lördag, februari 20th, 2010...12:15 e m
Din inre vrå -Den Troendes Rötter, del 14
Om du är ett Tempel, som bland annat Paulus säger att du är… har du någon gång tänkt på vad det betyder?
Hur duktiga är vi på att studera ritningarna till detta som vi liknas vid?
Vet du vad som skall finnas längst in, i det innersta?
Tankar från 2 Mos 25:1-27:19
Guds tanke med att bygga tabernaklet och templet hade ju ett djupare syfte än att de skulle ”bara” ha en plats att gå till för att tillbe.
Det var för att få bo i… oss.
”De skall göra en helgedom åt mig, så att jag kan bo mitt ibland dem.” (2 Mos 25:8)
Det står inte att han skall bo i det, som de flesta översättningar säger, utan bland dem…
”Ve’asu li mikdash veshachanti betocham.”
Det såg vi mer utförligt här, där vi även ser att ytterst är det vi som är templet, ”Kristi kropp”…
Därför är det ju av stort intresse för oss att studera dessa stycken som handlar om inredningar och redskap.
Inte är det bara det ämnet som har mest instruktioner i alla Moseböckerna, det är ju även det tillvägagångssättet som Herren vill vi skall närma oss Honom på.
Hjärtats Hemligheter
Utöver Menorahn och Skynket så finns bland annat ”arken” där, i vilken de tio principerna/”budorden” finns placerade.
Intressant när det gäller den är att den är inte bara täckt av guld på utsidan utan även på insidan.
En sann tillbedjare har ett yttre som rimmar med sitt inre.
Något Jesus läxade upp de religiösa på sin tid som hade en massa traditioner som skymde Skriften.
”Du blinde farisé, gör först insidan av bägaren ren, så blir också utsidan ren.” (Matt 23:26)
”Ni dårar, har inte han som gjorde utsidan också gjort insidan?” (Luk 11:43)
Precis som Guds bud ligger i hjärtat av templet/tabernaklet så är det mönster, som alltså Gud vill skall gälla även oss.
”Se, dagar skall komma, säger HERREN, då jag skall förnya mitt förbund med Israels hus och med Juda hus… detta är det förbund som jag efter denna tid skall sluta med Israels hus, säger HERREN: Jag skall lägga min lag i deras inre och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk.” (Jer 31:31, 33)
För vi vet ju att:
”Vad hjärtat är fullt av, det talar munnen.” (Matt 12:34)
Det är hjärtat som styr om vi är orena eller inte…
Vår förmån
En intressant reflektion i dessa verser från Jesaja är hur han först säger att förbundet gäller Israels Hus och Juda Hus.
Först och främst, återigen, så är det av vikt att vi ser oss själva som Gud ser oss. Som medborgare i Israel.
Paulus är ju en av de som hade en rejäl ”uppenbarelse” av detta.
”Kom därför ihåg hur det var tidigare: ni var hedningar… Ni var på den tiden utan Messias, utestängda från medborgarskapet i Israel och hade ingen del i förbunden med deras löfte. Ni levde utan hopp och utan Gud i världen… Ni är uppbyggda på apostlarnas och profeternas grund, där hörnstenen är Kristus Jesus själv. Genom honom fogas hela byggnaden samman och växer upp till ett heligt tempel i Herren.” (Ef 2:20-21)
I slutet av vers 33 så säger Jesaja: ”Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk.”
Den vane Bibelläsaren känner säkert igen dessa fraser, men har vi kopplat dem till sitt rätta sammanhang?
Paulus säger bland annat i sitt brev till Romarna:
”Så säger han genom Hosea: Det folk som inte var mitt skall jag kalla mitt folk, och henne som jag inte älskade skall jag kalla min älskade. Och på den plats där det sades till dem: Ni är inte mitt folk, där skall de kallas den levande Gudens barn.” (Rom 9:25-26)
Petrus säger även till de som tror, som blivit kallade från mörkret till Herrens ljus, så här:
”Ni som förut inte var ett folk är nu Guds folk, ni som inte hade fått barmhärtighet har nu fått barmhärtighet.” (1 Pet 2:10)
Återigen så är det några som BLIR Hans folk…
Nu vet vi ju att det där är ett citat som betyder något. Något som Paulus även är tydlig och påminner läsarna om.
Det är hämtat från profeten Hosea.
Frasen ”att bli Mitt folk/Guds folk” är en synonym med Israels Hus, OM vi låter Bibeln tolka sig själv.
Den som studerat Hosea vet ju att när ”Staten Israel”, Jakobs Hus, delades efter Kung Salomo så blev det Israels Hus, det Norra Riket och Juda Hus, det Södra Riket.
Väldigt kortfattat:
Israels Hus fick ”straffet” att bli
1) ”Utsådda” bland nationerna. -De blev beblandade i hednanationerna…
2) Inte bli kallade Guds folk. -De skulle tappa sin identitet
3) Inte få någon barmhärtiget.
Dessa tre punkter demonstrerades i Hoseas tre barn han fick med den otrogna skökan som utgjorde bilden av folket.
Men, det skulle komma en tid, fortsätter berättelsen, då Juda Hus och Israels Hus återigen skulle enas under en och samma huvud. Alltså Messias.
Juda Hus fick inte samma straff för sin otrohet mot Gud. De blev bara förskingrade i Babylon under sjuttio år. Men de behöll sin identitet och bevarade Skrifterna.
Lägg då märke till Jeremias hälsning ovan:
” detta är det förbund som jag efter denna tid skall sluta med Israels hus, säger HERREN: Jag skall lägga min lag i deras inre och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk.””
Herren säger genom profeten att när Han förnyar förbundet så sker det med både Israels Hus och Juda Hus… Men, det är bara Israels Hus som behöver få ordet på nytt skrivet i sitt hjärta.
Av någon anledning, efter att ha varit uppblandat hos nationerna, så har de glömt och ansett att det inte gäller dem längre.
Men modellen från hur ett Herres Tempel är konstuerat, så krävs det!
Välkomna hem
Vilken förmån, vilken möjlighet, vilken omsorg och barmhärtighet!!!
Notera även Petrus hälsning, när han sammanfattar sammanhanget om de nyfrälsta några verser senare:
”Ni var som vilsegångna får, men nu har ni vänt om till era själars herde och vårdare” (1 Pet 2:1025)
Frasen ”vänt om” är strongs ordnummer 1994, epistrepho, som kan översättas till” återvända”, ”gå tillbaka till en plats där man förut varit”.
Petrus identifierar dessa ”vilsegångna får” som nu återvänder till sin rätte Herde, som Israels Hus som skall återförenas i det upprättade Jakobs Hus där Jesus snart kommer för att regera över…
Jesus återger en fin berättelse om den förlorade sonen, som får en djupare och vackrare mening med denna förståelse…
Tänk vilken barmhärtig Gud vi har som hade en sådan fantastisk plan att så ut delar av sitt folk bland nationerna, så när Han samlar in dem igen, får vi ute bland nationerna komma med:
HERRENS ord kom till mig. Han sade:”Du människobarn, tag en trästav och skriv på den: För Juda och Israels barn, hans medbröder. Tag sedan en annan trästav och skriv på den: För Josef, en trästav för Efraim och alla av Israels hus, hans medbröder. Foga sedan ihop dem med varandra till en enda stav, så att de förenas till ett i din hand. När dina landsmän då säger till dig: Förklara för oss vad du menar med detta, då skall du svara dem: Så säger Herren, HERREN: Se, jag skall ta Josefs stav, som är i Efraims hand, det vill säga Israels stammar, hans medbröder, och jag skall foga ihop dem med Juda, med Juda stav, och göra dem till en enda stav, så att de blir ett i min hand.” (Hes 37:15-18,
Vilken underbar dag det skall bli!!!
Dessa ord som Herren talade till Mose är till för Hans folk. För undervisning, överlevnad, läkedom, helande, beskydd etc.
Jesus säger så här:
”Människan lever inte bara av bröd, utan av varje ord som utgår från Guds mun.” (Matt 4:4)
Torah prat
En sista liten sak bara.
Varför prata så mycket om ”Torah!!!”?
Nej, det handlar inte om att glänsa med Hebreiska uttryck.
Nej, det handlar inte om att försöka vara lite mer Judisk än andra.
Nej, det handlar inte om att ge intryck att ”måste man nu kunna massa Hebreiska uttryck för att bli frälst?”
Visst finns det grupperingar som agerar så, tyvärr. Och förmodligen är de så ivriga, för att de blir klumpiga.
Men, det handlar om att ge ordet ett mer rättvist behandlande. Att få denna vackra gåva, som Herren själv talade med egen ”mun” till sitt folk, i ett mer rättvist förhållande till oss.
Vi vet ju att ordet Torah, de fem Moseböckerna, inte betyder Lag. Även om man envisas om att säga så, vilken nog är en av Satans mest lyckade drag.
Snarare har ordet sitt ursprung i fundament, grund och undervisning.
Facinerande är hur det skrivs på Hebreiskan.
Som vi sett tidigare så är Gud så smart att i den ursprungliga antika skriften så bar varje Hebreiskt tecken en betydelse. Det bär en mening i sig.
Ordet Torah skrivs med fyra tecken. Tav, waw, reish och heh. תורה
Tav betyder kortfattat tecken för förbund och formar vårt lilla t, ett kors.
Wav betyder spik eller något som förenar två saker. (Därav det Hebreiska ”och”)
Reish betyder korftattat den förste, huvud, den främste.
Heh(Hey) representerar något som uppenbaras, träder fram, skådas. Något som kommer fram, likt ur ett fönster som är på glänt.
Läser man då hur det ser ut när Mose skrev ned detta och ser vad innebördet i ordet i sig betyder, så blir det något i stil med:
Förnundstecknet är fastspikat och den främste blir uppenbarad.
Läser vi det baklänges får vi betydelsen:
Det uppenbarar den högste personen spikad på ett kors.
Inte konstigt att Guds Ande väcker troende över hela världen som fylls av en längtan av att
- få återupptäcka sina Hebreiska rötter och vem man är i Guds ögon
- på nytt våga studera Moseböckerna för att få en djupare relation med Jesus i sitt hjärta, som de uppenbarar
- söka en försoning och återförening med Judarna.
Cykeln håller på att slutas! Halleluja!
-Fredrik











41 kommentarer
februari 20th, 2010 at 12:57 e m Citera och svara denna kommentar
En liten fråga bara, så att jag ska kunna förstå hur du tänker: När du skriver att detta med att kalla Torah för ”Lagen”, att det ”nog är en av Satans mest lyckade drag.” Vad menar du då? För du vet väl att det är den normala termen för Torah i Nya testamentet och att det faktiskt är judarna själva som valt det sättet att uttrycka sig då de översatte Torah till grekiska (Septuagint=LXX)? Ett exempel på detta är 5 Mos 4:44, där just ordet torah är översatt till grekiska nomos (=lag). Menar du att det är Satan som styrt översättningen av LXX och som styrt det så att NT använder termen ”Lagen?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 20th, 2010 at 1:43 e m Citera och svara denna kommentar
Ja som sagt mycket märkligt uttalande att torah inte skulle betyda lag.
Om torah inte betyder lag, gr. noumos, vad talar Paulus i så fall om i Gal 3:10-13 ?
Men alla som håller sig till laggärningar är under förbannelse. Det står skrivet: Under förbannelse står den som inte håller fast vid allt som är skrivet i lagens bok och gör därefter Att ingen förklaras rättfärdig inför Gud genom lagen är uppenbart, eftersom den rättfärdige skall leva av tro. Men lagen säger inte ”av tro”, utan den som håller dessa bud skall leva genom dem. Kristus friköpte oss från lagens förbannelse, när han blev en förbannelse i vårt ställe.
Det är knappast undervisningen han talar om här.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 20th, 2010 at 3:45 e m Citera och svara denna kommentar
Människorna i gamla förbundet var inte pånyttfödda och därför behövdes lagen. Men den behövs inte längre i Nya förbundet. Vi är friköpta från lagen när vi tagit emot Jesus som frälsare.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 20th, 2010 at 4:35 e m Citera och svara denna kommentar
@Mikael Karlendal:
”En liten fråga bara, så att jag ska kunna förstå hur du tänker:…”
—Hejsan Mikael.
Jo, mina tankar är inte så farliga. Vad jag lite med glimten i ögat tänkte är att eftersom lag klingar oerhört nära lagiskhet… så hade det nog inte varit så dramatiskt för så många i vårt samhälle att fördjupa sig i de fem första böckerna i Bibeln.
Hade det istället varit översatt med undervisning, så vore nog övergången enklare.
@Christian:
Torah innehåller naturligtvis lagar oxå, precis som den innehåller poesi, historia mm…
Men ordet Torah är mer korrekt översatt till undervisning/instruktion.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 20th, 2010 at 4:51 e m Citera och svara denna kommentar
Fredrik, jag förstår att du kanske inte ville få det att låta så dramatiskt, men du skrev något om Satan… tar du tillbaka det uttrycket?
Och jag håller med om att ordet ”Lagen” låter tungt på ett sätt och jag förstår att du vill göra någon sorts pedagogisk poäng. Men, är det inte värt att begrunda varför judarna på Andra templets tid själva valde att översätta ordet ”torah” till grekiskans ”nomos” (lag) och att detta också är NT:s benämning på de fem moseböckerna, dvs om man inte bara säger ”Moses” förstås?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 20th, 2010 at 5:30 e m Citera och svara denna kommentar
@Mikael Karlendal:
(Nu ser du glimten i ögat, hoppas jag)
”…tar du tillbaka det uttrycket?”
-Jag hoppas du förstår, som du ändå antyder i frågeform, att det inte var så dramatiskt menat. Jag menar, både du och jag vet att det inte finns Bibliskt stöd för det.
Men om man vill så kan man ju se det så här, nu när jag blivit tvungen att tänka efter mer.
Översättningen av ordet i fråga är ju inte sann. Osanningens fader är ju Satan
”Men, är det inte värt att begrunda varför judarna på Andra templets tid själva valde att …”
—Det är värt att begrunda många saker som de gjorde på den tiden… verkligen.
Kanske var det för att hålla oss ”hedningar” borta från dem och verkligen tvinga oss att hamna under deras tunga ok, lagiskheten, om man mot all förmodan ville att bli en konvertit.
Då hade de ju fått oerhörd kontroll över en, om man valde att förena sig in i deras samhälle.
Det är en spontan gissning och jag inget stöd för det alls.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 20th, 2010 at 5:41 e m Citera och svara denna kommentar
@Eva:
????
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 20th, 2010 at 6:56 e m Citera och svara denna kommentar
@Fredrik:
Tack Fredrik för helt underbar undervisning.
”Det är hjärtat som styr om vi är orena eller inte…
Vår förmån
En intressant reflektion i dessa verser från Jesaja är hur han först säger att förbundet gäller Israels Hus och Juda Hus.
Först och främst, återigen, så är det av vikt att vi ser oss själva som Gud ser oss. Som medborgare i Israel.
Paulus är ju en av de som hade en rejäl ”uppenbarelse” av detta.” slut citat.
-Ja, varken Kyrkan eller ”församlingen” har ersatt Israel. Och övervinnarna är dom som lyder Guds bud och håller fast vid Jesu vittnesbörd. Upp.12:17
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 20th, 2010 at 9:08 e m Citera och svara denna kommentar
Fredrik skriver:
”Inte konstigt att Guds Ande väcker troende över hela världen som fylls av en längtan av att
få återupptäcka sina Hebreiska rötter och vem man är i Guds ögon
på nytt våga studera Moseböckerna för att få en djupare relation med Jesus i sitt hjärta, som de uppenbarar
söka en försoning och återförening med Judarna.
Cykeln håller på att slutas! Halleluja!”
Javisst, Fredrik!
Så här skriver Rimona och Ephraim Frank från Israel till sina ”fellow-jews” i perspektiv till dagens händelser, att många kommer och vill ta tag i en judisk mans’ hörntofs i Israel. :
” We, the Jewish Nation that lives in Israel, have a surprise coming. Individuals from all over the world, in growing numbers, are waking up to the possibility that they might belong to the People of Israel. Are they Jews? Are they descendants of Jews? The answer is “not necessarily”. How is it, then, that they assume some kind of relatedness to the People of Israel? Well, these individuals view themselves as belonging to that part of the Nation of Israel which has assimilated, and supposedly has been lost among the nations of the world for thousands of years. That, however, will not always be the case…When they read the biblical descriptions and accounts of the Israelite dispersion that was rejected and scattered among the nations, they discover their own identity which glares back at them, as though looking into a mirror. It should be noted that often those who are party to such experiences are not at all aware of this growing phenomenon. This world sweeping movement has not been directed by a central body of any kind, and is been growing “organically”. Above all, all those who participate in this awakening feel love toward their Jewish brethren and the land of Israel, try to keep the Torah of Moses and are, of course, followers of the Elohim of Israel. This discovery brings about a drastic lifestyle change and thus keeping the feasts, Shabbat, kashrut, niddah and other of the torah commandments, become an integral part of the life of this dispersion.”
Jag försöker mig på en amatör-översätting om det är någon som inte läser engelska så bra:
”Vi, den judiska nationen som bor i Israel, har en överraskning att vänta. Individer från hela världen, i växande antal, håller på att vakna upp inför möjligheten att de kan tillhöra Israels folk. Är de judar? Är de ättlingar till judar? Svaret är ”inte nödvändigtvis”. Hur kommer det sig då, att de känner någon slags samhörighet till Israels folk? Jo, dessa individer ser sig som avkomlingar till den delen av nationen Israel som har assimilerats, och som förmodligen har försvunnit bland världens nationer under tusentals år. Det, kommer emellertid inte alltid vara fallet. När de läser de bibliska beskrivningarna och tar i beräkning den Israeliska diasporan där de blev förkastade och utspridda bland nationerna, så upptäcker de sin egen identitet som stirrar tillbaka på dem, som om de såg i en spegel. Det bör noteras att de som tar del av liknande erfarenheter inte alltid är medvetna om att detta är ett världsomspännande fenomen. Det är en rörelse som inte leds av någon central person eller rörelse, och den växer ”organiskt”. Alla som deltar i detta uppvaknande känner kärlek gentemot sina judiska bröder och landet Israel, försöker följa Torahn och är förstås efterföljare av Israels Elohim. Upptäckten medför dramatiska livsstilsförändringar som att man firar högtiderna, Sabbat, kashrut, niddah. Och andra bud från Torahn blir en integrerad del av livet i denna diaspora.”
Mvh
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 21st, 2010 at 8:55 f m Citera och svara denna kommentar
Jag minns en bloggpost jag skrev som jag provokativt kallade ”Vad i helvetet”.
Jag önskde efteråt att jag varit försiktigare och mindre provokativ och bara kallat den fullt ut ”Vad finns det i helvetet”.
Den som aldrig talar eller bloggar eller eljest skriver kommer aldrig att göra dylika misstag.
Ingen i bloggen påtalade mitt misstag, men anden talade i mitt hjärta.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 21st, 2010 at 9:10 f m Citera och svara denna kommentar
@elisabeth:
Shalom Elisabeth!
Du skriver, att (citat) ”-Ja, varken Kyrkan eller ”församlingen” har ersatt Israel. Och övervinnarna är dom som lyder Guds bud och håller fast vid Jesu vittnesbörd. Upp.12:17″
……………..
Just det.
Men: versen i Uppenbarelseboken måste läsas i hela sitt sammanhang, så att vi inte lägger in i Skriften saker, som inte står där eller blandar ihop begreppen.
En liten förklaring till vad som menas med ”Guds bud”:
Uppb.20:4 ”Och jag såg troner, och de som satt på dem fick rätt att döma.
Och jag såg deras själar som hade halshuggits därför att de hade vittnat om Jesus och förkunnat Guds ord och inte hade tillbett vilddjuret och dess bild och inte tagit emot dess märke på pannan eller handen.
De levde och regerade med Kristus i tusen år.”
…………
”Guds bud” i sammanhanget kopplas ihop med förkunnelse av ”Guds ord OCH Jesu vittnesbörd”.
Med tanke på, att vi numera som pånyttfödda, har Andens ämbete så får vi inte tappa fokus på att Herren har påbörjat någonting nytt i de pånyttföddas liv:
Vi är NYA SKAPELSER!
Som nya skapelser i Herren Jesus Messias, vandrar vi efter Anden och inte efter köttet (Rom.8) och de bud vi framför allt håller är Jesu BUD.
Här spelar rättfärdiggörelse av tro en primär roll:
Hebr.11:1 ”Tron är en övertygelse om det man hoppas, en visshet om det man inte ser.
GENOM TRON fick fäderna sitt vittnesbörd.
Genom tron förstår vi att världen har skapats genom ett ord från Gud, så att det vi ser inte har blivit till av något synligt.”
………………
Matt.22:34 ”Fariseerna hörde att Jesus hade gjort sadduceerna svarslösa och samlades kring honom.
En av dem, en laglärd, ville sätta honom på prov och frågade:
”Mästare, vilket är det största budet i lagen?”
Han svarade: ”Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd.
Detta är det största och främsta budet.
Sedan kommer ett som liknar det: Du skall älska din nästa som dig själv. PÅ DESSA TVÅ BUD hänger hela lagen och profeterna.”
…………………
Ett Nytt Förbund för NYA SKAPELSER – det är Andens ämbete och vår vandring:
Mot sådant är ju inte lagen (som vi naturligtvis borde ha kännedom om) > att vi numera har Jesu vittnesbörd:
dvs. en tro som är verksam genom kärlek.
………….
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 21st, 2010 at 9:30 f m Citera och svara denna kommentar
Fredrik, jag kanske har varit lika otydlig som du i min fråga? Men, om jag vänder på saken:
1. Tror du att det är Guds Ande som inspirerat Nya testamentets författare, som t.ex. Paulus, när han skrev om Mose lag och just kallade den för ”lagen” (på grekiska nomos)?
2. Vad menar du med ”glimten i ögat”, om du kallar bibeltexternas egen översättning av torah med ordet lag (nomos)? för något som kommer från lögnens fader, Satan? Kallar du det Anden gjort för Satans verk, och menar du att du gör det med glimten i ögat?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 21st, 2010 at 9:54 f m Citera och svara denna kommentar
@Mikael Karlendal:
Mikael – jag reagerade precis på samma sätt som du och tänkte precis kommentera Fredriks inlägg men du hann före mig.
Tack för det.
Till Fredrik: du är ute på hal is!
I all andlig bedömning måste man vara oerhört noga!
Det är inte läge att säga sådana saker om Herrens Ande ‘med glimten i ögat’! Ajajaj….
Torah kan mycket väl översättas med LAG, eftersom allt som Herren påbjuder, föreskriver faller under benämningen ‘lag’ dvs. FÖRESKRIFT, PÅBUD > ”Du skall icke!”
(Synonymordboken) > Synonymer till ‘lag’: rättsregel, rättsnorm, författning, regel, bestämmelse, dekret, stadga, förordning, lex;
norm, riktlinje; formel, sats, vetenskaplig regel;
[lagens långa arm, polisen; läsa lagen för (ngn) > läxa upp, skälla ut]
……….
Mark.3:22 ”Och de skriftlärda som hade kommit ner från Jerusalem sade: ”Han är besatt av Beelsebul. Med hjälp av de onda andarnas furste driver han ut de onda andarna.”
Då kallade han dem till sig och talade till dem i liknelser: ”Hur kan Satan driva ut Satan?
Om ett rike är splittrat kan det riket inte bestå, och om en familj är splittrad kan den familjen inte bestå.
Om Satan gör uppror mot sig själv och kommer i strid med sig själv, kan han inte bestå. Då är det slut med honom. Ingen kan gå in i den starkes hus och plundra honom på det han äger utan att först ha bundit den starke. Sedan kan han plundra hans hus.
Amen säger jag er: Allt skall förlåtas människorna, deras synder och hädelser, hur de än hädar.
Men den som hädar den helige Ande får aldrig någonsin förlåtelse utan är skyldig till evig synd.”
De hade ju sagt att han hade en oren ande.”
………………………….
Mvh D.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 21st, 2010 at 10:46 f m Citera och svara denna kommentar
@Kamau Mweru:
—undra om man kan få den ”talande röstfunktionen” att tala med tonlägen så det hörs att man kommunicerar med glimten i ögat… Det är ju lättare från en talarstol.
Man lever och lär!!!
@Mikael Karlendal:
1) Det tror jag du vet att jag anser. Men det verkar inte vara det du vill åt egentligen. Det ändrar ju inte det jag skrivit ang. ordets betydelse heller. Jag tror att du, med din position och erfarenhet, vet vad det betyder.
Att jag lite skämtsamt gjorde en pedagogisk jämförelse, klumpig eller ej, är en annan sak.
2)Onödig fråga. Jag har ju svarat tidigare. En mer rättvis översättning hade varit undervisning/instruktion då rotordet är ”att undervisa”.
Sen har jag inte sagt att det inte går att översätta till lag. Torahn innehåller ju lagar. Men hade vi haft en mer förhållning till ordet som undervisning, så… ja jag tror du förstår min poäng.
Jesus säger ju själv att Moseböckerna handlar om Honom…
@Deborah:
—Is brukar vara halt….
”Torah kan mycket väl översättas med LAG…”
—Nu har jag ju inte sagt något annat…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 21st, 2010 at 11:20 f m Citera och svara denna kommentar
@Fredrik:
Tack för ditt svar, Fredrik – och shalom!
Och: när isen är hal, så brukar man utfärda varningar…..
Just nu: klass 3!!! …..(Typ)…..
………….
Med tanke på att Herren JHWH = ”Jag är den Jag är”, Jeshua Messias=Jesus Kristus, har UPPENBARAT SIG som Människosonen för oss här på jorden – kärleken personifierad som GAV SITT LIV för oss syndare på trädet, så borde vi undersöka noga Hans sätt att förmedla sin vilja till människan.
Och då skall inte ”ägget försöka vara klokare än hönan” och börja yttra sig om saker i köttsligt högmod.
För det var Herren JHWH Jesus själv, faktiskt, som gav Torah till Mose:
2 Mosebok 24:6 ”Och Mose tog hälften av blodet och slog det i skålar och den andra hälften av blodet stänkte han på altaret.
Han tog förbundsboken och läste upp den för folket, och de sade: ”Allt vad HERREN har sagt vill vi göra och lyda.”
Då tog Mose blodet och stänkte på folket och sade: ”Se, detta är blodet i det förbund som HERREN har slutit med er i enlighet med alla dessa ord.”
Mose och Aron, Nadab och Abihu och sjuttio av de äldste i Israel gick dit upp.
DE FICK SE Israels Gud, och under hans fötter var som ett golv av safirer, likt själva himlen i klarhet.
Men han lät inte sin hand drabba de främsta av Israels barn. De skådade Gud, och sedan åt de och drack.
HERREN sade till Mose: ”Stig upp till mig på berget och bli kvar där, så skall jag ge dig stentavlorna med lagen och budorden som jag har skrivit till undervisning för dem.”
Då gav sig Mose av tillsammans med sin tjänare Josua, och Mose steg upp på Guds berg.”
………………
Därför får vi inte förkasta Andens ledning i Det Nya Förbundet som är den enda grunden för hedningen att bli inympad i det äkta olivträdet!
Så här gäller det att böja sig under Jesu Ord och inse, att Hans vägar INTE är våra vägar.
Det är bara i kraft av Lammets blod som vi har fått tillträde till Gud.
Låt oss alltså vandra i Andens NYA ämbete och inte blanda in bokstavens gamla ämbete – för då aktiverar vi köttet och blir blinda som….”ägget” och begriper inte att vi GENOM LAGEN HAR VI BLIVIT FRÄLSTA FRÅN LAGEN!
……………..
Därför borde vi predika den korsfäste OCH uppståndne Herren Jesus, Messias.
Annars i all blindhet kommer hädelse mot Den vi vill tjäna mest, Israels Helige, som ett brev på posten….
”Messias-Kristus för världen givit Sitt liv –
Öppnade ögon, Herre, oss giv!”
Med syskonhälsningar…. Deborah
…..
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 21st, 2010 at 12:26 e m Citera och svara denna kommentar
@Deborah:
Ja, vi är nya skapelser om vi bekänner oss till tro på Israels Messias och följer honom och hans bud.
I denna sabbats parashà finns en del intressanta saker som berör vårt innersta :
du skall göra ett gulddiadem runt den.” – Detta diadem var som en krona som gick runt arken. Tre saker i mishkan hade diadem: arken, bordet, jfr. 25:24, och rökelsealtaret, jfr. 30:3-4. En Midrash[5] säger att dessa tre objekt motsvarar tre kronor, positioner av storhet, inom Israel:
· Torà-kronan – representerad av arken, på hebreiska ”Aharon”.
· Kehunà-kronan – prästerskapet, som representeras av altaret, ”mizbeach”.
· Malchut-kronan – regerandet, som representeras av bordet, ”shulchan”.
2 Mos.25:16 “I arken skall du lägga vittnesbördet som jag skall ge dig.” – Eftersom tabernaklet symboliserar människan betyder arken hjärtat, det innersta. I arken fanns tre saker:
· Vittnesbördets två tavlor, som representerar Toràn.
· En omer manna, 2 Mosebok 16:32-34.
· Aharons stav som hade fått nytt liv, 4 Mosebok 17:5, 8-10.
Vittnesbördet är det namn som den Evige har satt på de två stentavlorna som lades i arken. Denna text säger att den Evige skulle ge Moshè vittnesbördet i framtiden. Det hänvisar inte bara till de två tavlorna utan också till det messianska vittnesbördet som skulle överlämnas längre fram till alla dem som skulle få Messias Ande, som det står skrivet i Hebreerbrevet 3:5:
Mose var betrodd som tjänare i hela Guds hus för att vittna om det som SKULLE KOMMA SENARE.”
Jer. 31:33-34 ” Nej, detta är det förbund som jag efter denna tid skall sluta med Israels hus, säger Gud. : Jag skall lägga min lag i deras inre och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och DE skall vara Mitt folk…..”
Vi måste lära oss att läsa i början på Bibeln för att förstå vilken Plan Gud har med sitt folk Israel OCH med de hedningar som vill överge sina avgudar och bli det Ef. 2:11-22 talar om.
Gud har bara ett Folk : Israel.
Var välsignad, syster ! / e.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 21st, 2010 at 1:15 e m Citera och svara denna kommentar
@elisabeth:
Shalom, Elisabeth och tack för ditt svar!
Självklart att vi måste se Guds plan med Israel. Fattas bara annat!
Och vice versa: Israel borde också se, vilken plan Herren har förberett för hedningen.
Men nu – genom lagen – talar du till oss, som är födda på nytt och redan har övergett avgudarna, som om vi fortfarande satt i mörkret.
Parasha i all ära – men: den får inte fördunkla Kristi verk på korset! Att använda midrash är jättebra men det måste göras på ett sådant sätt, så att den minste begriper det.
Och då är det åter i all enkelhet den korsfäste OCH uppståndne Messias som vi borde predika.
OCH > vi är inte nya skapelser bara genom att bekänna oss till tro på Israels Messias och följa Hans bud, utan vi är Nya Skapelser genom att vi överlåter oss till Herren Jesus, så att Han kan OMSKÄRA våra hjärtan:
…Ny Skapelse blir man genom PÅNYTTFÖDELSE av JHWHs=Kristi Ande och vandrar efter Anden genom att bära Andens frukt.
Vi berömmer oss endast av Herren och inte av att hålla lagen/buden. (Andens väg kontra köttets!)
…………
Och att Herren har bara ETT FOLK – Israel – måste förstås utifrån Skriftens begrepp, annars löper vi en risk att lägga till Ordet något som inte står där.
Skriften talar om > ”Guds Israel” – och då menas de som inte är det till det yttre utan till det inre.
Syftar på lydnad i Förbundet efter HJÄRTATS OMSKÄRELSE.
Rom.2:28 ”Den är inte jude som är det till det yttre, och omskärelse är inte något som sker utvärtes på kroppen.
Den är jude som är det i sitt inre, och hjärtats omskärelse sker genom Anden och inte genom bokstaven.
En sådan får sitt beröm, inte av människor utan av Gud.”
……..
Det som TaNaK vittnar om är alltså, som skulle komma senare, det är Andens ämbete. Herrens eget verk.
Och att bekänna tro på Israels Messias och samtidigt förneka att Messias=Jesus är JHWH kommen i köttet, faller under kategori ‘antikristande’.
Säger Skriften.
Fråga: förutom fromma muntliga bekännelser – bekänner du att Jeshua Messias är JHWH, Gud, kommen i köttet – eller inte?
…………..
Deborah
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 21st, 2010 at 2:05 e m Citera och svara denna kommentar
@Deborah:
Den här diskussionen har pågått ca ett halvt år och fortfarande har INGEn förstått att Trinity -bekännelsen är en post-apostolisk fabricerad lögn för att passa KYRKAN.
Således har ett flertal bibelställen under dessa ca 1600 år blivit förvrängda och om gjorda till att passa grekisk filosofi och inte den hebreiska förståelsen, eftersom Yeshua och alla apostlarna var judar.
Så…Debora, dear, du får mera kött på benen om du läser här. Jag tänker inte ens bemöta din befängda fråga. Vi befinner oss inte i en grekisk / romersk domstol.
http://www.mamres.net/?p=769#comment-1460
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 21st, 2010 at 2:51 e m Citera och svara denna kommentar
@elisabeth:
Elisabeth:
…du har i princip svarat på min fråga, eftersom jag bad dig att utveckla din fulla bekännelse enligt Skriftens definition ‘av tro’.
Och det är bara det jag helt enkelt ville veta: din fulla bekännelse till vittnesbörd.
Har ingenting med grekisk/romersk domstol att göra.
Tack för det.
………….
Det skulle också vara bra, att en gång för alla reda upp begreppet ‘trinitet’ kontra ‘tre-enighet’.
Trinitet: tre olika gudar. Villfarelse och grekisk mytologi, riktigt.
Tre-enighet: en Gud. Hebreisk förståelse av begreppet ECHAD = EN.
……………………………
Så jag undrar: vem egentligen har problem med grekisk filosofi?
År det inte de hedningar, som genom att hela tiden luta sig mot fariseisk förståelse av Skriften hamnar i stället… i Athen?
Och paradoxalt nog: ‘med ena foten’ i österländsk visdom….
Hebreisk förståelse av Skriften och fariseisk blindhet är inte samma sak.
……
Mvh D.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 21st, 2010 at 3:07 e m Citera och svara denna kommentar
@Deborah:
”Därför borde vi predika den korsfäste OCH uppståndne Herren Jesus, Messias.”
—Jag håller med. Därav mitt bloggpost.
”Därför får vi inte förkasta Andens ledning”
—Läs vad jag skrev om Menorahn…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 21st, 2010 at 3:11 e m Citera och svara denna kommentar
@E.S:
Mkt spännande.
Många i Israel börjar lyfta denna frågeställning nu…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 21st, 2010 at 3:30 e m Citera och svara denna kommentar
Fredrik, jag anser inte att du svarat på min fråga!
Anser du att Satan inspirerat till att NT kallar Moseböckerna för ”lagen” eller inte?
Försök svar rakt och tydligt och helst utan glimtar den här gången.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 21st, 2010 at 6:17 e m Citera och svara denna kommentar
Mikael,
-Nej
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 21st, 2010 at 6:27 e m Citera och svara denna kommentar
Shalom vänner.
Tack Fredrik för en bra post!
Det blev bara för mycket i kommentarerna!
Därför följande!
Den som inte bekänner sonen…..
1Joh 2:23 ”Den som förnekar Sonen har inte heller Fadern. Den som bekänner Sonen har också Fadern”.
Matt. 7: 15-23
”Akta er för de falska profeterna, som kommer till er klädda som får men i sitt inre är rovlystna vargar. 16 På deras frukt skall ni känna igen dem. Inte plockar man väl vindruvor från törnbuskar eller fikon från tistlar? 17 Så bär varje gott träd god frukt, men ett dåligt träd bär dålig frukt. 18 Ett gott träd kan inte bära dålig frukt, inte heller kan ett dåligt träd bära god frukt. 19 Ett träd som inte bär god frukt blir nerhugget och kastat i elden. 20 Alltså skall ni känna igen dem på deras frukt. 21 Inte skall var och en som säger Herre, Herre till mig komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Faders vilja. 22 Många skall säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat med hjälp av ditt namn och med hjälp av ditt namn drivit ut onda andar och med hjälp av ditt namn gjort många kraftgärningar? 23 Men då skall jag säga dem sanningen: Jag har aldrig känt er. Gå bort ifrån mig, ni laglösa”!
Guds Ord kan inte säga emot sig själv!
Om man hävdar att Jesus är Gud så får man en hel räcka av motsägelser i bibeln! Det är då man är farligt ute och Bär Dålig Frukt! För vad är det man åstadkommer med detta resonemang? Jo – osäkerhet, tvivel, vrede och liknande reaktioner hos människor som är svaga i tron och som fått felaktig undervisning under sin uppväxt i religiösa led! Det är många som redan lämnat trons väg på grund av detta farliga spel med Sanningen!
Joh. 3: 17-18 ”Inte sände Gud sin Son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom. 18 Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds enfödde Sons namn.”
Fil.2: 9 ”Därför har också Gud upphöjt honom över allting och gett honom namnet över alla namn,”
Varför inte lyssna en gång extra på Sven Reichmann ”Löftets Folk” del 4 där han förklarar den Auktoritet som Fadern Gav Sonen och Han fick Namnet Över Alla Namn JHWH = JAG ÄR av Fadern själv! Men för den skull Är Han INTE Fadern, vilket blir konklusionen av att säga att Jesus är Gud!
Glöm inte att Paulus Understryker detta i 1 Kor. 15: 28 ”Och när allt har blivit lagt under honom, då skall Sonen själv underordna sig den som har lagt allt under honom, för att Gud skall vara allt i alla”.(läs gärna hela sammanhanget från 15:23 – 28)
Älskade vänner det är dags att läsa som det står och inte blanda in lärosatser från andra människor i GUDS ORD!
Chi-Mo
Ps. Kommer att skriva mer om det här på min blogg framöver. Ds
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 21st, 2010 at 7:13 e m Citera och svara denna kommentar
@Chi-Mo:
Och det är här som förnuftet strular till det.
För enligt din logik måste vi ju också konstatera helt i enlighet med Skriften, eftersom Jesus säger att ”Jag och Fadern är ETT” – att Den som är ‘ett’ med Fadern är OCKSÅ Gud.
Fadern kallar Sonen > Gud:
Hebr.1:8 ”Men om Sonen säger han: Gud, din tron står i evigheters evighet, och rättens spira är ditt rikes spira.”
……….
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 21st, 2010 at 7:30 e m Citera och svara denna kommentar
@Chi-Mo:
”Tack Fredrik för en bra post!”
–Tack själv…
Deborah och Chi-Mo,
Fortsätt på 500-salen…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 21st, 2010 at 7:34 e m Citera och svara denna kommentar
@ Chi-Mo.
Bra! Mycket bra!! Tack för Din klarläggning.
Man kan kanske lägga till från inledningen till Efesierbrevet:
Ef. 1:3 ”Välsignad är vår Herre Jesu Kristi Gud och Fader, som i Kristus har välsignat oss med all den himmelska världens andliga välsignelse..” eller
Kol. 1:3 ”Vi tackar alltid Gud, vår Herre Jesu Kristi Fader, när vi ber för er.” eller
2.Tess.1:1-2 ”Från Paulus, Silvanus och Timoteus till församlingen i Tessalonika som lever i Gud, vår Fader, och Herren Jesus Kristus. 2 Nåd vare med er och frid från Gud, vår Fader, och Herren Jesus Kristus.” eller
1. Tim. 1:1-2. ”Från Paulus, Kristi Jesu apostel på uppdrag av Gud, vår Frälsare, och Kristus Jesus, vårt hopp, 2 till Timoteus, hans äkta barn i tron. Nåd, barmhärtighet och frid från Gud, vår Fader, och Kristus Jesus, vår Herre.”
Paulus synes skilja på ”Gud – Fadern” och ”vår Herre – Yeshua Messias”.
Kan det vara så, att broder Paulus inte hade riktigt ljus över vad han sade?
Allt gott.
Ola
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 21st, 2010 at 7:40 e m Citera och svara denna kommentar
@Chi-Mo: ”Varför inte lyssna en gång extra på Sven Reichmann ”Löftets Folk” del 4 där han förklarar den Auktoritet som Fadern Gav Sonen och Han fick Namnet Över Alla Namn JHWH = JAG ÄR av Fadern själv! Men för den skull Är Han INTE Fadern, vilket blir konklusionen av att säga att Jesus är Gud! ” SLUT CITAT
SVAR: Tro mig – Sven Reichmann är totalt oenig med dig i din slutsats att Jesus inte är Gud. Totalt oenig.
Mvh
Berndt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 21st, 2010 at 7:47 e m Citera och svara denna kommentar
Håll er till ämnet.
Nästa inlägg om Jesus – Gud debatten tas bort direkt…
Ska ni diskutera något utanför blogginlägget är ni välkomna till 500-salen…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 21st, 2010 at 8:21 e m Citera och svara denna kommentar
@Eva:
*raderat innehåll. utanför ämnet*
Fredrik! Strålande!
Mvh
V
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 21st, 2010 at 8:23 e m Citera och svara denna kommentar
Ursäkta ! Web-master får ändra!
Ska stå : ” Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla”
V
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 21st, 2010 at 8:24 e m Citera och svara denna kommentar
Chi-Mo
Glömde bloggadressen!
Shalom
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 21st, 2010 at 8:48 e m Citera och svara denna kommentar
@Fredrik:
Varför har du raderat mitt inlägg? Hör det mindre till ämnet än det Eva skrivit?
Är inte det viktigt att påminna om att Yeshua inte upphävt Lagen? Det hör väl till denna ämnesrubrik!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 21st, 2010 at 8:50 e m Citera och svara denna kommentar
PS. Det är ju det du berör, vad som står i Torahn- Lagen !!!! DS
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 21st, 2010 at 9:02 e m Citera och svara denna kommentar
@Victoria:
Det är också mycket viktigt att hänvivningen till bibelcitatet får stå orört. dvs. Matteus 5:17 ” Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna.Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. ”
Våldför dig inte och stympa det citerade bibelordet, snälla!
Mvh
V
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 21st, 2010 at 9:09 e m Citera och svara denna kommentar
ok… jag är med dig…
du har rätt… jag var för snabb.
men jag vill inte det skall bli en Jesus-Gud diskussion.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 21st, 2010 at
[...] Treenighetslära och kristologi, del 3 Är det så bra att vara kristen? Din inre vrå -Den Troendes Rötter, del 14 [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 22nd, 2010 at 10:25 f m Citera och svara denna kommentar
@Fredrik:
Jag kommer inte att publicera mer än denna kommentar för att respektera din önskan (om att det inte skall bli en Jesus-Gud diskussion) MEN, vill ändå bara påpeka att denna veckas text handlar just om detta ämne, för dem som är villiga att se det.
Ty, när Gud själv uppenbarar sig i tabernaklet är det en av de tydligaste förebilderna vi har på hur Gud senare uppenbarar sig i ”tabernaklet” Yeshua Messias. Det finns således en stark parallell mellan hur Gud genom något som rabbinerna kallat Shechinah uppenbarar sig i tabernaklet och i Yeshua.
Vill du undvika ämnet så måste vi skippa inledningen i bloggen.
Men, jag tror jag förstår vad du menar, d.v.s. ”käbblet” kring ämnet som pågått ett antal månader nu.
Den som är intresserad av att läsa mer om denna intressanta parallell ombedes kika på veckans bibelstudium:
http://aletheia.se/images/A,%20nr%2019,%20%e5rg%20%2013,%202010.pdf
Om någon önskar svara på denna kommentar gör det i 500 salen eller http://aletheia.se/2010/02/14/veckans-bibelstudium-2010-02-14-19a/
mvh
Daniel
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 22nd, 2010 at 10:53 f m Citera och svara denna kommentar
@MyTwoCents: ”Ty, när Gud själv uppenbarar sig i tabernaklet är det en av de tydligaste förebilderna vi har på hur Gud senare uppenbarar sig i ”tabernaklet” Yeshua Messias. Det finns således en stark parallell mellan hur Gud genom något som rabbinerna kallat Shechinah uppenbarar sig i tabernaklet och i Yeshua.”
- Ett stort AMEN till det.
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 22nd, 2010 at 11:54 f m Citera och svara denna kommentar
@MyTwoCents:
”Men, jag tror jag förstår vad du menar, d.v.s. ”käbblet” kring ämnet som pågått ett antal månader nu.”
—Exakt, precis!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 12th, 2010 at
[...] På något sätt verkar det som om Herren ville säga att han ville återställa ordningen till hur det var i Edens trädgård. Detta förkunnades rygg i rygg med instruktioner om Tabernaklet, vilket är nästa ämne som kommuniceras. Varför bad Herren Israel att bygga Tabernaklet? Just det, för att Han ville bo bland DEM. (Inte i Tabernaklet) [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara