tisdag, februari 2nd, 2010...10:47 f m

Gästkrönika i Dagen: det olagliga Irakkriget generande för oss kristna

Kommentarer Läs med webReader

Alternativ rubrik: bidrar Världen idag till att extremister och Israelhat får mer utrymme och trovärdighet?

I en gästkrönika i tidningen Dagen skriver brittiskan Elaine Storkey om förhören i den så kallade Chilcotkommissionen om Irakkriget.

Frågan om kriget är i överensstämmelse med lagen har hela tiden bitit sig fast. År 2003 marscherade miljoner människor genom London i protest. Jag var en av dem. Men Storbritannien fortsatte kriget tillsammans med USA, och sände 45000 man till Irak. Sju år senare, vill nationen fortfarande veta varför.
En kommission i Holland – som gav politiskt stöd till invasionen – drog nyligen slutsatsen att kriget ”saknade giltig grund i internationell lag”. Den överväldigande samstämmigheten bland internationella jurister har alltid varit att kriget var illegalt utan ytterligare en FN-resolution.

Men gick USA och Storbritannien verkligen utanför FN och de internationella lagarnas område? Kommissionen visar tydligt att regeringens jurister trodde att vi gjorde det. De två chefsjuristerna på utrikesdepartementet meddelade båda att kriget var olagligt och en handling utifrån aggression. Brittiske utrikesministern brydde sig inte om deras åsikt, och en av dem avgick. Justitiekanslern hade en liknande ståndpunkt, och framförde detta konsekvent till premiärministern Tony Blair.

Politikernas vittnesmål under Chilcotförhören, och deras lama försök till försvar har avslöjat en mycket klen respekt för lagen som grund för internationella relationer. För oss britter i allmänhet, och speciellt för kristna, är det generande. Inte minst utifrån att de två politiska ledare som ledde oss in i kriget båda gjorde det utifrån anspråk från kristen tro.

Varför tar jag upp detta? Dels håller jag med om att det är besvärande för mig som kristen att två påstått kristna ledare lett våra länder (Sverige har också soldater i Afghanistan) in i krig, dels är det intressant det här med rätt och fel, sant och falskt och desperata försök att försvara inkonsekventa hållningar genom guilt by association.

Tidningen Världen idag kan inte heller släppa 911

I tidningen Världen idag brukar Mats Tunehag skriva bra och tänkvärda artiklar, men vad gäller vad som händer i USA och speciellt vad som hände 11 september 2001 har han en blind fläck. Mats brukar ofta förknippa de som vill veta sanningen bakom 911-attackerna med antisemitism och nazism. I höstas när han var på resa i USA gjorde han utfall mot de som som inte trodde på den officiella förklaringen (ironiskt kallad OCT – the Official Conspiracy Theory) och buntade ihop dem med alla möjliga extremister. (Detta i pappersupplagan, det finns tyvärr ingen internetlänk.) Men i den här nypublicerade artikeln upprepar Mats denna ståndpunkt och nu jämför han folk som reagerar mot den ohållbara officiella förklaringen med förintelseförnekare! Världen idag som är så klarsynt vad gäller Ryssland och korruption inom Polisen har gått totalt vilse i denna fråga.

Malaysias förre premiärminister, Dr Mahathir, sa nyligen att USA låg bakom attackerna på World trade center den 11 september 2001. Till bevis anförde han filmen Avatar: kan USA göra sådana filmer så kan de mycket väl ha lyckats lura hela världen. Tung bevisföring!

Dessa uttalanden är relativt harmlösa i jämförelse med de konspiratoriska teorier som finns om Förintelsen, och förnekelser av Förintelsen samt försöken att återupprepa Förintelsen. Dessa tre hör ihop; konspirationsteorier och lögner, försök att förneka eller förringa Förintelsen, samt ansatserna att utplåna Israel och judar.

Först förlöjligar Mats de som tvekar inför OCT om 911-attackerna genom ett konstigt citat av Dr Mahathir, sedan menar Mats att detta är harmlöst men att det hänger ihop med förintelseförnekelse och Israelhat.

En oväntad paradox – bidrar Världen idag med ökat utrymme för extremister?

Det finns teorier som påstår att Israel helt och hållet låg bakom 911-attackerna och jag har inte funnit något stöd för detta. Men det blir ett vakuum när alla försök till sanningssökande undertrycks – och i detta vakuum får felaktiga konspirationsteorier ett utrymme på bekostnad av korrekta konspirationsteorier (en konspirationsteori kan ju vara sann!).

När konservativa kristna skribenter som Mats Tunehag köper lögnen så gör han paradoxalt nog utrymme för just det han varnar för. Om du just insett att tvillingtornen inte rasade enbart genom att flygplan flög in i dem och om du, när du frågar dina kristna kompisar om detta, blir anklagad för att vara nästintill förintelseförnekare – hur skulle du reagera? Om de enda som håller med dig om att det var något lurt som hände är extremister, hur förhåller du dig till detta? Risken här blir ju att de felaktiga teorierna (ofta framförda av de grupper Mats Tunehag varnar för) vinner mark inte pga sin sanningshalt utan pga att sökandet efter sanning motarbetas av de som egentligen har som kall att gräva efter sanningen!

Vi kristna (och alla andra med för den delen) ska söka sanningen. Om sanningen chockar oss betyder det inte att vi ska motarbeta sanningen. Vi ska vara skeptiska både mot officiella förklaringar och mot galna konspirationsteorier. Men hela världen är i den ondes våld så ibland kan det vara svårt att se vem som är god och vem som är ond.

Min poäng är att om vi (framförallt kristna) skyddar lögnen för att vi tror att vi genom detta motarbetar extremister och Israelhat, så blir i längden effekten den motsatta – vi skapar utrymme för det extrema och lögnaktiga.

/Marcus

PS! Har ni glömt varför Afghanistan och Irak anfölls enligt den officiella hållningen? Läs om det här:

http://aletheia.se/2009/09/25/uppfoljning-av-inlagg-om-911-attackerna-del-1-av-2-teknisk-analys/

http://aletheia.se/2009/09/30/uppfoljning-av-inlagg-om-911-attackerna-del-2-av-2-polisiar-analys/

Dela med dig/tipsa någon:
  • Print this article!
  • Facebook
  • E-mail this story to a friend!
  • MySpace
  • Turn this article into a PDF!
  • RSS
  • TwitThis
  • del.icio.us

20 kommentarer

  • Till Marcus

    Ditt resonemang är absolut viktigt och berättigat som principiell grundinställning. Men beträffande sakfråga om 11 septemberdådet, så kan jag inte se annat än att den samlade bilden inte ger utrymme för tanken att några andra än bin Ladin och honom närstående grupper stod bakom det, utan vare sig direkt eller indirekt bistånd från exempelvis USAs regering eller Israel.

    Mvh

    Berndt

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Tack för att du tar upp det här Marcus. Själv blev jag sentomsider efter att ha granskat och reflekterat över hur wtc byggnaderna kolapsadse övertygad om att det skedde genom i byggnaderna utplacerade sprängmedel och att det därför handlade om ett insiderjobb. Som jag ser det finns det all anledning att se upp med de tvärsäkra förnekarna av att så var fallet. Även om många förnekar reflexmässigt och av psykologiska skäl håller fast vid den ännu officiella versionen så är säkert inte alla så naiva som det verkar, men det är klart att det tog ju också sin tid innan den stora majoriteten inklusive tyskarna kom att erkänna att konspirationen som möjliggjorde förintelsen varit ett faktum, och detta trotts att uppgifterna sipprat ut rätt länge om vad som pågick trotts att det fanns de som gjorde sitt yttersta för att få världen att inse vad som pågick i de nazistiska dödslägren.

    http://www.filmtipset.se/film/konspirationen-2.html

    Om Konspirationen:
    I en förstad till Berlin väntar SS-officeren Adolf Eichmann i Wansee-palatset på en rad prominenta nazistledare och SS-toppmän. Det är den 20 januari 1942 och det förestående mötet är topphemligt. Den sist anlände av de 15 närvarande är Reinhard Heydrich – som riksmarskalk Göring personligen har utsett till att finna en lösning på ”Den judiska frågan”. När mötet är över börjar förintelsen… Den historiska ”Wansee-konferensen” där 15 av Tredje Rikets toppmedlemmar beslutade att verkställa total utrotning av judarna utgör bakgrunden till detta drama.

    Fred

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Fred Ö: Tack för att du tar upp det här Marcus. Själv blev jag sentomsider efter att ha granskat och reflekterat över hur wtc byggnaderna kolapsadse övertygad om att det skedde genom i byggnaderna utplacerade sprängmedel och att det därför handlade om ett insiderjobb. SLUT CITAT

    SVAR: Och det är inte alls någon bedömning som är den samlade expertisens åsikt, vare sig i USA eller från andra håll i världen. Alla amerikahatande regimer och grupperingar skulle med ”glädje” ta emot en sådan nyhet, men även de mest inbitna amerikahatarna inser att det inte håller.

    Mvh

    Berndt

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Har jag missat något? Men är det inte lite väl långsökt att tro att det finns en konspiration bakom 9/11?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Metodistpastor Berndt Isaksson: ”Alla amerikahatande regimer och grupperingar skulle med ”glädje” ta emot en sådan nyhet, men även de mest inbitna amerikahatarna inser att det inte håller.”

    Sedan kan man ju fråga sig varför inte alla tyskhatare tog emot avslöjandena om vad som pågick i naxityskland dödsfabriker utan att ropa ut det för hela världen? För visst fanns det de som gjorde sitt yttersta för att avslöja konspirationen som gick ut på att utrota judarna vare sig på ett tidigt stadium och eller senare medans förintelsen pågick för fullt.

    http://www.youtube.com/watch?v=IaG672NAfj4

    Trailer from the 2002 French movie AMEN.

    A little background:

    In 1942 Kurt Gerstein was an and SS-Untersturmführer in charge of Heinrich Himmler’s Technical Disinfection Department of the Waffen-SS. In June of 1942 Gerstein was ordered by SS-Sturmbannführer Rolf Günther of the Reich Security Main Office to deliver 220 pounds of Zyklon-B to an unknown destination.

    On August 19, 1942 Gerstein arrived at Belzec concentration camp in Poland where he witnessed the gassing of 6700 Jews. As a Protestant Gerstein was shocked by what he had witnessed at the three camps he eventually inspected (Majdanek, Belzec, and Treblinka).

    It is said that after witnessing these gassings at Belzec, Gerstein buried the Zyklon-B canisters that he was detailed to deliver to the extermination camps.

    Gerstein later met Swedish diplomat Baron Göran von Otter and told all. Von Otter made a detailed report of his conversation with the SS officer and sent it to his superiors. They did nothing. Gerstein later attempted to contact the Legation of the Holy See but was denied access as he was a soldier. Gerstein continued to inform religious and diplomatic officials about the details and magnitude of the atrocities taking place in Poland. Very few listened.

    Amen. is a French film about Kurt Gerstein’s attempt to expose the Holocaust to world through Pope Pius XII and the Vatican.

    In July 1945 Gerstein was foumnd haning in his French prison cell from makeshift noose. It is commonly thought that Gerstein commited suicide but it is possible that he was murdered by fellow SS officers in an attempt to cover up their crimes.

    I have posted this trailer as I am sick of the anti-Jewish and anti-German remarks made by neo-Nazis and Holocaust ‘revionists’, who deny the greatest known mass murder of all time on pathetic racist and anti-Semitic grounds.

    ”The only thing necessary for the triumph of evil, is for good men to do nothing” – Edmund Burke

    Fred

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • - Angående det dokumentära inslaget i filmen Amen -

    Så här återger von Otters dotter sin fars berättelse om hur han under kriget blev kontaktad av naziofficeren Gerstein som under dramatiska omständigher berättade om sin kännedom om den då pågående förintelsen och bönfallde om att sanningen därom skulle spridas.

    http://74.125.77.132/search?q=cache:JpkOEcjPL40J:www.sviv.se/AnneSofievonOtter.pdf+%22Baron+G%C3%B6ran+von+Otter+%22+%2Bgerstein&cd=2&hl=sv&ct=clnk&gl=se&client=firefox-a

    Jag saxar:

    Baron Göran von Otter var diplomat
    i Tyskland under andra världskriget,
    Natten till den 20 augusti 1942 reste
    han med tåg från Warsawa till Berlin.
    När det stannade vid en station i natten
    steg han av för att få lite frisk luft. Han
    fick sällskap på perrongen av en SS-of-
    ficer som han sett kasta blickar mot sig
    tidigare, ombord på tåget.
    Ensamma i mörkret bad SS-mannen
    svensken om eld. När von Otter tände
    hans cigarett sa han: ”Jag måste få tala
    med er.” Han presenterade sig som Kurt
    Gerstein, chef för en desinficeringsenhet
    inom Waffen-SS.
    Med svettdroppar i pannan och tårar
    i ögonen började han berätta sin historia.
    ”Igår såg jag något alldeles förfärligt.”
    ”Handlar det om judarna”, undrade
    svensken och tysken bekräftade.
    UNDER DE FÖLJANDE timmarna på tåget
    talade Gerstein detaljerat om folkmordet,
    gaskamrarna och massgravarna. Han be-
    rättade om uttrycket i ögonen på en liten
    flicka som föstes till slakt. ”Jag har sett
    mer än 10 000 människor dö idag”, snyf-
    tade Gerstein och bönade att von Otter
    skulle informera den svenska regeringen
    och försöka få stopp på slakten.
    Von Otter skrev omgående en rap-
    port hem till UD men hörde sedan inget
    mer och blev en tid senare hemkallad
    till Stockholm. När han sökte efter sin
    egen rapport i UDs arkiv stod den inte
    att finna.

    I april 1945 blev Kurt Gerstein till-
    fångatagen av franska trupper och an-
    klagad för krigsförbrytelser. I fängelset skrev han en fullständig redogörelse för
    vad han sett och upplevt under kriget och
    han skrev till von Otter och bad honom
    att bekräfta deras möte 1942 och vad
    han då hade sagt.
    Von Otter gjorde som han blivit om-
    bedd men när hans svar kom fram var
    Kurt Gerstein död. Han kropp hittades
    den 25 juli 1945. Om han själv tog sitt liv
    eller om han mördades av sina fängslade
    SS-kollegor är oklart.

    GÖRAN VON OTTER TALADE aldrig själv
    om Gerstein. Men namnet fanns liksom i
    luften under Anne Sofie von Otters barn-
    dom. Hon minns hur ett tyskt teveteam
    dök på lantstället i Roslagen och ville
    intervjua pappa och hur han många år
    senare kallades att vittna i Frankrike för
    att rentvå Gerstein.

    – Det tyckte han var jobbigt och stressande, minns Anne Sofie von Otter.
    Han tyngdes av starka skuldkänslor över
    Gersteins öde.
    Albumet terezin beskrevs på flera håll
    som en direkt tribut till hennes far och
    hans livslånga frustration över att han
    inte hade kunnat göra något för vare sig
    Gerstein eller de miljoner människor som
    gasades ihjäl i de nazistiska utrotningslä-
    gren. Fast riktigt så är det inte.
    – Pappa har inget med skivan att göra
    även om det finns en liten koppling till
    honom. Men han hade blivit glad och
    stolt om han hade levat då jag jag ge-
    nomförde detta projekt

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Fred Ö: Sedan kan man ju fråga sig varför inte alla tyskhatare tog emot avslöjandena om vad som pågick i naxityskland dödsfabriker utan att ropa ut det för hela världen? För visst fanns det de som gjorde sitt yttersta för att avslöja konspirationen som gick ut på att utrota judarna vare sig på ett tidigt stadium och eller senare medans förintelsen pågick för fullt. SLUT CITAT

    SVAR: Ja, det har världen grämt sig över allt sedan dess, att man inte tog alla signaler om vad som pågick inom nazityskland på tillräckligt stort allvar. Men menar du att du jämför USA med naziregimen?

    Mvh

    Berndt

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Oholiab: Jag är nog lite trög, är du ironisk eller menar du det du skriver?

    Självklart ligger det en sammansvärjning (eng: conspiracy) bakom attacken, det är det ingen som tvistar om. Ingen tror att de tre husen rasade av sig själva. Så visst är det en konspiration bakom, frågan är bara vilka som konspirerade.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Metodistpastor Berndt Isaksson: ”Men menar du att du jämför USA med naziregimen?”

    Jag jämförde två vidriga konspirationer med varandra som världen i stort har haft väldigt svårt att ta på allvar trotts klara evidenser visat på deras realiet. Antagligen delvis för deras vidriga karaktär. Vi vill helt enkelt inte tro att människan är kapabel till sådan ondska. Och dels därför att samma krafter som ligger bakom konspirationen medvetet och listigt verkar för att undertrycka sanningen därom.

    Fred

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Fred Ö: @Metodistpastor Berndt Isaksson:

    Bra liknelse Fred, bra att du är skeptisk Berndt.

    Ibland hör man ”om jag levt/varit vuxen på 1930-talet så hoppas jag att jag hade förstått vad som var på gång i Tyskland och kunnat varna världen”.

    Situationen och utvecklingen i dagens USA är oroväckande:
    - djupare ekonomisk kris med ökad arbetslöshet
    - ansvarslös politik som gynnar storföretag (främst krigsindustri och legoknektar) och bara ökar USA:s belåning
    - stor del av alla pengar som skulle rädda bankerna kan inte redovisas för och har troligen stulits, och dessa tjuvar skyddas av USA:s regering (en av dem har belagts med flygförbud av FBI men FBI kan inte gripa personen då regeringen skyddar denne)
    - ökad övervakning av medborgarna
    - ökade resurser till poliser
    - ökad militär närvaro inom landets gränser
    - förlängning av Patriot Act, dvs konstitutionen trängs undan allt mer
    - ökade problem med illegal invandring
    - ökade spänningar mellan olika socialgrupper och mellan olika etniciteter
    - en allt aggressivare utrikespolitik som mer liknar ett imperies än en demokrati
    - byggandet av 800 (ännu tomma) koncentrationsläger (fundera på vad de ska användas till)
    - nya lagar som medger att man sätter folk i förvar utan vare sig rättegång eller skyldighet att redovisa varför man satts i fängelse (inte ens en familj måste meddelas)
    - tortyr har blivit vardagsmat vid förhör av militären, även av amerikanska medborgare
    - en allt tuffare hållning i samhället gentemot kristna och kyrkor
    - ökad antisemitism och ovilja mot Israel allt högre upp i USA:s ledning.

    Listan kan göras längre och jag vågar inte skriva allt som finns att berätta. Men parallellerna till Tyskland på 1930-talet är mer skrämmande än de flesta fattat. Så Berndt när du försöker dig på retoriken(?) att säga ”Men menar du att du jämför USA med naziregimen?” så anar du nog inte hur snabbt detta faktiskt närmar sig.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Marcus: Så Berndt när du försöker dig på retoriken(?) att säga ”Men menar du att du jämför USA med naziregimen?” så anar du nog inte hur snabbt detta faktiskt närmar sig. slut citat

    SVAR: Det tror jag också – alltså att vi inte bara i USA utan i hela världen går en svår förföljelsetid tillmötes. Men att USAs regim skulle ha varit inblandade, aldrig så litet, i iscensättandet av ”11 september” finner jag inte det minsta trovärdigt.

    Mvh

    Berndt

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Metodistpastor Berndt Isaksson: Okej. Men skulle du mena att det är lika uppseendeväckande när t ex jag ifrågasätter den officiella bilden av 911-attackerna som det hade varit om jag hade förnekat Förintelsen?

    Även om du inte håller med i själva sakfrågan, kan du förstå att de som berättar om vem som planerade 911-attackerna, och inte blir trodda, känner samma frustration som de som på 1930- och 1940-talet varnade för vad nazisterna planerade i Tyskland?

    Kan man, om man spetsar till det à la Världen idag, säga att de som förnekade att det förbereddes en Förintelse i Nazityskland påminner om de som idag blundar inför 911-attackernas realitet?

    (OBS! Jag anklagar ingen för något här, jag bara vänder på perspektiven som Mats Tunehag och andra så ofta prackar på oss – hur känns det nu när NI blir associerade med de som inte ville se på 1930-talet…)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Till Marcus

    Varje sak måste bedömas var för sig. När jag personligen bedömer ”11 september” finner jag inget konkret eller rimligt antagande, som skulle få mig att ens misstänka att regeringen Bush eller någon amerikanske myndighet var inblandas i dådet den 11 september.

    Alltså jag avfärdar inte alls att det finns konspirationer i vår värld, ofta i de minst väntade sammanhang. Att USAs regering nu eller tidigare inte heller utgör ”världens bästa barn”, är säkert också riktigt. Likväl har jag inte kunnat se något som får mig att misstänka att det kan ligga något, aldrig så lite, i konspirationsteorierna om att de var inblandade i ”11 september”.

    Mvh

    Berndt

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Metodistpastor Berndt Isaksson: Okej Berndt, då förstår jag din ståndpunkt. Du tycker dig helt enkelt sakna ordentliga belägg för de aktuella konspirationsteorierna.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Marcus: Okej Berndt, då förstår jag din ståndpunkt. Du tycker dig helt enkelt sakna ordentliga belägg för de aktuella konspirationsteorierna.

    SVAR: Ja, jag saknar BÅDE konkreta bevis och sannolika anledningar till att den amerikanska regeringen eller någon amerikansk myndighet skulle ha varit inblandad i slå till mot det egna landet.

    Mvh

    Berndt

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Håller med Bernt här, även om maktgalna människor inom USA kan ha utnyttjat läget.

    Ledare för den stora konspirationen är alltid satan själv, glöm inte det…

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Marcus: Vad finns det för belägg för detta? Jag har då aldrig hört någon seriös förklaring som inte pekar på att Al Qaida eller någon liknande organisation ligger bakom.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Oholiab: Jag vet inte om du ser mig som seriös ha ha men jag har gjort en egen sammanställning (som du kanske redan har läst?) här:
    http://aletheia.se/2009/09/25/uppfoljning-av-inlagg-om-911-attackerna-del-1-av-2-teknisk-analys/
    http://aletheia.se/2009/09/30/uppfoljning-av-inlagg-om-911-attackerna-del-2-av-2-polisiar-analys/

    Glöm inte pannkakorna!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Den som tror på den officiella. Dvs USA:s påhittade teori är totalt dum i huvudet.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Det är aldrig antisemitiskt att ställa frågor hur mycket en köpt press än vill få det att verka så. Hur kunde två flyplan fälla tre skyskrapor? Varför rasade plötsligt den 47 våningar höga WTC7 helt symmetriskt på 7 sekunder trots ringa skador. Varför motsvarade hålet i Pentagon en träff av en missil och inte av en Boeing 757? Varför släpps inte alla konfiskerade videoupptagningar som skulle kunna visa vad som träffade? Hur kunde planet i Shanksville, Pennsylvania, ”vaporiseras”? Varför tror mer än hälften av amerikanerna att 11 september var ett insiderjobb? Varför kommer dessa frågor nästan aldrig på tal i den köpta pressen i USA och resten av världen trots många höga rop av kvalificerade efter en undersökning?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

Svara