tisdag, februari 2nd, 2010...6:29 f m
Löftets Folk, Sven Reichmann -del3
Kommentarer
Här kommer del 3 i broder Sven Reischmans Bibelstudie; Löfets folk, producerat av Fokus Israel.
Här kommer del 3 i broder Sven Reischmans Bibelstudie; Löfets folk, producerat av Fokus Israel.
36 kommentarer
februari 2nd, 2010 at 9:38 f m
Denna person verkar inte göra någon större skillnad när han läser ur bibeln eller ur patientjournalen
Efter 2 min somnar iaf jag…ZZZZZZZZZZZZZZZ!!!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 2nd, 2010 at 10:58 f m
@Prophetone:
oförskämd kommentar på en gudsman som betyder så mycket för så många.
Kärleken ”skickar sig inte ohöviskt” 1 Kor.13:5
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 2nd, 2010 at 11:24 f m
Tack för nya ”aha-upplevelser”!
Dessa frågor har jag verkligen funderat över.
Smörjelsen öppnar mina ögon steg för steg genom denna gedigna undervisning. Jes.10:27
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 2nd, 2010 at 5:50 e m
Linnea: Om han är en gudsman eller ej, vet jag inte – min kommentar var helt spontan och ärlig och var inte avsedd att förolämpa någon. Evangelium är de glada, goda Nyheterna om Jesus, eller hur?
Påfallande ofta verkar det som att de personer som kritiserar andra sk. framgångsteologer eller karismatiska förkunnare, själva verkar att ha bitit i det sura äpplet
Att vara allvarlig – är det andligt på ngt sätt?
En bekant gick alltid omkring och sa:”Livet ÄR allvarligt!” Well, well…Jesus gick omkring och var gladare än sina medbröder enligt Hebreebrevet – varför inte Sven Reichman? Har han inte det glada budskapet att förmedla?
Jag tycker det är en berättigad frågeställning.
Mvh/Markko
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 2nd, 2010 at 10:58 e m
Prophetone:
Alltså, det är väl ändå budskapet som är det viktiga, eller? Och det har du väl inte lyssnat på? Jag blir gladare av att höra ett så djupt, sant och befriande budskap av någon som är allvarlig, än glada hejarop…som inte betyder något.
Men om du vill ha ett svar, om det var en riktig fråga du ställde, så kan du veta att SR lider av konstant värk, dygnet runt, sedan flera år, som gör att han inte kan sova, och mot vilken inga mediciner hjälper, ja, inte ens lättar smärtan, bara gör så att det inte är så outhärdligt så han inte förmår förkunna,skriva, resa, själavårda…alls…vilket han vill göra, och gör…fastän han knappt kan sitta eller stå…allt detta vet jag för jag känner honom personligen…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 3rd, 2010 at 12:17 f m
@rebecca:
Tack, detta kände jag också till men står inte SR så nära att jag vågade ta upp det offentligt då jag bara hört det i andra hand. Det var med denna kunskap som domarna smärtade så djupt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 3rd, 2010 at 12:21 f m
Jag har nu lyssnat till Sven Reichmann och detta är mycket god mat!
Vilken undervisning, fräschhet, andlig klarsyn från denne Gudsman!
Bless / garan
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 3rd, 2010 at 6:10 f m
Ja du Markko… eller Profet-tonen…
Din ton klingar falskt, eller så är du bara tondöv, inför dessa himmelska toner..
Sven R. är en av de människor som som fick ta hand om de slagna, nedtrampade, utkastade i kylan människospillror i fotspåren efter den så kallade framgångteologin…(fick jag själv göra oxå förresten) Läs gärna hans ”Allt är inte Gud som glimmar”, den ger dig den knäpp på snoken du verkar behöva… Du verkar söka fel som om Du hade hittelön??? Vad sysslar du med mannen??
Att inte ”gilla” en persons, personliga sätt att undervisa och dennes retorik är en sak, men som sagts tidigare så skrattar man inte hela tiden på sig om man är full av värk och smärta.. (Hur gör du själv det när du har ont?).
Tyvärr så kastar du ut barnet med badvattnet.. Nu är Sven ett Gudsbarn men absolut inget barn i Herren… Hans undervisning är fast föda, du vet sånt man måste tugga för att kunna svälja…:)
Personligen så gillar jag Svens torra humor som ofta kommer till uttryck i hans undervisning och predikningar…
Den tonen som Sven har i sitt hjärta har gett hjälp och genklang åt tusentals och åter tusentals människor i Sverige och Norden. Både han och hans fru Marian är en av de allra sundaste Israel kännarna vi har här i landet. De har vågat stå upp för detta land i vått och torrt. Och undervisningen om Israel är välbalanserad och sund, med profetisk skärpa och djup förankrad så väl i skriften som i tiden..
Jag pratar inte här om den slags ”profeter” som verkar stå högt i kurs hos dig typ Kim Clements och de andra i den så kallade profetrörelsen… Nej Svens röst hörs även när han viskar.. Det brukar vara så med Gudsmän förstår du…
Ja jag låter hård mot Dig, frän i tonen kanske, men du verkar ju gilla den sortens toner, eller hur??
Kom att tänka på en annan Profet, Frank Mangs. Sven frågade honom en gång om den så kallade ”nya väckelsen” detta var tidigt 80-tal tror jag, när han frågade vad han tyckte om den och om han trodde att den var från Herren..
Frank Mangs svarade efter en stunds fundering…
” NEJ, det finns inga tårar”…
Vet ingen personligen som axlat Frank Mangs mantel så väl som Sven R….
Det är det som kännetecknar en sann profet mannen…”tårar”….. och de har Sven gott om för Guds rike och sargade själar…Så omvänd dig från såna lumpna uttryck som du använder, så skall jag mfl. be att Herren löser dig från sömn aktighetens ande, så att Du slutar babbla i sömnen…
mvh kanske??
kb
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 3rd, 2010 at 6:50 f m
@Prophetone:
Tomma tunnor skramlar mest!
Instämmer med de andra som försökt tala dej till rätta.
Skammen är din!
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 3rd, 2010 at 7:05 f m
På tal om att somna – min far somnar alltid när han satt på en bra predikan från LO i Uppsala eller liknande…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 3rd, 2010 at 9:06 f m
@Prophetone:
1 Kor 12:28 Gud har i sin församling för det första satt några till apostlar, för det andra några till profeter, för det tredje några till lärare, vidare andra till att utföra kraftgärningar, andra till att få gåvor att bota sjuka, till att hjälpa, att styra och att tala olika slags tungomål.
1 Kor 12:29 Inte är väl alla apostlar? Inte är väl alla profeter? Inte är väl alla lärare? Inte utför väl alla kraftgärningar?
Ef 4:11 Och han gav några till apostlar, andra till profeter, andra till evangelister och andra till herdar och lärare.
mvh
Paulus genom Daniel
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 3rd, 2010 at 9:27 f m
Karl- Bo,
visste inte om detta utan tårar..men precis vad jag själv funderat på. Känner t ex en person som ständigt blir helad, högljutt etc, i samlingar…men aldrig blir hel? För hel blir vi av sanningen, sanningen om oss själva (o den är inte rolig!), om människans belägenhet, världen…och så den befriande sanningen om Gud!!! Som dog för att vi skulle å liv. Många idag vill hoppa över första steget..o då blir det bara halva sanningen…o den förflyktigar sig…för den står icke på en sann grund. Och eftersom denna grunden alltmer fattas, man inte längre har kännedom om sin synd, det sanna evangeliet, vår verkliga karaktär, hur vi är…så måste SR lägga denna grunden på nytt…och det är ju också ett allvarligt ämne. Och något de flesta inte vill höra (som vi såg ovan)…och att år efter år stå i motvind, samtidigt som man hjälper tusentals, som också berättades ovan..att gå emot en mur av oförstånd och oförståelse vad gäller Israel…har undrat hur han överhuvudtaget orkar…
Hur var det för Paulus förresten när han kände av sin törntagg…undrar om han skrattade???
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 3rd, 2010 at 10:45 f m
@rebecca:
”Jag blir gladare av att höra ett så djupt, sant och befriande budskap av någon som är allvarlig, än glada hejarop…som inte betyder något.”
Jag vet inte vad du syftar på men varför skulle glädje vara synonymt med ‘glada hejarop’? Även glädje kan komma från ett djupt , sant o befriande budskap – det måste inte vara tungt o deprimerande… Hur sen Sven Reichman har det med sin hälsa är väl en helt annan sak; budskapet från Bibeln är väl gott och glatt i sej, oavsett hur vi själva har det vad gäller prövningar eller likn. ??
Karl-Bo Lundstedt: Jag tycker du ska tagga ner lite grann och läsa det jag skrev istället för att ta det som en personlig förolämpning av Sven. För din info kan jag säga att jag läst flera av Svens böcker, inkl. den du nämner och påfallande ofta finns där en ton av kritik mot än det ena än det andra. Jag har inget emot kritik men då är det ju bra om ett bättre alternativ ges till läsaren än det som kritiseras, inte sant? Inte bara ett slags vakum eller återgång till det som var en gång i tiden innan en viss typ av förkunnelse dök upp.
MTC: Tack för ditt raka inlägg! Det gav mej en bra tankeställare även om jag inte lyssnar på Lärare som maler på med monotov , entonig stämma ungefär som prästerna brukar göra i Sv. Kyrkan. Kan någon sitta vaken under en högmässa?
Personligen var jag gladare innan jag gick in i Kyrkan än vad jag var när jag gick ut därifrån, oaktat att prästen läser ur Bibeln…
Till sist: Om någon vill lyssna på Sven Reichman och får ngt gott ur hans undervisning – be my Guest! Naturligtvis kan jag inte jomsa med alla andra bara för att en del tydligen sätter mannen på en piedestal.
Vänligen/Markko
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 3rd, 2010 at 3:22 e m
@Prophetone:
Var lite försiktig med att angripa de tjänare som Herren har utvalt!
Tills du har nåt bättre att komma med än att sprida smädelser.
- Håll tyst!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 3rd, 2010 at 4:17 e m
@Prophetone:
Har du någonsin funderat över vad ordet ”profan” betyder?
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 3rd, 2010 at 8:07 e m
Rebecca:
Nu har jag faktiskt bemödat mej att titta på del 2 av denna videoserie…och i 12:e samt 18:e min in i undervisningen, finns en antydan till leende hos Sven
– du milde! I övrigt så är det torrt som fnöske, tycker jag.
Av Svens många böcker har jag läst idag en som heter ‘Pröva Profetiskt tal’ från det glada åttiotalet – bara för att uppdatera mej lite grann om vad det är hos denna man som jag inte kan med. Han säger tex ….”att profetior som inte går i fullbordan kommer inte från Gud”[s. 32] men verkar helt glömma det han själv skriver ett par sidor tidigare[s.26]där han nämner Jona och Hiskia som exempel på 2 st. profetior som inte gick i fullbordan.
Denna inkonsekvens verkar vara ngt som passerar helt obemärkt hos Sven, likaså hans iaktagelse att Gud använde Kathryn Kuhlman i en stark helandetjänst men hon fick själv lida av ett förstorat hjärta….Sven kunde lika gärna nämnt Smith Wigglesworth som ett föredöme hur man står fast på Guds löften. Det är sådana här saker som visar mej att mannen aktivt väljer/filtrerar vad han vill lyfta fram som föredömen – och dessa förebilder bekräftar gärna det Sven själv lever i. Men Jesus gjorde inte så; Han hänvisade till Guds skrivna Ord som bekräftade sej själv och inte någon människas tillkortakommanden i största allmänhet.
Nån figur här påstod att jag ‘smädade’ Sven men det har jag inte gjort, jag bara reagerar på videoinslaget – det är väl just det som en blogg är till för? I övrigt kan Kjell behålla sina tomma tunnor – han är säkert tondöv ändå
/Markko
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 3rd, 2010 at 9:16 e m
Tack för undervisningen!
Den var från Gud. Det blir bara bättre och bättre för var del som kommer.
Tråkigt att så många kommentarer hamnat helt utanför budskapet i filmen. Tråkigt att det skulle handla om ytan även om det känns naturligt för den som lever av denna världen. Jag tror att dessa mina minsta är även de som ser så tråkiga ut att ingen vill umgås med dom och om man börjar prata med dem så talar de även tråkigt.
Jag tror på en korsfäst Gud som varken hade skönhet eller majestät. När vi såg honom var hans utseende inte tilldragande. Han var föraktad och övergiven av människor, en smärtornas man och förtrogen med lidande, lik en som man skyler ansiktet för, så föraktad att vi räknade honom för intet. Men det var våra sjukdomar han bar,
våra smärtor tog han på sig, medan vi höll honom för att vara hemsökt, slagen av Gud och pinad. Han var genomborrad för våra överträdelsers skull,
slagen för våra missgärningars skull. Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade.
Jag gillar Svens sätt att se på eller snarare tro på Guds ord. Han tar upp svåra bibelställen som tycks vara utan svar men han tala helt självklart om Guds perspektiv. Jag ser en Guds man som strålar av rättfärdighet. Den rättfärdighet som vi fått för att vi tror och litar på Gud även när det ser omöjligt ut.
Förbereder på tider som skall komma för allt skall skakas. Bara det som inte kan skakas skall bestå.
Lita på Gud!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 3rd, 2010 at 10:37 e m
Tack alla ni som härovan försvarat kärleken, mot oförstånd och en alltför omdömeslös tunga!
Jag har ett talesätt som jag ofta använder: ”Människor självdeklarerar varje dag, och redogör noggrant för vad som finns i hjärtat.”
Det känns sorgligt när man möter på någon som deklarerat för tomhet och brist, och som kanske mer än de flesta behöver fyllas av kärlek – som de förgäves jagar efter och inte får.
Alla som drabbats av Guds gränslösa kärlek får många gånger erfara upplevelsen av en överväldigande kärlek till människor de inte ens lärt känna, och ibland inte ens träffat. Den kärleken är given av Gud och har alltid ett syfte. Därför är det naturligt att känna den största kärlek till många Guds tjänare, därför att de fått förmånen att ge ut så mycket kärlek som är av Gud. Jag har inte haft förmånen av att lära känna Sven Reichmann, trots att jag lyssnat till hans undervisning många gånger under cirka tre decennier. Visst har jag i mycket sällsynta fall märkt ett ‘fiskben’ under festmåltiderna som serverats. Men, jag känner och upplever den allra största kärlek till Sven R, och jag tackar Gud därför att jag många gånger fått ta del av vittnesbörden för vad han fått verka till i Guds rike.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 3rd, 2010 at 10:50 e m
@rebecca:
”Men om du vill ha ett svar, om det var en riktig fråga du ställde, så kan du veta att SR lider av konstant värk, dygnet runt, sedan flera år, som gör att han inte kan sova, och mot vilken inga mediciner hjälper, ja, inte ens lättar smärtan, bara gör så att det inte är så outhärdligt så han inte förmår förkunna,skriva, resa, själavårda…alls…vilket han vill göra, och gör…fastän han knappt kan sitta eller stå…”
—Ja, det var oerhört generöst av Sven att komma och göra denna inspelning, trotts att han inte har den hälsa som egentligen skulle krävas.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 4th, 2010 at 12:01 f m
@David K:
jag tror på en korsfäst Gud som varken hade skönhet eller fägring…
Ja, Jesus blev ju en stötesten..och det ska gå oss som det gick honom…så det är ju inget att förvånas över, att det kan bli så här…som det blir här ovan.
För mig är Sven med sin undervisning ett av de finaste instrumenten i detta land, ett där Gud spelar sina vackraste melodier…för dem som vill höra.
Han väjer aldrig för de svåra ställena i Guds Ord, de som är svåra att förstå, och kanske speciellt i dessa tider, då man ofta vill höra det som kliar i öronen. Så många frågetecken rätas ut, och man får en inblick i Guds eget hjärta…
stort!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 4th, 2010 at 1:16 f m
@David K:
Ett stort amen!!!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 4th, 2010 at 2:13 f m
@Prophetone:
”Nån figur här påstod att jag ’smädade’ Sven ”.
Enligt Bonniers ordbok är smäda = skymfa i ord, håna.
Tycker du själv att du har ”smädat” din broder som har fått en smörjelse från den Evige?
När du smädar honom så angriper du alltså den Högste själv.
Du klagar på Honom!
Att pröva allt, det är en annan sak.
Frid- din syster- ej ”nån figur” !!!!!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 4th, 2010 at 8:15 f m
@Prophetone Markko skrev: ”I övrigt kan Kjell behålla sina tomma tunnor – han är säkert tondöv ändå
”
Nja, kanske inte ännu. Mitt vänstra öra hör väl bara 10% men mitt högra fortfarande mer än 70%.
Hur gammal är du? Vänta bara tills din kropp kommer att brytas ner …. Det hör till vår existens efter Adam den förste.
Men hur det står till med musikalitet kan man ju alltid diskutera. Inte har jag haft större publik än 1500 i Sverige när jag sjöng och spelade min gitarr.
Men, tillbaka till dina ”misconceptions”….
Jag skulle vilja råda dej att läsa Asefs psalmer, om du är seriös.
Om inte, kan vad som helst kvitta.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 4th, 2010 at 9:02 f m
@Prophetone
Det Sven Reichman serverar är undervisning för Guds folk. Han presenterar inte evangelium för människor som inte hört det. Om någon skulle presentera undervisning av den här digniteten på ett muntert och lättsamt sätt, skulle han knappast tas på allvar.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 4th, 2010 at 9:28 f m
@Karl-Bo Lundstedt:
Tack Karl-Bo och innerligt tack också för att Du introducerade Sven Reichmann i mitt liv!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 4th, 2010 at 9:40 f m
@Prophetone:
varför skulle glädje vara synonymt med glada tillrop? Ja, precis och varför skulle det glada budskapet var synonymt med ett leende? (vilket du kritiserar SR för att inte ha…)
Men jag uppskattar att du försökte lyssna på mer…och naturligtvis behöver du ej uppskatta det du hör, jag tror det är därför Gud använder så många olika instrument för Han vill nå så många olika människor o ingången in till oss är olika, för vi är olika. Det han lag på SR är att dyka in i o förklara sådant som är svårt att förstå, som jag förklarade ovan. Delvis beror det av att vi i mycket har fått ett urvattnad evangelium, särskilt i dessa tider…och då är detta, att förklara djupet i Guds ord en vandring mot strömmen…inte så lätt, och så råkar man alltför lätta på människor som hänger upps ig på ngt yttre.
Tänk att jag, som är en glad människa, som har lätt för att skratta, tar varje tillfälle…blev, då Gud la budskap på mitt hjärta, som inte kittlade öronen…kritiserad just för detta, att jag var för enthusiastiskt…det kan ju aldrig vara allvar o riktigt då…
Att inte gilla vad ngn säger är en sak, men att kritisera det yttre…är ganska lågt!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 4th, 2010 at 9:43 f m
@Fredrik:
Ja…glad för det!
När kommer resten? (SR sa att det fanns fler inspeln..)?? Tack också för din/er insats på Fokus Israel. Var välsignad!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 4th, 2010 at 11:22 f m
Vill bara tillägga att det är underbart att lyssna till undervisning där jag får tid att själv reflektera under tiden som Sven pratar.
Jag är hjärtinnerligt trött på ´karismatisk´ undervisning, där budskapet/undervisningen kommer som från en kulspruta. Man får inte tid att pröva, och ofta bygger det hela på att jaga upp en glad och positiv stämmning,som inte har någon som helst substans i det som sägs.
Ofta bara bibelställen ryckta ut ur sitt sammanhang.
Sven är inte felfri, vilket ingen av oss är, men han ger åtminstone lysnaren en chans att ta ställning till det som sägs.
Jag hoppas många upptäcker denna gåva som Sven är till oss.
christer
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 4th, 2010 at 5:32 e m
@David K:
”Jag tror på en korsfäst Gud som varken hade skönhet eller majestät.”
Har vi samma Gud?
Jag tror på den Uppståndene Jesus – Han är inte kvar vid korset eller graven! Han har Uppstått
@rebecca:
Jag tänkte: jag ska ta mej i akt och inte synda med min tunga, jag ska sätta lås för min mun, så länge gudlösa är inom hörhåll.[Ps.39:2] På denna bloggen finns väl inga ‘gudlösa’ vad jag vet?
Om Sven Reichmann är en gudsman så har han all anledning till att skratta o le – både Job samt David fick lida; den ene pga rättfärdighet den andre pga synd, men Herren välsignade dom båda i slutändan mer än vad de kunde själva förmå sej att Tro.
DET är väl hoppfullt på alla sätt och vis
??
Mvh/Markko
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 4th, 2010 at 9:15 e m
@Prophetone:
1. Hur vet du att David och Job log?
2. Hur vet du om någon är välsignad eller inte?
3. Hur vet du att/när du har sett slutändan på någons liv?
Fundera över det du…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 4th, 2010 at 10:27 e m
Jag förstår inte varför Prophetone tycker att Sven Reichman är så torr. Jag tycker det är behagligt att lyssna till honom även om han har en lite besserwissig ton, men han är väl skapt med den rösten. Tänk om alla pastorer hade hans insikt och åsikt om det som rör Israel. Hans kamp mot antisemitismen är förtjänstfull.
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 4th, 2010 at 11:35 e m
@SÅ:
Håller verkligen med! Ren fröjd att lyssna.
Har aldrig lyssnat på honom förut. Jag blev glatt överraskad måste jag säga!
Tänk att få lyssna till den ”gamla” sortens predikanter som har ett riktigt bibelstudium! Så man får slå upp i sin Bibel!
Han är noggrann och tydlig.Om man lyssnat till s.k. ”trospredikningar” (det bör väl alla vara) så upplevs det kanske som ett långsamt tempo. Men så kunnigt och noga med bibelcitaten.
Han har en hel del att lära oss, tror jag.
Sedan behöver vi bedja för Sven Reichman att han blir frisk.
Liksom för andra Herrens tjänare i detta land.
Shalom
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 4th, 2010 at 11:50 e m
en blogg!
http://omgudochmanniska.blogspot.com/2010/02/undergangsstamning.html
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 11th, 2010 at 9:07 e m
”Denna person verkar inte göra någon större skillnad när han läser ur bibeln eller ur patientjournalen
Efter 2 min somnar iaf jag…ZZZZZZZZZZZZZZZ!!! ”
Du kanske ska gå o lägga dig och titta på Bolibompa eftersom du somnar?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 15th, 2010 at 6:16 e m
[...] Tidigare avsnitt: Del 1 Del 2 Del 3 [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 15th, 2010 at 9:33 e m
Tack igen Fredrik, nu har jag hört del 3.
Lärde känna Dr. Sven Reichmann i början på -80 talet. Har flera av hans böcker som för många med mig varit till stor välsignelse.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara