tisdag, januari 26th, 2010...7:46 e m
Storleken på det nya Jerusalem
I den här posten diskuteras om Jesus kommer tillbaka en eller två gånger, samt om vi skall vara med om vedermödan. Här konstaterar Haggaj att han uppfattar det som om Jesus kommer efter vedermödan. Om vi lägger dessa ”eviga” frågor åt sidan ett tag och istället tittar på det Nya Jerusalem som skall sänka sig ner över jorden efter tusenårsriket får vi lite perspektiv på måtten (!)
Upp 3:12 Den som segrar skall jag göra till en pelare i min Guds tempel, och han skall aldrig lämna det. På honom skall jag skriva min Guds namn och namnet på min Guds stad, det nya Jerusalem, som kommer ner från himlen, från min Gud, och mitt eget nya namn.
Upp 21:1 Och jag såg en ny himmel och en ny jord. Ty den första himlen och den första jorden hade försvunnit, och havet fanns inte mer.
Upp 21:2 Och jag såg den heliga staden, det nya Jerusalem, komma ner från himlen, från Gud, redo som en brud, som är smyckad för sin brudgum.
Upp 21:3 Och jag hörde en stark röst från tronen säga: ”Se, nu står Guds tabernakel bland människorna, och han skall bo hos dem och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem.
Upp 21:4 Och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer och ingen sorg och ingen gråt och ingen plåga. Ty det som förr var är borta.”
Upp 21:5 Han som satt på tronen sade: ”Se, jag gör allting nytt.” Och han sade: ”Skriv, ty dessa ord är trovärdiga och sanna.”
Upp 21:6 Han sade också till mig: ”Det har skett. Jag är A och O, Begynnelsen och änden. Åt den som törstar skall jag ge att dricka fritt och för intet ur källan med livets vatten.
Upp 21:7 Den som segrar skall få detta i arv, och jag skall vara hans Gud, och han skall vara min son.
Upp 21:8 Men de fega, de otroende och de skändliga, mördarna, de otuktiga, trollkarlarna, avgudadyrkarna och alla lögnare skall få sin del i sjön som brinner av eld och svavel. Detta är den andra döden.”
Upp 21:9 En av de sju änglarna med de sju skålarna, som var fyllda med de sju sista plågorna, kom och talade till mig och sade: ”Kom, jag skall visa dig bruden, Lammets hustru.”
Upp 21:10 Och han förde mig i anden upp på ett stort och högt berg och visade mig den heliga staden Jerusalem, som kom ner från himlen, från Gud,
Upp 21:11 och som ägde Guds härlighet. Dess strålglans var som den dyrbaraste ädelsten, som en kristallklar jaspis.
Upp 21:12 Staden hade en stor och hög mur med tolv portar och över portarna tolv änglar och namn inskrivna: namnen på Israels barns tolv stammar.
Upp 21:13 I öster fanns tre portar, i norr tre portar, i söder tre portar och i väster tre portar.
Upp 21:14 Stadsmuren hade tolv grundstenar, och på dem stod tolv namn, namnen på Lammets tolv apostlar.
Upp 21:15 Och han som talade till mig hade en mätstång av guld för att mäta staden och dess portar och dess mur.
Upp 21:16 Staden bildade en fyrkant och var lika lång som den var bred. Och han mätte upp den med mätstången till tolv tusen stadier. Dess längd, bredd och höjd var lika.
Upp 21:17 Han mätte också upp dess mur till etthundrafyrtiofyra alnar efter människors mått, som också är änglars.
Upp 21:18 Muren var byggd av jaspis, och staden bestod av rent guld som liknade rent glas.
Upp 21:19 Grundstenarna till stadsmuren var prydda med alla slags ädelstenar. Den första var en jaspis, den andra en safir, den tredje en kalcedon, den fjärde en smaragd,
Upp 21:20 den femte en sardonyx, den sjätte en karneol, den sjunde en krysolit, den åttonde en beryll, den nionde en topas, den tionde en krysopras, den elfte en hyacint och den tolfte en ametist.
Upp 21:21 De tolv portarna bestod av tolv pärlor, och varje särskild port var en enda pärla. Och stadens gata var av rent guld som genomskinligt glas.
Upp 21:22 Något tempel såg jag inte i staden, ty Herren Gud, den Allsmäktige, och Lammet är dess tempel.
Upp 21:23 Staden behöver inte ljus från sol eller måne, ty Guds härlighet lyser upp den, och dess ljus är Lammet.
Upp 21:24 Och folken skall vandra i dess ljus, och jordens kungar skall föra in sin härlighet i den.
Upp 21:25 Stadens portar skall aldrig stängas om dagen — natt skall inte finnas där -
Upp 21:26 och folkens härlighet och ära skall föras in i staden.
Upp 21:27 Aldrig någonsin skall något orent komma in i den, och inte heller någon som handlar skändligt och lögnaktigt, utan endast de som är skrivna i livets bok som tillhör Lammet.
Vad kan man tillägga till detta underbara kapitel i Uppenbarelseboken?
Möjligtvis ett HALLELUJAH!
mvh
MyTwoCents











58 kommentarer
januari 26th, 2010 at 8:01 e m
För att undanröja missförstånd;
”Upp 21:1 Och jag såg en ny himmel och en ny jord. Ty den första himlen och den första jorden hade försvunnit, och havet fanns inte mer.
Upp 21:2 Och jag såg den heliga staden, det nya Jerusalem, komma ner från himlen, från Gud, redo som en brud, som är smyckad för sin brudgum. ”
Med illustrationen säger jag inte att jorden skall finnas kvar och Nya Jerusalem lägger sig ovanpå den gamla jorden utan bilden är tänkt att ge lite perspektiv på Nya Jerusalems storlek ungefär som man brukar lägga en tändsticksask brevid vissa föremål för att bedömma storleken på dem.
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 26th, 2010 at 8:51 e m
Beskrivningen av det nya Jerusalem i Uppenbarelseboken som till stora delar är hämtade från Jesaja och Hezekiel är verkligen storartad, men ändå inte i den utsträckning som en enkel läsning av måtten på staden som de ofta läses utifrån våra vanliga översättningar och tolkningar av måtten på staden.
Tim Warner har gjort en jämförande studie av samma stad i Hesekiel och kommit fram till ett som jag menar betydligt mer realistiska mått på staden, nämligen en kvadrat med sidan 10,2 miles dvs 18890 m dvs ca 19 km. Den staden ryms ju gått och väl inom Israels gränser.
Vill du ta del av hur han kom fram till det måttet och mycket annat intressant om vad Bibeln har att säga om den staden när vi också kollar upp med vad rotprofetiorna i GT har att lära oss.
The ”New Jerusalem” in Revelation 21-22 is restored Jerusalem in the Millennium, prophesied by Isaiah and Ezekiel. This can be proven by the many times Revelation 21-22 quotes Isaiah’s and Ezekiel’s prophecies of Jerusalem in the Kingdom, (and is powerful evidence against Amillennialism). Its size is not 1,500 miles square, as many interpreters claim, but only covers about 104 square miles in area, the same demensions given by Ezekiel.
http://www.oasischristianchurch.org/air/New_Jerusalem.pdf
The “New Jerusalem” is Jerusalem Restored
By Tim Warner
Copyright © http://www.answersinrevelation.org
Revelation 21-22, dealing with the New Jerusalem, is almost universally misunderstood
by Christians.
• The New Jerusalem is not “heaven.”
• The New Jerusalem is not a new city on some other “new” planet.
• The New Jerusalem is not a celestial city that will hover over the earth.
The New Jerusalem is the present city of Jerusalem when it is restored by God at the
second coming of Jesus Christ, and co—inhabited by the Father, the Lamb, and the
redeemed. This fact can be proven conclusively by demonstrating that its features are
drawn primarily from two Old Testament prophetic books, Isaiah (chapters 54, 60, 62,
65-66), and Ezekiel (chapters 43, 47, 48). All of these passages describe the restored city
of Jerusalem in the Millennium. The parallel passages in Revelation, drawn directly
from these prophecies, are far too numerous to be coincidence. And the context of the
Old Testament passages leaves no room for doubt that they refer to the present city of
Jerusalem, having been restored. This fact is devastating to both amillennialism (which
sees no future for the earth after the second coming), and dispensationalism (which
holds a dichotomy between the eternal destinies of Israel and the Church)….
Och här kan du läsa om hur Tim Warner kommer fram till stadens mått.
3. The dimensions of Jerusalem in Ezekiel are much less than those given by John of
the New Jerusalem. To answer this objection, let’s first look at the dimensions given in
Ezekiel of the city.
Ezek 48:30-35
30 ”These are the exits of the city. On the north side, measuring four thousand five
hundred [cubits] 31(the gates of the city shall be named after the tribes of Israel), the
three gates northward: one gate for Reuben, one gate for Judah, and one gate for Levi; 32
on the east side, four thousand five hundred [cubits], three gates: one gate for Joseph, one
gate for Benjamin, and one gate for Dan; 33 on the south side, measuring four thousand
five hundred [cubits], three gates: one gate for Simeon, one gate for Issachar, and one gate
for Zebulun; 34 on the west side, four thousand five hundred [cubits] with their three
gates: one gate for Gad, one gate for Asher, and one gate for Naphtali. 35 All the way
around shall be eighteen thousand [cubits]; and the name of the city from that day shall
be: THE LORD IS THERE.”
Notice that the word “cubits” is in brackets (or italics in the NKJV). This is because the
word does not appear in the Hebrew text, but was assumed and supplied by the
translators. The unit of measurement is not given in this text. The LXX has, “four
thousand five hundred measures.” However, earlier in Ezekiel, the “reed” was identified
as the “measure” (Ezek. 40:5), its length being “six cubits, the cubit and handbreadth.” That
is, it was six long cubits, each cubit consisting of the distance from the elbow to
fingertip (18-20”), plus the width of the hand (4”). That works out to a cubit of 22-24
inches. Six of these long cubits make up the “measure” rod. If the long cubit is 24 inches,
the “measure rod” is 144 inches, or 12 feet exactly. The length of each side of the city
was 4,500 “measures” (rods) of 12 feet. That is equal to 54,000 feet, (about 10.2 miles).
12
In Revelation, the measurement of the city is given as “12,000 stadia,” the length and
width being equal. But, whether this figure is the length of each side, or the
circumference of the city, was not stated by John. There are two reasons it most likely
refers to the circumference. First, the parallels to Ezekiel are obvious, and Ezekiel gave
both the length of each side (4,500 measures) plus the total circumference (18,000
measures). Since John gave only one measurement (12,000 stadia), it is more likely that
he gave the total. Second, 12,000 stadia would put exactly 1,000 “stadia” between each
of the 12 gates. Therefore, with a circumference of 12,000 stadia, each side of the city
would measure 3,000 “stadia.”
The word “σταδιον” (stadion {singular}, stadia {plural}) used by John is often defined as
the length of the foot race course used by the Greeks, which was about 603 feet long.
And if we suppose that John was referring to the Greek race course, it would make the
New Jerusalem about 300 miles across, a size that cannot fit within the Holy Land.
The Greek word literally means “a fixed standard of length.”1 The most common
application of the term was no doubt to the Greek the race course. But this was not
likely John’s meaning. In this context, a “fixed standard of length” had just been
introduced in the previous verse – the golden measuring rod carried by the angel (v.
15). Therefore, “σταδιον” (fixed standard of length) in this context refers to the angel’s
golden measuring rod. But, what would the fixed length of the rod be? Unlike Ezekiel’s
prophecy, where the length of the rod was clearly defined (12 ft), Revelation does not
give the measuring rod’s length. However, if we suppose that the angel’s measuring
rod in Revelation was 18 feet long, (instead of the 12 foot rod in Ezekiel), the
measurements come out exactly the same as Ezekiel’s. Three thousand 18 foot rods in
Revelation would measure 54,000 feet. Four thousand five hundred 12 foot rods in
Ezekiel also measure 54,000 feet. The one-third greater length is probably why it is
called a “golden measuring rod” as opposed to simply a “measuring rod” as in Ezekiel.
(There was also a standard “cubit” and a “royal cubit,” of greater length). There is no
conflict between Ezekiel’s and John’s measurements. And a city of this size, (10.2 miles
square, or 104 square miles), fits comfortably within the land boundaries in Ezekiel 48……
Shalom!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 26th, 2010 at 8:52 e m
Har du några tankar om de tolv portarna och de tolv grundstenarna? Det verkar väldigt judiskt.
SÅ
Upp 21:12 Staden hade en stor och hög mur med tolv portar och över portarna tolv änglar och namn inskrivna: namnen på Israels barns tolv stammar.
Upp 21:13 I öster fanns tre portar, i norr tre portar, i söder tre portar och i väster tre portar.
Upp 21:14 Stadsmuren hade tolv grundstenar, och på dem stod tolv namn, namnen på Lammets tolv apostlar.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 26th, 2010 at 9:00 e m
Ursäkta jag upptäckte att jag använde ett felaktigt mått för mile dvs den engelska milen varför måttet på staden i m och km blev felaktigt. Så här skall det vara:
Staden kommer att vara kvadratisk med en sida på 10,2 miles dvs 16412 m dvs ca 16,5 km.
Shalom!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 26th, 2010 at 9:10 e m
@Fred Ö: @SÅ:
Otroligt intressant. För många år sedan skrev jag ner uppgifter om att staden i fyrkant skulle vara 20 mil x 20 mil och muren (vers 17) har en otrolig höjd av 70 meter. Nu kanske någon annan har helt andra uppgifter.
Men vilket projekt att gå och vänta och längta efter! Tänk att få bo där !!! Wow…
Kolla in alla ädelstenarna !
Vet du, Fred eller SÅ.. om uppställningen exakt med stammarna ? ex Om de räknas upp efter ålder
i deras placering, för då kan man räkna ut vilken ädelsten som tillhör respektive stam.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 26th, 2010 at 9:14 e m
@Fred Ö:
Är du säker på det ? Det verkar futtigt litet. 16,5 km är ju 1,5 mil, drygt…Kan det stämma…?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 26th, 2010 at 9:24 e m
@SÅ: Har du några tankar om de tolv portarna och de tolv grundstenarna? Det verkar väldigt judiskt.
SÅ
Upp 21:12 Staden hade en stor och hög mur med tolv portar och över portarna tolv änglar och namn inskrivna: namnen på Israels barns tolv stammar.
Upp 21:13 I öster fanns tre portar, i norr tre portar, i söder tre portar och i väster tre portar.
Upp 21:14 Stadsmuren hade tolv grundstenar, och på dem stod tolv namn, namnen på Lammets tolv apostlar.
Har du några tankar om de tolv portarna och de tolv grundstenarna? Det verkar väldigt judiskt.
SÅ
slut citat:
Om portarna kan vi ju läsa om i Hesekiel.
30 Och följande utgångar skall staden hava: På norra sidan skall den hålla ett mått av fyra tusen fem hundra alnar,
31 ¶ och av stadens portar, uppkallade efter Israels stammars namn, skola tre ligga i norr: den första Rubens port, den andra Juda port, den tredje Levi port.
32 Och på östra sidan skall den ock. hålla fyra tusen fem hundra alnar och hava tre portar: den första Josefs port, den andra Benjamins port, den tredje Dans port.
33 Sammalunda skall ock södra sidan hålla ett mått av fyra tusen fem hundra alnar och hava tre portar: den första Simeons port, den andra Isaskars port, den tredje Sebulons port.
34 Västra sidan skall hålla fyra tusen fem hundra alnar och hava tre portar: den första Gads port, den andra Asers port, den tredje Naftali port.
35 Runt omkring skall den hålla aderton tusen alnar. Och stadens namn skall allt framgent vara: Här är HERREN.
Maranata!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 26th, 2010 at 9:33 e m
@Fred Ö:
snälla du…hur var det med 1,5 mil ?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 26th, 2010 at 9:37 e m
@Fred Ö:
Tack för din uppräkning av stammarna.
Dessvärre är det en väldig blandning av åldrar.
Åldersmässigt är det: Ruben, Simon, Levi, Judah, Dan, Naftali, Gad, Aser, Isaskar , Sebulon, Josef, Benjamin.
Men den Evige, Israels Elohim har säkert koll på detta också..
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 26th, 2010 at 9:42 e m
@elisabeth: ”Är du säker på det ? Det verkar futtigt litet. 16,5 km är ju 1,5 mil, drygt…Kan det stämma…?”
slut citat:
Jag har inte själv detaljstuderat saken men jag vet trossyskon som har gjort det och som är förtrogna både med språken och räknekonsten så jag är rätt säker på att det stämmer. Det var en tid sedan jag själv kollade upp det här men jag kollar gärna upp det igen när jag hinner och det hoppas jag det är fler som gör. Jämförelsen mellan staden i Uppenbarelseboken och Hesekiel visar ju på en stor precision i Guds Ord som samtidigt visar på att det nya Jerusalem i uppenbarelseboken är ett högst konkret stad, den store Konungens stad som kommer att stå där under tusenårsriket när Jesus regerar som konungarnas Konung från Davids tron över hela jorden tillsammans med sina heliga.
Maranata!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 26th, 2010 at 9:59 e m
@elisabeth:”Är du säker på det ? Det verkar futtigt litet. 16,5 km är ju 1,5 mil, drygt…Kan det stämma…? ”
Elisabeth, missade att påminna dig om att en kvadrat på16,5 km i det lilla Israel inte är så litet. I Sakarja kap 14 anges ju också några markmarkörer i staden som väl understryker att måtten är högst realistiska.
Sak. 14:
7 Och det bliver en dag som är ensam i sitt slag, och som är känd av HERREN, en dag då det varken är dag eller natt, en dag då det bliver ljust, när aftonen kommer.
8 ¶ Och det skall ske på den tiden att rinnande vatten skola utgå från Jerusalem, ena hälften mot Östra havet och andra hälften mot Västra havet; både sommar och vinter skall det vara så.
9 Och HERREN skall då vara konung över hela jorden; ja, på den tiden skall HERREN vara en, och hans namn ett.
10 Hela landet från Geba till Rimmon, söder om Jerusalem, skall då förvandlas till en slättmark; men själva staden skall trona på sin höjd, och sträcka sig från Benjaminsporten ända till den plats där den förra porten stod, till Hörnporten och Hananeltornet och till de kungliga vinpressarna;
11 och folket skall bo där i ro och icke mer givas till spillo, ty Jerusalem skall trona i trygghet.
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 26th, 2010 at 10:45 e m
Tack Daniel!
Nyttigt att påminnas om vårt saliga hopp.
Välsignelser.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 26th, 2010 at 11:54 e m
Är alla eniga om att skaparen av denna 3D bild är felinformerad v.g. storleken?
Om de mycket mindre måtten gäller (någonstans mellan Freds och Elisabeths förklaringar) kanske Jehovas Vittnen har rätt i att det bara får plats 144 000
Är det någon annan som kan bekräfta Fred eller Elisabeths uppfattningar?
mvh
D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 26th, 2010 at 11:58 e m
@SÅ:
”Har du några tankar om de tolv portarna och de tolv grundstenarna? Det verkar väldigt judiskt.”
Ja, hua. Tur att mina kyrkofäder är Abraham, Isak och Jakob ….
SÅ: Kan du bekräfta elisabeth eller Freds uppgifter? Det ser ut som om jag presenterat en bild med en överdriven storlek på det nya Jerusalem…
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2010 at 5:10 f m
Det torde vara tydligt att beskrivningen huvudsakligen är bildlig eller allegorisk.
Hur ser en stadsport ut om den gjorts av en enda pärla?
Kontentan är att ”staden” är ofantlig och övermåttan fantastisk.
En pusselbit bit som jag inte kan få räta på är denna: ”Kom, jag skall visa dig bruden, Lammets hustru.”
Den enda rimliga förklaring jag kan tänka mej är att ”staden” inte alls är en stad i den betydele vi lägger i ordet.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2010 at 8:53 f m
Om man tar det som heter stadion (stadie) så är den 190 m x 12000= 228o000 meter=228 mil.
Var det detta som du MTC också gick på?
Vi får inte vara så säkra att allt i Upp. boken skall tolkas bokstavligt, som Kjell skriver.
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2010 at 9:04 f m
@Kamau Mweru: Kontentan är att ”staden” är ofantlig och övermåttan fantastisk.SLUT CITAT
SVAR: Ja, och det får vi verkligen hoppas, för hur härligt vore det med en evighet i en STAD, om det är stad i någon bemärkelse vi lägger i det. Evigt gröna ängar är väl ytterligare en bild Bibeln ger oss, som ju är en skön bild men givetvis inte heller det en bild som mer än antyder EN aspekt av något som egentligen är obeskrivligt. Men om vi lägger samman det bästa av allt vi här kan tänkas oss, så kanske vi får en liten, liten antydan om vad den obeskrivliga eviga saligheten kan tänkas handla om.
Mvh
Berndt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2010 at 9:11 f m
@SÅ:
”Om man tar det som heter stadion (stadie) så är den 190 m x 12000= 228o000 meter=228 mil.”
Om jag förstått rätt så är det storleken på 3D bilden som någon lade upp på google earth.
mvh
D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2010 at 9:19 f m
@Kamau 5:10
Instämmer!!
Det står ju att det är Lammets hustru.
Staden är i så fall kanske bl.a. en bild på brudens skönhet och fullkomlighet.
Det skulle vara en lite märklig stad som är kubformad.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2010 at 9:43 f m
@Observer: Vad är det som säger att den är kubformad?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2010 at 9:47 f m
@Fred Ö: Det här är intressant information! De måtten Fred ger här är ju betydligt mer realistiska än de 228 milen. Nu kanske det stod. men skrev du någonting om höjden på staden? Vad jag finner är att staden är väldigt hög, men jag kanske måste om revidera min uppfattning även här. Jag själv är lite fascinerad av Tolkiens böcker och i filmatiseringen av den tredje delen så är staden Minas Tirith med som faktiskt är en stad som är lika bred som hög.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2010 at 9:58 f m
@Oholiab
Kub = B x L x H är lika stora.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2010 at 10:04 f m
Kanske man kan tolka det som att bruden, lammets hustru är det som kommer ner från himlen?
Bless
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2010 at 10:07 f m
Jag hörde en utläggning av rabbi Chaim Richman (någonstans på den här sidan: http://universaltorah.com/programming/ ) hålla en utläggning om helighetsgraderna i Israel.
Israel är ju som bekant heligt (avskilt) städer är mer avskilda (reglerade i skriften), städer med murar mer än andra städer osv och Jerusalem är den heligaste staden. Sedan finns det ett heligt område för templet, det allra heligaste osv.
Men, och det var det som var intressant, enligt gammal judisk tro så kunde Jerusalems heliga gräns expandera vid behov. Men för att en sådan expansion skulle låta sig göras, så måste några villkor uppfyllas. Dessa villkor handlade om ett enat sanhedrin, kanske alla 12 stammarna behövde vara med (kommer inte ihåg) och närvaron av Messias.
Så om det blir fler än 144.000 så löser det sig om Messias är med. (De som vill placera Messias uppe i himlen kan ju iofs ställa till problem
)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2010 at 10:30 f m
@Observer: Bara för B x H x L är lika så innebär det inte att det måste vara en kub. Utan att den är fyrkantig i basen men den kan vara som en pyramid.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2010 at 11:04 f m
De tolv ädelstenarna finns också på bröstskölden i 2 Mos: 28, 17-20.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2010 at 11:07 f m
@garan:
Spänn fast säkerhetsbälet!
Det finns de som redan med 1000% säkerhet vet vem som är bruden.
Nu är bara frågan om ”hon” redan vid den tiden var i himmelen….
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2010 at 11:07 f m
säkerhetsbälet = säkerhetsbältet
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2010 at 11:07 f m
@Haggaj:
Spännande vinkel. Om jag förstår dig rätt är måtten, oavsett hur vi översätter dem till meter, kilometer och mil, dynamiska i slutändan? Då kanske några till, utöver 144000 får plats …
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2010 at 12:03 e m
MTC,
Japp, om jag tolkade Richman rätt så skulle det kunna vara så. Jag skall försöka hitta länken till det jag lyssnade på, men det får bli efter arbetstid.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2010 at 12:09 e m
[...] länk: a b Sänd länk [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2010 at 12:31 e m
Vi vet att Israels gränser kommer att expandera rejält efter Messias ankomst. De har hittills inte tillåtits att komma in i hela det område som Gud lovade Abraham.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2010 at 12:43 e m
@Kamau Mweru: 1000% det är mycket det…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2010 at 1:23 e m
Ni har bekymmer över storleken på ”bruden”. Det som är viktigare är att veta vem som är bruden. Det är Israels folk som är bruden och vad blir då konsekvenserna om man bekänner sig till en ersättningsbrud? Men det är kanske ett annat ämne.
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2010 at 1:32 e m
På tal om brudar… det kan vara bra att läsa t.ex. Anatolius brev till Leo, angående Eufemia och mötet vid Kalcedon år 451…
http://mikaelkarlendal.pingstkyrkan.net/?p=508#more-508
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2010 at 2:39 e m
@MyTwoCents: ”Om de mycket mindre måtten gäller (någonstans mellan Freds och Elisabeths förklaringar) kanske Jehovas Vittnen har rätt i att det bara får plats 144 000 ”
………
Hur var det, gick inte Jesus bort för att bereda oss rum? Kanske måste han ta till himlen ändå för att vi alla skall få plats!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2010 at 4:17 e m
@mirre: Hur var det, gick inte Jesus bort för att bereda oss rum? Kanske måste han ta till himlen ändå för att vi alla skall få plats!
Slut på frågan
Jag tror inte som somliga att Jesua for till himlen för att snickra ihop ett antal byggnader till sina lärjungar. Däremot vet vi att Jesus var på väg mot korset där han genom sin seger beredde vägen för sina lärjungar till de prästerliga boningarna i sin Faders hus i det nya Jerusalem.
http://hem.bredband.net/b226694/john_14.htm
I min Faders hus
En diskussion av Joh 14
Av Tim Warner – Reviderad feb 2002
- Copyright © 1998 – 2003
Översatt till Svenska av Fred Örtegren – aug 2003
……..
Många boningar
Lärjungarna var inte endast förtrogna med templet utifrån Skriften, utan de hade också besökt tempelkomplexet många gånger. De hade varit tillsammans med Jesus i templet samma dag som han gav sin förkunnelse från Oljeberget. De var därför bekanta med hela tempelkomplexets vackra arkitektur som också omfattade många lägenheter (boningar) som ingick i tempelstrukturen som var avsedda för templets präster [1 Kon 6:5-10 & 1 Krön 9:26,27]. Baserat på Jesu ord om de ”många boningar” som skulle beredas för dem, och utifrån Jesu besked att de skulle komma att regera tillsammans med honom på 12 troner, och äta med honom vid hans bord i hans rike, borde det nog inte råda någon tvekan om att de föreställde sig själva som den Kungliga styrande ministären, som skulle överta dessa luxuösa våningar. Lärjungarna var nog säkerligen också bekanta med Hes 40-44, som i detalj beskriver de många kamrar [lägenheter] som kommer att bli en del av det tempel från vilket Jesus kommer att regera under det tusenåriga riket. Det borde ha varit naturligt för dem att associera de ”många boningar” som Jesus utlovat med dessa kamrar eftersom de tydligt kunde associera Jesu uttryck, ”min Faders hus” med templet, [Joh. 2:16-19, Psalm 69:10].
Josefus, som var ögonvittne till templet under Jesu tid, beskrev lägenheterna som fanns i anslutning till tempelstrukturen på tempelplatsen, med följande ord.
”Nu fanns där intill sidorna av templets lägre del, små hus som var förbundna med varandra; de fanns i ett ganska stort antal och de var av tre våningars höjd; det fanns också förbindelser till dem från templets varje sida.”
De som vid den tiden bebodde dessa ”många boningar” var inte kvalificerade att styra tillsammans med Messias. Jesus gjorde den saken klar inför sina lyssnande lärjungar, och det samma dag som som han höll sin förkunnelse från Oljeberget.
Matt 21
23 När han därefter hade kommit in i helgedomen, trädde översteprästerna och folkets äldste fram till honom, där han undervisade; och de sade: »Med vad myndighet gör du detta? Och vem har givit dig sådan myndighet?»
Inom hörhåll från dessa lägenheter, och genom att tala direkt till dem som bebodde dessa, svarade Jesus med liknelsen om de lejda vingårdarbetarna som hade uppsikt över Guds vingård. Men de slog hans tjänare, och dödade hans Son. Resultatet var att de blev förgjorda när vingårdens ägare återkom, och vingården överlämnades till andra. Den här liknelsen avsåg att övertyga översteprästerna och de äldste om att de blivit förkastade av Jesus som nu delgav dem deras vräkningsbesked. Jesus avslutar sitt svar med följande besked.
43 Därför säger jag eder att Guds rike skall tagas ifrån eder, och givas åt ett folk som bär dess frukt.»
Men till sina lärjungar hade Jesus tidigare sagt:
Lukas 12:
32 Frukta icke, du lilla hjord; ty det har behagat eder Fader att giva eder riket.
När vi jämför dessa verser med Jesu uttalande att lärjungarna skulle komma att sitta på tolv troner och döma Israels tolv stammar i hans rike framgår bilden tydligt. Lärjungarna var utvalda inte bara för att sprida evangeliet, utan för att ersätta de trolösa judiska prästerna i det kommande tusenåriga riket. Detta innebär inte att församlingen ersätter Israel och usurperar dess ställning och löften. Lärjungarna var judar liksom de äldste i den tidigaste församlingen. Församlingen är det renade Israel med hedningar som blivit adopterade in i Abrahams säd, utgörande en kropp av återlösta människor…..
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2010 at 4:34 e m
@Oholiab skrev: ”1000% det är mycket det…”
Vänta bara, så kommer du att se att 1000% inte ens räcker …
När meningsskillnaderna flyger i luven på varandra.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2010 at 4:35 e m
@SÅ skrev: ”Det är Israels folk som är bruden”
Då förmodar jag att du syftar på (slut)-frälsta Judar. (Eftersom det handlar om många människor kanske man kan kalla det ”brudeskaran”?)
Som du vet är jag helt anti ersättningslära.
Med det som förutsättning anser jag ändå frågan berättigad om inympade inte tillhör ”brudeskaran”?
Motivera om du vill. Jag tänker inte debattera eftersom jag anser detta fortfarande otillräckligt uppenbarat för att uttrycka sig med säkerhet.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2010 at 7:41 e m
@Kamau Mweru: Vi behöver inte debattera om detta, vi kan samtala broderligt.
(den betyder att jag ger dig ett leende)
Om Gud aldrig bytt folk, så är Israel Guds folk fortfarande. Att inte alla judar har tagit emot räddningen genom Messias, gör inte detta om intet. Idag finns det en räddad kvarleva i det judiska folket, övriga har första tjing på Guds löften genom Messias. Vi kommer in i detta folk genom att konvertera genom vår rabbi Yeshua Messias genom hjärtats omskärelse. Ef. kap. 2 & 3.
Vad säger du om den beskrivningen?
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2010 at 7:45 e m
SÅ,
Du får högsta betyg av mig för den beskrivningen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2010 at 8:01 e m
Minns inte i skrivande stund var jag hört eller läst det… men det nya Jerusalem som kommer ner ovanifrån – vilket ofta illustreras som en svävande kub – har ett mycket intressant talvärde, som inte går att beräkna med mindre än att den ännu icke vetenskapligt definierade dimensionen fastställs… vilket inte går, eftersom det handlar om oändliga begrepp!
Det nya Jerusalem ska därför ses som en dimension i Guds tanke, vilken vi får tillgång till när vi kopplar samman med Hans vilja.
Det här är alltså tankar jag har hört/läst någonstans, någongång – känner någon igen dem?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2010 at 10:49 e m
@SÅ: @SÅ: 6 Detta inte sagt som om Guds ord skulle ha blivit om intet. Ty Israel är inte alla som kommer från Israel, 7 och inte heller är alla Abrahams efterkommande hans barn. Nej, Isaks efterkommande skall räknas som dina barn.* 8 Det vill säga: Guds barn är inte de som är barn genom naturlig härkomst, men löftets barn räknas som hans efterkommande. Rom 9:6-8
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2010 at 11:40 e m
@Johan: Bra att du tog upp denna text. Vad du avser säger du inte, men jag gör en gissning
Här tar Paulus upp den problematik som uppstod då inte Israels ledare erkände Yeshua som Messias. Vad händer då med Israels löften när inte ledarna bejakar? Har allt pajat? Kan Yeshua varit Messias när Guds löften handlar om ett återupprättat Israel där alla stammarna återsamlas? Nej, Gud var så barmhärtig mot oss ickejudar att han förstockade en del av Israel. Tur för oss, så vi skulle få chansen att bli med i det kommande gudsriket.
Israels löften blev inte om intet, Gud fortsätter med kvarlevan, de andra blir bortbrutna och en del blir förstockade.
Gud tar varvet runt hednavärlden och när hedningarnas fullhet (pleroma) kommit, så skall hela Israel bli frälst. (Vad det innebär finns det många tolkningar) Då består Israel av äkta grenar och återinympade äkta grenar och oäkta inympade grenar. Det går nämligen lättare att återinympa de äkta grenarna. Varför vet jag inte, men Paulus skrev så.
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 28th, 2010 at 3:37 f m
@SÅ skrev: ”Vad säger du om den beskrivningen?”
Tillräckligt ospecifik för att inte skapa konflikt utom kanske med uppenbart skeva tolkningar.
@SÅ skrev senare: ”Då består Israel av äkta grenar och återinympade äkta grenar och oäkta inympade grenar. Det går nämligen lättare att återinympa de äkta grenarna. Varför vet jag inte, men Paulus skrev så.”
Om jag tolkar dej rätt läser jag i denna beskrivning ungefär samma sak som jag menade.
Och, vad gäller inympning (eller transplanterande) av biologiskt material från den egna organismen är det faktiskt så att det ånyo blir ”ett” med organismen och inte bara inlemmas och hålls vid liv av organismen i en sorts symbios.
Men för att återkomma till bruden är det väl ingen tvekan om att det handlar om bildligt språk.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 28th, 2010 at 4:06 e m
En kompromiss när det gäller måtten på staden vore ju att anta att det mer realistiska måttet av en fyrkant med ca 16,5 km sida var ett yttermått medan det större måtten som Google står för endast skulle gälla innanför stadens murar, men innan jag får några Skrifliga belägg för en sådan lösning eller någon lyckas vederlägga Tim Warners måttsättning så fortsätter jag mog att hålla fast vid att staden både både utanför och innanför är begränsad av en mur i form av en fyrkant med en sida på ca 1,65 mil.
Är det föresten någon här som kollat upp Tims måttsättningar.
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 28th, 2010 at 4:15 e m
Jag är mest förundrad över höjden – Dubai släng dig i väggen…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 28th, 2010 at 4:19 e m
@Fred Ö:
Vi verkar inte hitta någon med tillförlitliga mått på de Härliga Staden.
Men tänk större, Fred ! 1 mil, 650 meter, det är ju inte särskilt stort räknat i fyrkant. Men kanske det menas att vi är andevarelser och då kan vi förflytta oss ganska bra ändå ?! Yeshua ”gick” ju genom väggar och då kvittar det att muren är 70 meter hög !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 28th, 2010 at 4:34 e m
@Ludvig skrev: ”Jag är mest förundrad över höjden”
Oavsett om man räknar bildligt eler tolkar blir det en brud som slår alla rekord i Guinness Book of Records.
Vilken brud!
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 28th, 2010 at 4:45 e m
@MyTwoCents: Spännande bild. Det finns mycket spännade på Google earth som ger nya perspektiv på de bibliska berättelserna.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 28th, 2010 at 5:38 e m
@Kamau Mweru:
”Oavsett om man räknar bildligt eler tolkar blir det en brud som slår alla rekord i Guinness Book of Records.”
Även om en stad ofta bildligt liknas vid en kvinnlig karaktär så betyder det ju inte att staden i sig är symbolisk, så är helt säkert inte fallet heller med Jerusalem som i Bibeln ofta i Bibelns bildspråk framställs i kvinnlig gestalt. För den som ändå vill se det Nya Jerusalem som något enbart symboliskt bör betänka att Uppenbarelseboken ger klara besked om att hon är befolkad av människor och att hon också besöks av de omkringligande folken som för sina dyrbarheter ditin. Det är också uppenbart att en hel del av de beskrivningar av Staden som ges i Upp. 21-22 är hämtade från GT där det också helt uppenbart handlar om en reell stad, även om den staden även i en del av texterna där beskrivs i ett poetiskt bildspråk.
Den som inte ännu har tagit del av den här studien där Tim Warner visar på de här parallellerna med jämförande citat från Jesaja och Hesekiel och Uppenbarelseboken vill jag på det varmaste uppmana att ta tillfället i akt att göra det nu. Visserligen är texterna på engelska men om du tycker det är jobbigt så kan du själv slå upp de relevanta texterna i din svenka Bibel.
http://www.oasischristianchurch.org/air/New_Jerusalem.pdf
The “New Jerusalem” is Jerusalem Restored
By Tim Warner
Copyright © http://www.answersinrevelation.org
Revelation 21-22, dealing with the New Jerusalem, is almost universally misunderstood
by Christians.
• The New Jerusalem is not “heaven.”
• The New Jerusalem is not a new city on some other “new” planet.
• The New Jerusalem is not a celestial city that will hover over the earth.
The New Jerusalem is the present city of Jerusalem when it is restored by God at the
second coming of Jesus Christ, and co—inhabited by the Father, the Lamb, and the
redeemed. This fact can be proven conclusively by demonstrating that its features are
drawn primarily from two Old Testament prophetic books, Isaiah (chapters 54, 60, 62,
65-66), and Ezekiel (chapters 43, 47, 48). All of these passages describe the restored city
of Jerusalem in the Millennium. The parallel passages in Revelation, drawn directly
from these prophecies, are far too numerous to be coincidence. And the context of the
Old Testament passages leaves no room for doubt that they refer to the present city of
Jerusalem, having been restored. This fact is devastating to both amillennialism (which
sees no future for the earth after the second coming), and dispensationalism (which
holds a dichotomy between the eternal destinies of Israel and the Church)………
Shalom!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 29th, 2010 at 4:15 f m
@Fred Ö skrev: ”För den som ändå vill se det Nya Jerusalem som något enbart symboliskt”
Nu tolkar du nog mitt inägg fel.
Jag talar inte om staden (även om den beskrivs med, det du kallar ”poetiska termer”).
Jag talar om en verklig brud 70 mil lång, eller 16.5 kilometer eller 228 mil.
Det är låååångt det.
Vi talar ju — såsom det heter i skriften — »vad intet öga har sett och intet öra har hört, och vad ingen människas hjärta har kunnat tänka, vad Gud har berett åt dem som älska honom».
Den som menar sig kunna veta hur precis vår framtid (utanför tiden) med Herren ser ut, är alltså ute och cycklar.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 29th, 2010 at 6:10 f m
Instämmer med Kjell.
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 29th, 2010 at 10:05 f m
@Kamau Mweru: Den som menar sig kunna veta hur precis vår framtid (utanför tiden) med Herren ser ut, är alltså ute och cycklar. slut citat
Ja, det är så sant. Och det kan inte heller vara annat än symbolspråk, för det handlar ju om en helt annan dimension som vi kommer att kliva in i när det kommer som är bortom Tusenårsriket.
Mvh
Berndt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 29th, 2010 at 11:44 f m
Att staden i Upp. 21 och 22 som delvis beskrivs i ett symboliskt och poetiskt bildspråk ändå är en verklig beskrivning på ett till tusenårsriket ovanifrån återställt Jerusalem som är en verklig stad bebodd av människor som lever på den här då åtminstonde delvis återställda jorden framgår väl ändå tämligen tydligt. Även om det nya Jerusalem är himmelskt återställd så befinner den sig på den här likaså himmelskt återställda människor och bebos av verkliga människor som till exempel för sin hälsas skull är beroende av läkande växter.
Upp. 21:
23 Och staden behöver icke sol eller måne till att lysa där, ty Guds härlighet upplyser den och dess ljus är Lammet.
24 Och folken skola vandra i dess ljus, och jordens konungar föra ditin, vad härligt de hava.
25 Dess portar skola aldrig stängas om dagen-natt skall icke finnas där
26 och vad härligt och dyrbart folken hava skall man föra ditin.
27 Men intet orent skall någonsin komma ditin, och ingen som gör vad styggeligt är och lögn, utan allenast de som äro skrivna i livets bok, Lammets bok.
1 ¶ Och han visade mig en ström med vatten, klar som kristall. Den gick ut från Guds och Lammets tron
2 och flöt fram mitt igenom stadens gata. Och på båda sidor om strömmen stodo livsträd, som gåvo tolv skördar, ty de buro frukt var månad; och trädens löv tjänade till läkedom för folken.
3 Och ingen förbannelse skall vara mer. Och Guds och Lammets tron skall stå där inne, och hans tjänare skall tjäna honom
Sak. 14:
8 ¶ Och det skall ske på den tiden att rinnande vatten skola utgå från Jerusalem, ena hälften mot Östra havet och andra hälften mot Västra havet; både sommar och vinter skall det vara så.
9 Och HERREN skall då vara konung över hela jorden; ja, på den tiden skall HERREN vara en, och hans namn ett.
10 Hela landet från Geba till Rimmon, söder om Jerusalem, skall då förvandlas till en slättmark; men själva staden skall trona på sin höjd, och sträcka sig från Benjaminsporten ända till den plats där den förra porten stod, till Hörnporten och Hananeltornet och till de kungliga vinpressarna;
11 och folket skall bo där i ro och icke mer givas till spillo, ty Jerusalem skall trona i trygghet….
16 ¶ Och det skall ske att alla överblivna ur alla de folk som kommo mot Jerusalem skola år efter år draga ditupp, för att tillbedja konungen HERREN Sebaot, och för att fira lövhyddohögtiden.
17 Men om någon av jordens folkstammar icke drager upp till Jerusalem, för att tillbedja konungen HERREN Sebaot, då skall över den icke komma något regn.
18 Om Egyptens folkstam icke drager åstad och kommer ditupp, så skall ej heller över den komma regn. Detta bliver den hemsökelse som HERREN skall låta drabba de folk som icke draga upp för att fira lövhyddohögtiden.
19 Ja, så skall Egypten drabbas av sin synd, så skola ock alla andra folk drabbas av sin synd, om de icke draga upp för att fira lövhyddohögtiden.
20 På den tiden skall på hästarnas bjällror stå att läsa: »Helgad åt HERREN», och grytorna i HERRENS hus skola vara såsom offerskålarna framför altaret.
21 Och var gryta i Jerusalem och Juda skall vara helgad åt HERREN Sebaot, så att var och en som vill offra kan komma och taga en sådan och koka i den. Och ingen kanané skall mer finnas i HERREN Sebaots hus, på den tiden.
Visst är det intressant med de strömmar av vatten omgivna av livsträd som kommer att springa fram från sin källa i Jerusalem.
Hes. 14:
Hes 47:1 ¶ Därefter förde han mig tillbaka till husets ingång, och där fick jag se vatten rinna fram under husets tröskel på östra sidan, ty husets framsida låg mot öster; och vattnet flöt ned under husets södra sidovägg, söder om altaret.
Hes 47:2 Sedan lät han mig gå ut genom norra porten och förde mig omkring på en yttre väg till den yttre porten, den som vette åt öster. Där fick jag se vatten välla fram på södra sidan.
Hes 47:3 Sedan gick mannen, med ett mätsnöre i handen, ett stycke mot öster och mätte därvid upp tusen alnar och lät mig så gå över vattnet, och vattnet räckte mig där till fotknölarna.
Hes 47:4 Åter mätte han upp tusen alnar och lät mig så gå över vattnet, och vattnet räckte mig där till knäna. Åter mätte han upp tusen alnar och lät mig så gå över vattnet, som där räckte mig upp till länderna.
Hes 47:5 Ännu en gång mätte han upp tusen alnar, och nu var det en ström som jag icke kunde gå över. Ty vattnet gick så högt att man måste simma; det var en ström som man icke kunde gå över.
Hes 47:6 Och han sade till mig: »Nu har du ju sett det, du människobarn?» Sedan förde han mig tillbaka upp på strömmens strand.
Hes 47:7 Och när han hade fört mig dit tillbaka, fick jag se träd i stor myckenhet stå på strömmens strand, på båda sidor.
Hes 47:8 Och han sade till mig: »Detta vatten rinner fram mot Östra kretsen och flyter ned på Hedmarken och faller därefter ut i havet. Vattnet som fick bryta fram går alltså till havet, och så bliver vattnet där sunt.
Hes 47:9 Och överallt dit den dubbla strömmen kommer, där upplivas alla levande varelser som röra sig i stim, och fiskarna bliva där mycket talrika; ty när detta vatten kommer dit, bliver havsvattnet sunt, och allt får liv, där strömmen kommer.
Hes 47:10 Och fiskare skola stå utmed den från En-Gedi ända till En-Eglaim, och såsom ett enda fiskeläge skall den sträckan vara. Där skola finnas fiskar av olika slag i stor myckenhet, alldeles såsom i Stora havet.
Hes 47:11 Men gölar och dammar där skola icke bliva sunda, utan skola tjäna till saltberedning.
Hes 47:12 Och vid strömmen, på dess båda stränder, skola allahanda fruktträd växa upp, vilkas löv icke skola vissna, och vilkas frukt icke skall taga slut, utan var månad skola träden bara ny frukt, ty deras vatten kommer från
Joel 3:18 ¶ På den tiden skall det ske att bergen drypa av druvsaft och höjderna flöda av mjölk; och alla bäckar i Juda skola flöda av vatten. Och en källa skall rinna upp i HERRENS hus och vattna Akaciedalen.
Upp 22:1 ¶ Och han visade mig en ström med vatten, klar som kristall. Den gick ut från Guds och Lammets tron
Upp 22:2 och flöt fram mitt igenom stadens gata. Och på båda sidor om strömmen stodo livsträd, som gåvo tolv skördar, ty de buro frukt var månad; och trädens löv tjänade till läkedom för folken.
Jes. 41:
16 Du skall kasta dem med kastskovel, och vinden skall föra dem bort och stormen förskingra dem; men du själv skall fröjda dig i HERREN och berömma dig av Israels Helige.
17 De betryckta och fattiga söka förgäves efter vatten, deras tunga försmäktar av törst; men jag, HERREN, skall bönhöra dem, jag, Israels Gud, skall icke övergiva dem.
18 Jag skall låta strömmar rinna upp på höjderna och källor i dalarna; jag skall göra öknen till en vattenrik sjö och torrt land till källsprång.
19 Och jag skall låta cedrar och akacieträd växa upp i öknen jämte myrten och olivträd och skall på hedmarken plantera cypress tillsammans med alm och buxbom,
20 för att man skall både se och veta och akta på och förstå, att HERRENS hand har gjort detta, att Israels Helige har skapat det.
Shalom!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 29th, 2010 at 2:43 e m
@Fred Ö: Även om det nya Jerusalem är himmelskt återställd så befinner den sig på den här likaså himmelskt återställda människor och bebos av verkliga människor som till exempel för sin hälsas skull är beroende av läkande växter. SLUT CITAT
SVAR: Men det där sista ”för sin hälsa skull är beroende av läkande växter” är väl uppenbart att det måste vara symboliskt. Skulle sjukdom och nedbrytande krafter vara verksamma i den eviga saligheten, oavsett om den är på en nyskapad jord eller i himlen? Vad orden ”och trädens löv tjänade till läkedom för folken” står för exakt kan vi inte veta, möjligen ana att det är ett uttryck för hur evig hälsa råder, ingen sjukdom eller död.
Mvh
Berndt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 29th, 2010 at 4:03 e m
@Metodistpastor Berndt Isaksson:
Berndt, det är omnämnanden likt detta med de läkande löven och det upplivande vattnet som gör att jag anser att Upp. 21 och 22 talar om förhållanden som i första hand kommer att förverkligas under tusenårsriket då jorden fastän i ett paradisikt tillstånd ändå fortsätter att hysa en växande befolkning bestående av många nationer vars medborgare fortfarande är dödliga.
Jes. 65:
17 ¶ Ty se, jag vill skapa nya himlar och en ny jord; och man skall ej mer komma ihåg det förgångna eller tänka därpå.
18 Nej, I skolen fröjdas och jubla till evig tid över det som jag skapar; ty se, jag vill skapa Jerusalem till jubel och dess folk till fröjd.
19 Och jag skall jubla över Jerusalem och fröjda mig över mitt folk, och där skall icke mer höras gråt eller klagorop.
20 Där skola icke mer finnas barn som leva allenast några dagar, ej heller gamla män, som icke fylla sina dagars mått; nej, den som dör ung skall dö först vid hundra års ålder, och först vid hundra års ålder skall syndaren drabbas av förbannelsen.
21 När de bygga hus, skola de ock få bo i dem; när de plantera vingårdar, skola de ock få äta deras frukt.
22 När de bygga hus, skall det ej bliva andra, som få bo i dem; när de plantera något, skall det ej bliva andra, som få äta därav. Ty samma ålder, som ett träd uppnår, skall man uppnå i mitt folk, och mina utkorade skola själva njuta av sina händers verk.
23 De skola icke möda sig förgäves, och barnen, som de föda, drabbas ej av plötslig död; ty de äro ett släkte av HERRENS välsignade, och deras avkomlingar få leva kvar bland dem.
24 Och det skall ske, att förrän de ropa, skall jag svara, och medan de ännu tala, skall jag höra.
25 Då skola vargar gå i bet tillsammans med lamm, och lejon skola äta halm likasom oxar, och stoft skall vara ormens föda. Ingenstädes på mitt heliga berg skall man då göra, vad ont och fördärvligt är, säger HERREN.
Jes. 11:
6 Då skola vargar bo tillsammans med lamm och pantrar ligga tillsammans med killingar; och kalvar och unga lejon och gödboskap skola sämjas tillhopa, och en liten gosse skall valla dem.
7 Kor och björnar skola gå och beta, deras ungar skola ligga tillhopa, och lejon skola äta halm likasom oxar.
8 Ett spenabarn skall leka invid en huggorms hål och ett avvant barn sträcka ut sin hand efter basiliskens öga.
9 Ingenstädes på mitt heliga berg skall man då göra vad ont och fördärvligt är, ty landet skall vara fullt av HERRENS kunskap, likasom havsdjupet är fyllt av vattnet.
10 ¶ Och det skall ske på den tiden att hednafolken skola söka telningen från Isais rot, där han står såsom ett baner för folken; och hans boning skall vara idel härlighet.
Sak. 14:
16 ¶ Och det skall ske att alla överblivna ur alla de folk som kommo mot Jerusalem skola år efter år draga ditupp, för att tillbedja konungen HERREN Sebaot, och för att fira lövhyddohögtiden.
17 Men om någon av jordens folkstammar icke drager upp till Jerusalem, för att tillbedja konungen HERREN Sebaot, då skall över den icke komma något regn.
18 Om Egyptens folkstam icke drager åstad och kommer ditupp, så skall ej heller över den komma regn. Detta bliver den hemsökelse som HERREN skall låta drabba de folk som icke draga upp för att fira lövhyddohögtiden.
19 Ja, så skall Egypten drabbas av sin synd, så skola ock alla andra folk drabbas av sin synd, om de icke draga upp för att fira lövhyddohögtiden.
20 På den tiden skall på hästarnas bjällror stå att läsa: »Helgad åt HERREN», och grytorna i HERRENS hus skola vara såsom offerskålarna framför altaret.
21 Och var gryta i Jerusalem och Juda skall vara helgad åt HERREN Sebaot, så att var och en som vill offra kan komma och taga en sådan och koka i den. Och ingen kanané skall mer finnas i HERREN Sebaots hus, på den tiden.
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 1st, 2010 at 11:49 f m
Det som slår mig är att det är en väldans massa guld, ädelstenar pärlor mm, och väldigt lite gud. Är det inte så att man inte skall sukta efter ädla metaller och rikedom? För när vi kommer till förklaringen av staden så är de det som är det centrala. Här ligger det en hund begraven.
Sen det där om muren. Murar bruka antigen hålla något ifrån sig eller inom sig. Med tanke på den enorma höjden och det som står i Upp 21:26 -27 så verkar det som om det skulle vara det första. Dvs. hålla något ifrån sig. Vilka är då de andra?
Tankar om detta.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara