lördag, december 12th, 2009...7:54 e m
Fokus Israel i Israelisk media
I helgen har det svenska nyhetsprogrammet Fokus Israel, som Aletheia har länkat till under hösten, uppmärksammats både på TV och i tidning i Israel.
Fokus Israels journalist Paul Widén intervjuades i nyhetsprogrammet IBA World bland annat angående svenk media och svensk medverkan via Carl Bildt i delningen av Jerusalem.

Paul Widén jobbar i Jerusalem
”Många svenksar har väldigt liten kunskap om situationen. Över 3000 år av judisk närvaro och historia slängs ut genom fönstret på grund av 20 års palestinsk propaganda…”
Se programmet här idag:
Framöver ligger det under filed news…
Jerusalem Post’s Barbara Sofer skriver en svidande brev till Carl Bildt där Paul Widén och Fokus Israel omnämns…
”An important solution would be to make sure there is more nuanced coverage. Widen himself has begun filing stories for a fledgling channel called Fokus Israel. You may have missed it, because it is broadcast on the Gospel Channel. So far, sponsorship comes from a single, good-hearted Christian TV producer who feels bad about the unbalanced coverage Israel receives in Sweden.”
Läs hela artikeln här:
Vart är våra ledare, sådana som Alf Svensson, som vågar stå upp för ett enat Jerusalem.
-Fredrik











26 kommentarer
december 13th, 2009 at 10:12 f m Citera och svara denna kommentar
Barbara Sofer har verkligen tagit pulsen både på Carl Bildt och Sverige. Hon har kunnigt och skickligt genomskådat maktspel och hyckleri.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 13th, 2009 at 10:26 f m Citera och svara denna kommentar
@elisabeth:
Ja, hon är ingen dumbom…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 13th, 2009 at 11:58 f m Citera och svara denna kommentar
All heder åt Hans, Paul & Fredrik, som jobbar med detta projekt. Även om de inte når ut till samma publik som Carl Bildts av djävulen viskade ord, så lyser de upp som ett ljus i vildmarken.
Jag förstår inte att KD kan sitta i en regering som vill dela Jerusalem.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 13th, 2009 at 5:19 e m Citera och svara denna kommentar
@Haggaj:
Ja, tacka vet jag KD profiler som Alf Svensson. Vart finns den nya stammen som vågar stå upp för Israel…
Att Carl Bildt firar 20 år sen Berlin enades med att vilja dela Jerusalem är mer än trist!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 13th, 2009 at 10:15 e m Citera och svara denna kommentar
Fredrik,
VAd jag har hört så finns knappast någon empati för Israel hos pingströrelsens yngre medlemmar. En vän till mig sa att han inte trodde det fanns någon under 30 i Filadelfia i Stockholm, som var postivare till Israel än till palestinierna.
… men å andra sidan, så har 45+ vänner till oss också bytt sida på senare tid.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 14th, 2009 at 12:05 f m Citera och svara denna kommentar
Vore kul att höra era (Fredriks och Haggajs) synpunkter på den förföljelse av kristna som sägs pågå i Israel. T ex de ca 10.000 messianska judarna, som Dagen rapporterade om för en tid sedan. På flera platser utsätts de för angrepp, deras kyrkor och samlingslokaler attackeras. Och fallet med den unga pojke som i mars förra året fick en presentkorg full med frukt och choklad (av en judisk terrorist, säger polisen)som exploderade då han öppnade den. Pojken som är son till en messiansk-judisk pastor som berättar för Jerusalem Post om vad han och familjen fått utstå det senaste året. De har vräkts från sin bostad, i våras satte någon eld på en annan bil tillhörig familjen och nyligen körde ultraortodoxa aktivister runt i området där de bor och ropade ut i högtalare att stadsdelen skulle slänga ut ”de kristna missionärer som ger barn i området pengar för att de ska låta döpa sig till kristna”.
Vet ju inte om Dagen berättar sanningen, kanske är det pingstkomplott, alltihop. En bluff liksom R Goldburg. Ja, kanske hela Gazakriget var en slags mediamyt. Vilken är RKK’s roll i detta?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 14th, 2009 at 8:20 f m Citera och svara denna kommentar
@StaffanW:
För vad det nu är värt, Staffan, så tycker jag det är tragiskt.
Det var en av anledningarna Fokus Israel gjorde intervjun med pappan till pojken du ger som exempel, pastror David.
http://aletheia.se/2009/11/05/fokus-israel-v45/
Huruvida det är en pingstkomplott… självklart… vad annars… det är därför jag personligen är aktiv i pingstkyrkan…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 14th, 2009 at 9:59 f m Citera och svara denna kommentar
@Haggaj:
det är trist åt båda hållen… jag tror okunnigheten och raljerandet har satt sina spår…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 14th, 2009 at 11:10 f m Citera och svara denna kommentar
@StaffanW: Det pågår ingen förföljelse i Israel mot ”kristna” i betydelsen de historiska kyrkorna, men däremot mot s k ”messianska judar” och mot dem som flyttar dit för att missionera.
En antimissionsorganisation (det finns sådana) definierar messiansk judendom enligt följande: ”Messianic Judaism” is a recent invention of the missionary Christian movement that combines a mixture of Jewish ritual and Christianity. Duff-Lawrence, a Christian missionary to the Jews working in California, first coined the term in the late 1950s. It was conceived as an idea to make Christianity seem less foreign to a potential Jewish convert. Each group in the movement differs in how much Jewish ritual is mixed with conventional Christian belief.”
Man skall komma ihåg att ordet ”missionär” är ett av de fulaste epitet man kan ge någon i Israel. Utan att försvara handlingarna så måste man komma ihåg att kristen mission till judar sker mot en mycket obehaglig historisk bakgrund då man tvingades till kyrkor för att höra predikningar mot judendom och tvingades till omvändelser.
Det är mot den tragiska historiska bakgrunden som många i Israel resonerar ungefär så här:
”När nu det judiska folket efter alla århundradens missioneringsförsök och förföljelser från kristna länder äntligen har fått ett eget land, så fortsätter även deras missionsverksamhet här i vårt eget land. Räcker det inte med att den kristne Hitler försökte döda våra kroppar, skall de kristna nu i vårt land döda våra judiska själar som överlevde Hitlers mordförsök på vårt folk”. Det är ungefär så som dessa antimissionsorganisationer tänker.
Den historiska verkligheten har varit att den som blivit kristen har lämnat (tvingats att lämna) sin judiska identitet och assimilerats. Detta är en konsekvens av ersättnignsteologin.
Apostlarna förkunnade inte att judar skall omvända sig till någon annan religion och någon kristendom fanns inte på den tiden. De förkunnade att de skulle tro på den Messias som sänts till Israels folk. Yeshua föddes för att frälsa ”sitt folk från deras synder”.
Idag upprättas den judendom som tror på den levande Torán som blev människa och som lever efter den skrivna torán. Den judendomen har framtiden för sig. Mose och Yeshua är världens bästa kompisar, de har till och med skrivit en sång tillsammans:
”Och de sjöngo Moses’, Guds tjänares, sång och Lammets sång: de sjöngo: ”Stora och underbara äro dina verk, Herre Gud, du Allsmäktige; rättfärdiga och rätta äro dina vägar, du folkens konung. Vem skulle icke frukta dig, Herre, och prisa ditt namn? Du allena är helig, och alla folk skola komma och tillbedja inför dig. Ty dina domar hava blivit uppenbara.” Upp. 15:4-5
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 14th, 2009 at 2:49 e m Citera och svara denna kommentar
Du skriver Haggaj : ”En vän till mig sa att han inte trodde det fanns någon under 30 i Filadelfia i Stockholm, som var postivare till Israel än palestinierna.”
–Väldigt skrämmande att höra detta. Har 45+ också bytt till samma sida…eller ?
Det är stor tragik. Jag känner mig riktigt ledsen över detta förfall. Finns det tid och vilja till förändring ? Eller har natten kommit..då ingen kan verka… Har förhärdelsen nått detta stadium ?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 14th, 2009 at 3:59 e m Citera och svara denna kommentar
Tja, raljerandet är ju det som kännetecknar denna blogg – raljerandet med pingst, LO och RKK. Ja, och med alla som inte totalt kramar Israel och deras politik. Är väl ett sundhetstecken att våra ungdomar värderar alla människors lika värde.
Men visst är det enklare att avfärda alla sådana synpunkter som okunniga. Rätt tragiskt, tycker jag.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 14th, 2009 at 4:40 e m Citera och svara denna kommentar
Staffan W,
Här är det INGEN som talar om politik.
Har du det brinnande intresset finns det säkert andra bloggar, som älskar att hata Israel.
Här talar vi om att a/ Frälsningen kommer (ÄR) från Judarna, sa Jesus (Joh. 4:22)
b/ Guds Ord han anförtrotts åt Judarna. (Rom.3:1-2) c/ Jesus ÄR Jude
d/Vi hedningar har fått möjligheter till frälsningen pga judarnas fall (Rom.11:1-2,11)
e/ Gud har slutit förbund med bara ETT folk : Israel. (Ef.2 talar om att vi är inympade, och ska inte förhäva oss, för roten bär oss.( Rom.11:16-18)
f/ ISRAELS upprättelse kommer att ge världen liv.
(Rom. 11:15.)
Ja, detta är bara en bråkdel, en mikro-mikro-uppräkning av det vi hedningar fått genom juden Yeshua Messias.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 14th, 2009 at 4:52 e m Citera och svara denna kommentar
@StaffanW:
Vart i Fokus Israels program har det raljerats med dessa frågor??
Du får nog vara lite mer specifik än så, när du vill kritisera någon som vill ge en mer balanserad bild av vad som pågår.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 14th, 2009 at 8:18 e m Citera och svara denna kommentar
@SÅ: ”Det pågår ingen förföljelse i Israel mot ”kristna” i betydelsen de historiska kyrkorna, men däremot mot s k ”messianska judar” och mot dem som flyttar dit för att missionera.”
Det sker en gradvis förändring vad gäller attityden gentemot de historiska kyrkorna också.
Här är ett par exempel från Jerusalem Post.
Father Samuel Aghoyan, a senior Armenian Orthodox cleric in Jerusalem’s Old City, says he’s been spat at by young haredi and national Orthodox Jews ”about 15 to 20 times” in the past decade. The last time it happened, he said, was earlier this month. ”I was walking back from the Church of the Holy Sepulchre and I saw this boy in a yarmulke and ritual fringes coming back from the Western Wall, and he spat at me two or three times.”
Wearing a dark-blue robe, sitting in St. James’s Church, the main Armenian church in the Old City, Aghoyan said, ”Every single priest in this church has been spat on. It happens day and night.”
Father Athanasius, a Texas-born Franciscan monk who heads the Christian Information Center inside the Jaffa Gate, said he’s been spat at by haredi and national Orthodox Jews ”about 15 times in the last six months” – not only in the Old City, but also on Rehov Agron near the Franciscan friary. ”One time a bunch of kids spat at me, another time a little girl spat at me,” said the brown-robed monk near the Jaffa Gate.
”All 15 monks at our friary have been spat at,” he said. ”Every [Christian cleric in the Old City] who’s been here for awhile, who dresses in robes in public, has a story to tell about being spat at. The more you get around, the more it happens.”
….
A nun in her 60s who’s lived in an east Jerusalem convent for decades says she was spat at for the first time by a haredi man on Rehov Agron about 25 years ago. ”As I was walking past, he spat on the ground right next to my shoes and he gave me a look of contempt,” said the black-robed nun, sitting inside the convent. ”It took me a moment, but then I understood.”
Since then, the nun, who didn’t want to be identified, recalls being spat at three different times by young national Orthodox Jews on Jaffa Road, three different times by haredi youth near Mea She’arim and once by a young Jewish woman from her second-story window in the Old City’s Jewish Quarter.
…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 14th, 2009 at 8:55 e m Citera och svara denna kommentar
Missa inte intervjun med den messianske pastorn:
http://vimeo.com/7471098
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 15th, 2009 at 2:12 e m Citera och svara denna kommentar
Fredrik,
min kommentar om raljerandet och det ofta återkommande skället på pingst, RKK m fl avsåg bloggsidan alitheia.se, även om det finns många som skriver på den.
Sedan, SÅ, tror jag det är meningslöst att debattera Israel på denna spalt. Det finns tydligen bara två linjer, antingen älskar du allt vad Israel står för, säger och gör – eller så är du dess totala fiende, ja, sign elisabeth insinuerar tom att jag hatar judar. Hoppas verkligen att hon inte kallar sig kristen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 15th, 2009 at 2:43 e m Citera och svara denna kommentar
@StaffanW:
Ditt första inlägg kopplade du ju själv ihop pingst och frågan om Israel och var riktat till mig i denna tråd där Fokus Israel diskuterades.
Raljerandet var du rätt tydlig själv med i det inlägget.
Vad tyckte du om intervjun med den messianska pastorn?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 15th, 2009 at 3:09 e m Citera och svara denna kommentar
@Marcus: Om det begränsar sig till lite spott, så går det nog att stå ut med det. Men ett sådant beteende är naturligtvis inget att försvara.
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 15th, 2009 at 3:39 e m Citera och svara denna kommentar
@StaffanW:
”insinuerar tom att jag hatar judar ” påstår du att jag har skrivit.
Om du läser böcker och tom Bibeln på ett sådant förvrängt sätt…så är det lååångt ifrån vad det verkligen står. Om du anstränger dig ytterligare, så kan du läsa att jag hänvisade till bloggar som ”hatar Israel”, den 14/12 kl. 4.40 em.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 15th, 2009 at 4:41 e m Citera och svara denna kommentar
elisabeth, du är obegriplig. Du har väl ingen susning om vare sig hur jag läser bibeln eller andra böcker. Sedan, du hänvisade mig till en blogg där man älskar att hata judar. En tydlig insinuation, tycker jag.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 15th, 2009 at 5:47 e m Citera och svara denna kommentar
@StaffanW:
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 17th, 2009 at 9:33 f m Citera och svara denna kommentar
Missa inte Alf Svenssons artikel i Dagen:
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=197186
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 17th, 2009 at 10:07 f m Citera och svara denna kommentar
Så här skriver Alf Svensson bland annat:
”Vi är många som ser den nu så omnämnda ”Två-stats-lösningen” som nödvändig. Vi är också många som anser att premiärminister Benyamin Nethanyau måste lugna ner sig och hålla inne med utmanande löften om nybyggnationer utanför 67 års gränser. Men den som föreställer sig att det skulle vara en klok uppslagsända – att börja debattera delningar av Jerusalem – för att nysta upp Mellanöstern-problematiken torde ha fått åtskilligt om bakfoten.”
- Varför måste man se det nödvändigt med en tvåstatslösning? Talar Guds ord om en sådan lösning? Om den nu inte gör det, varför då propagera för en sådan?
Man väljer kompromissens väg och den leder lika vilse som alla andra lösningar.
Om det ändå i slutändan leder till en delning av Jerusalem, som Alf Svensson indirekt påstår, handlar det bara om taktik. Alf Svenssons lösning på konflikten blir då densamma som den Hamas har.
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 17th, 2009 at 2:23 e m Citera och svara denna kommentar
Haggai: ”VAd jag har hört så finns knappast någon empati för Israel hos pingströrelsens yngre medlemmar. En vän till mig sa att han inte trodde det fanns någon under 30 i Filadelfia i Stockholm, som var postivare till Israel än till palestinierna”
Med en föreståndare, Niclas Piensoho i Filadelfia Stockholm,
som öppet deklarerat att hans sympati finns hos det palestinska folket ”för de är trängda från båda sidor” , så är det inte konstigt.
Detta gjorde han i en predikan för två år sedan då han predikade om ”Israel i Guds fräsningsplan”. Det var ren ersättningsteologi!
Skrämmande! Filadelfia Sthlm är ute på en mycket farlig väg!
Sorgligt! Målet är att göra kyrkan till en ”megakyrka”!!!
Kan det vara skökoanden som vill blåsa upp sig och bli stor?
En tanke bara.Måtte många vakna innan det är försent!
Kära syskon- Glad Chanukah-högtid! Med honom som är Världens Ljus!”
Ljuset lyser i mörkret och mörkret har inte fått makt därmed”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 17th, 2009 at 2:36 e m Citera och svara denna kommentar
@SÅ:
Ja, jag läste hans tvångsdelning-tanke.
Jag blev ganska irriterad över att han gav en reprimand åt Netanyahu och ville att han skulle ”lugna sig ”. OM Israels PM vill bygga hus över hela Israel, så är det ENDAST Israels sak.
Varför ska alltid någon svensk ”besserwisser” komma och göra sig märkvärdig och peka finger och dirigera det landets regering ??
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 17th, 2009 at 3:11 e m Citera och svara denna kommentar
Ja, om Alf Svensson anses representera proisrael-förespråkarna, hur är då antiisrael-människorna?
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara