torsdag, februari 4th, 2010...9:48 f m

Världen idags f.d. chefredaktör drar Jonathan Ekman i örat

Kommentarer Läs med webReader

En läsare uppmärksammade mig idag på att Ulf Ekmans son, tillika VD för familjeföretaget Livets Ord, blev dragen ordentligt i örat av Världen idags f.d. chefredaktör Carin Stenström.

Den välbehövliga verbala agan kom efter det att Jonathan på sin blogg gör följande efterlysning:   

Jonathan Ekman

”Efterlyses – “negative campaigning” expert

Det finns ett uttryck i kanske framförallt amerikansk politik “go negative”. Dvs att en valkmapanj fokuserar på att lyfta fram motståndarens negativa och mindre smickrande sidor.

De röd-gröna laget ställer upp med en rad tacksamma offer för en negativ kampanj. Frågan är bara vem vågar ta initiativ till en sådan kampanj? Nu är tiden inne att avslöja det ihåliga i de rödgrönas argument, visa på deras historia av högskatte- och bidragspolitik.

Är det verkligen Mona Sahlin vi vill se som vår nästa statsminister. Tanken förskräcker! Det är dags att göra något.”  Slut Citat

Joanthans blogg fick den f.d. chefredaktören att gå i taket. Första kommentaren lyder så här:

Carin Stenström: ”Man tar sig för pannan, men blir egentligen inte förvånad. Livets Ords direktör, tillika kyrkopolitiker, efterlyser en nedsvärtningskampanj riktad mot den politiska oppositionen. Själv vill han dock inte smutsa ner händerna, utan efterlyser någon annan som kan “ta initiativ till en sådan kampanj”. Det finns säkert någon lydig församlingsmedlem som känner sig kallad. Får jag föreslå Ekman och andra ett studium av Luthers stora katekes om åttonde budet? Det är viktig läsning också i vår tid och för kristna som verkar ha glömt den urkristna traditionen att man visa respekt och tala väl om varandra. Texten finns här http://www.logosmappen.net/bekskrifter/sk/sk_8bud.http://www.logosmappen.net/bekskrifter

Jonathan kontrar genast med följande kommentar:

”Hjälp vad uppvarvad du blev Carin… Smutskastning skall vi naturligtvis inte ägna oss åt. Det jag efterlyser är att visa på de faktiska brister som finns i ett rödgrönt ledarskap. En viss skillnad…”

Varpå Carin svarar;

”Det går knappast att läsa din efterlysning om en “negativ kampanj” som något annat än att det handlar om en organiserad smutskastning. Du efterlyser någon som “vågar” ta initiativ att “lyfta fram motståndarens negativa och mindre smickrande sidor”. Att visa på brister i argument och politik kräver väl inget särskilt mod. Det sker också dagligen i den politiska debatten. Du ger onekligen intryck av att efterlysa något annat och mindre rumsrent.”

1-0 till Carin Stenström som vågar sätta Jonathan på plats. Kommentaren ”Det finns säkert någon lydig församlingsmedlem som känner sig kallad.” ger en liten bild av hur Carin uppfattar församlingen Livets Ord efter alla års arbete på ”deras” tidning. Många av oss undrar ju fortfarande vad som orsakade den plötsliga avgången från Världen idag.

Carin har onekligen lämnat ett stort tomrum efter sig på denna tidning. Med några korta, väl genomtänkta rader i Jonathans kommentarsfält, visar hon faktiskt att hon hade behövts på denna tidning som en motvikt till familjen Ekmans stora inflytande.

Tack Carin. Tack Jonathan för att du ger oss lite inblick i hur du tänker. Hoppas din förkärlek till nedsvärtningskampanjer bara gäller politiken och inte smyger sig in på andra områden av ditt liv.

Over an out

MyTwoCents

Länktips: 

Kväll med Ulf Ekman / Pastorssynder / Är tidningen Världen idags dagar räknade?

Dela med dig/tipsa någon:
  • Print this article!
  • Facebook
  • E-mail this story to a friend!
  • MySpace
  • Turn this article into a PDF!
  • RSS
  • TwitThis
  • del.icio.us

104 kommentarer

  • Jag undrar om denne J. Ekman är lika positiv till en sådan kampanj om det skulle gälla Livets Ord och dess ledar? Svaret vet vi redan, det är han inte och all negativ kritik tystas effektivt ner!

    Bj

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Kan inte se att det är bibliskt det J. Ekman efterlyser!

    bless/garan

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Björn Jönsson:
    Den kampanjen behöver ingen efterlysa – den förs redan med stor iver bland annat i kommentarsfälten på denna blogg.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • :-)

    Eftersom vi enligt säkra källor håller på att bli katoliker så är de lite lustigt att bli bankad i huvudet med Luther katekes.

    För övrigt så känns det lite uppfriskande att bli omskriven på Aletheia igen.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Jonathan…

    Det här är ingen lek.

    De säkra källorna ligger helt öppet inför allas ögon:

    det räcker bara för den tänkande människan att läsa diverse blogginlägg från Ulf eller kolla Livets ords ’seminarier’ som inbjuder katolska förkunnare till dialog, för att klart se den ‘nya’ kursen.

    En dialog – om vaddå?

    Om att avgudadyrkan kan få lite utrymme bland Skriftens profetiska, skarpa budskap mot just densamma?!

    Det finns ingen plats för högmod – om man inte vill tappa målet ur sikte.

    Och människoliv står på spel.

    Mvh Deborah

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Jonathan Ekman:

    Underbart att ni nu står upp för eran 180 graders omsvängning och nu i klarttext bekräftar att ni håller på att bli katoliker. Fortsätt vara så rakryggad Jonathan, då kanske jag lägger en 20ga i kollekten.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Jonathan Ekman:

    Men ta emot smällarna- fast det kan göra lite ont i våran naturliga människa. Luthers stora katekes är en guldgruva för envar kristen!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Jonathan Ekman:

    ”Eftersom vi enligt säkra källor håller på att bli katoliker så är de lite lustigt att bli bankad i huvudet med Luther katekes.”

    Nja, det var inte jag utan Carin som gjorde. Men, jag efterlyste ju en ny bloggpost av dig häromdagen (http://jonathan.ekman.nu/2009/11/22/en-gudsman-har-gatt-hem/#comment-1360)

    Denna post hade nog gått obemärkt förbi om det inte vore för Carins vassa kommentarer. Det var ju onekligen intressant att få lite inblick i hur hon ser på församlingen hon indirekt tjänat i ett antal år.

    Men, som Deborah påpekar är flörtandet med RKK ingen lek men, den frågan har vi tagit upp ett antal gånger och var inte syftet med detta lilla inlägg.

    Var välsignad

    /D

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Hoppas nu alla förstod min ironi och inte tar det för allvarligt…

    Ha en fin dag!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Jonathan Ekman:

    Jag tog det inte som ett erkännande utan som ett konstaterande (att andra uppfattar det så), vilket åtminstone betyder att ni lyssnat.

    Skämt åsido hoppas jag att alla bloggposter om Livets Ords nya linje om inte annat fördröjt införande av barndop och ikoner i Gudstjänstlokalen m.m. några år. Kanske blir det ej heller några nya stora bidrag till organisationer som verkar för enhet under påven (http://aletheia.se/2008/01/29/konspirationsteoretiserande-i-den-hogre-skolan/) eller nya predikningar om Maria som evig jungfu (http://aletheia.se/2008/03/13/maria-evigt-forblivande-jungfru/).

    Ha en fin dag du också!

    /D

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Livets ord kam flirta med Rkk hur mkt som helst, det dem inte till katoliker för det.. :)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Livets ord kan flirta med Rkk hur mkt som helst, det gör dem inte till katoliker för det.. :)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Sleepaz:

    Det var inte igår jag såg din signatur här. Välkommen tillbaka!

    Det har du rätt i men, dem av oss som tar allvarligt på olika andliga inflytanden ser med våra ”andliga ögon” att det är viktigt vem vi böjer oss inför. Det handlar om att böja sin nacke inför påvestolen eller ej. Även om jag låter som en fanatisk protestant så vidhåller jag att frågan är allvarlig. Mycket allvarligare än LO’s ledning vill göra det till.

    De vet mycket väl vad vi talar om. De har själva under många år hållt frågan för viktig (vems auktoritet vi underordnar oss).

    mvh
    D

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Jonathan Ekman: Din ironi den förstår man nog. Men inte din politiska agenda? Hur tänker du, som bekänner till att leva efter en biblisk kristen grund med din, hitta svagheter hos min motståndare filosofi? Gjorde Jesus så? Är det föredömligt? Driver du Livets Ord AB på samma sätt med samma filosofi?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Med risk för att dra igång ytterligare en katolikdebatt så vill jag nog ändå påstå att varken Maria som evig jungfru eller barndop är något som är särskilt unikt för katoliker. Luther lär ha varit tämligen övertygad om båda dessa läror.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Jonathan Ekman: Ja det är ju möjligt. Men är Livets Ord för det? Åter till din tanke om negativ kampanjande. Står du för att detta är ett föredömligt sätt att agera?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Plus tydligen Jonathan Ekman, men däremot inte Bibelns män och kvinnor: företrädda av JESUS och Hans apostlar.

    Vilket innebär, att Du – och eventuellt Din far och några flera – försvarar obibliska läror. Vad finns för anledning till det; räcker inte Jesu -och Hans apostlars undervisning?!

    När sätter man f.ö. streck för tillägg av ytterligare utombibliska lärofunder?

    Kan man tillföra sådana hur länge som helst?!

    Mvh

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Jonathan Ekman:

    ”varken Maria som evig jungfru eller barndop är något som är särskilt unikt för katoliker. Luther lär ha varit tämligen övertygad om båda dessa läror. ”

    Daniel: Visst, men inte bland de tusentals medlemmar från bl.a. pingströrelsen & andra evangelikala väckelserörelser som utgör en stor del av Trosrörelsens medlemsunderlag.

    Framtiden kommer tydligt visa konsekvenserna av den väg ni slagit in på. Det är därför jag varit så tyst i frågan sista året och ägnat mig åt annat.

    mvh
    D

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @MyTwoCents:

    Man vill nog ha svårt att hitta konservativa Lutheraner som tror att Maria var evig jungfru också- ta en titt t.ex på lbk.cc –
    - Lutheraner är inte underordnad Luther- de blir med Luther tillbaks till Bibeln.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Betr. Jonathan f.ö. så har han ju också rätt att få göra misstag, i sin iver att hans politiska färg skall nå bästa möjliga resultat, då han säkert menar att det vore bra för Sverige och oss alla:

    det kan bli något av ”ändamålet helgar medlen..” m.a.o. en gammal kassiker, på klassiskt religiös mark!

    Min förståelse och ”förlåtelse” har Du J!

    Mvh

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Michael G. Helders:

    Vi är OT för länge sedan men, vill bara säga att vissa frågor, för att inte säga de flesta frågor av teologisk art är inte frälsningsavgörande. Om katolikerna, Luther och Livets Ord skulle ha rätt i att hon förblev jungfru var det mest synd om Josef som tvingades leva i ett livslångt, ofrivilligt celibat.

    Att frågan kommer upp nu och då i samband med Livets Ord har att göra om mer än en fråga. Det är ett antal frågor/punkter. När man drar en linje mellan varje punkt, framstår precis som i barnens målarböcker en bild av vad som håller på att hända (eller redan hänt).

    mvh
    D

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Torbjörn S Larsson
    februari 4th, 2010 at 4:45 e m

    BRA MyTwoCents

    Tråkigt att inte Carin S. skriver mer än hon gör.
    Tidningen halvdog då hon slutade.
    Och slutade lyfta när S.Å. Bredmar slutade skriva om bön.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Torbjörn S Larsson
    februari 4th, 2010 at 4:55 e m

    Glömde

    Glömde säga att jag fortfarande tycker att det är en bra tidning…

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Torbjörn S Larsson:

    Bäst jag ”erkänner” att jag nyligen förnyat prenumerationen på ViD. Om tidningen skulle gå under så hänger det i alla fall inte på att jag inte stöttat tidningen :-)

    Under tidningens begynnelse tyckte jag att den var en frisk fläkt och ”slog ut” Dagen. Nu har Dagen breddats och utvecklats på ett sätt som gör att ViD mest följer i deras fotspår, istället för tvärt om.

    Men, jag saknar som sagt Carin. Hon lämnade ett hål som det blir svårt för f.d. flygvärdinnan Felicia att fylla, hur trevlig hon än är.

    /D

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • ”f.d. flygvärdinnan Felicia.”

    Är det sådant som kallas härskarteknik?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Jonathan Ekman:

    OK, det var lite elakt kanske men, är det osant?
    Hon är i dagsläget något av en lättviktare jämfört med Carin men, det betyder inte att hon inte kan växa in i rollen… Det har vi sett förr.

    /D

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • David hade också problem med sina söner, särskilt en av dem…

    Carin Stenström knäpper man inte på näsan hur som helst – en underbar kvinnlig förebild.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • VD för Livets Ord :-(

    Nu har det besannats igen !
    Familjeföretaget har satt en omogen VD för sin omfattande verksamhet.
    Det är osunt, föraktfullt gentemot trogna gedigna kristna församlingsmedlemmar.
    Det strider mot biblisk mönsterbild.
    Sorgligt, sorgligt att Ulf Ekman påvisar så tydligt att blod är tjockare än vatten.

    Säkert klarar Ekman junior av andra uppgifter, men som VD för en kristen verksamhet påvisar han gång på gång verbala grodor.
    ”Och vad hjärtat är fullt av talar munnen”.

    Vem ska ha curage att ställa pojken åt sidan ?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Jesu moder, dvs Maria är inte evig jungfru. Men, om Josef dog (inom två år) dvs en tämligen kort tid efter Jesu födelse, kan åsikten om hennes eviga jungfrulighet vara befogad. Med tiden kommer tankens klarhet allteftersom dhA FÅR leda en uppriktig troende in i HELA Sanningen.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Torbjörn S Larsson
    februari 4th, 2010 at 8:58 e m

    Ge grabben en chans…
    Grodor gör vi alla
    Han kan mycket väl växa in i det.

    Men Carins kommentar är viktig för den tar upp
    en princip.
    Guds heliga lag.
    10 Guds bud
    Evigt okränkbara.

    Trots att de inte leder till frälsning E.Kr
    Egentligen inte före heller…

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Nils: Ack så sant. Här har vi vådan av att LO inte är en församling i Biblisk mening, utan ett familjeföretag och då finns risken att bli tillsatt som VD genom att meriten är att vara son i huset. Den här problematiken är på intet sätt ny bland företag.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Nils:

    Låt han få lite tid att mogna!
    Billy Graham’s son använde säkert också lite tid att växa i sin uppgift (utan jämförelse i övrigt!!!!)

    Verbala grodor- måste vara ok! Han måste ju få lov till att vara sig själv- och uttrycka sig såsom han själv vill!

    Kring blod är tjockare än vatten, men det är väl ok? Jag skulle ge mycket för att få en kärleksfull världslig far! – Nu har jag en far i himlen som verkligen har omsorg och bryr sig om mig…men jag ser inget galt i att Ulf Ekman tar hand om sina barn.
    Jonathan Ekman har redan visat sig vara en tvätt-äkta politiker. Så att han har börjat med kyrkopolitik är inte konstigt (däremot förstår jag inte poänget med att vara aktiv i två samfund).
    - Hur han fungerar som VD för ett företag behöver ju inte ha något att säga om hans andliga mognad att göra…han kan säkert vara en bra VD utan att vara speciell andlig mogen…om hans andliga mognad vill jag inte uttala mig- känner inte honom.

    Men tycker ni är lite väl hårda nu.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Jonathan Ekman:
    Hade det inte varit mera hedrande att bli omskriven för nåt bättre?
    Är det viktigast för LO att vara på bloggsidorna ?
    Helgar ändamålet medlen?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Vad har han gjort, Jonathan, mer än ett misstag?! Den som är utan sådana, får kasta första
    ord-stenen!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Vänner,

    Denna post var inte tänkt som en hacka-på-Jonathan-post, eller kastning av ord-stenar som S-E Sköld säger ovan min kommentar.

    Den skrevs 1.) Med glimten i ögat och ett litet humoristiskt (med inslag av allvar) bidrag i den ofta tunga diskussionen här på aletheia. 2.) Allmänitresset i Carin Stenströms vassa kommentarer som speglar lite grann utav hennes uppfattning av församlingen Livets Ord och dess ledarskap efter alla års samarbete med dess pastor.

    I övrigt önskar jag att vi låter nåd gå före rätt, så ofta vi kan. Jonathans post hade tveklöst missats i bloggvärldens mediebrus om det inte vore för Carins skarpa analys.

    mvh
    D

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Tack Daniel! Carin torde vara en av Sveriges vassaste och sannaste pennor! Hon är salt helt enkelt, när hon så vill.

    Men den hon saltat behöver i regel inte daskas… Vi kristna är ju inte som ”världens barn”, vi är ute efter sak ibland, men aldrig efter person.

    Aldrig efter Guds avbilder. Till det har vi alltför stor respekt för Honom vars avbilder det alltid handlar om, när det gäller människor.

    Med bästa br hälsningar!
    S-E

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Gud har förlåtit oss allt – genom Jesu blod – och som Han har förlåtit oss, är vi skyldiga att förlåta varandra. Däremot har vi uppdraget att ”förmana varandra så länge det heter idag”, så att ingen kommer efter -eller vilse på vägen; på vägen hem.

    Däremot strider Herrens Ande till evig tid mot villoläror och villolärors andar, för vår skull: för att vi inte skall tappa orienteringen och komma vilse på hemvägen!

    Den striden strider Han för vår skull, för fårens skull, och inte för Sin egen.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @S-E Sköld:

    Job 5:17 Se, salig är den människa som Gud agar, förkasta inte den Allsmäktiges tuktan.

    :-)

    /D

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Men hörrni vänliga lismande ja-sägare.

    En kristen församling ska inte ha ledare som påvisar omogenhet.
    Möjligtvis kan de gå i ledarskola, men man ska absolut inte ha ledare som förvaltar 1000-talet människors förtroende & dessutom ska grunda sig på biblisk mönsterbild.
    Då är det inte plats för sandlådeförsök !

    Tyvärr återspeglar detta familje-ministryts svaghet in absurdum.
    Livets Ord kan visserligen brösta sig för att ha de ”fina revisorernas” godkännande & granskning.
    Men dessa säger inget om biblisk ordning & församlingsinflytande.

    De styrelser som hittintills påvisats är majoritetsmässigt garderade av familjen Ekman & ingen göre sig besvär att ha någon invändning mot detta blodsinflytande.

    Det är i högsta grad osunt !

    Som exempel, så påvisade taxeringskalendern att hustrun Birgitta för en tid sedan upprätthöll en halvtidstjänst, men lyfte en väl så tilltagen årslön.
    Detta utöver Ulf:s ledande arvode som församlingsledare.
    Han skulle nog må bra av att spegla sig lite mot sinn ”katolske nuvunne broder” Arborelius årslön.
    Arborelius leder ju ändå ett samfund som är betydligt större än Livets Ord t.ex. men har anständigheten av att påvisa tjänande i motsats till LO.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Daniel, helt sant: Den Allsmäktiges tuktan! En tuktan till räddning, och inte till att tryck ner oss i skorna, för att sedan dra plösen över..

    Ha en mycket bra dag, med Guds sol – Rättfärdighetens Nådessol – över Dig och de Dina!
    S-E

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Nils, jag påstår att saklighet aldrig är till nackdel: Jonathan har inte skapat församlingsbastarden som Uppsala livets ords stiftelse är!

    Mvh

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • När jag började avslöja vad jag visste om Livets Ord så var Jonathans första påhopp på mig, där han outade mig med mitt namn, en anklagelse om att jag ”gone negative”. Meningen ovan är en exakt kopia av den han använde då, men den gången för att beskriva hur dåligt det är att go negative.

    Saken är löjligt nog den att vad jag gjorde 2008 var så långt ifrån att go negative som man kan komma. Jag belyste uppenbara saker som man inte vågade prata om inom deras församling, men någon smutskastning (som begreppet syftar till) var det dock aldrig frågan om. Men det hindrade ju inte Jonathan ifrån att koppla mig till detta med namn och allt…

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Andliga ledare(eller vad är man som VD för ett trosföretag?) måste visa bättre sidor och mer andlig mognad än ”vem som helst troende”. Det anges höga krav på en sådan i bla
    1 Tim 3:2 Därför måste församlingsledaren vara höjd över allt klander, gift bara en gång, nykter, behärskad, anständig, gästfri och en god lärare. 3Han får inte missbruka vin och inte vara hårdhänt utan skall vara försynt och fridsam och fri från penningbegär. 4Han skall kunna styra sitt hus och få sina barn att underordna sig, allt i värdiga former. 5För hur skall någon som inte kan styra sitt eget hus kunna ta hand om Guds församling?
    Frukten ( Andens goda kärleksfulla osv smak) ska otvetydigt vara det säkraste tecknet!!! Knappast definieras frukt som ”snabbväxande ymning” osv, för då vinner alltid ogräset över vetet, som tar mer tid på sig ser oansenligare ut MEN det går att baka bröd och äta sig mätt, till evigt liv. Fullt med tistelfjun i i morgonmackan vill väl ingen ha?
    En förlåtande förstående accepterande attityd gentemot en enskild person är alltid rätt , men inte på bekostnad av stora viktiga värden som måste försvarar.
    Tack för denna välbehövliga sajt som kan och vågar belysa förvillelse i vår tid.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • S-E Sköld

    Jag hänvisar inte enbart till dig, utan framförallt till VD:n själv & de nickande bifallen ”till att inte kasta ut barnet med badvattnet”.

    Jag stämplar inte Livets Ords stiftelse som en bastard heller – utan förutsätter att strävan är bibliska förebilder.

    Då kan det under resans gång finnas brister, men absolut inte medvetet inbyggda brister som detta familjeministry genom åren ständigt påvisar.

    Att man t.ex. efter så många år av bibelskole-undervisning, inte själv förmår att läsa sig till biblisk församlingsordning tyder på något fatalt inbyggt fel om inte annat !

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Jonathan är en frukt av det träd där han vuxit. Det är trädet som är problemet, eller rättare sagt; dess rötter!

    Mvh

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Intressant v.g. denna bloggpost:

    Dagen.se har efter klagomål från en läsare tagit bort länken till denna post från följande två artiklar: http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=201708 och http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=201640 med ”hänvisning till att bloggposten inte kommenterar någon av artiklarna den länkar till”.

    Det är ju lätt att få bilden att Dagen håller Livets Ord om ryggen (bloggposten var för obekväm för dem) men, ok. Vi får vara tydligare i anknytningar till artiklarna i framtiden.

    Problematiken är ju (för Dagen.se) att halvkopplade bloggposter förekommer ständigt med twingly. Ofta finns noll koppling, vilket inte var fallet här, åtminstone v.g. en av artiklarna i Dagen… Kanske en av dess baksidor. I detta fall har bloggposten klart en koppling till Ekmans imperium.

    /Daniel

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Kontakta Twingly via officiella kanaler och påtala problemet. Det har hänt andra också. Det har hänt mig en gång, men de korrigerade det när jag påtalade att de gjort fel.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Saknas koppling är det för mig en självklarhet att ”anmäla” detta till twingly. Det borde ni också göra ibland.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @MyTwoCents:
    En eloge Daniel!Helt rätt. Bra att du tar tag i detta.
    Tack! Lovar att ta detta till mitt hjärta.

    ”Hans kärlek är gränslös, hans nåd är oändlig….”

    SHABBAT SHALOM
    V

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Ludvig:

    Jag tyckte att det fanns en koppling till en av artiklarna men, har kommit fram till att den inte var tillräckligt stark i samråd med en kille på Dagen som försäkrar att ”länkar till bloggposter aldrig plockas bort från Dagens artiklar för att de är ”obekväma”, vare sig för Dagen, Livets ord eller någon annan tidning, kyrka eller samfund.”

    Nyfikenheten över vilken rörelse personen som anmälde länken är med i får jag leva med.

    Nog om detta.

    Trevlig helg allesammans +Shabbat Shalom

    /D

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @John Nilsson:

    Dagen bekräftade att det var de och inte twingly som plockat bort länkarna efter att en läsare anmält posten…

    /D

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Olof Lundgren:
    ”Jesu moder, dvs Maria är inte evig jungfru. Men, om Josef dog (inom två år) dvs en tämligen kort tid efter Jesu födelse, kan åsikten om hennes eviga jungfrulighet vara befogad.”

    Tydligen levde Josef i alla fall när Jesus var 12 år:

    Lukas 2:
    42. När han var tolv år gammal, gingo de också dit upp, såsom sed var vid högtiden.
    ……….
    48. När de nu fingo se honom där, förundrade de sig högeligen; och hans moder sade till honom: »Min son, varför gjorde du oss detta? Se, din fader och jag hava sökt efter dig med stor oro.»

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @S-E Sköld:
    När börjar man då ta ett eget ansvar? Resp när börjar Gud hålla en ansvarig? Hör en tjänst och ansvar ihop?
    Nu vet jag faktiskt inte alls vad det hela handlar om utan ställer de som mer allmänna frågor
    (orkar inte sätta mig in i just detta som tas upp….)
    Vad LO, rötterna alltså, beträffar så kan man läsa om trosrörelsens rötter på Lennart Jaretegs sida: http://www.bibelfokus/trosrorelsen…en ingående analys…ur dessa rötter kan aldrig växa ngt sunt, eftersom de är dåliga, dvs osanna…man kan ej bygga sunt/sanning på en osanning…

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Rebecca, om ett får fastnat i en fälla, slår man inte fåret, utan ger sig på fällan; som i det här fallet är en villolära, som Joanathan får väl anses fått med sig i ”modersmjölken”.

    Striden som vi har att utkämpa är inte mot människor, utan mot ondskans andemakter i himlarymderna, lär oss Guds Ord. Så när Anden strider med sin muns svärd, som ju är Ordet, är det inte mot den förvillade människan, utan mot förvillaren som ligger bakom förvillelsen:

    och Han vill får Människan att vakna upp ur sin förblindelse/förvillelse.

    Det var ju vad som hände med Paulus, han slogs ju inte med fysisk blindhet för att JESUS ville göra honom blind, uan för att kunna komma till tals med honom.

    Mvh

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • självklart slår vi inte. Även förmana gör vi bara när vi får klartecken från Gud (oftast kräver det också en personlig relation)…jag bara undrade när man blir ansvarig för sina handlingar? För det är också fel att förminska något, urskulda etc ifall kanske inte Gud gör det. Då är det kärlekslöst t o m.
    Jag vet inget om JE, jag vet en del om UE, och LO. Men om jag fattat det rätt står JE i en ansvarsställning…och gör man det så har man ansvar och då ska man ta ansvar och hålls också ansvarig. Inte för det andra gör, men för det man själv gör/säger/visar/ bidrar med/går in under/går med på.
    Det tror jag…

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @rebecca:
    Nu hänger inte jag riktigt med i ditt resonemang men om det fortfarande handlar om min bloggpost så står jag för den till 100%.
    Vi behöver i år göra allt för att visa på bristerna i ett rödgrönt regeringsalternativ.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Rebecca, alla vuxna – psyksikt friska – är ansvariga för sina handlingar, men det finns ju alltid i alla vuxna människors liv en bakomliggande historia, som ofta är ytterst personlig.

    Du skriver helt rätt, att också förmaningar skall ske på Andens uppdrag; i annat fall blir det ju kött som gör anspråk på att kunna korrigera kött; om det nu inte handlar om ting som lyder under allmänna lagar.

    Guds Ande visade mig en gång, att felet med Jobs vänner var inte i första hand vad de sa till Job, utan det faktum, att Job var i Guds hand de hade inte fått något Guds uppdrag att gå in i den handen, för att korrigera Job. De vandrade själva i olydnad för Gud.

    Mvh

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • :-) )
    Ja, det är något att förkunna vad Job handlar om, det finns så många Guds hemligheter där…
    De talade helt korrekt, de sa efter det som stod i Guds ord, inte en siffra fel…och inte en siffra rätt, för det var ej ledd av Anden…och då blir t o m sanning lögn (”de har talat orätt om mig…”) (o dessutom var det ju så att Job var rättfärdig, dvs Gud själv kallar honom rättfärdig! De försökte hitta fel, synd hos honom, för att Gud i sitt eget ord sagt att ”om du gör efter mina befallningar ska det gå dig väl, jag förelägger livet inför dig, välj livet etc”…alltså…hur kunde det komma sig? De gick efter sitt förstånd o vad de ”såg med egna ögon”
    Men!! Han ( o de!) hade inte mött Gud personligen, ”endast hörsägner”..o hade förstås inte rätt mot Gud, dvs att tro att hans sak ej låg inför Gud, som den 4. vännen påpekar…för han var i hans hand, som du sa…Halleluja!

    Shabbat shalom, nu stänger jag av datorn ett tag!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Torbjörn S Larsson
    februari 5th, 2010 at 6:24 e m

    OM JOBS VÄNNER
    S-E Sköld säger:
    ”Guds Ande visade mig en gång, att felet med Jobs vänner var inte i första hand vad de sa till Job, utan det faktum, att Job var i Guds hand de hade inte fått något Guds uppdrag”.

    Bara delvis sant.
    Jobs vänner ökade på hans kroppsliga lidanden med andliga något alldeles oerhört.
    Dom sa en massa andliga sanningar som inte passade in på Job. Han led för att han inte var barmhärtig mot andra och bara tänkte på sig etc.

    Hur han än försvarde sig så blev han bara missförstådd och föraktad.

    Gud har garderat sig i sitt ord mot ovisliga människor som direkt citerar Job utan eftertanke, så därför är vännernas tal Guds ord men totalt fel tillämpat.

    Jaretegs bibelfocus är bra och vore ännu bättre om han inte vore så imponerad av Reichman.
    Reichman är bra och han vore ännu bättre om han inte kallade alla goda människor för falska profeter för att dom har kommit fel i någon detalj.
    Livets ord är bra och dom vore ännu bättre om dom tog till sig dom baptistska lekmannaidealen och församlingsprinciperna. (Som finns delvis hos missionarna och pingstvännerna )
    Fast egentligen har dessa principer blivit bortglömda i alla sammanhang.
    Levi Pethrus var på gång i brytningsskedet, men blev lite för stor själv. ( han trodde det skulle spåra ur om inte han fick styra, precis som… )

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Jonathan Ekman: ”Vi behöver i år göra allt för att visa på bristerna i ett rödgrönt regeringsalternativ. ” SLUT CITAT

    SVAR: Den råa nyliberalism som kännetecknar Alliansen är knappast ett alternativ för den som röstar utifrån kristna grundvärderingar.

    Mvh

    Berndt Isaksson

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Torbjörn S Larsson, jag skrev ”inte i första hand”; man kan säga, att lydnad är bättre än allt annat, t.o.m. än att tala väl om Gud.

    Om hans vänner hade varit kallade av Gud in i Guds hand, där Job befann sig, då hade de också varit utrustade för uppdraget och vetat vad Job var i behov av.

    Personligen tror jag, att Jobs lidande var av den arten, att vännernas vilsna resonemang inte hade någon större betydelse för honom; han höll ju, med tanke på hans situation, förvånadsvärt kraftfulla predikningar/vittnesbörd för dem, men var till slut själv föranledd att medge, att också han var ute och cyklade med tanke på Guds rådslut: inför Guds tankar och Guds vägar.

    Mvh

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Torbjörn S Larsson
    februari 5th, 2010 at 8:07 e m

    JOB IGEN
    S-E Sköld
    säger:
    ”Personligen tror jag, att Jobs lidande var av den arten, att vännernas vilsna resonemang inte hade någon större betydelse för honom”.

    Personligen tycker jag att det inte vore fel om du läste igenom Jobs bok några gånger till. Helst med några månaders mellanrum, och högst ett kapitel åt gången.
    Sakta.
    Det lidande Job fick uppleva tack vare ”vännernas” kommentarer anser jag vara värre än det övriga.

    Annars är det kul men sällsynt med folk som hämtar grejer ur Jobs bok

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Torbjörn S Larsson, de var ju Jobs förluster, av främst barnen och hälsan, som var grunden för hans lidande. Vännernas synpunkter berörde ju orsaken till hans lidande: försökte förklara den. De strödde salt i såren, kan man säga, men såren fanns där innan: deras salt skapade inte såren/lidandet.

    Jag har en bekant familj, som förlorade sina båda barn i ganska tätt följd, när barnen var i blomman av sin ålder, genom olyckhändelser. Med ett namnlöst lidande som följd. Vad kan öveträffa det? Inte ens korkade eller förnumstiga synpunkter skulle jag vilja säga, även om sådana river i såren. Ja, inte ens den egna hälsan; vad finns kvar att keva för, kan man ju snarare fråga sig.

    Mvh

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Jonathan,

    ”Vi behöver i år göra allt för att visa på bristerna i ett rödgrönt regeringsalternativ. ”

    Själv funderar jag på att rösta på Socialdemokraterna i år.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Jonathan Ekman: ” Vi behöver i år göra allt för att visa på bristerna i ett rödgrönt regeringsalternativ.” Men det är inte roligt när man gör det så att man därigenom blottlägger sina egna brister. Det var nog det Karin reagerade på.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Ulrika Oskarsson: ”Själv funderar jag på att rösta på Socialdemokraterna i år. ” SLUT CITAT

    SVAR; Sett ur en bibeltroendes perspektiv är det hugget som stucket.

    Mvh

    Berndt

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Ulrika Oskarsson:

    Ja socialismen är ju en riktigt kristen ideologi. Särskilt vår svenska variant är ju riktigt vänligt inställd mot sådant som kristna friskolor etc…

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Kristna friskolor är kanske inte det viktigaste på vår jord.

    Föresten tror du vi får ha sådana när förföljelsen av oss troende drar igång på allvar

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Jonathan,

    Jo jag brukade resonera så också. Samtidigt är inte den borgerliga alliansen ett särskilt kristet alternativ heller. ”Vad du har gjort mot en av mina minsta”… hur väl rimmar det med hur den borgerliga regeringen slår mot alla sjuka t.ex.

    Den borgerliga regeringen är ju inte heller särskilt vänlig mot konfessionella friskolor. Om man läser förslaget till den nya läroplanen och skollagen.

    Så det är skit samma. Jag får kanske göra som min käre make och rösta på piratpartiet. :)

    Fast i och för sig säger han att folkpartiet kanske börjar bli intressant nu för när de har fått in en riktig politiker som EU-minister.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Nej, kristna friskolor kanske inte är det viktigaste på den kristna kartan, men bland det viktigaste!

    Det du har i skolan idag har du i samhället i morgon, betänk det!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Heder åt Carin Stenström som reagerat mot det principiellt felaktiga, att den högst uppsatte tjänstemannen för familjekonglomeratet Livets Ord, Jonathan Ekman, gjort sig till förespråkare för en organiserad officiell smutskatsning av politiska motståndare.
    Att han sedan försöker vrida sin ursprungliga uppmaning i en mer seriös riktning, är på sedvanligt LO-manér, ett sätt att komma ur den prekära situation han försatt sig själv i.
    Han är själv en del av ett församlingsetablissemang, som internt vare sig får ifrågasättas, än mindre kritiseras.
    Att som han, ha den dåliga smaken att ta ordet härskarteknik i sin mun, tyder på en total avsaknad av självinsikt och självkritik.
    LO bygger på en amerikansk församlingsmodell, där all makt utgår från en familj och den politiska hemvisten är i regel ultrakonservativ.
    Frågan om hur de svaga hanteras i samhället står inte högt på dagordningen.
    I Alliansens Sverige har de sjuka och svaga otvivelaktigt fått mycket stryk.
    Det bekymrar inte Ekman, utan oron för minskade friskolebidrag och annat som är av ekonomiskt intresse för det egna familjekonglomeratet dominerar.
    Inte helt oväntat, med tanke på den vinstgenerator som den LO:s skola torde utgöra för stiftelsen.
    Med Carin Stenström försvann den sista rösten från ViD som hade både djup och integritet.
    Kvar finns ett gäng ja-sägare till familjen Ekman som nu raskt ser till att förpassa tidningen, eller vad man nu skall kalla den, långt ut i de massmediala tassemarkerna.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Det viktiga är att vi får en gudfruktig regering.

    Sedan kan man ju fråga sig hur dom kristna får det med Ohly i regeringen, han är väl inte så positiv till kristendomen och inte heller någon försvarare av Israel.
    Fortfarande sjungs väl Internationalen av sossarna på deras kongresser.

    Det är onödigt att binda ris åt sin egen rygg.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Moderaten och utrikesministern Carl Bildt är verkligen inte någon som har ett ”varmt hjärta” för Israel, och han företräder Alliansen. Göran Persson var som statsminister internationellt erkänd för just sitt ”varma hjärta” för Israel och det judiska folket. Så inte kan man förenkla det och säga att det alltid är borgarna som bättre företräder det som är kristna värderingar. Och som Nådendahl påpekar så är det ju så att i jämförelse är sossarna bättre på att ta hand om de sämst lottade i samhället, än vad borgarna av tradition visat sig vara – vilket ju också ur kristet perspektiv ska vara en tungt vägande fråga när man går till valurnorna.

    Mvh

    Berndt

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • ‘Sossarna är bättre på att ta hand om de sämst lottade i samhället, än vad borgarna av tradition visat sig vara.’

    Precis! Det blir att rösta rött..

    Bless/garan

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • ursäkta, glömde fylla i mitt namn!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Någon: ”Själv funderar jag på att rösta på Socialdemokraterna i år. ”

    Berndts svar: ‘Sett ur en bibeltroendes perspektiv är det hugget som stucket.’

    Min kommentar: Ja, i Sverige har vi ju problemet att högern har ”socialiserat sig” (förvänstrat sig) och det kristna partiet, huggit av sina kristna rötter.
    Jag går bara och väntar på när ‘V’ ska ‘omvända’ sig och börja föra familjepolitik.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Jonathan:
    Jag kan bara konstatera att det finns en underliggande arrogans i mycket av dina åsikter. Aldrig lyser en sann kristen kärlek igenom dina åsikter utan snarare en irritation över de som inte delar din syn på omvärlden.
    Personligen tror jag att din brist på respekt och tolerans bottnar i ett slags högmod där du på toppen av näringskedjan känner dig ”odödlig” och vet att du alltid kommer sitta säkert på din position.
    Jag tror mig veta, efter att ha talat med att flertal anställda på L.O. att det gror ett inte obetydligt missnöje inom dina egna led med din roll som VD

    Du lyfter du själv en minst sagt väl tilltagen lön (ca 50.000 kr om jag inte minns fel) och kör en stor lyxjeep för ca en halv miljon kronor samtidigt som andra pastorer/ledare i församlingen har mycket låga löner och absolut inte kan drömma om nån typ av tjänstebil.
    När du som nytillträdd VD på L.O. valde att starta en kakelbutik i Uppsala och till och med stod i butiken och sålde kakel kan man självklart undra över dina prioriteringar och vad som är din drivkraft.
    Från att ha varit en trogen givare till ert arbete ger jag i dag mitt tionde till en annan kristen organisation som jag känner ett större förtroende för och flera i min bekantskapskrets har antytt detsamma. Utifrån blir det svårt att se något annat än att du och din familj lever ett mycket priviligerat liv på bekostnad av de givarpegar som kommer in till ert arbete och det ”luktar” helt enkelt illa.
    Som givare/medlem vill man vara bergsäker på att mottagaren förvaltar de medel som kommer in på ett ytterst försiktigt sätt och det kan man tyvärr inte säga om L.O.

    Mitt tips till dig Jonathan är:
    1, Sänk din lön och sälj lyxjeepen.
    2, Var ett exempel för dina anställda. Kom först och gå sist.
    3, Visa både medlemmar och anställda att ni i styrelsen finns för att tjäna och inte för att bli tjänade.
    4, Var öppna med L.O:s ekonomi. En årsredovisning räcker inte. Visa vart pengarna går och visa öppet era egna förmåner till församlingen. Ingen ska behöva knacka på dörren till ekonomiavdelningen och känna sig obekväm.
    5, Om du känner förakt för dina meningsmotståndare, så låt bli att öppet uttrycka detta förakt så som du till och från gör.
    6, Åk på retreat utanför ditt eget sammanhang och be att få tala med en erfaren själasörjare om hur du kan få mer kärlek till din nästa. Jag har gjort det och kan starkt rekommendera det!
    7, Ändra på kulturen inom L.O. så att människor inte ska behöva känna sig obekväma om dom inte fullt ut delar dina och din fars åsikter.

    Ha en riktigt bra dag!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Jonathan, du har helt rätt i att det är en härskarteknik att kalla henne för ”flygvärdinna”. Men det du kanske borde fokusera mest på i den här diskussionen är inte att slå vilt omkring dig på små detaljer när du själv satt inte bara foten utan hela arslet i klaveret.

    Be om ursäkt, backa, och säg för allt i världen inte ”det var inte så jag menade” för alla fattar redan att det var precis som du skrev som du menade. Du kan inte lura någon, inte ens dig själv, och inte heller någon medlem på Livets Ord. Det bästa du kan göra i den här situationen är att erkänna att det ligger dig till hands att faktiskt använda smutsiga metoder för att manipulera väljare till att rösta på ett annat sätt än de skulle om vissa kandidater inte blivit smutskastade.

    Det du kan göra om du är snäll är att hävda att detta var ditt eget misstag helt och hållet som privat bloggare, och något som Livets Ord som organisation absolut inte ställer sig bakom.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Tordan: ”Min kommentar: Ja, i Sverige har vi ju problemet att högern har ”socialiserat sig” (förvänstrat sig) och det kristna partiet, huggit av sina kristna rötter.” SLUT CITAT

    SVAR: Jag håller inte med om att det handlar om att de ”socialiserat” sig. Vänstern, högern har precis som kd ”nyliberaliserat” sig.

    Nyliberalismen är roten (politiskt sett) till att politiken oavsett annars färg drivs i en antikristlig riktning. Detta visar sig i hur omsorgen om de svaga försummas och kristna värderingar överhuvudtaget blir föraktade och trampade på. När man går till valurnorna idag är det att välja mellan det minst ”onda” alternativet. Det kan tänkas att jag för min del kan komma att rösta på de rödgröna, men då som sagt som det minst onda alternativet.

    Mvh

    Berndt

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Det blir till att rösta rött till hösten!

    bless/garan

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @garan:
    Finns det någon annan färg över promillegränsen?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Den som i likhet med Livets Ords vd vurmar för smutskatningskampanjer för att uppnå politiska mål, måste också vara vara beredd att stå för dessa djupt odemokratiska metoder inför åtminstone sina egna medlemmar.
    Hittills har vi i stort sett varit befriade från dessa inslag i svenska valrörelser.
    Den syn Jonathan Ekman ger uttryck för på sin blogg är både arrogant och nedsättande.
    Väljarna är inte kapabla att själva ta ställning till politiska sakfrågor, utan måste hjälpas på traven i ”rätt riktning”m.h.a ”negative campaigning”.
    Tidigare har man från LO-ledningens sida nöjt sig med allmänborgerliga, dåligt maskerade kd-pekpinnar inför de allmänna valen.
    Nu utökas arsenalen med lite grövre artilleri.
    Men det är lätt att underskatta fotfolket.
    Likt en bumerang kan detta med stor kraft slå tillbaka mot avsändaren.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Tyvärr så är nog Göran Persson undantaget på senare tid när det gäller synen på Israel bland sossarna.

    Gjorde inte Mona S nyligen ett besök hos de s.k. Palestinerna.

    Glöm inte heller Sten Andersson och hans ”kompis” Arafat.

    Kolla hur stor frihet kristna har i kommunistiska länder, tag ex.vis Kina eller Nord- Korea.

    Läs i ViD om DDR:s påverkan på den svenska skolan.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Apropå kommane val.
    Göran Persson besökte synagogan på Minnesdagen av Förintelsen- det hedrade honom. Mona Sahlin också!
    Vet inte vad man ska tro! Var det röstfiske månntro?
    Däremot ej Fredrik Reinfelt el. Carl Bildt. Sickade sin minister
    Lena Liljeroth-Agelsson, som gjorde ett blekt intryck.
    Är denna regering Israelvälig ?
    Jag kastar ut frågan-
    Shalom
    V

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Tore:

    Visst kan det synas vällovligt att försöka rätta in sig i ledet, men har en person redan satt sig på kuskbocken & påvisat omognad i ett flertal livsstilsfrågor, så är det enda följdriktiga att kliva åt sidan.
    I andra organisationer får en VD avgå med liknande referenser…

    Nuvarande VD-skap skadar flertalet arbetande LO-medlemmarna med ofta högre utbildning än Ekman släkten.
    Det skadar läkarteamet som ryckte ut till Haiti.
    Det skadar dessutom e som ställer upp på streatmission varje vecka.
    Det skadar lärare & anställd personal.

    Minns tidigares de som uppmanades avstå en månadslön…

    Du Jonathan har påvisat att du ingenting ser, ingenting förstår & har dessutom inte det ledarskap som krävs.

    De som ser Livets Ord som Guds församling är inte betjänt av att bära din VD-tjänst med sitt offrande.

    För övrigt när det gäller alliansen alt. de rödgröna, så har vi väljare större kunskap & mognad att hantera väljaruppdraget

    - det skulle Livets Ords medlemmar också åtnjuta med sitt medlemskap !

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Ett sent tillägg bara: Även om jag denna gång delade Stenströms analys av bloggposten får vi inte glömma hur hon på ett mkt fult sätt gjorde ner Emanuel Karlsten ifrån sin position som chefsredaktör på ViD – och detta på ett så korkat sätt att nog ingen utom hon själv förstod hur hon tänkte. Många misstänkte order ”uppifrån”, då inte syftande på vår Herre.

    Jonathan har rätt i sin varning även om den uttrycktes på ett lite klantigt sätt. Jag har länge intresserat mig för svensk inrikespolitik och bett kring och för den i tjugo år. En person som jag sedan 1993 varit rädd för att hon skulle bli ledare i Sverige, och som jag förfasat mig över tanken på om så skulle ske, är Mona Sahlin. Både genom det man läst och hört av vad hon sagt såväl som det jag upplevt när jag bett, så tror jag att hon 1) Inte är ärlig – mätt med politikermåttstocken 2) inte har någon respekt öht för religionsfriheten.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Den ursprungliga frågeställningen i inlägget gällde ju inte vilket politiskt alternativ som ur ett kristet perspektiv kan anses vara det mest lämpliga, utan om de metoder som Livets Ords vd föreslog för att styra väljarna.
    Håller med pastor Berndt Isaksson om att nyliberalismen i sig är antkristlig och inte värnar de svagas och utstöttas intresse.
    Ofta kläs budskapet i vackra ord, men resultatet är inget att yvas över om man har ett kristet perspektiv.
    Ett exempel är när Kd-ledaren Göran Hägglund tar initiativ till och genomdriver lagen om abortturism i Sverige.
    Det finns många andra exempel också från det Alliansen genomfört.
    Det kanske allvarligaste är när svårt cancersjuka människor fråntas sin sjukpenning och tvingas skriva in sig som arbetssökande hos arbetsförmedlingen.
    Man kan tycka vad man vill om Mona Sahlin, hon är definitivt inget drömalternativ från en rad utgångspunkter.
    Men hon har under sin karriär begått allvarliga misstag och sedan tagit konsekvensen av dem och sedan kommit igen, vilket jag anser man kan visa respekt för.
    Carl Bildt, Fredrik Reinfeldt och Gunilla Carlsson är definivt inga israelvänner, så frågan är hur mycket sämre det skulle bli med en vänsterallians vid makten.
    Jonathan Ekman uttryckte tidigare i en bloggkommentar att det var uppfriskande att åter vara omnämnd på Aletheia.
    Det verkar sedan som om det uppfriskande förvunnit och ersatts med tunghäfta när kommentatorer som Nils och Tore på ett mycket konkret och sakligt sätt ställt frågor och analyserat hans övertramp.
    Eller har han på sedvanligt Livets Ord manér lagt locket på och vägrar svara när frågorna blir för besvärliga?
    Så fungerar det bra att göra internt, tiga ihjäl, förringa eller förlöjliga sådana som ställer frågor eller har obekväma synpunkter.
    Men här på bloggen fungerar det inte lika bra, när det råder frihet för både tanken och ordet.
    Jonathan, frågorna finns kvar.
    Vi väntar på dina svar.
    Och om du inte tänker svara, kan du väl åtminstone koppla in Magnus Dahlberg.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Anders R Pettersson
    februari 9th, 2010 at 11:29 f m

    Förfallet och döden.

    Möter dagligen människor som vill lämna Företaget Livets Ord. De känner i sina hjärtan, den orenhet som blivit så etablerad genom Ulf Ekman.
    Förfallet ökar för varje dag, och de andefyllda frälsta – drar sig undan från villfarelsen. Ulf ekman får jobba hårt från sitt kött – till köttet i de församlade, för att uppnå ett svärmiskt klimax. Hans döda ord faller ner från hans haka på vägen mot avgrunden. Handen av beskydd är tagen från de församlade få, en ökenvandring mot Rom är inledd. Fattigdom, sjukdom och andlig nöd ökar för var dag bland de Ulf trogna. I mitten av allt mörker, tillsammans med okulta och demoniska krafter – har Ulf nu funnit sitt verkliga ekumeniska hem.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Inlägget ovan.

    Är detta att följa Tohran? :(

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Bed för vårt land och vårt folk, och all överhet; att Gud får leda dem och bed framförallt för Guds församling, att Gud får resa henne upp i ande och kraft; i apostolisk ande och kraft, för att kunna bli vårt folk till evig nytta.

    Inget politiskt parti kan rädda vår folk, det kan bara Gud och Han verkar framförallt genom Sin församling; det vill säga män och kvinnor köpta med Lammets blod och insatta i det andliga tempelbygge, som byggs av Gud själv, som heter ”Den levande Gudens församling” på jorden!

    Åt henne, och ingen annan, har JESUS gett all den totala makt Han vann på Golgata kors och som Han själv praktiserade under sina verksamma år här på jorden; och sedan sände sina första lärjungar med.

    Gud har inte ändrat Sitt program: ”Frihet för de fångna, och syn för de blinda och en nådens år för de ödmjuka”, de som är ödmjuka och har förkrossade hjärtan.

    Gud står fortfarande – 2010 – kvar bakom Sitt Ord! På samma sätt som på Jesu -och Hans apostlars tid! Men vem vill ställa sig i det ledet? som började med JESUS och fortsätter ned genom alla tider, och in i den tid som är nu.

    Den som har öra, han hör vad Anden säger till församlingarna också i vår tid!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Gud har sänt Sin församling att bära Guds kraft, läkedom och frälsning, in i varje ny tid: in i den tid som är, där hon befinner sig!

    För Gud, Hans Ande och Ord är tidlösa, och så är det också med Hans frälsning och läkedom, det ”guld, silver och ädelstenar” Han anförtrott Sitt folk, Sin församling på jorden!

    Det är hon – Jesu brud, Hans församlingskropp på jorden – som är jordens salt och världens ljus, som inte kan döljas; om den är frisk!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Någon undrade när barndop skulle införas på LO. Ja, att döma av vad Jonathan Ekman skriver på en annan blogg ligger det nog inte så långt bort.

    ”Som barndöpt och sedan även (desvärre) vuxendöpt tycker jag detta är en svår fråga. Jag har för min egen del beslutat mig för att se mitt barndop som mitt ”riktiga” dop och mitt vuxendop som en ”påminnelsehandling”.”

    http://www.kolportoren.com/2010/02/dopdebatten-en-kort-reflektion.html#disqus_thread

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Rolf G, den som är vilsen pekar vägen framåt med utgångspunkt från sin egen vilsenhet; och kollar man då med kartan – Bibeln – ser man hur vilsen vederbörande är.

    Men det är svårt att ta upp ett meningsfullt samtal med den som är vilsen; han/hon måste först inse sin vilsenhet, för att gå leda – enligt kartboken – ut ur den.

    Mvh

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Vet Rolf G att det är Jonathan Ekman som skrivit detta inlägg om dopet? Om – då är det ok att han citerar, om inte – ?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Bukrevet har fått mig att tveka med vidare inlägg på denna post, men en ångest/bönekamp har fått sina förklaringar av några av ovastående inlägg, och jag måste skriva. (Får ursäkta att inlägget främst orsakas av andras kommentarer, och endast indirekt följer ämnet) Därav följande:

    Stackars, stackars Ulf Ekman!
    Jag har sedan en tid skönjt domen såsom genom en dimma, och den följer oundvikligt om inte omvändelse sker. Guds ord och Ande är samstämmiga, och har ingen dissonans.

    Har då käre Ulf glömt/förblindats för att där mamon går in där går Guds Ande ut! Hur blir det då med Ulf’s arbete med ”Andens vingslag genom historien”?, som han omnämner i sitt eget bloggande?

    Vem sanktionerar ohemula ersättningar och förmåner i den här branschen? Gud?
    (Det är inte vår älskade Herres Jesu Kristi Ande som kommer med de behjärtansvärda bevekelsegrunderna som sägs motivera allt möjligt … konstigt..)

    Min käre Jonathan, du får ursäkta, men mycket av vad du står i är inte vare sig din förtjänst eller ditt ansvar. Man får den ande man underordnar sig, och din käre far bär huvudansvaret för såväl din position som din lön.

    Att sedan inte uttrycka sig helt korrekt eller bli misstolkad i fråga om ett politiskt ställningstagande kan vara förståeligt, även om Jonathan inte kan fråntas det egna ansvaret, och i fotspåren av sin far verkar ha svårt att rätta till en fadäs på lämpligt sätt.

    Det finns i och för sig en god regel i att inte försvara sig genom polemik, och detta är även Bibliskt. Heder åt hela familjen Ekman för detta (med tanke på allt som sagts/skrivits under åren).

    Men, … det följer inte av Gudsfruktan och är inte Bibliskt att neka någon som av ärligt och uppriktigt hjärta vill ha kontakt/samtala, även om udden kanhända ibland riktas mot en själv.

    Den Bibliska väg som förevisas här, men som är så svår för de allra flesta, heter ödmjukhet. Andens väg, inte tafatt och mesig på något sätt, snarare ofta skarp, men den sätter inte det egna jaget främst.

    Jag tror inte far eller son Ekman förstår att en del (inte alla) av de som sedan lång tid skrivit på denna blogg är verkliga vänner, långt bättre än hejarklacken som skenbart tycks stå så mycket närmare. Sannerligen, sannerligen – erfarenheten av detta kommer, och det vore bättre förr än senare, men den kommer. Hjälp finns där ödmjukhet finns, och den kommer från oväntat håll, och den är nära, om förmåga finns att ta emot.

    Vad politiken beträffar får vi den regering vi förtjänar. Pest eller Kolera! Smutskastningskampanjer (”negative campaigning”) hjälper inte till annat än motsatt verkan.

    För er som vill ta emot det: Gud välsigne Er! Mvh/Sefast

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Visst är det bra att någon ryter ifrån. Men det tyckte kanske inte C Stenström då jag harmades över att hennes ledare uttryckte sin förtjusning över att länderna i Baltikum blivit medlemmar i EU 2004. Hon var hänförd över att Europa nu var ett. Själv känner jag sorg över varje land som slukas upp av ändtidens Vilddjur. Vilket jag skrev om i email till ViD redaktionen. Hon förstod inte alls vad jag talade om. Profetians ord har tystnat i frikyrkorna och den s k kristna pressen. Det som varit allmängods i fria trossamfund i tusentals år har förskingrats på några årtionden. Kyrkfäderna i de första århundradena visste genom det profetiska ordet mer om vår tid och skeendet i Europa än kristna idag.

    Det var vid den tiden det gick upp för mig att det pågick en konspiration mellan Vatikanen och Europas kristdemokrater i syfte att genomföra ”Påvens Europa” d v s EU. Och att denna hade förgreningar långt ut i de fria församlingarna både inom trosrörelsen och Pingströrelsen.

    Men C Stenström skrev inga fler ledare i de EU-varma ordalagen vad jag känner till.

    Gud bevare Sveriges och Europas folk från påvens Europa och det antikristliga EU – så långt det bara är möjligt!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @MyTwoCents:
    Tjena..
    Ja det var ett tag sen man var här.. Är mkt nu med upptagningen till katolska kyrkan.. Är inte så aktiv på nätet..

    Men för att svara på det du säger. Jag kan egentligen inte uttala mig om vilka intentioner LO har i framtiden. Men jag tror ju att man är långt ifrån att ställa sig under Påven.
    Sen om man finner en styrka i sin tro att läsa katolska kyrkofäders skrifter och öppna upp respekten för andra samfund, det ser jag inte som något negativt.
    Men jag har full förståelse för din oro. Även om jag inte delar din åsikt kring det.. Men jag har heller inte för avsikt att få dig att ändra din inställning.

    Varma hälsningar i Kristus, mvh Michael

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Torbjörn S Larsson
    februari 12th, 2010 at 10:55 e m

    @Rolf G:
    Om Jonatan Ekman verkligen skrivit dessa rader så är det bara att konstatera att han vet inte ett dyft vad dopet är eller handlar om.
    Och kanske även frälsningen…

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • [...] angrep som han gjorde på Emanuel Karlstens blogg?? Även det känns igen: – Tror till och med Livets Ord VD Jonathan Ekman skulle hålla med om att detta i viss mått är tal om härskarteknik som Öholm försökte sig mot [...]

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Jonathan och Livets ord ?

    Europakonferenserna avslutades under 15-20 år med massdop. Hur kan junioren skriva ? ….Som barndöpt och sedan även (desvärre) vuxendöpt … Det är väl underbart att få både tro och göra bättring från döda gärningar, och att sedan förenas med Jesus i den förbundsakt som de troendes dop ju är. Vid dopet blev man förr även upptagen i de troendes gemenskap. En fri demokratisk gemenskap ledd av ett kollektiv av äldstebröder som var valda av både Gud och av ett bedjande kollektiv av troende.

    Jag frågar efter att ha läst bloggar om höga löner och mer än 100 000 kr i årligt pensionssparande till varje medlem i LO-styret; skulle det märkas någon skillnad om LOs styrelsemedlemmar var diagnostiserade som narcissister eller psykopater?
    Vad jag menar är, skulle en grupp sjuka egoister behandla sig själva och omgivningen annorlunda? En narcissist har allt att vinna på att smickra sina supporters för att långsiktigt kunna mjölka de fattiga.

    LOmedlemmen är medlet för fåtalets världsliga lycka, och får i utbyte uppmuntrande tillrop, och inget annat.

    Det märks aldrig av någon värme från det hållet. Och ledningen hånar dem som inte kan se och gå i takt med dem.

    Den som är en falsk herde talar om att jag måste ha marknadslön, jag måste ha det och det och det… Och ger sig på så sätt tillkänna.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Jag ser att diskussionen fortsatt en bit sedan jag senast läste här.

    Jag är inte intresserad av att gå in i någon diskussion kring löner, arbetstider etc utan nöjer mig med att konstatera att de nivåer som Tore nämner är tagna ur fantasin och ingen på Livets Ord har några löner som ens är i närheten av de nivåer som han nämner.

    Till sist så lyckas även denna tråd hamna i katolska kyrkan. Denna fråga är ju behandlad ett antal gånger både här och på andra bloggar. Det finns knappast något att tillföra diskussionen.

    När det gäller min ursprungliga bloggpost så verkar den allmänna opinionen på Aletheia vara att det var en groda jag skall be om ursäkt för. Det är det inte. Jag står till 100% för vad jag skrev. Jag skrev provocerande men jag skrev inget om att starta en smutskastningskampanj. Det har tillkommit senare via Carin Stenström och andra.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Glömde kommentera dopet.

    Min högst personliga övertygelse är att man bara skall döpas en gång. Om det görs som spädbarn eller som vuxen kan man ha olika åsikter kring och det respekterar jag fullt ut. Det jag beklagade var själva omdopet specifikt inte vuxendop generellt.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Jonathan: är dina föräldrar döpta enligt baptistisk, lutheransk eller metodistisk dopsyn? (Du är naturligtvis(!) helt fri att svara eller inte.)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Anders R Pettersson
    februari 15th, 2010 at 6:53 e m

    Jonathan

    En församlingshora är samma hora som Uppenbarelseboken talar om. Att ta över människors vilja är kontroll och synd. Att Ulf Ekman förför,manipulerar och kontrollerar svaga människor finns det många vittnessbörd om. Ledningen för LO kommer att brytas ner av synden och förhärdningen, den tron delas av många. Jag skall göra vad jag kan för att uppmuntra människor att lämna LO och komma tillbaka till Jesus. Det finns hopp för dig också Jonathan – om du låter Jesus bli herre i ditt liv, och lämnar djävulens onda väg.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

Svara