi får alls inte för lite sol här uppe i höga nord.
Felet är att folk har blivit lata, frusna och bekväma.
Ta med kaffekoppen ut och sitt en kvart i den rena och härliga höstluften och tacka Gud så får du en massa D-vitamin på köpet.
Eller skippa lunchrestaurangen och ta en 10-minuters promenad till korvståndet och vandra omkring och se på alla fina lavar och mossor som finns…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 10th, 2009 at 6:25 e m Citera och svara denna kommentar
Pingstvän skrev:
”Allt som inte dödar, härdar”
Väldigt egoistiskt av dig.. Man kan ju ta vaccin för att inte andra svaga skall bli smittade. . När ett barn får smittan så kan de dö rätt snart..
Men det är väl tur att inte alla i vår befolkning är lika coola och fräcka som dig då…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 10th, 2009 at 6:48 e m Citera och svara denna kommentar
SÅ,
Jaha…detta utmärkta tips får vi av en man som får tillagat åt sig tre sådana mål om dagen !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 10th, 2009 at 7:06 e m Citera och svara denna kommentar
Tack Sleepaz!
det var första gången som någon kallade mig för cool och fräck.
Jag är alldeles överväldigad!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 10th, 2009 at 7:22 e m Citera och svara denna kommentar
”Allt som inte dödar, härdar. Så jag är redo att ta mot bacon febern i övertygelse om att jag blir härdad.”
Jag tror inte du är lika fräck om du väl skulle få ”bacon febern”, när du får svårt att andas, och måste ligga i respirator på intensiven.
Fullt friska människor har ingen garanti för inte drabbas, det har vi sett redan nu..
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 10th, 2009 at 8:23 e m Citera och svara denna kommentar
Sleepaz!
Vi pratar inte om Digerdöden eller något liknande. Vi talar om en influensa som inte skördar fler dödsoffer än andra influensor.
Självklart så vill väl ingen bli sjuk och de flesta vill heller inte dö. Likväl så har vi ingen garanti för hur länge vi får leva. Att leva är livsfarligt!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 10th, 2009 at 10:00 e m Citera och svara denna kommentar
VAD SOM LIGGER BAKOM MINA RADER…
Varför immunförsvar är bättre än vaccin.
När det verkligen gäller… när den riktigt svåra influensan kommer. När inte något motgift eller vaccin hunnit tas fram.
Då är det bara immunförsvar som gäller ( och bön ).
Vad jag menar. Det kan komma. Och det kommer. Om en influensaartade epidemi där 100 000- tals stryker med.
Alla skriker efter vaccin. Politikerna måste ju ha först, sedan barn osv.
Den här gången kom sprutorna i senaste laget…
Vad gör du då, du som sprungit till vårdcentralen med dina årliga sprutor?
Dom som dött hitills är inte ens 100% bilagt att det var svinifluensan fel. Om någon dör i Sverige och SAMTIDIGT HAR EN ANNAN dödlig sjukdom så får svinifluensan självklart skulden…
Sprutorna är nog bra men ett tränat immunförsvar är aldrig fel.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 10th, 2009 at 11:02 e m Citera och svara denna kommentar
Alias
”Vad kan det betyda?”
Det undrar verkligen jag också?!
Bra att Du följer upp tycker jag.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 11th, 2009 at 11:22 f m Citera och svara denna kommentar
Tack för alla länkar angående svininfluensan, Intressant att läsa. Själv tänker jag inte ta influensavaccinet, däremot tar jag följande varje morgon:
”Den som sitter under den Högstes beskärm vilar under den Allsmäktiges skugga, han säger: I Herren har jag min tillflykt min borg, min Gud , på vilken jag förtröstar. Ja han skall rädda dig ifrån fågelfängarens snara och från pesten som fördärvar… ”(Ps 91:1-)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 11th, 2009 at 11:25 f m Citera och svara denna kommentar
…. och den är väl helt fri från biverkningar?
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 11th, 2009 at 12:50 e m Citera och svara denna kommentar
Jag har hört om att om man är sjuk skall man varje dag ta: ”Det var våra sjukdomar Han bar” Genom Jesus sår är jag helad” 1 Petr.1:24.
Mvh
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 11th, 2009 at 1:47 e m Citera och svara denna kommentar
Samuel
Helt underbart bibelcitat Du påminner oss om.
Varm tack!
Det får bli dagens manna för mig.
Jag tänker inte heller ta influensavaccinet men tar gärna till mig Guds Ord.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 11th, 2009 at 2:27 e m Citera och svara denna kommentar
Alias,
Tack för länken till läkemedelsverket.
Det är märkligt att detta statliga organ fortfarande mörkar och lämnar inga upplysningar om inrapporterade biverkningar av detta vaccin.
Det är vår grundlagsskyddade rättighet att få info om detta. Har vi hamnat i åsiktsförtryck typ diktatur ??
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 11th, 2009 at 4:24 e m Citera och svara denna kommentar
Varför rör ett vaccin upp sådana känslor?
Ingen som jag känner och har tagit vaccinet (allt från gamlingar till små barn) har mått dåligt, så det verkar inte så särskilt farligt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 11th, 2009 at 5:32 e m Citera och svara denna kommentar
Finsk media rapporterade åter ett dödsfall i svininfluenssa idag. Till saken hör att den 18åriga flickan hörde till riskgruppen och blev vaccinerad för en vecka sedan.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 11th, 2009 at 6:34 e m Citera och svara denna kommentar
Några intressanta iakttagelser angående vaccinationskampanjen är den girighet och egoism som exponeras:
1. Riskgrupperna hinner inte först till vaccinet på grund av de som inte tillhör riskgrupperna men ändå har mage att smita före…
2. Vissa grupper anser sig ha företräde på grund av sin eminenta person och position i samhället…
3. Främsta orsaken till vaccinationskampanjen är inte omsorgen om samhälllets svagaste individer, utan för det samhällsekonomiska svinn som kan uppstå om många blir sjuka…
4. Det är tydligen uteslutet att stänga skolor, dagis och arbetsplatser eller dra in på charterresandet även om vi befinner oss i en influensatopp och stora grupper redan insjuknat…
5. Istället för att sörja för möjligheten att hålla god handhygien (när tvättade ditt skolbarn händerna före maten sist?) gör vissa företag storvinster på handsprit…
Egoism och girighet i kombination med fruktan för döden är inte alls bra för människor. De blir fullkomligt galna!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 11th, 2009 at 6:42 e m Citera och svara denna kommentar
Johan,
vad jag har läst mig till finns det antikroppar efter två till tre veckor. Dvs, den finska flickan borde inte ha hunnit få antikroppar i tillräckligt stor grad än, om nu uppgifterna stämmer.
Jag tror att det är därför som vissa grupper får en påfyllnadsvaccination efter två till tre veckor.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 12th, 2009 at 4:09 e m Citera och svara denna kommentar
Titti,
Jaha då är man nuvaccinerad då. John Nilsson, som inte ens bor i det här länet, slank visst också med på ett hörn samtidigt som jag och min son vaccinrades.
Är det det du menar med sådana där som smiter före i kön eller syftar du på pensionärerna?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 12th, 2009 at 4:12 e m Citera och svara denna kommentar
Stava kan jag visst inte idag märker jag. ”Nyvaccinerad” skulle det stå naturligtvis och ”vaccinerades”.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 13th, 2009 at 12:03 e m Citera och svara denna kommentar
Helena sa: Ingen som jag känner och har tagit vaccinet (allt från gamlingar till små barn) har mått dåligt, så det verkar inte så särskilt farligt.
Nej, det innehåller ju bara skvalen, tiomersal, polysorbat 80. = giftiga miljöfarliga ämnen som man inte ens får kasta i soporna!
Mängder av rapporter visar på tydliga kopplingar mellan kvicksilverintag och neurologiska skador.
Bland annat allvarliga sjukdomar som autism, MS, ADHD, kolik, astma, och livshotande allergiska reaktioner, inre blödningar, koma, kroppsförlamning, allergier, plötslig spädbarnsdöd, missfall vid graviditet.
Dessa är ”sjukdomar” som ökar i västerlandet trots vår goda sjukvård, hygien etc…
Biverkningarna från vaccinet kanske inte märks på en gång, jag tror det kan dröja flera år innan de ger sig till känna.
Min man har Ms och det är en fruktansvärd sjukdom. Min son har autism, det är också hemskt.
Jag vet hur allvarligt detta är.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 13th, 2009 at 3:39 e m Citera och svara denna kommentar
Gunilla,
jag är inte lagd åt konspirationsteorier, vilket verkar vara den stora frestelsen på den här bloggen.
Jag anser bara att sannolikheten att miljögifter som är så farliga som du hävdar medvetet skulle pressas in i vaccin som ges till miljoner människor över hela världen är liten. De verkningar som jag har hört talas om när det gäller riktigt farliga miljögifter är att de antingen märks med en gång, eller så tar det tid och då måste de ackumuleras i kroppen till dess att förgiftningen blir synbar (kvicksilver, arsenik t ex). Dvs antingen i en hög dos, eller genom ackumulering i kroppen och då oftast i fettvävnaden.
När sedan vaccinet har testats på tusentals människor utan att skada dem, så får man anta att det inte är så farligt. Tanken är att vaccinet skall hindra människor från att dö, inte döda dem. Sedan kan det vara så att det här vaccinet inte är det bästa, men om det skyddar några från total lungkollaps och död så tycker jag att det är bra.
Kruxet med den här flunsan är ju att vem von helst kan segna ner och att man inte kan beräkna det i förväg. Min ödmjuka gissning är att när några till friska barn och friska vuxna dött snabbt, så kommer nästan panik och huggsexa om vaccinet utbryta.
Jag tror faktiskt inte att vaccin är det som gör att vi har många olika konstiga sjukdomar i västerlandet.
Sådär i en hast. Allt gott!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 13th, 2009 at 11:50 e m Citera och svara denna kommentar
Helena: Man har fått full uppsättning antikroppar efter 2-3 veckor, men redan efter en vecka är kroppen på god väg. Om man fått vaccin efter en vecka borde man ha mkt större chans att överleva riktig smitta, och sjukdomen borde bli lindrigare om det funkar som vaccin brukar göra.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 15th, 2009 at 7:32 e m Citera och svara denna kommentar
För det första så är svininfluensan inte lika ”farlig” som vanlig influensa. Därför förstår jag inte varför många låter sig skrämmas upp så förfärligt. Sen är det oerhört viktigt att ta reda på hur detta virus uppkom. När man gjort det så förstår man hela sammanhanget. Och att det går ut på att tjäna pengar. Det är inte vår hälsa de är rädda om det handlar först och främst om att de ska tjäna pengar.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 15th, 2009 at 10:01 e m Citera och svara denna kommentar
Gunilla,
Nu tror jag ändå att du har tittat en gång för mycket på Mission impossible 3.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 17th, 2009 at 2:52 f m Citera och svara denna kommentar
Gunilla: A(H1N1) är farligare än vanlig influensa för dem som är under 65. För dem som är över 65 är det tvärt om, eftersom de bär på en delvis immunitet från en influensa som gick under andra världskriget.
Jag har inga halsmandlar, så jag skulle få dubbelsidig lunginflammation om jag smittades. Då denna influensa är extra farlig för dem som får lunginflammation är det smart att vaccinera sig.
Men främst vaccinerar jag mig (varje år) emot influensa pga ekonomiska skäl samt pga obehaget jag slipper. Med glappande leder i hela kroppen får jag inte bara ont i halsen som de flesta, utan lika ont som man brukar få i halsen fast på varje punkt i kroppen där det finns ett senfäste eller en led. Jag skulle lätt betala en månadslön för att bli frisk om jag smittades.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara