fredag, januari 29th, 2010...3:00 e m
När Mose vilar på klippan… -Den Troendes Rötter, del 12
Om nu Jesus säger att Moseböckerna handlar om Honom… -vart står det exempelvis att han skall komma två gånger?
Eller, undervisar de något om tro och bön?

Låt oss lyfta upp våra hjärtan och våra händer till Gud i himlen! (Klag 3:41)
Tankar från 2 Mos 13:17 – 17:16
”Och han [Jesus] började med Mose och alla profeterna och förklarade för dem vad som var sagt om honom i alla Skrifterna.” (Luk 24:27)
Teman är spännande i Bibeln.
Särskilt eftersom vi vet att Moseböckerna är så profetiska och handlar om Jesus, om man får tro Honom själv.
Inget nytt under solen
Tre saker som flätas samman under vildmarksvandringen i det textstycke ovan är:
- Sukkot -första anhalten för vandringen efter promenaden genom Sävhavet som delat sig är Sukkot (Hebreiska för Lövhyddohögtiden)
- Enheten -Herren samlar alla som trodde på Guds löfte om befrielse i Lammets blod och de blev i Guds ögon Israeliter, ett folk, som satte kurs mot det utlovade landet
- Konflikten med Amalek -en ättling till Esau kom med sina allierade för att bråka med Israel
Men det är inte första gången dessa tre punkter dyker upp i ett och samma sammanhang.
Kan ni komma på något annat ställe som kopplar till detta?
Prescis. Bra! ![]()
När Jakob lämnar ”slaveriet” hos spöket farbror Laban och vandrar till det utlovade landet efter det att Herren sagt till honom att gå, ser vi dessa tre flätas samman.
- Han möter Esau med sin ovälkomnande armé.
- Israel(Jakob) enar sin familj från att ha varit ett splittrat hus.
- Deras första anhalt är Sukkot, där han gör en sukka till sin flock.
Om det nu är så, som Herren säger genom profeten Jesaja, att Han gav oss slutet när han gav oss början, Bereshit, kan man ju inte låta bli att ställa sig frågan…
-är detta ett mönster även vi kan förvänta oss som har slutet impå oss?
Vi vet att det kommer bli ett insamlande när Jesus kommer tillbaka. Han skall ena alla troende och upprätta sitt rike Israel.
”Han (Jesus) skall bli stor och kallas den Högstes Son, och Herren Gud skall ge honom hans fader Davids tron. Han skall vara konung över Jakobs hus för evigt, och hans rike skall aldrig få något slut.” (Luk 1:32-33)
Profeterna pekar även ut något intressant ang Sukkot:
”Det skall ske att var och en som är kvar av alla de hednafolk som kom emot Jerusalem skall dra dit upp, år efter år, för att tillbe konungen, HERREN Sebaot, och för att fira sukkot/lövhyddohögtiden.” (Sak 14:16)
Vi vet att det kommer bli en konflikt utan dess like. Den som bär på budskapet om Israels upprättelse kommer bli… låt oss säga ”eftertraktad”.
Judarna kallar det ”Jacobs Trouble” och kristna kallar det ”vedermödan” på svenska.
Moses ‘stadiga‘ bön
Men, vad händer under konflikten med Amalek under vandringen?
Jo, vi ser något mycket intressant.
Mose gick upp på berget, bad, vakade och bevittnade det hela. Men i egen kraft klarade inte av att bära folket.
Det står att Mose blev trött och en klippa, (Hebr. eben), lades under honom för att bära honom medan Josua klådde upp fienden.
Ett par saker här.
Mose är en av nycklarna till att få den kompletta uppenbarelsen av Israels Messias… resten av Skriften har sitt ursprung där… men Mose måste vila på… klippan!!!
Mose i sig självt kan inte bära till slutgiltig seger. Ser man inte Messias i Moses blick, pekar han inte åt rätt håll…
Men Mose, i rätt position vilandes på Klippan, bär folket, som är ledda av Josua, till uthållighet så loppet kan fullboras.
Och, den vane Aletheia-läsaren vet att Josua och Jesus bär samma namn, Yeshua/Yehoshua etc, i den Hebreiska texten.
Vilken tröst för vår spännande framtid.
Dessutom:
När det står om Moses händer/armar, som han höll upp under konflikten:
”Så hölls hans händer stadiga till dess solen gick ner.” (2 Mos 17:12)
…är ordet ”stadiga” det ord som vi översatt till ”tro”, emunah, i våra svenska översättningar.
(Ordagrant betyder det: tillit, förtröstan.)
Guds ingripande i befrielsen är tydligt kopplat till Moses uppresta händer, kopplade till tro/tillit, som leder till folkets seger över fienden. Ett folk ledda av Yeshua…
Intressant är även att de tre personerna som vakar över folket är Mose, Aron och Hur.
Mose, den störste profeten.
Aron, Levi stam vars avkomma är översteprästsläkte.
Hur, från den kungliga Juda stam.
Tillsammans pekar de på Messias tre uppdrag.
-Först kom Han som profet, som blev föraktad på hemmaplan…
-Nu tjänstgör Han inför tronen som vår överstepräst och ber ständigt för oss.
-Vi väntar Hans snara återkomst som Kung som skall regera över Jakobs hus för evigt.
Men, det är inte heller det den enda gången detta kopplas samman. Befrielse, upprest hand och ‘Yeshua’.
Vi minns denna vers då Israels folk står på strandkanten med Sävhavet framför sig, berg på varsin sida och en galen Farao vars piskor närmade sig deras ryggar med en rasande fart bakom dom:
”Var inte rädda! Stanna upp och bevittna den frälsning som HERREN i dag skall ge er…” (2 Mos 14:13)
Ordet frälsning sticker ju ut.
Om vi läser på ”svebreiska” så kan vi läsa:
”Var inte rädda! Stanna upp och bevittna den Yeshua som HERREN idag skall ge er.”
Eller på ”svrekiska”:
”Var inte rädda! Stanna upp och bevittna den Jesus som HERREN i dag skall ge er.”
Vi vet att när Mose går ut i vattnet och lyfte sin hand över vattnet så uppenbarades vägen som ledde till frihet.
Läkedomens sötma
Jaha, ok! Men hur hittar vi tröst är och nu i vår vandring med Gud?
Ett exempel kan vara när folket, efter tre dagars vandring, varma svettiga och törstiga, kom till vattensamlingen Mara. Det visade sig vara sjukt vatten och humöret började tryta ordentligt.
Mose blev då tillsagd att kasta en bit trä i vattnet. Det blev då friskt.
Sen säger Han till folket:
”Han sade: ”Om du hör HERRENS, din Guds, röst och gör det som är rätt i hans ögon och lyssnar till hans bud och håller alla hans stadgar, skall jag inte lägga på dig någon av de sjukdomar som jag lade på egyptierna, ty jag är HERREN, din läkare.” (2 Mos 15:26)
Berättelsen innehåller siffran tre, sjukdom, mirakel på liv och död kopplad till trä.
Jag tror även vi kan lära från denna undervisning att om vi sätter vår tillit till miraklet som hände tre dagar och tre nätter efter det att Jesus blev upphängd på trät så kan vi få läkedom från våra sjukdomar om vi följer Guds goda bud.
”Den som har mina bud och håller fast vid dem, han är den som älskar mig. Den som älskar mig skall bli älskad av min Fader, och jag skall älska honom och uppenbara mig för honom.” (Joh 14:21)
Stammar Gud?
När texten talar om vandringen på vägen genom vattnet tycks texten upprepa sig något ang väggen…
”Israels barn gick mitt igenom havet på torr mark, medan vattnet stod som en mur till höger och vänster om dem.” (2 Mos 14:22)
”Israels barn gick mitt igenom havet på torr mark, medan vattnet stod som en mur till höger och vänster om dem.” (2 Mos 14:29)
Men frågan är då, stammar Gud? -Knappast!
Eller varför denna upprepning? -För att få oss att stanna upp och ställa frågor….
Ok, varför något som verkar som en onödig upprepning?
Om vi får tro exempelvis Paulus, som är inne på samma linje som Jesus, tycks förklara att Jesus är slutuppenbarelsen av Moseböckerna, till rättfärdighet för var och en som tror, -så bör det i så fall handla om just Jesus vår Frälsare och Messias.
Kan då denna text peka på Israels Messias frslningsverk? Kan det rent av peka på två ‘insatser’ av Messias?
- Den första genom att befria oss från slaveriet, separerade från den världsliga härskaren, genom att föra oss till ett liv fria att tjäna och tillbe Herren. (v.22)
- Den andra genom att döma fienden genom att rensa upp och utrota dem!!! (v.29)
”Ni har hört att jag har sagt er: Jag går bort, och jag kommer till er igen. Om ni älskade mig, skulle ni glädjas över att jag går till Fadern, ty Fadern är större än jag. Och nu har jag sagt det till er innan det sker, för att ni skall tro, när det har skett.” (Joh 14:28-29)
-Fredrik











32 kommentarer
januari 29th, 2010 at 3:30 e m
Tack, Fredrik för en härlig predikan, fylld av Guds kärlek och barmhärtighet mot oss. Gud som beredde vägen för Frälsningen till oss, hedningar..
Man slutar aldrig att förundras över att vi av Nåd fått komma med i detta stora. Vi…som var utestängda från löftenas förbund…utan Gud och utan hopp i världen !! Wow…Tack älskade Yeshua HaMashiach !
Shabbat Shalom önskar jag alla syskon !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 29th, 2010 at 5:26 e m
David blev smord två ggr påpekar S Reichman: en gg ”i hemlighet”, i familjen, o så en gg till offentligt, när han blir kung. Efter första blir han ju förföljd av dåtidens makt…(Saul)…
Där finns det alltså också en parallel.
Eftersom Gud vill ha ett folk med omvända hjärtan som Han ska bo mitt ibland…måste vi ju först bli lösta genom en prästgärning (Jesu död)….och sedan kommer han som kung…
viktig undervisning!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 29th, 2010 at 5:43 e m
@rebecca:
”Där finns det alltså också en parallel.”
– Amen!
@elisabeth:
”Gud som beredde vägen för Frälsningen till oss, hedningar..”
– Tack och lov, som vi säger…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 29th, 2010 at 9:10 e m
Bara en undran: Sävhavet?????
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 29th, 2010 at 11:05 e m
Fredrik,
Om du skriver en undervisningsbok så köper jag den
Men som Neutral påpekar; var det Sävhavet eller Röda havet som de gick genom?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 30th, 2010 at 12:41 f m
Ja, skriv en bok för lekmän så alla fattar vad bibeln faktiskt säger. Börja med en pekbok. Sen en sammanfattning på 20 sidor. Och sen en bibelskola.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 30th, 2010 at 6:53 e m
Christian A Mölk, detta är förklaringen. Det är ett utdrag från en kommentar om denna sabbtas toratext.
”Därför lät han folket ta en omväg genom öknen åt Röda havet till. Israels barn drog upp ur Egypten beväpnade.” – Röda havet heter ”Jam Suff” på hebreiska. Det betyder ”Sävhavet”. Troligtvis heter det Röda havet p.g.a. ett översättningsfel. I de första engelska översättningarna skrev man ”Reed Sea”, ”Sävhavet”. Men allt tyder på att de som utgick från den engelska översättningen och senare översatte Bibeln, missförstod ordet ”reed”, ”säv”, med ”red”, ”röd”. Sävhavet är inte alls rött. När man är där ser det väldigt blått ut, som alla andra hav. Sävhavet är namnet på hela havet, som inkluderar båda vikarna Suez och Akabà.”
http://www.messianictorah.org/se/parasha_se/parashah16.htm
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 30th, 2010 at 7:04 e m
Varken Röda havet eller Sävhavet, jag tror att Lennart Möller har det bästa svaret där i the Exadus case
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 30th, 2010 at 7:13 e m
@Neutral, Christian AMölk:
–Havet som Herren delade heter yam suf, ים סוף, i texten. På svenska brukar man säga Sävhavet.
Men mer traditionellt säger man Röda Havet för enkelhetens skull.
@Christian A Mölk:
Smickrande. Tack.
”Om du skriver en undervisningsbok så köper jag den”
–
Även om jag skulle göra det vet jag inte något bokförlag som skulle ge ut det. Man får inte ens predika dessa stycken i kyrkan ens…
@Yoel:
– He he. Tänk, ingen dum idé. Det antika Hebreiska är faktiskt skrivet med tecken som symboliserar tält, träd, osv. just för att man enkelt skulle kunna föra över undervisningen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 30th, 2010 at 7:19 e m
@Neutral:
– Ja, Möller har definitivt intressanta inlägg i denna debatt!!!
@SÅ:
I min ungdom när jag bodde i Israel, passade jag och mina kompisar på att ta våra ryggsäckar och luffa ner längs Sinaihalvöns södra kust.
Vi sov på öde stränder och när solen steg i gryningen glödde klipporna längs med vattnet i en förstärkt röd nyans. Vattnet glödde i en röd guppande vätska.
Detta förstärkte intrycket av Röda Havet för mig, även om jag vet att det det mest sannolik kommer från Sea of Reeds…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 30th, 2010 at 7:52 e m
För den som är intresserade av att höra L Möllers forskning ang detta så finns det här bla.
http://www.kustkyrkan.se/predikningar.html
Detta är det senaste jag kan hitta där han uttalar sig om detta.
Som ni ser är det inga korta predikningar men klart värt att lyssna till, eller rättare sagt otroligt intressant
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 30th, 2010 at 7:53 e m
@Fredrik:
Intressanta uppgifter i denna länk…som du säkert redan läst…men kanske inte alla
http://www.covenantkeepers.co.uk/red_sea.htm
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 30th, 2010 at 7:58 e m
Har tidigare lyssnat till L Möller och vet att han ibland ber dom stänga av inspelningen när han berättar saker som han ej vill skall spelas in.
Det verkar vara så även i detta fall när jag lyssnat igenom det men det är inget som stör men vill bara berätta ifall ni undrar varför det klipps ibland
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 30th, 2010 at 8:23 e m
Då kan man ju fråga sig varför vill han inte att allt spelas in?
Jag kan bara konstatera att han oftast befinner sig på Helig mark men också ibland strängt förbjuden sådan.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 30th, 2010 at 8:42 e m
@Neutral:
”Jag kan bara konstatera att han oftast befinner sig på Helig mark men också ibland strängt förbjuden sådan”.
Helig… (ett uttryck för avskild)…strängt förbjuden.. kan du utveckla det närmare ? Karln har ju en diger predikolista.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 30th, 2010 at 9:00 e m
Han befinner sig bla på den Sudiska sidan vid Sinai berg där Gud uppenbarade sig för Mose. Hela området är förbjudet område och omringat av stängsel och vakter.
Men detta är svårt att förklara man måste lyssna på honom.
En rekomendation är att lyssna på dom sista ca 35 min av Fredagsmötet för att förstå hur Gud leder denna man. Det handlar om en vandring han utförde med ett fåtal människor runt Jerusalem.
Ta seda exadus case predikningarna 1,2 och 3
Man måste avsätta tid för detta men jag lovar att det är det värt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 30th, 2010 at 9:13 e m
Neutral, jag har lyssnat via Cd-skivor till Lennart Möller och jag uppskattar honom mycket. Jag tror definitivt att han är inne på rätt spår. Jag har för mig att han har samma förståelse, att det skall förstås som sävhavet. Jag håller alltså helt med dig.
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 30th, 2010 at 9:26 e m
L Möller har ju en bestämd uppfattning vars Gud delade vattnet och Mose fick leda sitt folk över.
Han har bla fått smuggla in utrustning för att tex filma ta kort i dessa vatten.
Platsen där dom kommer över är på den Saudiska sidan.
Kort finns att beskåda i boken The Exadus Case där även det mesta av vad han talar om står.
Boken är dock på engelska. Vet ej om den finns på svenska.
Han går så otroligt vetenskapligt till väga så det är svårt att säga emot.
Men som sagt lyssna och skaffa dig/er en egen uppfattning.
Det är även L M uppmaning
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 30th, 2010 at 9:30 e m
Å jag håller med dig Så (:-)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 30th, 2010 at 9:44 e m
Ber om ursäkt om jag flyttat fokus från innlägget, så ev fortsatt diskution ang detta kan vi ju förflytta till 500 salen(ny)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 30th, 2010 at 9:50 e m
SÅ,
tack för informationen
Fredrik,
Prova!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 30th, 2010 at 10:34 e m
@Neutral:

tack
@Christian A Mölk:
heh…. ja, vi får se…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 30th, 2010 at 11:11 e m
@Fredrik: ”I min ungdom när jag bodde i Israel, passade jag och mina kompisar på att ta våra ryggsäckar och luffa ner längs Sinaihalvöns södra kust.”
- Vadå, ungdom, du är väl fortfarande ung?
Jag kan mycket väl föreställa mig det underbara ni var med om.
I det senaste numret av tidningen Historia, så finns en lång artikel som detaljerat dag för dag beskriver 6-dagarskriget i Israel. Mycket intressant skriven.
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 31st, 2010 at 10:06 f m
@SÅ:
”Vadå, ungdom, du är väl fortfarande ung?”
—Ha ha… ja det trodde jag med, tills jag stod i publiken på Stryperkonserten…
Antagligen var jag lika gammal som de övriga… och, hmmmm…. då är jag inte så ung dom jag trott.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 31st, 2010 at 11:12 f m
Du skrev ”Om nu Jesus säger att Moseböckerna handlar om Honom… -vart står det exempelvis att han skall komma två gånger?”
Både Josef och Mose är tydliga förebilder till både Jesu första och andra tillkommelse. Båda blev förkastade av sina bröder. Båda återkom sedan och fick en position som kungar och frälsare för sitt folk. Det var vedermöda osv.
Josef, Faderns älskade Son, blev ”dödad” av sina av sina avundsjuka bröder som inte ville ta emot hans budskap från Gud. Hedningar var inblandade i ”dödandet” av Josef, som ju var tvungen att bli ”dödad” för världens frälsnings skull.
Senare föll hans bröder ner för honom som inför en kung, under hela världens vedermöda.
Fredric i dessa båda berättelser finns det många profetiska paralleller, till Jesu båda tillkommelser, som du säkert kan lägga ut mycket mer än så här.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 31st, 2010 at 11:28 f m
@Johan:
”Både Josef och Mose är tydliga förebilder till både Jesu första och andra tillkommelse.”
—Ja så är det. Amen på det!
”…i dessa båda berättelser finns det många profetiska paralleller, till Jesu båda tillkommelser…”
—Det finns jättemycket här. Det håller jag med om. Det finns god anledning att återkomma dit ofta för att inte tappa hoppet till löftena som Herren gett oss i Messias. När det blir tufft för Guds folk, så vet vi att befriaren är nära…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 31st, 2010 at 3:52 e m
@Fredrik: Du kan ge utt undervisningsboken på eget förlag Fredrik.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 31st, 2010 at 5:15 e m
@Håkan Nilsson:
Hmmmm…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 31st, 2010 at 8:56 e m
@Håkan Nilsson:
Bra Håkan, att du ivrar upp Fredrik till att skriva en bok. Det har vi sagt länge här.
Mååånga skulle stå i kö för att köpa den !
Tiden är kort, det är sådan undervisning Sverige behöver !
Förresten …så har du redan material till den första boken bara härifrån Aletheia..
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 31st, 2010 at 9:12 e m
@elisabeth:
”Förresten …så har du redan material till den första boken bara härifrån Aletheia.. ”
—Kanske får tala med Daniel då….
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 31st, 2010 at 11:00 e m
@Fredrik: När jag läser Elisabeths kommentar så kommer tanken till mig att du Fredrik kannske skulle kontakta förlaget Media Nasir.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 5th, 2010 at 8:26 f m
[...] att när han vägrade bygga kalven så dödade de honom. (Hur är alltså han som tillsammans med Aron lyfte Moses armar när de bad under kriget med Amalek) Aron tänkte då: ”De kommer ändå döda [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara