fredag, mars 5th, 2010...5:06 e m
Början till slutet för Påve Benedictus XVI?
”Hans helighets gentlemän” bärandes på Johannes Paulus II kista.
SVD: Prostitutionsskandal i Vatikanstaten / Utländsk media
”Ännu en sexskandal skakar katolska kyrkan sedan det på torsdagen blev känt att en av påvens anställda och en körmedlem i Peterskyrkan visat sig inblandade i en prostitutionshärva med homosexuella män. Körmedlemmen stängdes av från sin tjänst i onsdags sedan hans namn dykt upp på ett avlyssningsband som rörde en annan utredning som den italienska polisen arbetat med.
Avlyssningen rörde en korruptionsutredning som var kopplad till olika byggnader i samband med förra årets G8-möte i Abruzzoregionen. En av de gripna i den härvan visade sig också vara medlem av ”Hans helighets gentlemän” – en grupp vars medlemmar kallas in för tjänstgöring vid speciella tillfällen, exempelvis när påven tar emot statsbesök. Det var även Hans helighets gentlemän som bar kistan med den tidigare påvens stoft vid hans begravning 2005.
Enligt polisutredningen upptäcktes, som ett sidospår, kommunikation mellan de båda männen som handlade om ”ett organiserat nätverk. . . för manlig prostitution”. Affären kommer i kölvattnet av en lång rad pedofilskandaler som skakat Vatikanstaten, där barn utnyttjats sexuellt av katolska präster i Irland, Tyskland och USA. När Vatikanen meddelade att den nu prostitutionsmisstänkte körmedlemmen stängts av, underströk man noga att han inte var präst utan endast medlem av kören, där han sjungit i 19 år.”
Är detta månne början till slutet för påve Benedictus XVI? Jag fick för snart ett år sedan information av en läsare om påvens egna sexuella preferenser men, valde att vänta med publicering tills övrig media skriver om det för att slippa anklagelser om nya konspirationsteorier. Jag ser ännu inte någon direkt koppling till Påven men, finns det så är jag övertygad om att det kommer fram så småningom.
Kommer eventuella kopplingar fram (till Påven) har jag svårt att se att påve Benedictus XVI kan sitta kvar som påve. Jag har tidigare skrivit om påvens fula dubbelspel i frågan om pedofilhärvan och denna veckas nyheter gör inte bilden ljusare av denne märklige man.
Trogna katoliker kommer säkerligen ropa komplott, attack eller lögn men, sanningen har en förmåga att hinna ikapp oss alla, oavsett andlig eller världslig status på vederbörande. Framtiden kommer att visa om läsartipset och medias skriverier är sanna, under tiden kan vi alltid hoppas att allt är en lögn. Jag fäller inga tårar om så skulle vara fallet men, hoppas i det fall uppgifterna stämmer att man inte sopar händelserna under mattan, som så ofta gjorts i tidigare fall.
Homosexuella aktiviteter inom Kyrkan sedan 300 talets tvång på celibat
Romerska Katolska Kyrkan har brottats med homosexuella munkar och präster allt sedan det obibliska kravet på celibat infördes på 300 talet. Så skriver Bertil Lundberg i sin summering av Katolska Kyrkans villfarelser;
”Vid det stora kyrkomötet i Nicaea 325 blev kyrkan i praktiken en statskyrka under kejsarens ”beskydd”. De som motsatte sig statskyrkotanken blev förföljda t.ex. donatisterna. Det bestämdes där också att prästerna fick inte gifta sig (men de som redan var gifta fick dock fortsätta i den ställning de var). Redan då gick profetian i 1 Tim. 4:3 om att förbjuda äktenskap i fullbordan. De medverkande uttryckte också sin belåtenhet med förbudet i Canon III som förbjöd mulieres subintroductas. Ingen biskop, präst eller diakon fick ha någon annan kvinna i sitt hus än sin moder, syster, faster, moster eller liknande person som inte någon misstanke kunde riktas mot. Men 39 av Rom-församlingens första ledare hann med att vara gifta! Många präster hörsammade dock inte celibatet. Kyrkomötet i Laodicea 352 backade i celibatsfrågan och förpliktade att präster skulle gifta sig med jungfrur och skicka iväg otrogna hustrur. I kyrkomötet i Kartago 401 svängde det igen och mötet tog en ståndpunkt för celibatet, samt antog att präster skulle skilja sig från sina fruar och leva som ogifta. Bara 19 år efter Kartago prisar dock biskopen i Rom, Honorius, fruarna som stöttar sin präst-makar i tjänsten. 867 valdes Adrian II till påve. Han var en gift man, vilket igen missgynnade förespråkarna för celibatet. På Laterankonciliet 1139 uttalade påven Innocent II alla prästerliga äktenskap som ogiltiga och barnen i sådana äktenskap för oäktingar. Konciliet i Trent (1545-1562) bestämde att gifta präster skulle exkommuniceras. Celibatstvånget ökade de homosexuella aktiviteterna mycket märkbart inom kyrkan. Konciliet i Tours 567 bestämde att munkar fick inte sova två stycken i en säng och att sovsalarna skulle ha ljuset brinnande hela natten.”
Over and out
MyTwoCents
P.s. Ännu inget i Världen idag om skandalen……. Centrumkyrkans församling i Farsta beslut att säga ja till att viga par av samma kön tycks vara mer intressant än artikeln kring Vatikanens nya skandal om vi tittar på mest lästa artiklar i Dagen just nu…
Övrig media:
Prostitutionsskandal i Vatikanstaten | Utrikes | SvD
www.svd.se/…/prostitutionsskandal-i-vatikanstaten_4376409.svd – för 22 timmar sedan
Prostitutionsskandal i Vatikanstaten – DN.se
www.dn.se/…/prostitutionsskandal-i-vatikanstaten-1.1056157 – för 2 timmar sedan
Prostitutionsskandal i Vatikanstaten
www.smp.se/…/prostitutionsskandal-i-vatikanstaten(1808394).gm – för 22 timmar sedan
Prostitutionsskandal i Vatikanstaten – MSN – Nyheter
nyheter.se.msn.com/article.aspx?cp-documentid… – för 21 timmar sedan











49 kommentarer
mars 5th, 2010 at 5:31 e m
@elisabeth:
Glorian kan mycket väl ha ramlat i golvet, eller åtminstone hamnat på sned….
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 5th, 2010 at 8:03 e m
Jeg synes ikke det er så underlig at Dagen’s lesere er opptatt av den skandale det er at en baptistmenighet går inn for ”vigsel” av homofile. Jeg savner at Aletheia våger å ta opp ting som faktisk skjer innen frikirkeligheten – med unntak av de katoliserende tendensene. Er det en ikke-sak på Aletheia at to baptistmenigheter nå synes synd er ok?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 5th, 2010 at 8:42 e m
@Bjørn Olav Hansen: Det är nog ingen som tvivlar på Aletheias inställning i det du nämner. Du läste väl det relaterade inlägget http://aletheia.se/2010/03/04/hur-man-fintar-svensk-kristenhet/ ??? Där har vi också med länk till Dagenartikeln som avslöjar det där påstådda ”inspelningstillståndet” för Peterskyrkan, så där sympatiserar vi med katoliker.
Har du någon kommentar till det själva inlägget handlar om?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 5th, 2010 at 8:54 e m
Jeg kan ikke helt se at linken du viser til er relevant i spørsmålet jeg reiser. Jeg savner en mye større tydelighet blant de frikirkelige, når det gjelder å ta stilling i spørsmål som gjelder synd i egen leir. Det er side opp og side ned med berettighet kritikk av Romerkirken, men hvorfor skrives det ingen egen artikkel om det som skjer mht til homofile ”vigsler”, samboerskap, skilsmisse, gjengifte i frikirkelige sammenhenger?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 5th, 2010 at 9:16 e m
@Bjørn Olav Hansen: Du har nog rätt i det, det var ett mer allmänt inlägg i utkanten av det du efterfrågar. Men man får välja vad man lägger sitt fokus på och hittills har andra tagit sig an den uppgiften du efterlyser, t ex Världen idag och Dagen. Vi på Aletheia måste fokusera på det vi känner oss ledda till.
Vi har mer som uppgift att komplettera andra kristna media (läs: vi skriver om sådant andra inte vågar eller vill ta upp).
Och du har fortfarande inte direkt kommenterat själva inlägget. Kom ihåg kommentarsreglen ”Kommentarerna måste vara tydligt kopplade till ämnet för bloggposten.”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 5th, 2010 at 9:27 e m
Det har liten troverdighet når dere tar opp synd hos andre, men ikke er villige til å sette søkelys på synd i egen leir. Det holder ikke å henvise til at andre gjør dette. Dere kritiserer jo Värden i dag for ikke å skrive om ting dere er opptatt av, men overlater altså til Värden i dag å skrive om det jeg påpeker. Da er Värden i dag god å ha!
Er det fordi dere ikke anser at homofile ”vigsler” er synd? Hva med samboerskap og skilsmisse? Er det ok?
Dere kritiserer altså pavekirken, men føler dere ikke ledet av Gud til å sette et kritisk søkelys på frikirkeligheten? En merkelig oppfatning, synes jeg.
Jo, jeg har kommentert innlegget. Jeg skrev: ”berettiget kritikk av Romerkirken”. Spørsmålet er om dere våger å ta opp disse spørsmålene eller ikke?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 5th, 2010 at 10:24 e m
@Bjørn Olav Hansen: Vilket eget läger? Aletheia är helt fristående.
Vad gäller ”frikyrka” så är ALLA kyrkor i Sverige frikyrkor, vi har ingen statskyrka. Den romersk-katolska kyrkan är således än frikyrka bland andra.
Vi gör detta dessutom på vår fritid och har begränsade resurser och tid, så vi måste fokusera på det vi känner oss ledda till, vi kan inte skriva om allt som händer även om vi skulle vilja det. Vi kan mycket väl ta upp det du nämner men just nu var det inte vårt fokus. Och jag tror inte att våra läsare tvekar var vi står i dessa frågor. Vi får hänvisa dem till din blogg, låt oss komplettera varandra i detta!
Vi ger både beröm och negativ kritik åt Världen idag. Jag har själv berömt dem när de vågat skriva kritiskt om den ryska gasledningen i Östersjön. Men Världen idag sviker sitt uppdrag vad gäller granskning av den romersk-katolska kyrkan.
”Jo, jeg har kommentert innlegget. Jeg skrev: ”berettiget kritikk av Romerkirken”. ” Hmmm ett litet alibi.
Fast du har fortfarande inte kommenterat manliga prostituerade i Vatikanen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 5th, 2010 at 10:55 e m
Jeg er klar over at dere ikke lenger har noen statskirke i Sverige. Men jeg tror leserne forstår hva jeg mener med Frikirker kontra Romerkirken. Jeg synes fortsatt argumentasjonen om at din er svak, og lite troverdig. Jeg synes det er ytterst kritikkverdig at man retter søkelyset mot andre, men feier ikke vår egen dør. Problemet er nok heller at få våger å tak i synd i de frikirkelige sammenhengene. Man snakker ikke lenger om samboerskap eller skilsmisse/gjengifte, fordi mange frikirker opplever mye av dette. Da er det mye lettere å snakke om det som skjer i Romerkirken. Men dommen kommer også til å ramme de frikirkelige sammenhengene!
Romerkirken er frafallets kirke, og er en del av det store skjøgesystemet i endetiden. Hva mannlige prostituerte i Vatikanet angår så er det en vederstyggelighet. Men det er også den synd som skjer i frikirkelige menigheter!
Når kommer det en artikkel om samboerskap, skilsmisse og gjengifte på Aletheia? Eller er det en større synd med mannlige prostituerte i Vatikanet?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 5th, 2010 at 11:20 e m
Björn: vi är helt säkert överens i moralfrågor, men du är ute i ogjort väder.
‘Sopa framför egen dörr.’ Som sagt vi är oberoende och väljer själva vad vi skriver om.
Men du är ju en trogen Aletheialäsare och jag noterar dina önskemål/synpunkter.
Ja, jag håller med om att domen även kommer drabba dem du kallar frikyrkor.
Nej, romersk-katolska kyrkan har nog inget med ‘ändetidens sköka’ att göra.
Vad gäller synd så är nog de synder du nämner lika illa.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 5th, 2010 at 11:56 e m
Så när blev det förbjudet att gifta sej?
Valet är fortfarande fritt eftersom att ingen tvingas att vigas till (diakon), presbyter eller biskop = frivilligt val + prövning + godkännande från Kyrkan/Gud.
Vem som blir homosexuell pga inte gifta sej vet jag inte. Kanske du har någon studie på att människor som förblir ogifta per automatik (eller i varje fall med större frekvens) praktiserar homosex. Jag är själv ogift och praktiserar inte homosex även om Kyrkan predikar avhållsamhet utanför äktenskapet. Jag kan inte heller se att jag skulle praktisera homosex även om jag skulle få nåden att prästvigas. Kanske är det så att sexuella böjelser och andra frästelser finns överallt och inte är bundet till en specifik grupp av människor?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 6th, 2010 at 1:43 f m
Håller helt med Björn Olav Hansen i kritiken här. Varför inte komma med några praktiska förslag till vad vi kan göra åt situationen ibland? (Vi är säkert flera som kan bidra med gästinlägg på området om vi får.)
Och nej, avsätta påven ligger inte inom mitt direkta påverkansområde…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 6th, 2010 at 8:04 f m
Bjørn Olav Hansen & Ludvig:
Välkomna att vara med och fylla ut luckorna i det ni tycker vi missat/missar. Vi har talat en hel del internt såsta veckorna om önskan att skriva om sånt som berör kristenheten. E-posta förslag på gästinlägg till daniel.forslund@clubtele.se
Det är en av mina personliga önskemål att aletheia.se skall få tillhöra Guds folk i skandinavien.
mvh
D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 6th, 2010 at 8:23 f m
@Sanct Clemens:
Vet inte vad du har för bakgrund (om du alltid varit katolik) men, den rörelse jag kom till tro via (pingströrelsen) har en tradition att förankra viktiga teologiska uppfattningar i Guds Ord (bibeln).
V.g. celibatet inom Kyrkan är det både rätt och fel på samma gång. Rätt på så vis att vi har ett antal exempel på Gudsmän som kallats till celibat i Bibeln. (Utan att för den skull bli homosexuella som konsekvens) Fel i den utsträckning man tvingar på celibatet på munkar, nunnor präster och biskopar.
Du säger ”Valet är fortfarande fritt eftersom att ingen tvingas att vigas till (diakon), presbyter eller biskop = frivilligt val + prövning + godkännande från Kyrkan/Gud.”
Med denna tanke kan ju Gud bara kalla ogifta män och kvinnor. Jag skulle tex själv aldrig kunna bli präst inom RKK.
Problemet i ett nötskal är tvåfaldigt (något förenklat)
1.) Guds Ord ställer inte detta krav på andliga ledare annat än i undantag (nasirer, vissa profeter) Faktum är att Kyrkans celibattvång står i direkt strid med 1 Tim. 4:3
2.) Människan är en sexuell varelse med sexuella behov. Jag tror att Gud kan ersätta dessa behov och har gjort så under historiens gång (GT’s profeter, NT’s Johannes Döparen, etc) men inte i den utsträckning RKK försöker med. Att utan Guds välsignelse, hjälp och kraft försöka tämja den drift som Gud själv lagt ner i människan kan bara sluta med STORA problem, såsom vi bevittnar inom RKK.
Vad Kyrkan försöker göra är att släcka en brand (sexualdriften) med en fingerborg. M.a.o. en omöjlig uppgift.
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 6th, 2010 at 11:02 f m
MyTwoCents,
Ja, precis, huvudet på spiken.
/garan
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 6th, 2010 at 11:06 f m
Daniel
Precis som du skriver så verkar det inte finnas någon koppling till påven, men det avskräcker så klart inte från lite skadeglädje
Mig veterligen så är det bara ni som hävdar att påven är fri från synd, inte vi. Synd har aldrig varit ett hinder för någon att vara påve, se på Petrus… Att det skulle bli skandal om påven levde i synd på det sätt som du insinuerar är en annan sak, men inte ens det skulle ändra på sakernas tillstånd, så vitt jag kan bedöma. Det skulle så klart skada Kyrkan enormt och vara en seger för er och den lede…
Jag känner mig manad att parafrasera en känd person: Så länge har jag varit hos er och ändå har ni tagit till er så lite…
Allt gott!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 6th, 2010 at 12:01 e m
Visst finns det stöd för att vissa skall för himmelrikets skull leva i celibatet.
Kyrkans präster viger sina liv åt Gud, på ett liknande sätt som Judiska nasirer.
Det är en tradition som växt fram helt naturligt då tex Jesus, Johannes döparen och Paulus levde i celibat. Alltså våra stora andliga förebilder levde i celibatet, finns all anledning att ta dessa förebilders levnadssätt på allvar.
En Nasir var helgad åt HERREN. ”Så länge hans nasirtid varar är han helgad åt HERREN”
Jesus säger i Matt. 19:10-12 “Det finns andra som för himmelrikets skull inte gifter sig”. Paulus argumenterade i 1 Kor 7:7-8 för idealet att leva ogift, och såg det som en gåva från Gud.
Bibeln kanske inte helt klart bokstavligen skriver att präster måste leva i celibat, men det är också en tolkningsfråga kring Jesu och Paulus ord ovanför här. Kyrkan kan ju bestämma att endast det som har kallelsen att ägna sitt liv åt herren, skall få vigas som präster. Men gör man det på en biblisk grund? Kanske till vis del, så gör man inte det, det kan jag hålla med om. Det är som sagt en tolkningsfråga.
Dogmen om celibatet beslutades nån gång på 300 talet vill jag mig minnas. En av anledningarna var när kyrkan började utstå förföljelser, så gav man sig ofta på prästerna först. Att ha en familj gör att ämbetet mer sårbart, då vi alla vet hur mkt vi älskar våra barn, om prästens barn råkar illa så kan det innebära att prästen inte klarar av sitt arbete. Även ur en arvsynpunkt så uppstod det problem, dvs att barnen blir favoriserade att överta sin fars prästtjänst osv.. I många protestantiska kretsar så finns det renodlade ”prästsläkter”. Jag tror inte att prästskapet kan ärvas i den bemärkelsen.
Sen den missonerande aspekten med att flytta på sig, är ju betydligt svårare om man skall flytta runt med sin familj ständigt, det är varken sunt eller vettigt för familjen. Jag lever själv tillsammans med ett missionärsbarn. Min fru har beskrivit hur dåligt det varit för henne att resa runt i en sådan omfattning. Finns fler missionärsbarn som beskriver liknande saker. Den aspekten var också viktig på den tiden.
Men apostlarna var ju gifta kanske en del säger?
Många av apostlarna hade säkerligen fruar, Petrus fru nämns i 1 Kor 9:5.
Petrus var dessutom gift innan han träffade Jesus, vilket vi kan se i Matt 8:14. Han kan tex inte begå äktenskaps brott, bara för att följa Jesus.
De flesta av lärljungarnana var ju vanliga knegare, vanliga judiska knegare gifte sig som regel rätt ungt.. Det var så att säga konstigt att inte gifta sig.
Problemen uppstår senare, när kyrkan växt sig större. Blir en massa arvstjafs och annat svartsjukedrama som kan hända. En präst skall fokusera hela sitt liv på sin kallelse. Jag finner det inte konstigt att Rkk väljer att följa Paulus ideal om att inte gifta sig.
mvh Michael
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 6th, 2010 at 12:29 e m
Tuve: jag förstår att det är jobbigt för dig och det kommer inte bli mindre jobbigt i framtiden. Det bästa är att ha sin grund i Kristus och inte via omvägen i en religiös organisation. Jag kan också parafrasera kända citat – ‘se till att du inte blir en nyttig idiot’.
Men jag känner empati med dig Tuve. När sådana här avslöjanden får omotiverat stort medieutrymme anar man ett angrepp på kristna från antikrists ande. Samtidigt börjar Guds dom med församlingen. Vatikanens dagar är kanske räknade?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 6th, 2010 at 1:18 e m
Jeg er enig med Sleepaz at det finnes gode argumenter for et sølibatært liv både i Bibelen, og i forsamlingens historie. Vi har også nutidige eksempler på menn som har valgt å leve alene, for helhjertet å gi seg i forsamlingens- og misjonens tjeneste. Men dette er kall man trer inn i på helt frivillig grunnlag.
Det som forundrer meg er at Romerkirken knytter det sølibatære liv opp til prestetjenesten. I tjenesten som prest skal man blant annet gi råd og veiledning til familier. Dette gjør da disse prestene ut fra kun et teoretisk forhold til ekteskapet. Man har ingen erfaringsbasert kunnskap. Hva vet de egentlig om det å leve i et ekteskap, og ha ansvar for barn?
Det andre er jo at Romerkirken har Peter som sitt store forbilde. Det er jo Peter hele deres kirkeforståelse er bygget rundt. Og Peter var gift. Men Romerkirkens biskoper og prester skal være ugift!
Kanskje Tuve kunne forklare oss hva som er sammenhengen her?
Hva er det også med ekteskapet som gjør det uegnet for prestetjenesten? Peter kunne bli apostel, men kardinal, biskop, prest – og for den saks skyld pave, kan man ikke bli. Det er tydelig at Jesus ikke hadde noen problemer med at Peter var gift, men Romerkirken har et problem med dette.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 6th, 2010 at 1:39 e m
Det är inte bara glorior som hamnar på sned (eller ramlar ner till fötterna med snubblande gång som följd
i dessa tider.
Hela kyrkosystem faller och Halleluja till det säger jag som tror på Kristi kropp! Låt allt hyckleri falla som har orsakat så många att känna avsmak inför Jesu lärjungars budskap.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 6th, 2010 at 2:37 e m
Det förekommer mycket, inte bara i RKK!
/garan
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 6th, 2010 at 4:09 e m
Jag misstänker att MTC har fel i varför han aldrig skulle kunna bli katolsk präst – visst kan man vara präst och gift i vissa fall om man redan är gift sedan tidigare?
Ungefär som CMI:s råd angående polygami tex:
http://creation.com/polygamy-hobbit
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 6th, 2010 at 4:51 e m
Ludvig
Nej det kan man inte. På länken kan man läsa att gifta präster t o m var tvungna att skilja sig!
Vid det stora kyrkomötet i Nicaea 325 bestämdes att prästerna inte fick gifta sig (men de som redan var gifta fick dock fortsätta i den ställning de var). Redan då gick profetian i 1 Tim. 4:3 om att förbjuda äktenskap i fullbordan…
Men 39 av Rom-församlingens första ledare hann med att vara gifta! Många präster hörsammade dock inte celibatet. Kyrkomötet i Laodicea 352 backade i celibatsfrågan och förpliktade att präster skulle gifta sig med jungfrur och skicka iväg otrogna hustrur. I kyrkomötet i Kartago 401 svängde det igen och mötet tog en ståndpunkt för celibatet, samt antog att präster skulle skilja sig från sina fruar och leva som ogifta. Bara 19 år efter Kartago prisar dock biskopen i Rom, Honorius, fruarna som stöttar sin präst-makar i tjänsten. 867 valdes Adrian II till påve. Han var en gift man, vilket igen missgynnade förespråkarna för celibatet. På Laterankonciliet 1139 uttalade påven Innocent II alla prästerliga äktenskap som ogiltiga och barnen i sådana äktenskap för oäktingar. Konciliet i Trent (1545-1562) bestämde att gifta präster skulle exkommuniceras. Celibatstvånget ökade de homosexuella aktiviteterna mycket märkbart inom kyrkan. Konciliet i Tours 567 bestämde att munkar fick inte sova två stycken i en säng och att sovsalarna skulle ha ljuset brinnande hela natten.
Är det inte fantastiskt! Hur kan man vilja ha gemensksap med en sådan kyrka?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 6th, 2010 at 5:18 e m
@Christian:
Där har antingen du eller ”skulderbladet” (aka Dagen) fel:
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=155108
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 6th, 2010 at 5:43 e m
”Det förekommer mycket, inte bara inom RRK!”
Jag menar att det är lika allvarligt med den mobbing, svartjobb, kränkning etc inom frikyrkyrkan. Jag tror inte att Gud graderar synd (liten eller stor). Det är lika allvarligt vilket som. Och detta måste bekännas, göras upp med för att en väckelse skall komma..
Bless/garan
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 6th, 2010 at 7:34 e m
Mitt svar till Christian fastnade visst i modereringen, men så mycket kan jag nämna att det där om celibat togs upp förra året och då påpekades att det finns gifta katolska präster i sverige numera. Liksom före reformationen…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 6th, 2010 at 8:53 e m
Ludvig
Det är möjligt men de kan ej ordineras till en högre grad.
En spansk synod i Elvira (305) påbjöd till och med, att spanska biskopar, presbyter och diakoner ovillkorligen måste leva ogifta. Försöket att på kyrkomötet i Nicaea 325 upphöja detta stadgande till en för hela kristna kyrkan gällande lag misslyckades dock, huvudsakligen genom den egyptiske biskopen Paphnutii bestämda uppträdande till förmån för den mildare praxis, som i detta hänseende gjort sig gällande, i det man tillät prästerna att fortsätta ett före ordinationen ingånget äktenskap, ehuru man plägade förbjuda dem att gifta sig efter ordinationen. Det ovillkorliga celibatet vann emellertid allt flera anhängare, särskilt inom den västerländska kyrkan, i synnerhet sedan flera påvar – Siricius (384-398), Innocentius I (402-417), Leo I (440-461), Leo IX (1049-1054), Stefan IX (1057-1058), Nikolaus II (1058-1061) med flera – genom stränga förordningar sökt verka för detsamma.
Det var dock först påven Gregorius VII (1073-1085), som lyckades införa celibatet såsom en för hela den romerska kyrkans prästerskap gällande lagstadga. Detta skedde genom hans högtidliga förklaring (på synoden i Rom 1074) att envar, som ville erhålla ett andligt ämbete, ovillkorligen skulle vara förpliktad till celibat och att de präster, som redan var gifta, icke skulle ha något annat val än att antingen genast skilja sig vid sina hustrur eller också utan vidare avgå från sina ämbeten. Det gick till och med så långt, att en lekman, som mottog sakramentet ur en gift prästs hand, enligt Gregorius förordning hemföll under kyrkans bann. Denna celibatslag inskärptes ytterligare genom de på mötena i Reims 1119 samt i Rom 1123 och 1139 fastställda förordningarna, vilka sedan samtliga blev upptagna i den senare kanoniska rätten. För det lägre kleresiet gjordes dock efter hand åtskilliga eftergifter av påvarna Bonifatius VIII (1294-1303) och Clemens V (1305-1314). På grund av det tridentinska mötets beslut är huvudsakligen följande celibatsbestämmelser nu gällande inom den romersk-katolska kyrkan:
Enär äktenskapet till sin idé är att betrakta såsom oupplösligt, men på samma gång oförenligt med innehavandet av en högre andlig värdighet, kan en redan gift man aldrig ordineras till präst av högre grad, såvida icke hustrun förklarar sig villig att gå i kloster;
Gifter sig en präst av högre grad, är hans äktenskap ogiltigt, och han själv straffas genom exkommunikation och suspension;
Ett äktenskap, ingånget av en präst av lägre grad, må väl anses giltigt, men prästen förlorar därigenom sin plats och kan ej stiga till högre grad.
Inom de östligt ortodoxa kyrkorna är endast klosterandliga samt biskopar, ärkebiskopar och patriarker förbundna till celibat. Det lägre kleresiet däremot äger ej endast rättighet, utan är förpliktat att gifta sig. Ingen får dock ta en änka till hustru, lika litet som någon, vorden änkling, får gifta sig för andra gången.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Celibat
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 6th, 2010 at 9:11 e m
@Christian:
Jag tror faktiskt inte MTC gråter några krokodiltårar över det faktum att han inte får efterträda nuvarande påven. För att bli ”vanlig” präst inom rkk behöver han dock ”bara” konvertera och få Vatikanens godkännande/förtroende. Denna möjlighet verkar ha funnits främst de senaste sextio åren eller något sådant.
Det där förbudet mot ”sekventiell polygami”, omgifte, borde vi i frikyrkan fundera över – det skulle kunna förhindra ett nytt Knutby…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 8th, 2010 at 8:59 f m
Bjørn Olav Hansen/Sleepaz:
Det finns mycket riktigt stöd för celibat i Guds Ord. Jag tror många s.k. andliga ledare även bland protestanter hade fungerat bättre utan fru och barn. Jag tänker speciellt på dem som närmast maniskt reser världen runt, de flesta dagar på året och försakar sin familj.
Men, tittar vi på de olika exempel av män i celibat i Guds Ord tyckt det vara en handfull per miljon. Jag är således inte emot själva celibat-tanken utan i den utsträckning det sker inom RKK. Jag vidhåller att det ”påtvingade” celibatet för konsekvenser som vi bara sett toppen av ett isberg på.
Ludvig/Christian: Om jag inte minns fel är det så här: En redan prästvigt präst som konverterar till Katolicismen får ha kvar sin fru och de gamla citat du citerar verkar ha luckrats up.
För en blivande präst som utbildar sig inom Kyrkan finns mig veterligen ingen dispans.
Tuve:
”Mig veterligen så är det bara ni som hävdar att påven är fri från synd, inte vi. Synd har aldrig varit ett hinder för någon att vara påve, se på Petrus… Att det skulle bli skandal om påven levde i synd på det sätt som du insinuerar är en annan sak, men inte ens det skulle ändra på sakernas tillstånd, så vitt jag kan bedöma”
Tack för nyanseringen.
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 8th, 2010 at 9:10 f m
Resonemanget i denna bloggpost att det skulle finnas ett samband mellan celibat och homosexualitet finner jag helt ounderbyggt. Om ni hävdar att celibatet skapar homosexualitet så borde ni påvisa att det finns ett sådant generellt samband eller att det finns ett sådant samband just inom RKK. Personligen tycker jag att det låter mycket märkligt att det skulle finnas ett sådant samband. Om jag skulle varit ofrivilligt ogift så har jag svårt att se att jag därmed skulle ha levt ut homosexuella handlingar. Men om ni känner till att det finns ett sådant samband så vore det bra att ni bestyrkte det och inte bara hävdar att det är så.
Det finns gifta präster inom RKK dels finns det inom det som kallas för de östra riterna där präster men inte biskopar får vara gifta. Dels finns det inom den latinska riten (den vanligaste största delen av RKK) gifta präster, vilka oftast är konvertiter som varit ”präster” inom någon annan kyrka. Dessa personer får ansöka om tillstånd att få bli prästvigda trots att de är präster.
Frågan om celibatet för präster är ingen dogm eller doktrin utan en ordningsfråga. Det är alltså en fråga som skulle kunna ändras i framtiden.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 8th, 2010 at 9:20 f m
@Johan:
Om utbredd homosexualitet inte kom som ett brev på posten, vad är då din egen uppfattning vg att konciliet i Tours 567 bestämde att ”munkar inte fick sova två stycken i en säng och att sovsalarna skulle ha ljuset brinnande hela natten.” ?
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 8th, 2010 at 10:13 f m
MTC
Ja det framgår även av det senare citatet att redan gifta präster inte behöver skiljas men att de ej kan stiga till högre grad.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 8th, 2010 at 3:17 e m
Det är lite dråpligt att ta del av spekulationer om att katolska kyrkan skulle vara på väg att fall ihop, eller hur det nu beskrivs. Här förstår man inte att katolska kyrkan är en världsvid kyrka med rötter ända tillbaka till den första kristna tiden.
Det är inte som andra småkyrkor, typ Karisma Center, som byggs på lösan sand och faller ihop som ett korthus vid minsta vindpust.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 8th, 2010 at 3:32 e m
@Erik Johnsson:
Nja, rubriken lyder, ”Början till slutet för Påve Benedictus XVI?” Inte början till slutet för Romerska Katolska Kyrkan.
V.g. den ”världsvida kyrkan” som du flexar dina muskler och talar om får vi väl se vad som är kvar av när Jesus kommer. ”Måtte mäniskosonen finna tro när han kommer” säger Jesus.
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 9th, 2010 at 7:27 f m
MyTwoCents:
I min kommentar så skrev jag att om ni skriver en artikel om sambandet mellan celibatet och homosexuella handlingar så borde ni påvisa att det finns just ett sådant samband. Ditt svar:
”Om utbredd homosexualitet inte kom som ett brev på posten, vad är då din egen uppfattning vg att konciliet i Tours 567 bestämde att ”munkar inte fick sova två stycken i en säng och att sovsalarna skulle ha ljuset brinnande hela natten.” ?”
Bygger grunden för hela artikeln att det finns ett samband mellan celibatet och homosexuella handlingar på att det ett par hundra år efter att celibatet blev helt utbrett förbjöds att munkar skulle sova i samma säng?
Hur jag tolkar en sådan regel? Ointressant i sammanhanget eftersom det inte var jag som påstod att det finns ett sådant samband. Men jag tolkar det som att det fanns oegentligheter någonstans och att man införde en sådan regel för att minska det. Men att det påvisar ett samband med celibatet har jag svårt att se.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 9th, 2010 at 8:33 f m
@Johan:
Kopplingen är en reflektion kring de ständigt återkommande homosexuella aktiviteterna inom Kyrkan vare sig det rör sig om pedofili eller på annat sätt.
Alla kyrkor, samfund, rörelser och religioner har spöken i garderoben. Det var inte så länge sedan Frälsningsarmén i Sverige gick ut med en offentlig ursäkt för någon som drabbats som barn. Jag har själv varit medlem i en församling som fick arbeta med sitt förflutna. Visst händer det ”tråkigheter” överallt men, inte i den utsträckning vi ser i Kyrkan.
Först ut i pedofilihärvan är som bekant USA, Irland och England (Australien?). Är dessa enorma problem begränsade till dessa länder? – Knappast.
De är med allra största säkerhet toppen av ett isberg.
Vad är din egen förklaring eller fundering kring varför RKK drabbats hårdare än alla andra rörelser och religioner vg homosexualitet/pedofili?
mvh
D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 9th, 2010 at 8:51 f m
MyTwo Cents skriver:
”Vad är din egen förklaring eller fundering kring varför RKK drabbats hårdare än alla andra rörelser och religioner vg homosexualitet/pedofili?”
Men det är ju inte sant att katolska kyrkan drabbas hårdare än andra rörelser och religioner. Jag har nämnt om det flera gånger. Katolska kyrkan har 1,2 miljarder medlemmar (1,2 miljarder!). Idrottsrörelsen, som är lika stor, har mycket större problem med övergrepp, Svenska kyrkan med sina sju miljoner medlemmar har också, proportionerligt sett, mycket större problem med sexövergrepp av olika slag. Och i pingströrelsen med sina 100 000 medlemmar har genom åren skett saker i söndagsskola och undomsverksamhet som varit förfärliga, och som sopats under mattan. Dagen har skrivit om detta.
Din tes om att katolska kyrkan är mer drabbad (i proportion till sin storlek i förhållande till andra kyrkor och rörelser) stämmer helt enkelt inte.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 9th, 2010 at 2:09 e m
Angående gifta präster så finns det ett par stycken gifta katolska präster i Sverige, precis som det finns fd präster som valt att lämna prästerskapet och gifta sig.
De personer som tillåtits bli präster i den latinska riten fastän de var gifta är personer som varit präster innan de konverterat och sedan känt en kallelse att fortsätta vara präster. I sådana fall kan man göra undantag, även i den latinska riten.
I de orientaliska riterna, som också är fullt ut katolska, är det helt acceptabelt och ganska vanligt med gifta präster. Likaså kommer alla de anglikanska präster som nu vill konvertera få fortsätta vara präster oavsett om de är gifta eller ej.
Det normala är, när Kyrkan accepterar gifta präster, att man kan bli präst som gift men inte gifta sig som präst (och få förbli präst). Är man präst och vill gifta sig får man först avstå från prästerskapet. Samma regler gäller för diakoner. Vi har en hel del gifta diakoner i vårt stift.
Allt gott!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 9th, 2010 at 2:10 e m
@Erik Johnsson: Det du säger är både sant och viktigt. Men man måste vilja se sanningen för att kunna se den, är jag rädd…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 9th, 2010 at 2:21 e m
@MyTwoCents: ”Men, tittar vi på de olika exempel av män i celibat i Guds Ord tyckt det vara en handfull per miljon.”
Du kan ju själv räkna på det. Om det finns 1,2 miljarder katoliker och 400 000 av dem är präster så är det ju bara att räkna… Det blir en präst per 3000 katoliker, det är m a o inte mer än ett 30-tal handfullar per miljonen…
”Skörden är stor men arbetarna är få”
Allt gott!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 9th, 2010 at 2:56 e m
@Tuve:
Vågar man säga att vi i och med alla konverteringar från andra sammanhang ser en början på en uppluckring i frågan?
Det är ju som ni brukar säga inte en dogm utan en ”ordningsfråga”. (numera)
Sedan något som är svårt för en utomstående att förstå. På Laterankonciliet 1139 uttalade påven Innocent II alla prästerliga äktenskap som ogiltiga och barnen i sådana äktenskap för oäktingar. Konciliet i Trent (1545-1562) bestämde att gifta präster skulle exkommuniceras.
Kan i praktiken olika påvar, från olika tidsepoker, trotsa varandras beslut till den milda grad som numera sker inom Kyrkan?
Är det bara s.k. ”Ex cathedra” beslut som är eviga? Kan man verkligen ”strunta i” alla andra beslut i de olika koncilierna???
mvh
D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 9th, 2010 at 3:06 e m
@MyTwoCents:
Jag har inte läst vad det står om präster och äktenskap i de båda koncilierna, men eftersom du läst det kan du väl hänvisa mig till var det står så att jag slipper läsa mig fram till det…
Min gissning är att det står något i stil med att präster inte får gifta sig då de är präster utan att först avstå från prästerskapet. Gissningen är alltså att det här har handlat om personer som först blivit präster och som sedan har gift sig, inte tvärtom. Om det är som jag antar så har inte kyrkan frångått de reglerna… En gift präst eller diakon som blir änkling kan inte gifta om sig, precis som en ogift präst inte heller kan gifta sig. Enda möjligheten är att avstå från att vara präst, vilket är möjligt.
Allt gott!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 9th, 2010 at 3:32 e m
@MyTwoCents: Jag har skummat igenom Trent om äktenskapet men kan inte hitta det som du hänvisar till. Jag överlåter därför åt dig att styrka ditt påstående genom att peka ut var det står: http://history.hanover.edu/texts/trent/ct24.html
I den mån man lägger någon trovärdighet i Wikipedia så får jag likväl bekräftat vad jag hävdat där: ”Throughout the Catholic Church, East as well as West, a priest may not marry. To become a married priest, one must therefore marry before being ordained.”
Man kan ställa sig den befogade frågan: WWJD? Var Jesus gift? Borde den som vill följa Kristi exempel och leva för Gud göra som Jesus gjorde? Både ja och nej… Man kan följa Kristus på olika sätt, även som gift. Men det är onekligen märkligt att hävda att det Jesus gjorde inte skulle duga för hans lärjungar…
Allt gott!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 10th, 2010 at 5:18 e m
Märkligt detta med hur kristna skyr sanningen om en av kristendomens huvudstycken – att vi är syndare.
Och ännu märkligare är att kristna tar så lite hänsyn till de som får sina liv förstörda av både sexuella och fysiska övergrepp. Exempel, på närmare håll, där jag har lite insyn:
http://rilnews.org/article/pedofilskandal-i-jakobstad-i-finlandska-osterbotten
Det handlar om mycket grova övergrepp. Mycket grova. Men fortfarande lider man av tiotal handlingsförlamning med avseende på dem som manipulerar bland sådana som är ”barn ifråga om ondska”, som inte kan fatta vad som händer.
Vore intressant att se en diskussion om huruvida är det *alla* församlingsmedlemmars skyldighet att veta hur man skall agera i ett fall som detta (ja, en inre krets som manipulerar både ledning och medlemmar och försöker mörka för alla pågår fortfarande för fullt, se artikel) eller ligger särskilt ansvar på ledande personer, och i så fall vilka?
// Rolf Lampa
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 11th, 2010 at 1:05 e m
[...] Relaterade artiklar i tidningen Dagen Thomas Ardenfors blir presstalesman för Världspingstkonferensen I dag startar Gudstjänstfestivalen i Göteborg Relaterade bloggar Sandlung- Lika som bär? Alestigs- Vatikanen först att drabbas av piratkopiering Aletheia- ■Livets Ords pastorer leker med främmande eld och ■Början till slutet för Påve Benedictus XVI? [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 13th, 2010 at 12:35 e m
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=205482
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 15th, 2010 at 1:57 f m
[...] Relaterade bloggar Polaritet, politik och religion- Kort fundering om celibatlöften Aletheia- Början till slutet för Påve Benedictus XVI? [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 16th, 2010 at 4:49 e m
[...] kanske ändå inte är så dum???? Undra om hon kan [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 25th, 2010 at 8:56 f m
[...] göra!” Nunna hittade rötter i synagogan By isaskar Det låter som en artikel från Aletheia, Mamres eller här på Isaskar… -Men icke [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 10th, 2010 at 11:00 f m
[...] Relaterade saker i VG: Den tidligere biskopen i Trondheim, Georg Müller, nekter å kommentere overgrepssaken Paven rystet Relaterade saker i Dagen: Katoliken Marcus Birro är besviken på sin kyrka ”Påven skyddade pedofildömd präst” Anders Arborelius skriver brev till katoliker om sexövergreppen Relaterade saker i Expressen: Brev knyter påven till övergreppsskandalen i katolska kyrkan Motsatte sig avskedandet av en präst som erkänt sexövergrepp på barn. Relaterade saker i DN: Brev knyter påven till övergreppsskandalen. Marcus Birro på DN Debatt: ”Min Gud dras i smutsen.” Vatikanen tar påven i försvar. ”Ryckts ur sitt rätta kontext.” Relaterade bloggar: Jan Simonsons blogg- Ofyselig praksis i den katolske kirken Aletheia- Börjar på slutet för påven? [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara