tisdag, april 6th, 2010...4:32 e m
Sinne och hjärta, vad är skillnaden?
- Gästblogg av Björn Jönsson
Sinne och hjärta, vad är skillnaden undrar dagens gästskribent.
Att skriva om detta utifrån bibeln är inte lätt, för skriften ger inget entydigt svar, men jag skall försöka genom att ta fram olika bibelversar och se vad de säger.
Mina syften med denna text, är dels att visa vad skriften säger om detta, men även ge en förståelse för att det du tror är dina tankar, kanske inte bara är dina tankar utan även Guds tankar, så att du vågar öppna upp ditt sinne och ta emot det som Gud talar till dig.
Sinne och hjärta, är det någon skillnad?
Jag börjar med Ps 58:3 och Hes 38:10-11
Nej, i hjärtat uppgören I onda anslag, I vägen ut i landet edra händers våld. Ps. 58:3
Så säger Herren, HERREN: På den tiden skola planer uppstå i ditt hjärta, och du skall tänka ut onda anslag.” Hes. 38:10
När jag läser dessa bibelställen tolkar jag det som om hjärtat och sinnet är åtskilda, planer uppstå i ditt hjärta, tänka ut onda anslag, i hjärtat uppstår planerna och i sinnet tänker man ut och eftersom tänkandet är i vårt sinne så är det lätt att uppfatta det som om hjärta och sinne är åtskilda och så kan det ju vara, om man inte tänker på vad det igentligen står. Vi tittar på Ps 58:3 igen och ser att där står,
I hjärtat uppgören I onda anslag, så tittar vi på Hes 38:10 och där står, och du skall tänka ut onda anslag. I det ena bibelstället gör man upp onda anslag i hjärtat och i det andra bibelstället tänker man ut onda anslag, varför skriver de olika författarna som de gör?
Är det för att de inte riktigt har koll på läget eller är det så att det finns ett likhetstecken mellan hjärta och sinne?
Läser jag sen vidare i Hes 38:11 står det, du skall säga, vad menar Gud? I hjärta uppstå planer, tänka ut onda anslag och Du skall säga, Jag vill draga upp?
11. Du skall säga: Jag vill draga upp mot det obefästa landet, jag vill komma över dessa säkra, som bo där i trygghet, ja, som allasammans bo där utan murar och varken hava bommar eller portar. Hebr 38:11
Det verkar vara så som Jesus säger, vad hjärtat är fullt av, det talar munnen!
Vi går vidare med nästa bibelställe. Hebr 8:10 och Hebr 10:16
10. Nej, detta är det förbund som jag skall sluta med Israels hus i kommande dagar, säger Herren: Jag skall lägga mina lagar i deras sinnen, och i deras hjärtan skall jag skriva dem, och jag skall vara deras Gud, och de skola vara mitt folk. Hebr. 8:10
16. ”Detta är det förbund som jag skall sluta med dem i kommande dagar”, säger han: Jag skall lägga mina lagar i deras hjärtan, och i deras sinnen skall jag skriva dem”Hebr 10:16
Dessa två bibelställen ser vid snabb överblick likadana ut, men återigen, om man tittar efter vad det verkligen står, så ser man att å ena sida står det i Hebr. 8:10, Jag skall lägga mina lagar i deras sinnen å andra sidan står det i Hebr. 10:16, Jag skall lägga mina lagar i deras hjärtan och i deras hjärtan skall jag skriva dem, eller, i deras sinnen skall jag skriva dem, här står det samma sak fast tvärt om i det ena bibelstället, varför står det så?
Vi går vidare med nästa bibelställe.
Pred. 7:10 Var icke för hastig i ditt sinne till att gräma dig, ty grämelse bor i dårars bröst.
Detta bibelställe tycker jag är lite förvirrande, först grämer man sig i sitt sinne, sen säger predikaren att grämelse bor i dårars bröst, man kan uppfatta det som om grämelsen flyttar ner från sinnet till bröstet. Men med bröst tror jag att han menar hjärta och i Jer. 4:14 tycks hjärta och bröst också vara samma sak.
(När författaren skriver bo i bröstet så kan det vara så att författaren menar sådana tankar som fått fäste i en människa!)
Det kan man också förstå när man läser Jer. 4:14 Så två nu ditt hjärta rent från ondska, Jerusalem, för att du må bliva frälst. Huru länge skola fördärvets tankar bo i ditt bröst?” Jer. 4:14
Fördärvets tankar är ju ondska, men tankar finns ju i sinnet, så om man ska tvätta sitt hjärta från de onda tankarna som bor i mitt bröst, fasten att man tänker med sinnet.
Grämelse bor i dårars bröst, fördärvets tankar bor i bröstet, bröstet står för hjärtat, men som sagt så tänker man med sinnet och frågan här är om författarna inte menar samma sak, att sinne = hjärta som = bröst?
Vi går tillbaka till Hebr. 8:10 och 10:16 för att se vad en hänvisningarna säger i
Jer. 31: 33. Nej, detta är det förbund som jag skall sluta med Israels hus i kommande dagar, säger HERREN: Jag skall lägga min lag i deras bröst och i deras hjärtan skall jag skriva den, och jag skall vara deras Gud, och de skola vara mitt folk. Jer 31:33
Utifrån denna hänvisning kan man se många intressanta och lite förvirrande ord,
Här står att han skall lägga sin lag i deras bröst i Hebr. 8:10 står det att han skall lägga sina lagar i deras sinnen och Hebr. 10:16 skall han lägga dem i deras hjärtan, tittar man sen vidare vad skriften säger om bröst så, står det i Hes 36:26-27
Och jag skall giva eder ett nytt hjärta och låta en ny ande komma i edert bröst; jag skall taga bort stenhjärtat ur eder kropp och giva eder ett hjärta av kött. Hes. 36:26
Jag skall låta min Ande komma i edert bröst och så göra, att I vandren efter mina stadgar och hållen mina rätter och gören efter dem. Hes. 36:27
När man läser dessa bibelställen, kan man bli ännu mer förvirrad på vad Gud menar, en del av detta gjorde Gud redan i 1 Sam 10:9 med Saul när Gud förvandlade hans sinne och gav honom ett nytt hjärta.
I det han nu vände sig om för att gå ifrån Samuel, förvandlade Gud hans sinne och gav honom ett annat hjärta; och alla dessa tecken inträffade samma dag. 1 Sam. 10:9
Men tydligen kom inte en ny ande, eller Guds Ande in i Sauls bröst, det är det som bla är skillnaden mellan gamla och nya förbundet, det nya förbundet som är ett andeförbund, som det står i 2 Kor 3:6
Som också har gjort oss skickliga till att vara tjänare åt ett nytt förbund, ett som icke är bokstav, utan är ande; ty bokstaven dödar, men Anden gör levande. 2 Kor. 3:6
I det nya förbundet har vi fått Anden som en underpant, ett insegel som det står i 2 Kor 1:22 och 2 Kor 5:5
Han som har låtit oss undfå sitt insegel och givit oss Anden till en underpant i våra hjärtan. 2 Kor. 1:22
Och den som har berett oss till just detta, det är Gud, som till en underpant har givit oss Anden. 2 Kor. 5:5
Går vi då tillbaka till Hes 36:26-27 så ser vi att Paulus säger samma sak i bibelställena ovan.
Men utifrån Hesekel och Paulus så blir ju problemet ännu större med sinne, hjärta. Skrivs lagen i vårt sinne, eller skrivs den i vårt hjärta, eller skall Gud lägga lagen i vårt bröst, eller i vårt sinne, eller i vårt hjärta? Problemet blir inte mindre när Hesekel säger att en ny ande eller Guds Ande skall komma in i vårt bröst, att anden bor i vårt bröst/hjärta det vet vi ju, men det blir ju svårt att förhålla sig till det andra om vårt sinne, hjärta, bröst, men vi skall ta ett bibelställe till för att göra det ännu krångligare, det står så här i Job 17:4
Job. 17:4 Dessas hjärtan har du ju tillslutit för förstånd, därför skall du icke låta dem triumfera.
Och egyptiernas förstånd skall försvinna ur deras hjärtan, och deras råd skall jag göra om intet; de skola då fråga sina avgudar och signare, sina andebesvärjare och spåmän.” (förstånd: Jes. 19:3
Hjärta och förstånd låter inte riktigt rätt, sinne och förstånd måste väl var det som är det rätta eller?
Se, därför vill jag göra såsom du önskar; se, jag giver dig ett så vist och förståndigt hjärta, att din like icke har funnits före dig, och att din like ej heller skall uppstå efter dig. 1 Kon. 3:12
I detta bibelställe är det Gud som talar och om han jämställer förstånd och hjärta, så måste det vara så och bibelställe på bibelställe säger samma sak där man kan koppla ihop hjärta och förstånd, läs själv här nedan.
Hedningarna, vilka, i följd av den okunnighet som råder hos dem genom deras hjärtans förstockelse, äro förmörkade till förståndet och bortkomna från det liv som är av Gud.” (förstånd: Ef. 4:18)
Ty de hade icke kommit till förstånd genom det som hade skett med bröden, utan deras hjärtan voro förstockade.” (förstånd: Mark. 6:52)
Då sade han till dem: O, huru oförståndiga ären I icke och tröghjärtade till att tro på allt vad profeterna hava talat!” (förstånd: Luk. 24:25)
Ty fastän de hade lärt känna Gud, prisade och tackade de honom dock icke såsom Gud, utan förföllo till fåfängliga tankar; och så blevo deras oförståndiga hjärtan förmörkade.” (förstånd: Rom. 1:21
Vi vet ju att förståndet sitter i sinnet och att man tänker med förståndet, men de olika författarna hänvisar till hjärtat, det gör även Jesus, så vi tittar vad Jesus säger om hjärta och förstånd/sinne.
Men Jesus förnam deras tankar och svarade och sade till dem: ”Vad är det I tänken i edra hjärtan?” Luk. 5:22
Men Jesus förstod deras tankar och sade: Varför tänken I i edra hjärtan vad ont är?
Matt. 9:4
Här ser vi att Jesus säger samma sak som de andra och likställer hjärtat med sinnet eftersom att man tänker med sinnet/förståndet så blir det en likställning.
Jesus säger att vad som går in i munnen kommer ut den naturliga vägen, men det som kommer ut ur vår mun kan vara orent och orena oss. Det är ju så att vi talar ut vad som kommit in och om jag då har fyllt mitt sinne med allt annat än det som är där ovanifrån, så blir det kanske inte så speciellt rent, men även Guds skrivna ord levererat vid fel tillfälle kan skapa problem för den som får höra det. Det är därför som Jesus säger att det är anden som levandegör och bokstaven dödar, djävulen använde bibelordet för att få Jesus på fall, men han kunde urskilja djävulens tricks. Ord som kommer från Gud till dig är ande och liv, är det inte det så kommer ordet inte från Gud utan från djävulen.
Jesus säger vad hjärtat är fullt av, eller fyllt med det talar munnen, han visar att hjärtat är fullt av onda tankar, men tankarna är väl i min hjärna som är mitt sinne, om det är så, så måste det betyda att en del av mitt sinne är en del av mitt hjärta? Eller att sinne och hjärta är samma sak. Jag talar ju vad jag tänker, men även gärningar, jag gör ju vad jag tänker och gör vad jag säger.
Men vad som går ut ifrån munnen, det kommer från hjärtat, och det är detta som orenar människan.” Matt. 15:18
Ty från hjärtat komma onda tankar, mord, äktenskapsbrott, otukt, tjuveri, falskt vittnesbörd, hädelse.” Matt. 15:19
Här verkar det som om Jesus tar med gärningarna
mord, äktenskapsbrott, otukt, tjuveri, men förvisso att tala skit är ju en ond gärning och Jesus är väldigt tuff med allt som har med vårt hjärta att göra, vi läser från Matt 12:33-37
33. I måsten döma så: antingen är trädet gott, och då måste dess frukt vara god; eller är trädet dåligt, och då måste dess frukt vara dålig. Ty av frukten känner man trädet.
34. I huggormars avföda, huru skullen I kunna tala något gott, då I själva ären onda? Vad hjärtat är fullt av, det talar ju munnen.
35. En god människa bär ur sitt goda förråd fram vad gott är, och en ond människa bär ur sitt onda förråd fram vad ont är.
36. Men jag säger eder, att för vart fåfängligt ord som människorna tala skola de göra räkenskap på domens dag.
37. Ty efter dina ord skall du dömas rättfärdig, och efter dina ord skall du dömas skyldig.” Matt 12:33-37
Vad hjärtat är fullt av, det talar ju munnen eller vad som finns i mitt sinne, det kommer förr eller senare ut genom munnen.
Man brukar ju exempelvis säga så här till sin fru, du jag har funderat på en sak, ska vi inte, osv. man funderar och talar om vad man tänkt på, vad hjärtat är fullt av det talar munnen, positivt och negativt.
För att nu kunna binda ihop säcken måste vi gå tillbaka till Hes 36 där det står att Anden skulle komma in i vårt bröst, som är vårt hjärta, som är vårt sinne, vilket Paulus bekräftar i Ef 4:23 där han säger att Anden bor i våra sinnen.
och nu förnyens genom Anden som bor i edert sinne, Ef. 4:23
Så om Hesekel säger att Anden skall komma in i vårt bröst och Paulus säger att anden bor i sinnet, då är ju bröst, hjärta och sinne samma sak, här faller det liksom på plats, för om nu Paulus säger att anden bor i sinnet och eftersom vi redan vet att sinne är förstånd, hjärta och bröst, så förstår vi att det som Jesus kallar ditt innersta, där en ström av levande vatten skall strömma fram, vilket handlade om anden som ännu inte var given. Då är det alltså så att bröst, hjärta, sinne, förstånd, alltsammans är samma sak, man kan inte åtskilja dem, men att anden bor i sinnet som är vårt hjärta som finns i vår kropp, där gör ändå bibeln en åtskillnad!
Ty Guds ord är levande och kraftigt och skarpare än något tveeggat svärd, och tränger igenom, så att det åtskiljer själ och ande, märg och ben; och det är en domare över hjärtats uppsåt och tankar.” Hebr. 4:12
här kan man tydligt uppfatta det som om hjärta, tankar/sinne är en helhet, men här kommer en ny sak in, själen, vad är själen i allt detta?
Så sade HERREN: Ställen eder vid vägarna och sen till, och frågen efter forntidens stigar, frågen vilken väg som är den goda vägen, och vandren på den, så skolen I finna ro för edra själar.” Men de svarade: Vi vilja icke vandra på den. Jer. 6:16
Alldenstund vi hava hört att några som hava kommit från oss hava förvirrat eder med sitt tal och väckt oro i edra själar, utan att de hava haft något uppdrag av oss, Apg. 15:2)
Renen edra själar, i lydnad för sanningen, till oskrymtad broderlig kärlek, och älsken varandra av hjärtat med uthållig kärlek, 1 Petr. 1:22
Mina älskade, jag förmanar eder såsom ”gäster och främlingar” att taga eder till vara för de köttsliga begärelserna, vilka föra krig mot själen. 1 Petr. 2:11
Skaffen därför bort all orenhet och all ondska som finnes kvar, och mottagen med saktmod det ord som är plantat i eder, och som kan frälsa edra själar. Jak. 1:21
Finna ro för era själar säger Gud genom Jeremia, är inte frid och sinnesro samma sak som själsro? Ja utifrån Jer. 6:16 och de andra bibelställen så uppfattar jag det som om själen är detsamma som hjärtat, sinnet, bröst, förståndet och i allt detta har Guds Ande tagit sin boning, i vårt inre. Om vi ser vad synonymerna säger om hjärta, så säger den just sinne, bröst, själ och inre.
Jag skall nu göra en enkel förklaring på hur vi fungerar:
Processorn är hjärnan i datorn, operativsystemet är grundprogrammet för att datorns olika delar skall fungera och hårddisken är minnesbanken. Vill man sen att det skall finnas fler funktioner så måste man installera program för de olika funktionerna.
Man brukar säga att Kristus är huvudet eller att han är källan till allt liv.
Det betyder att han är utgångspunkten för allt det som vi är, behöver och utgångspunkten för allt det som vi gör.
Men vad är ett huvud? Ett huvud är datorn i människan där allting lagras och precis som i hårddisken där det finns ett operativsystem som man kan kalla ett grundsystem för att kunna fungera, så har huvudet också ett såkallat operativsystem som är vårt grundsystem med en processor för att vi skall kunna fungera, men detta är bara grunden, resten måste precis som datorn installeras. Om inte operativsystemet och det som är installerat i datorn fungerar så fungerar ingenting. Samma med oss människor, om inte hjärnan funkar som den skall, så funkar inte heller kroppen som den skall. Samma sak med Kristus som huvud, han är för oss som vårt eget huvud, allt vi behöver finns i honom och när vi lever av honom och genom honom, därför är det viktigt vad vi stoppar i oss och hur vi talar, tyvärr är det ju så att man kan ju tala vänligt och ha ett fint yttre men ändå vara en djävul på insidan!
Deras tunga är en mördande pil, vad den talar är svek. Med munnen tala de vänligt till sin nästa, men i hjärtat lägga de försåt för honom.” Jer. 9:8
Dessa ord talar för sig själv.
20. Min son, akta på mitt tal, böj ditt öra till mina ord.
21. Låt dem icke vika ifrån dina ögon, bevara dem i ditt hjärtas djup.
22. Ty de äro liv för envar som finner dem, och en läkedom för hela hans kropp.
23. Framför allt som skall bevaras må du bevara ditt hjärta, ty därifrån utgår livet.
24. Skaffa bort ifrån dig munnens vrånghet, och låt läpparnas falskhet vara fjärran ifrån dig.
25. Låt dina ögon skåda rätt framåt och dina blickar vara riktade rakt ut.
26. Akta på den stig där din fot går fram, och låt alla dina vägar vara rätta.
27. Vik ej av, vare sig till höger eller till vänster, vänd din fot bort ifrån vad ont är. Ords 4:20-27
Att följa denna uppmaning är nog det viktigaste vi kan göra, bortsett från den intima relationen med Kristus.
Lyssna på Gud, skriva ner, läsa och bevara det han sagt till dig personligen,
Läsa all skrift för att byggas upp till Kristus, bevara ditt hjärta/sinne/tal rent, gå dit Gud har visat dig och gör det han sagt.
Problemet för en kristen är inte igentligen huruvida det är hjärta, sinne, eller själ, utan om det som, så att säga kommer till mig, eller det som jag tänker och talar är Guds tankar eller människotankar.
Men han vände sig om och sade till Petrus: Gå bort, Satan, och stå mig icke i vägen; du är för mig en stötesten, ty dina tankar äro icke Guds tankar, utan människotankar. Matt.16:23
Här ser vi en situation där åtskillnaden är tydlig och att Jesus är skrämmande noga när det gäller människotankar eller Gudstankar, vad vi också kan se är att människotankarna är i vägen för Guds planer och att de är en stötesten för honom. Det går inte att kombinera människotankar med Gudstankar hur fina och förträffliga de än är.
Och som jag ser det är det på det planet det skall vara. Människotankar kommer från människans sinne, Gudstankar kommer oftast från Anden som bor i sinnet.
Anden låter Gudstankarna flyta upp till sinnet såsom ett flöte flyter upp till vattenytan.
Bibeln säger att vi skall pröva profetiskt tal, inte förkasta, för att inte utsläcka anden.
Men att pröva är kanske inte så lätt om man inte vet hur man gör. Det först jag kan säga är att det tar tid att lära sig, man behöver träna som det står i Hebr. 5:14,
Men det grundläggande är att Gud talar i linje med sitt ord, det är därför Paulus i Rom 12:2 säger att vi skall låta oss förvandlas genom sinnets förnyelse, så att vi kan pröva vad som är Guds vilja, gott, välbehagligt och fullkomligt.
Åter till Hebr. 5:14
Ty den stadiga maten tillhör de fullmogna, dem som genom vanan hava sina sinnen övade till att skilja mellan gott och ont. Hebr. 5:14
Här står det genom vana har sina sinnen övade och det tror jag betyder att vi lever ett liv där vi aktivt och noggrant lyssnar på Guds röst och aktivt tar emot och prövar ordet, tankarna, eller det som Gud visar i skriften. Men för många blir det ingen prövning av ordet eller tanken som kommer till dem, utan det blir istället så som Jesus sa i
Mark 4:14-20
14. Vad såningsmannen sår är ordet.
15. Och att säden såddes vid vägen, det är sagt om dem i vilka ordet väl bliver sått, men när de hava hört det, kommer strax Satan ock tager bort ordet som såddes i dem.
16. Sammalunda förhåller det sig med det som sås på stengrunden: det är sagt om dem, som när de få höra ordet, väl strax taga emot det med glädje,
17. men icke hava någon rot i sig, utan bliva beståndande allenast till en tid; när sedan bedrövelse eller förföljelse påkommer för ordets skull, då komma de strax på fall.
18. Annorlunda förhåller det sig med det som sås bland törnena: det är sagt om dem som väl höra ordet,
19. men låta tidens omsorger och rikedomens bedrägliga lockelse, och begärelser efter andra ting, komma därin och förkväva ordet, så att det bliver utan frukt.
20. Men att det såddes i den goda jorden, det är sagt om dem som både höra ordet och taga emot det, och som bära frukt, trettiofalt och sextiofalt och hundrafalt. ”Mark 4:14-20
Utifrån denna text kan jag förstå att jag har ett ansvar, att inte låta mitt sinne vara en genomfartsled för tankar, varifrån de än kommer, utan en sorteringsstation där jag tar emot orden och prövar dem, behåller det och håller fast vid det som jag förstår kommer från Gud.
I början så blir det många fel och det beror framför allt på att vi inte har fått instruktion om, dels hur Gud talar, dels hur man känner igen och urskiljer hans röst och dels hur man prövar det man fått i skriften. Skriften har en hel del att säga om det hela, men det intressanta är att det mesta vänds tillbaka till dig, ta ex Jer 29:11 där det står, jag vet väl vilka tankar jag har för dig, nämligen fridens tankar och inte ofärdens, ett annat ord säger att Gud talar frid till sitt folk, med andra ord kan man säga att det som Gud talar signalerar frid och är något som jag upplever i mitt inre. Jakob säger samma sak i Jak 3:17
Men den vishet som kommer ovanifrån är först och främst ren, vidare fridsam, foglig och mild, full av barmhärtighet och andra goda frukter, fri ifrån tvivel, fri ifrån skrymtan.
Jak. 3:17
Här visar Jakob flera saker som är kännetecken när det kommer något från Gud.
1. Ren.
2. Fridsam.
3. Foglig.
4. Mild.
5. Full av barmhärtighet.
6. Andra goda frukter.
7. Fri ifrån tvivel.
8. Fri ifrån skrymtan.
Om det är Gud som talar, så har det han sagt dessa frukter i ditt inre, även Jesus hänvisar till vårt inre i Luk. 12:57
Varför låten I icke edert eget inre döma om vad rätt är? Luk. 12:57,
Men om du inte blivit förnyad i ditt sinne, renad och helad i ditt inre, så är det inte säkert att du uppfattar det som Jak 3:17 säger, eller om du inte är övad i att skilja mellan gott och ont. En annan viktig sak är att du vågar röra dig framåt i linje med ordet du fått, eller handla i tro som det också heter, det är ju först då du får veta att det var Gud som talat till dig. Men är du rädd för att göra bort dig, är du rädd för att skämma ut dig, är du rädd för vad folk ska tycka och tänka, eller är du rädd att det du fått från Gud är fel, att det inte är från Gud så att du inte vågar handla, ja då är det tyvärr så att du inte kommer att utvecklas vidare i din vandring med Gud, utan du stannar kvar i barnstadiet, tro kräver någon form av handling, handling i tro på det man hört, men en handling kan vara att vänta på Guds tillfälle, Gud kan säga till dig, gå dit, vänta där tills jag kommer med nästa bud, men jag tror inta Gud gör så innan man lärt sig en hel del om att lyssna och urskilja. En handling kan också vara att vara stilla, frågan är ju vad Gud säger, det är det som avgör handlingen.
Sen är det skillnad på om Gud säger att han skall göra det eller om du skall göra det, ex han säger till dig i kommande dagar skall jag låta, osv. osv. här är det Gud som skall handla inte du, dvs. om han inte manar dig att tala ut det han sagt.
Så när vi förstår att anden som bor i vårt sinne, vill tala till oss i vardagslivet och leda oss i detaljerna, då är ju frågan vad du kan göra?
Jo detta!
1.Våga tro att det är Gud som talar till ditt sinne genom sin ande.
2. Förkasta inte tanken, känslan, bilden, förnimmelsen, maningen utan pröva den.
3. Våga Handla på det som du tror Gud sa.
Jag säger inte att detta jag skrivit är sanningen om hjärta och sinne, utan var och en får själv pröva och komma fram till vad som är sant i denna fråga!
Av Björn Jönsson
![1064712704_b5630d4729[1]](http://aletheia.se/wp-content/1064712704_b5630d47291.jpg)











38 kommentarer
april 6th, 2010 at 7:06 e m Citera och svara denna kommentar
Tack för detta Björn! Spännande och intressant till Tusen
Tyvärr blev jag tvungen att skumma igenom dina bibelställen då jag inte vill bli besmittad av ‘gammalSvenska’ som ingen normal människa av idag kan relatera till. Men det du säger är väldigt viktigt tycker jag, framförallt detta att man i sitt sinne ska ‘pröva’ de ord eller intryck som kommer till en. Hur många gör det? De flesta bara hastar vidare, lika dana som innan de tog emot orden/intrycket från Anden. Jag tror oxå att om det är från Gud så blir man förändrad då Hans Ord inte går att ignorera – de sätter sej som en inristning på hjärtats vägg och stannar där för evigt, som en del av ens inre[2 Petr.1:4]
”…jag har ett ansvar, att inte låta mitt sinne vara en genomfartsled för tankar, varifrån de än kommer, utan en sorteringsstation där jag tar emot orden och prövar dem, behåller det och håller fast vid det som jag förstår kommer från Gud.”
Exactemente, tror jag….bara det att vad som kommer från Gud vet man eg. inte förrän efter ett tag – Hans tankar är högre än våra tankar, ävenså Hans vägar [Jes.55:9]. För att veta vad som är rätt väg måste man nog vandra på den vägen, innan man förstår. Vandringen kommer alltså före förståelsen. Det brukar Jesus kalla för ‘Tro’.
Precis detta tror jag du oxå menade; att man måste agera på det tilltalet man får, annars kommer man ingen vart.
Mvh/Markko
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 6th, 2010 at 7:53 e m Citera och svara denna kommentar
I sinnet tar vi emot från Jesus – men i hjärtat stannar resultatet av vårt gensvar på Hans tilltal. Bron mellan Sinnet och Hjärtat heter Tro. Det som finns i hjärtat är själva resultatet av vår vandring med Gud, det som vi lever i dagligdags. Här en bra video som beskriver det hela mycket bättre än vad jag kan göra: http://www.youtube.com/watch?v=KRsfEvr7GyE
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 6th, 2010 at 9:20 e m Citera och svara denna kommentar
Prophetone!
Tack för dit positiva gensvar!
Bj
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 6th, 2010 at 10:22 e m Citera och svara denna kommentar
Hej Björn!
När jag såg Ditt ämne så fastnade jag totalt!
Det här liknar ju ”detektivarbete” tänkte jag, och plöjde genom Dina ”ledtrådar” för att hitta svaret!
Det här är ett ”neutralt” ämne, där man inte behöver oroa sig för att samla på sig ”ovänner” och bli kallad ”villolärare”, tänkte jag.
Nåja, vi får väl se hur det blir med den saken, för jag tänker gå ut ”hårt” redan från början:
”Se, mina tankar är inte era tankar” (Jes 55:8)
”Som vandrar på den väg som inte är god,
som följer sina egna tankar” (Jes 65:2)
Människan fick sin vilja och sitt förstånd som en ”gåva” av djävulen, när hon föll i Edens lustgård.
När jag alltid hör pastorer o präster säga:
”När Gud skapade människan gav Han henne en fri vilja och förstånd”, så brukar jag tänka:
”Och var nånstans i Bibeln står det”?
I Dina 2 första bibelcitat skriver Du att Du tolkar det som att ”hjärta och sinnet” är åtskilda eftersom att tänkandet sker i sinnet.
I de 2 bibelorden från Hebreerbrevet så fortsätter Du undra om det är åtskillnad, sinne och hjärta.
Sen undrar du över ordet i Predikaren:
”Detta bibelställe tycker jag är lite förvirrande, först grämer man sig i sitt sinne, sen säger predikaren att grämelse bor i dårars bröst, man kan uppfatta det som om grämelsen flyttar ner från sinnet till bröstet”.
Här slår Du fast, att sinnet sitter uppe i ”hjärnan” Men står det att det är så i Guds Ord?
Sen slår Du säkert fast att:
”Vi vet ju att förståndet sitter i sinnet
och att vi tänker med förståndet”
och sen undrar Du:
”Hjärta och förstånd låter inte riktigt rätt, sinne och förstånd måste väl var det som är det rätta eller”?
Jag menar att, trots att Du undrar lite i början om Gud kan mena att ”hjärta-sinne” är samma sak,
så slår Du snabbt fast att de är åtskilda, eftersom Du menar att sinnet sitter i hjärnan i huvudet.
Jag tolkar problemställningen som så, att GUD menar att sinnet och hjärtat är detsamma och att alla bibelord intresserar sig för människors hjärtan
Gud är inte intresserad av det som finns i vår hjärna (vår tankeverksamhet och vårt förstånd) på annat sätt, än att han vill fullständigt ”krossa” det, eftersom vi fick det av djävulen.
Samtidigt så bor den ”djävulska naturen” i våra hjärtan och den vill GUD också ta död på!
Där delar den plats med den helige Ande som bor i oss.
Gud är endast intresserad av vår TRO (genom tron förstår vi, (Hebr 11:3)
Den tankeverksamhet och förståndsverksamhet som Gud är intresserad av, i oss, och som Han vill att vi ska använda oss av och växa i, finns i vårt hjärta, i vår ande, i vår pånyttfödda natur och där finns vårt sinne och vår TRO.
Jag brukar känna efter när jag ber och tackar Herren och då känner jag att bönen (orden o tankarna) och tacksägelsen, liksom strömmar fram nånstans ifrån där det naturliga hjärtat sitter.
Ingenting kommer då uppifrån hjärnan, där är det noll och intet, precis som Gud vill att det ska vara!
Jag ser det som att Trons kamp och Helgelsen innebär att GUD vill krossa och döda vårt så ”kära”
förstånd, som vi inte vill klara oss utan, och som djävulen så gärna vill att vi bygger vårt liv på.
Orsaken till Din ”förvillelse” i början, kan ha med den ”dubbla naturen” i våra hjärtan att göra och att Du utgår från en ”felaktig” slutsats, när Du slår fast att sinnet sitter i hjärnan.
Gud skapade oss utan ”hjärnförståndet” för att
vi endast skulle leva i TRO på Gud själv.
Vi fick heller ingen EGEN vilja av Gud och inget
EGET JAG.
Vi skapades som ”skuggbilder, slavar och robotar”
av vår Kärleksfulle Gud ,av den enda orsaken, att vi skulle lovsjunga och prisa honom!
För en del kanske det låter tråkigt, men tänker vi efter, så var vi rätt lyckliga där i början i paradiset!
Hoppas ingen blir alltför förvillad nu!
Mvh Lennart Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 6th, 2010 at 11:07 e m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson:
Att skriften visar på vikten av att använda sitt förstånd, eller om vi kallar det logiskt tänkande, kan vi se när Jesus pekar på att beräkna kostnaderna.
Biblen talar även om ett gott förstånd, frågan är väl snarare om människans goda förstånd får andens plats, eller att vi låter mänskligt tänkand styra i våra val.
Problemet är ju om vi inte prövar de tankar som uppstår i vårt sinne, utan bara kör på, men de som gör det är ofta inte medvetna om Guds sätt att bekräfta eller demmentera, men de som övat sitt sinne att skilja på ont och gått, är detta oftast inget problem.
Denna text skrev jag utifrån att jag fått ett ord till en predikan, blev då så intresserad när jag såg att skriften använde olika ord för samma sak.
Du skriver: Gud skapade oss utan ”hjärnförståndet” för att
vi endast skulle leva i TRO på Gud själv.
Vi fick heller ingen EGEN vilja av Gud och inget
EGET JAG.
Detta tror jag är helt felaktigt, för utan ett förstånd och utan en fri vilja, hade inte Adam och Eva kunnat synda, eller välja att göra det Gud sa att de inte skulle göra.
Grundläggande tror jag inte heller att Gud vill ha relation med några som är robbotar, för hur kul är det om kärlek inte är kärlek utan kontroll och tvång?
Bj
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 6th, 2010 at 11:20 e m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson:
Kan jag få ett Ämen?
- Fin genomgång! =)
- Intressant läsning- också- till dig Björn!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 6th, 2010 at 11:22 e m Citera och svara denna kommentar
@Björn Jönsson:
Eva och Adam hade absolut fri vilja. Men sen bröt de mot guds lag- och människan dog (som Gud hade lovat) (en andlig död- vilket ledde till att vi inte längre kan ta till oss det som hör Guds rike till- och blivit slav under synden).
- Se skapelseberättelsen- hur Gud ”andas” på människorna, se Jesus efter uppståndelsen- vad gjorde han med lärjungarna?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 6th, 2010 at 11:56 e m Citera och svara denna kommentar
@Michael G. Helders:
Det är väl som Gud säger, jag förelägger dig idag livet och döden och jag önskar att du väljer livet, tyvärr eller kanske tur för oss valde Adam och Eva att bryta Guds enda bud.
Viktigt att tänka på, är att Gud inblåste livsande innan syndafallet, vilket innebär att då som nu är vi fria varelser som kan välja gott och ont, Adam och Eva valde att följa onda tankar från djävulen och vi andedöpta troende kan också välja det som är ont. Problemet är som jag ser det, när vi gör det onda till något gott, alltså att legalisera Guds nej med att förklara bort det genom att säga, nej men detta är ingen synd, men olydnad är alltid synd oavsett, så gjorde Eva i sitt sinne och så gör även vi i dag!
Bj
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 7th, 2010 at 12:16 f m Citera och svara denna kommentar
@Björn Jönsson:
Jag är lite trött nu, så lite osäker på vad du menar.
Med risk för att vi faktiskt är eniga, så väljer jag dock ändå svara
Människans problem är inte endast syndiga handlingar, utan också våran hjärta. Våran hjärtan är ruttna, och utan en önskan att ödmjuka sig Gud. Kyrkofadern Augustinus förklarade det genom 4 enkla punkter, så här (läs mer HÄR):
1) Mänskligheten innan syndafallet: Människan har förmågan att synda; Människan har förmågan att låta bli att synda
(posse peccare, posse non peccare)
2) Post-Fallen Humanity/ Mänskligheten efter syndafallet: Mänskligheten har inte längre förmågan att låta bli att synda (non posse non peccare) med andra ord mänskligheten är inte längre fri utan slav under synden
3) Människan efter pånyttfödelsen: Människan har förmågan att låta bli att synda (posse non peccare)
4) Den förhärligade människan (se 1 Kor 15): Människan har inte förmågan att synda överhuvudtaget (non posse peccare)
Omvändelsen innebär att den tidigare otroende människan börjar tro på Jesus. Ingen människa kan själv ta sig denna tro, utan det är en Guds gåva. Paulus skriver ”Ingen kan säga ‘Jesus är Herren’ annat än i kraft av den helige Ande” (1 Kor. 12: 3).
Det är alltså absolut nödvändigt för frälsningen att födas på nytt. Men ingen människa kan åstadkomma sin egen pånyttfödelse, lika litet som hon kan föda sig själv biologiskt. Detta antyds redan i Jesu samtal med Nikodemus. När Jesus säger: ”Den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike” (Joh. 3: 3) kan detta lika väl översättas ”Den som inte blir född ovanifrån (d.v.s. av Gud) kan inte se Guds rike”.
En god illustration av människans ”insats” vid den andliga födelsen ges genom berättelsen om Jesu uppväckande av Lazarus. Denne man låg död på fjärde dagen. Inga mänskliga ord kunde få liv i honom, inga egna ansträngningar från Lazarus sida kunde få blodomloppet att pulsera igen. Han var död. Herren måste själv säga Lazarus de livgivande orden: ”Lazarus, kom ut!” (Joh. 11: 43). Genom Guds Ord kom Lazarus till liv igen. Så är det även på det andliga området. Endast Guds Ord, evangeliet om Jesus, kan göra en människa andligt levande. Därför är det också viktigt att församlingen följer missionsbefallningen.
Utgångspunkten för en människas omvändelse är otro och målet för omvändelsen är tron på Kristus. Det betyder att så länge en människa inte förlitar sig på Kristi kors är hon oomvänd, vare sig man är en slav under sina egna lidelser och lustar eller from inför människor, vare sig man är bildad eller obildad, om man är en barbar eller en kulturell männniska, oavsett om man känner den kristan läran eller är helt främmande för den.
Ef.2:12:Ni var på den tiden utan Kristus, utestängda från medborgarskapet i Israel och hade ingen del i förbunden med deras löfte. Ni levde utan hopp och utan Gud i världen.
Här ser vi att vi att ”utan Kristus” var vi ”utan hopp och utan Gud”.
Ef.2:13:Men nu har ni, som är i Kristus Jesus och som en gång var långt borta, kommit nära genom Kristi blod.
Men ”tack vare Kristus”, så snart en människa förtröstar på Kristus, har hon ”kommit nära”. När vi ser att tron finns, om den så är en flämtande låga, så är människan omvänd, hon har vänt sig till Gud. Den som var ”långt borta” har kommit när, genom Kristi blod”
Vi skall se hur Skriften entydigt lär att det är Gud ensam som står bakom människans omvändelse. Detta lär Skriften genom att betona att människan, den naturliga människan – alltså sådana vi är av födelsen, inte har någon kraft eller förmåga att tro på Kristus.
Skriften lär att tron skapas genom Guds kraft och nåd.
- Skriften lär altså att människans inte skapar sin egen omvändelse och sin egen tro, utan omvändelsen är ett verk uteslutande av Guds nåd.
Skriften känner bara till två grupper av människor oomvända och omvända, eller troende och icke-troende eller pånyttfödda och icke pånyttfödda.
Predestinationsläran (om man så talar om den dubbla eller enkla) handlar inte om hur Gud tvingar någon.
Utan den handlar om hur människan blir frälst, och hur kärleken inte är att vi har älskat Gud utan att Han har älskat oss först, och om hur Gud frälste oss medan vi ännu var syndare.
Den handlar om hur Gud gör mirakel, precis som Jesus sa:
Citerar Spurgeon:
Bibeln talar om att frälsningen finns hos ingen annan än Jesus Kristus, detta är en utmaning som lämnar inget utrymme för att man skulle kunna frälsas utanför Jesus Kristus. Bibeln erkänner ingen annan frälsningsvägar och Bibeln erkänner ingen annan frälsare än Herren Jesus Kristus.
Jesus sa: ”Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig” (Joh 14:6). Petrus predikade att ”Hos ingen annan finns frälsningen. Inte heller finns det under himlen något annat namn, som givits åt människor, genom vilket vi blir frälsta” (Apg 4:12).
Ingen kan komma till Jesus om Jesus inte vill det, Gud är allsmäktig och suverän. Viktigt att förstå Gud är felfri och kommer aldrig att misslyckas. Han kommer att utföra allt som Han har testamenterat att göra, därför kommer de som har sitt namn skrivet i Livets bok att bli frälst, de som inte sedan grunden fick sitt namn skrivet i Livets Bok kommer aldrig att komma till tro. Det betyder att de kristna är ett utvald släkte, och att Herrens död på korset var helt tillräckligt för att betala priset för all synd.
Kristi försoningsdöd på golgata kors etablerade ett blodsförbund där alla som deltar kommer att bli frälst (Matt 26:28, 1 Kor 11:25, Heb 7).
Detta skapar några frågor, hur kan vi komma till frälsning om det inte är vårt val eller beslut? Hur kan vi delta i Herrens blodsförbund?
Se Rom 8:
Denna förhandskännedom bygger på kunskap och vetskap om en person, inte va en person kommer eller inte kommer att göra. Gud har i förväg bestämd sina avsikter och känslor för dem som kom till att bli frälst.
Tänk vilken kärlek Herren har som har utvald oss och gjort oss till arvingar enligt löfte!
Titta på Bibel orden här ovan. Gud viste i förväg alla dem som kom till att bli frälst. På grund av denna kärlek, har han bestämd att var och en som är Guds barn ska ta del av hans härlighet.
Jesu död etabliderade blodsförbundet var Guds utvalda frälsas. Eftersom vi människor är andlig döda och hjälplösa, så måste Gud ta nästa steg. Nästa sak som Gud gör är att han tar ut det som står emot Gud i människans eget hjärta och fyller det med Den Heliga Ande, genom att evangelium predikas.
Denna inbjudan är GILTIG uppmaning från den Helige Ande i hjärtat av de utvalda i Guds timing. Detta samtal är den faktiska förnyelse av centrum för nya troende. Den troende är ”Born Again”. De är nya skapelser som inte längre andligt död.
Anden öppnar så människan blir medveten om Gud, blir medveten om Hans helighet och rättvisa. När Anden har öppnat för detta blir han eller hon också medveten om sin egen synd, detta bottnar i deras nya kunskap om Gud. När människan ser sin egen synd som en konsenkvens av att hon ser Guds helighet och rättvisa så kommer hon se sig som i ett förlorad skick, och synden kommer driva dem att omvända sig till Jesus Kristus för att få frälsning.
Detta är evangelium ”Omvänd er och tro evangelium”, detta är handlingen omvändelse och tro på Herren Jesus Kristus av nåd genom tron (Ef 2:8f).
Detta är den enda del av frälsningen, var man själv har ansvar som troende- dvs vara villig att omvända sig. Men den tro som har skapats, den tro människan har fått är en Guds gåva genom Hans nåd, Herrens värk kommer alltså först.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 7th, 2010 at 12:48 f m Citera och svara denna kommentar
Till Michael H
Ha-ha Michael, det vet Du väl, jag får aldrig några amen! Det ingår i min tjänst eller lott i livet.
Till Björn:
Du skriver att ”utan förstånd eller vilja kan man inte synda”.
Jag menar att man kan synda utan att ha något förstånd.
Gud sa till Adam att inte äta av trädet, för då skulle han dö. Gud förklarade aldrig varför Adam skulle dö, eftersom Adam inte hade nåt förstånd att förstå skillnaden mellan gott och ont(Mos3:22)
Vårt förstånd använder vi för att väga, för och nackdelar dvs. ont och gott, och det kunde ju inte Adam göra innan syndafallet och hade då därför inget förstånd.
Eva var ju en ”avbild” av Adam och hade bara ”andrahandsinformation” om trädet, och hon hade absolut inget förstånd.
Jag håller med Dig att man inte kan synda utan att ha någon vilja.
Därför gav djävulen en vilja (jag vill) till Eva så hon kunde synda.
Jag har syndat många gånger utan förståndet inblandat, men viljan har alltid funnits där.
Till sist skriver Du om Kärleken och tvång, och Du tycker att det är inget vidare om det ingår tvång i kärleken.
Men GUDS kärlek är ju ett underbart TVÅNG!
Gud frågar väl inte människorna om han får lov att älska dem? GUDS KÄRLEK flödar ju mot människorna utan att de har bett om det!
Björn, varken Adam, Du eller jag bad väl om att bli födda, eller hur?
Det kallar jag tvång av Guds kärlek! Och hur går det för oss om Vi säger nej till GUD?
Vad är den fria viljan värd då?
Vår fria vilja kan aldrig och vill aldrig göra Guds vilja!
Vår fria vill alltid göra vad djävulen vill!
Det är ju ett ypperligt bevis på dess ”djävulska natur”. (Paulus undervisning i ett nötskal.)
Det är ju därför Vi måste bli födda på nytt.
Gud använder sig inte av den viljan vi fick av satan, utan ger oss en helt NY vilja som vill vad GUD vill.
Jag tycker det är underbart att få vara en robot hos Gud. Jag behöver inte förstå nåt, det enda jag behöver är att lyda ”programeraren” så går allt som ”programeraren” GUD VILL! Underbart!
Mvh L.Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 7th, 2010 at 5:32 f m Citera och svara denna kommentar
2 Kor. 6:12 Ja, det rum I haven i vårt inre är icke litet, men i edra hjärtan är allenast litet rum.
2 Kor. 7:15 Och hans hjärta överflödar ännu mer av kärlek till eder, då han nu påminner sig allas eder lydnad, huru I villigt togen emot honom, med fruktan och bävan.
1 Joh. 3:17 Men om någon har denna världens goda och tillsluter sitt hjärta för sin broder, när han ser honom lida nöd, huru kan då Guds kärlek förbliva i honom?
Ordagrannt står det inte ”hjärtan” men ”tarmar” eller ”inälvor”.
Olika språk och kulturer tillskriver olika kroppsliga organ olika karakteristiker.
Så hette depression förr ”mjältsjuka”.
Mycket av det vi tillskriver hjärnan tillskrevs förr hjärtat.
Och Gud har ju till och med vävt våra njurar
Psalm 139:13 Ty du har skapat mina njurar, du sammanvävde mig i min moders liv.
Kenyon gjorde en obiblisk uppdelning och hårddrog den. Han sade att änniskan är en ande som har en själ och bor i en kropp.
Ur detta axiom kom det en hel del villoläror.
My point is!
Genom att hårddra ordval från tider och kulturer och språk vi inte känner, och koppla dessa ord med vår egen kultur och språkbruk, kan vi ”bevisa” nästan vad som helst.
Och kanske viktigare, missa huvudbudskapet!
Nämligen att vi genom syndafallet är alltigenom onda. Oavsett vilket organ vi vill ge skulden för detta.
Matt. 7:11 Om nu I, som ären onda, ……..
Hebr. 2:3 huru skola då vi kunna undkomma, om vi icke taga vara på en sådan frälsning? ….
Det är huvudbudskapet.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 7th, 2010 at 5:50 f m Citera och svara denna kommentar
@Kamau Mweru:
Men visst är det väl bra att det finns flera ord för samma sak?
Kenyons uppdelning är ju som vi vet inte korrekt, det han säger är likt det bibeln säger, därför är det nog många som tror att den synen är den rätta!
Bj
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 7th, 2010 at 6:42 f m Citera och svara denna kommentar
@Björn Jönsson skrev: ”Men visst är det väl bra att det finns flera ord för samma sak?”
Det må så vara. Huvudsaken är ju att man inte missar huvudbudskapet.
Inte sällan har det byggts vidlyftiga teologier på vilka ord som användes.
Ta t.ex. alla teorier som byggts runt ”rhema och logos”. Fastän de olika författarna av NT’s böcker har olika användningar av båda orden.
Man har en tanke och vill ”bevisa” den. Sedan söker man bibelord och bygger en teologi.
Och det är nog ofta där man förlorar Andens ledning i förståelsen av Ordet.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 7th, 2010 at 8:58 f m Citera och svara denna kommentar
Hej Michael!
Du skriver som om Du var där när det begav sig (ha-ha)!
Du slår fast:
”Eva och Adam hade ABSOLUT fri vilja”!
I vilken Bibel har Du läst det?
Det skulle vara intressant om Du kunde förklara det i en lite ”djupare” mening, men Obs!, Du får inte använda Ditt förstånd.
Till Kjell och Björn;
Intressant det Du skriver om ”mjältsjuka”, tarmar och njurar, och det beskrivs fint i Davids ord där i Psaltaren ang. njurar. Då menar jag:
Om nu förståndet är det där ”fina” organet, som många kristna menar, varför finns det inga lovsånger om det?
Tvärtom så ”fördöms” det av världens visaste man.
”Den som förtröstar på sitt förstånd, han är en dåre”(Ordsp 28:26)!
Där tror jag inte det menas ”tarmar”.
Sedan ”glids” det över från Björns utmärkta artikel, till farbror Kenyon, kanske en bland de största villolärare.
Jag tycker att de som hävdar, förståndet och viljan som en gåva från Gud, påminner om Kenyons lärjungar, för då blir det:
”Herren Gud, ”JAG ÄR”, skapade människan till sin avbild, ”jag är”.
Stor GUD skapade liten gud, med ett litet gudjag och gudförstånd.
Det är ett falskt budskap, anser jag, och det var DET budskapet som djävulen bedrog Eva med.
Som jag ser det så är det rätta budskapet detta:
Herren GUD” JAG ÄR” skapade människan till en ”skuggbild” dvs. till ett litet ”är” och det blir då:
GUD är JAG ÄR och jag är bara ”är”.
Detta ville satan ”Jag Vill”(Jes.14:13) ändra på,
och människan blev satans ”avbild” (jag kan själv).
Jag brukar säga att synden ”stavas Jag”.
Mvh Lennart Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 7th, 2010 at 9:08 f m Citera och svara denna kommentar
@Kamau Mweru:
Jag kan inte avhålla mej från att reagera på Kjells påstående:”Man har en tanke och vill ”bevisa” den. Sedan söker man bibelord och bygger en teologi.
Och det är nog ofta där man förlorar Andens ledning i förståelsen av Ordet.”
Att man har en tanke är väl bra….det visar att man lever i de levandes land. Att man sedan söker bibelord som stöder tanken är väl inte dåligt, snarare tvärtom. När man har två eller tre bibelord som stöd för den tanke man fått i sitt sinne – blir det då en teologi av det hela? Jag vill hellre kalla det för ‘prövning’ inför Guds ansikte. Med fördel låter man munnen vara involverad i detta skeende, därefter kan man lyssna på vad Gud har att säga om saken. Säger Han ingenting får man lägga ner o låta det vara begravt i Disneyland. Å andra sidan….säger Han ngt så är det dags att agera i enlighet med det Han säger.
Annars kommer man inte framåt i det Gud har för en.
Att ha ‘Andens ledning i förståelsen av Ordet’ – vad syftar det till om det leder till inget annat än självspäkning? Att vi alla är alltigenom onda är enl. dej ett viktigt huvudbudskap från bibeln men det krävs inte Andens ledning till detta, det enda som krävs är att man kan läsa…Andens ledning har Jesus gett oss för att vi ska lära oss att lyda Hans röst i varje situation, varje vägval – oavsett vad förnuftet säger vid just det tillfället.
”Förtrösta på Herren av allt ditt hjärta och förlita dej inte på ditt förstånd”[Ord.3:5]
En liten Story från min svunna ungdom för att exemplifiera det sagda: En dag när jag läste i bibeln om Abraham så sa Gud till mej:”Gör som Abraham! Flytta härifrån! Säg upp din lägenhet!”
???
”Javisst! Säg bara vart du vill jag ska flytta först, så ger jag mej av härifrån!”
I 2 veckor låg jag sömnlös eftersom Han inte ville tala om vart jag skulle flytta. Jag fick ingen ro förrän jag släpade mej till hyresvärden för att säga upp min lägenhet som jag stått i bostadskö i flera års tid för att få…där hade jag bott i drygt 2 år nu och trivdes bra. Så fort jag skrivit under uppsägningen, fick jag frid i mitt plågade hjärta och gick hemåt , svävandes på moln. Var detta logiskt? Ingen aning….
När 3 mån gått stod jag med 1 st Adidas väska samt ett halvdussin Konsumkassar innehållandes mina böcker samt kläder – och hade inte en susning vart jag skulle ta vägen. Gick till närmsta telefonkiosk(fanns såna då)och fick övernatta hos min lillasyster ett par nätter. Jag kände mej otroligt dum när jag berättade att jag inte visste vart jag skulle ta vägen – men jag lydde Gud, sa jag med stadig stämma. Well, well…för att göra en lång historia kort, så tog mina pengar slut efter ett par månader och jag gick till ett Cafe på Avenyn i Göteborg. Där satte jag mej med en kopp kaffe och hade sagt till Gud att Han fick tala till någon där om min situation. Jag behövde en lägenhet eller ett rum att hyra och hade bara 50 ynka spänn kvar i jeansfickan. ”Jag lydde dej!” sa jag till Jesus, där jag satt i Cafeterian….”och se nu vilket elände jag hamnat i!!”
”Om jag inte får reda på vart det är du vill jag ska bo här och nu, så går jag ut från denna Cafeteria och vill aldrig ha med dej att göra mer!” Jag fick en klump i halsen när jag reste på mej…ingen fanns där som hade erbjudit mej ett boende – och varför skulle någon göra det eg.? Cafet var fullt av främmande människor som jag aldrig sett förut och det var oxå 1:a gången jag befann mej där.
Precis när jag skulle öppna dörren för att gå ut så hördes en ivrig röst som ropade:”Hej! Du där!”
Jag vände mej sakta om och en okänd kille stod bakom glassdisken och viftade ivrigt åt mitt håll.
”Ja just du! Behöver du ngt ställe att bo på… typ ett rum att hyra eller så?” Han mer eller mindre släpade mej in till ett kontor bakom disken och ringde sen ett samtal. Därefter flyttade jag in på ett Kristet Kollektiv där jag bodde i drygt 2 års tid.
Grejen är: Hade Gud sagt till mej att Han ville jag skulle flytta till ett Kollektiv, hade jag inte lytt Hans uppmaning att säga upp min fina, ljusa samt trevliga tvåa.
DET låter väl logiskt?
/Markko
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 7th, 2010 at 9:41 f m Citera och svara denna kommentar
Jag tror att sinne och hjärta är samma sak. Det hjärtat eller sinnet är fullt av, talar munnen.
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 7th, 2010 at 10:41 f m Citera och svara denna kommentar
@SÅ:
- Eller som det står i Ordet, Matt. 12:32 I huggormars avföda, huru skullen I kunna tala något gott, då I själva ären onda? Vad hjärtat är fullt av, det talar ju munnen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 7th, 2010 at 10:43 f m Citera och svara denna kommentar
FÅR JAG BERÄTTA
1990 var jag helt slut efter en massa arbete och studier. Såg i en kristen tidning en annons om en kristen karismatisk konferens i Bern.
Tog en tur med min BMW mc innan jag var tvungen att sälja den för att finanisera buss till min stora familj.
Mitt SINNE var helt inställt att åka dit och få vila, omväxling och andlig stimulans.
Gud ledde mig till en underbar camping med vänliga människor. Jag kände att jag skulle åka till ett visst område där det inte fanns camping markerad.
Efter jag hade köpt en cykelkarta fanns det en där.
Nåväl, efter att ha slagit upp tältet begav jag mig mot Bern där konferensen var.
Efter ungefär halva sträckan avverkad kände jag starkt att jag skulle ta en liten väg upp mot bergen till vänster istället för att fortsätta rakt fram mot Bern.
Efter att ha kört förbi ett par hundra meter ( vad kan vara mer Guds vilja än att åka på konferens ? ) Jag hade dessutom åkt genom hela Tyskland enbart för detta.
OK, jag vänder…
Den dagen var den finaste MC- dagen i hela mitt liv hittills. Fantastiska utblickar, trevliga människor. Mysiga bonncafe´er och inte minst fantasiska vägar.
Det var precis vad jag EGENTLIGEN behövde.
För en gångs skull lydde jag HJÄRTAT.
Sinnet, det rationella drog mig ned till alplandet.
Men hjärtat gav mig det jag längtade efter.
Jag tror att vi behöver båda. Skillnaden är bla. att Gud har en möjlighet att tala till hjärtat. Så därför får vi inte vara enbart styrda av det rationella och förståndiga sinnet.
Hur var då konferensen ?
Samma kväll hamnade jag där och fick avsky för alltihop. Jag fick en känsla av människor som bara ville visa upp sig och vara märkvärdiga.
Dagen efter tänkte jag att jag måste ha haft en fel och negativ inställning till konferensen så jag åkte dit igen. Fick samma känsla igen. Ingen andlig mat eller sådant.
Sedan blev det MC och vila för hela slanten.
Precis vad jag behövde…
Hajar ni skillnaden ?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 7th, 2010 at 11:32 f m Citera och svara denna kommentar
@Kamau Mweru:
Du skriver: Inte sällan har det byggts vidlyftiga teologier på vilka ord som användes.
Mitt syfte med denna skrift tror jag är rätt så tydlig, det var inte att bygga någon vidlyftig teologi utifrån detta ämne, utan att försöka få människor att våga lyssna till det Gud talar in i sinnet.
Väl mött!
Bj
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 7th, 2010 at 11:50 f m Citera och svara denna kommentar
@Leif: ”Eller som det står i Ordet, Matt. 12:32 I huggormars avföda, huru skullen I kunna tala något gott, då I själva ären onda? Vad hjärtat är fullt av, det talar ju munnen.”
- Precis!
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 7th, 2010 at 11:58 f m Citera och svara denna kommentar
Att Gud talar på olika sätt vet vi, ett exempel för 6-7 år sedan en söndag kom en tanke att jag skulle åka på Gudstjänst till Malmö vinjard. jag ignorerade tanken, men den kom tillbaka, vad skall jag där och göra tänkte jag. När det var dags att åka blev jag osäker, dvs att känslorna spretade emot, jag höll på att backa, men stannade upp och frågade Gud om detta verkligen var rätt, jag förnam en liten otydlig sanktion, så jag sa, jag vet inte om detta är rätt, men jag åker i förtröstan på dig.
Gudstjänsten var helt värdelös, men i slutet skulle vi be för någon som satt vid vårt bord. Jag var med och bad ut saker, som sedan startade en kedjereaktion till välsignelse för flera männikor, denna lydnaden att åka ser jag konsekvensen av än i dag.
Det är lätt att ignorera när Gud talar till sinnet, men ofta kommer han tillbaka så att vi blir uppmärksammade på att det är han.
Bj
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 7th, 2010 at 1:09 e m Citera och svara denna kommentar
@SÅ: Precis!
Lite om människans sinne:
Hörsel, syn, känsel, smak, lukt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 7th, 2010 at 3:27 e m Citera och svara denna kommentar
@Björn Jönsson skrev : ”Mitt syfte med denna skrift tror jag är rätt så tydlig, det var inte att bygga någon vidlyftig teologi utifrån detta ämne, utan att försöka få människor att våga lyssna till det Gud talar in i sinnet.”
Björn var inte orolig. Jag vill inte misstänkliggöra ditt uppsåt.
Men jag ser att en del reaktioner behöver tydliga svar.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 7th, 2010 at 3:45 e m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson skrev: ”Om nu förståndet är det där ”fina” organet, som många kristna menar, varför finns det inga lovsånger om det?”
Jag har aldrig sett dej skriva om aku-aku-dyrkan…..
Betyder det att du propagerar för det?
Nej, naturligtvis inte!
Bibeln svarar i princip inte på frågor om det obefintliga.
Jag tror att du är helt ute och cycklar med dina påståenden om att vi har fått förståndet av satan.
Hur skulle vi kunna förstå Guds Ord utan förstånd?
Med din eiseges kommer vi att koncentrera oss på Sweizerostens hål.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 7th, 2010 at 4:43 e m Citera och svara denna kommentar
@Kamau Mweru:
Vi andra får väl ha koll på schweizerostens hål
eller som Johanna gör http://nallemaja-jg.blogspot.com/2009/12/gud-ar-som-en-schweizerost.html
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 7th, 2010 at 6:07 e m Citera och svara denna kommentar
Hej Björn och
Kjell!
Säger bara: ” Wow, vad häftigt! resultatet blev av Din artikel, Björn!
Märker Du, det blev precis som Du undrade över i ordet i Predikaren, en flytt från huvud till hjärta!
Jag tänker då på Ditt, Prophetones och Torbjörns personliga vittnesbörder. Spännande och härligt att läsa!
Vad skönt och avslappnat det blir, när man får höra berättelser tagna direkt ur ”verkliga livet”
och då inte ”huvudets förstånd” är inblandat!
Tack för att ni delade direkt från hjärtat!
Kjell,
Jag vill mena att det är med vår TRO (hjärta)
vi förstår Guds Ord.
Ta t.ex Björns artikel:
Försök förstå Guds Ord, som Björn citerar där i artikeln, med ditt förstånd, så märker Du nog snart att Du blir ganska förvillad.
Eller ta Guds Ord i 2 Sam 24:1 och 1 Krön 21:1.
Använder Du det ”kära” förståndet där, hur ska Du då få ihop det sammanhanget?
Lyssnar jag till mitt ”huvudförstånd” ang. de orden,
så betyder det ju att GUD och satan är en och densamme!?
På ett ställe i NT säger Jesus att han inte har nån plats att vila sitt huvud, dvs ingen bostad.
Åter på ett annat ställe står det att han bor i sitt eget hus i Kapernaum.(Matt 4:13,,Matt 8:20)
Använder vi förståndet där, så betyder det ju att Jesus ljuger!?
Så därför Kjell:
GENOM TRON FÖRSTÅR VI! (Hebr.11:3)
Mvh Lennart Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 7th, 2010 at 6:44 e m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson:
Jag avstår från kommentar.
Orsak: Endera uttrycker vi oss helt olika eller så tror vi helt olika.
Bloggens medium lämpar sig inte att ta reda på det.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 7th, 2010 at 7:14 e m Citera och svara denna kommentar
@Michael G. Helders:
Vi är absolut säkert överens!
Bj
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 7th, 2010 at 7:15 e m Citera och svara denna kommentar
Lennart Svensson!
Tack för din respons!
Bj
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 7th, 2010 at 7:29 e m Citera och svara denna kommentar
@Torbjörn S Larsson: Skillnaden är det religiösa sinnets/köttets önskan att vara Gud till lags och den fria andens vilja att leva Gud till behag. Det är en himmelsvid skillnad i resultat, men ibland hårfin att urskilja.
Tror du gjorde den erfarenheten när din själ fann ro på MC:n
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 7th, 2010 at 9:52 e m Citera och svara denna kommentar
”Människan fick sin vilja och sitt förstånd som en ”gåva” av djävulen, när hon föll i Edens lustgård.”
Trots att jag knappt längre ens chockeras eller upprörs över diverse ”fundisars” sätt att försöka förklara ”verkligheten”på, så kan jag ändå inte låta bli att undra om även alla de övriga ”fundisarna” håller med???
Några av dem försöker ju dock hålla en ”intellektuellt hög gard” och att med intressanta retoriska försök misskreditera allt och alla som inte funnit deras övertygelse oantastlig.
Men alla ni som låter L.S stå oemotsagd kanske borde inse att allt det ”förstånd” ni använder för att försöka förklara det otroliga vara elementärt, det omänskliga vara gott och rättvist, straff vara rättvisa och så vidare in absurdum….. kanske bara ”är en gåva av djävulen”.
”Gud använder sig inte av den viljan vi fick av satan, utan ger oss en helt NY vilja som vill vad GUD vill.
Jag tycker det är underbart att få vara en robot hos Gud. Jag behöver inte förstå nåt, det enda jag behöver är att lyda ”programeraren” så går allt som ”programeraren” GUD VILL! Underbart!”
Önskar att ovanstående meniningar fick massmedial spridning!!!
Naken kristendomsfundamentalismen totalt avslöjad utan illvilliga ”ondskefulla” baktalare!
Den programerade roboten har äntligen fått ett ansikte. Lyda, inte tänka!!
Sug på den ni fundisar och var lite försiktiga med att komma med något kvasiintellektuellt då Lennart redan förklarat intellektet för sataniskt.
Dock kanske inte kvasiintellektet där jordens 6000-åriga historia, ljus före sol och övertygelsen om en forntida atmosfär där nutidens alla hav var absorberade och skyddade ”skapelsen” från strålning, död, virus och annat elände.
MS
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 8th, 2010 at 9:01 f m Citera och svara denna kommentar
@Mikael:
MS:
Jag är inte helt enig med Lennart.
Men kring massmedia- så skulle det nog inte skapa några större reaktioner. Det är allmänt känd inom vetenskapen att människans fria vilja är en illusion, till och med forskning som visar att man kan inte bli religiös (dvs tro på en gud) om man inte har en hjärna skapat för religiös tro.
- Så utifrån det perspektivet hade det nog inte skapat någon större kontrovers i media- snarare skulle de kristna som tror människan har fri vilja- skapa större kontrovers eftersom båda inom psykologien och filosofin förkastar man tanken om att människan skulle ha fri vilja (de ligger dock lite efter- kyrkan har lärt att människan inte har någon fri vilja sedan APG, och bibeln har lärt det sedan begynnelsen).
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 8th, 2010 at 3:21 e m Citera och svara denna kommentar
@Michael G. Helders:
Köttets sinne och andens sinne, dessa är de två platser som tankar kommer ifrån.
Köttets sinne är död och andens sinne är liv och frid, här är Guds ord om hur man kan skilja på sina tankar, det som kommer från köttets sinne ger ingen frid, vilket det som kommer från anden gör.
Men om man aldrig blivit känsliga för anden så missar man ändå.
Bj
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 8th, 2010 at 3:56 e m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson:
Frank Mangs sade: ”På det religiösa området är människan inte särskilt förståndig.”
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 8th, 2010 at 4:36 e m Citera och svara denna kommentar
@Kamau Mweru: Frank Mangs sade: ”… inte särskilt förståndig …”
”Då skall det var med himmelriket som när tio jungfrur gick ut för att möta brudgummen. Men fem av dem var oförståndiga, de tog ingen olja med sig.”
http://www.flammor.com/profetior/profetia002.htm
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 8th, 2010 at 7:57 e m Citera och svara denna kommentar
@Leif:
Kära syskon!
Just det! >>>
Utan olja – inget ljus……….
Amen!
….
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 9th, 2010 at 10:48 e m Citera och svara denna kommentar
@Björn Jönsson:
- Bra Björn, jag gläder mig för din skull.
Citat
”Så när vi förstår att anden som bor i vårt sinne, vill tala till oss i vardagslivet och leda oss i detaljerna, då är ju frågan vad du kan göra?
Jo detta!
1.Våga tro att det är Gud som talar till ditt sinne genom sin ande.
2. Förkasta inte tanken, känslan, bilden, förnimmelsen, maningen utan pröva den.
3. Våga Handla på det som du tror Gud sa.
Jag säger inte att detta jag skrivit är sanningen om hjärta och sinne, utan var och en får själv pröva och komma fram till vad som är sant i denna fråga!”
Slut på citat.
Återkommer med svar på mail!
Gud välsigne dig
MVH / Sefast Tronde
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 10th, 2010 at 6:55 e m Citera och svara denna kommentar
@Sefast Tronde:
Det ser jag fram mot!
Bj
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara